abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57777727
Indonesische imams willen boycot wegens 'Fitna'
quote:
De belangrijkste islamitische organisatie van Indonesië, de Raad van Geestelijken, heeft woensdag opgeroepen tot een boycot van Nederlandse producten vanwege de antikoranfilm van Geert Wilders. De voorzitter van de raad, Ma'ruf Amien, zei dat het om een informele oproep gaat en geen fatwa. Het is onduidelijk of de oproep effect zal hebben. De meeste Indonesiërs laten zich zelfs aan fatwa's van de raad, die geen wettelijke basis hebben, weinig gelegen liggen.

Een klein aantal demonstranten wist woensdag het terrein van het Nederlandse consulaat in Medan op het eiland Sumatra te betreden. Ze haalden daar een Nederlandse vlag naar beneden. Aan de demonstratie namen rond de vijftig personen deel, van wie enkelen het terrein opkwamen. De politie, die niet vooraf van het protest op de hoogte was, joeg de demonstranten al snel uiteen en verrichtte enkele arrestaties.

Het Maleisisch-Nederlandse zuivelconcern Dutch Lady Milk Industries heeft woensdag een advertentie geplaatst in Maleisische kranten, waarin het afstand neemt van 'Fitna'. De advertentie moet de Maleisiërs er kennelijk toe zetten af te zien van een boycot van de producten van het bedrijf, dat voor de helft eigendom is van Royal Friesland Foods.

De Maleisische religieuze raad en verschillende islamitische organisaties hebben opgeroepen tot een boycot van Nederlandse producten en de supermarktketen Mydin heeft artikelen uit Nederland van een rode sticker voorzien. In de paginagrote advertentie en op zijn website zegt Dutch Lady dat de film tot onnodige spanningen leidt en de kijkers ertoe aanzet de islam in verband te brengen met geweld. Het bedrijf zegt de film, die het 'een anti-islamitische uiting' noemt, ten sterkste te veroordelen. "We maken deel uit van de Maleisische gemeenschap en respecteren alle culturen in het land. We verheugen ons op uw blijvende steun en zullen de door ons gedeelde waarden altijd koesteren", schrijft de voorzitter van de raad van bestuur van het concern, Kamarul Ariffin Mohamad Yassin, in de advertentie.

Dutch Lady Milk Industries voert in Maleisië de merken Dutch Lady, Friesche Vlag, Frisolac, Calcimex en Joy.

De Nederlandse ambassadeur in Maleisië, Lody Embrechts, noemde het dinsdag betreurenswaardig dat de film is verschenen, maar riep de Maleisiërs op af te zien van een boycot en een dialoog aan te gaan.
pi_57778202
quote:
Op woensdag 2 april 2008 12:53 schreef venomsnake het volgende:

[..]

Echt, word je nu niet moe van dat woord?
Nee, wel van het verschijnsel.
  woensdag 2 april 2008 @ 16:11:04 #103
172704 zulthoofd
Ja heb je nee kun je krijgen!
pi_57782087
quote:
Op woensdag 2 april 2008 12:43 schreef FOKwa het volgende:
Weer even wat nieuws tussendoor...

Sluiting moskee 'schuld' van Fitna
[..]

Ja, dat zal het zijn!
Expertus dico
pi_57783267
quote:
Op woensdag 2 april 2008 07:21 schreef Gia het volgende:
Wat een kinderachtig welles/nietes spelletje. En dat zijn dan de mensen die onze democratie en westerse vrijheden moeten beschermen?
Dat is absoluut schandalig
en het ergste is het kabinet heeft bewijzen tegen Wilders en Wilders blijft alles ontkennen.
En die moet Nederland een vrijheid bieden ??
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_57783526
quote:
Op woensdag 2 april 2008 17:06 schreef Meki het volgende:

[..]

Dat is absoluut schandalig
en het ergste is het kabinet heeft bewijzen tegen Wilders en Wilders blijft alles ontkennen.
En die moet Nederland een vrijheid bieden ??
zijn moslims dan altijd vredelievend en toonbeeld van integratie?
pi_57783557
quote:
Op woensdag 2 april 2008 17:19 schreef leefmeuit het volgende:

[..]

De vraag moet jij maar bij je zelf ten rade gaan.
Ik snap werkelijk totaal niet waarom je deze vraag stelt. Jij vraagt dus aan mij of Moslims een voorbeeld is van integratie ??

Moet ik als jou , gaan generaliseren en mensen op een hoop zetten
wat wil je nou van mij ??
pi_57783645
quote:
Op woensdag 2 april 2008 17:19 schreef leefmeuit het volgende:

[..]

ben jij heiliger dan de paus ?
pleased to meet you
  woensdag 2 april 2008 @ 20:06:50 #108
175984 Vojnovitsj
Vladimir Vojnovitsj
pi_57787343
Vertrouwelijke notulen openbaar
In het Kamerdebat over Fitna van 1 april 2008 was er een welles-nietes-spel tussen het kabinet en PVV-leider Geert Wilders. Dit ging over het gesprek die zij in november voerden.

Wilders gaf toestemming om de notulen van het te verspreiden. Deze notulen zijn dan ook verspreid door minister Hirsch Ballin van Justitie. Daarin staat dat Wilders' voornemen was om in de slotscène van Fitna pagina's uit de Koran te scheuren en in zijn open haard te verbranden. Wilders ontkracht dit niet in het gesprek.

De minister va Justitie zegt in de notulen "dat de beleving van deze beelden voor gelovige moslims zo hevig kan zijn, dat dit kan leiden tot gewelddadige reacties".

De PVV-leider Geert Wilders reageerde op zijn manier "Ik word hier belazerd door de minister van Justitie. Het kabinet veegt zijn straatje schoon. Dit is een ongekende schande."

Het gespreksverslag kwam naar boven nadat premier Balkenende en Hirsch Ballin zeiden dat er alle reden was om voorafgaand aan het verschijnen van de film hun bezorgdheid te uiten. Dit na aanleiding van het gesprek in november met Wilders.

Er bleek in het debat dat er nog een tweede vertrouwelijke nota is over het gesprek dat Wilders eind oktober had met de Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding (NCTb).

Bekijk hier de notulen van het vertrouwelijke gesprek tussen Hirsch Ballin en Wilders: http://download.omroep.nl/nos/docs/notulen_wilders.pdf

Bekijk hier de notulen van het vertrouwelijke gesprek met de NCTb coordinator:
http://download.omroep.nl/nos/docs/vertrouwelijk.pdf
Moskou 2042
pi_57787852
en Balkenende noemt dit een bewijs.
had Wilders' z'n handtekening eronder moeten staan lijkt mij.
deze papieren waren opeens in korte tijd op tafel gekomen.

maar een onderzoek naar de Irak-oorlog zit er niet in.
was zelfs een breekpunt voor de CDA in kabinetsformatie.
want die geheime stukken mogen weer niet openbaar worden.
zullen ook wel zulke harde 'bewijzen' tussen zitten.

en ook al liegt Wilders en had hij wèl in oktober 2007 al over de inhoud verteld.
dat liegt de regering dus ook als die zegt de ze in het duister werden gelaten betreffende de inhoud van de film.
ja, het was een vertrouwelijk gesprek.
maar zeg dan dat je de voorgenomen inhoud kent maar daar niets over kan zeggen maar het wel zorgen baart.

http://www.netwerk.tv/arc(...)_bij_premier%22.html

[ Bericht 0% gewijzigd door Caesu op 02-04-2008 20:37:13 ]
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  woensdag 2 april 2008 @ 21:33:24 #110
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_57789946
quote:
Op woensdag 2 april 2008 20:25 schreef Caesu het volgende:
en Balkenende noemt dit een bewijs.
had Wilders' z'n handtekening eronder moeten staan lijkt mij.
deze papieren waren opeens in korte tijd op tafel gekomen.

maar een onderzoek naar de Irak-oorlog zit er niet in.
was zelfs een breekpunt voor de CDA in kabinetsformatie.
want die geheime stukken mogen weer niet openbaar worden.
zullen ook wel zulke harde 'bewijzen' tussen zitten.

en ook al liegt Wilders en had hij wèl in oktober 2007 al over de inhoud verteld.
dat liegt de regering dus ook als die zegt de ze in het duister werden gelaten betreffende de inhoud van de film.
ja, het was een vertrouwelijk gesprek.
maar zeg dan dat je de voorgenomen inhoud kent maar daar niets over kan zeggen maar het wel zorgen baart.

http://www.netwerk.tv/arc(...)_bij_premier%22.html
Zo denk ik er ook over.

Ik heb nagenoeg het hele debat gevolgd en vond het wel een rare gang van zaken. Er werd in de hele discussie van de kant van het kabinet aangestuurd op het bestaan van deze documenten.Waarom hebben ze dat dan niet al eerder gemeld,toen ze de "crisis" aankondigden aan het Nederlandse volk?

Ik had al geen hoge pet op van het kabinet, en dat is nu zeker niet anders.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
  † In Memoriam † woensdag 2 april 2008 @ 22:35:03 #111
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_57792213
quote:
Op woensdag 2 april 2008 22:25 schreef Meki het volgende:

[..]

En het zou fijn zijn als jij je ogen open doet voor alles en niet met halve ogen
Hoe bedoel je dat?
Voor wat?
pi_57792770
quote:
Op woensdag 2 april 2008 21:33 schreef AvispaCS het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over.

Ik heb nagenoeg het hele debat gevolgd en vond het wel een rare gang van zaken. Er werd in de hele discussie van de kant van het kabinet aangestuurd op het bestaan van deze documenten.Waarom hebben ze dat dan niet al eerder gemeld,toen ze de "crisis" aankondigden aan het Nederlandse volk?

Ik had al geen hoge pet op van het kabinet, en dat is nu zeker niet anders.
het waren vertrouwelijke gesprekken, daarvan mag je niet zomaar, zonder toestemming van alle betrokkenen, onderdelen openbaar maken
pleased to meet you
  † In Memoriam † woensdag 2 april 2008 @ 23:19:09 #113
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_57793764
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:17 schreef Meki het volgende:
Ik blijf het niet steeds herhalen .
Hoeft ook niet, je bent erg duidelijk geweest, je bent het eens met een aantal mensen hier die ook vinden dat het over dhr. Wilders ging en niet de woorden van dhr. Wilders waren.

Je let eindelijk eens goed op
  woensdag 2 april 2008 @ 23:20:33 #114
3542 Gia
User under construction
pi_57793812
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:00 schreef Meki het volgende:

Wilders heeft gezegd dat hij de koran wilt verbranden. dat was gister bekend gemaakt
Wilders heeft gezegd dat delen van de koran verscheurd en verbrand zouden moeten worden, omdat ze geweldadig zijn en niet passen in onze maatschappij.
Wilders heeft nooit gezegd dat hij dit zelf in zijn film zou gaan doen.

Daar is een heel verschil tussen.

Verder heeft Wilders enkele weken geleden gezegd dat er iets zou gebeuren met het portret van Mohammed. DAT was het belangrijkste voor moslims om te steigeren. Het ging niet over de koran, maar over het portret van Mohammed.

In de film zie je dat er een pagina van de koran wordt omgeslagen en vervolgens hoor je het geluid van scheurend papier, alsof die pagina uit de koran wordt gescheurd. Dit zie je echter niet gebeuren en dus moet je maar aannemen dat het klopt dat het een pagina uit een telefoonboek was die gebruikt was voor dat geluid.

En dan nog: Als ik een koran koop, van mijn eigen geld, dan moet ik nog altijd zelf weten of ik daar de BBQ mee aansteek, mijn kont mee afveeg of er vliegtuigjes van vouw. Het is dan mijn koran en daar mag ik mee doen wat ik wil.
  † In Memoriam † woensdag 2 april 2008 @ 23:23:54 #115
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_57793924
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:20 schreef Gia het volgende:

En dan nog: Als ik een koran koop, van mijn eigen geld, dan moet ik nog altijd zelf weten of ik daar de BBQ mee aansteek, mijn kont mee afveeg of er vliegtuigjes van vouw. Het is dan mijn koran en daar mag ik mee doen wat ik wil.
Je vergeet, geheel in ~stijl, overgieten met varkensbloed !
  woensdag 2 april 2008 @ 23:40:31 #116
3542 Gia
User under construction
pi_57794417
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:23 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Je vergeet, geheel in ~stijl, overgieten met varkensbloed !
Hè gets, dat is zo'n zootje. Nee, dat doe ik niet hoor.
  woensdag 2 april 2008 @ 23:43:33 #117
3542 Gia
User under construction
pi_57794501
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:25 schreef Meki het volgende:

[..]

jij weet niet wat het woord respect betekent
Ik respecteer jouw recht om te geloven wat je wil, maar ik hoef jouw geloof op zich niet te respecteren.

Het zegt mij gewoon niets. Er wordt veel te veel misbruik van gemaakt. Te vaak een beroep gedaan op de vrijheid van geloof om zaken uit dat boekje voor elkaar te krijgen die hier niet thuishoren. Ik vrees dat dit van vinger, naar hand, naar arm en uiteindelijk naar totale verislamisering gaat.

Of wil jij beweren dat dat niet het doel van vrijwel elke moslim is? Een wereld die geheel islamitisch is?
pi_57794553
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:43 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik respecteer jouw recht om te geloven wat je wil, maar ik hoef jouw geloof op zich niet te respecteren.

Het zegt mij gewoon niets. Er wordt veel te veel misbruik van gemaakt. Te vaak een beroep gedaan op de vrijheid van geloof om zaken uit dat boekje voor elkaar te krijgen die hier niet thuishoren. Ik vrees dat dit van vinger, naar hand, naar arm en uiteindelijk naar totale verislamisering gaat.

Of wil jij beweren dat dat niet het doel van vrijwel elke moslim is? Een wereld die geheel islamitisch is?
Er wordt overal misbruikt gemaakt
met vrijheden worden er ook misbruik van gemaakt

voor mij is de Islaam de ware godsdienst voor de vrede
en voor de echte moslims is dit ook zo
  woensdag 2 april 2008 @ 23:52:24 #119
3542 Gia
User under construction
pi_57794752
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:45 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

respect moet je verdienen dat krijg je niet.
Dat sowieso. Maar ik vind dat je respect kan hebben voor mensen en mensenrechten. Respect voor een ideologie die je niet ziet zitten slaat gewoon nergens op. Respect voor een boek nog minder.

Goh, moet ik respect hebben voor 'kappen' van Carry Slee? Ik heb respect voor deze mevrouw, goede schrijfster, maar respect hebben voor haar boeken? Boeken hebben toch geen gevoel!!
  donderdag 3 april 2008 @ 00:04:57 #120
16874 creno
born this way
pi_57795082
Wat ik gisteren zag was een Balkenende die vrij vaak met zijn ogen knipperde (teken van liegen), dit zag ik niet bij Wilders.

Ik kreeg ook een beetje het gevoel wat toendertijd ook bij Fortuyn gebeurde, dat demoniseren. Het zou me ook niets verbazen als die geopenbaarde aantekeningen vervalst zijn. Waarom worden zulke belangrijke gesprekken niet door alle partijen worden ondertekend ?
<a href="http://www.pantsman.nl" rel="nofollow" target="_blank">www.pantsman.nl</a>
fanserie voor en door fans van WIDM
  donderdag 3 april 2008 @ 00:06:43 #121
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57795121
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:45 schreef Meki het volgende:
voor mij is de Islaam de ware godsdienst voor de vrede
en voor de echte moslims is dit ook zo
No true Scotsman. Zo kun je je eigen straat je altijd wel schoonvegen. Desondanks zijn er nog steeds velen die menen dat ze in naam van de Islam handelen als ze terroristische aanslagen plegen. Deze week zijn er nog twee verdachten van terrorisme in Spanje opgepakt.

Waar is de mondiale woede over deze misbruikers van de Islam? Waar zijn de moslim-geleerden, waar zijn de protesten van moslims tegen deze mannen die uit naam van Islam jarenlang – 16 jaar – terroristische aanslagen bereiden? Ik heb ze niet gehoord. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Dit zijn degenen die ‘de Islam’ perverteren. Maar gek genoeg is degene die dit onder de aandacht brengt de gebeten hond.

Dát is een schizofrene houding. Als je je toch wilt opwinden over misbruik, wind je dan ten eerste hierover op. Dan heeft Wilders niet eens een grond meer om een film te maken zoals hij nu heeft gedaan.

En ja, ik vind ook dat Wilders te veel generaliseert, maar door hem het zwijgen op te leggen wordt er niets gedaan tegen terrorisme, behalve dat zulks nog meer uit het zicht verdwijnt. Soms verbaas ik me echt over de hoeveelheid kritiek die Wilders te verduren krijgt en hoe miniem de veroordelingen over zulke terroristen zijn. Het komt hooguit tot een zinnetje als ‘terrorisme is niet goed’.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 3 april 2008 @ 00:17:55 #122
3542 Gia
User under construction
pi_57795378
quote:
Op donderdag 3 april 2008 00:04 schreef creno het volgende:
Het zou me ook niets verbazen als die geopenbaarde aantekeningen vervalst zijn.
Vervalst is wellicht een groot woord. Zo'n notulist schrijft korte woordjes op als geheugensteuntje om later terug te halen wat er gezegd is. Het is heel goed mogelijk dat hij of zij de verkeerde woordjes bij de verkeerde persoon heeft gezet. Eigen interpretatie of gewoon zoals het op haar of hem over is gekomen.

Als JP zegt dat Wilders misschien wel van plan is om de koran te verbranden en Wilders zegt vervolgens dat men dat maar moet afwachten, is het heel goed mogelijk dat zo'n notulist dit samenvat als: Mogelijk gaat de heer Wilders de koran verbranden. Waarbij dus duidelijk de woorden aan de verkeerde persoon zijn toegeschreven.

Dit komt vrij vaak voor.
pi_57802626
-=Fitna news break =-

Verdonk wil heropening debat over Wilders
quote:
Onafhankelijk Kamerlid Rita Verdonk hoopt dat het Kamerdebat over de film van Geert Wilders wordt heropend. Verdonk kon vanwege haar gescheurde beenspieren dinsdagavond zelf niet aanwezig zijn. Maar ze zou nog een aantal kritische vragen willen stellen aan premier Jan Peter Balkenende.

Verdonk zei dat donderdag in het radioprogramma De Ochtenden. Wat die vragen zijn, wilde ze niet zeggen. Het heeft onder meer betrekking op het verslag dat is vrijgegeven over het gesprek dat Wilders in de aanloop naar de film had op het ministerie van Justitie. Daarin staat dat Wilders van plan was passages uit de Koran in brand te steken maar de PVV-leider ontkende fel dat hij over de inhoud had gesproken. Hij beschuldigde het kabinet van leugens.

Verdonk vindt het raar dat ministers zomaar met een vel papier aankomen. De gang van zaken noemde ze niet professioneel. Verdonk meent dat altijd een verslag moet worden gemaakt als een parlementariër of een burger een overleg heeft met een minister. Beiden moeten dat verslag ter goedkeuring ondertekenen zodat men weet waar men aan toe is. Dat Wilders zelf geen behoefte had aan een verslag, zoals ook in de aantekeningen is vermeld, verbaasde haar donderdag.

De politica vindt het een veeg teken dat veel mensen niet het kabinet geloven, zoals blijkt uit een peiling van Maurice de Hond. Daarin staat dat een derde Wilders gelooft en een kwart van de ondervraagden het niet weet. Zelf liet Verdonk in het midden of ze de premier, met wie ze als minister enkele jaren samenwerkte, in staat acht om een document te laten vervalsen. Ze hield het op een aantal kritische vragen.

Verdonk ontvouwt donderdag de visie van haar beweging Trots op Nederland in Amsterdam. Door haar situatie kan ze niet te lang staan, maar ook rechtop zitten is moeilijk, zei ze op de radio. Ze heeft door een val in haar huis drie spieren in haar been gescheurd en éen is er afgescheurd.
=============================================================================

Indonesië blokkeert YouTube
quote:
Nadat gisteren boze Indo's voor de Nederlandse ambassade in Jakarta demonstreerden tegen Fitna, wil het land nu videowebsite YouTube blokkeren als de film eind van de week niet offline is gehaald.

Het ministerie van informatie heeft alle internetproviders in het land vandaag de opdracht gegeven om voorbereidingen te treffen voor de blokkade.

'Balkenende': islam is het probleem
quote:
Het weekblad Opinio publiceert vandaag een 'geheime rede' van premier Balkenende over de islam. Als de toespraak niet nagemaakt is, zou deze het kabinet in grote problemen brengen.
Maar een woordvoerder van Balkenende spreekt van een gedateerde 1 aprilgrap

AMSTERDAM - De islam is een probleem. Dat heeft premier Jan Peter Balkenende zondag gezegd in een toespraak voor een dertigtal CDA-prominenten. Dat blijkt althans uit een stuk dat vandaag verschijnt in het conservatieve weekblad Opinio . Het blad zegt de hand gelegd te hebben op een geheime rede die Balkenende zondag hield. Geert Wilders moeten we maar vergeten, zegt de premier in deze rede, maar de islam niet. ,,Ik zeg het zonder omwegen: het grote probleem is de islam. Jullie horen het goed, ik zeg niet: de radicale islam of het islamitische fundamentalisme in het algemeen - nee, ik zeg: het grote probleem is de islam.''

De rede maakt melding van cruciale verschillen tussen de islam en het christendom. Het wordt tijd dat de CDA'ers weer trots worden op het christendom, zou de premier gezegd hebben. ,,Jullie weten maar al te goed dat het er mij niet om gaat de verschillen te benadrukken. Ik zoek ook liever de overeenkomst. Maar we hebben voortdurend naar die overeenkomst gezocht in de dialoog met moslims. Nu vraag ik jullie: heeft een moslim wel eens gevraagd: hoe zit het toch met die Drieëenheid van jullie? En leg me dat eens uit van die Heilige Geest, hoe zit dat? Volgens mij komt het allemaal wel erg van één kant.'' De conclusie dringt zich op dat het een namaakrede is. De stijl, eruditie en ideologie hebben veel weg van conservatief denker Bart Jan Spruyt. Maar Jaffe Vink, hoofdredacteur van Opinio , ontkent dat de toespraak is nagemaakt. ,,Wij hebben een rede van Balkenende in handen gekregen.'' Ook Spruyt zelf zegt dat hij het stuk niet geschreven heeft.

Een woordvoerder van Balken-ende spreekt echter over een gedateerde 1 aprilgrap. ,,De premier had zondag andere bezigheden, voor zover ik weet.''

Balkenendes woordvoerder heeft de premier er nog niet over gesproken, omdat deze zich momenteel in Boekarest bevindt. ,,Maar het lijkt me beslist flauwekul'', zegt hij. Ook CDA-Kamerlid Wim van de Camp, volgens het stuk aanwezig op de bijeenkomst, weet niets van de meeting. ,,CDA'ers houden nooit bijeenkomsten op zondag.''

De 'geheime rede' is weinig vleiend voor de VVD en coalitiepartner PvdA. Zij worden weggezet als partijen die geen verstand hebben van godsdienst. ,,Zien jullie Wouter Bos op een PvdA-congres al aankomen met een verhaal over Jezus? Wij kunnen dat wel. Wij kunnen zeggen dat er een grondig verschil is tussen Jezus en Mohammed. Allebei profeet. Maar Mohammed was ook legeraanvoerder en veroveraar. Iemand die nogal heeft huisgehouden in Mekka. Iemand die een liefdesleven had - als de verhalen kloppen - waar ik niet van sta te juichen.''

De premier zou dan meer voelen voor de lijn van de SGP, blijkt uit de toespraak. ,,Het is toch van de gekke dat in deze kwestie Bas van der Vlies ons de weg moet wijzen. Hebben jullie dat gelezen, gisteren op de weblog van Wouter Bos? Bos vindt dat Van der Vlies niet kritisch genoeg heeft gereageerd op de film van Wilders en schrijft hem een open brief: 'Hoe zou je reactie zijn geweest als deze film over het christendom en de bijbel zou zijn gegaan?' En dan schrijft Van der Vlies terug: 'Met die vraag kan ik niets beginnen. Om de eenvoudige reden dat zo'n film niet te maken is.' Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit in al zijn eenvoud een briljant antwoord vind.''

De rede voert ook arabist Fred Leemhuis op, die islamitische aanslagen en de door christenen uitgevoerde genocide in Srebrenica op één lijn stelt. ,,Ik mag het niet hardop zeggen maar soms denk ik stilletjes dat onze universiteiten niet uitsluitend bevolkt worden door toptalent'', is het vileine commentaar.

Belangrijkste conclusie uit het stuk is dat Wilders dan misschien niet meer ten volle serieus genomen kan worden, een visie op 'het probleem van de islam' blijft nodig. ,,Want dat heeft ontbroken'', is de boodschap aan de CDA'ers. ,,En daarom was het mogelijk dat Wilders ons gijzelde: wij hadden geen visie op de islam.''

Moslimjongeren beledigd door Fitna
quote:
Een op de drie Nederlandse jongeren vindt Fitna beledigend voor moslims. Van de moslimjongeren zelf zegt 85 procent de film van parlementariër Geert Wilders als kwetsend te ervaren. Volgens driekwart van de Nederlandse jongeren is er veel ophef gemaakt om niks.

Dat blijkt vandaag uit onderzoek van Top-X, het jongerenpanel van de actualiteitenrubriek EénVandaag. Het panel ondervroeg 2000 jongeren van 12 tot en met 24 jaar. Een op de vijf van hen is bang voor de gevolgen van de film. Onder moslimjongeren is dat percentage even hoog (27), maar wel flink gedaald.

Van de ondervraagden heeft ruim driekwart Fitna gezien. Ruim 80 procent zegt recent nog met vrienden of medeleerlingen over de film te hebben gepraat. Een op de tien deelnemers is negatiever gaan denken over moslims na het bekijken van Fitna. Drie op de tien ondervraagden denkt dat de islam uit is op de vernietiging van de Westerse samenleving.

Pro-islamfilm succes in Indonesië
quote:
Een Indonesische film die religieuze stereotypen wil doorbreken en de barmhartige kant van de islam wil tonen, is een groot succes. Meer dan drie miljoen mensen hebben 'Verzen van Liefde' ('Ayat Ayat Cinta') van filmmaker Hanung Bramantyo gezien, inclusief president Susilo Bambang Yudhoyono.

De islamitische romance ging halverwege januari in première. Een woordvoerder van de president noemde de rolprent een antithese van de film 'Fitna' van parlementariër Geert Wilders. Yudhoyono vond 'Verzen van Liefde' inspirerend en moest menig traantje wegpinken. Hij bekeek de rolprent samen met zijn familie en tachtig buitenlandse ambassadeurs. ''De boodschap komt goed over'', zei het staatshoofd na de voorstelling.

''Moslims spreken niet alleen over de hemel, de hel of het hiernamaals, maar ook over liefde'', aldus de maker van de romantische film met islamitische boodschap. ''Ik wil mijn publiek vertellen dat er hippe, modieuze, sociale mensen zijn, die tegelijkertijd volgens de Islam leven.''

Moslimomroep doet aangifte tegen Wilders
quote:
De Nederlandse Moslim Omroep (NMO) doet aangifte tegen Geert Wilders, wegens schending van het auteursrecht. Dat heeft bestuursvoorzitter Abderrahman Farsi van de NMO vandaag laten weten.

''Wilders heeft óf ons materiaal óf onze naam misbruikt, maar dit is misbruik van auteursrecht.'' Uit de aftiteling van de Koranfilm Fitna, die sinds donderdagavond op het internet te zien is, blijkt dat Wilders beelden van het NMO-programma InFocus heeft gebruikt. Volgens Farsi lijkt het ''nu net of de NMO materiaal aan Wilders beschikbaar heeft gesteld''. De politicus had niet om toestemming gevraagd. De NMO eiste dat Wilders binnen 24 uur zou toezeggen de beelden van InFocus uit de film te verwijderen.

PVV-leider Geert Wilders heeft niet gereageerd op het ultimatum dat de NMO hem maandag had gesteld. De omroep doet waarschijnlijk morgen aangifte. Daarnaast beraadt de omroep zich op andere juridische stappen.

Buitenlandse ophef over Fitna houdt aan
quote:
Terwijl in Nederland vooral in de Tweede Kamer heftig wordt gedebatteerd over de film Fitna van Geert Wilders, gaan in het buitenland demonstranten de straat op om hun afschuw over de film te tonen. Zo belaagden tientallen islamitische studenten woensdag het Nederlandse consulaat in Medan op het Indonesische eiland Sumatra. De woedende studenten haalden de Nederlandse vlag naar beneden en staken het dundoek en een naambord in brand.

De Indonesische politie verjoeg de demonstranten met waarschuwingsschoten. Enkele tientallen studenten zijn opgepakt. Media spraken over het eerste gewelddadige protest tegen Fitna in Indonesië, waar al drie dagen wordt gedemonstreerd. Ook in de stad Magelang op Java lieten studenten hun ongenoegen over Fitna blijken. De minister van Sociale Zaken Bachtiar Chamsyah had organisaties in het hele land opgeroepen te protesteren tegen de controversiële film van Wilders.

In de Afghaanse hoofdstad Kabul had eveneens een protest plaats. Bijna honderd in boerka’s gehulde betogers demonstreerden woensdag tegen de anti–Koranfilm van de Nederlandse parlementariër. Ze verbrandden de Nederlandse driekleur.

Het zuivelconcern Friesland Foods heeft woensdag in paginagrote advertenties consumenten in Maleisië opgeroepen Nederlandse producten te blijven kopen. Een grote Maleisische supermarktketen had opgeroepen tot een boycot van producten uit Holland wegens het verschijnen van Fitna. Friesland Foods brengt in het islamitische land het merk Dutch Lady op de markt. In de advertenties neemt Dutch Lady afstand van de standpunten van Wilders.

Rapper opgepakt wegens bedreigen Wilders
quote:
De Rotterdamse rapper Mo$heb is vandaag door de politie aangehouden wegens het bedreigen van PVV-leider Geert Wilders. Volgens zijn advocaat meldde de rapper zich vanochtend voor verhoor op het politiebureau. Daarop werd Mo$heb (Mohammed Sheb) aangehouden.

In de tekst van zijn nummer 'Wie Iz De Volgende', dat op internet is verschenen, zegt hij dat het ''bam bam'' is als hij de PVV-leider tegenkomt en 'Wil je blijven leven, moet je je uitspraken terugnemen'. Volgens de rapper is dat geen bedreiging, maar ''vrijheid van meningsuiting''.

De rapper en zijn advocaat Haroon Raza zijn woedend over de arrestatie. ''Mijn cliënt heeft zich vrijwillig gemeld op het bureau vandaag, maar omdat hij enkele minuten te laat was werd hij alsnog gearresteerd", zegt Raza. ''Gek genoeg gaat de politie wel tot daden over als Wilders aangifte doet wegens bedreiging, maar alle aangiften tegen hem, daar gebeurt niets mee." Het OM bevestigt de arrestatie, maar wil verder geen mededelingen doen. Advocaat Raza deed overigens onlangs namens veertien cliënten zelf aangifte tegen Wilders, wegens uitlatingen van de politicus. Mo$heb zat daar niet bij.

Wilders deed in 2007 al aangifte tegen de rapper vanwege het nummer. Dat deed hij nadat er op internet steeds meer raps verschenen met bedreigingen aan zijn adres. Mo$heb is lid van rapgroep de Nationale Straat Piraten (NSP). Het gewraakte nummer stond indertijd op YouTube, maar daar is het verwijderd. Het staat nog wel op Dumpert.nl.

'Kabinet betrouwbaar in debat over antikoranfilm'
quote:
De meeste Nederlanders geven Geert Wilders ongelijk in de discussie of de politicus al dan niet in zijn film pagina's uit de koran wilde scheuren. Dat kan worden geconcludeerd uit de peiling van Maurice de Hond woensdag. Uit een gespreksverslag blijkt volgens het kabinet dat Wilders van plan was pagina's uit het heilige boek te scheuren. Wilders beticht het kabinet van leugens. Hij zou nooit over de inhoud van de film hebben gesproken.

Vier op de tien respondenten zei ervan uit te gaan dat het gespreksverslag dat het kabinet naar voren bracht een goede weergave geeft van wat Wilders met het kabinet had besproken. Veertien procent denkt dat Wilders nooit van plan was om pagina's uit de koran te scheuren. De overige van de meer dan 1200 deelnemers in de peiling hadden geen mening (25 procent) of twijfelden aan de herkomst van het verslag (18 procent). In het laatste geval betwijfelden ze ook de betrouwbaarheid van de informatie.

De inhoud van het gespreksverslag leidde dinsdag tot de nodige discussie in de Tweede Kamer. Het kabinet maakt het document openbaar tijdens een debat, om aan te tonen dat zij niet overdreven hadden gereageerd op de filmplannen van Wilders. Als Wilders bij zijn plannen was gebleven en daadwerkelijk een koran had verscheurd of verbrand, zou dat wereldwijd voor hevige reacties hebben kunnen oproepen, betoogde het kabinet.

Wilders beschuldigde het kabinet er vervolgens van leugens te verkopen. "Ik word belazerd. Ik zie nergens dat ik iets over de inhoud van de film heb gezet. Het kabinet veegt haar eigen straatje schoon", zei hij in de Tweede Kamer. Wilders en zijn acht fractiegenoten zegden vervolgens hun vertrouwen op in het hele kabinet.

Wilders schikt met Muntz: exclusief interview
quote:
Geert Wilders heeft geschikt met Rob Muntz in zake het gebruik van interviewfragmenten tussen Rob Muntz en Theo van Gogh in zijn film Fitna. De politicus had zonder toestemming deze fragmenten in de omstreden film gestopt en Muntz wilde hiervoor geld zien.

Eerder deze week zei Muntz: "Hij heeft me niets gevraagd over dat fragment, heeft dus geen toestemming en daarom heeft hij nou pech" Vandaag kwamen beide mannen overeen dat in plaats van een schadevergoeding uit te keren Muntz drie uur lang een exclusief interview mag afnemen van Wilders. Dat kan nog voor leuke citaten en beelden zorgen. Eerder wist Muntz al een knietje van Emilie Ratelband te ontlokken en liep hij als Adolf Hitler door Oostenrijk. Wanneer en of het interview wordt uitgezonden is niet bekend.

Je kunt overigens vragen stellen aan Wilders via Muntz. Stuur een mailtje naar info@muntzvandewint.com en wie weet komt je vraag voorbij.

Interview Muntz met Wilders komt op internet
quote:
Het interview dat programmamaker Rob Muntz maandag met Geert Wilders heeft, komt op internet te staan. Geïnteresseerden kunnen het dan tegen betaling bekijken. "De tv-stations zoeken het maar even uit", zegt Muntz.

Programmamakers Rob Muntz en Paul Jan van de Wint hebben begin volgende week een drie uur durend interview met Geert Wilders. Dat is het resultaat van een overleg op woensdag tussen Muntz, Van de Wint en Wilders. Muntz was boos omdat Wilders in zijn film 'Fitna' ongevraagd een fragment uit een gesprek tussen Muntz en de vermoorde cineast Theo van Gogh had gebruikt.

Aanvankelijk wilde Muntz geld, maar zijn collega Paul Jan van de Wint kwam op het idee van het interview. "Wilders heeft niet eerder een interview van die lengte gegeven", zegt Van de Wint. Muntz is ook tevreden met het exclusieve interview. "Niemand krijgt de kans om Wilders zo lang te interviewen. En via de rechter had ik er uiteindelijk misschien maar vierhonderd euro uit kunnen slepen."

Het duo roept iedereen die vragen aan Wilders heeft, deze naar hen te sturen per e-mail. Volgens Van de Wint waren woensdagnacht enkele uren na de bekendmaking al honderden vragen gestuurd.

Waar het interview wordt gehouden, is nog niet bekend. "Geert Wilders zoekt een geschikte locatie", zegt Van de Wint. Ook is nog niet bekend hoeveel geld ervoor wordt gevraagd. "We gaan er geen enorm bedrag voor vragen. En misschien verkopen we het later nog aan een tv-station."

Een website waar het interview op moet worden gezet is er nog niet. "Onze website heeft geen betaalmogelijkheid. Ook moeten we het interview na maandag nog afmonteren. Het kan wel een paar weken duren voordat het online komt."

Geert Wilders was donderdagochtend niet bereikbaar voor commentaar.
pi_57802675
32 % van de Nederlanders gelooft Wilders. 25 % weet het niet. Dat wil zeggen dat dus minder dan de helft het kabinet gelooft...
pi_57803114
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:56 schreef bloodymary het volgende:
32 % van de Nederlanders gelooft Wilders. 25 % weet het niet. Dat wil zeggen dat dus minder dan de helft het kabinet gelooft...
Nog veel eigenlijk.

Ach ja, 1200 geinterviewden.....

Doe mij deze poll maar dan:
Wie gelooft u; Wilders of Balkenende?

Wilders
75%

Balkenende
24%

Created on Apr 3, 2008
Total Votes: 2,365

pi_57803617
quote:
Beste Bas,

Vandaag las ik je reactie op Fitna. Ik was stomverbaasd. Je vond dat Wilders zorgvuldigheid had betracht, je vond de film een prikkelende inzet voor het debat en je meende dat hij niet bewust probeerde te kwetsen.

Hoe zou je reactie zijn geweest als deze film over het christendom en de bijbel zou zijn gegaan?

Bas, je staat bij vriend en vijand bekend als de gezaghebbende nestor van het parlement. Jou wordt niet onterecht de nodige wijsheid en in ieder geval ervaring toegedicht en in je optredens krijg je in het algemeen waardering voor de zuivere manier en verstandige toon waarop jij je van je taak kwijt.

Juist van iemand met zo’n reputatie had ik deze reactie op Fitna niet verwacht. Juist van iemand die in ons parlement in het algemeen bindend te werk gaat en met een groot gevoel voor de positie en belangen van minderheden in de samenleving politiek bedrijft verwacht je niet dat hij op Fitna zo ongeveer de meest positieve reactie geeft van iedereen.

Jij vertegenwoordigt in het parlement een partij die een op religieuze basis afgebakende minderheid vertegenwoordigt. Jij vraagt met het oog daarop regelmatig begrip voor de positie van minderheden, de ruimte die hen geboden moet worden, het belang van hun godsdienstovertuiging, de noodzaak van begrip en respect.

Dat je al die uitgangspunten kennelijk minder belangrijk vindt nu het om een andere levensbeschouwing dan de jouwe gaat, vind ik niet democratisch en stelt me diep teleur.

Met onverminderd vriendelijke groet,

Wouter Bos
quote:
Beste Wouter,

Dank voor je lovende woorden. “Gezaghebbende nestor”, wijsheid en ervaring”, “zuivere manier en verstandige toon” en ga zo maar door. ’t Is dat ik al een dagje ouder ben, anders zou ik er bijna van gaan blozen.

Na dit zoet volgt evenwel het zuur. Dat zit ‘m met name in jouw waarneming dat ik op de film van PVV-leider Wilders “zo ongeveer de meest positieve reactie geef van iedereen.”

Ter toelichting op mijn reactie het volgende. Toen ik gisteravond door ettelijke journalisten gebeld ben met de vraag wat ik van de film vond, heb ik een paar dingen gezegd.

Het eerste was dat de film eigenlijk geen nieuws bevatte. Zo staat het ook op onze website. De film was conform verwachting: aan elkaar gemonteerde beelden van gruweldaden die door moslimterroristen zijn aangericht. Daarmee heeft de heer Wilders de volle schijnwerpers gezet op de donkere kanten die aan de islam (kunnen) zitten.

Vrij algemeen is het oordeel, ook uit kringen van de Nederlandse moslims, dat de film eigenlijk wel meevalt. Dit wordt nog eens onderstreept door het unieke en toch ook wel heugelijke feit dat vandaag zowel Geert Wilders als de minister-president de Nederlandse moslims uitvoerig gecomplimenteerd hebben. Ik ben zo vrij hieruit, ook achteraf, te concluderen dat de Nederlandse moslims helemaal niet zo gekwetst zijn. Hun incasseringsvermogen verdraagt dit kennelijk, en dat is winst.

Wat ik gisteren ook gezegd heb en onder andere door het Radio-1 journaal is uitgezonden, is dat ik als SGP'er zo’n film nooit op die manier gemaakt zou hebben. Je weet dat ik in de Kamer al jaren een punt maak van waardigheid en respectvolle omgang met elkaar. Daarbij passen geen generalisaties, als zouden alle moslims terroristen zijn. Uit mijn mond zul je dat dus ook nooit horen.

Tenslotte je vraag hoe ik het zou vinden als een dergelijke film over het christendom en de bijbel zou gaan. Met die vraag kan ik niets beginnen. Om de eenvoudige reden dat zo’n film niet te maken is.

Met vriendelijke groet,

Bas van der Vlies

Zo, Bas for the win
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_57804074
quote:
Je weet dat ik in de Kamer al jaren een punt maak van waardigheid en respectvolle omgang met elkaar. Daarbij passen geen generalisaties, als zouden alle moslims terroristen zijn. Uit mijn mond zul je dat dus ook nooit horen.
En dat zul je ook nooit uit de mond van Wilders horen, christenhond!
  donderdag 3 april 2008 @ 14:13:12 #128
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57804181
quote:
Op donderdag 3 april 2008 14:08 schreef FOKwa het volgende:

[..]

En dat zul je ook nooit uit de mond van Wilders horen, christenhond!
Misschien niet als je oordopjes indoet en onder een steen gaat wonen. Maar meestal moet je echter zelf voor de nuance zorgen bij Wilders, want hij levert die niet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57804253
quote:
Op donderdag 3 april 2008 14:13 schreef Iblis het volgende:

[..]

Misschien niet als je oordopjes indoet en onder een steen gaat wonen. Maar meestal moet je echter zelf voor de nuance zorgen bij Wilders, want hij levert die niet.
Kom maar op met de bronnen dan.
pi_57805424
Vijfhonderd euro boete voor bedreigen Wilders
quote:
Een man die Geert Wilders per mail bedreigde, is veroordeeld tot een boete van vijfhonderd euro. De politierechter van de rechtbank in Dordrecht besloot verder dat Yuksel E. uit 's Gravendeel twee weken de cel in moet als hij binnen twee jaar nog eens de fout in gaat.

De 35-jarige E. mailde op 8 augustus aan Wilders: "Denk je nou echt dat je veilig bent omdat je een paar bewakers om je heen hebt? Wij bewaren zorgvuldig ons geduld, maar reken maar klootzak, jouw doodvonnis is al lang uitgeroepen; vuurpeloton. Alles op z'n tijd."
  donderdag 3 april 2008 @ 15:31:04 #131
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57805729
quote:
Op donderdag 3 april 2008 14:17 schreef FOKwa het volgende:

[..]

Kom maar op met de bronnen dan.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article518395.ece , het artikel heet misleidenderwijs ‘Islam is het probleem, niet de moslims’, in de loop van het artikel laat Wilders zien (in zijn interpretatie) hoe Islam jihad en werelddominatie behelst, en hoe de ware moslim daar geen afstand van kan nemen.

Ons geluk is dat sommige moslims echter niet voldoende Arabisch kunnen om dit te zien (hijzelf spreekt vast vloeiend Arabisch inmiddels). Mij lijkt hier duidelijk dat hij stelt dat elke ‘ware’ moslim Jihad en werelddominatie zou nastreven.

Verder heeft hij in een eerder artikel gesteld dat de Koran verboden moet worden omdat het boek oproep tot geweld. Gecombineer met bovenstaande luidt Wilders conclusie dus dat de ‘ware Moslim’ geen afstand van die oproep kan nemen en derhalve geweld legitimeert.

Dat is geen letterlijk ‘moslims zijn terroristen’, maar hoeveel duidelijker wil je het hebben?
pi_57806880
quote:
Op donderdag 3 april 2008 15:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article518395.ece , het artikel heet misleidenderwijs ‘Islam is het probleem, niet de moslims’, in de loop van het artikel laat Wilders zien (in zijn interpretatie) hoe Islam jihad en werelddominatie behelst, en hoe de ware moslim daar geen afstand van kan nemen.

Ons geluk is dat sommige moslims echter niet voldoende Arabisch kunnen om dit te zien (hijzelf spreekt vast vloeiend Arabisch inmiddels). Mij lijkt hier duidelijk dat hij stelt dat elke ‘ware’ moslim Jihad en werelddominatie zou nastreven.

Verder heeft hij in een eerder artikel gesteld dat de Koran verboden moet worden omdat het boek oproep tot geweld. Gecombineer met bovenstaande luidt Wilders conclusie dus dat de ‘ware Moslim’ geen afstand van die oproep kan nemen en derhalve geweld legitimeert.

Dat is geen letterlijk ‘moslims zijn terroristen’, maar hoeveel duidelijker wil je het hebben?
In een land met een meerderheid aan moslims neemt vanzelf de moslimideologie de overhand, en daardoor gaan zelfs gematigde moslims zich radicaler opstellen. En datzelfde speelt zich al langzaamaan af op een kleinschaliger niveau in Nederland: in de wijken.

Kortom: Wilders wil ook de gematigde moslim beschermen tegen deze kwalijke ideologie.

Hij zegt zelfs letterlijk "Ons probleem ligt bij de ideologie, niet bij de mensen.".

Dus als dit de beste bron is die je kan vinden dan weet ik genoeg: Je lult uit je nek.

Meest interessant in dit artikel is overigens "De islam is allesomvattend van erfrecht tot strafrecht.".
Daar zit het grote probleem en het grote gevaar. Ook al is veel hiervan nogal barbaars en verre van democratisch, omdat het om hun geloof gaat zullen veel gematigde moslims als ze daar democratisch de kans voor krijgen hier achter staan.

Ennuh, niet dat ik de koran zou willen verbieden, of welk boek dan ook, maar het klopt dat dat boek oproept tot geweld.
  donderdag 3 april 2008 @ 16:24:18 #133
28033 Pek
je moet wat
pi_57806899
De Jakarta Post kan de humor er wel van inzien:
quote:
Indonesian Muslims called Tuesday for the death of a Dutch politician for making a film that alleges Islam is an inspiration for violence
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_57808137
Premier boos over nep islam-uitspraken
quote:
Premier Jan Peter Balkenende spant een kort geding aan tegen het weekblad Opinio. Hij eist dat het een publicatie rectificeert over een faketoespraak van de premier. De Rijksvoorlichtingsdienst heeft dat vanmiddag laten weten.

Eerder maakte de RVD al bekend dat Balkenende boos is over het bericht van Opinio.

Dat beweert dat de premier een toespraak heeft gehouden waarin hij zou hebben gezegd dat ''de islam een probleem is''. Volgens de RVD heeft Balkenende die toespraak nooit gehouden. Balkenende vindt dat Opinio zich schuldig maakt aan ''groot gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef en journalistiek fatsoen''. Ondanks herhaald verzoek wil Opinio het bericht niet rechtzetten, aldus de RVD.

Opinio stelde onder meer dat Balkenende gezegd zou hebben: ''Ik zeg het zonder omwegen: het grote probleem is de islam. Jullie horen het goed, ik zeg niet: de radicale islam of het islamitische fundamentalisme in het algemeen - nee, ik zeg: het grote probleem is de islam.'' Zie ook dit bericht uit het ND.
pi_57808275
quote:
Op donderdag 3 april 2008 00:06 schreef Iblis het volgende:

[..]

No true Scotsman. Zo kun je je eigen straat je altijd wel schoonvegen. Desondanks zijn er nog steeds velen die menen dat ze in naam van de Islam handelen als ze terroristische aanslagen plegen. Deze week zijn er nog twee verdachten van terrorisme in Spanje opgepakt.

Waar is de mondiale woede over deze misbruikers van de Islam? Waar zijn de moslim-geleerden, waar zijn de protesten van moslims tegen deze mannen die uit naam van Islam jarenlang – 16 jaar – terroristische aanslagen bereiden? Ik heb ze niet gehoord. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Dit zijn degenen die ‘de Islam’ perverteren. Maar gek genoeg is degene die dit onder de aandacht brengt de gebeten hond.

Dát is een schizofrene houding. Als je je toch wilt opwinden over misbruik, wind je dan ten eerste hierover op. Dan heeft Wilders niet eens een grond meer om een film te maken zoals hij nu heeft gedaan.

En ja, ik vind ook dat Wilders te veel generaliseert, maar door hem het zwijgen op te leggen wordt er niets gedaan tegen terrorisme, behalve dat zulks nog meer uit het zicht verdwijnt. Soms verbaas ik me echt over de hoeveelheid kritiek die Wilders te verduren krijgt en hoe miniem de veroordelingen over zulke terroristen zijn. Het komt hooguit tot een zinnetje als ‘terrorisme is niet goed’.
Google eerst maar even voordat je gaat roepen dat niemand terrorisme afkeurt

Nederland ziet Palestina als terroristen, ik zie hun als vrijheidsstrijders die hun zichzelf verdedigen tegen de agressie.
pi_57808337
quote:
Op donderdag 3 april 2008 14:13 schreef Iblis het volgende:

[..]

Doe maar geen moeite
Fokwa zijn haat tegen Moslims is zo erg gehecht in zijn hart
zulke mensen zijn levensgevaarlijk.
pi_57809522
quote:
Op donderdag 3 april 2008 17:32 schreef Meki het volgende:

[..]

Doe maar geen moeite
And then there were syntax-errors
pi_57809708
quote:
Op donderdag 3 april 2008 17:30 schreef Meki het volgende:

[..]

Nederland ziet Palestina als terroristen, ik zie hun als vrijheidsstrijders die hun zichzelf verdedigen tegen de agressie.
Nou dat valt best wel mee.
Nederland heeft palastina veel geholpen met geld en met het bouwen van o.a. een haven en een vliegveld wat Israel voor een groot gedeelte of helemaal naar de klote heeft geholpen en ja Nederland is nu eenmaal momenteel wel weer zo zwak dat ze dan niet Israel met grote woorden daarop hebben aansproken vind ik. Nederland is nu eenmaal vrij pro Israel en Amerika en BRAAF.
Verder zie ik Nederland nu niet echt een mening hebben (politiek gesproken) over Palastina? (of over Israel) Maar ja Nederland heeft dan ook geen echte leider ben ik bang.
  donderdag 3 april 2008 @ 18:44:31 #139
28033 Pek
je moet wat
pi_57809907
quote:

[..]

Als ze uitsluitend gerichte aanvallen zouden uitvoeren op een politiebureau, regeringsgebouw of legerpost, dan zou ik het vrijheidsstrijders kunnen noemen. Maar vanaf het moment dat men bomgordels omhangt en in een willekeurige bus stapt, waar Jan met de pet in zit die er helemaal niks mee te maken heeft, wordt het terreur. De willekeur maakt het terrorisme.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  donderdag 3 april 2008 @ 18:45:09 #140
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57809922
quote:

[..]

Ik zeg dat het miniem is. Niet dat niemand er wat overzegt. Toegeven, het ene woord eindigt op ‘niem’ en het andere begint ermee, maar toch zijn het heel verschillende woorden. Ik vraag me alleen af waar de massale verontwaardiging is, waar de protesten zijn als weer een moslim het geloof perverteert.

En Palestina, het heeft er niets mee te maken. Of wilde je zeggen dat jij i.h.a. moslimterroristen zoals van 11 september, in Spanje en in Engeland als vrijheidsstrijders ziet? Dan zijn we snel uitgepraat.
pi_57810123
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:45 schreef Iblis het volgende:
En Palestina, het heeft er niets mee te maken. Of wilde je zeggen dat jij i.h.a. moslimterroristen zoals van 11 september, in Spanje en in Engeland als vrijheidsstrijders ziet? Dan zijn we snel uitgepraat.
idd, dat zijn over het algemeen gefrustreerde jongelui die tussen 2 werelden zijn opgegroeid en bij gebrek aan een beter doel in hun leven maar andermans doel overnemen om hun leven een zin te geven .. van een totaal andere orde dan de Palestijn die zich uit pure wanhoop maar in de lucht zit te blazen
pleased to meet you
pi_57810304
trouwens even dit stuk
quote:
Een website waar het interview op moet worden gezet is er nog niet. "Onze website heeft geen betaalmogelijkheid. Ook moeten we het interview na maandag nog afmonteren. Het kan wel een paar weken duren voordat het online komt."
waar heb ik dat toch eerder gehoord
pleased to meet you
pi_57810423
quote:

[..]

jij wel ja.

When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_57810920
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:08 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

jij wel ja.

nou ja zeg, nemen de Palestijnen iets over van de joden, het plegen van aanslagen om je eigen land (terug) te krijgen, is het nog niet goed
pleased to meet you
pi_57814183
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:45 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik zeg dat het miniem is. Niet dat niemand er wat overzegt. Toegeven, het ene woord eindigt op ‘niem’ en het andere begint ermee, maar toch zijn het heel verschillende woorden. Ik vraag me alleen af waar de massale verontwaardiging is, waar de protesten zijn als weer een moslim het geloof perverteert.

Zoals ik al zei elke geweld is fout. dus ook aanslagen
,Moslims mogen zich verdedigen als er tegen ze op wordt aangevallen..
  † In Memoriam † donderdag 3 april 2008 @ 21:41:54 #146
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_57814438
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:33 schreef Meki het volgende:

[..]

Beetje tegenstrijdig met de praktijk. Die zogenaamde moslims mogen dus zomaar vanuit het niets van jou met vliegtuigen vele mensenlevens afnemen en middels zelfmoordaanslagen duizenden kinderen vermoorden?
Wat hebben die kinderen dan bijvoorbeeld gedaan in de ogen van die zogenaamde moslims?
  † In Memoriam † donderdag 3 april 2008 @ 21:49:02 #147
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_57814647
quote:

[..]

quote:
Hamas plaatst kinderen op daken als menselijk schild

Het gebruik van kinderen en vrouwen als menselijk schild is een bekende taktiek van Hamas. Vorig jaar had men vrouwen opgeroepen een woning te omsingelen waarin verschillende Hamas terroristen zich hadden verscholen.
Deze kinderen zijn waarschijnlijk niet om hun mening gevraagd, maar zij leren via de Pioniers van Morgen TV show al jong dat het een heilige plicht is om voor Allah en Palestina te sterven.

Men rekent erop dat Israël dan niet aanvalt, wat betekent men weet dat Israël moreel hoogstaande waarden hanteert en probeert burgerdoden te vermijden, of neemt voor lief dat Palestijnse kinderen gedood worden. Dit is uiteraard gerechtvaardigd want de internationale veroordelingen van Israël zijn goed voor de slachtofferstatus van de Palestijnen. Ondertussen beschuldigen Hamas en Abbas Israël ervan een genocide te hebben gepleegd in Gaza die erger is dan de Holocaust.
Sesamstraat
quote:
Ook konijn sterft op Hamas kinder-tv

REPORTAGE, Van onze correspondent Alex Burghoorn
gepubliceerd op 28 februari 2008 02:47, bijgewerkt op 28 februari 2008 11:54

GAZA-STAD - De dieren op Al Aqsa-tv sterven één voor één als gevolg van de bezetting. Hamas biedt een alternatieve Sesamstraat.

De nieuwslezer van het tv-station Al Aqsa bladert nog snel door zijn tekst voordat, inshallah, het journaal van drie uur begint. De achterwand is helemaal groen geschilderd – dat is de huiskleur van Hamas. Niet dat de kijker daar op televisie iets van terugziet, want de technici plakken met de computer het vaste journaaldecor achter de presentator voordat ze de uitzending naar de satelliet stralen. In de kleine studio in Gaza-Stad is aan moderne snufjes geen gebrek.

Tegenover de nieuwslezerstafel staat het kleurige decor opgestapeld van Pioniers van morgen, het in Israël en het Westen veelbesproken kinderprogramma van Al Aqsa-tv. Op het achterdoek zijn knuffelbeertjes afgebeeld met het bijschrift Best Friend. Iedere vrijdagmiddag presenteert de devote en tegelijk scherp van de tongriem gesneden tiener Saraa Barhoum hier 50 minuten live televisie voor kinderen tot 10 jaar.

De in 2006 opgerichte zender geldt als spreekbuis van het islamistische Hamas-bestuur in Gaza – het is in de hele Arabische wereld te zien, en binnenkort hoopt Al Aqsa-tv dat ook Europa het station kan ontvangen. Zelfbenoemde 'waakhonden van de Arabische media' volgen de uitzendingen nauwlettend. Tien maanden geleden maakten zij veel misbaar over de Mickey Mouse-achtige mascotte Farfur, die pleitte voor een islamitische overheersing van de wereld. Op YouTube zijn inmiddels veel fragmenten te vinden die moeten aantonen dat de kinderen tot terreur en jodenhaat worden aangezet.

Programmadirecteur Mohammed Saed is op zijn qui-vive in de zithoek van zijn kantoor. Westerse bloggers villen Pioniers van morgen al bijna een jaar. 'Israël probeert de wereld ervan te overtuigen dat wij alleen terroristen zijn. Maar wij verzetten ons tegen een bezetting. Onze kijk is anders dan die van de zionisten.'

De levensgrote muis Farfur is intussen overleden: hij is vermoord door de Israëlische inlichtingendienst, omdat hij weigerde de sleutel in te leveren van het huis dat zijn opa ooit had in de buurt van Tel Aviv.

Zijn opvolger Nahoul, een levengrote bij, is ook alweer dood: hij was ziek en door de Israëlische blokkade van Gaza had de dokter niet de juiste medicijnen ter beschikking. Sinds kort is de hoofdrol in Pioniers van morgen weggelegd voor een levensgroot konijn, dat luistert naar de heldhaftige naam Asoud. Hij is een Palestijnse vluchteling die naar Gaza is teruggekeerd toen de grens met Egypte in januari open was.

'Ook Asoud gaat straks dood', zegt Saed. 'Iedereen gaat toch dood?'

Het is al met al geen Sesamstraat. Presentatrice Saraa Barhoum praat in de uitzending met kinderen die naar het programma bellen met verhalen over vaders die in een Israëlische gevangenis zitten, of anderszins te lijden hebben onder de Israëlische bezetting. De gesprekjes zijn doordesemd met oproepen voor de strijd, het martelaarschap en de verovering van Jeruzalem.

Per uitzending bellen tussen de 40 en 50 kinderen, zegt programmadirecteur Saed. Andere kijkcijfers zijn er niet. Hoe Al Aqsa-tv het doet in de concurrentie met tientallen andere Arabische tv-stations, is niet bekend.

'Wij zijn anders dan Al Jazeera of Al Arabiya – wij hebben een boodschap voor de kinderen', zegt Saed. ‘We moeten ze leren over Jaffa en Haifa (steden die in Israël liggen, red.). We willen dat ze niet vergeten dat die plaatsen van ons zijn, we willen hun verlangen ernaar aanwakkeren.
'Ze hebben die steden nog nooit gezien, maar ze moeten beseffen dat daar ons vaderland ligt.'
  donderdag 3 april 2008 @ 21:53:43 #148
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57814790
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:33 schreef Meki het volgende:

[..]

De geschiedenis loochent dit helaas. Er is genoeg te vinden over Moslim geleerden die offensieve Jihad rechtvaardigden en Moslims die dat uitvoerden. Zeker als het om verloren gegane gebieden gaat (b.v. Israël, en Andalusië) die ooit Islamitisch waren is er nog sneller reden om die te mogen aanvallen.
pi_57815186
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:53 schreef Iblis het volgende:

[..]

De geschiedenis loochent dit helaas. Er is genoeg te vinden over Moslim geleerden die offensieve Jihad rechtvaardigden en Moslims die dat uitvoerden. Zeker als het om verloren gegane gebieden gaat (b.v. Israël, en Andalusië) die ooit Islamitisch waren is er nog sneller reden om die te mogen aanvallen.
Je mag enkel geweld gebruiken als je wordt aangevallen
alles wat daar naast ligt is helaas zeer grote propoganda.!
pi_57815230
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:49 schreef Loedertje het volgende:

[..]

[..]

Sesamstraat
[..]
Jah en nu ??
pi_57815668
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:05 schreef Meki het volgende:

[..]

en je gelooft het volgens mij ook nog
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  donderdag 3 april 2008 @ 22:23:55 #152
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57815933
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:05 schreef Meki het volgende:
De grote Ibn Chaldoen:
quote:
In the Muslim community, the holy war is a religious duty, because of the universalism of the Muslim mission and the obligation to convert everybody to Islam either by persuasion or by force... The other religious groups did not have a universal mission, and the holy war was not a religious duty for them, save only for purposes of defense... Islam is under obligation to gain power over other nations.
De Islam heeft een ontzettende expansie gekend in Noord-Afrika, Sicilië, Andalusië, het Ottomaanse Rijk tot aan Wenen, tot aan Pakistan naar het Oosten. En dat is allemaal door defensieve expansie verkregen? Je gelooft het zelf toch niet?

Ik waardeer dat het jouw overtuiging is dat Jihad slechts defensief mag zijn, maar helaas zijn er ook die daar anders over denken. En daar ligt het gevaar. Want wat is verdediging? Ook indien het geloof geschaad wordt mag er aangevallen worden volgens sommigen, en dat is al een véél abstracter begrip.
pi_57816769
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:23 schreef Iblis het volgende:

[..]

De grote Ibn Chaldoen:
[..]

De Islam heeft een ontzettende expansie gekend in Noord-Afrika, Sicilië, Andalusië, het Ottomaanse Rijk tot aan Wenen, tot aan Pakistan naar het Oosten. En dat is allemaal door defensieve expansie verkregen? Je gelooft het zelf toch niet?

Ik waardeer dat het jouw overtuiging is dat Jihad slechts defensief mag zijn, maar helaas zijn er ook die daar anders over denken. En daar ligt het gevaar. Want wat is verdediging? Ook indien het geloof geschaad wordt mag er aangevallen worden volgens sommigen, en dat is al een véél abstracter begrip.
Dat is anders gegaan.. In de Islaam kennen wij geen haat en geen geweld. tenzij je wordt aangevallen door kruistochten met nadruk op christetenen etc. je mag je zelf verdedigen

Europa ziet Jihaad anders in dan de Moslims. De meesten zien Jihaad als verdediging , en veel Nederlanders zien Jihaad als oorlogsverklaring.

Jihaad is verdediging als je wordt aangevallen.
pi_57817231
Iedereen liegt behalve Wilders
pi_57817483
Dat is best Meki, Jihaad als verdediging.

Maar waar begint die verdediging? Bij cartoons, een filmpje, wat retoriek? Of pas bij een daadwerkelijke fysieke aanval?

Ennuh...als ik het goed begrijp is het dan dus ook niet de bedoeling om Jihaad te gebruiken als expansie? Maar puur dus als verdedinging..... toch?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_57817567
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:07 schreef Montagui het volgende:

Maar waar begint die verdediging? Bij cartoons, een filmpje, wat retoriek? Of pas bij een daadwerkelijke fysieke aanval?

Ennuh...als ik het goed begrijp is het dan dus ook niet de bedoeling om Jihaad te gebruiken als expansie? Maar puur dus als verdedinging..... toch?
1 tekening en ze slaan al op tilt
pi_57817635
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:07 schreef Montagui het volgende:

Fysieke aanval.
pi_57817983
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:12 schreef Meki het volgende:

[..]

Fysieke aanval.
Nou, daar dacht Mohammed B. bijvoorbeeld heel anders over. En dat is ook een moslim.

En nu kun jij wel zeggen dat hij dat niet is, maar datzelfde zou hij zeggen over jou. En ik zie jullie allebei als moslim.
pi_57818066
quote:
Op donderdag 3 april 2008 17:32 schreef Meki het volgende:

[..]

Doe maar geen moeite
Ik haat moslims niet. Maar ik haat Meki zo langzamerhand wel.
  donderdag 3 april 2008 @ 23:33:27 #160
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57818327
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:45 schreef Meki het volgende:

[..]

Dat is anders gegaan.. In de Islaam kennen wij geen haat en geen geweld. tenzij je wordt aangevallen door kruistochten met nadruk op christetenen etc. je mag je zelf verdedigen

Europa ziet Jihaad anders in dan de Moslims. De meesten zien Jihaad als verdediging , en veel Nederlanders zien Jihaad als oorlogsverklaring.

Jihaad is verdediging als je wordt aangevallen.
Je weet dat de eerste kruistocht mede een reactie was op de vernietiging van alle kerken in het Islamitische rijk in opdracht van Al Hakim en de vernieting van de Heilige grafkerk in Jeruzalem, en de ontzegging van de toegang tot de heilige stad door pelgrims? Dat leidde tot grote onvrede onder de Europese Christenen. Derhalve zijn ze tot de herovering (in hun ogen) van Jeruzalem overgegaan, daar dit natuurlijk lange tijd niet Islamitisch was.

Dit is niet de enige reden, het was ook een kanalisering van interne strubbelingen en krachten, een vinden van een idee van een Christenheid, et cetera, maar bovenstaand religieus aspect moet niet genegeerd worden.
pi_57818393
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:33 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je weet dat de eerste kruistocht mede een reactie was op de vernietiging van alle kerken in het Islamitische rijk in opdracht van Al Hakim en de vernieting van de Heilige grafkerk in Jeruzalem, en de ontzegging van de toegang tot de heilige stad door pelgrims? Dat leidde tot grote onvrede onder de Europese Christenen. Derhalve zijn ze tot de herovering (in hun ogen) van Jeruzalem overgegaan, daar dit natuurlijk lange tijd niet Islamitisch was.

Dit is niet de enige reden, het was ook een kanalisering van interne strubbelingen en krachten, een vinden van een idee van een Christenheid, et cetera, maar bovenstaand religieus aspect moet niet genegeerd worden.
je schat meki ietsje te hoog in
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:24 schreef FOKwa het volgende:

[..]

Ik haat moslims niet. Maar ik haat Meki zo langzamerhand wel.
wie niet
pi_57818441
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:22 schreef FOKwa het volgende:

[..]

Nou, daar dacht Mohammed B. bijvoorbeeld heel anders over. En dat is ook een moslim.

En nu kun jij wel zeggen dat hij dat niet is, maar datzelfde zou hij zeggen over jou. En ik zie jullie allebei als moslim.
Veroordeel een individu als een bevolkinsgroep
Kunnen we dat ook doen met Volkert van de graaf, Want hij is een Nederlander en Nederlanders zijn der verantwoordelijk ervoor, niet waar
pi_57818479
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:33 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is onwaar. het zijn propoganda die je leest.
Wij respecteren elke geloof, Christenen voerden een kruistocht naar moslims toe en in die tijd verdedigden de Moslims zich zelf enkel maar.
pi_57818531
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:37 schreef Meki het volgende:

[..]

Veroordeel een individu als een bevolkinsgroep
Kunnen we dat ook doen met Volkert van de graaf, Want hij is een Nederlander en Nederlanders zijn der verantwoordelijk ervoor, niet waar
9/11
londoen
madrid
enz enz enz enz enz enz
pi_57818611
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:40 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

9/11
londoen
madrid
enz enz enz enz enz enz
Ok. dan kunnen we ook kijken wie de tweede wereldoorlog heeft veroorzaakt
dan kunnen we ook kijken wie er een atoombom gooide op Japan

en dan de VOC. kan jij me uitleggen waarom Nederlanders toen die tijd kruiden gingen stelen in Indonesie en mensen als slaven gebruikten in Suriname en Indonesie.

enz enz enz enz
  donderdag 3 april 2008 @ 23:44:03 #166
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57818629
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:38 schreef Meki het volgende:

[..]

Dat is onwaar. het zijn propoganda die je leest.
Wij respecteren elke geloof, Christenen voerden een kruistocht naar moslims toe en in die tijd verdedigden de Moslims zich zelf enkel maar.
Jij hebt een bord voor je kop. Een bord waar ongeveer twaalf gezinnen van zouden kunnen eten.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 3 april 2008 @ 23:47:36 #167
862 Arcee
Look closer
pi_57818726
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:43 schreef Meki het volgende:
Ok. dan kunnen we ook kijken wie de tweede wereldoorlog heeft veroorzaakt
dan kunnen we ook kijken wie er een atoombom gooide op Japan

en dan de VOC. kan jij me uitleggen waarom Nederlanders toen die tijd kruiden gingen stelen in Indonesie en mensen als slaven gebruikten in Suriname en Indonesie.

enz enz enz enz
Welkom in deze eeuw.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 3 april 2008 @ 23:51:32 #168
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57818835
quote:

enz enz enz enz
Vertel jij me even waarom de moderne slavernij dan tegenwoordig nog in Islamitische landen zoals Mauritanië, Mali en Tsjaad heerst waarbij b.v. in Mauritanië de bidanen (moslims) de haratinen in knechtschap houdt? Mauritanië dat trouwens pas in 1981 officieel de slavernij afschafte. Dit wordt mede op Koran-basis gerechtvaardigd. Sommige salafisten doen dit nog steeds.

Wat de slavernij van de VOC betreft: Ja, dat heeft bestaan, en is op Bijbelse gronden gerechtvaardigd. Dat is een zwart bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis, en een voorbeeld hoe het Christendom ook gebruikt kan worden, en waar we voor moeten waken. Maar er is één verschil: Dit wordt erkend, herkend en onderwezen op scholen. Wij roepen niet tegen alle feiten en bewijs in: ‘Onzin.’ Jij wel. En dat is jou te verwijten. Jou is niet te verwijten wat andere moslims in naam van de Islam doen en deden waar jij niet achter staat, maar er is je wel te verwijten dat je je selectief doof houdt voor misstanden om je eigen blazoen smetteloos te houden.
pi_57818992
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:51 schreef Iblis het volgende:

[..]

Vertel jij me even waarom de moderne slavernij dan tegenwoordig nog in Islamitische landen zoals Mauritanië, Mali en Tsjaad heerst waarbij b.v. in Mauritanië de bidanen (moslims) de haratinen in knechtschap houdt? Mauritanië dat trouwens pas in 1981 officieel de slavernij afschafte. Dit wordt mede op Koran-basis gerechtvaardigd. Sommige salafisten doen dit nog steeds.

Wat de slavernij van de VOC betreft: Ja, dat heeft bestaan, en is op Bijbelse gronden gerechtvaardigd. Dat is een zwart bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis, en een voorbeeld hoe het Christendom ook gebruikt kan worden, en waar we voor moeten waken. Maar er is één verschil: Dit wordt erkend, herkend en onderwezen op scholen. Wij roepen niet tegen alle feiten en bewijs in: ‘Onzin.’ Jij wel. En dat is jou te verwijten. Jou is niet te verwijten wat andere moslims in naam van de Islam doen en deden waar jij niet achter staat, maar er is je wel te verwijten dat je je selectief doof houdt voor misstanden om je eigen blazoen smetteloos te houden.
Van slaven dat kan ik niet bevestigen. en dat is denk niet waar.
slaven zijn verboden in de Islaam
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:09:18 #170
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57819244
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:58 schreef Meki het volgende:

[..]

Van slaven dat kan ik niet bevestigen. en dat is denk niet waar.
slaven zijn verboden in de Islaam
De profeet zelf heeft slaven genomen tijdens de eerste gevechten met de stammen van de Koeraisj, bijvoorbeeld na de slag om de gracht. Een algeheel verbod op slavernij binnen de Islam is écht onzin, zeker historisch gezien.

Soera 4:36
quote:
Dient God en voegt aan Hem niets als metgezel toe. En weest goed voor de ouders en ook voor de verwant, de wezen, de behoeftigen, de verwante buur, de niet-verwante buur, de niet-verwante medeburger, hij die onderweg is en slaven waarover jullie beschikken.
Beetje zinloze opmerking als je geen slaven mag hebben, vind je niet? Het is waar dat Mohammed volgens de traditie veel slaven heeft vrijgelaten samen met Aïsja, maar anderzijds is tot slaaf maken van ongelovigen geen ongepaste daad. Zelfs de grote Saladin na het heroveren van Jeruzalem (1187) heeft mensen tot slaaf gemaakt. Hij gaf de mogelijkheid aan de inwoners om zich vrij te kopen (de Christenen hadden een vaste som aangediend die een deel van de bevolking vrijwaarde), degenen die dat niet konden betalen werden tot slaaf. Ook daarvan heeft hij nog een groot gedeelte laten gaan, hij was daarin niet kleinzerig maar desondanks is een substantieel aantal Christenen toen tot slaaf gemaakt.
pi_57819323
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:09 schreef Iblis het volgende:

[..]

De profeet zelf heeft slaven genomen tijdens de eerste gevechten met de stammen van de Koeraisj, bijvoorbeeld na de slag om de gracht. Een algeheel verbod op slavernij binnen de Islam is écht onzin, zeker historisch gezien.

[..]

Beetje zinloze opmerking als je geen slaven mag hebben, vind je niet? Het is waar dat Mohammed volgens de traditie veel slaven heeft vrijgelaten samen met Aïsja, maar anderzijds is tot slaaf maken van ongelovigen geen ongepaste daad. Zelfs de grote Saladin na het heroveren van Jeruzalem (1187) heeft mensen tot slaaf gemaakt. Hij gaf de mogelijkheid aan de inwoners om zich vrij te kopen (de Christenen hadden een vaste som aangediend die een deel van de bevolking vrijwaarde), degenen die dat niet konden betalen werden tot slaaf. Ook daarvan heeft hij nog een groot gedeelte laten gaan, hij was daarin niet kleinzerig maar desondanks is een substantieel aantal Christenen toen tot slaaf gemaakt.

alleen doordringen tot meki is echt onmogelijk geloof me velen zijn je voorgegaan echt...
pi_57819343
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:09 schreef Iblis het volgende:

[..]

[..]

Slaven zijn tegen het wil van mensen in te misbruiken. de " slaven " waren geen slaven , maar strijders die aan de kant stonden aan profeet Mohammed.

Je mag mensen niet misbruiken. Islaam verbiedt dat dus het lijkt me onmogelijk dat er slaven zijn in de Islaam.
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:20:19 #173
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57819481
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:13 schreef Meki het volgende:

[..]

Slaven zijn tegen het wil van mensen in te misbruiken. de " slaven " waren geen slaven , maar strijders die aan de kant stonden aan profeet Mohammed.

Je mag mensen niet misbruiken. Islaam verbiedt dat dus het lijkt me onmogelijk dat er slaven zijn in de Islaam.
Dan wil je vast deze PDF wel lezen. Het is een salafist, dus geen mainstream, maar Sjeik Salih al-Fawzaan zegt (p. 24):
quote:
Questioner: […] that the intent of the Legislator is to gradually end this institution of slavery. So what is your view on this?

[…]

So these words are falsehood and whoever says them deliberately then he is an Unbeliever. As for the one who says them out of ignorance or due to blind following (of others), then he is to be excused due to his ignorance. ANd ignorance is a killing catastrophe – and refuge is from Allaah. Islaam has affirmed slavery and slavery is ancient and existed prior to Islaam and was present in the revealed religions prior to it. And it will continue so long as Jihaad in the path of Allaah exists.
Jij bent het er niet mee eens, dat snap ik. Maar dat laat onverlet dat deze meningen ook vandaag de dag nog opgeld doen in bepaalde Moslim kringen. Door nu te zeggen "Nee het is niet zo, het zijn medewerkers, het zijn medestrijders, het bestaat niet!" doe je vooral jezelf én je eigen religie onrecht. Dit ogen sluiten voor misstanden maakt dat ze voort blijven bestaan.
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:21:36 #174
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57819514
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:13 schreef Meki het volgende:
Hoe zit het dan met types zoals een Jan Mohammed Khan? Die had toch een redelijk clubje schandknaapjes (seks slaafjes) onder zich. En toch een behoolijke hardcore moslim.
pi_57819547
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:20 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dan wil je vast deze PDF wel lezen. Het is een salafist, dus geen mainstream, maar Sjeik Salih al-Fawzaan zegt (p. 24):
[..]

Jij bent het er niet mee eens, dat snap ik. Maar dat laat onverlet dat deze meningen ook vandaag de dag nog opgeld doen in bepaalde Moslim kringen. Door nu te zeggen "Nee het is niet zo, het zijn medewerkers, het zijn medestrijders, het bestaat niet!" doe je vooral jezelf én je eigen religie onrecht. Dit ogen sluiten voor misstanden maakt dat ze voort blijven bestaan.
Natuurlijk niet,

Islaam is menselijke geloof, Islaam is de ware godsdienst en tevens voor vrede.
Islaam verbiedt elke geweld en elke haat en elke slaven.
Ik weet hoe Islaam in elkaar zit, slaven komen er niet voor, wij hebben in de geschiedenis geen slaven gebruikt. want dat kruist door onze waarden
pi_57819562
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met types zoals een Jan Mohammed Khan? Die had toch een redelijk clubje schandknaapjes (seks slaafjes) onder zich. En toch een behoolijke hardcore moslim.
Ik beoordeel geen mensen.
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:24:50 #177
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57819618
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat dan wel?
Ik veroordeel zowel een individu
wat kan mij nou schelen wat die jan doet ??
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:28:36 #179
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57819689
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:25 schreef Meki het volgende:

[..]

Ik veroordeel zowel een individu
wat kan mij nou schelen wat die jan doet ??
Net zomin als het je wat kan schelen wat al jou vakbroeders doen met bv een politieagent in een bus. Maare het is nog steeds geen antwoord op de vraag, slavernij bestaat gewoon bij het circus was Islam heet.
pi_57819820
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Net zomin als het je wat kan schelen wat al jou vakbroeders doen met bv een politieagent in een bus. Maare het is nog steeds geen antwoord op de vraag, slavernij bestaat gewoon bij het circus was Islam heet.
Ik weiger om een bevolkingsgroep of een ras te veroordelen op incidenten en individu
Ik heb zojuist net benadrukt dat Islaam geen slaven toelaat, wel toelaat maar de leiders zullen keihard bestraft worden.
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:37:19 #181
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57819882
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:35 schreef Meki het volgende:

[..]

Ik weiger om een bevolkingsgroep of een ras te veroordelen op incidenten en individu
Ik heb zojuist net benadrukt dat Islaam geen slaven toelaat, wel toelaat maar de leiders zullen keihard bestraft worden.
quote:

enz enz enz enz
pi_57819920
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]
Moet ik mijn mond dichthouden als er slaven worden gebruikt.
Iemand die voor vrede is moet zijn stem hier dus ook laten horen
pi_57819938
Meki, ben je nog altijd geen hoofdagent? Test niet gehaald?
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:41:35 #184
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57819966
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:23 schreef Meki het volgende:

[..]

Natuurlijk niet,

Islaam is menselijke geloof, Islaam is de ware godsdienst en tevens voor vrede.
Islaam verbiedt elke geweld en elke haat en elke slaven.
Ik weet hoe Islaam in elkaar zit, slaven komen er niet voor, wij hebben in de geschiedenis geen slaven gebruikt. want dat kruist door onze waarden
Je blijft gewoon ontkennen en je kop in het zand steken, want dan gaat het vanzelf wel weg? Pak de hadith van Buchari er nog eens bij:
quote:
Volume 7, Book 65, Number 344:

Narrated Anas:

Allah's Apostle went to (the house of) his slave tailor, and he was offered (a dish of) gourd of which he started eating. I have loved to eat gourd since I saw Allah's Apostle eating it.
En nog een keer!
quote:
Volume 7, Book 65, Number 346:

Narrated Anas:

I was a young boy when I once was walking with Allah's Apostle . Allah's Apostle entered the house of his slave tailor and the latter brought a dish filled with food covered with pieces of gourd. Allah's Apostle started picking and eating the gourd. When I saw that, I started collecting and placing the gourd before him. Then the slave returned to his work. Anas added: I have kept on loving gourd since I saw Allah's Apostle doing what he was doing.
En nog een keer
quote:
Volume 5, Book 59, Number 541:

Narrated Abu Huraira:

When we conquered Khaibar, we gained neither gold nor silver as booty, but we gained cows, camels, goods and gardens. Then we departed with Allah's Apostle to the valley of Al-Qira, and at that time Allah's Apostle had a slave called Mid'am who had been presented to him by one of Banu Ad-Dibbab. While the slave was dismounting the saddle of Allah's Apostle an arrow the thrower of which was unknown, came and hit him. The people said, "Congratulations to him for the martyrdom." Allah's Apostle said, "No, by Him in Whose Hand my soul is, the sheet (of cloth) which he had taken (illegally) on the day of Khaibar from the booty before the distribution of the booty, has become a flame of Fire burning him." On hearing that, a man brought one or two leather straps of shoes to the Prophet and said, "These are things I took (illegally)." On that Allah's Apostle said, "This is a strap, or these are two straps of Fire."
Enfin. Ik kan nog even doorgaan. Nogmaals: Het punt is niet of Allah het toestond of niet, of dat Mohammed slaven had of niet, dat was destijds heel normaal, en de behandeling die de Koran voorschrijft is zo slecht nog niet, zeker niet voor die tijd. Wat hier het punt is, is dat jij niet in staat bent feiten onder ogen te zien, en een illusie in stand wilt houden, daarmee problemen ontkent die er zijn en die aangepakt moeten worden. Haal je kop eens uit het zand, en veroordeel je medebroeders die slaven houden nu eens ronduit, evenals degenen die offensieve Jihad voorstaan. En zeg niet dat het niet bestaat.
pi_57819983
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:40 schreef Ivo1986 het volgende:
Meki, ben je nog altijd geen hoofdagent? Test niet gehaald?
Ook al zal ik da tniet worden
zal ik altijd in tegenstelling tot velen hier voor de vrede strijden totdat ik erbij neerval
Er is geen weg zonder vrede
pi_57820012
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:41 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je blijft gewoon ontkennen en je kop in het zand steken, want dan gaat het vanzelf wel weg? Pak de hadith van Buchari er nog eens bij:
[..]

En nog een keer!
[..]

En nog een keer
[..]

Enfin. Ik kan nog even doorgaan. Nogmaals: Het punt is niet of Allah het toestond of niet, of dat Mohammed slaven had of niet, dat was destijds heel normaal, en de behandeling die de Koran voorschrijft is zo slecht nog niet, zeker niet voor die tijd. Wat hier het punt is, is dat jij niet in staat bent feiten onder ogen te zien, en een illusie in stand wilt houden, daarmee problemen ontkent die er zijn en die aangepakt moeten worden. Haal je kop eens uit het zand, en veroordeel je medebroeders die slaven houden nu eens ronduit, evenals degenen die offensieve Jihad voorstaan. En zeg niet dat het niet bestaat.
Jij kan ze mischien als slaven zien, maar ik zie ze als strijders die profeet Mohammed beschermde.

iedereen ziet een mens anders
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:45:04 #187
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57820038
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:39 schreef Meki het volgende:

[..]

Moet ik mijn mond dichthouden als er slaven worden gebruikt.
Iemand die voor vrede is moet zijn stem hier dus ook laten horen
We zijn allemaal voor vrede lijkt me, alleen moet het niet van 1 kant komen grapjurk.
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:45:19 #188
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57820041
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:43 schreef Meki het volgende:

[..]

Jij kan ze mischien als slaven zien, maar ik zie ze als strijders die profeet Mohammed beschermde.

Strijders die zichzelf vrij moesten kopen of vrijgelaten moesten worden? Je weet het mooi te verzinnen.
pi_57820043
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:42 schreef Meki het volgende:

[..]

Ook al zal ik da tniet worden
zal ik altijd in tegenstelling tot velen hier voor de vrede strijden totdat ik erbij neerval
Er is geen weg zonder vrede
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:46:26 #190
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57820063
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:43 schreef Meki het volgende:

[..]

Ah, daarom heten ze ook slaaf. Goh wat hadden wij vroeger een hoop beschermers van de Zeven Provincien!
pi_57820075
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

We zijn allemaal voor vrede lijkt me, alleen moet het niet van 1 kant komen grapjurk.
Als je voor vrede bent, dan ben je echt voor vrede
dan ben je respect voor iedereen, dan beoordeel je op individueen,
dan heb je respect voor elke religie, ook al geloof je er niet in, je hebt er respect voor.

vrede is niet vrede enkel maar zeggen ik ben voor vrede
vrede is meer dan alleen uitroeping
pi_57820105
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:45 schreef Iblis het volgende:

[..]

Strijders die zichzelf vrij moesten kopen of vrijgelaten moesten worden? Je weet het mooi te verzinnen.
dat is dus propoganda, dat berust op onwaarheden. Islaam verbiedt slaven
pi_57820121
Voor de komst van profeet Mohammed was er wel slavernij . sinds zijn komst heeft hij de slavernij verboden
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:50:08 #194
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57820131
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:47 schreef Meki het volgende:

[..]

Als je voor vrede bent, dan ben je echt voor vrede
dan ben je respect voor iedereen, dan beoordeel je op individueen,
dan heb je respect voor elke religie, ook al geloof je er niet in, je hebt er respect voor.

vrede is niet vrede enkel maar zeggen ik ben voor vrede
vrede is meer dan alleen uitroeping
Laten we maar eens beginnen met respect dan, laat vooral de makkers die er alleen maar om lopen te roepen het eens tonen.
pi_57820173
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Laten we maar eens beginnen met respect dan, laat vooral de makkers die er alleen maar om lopen te roepen het eens tonen.
je begint weer. Zo kan je vrede niet respecteren
Het begint bij jezelf, beoordeel je zelf op respect en op goedheid
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:54:08 #196
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57820193
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:49 schreef Meki het volgende:
Voor de komst van profeet Mohammed was er wel slavernij . sinds zijn komst heeft hij de slavernij verboden
En hoe ging hij die exercitie handhaven?

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 04-04-2008 01:00:23 ]
pi_57820220
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

En hoe ging hij die excercitie handhaven?
excercitie heeft zeker met slaven te maken hebben
Ik heb al gezegd dat wij slaven niet zullen erkennen in de Islaam, we erkennen ze als menselijken
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:56:42 #198
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57820234
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:52 schreef Meki het volgende:

[..]

je begint weer. Zo kan je vrede niet respecteren
Het begint bij jezelf, beoordeel je zelf op respect en op goedheid
Hey, zolang er geen vrede is kan er weinig gerespecteerd worden. Het moet van 2 kanten komen, de tijd van draai je andere wang toe hebben we gehad.
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:59:35 #199
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57820296
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:48 schreef Meki het volgende:

[..]

dat is dus propoganda, dat berust op onwaarheden. Islaam verbiedt slaven
Ik vind het echt heel lovenswaardig dat je zo tegenslavernij en voor vrede bent, en dat waardeer ik ook. Maar je bereikt meer als je eerlijk erkent welke misstanden er zijn. Nogmaals, ik wil je niet aanwrijven dat elke moslim vindt dat je slaven mag houden, zeker niet; maar de historische precedenten en het historisch materiaal is er waardoor sommigen van meningen zijn dat het wel mag. In plaats van dat te negeren, zou je bijvoorbeeld een genuanceerder antwoord kunnen geven als:

"Ja, na oorlogen werden er slaven genomen, maar er wordt duidelijk gemaakt in de Koran dat je alleen in dat geval vrijen tot slaaf mag maken. Voorts mag je nooit een moslim onderwerpen en wordt het vrijlaten van slaven (zelfs als je ze daarvoor eerst moet kopen) als een goede daad gezien. Aïsja en Mohammed hebben dan ook veel slaven vrijgelaten. Zo is het instituut slavernij langzaam uitgestorven. Alleen in situatie van oorlog zou je nog kunnen stellen dat er nieuwe slaven gemaakt zouden kunnen worden, zoals in het verleden inderdaad is gebeurd, maar de meesten zeggen dat dit niet in overeenstemming met het tijdsgewricht is waarin we leven.”

Zo, hops, daarmee doe je recht aan heden en verleden. Ik kan toch ook stellen dat ik afkeur wat de VOC heeft gedaan (overigens was het de WIC die aan slavenhandel deed, die hadden (nagenoeg) het monopolie, de VOC hield zich meer met specerijen bezig, niet met slavenhandel), en tegelijkertijd toegeven dat dit is gebeurd.
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:59:59 #200
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57820303
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:55 schreef Meki het volgende:

[..]

excercitie heeft zeker met slaven te maken hebben
Neu, exercitie is oefening. Hoe ging die Mohammed afdwingen dat slavernij niet meer mocht? Wat voor straffen stonden daar op?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')