quote:Beste Bas,
Vandaag las ik je reactie op Fitna. Ik was stomverbaasd. Je vond dat Wilders zorgvuldigheid had betracht, je vond de film een prikkelende inzet voor het debat en je meende dat hij niet bewust probeerde te kwetsen.
Hoe zou je reactie zijn geweest als deze film over het christendom en de bijbel zou zijn gegaan?
Bas, je staat bij vriend en vijand bekend als de gezaghebbende nestor van het parlement. Jou wordt niet onterecht de nodige wijsheid en in ieder geval ervaring toegedicht en in je optredens krijg je in het algemeen waardering voor de zuivere manier en verstandige toon waarop jij je van je taak kwijt.
Juist van iemand met zo’n reputatie had ik deze reactie op Fitna niet verwacht. Juist van iemand die in ons parlement in het algemeen bindend te werk gaat en met een groot gevoel voor de positie en belangen van minderheden in de samenleving politiek bedrijft verwacht je niet dat hij op Fitna zo ongeveer de meest positieve reactie geeft van iedereen.
Jij vertegenwoordigt in het parlement een partij die een op religieuze basis afgebakende minderheid vertegenwoordigt. Jij vraagt met het oog daarop regelmatig begrip voor de positie van minderheden, de ruimte die hen geboden moet worden, het belang van hun godsdienstovertuiging, de noodzaak van begrip en respect.
Dat je al die uitgangspunten kennelijk minder belangrijk vindt nu het om een andere levensbeschouwing dan de jouwe gaat, vind ik niet democratisch en stelt me diep teleur.
Met onverminderd vriendelijke groet,
Wouter Bos
quote:Beste Wouter,
Dank voor je lovende woorden. “Gezaghebbende nestor”, wijsheid en ervaring”, “zuivere manier en verstandige toon” en ga zo maar door. ’t Is dat ik al een dagje ouder ben, anders zou ik er bijna van gaan blozen.
Na dit zoet volgt evenwel het zuur. Dat zit ‘m met name in jouw waarneming dat ik op de film van PVV-leider Wilders “zo ongeveer de meest positieve reactie geef van iedereen.”
Ter toelichting op mijn reactie het volgende. Toen ik gisteravond door ettelijke journalisten gebeld ben met de vraag wat ik van de film vond, heb ik een paar dingen gezegd.
Het eerste was dat de film eigenlijk geen nieuws bevatte. Zo staat het ook op onze website. De film was conform verwachting: aan elkaar gemonteerde beelden van gruweldaden die door moslimterroristen zijn aangericht. Daarmee heeft de heer Wilders de volle schijnwerpers gezet op de donkere kanten die aan de islam (kunnen) zitten.
Vrij algemeen is het oordeel, ook uit kringen van de Nederlandse moslims, dat de film eigenlijk wel meevalt. Dit wordt nog eens onderstreept door het unieke en toch ook wel heugelijke feit dat vandaag zowel Geert Wilders als de minister-president de Nederlandse moslims uitvoerig gecomplimenteerd hebben. Ik ben zo vrij hieruit, ook achteraf, te concluderen dat de Nederlandse moslims helemaal niet zo gekwetst zijn. Hun incasseringsvermogen verdraagt dit kennelijk, en dat is winst.
Wat ik gisteren ook gezegd heb en onder andere door het Radio-1 journaal is uitgezonden, is dat ik als SGP'er zo’n film nooit op die manier gemaakt zou hebben. Je weet dat ik in de Kamer al jaren een punt maak van waardigheid en respectvolle omgang met elkaar. Daarbij passen geen generalisaties, als zouden alle moslims terroristen zijn. Uit mijn mond zul je dat dus ook nooit horen.
Tenslotte je vraag hoe ik het zou vinden als een dergelijke film over het christendom en de bijbel zou gaan. Met die vraag kan ik niets beginnen. Om de eenvoudige reden dat zo’n film niet te maken is.
Met vriendelijke groet,
Bas van der Vlies
En dat zul je ook nooit uit de mond van Wilders horen, christenhond!quote:Je weet dat ik in de Kamer al jaren een punt maak van waardigheid en respectvolle omgang met elkaar. Daarbij passen geen generalisaties, als zouden alle moslims terroristen zijn. Uit mijn mond zul je dat dus ook nooit horen.
Misschien niet als je oordopjes indoet en onder een steen gaat wonen. Maar meestal moet je echter zelf voor de nuance zorgen bij Wilders, want hij levert die niet.quote:Op donderdag 3 april 2008 14:08 schreef FOKwa het volgende:
[..]
En dat zul je ook nooit uit de mond van Wilders horen, christenhond!
Kom maar op met de bronnen dan.quote:Op donderdag 3 april 2008 14:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Misschien niet als je oordopjes indoet en onder een steen gaat wonen. Maar meestal moet je echter zelf voor de nuance zorgen bij Wilders, want hij levert die niet.
quote:Een man die Geert Wilders per mail bedreigde, is veroordeeld tot een boete van vijfhonderd euro. De politierechter van de rechtbank in Dordrecht besloot verder dat Yuksel E. uit 's Gravendeel twee weken de cel in moet als hij binnen twee jaar nog eens de fout in gaat.
De 35-jarige E. mailde op 8 augustus aan Wilders: "Denk je nou echt dat je veilig bent omdat je een paar bewakers om je heen hebt? Wij bewaren zorgvuldig ons geduld, maar reken maar klootzak, jouw doodvonnis is al lang uitgeroepen; vuurpeloton. Alles op z'n tijd."
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article518395.ece , het artikel heet misleidenderwijs ‘Islam is het probleem, niet de moslims’, in de loop van het artikel laat Wilders zien (in zijn interpretatie) hoe Islam jihad en werelddominatie behelst, en hoe de ware moslim daar geen afstand van kan nemen.quote:
In een land met een meerderheid aan moslims neemt vanzelf de moslimideologie de overhand, en daardoor gaan zelfs gematigde moslims zich radicaler opstellen. En datzelfde speelt zich al langzaamaan af op een kleinschaliger niveau in Nederland: in de wijken.quote:Op donderdag 3 april 2008 15:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article518395.ece , het artikel heet misleidenderwijs ‘Islam is het probleem, niet de moslims’, in de loop van het artikel laat Wilders zien (in zijn interpretatie) hoe Islam jihad en werelddominatie behelst, en hoe de ware moslim daar geen afstand van kan nemen.
Ons geluk is dat sommige moslims echter niet voldoende Arabisch kunnen om dit te zien (hijzelf spreekt vast vloeiend Arabisch inmiddels). Mij lijkt hier duidelijk dat hij stelt dat elke ‘ware’ moslim Jihad en werelddominatie zou nastreven.
Verder heeft hij in een eerder artikel gesteld dat de Koran verboden moet worden omdat het boek oproep tot geweld. Gecombineer met bovenstaande luidt Wilders conclusie dus dat de ‘ware Moslim’ geen afstand van die oproep kan nemen en derhalve geweld legitimeert.
Dat is geen letterlijk ‘moslims zijn terroristen’, maar hoeveel duidelijker wil je het hebben?
quote:Indonesian Muslims called Tuesday for the death of a Dutch politician for making a film that alleges Islam is an inspiration for violence
quote:Premier Jan Peter Balkenende spant een kort geding aan tegen het weekblad Opinio. Hij eist dat het een publicatie rectificeert over een faketoespraak van de premier. De Rijksvoorlichtingsdienst heeft dat vanmiddag laten weten.
Eerder maakte de RVD al bekend dat Balkenende boos is over het bericht van Opinio.
Dat beweert dat de premier een toespraak heeft gehouden waarin hij zou hebben gezegd dat ''de islam een probleem is''. Volgens de RVD heeft Balkenende die toespraak nooit gehouden. Balkenende vindt dat Opinio zich schuldig maakt aan ''groot gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef en journalistiek fatsoen''. Ondanks herhaald verzoek wil Opinio het bericht niet rechtzetten, aldus de RVD.
Opinio stelde onder meer dat Balkenende gezegd zou hebben: ''Ik zeg het zonder omwegen: het grote probleem is de islam. Jullie horen het goed, ik zeg niet: de radicale islam of het islamitische fundamentalisme in het algemeen - nee, ik zeg: het grote probleem is de islam.'' Zie ook dit bericht uit het ND.
Google eerst maar even voordat je gaat roepen dat niemand terrorisme afkeurtquote:Op donderdag 3 april 2008 00:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
No true Scotsman. Zo kun je je eigen straat je altijd wel schoonvegen. Desondanks zijn er nog steeds velen die menen dat ze in naam van de Islam handelen als ze terroristische aanslagen plegen. Deze week zijn er nog twee verdachten van terrorisme in Spanje opgepakt.
Waar is de mondiale woede over deze misbruikers van de Islam? Waar zijn de moslim-geleerden, waar zijn de protesten van moslims tegen deze mannen die uit naam van Islam jarenlang – 16 jaar – terroristische aanslagen bereiden? Ik heb ze niet gehoord. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Dit zijn degenen die ‘de Islam’ perverteren. Maar gek genoeg is degene die dit onder de aandacht brengt de gebeten hond.
Dát is een schizofrene houding. Als je je toch wilt opwinden over misbruik, wind je dan ten eerste hierover op. Dan heeft Wilders niet eens een grond meer om een film te maken zoals hij nu heeft gedaan.
En ja, ik vind ook dat Wilders te veel generaliseert, maar door hem het zwijgen op te leggen wordt er niets gedaan tegen terrorisme, behalve dat zulks nog meer uit het zicht verdwijnt. Soms verbaas ik me echt over de hoeveelheid kritiek die Wilders te verduren krijgt en hoe miniem de veroordelingen over zulke terroristen zijn. Het komt hooguit tot een zinnetje als ‘terrorisme is niet goed’.
quote:Op donderdag 3 april 2008 14:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Misschien niet als je oordopjes indoet en onder een steen gaat wonen. Maar meestal moet je echter zelf voor de nuance zorgen bij Wilders, want hij levert die niet.
quote:Op donderdag 3 april 2008 17:32 schreef Meki het volgende:
[..]
Doe maar geen moeite
Fokwa zijn haat tegen Moslims is zo erg gehecht in zijn hart
zulke mensen zijn levensgevaarlijk.
Nou dat valt best wel mee.quote:Op donderdag 3 april 2008 17:30 schreef Meki het volgende:
[..]
Google eerst maar even voordat je gaat roepen dat niemand terrorisme afkeurt
Nederland ziet Palestina als terroristen, ik zie hun als vrijheidsstrijders die hun zichzelf verdedigen tegen de agressie.
Als ze uitsluitend gerichte aanvallen zouden uitvoeren op een politiebureau, regeringsgebouw of legerpost, dan zou ik het vrijheidsstrijders kunnen noemen. Maar vanaf het moment dat men bomgordels omhangt en in een willekeurige bus stapt, waar Jan met de pet in zit die er helemaal niks mee te maken heeft, wordt het terreur. De willekeur maakt het terrorisme.quote:Op donderdag 3 april 2008 17:30 schreef Meki het volgende:
[..]
Nederland ziet Palestina als terroristen, ik zie hun als vrijheidsstrijders die hun zichzelf verdedigen tegen de agressie.
Ik zeg dat het miniem is. Niet dat niemand er wat overzegt. Toegeven, het ene woord eindigt op ‘niem’ en het andere begint ermee, maar toch zijn het heel verschillende woorden. Ik vraag me alleen af waar de massale verontwaardiging is, waar de protesten zijn als weer een moslim het geloof perverteert.quote:Op donderdag 3 april 2008 17:30 schreef Meki het volgende:
[..]
idd, dat zijn over het algemeen gefrustreerde jongelui die tussen 2 werelden zijn opgegroeid en bij gebrek aan een beter doel in hun leven maar andermans doel overnemen om hun leven een zin te geven .. van een totaal andere orde dan de Palestijn die zich uit pure wanhoop maar in de lucht zit te blazenquote:Op donderdag 3 april 2008 18:45 schreef Iblis het volgende:
En Palestina, het heeft er niets mee te maken. Of wilde je zeggen dat jij i.h.a. moslimterroristen zoals van 11 september, in Spanje en in Engeland als vrijheidsstrijders ziet? Dan zijn we snel uitgepraat.
waar heb ik dat toch eerder gehoordquote:Een website waar het interview op moet worden gezet is er nog niet. "Onze website heeft geen betaalmogelijkheid. Ook moeten we het interview na maandag nog afmonteren. Het kan wel een paar weken duren voordat het online komt."
jij wel ja.quote:Op donderdag 3 april 2008 17:30 schreef Meki het volgende:
[..]
nou ja zeg, nemen de Palestijnen iets over van de joden, het plegen van aanslagen om je eigen land (terug) te krijgen, is het nog niet goedquote:
Zoals ik al zei elke geweld is fout. dus ook aanslagenquote:Op donderdag 3 april 2008 18:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zeg dat het miniem is. Niet dat niemand er wat overzegt. Toegeven, het ene woord eindigt op ‘niem’ en het andere begint ermee, maar toch zijn het heel verschillende woorden. Ik vraag me alleen af waar de massale verontwaardiging is, waar de protesten zijn als weer een moslim het geloof perverteert.
En Palestina, het heeft er niets mee te maken. Of wilde je zeggen dat jij i.h.a. moslimterroristen zoals van 11 september, in Spanje en in Engeland als vrijheidsstrijders ziet? Dan zijn we snel uitgepraat.
quote:Op donderdag 3 april 2008 21:33 schreef Meki het volgende:
[..]
Zoals ik al zei elke geweld is fout. dus ook aanslagen
,Moslims mogen zich verdedigen als er tegen ze op wordt aangevallen..
quote:Op donderdag 3 april 2008 17:30 schreef Meki het volgende:
[..]
Sesamstraatquote:Hamas plaatst kinderen op daken als menselijk schild
Het gebruik van kinderen en vrouwen als menselijk schild is een bekende taktiek van Hamas. Vorig jaar had men vrouwen opgeroepen een woning te omsingelen waarin verschillende Hamas terroristen zich hadden verscholen.
Deze kinderen zijn waarschijnlijk niet om hun mening gevraagd, maar zij leren via de Pioniers van Morgen TV show al jong dat het een heilige plicht is om voor Allah en Palestina te sterven.
Men rekent erop dat Israël dan niet aanvalt, wat betekent men weet dat Israël moreel hoogstaande waarden hanteert en probeert burgerdoden te vermijden, of neemt voor lief dat Palestijnse kinderen gedood worden. Dit is uiteraard gerechtvaardigd want de internationale veroordelingen van Israël zijn goed voor de slachtofferstatus van de Palestijnen. Ondertussen beschuldigen Hamas en Abbas Israël ervan een genocide te hebben gepleegd in Gaza die erger is dan de Holocaust.
quote:Ook konijn sterft op Hamas kinder-tv
REPORTAGE, Van onze correspondent Alex Burghoorn
gepubliceerd op 28 februari 2008 02:47, bijgewerkt op 28 februari 2008 11:54
GAZA-STAD - De dieren op Al Aqsa-tv sterven één voor één als gevolg van de bezetting. Hamas biedt een alternatieve Sesamstraat.
De nieuwslezer van het tv-station Al Aqsa bladert nog snel door zijn tekst voordat, inshallah, het journaal van drie uur begint. De achterwand is helemaal groen geschilderd – dat is de huiskleur van Hamas. Niet dat de kijker daar op televisie iets van terugziet, want de technici plakken met de computer het vaste journaaldecor achter de presentator voordat ze de uitzending naar de satelliet stralen. In de kleine studio in Gaza-Stad is aan moderne snufjes geen gebrek.
Tegenover de nieuwslezerstafel staat het kleurige decor opgestapeld van Pioniers van morgen, het in Israël en het Westen veelbesproken kinderprogramma van Al Aqsa-tv. Op het achterdoek zijn knuffelbeertjes afgebeeld met het bijschrift Best Friend. Iedere vrijdagmiddag presenteert de devote en tegelijk scherp van de tongriem gesneden tiener Saraa Barhoum hier 50 minuten live televisie voor kinderen tot 10 jaar.
De in 2006 opgerichte zender geldt als spreekbuis van het islamistische Hamas-bestuur in Gaza – het is in de hele Arabische wereld te zien, en binnenkort hoopt Al Aqsa-tv dat ook Europa het station kan ontvangen. Zelfbenoemde 'waakhonden van de Arabische media' volgen de uitzendingen nauwlettend. Tien maanden geleden maakten zij veel misbaar over de Mickey Mouse-achtige mascotte Farfur, die pleitte voor een islamitische overheersing van de wereld. Op YouTube zijn inmiddels veel fragmenten te vinden die moeten aantonen dat de kinderen tot terreur en jodenhaat worden aangezet.
Programmadirecteur Mohammed Saed is op zijn qui-vive in de zithoek van zijn kantoor. Westerse bloggers villen Pioniers van morgen al bijna een jaar. 'Israël probeert de wereld ervan te overtuigen dat wij alleen terroristen zijn. Maar wij verzetten ons tegen een bezetting. Onze kijk is anders dan die van de zionisten.'
De levensgrote muis Farfur is intussen overleden: hij is vermoord door de Israëlische inlichtingendienst, omdat hij weigerde de sleutel in te leveren van het huis dat zijn opa ooit had in de buurt van Tel Aviv.
Zijn opvolger Nahoul, een levengrote bij, is ook alweer dood: hij was ziek en door de Israëlische blokkade van Gaza had de dokter niet de juiste medicijnen ter beschikking. Sinds kort is de hoofdrol in Pioniers van morgen weggelegd voor een levensgroot konijn, dat luistert naar de heldhaftige naam Asoud. Hij is een Palestijnse vluchteling die naar Gaza is teruggekeerd toen de grens met Egypte in januari open was.
'Ook Asoud gaat straks dood', zegt Saed. 'Iedereen gaat toch dood?'
Het is al met al geen Sesamstraat. Presentatrice Saraa Barhoum praat in de uitzending met kinderen die naar het programma bellen met verhalen over vaders die in een Israëlische gevangenis zitten, of anderszins te lijden hebben onder de Israëlische bezetting. De gesprekjes zijn doordesemd met oproepen voor de strijd, het martelaarschap en de verovering van Jeruzalem.
Per uitzending bellen tussen de 40 en 50 kinderen, zegt programmadirecteur Saed. Andere kijkcijfers zijn er niet. Hoe Al Aqsa-tv het doet in de concurrentie met tientallen andere Arabische tv-stations, is niet bekend.
'Wij zijn anders dan Al Jazeera of Al Arabiya – wij hebben een boodschap voor de kinderen', zegt Saed. ‘We moeten ze leren over Jaffa en Haifa (steden die in Israël liggen, red.). We willen dat ze niet vergeten dat die plaatsen van ons zijn, we willen hun verlangen ernaar aanwakkeren.
'Ze hebben die steden nog nooit gezien, maar ze moeten beseffen dat daar ons vaderland ligt.'
De geschiedenis loochent dit helaas. Er is genoeg te vinden over Moslim geleerden die offensieve Jihad rechtvaardigden en Moslims die dat uitvoerden. Zeker als het om verloren gegane gebieden gaat (b.v. Israël, en Andalusië) die ooit Islamitisch waren is er nog sneller reden om die te mogen aanvallen.quote:Op donderdag 3 april 2008 21:33 schreef Meki het volgende:
[..]
Zoals ik al zei elke geweld is fout. dus ook aanslagen
,Moslims mogen zich verdedigen als er tegen ze op wordt aangevallen..
Je mag enkel geweld gebruiken als je wordt aangevallenquote:Op donderdag 3 april 2008 21:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
De geschiedenis loochent dit helaas. Er is genoeg te vinden over Moslim geleerden die offensieve Jihad rechtvaardigden en Moslims die dat uitvoerden. Zeker als het om verloren gegane gebieden gaat (b.v. Israël, en Andalusië) die ooit Islamitisch waren is er nog sneller reden om die te mogen aanvallen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |