Nee, discipline wel.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:59 schreef Matje-1989 het volgende:
En WTF heeft iedereen steeds te maken met dicipline?
IS dicipline et heilige woord om de samenleving 'beter' te maken?
Goed verhaal maar oneens. Ik wil zelf beslissen wat ik doen, ook voor die 6 maanden wil ik niet. Ik ben zelf de baas over mijn eigen leven en dat wil ik ook niet laten beheersen voor een kortere periode.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:35 schreef AgLarrr het volgende:
Ja (Voor), maar ik twijfel over de duur. Misschien is 6 maanden voldoende, omdat ik vind dat je niet een te grote aanslag mag plegen op de tijd van individuen. Mochten die eerste zes maanden bijvoorbeeld niet naar behoren worden ingevuld (door bijvoorbeeld ontduiking of verzaken van taken) dan kunnen daar nog eens 6 maanden aan toegevoegd worden.
Ik vind ook dat er een keuze moet zijn tussen sociale en militaire dienstplicht. Niet iedereen is geschikt of vind het leuk om door de modder te kruipen. Je moet deze plicht ook enigzins op je toekomstplannen af kunnen stemmen. Behalve dat een dergelijke constructie goed is voor de persoonlijk ontwikkeling kan het ook bijdragen aan het instand houden van ons huidige sociale systeem (zorg, administratieve taken in het leger, etc.). Deze mensen gaan in het geval van militiare plicht NOOIT op uitzending. Daar hebben we beroepsmilitairen voor.
Wat betreft het argument van sommigen in de trant van "ik verlies tijd en geld" of "het gaat ten koste van mijn studie": een half jaar is niet lang, zeker niet als je betaald krijgt. Het argument "geld" in combinatie met het argument "studie" is niet aan de orde. Iedereen kan in dit land studiefinanciering + lening krijgen. Bovendien gaat een groot deel van de mensen die hun HAVO/VWO diploma gehaald hebben eerst een half of een heel jaar reizen voordat er over studeren wordt nagedacht. Dat eerste half jaar kunnen ze dan mooi hun reis bijelkaar verdienen.
Het argument "ik ben tegen het leger" is heerlijk naief en bijzonder schattig. In ben in principe ook tegen oorlog, geweld en zodoende het leger. Maar het afschaffen of minimaliseren van het leger leidt er niet toe dat de oorzaken en aanleidingen voor oorlog ook verdwijnen. Ik zie het leger als noodzaak, niet alleen als politiek instrument voor buitenlandse zaken maar ook als onderdeel van binnenlandse aangelegenheden. Dat het bovendien sommige --met name jonge mannen-- personen in het gareel houdt is alleen maar een positief neveneffect.
Bullshit, de reden dat de opkomstplicht is opgeschort is omdat het niet langer nuttig was diensplichtigen op te leiden. Voor landsverdediging hoef je alleen maar in een sloot te liggen, de goede kant op te wijzen en zoveel mogelijk lood op inkomende russen te pompen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 14:28 schreef Pumatje het volgende:
Maar Movo, een van de redenen van het afschaffen van de dienstplicht schijnt juist de Turken en Marrokanen te zijn geweest, lekker continu in eigen taaltje babbelen, zo gemotiveerd als een zak hooi, en geen respect naar hogeren... viel niet mee te werken.
Preciesquote:Op dinsdag 1 april 2008 15:47 schreef Northside het volgende:
[..]
Bullshit, de reden dat de opkomstplicht is opgeschort is omdat het niet langer nuttig was diensplichtigen op te leiden. Voor landsverdediging hoef je alleen maar in een sloot te liggen, de goede kant op te wijzen en zoveel mogelijk lood op inkomende russen te pompen.
Maar met het eind van het communisme en de verschuiving van de defensieambitie van landsverdediging naar peacekeeping over de hele wereld was de dienstplichtige gewoonweg niet goed genoeg meer. Je kan iemand in 9 maanden niet opleiden en uitzenden naar een oorlogsgebied, zeker niet met alle regels en rules of engagement die daar tegenwoordig aan verbonden zijn en de extreme Nederlandse controle op de naleving hiervan. Daar heb je minimaal anderhalf jaar, liever nog 2, voor nodig, om dedicated professionals op te leiden. Zo lang kan je mensen niet uit de maatschappij trekken zonder hun carriere blijvend te beschadigen zeg maar.
Daarom is de opkomstplicht afgeschaft.
En daarom ben ik ook tegen dienstplicht. Het zou gewoon een verkapt opvoedingskamp zijn, of bezigheidstherapie zonder nut. Dat kan best goed zijn, maar verzin dan een nuttige bezigheid voor 6 maanden en breng het niet onder bij defensie.
Gast, met een jaar , dan in jou woorden opvoedingskamp is helemaal niets mis, en als ik om me heen kijk , zie ik de realiteit dit zelf invullen.. dat dat echt geen verkeerd idee zou zijn.quote:Op dinsdag 1 april 2008 15:47 schreef Northside het volgende:
[..]
Bullshit, de reden dat de opkomstplicht is opgeschort is omdat het niet langer nuttig was diensplichtigen op te leiden. Voor landsverdediging hoef je alleen maar in een sloot te liggen, de goede kant op te wijzen en zoveel mogelijk lood op inkomende russen te pompen.
Maar met het eind van het communisme en de verschuiving van de defensieambitie van landsverdediging naar peacekeeping over de hele wereld was de dienstplichtige gewoonweg niet goed genoeg meer. Je kan iemand in 9 maanden niet opleiden en uitzenden naar een oorlogsgebied, zeker niet met alle regels en rules of engagement die daar tegenwoordig aan verbonden zijn en de extreme Nederlandse controle op de naleving hiervan. Daar heb je minimaal anderhalf jaar, liever nog 2, voor nodig, om dedicated professionals op te leiden. Zo lang kan je mensen niet uit de maatschappij trekken zonder hun carriere blijvend te beschadigen zeg maar.
Daarom is de opkomstplicht afgeschaft.
En daarom ben ik ook tegen dienstplicht. Het zou gewoon een verkapt opvoedingskamp zijn, of bezigheidstherapie zonder nut. Dat kan best goed zijn, maar verzin dan een nuttige bezigheid voor 6 maanden en breng het niet onder bij defensie.
Nou, dan hoor je niet bij die doelgroep en moet je ook niet denken dat defensie je ooit willen zouquote:Op dinsdag 1 april 2008 18:11 schreef Agiath het volgende:
Haha moeten ze eens proberen bij mij.
Nevernooit ga ik dat kneuzenkermis in daar
Ik ga nog liever naar de gevangenis (wat gebeurde er vroeger eigenlijk als je niet ging? )
Of ik laat me gewoon afkeuren
Ah oke, topquote:Op dinsdag 1 april 2008 18:53 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nou, dan hoor je niet bij die doelgroep en moet je ook niet denken dat defensie je ooit willen zou
simpel
En wat weet jij van de jeugd van tegenwoordig?quote:Op dinsdag 1 april 2008 23:08 schreef DaMook het volgende:
JA ! Al is het maar omdat ik graag wilde maar afgekeurd was en dat dan wat minder waarschijnlijk was geweest.
Verder lijkt het me wel goed voor de jeugd van tegenwoordig.
Zeker, al die bejaarden van nu in de overheid, hoe werd er over hen gepraat in de jaren '60? Ouderen hebben altijd wat te zeiken over jongeren. Dienstplicht = slavenmaatschappij!quote:Op dinsdag 1 april 2008 23:56 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
En wat weet jij van de jeugd van tegenwoordig?
Ik hoor namelijk in Den Haag altijd gepraat over de jeugd, en alle ouderen weten altijd
alles van de 'jeugd van nu' en hoe het vroegâh was. Maar ik voel me er
totaal niet door aangesproken.
Daarbij kan ik mij niet voorstellen dat ik de enige ben die zich niet voelt aangesproken.
Ben vast niet de enige die braaf is, bah. Generalisten.
Dat is niet wat ik bedoel, ouderen zijn op de wereld om te zeikenquote:Op woensdag 2 april 2008 00:37 schreef Luutgaert het volgende:
[..]
Zeker, al die bejaarden van nu in de overheid, hoe werd er over hen gepraat in de jaren '60? Ouderen hebben altijd wat te zeiken over jongeren. Dienstplicht = slavenmaatschappij!
Succesvolle bevelen-slikkers kregen dikwijls hun eigen landgoed in het vers veroverde land na hun ambtstermijn.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:34 schreef Semisane het volgende:
[..]
Welnee, daar krijgen ze nog veels te goed betaald voor, maar het is idd wel een goed idee, om er een soort slavernij van te maken...de Romeinen lieten ook al het werk door slaven doen...en moet je kijken wat de Romeinen allemaal hebben bereikt.
En hoe weet jij dat alle jeugd zo is?quote:Op woensdag 2 april 2008 09:43 schreef Marcell0 het volgende:
Ja.
Jeugd van tegenwoordig kan flink wat fatsoensnormen leren daar.
Jij hebt duidelijk niet het gehele topic door gelezen. Dan had je nu denk ik wat minder simpel gereageerd.quote:Op woensdag 2 april 2008 09:43 schreef Marcell0 het volgende:
Ja.
1. Je klinkt als iemand die duidelijk niet weet wat de inhoud van zo'n opleiding is. Ja, je word in de 1ste plaats opgeleid tot militair, maar daarin zit ook een sociaal aspect, een psychologische training, en je leert met andere groepen van de bevolking om gaan, zo krijg je misschien wel respect voor elkaar.quote:Op dinsdag 1 april 2008 12:04 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ja lachen joh! We leren iedere kansenjongere met een wapen omgaan, de basistechnieken van vechtsporten en geven ze een opleiding in agressief gedrag. Jippie, ik voel me nu al een stuk veiliger!![]()
Maar de opkomstplicht lijkt me prima. En dan de kansenjongeren geen gevechtstraining, maar gehoorzaamheidstraining en daarna het bejaardentehuis in en oma's wassen!
Laat de intelligentere mensen maar gevechtstraining krijgen. Betere kansen voor nerds e.d. om zich te verdedigen!
Ik vind "fatsoensnormen" geen reden om mensen het leger in smijten. Fatsoensnormen worden --zoals al eerder aangegeven hier-- primair bijgebracht door ouders. Als die steken laten vallen vind ik niet dat "de overheid" dat maar op moet lossen. Dat is een probleem waar ouders en naasten mee om moeten gaan. Bovendien zitten ze bij de krijgsmacht ook niet te wachten op een stel randdebielen die ze en masse in het gareel moeten rammen.quote:Op woensdag 2 april 2008 09:43 schreef Marcell0 het volgende:
Ja.
wat gratis?quote:Op woensdag 2 april 2008 22:08 schreef Matje-1989 het volgende:
Is het eerste jaar gratis?
Ik zou wel in het leger willen voor 1 jaar, maar niet uitgezonden willen worden.
Dus puur om een jaar te rekken om een (nieuwe) opleiding te kiezen
En waarom zouden ze je in godsnaam aannemen als jij alleen een beetje op de schietbaan wilt liggen en bovendien ook nog eens geen normaal contract wilt tekenen?quote:Op maandag 7 april 2008 16:45 schreef Matje-1989 het volgende:
Ja, kijk ik moet mezelf even verduidelijken denk ik.
Het zit zo ( komt ie )
Ik twijfel of ik doorwil met mijn huidige opleiding. Als ik zou stoppen heb ik geen idee
wat ik dan zou willen doen. Maar is het dan mogelijk om bij het leger te gaan voor een
soort van tussenjaar? Dus zonder dat ik kan worden uitgezonden, want dat wil ik niet.
Meer een soort van sebatical, maar dan bij het leger
Scoort 30 punten lager? Wat een fucking vooroordeel, ik vraag me af hoe dat bij jou zit. Ik val dan iig niet in die 30 punten lager klasse.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:43 schreef Epsix het volgende:
dat de jeugd geen discipline heeft heeft geen fok met dienstplicht te maken. die kerels in dienst hebben het namelijk ook niet.
ik zeg ja, omdat als wij als nederland een leger erop uit sturen dat voor onze normen en waarden staan, dan moeten we die normen en waarden ook hoog kunnen houden. helaas zien we dat dat op dit moment niet het geval is. voornamelijk doordat ons huidig leger niet een correcte afspiegeling van onze samenleving is. zeg maar gerust dat ons leger gemiddeld 30 puntjes lager scoort op een IQ test dan gemiddeld. Als ons leger nederland representeerd, dan moet heel nederland in het leger. en niet alleen onze kanslozen.
Ja, dat is hun probleem. Het was dan ook de vraag of het kanquote:Op maandag 7 april 2008 20:12 schreef Nobu het volgende:
[..]
En waarom zouden ze je in godsnaam aannemen als jij alleen een beetje op de schietbaan wilt liggen en bovendien ook nog eens geen normaal contract wilt tekenen?
nee, je tekent een meerjarig contract.quote:Op dinsdag 8 april 2008 01:01 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Ja, dat is hun probleem. Het was dan ook de vraag of het kan
en jij krijgt 30 punten voor het beledigen van zo'n 70.000 mensen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:43 schreef Epsix het volgende:
dat de jeugd geen discipline heeft heeft geen fok met dienstplicht te maken. die kerels in dienst hebben het namelijk ook niet.
ik zeg ja, omdat als wij als nederland een leger erop uit sturen dat voor onze normen en waarden staan, dan moeten we die normen en waarden ook hoog kunnen houden. helaas zien we dat dat op dit moment niet het geval is. voornamelijk doordat ons huidig leger niet een correcte afspiegeling van onze samenleving is. zeg maar gerust dat ons leger gemiddeld 30 puntjes lager scoort op een IQ test dan gemiddeld. Als ons leger nederland representeerd, dan moet heel nederland in het leger. en niet alleen onze kanslozen.
dat hoort inderdaad bij de basis opleiding:Squote:Op dinsdag 8 april 2008 02:32 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Een soldaat die een puppy doodgooit.
quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:23 schreef PhysTick het volgende:
Ja, mits tenzij je naar school gaat of een goed betaalde baan hebt. En het redelijk goed verdient
Heb je niet een soort van eerste basisjaar?quote:Op dinsdag 8 april 2008 01:26 schreef TiMPiN het volgende:
[..]
nee, je tekent een meerjarig contract.
Tja, maar Nederland heeft nou eenmaal weinig land te vergeven, dus hebben we PTSD ingevoerd om de soldaten toch met iets naar huis te sturen.quote:Op woensdag 2 april 2008 01:23 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Succesvolle bevelen-slikkers kregen dikwijls hun eigen landgoed in het vers veroverde land na hun ambtstermijn.
Kan je over de huidige soldaten niet zeggen, zij krijgen alleen gratis PTSD.
Er bestaat zoiets als een orientatiejaar... maar ik weet niet of dat voor iedereen is, of alleen voor probleemjongeren?quote:Op dinsdag 8 april 2008 11:36 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Heb je niet een soort van eerste basisjaar?
Dat is voor iedereen.quote:Op dinsdag 8 april 2008 11:48 schreef Northside het volgende:
[..]
Er bestaat zoiets als een orientatiejaar... maar ik weet niet of dat voor iedereen is, of alleen voor probleemjongeren?
We kunnen vast samen wel een hele goede afwijking nadoenquote:Op dinsdag 8 april 2008 23:19 schreef Rorata het volgende:
als het verplicht zou worden dan moet ik onderduiken
Een geboren groepsmens betekent dus geen vrije wil? Lees zelf nog eens wat je zegt. Je hebt het over 2 compleet verschillende dingen namelijk.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:54 schreef Matje-1989 het volgende:
De natuur van de vrije wil?
De mens is een geboren groepsmens
Dus niets natuur van de vrije wil..
Als ik om me heen kijk op straat; JA.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:59 schreef Matje-1989 het volgende:
En WTF heeft iedereen steeds te maken met dicipline?
IS dicipline et heilige woord om de samenleving 'beter' te maken?
Het nationaal belang houdt per definitie op bij de landsgrenzen?quote:Op woensdag 9 april 2008 19:19 schreef OldJeller het volgende:
Ik zeg nee: waarom zou je gaan vechten in oorlog voor iets waar je het totaal niet mee eens bent, maar omdat de regeringsleiders van je land dat graag willen. In dit geval is het niet je land verdedigen, maar gewoon neokolonisatie, zoals in Afghanistan en Irak momenteel.
Verder moet het Nederlandse leger niet uitgebreid worden, maar juist verminderd. Enkel genoeg manschappen om te helpen bij natuurrampen en andere dingen van nationaal belang.
Niet per definitie, maar momenteel zijn er geen soldaten nodig in het buitenland, behalve voor VN vredesmissies, blauwhelmen dus.quote:Op woensdag 9 april 2008 19:44 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het nationaal belang houdt per definitie op bij de landsgrenzen?
Heel belangrijk punt. Er is (dreigen met) geweld nodig om een hoge levensstandaard te kunnen behouden.quote:Op woensdag 9 april 2008 19:44 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het nationaal belang houdt per definitie op bij de landsgrenzen?
Die kun je ook moeilijk met alleen een geweer op pad sturen. En wat als een van de strijdende partijen besluit dat er voorlopig nog wel even wat meer mensenrechten geschonden kunnen worden. Neem bijvoorbeeld Kosovo, daar hadden we met een veredelde Natres niks kunnen uitrichten.quote:Op woensdag 9 april 2008 20:31 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Niet per definitie, maar momenteel zijn er geen soldaten nodig in het buitenland, behalve voor VN vredesmissies, blauwhelmen dus.
Dat is een heel realistische visie op de wereld, maar natuurlijk niet de Nederlandse... wij lossen alles op met diplomatie en praten. En als dat niet werkt praten we nog meer... en als het dan nog niet werkt stoten we even een groot sterk vriendje aan en vragen of hij wil helpen.quote:Op woensdag 9 april 2008 20:41 schreef waht het volgende:
[..]
Heel belangrijk punt. Er is (dreigen met) geweld nodig om een hoge levensstandaard te kunnen behouden.
Die 'economische belangen' van die vreselijke politici zijn in jouw voordeel, of dacht je dat vrijheid en welvaart gratis is? En aangezien die grondstoffen die uiterst belangrijk zijn voor onze welvaart & vrijheid steeds duurder lijken te worden, wat erop duidt dat het aanbod niet meer zonder meer kan voldoen aan de vraag, is het toch vrij handig een leger te hebben om indien het nodig is in te grijpen. Het is maar net hoeveel waarde je hecht aan welvaart. De wereld is geen mooie rechtvaardige eerlijke plek. Met 6,0 miljard mensen die allemaal het liefst een SUV, een villa en elke avond een dikke biefstuk willen hebben zul je gaan moeten vechten voor je welvaart. En hoe wil je in godsnaam vechten als je al verdomme jaren op defensie loopt te bezuinigen?! We moeten eens prioriteiten stellen!
Leer je geschiedenis, niet uitgerust zijn tot, en iets niet kunnen? Met een handwapen iets doen is iets anders dan met een geweer. Een diemaco van nu liever dan waar hun mee liepen. We hebben niets kunnen uitrichten door een fout, die fout maken we niet meer, kijk naar de huidige jongens elders. Volgens mij heb je geen flauw benul van wat daar gebeurd is.quote:Op woensdag 9 april 2008 21:09 schreef Nobu het volgende:
[..]
Die kun je ook moeilijk met alleen een geweer op pad sturen. En wat als een van de strijdende partijen besluit dat er voorlopig nog wel even wat meer mensenrechten geschonden kunnen worden. Neem bijvoorbeeld Kosovo, daar hadden we met een veredelde Natres niks kunnen uitrichten.
Volgens mij heb JIJ geen flauw benul wat er in, of moet ik zeggen bóven, Kosovo gebeurd isquote:Op woensdag 9 april 2008 23:50 schreef Esses het volgende:
[..]
Leer je geschiedenis, niet uitgerust zijn tot, en iets niet kunnen? Met een handwapen iets doen is iets anders dan met een geweer. Een diemaco van nu liever dan waar hun mee liepen. We hebben niets kunnen uitrichten door een fout, die fout maken we niet meer, kijk naar de huidige jongens elders. Volgens mij heb je geen flauw benul van wat daar gebeurd is.
Met elk ander leger ook niet, men zag allerlei dingen door de vingers en deed er niets aan.quote:Op woensdag 9 april 2008 21:09 schreef Nobu het volgende:
[..]
Die kun je ook moeilijk met alleen een geweer op pad sturen. En wat als een van de strijdende partijen besluit dat er voorlopig nog wel even wat meer mensenrechten geschonden kunnen worden. Neem bijvoorbeeld Kosovo, daar hadden we met een veredelde Natres niks kunnen uitrichten.
Een diemaco valt zeker onder het type geweer, maar ik wees op 't punt wat hun zwaarste geschut gemideld was, een handwapenquote:Op donderdag 10 april 2008 00:02 schreef Nobu het volgende:
[..]
Volgens mij heb JIJ geen flauw benul wat er in, of moet ik zeggen bóven, Kosovo gebeurd is
Maar goed, laten we het over Srebrenica hebben. Die jongens dáár konden ook niks uitrichten omdat ze te licht bewapend waren en de vijand wist dat. Niet dat de compound anders wel te verdedigen was met duizenden burgers erin, maar toch.
Sinds wanneer valt de Diemaco niet meer onder de term geweer trouwens, noemt men het tegenwoordig Duplo?
quote:Op woensdag 9 april 2008 20:31 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Niet per definitie, maar momenteel zijn er geen soldaten nodig in het buitenland, behalve voor VN vredesmissies, blauwhelmen dus.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |