Ik zat ook bij de artillerie. Vreselijk. Moest je op zo'n kanon. De rest van mijn kamergenoten. Stuk of tien genoten daarvan. Praten alleen over brommers. Niet eens over voetbal. Ik had het niet getroffen.quote:
Ik had geen keuzequote:Op dinsdag 1 april 2008 03:47 schreef VoreG het volgende:
Degene die in dienst zijn gegaan zijn er positief over en degene die eruit bleven (om wat voor reden dan ook) vinden het iets negatiefs.
Waarheid ligt in het midden?
Dat is eigenlijk het uitgangspunt van de dienstplicht lijkt mij. Maar van de meeste (ooms vooral, m'n vader is afgekeurd vanwege Van Basten enkels) zijn er niet negatief over. Je werd er niet slechter van, maar wel beter m.n. op het punt van discpline.quote:
Ik was plv Cdt op een M109. En gelukkig met een leuke bemanning.quote:Op dinsdag 1 april 2008 03:48 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik zat ook bij de artillerie. Vreselijk. Moest je op zo'n kanon. De rest van mijn kamergenoten. Stuk of tien genoten daarvan. Praten alleen over brommers. Niet eens over voetbal. Ik had het niet getroffen.
Heb ook een paar keer ligt arrest gehad, dwz een weekend vastzitten.
Ik ging overal tegenin. Kon niet tegen die commandeurs die het IQ van een garnaal hadden en schreeuwden wat ik moest doen.
Ach de meeste van mijn vrienden zaten 9 maanden lang te vervelen, zuipen, klaverjassen en gingen continue naar de cafetaria in Nederland of Duitsland. Ik ben blij dat ik dat dus niet gedaan heb, zeker niet toen ik die verhalen hoorde.quote:Op dinsdag 1 april 2008 03:47 schreef VoreG het volgende:
Degene die in dienst zijn gegaan zijn er positief over en degene die eruit bleven (om wat voor reden dan ook) vinden het iets negatiefs.
Waarheid ligt in het midden?
Mijn ouders konden mij prima zelf opvoeden. Die schreeuwden niet dat ik een koeiekut was als ik niet hard genoeg naar de etensplaats rende.quote:Op dinsdag 1 april 2008 03:52 schreef VoreG het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk het uitgangspunt van de dienstplicht lijkt mij. Maar van de meeste (ooms vooral, m'n vader is afgekeurd vanwege Van Basten enkels) zijn er niet negatief over. Je werd er niet slechter van, maar wel beter m.n. op het punt van discpline.
KARDOES!!!!quote:Op dinsdag 1 april 2008 03:53 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Ik was plv Cdt op een M109. En gelukkig met een leuke bemanning.
Ik ook ! Dus ik naar huis bellen dat ik niet thuis kwam het weekeinde, hopende op een beetje meelevende ouders, werd ik door mijn pa uitgelachenquote:Op dinsdag 1 april 2008 03:48 schreef tong80 het volgende:
[..]
Heb ook een paar keer ligt arrest gehad, dwz een weekend vastzitten.
Valt wel mee hoor die discipline. Wat je wel leert (ik althans) is met mensen omgaan, en dan voornamelijk mensen van divers pluimage (dus boeren, burgers, buitenlui, kakkers, dijkers, aso ´s, antillianen, turken, en ga maar door).quote:Op dinsdag 1 april 2008 03:52 schreef VoreG het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk het uitgangspunt van de dienstplicht lijkt mij. Maar van de meeste (ooms vooral, m'n vader is afgekeurd vanwege Van Basten enkels) zijn er niet negatief over. Je werd er niet slechter van, maar wel beter m.n. op het punt van discpline.
Volgens mij overschat je de waarde van de dienstplichtquote:Op dinsdag 1 april 2008 10:58 schreef Mike.Strutter het volgende:
Ik zou nu ook graag nog een soort dienstplicht zien. Lijkt mij wel waardevol om eens een paar maanden een beetje af te zien en wat extra dicipline te krijgen. Dan kan ik daarna weer rustig verder in het bedrijfsleven. Lijkt me goed voor een gemotiveerde werkhouding.
De waarde van de Nederlandse dienstplicht wel. Een maandje bootcamp dat zou iedereen wel goed doen denk ik.quote:Op dinsdag 1 april 2008 11:37 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Volgens mij overschat je de waarde van de dienstplicht
Wat let je? Meld je aan zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 11:46 schreef Mike.Strutter het volgende:
[..]
De waarde van de Nederlandse dienstplicht wel. Een maandje bootcamp dat zou iedereen wel goed doen denk ik.
Zou in deze tijd niet misstaan dusquote:Op dinsdag 1 april 2008 08:55 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor die discipline. Wat je wel leert (ik althans) is met mensen omgaan, en dan voornamelijk mensen van divers pluimage (dus boeren, burgers, buitenlui, kakkers, dijkers, aso ´s, antillianen, turken, en ga maar door).
Succes met 11 mongolen op een kamer. Je meerdere die niks kan en maar in dienst ging. Elke week in een koude kazerne overnachten. Vrijdag om 7 uur 's avonds terug en zondagavond om 10 uur de trein nemen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:58 schreef Mike.Strutter het volgende:
Ik zou nu ook graag nog een soort dienstplicht zien. Lijkt mij wel waardevol om eens een paar maanden een beetje af te zien en wat extra dicipline te krijgen. Dan kan ik daarna weer rustig verder in het bedrijfsleven. Lijkt me goed voor een gemotiveerde werkhouding.
Dat voordeel had ik als hofmeester wel: prima vreten in de officiersmess en een uitzwaaipremie van een paar duizend gulden van de samen met mijn maatje opgespaarde fooienpot uit de onderofficiersbar.quote:Op woensdag 2 april 2008 00:32 schreef tong80 het volgende:
Eten dat om te kotsen is. Een loon dat het minimum is.
quote:Het wapen werd later nog gebruikt in de Korea-oorlog en in kleine mate in de Vietnamoorlog.
Zoals ieder wapen had de Garand M1 zijn gebreken. De lader bevatte slechts 8 patronen die geladen werden door middel van een soort 'clip' dat in het geweer werd geduwd. Om de kogels te laden moest men de ontvanger van de Garand openhouden en de clip erin duwen, liet men te vroeg los was je vinger redelijk ernstig toegetakeld, dit noemde men een 'Garandthumb'.
In mijn tijd anderhalf jaar tijdverspilling, terwijl ik al een baan had en al een jaar werkte.quote:Op woensdag 2 april 2008 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het eigenlijk jammer dat de dienstplicht afgeschaft is, ik had graag een jaartje in het leger gezeten
Ja, als het zo gaat heeft het natuurlijk geen enkel nut, dan kun je het beter afschaffen. Maar misschien zijn er ook mogelijkheden op het aantrekkelijker te maken, ik denk dat als mensen beter weten hoe het leger werkt ze er genuanceerder over nadenken, ik hoor namelijk erg vaak dat mensen denken dat het rambo's en alleen maar stoere jongens zijn in het leger. Ik heb een hele korte tijd via school een aantal dagen meegelopen bij de landmacht en daar merkte ik toch dat het er veel verfijnder en verstandiger aan toe gaat.quote:Op woensdag 2 april 2008 01:44 schreef golfer het volgende:
In mijn tijd anderhalf jaar tijdverspilling, terwijl ik al een baan had en al een jaar werkte.
Van opgestoken: niets.(handboek soldaat staat nog steeds ongelezen in de kast, inclusief koude oorlog gedoe)
Van geleerd: niets. (of je moet biertjes leren tappen iets leren noemen)
Ik zat meer te kloten met de hoekmeterstanden.quote:
Je kunt je altijd nog aanmeldenquote:Op woensdag 2 april 2008 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het eigenlijk jammer dat de dienstplicht afgeschaft is, ik had graag een jaartje in het leger gezeten en leren omgaan met wapens, misschien een keer meerijden met een tank, etc. etc. En natuurlijk had ik ook graag de minder tot de verbeelding sprekende taken gedaan, dat hoort er bij lijkt mij en bovendien krijg je zo denk ik ook wel een aardig beeld van hoe een leger nou werkt. En aangezien kennis vaak leidt tot een genuanceerd standpunt had het denk ik goed geweest als iedere Nederlander nou eens zou ervaren hoe een leger werkt.
Mag niet meer.quote:
Ik wil geen beroepsmilitair worden, ik kom denk ik beter tot m'n recht in ander werk.quote:Op woensdag 2 april 2008 03:04 schreef tong80 het volgende:
Je kunt je altijd nog aanmelden
Schijten in een gat in de grond en je kont afvegen met een zakdoek.
Veel succes
Binnen 50!quote:Op woensdag 2 april 2008 02:45 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Ik zat meer te kloten met de hoekmeterstanden.
Met z'n zessen aan die pompstok sjorren. Wat een gedoe!quote:Op woensdag 2 april 2008 03:13 schreef MOVO het volgende:
[..]
Binnen 50!
Hoofdrichting verzekeren
Hoek voorgelegen dekking
Hoekmeterstand kwadranthoek
Grof voor de hoogte, grof voor de breedte
Dwars luchtbel, nauwkeurig voor de breedte staat
Nauwkeurig voor de hoogte klaar
BOEM!
Totzover was het leuk, maar dan met die pompstok....
Luxe boel een beetje binnenzitten, bij de M110 zat je er gewoon bovenop als richter, maar ja onze knalletjes waren wel iets groter!quote:Op woensdag 2 april 2008 03:15 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Met z'n zessen aan die pompstok sjorren. Wat een gedoe!
[ afbeelding ]
Mijn oude werkplek![]()
Scheelt wel ietsquote:Op woensdag 2 april 2008 03:25 schreef MOVO het volgende:
[..]
Luxe boel een beetje binnenzitten, bij de M110 zat je er gewoon bovenop als richter, maar ja onze knalletjes waren wel iets groter!
MLRS is voor watjesquote:Op woensdag 2 april 2008 03:41 schreef MOVO het volgende:
Wat nou MRLS, geef mij maar oldschool!
Vergeet je ook dat pub tentje niet ? Bestond uit 2 helften die je aan elkaar moest knopen. En altijd zeiken van de regen tijdens bivak en dat ding was natuurlijk niet waterdicht.quote:Op woensdag 2 april 2008 03:04 schreef tong80 het volgende:
[..]
Je kunt je altijd nog aanmelden
Schijten in een gat in de grond en je kont afvegen met een zakdoek.
Veel succes
Pub tentje.... inderdaad ja en je moest het allemaal nog meeslepen ook. Pukkel, tentdoek, slaapzak, gordel, fal etc etc. Helm op je kop en even een mars van pakweg 40/50 kilometer lopen (met op het einde nog een speedmarsquote:Op woensdag 2 april 2008 08:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Vergeet je ook dat pub tentje niet ? Bestond uit 2 helften die je aan elkaar moest knopen. En altijd zeiken van de regen tijdens bivak en dat ding was natuurlijk niet waterdicht.
Na de opleiding mochten we tenminste in de ambulance slapen, lag je droog EN warm ! (Wel liep de motor de hele nacht te brommen, maar toen was de milieu beweging nog niet zo actief
)
M110 geknutsel...quote:Op woensdag 2 april 2008 03:13 schreef MOVO het volgende:
[..]
Binnen 50!
Hoofdrichting verzekeren
Hoek voorgelegen dekking
Hoekmeterstand kwadranthoek
Grof voor de hoogte, grof voor de breedte
Dwars luchtbel, nauwkeurig voor de breedte staat
Nauwkeurig voor de hoogte klaar
BOEM!
Totzover was het leuk, maar dan met die pompstok....
De nostalgiequote:Op woensdag 2 april 2008 03:15 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Met z'n zessen aan die pompstok sjorren. Wat een gedoe!
[ afbeelding ]
Mijn oude werkplek![]()
Tja, ik was dan ook de intelligentste persoon op de kazernequote:
Ik moest voor mijn keuring komend, de dag na de bom in de Kuip. Bleek ik dezelfde initialen en geboorteplaats te hebben als de gooier.....quote:Op donderdag 3 april 2008 21:35 schreef SevenWonders het volgende:
In 1988 naar de keuring in Breda..uiteindelijk wilden ze me niet hebben....
Nier in Nederland.quote:Op donderdag 3 april 2008 23:27 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nogal logisch al logisch als vrouwen niet dienstplichtig zijn.![]()
quote:Op donderdag 3 april 2008 23:03 schreef Mark het volgende:
[..]
Ik moest voor mijn keuring komend, de dag na de bom in de Kuip. Bleek ik dezelfde initialen en geboorteplaats te hebben als de gooier.....
Geen idee hoe het er in Belgie aan toe gaat eigenlijk....quote:Op donderdag 3 april 2008 22:48 schreef sararaats het volgende:
ik heb een vraagje:
is het leger bij jullie anders dan in België?
ik zat niet in het leger omdat ik een dame ben maar heb wel een jeugdcursus gehad in Leopoldsburg
Omdat jullie bang van de weersinvloeden overdekt van die meisjeskogeltjes wegschoten,daarom!quote:Op woensdag 2 april 2008 22:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op de M109 deed men niet aan grof, meteen goed.
Enige nadeel voor je dat ik kan ontdekken, is dat deze linkse rakker jou helemaal aan gort kan schieten met verschillende wapens, voor jij erachter bent dat je eerst ergens een magazijn moet invoegen.quote:Op zondag 6 april 2008 09:32 schreef SeLang het volgende:
In 1986 goedgekeurd voor militaire dienst.
Eerst gaan studeren, in 1990 herkeuring aangevraagd en toen afgekeurd!
Ik had helemaal niks tegen het leger ofzo en ik wou eigenlijk best leren hoe je op linksen moet schieten, maar als je de keuze hebt om met een leuke baan meteen $$$ te gaan verdienen of voor een fooi een jaar tussen mongolen zitten dan wordt de keuze wel erg makkelijk. Daarom heb ik me maar laten afkeuren.
tering, klinkthet alleen maar heel zwaar of was het dat ook?quote:Op zondag 6 april 2008 15:42 schreef Hyperdude het volgende:
Ik heb 4 jaar, gedeeltelijk dienst gedeeltelijk beroeps, in het Zwitsers leger gediend
Gotthard brigade/Gebirgsinfanterie, Verkenningsbattalion te Bellinzona/Lugano.
Beetje skiën, klimmen en schieten; best geinig voor een paar jaar.
quote:Op zondag 13 april 2008 01:02 schreef santax het volgende:
Laatste verplichte dienstplicht was mijn jaar. Niet naar de keuring gegaan. Uiteindelijk geen vervolging gehad, maar een brief van Hare Majesteit dat ik was geexcuseerd... Schrok me rot, ik las geexecuteerd. Later best nog wel spijt van gehad trouwens. Had de discipline en de ervaring achteraf gezien best willen meemaken.
quote:Op woensdag 2 april 2008 01:22 schreef tong80 het volgende:
Ok nu m'n finest moment.
We moesten naar Duitsland voor een week. Op bivak. Ik had daar geen zin in omdat het midden in het Carnaval was. Ik bleef dus weg en ging carnaval vieren.
Ik tegen mijn moeder gezegd dat we een week vrij hadden vanwegen het carnaval. Ik had me ziek gemeld. Ik was immers 19 en thuiswonend. Kwam er een controle arts bij ons thuis die mijn carnavalspak in de hoek zag staan en via de confetti's de trap op liep. De dranklucht gaf hem de grootste hint.
Ik moest me zo snel mogelijk melden in de kazerne. Ik naar het Harde. Me aangemeld en dacht dat is genoeg. Gelijk weer terug naar Bommel. De volgende dag kwam de marechausse me arresteren in de sporthal waar ik in carnavalskostuum de polonaise liep.
Onder luid applaus werd ik de wagen ingeladen.
Te laat is het natuurlijk nooit!quote:Op zondag 13 april 2008 01:02 schreef santax het volgende:
Laatste verplichte dienstplicht was mijn jaar. Niet naar de keuring gegaan. Uiteindelijk geen vervolging gehad, maar een brief van Hare Majesteit dat ik was geexcuseerd... Schrok me rot, ik las geexecuteerd. Later best nog wel spijt van gehad trouwens. Had de discipline en de ervaring achteraf gezien best willen meemaken.
In mijn latere leven heb ik 2 maal gesolliciteerd bij de brandweer. Ik werd 2 maal afgewezen, eerste keer omdat ik 19 was, ze willen bij de civiele brandweer geen doden onder de 21... 2 de maal omdat het korps hier verplicht was 5% vrouwn in dienst te hebben... Die hadden ze niet en er had een vrouw gesolliciteerd.quote:
Nee hoor, maar met deze mods durven we dat niet te zeggenquote:Op zondag 6 april 2008 08:45 schreef edraket31 het volgende:
Terugkijkend toch wel een leuke tijd, zoals de meesten hier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |