abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57750103
94-4 meldt zich.

9 niet al te zinnige, maar toch wel leuk maanden gehad met bijna een half jaar Duitsland.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_57750305
85-2 Genie. Een leuke tijd, veertien maanden gediend, nog de opleiding voor Libanon gedaan.
Vught , Seedorf en Oirschot gelegerd.
Zou het zo over willen doen. Na dienstijd nog 7 jaar bij de nationale reserve gezeten, helaas hiermee moeten stoppen door werkzaamheden.

[ Bericht 1% gewijzigd door john6 op 02-04-2008 15:08:11 ]
pi_57750840
Ik kreeg twee brieven. Eentje dat ik was goedgekeurd voor actieve militaire dienst

En de tweede was dat ik "buitengewoon dienstplichtig" was bevonden. Met andere woorden: Ze hadden kanonnenvoer genoeg en hadden mij daarom niet nodig 14.gif
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:13:26 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57751236
Lichting 74-1
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 dinsdag 1 april 2008 @ 03:31:59 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_57753546
83-3.

Verloren jaar. Ik probeerde ertussen uit te knijpen door rugklachten te figneren. Kreeg een O2.

Dat betekende dat ik van het kanon af mocht maar wel in dienst moest blijven.

Werd wapenmeester in een zogenaamde wapenkamer. Ik had het beheer over alle wapens van de afdeling. Absurd natuurlijk. Ik kon heel goed een wapen uit elkaar halen maar in elkaar zetten kreeg je een kruising tussen een Uzzi en een Fall. Ik zat een weeklang vastgeklonken aan het Harde. Als er ergens niks gebeurt is het daar wel. Heb er leren drinken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_57753570
91-5 12 mooie maanden bij de artillerie.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 1 april 2008 @ 03:45:40 #7
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_57753577
93 nog wat. De maand weet ik niet meer.

Paar maanden opleiding, toen een half jaar voor UNPROFOR in voormalig Joegoslavie gezeten bij het verbindingsbataljon (rotatie 8)

Prachttijd.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_57753580
Degene die in dienst zijn gegaan zijn er positief over en degene die eruit bleven (om wat voor reden dan ook) vinden het iets negatiefs.

Waarheid ligt in het midden?
  Trouwste user 2022 dinsdag 1 april 2008 @ 03:48:55 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_57753582
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 03:43 schreef Cobra4 het volgende:
91-5 12 mooie maanden bij de artillerie.
Ik zat ook bij de artillerie. Vreselijk. Moest je op zo'n kanon. De rest van mijn kamergenoten. Stuk of tien genoten daarvan. Praten alleen over brommers. Niet eens over voetbal. Ik had het niet getroffen.

Heb ook een paar keer ligt arrest gehad, dwz een weekend vastzitten.

Ik ging overal tegenin. Kon niet tegen die commandeurs die het IQ van een garnaal hadden en schreeuwden wat ik moest doen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 dinsdag 1 april 2008 @ 03:50:02 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_57753584
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 03:47 schreef VoreG het volgende:
Degene die in dienst zijn gegaan zijn er positief over en degene die eruit bleven (om wat voor reden dan ook) vinden het iets negatiefs.

Ik had geen keuze

pi_57753592
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 03:50 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik had geen keuze

Dat is eigenlijk het uitgangspunt van de dienstplicht lijkt mij. Maar van de meeste (ooms vooral, m'n vader is afgekeurd vanwege Van Basten enkels) zijn er niet negatief over. Je werd er niet slechter van, maar wel beter m.n. op het punt van discpline.
pi_57753595
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 03:48 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik zat ook bij de artillerie. Vreselijk. Moest je op zo'n kanon. De rest van mijn kamergenoten. Stuk of tien genoten daarvan. Praten alleen over brommers. Niet eens over voetbal. Ik had het niet getroffen.

Ik ging overal tegenin. Kon niet tegen die commandeurs die het IQ van een garnaal hadden en schreeuwden wat ik moest doen.

Ik was plv Cdt op een M109. En gelukkig met een leuke bemanning.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 1 april 2008 @ 03:54:25 #13
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_57753598
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 03:47 schreef VoreG het volgende:

Ach de meeste van mijn vrienden zaten 9 maanden lang te vervelen, zuipen, klaverjassen en gingen continue naar de cafetaria in Nederland of Duitsland. Ik ben blij dat ik dat dus niet gedaan heb, zeker niet toen ik die verhalen hoorde.

En een half jaar VN in Kroatie en Bosnie leverde bovenop mijn wedde ook nog eens $2000 netto op per maand. Toch leuk voor een dienstplichtige. Kon bij terugkomst meteen een auto kopen.

En het was soms nog spannend ook.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Trouwste user 2022 dinsdag 1 april 2008 @ 03:55:12 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_57753601
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 03:52 schreef VoreG het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk het uitgangspunt van de dienstplicht lijkt mij. Maar van de meeste (ooms vooral, m'n vader is afgekeurd vanwege Van Basten enkels) zijn er niet negatief over. Je werd er niet slechter van, maar wel beter m.n. op het punt van discpline.
Mijn ouders konden mij prima zelf opvoeden. Die schreeuwden niet dat ik een koeiekut was als ik niet hard genoeg naar de etensplaats rende.

Als ik dat hoorde ging ik juist wandelen.

pi_57753925
88-4

Ik zat bij de infanterie. Veel oefeningen gehad. Waaronder de beruchte Pantserstorm in Roosendaal.

dinsdag 1 april 2008 @ 07:09:49 #16
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_57754007
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 03:53 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Ik was plv Cdt op een M109. En gelukkig met een leuke bemanning.
KARDOES!!!!
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
  dinsdag 1 april 2008 @ 07:39:55 #17
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_57754113
Ergens in '87 voor het eerst gekeurd, kreeg toen utistel wegens studie. Later in '94 (na enige discussie met de keuringsarts) met Z5 onstslagen (niet te verwarren met S5 overigens).
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_57754713
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 03:48 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik ook ! Dus ik naar huis bellen dat ik niet thuis kwam het weekeinde, hopende op een beetje meelevende ouders, werd ik door mijn pa uitgelachen

btw.... 87-4, was hospik, 14 maanden !
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_57754739
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 03:52 schreef VoreG het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor die discipline. Wat je wel leert (ik althans) is met mensen omgaan, en dan voornamelijk mensen van divers pluimage (dus boeren, burgers, buitenlui, kakkers, dijkers, aso ´s, antillianen, turken, en ga maar door).
  dinsdag 1 april 2008 @ 10:58:20 #20
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_57756587
Ik zou nu ook graag nog een soort dienstplicht zien. Lijkt mij wel waardevol om eens een paar maanden een beetje af te zien en wat extra dicipline te krijgen. Dan kan ik daarna weer rustig verder in het bedrijfsleven. Lijkt me goed voor een gemotiveerde werkhouding.
pi_57757335
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 10:58 schreef Mike.Strutter het volgende:
Ik zou nu ook graag nog een soort dienstplicht zien. Lijkt mij wel waardevol om eens een paar maanden een beetje af te zien en wat extra dicipline te krijgen. Dan kan ik daarna weer rustig verder in het bedrijfsleven. Lijkt me goed voor een gemotiveerde werkhouding.
Volgens mij overschat je de waarde van de dienstplicht
  dinsdag 1 april 2008 @ 11:46:34 #22
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_57757512
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 11:37 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Volgens mij overschat je de waarde van de dienstplicht
De waarde van de Nederlandse dienstplicht wel. Een maandje bootcamp dat zou iedereen wel goed doen denk ik.
  dinsdag 1 april 2008 @ 11:48:09 #23
262 Re
Kiss & Swallow
pi_57757551
laatste lichting met hakken over de sloot ontprongen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_57757636
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 11:46 schreef Mike.Strutter het volgende:

[..]

De waarde van de Nederlandse dienstplicht wel. Een maandje bootcamp dat zou iedereen wel goed doen denk ik.
Wat let je? Meld je aan zou ik zeggen.

Verder is diensplicht natuurlijk achterlijk. Als ik wil zuipen ga ik wel met mijn vrienden naar de kroeg. En opvoeding kreeg ik van mijn ouders. Neemt niet weg dat er talloze jongeren zijn die geen goede vrienden/opvoeding hebben. Voor zulke mensen zou dienstplicht wel goed zijn. Al hebben we wel zoiets als de Glen Mills school.
I spent a lot of my money on booze, birds and fast cars, the rest I just squandered.
  dinsdag 1 april 2008 @ 14:37:21 #25
62292 MOVO
Homo duplex, Homo duplex!
pi_57760843
Richter 1eklas M110 A2 2e stuk 2e peloton 108 afd veldartillerie lichting 91-3 meldt zich.
Et comme il y voit! et comme il est moqueur!
  dinsdag 1 april 2008 @ 23:19:34 #26
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_57769660
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 08:55 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor die discipline. Wat je wel leert (ik althans) is met mensen omgaan, en dan voornamelijk mensen van divers pluimage (dus boeren, burgers, buitenlui, kakkers, dijkers, aso ´s, antillianen, turken, en ga maar door).
Zou in deze tijd niet misstaan dus .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  woensdag 2 april 2008 @ 00:12:45 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57771063
Wat ik vooral in dienst heb geleerd is drinken.
Maar ik was dan ook als Hofmeester eerst een half jaar bedienend in de officiersmess, voordat ik daarna nog een jaar barman werd van de onderofficiers-bar van de kazerne.
Diensten draaien van 7:30 's morgen tot sluitingstijd van de bar ca. 1:00 en de hele dag door drankjes aangeboden krijgen. Ik was toen ik uit dienst kwam een paar kilo aangekomen een een klein bierbuikje rijker.

Maar wel alle vrijheid om samen met mijn maatje (we draaiden die bar met z'n tweeën) zelf onze diensten in te plannen en dus gewoon een paar dagen naar huis/vriendin tussendoor.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 woensdag 2 april 2008 @ 00:32:09 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_57771486
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 10:58 schreef Mike.Strutter het volgende:
Succes met 11 mongolen op een kamer. Je meerdere die niks kan en maar in dienst ging. Elke week in een koude kazerne overnachten. Vrijdag om 7 uur 's avonds terug en zondagavond om 10 uur de trein nemen.
Anderhalf jaar dat je gedwongen wordt met randdebielen op te trekken. Rare rituelen uit de oudheid.
Eten dat om te kotsen is. Een loon dat het minimum is.

Veel plezier.

woensdag 2 april 2008 @ 00:37:00 #29
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57771569
quote:
Op woensdag 2 april 2008 00:32 schreef tong80 het volgende:

Eten dat om te kotsen is. Een loon dat het minimum is.

Dat voordeel had ik als hofmeester wel: prima vreten in de officiersmess en een uitzwaaipremie van een paar duizend gulden van de samen met mijn maatje opgespaarde fooienpot uit de onderofficiersbar.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 woensdag 2 april 2008 @ 00:44:33 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_57771717
Een week voordat ik afzwaaide moest ik naar den Helder met andere wapenmeesters. Moesten we leren omgaan met de zogenaamde punt50. Een groot wapen.

Gingen we op het strand schieten op vlaggen die achter een vliegtuigje hingen. Ik schoot op het vliegtuigje.

Ik was de enige gezakte van de 60 deelnemers.

woensdag 2 april 2008 @ 00:59:19 #31
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57771983
Ik werd gebombardeerd tot hofmeester nadat ik tijdens mijn 6 weken durende echte militaire opleiding het voor elkaar kreeg om mijn duim te veruïneren bij het herladen van het wapen dat we destijds in handen kregen: een Garant.
Een achtschots geweer (soort karabijn) dat volgens mij nog uit de Korea-oorlog over was.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 woensdag 2 april 2008 @ 01:07:20 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_57772090
Ik begon met een gebroken neus mijn diensttijd. Door het voetballen.

Moesten we met een Fal schieten. Iedereen wist dat je die in moest instellen. Behalve ik want ik had de eerste week gemist.

Ik richten schieten en BOEM.

Gekneusd jukbeen. Stond ie op Granaatstand.

woensdag 2 april 2008 @ 01:13:01 #33
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57772150
Oh, het ding heette trouwens een Garand, zie ik nu:

Loodzwaar maar wel erg zuiver schietend.
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 2 april 2008 @ 01:17:19 #34
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57772201
Whaha, op Wikipedia er over zoekend:
quote:
Het wapen werd later nog gebruikt in de Korea-oorlog en in kleine mate in de Vietnamoorlog.
Zoals ieder wapen had de Garand M1 zijn gebreken. De lader bevatte slechts 8 patronen die geladen werden door middel van een soort 'clip' dat in het geweer werd geduwd. Om de kogels te laden moest men de ontvanger van de Garand openhouden en de clip erin duwen, liet men te vroeg los was je vinger redelijk ernstig toegetakeld, dit noemde men een 'Garandthumb'.

Dat is dus die duim van mij geweest.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 woensdag 2 april 2008 @ 01:22:11 #35
7889 tong80
Spleenheup
pi_57772249
Ok nu m'n finest moment.

We moesten naar Duitsland voor een week. Op bivak. Ik had daar geen zin in omdat het midden in het Carnaval was. Ik bleef dus weg en ging carnaval vieren.

Ik tegen mijn moeder gezegd dat we een week vrij hadden vanwegen het carnaval. Ik had me ziek gemeld. Ik was immers 19 en thuiswonend. Kwam er een controle arts bij ons thuis die mijn carnavalspak in de hoek zag staan en via de confetti's de trap op liep. De dranklucht gaf hem de grootste hint.

Ik moest me zo snel mogelijk melden in de kazerne. Ik naar het Harde. Me aangemeld en dacht dat is genoeg. Gelijk weer terug naar Bommel. De volgende dag kwam de marechausse me arresteren in de sporthal waar ik in carnavalskostuum de polonaise liep.

Onder luid applaus werd ik de wagen ingeladen.

woensdag 2 april 2008 @ 01:27:56 #36
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57772298
Maatje en jeugdvriend van mij die gelijktijdig werd opgeroepen voor de eerste 'training' in de Isabella-kazerne in Den Bosch/Vucht flikte het om drie dagen en nachten lang alleen maar te lopen janken vanwege zogenaamde heimwee naar z'n moeder.
Werd er dus na een week uitgegooid met S5.

ik was nog jaloers ook
Poef.....gone! ©golfer
pi_57772386
Ik vind het eigenlijk jammer dat de dienstplicht afgeschaft is, ik had graag een jaartje in het leger gezeten en leren omgaan met wapens, misschien een keer meerijden met een tank, etc. etc. En natuurlijk had ik ook graag de minder tot de verbeelding sprekende taken gedaan, dat hoort er bij lijkt mij en bovendien krijg je zo denk ik ook wel een aardig beeld van hoe een leger nou werkt. En aangezien kennis vaak leidt tot een genuanceerd standpunt had het denk ik goed geweest als iedere Nederlander nou eens zou ervaren hoe een leger werkt.
  woensdag 2 april 2008 @ 01:44:59 #38
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57772426
quote:
Op woensdag 2 april 2008 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het eigenlijk jammer dat de dienstplicht afgeschaft is, ik had graag een jaartje in het leger gezeten
In mijn tijd anderhalf jaar tijdverspilling, terwijl ik al een baan had en al een jaar werkte.

Van opgestoken: niets.(handboek soldaat staat nog steeds ongelezen in de kast, inclusief koude oorlog gedoe)
Van geleerd: niets. (of je moet biertjes leren tappen iets leren noemen)
Poef.....gone! ©golfer
pi_57772506
quote:
Op woensdag 2 april 2008 01:44 schreef golfer het volgende:
In mijn tijd anderhalf jaar tijdverspilling, terwijl ik al een baan had en al een jaar werkte.

Van opgestoken: niets.(handboek soldaat staat nog steeds ongelezen in de kast, inclusief koude oorlog gedoe)
Van geleerd: niets. (of je moet biertjes leren tappen iets leren noemen)
Ja, als het zo gaat heeft het natuurlijk geen enkel nut, dan kun je het beter afschaffen. Maar misschien zijn er ook mogelijkheden op het aantrekkelijker te maken, ik denk dat als mensen beter weten hoe het leger werkt ze er genuanceerder over nadenken, ik hoor namelijk erg vaak dat mensen denken dat het rambo's en alleen maar stoere jongens zijn in het leger. Ik heb een hele korte tijd via school een aantal dagen meegelopen bij de landmacht en daar merkte ik toch dat het er veel verfijnder en verstandiger aan toe gaat.

Iets wat ik erg goed vond was dat bij een rondje over de stormbaan met een aantal groepsgenoten de tijd van de laatste telde, ik was redelijk sportief maar ik heb samen met een ander een vrij dikke groepgenoot op sleeptouw genomen om toch in een goede tijd te finishen. Dat is toch achteraf gezien een goede ervaring.
pi_57772754
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 07:09 schreef Heatseeker het volgende:

[..]

KARDOES!!!!
Ik zat meer te kloten met de hoekmeterstanden.
  Trouwste user 2022 woensdag 2 april 2008 @ 03:04:53 #41
7889 tong80
Spleenheup
pi_57772841
quote:
Op woensdag 2 april 2008 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het eigenlijk jammer dat de dienstplicht afgeschaft is, ik had graag een jaartje in het leger gezeten en leren omgaan met wapens, misschien een keer meerijden met een tank, etc. etc. En natuurlijk had ik ook graag de minder tot de verbeelding sprekende taken gedaan, dat hoort er bij lijkt mij en bovendien krijg je zo denk ik ook wel een aardig beeld van hoe een leger nou werkt. En aangezien kennis vaak leidt tot een genuanceerd standpunt had het denk ik goed geweest als iedere Nederlander nou eens zou ervaren hoe een leger werkt.
Je kunt je altijd nog aanmelden

Schijten in een gat in de grond en je kont afvegen met een zakdoek.

Veel succes

pi_57772845
quote:
Op woensdag 2 april 2008 03:04 schreef tong80 het volgende:

[..]

Schijten in een gat in de grond.
Mag niet meer. Milieu wetgeving
pi_57772850
quote:

Veel succes
Ik wil geen beroepsmilitair worden, ik kom denk ik beter tot m'n recht in ander werk.
pi_57772868
Ze wilden me niet omdat ik te fanatiek was.
pi_57772869
1984-2007 in Enschede geleefd. It's a warzone out there.
  woensdag 2 april 2008 @ 03:13:11 #46
62292 MOVO
pi_57772871
quote:
Op woensdag 2 april 2008 02:45 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Ik zat meer te kloten met de hoekmeterstanden.
Binnen 50!
Hoofdrichting verzekeren
Hoek voorgelegen dekking
Hoekmeterstand kwadranthoek
Grof voor de hoogte, grof voor de breedte
Dwars luchtbel, nauwkeurig voor de breedte staat
Nauwkeurig voor de hoogte klaar
BOEM!

Totzover was het leuk, maar dan met die pompstok....
pi_57772889
quote:
Op woensdag 2 april 2008 03:13 schreef MOVO het volgende:

[..]

Binnen 50!
Hoofdrichting verzekeren
Hoek voorgelegen dekking
BOEM!

Met z'n zessen aan die pompstok sjorren. Wat een gedoe!

Mijn oude werkplek
  woensdag 2 april 2008 @ 03:25:31 #48
62292 MOVO
pi_57772922
quote:
Op woensdag 2 april 2008 03:15 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Met z'n zessen aan die pompstok sjorren. Wat een gedoe!

[ afbeelding ]
Mijn oude werkplek

Luxe boel een beetje binnenzitten, bij de M110 zat je er gewoon bovenop als richter, maar ja onze knalletjes waren wel iets groter!
pi_57772927
quote:
Op woensdag 2 april 2008 03:25 schreef MOVO het volgende:

[..]

Luxe boel een beetje binnenzitten, bij de M110 zat je er gewoon bovenop als richter, maar ja onze knalletjes waren wel iets groter!
Scheelt wel iets

Ik zelf vond de gezichten van de tankboeren wel leuk als wij eens op de directe richtingsbaan gingen schieten.
  woensdag 2 april 2008 @ 03:32:44 #50
62292 MOVO
pi_57772950
Het geluid van de recht over de kazerne vliegende bommen als er lange baan geschoten werd in 'tHarde trstrstsrtsrstsrsts en de ongelooflijke kracht van de grootste kadoes als we in Duitsland aan het schieten waren; M110 kwam een meter omhoog en de schop schoof 30 cm op, geweldig!
pi_57772955
En als je achter een stuk stond tijdens het vuren zag je de granaat gewoon gaan.
  woensdag 2 april 2008 @ 03:41:26 #52
62292 MOVO
pi_57772969
Wat nou MRLS, geef mij maar oldschool!
pi_57772978
quote:
Op woensdag 2 april 2008 03:41 schreef MOVO het volgende:
Wat nou MRLS, geef mij maar oldschool!
MLRS is voor watjes
  woensdag 2 april 2008 @ 08:38:14 #54
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_57773636
95-11, een van de allerlaatste lichtingen......

Peloton bestond uit weinig gemotiveerde academici, die er net niet in geslaagd waren er uit te blijven. We hebben weinig opgestoken, maar als we niet vervelend waren werden we ook met rust gelaten. Als ex-student zijn de bierprijzen natuurlijk ideaal: iedere 18-jarige zuip je onder de tafel. Schieten was het enige dat we leuk vonden, ben schutter 2e klas geworden, voor 1e klas ontbrak de tijd. Na 1e keer stormbaan trouwens meteen naar de dokter en wegens mijn knie hoefde het niet meer Kwam tweehonderd meter tekort op de Coopertest en was dus "niet fit". Later die week zwom ik 3 keer zoveel baantjes als de rest.......

Daarna als hofmeester naar de offciersmess: vrij relaxed aangezien ze in de resterende tijd (zo'n 7-8 maanden) het niet voor elkaar kregen om voor mij een zwarte broek en wit overhemd te regelen. Ik mocht dus niet in de mess komen om te bedienen, dus ik hing altijd in de keuken rond en kon ook geen ochtenddiensten draaien (want die deed je alleen). Ik ging 's ochtends dus rond 10 uur thuis weg en ging na het avondeten weer naar huis. In de vrije middag heb ik alle Engelse sporten als bowls, snooker, darts enzo zitten volgen. Vrije dagen werden verspreid zodat ik iedere vrijdag vrij was.
Typerend voor het leger: toen mijn diensttijd er bijna op zat, bleken ze bij de medische dienst al tijden iemand te zoeken die wat kon met de adminsitratie. 100 meter verder op stond ik af te wassen......

Maar goed: omdat de laatste lichtingen niet op hoefden te komen, werd de gereserveerde soldij verdeeld over de wel dienende troepen. Ik geloof dat ik er zo'n 500 gulden in de week bijkreeg
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_57773745
quote:

[..]

Veel succes

Vergeet je ook dat pub tentje niet ? Bestond uit 2 helften die je aan elkaar moest knopen. En altijd zeiken van de regen tijdens bivak en dat ding was natuurlijk niet waterdicht.

Na de opleiding mochten we tenminste in de ambulance slapen , lag je droog EN warm ! (Wel liep de motor de hele nacht te brommen, maar toen was de milieu beweging nog niet zo actief )
  woensdag 2 april 2008 @ 10:49:25 #56
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_57775405
Kiegie was verkenner bij B103 in Seedorf. Lichting 89-2.
Heb toch wel veel plezier gehad. En kou geleden, dat ook.
Dat verandert alles
pi_57776266
Oktober 94 , 1 LK
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
  woensdag 2 april 2008 @ 11:58:12 #58
24919 Quantor
allround game addict
pi_57776731
Ook 95 nog wat, was zelfs de allerlaatste dienstplichtige op m'n kazerne in Schaarsbergen, tenminste bij m'n onderdeel (11 herstel). Werd nog op een platte wagen achter een 4 tonner rondgereden
Mocht daarna bij het afscheid ook nog een woordje tot de manschappen spreken, zeer onverwacht heb toen ook geen zinnig woord gezegd Mocht wel een maandje eerder weg omdat ik de laatste was, dus 8 maanden ipv 9.
*NuT5*
  woensdag 2 april 2008 @ 12:05:59 #59
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_57776876
93-8 verbindingsdienst.
opleiding in ede
paraat in garderen/stroe (volgens mij de generaal majoor koot kazerne)

kuttijd. zuipen kon ik al.
Neerkomen wel!
  woensdag 2 april 2008 @ 14:48:55 #60
15869 gr8w8
Better by design.
pi_57780252
Ik mocht vervroegd in dienst, met de laatste lichting dienstplichtingen als ik wilde. Dat was een schattige brief. Ik heb er toch maar voor gekozen om gewoon m'n 6vwo af te maken.

Al zou het voor sommige niet verkeerd zijn als de dienstplicht er nog was...
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_57781705
quote:
Op woensdag 2 april 2008 08:49 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Vergeet je ook dat pub tentje niet ? Bestond uit 2 helften die je aan elkaar moest knopen. En altijd zeiken van de regen tijdens bivak en dat ding was natuurlijk niet waterdicht.

Na de opleiding mochten we tenminste in de ambulance slapen , lag je droog EN warm ! (Wel liep de motor de hele nacht te brommen, maar toen was de milieu beweging nog niet zo actief )
Pub tentje.... inderdaad ja en je moest het allemaal nog meeslepen ook. Pukkel, tentdoek, slaapzak, gordel, fal etc etc. Helm op je kop en even een mars van pakweg 40/50 kilometer lopen (met op het einde nog een speedmars ).

We mochten een keer in van die grote tenten slapen, omdat het te koud was om buiten in zo'n tentje te slapen. Daar stonden bloedhete kachels.
  woensdag 2 april 2008 @ 17:56:35 #62
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_57784223
Ik heb mijn dienstplicht vrijwillig vervuld als kvv-er zijnde....... ( 4 jaar )
Ik heb in 1996 nog een half jaar onder NAVO-vlag gevaren bij het voormalig Joegoslavie.
( ik heb zelfs een veteranen speldje )
  woensdag 2 april 2008 @ 17:57:55 #63
46794 Berkery
Fat bastard
pi_57784251
Ik ben in 1989 afgekeurd, omdat mijn linkeroor (of mijn rechter, weet ik niet meer), maar tot een bepaald aantal hertz kon/kan horen. Te weinig, in ieder geval.
Ik had er in ieder geval nooit klachten over, en heb nooit iemand gesproken die op diezelfde gronden is afgekeurd (ik ben het zelf maar walkman-oren gaan noemen).

En als ik de verhalen hier zo lees heb ik heel wat gemist.
No Dukes of Hazzard in the classroom
  woensdag 2 april 2008 @ 21:50:57 #64
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57790547
93-4 hiero, 41 Afdva Bbt C-stuk (KZ-88-12, dat ik het gvd nog weet) breedterichter/ plv stuco. De dienstplicht beviel mij dusdanig goed dat ik maar beroeps geworden ben en nog steeds ben.
  woensdag 2 april 2008 @ 22:07:39 #65
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57791099
quote:
Op woensdag 2 april 2008 03:13 schreef MOVO het volgende:

[..]

Binnen 50!
Hoofdrichting verzekeren
Hoek voorgelegen dekking
BOEM!

M110 geknutsel...

Hoofdrichting verzekeren.
VHVD.
Hoekmeterstand, kwadranthoek.
Hoogte staat, breedte staat.
Klaar.

Op de M109 deed men niet aan grof, meteen goed.
  woensdag 2 april 2008 @ 22:08:05 #66
13456 AchJa
Shut up!!!
  Trouwste user 2022 woensdag 2 april 2008 @ 23:13:02 #67
7889 tong80
Spleenheup
pi_57793577
Mark wat had je een luisenbaantje

woensdag 2 april 2008 @ 23:41:02 #68
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_57794434
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:13 schreef tong80 het volgende:
Mark wat had je een luisenbaantje

Tja, ik was dan ook de intelligentste persoon op de kazerne
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Dommage arachide-fromage
pi_57814260
In 1988 naar de keuring in Breda..uiteindelijk wilden ze me niet hebben....
Take on the situation, but not the torment ...
  donderdag 3 april 2008 @ 22:27:49 #70
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_57816067
Tis wel een mannenhoekje, dit.
Dat verandert alles
pi_57816849
ik heb een vraagje:

is het leger bij jullie anders dan in België?

ik zat niet in het leger omdat ik een dame ben maar heb wel een jeugdcursus gehad in Leopoldsburg
Werewolf
  donderdag 3 april 2008 @ 23:03:04 #72
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_57817294
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:35 schreef SevenWonders het volgende:
In 1988 naar de keuring in Breda..uiteindelijk wilden ze me niet hebben....
Ik moest voor mijn keuring komend, de dag na de bom in de Kuip. Bleek ik dezelfde initialen en geboorteplaats te hebben als de gooier.....
Dommage arachide-fromage
  donderdag 3 april 2008 @ 23:27:44 #73
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57818167
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:27 schreef Kiegie het volgende:
Tis wel een mannenhoekje, dit.
Nogal logisch al logisch als vrouwen niet dienstplichtig zijn.
  donderdag 3 april 2008 @ 23:54:45 #74
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57818908
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:27 schreef Nobu het volgende:

[..]

Nogal logisch al logisch als vrouwen niet dienstplichtig zijn.
Nier in Nederland.
Ik vond het in Israel altijd wel leuk om die dienstplichtige meiden in hun uniformpjes te zien.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 april 2008 @ 02:02:37 #75
7889 tong80
Spleenheup
pi_57820968
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:03 schreef Mark het volgende:

[..]

Ik moest voor mijn keuring komend, de dag na de bom in de Kuip. Bleek ik dezelfde initialen en geboorteplaats te hebben als de gooier.....

pi_57821570
Ik wilde zo graag maar mocht niet.
pi_57824380
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:48 schreef sararaats het volgende:
ik heb een vraagje:

is het leger bij jullie anders dan in België?

ik zat niet in het leger omdat ik een dame ben maar heb wel een jeugdcursus gehad in Leopoldsburg
Geen idee hoe het er in Belgie aan toe gaat eigenlijk....
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
  vrijdag 4 april 2008 @ 13:35:42 #78
62292 MOVO
pi_57828083
quote:
Op woensdag 2 april 2008 22:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Op de M109 deed men niet aan grof, meteen goed.
Omdat jullie bang van de weersinvloeden overdekt van die meisjeskogeltjes wegschoten,daarom!
M109 Sissiekanon
pi_57828501
Matennaaier lichting 93-7 meldt zich.
Na de opleiding een maand of 8 in Seedorf rondgelopenreden.

Het was geen vervelend jaartje, maar echt nuttig kan ik het ook niet noemen.

Voordelen om bij de kmar te zitten:
- het blauwe zwaailicht
- als iedereen bij -20 in zijn puptentje ligt, is er voor de kmar (als niet-oefenende troepen) altijd wel ergens een bed met kachel geregeld, of op z'n minst een slaapzak achterin je warme droge busje. En niet te vergeten de frituurpan en de drankvoorraad die meeging naar de meeste oefeningen.
pi_57863817
89-5 na een rij-opleiding voor 4-tonner in Bergen-Hohne terecht gekomen. Kazerne waar 1000 nederlanders zaten tussen 6000 britten. In die tijd veel gedoe met de IRA dus veel strenge controles.
In eerste instantie kreeg ik een kantoorbaanje maar mijn Ritmeester (ja,inderdaad: cavelerie) regelde al vrij snel voor me dat ik zoveel mogelijk de officieren mocht gaan rond rijden door Dld en naar NL.
Bizarre dingen meegemaakt: vanuit Dld naar NL moeten rijden (met zo'n VW transporter) om een kist sigaren voor de commandant op te halen.
Daardoor veel uren gedraaid buiten de normale werktijden waardoor ik de laatste 4 maanden maar 10 dagen daarginds was, voornamelijk om tax-free inkopen te doen.Ik ging met hele boodschappenlijsten die kant op.
Sloffen sigaretten kochten we ook in grote aantallen. De meesten namen die mee naar NL (met het risico op grenscontrole) wij namen ze mee naar de plaatselijke kroeg,disco en verkochten ze aan de duitsers met dezelfde opbrengst (inkoop 15 gulden,verkoop 30 mark).

Terugkijkend toch wel een leuke tijd, zoals de meesten hier.
  zondag 6 april 2008 @ 09:32:39 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_57864001
In 1986 goedgekeurd voor militaire dienst.
Eerst gaan studeren, in 1990 herkeuring aangevraagd en toen afgekeurd!

Ik had helemaal niks tegen het leger ofzo en ik wou eigenlijk best leren hoe je op linksen moet schieten, maar als je de keuze hebt om met een leuke baan meteen $$$ te gaan verdienen of voor een fooi een jaar tussen mongolen zitten dan wordt de keuze wel erg makkelijk. Daarom heb ik me maar laten afkeuren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 6 april 2008 @ 13:57:35 #82
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_57868078
quote:
Op zondag 6 april 2008 09:32 schreef SeLang het volgende:
In 1986 goedgekeurd voor militaire dienst.
Eerst gaan studeren, in 1990 herkeuring aangevraagd en toen afgekeurd!

Ik had helemaal niks tegen het leger ofzo en ik wou eigenlijk best leren hoe je op linksen moet schieten, maar als je de keuze hebt om met een leuke baan meteen $$$ te gaan verdienen of voor een fooi een jaar tussen mongolen zitten dan wordt de keuze wel erg makkelijk. Daarom heb ik me maar laten afkeuren.
Enige nadeel voor je dat ik kan ontdekken, is dat deze linkse rakker jou helemaal aan gort kan schieten met verschillende wapens, voor jij erachter bent dat je eerst ergens een magazijn moet invoegen.
Dat verandert alles
  zondag 6 april 2008 @ 15:42:00 #83
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_57870207
Ik heb 4 jaar, gedeeltelijk dienst gedeeltelijk beroeps, in het Zwitsers leger gediend
Gotthard brigade/Gebirgsinfanterie, Verkenningsbattalion te Bellinzona/Lugano.
Beetje skiën, klimmen en schieten; best geinig voor een paar jaar.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 6 april 2008 @ 15:50:44 #84
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_57870368
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:42 schreef Hyperdude het volgende:
Ik heb 4 jaar, gedeeltelijk dienst gedeeltelijk beroeps, in het Zwitsers leger gediend
Gotthard brigade/Gebirgsinfanterie, Verkenningsbattalion te Bellinzona/Lugano.
Beetje skiën, klimmen en schieten; best geinig voor een paar jaar.
tering, klinkthet alleen maar heel zwaar of was het dat ook?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 6 april 2008 @ 20:30:48 #85
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_57876091
Is alleen zwaar als je last van hoogtevrees hebt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_58014195
93-4.
Richter op een PRTL en Stinger-schutter bij de PaLua.
pi_58014506
Laatste verplichte dienstplicht was mijn jaar. Niet naar de keuring gegaan. Uiteindelijk geen vervolging gehad, maar een brief van Hare Majesteit dat ik was geexcuseerd... Schrok me rot, ik las geexecuteerd. Later best nog wel spijt van gehad trouwens. Had de discipline en de ervaring achteraf gezien best willen meemaken.
pi_58025743
quote:
Op zondag 13 april 2008 01:02 schreef santax het volgende:
Laatste verplichte dienstplicht was mijn jaar. Niet naar de keuring gegaan. Uiteindelijk geen vervolging gehad, maar een brief van Hare Majesteit dat ik was geexcuseerd... Schrok me rot, ik las geexecuteerd. Later best nog wel spijt van gehad trouwens. Had de discipline en de ervaring achteraf gezien best willen meemaken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Trouwste user 2022 maandag 14 april 2008 @ 11:05:26 #89
7889 tong80
Spleenheup
pi_58039151

zaterdag 19 april 2008 @ 02:50:51 #90
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_58153538
quote:
Op woensdag 2 april 2008 01:22 schreef tong80 het volgende:
Ok nu m'n finest moment.

We moesten naar Duitsland voor een week. Op bivak. Ik had daar geen zin in omdat het midden in het Carnaval was. Ik bleef dus weg en ging carnaval vieren.

Ik tegen mijn moeder gezegd dat we een week vrij hadden vanwegen het carnaval. Ik had me ziek gemeld. Ik was immers 19 en thuiswonend. Kwam er een controle arts bij ons thuis die mijn carnavalspak in de hoek zag staan en via de confetti's de trap op liep. De dranklucht gaf hem de grootste hint.

Ik moest me zo snel mogelijk melden in de kazerne. Ik naar het Harde. Me aangemeld en dacht dat is genoeg. Gelijk weer terug naar Bommel. De volgende dag kwam de marechausse me arresteren in de sporthal waar ik in carnavalskostuum de polonaise liep.

Onder luid applaus werd ik de wagen ingeladen.

!!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 19 april 2008 @ 11:01:46 #91
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_58155356
quote:
Op zondag 13 april 2008 01:02 schreef santax het volgende:
Te laat is het natuurlijk nooit!
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:02:18 #92
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_58158169
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 11:01 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Tenzij d'r een bermbom op je pad ligt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_58162012
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 11:01 schreef Bob-B het volgende:

[..]

In mijn latere leven heb ik 2 maal gesolliciteerd bij de brandweer. Ik werd 2 maal afgewezen, eerste keer omdat ik 19 was, ze willen bij de civiele brandweer geen doden onder de 21... 2 de maal omdat het korps hier verplicht was 5% vrouwn in dienst te hebben... Die hadden ze niet en er had een vrouw gesolliciteerd.

Toen ik 25 was heb ik nogeens interesse getoond voor de luchtmacht bij de brandweer, maar wat mij tegenstond is dat je verplicht ook een nevenfunctie als reserve kreeg. Ik ben van de vrede, en ik wil best mensen die van de oorlog zijn hun leven redden als hun vliegtuig crashed, maar ondanks dat ik als burger sportschutter was, weiger ik mezelf in de situatie te zetten dat ik met een wapen rondloop met puur het doel op andere mensen te schieten.

Inmiddels ben ik 29 en is het voor de krijgsmacht dus wel te laat. 27+ is nogo daar. Hoewel daar binnenkort wel verandering in komt, maar hoe dan ook, ik vond sportschieten prachtig en was er goed in, maar ik weiger mezelf bewust in een situatie te plaatsen waarbij ik andere mensen voor een politiek doel moet vermoorden. Dus zolang de krijgsmacht de brandmeesters verplicht zich ook te trainen als bijvoorbeeld boordschutter, mij niet gezien. Ik wil mensen helpen, niet vermoorden.
  zaterdag 19 april 2008 @ 23:19:54 #94
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_58169110
89-1

Eerst naar de mariniers getrapt maar na 3 dagen keuring afgekeurd op m'n rug. Wilden ze me matroos maken. Ik heb aangegeven dat ik dan liever naar de luchtmacht wou. Tot m'n verbazing kreeg ik later een brief dat ik iid naar de luchtmacht moest.

Bij de luchtverkeersbeveiliging ingedeeld. (verkeersleiding in goed nederlands) Dat is halve dagen werken en omdat je een operationele taak had geen gezeur met koninginnedag en oefeningen. Ik woonde toen in Eindhoven noord en zat op vliegbasis Eindhoven. De tijd naar de poort was korter fietsen dan van de poort naar de vva.

Wat je vooral deed was halve dagen in de lcb bunker zitten gapen en vliegtuigjes kijken.

Leukste wat is voorgekomen was een belgische betontruck die dacht dat ze hier hele mooie lege snelwegen hebben en doodleuk de landingsbaan opreed naar z'n bouwplaats en een glazenwasser die om 2 uur 's middags eindelijk bij mij kwam. Hij was naar bunker 22 gestuurd en bij iedereen die hij het vroeg kreeg ie als antwoord "bunkers hebben geen ramen"

(een lcb bunker is een soort van verkeerstoren ingegraven aan het begin van een runway met een aquarium erop boven het maaiveld zodat je lekker uitzicht hebt.)
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
pi_58238209
11 AFDRA 2de, 94-12. Richter op een M109. Toen zaten de gele rijders nog in Arnhem en ik moet zeggen dat Arnhem een leuke stad is Achteraf gezien had ik er wel makkelijk onderuit gekund (vlak na mij werd de dienstplicht afgeschaft), maar ik heb nooit principiele bezwaren gehad tegen diensplicht.

Het nuttigste wat ik gedaan heb in die tijd was helpen bij de "watersnood" in 1995. En over het algemeen was het toch wel een leuke tijd. Wij hadden een manage en ik heb in dienst dan ook leren paard rijden
  dinsdag 22 april 2008 @ 22:24:49 #96
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_58238268
quote:
Op zondag 6 april 2008 08:45 schreef edraket31 het volgende:
Terugkijkend toch wel een leuke tijd, zoals de meesten hier.
Nee hoor, maar met deze mods durven we dat niet te zeggen
Dommage arachide-fromage
pi_58338174
94-5 bij de OC LUA op Ede West. Vrachtwagenrijbewijs gekregen in dienst. Ach, ik had in die tijd toch niets beters te doen.
pi_58346295
80-3, Bernardkazerne Amersfoort, daarna Johannes Post Kazerne Havelte, tankcommandant AMX TOW bij de 42ste Paatcie. Gewoon een mooie tijd, had het niet willen missen.
  zondag 4 mei 2008 @ 23:15:05 #99
8128 Boxkeeper
- //07 1337-
pi_58482200
Lichting 90-5

Opgekomen in Ede/Wageningen (Elias Beekman kazerne) opleiding BKklerk (die naam alleen al).
Na deze opleiding, van 2 maanden, verviel deze functie en mocht ik in Veldhoven mijn 4-tonner rijbewijs gaan proberen te halen............ en ook in the pocket hebben
Lekker hoor een maand lang in zo'n dingen rijden.

Toen vervolgens paraat in Schaarsbergen 131 RVC (Rayon Verbindings Comp). Laro rijbewijs gehaald!

Heb trouwens ook nog een keer met een Licht Anti tankWapen geschoten, veeeeeet!
'Ja' op alles...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')