Het lijkt me interessant om bronnen te hebben die deze eigenschappen van Horus kunnen bevestigen. Op http://www.earlychristianwritings.com kun je allerlei christelijke bronnen vinden. Weet iemand een site waar dit soort bronnen staan vermeld voor Horus? Misschien afbeeldingen? Ik hoor ze graag. Misschien dat we een mooi overzicht kunnen maken met bronnen die bevestigen wat hierboven staat.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:
Naam / vergelijkingen met Jezus:
Horus of EgyptHorus was born of the virgin Isis-Meri on December 25th in a cave/manger, with his birth being announced by a star in the East and attended by three wise men. He was a child teacher in the Temple and was baptized when he was 30 years old. Horus was also baptized by "Anup the Baptizer," who becomes "John the Baptist." He had 12 disciples. He performed miracles and raised one man, El-Azar-us, from the dead. He walked on water. Horus was transfigured on the Mount. He was crucified, buried in a tomb and resurrected. He was also the "Way, the Truth, the Light, the Messiah, God's Anointed Son, the Son of Man, the Good Shepherd, the Lamb of God, the Word" etc. He was "the Fisher," and was associated with the Lamb, Lion and Fish ("Ichthys"). Horus's personal epithet was "Iusa," the "ever-becoming son" of "Ptah," the "Father." Horus was called "the KRST," or "Anointed One," long before the Christians duplicated the story.
quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:04 schreef koningdavid het volgende:
Al tevaak behandeld dit:
Horus:
- Horus was waarschijnlijk 'geboren' op 15 november. Jezus waarschijnlijk ergens in mei. Beide dus niet 25 december
- Horus was niet geboren uit een maagd, zijn moeder (Isis) was immers al getrouwd. Er is geen reden aan te nemen dat ze in dat huwelijk maagd bleef.
- Horus zijn geboorte was niet aangekondigd met een ster in het oosten.
- Horus leerde niet in de tempel toen hij 12 was
- Horus had 4 discipelen, niet 12
- Horus liep nooit op water
- Horus is nooit gekruisigd. Het enige verhaal die bekend is over het overlijden van Horus, is dat hij in stukjes in het water gegooid wordt en later door een crocodil opgevist wordt.
- Horus had geen 'wet' om te vervullen.
Welke vergelijkingen het ik nog gemist?
BRONNEN:
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/religion/osiris1.html
http://www.pantheon.org/articles/h/horus.html
http://www.voorbeginners.info/egypte/horus.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Horus
[..]
25 december vind ik dan wel het slechtste voorbeeld, want dit heeft niets met Jezus' geboorte te maken, maar slechts met het heidense midwinterfeest.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:05 schreef Xith het volgende:
Verder vind ik de punten die je in je topic aanhaalt wel geldig (25 dec bijv.) omdat dit bewijst, of tenminste vergelijkingen laat zien, dat beide figuren met elkaar verbonden zijn.
Ik stel voor om eerst de bronnen van Horus te bekijken. Als alle punten die hierboven genoemd kloppen, dan vind ik dat wel een apart topic waard. Dus mijn voorstel zou zijn om eerst de bronnen van Horus van voor onze jaartelling te bekijken. Heb je zelf een bron(verwijzing)?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:03 schreef Xith het volgende:
Ik zou graag hebben dat dit topic alle mythische figuren zou vergelijken met Jezus, omdat de stelling niet is dat Jezus 'gestolen' is van Horus, maar dat de daden van Jezus een mengeling is van al die oude mytische figuren (mithras, horus, attis, etc).
hmja, want de christenen maken er ook geen geheim van dat dit zo is, je hebt dus gelijk (mijn vriendin viert de geboorte van jezus op de 13de van januraiquote:Op dinsdag 25 maart 2008 18:49 schreef Alicey het volgende:
[..]
25 december vind ik dan wel het slechtste voorbeeld, want dit heeft niets met Jezus' geboorte te maken, maar slechts met het heidense midwinterfeest.
Met name dit argument van naamsverwisseling riekt zeer kwalijk naar pseudowetenschap. El-Azar-us klinkt mij ook helemaal niet als Egyptisch in de oren.quote:He performed miracles and raised one man, El-Azar-us, from the dead.
Niet? Misschien komt naam van de universiteit daar vandaan?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 21:47 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Met name dit argument van naamsverwisseling riekt zeer kwalijk naar pseudowetenschap. El-Azar-us klinkt mij ook helemaal niet als Egyptisch in de oren.
Ik zat eigenlijk meer te denken aan de taal van de farao's, niet aan het Arabisch dat tegenwoordig in Egypte wordt gesproken.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet? Misschien komt naam van de universiteit daar vandaan?
www.alazhar.org
Daar dacht ik al inderdaad aan, maar kan het niet zo een lichtelijke aanpassing worden, zoals Constantinopel --> Istanbul, van Proussa naar Bursa etc?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:51 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik zat eigenlijk meer te denken aan de taal van de farao's, niet aan het Arabisch dat tegenwoordig in Egypte wordt gesproken.![]()
Volgens mij komt er in het oud-Egyptisch geen intervocalische -z- voor en heeft het ook geen lidwoord 'al'. Vandaar mijn skepsis over dat 'Al-Azar-us'-verhaal.
Arabisch is weliswaar een Afro-Aziatisch, maar het zit in een andere tak dan oud-Egyptisch. Net zoals je Romaanse en Germaanse talen hebt, die op zich beide Indo-Europees zijn, het een stamt echter niet rechtreeks van het ander af.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daar dacht ik al inderdaad aan, maar kan het niet zo een lichtelijke aanpassing worden, zoals Constantinopel --> Istanbul, van Proussa naar Bursa etc?
Maar sluit dit een verbastering van Al-Azhar uit?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Arabisch is weliswaar een Afro-Aziatisch, maar het zit in een andere tak dan oud-Egyptisch. Net zoals je Romaanse en Germaanse talen hebt, die op zich beide Indo-Europees zijn, het een stamt echter niet rechtreeks van het ander af.
Wat Constantinopel betreft, dat is natuurlijk dezelfde naam als Istanboel, maar dat laatste komt van het Griekse ‘eis ten polin’, ofwel ‘in de stad (namelijk: Constantinopel)’. Constantinopel is ‘Constantijns stad’. Istanboel is dus geen verbastering van ‘constantinopel’. Proussa -> Bursa kan wel door verbastering komen, waarbij de P stemhebbend wordt, en dan later metathese van de ‘r’. Dat laatste zuig ik echter een beetje uit m'n duim, maar het klinkt me niet onmogelijk in de oren. metathese is verwisseling van klanken. Dat gebeurt b.v. in het Nederlandse ‘Geldrop’ (van Gelders dorp) en ‘vorst‘ (Engels: frost en Nederlands vriezen))
Dat lijkt me niet onmogelijk, maar ik ben geen Arabist. Het komt me vooral onwaarschijnlijk voor dat onze (belangrijkste?) bron voor een traditie over een Egyptische godheid juist in het Arabisch zou zijn overgeleverd.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daar dacht ik al inderdaad aan, maar kan het niet zo een lichtelijke aanpassing worden, zoals Constantinopel --> Istanbul, van Proussa naar Bursa etc?
hoe bedoel je?quote:Op woensdag 26 maart 2008 00:07 schreef Druuna het volgende:
Die mohammed van de moslims is toch dezelfde als jezus?
Ook zoiets
quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:52 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet onmogelijk, maar ik ben geen Arabist. Het komt me vooral onwaarschijnlijk voor dat onze (belangrijkste?) bron voor een traditie over een Egyptische godheid juist in het Arabisch zou zijn overgeleverd.
Hetzelfde verhaal in een ander jasje hoor, net als Horus, volgens mij hebben ze het allemaal over dezelfde persoon.quote:
Nee joh, valt totaal niet te vergelijken.quote:Op woensdag 26 maart 2008 00:22 schreef Druuna het volgende:
[..]
Hetzelfde verhaal in een ander jasje hoor, net als Horus, volgens mij hebben ze het allemaal over dezelfde persoon.
Dan ken je het verhaal van Mohammed niet.quote:Op woensdag 26 maart 2008 00:22 schreef Druuna het volgende:
[..]
Hetzelfde verhaal in een ander jasje hoor, net als Horus, volgens mij hebben ze het allemaal over dezelfde persoon.
Interesseerd me ook niet eerlijk gezegdquote:Op woensdag 26 maart 2008 00:25 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dan ken je het verhaal van Mohammed niet.
Wat zijn je bronnen? Het laatste bericht over Jezus is juist dat hij leeft. Bronnen over Horus hebben we nog niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:54 schreef sneakypete het volgende:
Nog zo'n overeenkomst: beiden zijn dood.
Allah en de maangod is zo'n platgetreden en uitgekauwd onderwerp. Het komt er vooral op neer dat (vaak Christenen) met wat halve informatie de rituelen uit de pre-Islamitische tijd direct aan de Islam willen linken. In de tijd daarvoor, toen men nog stokjes en steentjes aanbad, heette de hoofdgod óók allah. Maar op zich is dat niet vreemd, want die naam betekent ‘God’. Arabische Christenen noemen God ook Allah.quote:Op woensdag 26 maart 2008 04:42 schreef Creativ het volgende:
Zeitgeist ja, laat zien hoe jezus eigenlijk de zon voorsteld..
Zo zijn er ook filmpjes over allah en de maangod..
Of de egyptenaren die niet de zon aanbeden maar de ster sirius enz..
te laat voor bronnen youtube het maar, vond het zelf wel spannend
The rivals of Jesus, National geo.quote:Op woensdag 26 maart 2008 09:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Allah en de maangod is zo'n platgetreden en uitgekauwd onderwerp. Het komt er vooral op neer dat (vaak Christenen) met wat halve informatie de rituelen uit de pre-Islamitische tijd direct aan de Islam willen linken. In de tijd daarvoor, toen men nog stokjes en steentjes aanbad, heette de hoofdgod óók allah. Maar op zich is dat niet vreemd, want die naam betekent ‘God’. Arabische Christenen noemen God ook Allah.
Jezus als zonnegod is waarschijnlijk vanwege de parallellen met Sol Invictus, die waarschijnlijker de reden is dat Kerstmis op de 25e wordt gevierd (bij Oosterse Christenen op de 7e januari, maar dat is omdat zij de Juliaanse kalender nog gebruiken, en daarop is 25 december wat voor ons 7 januari is).
Overigens wordt wel eens gesuggereerd dat de steen in de Kaaba in Mekka nog een reliek is van pre-Islamitische tijden waarin stenen werden aanbeden en de ene stad een rode steen had, en de andere een witte, en Mecca blijkbaar een zwarte.
Fijn voor je. Doe er dan ook geen uitspraken over.quote:Op woensdag 26 maart 2008 00:57 schreef Druuna het volgende:
[..]
Interesseerd me ook niet eerlijk gezegd
Heb je het boek nog? Worden er misschien bronnen in genoemd waarin bijvoorbeeld staat dat Horus gekruisigd is? Dat ie op water loopt? Of iets anders wat op Jezus lijkt?quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:04 schreef Viking84 het volgende:
Oeh, tvp, interessante materie.
Ik heb zelf een tijdje terug 'The Pagan Christ' van Tom Harpur gelezen. Hoewel ik in eerste instantie erg enthousiast was, begon het later aan me te knagen dat hij voortdurend dezelfde namen noemt (slechts twee) en de lezer probeert te overtuigen door voortdurend de deskundigheid van de betreffende bronnen te benadrukken. Daarnaast zat het me dwars dat ik elders nog nooit iets gehoord heb van de theorie die Harpur onderschrijft. Dat maakt mij sceptisch. Er zullen vast parallellen zijn tussen Jezus en Horus, Mythras e.d., maar ik vind die gelijkenissen te mager om te concluderen dat Jezus volledig op deze figuren gebaseerd is.
Horus was waarschijnlijk 'geboren' op 15 november. Jezus waarschijnlijk ergens in mei. Beiden dus niet 25 december.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:05 schreef Xith het volgende:
Verder vind ik de punten die je in je topic aanhaalt wel geldig (25 dec bijv.) omdat dit bewijst, of tenminste vergelijkingen laat zien, dat beide figuren met elkaar verbonden zijn.
quote:Op vrijdag 28 maart 2008 01:24 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Horus was waarschijnlijk 'geboren' op 15 november. Jezus waarschijnlijk ergens in mei maart. Beiden dus niet 25 december.
Gerald Massey is een Egyptoloog en dat is ook de grootste naam in The Pagan Christ. Harpur schildert Massey een beetje af als verguisde wetenschapper die het desalniettemin bij het juiste eind had. Ik geloof dat hij zich op originele Egyptische bronnen baseert.quote:Op donderdag 27 maart 2008 10:04 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Heb je het boek nog? Worden er misschien bronnen in genoemd waarin bijvoorbeeld staat dat Horus gekruisigd is? Dat ie op water loopt? Of iets anders wat op Jezus lijkt?
Massey en Acharya zijn namen die ik nogal eens tegenkom inzake deze materie. Weet iemand welke bronnen zij gebruiken? Of proberen ze gewoon makkelijk geld te verdienen?
Aangezien bronnen voor Horus blijkbaar niet gevonden worden, moeten we dat inderdaad maar eens doen. Gooi dus al je voor bronnen van voor Christus hier neer waaruit blijkt dat Jezus' eigenschappen van andere goden komen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:03 schreef Xith het volgende:
Ik zou graag hebben dat dit topic alle mythische figuren zou vergelijken met Jezus, omdat de stelling niet is dat Jezus 'gestolen' is van Horus, maar dat de daden van Jezus een mengeling is van al die oude mytische figuren (mithras, horus, attis, etc).
De TT kun je sowieso nooit zelf wijzigen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 16:53 schreef Dwerfion het volgende:
PS: Trigger: Zou je de topictitel kunnen wijzigen in 'Jezus een combinatie van oude mythes?' ? Klopt het trouwens dat ik de TT niet zelf meer kan wijzigen?
quote:Op dinsdag 1 april 2008 18:02 schreef Viking84 het volgende:
[..]
De TT kun je sowieso nooit zelf wijzigen.
Je bedoelt de OP zeker.
Ja, dat kloptquote:Op woensdag 2 april 2008 17:09 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
dat wist ik niet. Maar klopt het dan wel dat je na een tijdje niets meer kunt wijzigen in de OP?
Altaische talen hebben altijd Bul gebruikt voor steden --> Kabul, Seorabeol (Seoul) etc.. Het is dan ook niet vreemd dat stad-Bul betekent in oude altaische talen. Istanbul staat dan ook veel en veel waarschijnlijker voor stad van de islam --> Islambul --> Istanbul.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Arabisch is weliswaar een Afro-Aziatisch, maar het zit in een andere tak dan oud-Egyptisch. Net zoals je Romaanse en Germaanse talen hebt, die op zich beide Indo-Europees zijn, het een stamt echter niet rechtreeks van het ander af.
Wat Constantinopel betreft, dat is natuurlijk dezelfde naam als Istanboel, maar dat laatste komt van het Griekse ‘eis ten polin’, ofwel ‘in de stad (namelijk: Constantinopel)’. Constantinopel is ‘Constantijns stad’. Istanboel is dus geen verbastering van ‘constantinopel’. Proussa -> Bursa kan wel door verbastering komen, waarbij de P stemhebbend wordt, en dan later metathese van de ‘r’. Dat laatste zuig ik echter een beetje uit m'n duim, maar het klinkt me niet onmogelijk in de oren. metathese is verwisseling van klanken. Dat gebeurt b.v. in het Nederlandse ‘Geldrop’ (van Gelders dorp) en ‘vorst‘ (Engels: frost en Nederlands vriezen))
Als ’t maar nationalistisch en religieus in je straatje past, dan accepteer je het ook klakkeloos, of niet? Islambul is een typisch voorbeeld van volksetymologie (wel als bijnaam gebruikt voor Istanbul). Dat het -bul in Kabul stad zou betekenen kan ik verder nergens vinden; het lijkt een afleiding te zijn van een volksnaam. Dat Koreaans en Turks aan elkaar verwant zouden zijn is wel een taalkundige stelling, maar die is tamelijk omstreden.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:15 schreef Burakius het volgende:
Altaische talen hebben altijd Bul gebruikt voor steden --> Kabul, Seorabeol (Seoul) etc.. Het is dan ook niet vreemd dat stad-Bul betekent in oude altaische talen. Istanbul staat dan ook veel en veel waarschijnlijker voor stad van de islam --> Islambul --> Istanbul.
Je verhaal klopt voor zover ik weet, behalve over de Obelisk. Wat die obelisk betreft:quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Osiris was getrouwd met zijn zuster Isis. Zijn broer Seb of Seth doodde hem, hakte hem in stukken en verspreidde de stukken over Egypte. Isis zocht deze stukken weer bij elkaar en zette Osiris weer in elkaar. De penis kon ze echter niet vinden, dus ze maakte een penis van goud. Daar werd ze zwanger van en baarde vervolgens Horus, het zonnekind. Osiris leefde voor als reincarnatie in de zon. De egyptische obelisk staat symbool voor de penis van Osiris.
quote:The obelisk symbolized the sun god Ra, or Re as some know him, and during the brief religious reformation of Akhenaten was said to be a petrified ray of the Aten, the sundisk. It was also thought that the god existed within the structure.
Waarom zet je niet gelijk erbij dat je het uit wikipedia hebquote:Op woensdag 7 mei 2008 09:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als ’t maar nationalistisch en religieus in je straatje past, dan accepteer je het ook klakkeloos, of niet? Islambul is een typisch voorbeeld van volksetymologie (wel als bijnaam gebruikt voor Istanbul). Dat het -bul in Kabul stad zou betekenen kan ik verder nergens vinden; het lijkt een afleiding te zijn van een volksnaam. Dat Koreaans en Turks aan elkaar verwant zouden zijn is wel een taalkundige stelling, maar die is tamelijk omstreden.
Wat de naam İstanbul betreft zie: Dünden bugüne İstanbul ansiklopedisi 5. (1994).
Die goden zijn uitwisselbaar, er bestaan verschillende namen voor dezelfde godheid. Ook worden er verschillende namen gebruikt voor de godheid in een andere positie, bijvoorbeeld de zon die opkomt en ondergaat, de zon op zijn hoogst en de zon die onder is (in de onderwereld, anubis). De obelisk is zeker wel een fallussymbool en inderdaad ook een zonnesymbool, het stelt een penis van goud voor, dit is het symbool van de zonnegod. Daarnaast stellen isis en osiris de 2 aspecten van dezelve godheid voor, er is sprake van een androgene god. De unie van deze twee, sex dus, leidt tot goddelijkheid. De religie is een occulte sex/vruchtbaarheidscult. Een obelisk in een cirkel geplaatst (of in 2d: een afbeelding van een stip in een cirkel) stelt de unie van het mannelijke en vrouwelijke voor wat leidt tot het goddelijke, de messias, Horus.quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je verhaal klopt voor zover ik weet, behalve over de Obelisk. Wat die obelisk betreft:
[..]
Ja, daar heb ik voor jou een Turkse bron opgezocht, want ik dacht dat ik anders als Brugman zou kunnen praten. De etymologie van Istanbul heb ik volgens mij op de middelbare school al gehoord als anecdote.quote:Op woensdag 7 mei 2008 10:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Waarom zet je niet gelijk erbij dat je het uit wikipedia heb
Het is veel waarschijnlijker dat 'Istanbul' net als de namen van de andere steden in die regio (Smyrna --> Izmir, Nikea --> Iznik en Nikomedia --> Izmit) een verbastering is van de oorspronkelijke Griekse naam. Dat zou een sterk afgesleten vorm van Constantinopolis ('Stambolis') kunnen zijn, maar men denkt dat het inderdaad komt van 'eis ten Polin', 'naar de Stad toe' (zoals ook Rome door de Romeinen 'Urbs', 'de Stad' werd genoemd - of bij onszelf in het hoge noorden met 'stad' vaak Groningen wordt bedoeld). 'Eis ten Polin' is trouwens de klassieke spelling, door de middeleeuwse Grieken zou het ongeveer zijn uitgesproken als 'istimboli', wat al behoorlijk dicht in de buurt van de Turkse vorm 'Istanbul' komt.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:15 schreef Burakius het volgende:
[..]
Altaische talen hebben altijd Bul gebruikt voor steden --> Kabul, Seorabeol (Seoul) etc.. Het is dan ook niet vreemd dat stad-Bul betekent in oude altaische talen. Istanbul staat dan ook veel en veel waarschijnlijker voor stad van de islam --> Islambul --> Istanbul.
Dat is dus volksetymologie: het proberen te verklaren van namen die op het eerste gezicht niks betekenen door ze min of meer willekeurig terug te voeren op bestaande woorden. In dit geval is Islam Bol misschien aanvankelijk bedoeld geweest als een aardige woordspeling op de al bestaande naam Istanbul en is dit verhaal later een eigen leven gaan leiden.quote:Op woensdag 7 mei 2008 19:59 schreef kazakx het volgende:
Istanbul komt van "Islam Bol". Bol betekent in het turks veel. Dus islam bol= veel islam. Schijnt dat veel mensen die net istanbuk binnen kwamen onder de indruk waren van de vele moskeeen. De moskee is een typisch symbool van de islam.
Later werd dit dus istanbul.
quote:
Deze discussie mag wel verder in mijn topic:quote:Op woensdag 7 mei 2008 22:20 schreef Triggershot het volgende:
Kazakx, let je er op hoe je reageert op je mede users? Als je mot hebt gebruik PM, msn, Fobo.
Verder wat Iblardi zegt (welkom terug), dit gaat aardig offtopic.
Jesus had wel een dochter... daar was pas geleden een documentaire over..quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:28 schreef House-Musik het volgende:
jezus had toch ook broers? (eigenlijk? )
Interessante postquote:
En zijn vader was een Romein. Deze Romein heette in fact Biggus Dickus. Maria's werkelijke naam was Incontinentia Buttocks. Daar is jarengeleden een film over gemaakt.quote:Op maandag 12 mei 2008 08:21 schreef robby68 het volgende:
Jesus had wel een dochter... daar was pas geleden een documentaire over..
Het woord natuur komt van het Latijnse nasci/natus, geboren worden! De Romeinse equivalent van Gaia was Terra mater! Zij waakte over het huwelijk, de vruchtbaarheid van de gewassen (samen met Ceres) en zwangere vrouwen. Zij had drie feesten per jaar. Hoezo hebben vrouwen niets met de schepping van het leven te maken in de Romeinse cultuur?quote:Op woensdag 19 november 2008 22:44 schreef s_schoppers het volgende:
de Romeinen vonden dat niks, de vrouw als schepper van het leven, dat kon niet in hun krijgerscultuur.
Vroeger onderdrukte de mannen alle vrouwen en werd al het vrouwelijke onderdrukt en weggemoffeld. Pas nu zien wij hoe geweldig vrouwen zijn, hoeveel ze hebben bijgedragen aan bijv. het christendom. Mannen zijn stom!quote:Op woensdag 19 november 2008 22:55 schreef Iblis het volgende:
Het woord natuur komt van het Latijnse natus, geboren worden! De Romeinse equivalent van Gaia was Terra mater! Zij waakte over het huwelijk, de vruchtbaarheid van de gewassen (samen met Ceres) en zwangere vrouwen. Zij had drie feesten per jaar. Hoezo hebben vrouwen niets met de schepping van het leven te maken in de Romeinse cultuur?
Oh ja, ik zal mij even in mijn mannelijke rolpatroon schikken en wat bier drinken uit een fluitje, typisch vormgegeven als een roede, om mijn mannelijke dominantie ten toon te spreiden waarna ik nog een boek geschreven door een dode witte man zal lezen waarin een vrouw zichzelf verliest vanwege haar gebrek aan ratio.quote:Op woensdag 19 november 2008 22:58 schreef Scaurus het volgende:
Vroeger onderdrukte de mannen alle vrouwen en werd al het vrouwelijke onderdrukt en weggemoffeld. Pas nu zien wij hoe geweldig vrouwen zijn, hoeveel ze hebben bijgedragen aan bijv. het christendom. Mannen zijn stom!
Het onrechtquote:Op woensdag 19 november 2008 23:01 schreef Iblis het volgende:
Oh ja, ik zal mij even in mijn mannelijke rolpatroon schikken en wat bier drinken uit een fluitje, typisch vormgegeven als een roede, om mijn mannelijke dominantie ten toon te spreiden waarna ik nog een boek geschreven door een dode witte man zal lezen waarin een vrouw zichzelf verliest vanwege haar gebrek aan ratio.
Dat niet alleen, wist je Maria van Mars komt en in feite gewoon de Romeinse krijgsgod is, vermomd als vrouw? Dit omdat ze Jezus niet uit een vrouw geboren wilden laten worden! Heus!quote:Op woensdag 19 november 2008 23:04 schreef Scaurus het volgende:
Geschreven taal is sowieso een mannelijk middel tot onderdrukking van de vrouw. De programmeertaal in de informatica al helemaal!
In het Vaticaan ligt de waarheid wel, maar de Paus (die trouwens een reptillian is) blokkeert die. Maar, op zijn tiara staat bijvoorbeeld Vicarius Filii Dei en als je de Romeinse cijfers daarin optelt krijg je 666!quote:Op woensdag 19 november 2008 23:17 schreef Scaurus het volgende:
Wonderlijk, dat dat nu pas allemaal bekend is! Hier kan ik niets anders dan twee millennia van propaganda en doofpotterij door Illuminati, Opus Dei en de Vrijmetselaars zien.
Dat de Isis-cultus de wijze waarop Maria vereerd wordt heeft beïnvloed.quote:Op woensdag 19 november 2008 23:57 schreef LXIV het volgende:
En dat Isis als voorloopster van Maria gezien kan worden ook!
Ik ben meer van de wijsheid van de Indianen. Die waren vredelievend en leefden in harmonie met de natuur, tot de witte MAN kwam die alles kapotmaaktequote:Op woensdag 19 november 2008 23:47 schreef Iblis het volgende:
Ierland.Dat zal dan wel een boek vol dronkenmanspraat zijn! Nee, daar geloof ik helemaal niets van. Ik hecht meer waarde aan de verhalen van Nibiru en Tiamat.
Oh ja. Ik had laatst nog 'Mutant Message Down Under' gelezen, dat is ook een aanrader, dat gaat over de aboriginals en hoe zwaar die het hadden en die vrouw had een hele reis gemaakt en zo bij die mensen en toen bleek dat telkens vroeger de grote boze witte man die mensen heel veel pijn deed terwijl ze zo met de natuur in contact staan weet je, want ze zijn nog zo primitief en zo en alles en zo zijn ze nog zodat we veel van ze kunnen leren. En toen heeft ze ook nog de Bent Spoon Award gewonnen voor dit boek!quote:Op donderdag 20 november 2008 00:01 schreef Scaurus het volgende:
Ik ben meer van de wijsheid van de Indianen. Die waren vredelievend en leefden in harmonie met de natuur, tot de witte MAN kwam die alles kapotmaakte
Facts have a well-known liberal bias.quote:Op donderdag 20 november 2008 08:14 schreef LXIV het volgende:
Die zure antropologen waren vast en zeker ook witte mannen!
Met hun rechtse feiten.
Hij citeert gewoon Conservapedia, en dat zegt het zelf al: The trustworthy encyclopedia. Wat jij doet staat daar gewoon onder Examples of Liberal Style:quote:Op donderdag 20 november 2008 13:32 schreef SpecialK het volgende:
oh god daar heb je scaurus weer om de volledige discussie te verminken tot een liberals vs. conservatives issue.
quote:Op donderdag 20 november 2008 13:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hij citeert gewoon Conservapedia, en dat zegt het zelf al: The trustworthy encyclopedia. Wat jij doet staat daar gewoon onder Examples of Liberal Style:
15. insistence on talking more and having the last word in a discussion or debate, or last wordism
34. over-reliance on mocker
Jij bent zeker een atheïst net als de wrede en perverse Marquis de Sade:
[ afbeelding ]
Een soort van tamme versie van Bret Easton Ellis maar in de verkeerde tijd geborenquote:His books featured murder, torture, blasphemy and grotesque, violent, and ritualistic sex
Dat wist ik nog niet, dat Nietzsche daar ziek van werd.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:43 schreef Iblis het volgende:
Wist je dat Nietzsche ook ziek werd door zijn atheïsme?
Currently, there is an ongoing debate regarding whether atheism was a causal factor for Friedrich Nietzsche's insanity or whether it was caused strictly by disease. An article published on the Hong Kong Baptist University website offers the following regarding the cause of Friedrich Nietzsche's insanity:quote:Op vrijdag 21 november 2008 23:43 schreef vermaeck het volgende:
[..]
Dat wist ik nog niet, dat Nietzsche daar ziek van werd.
quote:Trying to explain what caused his insanity can only be a matter of speculation. Some people believe it was the result of a physical illness. Others interpret his suffering as that of a true prophet, almost as if he were accepting the punishment on behalf of those who could not see mankind's tendency towards self-destruction so clearly. Still others regard his final fate as a natural outcome of his philosophical outlook.
Het gaat uiteindelijk over blanke mannen die de oorzaak van alle problemen zijn. Horus, Jezus, Constantijn, Marquis de Sade en Nietzsche.quote:Op zaterdag 22 november 2008 00:05 schreef IHVK het volgende:
Gaat dit topic over Horus, Istanbul of Conservatisme? Ik ben in de war.
Lol, ik heb net vandaag mijn encyclopedie van misvattingen uitgeleend, anders had ik een leuk stukje voor je kunnen quoten. Of was dit weer het typische cynisme van je?quote:Op donderdag 20 november 2008 00:01 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik ben meer van de wijsheid van de Indianen. Die waren vredelievend en leefden in harmonie met de natuur, tot de witte MAN kwam die alles kapotmaakte
Ik weet heel zeker dat het het laatste was. Maar ik ben wel benieuwd naar je anekdote.quote:Op zaterdag 22 november 2008 00:31 schreef StupidByNature het volgende:
Lol, ik heb net vandaag mijn encyclopedie van misvattingen uitgeleend, anders had ik een leuk stukje voor je kunnen quoten. Of was dit weer het typische cynisme van je?
Die heb je voor het eind van volgende week nog tegoed. Iets zoals veel te veel bizons afslachten omdat ze zich toch weer zouden resetten in de ondergrondse graasvelden en het jaar daarna in volle getalen zouden terugkomen. In harmony met de natuur my ass, maar helaas heeft Scaurus wel gelijk dat de witte mens de boel voor de bizons verpest heeft, al komt dat meer door hun aantallen, dan door hun kleur/libertijns zijn/whatever.quote:Op zaterdag 22 november 2008 00:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik weet heel zeker dat het het laatste was. Maar ik ben wel benieuwd naar je anekdote.
De uitroeiing door de witte mens valt eigenlijk in het niet bij de massale extinctie van (roof)dieren toen de roodhuiden (toen nog Aziaten) 40.000 jaar geleden Amerika binnenwandelden.quote:Op zaterdag 22 november 2008 01:18 schreef StupidByNature het volgende:
In harmony met de natuur my ass, maar helaas heeft Scaurus wel gelijk dat de witte mens de boel voor de bizons verpest heeft, al komt dat meer door hun aantallen, dan door hun kleur/libertijns zijn/whatever.
Zoals mijn psychologe zei: "Alles wat mannen meer zijn dan apen,is meegenomen."quote:Op zaterdag 22 november 2008 00:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het gaat uiteindelijk over blanke mannen die de oorzaak van alle problemen zijn. Horus, Jezus, Constantijn, Marquis de Sade en Nietzsche.
Moet je eens voorstellen dat zoiets over vrouwen gezegd wordt, staat de Commissie voor Gelijke Behandeling op haar achterste poten.quote:Op zondag 23 november 2008 04:20 schreef Kees22 het volgende:
Zoals mijn psychologe zei: "Alles wat mannen meer zijn dan apen,is meegenomen."
quote:Op zondag 23 november 2008 11:05 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Moet je eens voorstellen dat zoiets over vrouwen gezegd wordt, staat de Commissie voor Gelijke Behandeling op haar achterste poten.
Ik houd je niet tegen hoor.quote:Op maandag 24 november 2008 10:51 schreef Ticker het volgende:
Is wel leuk die undercover grapjes, maar komt er nog wat ontopic?
Voordat ik deze post als totale onzin label, kun je het misschien iets meer onderbouwen?quote:Op maandag 24 november 2008 11:23 schreef Ticker het volgende:
Interessant onderwerp, waar ik liever nog over lees dan zelf met informatie kom welke ik niet kan verifieren.
Maar ik denk dat men zo langzamerhand kan gaan aannemen dat de overeenkomsten verwijzen naar een oudere, oorspronkelijke cultuur/geloof waar de hedendaagse geloofsovertuigingen een 'slap' (!?) aftreksel van zijn.
Hoewel het oude en het nieuwe testament.. oftewel de bijbel, ook door een en dezelfde persoon of groepering is bedacht, bron?: Ivan Panin.
Deels is dit een gemeenplaats, want ook b.v. de Katholieke encyclopedie zal je gerust vertellen dat de datum van Kerstmis waarschijnlijk sterk syncretisch is:quote:Op maandag 24 november 2008 11:23 schreef Ticker het volgende:
Maar ik denk dat men zo langzamerhand kan gaan aannemen dat de overeenkomsten verwijzen naar een oudere, oorspronkelijke cultuur/geloof waar de hedendaagse geloofsovertuigingen een 'slap' (!?) aftreksel van zijn.
Verder zijn van enige Oud-Testamentische verhalen ook parallellen te vinden in verhalen uit het Midden-Oosten, zoals de Gilgamesj-epos. dat ook over de vloed vertelt en iemand die de opdracht krijgt een ark te bouwen. Sommige Europese heiligen zijn terug te voeren op heidense legenden. Bepaalde rituelen of kunstuitingen zijn ook terug te voeren op andere religies. Ook heeft de leer van Plato en Aristoteles ontegenzeggelijk invloed gehad op theologische interpretaties.quote:The well-known solar feast, however, of Natalis Invicti, celebrated on 25 December, has a strong claim on the responsibility for our December date. For the history of the solar cult, its position in the Roman Empire, and syncretism with Mithraism, see Cumont's epoch-making "Textes et Monuments" etc., I, ii, 4, 6, p. 355. Mommsen (Corpus Inscriptionum Latinarum, 12, p. 338) has collected the evidence for the feast, which reached its climax of popularity under Aurelian in 274. Filippo del Torre in 1700 first saw its importance; it is marked, as has been said, without addition in Philocalus' Calendar. It would be impossible here even to outline the history of solarsymbolism and language as applied to God, the Messiah, and Christ in Jewish or Christian canonical, patristic, or devotional works. Hymns and Christmas offices abound in instances; the texts are well arranged by Cumont (op. cit., addit. Note C, p. 355).
Ik wil niet heel diep erop ingaan gezien het feit dat je blijkbaar niet bekend bent met Ivan Pavin en zijn bevindingen eind 1800 begin 1900.quote:Op maandag 24 november 2008 12:37 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Voordat ik deze post als totale onzin label, kun je het misschien iets meer onderbouwen?
Welke 'overeenkomsten'?
En hoe kan 'dezelfde persoon' de bijbel bedenken als de bijbel geschreven is over een tijdsbestek van zo'n duizend jaar?
Tellen we mee?quote:Op maandag 24 november 2008 12:59 schreef Ticker het volgende:
Het grieks, een taal (22 leterig alfabet) wat vooral door het leger is ontworpen om codering in taal te kunnen omzetten.
Alpha is bijvoorbeeld.. 1
Mijn fuck-up klopt niet helemaal.quote:Op maandag 24 november 2008 13:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tellen we mee?
1 alfa
2 beta
3 gamma
4 delta
5 e-psilon
6 zeta
7 eta
8 theta
9 iota
10 kappa
11 lambda
12 mu
13 nu
14 xi
15 o-mikron
16 pi
17 rho
18 sigma
19 tau
20 u-psilon
21 phi
22 chi (wat, al bij 22???)
23 psi
24 o-mega
Vier en twintig. En het leger? Codering? Wat bedoel je? Griekse cijfers? Je weet dat de meeste van die Bible Codes op statistische waarschijnlijkheden berusten? Voor Moby Dick is hetzelfde gedaan. Zie:
Assassinations Foretold in Moby Dick!
Hier laat ik het bij, ik maak er binnekort een topic over.quote:"Panin:
Handelsgrieks en Hebreewse letters zijn geen spraaktalen maar een codeertaal
die vooral voor codeschrift in de handelroutes en het leger is bedoeld.
En aangezien elke Griekse en Hebreewse letter door een getal mag worden
vervangen en dat als een complete zin mag worden opgeteld gaan we dat doen.
Ik heb u vanmiddag al uitgelegd dat er in elke passage van de geboorte van
Jezus een bepaald aantal woorden staat en dat dit aantal telkens een veelvoud
van 7 is.
Maar, als u nu al die numerieke letterwaarden binnen de gebruikte woorden bij
elkaar optelt: dan zult u bovendien ten 2e-male ondervinden dat het resultaat
dan deelbaar blijkt door 7. (!)
Het aantal woordvormen in het verhaal van de geboorte van Jezus bezit eveneens
een getalwaarde van zevens maar, ook de gehele passage van alle woorden bij
elkaar opgeteld heeft een getalwaarde met een veelvoud van 7.
Of anders gezegd, niet alleen ieder WOORD maar, zelfs IEDERE LETTER van deze
passage - en zij bevat duizenden letters - vormt een verdere bijdrage aan een
door het cijfer 7 deelbaar zijnd getalsysteem zonder enig restgetal!
CONCLUSIE: dubbele codering!
---------------------------
Het is volstekt ONMOGENLIJK dat een mens een boek, ja zelfs niet een kleine
passage zou kunnen schrijven waarvan de letters tot in de honderdduizenden
lopen en dan toch onderling zo overeenkomen dat elke letter ieder voor zich
een optelsom-onderdeel vormt van een bepaald dubbel-getallen systeem en waar
van het resultaat opnieuw dan ook weer deelbaar is door 7.
Zelfs in de bankwereld is een dergelijke spelling-encryptie (die daar op het
getal 11 is gebaseerd en in telexberichten toegepast) zeer ongebruikelijk."
hij kan hebreeuws bedoelenquote:Op maandag 24 november 2008 13:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tellen we mee?
....
Vier en twintig. En het leger? Codering? Wat bedoel je? Griekse cijfers? Je weet dat de meeste van die Bible Codes op statistische waarschijnlijkheden berusten? Voor Moby Dick is hetzelfde gedaan. Zie:
Assassinations Foretold in Moby Dick!
Ik weet het, maar het was me niet duidelijk of hij die waarden gebruikte, of bepaalde ‘goddelijke’ waarden. Je moet er rekening mee houden dat zulke lieden, geheel oprecht weliswaar, aan elk aspect zullen knoeien om bij de gewenste uitkomst te komen, in de volle overtuiging hiermee de waarheid te benaderen. Je kunt niet echt boos op ze worden, maar een beetje medelijden kun je soms wel voelen.quote:Op maandag 24 november 2008 13:50 schreef Neurot het volgende:
hij kan hebreeuws bedoelen
en in zowel het griekse als het hebreeuwse alphabet zijn de letters ook nummers
Wat merkwaardig: waarom wordt het Amhaarse schrift vergeten? Daar zijn letters ook gelijk aan cijfers.quote:Op maandag 24 november 2008 13:23 schreef Ticker het volgende:
[..]
Mijn fuck-up klopt niet helemaal.
Tevens is die link niet toepasbaar op wat Pavin beweerd.
Je pakt wat woorden en linkt deze zomaar, Pavin was een wiskundige die door de oorspronkelijk griekse teksten om te zetten in cijfers, wonderbaarlijke cijfercombinatie vond...
[..]
Hier laat ik het bij, ik maak er binnekort een topic over.
edit: zie nu dat het wel degelijk over Panin zijn theorie gaat: http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/vis6006.html
Ik ga het eens even bekijken!
Weer iemand zonder een gezonde kritische blik die in de leugens van Zeitgeist trapt. Zonde...quote:Op dinsdag 25 november 2008 01:31 schreef winteraap het volgende:
Iemand heeft op scholieren.com er een artikel over geplaatst
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1727543
Een gesel voor de rede zijn zulke films. What the bleep, Zeitgeist. Onherstelbare intellectuele verwoestingen worden aangericht.quote:Op dinsdag 25 november 2008 01:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Weer iemand zonder een gezonde kritische blik die in de leugens van Zeitgeist trapt. Zonde...
Wat een kutartikel zeg. Wat een ongestructureerd gebazel. Dat een leraar dat accepteerrt is ongelofelijk en een schandaal.quote:Op dinsdag 25 november 2008 01:31 schreef winteraap het volgende:
En het boek en het filmpje zelf ?quote:Op dinsdag 25 november 2008 02:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat een kutartikel zeg. Wat een ongestructureerd gebazel. Dat een leraar dat accepteerrt is ongelofelijk en een schandaal.
Dat zou tijdverspilling zijn. Ik ben bekend met het boek en weet hoe het gezien wordt in academische kringen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 02:05 schreef winteraap het volgende:
Lees dat boek eens waar die gast het in zijn topic over heeft
The Jesus Mysteries: Was the "Original Jesus" a Pagan God?
Nee ik moet geloven dat de bijbel waar is, een sprookje zonder feiten en bewijsquote:Op dinsdag 25 november 2008 02:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zou tijdverspilling zijn. Ik ben bekend met het boek en weet hoe het gezien wordt in academische kringen.
Ik hou me liever bezig met het werk van professoren dan sensatiebeluste hobbyisten.
Dit amulet stamt zeer waarschijnlijk uit de 3e eeuw NA christus.quote:
3e eeuw voor christus
Van mij hoef je helemaal niet in de bijbel te geloven, dat mag je zelf bepalen. Ik corriger je alleen (inhoudelijk) als je aan komt zetten met leugenachtige bullshit. Daar is toch niks mis mee?quote:Op dinsdag 25 november 2008 02:16 schreef winteraap het volgende:
[..]
Nee ik moet geloven dat de bijbel waar is, een sprookje zonder feiten en bewijsen dan ook nog eens van een Joodse stam waarvan ik denk: dus ? is hun god en niet de mijne.
Zo kan ik ook alles beweren.quote:Op dinsdag 25 november 2008 02:17 schreef koningdavid het volgende:
Dit is al een simpele fout:
[..]
Dit amulet stamt zeer waarschijnlijk uit de 3e eeuw NA christus.
Oh, ik kan niet met zekerheid zeggen dat het uit de derde eeuw n.c. komt nee. Er wordt namelijk ook beweerd dat het een vervalsing uit de Middeleeuwen is. Maar dat het uit de derde eeuw v.c. komt, is wel zo volstrekt ongeloofwaardig dat de auteurs van het boek (Freke en Gandy dus) dat zelf ook niet geloven.quote:
quote:The irony - of course- is that we are not making any spectacular claims about the amulet at all. Only that it exists - which we have taken on trust from coming across it a couple of times in our research - and that the Jesus Mysteries thesis explains it very neatly. Our thesis certainly doesn't rest on it in any way. (It is after all from the 3rd century CE if the dating is right, which we have not challenged). Our thesis is an attempt to explain a vast body of otherwise puzzling information. The amulet did play a psychological role for us, however, when it unexpectedly turned up late in our research. And of course it makes a very striking cover.
Nee. Wat veel mensen hier in WFL wel es vergeten is dat je geen Christen of Jood hoeft te zijn om al die anti-Christelijke meuk te bekritiserenquote:Op dinsdag 25 november 2008 02:16 schreef winteraap het volgende:
[..]
Nee ik moet geloven dat de bijbel waar is, een sprookje zonder feiten en bewijsen dan ook nog eens van een Joodse stam waarvan ik denk: dus ? is hun god en niet de mijne.
quote:Op dinsdag 25 november 2008 01:31 schreef winteraap het volgende:
Nou, we wachten in spanning af op het volgende intellectuele en literaire hoogstandje van deze schrijver.quote:Binnenkort een uitgebreid artikel waarin ook de Islam word ontkracht.
Precies. Zoals je geen aanhanger van Bush hoeft te zijn om Willem Middelkoop een oud wijf te vinden.quote:Op dinsdag 25 november 2008 08:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Wat veel mensen hier in WFL wel eens vergeten is dat je geen Christen of Jood hoeft te zijn om al die anti-Christelijke meuk te bekritiseren
Er zijn inderdaad parallellen tussen deze twee, maar over een kruisiging kan ik nergens iets vinden.quote:Excerpt from Churchward’s Book Of Religion, first published in 1924:
· Similarities between Krishna and Christ:
o Both are held to be really god incarnate
o Both were incarnated and born of a woman
o The mother in each case was a holy virgin
o The father of each was a carpenter
o Both were of royal decent
o Each had the title of "Savior"
o Both were "without sin"
o Both were crucified
o Both were crucified between two thieves
o Each taught of a great and final day of judgment
quote:Op donderdag 10 september 2009 17:43 schreef koningdavid het volgende:
Krishna is niet geboren uit een maagd.
quote:According to Bhagavata Purana it is believed that Krishna was born without a sexual union, by "mental transmission" from the mind of Vasudeva into the womb of Devaki. Hindus believe that in that time, this type of union was possible for achieved beings.[29][36][37]
Wikipedia
hij draag geen kruis maar een ankhquote:Op donderdag 10 september 2009 17:02 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Je kunt wel zeggen dat Horus een kruis draagt, maar daarmee houdt het, wat betreft het verband tussen Horus en het kruis, volgens mij ook op.
[ afbeelding ]
Ik denk trouwens dat de meest serieuze kandidaat voor een vergelijking met Jezus, Krishna is, waarover de volgende beweringen de ronde doen:
[..]
Er zijn inderdaad parallellen tussen deze twee, maar over een kruisiging kan ik nergens iets vinden.
Omdat het Hindoeïsme zeer open staat voor externe invloeden, en heel tolerant is, en er in het Hindoeïsme ook wel gedacht zal worden dat Krishna en Christus incarnaties van dezelfde Godheid waren, lijkt het me waarschijnlijk dat eventuele verhalen van kruisiging van Krishna het gevolg zijn van opname van elementen uit het leven van Jezus in dat van Krishna.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |