abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57599136
Het is vast vaker gebeurt, maar hier een apart topic over de overeenkomsten tussen Horus en Jezus. Waarom Horus? Ach je moet ergens beginnen en de genoemde overeenkomsten lijken nogal indrukwekkend overeen te komen. Vandaar. Voel je geheel vrij om een ander topic te starten over Mithra, Krishna of wie dan ook.
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:

Naam / vergelijkingen met Jezus:

Horus of Egypt
  • Horus was born of the virgin Isis-Meri on December 25th in a cave/manger, with his birth being announced by a star in the East and attended by three wise men.
  • He was a child teacher in the Temple and was baptized when he was 30 years old.
  • Horus was also baptized by "Anup the Baptizer," who becomes "John the Baptist."
  • He had 12 disciples.
  • He performed miracles and raised one man, El-Azar-us, from the dead.
  • He walked on water.
  • Horus was transfigured on the Mount.
  • He was crucified, buried in a tomb and resurrected.
  • He was also the "Way, the Truth, the Light, the Messiah, God's Anointed Son, the Son of Man, the Good Shepherd, the Lamb of God, the Word" etc.
  • He was "the Fisher," and was associated with the Lamb, Lion and Fish ("Ichthys").
  • Horus's personal epithet was "Iusa," the "ever-becoming son" of "Ptah," the "Father."
  • Horus was called "the KRST," or "Anointed One," long before the Christians duplicated the story.
  • Het lijkt me interessant om bronnen te hebben die deze eigenschappen van Horus kunnen bevestigen. Op http://www.earlychristianwritings.com kun je allerlei christelijke bronnen vinden. Weet iemand een site waar dit soort bronnen staan vermeld voor Horus? Misschien afbeeldingen? Ik hoor ze graag. Misschien dat we een mooi overzicht kunnen maken met bronnen die bevestigen wat hierboven staat.

Bronnen
    Wikipedia: Horus (en)
    Early christian writings

Zelf zal ik alvast 2 punten noemen:

Punt 1: Jezus' geboorte wordt op 25 december gevierd, maar dit is eeuwen na zijn geboorte ingesteld door Constantijn de Grote. Dat lijkt me dus geen interessant punt.

Verder wordt over Isis de maagd gesproken. Wat ik nogal eens lees is dat Horus seks had met het dode lichaam van Osiris. Om dat dan een maagdelijke geboorte te gaan noemen, gaat me ook wat ver.
    ...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
      dinsdag 25 maart 2008 @ 14:12:53 #2
    101282 Het_Biertje
    internet bierdrinkheld
    pi_57599184
    zeitgeist gezien ?
    pi_57599351
    * Triggershot leest mee.
    pi_57599448
    zeitgeist for the win.
    pi_57599793
    Ik heb zeitgeist gezien en ben benieuwd of er ook nog bronnen zijn die bevestigen wat daar gezegd wordt. In dit geval dus over Horus.
    ...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
    pi_57599936
    De meeste mythes zijn universeel, dus in zo verre zijn er veel overeenkomsten tussen mythen uit verschillende delen van de wereld.
    "We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
      dinsdag 25 maart 2008 @ 14:55:51 #7
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_57600029
    nu even geen tijd. tvp voor later dus
    If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
    Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
    Victory belongs to the most persevering
    pi_57601769
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 16:04 schreef koningdavid het volgende:

Al tevaak behandeld dit:
    Horus:
    - Horus was waarschijnlijk 'geboren' op 15 november. Jezus waarschijnlijk ergens in mei. Beide dus niet 25 december
    - Horus was niet geboren uit een maagd, zijn moeder (Isis) was immers al getrouwd. Er is geen reden aan te nemen dat ze in dat huwelijk maagd bleef.
    - Horus zijn geboorte was niet aangekondigd met een ster in het oosten.
    - Horus leerde niet in de tempel toen hij 12 was
    - Horus had 4 discipelen, niet 12
    - Horus liep nooit op water
    - Horus is nooit gekruisigd. Het enige verhaal die bekend is over het overlijden van Horus, is dat hij in stukjes in het water gegooid wordt en later door een crocodil opgevist wordt.
    - Horus had geen 'wet' om te vervullen.

Welke vergelijkingen het ik nog gemist?

BRONNEN:
    http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/religion/osiris1.html
    http://www.pantheon.org/articles/h/horus.html
    http://www.voorbeginners.info/egypte/horus.htm
    http://en.wikipedia.org/wiki/Horus
    [..]
    pi_57602065
    jezus had toch ook broers? (eigenlijk? )
    If house is a nation, I wanna be president.
    pi_57602783
    Ik zou graag hebben dat dit topic alle mythische figuren zou vergelijken met Jezus, omdat de stelling niet is dat Jezus 'gestolen' is van Horus, maar dat de daden van Jezus een mengeling is van al die oude mytische figuren (mithras, horus, attis, etc).
    pi_57602827
    Verder vind ik de punten die je in je topic aanhaalt wel geldig (25 dec bijv.) omdat dit bewijst, of tenminste vergelijkingen laat zien, dat beide figuren met elkaar verbonden zijn.
      dinsdag 25 maart 2008 @ 18:49:13 #12
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_57604944
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 17:05 schreef Xith het volgende:
    Verder vind ik de punten die je in je topic aanhaalt wel geldig (25 dec bijv.) omdat dit bewijst, of tenminste vergelijkingen laat zien, dat beide figuren met elkaar verbonden zijn.
    25 december vind ik dan wel het slechtste voorbeeld, want dit heeft niets met Jezus' geboorte te maken, maar slechts met het heidense midwinterfeest.
    pi_57605102
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 17:03 schreef Xith het volgende:
    Ik zou graag hebben dat dit topic alle mythische figuren zou vergelijken met Jezus, omdat de stelling niet is dat Jezus 'gestolen' is van Horus, maar dat de daden van Jezus een mengeling is van al die oude mytische figuren (mithras, horus, attis, etc).
    Ik stel voor om eerst de bronnen van Horus te bekijken. Als alle punten die hierboven genoemd kloppen, dan vind ik dat wel een apart topic waard. Dus mijn voorstel zou zijn om eerst de bronnen van Horus van voor onze jaartelling te bekijken. Heb je zelf een bron(verwijzing)?

Als die bronnen over Horus helemaal niet boven tafel komen, kunnen we misschien naar andere figuren als Mithra gaan kijken, om te kijken of die dan wel kloppen.
    pi_57605679
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 18:49 schreef Alicey het volgende:

[..]

25 december vind ik dan wel het slechtste voorbeeld, want dit heeft niets met Jezus' geboorte te maken, maar slechts met het heidense midwinterfeest.
    hmja, want de christenen maken er ook geen geheim van dat dit zo is, je hebt dus gelijk (mijn vriendin viert de geboorte van jezus op de 13de van janurai )
    pi_57608753
    Monolith haalde nog een online boek in een ander topic. Ik heb deze nog even gescanned op Horus. De opbrengst was matig, helaas.

p27: "Plutarch says (Isis and Osiris, c. 12) that Osiris was born on the 361st day of the year, when a Voice rang out proclaiming the Lord of All. Horus, he says, was born on the 362nd day. Apollo on the same."

p32: "Here Virgo the constellation is represented, as in our star-maps, by a woman with a spike of corn in her hand (Spica). But on the margin close by there is an annotating and explicatory figure--a figure of Isis with the infant Horus in her arms, and quite resembling in style the Christian Madonna and Child, except that she is sitting and the child is on her knee. This seems to show that--whatever other nations may have done in associating Virgo with Demeter, Ceres, Diana, 2 etc.--the Egyptians made no doubt of the constellation's connection with Isis and Horus. But it is well known as a matter of history that the worship of Isis and Horus descended in the early Christian centuries to Alexandria, where it took the form of the worship of the Virgin Mary and the infant Savior, and so passed into the European ceremonial. We have therefore the Virgin Mary connected by linear succession and descent with that remote Zodiacal cluster in the sky!"

p129: "..the Egyptian Osiris was called Saviour, so was Horus; so was the Persian Mithras;"

p159: "The Egyptian Isis, with the child Horus, on her knee, was honored centuries before the Christian era, and worshiped under the names of "Our Lady," "Queen of Heaven," "Star of the Sea," "Mother of God," and so forth."

p205: "Returning to the doctrine of the Savior, I have already in preceding chapters given so many instances of belief in such a deity among the pagans--whether he be called Krishna or Mithra or Osiris or Horus or Apollo or Hercules--that it is not necessary to dwell on the subject any further in order to persuade the reader that the doctrine was 'in the air' at the time of the advent of Christianity."

Weinig bevestiging van de gegevens in de OP. Alleen voor de geboortedag van Horus wordt een bron (Plutarch) genoemd. Dat was nou net een punt wat me niet interesseerde. We zoeken verder...
      dinsdag 25 maart 2008 @ 21:47:22 #16
    137134 Iblardi
    Non semper idem
    pi_57609485
    quote:
    He performed miracles and raised one man, El-Azar-us, from the dead.
    Met name dit argument van naamsverwisseling riekt zeer kwalijk naar pseudowetenschap. El-Azar-us klinkt mij ook helemaal niet als Egyptisch in de oren.
    pi_57610256
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 21:47 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Met name dit argument van naamsverwisseling riekt zeer kwalijk naar pseudowetenschap. El-Azar-us klinkt mij ook helemaal niet als Egyptisch in de oren.
    Niet? Misschien komt naam van de universiteit daar vandaan?
    www.alazhar.org

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 25-03-2008 22:16:29 ]
      dinsdag 25 maart 2008 @ 22:21:32 #18
    58789 Snakey
    -||||--------||||-
      dinsdag 25 maart 2008 @ 22:51:05 #19
    137134 Iblardi
    Non semper idem
    pi_57611191
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 22:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niet? Misschien komt naam van de universiteit daar vandaan?
    www.alazhar.org
    Ik zat eigenlijk meer te denken aan de taal van de farao's, niet aan het Arabisch dat tegenwoordig in Egypte wordt gesproken.
    Volgens mij komt er in het oud-Egyptisch geen intervocalische -z- voor en heeft het ook geen lidwoord 'al'. Vandaar mijn skepsis over dat 'Al-Azar-us'-verhaal.
    pi_57611281
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 22:51 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik zat eigenlijk meer te denken aan de taal van de farao's, niet aan het Arabisch dat tegenwoordig in Egypte wordt gesproken.
    Volgens mij komt er in het oud-Egyptisch geen intervocalische -z- voor en heeft het ook geen lidwoord 'al'. Vandaar mijn skepsis over dat 'Al-Azar-us'-verhaal.
    Daar dacht ik al inderdaad aan, maar kan het niet zo een lichtelijke aanpassing worden, zoals Constantinopel --> Istanbul, van Proussa naar Bursa etc?
      dinsdag 25 maart 2008 @ 23:06:21 #21
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57611565
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 22:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Daar dacht ik al inderdaad aan, maar kan het niet zo een lichtelijke aanpassing worden, zoals Constantinopel --> Istanbul, van Proussa naar Bursa etc?
    Arabisch is weliswaar een Afro-Aziatisch, maar het zit in een andere tak dan oud-Egyptisch. Net zoals je Romaanse en Germaanse talen hebt, die op zich beide Indo-Europees zijn, het een stamt echter niet rechtreeks van het ander af.

Wat Constantinopel betreft, dat is natuurlijk dezelfde naam als Istanboel, maar dat laatste komt van het Griekse ‘eis ten polin’, ofwel ‘in de stad (namelijk: Constantinopel)’. Constantinopel is ‘Constantijns stad’. Istanboel is dus geen verbastering van ‘constantinopel’. Proussa -> Bursa kan wel door verbastering komen, waarbij de P stemhebbend wordt, en dan later metathese van de ‘r’. Dat laatste zuig ik echter een beetje uit m'n duim, maar het klinkt me niet onmogelijk in de oren. metathese is verwisseling van klanken. Dat gebeurt b.v. in het Nederlandse ‘Geldrop’ (van Gelders dorp) en ‘vorst‘ (Engels: frost en Nederlands vriezen))
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_57611691
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 23:06 schreef Iblis het volgende:

[..]

Arabisch is weliswaar een Afro-Aziatisch, maar het zit in een andere tak dan oud-Egyptisch. Net zoals je Romaanse en Germaanse talen hebt, die op zich beide Indo-Europees zijn, het een stamt echter niet rechtreeks van het ander af.

Wat Constantinopel betreft, dat is natuurlijk dezelfde naam als Istanboel, maar dat laatste komt van het Griekse ‘eis ten polin’, ofwel ‘in de stad (namelijk: Constantinopel)’. Constantinopel is ‘Constantijns stad’. Istanboel is dus geen verbastering van ‘constantinopel’. Proussa -> Bursa kan wel door verbastering komen, waarbij de P stemhebbend wordt, en dan later metathese van de ‘r’. Dat laatste zuig ik echter een beetje uit m'n duim, maar het klinkt me niet onmogelijk in de oren. metathese is verwisseling van klanken. Dat gebeurt b.v. in het Nederlandse ‘Geldrop’ (van Gelders dorp) en ‘vorst‘ (Engels: frost en Nederlands vriezen))
    Maar sluit dit een verbastering van Al-Azhar uit?
    Al-Azhar betekent overigens 'Bloem', maar zo werd er ook taalkundige veranderingen toegepast na een tijdje, zoals 'Islambul', stad van de Islam.
      dinsdag 25 maart 2008 @ 23:21:58 #23
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57611888
    Volgens Wikipedia is Lazarus afgeleid van Eleazar – God heeft geholpen. Dat lijkt niet heel erg op bloem. Wat ik wilde zeggen is dat Arabisch niet rechtstreeks van Egyptisch afstamt. Natuurlijk kunnen er Egyptische begrippen verbasterd zijn, maar, het klinkt alsof iemand de naam Eleazar heeft genomen en die een beetje heeft verbasterd naar eigen inzicht om er wat van te maken.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 25 maart 2008 @ 23:52:30 #24
    137134 Iblardi
    Non semper idem
    pi_57612683
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 22:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet onmogelijk, maar ik ben geen Arabist. Het komt me vooral onwaarschijnlijk voor dat onze (belangrijkste?) bron voor een traditie over een Egyptische godheid juist in het Arabisch zou zijn overgeleverd.
    pi_57612720
    Nog zo'n overeenkomst: beiden zijn dood.
      woensdag 26 maart 2008 @ 00:07:28 #26
    209360 Druuna
    Veel Beloven en Weinig Geven,.
    pi_57612931
    Die mohammed van de moslims is toch dezelfde als jezus?
    Ook zoiets
    "Het is vele malen moeilijker een vooroordeel te splitsen,
    dan een atoom."
    pi_57613081
    quote:
    Op woensdag 26 maart 2008 00:07 schreef Druuna het volgende:
    Die mohammed van de moslims is toch dezelfde als jezus?
    Ook zoiets
    hoe bedoel je?
    pi_57613093
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 23:52 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet onmogelijk, maar ik ben geen Arabist. Het komt me vooral onwaarschijnlijk voor dat onze (belangrijkste?) bron voor een traditie over een Egyptische godheid juist in het Arabisch zou zijn overgeleverd.
      woensdag 26 maart 2008 @ 00:22:42 #29
    209360 Druuna
    pi_57613186
    quote:
    Op woensdag 26 maart 2008 00:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

hoe bedoel je?
    Hetzelfde verhaal in een ander jasje hoor, net als Horus, volgens mij hebben ze het allemaal over dezelfde persoon.
    dan een atoom."
    pi_57613204
    quote:
    Op woensdag 26 maart 2008 00:22 schreef Druuna het volgende:

[..]

Hetzelfde verhaal in een ander jasje hoor, net als Horus, volgens mij hebben ze het allemaal over dezelfde persoon.
    Nee joh, valt totaal niet te vergelijken.
    pi_57613226
    quote:
    Op woensdag 26 maart 2008 00:22 schreef Druuna het volgende:

[..]

Dan ken je het verhaal van Mohammed niet.
      woensdag 26 maart 2008 @ 00:57:17 #32
    209360 Druuna
    pi_57613600
    quote:
    Op woensdag 26 maart 2008 00:25 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Dan ken je het verhaal van Mohammed niet.
    Interesseerd me ook niet eerlijk gezegd
    dan een atoom."
    pi_57614581
    Zeitgeist ja, laat zien hoe jezus eigenlijk de zon voorsteld..
    Zo zijn er ook filmpjes over allah en de maangod..
    Of de egyptenaren die niet de zon aanbeden maar de ster sirius enz..
    te laat voor bronnen youtube het maar, vond het zelf wel spannend
    One vision, many viewpoints
    pi_57615441
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 23:54 schreef sneakypete het volgende:
    Nog zo'n overeenkomst: beiden zijn dood.
    Wat zijn je bronnen? Het laatste bericht over Jezus is juist dat hij leeft. Bronnen over Horus hebben we nog niet.
      woensdag 26 maart 2008 @ 08:51:24 #35
    26400 wijsneus
    Radicaal Democraat
    pi_57615526
    Kijken jullie wel eens bible uncovered op National Geographic? Laatst een aflevering over Kain en Abel. De overeenkomsten met het egyptische verhaal over twee godenbroers zijn treffend. Leuker nog - de sumerische variant is bijna gelijk aan de egyptische.

Al met al zijn de invloeden van de egyptische religie terug te vinden in het jodendom (en daarmee: het christendom en de islam).
    Siamo Tutti Antifascisti!
      woensdag 26 maart 2008 @ 08:52:02 #36
    150152 Queen_Bee
    See ya in another life, brotha
    pi_57615533
    Ik ben al sinds mn 8e ofzo met Egypte bezig, maar deze link heb ik nooit gelegd tvp dus.
    I'm super sonic man
    Do you wanna buy a rocket
      woensdag 26 maart 2008 @ 09:10:20 #37
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57615740
    quote:
    Op woensdag 26 maart 2008 04:42 schreef Creativ het volgende:
    Zeitgeist ja, laat zien hoe jezus eigenlijk de zon voorsteld..
    Zo zijn er ook filmpjes over allah en de maangod..
    Of de egyptenaren die niet de zon aanbeden maar de ster sirius enz..
    te laat voor bronnen youtube het maar, vond het zelf wel spannend
    Allah en de maangod is zo'n platgetreden en uitgekauwd onderwerp. Het komt er vooral op neer dat (vaak Christenen) met wat halve informatie de rituelen uit de pre-Islamitische tijd direct aan de Islam willen linken. In de tijd daarvoor, toen men nog stokjes en steentjes aanbad, heette de hoofdgod óók allah. Maar op zich is dat niet vreemd, want die naam betekent ‘God’. Arabische Christenen noemen God ook Allah.

Jezus als zonnegod is waarschijnlijk vanwege de parallellen met Sol Invictus, die waarschijnlijker de reden is dat Kerstmis op de 25e wordt gevierd (bij Oosterse Christenen op de 7e januari, maar dat is omdat zij de Juliaanse kalender nog gebruiken, en daarop is 25 december wat voor ons 7 januari is).

Overigens wordt wel eens gesuggereerd dat de steen in de Kaaba in Mekka nog een reliek is van pre-Islamitische tijden waarin stenen werden aanbeden en de ene stad een rode steen had, en de andere een witte, en Mecca blijkbaar een zwarte.
    pi_57615890
    quote:
    Op woensdag 26 maart 2008 09:10 schreef Iblis het volgende:

[..]

Allah en de maangod is zo'n platgetreden en uitgekauwd onderwerp. Het komt er vooral op neer dat (vaak Christenen) met wat halve informatie de rituelen uit de pre-Islamitische tijd direct aan de Islam willen linken. In de tijd daarvoor, toen men nog stokjes en steentjes aanbad, heette de hoofdgod óók allah. Maar op zich is dat niet vreemd, want die naam betekent ‘God’. Arabische Christenen noemen God ook Allah.

Jezus als zonnegod is waarschijnlijk vanwege de parallellen met Sol Invictus, die waarschijnlijker de reden is dat Kerstmis op de 25e wordt gevierd (bij Oosterse Christenen op de 7e januari, maar dat is omdat zij de Juliaanse kalender nog gebruiken, en daarop is 25 december wat voor ons 7 januari is).

Overigens wordt wel eens gesuggereerd dat de steen in de Kaaba in Mekka nog een reliek is van pre-Islamitische tijden waarin stenen werden aanbeden en de ene stad een rode steen had, en de andere een witte, en Mecca blijkbaar een zwarte.
    The rivals of Jesus, National geo.
    Erg interessant.
      woensdag 26 maart 2008 @ 11:04:06 #39
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_57617772
    Oeh, tvp, interessante materie.
    Ik heb zelf een tijdje terug 'The Pagan Christ' van Tom Harpur gelezen. Hoewel ik in eerste instantie erg enthousiast was, begon het later aan me te knagen dat hij voortdurend dezelfde namen noemt (slechts twee) en de lezer probeert te overtuigen door voortdurend de deskundigheid van de betreffende bronnen te benadrukken. Daarnaast zat het me dwars dat ik elders nog nooit iets gehoord heb van de theorie die Harpur onderschrijft. Dat maakt mij sceptisch. Er zullen vast parallellen zijn tussen Jezus en Horus, Mythras e.d., maar ik vind die gelijkenissen te mager om te concluderen dat Jezus volledig op deze figuren gebaseerd is .
    Niet meer actief op Fok!
    pi_57620193
    quote:
    Op woensdag 26 maart 2008 00:57 schreef Druuna het volgende:

[..]

Interesseerd me ook niet eerlijk gezegd
    Fijn voor je. Doe er dan ook geen uitspraken over.
    pi_57642132
    quote:
    Op woensdag 26 maart 2008 11:04 schreef Viking84 het volgende:
    Oeh, tvp, interessante materie.
    Ik heb zelf een tijdje terug 'The Pagan Christ' van Tom Harpur gelezen. Hoewel ik in eerste instantie erg enthousiast was, begon het later aan me te knagen dat hij voortdurend dezelfde namen noemt (slechts twee) en de lezer probeert te overtuigen door voortdurend de deskundigheid van de betreffende bronnen te benadrukken. Daarnaast zat het me dwars dat ik elders nog nooit iets gehoord heb van de theorie die Harpur onderschrijft. Dat maakt mij sceptisch. Er zullen vast parallellen zijn tussen Jezus en Horus, Mythras e.d., maar ik vind die gelijkenissen te mager om te concluderen dat Jezus volledig op deze figuren gebaseerd is .
    Heb je het boek nog? Worden er misschien bronnen in genoemd waarin bijvoorbeeld staat dat Horus gekruisigd is? Dat ie op water loopt? Of iets anders wat op Jezus lijkt?

Massey en Acharya zijn namen die ik nogal eens tegenkom inzake deze materie. Weet iemand welke bronnen zij gebruiken? Of proberen ze gewoon makkelijk geld te verdienen?
    pi_57664925
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 17:05 schreef Xith het volgende:
    Horus was waarschijnlijk 'geboren' op 15 november. Jezus waarschijnlijk ergens in mei. Beiden dus niet 25 december.
    "A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
    "Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
      vrijdag 28 maart 2008 @ 07:53:42 #43
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_57666212
    quote:
    Op vrijdag 28 maart 2008 01:24 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Horus was waarschijnlijk 'geboren' op 15 november. Jezus waarschijnlijk ergens in mei maart. Beiden dus niet 25 december.
    Niet meer actief op Fok!
      vrijdag 28 maart 2008 @ 07:55:24 #44
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_57666224
    quote:
    Op donderdag 27 maart 2008 10:04 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Heb je het boek nog? Worden er misschien bronnen in genoemd waarin bijvoorbeeld staat dat Horus gekruisigd is? Dat ie op water loopt? Of iets anders wat op Jezus lijkt?

Massey en Acharya zijn namen die ik nogal eens tegenkom inzake deze materie. Weet iemand welke bronnen zij gebruiken? Of proberen ze gewoon makkelijk geld te verdienen?
    Gerald Massey is een Egyptoloog en dat is ook de grootste naam in The Pagan Christ. Harpur schildert Massey een beetje af als verguisde wetenschapper die het desalniettemin bij het juiste eind had. Ik geloof dat hij zich op originele Egyptische bronnen baseert.
    Kijk anders hier even: http://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_Massey
    Niet meer actief op Fok!
    pi_57762933
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 17:03 schreef Xith het volgende:
    Aangezien bronnen voor Horus blijkbaar niet gevonden worden, moeten we dat inderdaad maar eens doen. Gooi dus al je voor bronnen van voor Christus hier neer waaruit blijkt dat Jezus' eigenschappen van andere goden komen.

PS: Trigger: Zou je de topictitel kunnen wijzigen in 'Jezus een combinatie van oude mythes?' ? Klopt het trouwens dat ik de TT niet zelf meer kan wijzigen?
      dinsdag 1 april 2008 @ 18:02:43 #46
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_57763940
    quote:
    Op dinsdag 1 april 2008 16:53 schreef Dwerfion het volgende:
    PS: Trigger: Zou je de topictitel kunnen wijzigen in 'Jezus een combinatie van oude mythes?' ? Klopt het trouwens dat ik de TT niet zelf meer kan wijzigen?
    De TT kun je sowieso nooit zelf wijzigen.
    Je bedoelt de OP zeker .
    Niet meer actief op Fok!
    pi_57782151
    tvp
    A candle as it diminishes explains;
    Gathering more and more is not the way. Burn,
    become light and heat and help. Melt.
    pi_57782465
    tvp
    "The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." - Hunter S. Thompson
    Last.fm
    pi_57783317
    quote:
    Op dinsdag 1 april 2008 18:02 schreef Viking84 het volgende:

[..]

De TT kun je sowieso nooit zelf wijzigen.
    Je bedoelt de OP zeker .
    dat wist ik niet. Maar klopt het dan wel dat je na een tijdje niets meer kunt wijzigen in de OP?
      woensdag 2 april 2008 @ 17:28:13 #50
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_57783703
    quote:
    Op woensdag 2 april 2008 17:09 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

dat wist ik niet. Maar klopt het dan wel dat je na een tijdje niets meer kunt wijzigen in de OP?
    Ja, dat klopt .
    Jammer hè .
    Niet meer actief op Fok!
    pi_57787048
    Jezus is niet op 25 december geboren, die datum heeft keizer Constatijn ingevoerd. Voordat Jezus geboren werd, graasden de lammeren buiten in het veld nml.

In de winter zie je in Israel helemaal geen veedieren buiten. Noge een bewijs, Jezus werd in een stal geboren, omdat daar genoeg plek was, omdat het vee toch buiten graastte.

[ Bericht 1% gewijzigd door Marcel76 op 03-04-2008 07:18:57 ]
    Achter iedere zin schuilt emotie.
    pi_57787292
    En wat betreft de film Zeitgeist, had die knakker niet iets minder monotoon kunnen lullen, wat een knakker zeg. Hoewel het gebeuren over 9/11 en de banken wel waar zijn. De Illuminati naaien ons allemaal.
    Achter iedere zin schuilt emotie.
    pi_58521874
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 23:06 schreef Iblis het volgende:

[..]

Altaische talen hebben altijd Bul gebruikt voor steden --> Kabul, Seorabeol (Seoul) etc.. Het is dan ook niet vreemd dat stad-Bul betekent in oude altaische talen. Istanbul staat dan ook veel en veel waarschijnlijker voor stad van de islam --> Islambul --> Istanbul.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_58522697
    Horus werd niet geboren uit een maagd. Het verhaal van Horus is als volgt:

Osiris was getrouwd met zijn zuster Isis. Zijn broer Seb of Seth doodde hem, hakte hem in stukken en verspreidde de stukken over Egypte. Isis zocht deze stukken weer bij elkaar en zette Osiris weer in elkaar. De penis kon ze echter niet vinden, dus ze maakte een penis van goud. Daar werd ze zwanger van en baarde vervolgens Horus, het zonnekind. Osiris leefde voor als reincarnatie in de zon. De egyptische obelisk staat symbool voor de penis van Osiris.

Dit heeft niets met Jezus Christus te maken.
      woensdag 7 mei 2008 @ 09:32:00 #55
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_58526458
    quote:
    Op dinsdag 6 mei 2008 23:15 schreef Burakius het volgende:
    Altaische talen hebben altijd Bul gebruikt voor steden --> Kabul, Seorabeol (Seoul) etc.. Het is dan ook niet vreemd dat stad-Bul betekent in oude altaische talen. Istanbul staat dan ook veel en veel waarschijnlijker voor stad van de islam --> Islambul --> Istanbul.
    Als ’t maar nationalistisch en religieus in je straatje past, dan accepteer je het ook klakkeloos, of niet? Islambul is een typisch voorbeeld van volksetymologie (wel als bijnaam gebruikt voor Istanbul). Dat het -bul in Kabul stad zou betekenen kan ik verder nergens vinden; het lijkt een afleiding te zijn van een volksnaam. Dat Koreaans en Turks aan elkaar verwant zouden zijn is wel een taalkundige stelling, maar die is tamelijk omstreden.

Wat de naam İstanbul betreft zie: Dünden bugüne İstanbul ansiklopedisi 5. (1994).
      woensdag 7 mei 2008 @ 09:39:04 #56
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_58526576
    quote:
    Op dinsdag 6 mei 2008 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
    Osiris was getrouwd met zijn zuster Isis. Zijn broer Seb of Seth doodde hem, hakte hem in stukken en verspreidde de stukken over Egypte. Isis zocht deze stukken weer bij elkaar en zette Osiris weer in elkaar. De penis kon ze echter niet vinden, dus ze maakte een penis van goud. Daar werd ze zwanger van en baarde vervolgens Horus, het zonnekind. Osiris leefde voor als reincarnatie in de zon. De egyptische obelisk staat symbool voor de penis van Osiris.
    Je verhaal klopt voor zover ik weet, behalve over de Obelisk. Wat die obelisk betreft:
    quote:
    The obelisk symbolized the sun god Ra, or Re as some know him, and during the brief religious reformation of Akhenaten was said to be a petrified ray of the Aten, the sundisk. It was also thought that the god existed within the structure.
    pi_58527969
    quote:
    Op woensdag 7 mei 2008 09:32 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als ’t maar nationalistisch en religieus in je straatje past, dan accepteer je het ook klakkeloos, of niet? Islambul is een typisch voorbeeld van volksetymologie (wel als bijnaam gebruikt voor Istanbul). Dat het -bul in Kabul stad zou betekenen kan ik verder nergens vinden; het lijkt een afleiding te zijn van een volksnaam. Dat Koreaans en Turks aan elkaar verwant zouden zijn is wel een taalkundige stelling, maar die is tamelijk omstreden.

Wat de naam İstanbul betreft zie: Dünden bugüne İstanbul ansiklopedisi 5. (1994).
    Waarom zet je niet gelijk erbij dat je het uit wikipedia heb
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_58529572
    quote:
    Op woensdag 7 mei 2008 09:39 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je verhaal klopt voor zover ik weet, behalve over de Obelisk. Wat die obelisk betreft:
    [..]

Die goden zijn uitwisselbaar, er bestaan verschillende namen voor dezelfde godheid. Ook worden er verschillende namen gebruikt voor de godheid in een andere positie, bijvoorbeeld de zon die opkomt en ondergaat, de zon op zijn hoogst en de zon die onder is (in de onderwereld, anubis). De obelisk is zeker wel een fallussymbool en inderdaad ook een zonnesymbool, het stelt een penis van goud voor, dit is het symbool van de zonnegod. Daarnaast stellen isis en osiris de 2 aspecten van dezelve godheid voor, er is sprake van een androgene god. De unie van deze twee, sex dus, leidt tot goddelijkheid. De religie is een occulte sex/vruchtbaarheidscult. Een obelisk in een cirkel geplaatst (of in 2d: een afbeelding van een stip in een cirkel) stelt de unie van het mannelijke en vrouwelijke voor wat leidt tot het goddelijke, de messias, Horus.

Akhenaten had om een of andere reden zijn religie veranderd van de polytheistische godsdienst naar een monotheistische (ik geloof als gevolg van de exodus en alle plagen etc die daaraan vooraf waren gegaan, door de bijbel beschreven. Het verhaal daaromheen vind ik erg boeiend, maar beetje te offtopic). Deze monotheistische god, Aten, werd inderdaad voorgesteld als een zon, maar stelt niet dezelfde godheid voor als in de polytheistische godsdienst. De zonnedisk Ra, of Shamash, is opnieuw de zonnegod Osiris. De obelisk is op geen enkele manier een representatie van Aten. De obelisk is een universeel fallisch, mannelijk, zonnesymbool en werd ook in baal-aanbidding in het midden oosten gebruikt.

De meest interessante plaatsen waar we de obelisk tegenkomen zijn ten zuiden van het witte huis als het Washington Monument en midden op het St Pietersplein. Op het St Pietersplein staat ie ook daadwerkelijk in een cirkel, en nog specifiek in een gestaakte cirkel in een cirkel, een wiel in een wiel, zoals ook de troon van de God uit de bijbel beschreven word.

Een veel gebruikt symbool voor Horus, of de zonnemessias in het algemeen, is de sikkelmaan met een ster of schijf erin. De maan stelt het vrouwelijke voor, de baarmoeder, en de ster komt daaruit, wordt geboren. In Egypte zie je het ook als een schijf tussen de hoorns van een stier, de apis-stier. De symbolen van de maan en de ster of schijf voor de zonnemessias en komen we voor het eerst tegen in babylon en omgeving. Islam gebruikt het als haar main symbool.

De vergelijking met Jezus Christus lijkt me ver te zoeken.
      woensdag 7 mei 2008 @ 12:54:12 #59
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_58530671
    quote:
    Op woensdag 7 mei 2008 10:50 schreef Burakius het volgende:

[..]

Waarom zet je niet gelijk erbij dat je het uit wikipedia heb
    Ja, daar heb ik voor jou een Turkse bron opgezocht, want ik dacht dat ik anders als Brugman zou kunnen praten. De etymologie van Istanbul heb ik volgens mij op de middelbare school al gehoord als anecdote.
      woensdag 7 mei 2008 @ 19:29:27 #60
    137134 Iblardi
    Non semper idem
    pi_58538939
    quote:
    Op dinsdag 6 mei 2008 23:15 schreef Burakius het volgende:

[..]

Het is veel waarschijnlijker dat 'Istanbul' net als de namen van de andere steden in die regio (Smyrna --> Izmir, Nikea --> Iznik en Nikomedia --> Izmit) een verbastering is van de oorspronkelijke Griekse naam. Dat zou een sterk afgesleten vorm van Constantinopolis ('Stambolis') kunnen zijn, maar men denkt dat het inderdaad komt van 'eis ten Polin', 'naar de Stad toe' (zoals ook Rome door de Romeinen 'Urbs', 'de Stad' werd genoemd - of bij onszelf in het hoge noorden met 'stad' vaak Groningen wordt bedoeld). 'Eis ten Polin' is trouwens de klassieke spelling, door de middeleeuwse Grieken zou het ongeveer zijn uitgesproken als 'istimboli', wat al behoorlijk dicht in de buurt van de Turkse vorm 'Istanbul' komt.
    pi_58539554
    Istanbul komt van "Islam Bol". Bol betekent in het turks veel. Dus islam bol= veel islam. Schijnt dat veel mensen die net istanbuk binnen kwamen onder de indruk waren van de vele moskeeen. De moskee is een typisch symbool van de islam.
    Later werd dit dus istanbul.
    Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
    This place made from our love for that emptiness!
    pi_58539608
    - edit : voegt niets toe -

[ Bericht 93% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2008 21:56:55 ]
    Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
    This place made from our love for that emptiness!
      woensdag 7 mei 2008 @ 20:41:22 #63
    137134 Iblardi
    Non semper idem
    pi_58540467
    quote:
    Op woensdag 7 mei 2008 19:59 schreef kazakx het volgende:
    Istanbul komt van "Islam Bol". Bol betekent in het turks veel. Dus islam bol= veel islam. Schijnt dat veel mensen die net istanbuk binnen kwamen onder de indruk waren van de vele moskeeen. De moskee is een typisch symbool van de islam.
    Later werd dit dus istanbul.
    Dat is dus volksetymologie: het proberen te verklaren van namen die op het eerste gezicht niks betekenen door ze min of meer willekeurig terug te voeren op bestaande woorden. In dit geval is Islam Bol misschien aanvankelijk bedoeld geweest als een aardige woordspeling op de al bestaande naam Istanbul en is dit verhaal later een eigen leven gaan leiden.
      woensdag 7 mei 2008 @ 21:01:52 #64
    197338 Knevelt
    Een lekkere boy met brains
    pi_58540939
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 14:12 schreef Het_Biertje het volgende:
    zeitgeist gezien ?
    Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
    TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
      woensdag 7 mei 2008 @ 21:03:09 #65
    137134 Iblardi
    Non semper idem
    pi_58540958
    Dat de vorm Istanbul rechtstreeks uit het Grieks zou komen is niet zo'n gek idee als je weet dat onbeklemtoonde lettergrepen aan het begin van langere woorden de neiging hebben om weg te vallen in het Grieks. Een voorbeeld daarvan is Thessaloniki, dat in de spreektaal Saloníki wordt genoemd, of het sterk verkorte moderne jía voor oud-Grieks hygieía. Iets dergelijks kan zijn gebeurd met Constantinopel. Als je dat opbreekt in i Konstantinou pólis ('de stad van Constantijn', met het hoofdaccent op de o van polis), dan zou dat bijvoorbeeld via een tussenfase i Stantinoupólis of i Kostambólis (de combinatie n+p wordt automatisch mb in het moderne Grieks) uiteindelijk istambólis kunnen zijn geworden.

Maar goed, dat is allemaal nogal offtopic.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iblardi op 07-05-2008 21:06:21 (spelling) ]
      woensdag 7 mei 2008 @ 21:52:58 #66
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_58542002
    Verder vertelt het Wikipedia-artikel dat de naam Istanbul al geattesteerd is in de 10e eeuw, wat, gezien het tijdsverloop van de Islamitische expansie, rijkelijk vroeg zou zijn als het de betekenis ‘vol van Islam’ zou hebben.
    pi_58542688
    Kazakx, let je er op hoe je reageert op je mede users? Als je mot hebt gebruik PM, msn, Fobo.
    Verder wat Iblardi zegt (welkom terug), dit gaat aardig offtopic.
    pi_58603730
    quote:
    Op woensdag 7 mei 2008 22:20 schreef Triggershot het volgende:
    Kazakx, let je er op hoe je reageert op je mede users? Als je mot hebt gebruik PM, msn, Fobo.
    Verder wat Iblardi zegt (welkom terug), dit gaat aardig offtopic.
    Deze discussie mag wel verder in mijn topic:

Oude en nieuwe plaatsnamen

pi_58622048
    quote:
    Op dinsdag 25 maart 2008 16:28 schreef House-Musik het volgende:
    jezus had toch ook broers? (eigenlijk? )
    Jesus had wel een dochter... daar was pas geleden een documentaire over..
      maandag 12 mei 2008 @ 08:35:46 #70
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_58622077
    quote:
    Op woensdag 7 mei 2008 21:03 schreef Iblardi het volgende:
    verhaal
    Interessante post
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
      maandag 12 mei 2008 @ 08:37:12 #71
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_58622084
    quote:
    Op maandag 12 mei 2008 08:21 schreef robby68 het volgende:
    Jesus had wel een dochter... daar was pas geleden een documentaire over..
    En zijn vader was een Romein. Deze Romein heette in fact Biggus Dickus. Maria's werkelijke naam was Incontinentia Buttocks. Daar is jarengeleden een film over gemaakt.
    pi_63360341
    Interessant topic.

Ik kan het boek 'Het Evangelie van Isis' van Lauri Fransen van harte aanbevelen. In dit boek wordt in o.a. hoofdstuk 10 onderbouwd uitgelegd hoe de mythe van Osiris, Isis en Horus als inspiratiebron heeft gediend voor het verhaal van de kruisiging van Jezus. Het lijkt erop dat de kruisiging van Jezus zo opgeschreven is, dat de oorspronkelijke boodschap waarin de vrouw als levengevende bron wordt aangeduid is 'gecodeerd'. Want de Romeinen vonden dat niks, de vrouw als schepper van het leven, dat kon niet in hun krijgerscultuur.
    pi_63360481
    Feministische troep vol anachronismen en wensdenken. Geloof me, ik ken dat soort boeken.
      woensdag 19 november 2008 @ 22:55:25 #74
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63360664
    quote:
    Op woensdag 19 november 2008 22:44 schreef s_schoppers het volgende:
    de Romeinen vonden dat niks, de vrouw als schepper van het leven, dat kon niet in hun krijgerscultuur.
    Het woord natuur komt van het Latijnse nasci/natus, geboren worden! De Romeinse equivalent van Gaia was Terra mater! Zij waakte over het huwelijk, de vruchtbaarheid van de gewassen (samen met Ceres) en zwangere vrouwen. Zij had drie feesten per jaar. Hoezo hebben vrouwen niets met de schepping van het leven te maken in de Romeinse cultuur?
    pi_63360748
    quote:
    Op woensdag 19 november 2008 22:55 schreef Iblis het volgende:
    Het woord natuur komt van het Latijnse natus, geboren worden! De Romeinse equivalent van Gaia was Terra mater! Zij waakte over het huwelijk, de vruchtbaarheid van de gewassen (samen met Ceres) en zwangere vrouwen. Zij had drie feesten per jaar. Hoezo hebben vrouwen niets met de schepping van het leven te maken in de Romeinse cultuur?
    Vroeger onderdrukte de mannen alle vrouwen en werd al het vrouwelijke onderdrukt en weggemoffeld. Pas nu zien wij hoe geweldig vrouwen zijn, hoeveel ze hebben bijgedragen aan bijv. het christendom. Mannen zijn stom!
      woensdag 19 november 2008 @ 23:01:10 #76
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63360833
    quote:
    Op woensdag 19 november 2008 22:58 schreef Scaurus het volgende:
    Vroeger onderdrukte de mannen alle vrouwen en werd al het vrouwelijke onderdrukt en weggemoffeld. Pas nu zien wij hoe geweldig vrouwen zijn, hoeveel ze hebben bijgedragen aan bijv. het christendom. Mannen zijn stom!
    Oh ja, ik zal mij even in mijn mannelijke rolpatroon schikken en wat bier drinken uit een fluitje, typisch vormgegeven als een roede, om mijn mannelijke dominantie ten toon te spreiden waarna ik nog een boek geschreven door een dode witte man zal lezen waarin een vrouw zichzelf verliest vanwege haar gebrek aan ratio.
    pi_63360915
    quote:
    Op woensdag 19 november 2008 23:01 schreef Iblis het volgende:
    Oh ja, ik zal mij even in mijn mannelijke rolpatroon schikken en wat bier drinken uit een fluitje, typisch vormgegeven als een roede, om mijn mannelijke dominantie ten toon te spreiden waarna ik nog een boek geschreven door een dode witte man zal lezen waarin een vrouw zichzelf verliest vanwege haar gebrek aan ratio.
    Het onrecht

Geschreven taal is sowieso een mannelijk middel tot onderdrukking van de vrouw. De programmeertaal in de informatica al helemaal!
      woensdag 19 november 2008 @ 23:07:16 #78
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63361005
    quote:
    Op woensdag 19 november 2008 23:04 schreef Scaurus het volgende:
    Geschreven taal is sowieso een mannelijk middel tot onderdrukking van de vrouw. De programmeertaal in de informatica al helemaal!
    Dat niet alleen, wist je Maria van Mars komt en in feite gewoon de Romeinse krijgsgod is, vermomd als vrouw? Dit omdat ze Jezus niet uit een vrouw geboren wilden laten worden! Heus!
    pi_63361349
    Wonderlijk, dat dat nu pas allemaal bekend is! Hier kan ik niets anders dan twee millennia van propaganda en doofpotterij door Illuminati, Opus Dei en de Vrijmetselaars zien.
      woensdag 19 november 2008 @ 23:34:22 #80
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63361812
    quote:
    Op woensdag 19 november 2008 23:17 schreef Scaurus het volgende:
    Wonderlijk, dat dat nu pas allemaal bekend is! Hier kan ik niets anders dan twee millennia van propaganda en doofpotterij door Illuminati, Opus Dei en de Vrijmetselaars zien.
    In het Vaticaan ligt de waarheid wel, maar de Paus (die trouwens een reptillian is) blokkeert die. Maar, op zijn tiara staat bijvoorbeeld Vicarius Filii Dei en als je de Romeinse cijfers daarin optelt krijg je 666!
    pi_63361943
    In een oud klooster in Ierland vindt een Amerikaanse hoogleraar echter een vijftienhonderd jaar oud boekwerk waarin een aanwijzingen staan naar een geheime schat in het Vaticaan, het grote geheim dat de Kerk al tweeduizend jaar verborgen houdt!
      woensdag 19 november 2008 @ 23:47:41 #82
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63362143
    Ierland. Dat zal dan wel een boek vol dronkenmanspraat zijn! Nee, daar geloof ik helemaal niets van. Ik hecht meer waarde aan de verhalen van Nibiru en Tiamat.
      woensdag 19 november 2008 @ 23:57:55 #83
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_63362401
    Maar dat we van een moedergodencultus naar een patriarchaal systeem zijn gegaan dat is wél waar. En dat Isis als voorloopster van Maria gezien kan worden ook!

Verder is alles wat Dan Brown geschreven heeft natuurlijk aperte onzin.
    The End Times are wild
      donderdag 20 november 2008 @ 00:00:25 #84
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63362457
    quote:
    Op woensdag 19 november 2008 23:57 schreef LXIV het volgende:
    En dat Isis als voorloopster van Maria gezien kan worden ook!
    Dat de Isis-cultus de wijze waarop Maria vereerd wordt heeft beïnvloed.
    pi_63362476
    quote:
    Op woensdag 19 november 2008 23:47 schreef Iblis het volgende:
    Ierland. Dat zal dan wel een boek vol dronkenmanspraat zijn! Nee, daar geloof ik helemaal niets van. Ik hecht meer waarde aan de verhalen van Nibiru en Tiamat.
    Ik ben meer van de wijsheid van de Indianen. Die waren vredelievend en leefden in harmonie met de natuur, tot de witte MAN kwam die alles kapotmaakte
      donderdag 20 november 2008 @ 00:09:17 #86
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63362664
    quote:
    Op donderdag 20 november 2008 00:01 schreef Scaurus het volgende:
    Ik ben meer van de wijsheid van de Indianen. Die waren vredelievend en leefden in harmonie met de natuur, tot de witte MAN kwam die alles kapotmaakte
    Oh ja. Ik had laatst nog 'Mutant Message Down Under' gelezen, dat is ook een aanrader, dat gaat over de aboriginals en hoe zwaar die het hadden en die vrouw had een hele reis gemaakt en zo bij die mensen en toen bleek dat telkens vroeger de grote boze witte man die mensen heel veel pijn deed terwijl ze zo met de natuur in contact staan weet je, want ze zijn nog zo primitief en zo en alles en zo zijn ze nog zodat we veel van ze kunnen leren. En toen heeft ze ook nog de Bent Spoon Award gewonnen voor dit boek!

En toen kwamen die zure antropologen en Aboriginal-voormannen die gingen zeggen dat ze alles verzonnen had en dat ze die reis helemaal niet gemaakt had en dat het pure New-Age ficties was. Wat weten die zure patriarchale machtsgeile lui er nou van? Typisch mannen denken. Bovendien, dat het niet waar is, wat maakt het uit, het klinkt toch goed?
      donderdag 20 november 2008 @ 08:14:58 #87
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_63365591
    Die zure antropologen waren vast en zeker ook witte mannen!
    Met hun rechtse feiten.
    The End Times are wild
      donderdag 20 november 2008 @ 10:22:33 #88
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63367684
    quote:
    Op donderdag 20 november 2008 08:14 schreef LXIV het volgende:
    Die zure antropologen waren vast en zeker ook witte mannen!
    Met hun rechtse feiten.
    Facts have a well-known liberal bias.
    pi_63368830
    Liberal bias is rampant in American university campuses. Leftist professors dominate the universities.[Citation Needed] "Because of this slant, it is virtually impossible for political balance in our universities and, as a result, the curriculum, the culture, the values, the atmosphere and the underlying currents of thought resemble indoctrination." [9]
      donderdag 20 november 2008 @ 13:32:19 #90
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_63372403
    oh god daar heb je scaurus weer om de volledige discussie te verminken tot een liberals vs. conservatives issue.
    There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
    pi_63372554
    Liberals zijn duivels, dat dient iedereen in te zien. Godzijdank keert conservapedia.com zich tegen deze stroom!
      donderdag 20 november 2008 @ 13:42:41 #92
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63372702
    quote:
    Op donderdag 20 november 2008 13:32 schreef SpecialK het volgende:
    oh god daar heb je scaurus weer om de volledige discussie te verminken tot een liberals vs. conservatives issue.
    Hij citeert gewoon Conservapedia, en dat zegt het zelf al: The trustworthy encyclopedia. Wat jij doet staat daar gewoon onder Examples of Liberal Style:

15. insistence on talking more and having the last word in a discussion or debate, or last wordism
    34. over-reliance on mocker

Jij bent zeker een atheïst net als de wrede en perverse Marquis de Sade:

donderdag 20 november 2008 @ 13:43:31 #93
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63372728
    Wist je dat Nietzsche ook ziek werd door zijn atheïsme?

[ Bericht 91% gewijzigd door Iblis op 20-11-2008 13:45:18 (Ik wilde editen niet quoten. :() ]
      donderdag 20 november 2008 @ 13:56:39 #94
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_63373164
    quote:
    Op donderdag 20 november 2008 13:42 schreef Iblis het volgende:

[..]

Hij citeert gewoon Conservapedia, en dat zegt het zelf al: The trustworthy encyclopedia. Wat jij doet staat daar gewoon onder Examples of Liberal Style:

15. insistence on talking more and having the last word in a discussion or debate, or last wordism
    34. over-reliance on mocker

Jij bent zeker een atheïst net als de wrede en perverse Marquis de Sade:

[ afbeelding ]
    quote:
    His books featured murder, torture, blasphemy and grotesque, violent, and ritualistic sex
    Een soort van tamme versie van Bret Easton Ellis maar in de verkeerde tijd geboren
    There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
    pi_63419895
    quote:
    Op donderdag 20 november 2008 13:43 schreef Iblis het volgende:
    Wist je dat Nietzsche ook ziek werd door zijn atheïsme?

Dat wist ik nog niet, dat Nietzsche daar ziek van werd.
      vrijdag 21 november 2008 @ 23:55:32 #96
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63420115
    quote:
    Op vrijdag 21 november 2008 23:43 schreef vermaeck het volgende:

[..]

Dat wist ik nog niet, dat Nietzsche daar ziek van werd.
    Currently, there is an ongoing debate regarding whether atheism was a causal factor for Friedrich Nietzsche's insanity or whether it was caused strictly by disease. An article published on the Hong Kong Baptist University website offers the following regarding the cause of Friedrich Nietzsche's insanity:
    quote:
    Trying to explain what caused his insanity can only be a matter of speculation. Some people believe it was the result of a physical illness. Others interpret his suffering as that of a true prophet, almost as if he were accepting the punishment on behalf of those who could not see mankind's tendency towards self-destruction so clearly. Still others regard his final fate as a natural outcome of his philosophical outlook.
    pi_63420330
    Gaat dit topic over Horus, Istanbul of Conservatisme? Ik ben in de war.
      zaterdag 22 november 2008 @ 00:17:46 #98
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63420578
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 00:05 schreef IHVK het volgende:
    Gaat dit topic over Horus, Istanbul of Conservatisme? Ik ben in de war.
    Het gaat uiteindelijk over blanke mannen die de oorzaak van alle problemen zijn. Horus, Jezus, Constantijn, Marquis de Sade en Nietzsche.
    pi_63420855
    quote:
    Op donderdag 20 november 2008 00:01 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Lol, ik heb net vandaag mijn encyclopedie van misvattingen uitgeleend, anders had ik een leuk stukje voor je kunnen quoten. Of was dit weer het typische cynisme van je?
      zaterdag 22 november 2008 @ 00:40:42 #100
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63421010
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 00:31 schreef StupidByNature het volgende:
    Lol, ik heb net vandaag mijn encyclopedie van misvattingen uitgeleend, anders had ik een leuk stukje voor je kunnen quoten. Of was dit weer het typische cynisme van je?
    Ik weet heel zeker dat het het laatste was. Maar ik ben wel benieuwd naar je anekdote.
      zaterdag 22 november 2008 @ 01:18:28 #101
    147639 StupidByNature
    Ompa Til Du Dør!
    pi_63421611
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 00:40 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik weet heel zeker dat het het laatste was. Maar ik ben wel benieuwd naar je anekdote.
    Die heb je voor het eind van volgende week nog tegoed. Iets zoals veel te veel bizons afslachten omdat ze zich toch weer zouden resetten in de ondergrondse graasvelden en het jaar daarna in volle getalen zouden terugkomen. In harmony met de natuur my ass, maar helaas heeft Scaurus wel gelijk dat de witte mens de boel voor de bizons verpest heeft, al komt dat meer door hun aantallen, dan door hun kleur/libertijns zijn/whatever.
      zaterdag 22 november 2008 @ 22:58:59 #102
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_63439430
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 01:18 schreef StupidByNature het volgende:
    In harmony met de natuur my ass, maar helaas heeft Scaurus wel gelijk dat de witte mens de boel voor de bizons verpest heeft, al komt dat meer door hun aantallen, dan door hun kleur/libertijns zijn/whatever.
    De uitroeiing door de witte mens valt eigenlijk in het niet bij de massale extinctie van (roof)dieren toen de roodhuiden (toen nog Aziaten) 40.000 jaar geleden Amerika binnenwandelden.
    pi_63443038
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 00:17 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het gaat uiteindelijk over blanke mannen die de oorzaak van alle problemen zijn. Horus, Jezus, Constantijn, Marquis de Sade en Nietzsche.
    Zoals mijn psychologe zei: "Alles wat mannen meer zijn dan apen,is meegenomen."
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
      zondag 23 november 2008 @ 11:05:19 #104
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_63444330
    quote:
    Op zondag 23 november 2008 04:20 schreef Kees22 het volgende:
    Zoals mijn psychologe zei: "Alles wat mannen meer zijn dan apen,is meegenomen."
    Moet je eens voorstellen dat zoiets over vrouwen gezegd wordt, staat de Commissie voor Gelijke Behandeling op haar achterste poten.
    pi_63461632
    quote:
    Op zondag 23 november 2008 11:05 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Moet je eens voorstellen dat zoiets over vrouwen gezegd wordt, staat de Commissie voor Gelijke Behandeling op haar achterste poten.
    Inderdaad.
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
      maandag 24 november 2008 @ 10:51:33 #106
    132152 Ticker
    En de Watskeburt?!
    pi_63472412
    Is wel leuk die undercover grapjes, maar komt er nog wat ontopic?
    - Maybe O.D.B My Long Distance Family -
    "Computer says: no.."
    "Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
      maandag 24 november 2008 @ 10:59:51 #107
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63472624
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 10:51 schreef Ticker het volgende:
    Is wel leuk die undercover grapjes, maar komt er nog wat ontopic?
    Ik houd je niet tegen hoor.
      maandag 24 november 2008 @ 11:23:09 #108
    132152 Ticker
    En de Watskeburt?!
    pi_63473213
    Interessant onderwerp, waar ik liever nog over lees dan zelf met informatie kom welke ik niet kan verifieren.

Maar ik denk dat men zo langzamerhand kan gaan aannemen dat de overeenkomsten verwijzen naar een oudere, oorspronkelijke cultuur/geloof waar de hedendaagse geloofsovertuigingen een 'slap' (!?) aftreksel van zijn.

Hoewel het oude en het nieuwe testament.. oftewel de bijbel, ook door een en dezelfde persoon of groepering is bedacht, bron?: Ivan Panin.
    "Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
    pi_63475148
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 11:23 schreef Ticker het volgende:
    Interessant onderwerp, waar ik liever nog over lees dan zelf met informatie kom welke ik niet kan verifieren.

Maar ik denk dat men zo langzamerhand kan gaan aannemen dat de overeenkomsten verwijzen naar een oudere, oorspronkelijke cultuur/geloof waar de hedendaagse geloofsovertuigingen een 'slap' (!?) aftreksel van zijn.

Hoewel het oude en het nieuwe testament.. oftewel de bijbel, ook door een en dezelfde persoon of groepering is bedacht, bron?: Ivan Panin.
    Voordat ik deze post als totale onzin label, kun je het misschien iets meer onderbouwen?

Welke 'overeenkomsten'?
    En hoe kan 'dezelfde persoon' de bijbel bedenken als de bijbel geschreven is over een tijdsbestek van zo'n duizend jaar?
    "A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
    pi_63475149
    edit: foutje
      maandag 24 november 2008 @ 12:50:50 #111
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63475459
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 11:23 schreef Ticker het volgende:
    Deels is dit een gemeenplaats, want ook b.v. de Katholieke encyclopedie zal je gerust vertellen dat de datum van Kerstmis waarschijnlijk sterk syncretisch is:
    quote:
    The well-known solar feast, however, of Natalis Invicti, celebrated on 25 December, has a strong claim on the responsibility for our December date. For the history of the solar cult, its position in the Roman Empire, and syncretism with Mithraism, see Cumont's epoch-making "Textes et Monuments" etc., I, ii, 4, 6, p. 355. Mommsen (Corpus Inscriptionum Latinarum, 12, p. 338) has collected the evidence for the feast, which reached its climax of popularity under Aurelian in 274. Filippo del Torre in 1700 first saw its importance; it is marked, as has been said, without addition in Philocalus' Calendar. It would be impossible here even to outline the history of solarsymbolism and language as applied to God, the Messiah, and Christ in Jewish or Christian canonical, patristic, or devotional works. Hymns and Christmas offices abound in instances; the texts are well arranged by Cumont (op. cit., addit. Note C, p. 355).
    Verder zijn van enige Oud-Testamentische verhalen ook parallellen te vinden in verhalen uit het Midden-Oosten, zoals de Gilgamesj-epos. dat ook over de vloed vertelt en iemand die de opdracht krijgt een ark te bouwen. Sommige Europese heiligen zijn terug te voeren op heidense legenden. Bepaalde rituelen of kunstuitingen zijn ook terug te voeren op andere religies. Ook heeft de leer van Plato en Aristoteles ontegenzeggelijk invloed gehad op theologische interpretaties.

Maar, waar je heel erg voor moet uitkijken (m.i.) is om het een als ‘aftreksel’ te zien van een bepaalde ‘oerreligie‘ (B.v. de Egyptische mythologie) om vervolgens helemaal met zo'n religie te dwepen (iets wat nogal eens voorkomt).
      maandag 24 november 2008 @ 12:59:59 #112
    132152 Ticker
    En de Watskeburt?!
    pi_63475655
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 12:37 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Voordat ik deze post als totale onzin label, kun je het misschien iets meer onderbouwen?

Welke 'overeenkomsten'?
    En hoe kan 'dezelfde persoon' de bijbel bedenken als de bijbel geschreven is over een tijdsbestek van zo'n duizend jaar?
    Ik wil niet heel diep erop ingaan gezien het feit dat je blijkbaar niet bekend bent met Ivan Pavin en zijn bevindingen eind 1800 begin 1900.
    Dat zal dit topic niet ten goede doen, ik zal binnekort een TRU topic openen over de 'bible numerics' en het bewijs hierdoor dat er een wiskundig systeem door zowel het oude als het nieuwe testament zit. Wat erop duidt dat, hoewel de gospels oorspronkelijk door meerdere mensen geschreven zijn, ze allemaal een resoluut wiskundige systeem aanhouden wat men pas terug kan vinden als we de oorspronkelijke griekse teksten erbij pakken.
    Het grieks, een taal (22 leterig alfabet) wat vooral door het leger is ontworpen om codering in taal te kunnen omzetten.
    Alpha is bijvoorbeeld.. 1
      maandag 24 november 2008 @ 13:09:11 #113
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63475868
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 12:59 schreef Ticker het volgende:
    Het grieks, een taal (22 leterig alfabet) wat vooral door het leger is ontworpen om codering in taal te kunnen omzetten.
    Alpha is bijvoorbeeld.. 1
    Tellen we mee?

1 alfa
    2 beta
    3 gamma
    4 delta
    5 e-psilon
    6 zeta
    7 eta
    8 theta
    9 iota
    10 kappa
    11 lambda
    12 mu
    13 nu
    14 xi
    15 o-mikron
    16 pi
    17 rho
    18 sigma
    19 tau
    20 u-psilon
    21 phi
    22 chi (wat, al bij 22???)
    23 psi
    24 o-mega

Vier en twintig. En het leger? Codering? Wat bedoel je? Griekse cijfers? Je weet dat de meeste van die Bible Codes op statistische waarschijnlijkheden berusten? Voor Moby Dick is hetzelfde gedaan. Zie:

Assassinations Foretold in Moby Dick!
      maandag 24 november 2008 @ 13:23:36 #114
    132152 Ticker
    En de Watskeburt?!
    pi_63476232
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 13:09 schreef Iblis het volgende:

[..]

Tellen we mee?

1 alfa
    2 beta
    3 gamma
    4 delta
    5 e-psilon
    6 zeta
    7 eta
    8 theta
    9 iota
    10 kappa
    11 lambda
    12 mu
    13 nu
    14 xi
    15 o-mikron
    16 pi
    17 rho
    18 sigma
    19 tau
    20 u-psilon
    21 phi
    22 chi (wat, al bij 22???)
    23 psi
    24 o-mega

Vier en twintig. En het leger? Codering? Wat bedoel je? Griekse cijfers? Je weet dat de meeste van die Bible Codes op statistische waarschijnlijkheden berusten? Voor Moby Dick is hetzelfde gedaan. Zie:

Mijn fuck-up klopt niet helemaal.

Tevens is die link niet toepasbaar op wat Pavin beweerd.
    Je pakt wat woorden en linkt deze zomaar, Pavin was een wiskundige die door de oorspronkelijk griekse teksten om te zetten in cijfers, wonderbaarlijke cijfercombinatie vond...
    quote:
    "Panin:
    Handelsgrieks en Hebreewse letters zijn geen spraaktalen maar een codeertaal
    die vooral voor codeschrift in de handelroutes en het leger is bedoeld.
    En aangezien elke Griekse en Hebreewse letter door een getal mag worden
    vervangen en dat als een complete zin mag worden opgeteld gaan we dat doen.
    Ik heb u vanmiddag al uitgelegd dat er in elke passage van de geboorte van
    Jezus een bepaald aantal woorden staat en dat dit aantal telkens een veelvoud
    van 7 is.
    Maar, als u nu al die numerieke letterwaarden binnen de gebruikte woorden bij
    elkaar optelt: dan zult u bovendien ten 2e-male ondervinden dat het resultaat
    dan deelbaar blijkt door 7. (!)
    Het aantal woordvormen in het verhaal van de geboorte van Jezus bezit eveneens
    een getalwaarde van zevens maar, ook de gehele passage van alle woorden bij
    elkaar opgeteld heeft een getalwaarde met een veelvoud van 7.
    Of anders gezegd, niet alleen ieder WOORD maar, zelfs IEDERE LETTER van deze
    passage - en zij bevat duizenden letters - vormt een verdere bijdrage aan een
    door het cijfer 7 deelbaar zijnd getalsysteem zonder enig restgetal!

CONCLUSIE: dubbele codering!
    ---------------------------
    Het is volstekt ONMOGENLIJK dat een mens een boek, ja zelfs niet een kleine
    passage zou kunnen schrijven waarvan de letters tot in de honderdduizenden
    lopen en dan toch onderling zo overeenkomen dat elke letter ieder voor zich
    een optelsom-onderdeel vormt van een bepaald dubbel-getallen systeem en waar
    van het resultaat opnieuw dan ook weer deelbaar is door 7.
    Zelfs in de bankwereld is een dergelijke spelling-encryptie (die daar op het
    getal 11 is gebaseerd en in telexberichten toegepast) zeer ongebruikelijk."
    Hier laat ik het bij, ik maak er binnekort een topic over.

edit: zie nu dat het wel degelijk over Panin zijn theorie gaat: http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/vis6006.html

Ik ga het eens even bekijken!

[ Bericht 3% gewijzigd door Ticker op 24-11-2008 13:31:45 ]
      maandag 24 november 2008 @ 13:37:42 #115
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63476608
    Ik durf er redelijk wat op in te zetten dat Panins patronen adequaat verklaard kunnen worden door het feit dat de Bijbel heel groot is, dat er veel manuscripten zijn die alternatieve lezingen bieden die ingezet kunnen worden om de theorie te ondersteunen (en dat waarschijnlijk de gunstige gekozen wordt), dat een mens naar eigen inzicht patronen kan ontdekken, eerste letters van elk woord, van elk vers, van elke zin, etc. Of de laatste, of de eerste én de laatste, of de middelste, of de lengte van het woord, etc. Dat in het Hebreeuws nog veel meer mogelijk is omdat je de vocalisatie kunt negeren of niet. En dat, als het zelfs dan nog niet ‘klopt’ je nog wel een ad-hoc verklaring kunt vinden.
    pi_63477013
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 13:09 schreef Iblis het volgende:

[..]

Tellen we mee?

....

hij kan hebreeuws bedoelen

en in zowel het griekse als het hebreeuwse alphabet zijn de letters ook nummers
      maandag 24 november 2008 @ 13:55:21 #118
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63477167
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 13:50 schreef Neurot het volgende:
    hij kan hebreeuws bedoelen

en in zowel het griekse als het hebreeuwse alphabet zijn de letters ook nummers
    Ik weet het, maar het was me niet duidelijk of hij die waarden gebruikte, of bepaalde ‘goddelijke’ waarden. Je moet er rekening mee houden dat zulke lieden, geheel oprecht weliswaar, aan elk aspect zullen knoeien om bij de gewenste uitkomst te komen, in de volle overtuiging hiermee de waarheid te benaderen. Je kunt niet echt boos op ze worden, maar een beetje medelijden kun je soms wel voelen.
    pi_63493214
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 13:23 schreef Ticker het volgende:

[..]

Mijn fuck-up klopt niet helemaal.

Tevens is die link niet toepasbaar op wat Pavin beweerd.
    Je pakt wat woorden en linkt deze zomaar, Pavin was een wiskundige die door de oorspronkelijk griekse teksten om te zetten in cijfers, wonderbaarlijke cijfercombinatie vond...
    [..]

Hier laat ik het bij, ik maak er binnekort een topic over.

edit: zie nu dat het wel degelijk over Panin zijn theorie gaat: http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/vis6006.html

Ik ga het eens even bekijken!
    Wat merkwaardig: waarom wordt het Amhaarse schrift vergeten? Daar zijn letters ook gelijk aan cijfers.
    pi_63493340
    Ik heb trouwens wel eens gelezen, dat jahweh eigenlijk een windgodje was, uit Soemerië of zo, die opklom tot zoon van de oppergod en in zijn opkomst allerlei andere goden in zich opnam. Of daarmee vereenzelvigd werd. Vandaar dat Jahweh ook zo'n gespleten, meervoudige persoonlijkheid heeft.
    Van buitelkruid tot oppergod, zeg maar.
    pi_63496379
    Iemand heeft op scholieren.com er een artikel over geplaatst

http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1727543
    pi_63496404
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2008 01:31 schreef winteraap het volgende:

Weer iemand zonder een gezonde kritische blik die in de leugens van Zeitgeist trapt. Zonde...
      dinsdag 25 november 2008 @ 01:38:13 #123
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_63496442
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2008 01:33 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Weer iemand zonder een gezonde kritische blik die in de leugens van Zeitgeist trapt. Zonde...
    Een gesel voor de rede zijn zulke films. What the bleep, Zeitgeist. Onherstelbare intellectuele verwoestingen worden aangericht.
    pi_63496496
    Het zijn feiten, geen meningen.
    pi_63496518
    Als je je er echt in wilt verdiepen begin eens met het lezen van mijn onktrachting van Zeitgeist deel I:
    Hoe het Jezus (e.a. zonen van God) verhaal is ontstaan... (scroll naar beneden voor meer posts van mij)

Of kijk hoe glorieus mijn mailsessie met Zeitgeist verliep:
    Zeitgeist, de documentaire.

[ Bericht 27% gewijzigd door paddy op 25-11-2008 12:14:58 ]
    pi_63496584
    Lees dat boek eens waar die gast het in zijn topic over heeft

The Jesus Mysteries: Was the "Original Jesus" a Pagan God?
    pi_63496589
    quote:

Wat een kutartikel zeg. Wat een ongestructureerd gebazel. Dat een leraar dat accepteerrt is ongelofelijk en een schandaal.
    pi_63496609
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2008 02:06 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat een kutartikel zeg. Wat een ongestructureerd gebazel. Dat een leraar dat accepteerrt is ongelofelijk en een schandaal.
    En het boek en het filmpje zelf ?
    pi_63496649
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2008 02:05 schreef winteraap het volgende:
    Lees dat boek eens waar die gast het in zijn topic over heeft

The Jesus Mysteries: Was the "Original Jesus" a Pagan God?
    Dat zou tijdverspilling zijn. Ik ben bekend met het boek en weet hoe het gezien wordt in academische kringen.

Ik hou me liever bezig met het werk van professoren dan sensatiebeluste hobbyisten.
    pi_63496658
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2008 02:15 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat zou tijdverspilling zijn. Ik ben bekend met het boek en weet hoe het gezien wordt in academische kringen.

Ik hou me liever bezig met het werk van professoren dan sensatiebeluste hobbyisten.
    Nee ik moet geloven dat de bijbel waar is, een sprookje zonder feiten en bewijs en dan ook nog eens van een Joodse stam waarvan ik denk: dus ? is hun god en niet de mijne.
    pi_63496661
    Dit is al een simpele fout:
    quote:

3e eeuw voor christus
    Dit amulet stamt zeer waarschijnlijk uit de 3e eeuw NA christus.
    pi_63496667
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2008 02:16 schreef winteraap het volgende:

[..]

Nee ik moet geloven dat de bijbel waar is, een sprookje zonder feiten en bewijs en dan ook nog eens van een Joodse stam waarvan ik denk: dus ? is hun god en niet de mijne.
    Van mij hoef je helemaal niet in de bijbel te geloven, dat mag je zelf bepalen. Ik corriger je alleen (inhoudelijk) als je aan komt zetten met leugenachtige bullshit. Daar is toch niks mis mee?
    pi_63496701
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2008 02:17 schreef koningdavid het volgende:
    Dit is al een simpele fout:
    [..]

Dit amulet stamt zeer waarschijnlijk uit de 3e eeuw NA christus.
    Zo kan ik ook alles beweren.
    pi_63496718
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2008 02:23 schreef winteraap het volgende:

[..]

Zo kan ik ook alles beweren.
    Oh, ik kan niet met zekerheid zeggen dat het uit de derde eeuw n.c. komt nee. Er wordt namelijk ook beweerd dat het een vervalsing uit de Middeleeuwen is. Maar dat het uit de derde eeuw v.c. komt, is wel zo volstrekt ongeloofwaardig dat de auteurs van het boek (Freke en Gandy dus) dat zelf ook niet geloven.

Freke zelf over de amulet:
    quote:
    The irony - of course- is that we are not making any spectacular claims about the amulet at all. Only that it exists - which we have taken on trust from coming across it a couple of times in our research - and that the Jesus Mysteries thesis explains it very neatly. Our thesis certainly doesn't rest on it in any way. (It is after all from the 3rd century CE if the dating is right, which we have not challenged). Our thesis is an attempt to explain a vast body of otherwise puzzling information. The amulet did play a psychological role for us, however, when it unexpectedly turned up late in our research. And of course it makes a very striking cover.
    pi_63498091
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2008 02:16 schreef winteraap het volgende:

[..]

Nee. Wat veel mensen hier in WFL wel es vergeten is dat je geen Christen of Jood hoeft te zijn om al die anti-Christelijke meuk te bekritiseren

Het gebruikelijke zwart-wit verhaal dus.
    quote:

quote:
    Binnenkort een uitgebreid artikel waarin ook de Islam word ontkracht.
    Nou, we wachten in spanning af op het volgende intellectuele en literaire hoogstandje van deze schrijver.
      dinsdag 25 november 2008 @ 17:22:44 #136
    234623 Sam_Spade
    Despotisme is stoer
    pi_63512027
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2008 08:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee. Wat veel mensen hier in WFL wel eens vergeten is dat je geen Christen of Jood hoeft te zijn om al die anti-Christelijke meuk te bekritiseren
    Precies. Zoals je geen aanhanger van Bush hoeft te zijn om Willem Middelkoop een oud wijf te vinden.
    Tell the folks back home, this is the promised land calling
    And the poor boy is on the line
    pi_72616521
    Je kunt wel zeggen dat Horus een kruis draagt, maar daarmee houdt het, wat betreft het verband tussen Horus en het kruis, volgens mij ook op.

Ik denk trouwens dat de meest serieuze kandidaat voor een vergelijking met Jezus, Krishna is, waarover de volgende beweringen de ronde doen:
    quote:
    Excerpt from Churchward’s Book Of Religion, first published in 1924:
    · Similarities between Krishna and Christ:
    o Both are held to be really god incarnate
    o Both were incarnated and born of a woman
    o The mother in each case was a holy virgin
    o The father of each was a carpenter
    o Both were of royal decent
    o Each had the title of "Savior"
    o Both were "without sin"
    o Both were crucified
    o Both were crucified between two thieves
    o Each taught of a great and final day of judgment
    Er zijn inderdaad parallellen tussen deze twee, maar over een kruisiging kan ik nergens iets vinden.
    Omdat het Hindoeïsme zeer open staat voor externe invloeden, en heel tolerant is, en er in het Hindoeïsme ook wel gedacht zal worden dat Krishna en Christus incarnaties van dezelfde Godheid waren, lijkt het me waarschijnlijk dat eventuele verhalen van kruisiging van Krishna het gevolg zijn van opname van elementen uit het leven van Jezus in dat van Krishna.
    pi_72617863
    Bijna geen een van die paralellen met Krishna klopt.

Krishna is niet geboren uit een maagd. Krishna's vader was geen timmerman/meubelmaker. En Krishna is natuurlijk niet gekruisigd.

De andere eventuele paralellen vind ik niet zo schokkend.
    pi_72619291
    quote:
    Op donderdag 10 september 2009 17:43 schreef koningdavid het volgende:

Krishna is niet geboren uit een maagd.

Nee, maar:
    quote:
    According to Bhagavata Purana it is believed that Krishna was born without a sexual union, by "mental transmission" from the mind of Vasudeva into the womb of Devaki. Hindus believe that in that time, this type of union was possible for achieved beings.[29][36][37]

Wikipedia
    pi_72631828
    quote:
    Op donderdag 10 september 2009 17:02 schreef kleinduimpje3 het volgende:
    Je kunt wel zeggen dat Horus een kruis draagt, maar daarmee houdt het, wat betreft het verband tussen Horus en het kruis, volgens mij ook op.
    [ afbeelding ]

Ik denk trouwens dat de meest serieuze kandidaat voor een vergelijking met Jezus, Krishna is, waarover de volgende beweringen de ronde doen:
    [..]

Er zijn inderdaad parallellen tussen deze twee, maar over een kruisiging kan ik nergens iets vinden.
    Omdat het Hindoeïsme zeer open staat voor externe invloeden, en heel tolerant is, en er in het Hindoeïsme ook wel gedacht zal worden dat Krishna en Christus incarnaties van dezelfde Godheid waren, lijkt het me waarschijnlijk dat eventuele verhalen van kruisiging van Krishna het gevolg zijn van opname van elementen uit het leven van Jezus in dat van Krishna.
    hij draag geen kruis maar een ankh
    Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
    Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')