Altaische talen hebben altijd Bul gebruikt voor steden --> Kabul, Seorabeol (Seoul) etc.. Het is dan ook niet vreemd dat stad-Bul betekent in oude altaische talen. Istanbul staat dan ook veel en veel waarschijnlijker voor stad van de islam --> Islambul --> Istanbul.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Arabisch is weliswaar een Afro-Aziatisch, maar het zit in een andere tak dan oud-Egyptisch. Net zoals je Romaanse en Germaanse talen hebt, die op zich beide Indo-Europees zijn, het een stamt echter niet rechtreeks van het ander af.
Wat Constantinopel betreft, dat is natuurlijk dezelfde naam als Istanboel, maar dat laatste komt van het Griekse ‘eis ten polin’, ofwel ‘in de stad (namelijk: Constantinopel)’. Constantinopel is ‘Constantijns stad’. Istanboel is dus geen verbastering van ‘constantinopel’. Proussa -> Bursa kan wel door verbastering komen, waarbij de P stemhebbend wordt, en dan later metathese van de ‘r’. Dat laatste zuig ik echter een beetje uit m'n duim, maar het klinkt me niet onmogelijk in de oren. metathese is verwisseling van klanken. Dat gebeurt b.v. in het Nederlandse ‘Geldrop’ (van Gelders dorp) en ‘vorst‘ (Engels: frost en Nederlands vriezen))
Als ’t maar nationalistisch en religieus in je straatje past, dan accepteer je het ook klakkeloos, of niet? Islambul is een typisch voorbeeld van volksetymologie (wel als bijnaam gebruikt voor Istanbul). Dat het -bul in Kabul stad zou betekenen kan ik verder nergens vinden; het lijkt een afleiding te zijn van een volksnaam. Dat Koreaans en Turks aan elkaar verwant zouden zijn is wel een taalkundige stelling, maar die is tamelijk omstreden.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:15 schreef Burakius het volgende:
Altaische talen hebben altijd Bul gebruikt voor steden --> Kabul, Seorabeol (Seoul) etc.. Het is dan ook niet vreemd dat stad-Bul betekent in oude altaische talen. Istanbul staat dan ook veel en veel waarschijnlijker voor stad van de islam --> Islambul --> Istanbul.
Je verhaal klopt voor zover ik weet, behalve over de Obelisk. Wat die obelisk betreft:quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Osiris was getrouwd met zijn zuster Isis. Zijn broer Seb of Seth doodde hem, hakte hem in stukken en verspreidde de stukken over Egypte. Isis zocht deze stukken weer bij elkaar en zette Osiris weer in elkaar. De penis kon ze echter niet vinden, dus ze maakte een penis van goud. Daar werd ze zwanger van en baarde vervolgens Horus, het zonnekind. Osiris leefde voor als reincarnatie in de zon. De egyptische obelisk staat symbool voor de penis van Osiris.
quote:The obelisk symbolized the sun god Ra, or Re as some know him, and during the brief religious reformation of Akhenaten was said to be a petrified ray of the Aten, the sundisk. It was also thought that the god existed within the structure.
Waarom zet je niet gelijk erbij dat je het uit wikipedia hebquote:Op woensdag 7 mei 2008 09:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als ’t maar nationalistisch en religieus in je straatje past, dan accepteer je het ook klakkeloos, of niet? Islambul is een typisch voorbeeld van volksetymologie (wel als bijnaam gebruikt voor Istanbul). Dat het -bul in Kabul stad zou betekenen kan ik verder nergens vinden; het lijkt een afleiding te zijn van een volksnaam. Dat Koreaans en Turks aan elkaar verwant zouden zijn is wel een taalkundige stelling, maar die is tamelijk omstreden.
Wat de naam İstanbul betreft zie: Dünden bugüne İstanbul ansiklopedisi 5. (1994).
Die goden zijn uitwisselbaar, er bestaan verschillende namen voor dezelfde godheid. Ook worden er verschillende namen gebruikt voor de godheid in een andere positie, bijvoorbeeld de zon die opkomt en ondergaat, de zon op zijn hoogst en de zon die onder is (in de onderwereld, anubis). De obelisk is zeker wel een fallussymbool en inderdaad ook een zonnesymbool, het stelt een penis van goud voor, dit is het symbool van de zonnegod. Daarnaast stellen isis en osiris de 2 aspecten van dezelve godheid voor, er is sprake van een androgene god. De unie van deze twee, sex dus, leidt tot goddelijkheid. De religie is een occulte sex/vruchtbaarheidscult. Een obelisk in een cirkel geplaatst (of in 2d: een afbeelding van een stip in een cirkel) stelt de unie van het mannelijke en vrouwelijke voor wat leidt tot het goddelijke, de messias, Horus.quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je verhaal klopt voor zover ik weet, behalve over de Obelisk. Wat die obelisk betreft:
[..]
Ja, daar heb ik voor jou een Turkse bron opgezocht, want ik dacht dat ik anders als Brugman zou kunnen praten. De etymologie van Istanbul heb ik volgens mij op de middelbare school al gehoord als anecdote.quote:Op woensdag 7 mei 2008 10:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Waarom zet je niet gelijk erbij dat je het uit wikipedia heb
Het is veel waarschijnlijker dat 'Istanbul' net als de namen van de andere steden in die regio (Smyrna --> Izmir, Nikea --> Iznik en Nikomedia --> Izmit) een verbastering is van de oorspronkelijke Griekse naam. Dat zou een sterk afgesleten vorm van Constantinopolis ('Stambolis') kunnen zijn, maar men denkt dat het inderdaad komt van 'eis ten Polin', 'naar de Stad toe' (zoals ook Rome door de Romeinen 'Urbs', 'de Stad' werd genoemd - of bij onszelf in het hoge noorden met 'stad' vaak Groningen wordt bedoeld). 'Eis ten Polin' is trouwens de klassieke spelling, door de middeleeuwse Grieken zou het ongeveer zijn uitgesproken als 'istimboli', wat al behoorlijk dicht in de buurt van de Turkse vorm 'Istanbul' komt.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:15 schreef Burakius het volgende:
[..]
Altaische talen hebben altijd Bul gebruikt voor steden --> Kabul, Seorabeol (Seoul) etc.. Het is dan ook niet vreemd dat stad-Bul betekent in oude altaische talen. Istanbul staat dan ook veel en veel waarschijnlijker voor stad van de islam --> Islambul --> Istanbul.
Dat is dus volksetymologie: het proberen te verklaren van namen die op het eerste gezicht niks betekenen door ze min of meer willekeurig terug te voeren op bestaande woorden. In dit geval is Islam Bol misschien aanvankelijk bedoeld geweest als een aardige woordspeling op de al bestaande naam Istanbul en is dit verhaal later een eigen leven gaan leiden.quote:Op woensdag 7 mei 2008 19:59 schreef kazakx het volgende:
Istanbul komt van "Islam Bol". Bol betekent in het turks veel. Dus islam bol= veel islam. Schijnt dat veel mensen die net istanbuk binnen kwamen onder de indruk waren van de vele moskeeen. De moskee is een typisch symbool van de islam.
Later werd dit dus istanbul.
quote:
Deze discussie mag wel verder in mijn topic:quote:Op woensdag 7 mei 2008 22:20 schreef Triggershot het volgende:
Kazakx, let je er op hoe je reageert op je mede users? Als je mot hebt gebruik PM, msn, Fobo.
Verder wat Iblardi zegt (welkom terug), dit gaat aardig offtopic.
Jesus had wel een dochter... daar was pas geleden een documentaire over..quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:28 schreef House-Musik het volgende:
jezus had toch ook broers? (eigenlijk? )
Interessante postquote:
En zijn vader was een Romein. Deze Romein heette in fact Biggus Dickus. Maria's werkelijke naam was Incontinentia Buttocks. Daar is jarengeleden een film over gemaakt.quote:Op maandag 12 mei 2008 08:21 schreef robby68 het volgende:
Jesus had wel een dochter... daar was pas geleden een documentaire over..
Het woord natuur komt van het Latijnse nasci/natus, geboren worden! De Romeinse equivalent van Gaia was Terra mater! Zij waakte over het huwelijk, de vruchtbaarheid van de gewassen (samen met Ceres) en zwangere vrouwen. Zij had drie feesten per jaar. Hoezo hebben vrouwen niets met de schepping van het leven te maken in de Romeinse cultuur?quote:Op woensdag 19 november 2008 22:44 schreef s_schoppers het volgende:
de Romeinen vonden dat niks, de vrouw als schepper van het leven, dat kon niet in hun krijgerscultuur.
Vroeger onderdrukte de mannen alle vrouwen en werd al het vrouwelijke onderdrukt en weggemoffeld. Pas nu zien wij hoe geweldig vrouwen zijn, hoeveel ze hebben bijgedragen aan bijv. het christendom. Mannen zijn stom!quote:Op woensdag 19 november 2008 22:55 schreef Iblis het volgende:
Het woord natuur komt van het Latijnse natus, geboren worden! De Romeinse equivalent van Gaia was Terra mater! Zij waakte over het huwelijk, de vruchtbaarheid van de gewassen (samen met Ceres) en zwangere vrouwen. Zij had drie feesten per jaar. Hoezo hebben vrouwen niets met de schepping van het leven te maken in de Romeinse cultuur?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |