Verklaart niet: de bekering van o.a. Paulus en Jakobus.quote:Op maandag 24 maart 2008 22:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Groepshysterie wel. Jezus is teruggekeerd. Ik voel hem! Oh ik voel hem nu ook! Hij is waarlijk onder ons! Verlos ons Jezus! Hij heeft van mij bezit genomen! Luister iedereen! Brr. Brr. Bibber. Schuim.
quote:Episode Guide
Episode 1
Sunday 16 March, BBC ONE, 20:00 (60 minutes)
Rpt: Easter Sunday 23rd March, 14:15
It's Passover in Jerusalem, and the city is bursting with pilgrims. It's a tense time for those charged with keeping order - like Pilate the Roman Prefect and Caiaphas the High Priest. The arrival of a preacher from Galilee called Jesus causes great excitement when he enters through the East Gate on a donkey's colt, fulfilling prophecies of the coming of the Messiah. For Jesus's band of disciples, hardened by several years on the road, this is the moment they've been waiting for, but none of them suspects how momentous this week will be.
Episode 2
Monday 17 March, BBC ONE, 20:30 (30 minutes)
Caiaphas is growing increasingly anxious that Jesus's preaching will provoke unrest and bring in the Romans, and when Jesus appears to threaten the Temple it's the final straw. As Jesus tries to explain his destiny to the disciples, Caiaphas calls a council and presents it with a stark choice. With Passover approaching, a fateful decision is taken, and Judas finds himself placed in an impossible position.
Episode 3
Friday 21 March, BBC ONE, 21:00 (60 minutes)
Jesus shares his Last Supper with the disciples, and teaches them their last and most important lesson. Whilst Judas slips away to fetch the Temple guards, Jesus leads the disciples to the Garden of Gethsemane and tries to prepare himself for what is to come. The next few hours will bring him face to face with Caiaphas, with Pilate and with his own destiny.
Episode 4
Sunday 23 March, BBC ONE, 19:30 (30 minutes)
As Jesus is taken from the cross and buried, his disciples cower in hiding. Caiaphas, fearful that the body will be stolen, orders the tomb to be guarded. But when Mary Magdalene discovers it empty, a chain of events is about to begin that will transform the lives of the disciples and reverberate throughout the world for the next two thousand years.
Jezus' lichaam kan inderdaad geroofd zijn. Door volgelingen, door tegenstanders, door romeinen, door dieven. Of Paulus Jezus ooit in levende lijve ontmoet heeft is nogal betwist, en Jakobus opvoeren als de broer van Jezus heeft helemaal niets met feiten te maken.quote:Op maandag 24 maart 2008 22:40 schreef koningdavid het volgende:
Verklaart niet: de bekering van o.a. Paulus en Jakobus.
Verklaart niet: het lege graf.
Nee jij verheft de verhalen op een extreme manier.quote:Het bagatalliseert de verhalen en bronnen omtrent de opstanding op een extreme manier.
Waarom dan? Ik zie het punt niet. Wil koningdavid met rationele feiten ervoor zorgen dat we in een wonder gaan geloven? Dat we rationeel onze ratio overboord gooien? Natuurlijk doen we dat niet. Hij ook niet. Gelooft hij in Boeddha, in Mohammed, in Smith, in weet ik veel wie er iets wonderlijks heeft gedaan ten overstaan van sceptische mensen die toen volgens de verhalen spontaan gingen geloven? Natuurlijk niet. Dat zou dom zijn. En hij en wij zijn slimme mensen.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende:
En natuurlijk gaat koningdavid weer mekkeren dat hij wetenschappers heeft die iets anders zeggen. Nou prima, maar dat interesseert me niet. De bronnen, het materiaal, de citaten, die interesseren me wel. Gooi ze hier maar neer, zou ik willen zeggen.
Er hebben mensen de meest onvoorstelbare dingen gedaan terwijl ze onvoorstelbare pijn leden, zoals hun eigen hand/arm afsnijden omdat ze anders in de wildernis waren gestorven. Dat kan jij je niet voorstellen.quote:Op maandag 24 maart 2008 22:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Een spijker doe je mediane zenuw veroorzaakt zo'n erge pijn die jij en ik ons niet kunnen voorstellen.
Het ultieme bewijsquote:4. Je krijgt hevige dorst omdat je zoveel bloed (vloeistof) hebt verloren.
In de evangeliën staat dat Jezus aan het kruis zegt dat hij dorst heeft.
Het is helemaal niet knap als je als medisch geschoold persoon oude teksten gaat interpreteren. Je bedenkt eerst hoe Jezus gestorven zou moeten zijn en zoek vervolgens leuke citaten om de zaak te "bewijzen". Het christendom hangt aan elkaar van dat soort "bewijzen"quote:De hypovolemische shock moet een versneld hartritme hebben veroorzaakt (het hart slaat op hol), dit draagt bij aan een hartstilstand. Dit heeft een opeenhoping van vocht in de hartzak (pericardiale effusie) en rond de longen (pleuravocht) tot gevolg.
De evangeliën beschrijven dat Jezus met een speer in zijn zij wordt gestoken. Een speer is lang en raakte vermoedelijk de longen of het hart aan. Het is niet onlogisch, en juist medisch gezien aannemelijk, dat het vocht en bloed gemengd eruit stroomden.
Johannes beschrijft dit duidelijk in zijn evangeliën. Toch knap dat een ongeschoold iemand uit die tijd al deze symptomen zo nauwkeurig beschrijft. Dat voegt weer wat aan zijn betrouwbaarheid als ooggetuige toe, als je het mij vraagt.
En in die toestand heeft hij zijn eigen kruis lopen verslepen? Niet erg geloofwaardig.quote:Om even de lijdensweg van Jezus op een rij te zetten:
- Hij werd gegeseld. Iets waar de Romeinen ontzettend 'goed' in waren. Ze gebruikten meestal een zweep waaraan scherpe splinters en ijzeren knobbeltjes gevlochten waren. Als deze zweep het vlees geselde onstonden er kneuzingen die dan bij de volgende slagen openbarstten. De splinters sneden ondertussen nog in het vlees.
Je rug kreeg het zwaar te verduren tot op het punt dat je ruggengraat letterlijk te zien is.
Het gebeurde regelmatig dat mensen al tijdens de geseling stierven. Jezus is er vermoedelijk van in de eerder besproken hypovolemische shock geraakt.
Tenzij je touw of stof gebruikt om hem te helpen.quote:
- Dan het kruis.
Voor een kruisiging gebruikte de Romeinen meestal spijkers van rond de 13 centimeter. Deze sloegen ze niet door de handen (zoals vaak gedacht), maar door de polsen. Als je iemand door zijn handpalmen kruisigt valt hij geheid van het kruis af.
Alles went. Vooral als je toch al in shock bent.quote:De spijker door de polsen verbrijzelt de mediane zenuw. Dit veroorzaakt een constante tergende pijn. Vergelijkbaar met als je je 'stroombotje' stoot, alleen dan erger en onophoudend.
Dus iemand met gebroken benen en zijn armen uit de kom doet aan fitness om te kunnen ademen? Niet erg geloofwaardig.quote:Ook worden de armen in deze houding ruim 10 centimeter uitgerekt en schieten je schouders uit de kom.
Nadat de spijkers door zijn polsen waren geslagen, werd de gekruisigde opgehesen en werden de spijkers door de voeten geslagen. Wederom dwars door de zenuwen.
Dan begint de marteling pas echt. Een gekruisigde sterft meestal aan een hartstilstand ten gevolge van een verstikking. De gekruisigde moet namelijk elke keer zijn voeten omhoog drukken om uit te ademen om de druk op zijn bovenlichaam te verminderen. Dit zorgt ook weer voor scheuringen in de voet trouwens. Nadat hij weer heeft ingeademd moet hij weer zichzelf omhoog drukken. Dit gaat zo een tijdje door totdat de gekruisigde te vermoeid is om zich op te drukken en uiteindelijk stikt.
Dit is dus enorm pijnlijk, een van de ergste martelingen die een mens kan verdragen. Het is zo goed als onmogelijk dit te overleven. Je lichaam is helemaal kapot. Bovendien wilden de beulen geen enkel risico nemen. Als een veroordeelde het voor elkaar krijgt te ontkomen zijn de beulen zelf waarschijnlijk de volgende die aan het kruis mogen hangen.
Om geen risico te nemen breken ze vaak dus de benen van de gekruisigden. Bij Jezus was dit blijkbaar niet nodig en staken alleen de speer in zijn zij om te kijken of hij echt dood was.
En daarvoor wel dan?quote:Het is zoals eerder gezegd medisch vrijwel onmogelijk het kruis te overleven. En als je het al overleeft dan ben je in zo'n verminkte staat dat je echt niet meer als 'Zoon van God' door het leven kan hoor.
Als het Jezus was, als ze hem idd op de door jouw beschreven manier hebben behandelt, als ze hem niet te vroeg naar beneden hebben gehaald.quote:Kortom: Jezus is gestorven aan het kruis zoals alle bronnen vermelden.
Je weet niet welke behandeling is toegepast op Jezus. Er zijn geen medische verslagen van.quote:Een kruisiging onder medische begeleiding is niet vergelijkbaar met een Romeinse kruisiging zoals toegepast op Jezus. Je zou beter moeten weten.
Klopt. Al spreekt dit de bronnen tegen is dit zeer speculatief.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:01 schreef speknek het volgende:
[..]
Jezus' lichaam kan inderdaad geroofd zijn. Door volgelingen, door tegenstanders, door romeinen, door dieven.
Leg uit?quote:Op maandag 24 maart 2008 23:01 schreef speknek het volgende:
Of Paulus Jezus ooit in levende lijve ontmoet heeft is nogal betwist, en Jakobus opvoeren als de broer van Jezus heeft helemaal niets met feiten te maken.
Jij negeert een overdaad aan bronnen zonder een redelijk argument daarvoor te geven.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:01 schreef speknek het volgende:
Nee jij verheft de verhalen op een extreme manier.
Ik quote mezelf:quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende:
Er wordt hier aan de lopende band over 'feiten' gesproken, en opmerkingen gemaakt dat "wetenschappers zeggen dat", maar ik heb nog steeds niet één argument gezien. Ik heb geen feiten gezien, anders dan dat er een boek ligt waar een verhaal in staat. Bijkomend bewijs zie ik nog steeds niet. Laat staan dat ik "feiten" zou zien.
Je leest niet goed, Doffy. Ik geef argumenten waarom het redelijk is om te geloven dat Jezus gekruisigd (feit 2), gestorven en begraven is (feit 3), het graf leeg was op de derde dag (feit 4), de apostelen (feit 5) en Paulus en Jakobus (feit 6) de opgestane Jezus hebben gezien.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende:
"Vele wetenschappers" zeggen mij ook niets. Het gaat mij om argumenten, niet om het feit dat "vele wetenschappers" zeggen dat iets "een feit is". Want honderd wetenschappers die iets zeggen, maken nog steeds geen "feit". Argumenten en bewijzen mogelijk wél.
Begin toch eens aan die leescursus, ik leg dat uit in mijn blog.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende:
Gek genoeg zeggen die "vele wetenschappers" ook totaal andere dingen dan de wetenschappers die ik gelezen heb. Sterker nog, wetenschappers zoals ik die ken, stellen belang in feitelijke gebeurtenissen. Niet in één zichzelf-refererende bron. Het is mij dan ook te enen malen een raadsel hoe die 'wetenschappers' erop zouden komen dat -bijvoorbeeld- het lege graf een féít zou zijn. Zijn er foto's? Is er een grot opgegraven met geen Jezus erin?
1. Alle relevante bronnen vertellen van het lege graf.quote:Feit 4: Het graf was leeg op de derde dag
Dit gegeven wordt door ongeveer 75% van de wetenschappers bevestigd.* Waarom?
Allereerst is het belangrijk te realiseren dat alles zich afspeelde in Jeruzalem. Jezus was veroordeeld in Jeruzalem, gekruisigd net buiten Jeruzalem en uiteindelijk begraven in Jeruzalem. Het geloof in Jezus' opstanding ontstond ook in Jeruzalem, vlak na zijn begrafenis!
De bijbelse historicus Lukas schrijft in Handelingen (boek over de eerste christenen) dat Petrus enkele weken na de kruisiging tegen een menigte preekt: "Jezus is tot leven gewekt, daarvan zijn we allemaal getuigen". Dit kan je logischerwijs alleen preken als Jezus niet meer in zijn graf ligt, anders konden de autoriteiten naar het graf lopen, Jezus zien liggen, en weten dat het verhaal van de apostelen niet kan kloppen.
De tegenstanders van de eerste christenen ontkenden ook niet dat het graf leeg was, ze bevestigden het! Ze gaven alleen als verklaring dat de discipelen het lichaam hebben gestolen.
Zo heeft natuurlijk niemad uit de klassieke oudheid ooit bestaan.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende:
Hoezo is het een 'feit' dat de apostelen Jezus gezien hebben? Zijn er videoopnames van de apostelen die Jezus zien? Hoezo is het een féít dat Jezus bestaan heeft? Is er een geboorteboekje gevonden? Restanten van beschuit met muisjes in een schuur in Bethlehem?
Nee hoor. Meerdere bronnen.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende:
Nee, niets van dat alles. Er is wat tekst, uit één onbetrouwbare bron,
Hoe bedoel je dit?quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende:
opgetekend en talloze malen geredigeerd door gelovigen met hun eigen agenda.
Waarvoor?quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende: Nauwelijks tot geen externe bronnen
Klopt.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende:
geen archeologisch materiaal
Klopt ook, heb ik ook nooit geclaimd.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende:
kortom: geen bewijs.
En toch brengen die "tegensprekende verhalen" de bovengenoemde 'zes feiten' overtuigend naar voren. Met deze feiten alleen kan je m.i. een overtuigende casus maken voor de opstanding. Dan hoef je de bijbel niet eens als 'geïnspireerd' of gezaghebbend te beschouwen.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende: Het enige waar we op af moeten gaan zijn de elkaar hier en daar tegensprekende verhalen in het NT.
Creationisten idem dito.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende:
En natuurlijk gaat koningdavid weer mekkeren dat hij wetenschappers heeft die iets anders zeggen. Nou prima, maar dat interesseert me niet.
Wat voor bronnen, materiaal of citaten wil je lezen?quote:Op maandag 24 maart 2008 23:13 schreef Doffy het volgende:
De bronnen, het materiaal, de citaten, die interesseren me wel. Gooi ze hier maar neer, zou ik willen zeggen.
En toch is de 'minimal-facts approach' omtrent de opstanding de reden geweest dat velen, waaronder ook geleerden, zich bekeerden tot het christendom. En op bekeerlingen is cognitieve dissonantie niet bepaald van toepassing. Het was netzomin van toepassing op Paulus en Jakobus.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Waarom dan? Ik zie het punt niet. Wil koningdavid met rationele feiten ervoor zorgen dat we in een wonder gaan geloven? Dat we rationeel onze ratio overboord gooien? Natuurlijk doen we dat niet. Hij ook niet. Gelooft hij in Boeddha, in Mohammed, in Smith, in weet ik veel wie er iets wonderlijks heeft gedaan ten overstaan van sceptische mensen die toen volgens de verhalen spontaan gingen geloven? Natuurlijk niet. Dat zou dom zijn. En hij en wij zijn slimme mensen.
Nou omdat het hele punt van Christen zijn is dat je gelooft dat zulke dingen kunnen gebeuren. Dat wonderen bestaan. En je gelooft dat precies die en alleen die wonderen die verteld worden in het Christelijke geloof gebeurd zijn, omdat je nou eenmaal een Christen bent. Daar zit geen rationele beslissing achter, dat is cultuur en dispositie. Eerst kies je iets waar je je fijn bij voelt, en dan pas ga je (en ook slechts een enkeling) daar een rationele onderbouwing bij zoeken. Dit hele topic, en alle voorgaande topics, zie ik enkel om koningdavid's eigen cognitieve dissonantie te verhelpen. Voor zichzelf bevestigen dat hij de juiste keuze gemaakt heeft, ookal vindt ie weinig medestand. Want wij gaan zeker niet in wonderen geloven omdat er mensen zijn die zeggen dat ze een wonder hebben meegemaakt, dan is het einde zoek.
Ik zeg niet alleen "dat er iets gebeurd is". Ik zeg dat de opstanding m.i. heeft plaatsgevonden. De gegevens omtrent de dood van Jezus eisen een verklaring.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:29 schreef Doffy het volgende:
Merk op dat koningdavid, geheel in de moderne EO- en creationistentrant niet spreekt over wonderen, hij zegt alleen "dat er iets gebeurd is". De goede verstaander... etc.
De opstanding van Jezus vind ik persoonlijk de enige verklaring die alle gegevens recht aan doet.quote:Conclusion
This study attempts to map out some of the theological landscape in recent and current resurrection studies. Several interesting trends have been noted, taken from these contemporary studies.
Most crucially, current scholarship generally recognizes that Jesus’ early followers claimed to have had visual experiences that they at least thought were appearances of their risen Master. Fuller’s comment may be recalled that, as “one of the indisputable facts of history,” both believers as well as unbelievers can accept “[t]hat these experiences did occur.”[95] Continuing, Wright asks: “How, as historians, are we to describe this event . . . History therefore spotlights the question: what happened?”[96]
We cannot entertain the potential options here regarding what really happened, although we have narrowed the field. But due to the strong support from a variety of factors, these early Christian experiences need to be explained viably. I contend that this is the single most crucial development in recent resurrection studies.
Het feit blijft dat jij af en toe niet goed leest.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:29 schreef Doffy het volgende:
Blijft het feit dat koningdavid klaarblijkelijk niet weet wat een 'feit' is.
Bron? Bewijs?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:19 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En op bekeerlingen is cognitieve dissonantie niet bepaald van toepassing. Het was netzomin van toepassing op Paulus en Jakobus.
Wat doet je twijfelen? Waarom verwerp je alle bronnen (christelijk en niet-christelijk) over Jezus?quote:Op maandag 24 maart 2008 23:45 schreef Fides het volgende:
Ik ben er zelf nog niet eens van overtuigd dat Jezus ueberhaupt heeft bestaan
Prima.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er hebben mensen de meest onvoorstelbare dingen gedaan terwijl ze onvoorstelbare pijn leden, zoals hun eigen hand/arm afsnijden omdat ze anders in de wildernis waren gestorven. Dat kan jij je niet voorstellen.
Ummm... ok?quote:
Wat ontkracht je het weer overtuigend en met veel argumenten. Zo ken ik je weer papierversnipperaar.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is helemaal niet knap als je als medisch geschoold persoon oude teksten gaat interpreteren. Je bedenkt eerst hoe Jezus gestorven zou moeten zijn en zoek vervolgens leuke citaten om de zaak te "bewijzen". Het christendom hangt aan elkaar van dat soort "bewijzen"
Onderdeel van de straf he? De geselingen deden hem strompelen door de straten van Jeruzalem. Tot op het punt dat hij neerviel (vermoedelijk flauwviel) en de Romeinse soldaten Simon van Cyrene het kruis (de parabellum) lieten dragen.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En in die toestand heeft hij zijn eigen kruis lopen verslepen? Niet erg geloofwaardig.
Dat is niet hoe de Romeinen kruisigden.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Tenzij je touw of stof gebruikt om hem te helpen.
Tuurlijk pvs. Jij kan het weten he.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alles went. Vooral als je toch al in shock bent.
Door was dat het principe van de kruisigingsmarteling. Grappig dat je weer zo makkelijk breed gangbare etenschappelijke theoriën afdoet als ongeloofwaardig. Selectief-kritisch zijn he, heet dat?quote:Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus iemand met gebroken benen en zijn armen uit de kom doet aan fitness om te kunnen ademen? Niet erg geloofwaardig.
Lastig. Je moet het wel kunnen waarmaken natuurlijk. Door wonderen te verrichten, of op te staan uit de dood.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En daarvoor wel dan?
Klopt.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als het Jezus was, als ze hem idd op de door jouw beschreven manier hebben behandelt, als ze hem niet te vroeg naar beneden hebben gehaald.
Het is zeer redelijk om ervan uit te gaan dat hij niet medisch behandeld is.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je weet niet welke behandeling is toegepast op Jezus. Er zijn geen medische verslagen van.
Paulus en Jakobus waren aanvankelijk geen volgeling van Jezus en dus is de cognitieve dissonantie theorie niet op hen van toepassing.quote:
Dan maakt Hij zijn claim waar dat Hij de messias en God zelf is.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:37 schreef OllieA het volgende:
Goed, stel je hebt gelijk met je feiten.
Jezus is echt opgestaan.
En dan?
Dat zie ik niet in. Het enige dat hij waarmaakt is dat hij een zekere vaardigheid bezit: nl opstaan uit de dood.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dan maakt Hij zijn claim waar dat Hij de messias en God zelf is.
Als dat het geval is, is er nooit iemand op aarde geweest met meer autoriteit dan Hij en moeten we de dingen die hij leerde voor waar aannemen en op de allerhoogste plaats zetten.
Dat kun je nu ook al doen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dan maakt Hij zijn claim waar dat Hij de messias en God zelf is.
Als dat het geval is, is er nooit iemand op aarde geweest met meer autoriteit dan Hij en moeten we de dingen die hij leerde voor waar aannemen en op de allerhoogste plaats zetten.
Kijk eens naar de inhoud van de boodschap ipv te kibbelen over wetenschappelijke feiten etc.quote:Op maandag 24 maart 2008 21:28 schreef Sp00k13 het volgende:
Volgens mij richten mensen zich (o.a. door de R.K.) teveel op de geboorte en kruisiging van Jezus dan op zijn boodschap.
I.P.V te kibbelen over wat wel of niet wetenschappelijk bewezen is zou men er beter aan doen zich te verdiepen in de filosofische boodschap van Jezus over hoe een goed leven te kunnen leiden en hoe naar de wereld te kijken.
Het is mooi dat je het woord feiten tussen aanhalingtekens zet.quote:Op maandag 24 maart 2008 09:57 schreef koningdavid het volgende:
Het is weer Pasen. Rondom deze dagen herdenken christenen de kruisiging (Goede Vrijdag) maar vooral de opstanding (Eerste Paadag) van Jezus.
Bizar eigenlijk, 'de opstanding van Jezus'. We weten toch allemaal dat dode mensen niet opeens weer levend worden?
Waarom geloven dan toch zo verschrikkelijk veel christenen dat Jezus wel echt uit de dood is opgestaan?
Om die vraag te beantwoorden moeten we onderzoeken wat we kunnen weten over de dood en zogenaamde opstanding van Jezus. Veel christelijke en niet-christelijke wetenschappers hebben het al onderzocht. Hoewel de uitkomsten vaak verschillend waren, zijn er toch een aantal punten waar ze het vrijwel allemaal over eens waren. Dit noem ik voor het gemak even de 'feiten'.*
*Ik baseer deze wetenschappelijk-geaccepteerde 'feiten' op het onderzoek van prof. G.R. Habermas. Hij onderzocht vrijwel alle wetenschappelijke artikelen over de opstanding van 1975 tot 2005. Klik hier voor het onderzoek.
Vetgedrukt van mij.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Waarom dan? Ik zie het punt niet. Wil koningdavid met rationele feiten ervoor zorgen dat we in een wonder gaan geloven? Dat we rationeel onze ratio overboord gooien? Natuurlijk doen we dat niet. Hij ook niet. Gelooft hij in Boeddha, in Mohammed, in Smith, in weet ik veel wie er iets wonderlijks heeft gedaan ten overstaan van sceptische mensen die toen volgens de verhalen spontaan gingen geloven? Natuurlijk niet. Dat zou dom zijn. En hij en wij zijn slimme mensen.
Dit hele topic begon met de vraag "Waarom geloven Christenen massaal in iets dat niet te verklaren is?". Nou omdat het hele punt van Christen zijn is dat je gelooft dat zulke dingen kunnen gebeuren. Dat wonderen bestaan. En je gelooft dat precies die en alleen die wonderen die verteld worden in het Christelijke geloof gebeurd zijn, omdat je nou eenmaal een Christen bent. Daar zit geen rationele beslissing achter, dat is cultuur en dispositie. Eerst kies je iets waar je je fijn bij voelt, en dan pas ga je (en ook slechts een enkeling) daar een rationele onderbouwing bij zoeken. Dit hele topic, en alle voorgaande topics, zie ik enkel om koningdavid's eigen cognitieve dissonantie te verhelpen. Voor zichzelf bevestigen dat hij de juiste keuze gemaakt heeft, ookal vindt ie weinig medestand. Want wij gaan zeker niet in wonderen geloven omdat er mensen zijn die zeggen dat ze een wonder hebben meegemaakt, dan is het einde zoek.
Ik gok dat hij een andere bron wil zien dan een post van koningdavid op Fok!. Een quote van betreffende wetenschappers bv. In elk geval iets dat je kunt onderzoeken. Als je beweert dat de grote meerderheid van de wetenschappers het ondersteund zul je daar wel onderzoek naar hebben gedaan neem ik aan? Of minstens heb je dan een dron naar zulk onderzoek. Dan kun je dus aangeven wie er zo over denken (en minstens zo belangrijk als je gedegen onderzoek hebt uitgevoerd, wie niet.) En wellicht ook op welke geschriften uit de oudheid deze wetenschappers hun mening hebben gebaseerd.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik quote mezelf:
"Veel christelijke en niet-christelijke wetenschappers hebben het al onderzocht. Hoewel de uitkomsten vaak verschillend waren, zijn er toch een aantal punten waar ze het vrijwel allemaal over eens waren. Dit noem ik voor het gemak even de 'feiten'.* "
Nou ja, je moet zelf weten hoe je de opstanding opvat en wat voor autoriteit jij Jezus toekent.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:47 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat zie ik niet in. Het enige dat hij waarmaakt is dat hij een zekere vaardigheid bezit: nl opstaan uit de dood.
Dat maakt Jezus nou zo bijzonder. Hij kwam niet uit de hemel met een leger engelen, maar hij werd geboren als klein kind in de voerbak.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 01:14 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Dat kun je nu ook al doen.
Wel apart dat mensen het zo zien trouwens autoriteit.
Zou iemand die autoriteit wil iets nederigs doen als de voeten wassen van zijn leerlingen?
Je bedoelt die ene tekst uit Johannes?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 01:14 schreef Sp00k13 het volgende:
Zou zo iemand zeggen jullie zijn allemaal goden?
Ik kijk vaak genoeg naar de inhoud van de boodschap. Ik wil alleen laten zien dat het historisch-wetenschappelijk (niet op naturalistische basis) niet heel gek is om te geloven in de opstanding van Jezus. Wat is daar mis mee?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 01:14 schreef Sp00k13 het volgende:
Kijk eens naar de inhoud van de boodschap ipv te kibbelen over wetenschappelijke feiten etc.
En hoe is die uitspraak relevant?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 01:14 schreef Sp00k13 het volgende:
Als een blinde een blinde leid vallen zij beide in een put.
(een uitspraak die buddha ok gedaan heeft trouwens 500 jaar eerder)
Dan begrijp je het niet goed. De 'feiten' zijn niet alleen aannemelijk als je gelooft dat Jezus is opgestaan. De feiten zijn sowieso aannemelijk, of je nou gelooft dat Hij is opgestaan of niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 03:24 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het is mooi dat je het woord feiten tussen aanhalingtekens zet.
Al wat je presenteert zijn zaken die aannemelijk of waarschijnlijk zijn. En dat zijn ze alleen vanuit jouw uitgangspunt: dat jezus bestaan heeft en opgestaan is.
Dat klopt niet. Ik probeer het aannemelijk te maken dat Jezus echt is opgestaan door te laten zien welke historische gebeurtenissen hebben plaatsgevonden omtrent de dood van Jezus.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 03:24 schreef Kees22 het volgende:
Je probeert dus aannemelijk te maken dat jezus opgestaan is door ervan uit te gaan dat jezus opgestaan iis.
Ik ben christen. Ik geloof dat het geloof in Jezus Christus mensen kan redden.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 03:24 schreef Kees22 het volgende:
Maar wat beweegt je dan om er hier een onderwerp over te starten?
Ik voel me niet echt geroepen om een onderwerp te starten over mijn geloof. Waarom jij dan wel?
Mensen lezen niet meer goed tegenwoordig.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:08 schreef Frezer het volgende:
[..]
Ik gok dat hij een andere bron wil zien dan een post van koningdavid op Fok!. Een quote van betreffende wetenschappers bv. In elk geval iets dat je kunt onderzoeken. Als je beweert dat de grote meerderheid van de wetenschappers het ondersteund zul je daar wel onderzoek naar hebben gedaan neem ik aan? Of minstens heb je dan een dron naar zulk onderzoek.
Zijn dit ook feiten?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nou ja, je moet zelf weten hoe je de opstanding opvat en wat voor autoriteit jij Jezus toekent.
Maar als Jezus:
- Vertelt dat hij de messias en de 'Zoon van God' is
- Velen wonderen verricht zoals niemand anders ooit gedaan heeft. (Op basis van autoriteit, niet door truukjes)
- Zijn komst in detail voorspeld is door profeten honderden jaren eerder
- Een goddelijke, perfecte ethiek handhaaft
- Ongekende wijsheid bezit
- Machtiger is dan 'de dood'
Men zei vroeger ook al; If Mohammed looks like a messias, walks like a messias and talks like a messias. Then he's probably a messias. Of telt dit nu niet?quote:Dan geloof ik wel dat Hij zegt wie Hij is. Namelijk: God zelf.
"If it looks like a duck, walks like a duck and quaks like a duck. Then it's probably a duck."
Dat ligt er dus maar net aan hoe je de tekst interpreteerd. Zoals ik de bijbel zie is hij het voorbeeld wat gevolgd dient te worden. Dat is heel iets anders. De meeste mensen denken dat ze zelf niet vomaakt kunnen zijn, en zo excuseren zij zich dus voor hun zonden. Het is eerder gemakszucht dan echte wil.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat maakt Jezus nou zo bijzonder. Hij kwam niet uit de hemel met een leger engelen, maar hij werd geboren als klein kind in de voerbak.
Hij groeide niet op als koning in een paleis, maar als timmerman in een arm modaal gezin.
Hij reed niet op een wit paard triomfantelijk Jeruzalem binnen, maar op een ezel.
Hij kwam niet om wereldheersers te verslaan, maar werd onschuldig op een schandalige manier gekruisigd.
Hij behandelde zijn knechten (apostelen) niet als slaaf, Hij had ze lief en wastte hun voeten.
Ondanks zijn nederigheid was Hij duidelijk over zijn autoriteit: Hij was de messias, mensenzoon en 'Zoon van God'. En zijn volgelingen moeten Hem op de eerste plaats zetten.
Als iets 1 maal is gezegd/opgeschreven maakt dat het minder relevant want?quote:[..]
Je bedoelt die ene tekst uit Johannes?
Daar is niets mis mee echter lijkt het mij averechts werken. Zoals wel te zien is in dit topic.quote:[..]
Ik kijk vaak genoeg naar de inhoud van de boodschap. Ik wil alleen laten zien dat het historisch-wetenschappelijk (niet op naturalistische basis) niet heel gek is om te geloven in de opstanding van Jezus. Wat is daar mis mee?
Vele mensen proberen hun gelijk te halen echter wees eerst zeker van je eigen gelijk.quote:[..]
En hoe is die uitspraak relevant?
Nee. Kwestie van geloof.quote:
Volgens mij claimde Mohammed nooit een messias te zijn, of wel?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:26 schreef Xith het volgende:
Men zei vroeger ook al; If Mohammed looks like a messias, walks like a messias and talks like a messias. Then he's probably a messias. Of telt dit nu niet?
Het gaat hier niet om een theorie maar om historische gebeurtenissen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:26 schreef Xith het volgende:
En verder, met het risico te happen in je plannetje: Als een hoop wetenschappers iets geloven is het nog geen feit, maar een theorie.
Klopt ook. Maar Hij vraagt wel van de mensen die hem kennen dat ze Jezus belangrijker vinden dan wat dan ook.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Dat ligt er dus maar net aan hoe je de tekst interpreteerd. Zoals ik de bijbel zie is hij het voorbeeld wat gevolgd dient te worden. Dat is heel iets anders..
Geloof jij dat mensen volmaakt kunnen zijn?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
De meeste mensen denken dat ze zelf niet vomaakt kunnen zijn, en zo excuseren zij zich dus voor hun zonden. Het is eerder gemakszucht dan echte wil.
Nee hoor, je moet alleen de juiste (oud-testamentische) context in ogenschouw nemen. Ik heb die tekst al een keer eerder behandeld hier, zal het even opzoeken zo.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
Als iets 1 maal is gezegd/opgeschreven maakt dat het minder relevant want?
Tja. Ik verwacht ook niet dat ik de OP post en iedereen gelijk 'Hosanna' roept. Een beetje discussie kan geen kwaad. Discussie is in mijn ogen juist een manier om iemand te overtuigen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
Daar is niets mis mee echter lijkt het mij averechts werken. Zoals wel te zien is in dit topic.
Je probeerd mensen te overtuigen maar mensen gaan er keihard tegen in, zie alle respons.
Dit snap ik niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
Als je een boodschap over wilt brengen van iemand dan breng je de boodschap over lijkt mij.
En ik denk dat die meer teweeg brent dan wat mensen over de boodschapper denken.
Geloof mij, dat ben ik wel.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
Vele mensen proberen hun gelijk te halen echter wees eerst zeker van je eigen gelijk.
Leg eens uit...quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
Zoals ik enkele reacties hier zie en dan naar je handtekening kijk vraag ik mij af of de boodschap effect,
heeft gehad.
Dan gooi ik er ook maar een quote tegenaan uit jouw artikel:quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Mensen lezen niet meer goed tegenwoordig.
Heb je gezien wat er onder mijn post stond?
*Ik baseer deze wetenschappelijk-geaccepteerde 'feiten' op het onderzoek van prof. G.R. Habermas. Hij onderzocht vrijwel alle wetenschappelijke artikelen over de opstanding van 1975 tot 2005. Klik hier voor het onderzoek.
Daar worden de verschillende mogelijkheden toch duidelijk open gehouden.quote:The point here is that any plausible explanations must account for the disciples’ claims, due to the wide variety of factors that argue convincingly for visual experiences. This is also recognized by critical scholars across a wide theological spectrum. As such, both natural and supernatural explanations for these occurrences must be entertained.
Tuurlijk. Die opties hou ik ook open. Ik vertel alleen aan het eind van het artikel welke verklaring ik het meest redelijk vind. Dat is in mijn ogen de enige verklaring die alle 'feiten' op een goede manier verklaard.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:48 schreef Frezer het volgende:
[..]
Dan gooi ik er ook maar een quote tegenaan uit jouw artikel:
[..]
Daar worden de verschillende mogelijkheden toch duidelijk open gehouden.
Dat klopt niet. Dan zou het erom gaan wat voor theologische implicaties de opstanding heeft. Dat is er niet zo aan de orde.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:48 schreef Frezer het volgende:
Verder krijg ik de indruk dat deze studies meer theologisch gericht zijn dan geschiedkundig.
Dat is merkwaardig. Je wilt een gebeurtenis onderzoeken over een persoon uit de eerste eeuw n.c. En je besluit om de meest betrouwbare bronnen omtrent die persoon te negeren omdat ze nu eenmaal een paar honderd jaar later zijn gebundeld in een religieus boek.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:48 schreef Frezer het volgende: Ik krijg namelijk de indruk dat vooral de Bijbel als bron wordt gebruikt; lijkt me niet de manier om een zo goed mogelijk historisch beeld (daar gaat het jou om neem ik aan?) van de situatie te vormen.
Dat klopt niet hij zegt dat de vader het beangrijkste is wat er is.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Klopt ook. Maar Hij vraagt wel van de mensen die hem kennen dat ze Jezus belangrijker vinden dan wat dan ook.
Ja dat geloof ik zeker, alleen zullen medemensen dit als te nederig zien, laf etc.quote:[..]
Geloof jij dat mensen volmaakt kunnen zijn?
Is goed ben ik wel benieuwd naar.quote:[..]
Nee hoor, je moet alleen de juiste (oud-testamentische) context in ogenschouw nemen. Ik heb die tekst al een keer eerder behandeld hier, zal het even opzoeken zo.
Dat of om je gelijk te halenquote:[..]
Tja. Ik verwacht ook niet dat ik de OP post en iedereen gelijk 'Hosanna' roept. Een beetje discussie kan geen kwaad. Discussie is in mijn ogen juist een manier om iemand te overtuigen.
Nou dit hele topic is om de legitimiteit van Christus aan te tonen.quote:[..]
Dit snap ik niet.
Okequote:[..]
Geloof mij, dat ben ik wel.![]()
[quote]
Oke dat geloof ik best![]()
[..]
Leg eens uit...
quote:Op maandag 24 maart 2008 12:54 schreef koningdavid het volgende:
Ik heb jou nog nooit iets zinnigs horen zeggen, dus dat is misschien ook maar verstandig.
Heb ik ergens het woord negeren gebruiktquote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:52 schreef koningdavid het volgende:
Dat is merkwaardig. Je wilt een gebeurtenis onderzoeken over een persoon uit de eerste eeuw n.c. En je besluit om de meest betrouwbare bronnen omtrent die persoon te negeren omdat ze nu eenmaal een paar honderd jaar later zijn gebundeld in een religieus boek.
Hoe a-wetenschappelijk wil je het hebben?
De bronnen? Ja degene die zeggen dat hij wonderlijk is opgestaan? Dat lijkt me logisch.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:54 schreef koningdavid het volgende:
Klopt. Al spreekt dit de bronnen tegen is dit zeer speculatief.
Jezus openbaarde zich in een visioen aan Paulus. en: http://en.wikipedia.org/wiki/Desposyniquote:Leg uit?
Een redelijk argument is dat wonderen geen plaats hebben in de wetenschap. Dat weet je zelf natuurlijk ook wel. Als er meerdere bronnen zijn van een wonderbaarlijke gebeurtenis rond Alexander de Grote, vind je elke naturalistische verklaring ook een betere. Want je gaat toch niet werkelijk geloven dat Alexander de Grote in staat was tot wonderen.quote:Jij negeert een overdaad aan bronnen zonder een redelijk argument daarvoor te geven.
Mwach, voor elke stelling vind je wel een groep mensen die daaraan voldoet. Velen? Geen grote percentages me dunkt.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:19 schreef koningdavid het volgende:
En toch is de 'minimal-facts approach' omtrent de opstanding de reden geweest dat velen, waaronder ook geleerden, zich bekeerden tot het christendom.
Cognitieve dissonantie is op iedereen van toepassing.quote:En op bekeerlingen is cognitieve dissonantie niet bepaald van toepassing. Het was netzomin van toepassing op Paulus en Jakobus.
Hoewel ik toch al weet hoe je erop gaat reageren, hap ik toch maar:quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:37 schreef koningdavid het volgende:
Waar blijft je lijstje met namen van Jezusachtige figuren van voor Jezus tijd trouwens?
De wiki over hem is ook wel leuk om te lezen, haha!quote:Many, perhaps most, Pagan religions in the Mediterranean area had a major seasonal day of religious celebration at or following the Spring Equinox. Cybele, the Phrygian fertility goddess, had a fictional consort who was believed to have been born via a virgin birth. He was Attis, who was believed to have died and been resurrected each year during the period MAR-22 to MAR-25. "About 200 B.C. mystery cults began to appear in Rome just as they had earlier in Greece. Most notable was the Cybele cult centered on Vatican hill ...Associated with the Cybele cult was that of her lover, Attis (the older Tammuz, Osiris, Dionysus, or Orpheus under a new name). He was a god of ever-reviving vegetation. Born of a virgin, he died and was reborn annually. The festival began as a day of blood on Black Friday and culminated after three days in a day of rejoicing over the resurrection."
quote:In de Frygische versie van de mythe, schonk Zeus het leven aan de hermafrodiet Agditis terwijl hij masturbeerde op Cybele — of, afhankelijk van de versie, zijn sperma morste op de grond tijdens zijn slaap.
da seg ik tog ook in die laatst allinaquote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:48 schreef Monolith het volgende:
Verhalen over een bepaalde historische figuur hoeven natuurlijk ook niet één-op-één worden overgenomen. Er kan best een mengelmoesje aan aspecten uit allerlei eerdere mythologieën worden toegepast op een nieuw figuur. Veel Christelijke feestdagen / gebruiken lijken ook gebaseerd op oudere heidense feestdagen of gebruiken.
Ik vind het wel wonderlijk hoe massaal dit soort vergelijkingen op internet gemaakt worden, zonder dat er fatsoenlijke bronnen worden vermeldt. Als die er wel zijn, dan houd ik me zeker aanbevolen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:
[..]
Hoewel ik toch al weet hoe je erop gaat reageren, hap ik toch maar:
Volgens mij lijkt dit niet alleen zo, maar wordt dit ook gewoon toegegeven door christenen. Het zou het wat makkelijker maken voor de heidenen om zich te bekeren. Daarom is het ook niet interessant dat Horus op 25 december geboren zou zijn. Jezus is dat (waarschijnlijk) niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:48 schreef Monolith het volgende:
Veel Christelijke feestdagen / gebruiken lijken ook gebaseerd op oudere heidense feestdagen of gebruiken.
Daar had ik even overheen gelezen, mijn excuses.quote:
Ja die text komt van een website gemaakt door mensen zoals Papierversnipperaarquote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:51 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik vind het wel wonderlijk hoe massaal dit soort vergelijkingen op internet gemaakt worden, zonder dat er fatsoenlijke bronnen worden vermeldt. Als die er wel zijn, dan houd ik me zeker aanbevolen.
Bijvoorbeeld Pagan and Christian creeds van Edward Carpenter of een iets recenter werk als The Virgin Goddess: Studies in the Pagan and Christian Roots of Mariology van Stephen Benko.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:51 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik vind het wel wonderlijk hoe massaal dit soort vergelijkingen op internet gemaakt worden, zonder dat er fatsoenlijke bronnen worden vermeldt. Als die er wel zijn, dan houd ik me zeker aanbevolen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |