abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 september 2007 @ 08:12:16 #201
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53291416
Ik heb Zeitgeist inmiddels ook gezien.
Ik kan er twee dingen over zeggen:

1) ik zal hem nog eens moeten zien, want ik heb er weinig van begrepen (het ligt ook zó ontzettend buiten mijn referentiekader).
2) ik vond het tweede deel (over 11 september) minder boeiend, dus toen heb ik hem uitgezet. Word dat conspiracy-gedoe een beetje beu .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 september 2007 @ 08:50:48 #202
76173 bramos-elvis
FC Eindhoven 1909-2009
pi_53291889
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:08 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ja, alleen een klein detail: die leider was zelf al dood voordat hij dit 'voor elkaar kreeg'.
Ja, des te erger, andere mensen (cq. wijzen) verkondigen zijn woord en laten mensen sterven in de naam van Jezus, allah, of weet ik veel wie.

Jezus draait zich om in zijn graf (zo erg zelfs dat hij na drie dagen al uit zijn graf is gerold).
Accept you're dead and start living
  woensdag 19 september 2007 @ 09:00:18 #203
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53292025
quote:
Op woensdag 19 september 2007 08:12 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb Zeitgeist inmiddels ook gezien.
Ik kan er twee dingen over zeggen:

1) ik zal hem nog eens moeten zien, want ik heb er weinig van begrepen (het ligt ook zó ontzettend buiten mijn referentiekader).
2) ik vond het tweede deel (over 11 september) minder boeiend, dus toen heb ik hem uitgezet. Word dat conspiracy-gedoe een beetje beu .
Terrorisme is de nieuwe religie. Zoals mensen vroeger gemanipuleerd werden (en nog steeds) door religie, doet men dat tegenwoordig met het kapitalisme en terrorisme. De mechanismen zijn hetzelfde.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53292276
quote:
Op woensdag 19 september 2007 08:04 schreef DustPuppy het volgende:

1200 jaar. Het begon met de oprichting van het Rooms Katholieke rijk en de vaststelling van de structuur van deze kerk tijdens de 1e Concille van Nicea in 425.
Dan loopt jouw kalender 100 jaar achter
pi_53292757
quote:

[..]

De enige reden waarom je de geboorte van Jezus op die datum vieren is omdat de heidense volken ook op die datum het midwinter feest vierden en de techniek die de katholieke kerk veelal gebruikt om mensen te laten geloven is bestaande feesten inlijfen en dan een andere betekenis geven.

In veel plaatsen op de wereld wordt midwinter nog steeds gevierd (denk aan Midwinterhoorns, feestvuren etc.)
Correct.
quote:
1200 jaar. Het begon met de oprichting van het Rooms Katholieke rijk en de vaststelling van de structuur van deze kerk tijdens de 1e Concille van Nicea in 425.
Zoals Haushofer al zei, je bent 100 jaar te laat. Maar het geloof kwam toen niet opeens uit de lucht vallen hoor. Het aantal christenen in het Romeinse rijk nam, ondanks de vervolging, al snel toe in de eerste eeuwen na christus. De inhoud van het geloof (de theologie) stond ook al grotendeels vast in de eerste eeuw omdat toen alle canonieke schriften al geschreven waren.
quote:
Het probleem blijft gewoon dat naast de bijbel er geen enkel objectief secundair bewijs is dat Jezus ooit bestaan heeft. Sterker nog, het enige werk van een historicus en tijdgenoot van Jezus dat wel over zijn bestaan spreekt, bleek later een vervalsing te zijn :S
Nee hoor. Over een stuk van Josephus is discussie (omdat het te mooi lijkt om waar te zijn), maar verderop schrijft hij: "Jakobus, de broer van Jezus, ....". Deze vermelding is vrijwel onbetwist. Dat Josephus Jezus hier zo kort af noemt impliceert ook dat hij het blijkbaar al eerder over Jezus heeft gehad (hij gaat er immers vanuit dat de lezer hem kent), dat wil zeggen dat de eerdere (volgens velen valse) verwijzing er ook echt was. Of die zo mooi en uitgebreid was als nu is moeilijk te zeggen, maar stond er op die plek iets over Jezus? Zeer waarschijnlijk wel.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_53292823
Ik wil nog even een ding vragen aan iedereen hier.

Wie gelooft er nou na het lezen van dit topic nog serieus in die Zeitgeist-theorie over Jezus?

- De vergelijkingen met Horus, Mithra, Dyonisus zijn in dit topic ontkracht.
- De metaforen/vergelijkingen met de zon en astrologie zijn in dit topic ontrkacht.
- Dat Jezus echt bestaan heeft is in dit topic aannemelijk gemaakt.

Kortom: wie gelooft die bullshit nog?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  woensdag 19 september 2007 @ 09:41:49 #207
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_53292873
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:39 schreef koningdavid het volgende:

Wie gelooft er nou na het lezen van dit topic nog serieus in die Zeitgeist-theorie over Jezus?

- De metaforen/vergelijkingen met de zon en astrologie zijn in dit topic ontrkacht.
- Het bestaan van Jezus is in dit topic aannemelijk gemaakt.

Het bestaan van Jezus? als wat? persoon of zoon van god?
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
pi_53292874
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:36 schreef koningdavid het volgende:

Zoals Haushofer al zei, je bent 100 jaar te laat. Maar het geloof kwam toen niet opeens uit de lucht vallen hoor. Het aantal christenen in het Romeinse rijk nam, ondanks de vervolging, al snel toe in de eerste eeuwen na christus. De inhoud van het geloof (de theologie) stond ook al grotendeels vast in de eerste eeuw omdat toen alle canonieke schriften al geschreven waren.
[..]
Dat is ook niet zo raar. een bepaald deel van de Romeinen had eerbied voor het Jodendom wegens haar lange geschiedenis, en voelde zich aangetrokken tot deze religie. Punt was alleen de besnijdenis en die 613 mitzwot. Hoewel de Romeinse eerbied voor religies die voortkwamen uit een schisma in het algemeen niet bepaald hoog was ( er werd immers met traditie gebroken, en het Romeinse rijk was vrij conservatief te noemen ), was het Christendom in feite een hapklare versie van het Jodendom, die veel toegankelijker was. Daarbij werden heidenen (gojiem) toegelaten, iets wat nogal nieuw was. Ergens is het een sterk staaltje propaganda geweest, denk ik. Een gesloten religie toegankelijk maken voor een brede groep, en een groot deel van de striktheid nuanceren.
pi_53292904
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:41 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Het bestaan van Jezus? als wat? persoon of zoon van god?
Historisch persoon.

Zoon van God is een kwestie van geloof en niet te bewijzen.
pi_53292913
quote:

- Het bestaan van Jezus is in dit topic aannemelijk gemaakt.

Ik vind het ook een beetje onwaarschijnlijk, maar met alle respect; jij gelooft in een God die als mens op aarde is gekomen om de mensheid te redden door aan een kruis te sterven. Een beetje nuance is dan wel op z'n plaats, denk ik Ik vind de stappen die in bovenstaande analyses worden gemaakt, niet veel onwaarschijnlijker dan de stappen die in de vorming van het Christendom zijn gemaakt.
  woensdag 19 september 2007 @ 09:47:36 #211
pi_53292990
quote:

Een niet aantoonbare God die een vrouw uit een rib maakt en een zoon uit een maagd. De zoon die over water loopt, wijn en vis tovert en na kruiziging ten hemele vaart.

Wie gelooft die bullshit nog?

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 19-09-2007 09:53:10 ]
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_53293015
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is ook niet zo raar. een bepaald deel van de Romeinen had eerbied voor het Jodendom wegens haar lange geschiedenis, en voelde zich aangetrokken tot deze religie. Punt was alleen de besnijdenis en die 613 mitzwot. Hoewel de Romeinse eerbied voor religies die voortkwamen uit een schisma in het algemeen niet bepaald hoog was ( er werd immers met traditie gebroken, en het Romeinse rijk was vrij conservatief te noemen ), was het Christendom in feite een hapklare versie van het Jodendom, die veel toegankelijker was. Daarbij werden heidenen (gojiem) toegelaten, iets wat nogal nieuw was. Ergens is het een sterk staaltje propaganda geweest, denk ik. Een gesloten religie toegankelijk maken voor een brede groep, en een groot deel van de striktheid nuanceren.
Dat het een illegale godsdienst was en christenen regelmatig vervolgd werden, maakte het een wel een stukje minder aantrekkelijk hoor.
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vind het ook een beetje onwaarschijnlijk, maar met alle respect; jij gelooft in een God die als mens op aarde is gekomen om de mensheid te redden door aan een kruis te sterven. Een beetje nuance is dan wel op z'n plaats, denk ik Ik vind de stappen die in bovenstaande analyses worden gemaakt, niet veel onwaarschijnlijker dan de stappen die in de vorming van het Christendom zijn gemaakt.
Ik vraag ook helemaal niemand hier om te geloven wat ik geloof. Ik vraag ze alleen niet te geloven in die Zeigeist-theorie. Waarom? Omdat het duidelijk ontkracht is in dit topic. Dat heeft verder niet veel te maken met wat ik geloof, ik snap niet waarom je dat er telkens aan wilt koppelen.
  woensdag 19 september 2007 @ 09:51:36 #213
pi_53293077
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:48 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat het een illegale godsdienst was en christenen regelmatig vervolgd werden, maakte het een wel een stukje minder aantrekkelijk hoor.
[..]

Ik vraag ook helemaal niemand hier om te geloven wat ik geloof. Ik vraag ze alleen niet te geloven in die Zeigeist-theorie. Waarom? Omdat het duidelijk ontkracht is in dit topic. Dat heeft verder niet veel te maken met wat ik geloof, ik snap niet waarom je dat er telkens aan wilt koppelen.
Er is niets ontkracht. Je hebt alleen duidelijk gemaakt dat zeitgeist niet overeenkomt met wat jij geloofd.
pi_53293080
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Een niet aantoonbare God die een vrouw uit een rib maakt en een zoon uit een maagd. De zoon die over water loopt, wijn en vis tovert en na kruiziging ten hemele vaart.

Wie geloofd die bullshit nog?
Ik.

Maar gaan we nu mij op mijn geloof pakken omdat de Zeitgeist-theorie onzin blijkt te zijn?
Bekijk het positief, je hebt weer een hoop geleerd gisteren.
  woensdag 19 september 2007 @ 09:52:55 #215
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_53293110
quote:

Ik heb dit topic nu doorgelezen en zie nergens waar de eerste twee punten ontkracht worden. Ik zie alleen dat jij er niet in gelooft en niet datgene ziet wat de poster van de informatie wel ziet... Dat jij het niet ziet/gelooft is natuurlijk niet ontkrachten.
pi_53293149
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er is niets ontkracht. Je hebt alleen duidelijk gemaakt dat zeitgeist niet overeenkomt met wat jij geloofd.
Ik heb met bronnen (je weet wel, die dingen die jij nooit gebruikt) onderbouwd dat het beeld dat Zeitgeist van Horus, Mithra en Dyonisius onzin is. Ze creëeren vergelijkingen die er niet zijn. Daarom worden Massey en Acharyhah (de bronnen van Zeitgeist) door maar weinig mensen serieus genomen.

Ik heb duidelijk aangegeven dat de vergelijking tussen Jezus en de zon AMPER vergelijkingen kent.

Ik heb met bronnen onderbouwd dat het aannemlijk is dat Jezus echt heeft bestaan en dus niet een astrologisch verzinsel is.

Als ik iets niet genoeg ontkracht/aangetoond heb, let me know. Doe ik het speciaal voor jou nog een keer.
  woensdag 19 september 2007 @ 09:57:19 #217
pi_53293230
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:51 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik.

Maar gaan we nu mij op mijn geloof pakken omdat de Zeitgeist-theorie onzin blijkt te zijn?
Bekijk het positief, je hebt weer een hoop geleerd gisteren.
Ik heb geleerd dat het enige argument dat je hebt je geloof is en dat je als een wanhopige draait en ridiculiseert om het te behouden.
pi_53293274
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:48 schreef koningdavid het volgende:

Ok, dit is wellicht wat offtopic. Ik heb het niet over jouw geloven an sich, want dat staat buiten de ratio (wat eigenlijk best wel een privelege is, maar ala ) Ik heb het over het idee, dat er in het Christendom ook stappen en associaties zijn gemaakt, die eigenlijk helemaal niet logisch zijn. Voorbeelden daarvan zijn de maagdelijkheid van Maria, de 3-eenheid, de creatio ex nihilo, de oversteek van de "Rode zee" etc , maar ook de onwikkeling in het Christendom zelf; de vergoddelijking van een mens is niet logisch, maar je kunt erg mooi de stappen traceren wanneer dit idee erin geslopen is, en je kunt ook heel mooi verklaren hoe het ontstaan is. Dat kun je los zien van het geloof in een God. Maar deze stappen vind je aannemelijk, omdat je gelooft. Mensen die ideeën bekijken zoals Zeitgeist, die hebben niet een dergelijk geloof, die gaan puur op het logische aspect ervan af. Maar ik vind het dan wat frappant dat je zulke stappen, die wellicht niet zo waarschijnlijk zijn, opeens wel bekritiseert. Alleen omdat er geen geloofsaspect aan te pas komt.

Dat wou ik even aanstippen
  woensdag 19 september 2007 @ 09:59:56 #219
pi_53293302
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:54 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik heb met bronnen (je weet wel, die dingen die jij nooit gebruikt) onderbouwd dat het beeld dat Zeitgeist van Horus, Mithra en Dyonisius onzin is. Ze creëeren vergelijkingen die er niet zijn. Daarom worden Massey en Acharyhah (de bronnen van Zeitgeist) door maar weinig mensen serieus genomen.

Ik heb duidelijk aangegeven dat de vergelijking tussen Jezus en de zon AMPER vergelijkingen kent.

Ik heb met bronnen onderbouwd dat het aannemlijk is dat Jezus echt heeft bestaan en dus niet een astrologisch verzinsel is.

Als ik iets niet genoeg ontkracht/aangetoond heb, let me know. Doe ik het speciaal voor jou nog een keer.
Nogmaals, je enige bron is je eigen religie.
  woensdag 19 september 2007 @ 10:02:16 #220
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_53293353
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:54 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Je hebt duidelijk aangegeven dat jij de vergelijking tussen Jezus en de zon amper ziet, is nog steeds niet ontkrachten. Ik geloof niet in de bijbel als het verhaal van de enige god etc etc... ik zie het niet, dus daarmee is de bijbel als heilig boek ontkracht? natuurlijk niet zo werkt het niet....
quote:
Deze bronnen zijn ten eerste allemaal terug te voeren op de bijbel, en daarnaast niet bepaald onafhankelijke bronnen. Ik daarentegen geloof wel in het bestaan van Jezus, zoiets valt gewoon niet te verzinnen en vast te houden.
quote:
Begin eerst maar met ontkrachten/aantonen..... jou mening/idee hierover is niet ontkrachten...
pi_53293369
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:52 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Ik heb dit topic nu doorgelezen en zie nergens waar de eerste twee punten ontkracht worden. Ik zie alleen dat jij er niet in gelooft en niet datgene ziet wat de poster van de informatie wel ziet... Dat jij het niet ziet/gelooft is natuurlijk niet ontkrachten.
ONTKRACHTING: DEEL 1
De vergelijkingen met Horus, Mitra en Dyonisus (MET BRONNEN!)

Horus:
- Horus was waarschijnlijk 'geboren' op 15 november. Jezus waarschijnlijk ergens in mei. Beide dus niet 25 december
- Horus was niet geboren uit een maagd, zijn moeder (Isis) was immers al getrouwd. Er is geen reden aan te nemen dat ze in dat huwelijk maagd bleef.
- Horus zijn geboorte was niet aangekondigd met een ster in het oosten.
- Horus leerde niet in de tempel toen hij 12 was
- Horus had 4 discipelen, niet 12
- Horus liep nooit op water
- Horus is nooit gekruisigd. Het enige verhaal die bekend is over het overlijden van Horus, is dat hij in stukjes in het water gegooid wordt en later door een crocodil opgevist wordt.
- Horus had geen 'wet' om te vervullen.

Welke vergelijkingen het ik nog gemist?

BRONNEN:
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/religion/osiris1.html
http://www.pantheon.org/articles/h/horus.html
http://www.voorbeginners.info/egypte/horus.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Horus

Dyonisus:
- Zijn verjaardag werd gevierd op 6 januari, niet op 25 december. Zijn moeder was niet maagd want ze werd seksueel zwanger gemaakt door Zeus.
- Dyonisus werd niet geboren in een voederbak, er waren geen hemellichamen die zijn geboorte aankondigden.
- Ze trokken allebei rond om te leren (niet zo'n schokkende vergelijking). Jezus verrichte wonderen en sprak vaak liefdevol, Dyonisus spraak vooral veroordelingen uit
- Dyonisus en Jezus werden allebei feestelijk onthaald in een stad. Geen schokkende vergelijking aangezien dat normaal was voor een belangrijk persoon.
- Ze hebben allebei water in wijn veranderd, klopt. Alleen de oudste bron waarin staat dat Dyonisus dit gedaan heeft is ver na Jezus zijn tijd. En aangezien het in geen andere bron voorkomt is het aannemelijker dat het gejat is van Jezus' verhaal i.p.v. andersom.
- Ze werdel allebei 'verlosser' genoemd, klopt. Alleen Dyonisus verlosde mensen van Pentheus en niet van de zonde (zoals Jezus).
- Dyonisus is niet gekruisigd, Jezus wel.

BRONNEN:
http://www.pantheon.org/articles/d/dionysus.html
http://www.gods-heros-myth.com/godpages/dionysus.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Dionysus
http://homepage.mac.com/cparada/GML/Dionysus2.html
http://www.mythweb.com/encyc/entries/dionysus.html

Mithra:
- Er zijn net als voor Jezus geen bronnen die zeggen dat Mithra op 25 december is geboren
- Mithra was geen reizende leraar zoals Jezus was
- In de Perzische versie heeft Mithra maar 1 discipel, in de Romeinse versie 2. Jezus had er 12.
- De eerste bron die vermeld dat Mithra zijn volgers onsterfelijkheid belooft, dateert uit de 3e eeuw na christus. Eerder gejat van Jezus dan andersom dus.
- Ze verrichten allebei wonderen, klopt. Alleen waren de wonderen niet vergelijkbaar.
- Er is vrijwel niets bekend over de dood van Mithra, of dat hij uberhaupt is overleden. Over een eventuele opstanding netzomin.

BRONNEN:
http://www.well.com/user/davidu/mithras.html
http://www.pantheon.org/articles/m/mithra.html
http://www.iranian.com/History/Sept97/Mitra/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mithra

Als ik vergelijkingen heb gemist of nog een andere 'zoon van god' moet vergelijken, hoor ik het wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door koningdavid op 19-09-2007 10:13:48 ]
pi_53293480
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb geleerd dat het enige argument dat je hebt je geloof is en dat je als een wanhopige draait en ridiculiseert om het te behouden.
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nogmaals, je enige bron is je eigen religie.
Zucht... je let echt voor geen reet op of wel?

Voor het ontkrachten van de 'zonen van god'-vergelijkingen:
Verschillende bronnen over mythologie. Geen EEN religieuze bron.

Voor het echt bestaan hebben van Jezus:
Buiten de bijbel ook niet-religieuze bronnen als Josephus, Tacitus en Plinius de Jongere

Voor de vervolging van chirstenen:
Tacitus, Plinius de Jongere en Lucianus van Samosota. Allemaal niet-religieus.

Grappig dat ik constant wordt aangevallen voor mijn bronnen terwijl jij nog geen een bron hebt genoemd en anderen in dit topic Zeitgeist aanvoeren als enige bron.
  woensdag 19 september 2007 @ 10:16:35 #223
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53293672
Wat ik zo meekrijg van dit topic (zonder Zeitgeist overigens gezien te hebben) is dat koningdavid systematisch sterke punten aandraagt en de 'overeenkomsten' goed weerlegt. Al verbaast het me wel, want ik heb altijd gedacht dat onder theologen en historici wel vrij algemeen aangenomen werd dat het vroege christendom flink leentjebuur speelde bij andere religies in de regio.

En o ja, probeer hem niet steeds op zijn christen-zijn te pakken, want daar gaat het hier totaal niet over.
  woensdag 19 september 2007 @ 10:27:24 #224
76173 bramos-elvis
FC Eindhoven 1909-2009
pi_53293937
quote:
Op woensdag 19 september 2007 10:16 schreef Frollo het volgende:
En o ja, probeer hem niet steeds op zijn christen-zijn te pakken, want daar gaat het hier totaal niet over.
Wellicht kan daar een nieuw topic over worden gemaakt: 'Probeer hier koningdavid te helpen bekeren'
Accept you're dead and start living
pi_53294344
ONTKRACHTING DEEL 2: JEZUS VS. ZON (ASTROLOGIE)

Ten eerste, dit is de status die astrologie heeft in de bijbel:

Deuteronomium 18:
10 Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars, 11 bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen. 12 Want de HEER verafschuwt mensen die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u. 13 U moet volledig op de HEER, uw God, gericht zijn.
(wichelaars = sterrenkijkers)

Jesaja 47:
13 Wat heb je je afgetobd met talloze raadgevers!
Laten zij die naar de sterren staren,
die de hemel kunnen uitleggen,
die je per maand laten weten wat je overkomen zal,
laten zij nu aantreden, laten zij je redden!

14 Ze worden als kaf, het vuur zal hen verteren,
ze zijn niet meer te redden uit de macht van de vlammen.
En dat zal geen vuur zijn om brood op te bakken,
geen gloed om je aan te warmen.
15 Zoveel hebben ze jou dus te bieden,
zij voor wie je je hebt afgemat,
met wie je van jongs af aan handeldreef:
ieder van hen zwerft een eigen kant uit
en er is niemand die jou redt.

Israël wordt hier gewaarschuwd voor de 'valse hulp' van astrologen.

Dit is de status die de zon heeft in de bijbel:

Deuteronomium 4:
19 En als u omhoog kijkt en de zon, de maan en de sterren ziet, al die lichten aan de hemel, laat u er dan niet toe verleiden daarvoor neer te knielen

Deuteronomium 17:
Wanneer zich in een van de steden die de HEER, uw God, u zal geven, iemand bevindt, man of vrouw, die doet wat slecht is in de ogen van de HEER door de regels van het verbond te overtreden, 3 door andere goden te vereren, de zon, de maan of de sterren, en daarvoor neer te knielen, hoewel ik dat verboden heb,...

2 Kronieken 15:
5 Hij ontsloeg de afgodspriesters die door de koningen van Juda waren aangesteld om offers te ontsteken op de offerplaatsen in de steden van Juda en in de omgeving van Jeruzalem, en stuurde de priesters weg die offers ontstaken voor Baäl en voor de zon, de maan en de sterren, voor alle hemellichamen.

Kortom: Waarom zou de bijbel, die altijd over astrologie spreekt als iets slechts, eigenlijk een astrologisch boek zijn?
En: Waarom verbiedt de bijbel aanbidding van de zon terwijl de zoon van God eigenlijk de zon zelf is?
Onlogisch toch?

De vergelijkingen tussen de zon en Jezus:
De hele theorie over dat Jezus eigenlijk de zon is valt of staat bij de maand december. De zon zou immers 'sterven' op 22 december en weer 'geboren' worden op 25 december.
Vanaf het begin gaat het dus al mis. Jezus is gestorven tijdens Pesach (vermoedelijk eind maart) en is geboren toen het vee buiten rondliep (vermoedelijk in het voorjaar). Nergens is er een link met december en al helemaal niet 25 december. Die datum is puur en alleen aangegrepen omdat dit oorspronkelijk een heidens feest was en de Katholieke Kerk alle heidens feesten wilde vervangen voor christelijke feesten.

De zon is, net als Jezus, voor drie dagen dood
Ok, de zon is volgens deze theorie dood als het drie dagen in december nauwelijks beweegt. Het is echter de aarde die om de zon beweegt en niet andersom, en die aarde stopt niet met bewegen. Dus de 'dood van de zon' is het moment dat het lijkt dat de zon drie dagen nauwelijks lijkt te bewegen t.o.v. de aarde. Dan kan je ook concluderen dat de zon later in de winter nog 2, 4 of 6 dagen dood is, aangezien de zon dan ook langzamer beweegt t.o.v. de aarde.
Een vergelijking van niks, er is zoveel fantasie nodig om de zon uberhaupt te laten 'sterven'. Bovendien 'sterft' deze zon in december, Jezus eind maart.

De zon is gestroven aan het kruis
Dit kruis dus: http://en.wikipedia.org/wiki/Crux
Jammer dat deze constellatie pas echt ontdekt werd in de 16e eeuw, ver na het ontstaan van het christelijk geloof.

De zon heeft 12 sterrenbeelden zoals Jezus 12 discipelen heeft
De enige overeenkomst is het getal 12! De zon 'passeert' de 12 sterrenbeelden, maar 'passeert' Jezus zijn 12 discipelen? Nee, hij trekt rond met ze.
Bovendien is de '12' van 12 discipelen zeer waarschijnlijk gebaseerd op de 12 stammen van Judea.
Wederom een vergelijking van niks.

Deze drie punten zijn zo ongeveer de basis van de 'zonvergelijking'. Het lijkt mij duidelijk dat het in feite helemaal nergens op gebaseerd is.
Als er nog vergelijkingen zijn die je graag ontkracht wilt zien worden, let me know!
pi_53294659
ONTKRACHTING DEEL 3: JEZUS HEEFT ECHT BESTAAN EN IS GEEN METAFOOR
Ik quote dit grotendeels van een post van mij in een ouder topic.
Een aanrader om die discussie te volgen als je meer wilt weten over het de historische gegevens voor het bestaan, dood en opstanding (!) van Jezus.

Ik zal hier ook vooral buiten-bijbelse bronnen noemen, aangezien dat is wat jullie willen.
Allereerst dit: als Jezus niet bestaan zou hebben zou het natuurlijk ook enorm onlogisch zijn dat er tientallen jaren na Jezus zijn 'vermeende' dood er aardig wat volgelingen van ene Christus zijn, in Jeruzalem nog wel. Waarom zouden die mensen geloven in iemand, en bereid zijn te sterven voor iemand, die ze zelf verzonnen hebben? En dan nog wel in de omgeving waar mensen het als eerst door zouden hebben als die persoon niet zou hebben bestaan.
(en dan laat ik nog buiten beschouwing dat het voor die tijd compleet ongeloofwaardig was een verhaal als dat van Jezus te verzinnen)

Maar goed, de bronnen die Jezus wel noemen:

De belangrijke Romeinse historicus Tacitus (56 n.c. tot 116 n.c.) schreef dit:
quote:
Consequently, to get rid of the report, Nero fastened the guilt and inflicted the most exquisite tortures on a class hated for their abominations, called Christians by the populace. Christus, from whom the name had its origin, suffered the extreme penalty during the reign of Tiberius at the hands of one of our procurators, Pontius Pilatus, and a most mischievous superstition, thus checked for the moment, again broke out not only in Judaea, the first source of the evil, but even in Rome, where all things hideous and shameful from every part of the world find their centre and become popular. Accordingly, an arrest was first made of all who pleaded guilty; then, upon their information, an immense multitude was convicted, not so much of the crime of firing the city, as of hatred against mankind. Mockery of every sort was added to their deaths. Covered with the skins of beasts, they were torn by dogs and perished, or were nailed to crosses, or were doomed to the flames and burnt, to serve as a nightly illumination, when daylight had expired
Sommige critici beweren dat deze tekst van Tacitus gemanipuleerd is door christenen vroeger. Maar andere historici vinden dat ook weer onlogisch omdat dit stuk nou niet bepaald positief is over christenen, ze worden namelijk beticht van brandstichting in Rome.

De Joodse en Romeinse geschienisschrijver Flavius Josephus (37 - 100 n.c.) noemt Jezus twee keer.
Hij noemt hem een keer kort als hij schrijft over de broer van Jezus, Jacobus: "Jacobus is de broer van Jezus, die Christus werd genoemd". Dit wordt door de meerderheid van de historici als betrouwbaar gezien.

Josephus noemt Jezus ook nog in dit stuk:
quote:
About this time came Jesus, a wise man, if indeed it is appropriate to call him a man. For he was a performer of paradoxical feats, a teacher of people who accept the unusual with pleasure, and he won over many of the Jews and also many Greeks. He was the Christ. When Pilate, upon the accusation of the first men amongst us, condemned him to be crucified, those who had formerly loved him did not cease [to follow him], for he appeared to them on the third day, living again, as the divine prophets foretold, along with a myriad of other marvellous things concerning him. And the tribe of the Christians, so named after him, has not disappeared to this day.
Dit soor geschiedschrijving klinkt voor christenen bijna te mooi om waar te zijn, omdat het perfect overeenkomt met het Nieuwe Testament. Juist door die 'perfectheid' wordt er ook getwijfeld aan de betrouwbaarheid van dit stuk.
De meeste historici zijn het er wel over eens dat Josephus in dit gedeelte echt over Jezus schreef (het is ook zijn schrijfstijl), maar of hij dat zo uitgebreid deed als in dit stuk, daar zijn twijfels over.

Ik noemde in een eerdere post al de griekse historicus Celsus. Hij haatte het christendom maar twijfelde niet aan het bestaan van Jezus. Hij noemde Jezus een 'tovenaar' en een 'buitenechtelijk kind'.

De Romeinse schrijvver Lucianus van Samosota schrijft dit:
quote:
The Christians, you know, worship a man to this day — the distinguished personage who introduced their novel rites, and was crucified on that account… You see, these misguided creatures start with the general conviction that they are immortal for all time, which explains the contempt of death and voluntary self-devotion which are so common among them; and then it was impressed on them by their original lawgiver that they are all brothers, from the moment that they are converted, and deny the gods of Greece, and worship the crucified sage, and live after his laws.
De biograaf van Caesar (Suetonius) en de Romeinse gouverneur Plinius de Jongere maakten in hun schrijven ook melding van ene 'Christus'. De Joodse talmoed vermoedelijk ook.
Verder zijn er geschriften van 3e en 4e eeuwse geschienisschrijvers die zich beroepen op historische bronnen uit de tijd van Jezus die helaas niet meer zijn gevonden, bijvoorbeeld 'de handelingen van Pilatus'.

Aangezien er in die tijd vrij weinig over Judea geschreven werd is dit toch een aardige 'buit' aan aanwijzingen over Jezus.

Bovendien hebben we het niet eens gehad over de meest uitgebeide getuigschriften over Jezus, de evangeliën en de brieven van Paulus.

Hieruit concluderen historici dat het in ieder geval zeer aannemelijk is:
- Dat Jezus geboren werd rond de tijd dat Herodes stierf.
- Dat hij zijn kinderjaren doorbracht in Nazareth.
- Dat hij gedoopt is door Johannes de Doper (die ook benoemd wordt door historici van die tijd).
- Dat Jezus leerlingen om zich heen had verzameld waarmee hij rondtrok door het platteland van Judea en Jeruzalem.
- Dat Jezus predikte over het 'koninkrijk van God'.
- Rond het jaar 30 ging Jezus naar Jeruzalem voor het Joodse paasfeest.
- Hij heeft opschudding veroorzaakt in de tempel. (volgens de bijbel: het wegjagen van de handelaren)
- Hij hield een laatste maaltijd met zijn leerlingen
- Hij werd gevangen genomen en ondervraagd door joodse gezachtsdragers in Jeruzalem (sanhedrin)
- Hij werd veroordeeld door Ponitus Pilatus.

Volgens professor Godgeleerdheid Schmidt zijn veel onderzoekers het hier wel over eens. Of je ook alle bovennatuurlijke details uit het Nieuwe Testament geloof, tja, dat is aan jou.

Ik vind het zelf in ieder geval vrij aannemelijk dat het graf echt leeg is gevonden en mensen Jezus na zijn kruisiging nog hebben gezien. Hier kan ik nog een heel verslag over schrijven maar ik zou het kort houden.

Paulus schrijft in zijn eerste brief aan de christelijke gemeente in Korinthe het volgende:
quote:
1 Broeders en zusters, ik herinner u aan het evangelie dat ik u verkondigd heb, dat u ook hebt aangenomen, dat uw fundament is 2 en uw redding, als u tenminste vasthoudt aan de boodschap die ik u verkondigd heb. Anders bent u tevergeefs tot geloof gekomen. 3 Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat, 4 dat hij is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat, 5 en dat hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen. 6 Daarna is hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders en zusters tegelijk, van wie er enkelen gestorven zijn, maar de meesten nu nog leven. 7 Vervolgens is hij aan Jakobus verschenen en daarna aan alle apostelen. 8 Pas op het laatst is hij ook aan mij verschenen, aan het misbaksel dat ik was. 9 Want ik ben de minste van de apostelen, ik ben de naam apostel niet waard omdat ik Gods gemeente heb vervolgd. 10 Alleen dankzij zijn genade ben ik wat ik ben. En zijn genade is bij mij niet zonder uitwerking gebleven. Integendeel, ik heb harder gezwoegd dan alle andere apostelen, niet op eigen kracht maar dankzij Gods genade. 11 Hoe dan ook, of zij het nu zijn of ik, wij verkondigen allemaal dezelfde boodschap, en door die boodschap bent u tot geloof gekomen.
Paulus geef hier b.w.v.s. aan dat Korintiërs het bij die ooggetuigen na kunnen vragen als ze dat zouden willen. Dat Paulus weet dat een aantal van die ooggetuigen gestorven zijn, geeft aan dat hij er veel ook persoonlijk kent. De Korintiërs zouden aan Paulus kunnen vragen: "Hey Paulus, geef ons eens wat van die namen, dan gaan we zelf eens in Jeruzalem kijken of zij Jezus echt allemaal gezien hebben na zijn dood."
Waarom zou Paulus dit erin zetten als het een grote fabel is? Als het allemaal verzonnen zou zijn, graaft hij hier toch echt zijn eigen graf.

Hij kan het ook niet geschreven hebben met de lezers van de bijbel in het achterhoofd, aangezien Paulus deze brief nietsvermoedend schreef aan die Korintiërs, niet wetend dat anderen het ooit zouden lezen of dat er ooit iets als een Bijbel zou komen. En de meeste historici zijn het er wel over eens dat deze brief echt door Paulus is geschreven rond 55 jaar n.c.
  woensdag 19 september 2007 @ 11:17:19 #227
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53295051
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:39 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Deze 'constellation' werd pas echt goed vastgelegd in de 16e eeuw! Toen bestond het christelijk geloof al zo'n 1600 jaar.
[..]
Meneer heeft nognooit van de sumerische beschaving gehoord zeker..
En nee ik ga niet met je in discussie, ik kan dan net zo goed in een dierenwinkel staan praten dan.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  woensdag 19 september 2007 @ 11:18:52 #228
pi_53295092
On-topic:
quote:
In de vierde eeuw zorgde keizer Constantijn de Grote ervoor dat Kerstmis op 25 december zou vallen. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), 'besloot' Constantijn dat hij rond deze feestdagen geboren moest zijn.
bron

Zeitgeist verteld in weze weinig nieuws. Het is alleen iets meer uitgediept.
  woensdag 19 september 2007 @ 11:18:55 #229
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53295093
Jezus is niet de enige die christus werd genoemd, kristos is een titel en meerdere mensen hebben deze titel gehad, onder andere als voorbeeldje bar kochba.
  woensdag 19 september 2007 @ 11:20:22 #230
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53295128
En dit:
quote:
Hieruit concluderen historici dat het in ieder geval zeer aannemelijk is:
- Dat Jezus geboren werd rond de tijd dat Herodes stierf.
- Dat hij zijn kinderjaren doorbracht in Nazareth.
- Dat hij gedoopt is door Johannes de Doper (die ook benoemd wordt door historici van die tijd).
- Dat Jezus leerlingen om zich heen had verzameld waarmee hij rondtrok door het platteland van Judea en Jeruzalem.
- Dat Jezus predikte over het 'koninkrijk van God'.
- Rond het jaar 30 ging Jezus naar Jeruzalem voor het Joodse paasfeest.
- Hij heeft opschudding veroorzaakt in de tempel. (volgens de bijbel: het wegjagen van de handelaren)
- Hij hield een laatste maaltijd met zijn leerlingen
- Hij werd gevangen genomen en ondervraagd door joodse gezachtsdragers in Jeruzalem (sanhedrin)
- Hij werd veroordeeld door Ponitus Pilatus.
Staat letterlijk gelijk met een twintigtal anderen.
Zo speciaal is jezus als mens dus niet geweest, of er is meer aan de hand...
Ga zeitgeist maar even kijken jongen, knap je van op.
pi_53295252
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:17 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Meneer heeft nognooit van de sumerische beschaving gehoord zeker..
En nee ik ga niet met je in discussie, ik kan dan net zo goed in een dierenwinkel staan praten dan.
Jammer.
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:18 schreef BaajGuardian het volgende:
Jezus is niet de enige die christus werd genoemd, kristos is een titel en meerdere mensen hebben deze titel gehad, onder andere als voorbeeldje bar kochba.
Ga je toch wel in discussie? Wat is precies je punt hier?
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:20 schreef BaajGuardian het volgende:
En dit:
Staat letterlijk gelijk met een twintigtal anderen.
Zo speciaal is jezus als mens dus niet geweest, of er is meer aan de hand...
Dat zeg je goed, er is meer aan de hand, hij is de zoon van God!

En blijkbaar is hij wel speciaal als mens geweest. Anders werd hij niet ter dood veroordeeld en had hij geen volgelingen die bereid waren te sterven voor hem.

En een normaal onopvallend mens wordt niet in zoveel bijbelse en buiten-bijbelse bronnen genoemd natuurlijk.
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:20 schreef BaajGuardian het volgende:
Ga zeitgeist maar even kijken jongen, knap je van op.
Ik heb hem al gezien. Altijd goed voor een glimlach inderdaad.
  woensdag 19 september 2007 @ 11:25:29 #232
pi_53295257
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:18 schreef BaajGuardian het volgende:
Het is ook al aangestipt dat een braaf persoon al snel zoon van God werd genoemd. En de sloppenwijken van Mexico sterven van de Jesús-en.
pi_53295278
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
On-topic:
[..]

bron

Zeitgeist verteld in weze weinig nieuws. Het is alleen iets meer uitgediept.
Zeitgeist (deel 1 althans) is regelrechte bullshit. Hoe vaak moet ik het nog voor je ontkrachten?

Ga eens in op mijn argumenten anders (met buiten-bijbelse bronnen!).
  woensdag 19 september 2007 @ 11:31:31 #234
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_53295414
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:25 schreef koningdavid het volgende:

[..]

En blijkbaar is hij wel speciaal als mens geweest. Anders werd hij niet ter dood veroordeeld en had hij geen volgelingen die bereid waren te sterven voor hem.
Er zijn meer mensen die ter dood veroordeeld zijn en volgelingen hadden die bereid waren te sterven voor hem, niet echt een uitzonderings positie toch.?

En zoon van god? dat staat toch los in deze discussie? want daarvoor zijn al meerder topics geweest en we hebben nog niet eens bewijs voor god, dus laat staan dat ie een zoon heeft gehad.
  woensdag 19 september 2007 @ 11:35:41 #235
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53295509
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:25 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Jammer.
[..]

Ga je toch wel in discussie? Wat is precies je punt hier?
[..]
Dat ik niet in discussie ga, ik kan nog wel reageren.
quote:
quote:
nee
quote:
En een normaal onopvallend mens wordt niet in zoveel bijbelse en buiten-bijbelse bronnen genoemd natuurlijk.
[..]
Ik veeg mijn reet af met het nieuwe testament, letterlijk
quote:
Ik heb hem al gezien. Altijd goed voor een glimlach inderdaad.
Ik ben nieteens langs geweest.
pi_53295562
Dit heeft weinig zin zo. Laten we inhoudelijk bezig blijven:

Jongens vertel me dan eens waar mijn ontkrachting tekort schiet. Misschien kan ik er nog een schepje bovenop doen.

Waarom geloven jullie wel in de Zeitgeist-theorie? Waar zijn jullie argumenten?
  woensdag 19 september 2007 @ 11:38:48 #237
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53295587
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:26 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Zeitgeist (deel 1 althans) is regelrechte bullshit. Hoe vaak moet ik het nog voor je ontkrachten?
Je maakt een grap toch?
quote:
Ik dacht dat ik in Onz zat toen ik dit las.
pi_53295608
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:37 schreef koningdavid het volgende:
Dit heeft weinig zin zo. Laten we inhoudelijk bezig blijven:

Jongens vertel me dan eens waar mijn ontkrachting tekort schiet. Misschien kan ik er nog een schepje bovenop doen.

Waarom geloven jullie wel in de Zeitgeist-theorie? Waar zijn jullie argumenten?
  woensdag 19 september 2007 @ 11:41:46 #239
pi_53295665
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:26 schreef koningdavid het volgende:

[..]

De bijbel is regelrechte bullshit, hoevaak moet ik dat nog ontkrachten?
pi_53295721
Ik krijg bijna zin om het op te geven. Ik dacht dat WFL een beetje niveau had. Ik probeer al dit hele topic een normale discussie (zo eentje met argumenten) op te zetten maar ik krijg als antwoord alleen maar wat flauwe theorietjes en ad hominems.

Wat een kneuzenkermis eigenlijk.
  woensdag 19 september 2007 @ 11:50:17 #241
pi_53295909
Ik ben Papierversnipperaar en ik ga KoningDavid nadoen:

In dit boek staat dat kabouters bestaan dus kabouters bestaan

Maar als dat boek nou onzin is?

In dit boek staan kabouters en bomen. Bomen bestaan dus kabouters bestaan ook!
pi_53295952
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

http://www.seniorplaza.nl/PoortvlietOproepDerKabouters.jpg

Misschien is het een idee om eens niet zo kinderachtig te doen en op mijn argumenten in te gaan. Ik heb vrijwel alles onderbouwt met andere bronnen dan de Bijbel. Dat negeer jij echter constant. Waarom?

Iets met een kat in het nauw enzo.
  woensdag 19 september 2007 @ 11:52:41 #243
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53295972
Laat ik het even samenvatten op een serieuze manier:

Oude testament is een letterlijke overlevering van de oude tijd met haar oude wetten en gebruiken.
Verkeerd geinterpeteerd en gemanipuleerd door diverse keizers en kerkelijken, gedeeltelijk vernietigd in de middeleeuwen.

Het Nieuwe testament is een bullshit verhaaltje dat een muur zet tussen het nu en onze ware geschiedenis, volledig te verwerpen. Mensen die het nieuwe testament geloven zijn dwaalgeesten of mentaal gehandicapten.

Het eerste geloof was een polytheisme, alle verhalen van het oude testament en haar god zelf ook zijn terug te linken aan het eerste polytheisme.

Jezus zijn verhaal is EXACT hezelfde als van horus en appolonyus en nog vele anderen.

Kristos(Christos) is een benaming en geen achternaam of bezit van enkel jezus.
Het is grieks voor "annointed one"

Jezus (yoshua) was mogelijk zover hij bestaan heeft iemand die zn tijd wat vooruit was en een rebel tegenover de romeinse bezetters, net als bar kochba maar dan geweldloos.

Daarna is hij gebruikt door dezelfde romeinse bezetters om de macht te behouden
De romeinen hebben dus met andere woorden het nieuwe testament "gesticht"
:ieve bijbellezers, degenen die volgens jullie jezus hebben vermoord zijn de stichters van het christendom, de stichters van een leugen.
  woensdag 19 september 2007 @ 11:54:11 #244
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53296008
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[afbeelding]

Omg! David!

http://www.youtube.com/watch?v=JaTghF5sq-o

woensdag 19 september 2007 @ 11:55:26 #245
pi_53296041
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:52 schreef BaajGuardian het volgende:

[...]

:ieve bijbellezers, degenen die volgens jullie jezus hebben vermoord zijn de stichters van het christendom, de stichters van een leugen.

Dus kabouters bestaan ook niet?

woensdag 19 september 2007 @ 11:55:54 #246
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53296048
Ik geloof ook in bomen trouwens.
  woensdag 19 september 2007 @ 11:57:36 #247
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53296100
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus kabouters bestaan ook niet?

Jazeker hebben die bestaan, net als reuzen.
pi_53296260
quote:

Oude testament is een letterlijke overlevering van de oude tijd met haar oude wetten en gebruiken.
Verkeerd geinterpeteerd en gemanipuleerd door diverse keizers en kerkelijken, gedeeltelijk vernietigd in de middeleeuwen.
Gedeeltelijk vernietigd in de middeleeuwen, pardon? Wat is je bron?
quote:
Het Nieuwe testament is een bullshit verhaaltje dat een muur zet tussen het nu en onze ware geschiedenis, volledig te verwerpen. Mensen die het nieuwe testament geloven zijn dwaalgeesten of mentaal gehandicapten.
Bla bla, ad hominems, bla bla.
Het Nieuwe Testament is ten eerste 'geen verhaaltje', maar een bundeling van verschillende schriften die onafhankelijk van elkaar zijn geschreven op verschillende plaatsen en tijdstippen.
Bijna geen een historicus vindt het een 'bull shit verhaaltje', maar jij wel. Ik ben echt geneigd je te geloven nu, echt waar.
quote:
Het eerste geloof was een polytheisme, alle verhalen van het oude testament en haar god zelf ook zijn terug te linken aan het eerste polytheisme.
Ok.... dus?
quote:
Jezus zijn verhaal is EXACT hezelfde als van horus en appolonyus en nog vele anderen.
Niet dus, Horus heb ik al uitgebreid ontkracht. De eerste verhalen van Appolonius zijn pas opgeschreven in 180 n.c.
Het is dus juist andersom gejat slimmerik.

Er zijn trouwens verschillende Appoloniussen, dus het helpt ook als je zegt welke je bedoelt.
quote:
Kristos(Christos) is een benaming en geen achternaam of bezit van enkel jezus.
Het is grieks voor "annointed one"
Ok. En nu je punt?
quote:
Jezus (yoshua) was mogelijk zover hij bestaan heeft iemand die zn tijd wat vooruit was en een rebel tegenover de romeinse bezetters, net als bar kochba maar dan geweldloos.
Wat is hiervoor je bron?
quote:
Daarna is hij gebruikt door dezelfde romeinse bezetters om de macht te behouden
De romeinen hebben dus met andere woorden het nieuwe testament "gesticht"
De schriften zijn al gedateerd van ver voordat het een legale godsdienst werd in het Romeinse Rijk.
  woensdag 19 september 2007 @ 12:05:39 #249
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53296301
Jij weet dus echt geen ene flikker van de geschiedenis, weet je iig wel waarom ik niet met je in discussie ga, fopgelovige.
pi_53296386
Tja, ik ben de enige die zich uberhaupt beroept op de geschiedenis en bronnen aandraagt.
Jullie lullen alleen maar wat in het rond en botvieren jullie frustratie d.m.v. beledigingen.

Voor de laatste keer: het zou fijn zijn als er een keer inhoudelijk op mijn argumenten/ontkrachtingen zou worden ingegaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')