abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 september 2007 @ 18:48:49 #151
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53277020
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:44 schreef Apropos het volgende:

[..]

Wat een verwarde manier van redeneren.
Ik kan zeggen dat ik in God geloof. Misschien heb ik daar voordeel bij. Maar het is niet waar. Dat heet liegen. Begrijp je dat?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 18 september 2007 @ 18:58:15 #152
76173 bramos-elvis
FC Eindhoven 1909-2009
pi_53277301
quote:
Dat is hetzelfde dat als ik over 20 jaar een verhaal verzin over een bekend persoon die in 2004 werd vermoord door de AIVD o.i.d. Iedereen zal dan zoiets hebben van: WTF, waarom ken ik hem niet dan?
Dit slaat echt als een tang op een varken.
quote:
De eerste christenen (die bereid waren te sterven voor Jezus) geloofden dit enkel om macht te krijgen over andere mensen?!? Wat voor macht dan? Nogmaals: ze hadden GEEN macht.
Christenen waren de verschoppelingen van de samenleving, bovendien kende het een a-hierarchische cultuur. Iedereen is gelijk, zelfs hun ongelovige medemens die hen discrimineerde.
Er is geen sterker leger dan een leger dat bereidt is te sterven voor je leider/god. Het leven is niets waard, na je dood komt de beloning pas. Hoeveel macht oefen je uit als leider/goddelijke als je mensen zover krijgt om voor je te sterven.

Een leider die dat voor elkaar krijgt heeft macht!
Accept you're dead and start living
  dinsdag 18 september 2007 @ 19:00:47 #153
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53277410
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:44 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee. Er is ook niet zoiets als 'het bijbelverhaal'. Zoals je (hopelijk) weet is de bijbel een verzameling van verschillende schriften.
Er is ook niet zoiets als het Nieuwe Testamentverhaal. Nee, het Nieuwe Testament is een verzameling van de meest oude en betrouwbare schriften over Jezus.
Waarom zijn dit de meest betrouwbare geschriften over Jezus? Omdat ze het kortst na zijn dood zijn neergeschreven?
Niet meer actief op Fok!
pi_53277718
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:58 schreef bramos-elvis het volgende:
Er is geen sterker leger dan een leger dat bereidt is te sterven voor je leider/god. Het leven is niets waard, na je dood komt de beloning pas. Hoeveel macht oefen je uit als leider/goddelijke als je mensen zover krijgt om voor je te sterven.

Een leider die dat voor elkaar krijgt heeft macht!
Ja, alleen een klein detail: die leider was zelf al dood voordat hij dit 'voor elkaar kreeg'.
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:00 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Waarom zijn dit de meest betrouwbare geschriften over Jezus? Omdat ze het kortst na zijn dood zijn neergeschreven?
En omdat deze verschillende geschriften gegevens bevatten die grotendeels met elkaar overeenkomen. Zolang jij geen betrouwbaardere schriften over Jezus kan noemen blijven de evangeliën de ouste en meest betrouwbare schriften over Jezus.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  dinsdag 18 september 2007 @ 19:26:31 #155
pi_53278354
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:44 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee. Er is ook niet zoiets als 'het bijbelverhaal'. Zoals je (hopelijk) weet is de bijbel een verzameling van verschillende schriften.
Er is ook niet zoiets als het Nieuwe Testamentverhaal. Nee, het Nieuwe Testament is een verzameling van de meest oude en betrouwbare schriften over Jezus.

Wat jij nu van mij vraagt is de de meest oude en betrouwbare bronnen over Jezus weg te gooien om te geloven in jouw ongefundeerde onderbuikgebrabbel? Waarom zou ik in hemelsnaam?
[..]
Je vertrouwt die bronnen onvoorwaardelijk, maar die bronnen zijn onderdeel van je religie. Die geschriften zijn geschreven om de religie vorm te geven. Het is alsof ik mijn auto de beste vind omdat dat in de handleiding staat.
quote:
Van wat voor macht profiteerden die 'mensen erachter' dan?
Geld, vrouwen. Alle macht die de gemiddelde manager van een populaire artiest tegenwoordig heeft.

"Actually, there is more money in religion than there is in Rock 'n Roll" (Bono 1987)
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_53278396
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:08 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ja, alleen een klein detail: die leider was zelf al dood voordat hij dit 'voor elkaar kreeg'.
[..]

En omdat deze verschillende geschriften gegevens bevatten die grotendeels met elkaar overeenkomen. Zolang jij geen betrouwbaardere schriften over Jezus kan noemen blijven de evangeliën de ouste en meest betrouwbare schriften over Jezus.
Dat heeft mij wel es verbaasd, dat er niet meer teksten zijn waar Jezus in wordt genoemd, maar dat is ook wat moeilijk in te schatten. Dat Matteus en Lucas voor zo'n 90% met elkaar overeenkomt, heeft mensen ertoe laten denken dat er een bron is voor deze 2 evangelieën. Dat geschriften met elkaar overeenkomen, zegt natuurlijk weinig. Je weet niet of ze van een eerdere gezamelijke bron komen.
  dinsdag 18 september 2007 @ 19:32:14 #157
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53278517
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 17:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat weet je niet. Wel eens van Galileo Galileï gehoord? Hij vond uit dat de aarde niet het centrum, van het heelal was en werd door de kerk tot de orde geroepen. De kerk deed dat omdat die kennis niet strookte met de religie, maar wie zegt dat de machthebbers van die tijd werkelijk geloofde dat Galileï fout zat? De kennis die Galileï bracht was een gevaar voor de machthebbers. Maar het zegt niets over wat de machthebbers zelf geloofden.
Hallo, dan hebben we het over de zeventiende eeuw, de vroegmoderne tijd, de tijd waarin logica en wetenschap inderdaad terrein beginnen te winnen. Mijn post echter ging over de duizenden en duizenden jaren daarvóór, de tijd van het magisch denken en van de 'goddelijke roeping' van vorsten.
quote:
Denk je dat de Faraoh's zelf geloofden dat ze goden waren? Waar baseer je dat op?
Ja, dat denk ik. Dat baseer ik onder andere op de godskoleertig grote moeite die gestoken is het bouwen van tempels, piramiden, steles, obelisken en noem maar op. Waarom zo ontzettend veel moeite doen als je niet oprecht gelooft in een hiernamaals? Ja, om je volk te imponeren, maar dat kan ook met een groot, luxueus overheidgebouw. Het opvallende is juist dat haast alle Egyptische monumenten gericht zijn op een leven na de dood.
Bovendien ontbreken bewijzen van het tegendeel. Al werd er maar eens één document gevonden waarin staat: 'Die n00bs geloven dat ik door de goden gezonden ben, maar die bestaan heul niet rolfmao.' Maar dergelijke documenten zijn nooit gevonden.

Waarom mensen geloven zal ik wel nooit begrijpen. Maar ik meen voldoende van de geschiedenis te weten om te beseffen dat mensen duizenden jaren lang daadwerkelijk geloofden, van keizer tot horige.
quote:
Denk je dat Bush er werkelijk in geloofde dat er massavernitigingswapens in Irak waren? Ik weet zeker van niet, Blair geloofde er ook niet in. Dat is duidelijk. Maar dat is ook niet belangrijk Het gaat er om dat de massa, de stemmers, de belastingbetalers het geloofden.

Waarom zou dat 2000 jaar geleden anders zijn geweest?
Natuurlijk, macht verkrijgen en behouden is altijd gepaard gegaan met gelieg en bedrieg. Denk bijvoorbeeld aan de vele vervalste 'eeuwenoude' documenten die in de middeleeuwen in omloop waren om de paus meer macht te geven, of juist zijn tegenstanders. Maar ik denk dat het geloof daarbuiten, nee, daarboven stond. Het geloof was zo ontzettend aanwezig, zo allesomvattend dat het voor ons niet te begrijpen is.
  dinsdag 18 september 2007 @ 19:32:41 #158
pi_53278527
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:08 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Elvis is dood, maar er word nog veel geld aan hem verdient. Rembrand is dood, maar hij heeft nog veel bewonderaars, mensen die net zo willen schilderen als hij.
quote:
De handleiding van mijn auto zegt alleen wat de fabrikant mij over mijn auto wil vertellen.
pi_53278572
goed topic
pi_53278930
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:32 schreef Frollo het volgende:

Ja, dat denk ik. Dat baseer ik onder andere op de godskoleertig grote moeite die gestoken is het bouwen van tempels, piramiden, steles, obelisken en noem maar op. Waarom zo ontzettend veel moeite doen als je niet oprecht gelooft in een hiernamaals? Ja, om je volk te imponeren, maar dat kan ook met een groot, luxueus overheidgebouw. Het opvallende is juist dat haast alle Egyptische monumenten gericht zijn op een leven na de dood.
Bovendien ontbreken bewijzen van het tegendeel. Al werd er maar eens één document gevonden waarin staat: 'Die n00bs geloven dat ik door de goden gezonden ben, maar die bestaan heul niet rolfmao.' Maar dergelijke documenten zijn nooit gevonden.

Waarom mensen geloven zal ik wel nooit begrijpen. Maar ik meen voldoende van de geschiedenis te weten om te beseffen dat mensen duizenden jaren lang daadwerkelijk geloofden, van keizer tot horige.
[..]
Ik denk inderdaad ook dat je de mensen te hoog inschat als je meent dat machthebbers vroeger religie puur als machtsmiddel gebruikten. Farao's, vorsten en andere machthebbers waren heus niet mensen die "boven hun religie" stonden. Ze maakten er alleen op een geprefereerde manier deel van uit.
pi_53279067
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad ook dat je de mensen te hoog inschat als je meent dat machthebbers vroeger religie puur als machtsmiddel gebruikten. Farao's, vorsten en andere machthebbers waren heus niet mensen die "boven hun religie" stonden. Ze maakten er alleen op een geprefereerde manier deel van uit.
Of ze erin geloofde of niet, ik denk dat leiders zichzelf eerder een bepaalde positie geven binnen een geloof, omdat ze de leider zijn. De leider moet immers wel hoger staan dan het volk, anders was het geen leider. Het volk moet dat wel geloven, omdat ze geloven in het geloof, waarin hun leider een bepaalde hogere positie bekleed of er meer vanaf weet (kennis = macht). Het is een denkbeeld dat zichzelf in stand houdt.
  dinsdag 18 september 2007 @ 19:50:42 #162
pi_53279142
quote:

[..]

Hallo, dan hebben we het over de zeventiende eeuw, de vroegmoderne tijd, de tijd waarin logica en wetenschap inderdaad terrein beginnen te winnen. Mijn post echter ging over de duizenden en duizenden jaren daarvóór, de tijd van het magisch denken en van de 'goddelijke roeping' van vorsten.
Je kan niet inschatten wat de machthebbers voor kennis hadden. Af en toe worden er dingen opgegraven doe ons doen vermoeden dat er in de oudheid veel meer kennis was dan we nu denken. De middeleeuwen worden niet voor niets "the dark ages"genoemd. Er is in die tijd veel kennis verloren gegaan of verborgen gehouden. Dat betekend niet automatisch dat die kennis er niet was. En dat het plebs bepaalde dingen niet weet betekend niet dat de machthebbers die kennis niet hebben. Kennis = macht.
quote:
Het gaat er om dat het volk het gelooft. Veel kennis werd mond op mond doorgegeven. De meest vanzelfsprekende dingen werden niet vastgelegd. Daar zijn we afgelopen eeuw eigenlijk pas mee begonnen. Alleen belangrijke dingen (religie en monarchie) werden met veel moeite uitgehakt. En dat deden ze niet om de machthebbers te vervelen.
quote:
Er waren vast wat machthebbers die het zelf ook geloofden, misschien is Bush er wel 1 van. Maar de meest intelligente en machtigste heersers wisten de zaken naar hun hand te zetten. Dat is veel moeilijker als je zelf in je onzin geloofd. Je zal je geloof op z'n minst zo moeten kunnen relativeren dat je het voor je eigen doeleinden kan gebruiken.
quote:
Natuurlijk, macht verkrijgen en behouden is altijd gepaard gegaan met gelieg en bedrieg. Denk bijvoorbeeld aan de vele vervalste 'eeuwenoude' documenten die in de middeleeuwen in omloop waren om de paus meer macht te geven, of juist zijn tegenstanders. Maar ik denk dat het geloof daarbuiten, nee, daarboven stond. Het geloof was zo ontzettend aanwezig, zo allesomvattend dat het voor ons niet te begrijpen is.
Voor het plebs was dat vast zo, maar door de eeuwen heen werd er door machthebbers gehoerd en gesloerd (ook door Pausen). Je maakt mij niet wijs dat die mensen echt zo godvruchtig waren als ze deden voorkomen..
pi_53279503
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je vertrouwt die bronnen onvoorwaardelijk, maar die bronnen zijn onderdeel van je religie. Die geschriften zijn geschreven om de religie vorm te geven. Het is alsof ik mijn auto de beste vind omdat dat in de handleiding staat.
Hier maak je al een bepaalde vooronderstelling: "die geschriften zijn geschreven om de religie vorm te geven". Waar is dit op gebaseerd?

Ik vind die bronnen zeer betrouwbaar. Ik zie niet in waarom ik ze niet mag gebruiken puur en alleen omdat ze honderden jaren later gebundeld zijn in de bijbel.
quote:

Geld, vrouwen. Alle macht die de gemiddelde manager van een populaire artiest tegenwoordig heeft.
Een artiest verdient geld, Jezus niet.

Sowieso een merkwaardige theorie. Omdat alle mensen die betrokken waren bij het ontstaan van het christendom arm waren en veelal vervolgd werden, voeg jij een fictief groepje mensen toe die de 'meesterbreinen' erachter waren en volkomen buiten schot bleven en ook nooit belicht werden.
Waar ze geld en vrouwen vandaan haalden is mij ook raadsel. Als mensen zo nodig geld wilden verdienen hadden ze zich beter bij de Joodse geleerden kunnen aansluiten. Niet bij een of andere timmerman die rondreisde en, voor die tijd, gevaarlijke verhalen vertelde.
quote:
"Actually, there is more money in religion than there is in Rock 'n Roll" (Bono 1987)
Klopt. Ik denk alleen niet dat Bono het hier heeft over Jezus en zijn volgelingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door koningdavid op 18-09-2007 20:10:05 ]
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_53279504
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
...
Prima, jij gelooft dat machthebbers niet in hun door henzelf gebruikte religie geloven, ik denk niet dat dat heel relevant is voor dit topic
pi_53279682
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat heeft mij wel es verbaasd, dat er niet meer teksten zijn waar Jezus in wordt genoemd, maar dat is ook wat moeilijk in te schatten. Dat Matteus en Lucas voor zo'n 90% met elkaar overeenkomt, heeft mensen ertoe laten denken dat er een bron is voor deze 2 evangelieën. Dat geschriften met elkaar overeenkomen, zegt natuurlijk weinig. Je weet niet of ze van een eerdere gezamelijke bron komen.
Als er een gemeenschappelijke bron zou zijn (bijvoorbeeld: Q) houdt dit in dat alles nog eerder gedateerd kan worden.
Zo zou er ook een 'lijdensverhaal' zijn opgeschrevenin de jaren 30 n.c., die Markus weer als bron gebruikt. Ook zou Paulus verwijzen naar bepaalde schriften (1. Cor. 15: 3-5) die al een paar jaar, of zelfs maanden, na Jezus dood zouden zijn opgeschreven.

De gemeenschappelijke bronnentheorie maakt de evangeliën wat mij betreft dus zeker niet minder betrouwbaar.
  dinsdag 18 september 2007 @ 20:17:29 #166
178198 Cheva
http://www.cheva.nl
pi_53280081
quote:

[..]

[..]
Ok, maar jij gaat er vanuit dat iedereen hier van af wist.
Maar opzich hoeft er maar 1 ooit te hebben geweten dat het als een macht middel diende .
En wat is dan de beste manier om te zorgen dat het nooit ontdenkt word? Juist, je zorgt dat je opvolger niet weet dat jij er niet in gelooft, en zo zal iedereen daarna het geloven.

Plus, ook nog het feit dat geloof niet echt door de Farao/Koning werd beleid, maar door een hoge priester/cardinaal.
  dinsdag 18 september 2007 @ 20:18:34 #167
pi_53280126
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 20:01 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Hier maak je al een bepaalde vooronderstelling: "die geschriften zijn geschreven om de religie vorm te geven". Waar is dit op gebaseerd?
Heb je een andere onafhankelijke bron voor het christendom?
quote:
Ik vind die bronnen zeer betrouwbaar. Ik zie niet in waarom ik ze niet mag gebruiken puur en alleen omdat ze honderden jaren later gebundeld zijn in de bijbel.
Je Bijbel IS je religie.
quote:
Een artiest verdient geld, Jezus niet.
Hoe weet je dat? Kreeg Jezus nooit giften? Gaven ze de arme zwervende visser/timmerman die ze zo bewonderden nooit te eten en te drinken? Makkelijk leven, je verteld een mooi verhaal en je mag gratis eten en de nacht doorbrengen. Met een beetje geluk komt er nog een leuk meisje naast je liggen. Doet niets onder voor de gemiddelde artiest.
quote:
Sowieso een merkwaardige theorie. Omdat alle mensen die betrokken waren bij het ontstaan van het christendom arm waren en veelal vervolgd werden, voeg jij een fictief groepje mensen toe die de 'meesterbreinen' erachter waren en volkomen buiten schot bleven ook nooit belicht werden.
Waar ze geld en vrouwen vandaan haalden is mij ook raadsel. Als mensen zo nodig geld wilden verdienen hadden ze zich beter bij de Joodse geleerden kunnen aansluiten. Niet bij een of andere timmerman die rondreisde en, voor die tijd, gevaarlijke verhalen vertelden.
Er gaan geruchten dat Bush een marionet is van een schaduwregering. Weet je echt wie nu de macht heeft? Denk je dat die mensen zichzelf bekend gaan maken?
quote:
Klopt. Ik denk alleen niet dat Bono het hier heeft over Jezus en zijn volgelingen.
Ken jij Bono persoonlijk?
pi_53280672
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 20:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Heb je een andere onafhankelijke bron voor het christendom?
Een bron voor het christendom? De theologie van het christendom? Het ontstaan van het christendom?
Wees eens duidelijk s.v.p.
quote:

Je Bijbel IS je religie.
Niet. Mijn geloof in God en Jezus Christus is mijn religie. De bijbel leert mij dingen over Jezus en mijn religie.
quote:
Hoe weet je dat? Kreeg Jezus nooit giften? Gaven ze de arme zwervende visser/timmerman die ze zo bewonderden nooit te eten en te drinken? Makkelijk leven, je verteld een mooi verhaal en je mag gratis eten en de nacht doorbrengen. Met een beetje geluk komt er nog een leuk meisje naast je liggen. Doet niets onder voor de gemiddelde artiest.
Jezus kreeg wel degelijk eten, drinken en onderdak als hij rondreisde maar geld? Waarschijnlijk niet. Hij sprak altijd over geld en 'aardse schatten' als tijdelijke dingen die toch wel vergaan. "Je kan je beter richten op je schatten in de hemel."
quote:
Met een beetje geluk komt er nog een leuk meisje naast je liggen. Doet niets onder voor de gemiddelde artiest.

Kom je ook nog met argumenten die wel ERGENS op gebaseerd zijn? Of kom je alleen maar met jouw fictieve verhaaltjes die ik vervolgens moet gaan ontkrachten?
quote:
Er gaan geruchten dat Bush een marionet is van een schaduwregering. Weet je echt wie nu de macht heeft? Denk je dat die mensen zichzelf bekend gaan maken?
Uhm nee. Maar als Bush & consorten compleet uitgemoord worden, zal het waarschijnlijk niet lastig zijn die mannen achter Bush te ontmaskeren. Bij Jezus is dat zelfs 2000 jaar na dato nooit gebeurd. Sterker nog er is vrijwel niemand die op zulke absurde ideëen komt, behalve jij.
quote:
Ken jij Bono persoonlijk?
Nee. Maar jij wilt beweren dat de mensen om Jezus heen meer geld hadden de rock&roll industrie nu?
Volgens mij is dit echt een van de de dommere discussies die ik ooit hier heb gevoerd.

Trouwens, Bono is christen toch?
  dinsdag 18 september 2007 @ 20:57:07 #169
pi_53281767
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 20:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Een bron voor het christendom? De theologie van het christendom? Het ontstaan van het christendom?
Wees eens duidelijk s.v.p.
Je geloof en de bijbel horen bij elkaar. Je kan je religie niet aan iemand anders bewijzen door de bijbel aan te halen. Als ik niet in God/Jezus geloof is de bijbel verder waardeloos.
quote:
Jezus kreeg wel degelijk eten, drinken en onderdak als hij rondreisde maar geld? Waarschijnlijk niet. Hij sprak altijd over geld en 'aardse schatten' als tijdelijke dingen die toch wel vergaan. "Je kan je beter richten op je schatten in de hemel."
Je kon in die tijd dus in je levensonderhoud voorzien door zalvend rond te lopen. Dat is beter dan echt werken.
quote:

Kom je ook nog met argumenten die wel ERGENS op gebaseerd zijn? Of kom je alleen maar met jouw fictieve verhaaltjes die ik vervolgens moet gaan ontkrachten?
Jij komt ook alleen maar met fictieve verhaaltjes.
quote:
Uhm nee. Maar als Bush & consorten compleet uitgemoord worden, zal het waarschijnlijk niet lastig zijn die mannen achter Bush te ontmaskeren. Bij Jezus is dat zelfs 2000 jaar na dato nooit gebeurd. Sterker nog is er vrijwel niemand die op zulke absurde ideëen komt, behalve jij.
Dan praat je niet vaak met ongelovigen. Het is algemeen bekend dat macht en religie hand in hand gaan.
quote:
Nee. Maar jij wilt beweren dat de mensen om Jezus heen meer geld hadden de rock&roll industrie nu?
Je moet het naar de tijd zien. In die tijd had je nog geen limousines en privé-vliegtuigen.
quote:
Volgens mij is dit echt een van de de dommere discussies die ik ooit hier heb gevoerd.
Je hebt nog steeds niet bewezen dat God bestaat.
quote:
Trouwens, Bono is christen toch?
Ja.
pi_53282835
Idd Papierversnipperaar, de Bijbel als bron aanhalen is natuurlijk een lachertje als iemand per definitie al niet in religie gelooft. Zeker aangezien de Bijbel zo'n beetje de basis is voor het huidige Christendom.
Over fictieve verhalen gesproken. Of better yet, metaforen .
-
pi_53283272
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:20 schreef Dr.Daggla het volgende:
Idd Papierversnipperaar, de Bijbel als bron aanhalen is natuurlijk een lachertje als iemand per definitie al niet in religie gelooft. Zeker aangezien de Bijbel zo'n beetje de basis is voor het huidige Christendom.
Nee, het is geen "lachertje". Je moet alleen kritisch naar de verhalen kijken. Er zijn genoeg verhalen te vinden in de Bijbel waarvan de historiciteit wordt betwijfeld, of die historisch gezien ronduit onwaarschijnlijk zijn. Maar dat betekent niet dat alle verhalen en feiten flauwekul zijn. In de profetieën kun je bijvoorbeeld heel mooi aflezen wat voor maatschappelijke en sociale ontwikkeling Israël doorging ten tijde van de deportaties. De wanhoop tijdens het verblijf in Babylon lees je in Genesis en de Psalmen terug. Zo kun je doorgaan. Daarnaast kun je als niet-Christen genoeg uit de bijbel halen. De bijbel als lachertje afdoen voor niet-gelovigen vind ik heel erg beperkt. Zowel qua wijsheden als qua historie.
pi_53283586
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 20:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je geloof en de bijbel horen bij elkaar. Je kan je religie niet aan iemand anders bewijzen door de bijbel aan te halen. Als ik niet in God/Jezus geloof is de bijbel verder waardeloos.
Ik hoef ook niet mijn religie te bewijzen voor jou. We voeren hier een discussie over Jezus. Ik haal de meest oude en betrouwbare bronnen over het leven van Jezus aan. Jij accepteert die bronnen niet omdat ze nou eenmaal in de bijbel gebundeld zijn.

Tja... maar wat is je alternatief? Een of ander warrig vergezocht verhaaltje waar geen enkele bron voor te vinden is.

Way to go man.
quote:
Je kon in die tijd dus in je levensonderhoud voorzien door zalvend rond te lopen. Dat is beter dan echt werken.
Ja leuk he. Lekker sterven aan het kruis enzo!
quote:
Jij komt ook alleen maar met fictieve verhaaltjes.
Nee, ik kom met historische bronnen. Niet met achterlijke zelfverzonnen theoriën die je alleen kan bedenken in de kroeg als je aangeschoten dan wel high bent.
quote:
Dan praat je niet vaak met ongelovigen. Het is algemeen bekend dat macht en religie hand in hand gaan.
Dat is mijn punt ook niet. Ik ken niemand anders die serieus in jouw 'Jezus is eigenlijk getraind om Zoon van God te zijn door mannen achter de schermen, die rijk werden van Jezus'-verhaaltje geloofd. Dat is mijn punt.
quote:
Je hebt nog steeds niet bewezen dat God bestaat.
Nee, en dat zal ik ook nooit doen. Maar wat heeft dit met deze discussie te maken?
pi_53283626
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:20 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ga jij nou maar eens die geweldige metaforen posten dan.
  dinsdag 18 september 2007 @ 21:49:13 #174
pi_53283990
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:38 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik hoef ook niet mijn religie te bewijzen voor jou. We voeren hier een discussie over Jezus. Ik haal de meest oude en betrouwbare bronnen over het leven van Jezus aan. Jij accepteert die bronnen niet omdat ze nou eenmaal in de bijbel gebundeld zijn.

Tja... maar wat is je alternatief? Een of ander warrig vergezocht verhaaltje waar geen enkele bron voor te vinden is.
Dus jouw geloof is alleen maar gebaseerd op de bijbel. En daarmee probeer jij iedere discussie op slot te zetten: het staat in de bijbel dus het is zo.

Weinig discussie dus.
pi_53284167
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:39 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ga jij nou maar eens die geweldige metaforen posten dan.
Ja, dat wilde ik doen.. Maar toen bedacht ik me dat je net zo goed even die docu kan kijken waarin alles perfect wordt uitgelegd..
Behalve dat, ik ben net thuis en heb flink lopen zondigen net. .
-
pi_53284462
Hoe durf je de Bijbel trouwens betrouwbaar te noemen, .
-
pi_53284601
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, het is geen "lachertje". Je moet alleen kritisch naar de verhalen kijken. Er zijn genoeg verhalen te vinden in de Bijbel waarvan de historiciteit wordt betwijfeld, of die historisch gezien ronduit onwaarschijnlijk zijn. Maar dat betekent niet dat alle verhalen en feiten flauwekul zijn. In de profetieën kun je bijvoorbeeld heel mooi aflezen wat voor maatschappelijke en sociale ontwikkeling Israël doorging ten tijde van de deportaties. De wanhoop tijdens het verblijf in Babylon lees je in Genesis en de Psalmen terug. Zo kun je doorgaan. Daarnaast kun je als niet-Christen genoeg uit de bijbel halen. De bijbel als lachertje afdoen voor niet-gelovigen vind ik heel erg beperkt. Zowel qua wijsheden als qua historie.
Ik doelde eerder op het feit dat hij het in een discussie met een niet-gelovige aanhaalt als bewijs.
In dat opzicht is het zeker een lachertje. Dat er hele mooie dingen in staan, geloof ik best. Maar ook in afleveringen van Alfred J. Kwak zitten heel mooie moralen verwerkt. En voor historische feiten verdiep ik mij liever in geschiedenisboeken, dan de Bijbel.
Besides that, de waanhoop tijdens het verblijf in Babylon? Waarom zou ik dat terug willen lezen (en ik bedoel het niet vanuit desinteresse, eerder als vraag wat ik er zou moeten lezen) en in hoeverre kan je er vanuit gaan dat dat wat er staat ook echt gebeurd is. Ik bedoel, ook de Grieken schreven prachtige verhalen over Troje, maar in hoeverre is dat allemaal ook echt zo gebeurd.
-
  dinsdag 18 september 2007 @ 22:07:08 #178
178198 Cheva
pi_53284678
De Metaforen die ze in Zeitgeist als voorbeeld gaven was bevoorbeeld de resurrection .

Het sterven van jezus is de metafoor van het sterven van de zon in de december maanden.
Wanneer de zon minder lang begint te schijjnen, wat voor de mensen leek alsof de zon stierf.
Maar op de 22 stop de zon met sterven want dan is de zon op ze laagste punt. Dan stopt de zon met dalen voor 3 dagen(22,23,24 DEC), en in ze zon het dichts in de buurt van het kruis sterrenstelsel.
Dan op de 25 begint de Zon weer met stijgen en beginnen de dagen weer langer te worden.

Daarom zegt men de Zon stierf op het Kruis, bleef dood voor 3 dagen, om daarna weer geboren te worden.

Een ander mooi voorbeeld is Jezus en de 12 Discipelen .
Men zou daar eigenlijk de zon, en de 12 sterren beelden mee bedoelen.
dus als men zegt Jezus trok rond met de 12 Discipelen .
Bedoelt men de zon draait rond met de 12 sterrenbeelden

Vaak zie je Jezus afgebeeld met ze hoofd in het midden van de kruis, dus stelt hij de zon voor die in het midden kruis staat.

[ Bericht 10% gewijzigd door Cheva op 18-09-2007 22:25:16 ]
pi_53284889
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat voor wijsheden kan jij uit de bijbel halen, die een ander persoon niet zelf kan bedenken?
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 09:39 schreef averty het volgende:

[..]

Zo klinkt onzin dan ook het meest plausibel, als er een kern van waarheid in zit...
pi_53285719
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 02:51 schreef DaantjeF het volgende:

[..]

ga dat even met Ashavan of Dromenvanger bespreken, die kunnen je dat beter uitleggen. Ik heb er inmiddels geen zin meer in.

Laat ik het zo stellen: er zit een patroon in, de bijbel en andere geschriften maken er gebruik van. je kunt er gevoelig voor worden en het "gaan zien" en "voelen".

Pulp fiction gezien trouwens? let eens op de getallen en klokken die overal in de film op hetzelfde tijdstip stil staan. Snap je wat het gele licht in het koffertje is? Snap je de code van het koffertje 666?

Bestudeer het eens als je zin hebt.
Ik zie al 3 jaar dubbele tijden etc...godzijdank wordt het minder
nu is het 22.33

wat zei ik nu ook alweer?
lol
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_53285772
trouwens fok is niet atoomgestuurd qua tijd dus..hier was het 22.33 uur!!!!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_53285919
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus jouw geloof is alleen maar gebaseerd op de bijbel.
Nee hoor. Helemaal niet. Maar het gaat niet om mijn geloof hier. Het gaat om de historiciteit van Jezus. En hoeveel bijbelse en buiten-bijbelse bronnen moet ik nog noemen om mijn verhaal te onderbouwen tegen jouw debiele fabeltje?
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En daarmee probeer jij iedere discussie op slot te zetten: het staat in de bijbel dus het is zo.

Weinig discussie dus.
Ach ik discussier ten minste met argumenten en bronnen, niet met one-liners of zotte theoriën
pi_53286041
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:53 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Ja, dat wilde ik doen.. Maar toen bedacht ik me dat je net zo goed even die docu kan kijken waarin alles perfect wordt uitgelegd..
Ik heb al aangegeven waarom ik die theorie onzin vind.

Ik heb weinig zin om alle argumenten eerst voor jou op papier te zetten om ze vervolgens zelf te ontkrachten. Als jij daar zelf geen zin in hebt, moet je ook niet zeiken dat niemand er op ingaat.

De vergelijkingen met Horus/Mitra/etc. heb je al opgegeven trouwens?
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:00 schreef Dr.Daggla het volgende:
Hoe durf je de Bijbel trouwens betrouwbaar te noemen, .
Tja, ik ben de enige die hier uberhaupt bronnen noem en word er ook nog op aangevallen?

En het Nieuwe Testament is niet betrouwbaar over Jezus? Dan weet jij blijkbaar meer dan ik. Laat maar even zien waar het niet betrouwbaar is dan.

Of ben je daar ook te lui voor?
  dinsdag 18 september 2007 @ 22:42:14 #184
pi_53286128
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:34 schreef zhe-devilll het volgende:
trouwens fok is niet atoomgestuurd qua tijd dus..hier was het 22.33 uur!!!!
Je zit er iedere keer 1 minuut naast!

1 + 1 = 2: Het enige "even" priemgetal!
  dinsdag 18 september 2007 @ 22:47:23 #185
178198 Cheva
pi_53286365
wat info over de bronnen

Massey, Gerald - The Historic Jesus and the Mythical Christ, The Book Tree
Carpenter, Edward: Pagan and Christian Creeds: Their Origin and Meaning Book Tree, 1998
Acharya S - The Christ Conspiracy, Adventures Unlimited Press
Massey, Gerald - Ancient Egypt: Light of the World, Kessinger Publishing
Churchward, Albert -The Origin and Evolution of Religion, The Book Tree
Acharya S - Suns of God, Adventures Unlimited Press
Murdock, D.M. - Who was Jesus?, Steller House Publishing
Allegro, John - The Dead Sea Scrolls and the Christian Myth, Prometheus Books
Frazer, Sir James: The Golden Bough, Touchstone Pub., 1890
Maxwell, Tice, Snow - That Old Time Religion, The Book Tree
Rolleston, Frances: Mazzaroth, Rivingtons, Waterloo Place, 1862
Cumont, Franz: Astrology and Religion Among the Greeks and Romans Cosimo Classics 1912
King James Version, The Holy Bible, Holman
Fideler, David: Jesus Christ, Sun of God Quest Books, 1993
Berry, Gerald: Religions Of The World, Barnes & Noble Pub., 1965
Leedom, Tim C - The Book Your Church Doesn't Want You To Read, TS Books
Paine, Thomas - The Age of Reason
Wheless, Joseph: Forgery in Christianity: A Documented Record of the Foundations of the Christian Religion 1930
Remsburg, John E. - The Christ: A Critical Review and Analysis of the Evidence of His Existence, Prometheus Books
Massey, Gerald - Egyptian Book of the Dead and the Mysteries of Amenta, Kessinger Publishing
Irvin, Jan & Rutajit, Andrew - Astrotheology and Shamanism, The Book Tree
Doherty, Earl - The Jesus Puzzle: Did Christianity Begin with a Mythical Christ?, Age of Reason Pub.
Campbell, Joseph - Creative Mythology: The Masks of God, Penguin
Doane, T.W. - Bible Myths and Their Parallels in Other Religions, Health Research
Maxwell, Jordan: The Light of World (Film Series) IRES
Singh, Madanjeet: The Sun- Symbol of Power and Life, UNESCO, 1993
Flemming, Brian: The God Who Wasn't There (Film) 2005
The Naked Truth (Film) IRES
Jackson, John G. : Christianity Before Christ, American Atheist Press, 1985

The astrotheological and literary basis for the culmination of the Bible is, of course, a heated discussion, as it often directly interferes with the very identity of the believers of the Judeo-Christian Theology. The core of the arguments presented by those who think the information in Part 1 is unfounded or interpolated, is that the sources that I have used are by poor scholars, who lack association with "primary" sources. I want to clarify this issue by discussing one of my sources, the work of Gerald Massey, who was an Egyptologist who died in 1907. His work was in conjunction with a very prominent Egyptologist and Antiquary, Samuel Birch, an expert on hieroglyphics. Gerald Massey's gift for interpreting metaphoric literature, coupled with Birch's genius for understanding Hieroglyphics led to profound and controversial discoveries regarding information contained in such works as the Egyptian Book for the Dead, The Coffin Texts and the Pyramid texts. These discoveries can be found in Massey masterpieces such as Ancient Egypt, The Light of the World, and A Book of Beginnings. It's worth pointing out that hieroglyphics were not fully understood as a language until the 18/19th centuries, keeping its communications a secret for many 100s of years. Therefore, the staggering Egyptian parallels to the Cult of Equinoctial Christolatry (Christianity) were not well known in the modern age until that time. To understand that the information found isn't just a few points here and there that seem similar, I have uploaded an Appendix from Ancient Egypt, The Light of the World, which reflects a list of Egyptian mythological characteristics which were basically Christianized in the Canonical Gospels and the Book of Revelation.

[ Bericht 14% gewijzigd door Cheva op 18-09-2007 22:52:57 ]
pi_53286444
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:40 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik heb al aangegeven waarom ik die theorie onzin vind.

Ik heb weinig zin om alle argumenten eerst voor jou op papier te zetten om ze vervolgens zelf te ontkrachten. Als jij daar zelf geen zin in hebt, moet je ook niet zeiken dat niemand er op ingaat.

De vergelijkingen met Horus/Mitra/etc. heb je al opgegeven trouwens?
[..]

Tja, ik ben de enige die hier uberhaupt bronnen noem en word er ook nog op aangevallen?

En het Nieuwe Testament is niet betrouwbaar over Jezus? Dan weet jij blijkbaar meer dan ik. Laat maar even zien waar het niet betrouwbaar is dan.

Of ben je daar ook te lui voor?
Wil je een lijst met naslagwerken en boeken over dingen die niet kloppen in de bijbel? Ik kan er morgen een heleboel voor je opzoeken. Daar valt een heel nieuw subforum mee te vullen.

even een willekeurig voorbeeld:
quote:
The Roman Census, Bethlehem and Nazareth

“When the gospels were written, many years after Jesus' death, nobody knew where he was born. But an Old Testament prophecy (Micah 5:2) had led Jews to expect that the long-awaited Messiah would be born in Bethlehem. In the light of this prophecy, John's gospel specifically remarks that his followers were surprised that he was not born in Bethlehem: 'Others sai, This is the Christ. But some said, Shall Christ come out of Galilee? Hath not the scripture said, That Christ shall cometh of the seed of David, and out of the town of Bethlehem, where David was?'

Matthew and Luke handle the problem differently, by deciding that Jesus must have been born in Bethlehem after all. But they get him there by different routes. Matthew has Mary and Joseph in Bethlehem all along, moving to Nazareth only long after the birth of Jesus [...]. Luke, by contrast, acknowledges that Mary and Joseph lived in Nazareth before Jesus was born. So how to get them to Bethlehem at the crucial moment, in order to fulfil the prophecy? Luke says that, in the time when Cyrenius (Quirinius) was governer of Syria, Caesar Augustus decreed a census for taxation purposes, and everybody had to go 'to his own city'. [...]

Except that it is historical nonsense, as A.N. Wilson in Jesus and Robin Lane Fox in The Unauthorized Version (among others) have pointed out. David, if he existed, lived nearly a thousand years before Mary and Joseph. Why on earth would the Romans have required Joseph to go to the city where a remote ancestor had lived a millenium earlier? [...] Moreover, Luke screws up his dating by tactlessly mentioning events that historians are capable of independently checking. There was indeed a census under Governor Quirinius - a local census, not one decreed by Caesar Augustus for the Empire as a whole - but it happened too late: in AD 6, long after Herod's death.”

"The God Delusion" by Prof. Richard Dawkins, p93-94
de logica is ver te zoeken

[ Bericht 4% gewijzigd door boyv op 18-09-2007 23:10:37 ]
  dinsdag 18 september 2007 @ 22:53:20 #187
pi_53286614
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:37 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ach ik discussier ten minste met argumenten en bronnen, niet met one-liners of zotte theoriën
Je komt alleen maar met je geloof aanzetten. Ik heb geen andere bron gezien dan je eigen religie.
pi_53286621
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:07 schreef Cheva het volgende:
De Metaforen die ze in Zeitgeist als voorbeeld gaven was bevoorbeeld de resurrection .

Het sterven van jezus is de metafoor van het sterven van de zon in de december maanden.
Wanneer de zon minder lang begint te schijjnen, wat voor de mensen leek alsof de zon stierf.
Jezus stierf niet in december maar waarschijnlijk eind maart (het was Pesach). Wat is dan precies de overeenkomst?
quote:
Maar op de 22 stop de zon met sterven want dan is de zon op ze laagste punt. Dan stopt de zon met dalen voor 3 dagen(22,23,24 DEC), en in ze zon het dichts in de buurt van het kruis sterrenstelsel.
Dan op de 25 begint de Zon weer met stijgen en beginnen de dagen weer langer te worden.
De datum 25 december heeft niks met Jezus te maken (hij is waarschijnlijk geboren in het voorjaar) dus de enige vergelijking is dat Jezus drie dagen dood was en de zon drie dagen stopt met dalen?

Vrij karig weer hoor.
quote:
Daarom zegt men de Zon stierf op het Kruis, bleef dood voor 3 dagen, om daarna weer geboren te worden.
Wat is eigenlijk het kruis? De zon 'beweegt' toch van noord naar zuid en van zuid naar noord? Wat is dan de horizontale lijn?
quote:
Een ander mooi voorbeeld is Jezus en de 12 Discipelen .
Men zou daar eigenlijk de zon, en de 12 sterren beelden mee bedoelen.
dus als men zegt Jezus trok rond met de 12 Discipelen .
Bedoelt men de zon draait rond met de 12 sterrenbeelden
De zon 'passert' de sterrenbeelden, hij 'trekt niet rond' met ze?

Dus de enige overeenkomst is het getal 12? De 12 discipelen van Jezus corrseponderen met de 12 stammen van Judea uit het oude testament, niet sterrenbeelden.
quote:
[afbeelding]

Vaak zie je Jezus afgebeeld met ze hoofd in het midden van de kruis, dus stelt hij de zon voor die in het midden kruis staat.

[afbeelding]
Mooie plaatjes, maar het blijven interpretaties van kunstenaars en heeft verder niks met de bijbel te maken.
pi_53287334
Hier een boek over de tegenstrijdigheden in de evangeliën.

The Date of the Nativity in Luke (5th ed., 2006) - Richard Carrier
pi_53287675
TVP
pi_53287862
Is het niet dat we de Gregoriaanse kalender gebruiken welke weer een aangepaste versie is van de Juliaanse kalender? En onze jaartelling begonnen is bij de veronderstelde geboortedag van Christus?

Wanneer was dan die 25 december van Horus ergen 1500 BC

Wat ik uit het verhaal begrepen heb is dat tijd hier helemaal niet de issue is. Maar dat al deze figuren geboren zijn onder dezelfde constellatie die eigenlijk niets te maken heeft met onze 25 december.
Zij hebben alleen maar deze datum gebruikt om de hele mikmak in minder dan een uur (deel1) enigzins begrijpelijk voor Jan en Alleman neer te zetten.

Wat me wel aanspreekt in al die verhalen zoals Zeitgeist is dat ze allemaal terug komen op de "Power of Love". Vind je ook terug in het verhaal van Jezus.

Alleen de liefde kan ons reden.
Dat is volgens mij wel een waarheid.
pi_53287949
Maar dat maakt de hele mikmak eromheen nog niet waar.
  dinsdag 18 september 2007 @ 23:37:09 #193
pi_53288105
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 23:27 schreef Watuntrik het volgende:
Is het niet dat we de Gregoriaanse kalender gebruiken welke weer een aangepaste versie is van de Juliaanse kalender? En onze jaartelling begonnen is bij de veronderstelde geboortedag van Christus?

Wanneer was dan die 25 december van Horus ergen 1500 BC

Wat ik uit het verhaal begrepen heb is dat tijd hier helemaal niet de issue is. Maar dat al deze figuren geboren zijn onder dezelfde constellatie die eigenlijk niets te maken heeft met onze 25 december.
Zij hebben alleen maar deze datum gebruikt om de hele mikmak in minder dan een uur (deel1) enigzins begrijpelijk voor Jan en Alleman neer te zetten.

Wat me wel aanspreekt in al die verhalen zoals Zeitgeist is dat ze allemaal terug komen op de "Power of Love". Vind je ook terug in het verhaal van Jezus.

Alleen de liefde kan ons reden.
Dat is volgens mij wel een waarheid.
Liefde is da BomB

Jammer genoeg gaat religie meeer over geld en macht dan wat anders.
  dinsdag 18 september 2007 @ 23:45:02 #194
178198 Cheva
pi_53288350
Q
Jezus stierf niet in december maar waarschijnlijk eind maart (het was Pesach). Wat is dan precies de overeenkomst?

A Nou op de 25ste word de Zon god geboren, voor de heidenen dan.
En aangezien de rest klopt( de 3 dagen enzo...) lijkt het logisch dus dat men het hierover heeft.

Q
De datum 25 december heeft niks met Jezus te maken (hij is waarschijnlijk geboren in het voorjaar) dus de enige vergelijking is dat Jezus drie dagen dood was en de zon drie dagen stopt met dalen?

A
En het Sterven op een kruis , de wederopstanding.

Q
Wat is eigenlijk het kruis? De zon 'beweegt' toch van noord naar zuid en van zuid naar noord? Wat is dan de horizontale lijn?

A
Dit Kruis http://en.wikipedia.org/wiki/Crux

Q
Dus de enige overeenkomst is het getal 12? De 12 discipelen van Jezus corrseponderen met de 12 stammen van Judea uit het oude testament, niet sterrenbeelden.

A
Als Jezus de zon voorstelt dan klopt het dat de 12 discipelen de sterren beelden moeten voorstellen.

Then they will see the son of man coming in clouds with great power and glory.
Mark 13:26

As long as i am in the world
i am the light of the world
john 9:15

And go quickly, and tell his diciples that he is risen from the dead
Matt 28:6

And if i go and prepare a placefor you ,
i will come again, and receive you
John 14:3

To give the light of knowledge of the glory of God
2 Cor 4:6

Let us Cast off the works of darkness and let us put on the armor of light
Rom 13:12

Verily, i say unto thee, Except a man be Born again, he connot see the kingdom
John 3:3

They shall see the son coming in the clouds

But he that came down from heaven even the son which is in heaven.
John 3:13

Then came Jesus forth, wearing a crown of thorns
John 19:5

Je zou toch denken dat ze het over de zon hebben .
pi_53288733
De Fabeltjeskrant is ook niet de waarheid. Maar tussen de regels door heeft het wel een boodschap voor de kleintejs en daar ligt dan de clou.
pi_53289194
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:49 schreef boyv het volgende:

[..]

Wil je een lijst met naslagwerken en boeken over dingen die niet kloppen in de bijbel? Ik kan er morgen een heleboel voor je opzoeken. Daar valt een heel nieuw subforum mee te vullen.

even een willekeurig voorbeeld:
[..]

de logica is ver te zoeken
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 23:11 schreef boyv het volgende:
Hier een boek over de tegenstrijdigheden in de evangeliën.

The Date of the Nativity in Luke (5th ed., 2006) - Richard Carrier
Het geboortejaar van Jezus is inderdaad lastig vast te stellen. Volgens Mattheus kom je via Herodus uit bij 4 v.c. en met Lukas kom je via Quirinius uit bij ong. 6.n.c. Inderdaad een conflict in het Nieuwe-Testament.
Het zou mogelijk zijn dat Quirinius al eerder bewind voerde over Syrië, helemaal omdat niet bekend was via regeerde van 4 -1 v.c.
Ook zou het zo kunnen zijn dat er al een eerdere census werd vervaardigd omdat Josephus niet zegt dat de census in 6 n.c. de eerste was van Quirinius.
Ook zeggen velen dat Lukas in de oorspronkelijke tekst schrijft dat Jezus is geboren VOORdat Quirinius het bewind over Syrië voerden.

Of het zou een fout of tegenstrijdigheid kunnen zijn, inderdaad. Maar dat geeft dan ook wel aan dat de vroege kerk niet alle verschillen in de evangeliën heeft veranderd of gladgestreken.
Verder kan ik me er niet druk om maken omdat de overgrote meerderheid (vrijwel alles) van de gegevens in de evangeliën wel met elkaar overeen komen.
pi_53289232
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je komt alleen maar met je geloof aanzetten. Ik heb geen andere bron gezien dan je eigen religie.
Ik heb toch echt bronnen genoemd van Josephus, Tacitus, Plinius de Jongere en Lucianus van Samosota; let je wel op?
pi_53289312
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:16 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik heb toch echt bronnen genoemd van Josephus, Tacitus, Plinius de Jongere en Lucianus van Samosota; let je wel op?
Paarlen voor de zwijnen. Sommige mensen willen echt niet geloven. Misschien later wel, misschien nooit, maar uiteindelijk is het hun eigen verantwoordelijkheid.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_53289699
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 23:45 schreef Cheva het volgende:
Q

A Nou op de 25ste word de Zon god geboren, voor de heidenen dan.
En aangezien de rest klopt( de 3 dagen enzo...) lijkt het logisch dus dat men het hierover heeft.
Het lijkt mij totaal niet logisch.
Jezus is niet in december gestorven maar eind maart.
Er is geen bron die zegt dat Jezus op de 25ste wordt geboren, laat staan in december. Trouwens, het valt ook tegen hoeveel heidens goden geboren worden op de 25ste.

Ik zie vooral verschillen. De enige overeenkomst is dat Jezus drie dagen dood zou zijn en de zon drie dagen niet lijkt te 'bewegen'. Nou nou, een overweldigende overeenkomst!
Wist je dat er trouwens meer dagen in het jaar zijn dat de zon niet lijkt te 'bewegen'? Is hij dan ook 'dood'?
quote:
Q

A
En het Sterven op een kruis , de wederopstanding.
Sterven op het kruis? Wanneer 'sterft' een zon? Als de zon sterft als het niet lijkt te bewegen 'sterft' het meerdere malen per jaar.
quote:

Q

A
Dit Kruis http://en.wikipedia.org/wiki/Crux
Lees de tekst die erbij staat. Deze 'constellation' werd pas echt goed vastgelegd in de 16e eeuw! Toen bestond het christelijk geloof al zo'n 1600 jaar.
quote:
Q

A
Als Jezus de zon voorstelt dan klopt het dat de 12 discipelen de sterren beelden moeten voorstellen.
Ja als Jezus een kip was staan de 12 discipelen voor 12 eieren die meestal een eierdoos zitten. Een non-argument dit. Jezus stelt de zon niet voor en de 12 discipelen corresponderen met de 12 stammen van Judea.
quote:
Then they will see the son of man coming in clouds with great power and glory.
De zon komt over het algemeen juist niet 'IN WOLKEN' toch?
quote:
As long as i am in the world
i am the light of the world
john 9:15
Tja, beeldspraak met licht en duisternis. Zo kan je alles wel anders gaan interpreteren.
quote:
And go quickly, and tell his diciples that he is risen from the dead
Matt 28:6
Jep. Wat heeft dit met de zon te maken?
quote:
And if i go and prepare a placefor you ,
i will come again, and receive you
John 14:3
Als dit toch al een vergelijking met de zon moet zijn, weet ik het ook niet meer hoor.
quote:
To give the light of knowledge of the glory of God
2 Cor 4:6
Uhm... ja wat wil je hiermee zeggen? Brengt de zon ook 'het licht van de kennis'? Uhmm... ok.
quote:
Let us Cast off the works of darkness and let us put on the armor of light
Rom 13:12
Beeldspraak over licht en duisternis. Heeft niks met astrologie te maken.
quote:
Verily, i say unto thee, Except a man be Born again, he connot see the kingdom
John 3:3
Wat heeft dit met de zon te maken dan?
quote:
But he that came down from heaven even the son which is in heaven.
John 3:13
Huh. Als ik Johannes 3 bekijk, lees ik dit:

12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? 13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon? (3:13) de Mensenzoon – Andere handschriften lezen: ‘de Mensenzoon die in de hemel is’.
quote:
Then came Jesus forth, wearing a crown of thorns
John 19:5
Uhmm... wat heeft een dornenkroon met de zon te maken?
quote:
Je zou toch denken dat ze het over de zon hebben .
Ik heb dat idee echt totaal niet.
  woensdag 19 september 2007 @ 08:04:09 #200
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_53291349
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:39 schreef koningdavid het volgende:
Het lijkt mij totaal niet logisch.
Jezus is niet in december gestorven maar eind maart.
Er is geen bron die zegt dat Jezus op de 25ste wordt geboren, laat staan in december. Trouwens, het valt ook tegen hoeveel heidens goden geboren worden op de 25ste.
De enige reden waarom je de geboorte van Jezus op die datum vieren is omdat de heidense volken ook op die datum het midwinter feest vierden en de techniek die de katholieke kerk veelal gebruikt om mensen te laten geloven is bestaande feesten inlijfen en dan een andere betekenis geven.

In veel plaatsen op de wereld wordt midwinter nog steeds gevierd (denk aan Midwinterhoorns, feestvuren etc.)
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:39 schreef koningdavid het volgende:
Lees de tekst die erbij staat. Deze 'constellation' werd pas echt goed vastgelegd in de 16e eeuw! Toen bestond het christelijk geloof al zo'n 1600 jaar.
1200 jaar. Het begon met de oprichting van het Rooms Katholieke rijk en de vaststelling van de structuur van deze kerk tijdens de 1e Concille van Nicea in 425.

Het probleem blijft gewoon dat naast de bijbel er geen enkel objectief secundair bewijs is dat Jezus ooit bestaan heeft. Sterker nog, het enige werk van een historicus en tijdgenoot van Jezus dat wel over zijn bestaan spreekt, bleek later een vervalsing te zijn :S
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')