bron: http://www.1vandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=33227&nav=33227,33224,33225,33228,0quote:'Vliegtax kost 12.000 banen'
Een aantal vliegtuigmaatschappijen heeft besloten niet meer vanaf Nederlandse vliegvelden te vliegen in verband met de hoge kosten van de 'vliegtax'. Vliegtuigen van Corendon, Sky, Volariaweb en Ryan Air wijken uit naar vliegvelden vlak over de grens in Duitsland en Belgie. Volgens Schiphol kost dat de luchthaven op korte termijn 12.000 banen. Volgens Schiphol gaat het om lager opgeleid personeel, zoals grondpersoneel.
Uitzendingen: 21 maart 2008 / Nederland 1
De rechtbank in Den Haag bepaalde woensdag dat de vliegtax, een milieuheffing, officieel moet worden ingevoerd. Vluchten worden vanaf juli extra belast. Het gaat om 11 euro 25 per persoon voor een vlucht binnen de Europese Unie en 45 euro daarbuiten.
De extra belasting kost de luchtvaartmaatschappijen klanten. Daarom wijken ze massaal uit naar de luchthavens net buiten Nederland. Vliegtuigmaatschappij Sky maakte vandaag bekend dat de vluchten naar Antalya op zondagen naar de luchthaven Weeze gaan, net over de grens bij Nijmegen.
Schiphol is tevens eigenaar van de luchthavens in Rotterdam, Eindhoven en Lelystad. Op deze regionale luchthavens vliegen de prijsvechters, die het meest last hebben van de vliegtax omdat de prijzen van tickets soms zelfs verdubbelen. De NV Luchthaven Schiphol overweegt nog een procedure te starten om de vliegtax tegen te houden.
Dat dus, maar toch niet.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 18:13 schreef OldJeller het volgende:
12000 op schiphol? Blijven alleen piloten over?
Nee, net slechter, want de meesten zullen met de auto naar DE of BE rijden.quote:
Zo, dat zijn er een boel.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 18:27 schreef popolon het volgende:
[..]
Dat dus, maar toch niet.
Ik wist dat het er veel waren maar meer dan 60.000?
Balkenende bedoel je.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:04 schreef Slappy het volgende:
Ik ben benieuwd naar Dictator Wouter Bos zijn reactie hierop.
Ja die debiel ook jaquote:
Die banen waren er ook bij gekomen als de economie wel zero-sum was hoor .quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:35 schreef pberends het volgende:
Overigens komen die banen er ergens anders net zo hard weer bij. Economie is niet zero-sum.
Iddquote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die banen waren er ook bij gekomen als de economie wel zero-sum was hoor .
Kan je me uitleggen waar het 12000 meerendeels laaggeschoold personeel direct aan de slag kan?quote:Overigens komen die banen er ergens anders net zo hard weer bij. Economie is niet zero-sum.
Dirk vd Broek.quote:Op zondag 23 maart 2008 16:54 schreef SchoppenKoning het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen waar het 12000 meerendeels laaggeschoold personeel direct aan de slag kan?
quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:35 schreef pberends het volgende:
Das natuurlijk het nadeel als je voortrekker bent op milieubeleid. Het wordt tijd dat de Europese vliegtax wordt ingevoerd.
De tuinbouw.quote:Op zondag 23 maart 2008 16:54 schreef SchoppenKoning het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen waar het 12000 meerendeels laaggeschoold personeel direct aan de slag kan?
Landmachtquote:Op zondag 23 maart 2008 16:54 schreef SchoppenKoning het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen waar het 12000 meerendeels laaggeschoold personeel direct aan de slag kan?
En jij denkt dat het verliezen van die 12.000 banen niet meer banen verlies tot gevolg heeft.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:35 schreef pberends het volgende:
Overigens komen die banen er ergens anders net zo hard weer bij. Economie is niet zero-sum.
Als het zo zou werken waren we allemaal allang werkloos.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:27 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En jij denkt dat het verliezen van die 12.000 banen niet meer banen verlies tot gevolg heeft.
Natuurlijk is dat geen goed idee. Helemaal geen vliegtax nergens is een beter idee.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:35 schreef pberends het volgende:
Das natuurlijk het nadeel als je voortrekker bent op milieubeleid. Het wordt tijd dat de Europese vliegtax wordt ingevoerd.
Wat denk je zelfquote:Op maandag 24 maart 2008 11:35 schreef SimtekF1 het volgende:
Is er al gereageerd vanuit Den Haag?
Als het overal wordt ingevoerd dan zullen mensen niet meer uitwijken naar andere luchthavens, en zodoende wordt het effect teniet gedaan.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:35 schreef pberends het volgende:
Das natuurlijk het nadeel als je voortrekker bent op milieubeleid. Het wordt tijd dat de Europese vliegtax wordt ingevoerd.
Overigens komen die banen er ergens anders net zo hard weer bij. Economie is niet zero-sum.
Op dit moment forenst iedereen zich gek naar Amsterdam toe. Lijkt me juist positief om elders werk te creëren.quote:Op maandag 24 maart 2008 15:12 schreef SchoppenKoning het volgende:
Ok,
Er van uigaande dat het schipolpersoneel, zoals jullie stellen, vrij snel weer aan de bak komen, is dat dan ook allemaal in de regio Amsterdam. Er van uitgaande dat daar de meeste mensen wonen die op schiphol wonen.
Krijg je dan niet te maken met een toename van files door woon-werkverkeer. Of moeten mensen voor hun werk dan maar verhuizen.
Mijn punt is dat ik het allemaal vrij ver vind gaan alleen omdat Nederland voorop wil lopen wat betreft het maken van millieubeleid. Als je alle concrete gevolgen tegen elkaar afstreept, kom je onder de streep negatief uit. Of je moet de factor milieu (de gevoelskwestie) wel zoveel gewicht meegeven dat het altijd positief uitvalt.
Inderdaad. Lijkt mij prima om buiten de randstad groeikernen te creeeren, zo ontstaat er weer wat ruimte.quote:Op maandag 24 maart 2008 15:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Op dit moment forenst iedereen zich gek naar Amsterdam toe. Lijkt me juist positief om elders werk te creëren.
Dat geld vooral voor kantoor personeel wat waarschijnlijk niet direct verdwijnt.quote:Op dit moment forenst iedereen zich gek naar Amsterdam toe. Lijkt me juist positief om elders werk te creëren.
De laagbetaalde baantjes verdwijnen, en de armere amsterdamse gezinnen dienen dus te verhuizen omdat de overheid graag een vliegtax invoert die zogenaamd mensen zou moeten dwingen minder het vliegtuig te nemen.quote:Inderdaad. Lijkt mij prima om buiten de randstad groeikernen te creeeren, zo ontstaat er weer wat ruimte.
quote:Op maandag 24 maart 2008 15:57 schreef SchoppenKoning het volgende:
Prachtig op microniveau, dat Schiphol verhaal, behoorlijk ingrijpend op macroniveau.
Van mij hoeft een luchthaven niet grenzeloos te groeien, zeker niet in het dichtbevolkte gebied rond Amsterdam. Ik zou het vliegverkeer spreiden en in het IJsselmeer of de Noordzee nog iets bouwen.quote:Op maandag 24 maart 2008 16:12 schreef SchoppenKoning het volgende:
Maar je wilt dus liever geen luchthaven begrijp ik?
Daar kan ik me ook wel in vinden, enig idee hoever de plannen daarmee staan?quote:Van mij hoeft een luchthaven niet grenzeloos te groeien, zeker niet in het dichtbevolkte gebied rond Amsterdam. Ik zou het vliegverkeer spreiden en in het IJsselmeer of de Noordzee nog iets bouwen.
Tja, als we zo ver willen komen zullen we toch van die anti-westerse overheid van ons af moeten en een groep mensen met visie in de 2e kamer moeten plaatsen. En dat gaat helaas heel moeilijk wordenquote:Op maandag 24 maart 2008 16:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Van mij hoeft een luchthaven niet grenzeloos te groeien, zeker niet in het dichtbevolkte gebied rond Amsterdam. Ik zou het vliegverkeer spreiden en in het IJsselmeer of de Noordzee nog iets bouwen.
we hebben Lelystad , naast het IJsselmeer.. alleen staan daar een handjevol milieurakkers te anti-demonstreren alsof ze heel Nederland vertegenwoordigen.quote:Op maandag 24 maart 2008 16:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Van mij hoeft een luchthaven niet grenzeloos te groeien, zeker niet in het dichtbevolkte gebied rond Amsterdam. Ik zou het vliegverkeer spreiden en in het IJsselmeer of de Noordzee nog iets bouwen.
quote:Op dinsdag 25 maart 2008 02:05 schreef Ridley het volgende:
Kijk dat er een paar vliegmaatschappijen dan gelijk hysterisch hun banden met Nederland cancellen is hun fout en niet van de Nederlandse overheid.
Nou gut wat een leed zeg, in Afrika ligt men te creperen van de ebola en de honger maar hier in Europa moeten we wel 11 hele euro's extra belasting betalen om even te gaan shoppen aan de riviera! Wat een dra-ma!quote:Op dinsdag 25 maart 2008 02:04 schreef heiden6 het volgende:
Het ergste is nog dat de wetenschap dat mensen uitwijken naar andere luchthavens over de grens er niet toe zal leiden dat men dit soort krankzinnige maatregelen afschaft of niet meer neemt, maar juist dat dit soort dingen voortaan Europees geregeld gaan worden, en je er dus helemaal niet meer onderuit komt.
Ik denk dat de creperende ebola-Afrikanen je immens dankbaar zijn voor het steunen van deze maatregel.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 02:07 schreef Ridley het volgende:
[..]
Nou gut wat een leed zeg, in Afrika ligt men te creperen van de ebola en de honger maar hier in Europa moeten we wel 11 hele euro's extra belasting betalen om even te gaan shoppen aan de riviera! Wat een dra-ma!
Jij dus van mening dat je mensen geen poot uit mag draaien, maar wel een teen? Weten we dat ook weer.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 02:16 schreef Ridley het volgende:
Ken mij die Afrikanen nou schelen?
Ik bedoel alleen dat je je niet zo aan moet stellen. Op een vliegticket is 11 euro echt niet veel. 45 best wel maar dat overleef je ook wel weer, als je toch al genoeg geld hebt om verre vluchten te maken.
Dit soort onzin is helemaal niet te rechtvaardigen. Hoe massaler het wordt ingevoerd, hoe erger het is.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 02:22 schreef Ridley het volgende:
Voor Nederland alleen is het een onzinnige tax. Maar jij begint over invoeren in heel Europa. Dat is al een stuk groter/invloedrijker/vervuilender gebied. Nog steeds in het niet vallend bij grootvervuilers als China natuurlijk, maar voor heel Europa zou zo'n tax al heel wat logischer zijn dan elleen NL. Door te zeggen "ze moeten deze tax niet invoeren, want dan wordt de EU op ideeen gebracht!" haal je dus jezelf een beetje onderuit, want dat zou de tax juist al meer rechtvaardigen dan nu het geval is.
Omdat het geldklopperij is, waarbij mensen geld moeten betalen, zonder dat er een tegenprestatie tegenover staat, en boevendien, onvrijwillig.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 02:26 schreef Ridley het volgende:
Want? Als het wereldwijd zou worden ingevoerd zijn zou het erg zijn omdat...?
Je draait het om.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 02:33 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Omdat het geldklopperij is, waarbij mensen geld moeten betalen, zonder dat er een tegenprestatie tegenover staat, en boevendien, onvrijwillig.
Waarom houden ze schiphol niet gewoon voor passagiers en dan kunnen ze ergens anders een nieuw vliegveld bouwen voor vrachtvluchten.quote:Op maandag 24 maart 2008 16:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Van mij hoeft een luchthaven niet grenzeloos te groeien, zeker niet in het dichtbevolkte gebied rond Amsterdam. Ik zou het vliegverkeer spreiden en in het IJsselmeer of de Noordzee nog iets bouwen.
kan je het beter andersom doen, en heel Nederland mee verhuizen naar die magische plek waar wel een goed wegennet komt te liggenquote:Op dinsdag 25 maart 2008 03:45 schreef Jegorex het volgende:
[..]
Waarom houden ze schiphol niet gewoon voor passagiers en dan kunnen ze ergens anders een nieuw vliegveld bouwen voor vrachtvluchten.
Kunnen ze er ook meteen een goed trein-, wegen- en waternet op aansluiten.
Voor de aldi vragen ze al Havo, dus ben ik ook benieuwd naar. Er vliegt geen vliegtuig minder door, maar wijkt gewoon af naar net over de grens. 1200 banen vind ik nogal wat. Weer zoveel mensen die pauper genoemd worden omdat een werkgever niet kan tellenquote:Op zondag 23 maart 2008 16:54 schreef SchoppenKoning het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen waar het 12000 meerendeels laaggeschoold personeel direct aan de slag kan?
Is het niet gewoon een extra zakcentje?.....komt er echt minder uitstoot door deze beslissing? Of is het de zoveelste smoes om meer geld te vangen. Volgens mij is alleen de burger hier de dupe van en levert het verder niet meer op dan geld. Vliegen er minder vliegtuigen door?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 02:22 schreef Ridley het volgende:
Voor Nederland alleen is het een onzinnige tax. Maar jij begint over invoeren in heel Europa. Dat is al een stuk groter/invloedrijker/vervuilender gebied. Nog steeds in het niet vallend bij grootvervuilers als China natuurlijk, maar voor heel Europa zou zo'n tax al heel wat logischer zijn dan elleen NL. Door te zeggen "ze moeten deze tax niet invoeren, want dan wordt de EU op ideeen gebracht!" haal je dus jezelf een beetje onderuit, want dat zou de tax juist al meer rechtvaardigen dan nu het geval is.
Nee, als Nederland de enige is met een milieutax niet. Maar iemand moet zeggen: kom jongens, we gaan dit doen. Als geen enkel land zich geroepen voelt, dan komt het er nooit. Nederland kan en moet nu dan ook die Europese vliegtax gaan pushen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:28 schreef paddy het volgende:
[..]
Om het milieu zal het niet gaan, want zover van Nederland zullen die vliegtuigen ook niet gaan landen.
Wat is het verschil met een heffing vragen om het vliegveld op te komen? Dan zal men toch evengoed gebruik maken van andere (buitenlandse) vliegvelden?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:37 schreef paddy het volgende:
[..]
Is het niet gewoon een extra zakcentje?.....komt er echt minder uitstoot door deze beslissing? Of is het de zoveelste smoes om meer geld te vangen. Volgens mij is alleen de burger hier de dupe van en levert het verder niet meer op dan geld. Vliegen er minder vliegtuigen door?
Wanneer ze extra geld willen verdienen? Ga dan een soort heffing vragen om überhaupt het vliegveld op te kunnen. Dit soort beslissingen zijn in mijn ogen schijnheilig, want qua uitstoot verplaats je het een deur verder en zul jij niets hebben bijgedragen aan die vermindering van uitstoot.
Laten ze dan gewoon eerlijk zeggen dat ze geld willen zien en dat ze het milieu als smoes gebruiken.
Ehm ik betaal 45 pp extra voor een vlucht naar Turkije, mijn ouders betalen 60 euro pp extra voor een vlucht naar Egypte..quote:Op dinsdag 25 maart 2008 02:05 schreef Ridley het volgende:
Nou ja de vliegtax op zich is niet zo'n probleem want als je je een ticket kunt veroorloven kun je ook wel die 11 euro extra veroorloven (of 45 als je lekker gaat chillen op Bali of in Miami). Die bedragen vallen in het niet bij wat reizen overall kost, dus ik zie het probleem niet echt. Natuurlijk is het een onzintax want de rest van de wereld vervuilt zo veel dat de vervuiling van een ministaatje als Nederland daarbij in het niet valt, maar zie het dan maar als een extra zakcentje dat je aan het goede doel (milieu) geeft. Kun je je nog barmhartig en een weldoener voelen over jezelf ook, terwijl je lekker in de Thaise zon of met je tenen in de Caribische oceaan zit te genieten.
Kijk dat er een paar vliegmaatschappijen dan gelijk hysterisch hun banden met Nederland cancellen is hun fout en niet van de Nederlandse overheid.
Wat ga je dan ook doen in Turkije of Egypte? Is Limburg niet mooi genoeg? Of is de Achterhoek niet te bereiken? Of de Kempen, of de Waddeneilanden, of Zeeland?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:17 schreef Ivo1986 het volgende:
[..]
Ehm ik betaal 45 pp extra voor een vlucht naar Turkije, mijn ouders betalen 60 euro pp extra voor een vlucht naar Egypte..
Nou, als jij dus met zijn viertjes naar Turkije gaat, hoef ik die 180 euro belasting niet meer op te hoesten. Dat vind ik wel degelijk positiefquote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Verder is het bij bv een retourtje Turkije wel even 180 euro extra als je met 4 personen gaat. Als je in ogenschouw neemt dat vliegen vanuit BE en DU al een stuk goedkoper was dan vanuit NL, is de keuze nu helemaal niet moeilijk meer. Er is werkelijk NIETS positiefs aan die wet te bedenken.
ondanks de beloofde 'global warming' (die m.i. nogal uitblijft in Nederland) zul je dus de zon op moeten zoeken en die vind je niet op de Waddeneilanden of Zeeland..quote:Op woensdag 26 maart 2008 02:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat ga je dan ook doen in Turkije of Egypte? Is Limburg niet mooi genoeg? Of is de Achterhoek niet te bereiken? Of de Kempen, of de Waddeneilanden, of Zeeland?
Tja je hebt wel gelijk maar zodra dat iedereen denkt,Denken die dictators Wouter Bos enzo dan kunnen we nog wel weer lopen verhogen net zoals acijns op brandstof.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 02:07 schreef Ridley het volgende:
[..]
Nou gut wat een leed zeg, in Afrika ligt men te creperen van de ebola en de honger maar hier in Europa moeten we wel 11 hele euro's extra belasting betalen om even te gaan shoppen aan de riviera! Wat een dra-ma!
Het zijn niet de consumenten die kiezen, maar de low-cost airlines die verplaatsen, daarmee heeft de consument niets meer te willen.quote:Op vrijdag 21 maart 200820:26 schreef kawotski het volgende:
Niemand vliegt er minder om en die enkeling die over de grens gaat dat daar gaat geen baan om verloren.
En dat weet de overheid maar al te goed, wij zijn als lammetjes zo mak dat wij zonder sputteren allerlei freaky belastingen betalen. Geef jezelf de schuld zou ik zeggen. Zolang we dit allemaal accepteren gaat de regering gewoon door ons af te zetten. Kijk maar naar de parkeergelden die zo mooi stijgen, hoor je toch ook niemand over. En elke baan die er in de vrije markt verloren gaat is er dus 1 extra bij de overheid.
45x2 omdat ik niet in de EU woon en misschien wel naar Nederland wil? Maar de oplossing komt eraan hoor, maar dat is pas later dit jaar.quote:Op dinsdag 25 maart 200802:07 schreef Ridley het volgende:
[..]
Nou gut wat een leed zeg, in Afrika ligt men te creperen van de ebola en de honger maar hier in Europa moeten we wel 11 hele euro's extra belasting betalen om even te gaan shoppen aan de riviera! Wat een dra-ma!
Ik wil, ik wil, ik wil. Als je iets wilt, moet je betalen. Simpele wet van vraag en aanbod. Niemand dwingt je ergens toe. Als je het niet wilt betalen dan betaal je het niet en blijf je lekker zitten waar je zit.quote:
Inderdaad.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat geen goed idee. Helemaal geen vliegtax nergens is een beter idee.
Daarom zal ik dus ook niet meer op Nederland vliegen, bespaart me zo 200 euro zie ik wel om me heen.quote:Op maandag 31 maart 200815:13 schreef Shadowcat het volgende:
[..]
Ik wil, ik wil, ik wil. Als je iets wilt, moet je betalen. Simpele wet van vraag en aanbod. Niemand dwingt je ergens toe. Als je het niet wilt betalen dan betaal je het niet en blijf je lekker zitten waar je zit.
En als je geen vliegbelasting wilt, dan... ?quote:Op maandag 31 maart 2008 15:13 schreef Shadowcat het volgende:
[..]
Ik wil, ik wil, ik wil. Als je iets wilt, moet je betalen.
quote:Simpele wet van vraag en aanbod.
Juist wel, dat is het hele probleem.quote:Niemand dwingt je ergens toe.
Precies. Je hebt dus geen vrije keus om tegen een afgesproken prijs van de diensten van een luchtvaartmaatschappij gebruik te maken, en die maatschappij heeft niet de vrije keus om jou diensten aan te bieden voor een prijs die zij redelijk vindt. Dat heet dwang.quote:Als je het niet wilt betalen dan betaal je het niet en blijf je lekker zitten waar je zit.
Denk ook dat ik niet op Nederland vlieg als ik een keer terug ga naar Nederland. Laat ze maar verekken hoor. Die stomme groene lobby.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:01 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Daarom zal ik dus ook niet meer op Nederland vliegen, bespaart me zo 200 euro zie ik wel om me heen.
Feit is wel dat vliegen niet echt goed voor het milieu is. Men zou toch kritisch kunnen kijken of je nu wel in alle gevallen het vliegtuig zou moeten pakken, als er bijvoorbeeld een goed alternatief is in bijv. de Thalys. Bijvoorbeeld dus vluchten van minder dan 1000 km richting Duitsland en Frankrijk.quote:
Leven is ook slecht voor het milieu, het zijn van die onzin belastingen. Stel dat ze nu echt wat met dat geld zouden doen dan nog. Het is geldklopperij. Andere landen doen het niet dus Nederland moet het ook niet je verziekt gewoon je eigen land.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Feit is wel dat vliegen niet echt goed voor het milieu is. Men zou toch kritisch kunnen kijken of je nu wel in alle gevallen het vliegtuig zou moeten pakken, als er bijvoorbeeld een goed alternatief is in bijv. de Thalys. Bijvoorbeeld dus vluchten van minder dan 1000 km richting Duitsland en Frankrijk.
De vraag is of zo´n belasting de manier is.
er zijn wel meer dingen niet goed voor het mileu, maar zolang de Nederlandse politiek lekker het beste kindje van de klas wil zijn met zijn 16 miljoen inwoners en er in een land als Indonesie met 250 miljoen niet gekeken wordt naar enige vorm van het sparen van het milieu is het compleet nutteloos. Ze kunnen dan beter geld aan Indonesie geven, da's ook weggegooid namelijk.quote:Op dinsdag 1 april 200809:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Feit is wel dat vliegen niet echt goed voor het milieu is. Men zou toch kritisch kunnen kijken of je nu wel in alle gevallen het vliegtuig zou moeten pakken, als er bijvoorbeeld een goed alternatief is in bijv. de Thalys. Bijvoorbeeld dus vluchten van minder dan 1000 km richting Duitsland en Frankrijk.
De vraag is of zo´n belasting de manier is.
Zelfde hier in Thailand, je kan beter wat verbeteren in dat soort landen (hoewel ze het eigenlijk zelf moeten doen). Maar goed dat kleine beetje wat Nederland doet valt gewoon in het niet wat er gebeurd in landen zoals Indonesie, Thailand, China. Dan kan je wel je burgers uitzuigen maar het levert per saldo niets op.quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:08 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
er zijn wel meer dingen niet goed voor het mileu, maar zolang de Nederlandse politiek lekker het beste kindje van de klas wil zijn met zijn 16 miljoen inwoners en er in een land als Indonesie met 250 miljoen niet gekeken wordt naar enige vorm van het sparen van het milieu is het compleet nutteloos. Ze kunnen dan beter geld aan Indonesie geven, da's ook weggegooid namelijk.
Dat bedoel ik nu.....men kijkt alleen maar naar die belastingen (die ik ook onzin vind). Maar je kan dus wel kritisch naar je vliegtuiggebruik kijken...bedoel ik dus.... En dan zeker binnen een straal van 1000 kilometers. Je zal toch ergens moeten beginnen ?quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:02 schreef niet_links het volgende:
[..]
Leven is ook slecht voor het milieu, het zijn van die onzin belastingen. Stel dat ze nu echt wat met dat geld zouden doen dan nog. Het is geldklopperij. Andere landen doen het niet dus Nederland moet het ook niet je verziekt gewoon je eigen land.
het ligt er ook weer aan waar je die 1000 km vliegt. In Europa kun je zoiets vervangen met treinen, maar 1000 km hier in Indonesie is onmogelijk af te leggen in een tijd die ook maar een beetje in de buurt komt van het vliegtuig (inclusief alle reistijd van en naar vliegvelden)quote:Op dinsdag 1 april 200810:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat bedoel ik nu.....men kijkt alleen maar naar die belastingen (die ik ook onzin vind). Maar je kan dus wel kritisch naar je vliegtuiggebruik kijken...bedoel ik dus.... En dan zeker binnen een straal van 1000 kilometers. Je zal toch ergens moeten beginnen ?
Daar heb je gelijk in hoor, ben ik het ook mee eens. Hier wordt er wel veel gevlogen nog binnen die 1000 km maar dat ligt aan het wegennet.quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat bedoel ik nu.....men kijkt alleen maar naar die belastingen (die ik ook onzin vind). Maar je kan dus wel kritisch naar je vliegtuiggebruik kijken...bedoel ik dus.... En dan zeker binnen een straal van 1000 kilometers. Je zal toch ergens moeten beginnen ?
Bronquote:Europa tegen voortbestaan vliegtaks na 2012
AMSTERDAM - De Europese Commissie ziet na 2012 geen goede redenen voor het voortbestaan van milieubelastingen op vliegen, zoals de omstreden Nederlandse vliegtaks. Dit zei een Europese beleidsambtenaar maandag.
In 2012 gaat de luchtvaart deelnemen aan het Europese systeem voor emissiehandel. Hiermee moet de uitstoot van het broeikasgas CO2 door vliegtuigen worden teruggedrongen.
"Als emissiehandel er is, zijn er geen redenen voor het in stand houden van andere belastingen", zei David Batchelor die als beleidsambtenaar werkzaam is op het directoraat-generaal Transport van de Europese Commissie op een conferentie over het onderwerp in Amsterdam. Hij wees erop dat dit het officiële beleid van de commissie is.
De Europese Commissie steunt met deze opstelling Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine. In augustus zei deze ook al dat de vliegtaks na invoering van de emissiehandel moet worden afgeschaft. Premier Jan-Peter Balkenende zei toen in een reactie dat het nog te vroeg was "om uitspraken te doen".
De Nederlandse vliegtaks is op 1 juli ingevoerd. Reizigers betalen afhankelijk van de bestemming 11,25 euro of 45 euro per reis.
Ach, zij hadden de kritiek allang gehoord, maar tegen de tijd dat europa ingrijpt, hebben zij al genoeg gegraaid en is er een nieuw kabinet gekomen.quote:Op maandag 1 september 2008 19:16 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Dus eerst 12.000 mensen werkeloos maken om vervolgens door Europa gedwongen te worden hem na een paar jaar weer af te schaffen. Nee dit kabinet is goed bezig
Helaas zal het terugdraaien van de maatregel niet meer helpen. Vele Nederlanders hebben de service van andere vliegvelden ervaren, de lagere airport belastingen en de goedkopere parkeermogelijkheden.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 18:12 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Iedereen met maar een beetje inzicht in economie kon dit zien aankomen! Mensen vliegen massaal net over de grens en alle budgetairliners verdwijnen uit Nederland. Dit kost de Nederlandse staat uiteindelijk veel meer dan het oplevert en het is slecht voor het milieu, omdat mensen nu allemaal verder gaan reizen om vanaf dld en be op te stappen en dan vaak alsnog via schiphol nar hun bestemming vliegen.
Een idiote maatregel, die niet lang stand kan houden, als men slim is komt met er nog op terug nu de schade deels nog kan worden teruggedraaid!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |