bron: http://www.1vandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=33227&nav=33227,33224,33225,33228,0quote:'Vliegtax kost 12.000 banen'
Een aantal vliegtuigmaatschappijen heeft besloten niet meer vanaf Nederlandse vliegvelden te vliegen in verband met de hoge kosten van de 'vliegtax'. Vliegtuigen van Corendon, Sky, Volariaweb en Ryan Air wijken uit naar vliegvelden vlak over de grens in Duitsland en Belgie. Volgens Schiphol kost dat de luchthaven op korte termijn 12.000 banen. Volgens Schiphol gaat het om lager opgeleid personeel, zoals grondpersoneel.
Uitzendingen: 21 maart 2008 / Nederland 1
De rechtbank in Den Haag bepaalde woensdag dat de vliegtax, een milieuheffing, officieel moet worden ingevoerd. Vluchten worden vanaf juli extra belast. Het gaat om 11 euro 25 per persoon voor een vlucht binnen de Europese Unie en 45 euro daarbuiten.
De extra belasting kost de luchtvaartmaatschappijen klanten. Daarom wijken ze massaal uit naar de luchthavens net buiten Nederland. Vliegtuigmaatschappij Sky maakte vandaag bekend dat de vluchten naar Antalya op zondagen naar de luchthaven Weeze gaan, net over de grens bij Nijmegen.
Schiphol is tevens eigenaar van de luchthavens in Rotterdam, Eindhoven en Lelystad. Op deze regionale luchthavens vliegen de prijsvechters, die het meest last hebben van de vliegtax omdat de prijzen van tickets soms zelfs verdubbelen. De NV Luchthaven Schiphol overweegt nog een procedure te starten om de vliegtax tegen te houden.
Dat dus, maar toch niet.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 18:13 schreef OldJeller het volgende:
12000 op schiphol? Blijven alleen piloten over?
Nee, net slechter, want de meesten zullen met de auto naar DE of BE rijden.quote:
Zo, dat zijn er een boel.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 18:27 schreef popolon het volgende:
[..]
Dat dus, maar toch niet.
Ik wist dat het er veel waren maar meer dan 60.000?
Balkenende bedoel je.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:04 schreef Slappy het volgende:
Ik ben benieuwd naar Dictator Wouter Bos zijn reactie hierop.
Ja die debiel ook jaquote:
Die banen waren er ook bij gekomen als de economie wel zero-sum was hoor .quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:35 schreef pberends het volgende:
Overigens komen die banen er ergens anders net zo hard weer bij. Economie is niet zero-sum.
Iddquote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die banen waren er ook bij gekomen als de economie wel zero-sum was hoor .
Kan je me uitleggen waar het 12000 meerendeels laaggeschoold personeel direct aan de slag kan?quote:Overigens komen die banen er ergens anders net zo hard weer bij. Economie is niet zero-sum.
Dirk vd Broek.quote:Op zondag 23 maart 2008 16:54 schreef SchoppenKoning het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen waar het 12000 meerendeels laaggeschoold personeel direct aan de slag kan?
quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:35 schreef pberends het volgende:
Das natuurlijk het nadeel als je voortrekker bent op milieubeleid. Het wordt tijd dat de Europese vliegtax wordt ingevoerd.
De tuinbouw.quote:Op zondag 23 maart 2008 16:54 schreef SchoppenKoning het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen waar het 12000 meerendeels laaggeschoold personeel direct aan de slag kan?
Landmachtquote:Op zondag 23 maart 2008 16:54 schreef SchoppenKoning het volgende:
[..]
En jij denkt dat het verliezen van die 12.000 banen niet meer banen verlies tot gevolg heeft.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:35 schreef pberends het volgende:
Overigens komen die banen er ergens anders net zo hard weer bij. Economie is niet zero-sum.
Als het zo zou werken waren we allemaal allang werkloos.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:27 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En jij denkt dat het verliezen van die 12.000 banen niet meer banen verlies tot gevolg heeft.
Natuurlijk is dat geen goed idee. Helemaal geen vliegtax nergens is een beter idee.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:35 schreef pberends het volgende:
Das natuurlijk het nadeel als je voortrekker bent op milieubeleid. Het wordt tijd dat de Europese vliegtax wordt ingevoerd.
Wat denk je zelfquote:Op maandag 24 maart 2008 11:35 schreef SimtekF1 het volgende:
Is er al gereageerd vanuit Den Haag?
Als het overal wordt ingevoerd dan zullen mensen niet meer uitwijken naar andere luchthavens, en zodoende wordt het effect teniet gedaan.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:35 schreef pberends het volgende:
Op dit moment forenst iedereen zich gek naar Amsterdam toe. Lijkt me juist positief om elders werk te creëren.quote:Op maandag 24 maart 2008 15:12 schreef SchoppenKoning het volgende:
Ok,
Er van uigaande dat het schipolpersoneel, zoals jullie stellen, vrij snel weer aan de bak komen, is dat dan ook allemaal in de regio Amsterdam. Er van uitgaande dat daar de meeste mensen wonen die op schiphol wonen.
Krijg je dan niet te maken met een toename van files door woon-werkverkeer. Of moeten mensen voor hun werk dan maar verhuizen.
Mijn punt is dat ik het allemaal vrij ver vind gaan alleen omdat Nederland voorop wil lopen wat betreft het maken van millieubeleid. Als je alle concrete gevolgen tegen elkaar afstreept, kom je onder de streep negatief uit. Of je moet de factor milieu (de gevoelskwestie) wel zoveel gewicht meegeven dat het altijd positief uitvalt.
Inderdaad. Lijkt mij prima om buiten de randstad groeikernen te creeeren, zo ontstaat er weer wat ruimte.quote:Op maandag 24 maart 2008 15:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Op dit moment forenst iedereen zich gek naar Amsterdam toe. Lijkt me juist positief om elders werk te creëren.
Dat geld vooral voor kantoor personeel wat waarschijnlijk niet direct verdwijnt.quote:Op dit moment forenst iedereen zich gek naar Amsterdam toe. Lijkt me juist positief om elders werk te creëren.
De laagbetaalde baantjes verdwijnen, en de armere amsterdamse gezinnen dienen dus te verhuizen omdat de overheid graag een vliegtax invoert die zogenaamd mensen zou moeten dwingen minder het vliegtuig te nemen.quote:Inderdaad. Lijkt mij prima om buiten de randstad groeikernen te creeeren, zo ontstaat er weer wat ruimte.
quote:Op maandag 24 maart 2008 15:57 schreef SchoppenKoning het volgende:
Prachtig op microniveau, dat Schiphol verhaal, behoorlijk ingrijpend op macroniveau.
Van mij hoeft een luchthaven niet grenzeloos te groeien, zeker niet in het dichtbevolkte gebied rond Amsterdam. Ik zou het vliegverkeer spreiden en in het IJsselmeer of de Noordzee nog iets bouwen.quote:Op maandag 24 maart 2008 16:12 schreef SchoppenKoning het volgende:
Maar je wilt dus liever geen luchthaven begrijp ik?
Daar kan ik me ook wel in vinden, enig idee hoever de plannen daarmee staan?quote:Van mij hoeft een luchthaven niet grenzeloos te groeien, zeker niet in het dichtbevolkte gebied rond Amsterdam. Ik zou het vliegverkeer spreiden en in het IJsselmeer of de Noordzee nog iets bouwen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |