abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57407971
quote:
Op zondag 16 maart 2008 03:44 schreef paddy het volgende:

[..]
Hoera, aangiftes vieren op de dam om solidariteit tussen de groepen te creëren. Dit gaat dus echt niet werken.
pi_57408013
quote:
Op
initiatief van de antiracismeorganisatie, die
sinds 1992 bestaat, hebben Marokkanen, Turken,
Antilianen en andere Nederlanders de handen ineen
geslagen om, in het kader van de VN-dag tegen
racisme, een tegengeluid te laten horen op 22
maart op de Dam.
Rare zin, of niet?

Wie zijn de 'andere Nederlanders'? De autochtonen zeker
Ik ben hier niet om vrienden te maken
pi_57408144
quote:
Op zondag 16 maart 2008 03:54 schreef latin_LiZzY het volgende:

[..]

Rare zin, of niet?

Wie zijn de 'andere Nederlanders'? De autochtonen zeker
Denk dat ze met Nederlanders iedereen bedoelen die in Nederland aanwezig is

Het bericht is letterlijk een C/P. Heb alleen wat weggehaald.

Er staat wel een link, al kan ik daar niet echt veel meer info uit halen. Misschien wat meer info over die aanklachten tegen Wilders?

Die aanklachten tegen Wilders zijn al bekend. Ik denk alleen dat wanneer die aanklachten in behandeling worden genomen? Dat er dan ook een zaak is tegen de andere partijen. Denk nu voornamelijk aan de uitspraken van een bepaalde Imam. Was ook in feite tegen een bevolkingsgroep gericht. En nee, ik ben absoluut geen Wildersfan

Er zijn echt Imams die wel liefde prediken. Heb ze ook gehoord en ben geen moslim. Ik denk trouwens ook niet dat dit gaat werken. Waarom pakt Wilders de haat predikers niet aan? En laat de normale moslims/ Imams in hun waarde?

Denk alleen wel dat wanneer ze een zaak hebben? De advocaten een goed jaar zullen hebben, want dan rollen er meerdere zaken uit, want dan zijn er meerdere groepen waartegen haat gepredikt is.

[ Bericht 5% gewijzigd door paddy op 16-03-2008 04:54:41 ]
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_57408511
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 23:04 schreef moussie het volgende:
nog even terug komen op een opmerking uit het vorige topic
[..]

Zonder moslims zou Wilders ook geen bekende politicus zijn .. als die geen rellen kan uitlokken bij de moslims is die nergens meer
Klopt, zonder moslims leefde TvG nog steeds, Wilders geen podium, AHA niet verketterd enz.
pi_57408520
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 23:21 schreef Meki het volgende:

[..]

Waarom reageer je op iemand die de Nederlandse belangen niet erkent.
die vrouw woont in Hongarije , daar hebben ze perfecte vrijheden.

zeuren om de normen en waarden , en ze woont niet in Nederland
Zolang ik aan NL belasting betaal heb ik ook rechten om mijn mening over NL te verkondigen beste meki.

Als het aan jou lag werd vrije meningsuiting per direct afgeschaft.
  zondag 16 maart 2008 @ 09:11:42 #106
3542 Gia
User under construction
pi_57408846
quote:
Op zondag 16 maart 2008 01:14 schreef damian5700 het volgende:

[..]

"Maar ik zou dat toch niet willen voorstellen. Ik vind dat de kinderbijslag sowieso beperkt zou moeten worden tot twee kinderen. Dat geldt dan voor iedereen, en dus niet alleen voor moslims.”
Maar dan wel alleen voor kinderen die in Nederland wonen.
pi_57408998
quote:
Op zondag 16 maart 2008 06:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
Als het aan jou Wilders lag werd vrije meningsuiting per direct afgeschaft.
pi_57409861
quote:
Op zondag 16 maart 2008 06:50 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Klopt, zonder moslims leefde TvG nog steeds, Wilders geen podium, AHA niet verketterd enz.
tja, en zonder mensen als de bovengenoemde en mensen zoals jij zou de wereld een stukje vreedzamer zijn ..
maar ja, dat jullie geen haar verschillen van wat milagro dan 'haatbaarden' noemt komt natuurlijk nog niet eens in je hoofd op .. te diep verwikkelt in een oorlog over wie wie zijn normen en waarden op gaat leggen, wat dat aangaat verschil jij namelijk voor geen meter van die extremist, ook jij wil de ander, desnoods met geweld, jouw normen en waarden opleggen
pleased to meet you
  zondag 16 maart 2008 @ 12:02:16 #109
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57410427
quote:
Op zondag 16 maart 2008 11:27 schreef moussie het volgende:

[..]

tja, en zonder mensen als de bovengenoemde en mensen zoals jij zou de wereld een stukje vreedzamer zijn ..
maar ja, dat jullie geen haar verschillen van wat milagro dan 'haatbaarden' noemt komt natuurlijk nog niet eens in je hoofd op .. te diep verwikkelt in een oorlog over wie wie zijn normen en waarden op gaat leggen, wat dat aangaat verschil jij namelijk voor geen meter van die extremist, ook jij wil de ander, desnoods met geweld, jouw normen en waarden opleggen
De cultuurrelativisten en multiculturalisten hebben de samenleving ook geen millimeter vooruit geholpen.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  zondag 16 maart 2008 @ 12:37:17 #110
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57410979
quote:
Op zondag 16 maart 2008 12:02 schreef damian5700 het volgende:

[..]

De cultuurrelativisten en multiculturalisten hebben de samenleving ook geen millimeter vooruit geholpen.
Je kan die woorden wel als verkapt scheldwoord proberen te gebruiken, maar ze zijn een rechtstreeks uitvloeisel van vrijheid en individualisme.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57411000
quote:

[..]

ook wij zijn nog te primitief om een ander te kunnen nemen zoals die is denk ik ..
dat dwangmatige van : 'je moet het net zo zien als ik het zie, het staat dan misschien in een wet dat we gelijk zijn, maar diep van binnen weet ik dat ik mijn mening beter is dan de jouwe' zit er ook bij ons nog veel te diep in
pleased to meet you
pi_57411053
quote:

[..]

Ach, de totalitaire conceptologie die aan de Europese politieke traditie kleefde hebben ze uitgebannen, wat jij toch wel goed vindt, begreep ik uit dat andere topic.
I´m back.
  zondag 16 maart 2008 @ 12:55:20 #113
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57411255
quote:
Op zondag 16 maart 2008 12:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ach, de totalitaire conceptologie die aan de Europese politieke traditie kleefde hebben ze uitgebannen, wat jij toch wel goed vindt, begreep ik uit dat andere topic.
De integratie problematiek en segregatie die het heeft opgeleverd, vind ik daarentegen wat minder.
  zondag 16 maart 2008 @ 12:58:33 #114
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57411306
quote:
Op zondag 16 maart 2008 12:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je kan die woorden wel als verkapt scheldwoord proberen te gebruiken, maar ze zijn een rechtstreeks uitvloeisel van vrijheid en individualisme.
Dit is niet de strekking.
Ook degene met de beste bedoelingen is het niet gelukt vreedzaamheid te bevorderen.
pi_57411441
quote:
Op zondag 16 maart 2008 02:12 schreef remlof het volgende:

[..]

Life of Brian is gewoon erg grappig, "A motion picture destined to offend nearly two thirds of the civilized world. And severely annoy the other third"

Het Vaticaan vond het kwetsend geloof ik, maar de meeste katholieken konden er gewoon om lachen
k ga hem binnenkort kijken, maar de film is gemaakt door Hollywood en niet door racistische mensen .

Fitna wordt gemaakt door een racistisch iemand . zie je de verschillen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_57411477
De Omaanse detailhandelketen Al Jadeeda boycot vanaf vandaag alle producten uit Nederland en Denemarken. De ban is een reactie op de karikaturen van de profeet Mohammed, die onlangs weer in de Deense media zijn verschenen, meldt de Oman Times vandaag.

De boycot wordt pas opgegeven als de "beledigende karikaturen" niet langer worden gepubliceerd, zei een woordvoerder van Al Jadeeda tegen de krant. De anti-koranfilm Fitna van Geert Wilders heeft in de moslimwereld voor veel beroering gezorgd.

Terecht. Wilders ervoor op draaien
pi_57411496
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:09 schreef Meki het volgende:

[..]

k ga hem binnenkort kijken, maar de film is gemaakt door Hollywood en niet door racistische mensen .

Fitna wordt gemaakt door een racistisch iemand . zie je de verschillen
M.i. is het verschil dit: Life of Brian is gemaakt door post-christenen over het christendom en Fitna wordt gemaakt door een niet-moslim over de Islaam.
Als moslims nu eens zo'n leuke satire over de Islaam maken als monty python over het christendom, dan ben je vergelijkbaar bezig.
Dus maak zelf eens een satirische film over de Islaam, zou ik zeggen. .
I´m back.
pi_57411536
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

M.i. is het verschil dit: Life of Brian is gemaakt door post-christenen over het christendom en Fitna wordt gemaakt door een niet-moslim over de Islaam.
Als moslims nu eens zo'n leuke satire over de Islaam maken als monty python over het christendom, dan ben je vergelijkbaar bezig.
Nee ga ik niet doen
ik heb respect voor christenenen.
pi_57411551
quote:
Op zondag 16 maart 2008 11:27 schreef moussie het volgende:

[..]

Zeker te weten.
quote:
maar ja, dat jullie geen haar verschillen van wat milagro dan 'haatbaarden' noemt komt natuurlijk nog niet eens in je hoofd op ..
nounou, ik weet zeker dat milagro en ik nog geen vlieg een haar krenken laat staan enig geweld gebruiken tegen andersdenkenden.
Enorm verschil dus.
quote:
te diep verwikkelt in een oorlog over wie wie zijn normen en waarden op gaat leggen, wat dat aangaat verschil jij namelijk voor geen meter van die extremist, ook jij wil de ander, desnoods met geweld, jouw normen en waarden opleggen
Je houdt nogal rare denkbeelden op na zoals je stelt, als je niet voor moslims bent ben je een vijand .
Je moet eens wat minder blowen met je idiote aannames, je lijkt wel een orthodoxe jood die zijn hersens stuk heeft geslagen tegen de muur.
pi_57411557
quote:

[..]

Maar zonder jou en meerdere mensen die moslims haten was jij iemand met respect
jij moet je nu schamen, respectloos iemand ben jij
  zondag 16 maart 2008 @ 13:22:05 #121
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_57411609
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben het met R3 eensch
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_57411618
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:16 schreef Meki het volgende:

[..]

Nee ga ik niet doen
ik heb respect voor christenenen.
je mist het punt .. life of brian is zelfkritiek, een persiflage op het christelijk geloof gemaakt door iemand met een christelijke achtergrond ..
dus als Najib Amhali nu een persiflage maakt over het leven van Mohammed ..
pleased to meet you
pi_57411660
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:23 schreef moussie het volgende:

[..]

je mist het punt .. life of brian is zelfkritiek, een persiflage op het christelijk geloof gemaakt door iemand met een christelijke achtergrond ..
Precies en je slaat niet-moslims zoals Wilders een wapen uit handen.
Overigens zijn de Joden meesters van de humoristische zelfkritiek hè.
I´m back.
pi_57411670
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:18 schreef Meki het volgende:

[..]

Maar zonder jou en meerdere mensen die moslims haten was jij iemand met respect
Ik haat geen moslims maar jou boek wat jij voor ultieme waarheid aanziet.
quote:
jij moet je nu schamen, respectloos iemand ben jij
Ik moet niks hoor, Jij zou je juist moeten schamen dat je niet gelovigen je wil wilt opleggen desnoods met geweld.
  zondag 16 maart 2008 @ 13:29:08 #125
pi_57411679
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:23 schreef moussie het volgende:

[..]

... dan word hij de rest van zijn leven vervolgt en zo mogelijk afgeslacht door extremistische Islamidioten.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_57411700
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

... dan word hij de rest van zijn leven vervolgt en zo mogelijk afgeslacht door extremistische Islamidioten.
Ligt eraan hoe de receptie van die film is bij in het Westen wonende moslims.
I´m back.
pi_57411706
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:28 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ik haat geen moslims maar jou boek wat jij voor ultieme waarheid aanziet.
[..]

Ik moet niks hoor, Jij zou je juist moeten schamen dat je niet gelovigen je wil wilt opleggen desnoods met geweld.
ga het nou niet ontkennen, je haat ze wel. gewoon zeggen er gebeurt niks hoor
  zondag 16 maart 2008 @ 13:32:19 #128
pi_57411713
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Precies en je slaat niet-moslims zoals Wilders een wapen uit handen.
Overigens zijn de Joden meesters van de humoristische zelfkritiek hè.
Misschien is dat de reden dat moslims joden zo erg haten.
pi_57411726
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Misschien is dat de reden dat moslims joden zo erg haten.
Nee, dat heeft met Israël te maken.
I´m back.
  zondag 16 maart 2008 @ 13:36:07 #130
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57411756
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe de receptie van die film is bij in het Westen wonende moslims.
Ik heb wel een vaag vermoeden hoe blasfemie en geloofsafval wordt ontvangen bij in het Westen wonende moslims.
pi_57411842
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:31 schreef Meki het volgende:

[..]

ga het nou niet ontkennen, je haat ze wel. gewoon zeggen er gebeurt niks hoor
Beste meki, haten is een veel te groot woord voor calimero's.
Weet je het verschil tussen "haten" en "hekel" hebben aan?

Ik heb een hekel aan moslims die niet gelovigen willen dwingen respect op te brengen voor hun hobby, dat mag.
Ik heb een hekel aan indoctrinerende religies
Ik heb een hekel aan hutspot.
Ik haat dierenbeulen.
Ik haat geweld
Ik haat oorlog

Een paar voorbeelden maar je zal het toch wel niet snappen.
pi_57411969
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

toevallig 'de leugen regeert' gezien eergisteren .. en dan met name het commentaar ?
Daar ging het nou toevallig om hoe de moslim hier neergezet wordt, de moderne moslim(a) die kritiek heeft op het eigen geloof wordt doodleuk genegeerd .. er kwamen een paar foto's langs van gevierde islamitische zangeressen in outfits die niet onderdoen voor wat wij hier op het podium zien, Waris Dirie, bekend om haar strijd tegen vrouwenbesnijdenis, was laatst verdwenen en geeft aan gered te zijn door Allah ..

al deze moslims zien wij niet, er wordt geen aandacht aan besteed omdat het geen nieuws is .. nee, wat wij zien is een handje vol vrouwen in orthodox zwart die vertellen dat ze gaan stemmen omdat 'de grote leider' het heeft gevraagd .. en tot zover dan de verkiezingen in Iran ..
pleased to meet you
  zondag 16 maart 2008 @ 13:59:20 #133
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57412073
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:51 schreef moussie het volgende:

[..]

toevallig 'de leugen regeert' gezien eergisteren .. en dan met name het commentaar ?
Daar ging het nou toevallig om hoe de moslim hier neergezet wordt, de moderne moslim(a) die kritiek heeft op het eigen geloof wordt doodleuk genegeerd .. er kwamen een paar foto's langs van gevierde islamitische zangeressen in outfits die niet onderdoen voor wat wij hier op het podium zien, Waris Dirie, bekend om haar strijd tegen vrouwenbesnijdenis, was laatst verdwenen en geeft aan gered te zijn door Allah ..

al deze moslims zien wij niet, er wordt geen aandacht aan besteed omdat het geen nieuws is .. nee, wat wij zien is een handje vol vrouwen in orthodox zwart die vertellen dat ze gaan stemmen omdat 'de grote leider' het heeft gevraagd .. en tot zover dan de verkiezingen in Iran ..
Vrouwenbesnijdenis heeft niets met de islam te maken.
Daarnaast lijkt me de discussie, dat geloofsafval en kritiek op de islam op zijn zachts gezegd ontmoedigd worden door groepsdruk en represailles, onzinnig.
Dit is een vaststaand feit.
pi_57412293
quote:
Op zondag 16 maart 2008 03:46 schreef Picchia het volgende:

[..]

Hoera, aangiftes vieren op de dam om solidariteit tussen de groepen te creëren. Dit gaat dus echt niet werken.
pi_57412314
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:59 schreef damian5700 het volgende:
Vrouwenbesnijdenis heeft niets met de islam te maken.
hehe, eentje meer die het eindelijk door heeft .. toch zou ik diegenen die die link nog wel leggen niet de kost willen geven, dat zijn er namelijk nog steeds aardig wat
quote:
Daarnaast lijkt me de discussie, dat geloofsafval en kritiek op de islam op zijn zachts gezegd ontmoedigd worden door groepsdruk en represailles, onzinnig.
Dit is een vaststaand feit.
net zoals dat het een vaststaand feit is dat een soortgelijke bevrijding ook bij ons een riant aantal jaren heeft geduurd
en net zoals het een vaststaand feit is dat je een volk kan bevrijden van een tiran, maar van een denkbeeld kan je je alleen zelf bevrijden
pleased to meet you
  zondag 16 maart 2008 @ 14:30:45 #136
pi_57412464
quote:
Op zondag 16 maart 2008 13:51 schreef moussie het volgende:

[..]

Ja. De polarisatie zit niet zo zeer in Nederland maar in de Islam, wereldwijd. Een hoop moslims vechten met zichzelf en met elkaar. De "relatie met het Westen" is maar een klein onderdeeltje van het eigenlijke probleem.

Ondertussen ga ik gewoon verder met mijn eigen leven, mijn vrijheid van meningsuiting (en die van Wilders, ook al vind ik hem een blonde drol), en bepaal ik zelf hoe ik wil leven, niet gehinderd door iemand anders religie. En als de gelovigen er uit zijn dan merk ik het wel.
  zondag 16 maart 2008 @ 14:32:03 #137
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57412485
quote:
Op zondag 16 maart 2008 14:20 schreef moussie het volgende:

hehe, eentje meer die het eindelijk door heeft .. toch zou ik diegenen die die link nog wel leggen niet de kost willen geven, dat zijn er namelijk nog steeds aardig wat
Ik maak deze vermelding om jou erop te wijzen dit niet als argument te kunnen gebruiken; dat je dus wel deed.
quote:
net zoals dat het een vaststaand feit is dat een soortgelijke bevrijding ook bij ons een riant aantal jaren heeft geduurd
en net zoals het een vaststaand feit is dat je een volk kan bevrijden van een tiran, maar van een denkbeeld kan je je alleen zelf bevrijden
Het ging zojuist over zelfkritiek enerzijds en kritiek van buitenaf anderzijds.
Als zelfkritiek onmogelijk wordt gemaakt door angst voor bepaalde straffen volgens de islamitische traditie dan is het niet verwonderlijk, dat de reformatie buitenaf ontstaat.
Temeer confrontaties binnen een samenleving nu eenmaal leiden tot gespreksstof en discussie.
pi_57412548
quote:

[..]

Tja, en zonder appels heb je geen appelstroop
pi_57414078
quote:
Op zondag 16 maart 2008 14:32 schreef damian5700 het volgende:
Ik maak deze vermelding om jou erop te wijzen dit niet als argument te kunnen gebruiken; dat je dus wel deed.
zolang het door een grote meerderheid gelinkt wordt aan elkaar en gebruikt wordt om de Islam te veroordelen als een barbaarse godsdienst waarin het normaal is om vrouwen te mutileren is het anders wel een relevant argument
quote:
Het ging zojuist over zelfkritiek enerzijds en kritiek van buitenaf anderzijds.
Als zelfkritiek onmogelijk wordt gemaakt door angst voor bepaalde straffen volgens de islamitische traditie dan is het niet verwonderlijk, dat de reformatie buitenaf ontstaat.
Temeer confrontaties binnen een samenleving nu eenmaal leiden tot gespreksstof en discussie.
aah, we hebben ons dus niet zelf bevrijdt van al die achtervolgingen en onderlinge ruzies en beklemmende denkbeelden, we hebben het allemaal te danken aan Napoleon, zonder Napoleon zouden we nog even barbaars zijn als de moslims nu .. zoiets ?
oh nee, dat kan niet, want ook dat is verandering vanuit een zelfde achtergrond .. dus vertel, welke andersdenkenden hebben ons gereformeerd en bevrijdt van onze christelijke denkbeelden ?
pleased to meet you
pi_57414726
quote:
Op zondag 16 maart 2008 14:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Tja, en zonder appels heb je geen appelstroop
Kun je wel dom lacherig doen maar het is een feit en dieptriest dat anno 2008 mensen voor miljoenen in het westen beveiligd moeten worden daar ze hun leven niet zeker zijn doordat ze het lef hebben en hadden om kritiek te leveren op religie.

Ongelooflijk dat er nog mensen zijn die deze agressiviteit heel gewoon vinden en dergelijke waanzin met hand en tand verdedigen.
pi_57414879
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:25 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Kun je wel dom lacherig doen maar het is een feit en dieptriest dat anno 2008 mensen voor miljoenen in het westen beveiligd moeten worden daar ze hun leven niet zeker zijn doordat ze het lef hebben en hadden om kritiek te leveren op religie.

Ongelooflijk dat er nog mensen zijn die deze agressiviteit heel gewoon vinden en dergelijke waanzin met hand en tand verdedigen.
Tis toch niet dat het Wilders puur om religie te doen is zeker.
Let jij wel een beetje op meid?
Het is Wilders alleen te doen om 1 specifieke religie, hij is niet per se een criticus van 'religie als zodanig' zoals jij nu doet voorkomen.
I´m back.
pi_57415646
Cidi: Koran fascistisch noemen mag
quote:
Directeur Ronny Naftaniel van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (Cidi) geeft PVV-leider Geert Wilders alle ruimte om de Koran een 'fascistisch boek' te noemen.
,,Het is een vrije keuze om religieus te zijn en het kritiseren van iemands keuze is een fundamenteel recht in onze democratie. Je moet kunnen zeggen dat het jodendom een achterlijk geloof is en dat de Koran een fascistisch boek is'', zei hij gistermiddag in Utrecht tijdens een debat over de vrijheid van meningsuiting. ,,Mensen die in hun diepste overtuiging worden gekwetst, hoef je niet te beschermen voor iets wat ze zelf geloven. Daar mag je de draak mee steken, anders verkil je het vrije debat.''

Naftaniel steunt bovendien de meerderheid in de Tweede Kamer die het wetsartikel dat godslastering strafbaar stelt, wil schrappen. In de jaren zestig werd voor het laatst iemand op grond van artikel 147 uit het wetboek van strafrecht veroordeeld. Hij spreekt van een 'nutteloos wetsartikel' dat in de rechtszaal tot ,,heilloze discussies'' over al dan niet gekwetste gevoelens kan leiden. ,,De toevoeging 'smalend' gaat niet over de inhoud van de godslastering, maar over de vraag of iemand de bedoeling had God te lasteren.''
pi_57415747
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is Wilders alleen te doen om 1 specifieke religie, hij is niet per se een criticus van 'religie als zodanig' zoals jij nu doet voorkomen.
en wat maakt dat nou uit? wilders heeft een meing over de islam en moet daardoor beveiligd worden omdat hij anders omgelegd word. als hij kritiek had op alle religies was hij tevens niet meer in gevaar dan nu.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  zondag 16 maart 2008 @ 17:12:55 #144
pi_57415791
quote:
Op zondag 16 maart 2008 15:59 schreef moussie het volgende:

[..]

zolang het door een grote meerderheid gelinkt wordt aan elkaar en gebruikt wordt om de Islam te veroordelen als een barbaarse godsdienst waarin het normaal is om vrouwen te mutileren is het anders wel een relevant argument
Waarom doe je alsof andere religies niet belachelijk worden gemaakt? Het is voor sommigen misschien een manier om moslims te pesten maar de meeste mensen willen met geen enkele religie iets te maken hebben. De islam heeft wat dat betreft echt geen bijzondere positie.
quote:
aah, we hebben ons dus niet zelf bevrijdt van al die achtervolgingen en onderlinge ruzies en beklemmende denkbeelden, we hebben het allemaal te danken aan Napoleon, zonder Napoleon zouden we nog even barbaars zijn als de moslims nu .. zoiets ?
oh nee, dat kan niet, want ook dat is verandering vanuit een zelfde achtergrond .. dus vertel, welke andersdenkenden hebben ons gereformeerd en bevrijdt van onze christelijke denkbeelden ?
Ongelovigen.
pi_57415814
quote:
Op zondag 16 maart 2008 17:11 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

en wat maakt dat nou uit? wilders heeft een meing over de islam en moet daardoor beveiligd worden omdat hij anders omgelegd word. als hij kritiek had op alle religies was hij tevens niet meer in gevaar dan nu.
Wat dat uitmaalt? Wat Dr_Nikita beweert klopt niet, dat maalt het uit.
Wilders is geen criticus van religies.
I´m back.
pi_57416424
quote:
Op zondag 16 maart 2008 17:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat dat uitmaalt? Wat Dr_Nikita beweert klopt niet, dat maalt het uit.
Wilders is geen criticus van religies.
ik lees toch echt "een religie" niks meervoud
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_57416587
*heeft chips en cola al klaarstaan...
pi_57416598
quote:
Op zondag 16 maart 2008 17:46 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ik lees toch echt "een religie" niks meervoud
[..]doordat ze het lef hebben en hadden om kritiek te leveren op religie.[..]
Religie, dus religies als zodanig. .
Niet "een religie" dus.
En dat klopt dus, want volgens ons Geertje is onze Westerse samenleving een Joods-Cristelijke samenleving.
Hij heeft niets tegen religies of religie, hij heeft iets tegen Islaam.
Nikita_babe praat bs dus. .
I´m back.
pi_57416643
Dr_Nikita heeft wrs ook geen hekel aan spruitjes, schat ik in. .
I´m back.
pi_57417437
quote:
Op zondag 16 maart 2008 17:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waarom doe je alsof andere religies niet belachelijk worden gemaakt? Het is voor sommigen misschien een manier om moslims te pesten maar de meeste mensen willen met geen enkele religie iets te maken hebben. De islam heeft wat dat betreft echt geen bijzondere positie.
waar doe ik alsof andere religies niet belachelijk gemaakt worden ?
Het enige wat ik zeg is dat er een verschil is tussen kritiek van binnenuit en kritiek van buitenaf ..
quote:
Ongelovigen.
duh, en waren die ongelovig omdat iemand, een of andere buitenstaander, hun gereformeerd heeft of was dat een eigen beslissing, of van de ouders, gebaseerd op zelfkritiek ?
pleased to meet you
  zondag 16 maart 2008 @ 20:55:58 #151
pi_57419865
quote:
Op zondag 16 maart 2008 18:47 schreef moussie het volgende:

[..]

waar doe ik alsof andere religies niet belachelijk gemaakt worden ?
Het enige wat ik zeg is dat er een verschil is tussen kritiek van binnenuit en kritiek van buitenaf ..
Voor de ongelovigen onder ons maakt dat niets uit.
quote:
duh, en waren die ongelovig omdat iemand, een of andere buitenstaander, hun gereformeerd heeft of was dat een eigen beslissing, of van de ouders, gebaseerd op zelfkritiek ?
Wat maakt dat nou uit. Als je als ongelovige gedwongen word rekening te houden met iemand anders religie, of je voorvaderen die religie aan hingen of niet, dan ga je lopen zeiken.
pi_57422638
quote:
Op zondag 16 maart 2008 20:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Voor de ongelovigen onder ons maakt dat niets uit.
voor de gelovigen wel .. en daar draait het toch om ?
quote:
Wat maakt dat nou uit. Als je als ongelovige gedwongen word rekening te houden met iemand anders religie, of je voorvaderen die religie aan hingen of niet, dan ga je lopen zeiken.
nou nee, ik haal mijn schouders op en ga door met wat ik aan het doen was .. en al vind ik zo'n fundamentalistische gelovige, ongeacht religie of stroming waar die bijhoort, geestelijk niet helemaal gezond, dan nog zou ik hem niet gaan beledigen met die dingen waar die in geloofd ..

voor de rest, onze democratie, onze beschaving staat en valt met de communicatie, zij is gebaseerd op de dialoog tussen de verschillende groepen die stuk voor stuk hun eigen visie hebben, en met het bereiken van compromissen op basis van die gesprekken .. dat is toch juist datgene waaraan wij onze vermeende superioriteit ontlenen boven al die andere andere manieren van samenleven/regeren ?
en tja, Wilders, eerst een groep herhaaldelijk, nadrukkelijk en zo diep mogelijk beledigen en keer op keer elk dialoog weigeren, en dat voor een politicus .. ik vind het maar vaag (en doodeng) dat zijn kiezers dat pikken
pleased to meet you
  zondag 16 maart 2008 @ 23:14:31 #153
pi_57422965
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:02 schreef moussie het volgende:

[..]

voor de gelovigen wel .. en daar draait het toch om ?
Nee daar draait het niet om. Je geloof is alleen maar een mening en een hobby. Je kan niet de hele wereld om jouw geloof laten draaien. Dat is precies het punt waar de niet- en anders-gelovigen moeite mee hebben. Je geloof is alleen voor jou.
quote:
[..]

nou nee, ik haal mijn schouders op en ga door met wat ik aan het doen was .. en al vind ik zo'n fundamentalistische gelovige, ongeacht religie of stroming waar die bijhoort, geestelijk niet helemaal gezond, dan nog zou ik hem niet gaan beledigen met die dingen waar die in geloofd ..
Als iemand jouw dwingt om zijn geloof te volgen onder dreiging van geweld (wat nu gebeurd met moslims die de vrijheid van meningsuiting willen inperken) dan kan je niet je schouders ophalen.
quote:

voor de rest, onze democratie, onze beschaving staat en valt met de communicatie, zij is gebaseerd op de dialoog tussen de verschillende groepen die stuk voor stuk hun eigen visie hebben, en met het bereiken van compromissen op basis van die gesprekken .. dat is toch juist datgene waaraan wij onze vermeende superioriteit ontlenen boven al die andere andere manieren van samenleven/regeren ?
Ik wil best communiceren, maar ik laat mij niet in mijn vrijheid inperken door iemand die denkt dat er een God is. Als je met me wilt communiceren zal je dat met argumenten moeten doen, niet met een religie.
quote:
en tja, Wilders, eerst een groep herhaaldelijk, nadrukkelijk en zo diep mogelijk beledigen en keer op keer elk dialoog weigeren, en dat voor een politicus .. ik vind het maar vaag (en doodeng) dat zijn kiezers dat pikken
Als je als gelovige je religie aan anderen opdringt krijg je dit soort reacties. Vind je het gek dat Wilders niet wil discussiëren met mensen die hem zijn vrijheid van meningsuiting willen afpakken onder dreiging van geweld?
pi_57423541
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nee daar draait het niet om. Je geloof is alleen maar een mening en een hobby. Je kan niet de hele wereld om jouw geloof laten draaien. Dat is precies het punt waar de niet- en anders-gelovigen moeite mee hebben. Je geloof is alleen voor jou.
hoh, je vergeet eventjes dat we allemaal gelijk zijn, dus dat jouw/ons atheïsme ook maar een hobby is die je niet hebt op te leggen aan een ander .. die mag net als jij geloven wat die wil
quote:
Als iemand jouw dwingt om zijn geloof te volgen onder dreiging van geweld (wat nu gebeurd met moslims die de vrijheid van meningsuiting willen inperken) dan kan je niet je schouders ophalen.
huh, er wordt je toch niet gevraagd om islamitisch te worden, er wordt alleen maar gevraagd om hun geloof niet opzettelijk te beledigen ..
en tja, je hebt er altijd van die mafketels tussen zitten die meteen met scherp willen gaan schieten, hebben we hier toch ook, dat soort buitenproportionele reacties ..
en wij willen al met scherp gaan schieten over voetbalrellen oid, kan je nagaan wat wij zouden doen als het een leger was en we een bezet land zouden zijn ..
quote:
Ik wil best communiceren, maar ik laat mij niet in mijn vrijheid inperken door iemand die denkt dat er een God is. Als je met me wilt communiceren zal je dat met argumenten moeten doen, niet met een religie.
hihi, je moet je gesprekken wel weten te kiezen, klopt, met dogmatici gaan praten is over het algemeen idd vruchteloze tijdverspilling .. de andere kant is wel dat dogmatisch denken niet voorbehouden is aan religieuzen en dat je moet opletten om op jouw beurt niet even dogmatisch te worden in je invulling van
'dit is de goede manier van leven'
quote:
Als je als gelovige je religie aan anderen opdringt krijg je dit soort reacties. Vind je het gek dat Wilders niet wil discussiëren met mensen die hem zijn vrijheid van meningsuiting willen afpakken onder dreiging van geweld?
pff, ja leuk, eerst een schot voor open doel .. er is vast een gek aan de andere kant van de planeet die hem gaat bedreigen op basis van zijn uitspraken over de Koran .. en op basis van die extremist duizenden kilometers verderop een gesprek met de moslim hier weigeren omdat die hetzelfde boek thuis heeft liggen .. goedkoop scoren noem ik dat
pleased to meet you
pi_57423702
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

, maar ik laat mij niet in mijn vrijheid inperken door iemand die denkt dat er een God is.
Wel door iemand die denkt dat er géén God is? Vreemd.
  zondag 16 maart 2008 @ 23:45:40 #156
pi_57423745
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:36 schreef moussie het volgende:

[..]

hoh, je vergeet eventjes dat we allemaal gelijk zijn, dus dat jouw/ons atheïsme ook maar een hobby is die je niet hebt op te leggen aan een ander .. die mag net als jij geloven wat die wil
Ik leg jou niks op, maar als jij de vrijheid wil om je eigen leven te leiden dan wil ik die vrijheid ook.
quote:
[..]

huh, er wordt je toch niet gevraagd om islamitisch te worden, er wordt alleen maar gevraagd om hun geloof niet opzettelijk te beledigen ..
Sorry, maar dat gaat niet. Iedere religie is per definitie belachelijk. god bestaat niet. Het is onmogelijk om zoiets onzinigs serieus te nemen. Het enige dat je kan doen is mijn mening over jouw geloof niet serieus te nemen.
quote:

en tja, je hebt er altijd van die mafketels tussen zitten die meteen met scherp willen gaan schieten, hebben we hier toch ook, dat soort buitenproportionele reacties ..
en wij willen al met scherp gaan schieten over voetbalrellen oid, kan je nagaan wat wij zouden doen als het een leger was en we een bezet land zouden zijn ..
Geweld mag alleen ter zelfverdediging.
quote:
[..]

hihi, je moet je gesprekken wel weten te kiezen, klopt, met dogmatici gaan praten is over het algemeen idd vruchteloze tijdverspilling .. de andere kant is wel dat dogmatisch denken niet voorbehouden is aan religieuzen en dat je moet opletten om op jouw beurt niet even dogmatisch te worden in je invulling van
'dit is de goede manier van leven'
Ik heb helemaal niet de behoefte om anderen een manier van leven op te dringen, dat is typisch iets voor gelovigen.
quote:
[..]

pff, ja leuk, eerst een schot voor open doel .. er is vast een gek aan de andere kant van de planeet die hem gaat bedreigen op basis van zijn uitspraken over de Koran .. en op basis van die extremist duizenden kilometers verderop een gesprek met de moslim hier weigeren omdat die hetzelfde boek thuis heeft liggen .. goedkoop scoren noem ik dat
Je kan als gelovige natuurlijk heel intelligent de bal niet inschieten.
  zondag 16 maart 2008 @ 23:53:05 #157
pi_57423899
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:43 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Zo iemand zal noodgedwongen argumenten gebruiken waar over te discussiëren valt.

De discussie:

- Waarom mag ik maar 120 op de snelweg?
- Omdat dat in de bijbel staat.

is zo snel voorbij.
pi_57423996
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zo iemand zal noodgedwongen argumenten gebruiken waar over te discussiëren valt.

De discussie:

- Waarom mag ik maar 120 op de snelweg?
- Omdat dat in de bijbel staat.

is zo snel voorbij.
SP'er: Een mens hoort te delen met mensen die het minder hebben!
VVD'er: Neuh, vind ik niet.

PVV'er: Moslims horen niet in deze cultuur thuis!
Groenlinkser: Moslims zijn hier al, dus ze horen al in deze cultuur thuis.

ook snel voorbij
  zondag 16 maart 2008 @ 23:58:04 #159
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57424008
quote:
Op zondag 16 maart 2008 15:59 schreef moussie het volgende:

[..]

Wanneer dat gebeurt wordt er fijntjes op gewezen, dat het niet de islam betreft.
Dan kan het nu ineens niet een argument zijn. Niet waar?
quote:
Geen idee wat je hiermee bedoelt.

Het enige dat ik stel is, dat er geen religie kritiek mogelijk is binnen de islamitische gemeenschap. Hervormers of liberale moslims kunnen koran teksten of geloofsopvattingen niet openlijk en rechtstreeks bekritiseren.
Wanneer de zelfreflectie binnen het islamitisch geloof onmogelijk is, is het niet vreemd dat een reformatie van buitenaf kan ontstaan; dat de kritiek van buitenaf komt.
Temeer islamitische culturele gebruiken regelmatig botsen met westerse gewoonten en dit vanzelfsprekend gespreksstof en discussie genereert.

[ Bericht 0% gewijzigd door damian5700 op 17-03-2008 08:47:07 (typos verwijderd) ]
  maandag 17 maart 2008 @ 00:03:41 #160
pi_57424086
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:57 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

SP'er: Een mens hoort te delen met mensen die het minder hebben!
VVD'er: Neuh, vind ik niet.

PVV'er: Moslims horen niet in deze cultuur thuis!
Groenlinkser: Moslims zijn hier al, dus ze horen al in deze cultuur thuis.

ook snel voorbij
En je kan zelf niet eens een paar argumenten verzinnen voor die stellingen?
pi_57424183
quote:
Op maandag 17 maart 2008 00:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En je kan zelf niet eens een paar argumenten verzinnen voor die stellingen?
Alle argumenten draaien om de argumenten die ik daar noemde. SP'ers hebben een ander beeld van eerlijkheid dan VVD'ers, Groenlinks heeft een ander beeld van cultuur dan de PVV. Het is allemaal puur gevoel. Die kloof is evenmin met rationeel beargumenteren weg te krijgen.
  maandag 17 maart 2008 @ 00:24:00 #162
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57424346
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:43 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij, dat mensen die denken dat er geen God is vrijheden van anderen inperken?
Is dit gesteld vanuit een libertaristische gedachte? Belasting is diefstal?
  maandag 17 maart 2008 @ 00:25:26 #163
pi_57424373
quote:
Op maandag 17 maart 2008 00:12 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Alle argumenten draaien om de argumenten die ik daar noemde. SP'ers hebben een ander beeld van eerlijkheid dan VVD'ers, Groenlinks heeft een ander beeld van cultuur dan de PVV. Het is allemaal puur gevoel. Die kloof is evenmin met rationeel beargumenteren weg te krijgen.
Dat denk ik niet hoor. Je kan vinden dat het voor iedereen beter is als ze voor zichzelf leren zorgen, je kan ook beargumenteren dat de hele maatschappij (inclusief de economie) er van profiteert als er sociale zekerheid is. Het alleen maar op een gevoel gooien is echt iets te makkelijk.
pi_57425684
quote:

[..]

In deze topic hebben we het over een film van Wilders en deze gaat over de islam. W.m.b. was de islam als sekte geklassificeerd en niet als een religie.

Maargoed, kritiek hebben op de islam is gevaarlijk als je in gedachten houdt dat een teddybeertje al beledigend kan zijn, een paar cartoontjes dat wereldwijd levens heeft geeist, een man jaren ondergedoken door zijn boek, TvG het leven heeft gekost, tentoonstellingen afgezegd door bedreigingen, Wilders en AHA zwaar beveiligd en zo zijn er nog legio zaken te noemen die de religie van de vrede genaamd de islam veroorzaakt.

Toegeven aan de eisen van een stel onderontwikkelde haatbaarden op kamelen in verwegistan om de film te verbieden is buigen voor geweld.

Dus je praat zelf BS

[ Bericht 6% gewijzigd door Dr.Nikita op 17-03-2008 06:11:37 ]
pi_57425689
oeps dubbel
  maandag 17 maart 2008 @ 08:18:36 #166
3542 Gia
User under construction
pi_57426086
quote:
Omdat je, wanneer je kritiek hebt op andere geloven, je niet onder hoeft te duiken.

Je mag kritiek hebben op het Christendom, komt ook veel voor hoor, je mag kritiek hebben op het Jodendom, ook dat komt voor. Maar zo gauw je kritiek hebt op de Islam, ben je je leven niet zeker.

Of wil jij beweren dat je geen kritiek mag hebben op iemands levensovertuiging?

Als ik Feyenoord vergelijk met de pupillen, moet ik dan onderduiken omdat Feyenoord aanhangers dan beledigd zijn?
pi_57426413
'Mening Wilders is gelijk aan antisemitisme'
quote:
De kritiek die PVV-leider Geert Wilders heeft op moslims is te vergelijken met antisemitisme. De joodse televisiemaker Harry de Winter heeft maandag op de voorpagina van De Volkskrant een advertentie laten plaatsen. "Als Wilders hetzelfde over Joden (en het Oude Testament) gezegd zou hebben als wat hij nu over Moslims (en de Koran) uitkraamt, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme", stelt De Winter.

"Wij joodse mensen weten als geen ander waartoe dit soort discriminatie kan leiden", zegt De Winter in de krant. "Wilders betoogt dat dé moslim moet worden aangepakt en dat de koran een fascistisch boek is. Zo is ooit de vervolging van de joden begonnen, door het veralgemeniseren van zaken. Daarom is het tijd voor een harder geluid vanuit joodse kring." Volgens De Winter wordt iedereen die 'iets' roept over joden of Israël 'als antisemiet beschouwd en afgeserveerd."

Geert Wilders heeft een film gemaakt over de koran. Nog voordat die is vertoond leidt die al tot wereldwijde onrust. Ook Nederland is bezorgd over de mogelijke gevolgen van de antikoranfilm. Het kabinet heeft al aangegeven dat het in de film gaat om de mening van Wilders, niet om de mening van het kabinet.

Harry de Winter heeft de advertentie mede geplaatst namens Stichting de Initiatieven en Een Ander Joods Geluid. Zijn activiteiten voor Een Ander Joods Geluid, een organisatie die de staat Israël kritisch volgt, maken dat de Winter impopulair is bij andere Nederlandse joden.
pi_57426570
quote:
Op maandag 17 maart 2008 00:24 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij, dat mensen die denken dat er geen God is vrijheden van anderen inperken?
Is dit gesteld vanuit een libertaristische gedachte? Belasting is diefstal?
Wilders bijvoorbeeld. Beperkt vrijheden, maar niet vanuit een religie.
pi_57426600
quote:
Op maandag 17 maart 2008 00:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat denk ik niet hoor. Je kan vinden dat het voor iedereen beter is als ze voor zichzelf leren zorgen, je kan ook beargumenteren dat de hele maatschappij (inclusief de economie) er van profiteert als er sociale zekerheid is. Het alleen maar op een gevoel gooien is echt iets te makkelijk.
Dan nog: "het staat in de Bijbel/Koran" is ook een argument. Wel een hele slechte, maar het blijft een argument.

En slechte argumenten vind je heus niet alleen bij gelovigen hoor.
  maandag 17 maart 2008 @ 09:26:45 #170
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57426769
quote:
Wilders heeft in beginsel kritiek op de islam en de koran en niet in het bijzonder moslims.
Dan vind ik, dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek die zich richt op etnische grondslag.
Daarnaast is de judeofobie in de islamitische wereld traditioneel. Anti-Joodse cartoons binnen de Arabische wereld zijn daar een exponent van, nog afgezien van wat menig islamitische school of madrassa hun kinderen/leerlingen over Joden onderwijzen.
  maandag 17 maart 2008 @ 09:31:06 #171
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57426829
quote:
Op maandag 17 maart 2008 09:11 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Wilders bijvoorbeeld. Beperkt vrijheden, maar niet vanuit een religie.
Wilders heeft die ambitie, maar sommige van zijn standpunten zijn onuitvoerbaar, zelfs bij een tweederde meerderheid, omdat deze ingaan tegen democratische principes, juist vanwege de scheiding tussen kerk en staat.
pi_57427058
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:58 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Wanneer dat gebeurt wordt er fijntjes op gewezen, dat het niet de islam betreft.
Dan kan het nu ineens niet een argument zijn. Niet waar?
fijntjes op gewezen .. wat een understatement, ellenlange discussies die ondanks het aanslepen van achtergrondinformatie en cijfers afgesloten worden met : 'ja maar, het zijn wel hoofdzakelijk islamitische landen waar dat gebeurt, dus het is wel een islamitisch iets'
quote:
Geen idee wat je hiermee bedoelt.
dat een verandering van denkbeelden nooit gebeurd door kritiek van buitenaf .. kijk bvb naar wat er nu gebeurd in voormalig communistisch Rusland waar geloof verboden was
quote:
Het enige dat ik stel is, dat er geen religie kritiek mogelijk is binnen de islamitische gemeenschap. Hervormers of liberale moslims kunnen koran teksten of geloofsopvattingen niet openlijk en rechtstreeks bekritiseren.
Wanneer de zelfreflectie binnen het islamitisch geloof onmogelijk is, is het niet vreemd dat een reformatie van buitenaf kan ontstaan; dat de kritiek van buitenaf komt.
Temeer islamitische culturele gebruiken regelmatig botsen met westerse gewoonten en dit vanzelfsprekend gespreksstof en discussie genereert.
en dat was nou juist de insteek van 'de leugen regeert', ze zijn er wel degelijk, maar je hoort er nooit iets van ..
en welke culturele gebruiken botsen ? Bedoel je nou toevallig die culturele verschillen die we al eeuwen kennen van de joden .. geen handjes schudden, haren bedekken en ritueel slachten ?
zo ja, wat raar dan, gezien het feit dat we een joods-christelijke maatschappij schijnen te hebben, dus de acceptatie van dat soort culturele verschillen zit eigenlijk al ingebakken in onze cultuur
zo nee, welke verschillen bedoel je dan ?
pleased to meet you
  maandag 17 maart 2008 @ 10:05:56 #173
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57427239
quote:
Op maandag 17 maart 2008 09:14 schreef Dodecahedron het volgende:

Dan nog: "het staat in de Bijbel/Koran" is ook een argument. Wel een hele slechte, maar het blijft een argument.

En slechte argumenten vind je heus niet alleen bij gelovigen hoor.
Eerlijk gezegd vind ik 'het staat in de (grond)wet' net zo'n zwak argument.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  maandag 17 maart 2008 @ 10:08:32 #174
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57427288
quote:
Op maandag 17 maart 2008 09:51 schreef moussie het volgende:

[..]

fijntjes op gewezen .. wat een understatement, ellenlange discussies die ondanks het aanslepen van achtergrondinformatie en cijfers afgesloten worden met : 'ja maar, het zijn wel hoofdzakelijk islamitische landen waar dat gebeurt, dus het is wel een islamitisch iets'
Het zwaartepunt ligt besloten in het gegeven, dat je het nu onmogelijk als argument kan hanteren.
quote:
dat een verandering van denkbeelden nooit gebeurd door kritiek van buitenaf .. kijk bvb naar wat er nu gebeurd in voormalig communistisch Rusland waar geloof verboden was
Je moet niet zonder meer ongelijke gevallen willen vergelijken.
Hier betreft het nu eenmaal een religie die door migratie in een andere setting terecht is gekomen en die zo allesomvattend is voor haar volgelingen, dat dit tot conflicten leidt in Europese samenlevingen waar democratische principes, zoals de scheiding van kerk en staat nu eenmaal het uitgangspunt zijn.
Cultureel religieus praktijken die in het land van herkomst algemeen geldend zijn worden in de migratielanden geconfronteerd met wetgeving of een heersende norm.
quote:
en dat was nou juist de insteek van 'de leugen regeert', ze zijn er wel degelijk, maar je hoort er nooit iets van ..
en welke culturele gebruiken botsen ? Bedoel je nou toevallig die culturele verschillen die we al eeuwen kennen van de joden .. geen handjes schudden, haren bedekken en ritueel slachten ?
zo ja, wat raar dan, gezien het feit dat we een joods-christelijke maatschappij schijnen te hebben, dus de acceptatie van dat soort culturele verschillen zit eigenlijk al ingebakken in onze cultuur
zo nee, welke verschillen bedoel je dan ?
Dit is allemaal leuk en aardig, maar daadwerkelijke schriftkritiek is onmogelijk zonder verketterd danwel bedreigd te worden.
Bovendien zal onderzoek of een andere interpretatie geven aan koranteksten direct het gezag van de onderzoeker de criticaster ondermijnen, waardoor deze nauwelijks invloed binnen de moslimgemeenschap kan bewerkstelligen.
pi_57427615
quote:
Op maandag 17 maart 2008 09:26 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Wilders heeft in beginsel kritiek op de islam en de koran en niet in het bijzonder moslims.
Dan vind ik, dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek die zich richt op etnische grondslag.
Daarnaast is de judeofobie in de islamitische wereld traditioneel. Anti-Joodse cartoons binnen de Arabische wereld zijn daar een exponent van, nog afgezien van wat menig islamitische school of madrassa hun kinderen/leerlingen over Joden onderwijzen.
Ik vind ook dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek op afkomst, maar je kan je wel afvragen of moslims dat zelf ook zo voelen. Een religie is een zodanig groot iets in een mensenleven dat het wel degelijk persoonlijk kan worden aangerekend.
Dat vind ik sowieso 'n slecht argument die hier de ronde gaat; 'het is maar een religie, dat bekritiseer ik tot een ons weeg en dat zij zich daar beledigd door voelen vind ik kinderachtig'. Dat geeft alleen maar aan hoe weinig begrip er tegenwoordig is voor religie en hoe groot de onwil is ook maar 'n beetje begrip te tonen voor iets als religie.
En dat is ook de kern van het probleem, stel dat Wilders een punt maakt, stel dat het enige wat hij wilde zeggen is; kijk hoe haatdragend er gereageerd wordt als je hun religie aan valt?

Wat dan?

Kunnen we dan met meer succes de discussie 'moet de Koran verboden worden' in gaan? Dacht het niet. Dat is het probleem wat ik heb met de situatie zoals die nu is, met de film die Wilders - een politicus die geacht wordt beleid te voeren - wil uitbrengen. Het doet niets, het maakt alleen maar troep. Wat willen mensen met al dat gezeur op religie, wat denken ze daarmee te bereiken. En dan constant in het argument blijven hangen 'boeiend wat er mee bereikt moet worden, het mág want er is vrijheid van meningsuiting', daar word ik zo gek van, dat is zo'n zwak argument.
  maandag 17 maart 2008 @ 10:48:16 #176
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57427904
quote:
Op maandag 17 maart 2008 10:30 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik vind ook dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek op afkomst, maar je kan je wel afvragen of moslims dat zelf ook zo voelen. Een religie is een zodanig groot iets in een mensenleven dat het wel degelijk persoonlijk kan worden aangerekend.
Dat vind ik sowieso 'n slecht argument die hier de ronde gaat; 'het is maar een religie, dat bekritiseer ik tot een ons weeg en dat zij zich daar beledigd door voelen vind ik kinderachtig'. Dat geeft alleen maar aan hoe weinig begrip er tegenwoordig is voor religie en hoe groot de onwil is ook maar 'n beetje begrip te tonen voor iets als religie.
En dat is ook de kern van het probleem, stel dat Wilders een punt maakt, stel dat het enige wat hij wilde zeggen is; kijk hoe haatdragend er gereageerd wordt als je hun religie aan valt?

Wat dan?

Kunnen we dan met meer succes de discussie 'moet de Koran verboden worden' in gaan? Dacht het niet. Dat is het probleem wat ik heb met de situatie zoals die nu is, met de film die Wilders - een politicus die geacht wordt beleid te voeren - wil uitbrengen. Het doet niets, het maakt alleen maar troep. Wat willen mensen met al dat gezeur op religie, wat denken ze daarmee te bereiken. En dan constant in het argument blijven hangen 'boeiend wat er mee bereikt moet worden, het mág want er is vrijheid van meningsuiting', daar word ik zo gek van, dat is zo'n zwak argument.
Ik zou het graag wat breder willen trekken. In principe doe ik dat al door te zeggen, dat ook van binnenuit herinterpretatie van koranteksten, om bijvoorbeeld te komen tot een andere ethiek niet mogelijk is.
Geloofsopvattingen kunnen niet zonder verkettering of bedreigingen worden bekritiseerd. De historiciteit van beweringen uit de Koran kunnen niet worden onderzocht zonder daarbij beschuldigd te worden van blasfemie.
Dit absolutisme is vreemd, vooral vanuit de liberale perspectief waar geen enkele ideologie of boek geïmmuniseerd is van kritische beschouwingen of historisch onderzoek.
Ik pleit niet voor bepaalde zaken te allen tijde buiten de discussie (in brede zin) te plaatsen. En al helemaal niet met argumenten die worden ontleend uit angstgevoelens.
pi_57428144
quote:
Helemaal terecht
hij vergelijkt het met Wilders als hitler
en dat heb ik al eerder gezegd
pi_57428171
quote:

[..]

Je erkent geen islaam je erkent geen moslims, je noemt het een ideologie
en jij zegt dan dat je respect hebt voor alles en al.

blijkbaar heb je respect voor alles maar voor Moslims totaal niet
pi_57428181
20 maart: de geboortedag van De Profeet. In de moslimwereld een vrije dag. Kan iedereen dus op straat Nederlandse vlaggen verbranden, of oprukken naar de ambassade om daar vernielingen aan te richten. Waarmee Wilders op zijn beurt zijn gelijk bewijst. Wellicht zelfs voor Wilders iets te boud.

- 28 maart: de dag waarop Wilders zijn persconferentie in Nieuwspoort had willen houden is tevens de eerste werkdag van de nieuwe burgemeester van Den Haag. Laat dat nu Jozias van Aartsen zijn, de man die Wilders in 2004 uit de VVD-fractie zette. Kan die meteen laten zien wat hij waard is als handhaver van de openbare orde en veiligheid in zijn stad.

- 1 april: want 1 april. Wilders schijnt ooit gevoel voor humor te hebben gehad.

- 3 april: de dag waarop Rita Verdonk haar Trots op Nederland lanceert, de ‘beweging die de Nederlandse politiek de komende jaren op z’n kop zal zetten’. Dit feestje valt in het water als Wilders op dezelfde dag Fitna presenteert.
  maandag 17 maart 2008 @ 11:07:08 #180
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_57428224
Wanneer wordt die film gelanceerd???
Heb wel weer zin in een lekker tv avondje
  maandag 17 maart 2008 @ 11:15:59 #181
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57428387
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:04 schreef Meki het volgende:

[..]

Dit is geen bewering van mij.

Afgezien daarvan gaat het niet zozeer over de islam, in de betekenis van de individuele vrome moslim die belijdt (die niet radicaal fundamentalistisch is), maar over het islamisme.
Dat is zonder twijfel een ideologie.

Toegegeven, zo nu en dan lopen de begrippen door elkaar.
  maandag 17 maart 2008 @ 11:16:27 #182
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_57428396
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:04 schreef Meki het volgende:

[..]

Respect krijg je niet.. Repect moet je verdienen... gezien het gedrag van Moslims anno 2008 verdienen ze imo 0,0 respect met een fascistische opvliegerige huilie gedrag
  maandag 17 maart 2008 @ 11:17:30 #183
109363 Angeliquetje
Cute Angels in the Sky
pi_57428414
Hij duurt maar een kwartier. Ships en bier is al te veel van het goede mocht het zover zijn
pi_57428477
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:16 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Respect krijg je niet.. Repect moet je verdienen... gezien het gedrag van Moslims anno 2008 verdienen ze imo 0,0 respect met een fascistische opvliegerige huilie gedrag
jij moet al helemaal niet respect in je mond nemen.
alles wat islam is ben jij er tegen.

je moet je schamen... schamen en afvragen of je nog wel een hart hebt
  maandag 17 maart 2008 @ 11:20:46 #185
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_57428484
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:17 schreef Angeliquetje het volgende:
Hij duurt maar een kwartier. Ships en bier is al te veel van het goede mocht het zover zijn

Je vergeet de reactie van onze vredelievende moslims met lange tenen
pi_57428532
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:15 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Dit is geen bewering van mij.

Afgezien daarvan gaat het niet zozeer over de islam, in de betekenis van de individuele vrome moslim die belijdt (die niet radicaal fundamentalistisch is), maar over het islamisme.
Dat is zonder twijfel een ideologie.

Toegegeven, zo nu en dan lopen de begrippen door elkaar.
Ik weet niet of welke geloof jij hebt, blijkbaar geen,
ik weet niet of je wel een respect hebt voor mensen die geloven , blijkbaar niet.

het is geen ideologie, je praat wilders na . het is een geloof
jij spreekt over een ideologie omdat je jaloers bent op die geloof die dag en nacht groeit
pi_57428569
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:20 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Je vergeet de reactie van onze vredelievende moslims met lange tenen
elke reactie op die film is meer dan terecht
  maandag 17 maart 2008 @ 11:35:51 #188
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57428809
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:23 schreef Meki het volgende:

[..]

Ik weet niet of welke geloof jij hebt, blijkbaar geen,
ik weet niet of je wel een respect hebt voor mensen die geloven , blijkbaar niet.

het is geen ideologie, je praat wilders na . het is een geloof
jij spreekt over een ideologie omdat je jaloers bent op die geloof die dag en nacht groeit
http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamisme#Ideologie
http://www.kennislink.nl/web/show?id=164302
http://boeklog.info/2006/11/07/over-het-islamisme/
  maandag 17 maart 2008 @ 11:36:04 #189
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_57428815
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:24 schreef Meki het volgende:

[..]

En dit is nu precies de reden waarom ik 0,0 respect voor jullie heb
pi_57429417
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

En dit is nu precies de reden waarom ik 0,0 respect voor jullie heb
'Jullie' ?
  maandag 17 maart 2008 @ 12:19:33 #191
3542 Gia
User under construction
pi_57429618
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:20 schreef Meki het volgende:

alles wat islam is ben jij er tegen.
Waarom zou ik pro-islam moeten zijn? Ik heb niks met dat geloof. Er gebeuren dingen die ik niet vind kunnen, omdat het volgens de koran mag. Ze hebben bepaalde wetten waar ik het absoluut niet mee eens ben. Waarom mag ik daar niet tegen zijn? Waarom is het een belediging wanneer je niet achter de islam staat?
  maandag 17 maart 2008 @ 12:21:27 #192
109363 Angeliquetje
Cute Angels in the Sky
pi_57429652
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:24 schreef Meki het volgende:

[..]

Zolang die reactie maar niet gepaard gaat met geweld
pi_57430305
Het begint nu wel erg lang te duren voor dat die film komt. De hype is bijna al over
  maandag 17 maart 2008 @ 15:06:06 #194
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_57432735
meki koop eens een andere plaat!

Die van jou blijft hangen...
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 17 maart 2008 @ 15:27:36 #195
pi_57433066
quote:
Op maandag 17 maart 2008 12:56 schreef Urquhart het volgende:
Het begint nu wel erg lang te duren voor dat die film komt. De hype is bijna al over
Voorspel is belangrijk!
pi_57434134
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:07 schreef Revolution-NL het volgende:
Wanneer wordt die film gelanceerd???
Heb wel weer zin in een lekker tv avondje
Anders kijk je eens naar Obsession Movie, ook erg intressant allemaal.
Hier kun je een preview vinden:

http://www.youtube.com/watch?v=vxzltDc32XY
pi_57435881
quote:
Op maandag 17 maart 2008 10:08 schreef damian5700 het volgende:
Het zwaartepunt ligt besloten in het gegeven, dat je het nu onmogelijk als argument kan hanteren.
het was dat ook niet mijn argument, ik somde op welke moslim(a)s er genoemd werden in dat TV-programma .. en tja, daaruit blijkt dus dat het blijkbaar voor een boel mensen nog steeds een argument is
quote:
Je moet niet zonder meer ongelijke gevallen willen vergelijken.
deze opmerking zou je mi meer moeten richten tegen diegenen die de ontkerkelijking van de christenen door middel van zelfkritiek willen vergelijken met de gewenste reactie van de moslim die zou moeten volgen op kritiek van buitenaf
quote:
Hier betreft het nu eenmaal een religie die door migratie in een andere setting terecht is gekomen en die zo allesomvattend is voor haar volgelingen, dat dit tot conflicten leidt in Europese samenlevingen waar democratische principes, zoals de scheiding van kerk en staat nu eenmaal het uitgangspunt zijn.
Cultureel religieus praktijken die in het land van herkomst algemeen geldend zijn worden in de migratielanden geconfronteerd met wetgeving of een heersende norm.
en het gekke is dat het ruim 30 jaar zo goed als geen problemen heeft opgeleverd .. niemand die het in zijn hoofd haalde om de marokkaanse moslim scheef aan te kijken omdat een andere moslim 1000den kilometers verderop een bus met schoolkinderen heeft opgeblazen oid
quote:
Dit is allemaal leuk en aardig, maar daadwerkelijke schriftkritiek is onmogelijk zonder verketterd danwel bedreigd te worden.
Bovendien zal onderzoek of een andere interpretatie geven aan koranteksten direct het gezag van de onderzoeker de criticaster ondermijnen, waardoor deze nauwelijks invloed binnen de moslimgemeenschap kan bewerkstelligen.
Het is moeilijk, klopt, maar het is zeker niet onmogelijk .. er is een hele jonge generatie die het geregeld aan de stok heeft met de oude garde over de interpretatie van teksten etc ..
http://www.mysubmission.nl/
pleased to meet you
pi_57438094
quote:

[..]

Wat een halfslachtige poging damian. Iedere keer die riedel dat het Wilders niet om de moslims gaat
  maandag 17 maart 2008 @ 20:15:54 #199
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_57438275
quote:
Op maandag 17 maart 2008 20:05 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat een halfslachtige poging damian. Iedere keer die riedel dat het Wilders niet om de moslims gaat
Zo zijn er wel meer die continue hetzelfde riedeltje afspelen...

"We" zijn nou in deeltje 19 nog net zo ver als 19 delen geleden...
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_57443057
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')