Ik zou het graag wat breder willen trekken. In principe doe ik dat al door te zeggen, dat ook van binnenuit herinterpretatie van koranteksten, om bijvoorbeeld te komen tot een andere ethiek niet mogelijk is.quote:Op maandag 17 maart 2008 10:30 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik vind ook dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek op afkomst, maar je kan je wel afvragen of moslims dat zelf ook zo voelen. Een religie is een zodanig groot iets in een mensenleven dat het wel degelijk persoonlijk kan worden aangerekend.
Dat vind ik sowieso 'n slecht argument die hier de ronde gaat; 'het is maar een religie, dat bekritiseer ik tot een ons weeg en dat zij zich daar beledigd door voelen vind ik kinderachtig'. Dat geeft alleen maar aan hoe weinig begrip er tegenwoordig is voor religie en hoe groot de onwil is ook maar 'n beetje begrip te tonen voor iets als religie.
En dat is ook de kern van het probleem, stel dat Wilders een punt maakt, stel dat het enige wat hij wilde zeggen is; kijk hoe haatdragend er gereageerd wordt als je hun religie aan valt?
Wat dan?
Kunnen we dan met meer succes de discussie 'moet de Koran verboden worden' in gaan? Dacht het niet. Dat is het probleem wat ik heb met de situatie zoals die nu is, met de film die Wilders - een politicus die geacht wordt beleid te voeren - wil uitbrengen. Het doet niets, het maakt alleen maar troep. Wat willen mensen met al dat gezeur op religie, wat denken ze daarmee te bereiken. En dan constant in het argument blijven hangen 'boeiend wat er mee bereikt moet worden, het mág want er is vrijheid van meningsuiting', daar word ik zo gek van, dat is zo'n zwak argument.
Helemaal terechtquote:Op maandag 17 maart 2008 08:54 schreef FOKwa het volgende:
'Mening Wilders is gelijk aan antisemitisme'
[..]
Je erkent geen islaam je erkent geen moslims, je noemt het een ideologiequote:Op maandag 17 maart 2008 09:26 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wilders heeft in beginsel kritiek op de islam en de koran en niet in het bijzonder moslims.
Dan vind ik, dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek die zich richt op etnische grondslag.
Daarnaast is de judeofobie in de islamitische wereld traditioneel. Anti-Joodse cartoons binnen de Arabische wereld zijn daar een exponent van, nog afgezien van wat menig islamitische school of madrassa hun kinderen/leerlingen over Joden onderwijzen.
Dit is geen bewering van mij.quote:Op maandag 17 maart 2008 11:04 schreef Meki het volgende:
[..]
Je erkent geen islaam je erkent geen moslims, je noemt het een ideologie
en jij zegt dan dat je respect hebt voor alles en al.
blijkbaar heb je respect voor alles maar voor Moslims totaal niet
Respect krijg je niet.. Repect moet je verdienen... gezien het gedrag van Moslims anno 2008 verdienen ze imo 0,0 respect met een fascistische opvliegerige huilie gedragquote:Op maandag 17 maart 2008 11:04 schreef Meki het volgende:
[..]
Je erkent geen islaam je erkent geen moslims, je noemt het een ideologie
en jij zegt dan dat je respect hebt voor alles en al.
blijkbaar heb je respect voor alles maar voor Moslims totaal niet
jij moet al helemaal niet respect in je mond nemen.quote:Op maandag 17 maart 2008 11:16 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Respect krijg je niet.. Repect moet je verdienen... gezien het gedrag van Moslims anno 2008 verdienen ze imo 0,0 respect met een fascistische opvliegerige huilie gedrag
quote:Op maandag 17 maart 2008 11:17 schreef Angeliquetje het volgende:
Hij duurt maar een kwartier. Ships en bier is al te veel van het goede mocht het zover zijn
Ik weet niet of welke geloof jij hebt, blijkbaar geen,quote:Op maandag 17 maart 2008 11:15 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is geen bewering van mij.
Afgezien daarvan gaat het niet zozeer over de islam, in de betekenis van de individuele vrome moslim die belijdt (die niet radicaal fundamentalistisch is), maar over het islamisme.
Dat is zonder twijfel een ideologie.
Toegegeven, zo nu en dan lopen de begrippen door elkaar.
elke reactie op die film is meer dan terechtquote:Op maandag 17 maart 2008 11:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je vergeet de reactie van onze vredelievende moslims met lange tenen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamisme#Ideologiequote:Op maandag 17 maart 2008 11:23 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik weet niet of welke geloof jij hebt, blijkbaar geen,
ik weet niet of je wel een respect hebt voor mensen die geloven , blijkbaar niet.
het is geen ideologie, je praat wilders na . het is een geloof
jij spreekt over een ideologie omdat je jaloers bent op die geloof die dag en nacht groeit
En dit is nu precies de reden waarom ik 0,0 respect voor jullie hebquote:Op maandag 17 maart 2008 11:24 schreef Meki het volgende:
[..]
elke reactie op die film is meer dan terecht
'Jullie' ?quote:Op maandag 17 maart 2008 11:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
En dit is nu precies de reden waarom ik 0,0 respect voor jullie heb
Waarom zou ik pro-islam moeten zijn? Ik heb niks met dat geloof. Er gebeuren dingen die ik niet vind kunnen, omdat het volgens de koran mag. Ze hebben bepaalde wetten waar ik het absoluut niet mee eens ben. Waarom mag ik daar niet tegen zijn? Waarom is het een belediging wanneer je niet achter de islam staat?quote:
quote:Op maandag 17 maart 2008 11:24 schreef Meki het volgende:
[..]
elke reactie op die film is meer dan terecht
Voorspel is belangrijk!quote:Op maandag 17 maart 2008 12:56 schreef Urquhart het volgende:
Het begint nu wel erg lang te duren voor dat die film komt. De hype is bijna al over
Anders kijk je eens naar Obsession Movie, ook erg intressant allemaal.quote:Op maandag 17 maart 2008 11:07 schreef Revolution-NL het volgende:
Wanneer wordt die film gelanceerd???
Heb wel weer zin in een lekker tv avondje
het was dat ook niet mijn argument, ik somde op welke moslim(a)s er genoemd werden in dat TV-programma .. en tja, daaruit blijkt dus dat het blijkbaar voor een boel mensen nog steeds een argument isquote:Op maandag 17 maart 2008 10:08 schreef damian5700 het volgende:
Het zwaartepunt ligt besloten in het gegeven, dat je het nu onmogelijk als argument kan hanteren.
deze opmerking zou je mi meer moeten richten tegen diegenen die de ontkerkelijking van de christenen door middel van zelfkritiek willen vergelijken met de gewenste reactie van de moslim die zou moeten volgen op kritiek van buitenafquote:Je moet niet zonder meer ongelijke gevallen willen vergelijken.
en het gekke is dat het ruim 30 jaar zo goed als geen problemen heeft opgeleverd .. niemand die het in zijn hoofd haalde om de marokkaanse moslim scheef aan te kijken omdat een andere moslim 1000den kilometers verderop een bus met schoolkinderen heeft opgeblazen oidquote:Hier betreft het nu eenmaal een religie die door migratie in een andere setting terecht is gekomen en die zo allesomvattend is voor haar volgelingen, dat dit tot conflicten leidt in Europese samenlevingen waar democratische principes, zoals de scheiding van kerk en staat nu eenmaal het uitgangspunt zijn.
Cultureel religieus praktijken die in het land van herkomst algemeen geldend zijn worden in de migratielanden geconfronteerd met wetgeving of een heersende norm.
Het is moeilijk, klopt, maar het is zeker niet onmogelijk .. er is een hele jonge generatie die het geregeld aan de stok heeft met de oude garde over de interpretatie van teksten etc ..quote:Dit is allemaal leuk en aardig, maar daadwerkelijke schriftkritiek is onmogelijk zonder verketterd danwel bedreigd te worden.
Bovendien zal onderzoek of een andere interpretatie geven aan koranteksten direct het gezag van de onderzoeker de criticaster ondermijnen, waardoor deze nauwelijks invloed binnen de moslimgemeenschap kan bewerkstelligen.
Wat een halfslachtige poging damian. Iedere keer die riedel dat het Wilders niet om de moslims gaatquote:Op maandag 17 maart 2008 09:26 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wilders heeft in beginsel kritiek op de islam en de koran en niet in het bijzonder moslims.
Dan vind ik, dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek die zich richt op etnische grondslag.
Daarnaast is de judeofobie in de islamitische wereld traditioneel. Anti-Joodse cartoons binnen de Arabische wereld zijn daar een exponent van, nog afgezien van wat menig islamitische school of madrassa hun kinderen/leerlingen over Joden onderwijzen.
Zo zijn er wel meer die continue hetzelfde riedeltje afspelen...quote:Op maandag 17 maart 2008 20:05 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een halfslachtige poging damian. Iedere keer die riedel dat het Wilders niet om de moslims gaat
Denk je nou echt dat ik die propoganda echt ga lezenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |