quote:D66 Lees het beginselprogramma van D66
PvdA Lees het beginselprogramma van de PvdA
VVD Lees het beginselprogramma van de VVD
quote:Succesformule Duitsland hapert
ACHTERGROND , Van onze correspondent Sander van Walsum
gepubliceerd op 11 maart 2008 02:46, bijgewerkt op 02:46
BERLIJN - Nu de Bondsrepubliek geen welstand voor allen meer biedt,verdwijnt de arbeidsrust.
Voor de Duitse kranten was het afblazen van de zoveelste spoorstaking maandag opvallend nieuws. Opvallender in elk geval dan de voortgaande strijd op andere sociale fronten. Zo gaat de staking in het openbaar vervoer in Berlijn de tweede week in en leggen twee miljoen ambtenaren en de werknemers van de Deutsche Post het werk neer als hun voornaamste eis – 8 procent meer loon – niet wordt ingewilligd.
Sociale actie op deze schaal is wezensvreemd aan de Bondsrepubliek. Want arbeidsrust was altijd een wezenlijk bestanddeel van de Duitse succesformule. Niet alleen in economisch, maar ook in politiek opzicht. De regering bood ‘welstand voor allen’. De (West-) Duitsers op hun beurt aanvaardden de nieuwe democratische orde, en waren bereid hard te werken voor een redelijk aandeel in de weelde van de wederopbouw.
Maar de Duitse succesformule hapert. Het sociaal contract, de basis van de economische en politieke stabiliteit, is ernstig in het ongerede geraakt. De bevolking verarmt gestaag. Sinds 2000 is het aantal ‘behoeftigen’ met vijf miljoen mensen gestegen. Meer dan een kwart van de bevolking verdient nu minder dan 70 procent van het modale inkomen. De sociale middenlaag, van oudsher de drager van het democratische ethos, is gekrompen. In twee jaren van hoogconjunctuur is het gemiddelde reële inkomen gedaald.
Het brede onbehagen over deze ontwikkeling wordt gevoed door de uitzonderingen op de regel van verschraling: de belastingontduiking van multimiljonair Klaus Zumwinkel, voormalig bestuursvoorzitter van de Deutsche Post; de 60 miljoen euro die Porsche-chef Wendelin Wiedeking vorig jaar zonder een spoor van schroom heeft getoucheerd.
Al die dingen zetten kwaad bloed bij de Duitsers die boven alles armoede vrezen. ‘Zumwinkel’ is nu een scheldwoord. De bovenlaag geldt als vijfde colonne van de globalisering – het begrip waarmee alle sociale misstanden worden samengevat.
Nu de elite van de Bondsrepubliek geen welstand voor allen meer kan bieden, voelen werknemers zich op hun beurt niet meer aan het gebod van arbeidsrust gebonden. Tot voor kort was de staking ‘het zwaard aan de muur’ – een wapen waarvan slechts in het uiterste geval gebruik werd gemaakt. Maar tegenwoordig ligt het zwaard binnen handbereik.
Gingen in 2005 nog maar 20 duizend arbeidsdagen verloren als gevolg van een staking, in 2006 waren dat er al 430 duizend. Vorig jaar werd dit niveau al in de zomer overschreden, en ook 2008 is met veel arbeidsonrust begonnen. De treinmachinisten hebben geregeld het werk neergelegd. Er heerst arbeidsonrust bij de ziekenhuizen, de kindercrèches en gemeentelijke vuilnisophaaldiensten.
Vrijdag zijn de onderhandelingen voor een nieuwe cao tussen minister Wolfgang Schäuble (Binnenlandse Zaken) en de ambtenarenbonden vastgelopen. Als bemiddelaars de onderhandelingen tegen eind maart niet hebben vlotgetrokken, dreigen in april stakingen in alle overheidsdiensten.
De sociale onvrede tast ook de slagvaardigheid van de politiek aan. De politieke partij Die Linke heeft de gevestigde orde van vier partijen (CDU, SPD, FDP en Groenen) volledig uit het lood geslagen. In Hessen en Hamburg konden na de deelstaatverkiezingen, eerder dit jaar, geen ‘natuurlijke coalities’ (SPD/Groenen of CDU/FDP) worden gevormd. Deze impasse dwingt tot het aangaan van onbeproefde verbintenissen.
In Hamburg onderhandelen CDU, FDP en Groenen over de vorming van een zogenoemde ‘Jamaica-coalitie’. In Hessen vroeg SPD-leider Andrea Ypsilanti gedoogsteun van Die Linke voor een rood-groene minderheidsregering. Hiermee oogstte zij zoveel weerwerk binnen de eigen partij, dat deze optie van tafel is.
Volgens opiniepeilers zouden na de Bondsdagverkiezingen van september 2009 ook op federaal niveau Hessische toestanden kunnen gaan heersen. Daarvoor wordt deze dagen ook een ander begrip gebruikt: ‘Weimarer verhoudingen’ – een verwijzing naar de politieke wanorde in de vroege jaren dertig. Als de Weimar Republiek er wordt bijgehaald, is er echt iets loos in Duitsland.
quote:Resultaat
Heb je een eigen bedrijf? In elk geval ben je tegenstander van vrijwel iedere overheidsbemoeienis in de economie. Mensen kunnen wel voor zichzelf zorgen, en aan luilakken hoef je geen geld uit te geven. Hoe minder regels, hoe beter de markt werkt, is jouw motto. Je staat daarnaast ambivalent tegenover maatschappelijke veranderingen. Waarschijnlijk vind je wel dat we er in Nederland de laatste decennia op vooruit zijn gegaan, maar aan de andere kant zie je ook dingen die je absoluut niet bevallen, zoals misschien de seksualisering van de maatschappij. Je maakt je wat dat betreft een beetje zorgen over de toekomst. Verder vind je waarschijnlijk veel geld verdienen belangrijk. Sommige mensen zouden zeggen dat je meer hecht aan welvaart dan van welzijn, maar voor jou vallen die twee samen. Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: religie mag geen enkele invloed hebben op de politiek. Je vindt dat geloof bij uitstek een privézaak is.
PVV Lees het beginselprogramma van de Partij voor de Vrijheid
D66 Lees het beginselprogramma van D66
quote:Heb je een eigen bedrijf? In elk geval ben je tegenstander van vrijwel iedere overheidsbemoeienis in de economie. Mensen kunnen wel voor zichzelf zorgen, en aan luilakken hoef je geen geld uit te geven. Hoe minder regels, hoe beter de markt werkt, is jouw motto. Je bent daarnaast een voorstander van individuele vrijheden, maar daar zijn wel grenzen aan. Je ziet in de maatschappij wel dingen die je niet zo bevallen, maar vindt een verbod vaak te ver gaan. Maatschappelijke veranderingen juich je meestal toe, maar je kijkt altijd wel kritisch naar de gevolgen. Verder vind je waarschijnlijk veel geld verdienen belangrijk. Sommige mensen zouden zeggen dat je meer hecht aan welvaart dan van welzijn, maar voor jou vallen die twee samen. Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: religie mag geen enkele invloed hebben op de politiek. Je vindt dat geloof bij uitstek een privézaak is.
quote:Je bent niet uitgesproken links of rechts, wat de economie betreft. De overheid mag op sommige punten best ingrijpen, maar alleen als het niet anders kan. Je bent daarnaast een voorstander van individuele vrijheden, maar daar zijn wel grenzen aan. Je ziet in de maatschappij wel dingen die je niet zo bevallen, maar vindt een verbod vaak te ver gaan. Maatschappelijke veranderingen juich je meestal toe, maar je kijkt altijd wel kritisch naar de gevolgen. Je bent verder op zoek naar een tussenweg in het moderne leven, tussen geld kunnen verdienen aan de ene kant, en aandacht voor milieu, kunst, en andere mensen aan de andere kant. Misschien ben je blij dat je op zondag nog even snel een boodschap kan doen, maar een totale 24-uurs-economie hoeft voor jou niet. Tot slot ben je in principe tegen invloed van religie op de politiek, maar waarschijnlijk stoor je je wel eens aan de felheid waarmee sommigen zich tegen religieuze invloed uitspreken. Uit religie komen immers wel belangrijke normen en waarden voort.
CDA Lees het beginselprogramma van het CDA
http://www.wtvq.com/conte(...)2008-03-05-0011.htmlquote:Kentucky Representative Tim Couch filed a bill this week to make anonymous posting online illegal.
The bill would require anyone who contributes to a website to register their real name, address and e-mail address with that site.Their full name would be used anytime a comment is posted.
If the bill becomes law, the website operator would have to pay if someone was allowed to post anonymously on their site. The fine would be five-hundred dollars for a first offense and one-thousand dollars for each offense after that.
Representative Couch says he filed the bill in hopes of cutting down on online bullying. He says that has especially been a problem in his Eastern Kentucky district.
Oh wacht. Verkeerde test.quote:U bent een fascist in hart en nieren. Watjes, homo's, joden, zigeuners, u moet ze niet. Het liefst ziet u deze inferieure rassen van de aardbodem verdwijnen.
Soms heeft u een krampje in uw rechterarm, maar deze wordt verholpen middels het ritueel marcheren en militaire zang. Autoriteit, orde, paraatheid, macht...dat zijn de kernwaarden van een succesvolle samenleving.
Stemadvies:
- NSDAP
- CD
- FPO
Ja die mensen zouden eens een redelijke beloning krijgen voor hun zware werk. De schande!!!quote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:25 schreef Boze_Appel het volgende:
Jeej, de verpleegkundigen willen ook staken. Hoera, nog meer belasting!
quote:Resultaat
Je wilt dat de overheid iets te zeggen heeft over de economie, maar dat moet niet te ver gaan. Mensen hebben wat dat betreft ook een eigen verantwoordelijkheid. Waarschijnlijk ben je niet ontevreden over de Nederlandse situatie, maar vind je dat de marktwerking hier en daar is doorgeschoten. Je bent daarnaast een voorstander van individuele vrijheden, maar daar zijn wel grenzen aan. Je ziet in de maatschappij wel dingen die je niet zo bevallen, maar vindt een verbod vaak te ver gaan. Maatschappelijke veranderingen juich je meestal toe, maar je kijkt altijd wel kritisch naar de gevolgen. Materiële welvaart houdt je verder niet zo bezig. Je hebt er geen problemen mee, een groot deel van je inkomsten op te geven voor immateriële zaken als een beter milieu en/of kunst. Je investeert graag tijd in mensen. Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: religie mag geen enkele invloed hebben op de politiek. Je vindt dat geloof bij uitstek een privézaak is.
GrL Lees het beginselprogramma van GroenLinks
Welk zware werk. Ik ken veel artsen en ze klagen allemaal over de verpleegkundigen die de hele dag koffie drinken.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja die mensen zouden eens een redelijke beloning krijgen voor hun zware werk. De schande!!!.
Ruil eens een dagjequote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:31 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Welk zware werk. Ik ken veel artsen en ze klagen allemaal over de verpleegkundigen die de hele dag koffie drinken.
Van mij mogen ze 600 miljard per dag verdienen voor hun werk, zolang jij en ik er maar niet voor op hoeven draaien.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:28 schreef du_ke het volgende:
Ja die mensen zouden eens een redelijke beloning krijgen voor hun zware werk. De schande!!!.
Hier lijkt me maar één sanctie voor mogelijk. Nederlanders moeten deze bedrijven gaan boycotten.quote:Nederlandse bedrijven willen Wilders aansprakelijk stellen
Uitgegeven: 11 maart 2008 06:58
Laatst gewijzigd: 11 maart 2008 06:59
AMSTERDAM - Een 'moeilijke operatie, maar niet helemaal onmogelijk', noemt advocaat Gerard Spong het initiatief van Nederlandse bedrijven die Geert Wilders aansprakelijk willen stellen voor schade als gevolg van zijn film Fitna.
Novum Nieuws
Spong onderzoekt de mogelijkheden daartoe voor de in het buitenland opererende bedrijven, meldt het Algemeen Dagblad dinsdag.
De bedrijven stapten op de advocaat af om uit te laten zoeken of de film op voorhand te verbieden is. Fitna zou volgens de concerns grote gevolgen kunnen hebben voor de relatie met buitenlandse partners.
Nee dat van jou is sterkquote:
Je was niet van plan ooit ziek te wordenquote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Van mij mogen ze 600 miljard per dag verdienen voor hun werk, zolang jij en ik er maar niet voor op hoeven draaien.
M'n ma werkt in het ziekenhuis en die rent zich al jaren de pestpokke terwijl er enkel bezuinigd wordt.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:31 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Welk zware werk. Ik ken veel artsen en ze klagen allemaal over de verpleegkundigen die de hele dag koffie drinken.
Als ik naar een ziekenhuis moet dan verkies ik er eentje waar geen wachtrijen zijn. Als ik zou kunnen kiezen dan zou ik nooit naar staatsziekenhuizen gaan omdat die er geen enkel belang bij hebben mij goed te helpen, ik blijf nl. toch wel hun klant omdat ik nergens anders heen mag.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:38 schreef du_ke het volgende:
Je was niet van plan ooit ziek te worden?
Ik ken ook wat leraren en die gaan altijd huilen als ze een keertje 's avonds moeten werken met oudergesprekjes. Pfff.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:44 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ik moet zeggen dat de overstap uit het onderwijs goed bevalt. Hiervoor moest ik 2 keer zo hard werken voor minder geld.
die functie van fascistoide cipier die wil je geven aan de kapitalist/uitzuiger?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:43 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik ben een heel groot voorstander van goede zorg met goed personeel en daarom voor privatisering van de gehele zorgsector en dan met zo min mogelijk handboeien, touwen en kettingen van de overheid.
Het kapitalisme stort inquote:Inflatie China stijgt naar recordhoogte
Gepubliceerd: 11 maart 2008 09:07 | Gewijzigd: 11 maart 2008 09:15
ANP
Peking, 11 maart. De inflatie in China is in februari naar het hoogste niveau gestegen in bijna twaalf jaar, gestuwd door de sterk stijgende levensmiddelenprijzen.
De inflatie kwam ten opzichte van een jaar eerder uit op 8,7 procent, het hoogste niveau sinds mei 1996. Dat maakte het Chinese bureau voor de statistiek vandaag bekend.
Analisten dachten dat de inflatie zou stijgen tot 8 procent. In januari kwam de inflatie uit op 7,1 procent. De belangrijkste aanjager van de consumentenprijzen in China zijn de voedselprijzen, die 23,3 procent toenamen in februari. Dat komt vooral door het dure varkensvlees, dat meer dan 63 procent duurder werd. De prijzen van groente namen met 46 procent toe.
De hoge inflatie zet de Chinese centrale bank onder druk om de rente verder te verhogen. De rente werd vorig jaar al zes keer verhoogd om de snel groeiende Chinese economie af te koelen. De Chinese premier Wen Jiabao bestempelde de inflatie vorige week nog als de ,,grootste zorg voor de mensen''. De regering wil dit jaar de inflatie op 4,8 procent houden.
Het is natuurlijk ook populair om andere afdelingen / beroepsgroepen af te zeiken. Toen ik als bijbaantje nog magazijnwerk bij een groothandel deed, liep men op de werkvloer ook altijd te zeiken dat 'die mensen op kantoor' niets deden, terwijl die gewoon standaard weken van 50-60 uur draaiden.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:40 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
M'n ma werkt in het ziekenhuis en die rent zich al jaren de pestpokke terwijl er enkel bezuinigd wordt.
Artsen zeiken altijd.
Je mag overal heen maar hier in Nederland zijn er beperkingen zodat niet iedere aap een kliniek kan beginnen.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als ik naar een ziekenhuis moet dan verkies ik er eentje waar geen wachtrijen zijn. Als ik zou kunnen kiezen dan zou ik nooit naar staatsziekenhuizen gaan omdat die er geen enkel belang bij hebben mij goed te helpen, ik blijf nl. toch wel hun klant omdat ik nergens anders heen mag.
Zodat kwakzalvers nog vaker hun kans grijpen, heerlijkquote:Ik ben een heel groot voorstander van goede zorg met goed personeel en daarom voor privatisering van de gehele zorgsector en dan met zo min mogelijk handboeien, touwen en kettingen van de overheid.
Kan jij even aanwijzen waar ik die uitspraak heb gedaan?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:56 schreef du_ke het volgende:
Je mag overal heen maar hier in Nederland zijn er beperkingen zodat niet iedere aap een kliniek kan beginnen.
Maar goed jij wilt dus beweren dat de Nederlandse doktoren en verpleegkundigen je liever gewoon dood hebben? Kan je die uitspraak ook onderbouwen?
Dat er minder regels zijn wil natuurlijk niet zeggen dat er geen onafhankelijke keurmerken (kunnen) zijn, zegmaar consumentenbonden voor de zorg en als iemand zichzelf wil laten genezen met magneten, wie ben ik om dat tegen te houden?quote:Zodat kwakzalvers nog vaker hun kans grijpen, heerlijk.
omdat die er geen enkel belang bij hebben mij goed te helpen,[/q]quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:02 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Kan jij even aanwijzen waar ik die uitspraak heb gedaan?
Die overheid heeft een inspectie die daadwerkelijk wat af kan dwingen, ja heel eng maar soms echt nodig. Die vertrouw ik meer dan de gladde praatjes van een kwakzalverquote:[..]
Dat er minder regels zijn wil natuurlijk niet zeggen dat er geen onafhankelijke keurmerken (kunnen) zijn, zegmaar consumentenbonden voor de zorg en als iemand zichzelf wil laten genezen met magneten, wie ben ik om dat tegen te houden?
Waarom denk jij dat de overheid en haar ambtenaren slimmer, beter en oppermachtiger in het bepalen wat goede zorg is dan een andere partij?
Dus....quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Die overheid heeft een inspectie die daadwerkelijk wat af kan dwingen, ja heel eng maar soms echt nodig. Die vertrouw ik meer dan de gladde praatjes van een kwakzalver.
Prijzen van grondstoffen exploderen. De olieprijs is al meer dan ¤ 108 euro.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:36 schreef Mutant01 het volgende:
Er is iets grondig mis met voedselprijzen, ik zie ze overal stijgen als ik weet niet wat.
Er zijn al voedselrellen uitgebroken in Mexico, Guatamala en tal van andere landen, echter het is angstvallig stil rond deze ontwikkelingen.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Prijzen van grondstoffen exploderen. De olieprijs is al meer dan ¤ 108 euro.
Ik vrees dadelijk ene hongersnood in Nederland. Lang leve de mondialisering.
O.a. de opkomst van biobrandstoffen is niet echt gunstig voor de voedselproductie.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:36 schreef Mutant01 het volgende:
Er is iets grondig mis met voedselprijzen, ik zie ze overal stijgen als ik weet niet wat.
De chinezen worden rijker.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:36 schreef Mutant01 het volgende:
Dan wordt je niet echt blij van volledige marktwerking he. Dit houd namelijk in dat een groot deel van de wereldbevolking steeds meer moeite heeft om aan haar levensbehoeften te voldoen.quote:
Ik ben dolgelukkig met marktwerking, alleen niet met het restrictieve import- en exportbeleid wat de EU voert. Als die nou eens afgeschaft worden kan iedereen genieten van goedkoop en goed voedsel.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:05 schreef Mutant01 het volgende:
Dan wordt je niet echt blij van volledige marktwerking he. Dit houd namelijk in dat een groot deel van de wereldbevolking steeds meer moeite heeft om aan haar levensbehoeften te voldoen.
dit gaan we meer krijgen. De biobrandstoffen zullen het probleem ernstig doen vergroten.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er zijn al voedselrellen uitgebroken in Mexico, Guatamala en tal van andere landen, echter het is angstvallig stil rond deze ontwikkelingen.
Het heeft niet zoveel met het restricief import - exportbeleid van de EU te maken hoor. Tuurlijk helpt dat ook wat mee, maar de grootste problemen komen door de enorme vraag uit Rusland, India, China en de MENA regio en de problemen met het klimaat waardoor veel oogsten gewoon waardeloos zijn. Vraag is hoog, aanbod is laag.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:10 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik ben dolgelukkig met marktwerking, alleen niet met het restrictieve import- en exportbeleid wat de EU voert. Als die nou eens afgeschaft worden kan iedereen genieten van goedkoop en goed voedsel.
De algemene welvaart stijgt, dat betekent dat er veel voor dierenvoeding nodig is. Daarnaast is voor het maken van alternatieve brandstof mais ook een grondstof.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:36 schreef Mutant01 het volgende:
quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:06 schreef Xtreem het volgende:
Tentamen Verneukend Process.....
Partijenwijzer klopt trouwens goed;
1 VVD
2 D66
Dag.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 13:29 schreef Apropos het volgende:
Hallo.
Weet je het zeker? Een vriend van mij woont er al jaren, maar van hem heb ik dit dus nog echt niet gehoord.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er zijn al voedselrellen uitgebroken in Mexico, Guatamala en tal van andere landen, echter het is angstvallig stil rond deze ontwikkelingen.
Alleen de dagen voor de feestdagen tellen als voedselrellenquote:Op dinsdag 11 maart 2008 14:25 schreef Autodidact het volgende:
Telt de Albert Heijn op zaterdagmiddag ook als voedselrellen?
Nee, dat is een huishoudbeurs.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 14:25 schreef Autodidact het volgende:
Telt de Albert Heijn op zaterdagmiddag ook als voedselrellen?
Ja,maar, haar kinderen gaan jou later verzorgen, voor je aow betalen en nog meer drogredenen!quote:Op dinsdag 11 maart 2008 14:48 schreef Autodidact het volgende:
Afgelopen zondag was in Buitenhof een discussie over gratis schoolboeken. Moedertje vinex klaagde dat de boeken zo ontzettend duur zijn en daarom moeten anderen ze maar betalen (uhm, Vaste Boekenprijs iemand?). Rot toch op. Jij bent degene die twee keer op vakantie moet, jij bent degene met een vinexwoning waarvan de prijs verdriedubbeld is en twee auto's voor de deur. En ja, kinderen kosten geld.
Verwend nest.
quote:Berlusconi zet fascist op lijst
De beslissing van Silvio Berlusconi's nieuwe partij, de Popolo della Liberta, om een zelfverklaarde fascist op te nemen op de kieslijst voor de komende parlementsverkiezingen is maandag in Italië veroordeeld.
Centrumlinkse politici hekelen dat uitgever Giuseppe Ciarrapico zal deelnemen aan de vervroegde parlementsverkiezingen, die op 13 en 14 april zijn gepland. "Een stap te ver naar extreemrechts" van Popolo della Liberta, zo luidde het commentaar.
Een scherpe reactie was er onder meer van Dario Franceschini, vicevoorzitter van de Partito Democratico (PD), de belangrijkste tegenstrever van Berlusconi.
Hij verwees niet alleen naar de komst van Ciarrapico, maar ook naar Gianfranco Fini, die samen met zijn rechtse Alleanza Nazionale fuseerde met Berlusconi's Forza Italia, en de kandidaten van de beweging van Alessandra Mussolini, de kleindochter van dictator Benito Mussolini.
Ciarrapico zelf noemde Berlusconi "zijn goede oude vriend" en zei dat die hem persoonlijk had uitgenodigd om samen aan de verkiezingen deel te nemen.
Medy van der Laan was er mee begonnen om wat dingen af te stoten en je weet wat de reactie was hè. Volgens mij zitten er een paar mensen op een hele hoop met geld.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 16:11 schreef Monidique het volgende:
Twee punten: Ik denk dat pay-per-view uitstekend is voor live-voetbalwedstrijden. Dat vind ik erg aantrekkelijk en ik vind dat dat voor andere programma's ook zo zou moeten werken. (Dat zal uiteindelijk ook wel gebeuren, vermoed ik.) Maar waarom mag een programma dat na Het Journaal, Wegmisbruikers en Mooi Weer De Leeuw op de vierde plaats staat wat kijkcijfers op zondag betreft ueberhaupt via een publieke omroep worden uitgezonden en waarom mag de NOS daar miljoenen euro's voor betalen, vermoedelijk belastinggeld?
(Ja, ik weet dat die andere drie programma's ook PO zijn, maar dat is in deze niet relevant.)
Tijdens AC Milan-Arsenal zag je een close up van Berlusconi na de tweede goal van Arsenal. Hij keek niet echt strijdbaar.quote:
quote:Wat niets kost, kan niet veel waard zijn
Cadeautje van het kabinet: gratis schoolboeken voor alle middelbare scholieren. Leuk voor de ouders, maar het imago van het onderwijs wordt er niet beter van.
Door Robbert Dijkgraaf
Dit kabinet gaat extra investeren in onderwijs. Dat is hard nodig. Zo staat straks de leraar weer op een voetstuk, de leerling in het zonnetje, het klaslokaal mooi in de verf, en de manager buiten de deur.
Als eerste concrete maatregel heeft het kabinet besloten volgend jaar de schoolboeken in het voortgezet onderwijs gratis te maken. Ik zou zeggen: een goed begin, maar niet meer dan dat, want er zijn nog veel andere zaken die gratis gemaakt kunnen worden. Gratis musea, gratis eten, gratis kleren, gratis medicijnen, gratis kinderen. Eigenlijk zou het hele leven gratis moeten zijn!
Of niet? Een van de wetten van de economie is dat dingen die niets kosten, ook geen waarde hebben. Liggen ergens gratis pennen? U steekt er waarschijnlijk zo tien in uw binnenzak, maar de dag daarop zijn ze allemaal zoek. Dat is heel anders met de gouden vulpen van uw grootvader. De kans is groot dat u die over twintig jaar nog steeds gebruikt.
Onderwijs kost geld, handenvol geld. Dat is maar goed ook, want het is bijzonder waardevol. Goed onderwijs is de beste investering die een maatschappij kan doen, met het hoogste rendement. Historici kunnen vertellen dat economische en culturele bloeiperioden, die zich soms zo onverwacht in plaats en tijd lijken aan te dienen, vaak vooraf worden gegaan door stille perioden van onderwijsverbeteringen. Onderwijs is ook een terrein waar bij uitstek solidariteit op zn plaats is. Niet uit barmhartigheid, maar uit keihard eigenbelang eigenbelang van een maatschappij die hoopt dat toekomstige generaties voldoende welvaart kunnen genereren.
Goed onderwijs mag dan duur zijn, het grote probleem in Nederland is niet dat het gemiddelde gezin te veel aan onderwijs uitgeeft. Gegeven de enorme individuele én collectieve belangen zijn de Nederlandse school- en collegegelden bescheiden, zeker internationaal gezien. Nee, de kosten zijn niet zozeer te hoog, de waardering is eerder te laag. Leraren en scholen hebben niet de positie die ze verdienen. In die zin vormt het onderwijs een spiegelbeeld van dat andere grote maatschappelijke probleem: de gezondheidszorg. In de zorg is geen sprake van lage waardering, wel van hoge kosten. Zo snel als de kosten in de zorg zijn gegroeid, zo hard is de waardering voor het onderwijs gedaald. Lage kosten, lage waardering. Hoge kosten, hoge waardering. Misschien zijn die economen zo gek nog niet.
Prima dus als de overheid het voornemen heeft om deze trend te keren en van het onderwijs prioriteit nummer één te maken. Maar zijn gratis schoolboeken dan wel de meest voor de hand liggende weg? Is dit nu de beste manier om onze waardering voor onderwijs in harde euros uit te drukken? Deze maatregel moet toch in eerste plaats gezien worden als een korting op onderwijs, dat wil zeggen een korting voor de consument. Het onderwijs wordt er alleen maar goedkoper door, althans voor de burger. En dan voornamelijk voor de midden- en hogere inkomens, want voor degenen die het echt nodig hebben worden schoolboeken allang vergoed. Geen cent van de boekentoelage van 300 miljoen euro zal bij de leraren of de scholen terechtkomen. Uiteindelijk telt alleen de koopkracht van de burger en niet de koopkracht van de leraar.
De uitgevers zullen we niet over deze subsidie horen klagen, hoogstens dat het bedrag te laag is. Maar wat is voor hen nog de impuls om zo goed mogelijke kwaliteit tegen zo laag mogelijke prijs te leveren, als Vadertje Staat toch alles ongezien voor zijn kinderen koopt? Juist op dit terrein kan veel bespaard en gewonnen worden. Enthousiaste leraren kunnen betrokken worden bij het ontwikkelen van het materiaal, dat tegenwoordig heel goedkoop via internet verspreid kan worden. Dan is de kennis ook gemakkelijk te actualiseren. Maar de middelen om vrij toegankelijk materiaal te ontwikkelen zijn zéér bescheiden. Hier kan wat van de academische wereld geleerd worden, waar wetenschappers in een anarchistische strijd tegen de grote uitgeversconcerns zijn verwikkeld om weer baas in eigen publicaties te worden. Het laatste wat zij zouden willen is dat de overheid een blanco cheque zou uitschrijven.
Minister Plasterk (Onderwijs, PvdA) heeft aangegeven dat hij de komende jaren het onderwijs fors wil verbeteren. Maar zijn die hartelijke wensen voldoende? Volgens de commissie-Rinnooy Kan gaan deze plannen minstens een miljard euro per jaar kosten. Maar minister Bos (Financiën, PvdA) heeft al gezegd dat Plasterk het extra geld voor deze verbeteringen binnen zijn eigen begroting moet vinden de begroting van het ministerie van Onderwijs dus. Hoe slim de ambtenaren ook gaan zoeken, één ding weten we zeker: dat extra geld voor onderwijs zal onttrokken worden aan ander geld voor onderwijs.
Maar goed onderwijs zou geen zero-sum game moeten zijn. Daar is het veel te waardevol voor. Laten we eens beginnen te betalen wat we eigenlijk vinden dat het waard is, aan hen die het verdienen, in plaats van weer een misplaatste korting te bedingen.
Nou durft CDA welquote:Kamer: Balkenende moet Bush op de vingers tikken
ANP
gepubliceerd op 11 maart 2008 16:48, bijgewerkt op 11 maart 2008 17:09
DEN HAAG - Premier Balkenende en minister Verhagen van Buitenlandse Zaken moeten de Amerikaanse president George Bush op zijn vingers tikken, omdat hij een wettelijk verbod op de martelmethode waterboarding tegenhoudt. Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer.
GroenLinks wil dat de premier en zijn minister het veto van Bush tegen die wet veroordelen en de Amerikaanse president daar snel van op de hoogte stellen. Het CDA had de kwestie al in schriftelijke vragen aan de orde gesteld. Het voorstel kreeg verder steun van de PvdA, de SP, D66 en de ChristenUnie.
De Amerikaanse president Bush sprak zaterdag zijn veto uit over een wet die omstreden verhoormethoden door de inlichtingendienst CIA verbiedt. Het Congres ging vorige maand akkoord met de wet die wrede verhoortechnieken, waaronder de praktijk van het gesimuleerde verdrinken (waterboarding), illegaal maakt.
CIA-directeur Michael Hayden erkende vorige maand dat zijn dienst ruim vijf jaar geleden waterboarding had toegepast op drie terreurverdachten.
Het Witte Huis beschouwt waterboarding niet als een vorm van marteling, maar slechts als een hardhandige ondervraging.
En het zusje van klopkoek heeft haar website een update gegeven. Nog even hysterisch en onleesbaar, maar in elk geval hysterisch, onleesbaar en actueel.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:57 schreef Zwaardvisch het volgende:
De tweelingbroer van Reya schreef een aardige column over de gratis schoolboeken.
[..]
En juist.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 18:09 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
En het zusje van klopkoek heeft haar website een update gegeven. Nog even hysterisch en onleesbaar, maar in elk geval hysterisch, onleesbaar en actueel.
http://www.passagenproject.com/conservatisme.html
quote:Kwart van Rotterdamse Turken trouwt familielid
Van onze verslaggeefster Ellen de Visser
Eenvijfde van Marokkanen is getrouwd met een familielid. . Kinderen uit deze huwelijken hebben een grotere kans op aangeboren afwijkingen.
AMSTERDAM Bijna een kwart van de Turkse en eenvijfde van de Marokkaanse ouders in Rotterdam is getrouwd met een familielid. Kinderen van bloedverwante ouders hebben een hogere kans op aangeboren afwijkingen. Voorlichting en genetisch onderzoek zijn nodig om het aantal aandoeningen terug te dringen.
Dat schrijft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in een studie in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid.
Aanleiding is het veel hogere sterftepercentage onder allochtone kinderen.
Huwelijken tussen neef en nicht, achterneef en achternicht en oom en nicht geven een groter risico op zeldzame genetische afwijkingen.
Daarvan bestaan er duizenden; de kenmerken variëren van mentale achterstand tot erfelijke bloedarmoede.
Sommige zijn dodelijk.
Onderzoek naar de gevolgen van bloedverwantschap is lastig: er zijn geen landelijke gegevens over alle aangeboren afwijkingen, en het aantal huwelijken tussen familieleden wordt niet geregistreerd.
Voor een indicatie over het aantal bloedverwante huwelijken vroeg het RIVM gegevens op bij het Rotterdamse Generation R-onderzoek.
Voor die studie worden tienduizend pasgeborenen langdurig gevolgd. Van de 653 Turkse ouders die aan het onderzoek meedoen, is 24 procent in de familie getrouwd, van de 474 Marokkaanse ouders 22 procent.
Onderzoek naar het effect van die Rotterdamse huwelijken op de gezondheid van de kinderen is nog niet afgerond. Maar uit een studie naar Groningse, Friese en Drentse kinderen blijkt dat allochtone ouders van een kind met een aangeboren aandoening zes keer vaker familie van elkaar zijn dan autochtone ouders.
Het RIVM meent dat een familiehuwelijk moet worden beschouwd als een risicofactor voor aangeboren afwijkingen, net als moederschap op latere leeftijd.
Screening en prenataal onderzoek zijn daarom nodig.
In het buitenland zijn screeningsprogramma’s voor bloedverwante ouders opgezet waardoor het aantal pasgeborenen met aangeboren afwijkingen is gedaald.
Volgens het RIVM is het hogere sterftecijfer onder allochtonen niet alleen te verklaren door bloedverwantschap van hun ouders.
Ook oorzaken als slechte sociaal- economische omstandigheden spelen een rol.
Pagina 3: Voorlichting noodzakelijk
Goed stuk, elk weldenkend mens komt tot die conclusie. Onbegrijpelijk dat het nu toch goedgekeurd is.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:57 schreef Zwaardvisch het volgende:
De tweelingbroer van Reya schreef een aardige column over de gratis schoolboeken.
[..]
Aaaah, zieligquote:‘Zware klap tegen kop is toegestaan’
Van onze medewerker Marc van den Broek
Reportage
Australië kampt met een te groot aantal kangoeroes. Dierenbeschermers vinden de jacht ‘weerzinwekkend’.
CANBERRA Aan beide kanten van de onverharde weg die door het Namadgi National Park loopt, zijn ze volop te zien: kangoeroes. Als er iets of iemand voorbij komt, kijken ze nieuwsgierig op. Na een onverwacht geluid springt een groep van zo’n twintig dieren over de goudgele weide. Een echte Australië- ervaring.
Maar niet iedereen is zo gelukkig met het nationale symbool van Australië. Volgens de boeren vreten de dieren hun oogst op. Biologen zeggen dat het aantal kangoeroes op sommige plaatsen zo is toegenomen dat sommige zeldza - me diersoorten door verdringing op de rand van uitsterven staan. En daarom is de jacht legaal op het beest dat afgebeeld staat op zowel de 1 dollarmunt als in het wapen van Australië.
Er leven ongeveer vijftig miljoen kangoeroes in het land, meer dan er Australiërs zijn. Jaarlijks wordt voor drie- tot vier miljoen dieren een afschotvergunning gegeven.
Rond het afschieten van de dieren is een industrie ontstaan, die jaarlijks 120 miljoen euro omzet en naar schatting vierduizend mensen van werk voorziet. Het vlees gaat veelal de grens over. Rusland en de landen in de Europese Unie zijn de grootste afnemers. Ook het leer en bont hebben enige waarde.
De overheid ziet toe op de jacht.
Jaarlijks stelt ze de quota vast. De jagers krijgen plaatjes die ze aan de afgeschoten kangoeroes moe - ten bevestigen. Zonder plaatje mag het dier niet worden verhandeld.
De kop, achterpoten en ingewanden worden verwijderd. Een volwassen dier weegt enige tientallen kilo’s. De jagers krijgen ongeveer 25 cent per kilo. Een ochtend jagen levert al gauw veertig dieren op, goed voor een paar honderd euro.
De jagers moeten zich houden aan de richtlijnen voor het pijnloos doden van kangoeroes. Daar staat onder meer in waar het dier moet worden geraakt. De regels worden momenteel herzien. Een probleem is bijvoorbeeld het afschieten van een vrouwtje met een jong in haar buidel. In de oude richtlijn staat dat het jong ook moet worden gedood, want zonder moeder heeft het geen schijn van kans. Maar hoe dat moet, is onduidelijk.
De nieuwe richtlijn, waarop tot begin maart commentaar kan worden geleverd, omschrijft precies hoe de jager een jonge kangoeroe moet doden.
‘Als een schot door kop of hart niet mogelijk is, is een zware klap tegen de schedel toegestaan. De klap kan worden gegeven met een ijzeren staaf of een waterleidingpijp met een doorsnede van 25 millimeter.
Het jong kan ook met de kop tegen een vast metalen object worden geslagen (zoals de trekhaak van een auto).’
Deze tekst maakt de dierenbeschermingsgroep Animal Liberation woedend. ‘De manier van jagen is weerzinwekkend’, zegt Angie Stephenson. De dierenbeschermers werpen zich op als beschermengelen voor het nationale symbool.
Stephenson: ‘Wij zijn bezig met een voorstel om de Europese Unie over te halen een importverbod af te kondigen voor kangoeroeproducten, zoals vlees, leer en bont.’ Ze maakt een vergelijking met het doodknuppelen van zeehonden in Canada, waartegen de halve wereld te hoop loopt. De EU heeft de import van zeehondenbont verboden. Animal liberation vindt dat er ook zo’n verbod voor kangoeroes moet komen. De aandacht gaat uit naar Europa, omdat daar veel kangoeroeproducten terecht komen. Bovendien laat het onderwerp de Australiërs zelf nogal koud. Tegen het doden van walvissen door Japan is veel kritiek.
Maar wat in eigen land gebeurt, ontlokt nauwelijks discussie.
Wetenschappers in Canberra kijken anders tegen het probleem aan dan de dierenbeschermers.
‘Door menselijk ingrijpen is de belangrijkste belager van de kangoeroe, de dingo, zo goed als verdwenen’, zegt bioloog Arthur Georges van de Universiteit van Canberra.
‘Er zijn meer weidegronden gekomen en het aantal kangoeroes neemt ongeremd toe.’
Georges is lid van een actiegroep van wetenschappers en natuurbeschermers, die wil dat het ministerie van Defensie het aantal kangoe - roes in een omheind militair gebied bij Canberra vermindert. Het leger laat de dieren zitten. Geor - ges: ‘Allerlei andere diersoorten dreigen uit te sterven door de kangoeroe.
Er moet wat gebeuren.’
Hoe dat moet, is ook in wetenschappelijke kring een punt van discussie. Georges noemt als alternatieven voor de jacht het verplaatsen van kangoeroes naar andere gebieden en het gebruik van anticonceptie. ‘Maar of deze maatregelen effectief zijn, is niet zeker.
Je móét nu wel voor de jacht kiezen, de nood is hoog.’
Het voorstel om de jonge dieren dood te slaan tegen een trekhaak is niet fraai, geeft hij toe. ‘Maar als een moeder is gedood met een jong in de buidel, zal dat sterven van honger en dorst.’ Georges vindt de vergelijking met de walvisjacht niet terecht. ‘Wa l v i s s e n zijn bedreigd met uitsterven. Dat is niet het geval met kangoeroes.’
De kangoeroe-industrie vindt dat de dierenbescherming schromelijk overdrijft. ‘De meeste dieren worden in Australië op een pijnloze manier gedood’, stelt Jean-Paul Bruneteau, kok en lobbyist van de kangoeroe-industrie.
‘Het gaat wel eens fout, maar meestal gaat het goed.’
De manier waarop jonge kangoeroes volgens de nieuwe richtlijn gedood moeten worden, vindt ook Bruneteau weinig fraai. Maar het kan niet anders, zegt hij. ‘;Va a k kun je een jong niet neerschieten, het zou dan uiteenspatten. Veel kangoeroes worden gedood in een uithoek van het land. De auto is daar het enige harde voorwerpom ze tegen aan te slaan, bomen zijn er niet. Maar ik snap dat Europeanen het hardvochtig vinden.’
Bruneteau is een liefhebber van kangoeroevlees. ‘Ik eet het al mijn hele leven. Het is gezond. Een laag cholesterolgehalte, geen problemen met mijn lever. Ik ben kerngezond.’
Van de dierenbeschermers moet hij niks hebben. ‘Ze mogen zeggen wat ze willen. Maar als je het aan hen overlaat, zouden ze alles verbieden. Zelfs seks.’
‘Vaak kun je een jong niet neerschieten, het zou uiteenspatten’
Kangoeroejager Jason keert na een nacht jagen bij zonsopgang met veertig karkassen terug naar Broken Hill. De kangoeroes zijn ontdaan van hoofd, achterpoten en ingewanden.
Foto Anya van Lit
Welke partij wil nu niet Het Goede doen en de hardwerkende burger en zijn kinderen Gratis Schoolboeken cadeau doen?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 18:27 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Goed stuk, elk weldenkend mens komt tot die conclusie. Onbegrijpelijk dat het nu toch goedgekeurd is.
Neuh, gewoon een generatie of wat wachten en dan is het Urk.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 18:17 schreef Aoristus het volgende:
[..]
hoor ik daar iemand over preventief ruimen?
Gratis kost het meest.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 18:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Welke partij wil nu niet Het Goede doen en de hardwerkende burger en zijn kinderen Gratis Schoolboeken cadeau doen?
Moslims opeten?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 18:41 schreef Mutant01 het volgende:
Lul niet met je zielig. Opeten die handel.
Maatregel nr. hoeveel zou dit worden in het infantiliseringsproces?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 19:34 schreef Boze_Appel het volgende:
De overheid moet beschermen
Tuurlijk, mensen maken schulden en ze krijgen garantie op van alles. Waarom zouden ze geen schulden maken, het boeit toch niet, de overheid is lief.
Bron: NOS / Amerika Kiestquote:Bush stottert en struikelt naar het eind
Hoe is het deze dagen eigenlijk met president Bush? Weinig van hem gehoord de laatste tijd. Volgens de Washington Post gaat de president, die volgend jaar januari vertrekt, door het leven als lame duck.
De grote en kleine kwesties in zijn eigen land en de rest van de wereld lijken hem weinig meer te interesseren. Op een vraag of Turkije zich snel uit Irak moest terugtrekken, kwam hij niet verder dan een vaag 'zo snel mogelijk'. Toen de journalist doorvroeg hij dagen of weken bedoelde, hakkelde de president nogmaals 'zo snel mogelijk'.
Ook met een vraag over olie, toch één van de stokpaardjes van de familie Bush, wist de president geen raad. "Je voorspelt een olieprijs van meer dan vier dollar per vat?", vroeg hij verbaasd. Het nieuws zong al dagen rond en alle grote nieuwsmedia hadden erover gerapporteerd. Het leek niet te doorgedrongen in het Witte Huis.
Voor de Washington Post was het geblunder van Bush aanleiding om Bush af te schilderen als lame duck, zoals een krachteloze en machteloze president vaak wordt genoemd aan het eind van zijn ambtstermijn.
Pleur dat ding gewoon op internet. Kan iedereen m alsnog zien. Wat een gezeikquote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:35 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Goed, een presentatie in Nieuwspoort dus niet.
Dat was het nieuws.
Zeg, ben jij werkloos ofzo? Je hebt zoveel tijd om te lezen!?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:19 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
Gelezen omdat het een inspiratiebron is/was voor de volgelingen van de Burkestichting. Interessant, maar ook gevaarlijk en daarom gauw ergens diep weggestopt in m'n boekenkast.
van Vladimir Iljitsj. Dat staat erbij.quote:Op maandag 10 maart 2008 21:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waar hebt gij deze wijsheid vandaan?
Gevaarlijk.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:19 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
Gelezen omdat het een inspiratiebron is/was voor de volgelingen van de Burkestichting. Interessant, maar ook gevaarlijk en daarom gauw ergens diep weggestopt in m'n boekenkast.
Zoostmaarnet!quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:54 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Pleur dat ding gewoon op internet. Kan iedereen m alsnog zien. Wat een gezeik
Ja maar, bandbreedte, mogelijkheid dat ie gehackt wordt etc!quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:54 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Hackbarquote:Op dinsdag 11 maart 2008 21:32 schreef Mutant01 het volgende:
Ja maar, bandbreedte, mogelijkheid dat ie gehackt wordt etc!
Ghehe! Ab & Sal, waarbij zeer veel autochtonen dachten dat het echt was...quote:
Voetbalclubs hoeven de politieinzet tijdens wedstrijden niet te betalen omdat het de taak van de overheid is om haar burgers en de openbare orde te beschermen, Wilders moet de beveiliging van Nieuwspoort zelf betalen en daarmee burgers en de openbare orde beschermen.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:54 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Goede boeken blijven lezen Klopkoek, dan kom je er wel.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:19 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe je het wendt of keert; die angst is niet ongegrond.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:30 schreef FJD het volgende:
[..]
Voetbalclubs hoeven de politieinzet tijdens wedstrijden niet te betalen omdat het de taak van de overheid is om haar burgers en de openbare orde te beschermen, Wilders moet de beveiliging van Nieuwspoort zelf betalen en daarmee burgers en de openbare orde beschermen.
Ik weet het niet, het kabinet heeft mij de laatste jaren iets teveel laten zien dat ze niet prat gaat op vrijheid van meningsuiting maar dat ze op de een of andere manier toch nog een "ja maar" inbouwen voor godsdienst fanaten. Te walgelijk voor woorden en wat mij betreft een capitulatie aan het terrorisme, we laten ons nu al zo bang maken voor een eventuele reactie dat Nederland al slachtoffer is geworden van terrorisme; we zijn immers bang geworden.
Komt omdat de prijzen historisch gezien nog niet gek hoog zijn.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat beleid stelt al niet zoveel meer voor vergeleken met landen als Australië, Canada, Zuid Korea of de VS. De meeste landbouwsubsidies in de EU worden al afgebouwd. En kwaliteitseisen aan de import moeten gewoon gesteld blijven worden wat mij betreftquote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:10 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik ben dolgelukkig met marktwerking, alleen niet met het restrictieve import- en exportbeleid wat de EU voert. Als die nou eens afgeschaft worden kan iedereen genieten van goedkoop en goed voedsel.
Grappig.quote:Op woensdag 12 maart 2008 00:13 schreef sneakypete het volgende:
even tussendoor alle zware thema's wat leuke muziek:
http://www.youtube.com/watch?v=DV0GCwoDu2Q
jezus wat is dit toch een goede band.
hmm in het genre niet echt het beste wat ik gehoord heb.quote:Op woensdag 12 maart 2008 00:13 schreef sneakypete het volgende:
even tussendoor alle zware thema's wat leuke muziek:
http://www.youtube.com/watch?v=DV0GCwoDu2Q
jezus wat is dit toch een goede band.
De kans dat er doden door gaan vallen is inderdaad aanwezig maar dat zullen we moeten accepteren en dat moeten we ook niet proberen te voorkomen door een "ja maar misschien gaat Wilders wel te ver" houding in te nemen. Wij zijn namelijk op geen enkele manier verantwoordelijk voor dat soort daden en het moment dat we ons daarvoor wel verantwoordelijk gaan voelen is precies het moment waarop we de vrijheid van meningsuiting opgeven en toegeven aan terreur.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 23:18 schreef sneakypete het volgende:
Hoe je het wendt of keert; die angst is niet ongegrond.
quote:Venlose families Wilders met dood bedreigd
Venlonaren met de achternaam Wilders worden met de dood bedreigd. Drie van hen hebben aangifte gedaan bij de politie, meldt actualiteitenrubriek EénVandaag dinsdag. Zij krijgen politiebescherming.
PVV-leider Geert Wilders, die eind deze maand zijn antikoranfilm vertoont, komt uit Venlo. 'Fitna' leidt wereldwijd tot de nodige commotie. De briefschrijver zou eisen dat de ontvanger er alles aan doet om uitzending van de film tegen te houden. Zo niet, dan zou de eerste dode die na het uitkomen van de film valt iemand van deze familie Wilders zijn.
De ontvangers van de brief zeggen helemaal geen familie van de PVV-voorman te zijn.
Ik vind het een complexe situatie. Aan de ene kant moet je een ieder in je land beschermen, aan de andere kant vind ik eigenlijk dat je moet afvragen of deze film op persoonlijke titel is gemaakt of in functie van volksvertegenwoordiger.quote:Op woensdag 12 maart 2008 08:12 schreef FJD het volgende:
[..]
De kans dat er doden door gaan vallen is inderdaad aanwezig maar dat zullen we moeten accepteren en dat moeten we ook niet proberen te voorkomen door een "ja maar misschien gaat Wilders wel te ver" houding in te nemen. Wij zijn namelijk op geen enkele manier verantwoordelijk voor dat soort daden en het moment dat we ons daarvoor wel verantwoordelijk gaan voelen is precies het moment waarop we de vrijheid van meningsuiting opgeven en toegeven aan terreur.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht" zullen we maar zeggen
Zo zie ik het niet, hoor. Ik ben het er helemaal mee eens dat Geertje z'n islamkritische documentaire uitbrengt, maar dat we dan maar doden moeten accepteren om niet voor tirannen te zwichten? Nee.quote:Op woensdag 12 maart 2008 08:12 schreef FJD het volgende:
[..]
De kans dat er doden door gaan vallen is inderdaad aanwezig maar dat zullen we moeten accepteren en dat moeten we ook niet proberen te voorkomen door een "ja maar misschien gaat Wilders wel te ver" houding in te nemen. Wij zijn namelijk op geen enkele manier verantwoordelijk voor dat soort daden en het moment dat we ons daarvoor wel verantwoordelijk gaan voelen is precies het moment waarop we de vrijheid van meningsuiting opgeven en toegeven aan terreur.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht" zullen we maar zeggen
Exact, maar who cares about that.. dat zijn toch maar moslims.quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:50 schreef Monidique het volgende:
En de doden die we maar moeten accepteren zullen ongetwijfeld onbekende, anonieme werknemers in Maleisië zijn en niet onze oma's, ofzo.
Kleine kans, zie de eerdere cartoonrellen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:54 schreef Monidique het volgende:
Ik heb het over Nederlanders en waarschijnlijk niet-moslims.
Nee, de kans dat ik het over niet-islamitische Nederlanders nadert toch echt wel de honderd procent.quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Kleine kans, zie de eerdere cartoonrellen.
He?quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:56 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, de kans dat ik het over niet-islamitische Nederlanders nadert toch echt wel de honderd procent.
http://nl.wikisource.org/(...)oofdstuk_1#Artikel_6quote:Artikel 6
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Exact, maar eigenlijk had ik gewoon zin om een populistische oneliner te plaatsen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:23 schreef Monidique het volgende:
Artikel zes, artikel zes...
[..]
http://nl.wikisource.org/(...)oofdstuk_1#Artikel_6
Ja. Het is een recht die doordat het in feite al gewaarborgd is in de vrijheid van meningsuiting juist beperkend is.
Koop een uitgave van de grondwet, neem een pen of typex...schrappen maar..quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:21 schreef Chewie het volgende:
Goedemorgen,
Artikel 6 uit de grondwet moet maar eens geschrapt worden.
Pas maar op dat de zee niet over de dijken slaat. Nieuwerkerk lag toch op het laagste punt van Nederland?quote:
Klopt maar als Rotterdam daardoor meteen ook onder de zeespiegel ligt teken ik ervoorquote:Op woensdag 12 maart 2008 11:20 schreef Reya het volgende:
Pas maar op dat de zee niet over de dijken slaat. Nieuwerkerk lag toch op het laagste punt van Nederland?
Cultuurrelativisme.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:49 schreef Autodidact het volgende:
Ironisch trouwens. Het niet eens mogen zijn met onze grondwetten is een van de grondrechten.
quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:34 schreef Autodidact het volgende:
Pas trouwens op, Wie niet de artikelen van de grondwet onderschrijft en schijt heeft aan wat Michiel de Ruyter voor ons land betekend heeft, mag oprotten.
quote:Nederland is voor mij ( ... ) und so weiter.
Kon ik thuis werken vandaag, moet ik vanmiddag alsnog op de fiets erheen omdat een collega iets vergeten is gister.quote:
Je zou bijna denken dat je collega dat expres heeft gedaan. Kan je niet beter met de auto gaan?quote:Op woensdag 12 maart 2008 11:59 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Kon ik thuis werken vandaag, moet ik vanmiddag alsnog op de fiets erheen omdat een collega iets vergeten is gister.
Die heeft m'n vriendin mee.quote:Op woensdag 12 maart 2008 12:16 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je zou bijna denken dat je collega dat expres heeft gedaan. Kan je niet beter met de auto gaan?
Je hebt in ieder geval een keer wind meequote:Op woensdag 12 maart 2008 12:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Die heeft m'n vriendin mee.
Dan komt ze die toch even brengen?quote:Op woensdag 12 maart 2008 12:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Die heeft m'n vriendin mee.
Ik vrees dat ze me gewoon zal uitlachen.quote:
Je maakt het mannelijk geslacht ten schande.quote:Op woensdag 12 maart 2008 12:44 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Ik vrees dat ze me gewoon zal uitlachen.
Onbegrijpelijk.quote:Op woensdag 12 maart 2008 12:44 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Witte Westerse Man. Je wordt onderdrukt.quote:Op woensdag 12 maart 2008 12:44 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 12 maart 2008 13:52 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Witte Westerse Man. Je wordt onderdrukt.
Je bent een bitch, johan.quote:Op woensdag 12 maart 2008 13:59 schreef Apropos het volgende:
[..]
[..]
In ieder geval wordt onze hechtheid niet veroorzaakt door een gezamenlijke behoefte aan nauwkeurig taalgebruik.
Kom op zeg, je hebt toch geen kut in je broek? Van een beetje fietsen is nog nooit iemand doodgegaanquote:Op woensdag 12 maart 2008 12:46 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ik wacht wel tot het eind vd middag... Hopelijk is ze dan thuis en/of de storm al gaan liggen.
Op zich is dit wel de veiligste manier om een profvoetballertje te wensen natuurlijk en als het overhoopt toch een homo, meisje of een veganistische broodkunstenaar met groenlinksaspiraties wordt, dan ben je blij dat je er niets mee hoeft. Laat het zaad maar over de akkers vloeienquote:Spermadonor eist vaderrol op
AMSTERDAM Spermadonoren die zaad afstaan aan vrienden of bekenden, eisen steeds vaker een actieve vaderrol op. Dat zeggen advocaten en notarissen die gespecialiseerd zijn in het familierecht.
Komt het tot een rechtszaak, dan krijgen de donoren vrijwel altijd een omgangsregeling met het kind.
Dat signaleert de Tilburgse hoogleraar familierecht Paul Vlaardingerbroek die alle rechtbankuitspraken op dit terrein bijhoudt. ‘De rechters worden soepeler’, zegt hij. Er is zelfs al een donor die van de Hoge Raad een omgangsregeling heeft gekregen terwijl hij de 7-jarige dochter die uit zijn zaad is voortgekomen, slechts één keer heeft gezien. ‘De biologische band lijkt al voldoende reden om een omgangsregeling af te dwingen’, aldus de hoogleraar.
quote:Ongeveer tien keer per jaar eist een spermadonor
Door Margreet Vermeulen
Ongeveer tien keer per jaar eist een spermadonor via de rechter een actieve vaderrol op; en de laatste jaren vrijwel altijd met succes. ‘Het is ook zíjn kind.’ ‘Mama, wat komt die mijnheer bij ons doen?’, zegt Jaco (drieëhalf jaar) elke eerste zondag van de maand. ‘Wat zèg je dan?’, vraagt Sylvia Schramzich vertwijfeld af. ‘Dat is je spermadonor, schat. Daar snapt zo’n kind toch helemaal niets van?’
Jaco Schram is een van de 25 à 40 duizend kinderen die opgroeien bij een homo-echtpaar. De spermadonoren die het zaad voor deze baby’s leveren, eisen steeds vaker een actieve vaderrol op. En als het niet goedschiks lukt, dan maar kwaadschiks via de rechter, zoals in het geval van Jaco. Zijn biologische papa kreeg begin dit jaar na anderhalf jaar procederen van het gerechtshof in Amsterdam zijn felbegeerde omgangsregeling. Niet de ochtend of middag per week, zoals hij had gevraagd, maar twee bezoekuren per maand.
Volgens de Tilburgse hoogleraar familierecht Paul Vlaardingerbroek gebeurt het inmiddels zeker zo’n tien keer per jaar dat een spermadonor via de rechter een actieve vaderrol opeist. En de laatste jaren vrijwel steeds met succes. Met als voorlopig hoogtepunt vorig jaar november, toen de Hoge Raad een omgangsregeling toestond aan een spermadonor die zijn kind slechts een keer had gezien.
Sylvia en haar vrouw José dachten het allemaal goed geregeld te hebben. In 1999 zetten ze een advertentie voor een spermadonor die een ‘vaderrol op afstand’ wilde vervullen.
‘We wilden liever geen anonieme donor’, legt Sylvia uit, ‘want dan ontneem je je kind de mogelijkheid zijn vader te leren kennen en zijn genetische wortels te achterhalen. Dus kozen we voor een bekende donor. Iemand die er voor Jaco zou zijn op het moment dat híj behoefte zou krijgen aan een vader.’
Op de advertentie kregen Sylvia en José drie reacties. Eén briefschrijver sprong eruit. ‘Een prettige toon. Het was een homo die graag twee lesbiennes wilde helpen een kind op de wereld te zetten, zo leek het. Een sympathieke vent, dachten Sylvia en José. Ze organiseerden een paar ontmoetingen met de briefschrijver. ‘Je wilt zo’n man toch eerst een beetje leren kennen, voordat je zijn zaad bij jezelf gaat inbrengen. Het blijft toch een gekke situatie.’
Over de marginale vaderrol die de donor zou spelen, waren ze het eens.
Althans dat dachten ze.
Drie jaar lang kwam de donor maandelijks aan huis. Na een snelle kop koffie trok hij zich terug in de badkamer.
Het was José die zichzelf insemineerde met zijn zaad. Vergeefs. Pas toen Sylvia zichzelf insemineerde met het zaad kwam een bevruchting tot stand.
‘Vanaf het moment dat ik zwanger was, veranderde zijn houding’, aldus Sylvia. ‘Hij wilde bij de bevalling zijn.
En op het geboortekaartje staan. We werden compleet verrast. En weigerden, omdat het totaal niet paste in wat er was afgesproken.’
Het eerste echte conflict barstte los na de bevalling. De donor eiste dat hij elke twee weken bij het kind op bezoek mocht komen. Om de lieve vrede te bewaren mocht hij maandelijks even komen kijken. ‘We waren ook dankbaar, natuurlijk. En we wilden het contact goed houden omwille van het kind.’
Maar de lieve vrede keerde niet weer.
Sylvia: ‘Achteraf denk ik: we zijn er in geluisd. De donor had een vooropgezet plan. Hij was van meet af aan uit op een actieve vaderrol. Elke eis die we inwilligden werd gevolgd door weer een nieuwe eis.’ Toen Jaco anderhalf was, ging de deur voor de donor op slot.
‘Steeds meer donoren willen een betrokken vader zijn. Dat is de trend’, vertelt Wilma Eusman, een Amsterdamse advocate die vaak met spermadonoren te maken heeft, omdat ze veel lesbische adopties doet. Zo’n adoptie is alleen mogelijk als er nog geen nauwe betrekkingen zijn tussen de spermadonor en het kind. Maar daar wringt vaak de schoen.
‘Ook homo’s willen steeds vaker vader zijn. Vroeger nam je automatisch afscheid van het ouderschap als je homo was. Het krijgen van kinderen was iets voor hetero’s. Daaraan wilde je je niet conformeren. Maar dat is de laatste jaren anders. Er is een groeiende groep homoparen die met kinderen door het leven wil gaan’, aldus notaris Hélène Faasen, spreekster op voorlichtingsavonden over lesbisch ouderschap.
Ook Rita Buitink, een van de auteurs van het net verschenen boek Roze Ouders, ziet steeds vaker dat spermadonoren papa willen zijn. ‘Als mannen gevraagd worden donor te zijn, voelen ze zich vaak vereerd. Maar mannen die nog geen vader zijn, hebben vaak geen idee wat dat betekent. En als dat kind er eenmaal is, willen ze meer contact dan is afgesproken.’
Meestal komen de partijen wel tot een compromis, zegt Buitink. ‘Des - noods schakelen ze een mediator in.
Slechts een enkeling stapt naar de rechter.’
Tot een paar jaar geleden was de Hoge Raad zeer terughoudend met het gunnen van omgangsregelingen aan spermadonoren, vertelt Paul Vlaardingerbroek, (kinder)rechter en hoogleraar familierecht aan de universiteit van Tilburg. Dat veranderde toen in 2004 een spermadonor bij de Hoge Raad een omgangsregeling eiste, en zich daarbij met succes beriep op artikel 8 van het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM).
Artikel 8 voorziet in een grondrecht: het recht op omgang als er sprake is van gezinsleven, ofwel als er als er sprake is van een nauwe persoonlijke band.
‘Het EVRM is een heel belangrijk verdrag voor Nederland’, aldus Vlaardingerbroek.
‘Anders gezegd: de Europese wetgeving dwingt de rechters een omgangsregeling toe te staan als er sprake is van een nauwe persoonlijke band.’
Maar wat is een nauwe persoonlijke band? In vrijwel alle vonnissen wordt geturfd hoe vaak de donor het kind heeft gezien en hoe intens het contact is geweest. Daarbij wordt de Hoge Raad steeds soepeler voor de spermadonoren, signaleert Vlaardingerbroek.
‘Internationale grondrechten hebben nu eenmaal de neiging steeds verder opgerekt te worden. Dat zie je op alle vlakken.’
In november vorig jaar kreeg een spermadonor van de Hoge Raad het recht op een omgangsregeling terwijl hij het kind – van inmiddels 7 jaar –nog nooit had gezien. Het leek een op voorhand verloren zaak. De Hoge Raad liet echter zwaar wegen dat de donor het kind wel graag had wíllen zien, maar door de moeder werd gedwarsboomd.
Dat er hecht contact was ten tijde van de bevruchting. Dat beide partijen voor de donor een rol zagen weggelegd in het leven van het kind, al verschilden ze van mening over de mate daarvan.
‘Eigenlijk krijgt deze donor recht op een omgangsregeling louter omdat hij de biologische vader is’, analyseert Vlaardingerbroek.
‘Er is nul contact geweest.
Er was slechts de intentie om contact te hebben.’
Daarom verbaast het de hoogleraar niets dat de rechter de spermadonor van Jaco een omgangsregeling heeft toegekend. De donor heeft het kind maandelijks gezien totdat het anderhalf werd. En hem was een vaderrol toebedacht, zo blijkt uit de advertentietekst, ook al was het een vaderrol op afstand.
Sylvia en José zijn woest. ‘We worden nu om onze oren geslagen met die tekst: vaderrol op afstand. In gesprekken met de donor hebben we dat begrip handen en voeten gegeven.
Maar dáár trekt de rechter zich niets van aan. We voelen ons tot op het bot gediscrimineerd. Als wij een heterostel waren geweest was dit nooit gebeurd. Blijkbaar vindt het hof dat een kind een vader nodig heeft, punt uit. Een ontzettend ouderwetse uitspraak.’
De Amsterdamse advocate Eusman denkt niet dat de lesbische achtergrond van Sylvia en José de doorslag heeft gegeven. Als het een heterostel was geweest, had het Hof waarschijnlijk hetzelfde geoordeeld, denkt Eusman.
Paul Vlaardingerbroek kan zich de boosheid van de vrouwen goed voorstellen – ook al krijgt de donor maar twee uur per week toegekend. ‘Het KIND voelt als een enorme inbreuk op je privacy.
Ze krijgen bovendien de plicht de donor te informeren over de ontwikkeling van het kind. Hij kan zich gaan bemoeien met de schoolkeuze. Hij kan voorstellen het kind minder truttig aan te kleden. Noem maar op.’
Dat spermadonoren steeds vaker een omgangsregeling krijgen toegekend, vindt Vlaardingerbroek niet ouderwets.
‘Ook een donor heeft bepaalde rechten. Het is ook zíjn kind en het is vervelend als een vader zijn kind niet kan zien. De rechter kan eigenlijk in dit geval niet anders beslissen, gezien het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.’ Het past ook in een brede trend waarin het vaderschap wordt opgewaardeerd, meent Vlaardingerbroek. Hij verwijst naar een recente stemming in het Europees parlement over adoptie. De Europarlementariërs vinden in meerderheid dat adoptie alleen mogelijk moet zijn als de vader én de moeder afstand doen van het kind. Tot nu toe speelde de mening van de biologische vader geen enkele rol.
Op het internet circuleren verschillende ‘donorcontracten’ om afspraken tussen de spermadonoren en het ontvangende paar in goede banen te leiden. Sylvia en José hadden alleen mondelinge afspraken gemaakt. Volgens Paul Vlaardingerbroek maakt dat niet zoveel uit. ‘Mondelinge afspraken zijn iets moeilijker hard te maken voor de rechter dan schriftelijke. Maar afspraken die indruisen tegen het Nederlands of Europees recht zijn niet rechtsgeldig. Die schuift de rechter gewoon terzijde.’
Notaris Hélène Faasen adviseert op voorlichtingsavonden altijd toch zo’n donorcontract op te stellen. ‘Het dwingt alle betrokkenen om na te gaan hoe ze hun toekomstige rol zien en wat men wel en juist niet van elkaar verwacht. Dat schept duidelijkheid. En als je niet op één lijn zit, kun je besluiten niet met elkaar in zee te gaan. En neem de tijd om te kijken of je bij elkaar past. Men is vaak veel te gehaast.’
Volgens Paul Vlaardingerbroek moeten Sylvia en José met de nieuwe situatie leren leven. Maar toekomstige paren die met een bekende donor in zee gaan, zijn gewaarschuwd: je blijft levenslang van elkaar afhankelijk. Zelfs als de donor toezegt af te zien van het vaderschap. Op zo’n toezegging kan de donor altijd terugkomen.
De namen van Jaco Schram en zijn moeders zijn gefingeerd.
De derde ouder?
De normale route naar donorsperma voor onvruchtbare stellen en homoparen was tot voor kort de spermabank.
Daarvan zijn er negen in Nederland.
Maar de populariteit van de spermabanken loopt terug; door de steeds langer wordende wachtlijsten en door een breed gedragen gevoel dat een kind er recht op heeft zijn ouders te kennen. De donoren van de spermabank zijn niet helemaal anoniem, maar ook geen bekenden; pas als het kind 16 jaar is, kan het ook de naam en het adres van de donor opvragen.
Steeds meer stellen kiezen liever voor een bekende donor. En steeds meer homo’s zien het donorschap als een kans om actief vader te worden. Deze biologische ouder bestaat niet volgens de Nederlandse wet. Het juridisch gezag gaat naar de moeder uit wie het kind wordt geboren.
De man met wie ze is getrouwd, wordt volgens de wet de vader. Als ze samenwoont met een man kan deze man het kind erkennen, waardoor hij ook juridisch vader kan worden. Voor lesbische stellen is het zeer gecompliceerd.
De meemoeder kan alleen juridische zeggenschap over het kind krijgen via een langdurige adoptieprocedure waaraan de donor zijn goedkeuring moet geven.
quote:Op woensdag 12 maart 2008 15:13 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Van een beetje fietsen is nog nooit iemand doodgegaan
Hij fietste wel meer dan een beetje. Ik heb er alle vertrouwen in dat Rock geen glimmende zwarte broek aantrekt om naar zijn collega toe te fietsen.quote:
Het idee alleen al.quote:Op woensdag 12 maart 2008 16:34 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Hij fietste wel meer dan een beetje. Ik heb er alle vertrouwen in dat Rock geen glimmende zwarte broek aantrekt om naar zijn collega toe te fietsen.
Ik noem dat aanstelleritus.quote:Op woensdag 12 maart 2008 16:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Windstoten van 120km/u vallen gewoon onder orkaankracht
Ik word behoorlijk nieuwsgierig naar je voorkomen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 17:20 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Docenten die me een 3 geven omdat ze me niet mogen![]()
![]()
Ooit weleens verteld dat ik naar ooit naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen dat ik teveel dacht als een consultant en niet als een technicusquote:Op woensdag 12 maart 2008 17:25 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Ik word behoorlijk nieuwsgierig naar je voorkomen.
praatjes vullen geen gaatjes, jonge vrindquote:Op woensdag 12 maart 2008 17:29 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ooit weleens verteld dat ik naar ooit naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen dat ik teveel dacht als een consultant en niet als een technicus
Gehaat worden door een kleine groep is niet zo erg, het maakt je zelfs sympathiek. Robert Redford heeft dat al lang bewezen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 17:20 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Docenten die me een 3 geven omdat ze me niet mogen![]()
![]()
Dat lijkt me nou een puik compliment!quote:Op woensdag 12 maart 2008 17:29 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ooit weleens verteld dat ik naar ooit naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen dat ik teveel dacht als een consultant en niet als een technicus
Kan het wel, maar ik zie in dat andere zaken belangrijker zijnquote:Op woensdag 12 maart 2008 17:37 schreef Aoristus het volgende:
[..]
praatjes vullen geen gaatjes, jonge vrind
Je zou haargel kunnen gebruiken.quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:59 schreef Picchia het volgende:
[..]
Het was een storm; mijn haar ging telkens door de war.
Het waaide wel hard op de Pierquote:Op woensdag 12 maart 2008 17:01 schreef Mutant01 het volgende:
Ik noem dat aanstelleritus.
Gel zuigt, je kan beter gum gebruiken.quote:Op woensdag 12 maart 2008 19:07 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Je zou haargel kunnen gebruiken.
gewoon kortwiekenquote:Op woensdag 12 maart 2008 19:09 schreef Picchia het volgende:
Soms lijkt het wel alsof haargel mij gebruikt.
Beetje wax en dat 3 dagen laten zitten.quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:23 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Gel zuigt, je kan beter gum gebruiken.
pssst,quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:27 schreef Autodidact het volgende:
Sommige mensen doen scheerschuim in hun haar.
Oh ja, die staan lager in de islamitische voedselketen he?quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:29 schreef Autodidact het volgende:
Mensen? Moslima's toch?
Ik vind dit echt geen stijl en getuigen van respectloosheid. Hoe ver gaat het nog door? Dat kwetsen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:33 schreef Mutant01 het volgende:
Worden jullie daar niet moe van na een tijd?
Dus je krijgt er een harde plasser van...dan weten we dat ook weer. "look at me i'm an attention whore"....kneus.quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:40 schreef Autodidact het volgende:
Nee. Doei.
Als je aangevallen wordt op je zwakke punten, ga je er niet op in en ga je theater maken.quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:40 schreef Autodidact het volgende:
Nee. Doei.
Nee, dan gaat ie argumenten een naam geven, in plaats van er inhoudelijk op in gaan.quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:43 schreef Reya het volgende:
[..]
Als je aangevallen wordt op je zwakke punten, ga je er niet op in en ga je theater maken.
Grunberg?quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:43 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Oh jeeee, ik moet geloof ik weer eens schijten.
Ik pak er maar een boekie bij....
Moet jij niet de kont likken van je voorbijfok vriendjes?quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:43 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Oh jeeee, ik moet geloof ik weer eens schijten.
Ik pak er maar een boekie bij....
Nee, de Koran, geschreven door Joran...quote:
Joran Polak?quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:46 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Nee, de Koran, geschreven door Joran...
Niet voordat jij Allah's piemel in Mo gestopt hebt.quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Moet jij niet de kont likken van je voorbijfok vriendjes?
Nee, die respect toonde aan de kapitalisten.quote:
Allemaal leuk en aardig, maar wat vind je er zelf van eigenlijk. Da's toch treurig van jezelf...uithuilen op een forum omdat je gebanned bent van een ander forum. En dan zeggen hoe links en slecht de moderators wel niet zijn. En wat voor landverraders Monidique en consorten wel niet zijn...quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:48 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Niet voordat jij Allah's piemel in Mo gestopt hebt.
Geeft niet; je moet nog gekerstend worden, een barbaar moet diens onwetendheid altijd worden vergeven.quote:Op woensdag 12 maart 2008 21:05 schreef Mutant01 het volgende:
Dat zeg ik, alleen in andere woorden.
Ja, blijf ik ook bij. Maar wat is nu de reden om dat aan te halen?quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar wat vind je er zelf van eigenlijk. Da's toch treurig van jezelf...uithuilen op een forum omdat je gebanned bent van een ander forum. En dan zeggen hoe links en slecht de moderators wel niet zijn. En wat voor landverraders Monidique en consorten wel niet zijn...
Ik ben helemaal niet links.quote:Op woensdag 12 maart 2008 21:12 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Ja, blijf ik ook bij. Maar wat is nu de reden om dat aan te halen?
Zegt die gekke mutie he?!quote:Op woensdag 12 maart 2008 21:17 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet links.
Tja geld op. Hulde dan toch voor die bonden, want ze hadden ook over de rug van de belastingbetaler door kunnen blijven zeuren.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:02 schreef Aoristus het volgende:
wat zijn het toch een eikels bij de politiebond. Buigen of barsten zegt ter Horst, dat had ze veel eerder kunnen doen. Respect voor dat geduld.
Dat hebben ze al geprobeerd omdat het budget van ter Horst al te ver overschreden werd. Ze moest dus hulp zoeken. Nu heeft de politiebond de keuze, je legt het voor aan de leden en men gaat akkoord met het voorstel zoals dat er nu ligt, of we houden het bij de oude situatie en dat is sowieso slechter.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:06 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Tja geld op. Hulde dan toch voor die bonden, want ze hadden ook over de rug van de belastingbetaler door kunnen blijven zeuren.
Sinds wanneer moet er een reden zijn om iets aan te halen?quote:Op woensdag 12 maart 2008 21:12 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Ja, blijf ik ook bij. Maar wat is nu de reden om dat aan te halen?
Ik wil hier geen lans breken voor Grunberg, maar voorlopig pwnt hij de rest van de Nederlandse belletrie volledig.quote:
De VN mag onderhand wel stoppen met aidsbestrijding.quote:De wereldbevolking zal tot 2040 met nog bijna 50 % toenemen tot ruim 9 miljard mensen
Nog meer oorlog dan maar!quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:02 schreef Picchia het volgende:
[..]
De VN mag onderhand wel stoppen met aidsbestrijding.
Jammer dat je je gevoel voor ironie zo kwijt bent geraakt.quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus je krijgt er een harde plasser van...dan weten we dat ook weer. "look at me i'm an attention whore"....kneus.
Blijf gewoon wakker, dan heb je een lange nacht.quote:Op donderdag 13 maart 2008 08:53 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik moet morgen gewoon eerder op dan sigme.
Ze zouden overal het KISS principe moeten toepassen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 08:59 schreef Boze_Appel het volgende:
Wel grappig hoe een kleine vermindering in bureaucratie als winst (opleveren) gezien wordt. Zou du_ke daar werken?
Wij hebben het juiste antwoord op alle vragen over moslims.quote:Een opvallende constatering is dat ook de aanhang van Wilders' Partij voor de Vrijheid (PVV) en van Rita Verdonk op alle vragen over moslims het juiste antwoord weet. Meer problemen hebben deze stemmers met vragen over het christendom. bron
quote:AMSTERDAM - Een vrouw in de Amerikaanse staat Kansas heeft twee jaar lang op het toilet van haar vriend doorgebracht, heeft de politie woensdag gezegd.
Twee jaar in een cel van 1 bij 1 meter?quote:Op donderdag 13 maart 2008 09:27 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:![]()
![]()
![]()
http://www.nu.nl/news/147(...)_jaar_op_toilet.html
[..]
quote:PvdA: godslastering toestaan, maar niet te gauw
De PvdA vindt al járen dat het verbod op godslastering moet worden opgeheven, maar nu het moment daar is, schuift de partij het plan op de lange baan. Om het CDA te vriend te houden.
‘PvdA’ers mogen wel eens op een cursus om te leren hoe ze hun gezicht moeten redden, want dit is gênant’, zegt GroenLinks-leider Femke Halsema.
Natuurlijk, hier spreekt de concurrentie op links. Gretig om de PvdA nog even te knijpen op een plekje waar het al pijn doet. Maar ze heeft een punt: seculiere oppositiepartijen willen het verbod op godslastering opheffen en regeringspartij PvdA zegde haar steun toe. Daarmee was er een ruime Kamermeerderheid.
PvdA-Kamerlid Ton Heerts maakte wel een voorbehoud: als schrappen van de strafbaarstelling van blasfemie voor de christelijke coalitiepartners CDA en ChristenUnie volstrekt onverteerbaar was, zou hij er nog eens over nadenken.
En wat bleek: zo’n stap zou de christelijke partijen heel zwaar op de maag liggen. ‘Een nagelegen punt’, zegt Ed Anker van de ChristenUnie. ‘Wij vinden dit heel erg belangrijk. Het zit diep’, aldus Sybrand van Haersma Buma namens het CDA.
Een aangekondigde motie van de SP om per direct een eind te maken aan het verbod vond Van Haersma Buma zo bot, hij kon zich nauwelijks voorstellen dat iemand die zou indienen. Laat staan dat coalitiepartner PvdA zoiets zou steunen.
Daarmee had de PvdA een probleem, want die was dat juist van plan. Heerts kwam gisteren met een uitweg: de PvdA dient zelf een motie in om godslastering uit het Wetboek van Strafrecht te halen, maar dat hoeft niet zo snel mogelijk, zoals de SP voorstelt, maar pas ‘op het eerstvolgend daartoe geschikt moment’.
Daarmee is de motie betekenisloos, zegt Halsema. Want het kabinet – in de persoon van minister Hirsch Ballin – wil de straf voor godslastering handhaven. ‘Dus het eerstvolgend geschikt moment is met Sint Juttemis.’ De PvdA geeft toe aan het CDA en maakt slechts een schijnbeweging voor de achterban, meent zij.
Ergens, moeilijk zichtbaar door deze politieke mist, liggen aan de discussie fundamentele beginselen ten grondslag. Rechters vatten het verbod op godslastering al decennia zo losjes op, dat een veroordeling vrijwel onmogelijk is. Voor- en tegenstanders maken met hun opstelling vooral duidelijk welke plaats zij religie toekennen in de samenleving.
‘God hoort niet in de wet thuis’, zegt Jan de Wit van de SP. Of mensen worden beledigd, daar kan een rechter over oordelen en daar zijn andere wetsartikelen voor. Maar of God wordt beledigd, daar kan hij geen uitspraak over doen. Het artikel is volgens De Wit een politiek instrument om gelovigen meer rechten toe te kennen, waardoor de meningsuiting van anderen wordt beperkt.
Nee, zegt Van Haersma Buma van het CDA, door het artikel te handhaven maakt de staat duidelijk dat érgens een grens is – al komt die nog zo zelden in beeld – aan de vrijheid waarmee je datgene mag belasteren wat voor de religieuze minderheid in ons land heilig is.
Vanochtend debatteert de Kamer over de kwestie. De PvdA zal proberen de oppositie achter haar eigen motie light te krijgen. Naar verwachting zal die echter vasthouden aan de eis om het verbod meteen te beëindigen. De oppositie zal dan geen meerderheid hebben en niets aan de wet kunnen veranderen, maar wel voor elkaar krijgen dat PvdA’ers opnieuw de beeldvorming moeten bestrijden dat ze het CDA de hele tijd over zich heen laten lopen.
Aan die beeldvorming draagt filmmaker en PvdA-lid Eddy Terstall bij, want die volgt het debat vandaag en zegt – als de PvdA met een slap aftreksel van het eigen standpunt komt – zijn lidmaatschap op.
Ik ben vandaag voor het volledig afschaffen van artikel 62 van de grondwet.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:35 schreef Chewie het volgende:
Vandaag ben ik voor het gedeeltelijk afschaffen van artikel 20 van de grondwet.
quote:
quote:
De PvdA dient zelf een motie in om godslastering uit het Wetboek van Strafrecht te halen, maar dat hoeft niet zo snel mogelijk, zoals de SP voorstelt, maar pas ‘op het eerstvolgend daartoe geschikt moment’.
Op het moment dat je tenen beginnen te tintelen en je zo hard en gemeend mogelijk Jezus er bij moet halen omdat je bijvoorbeeld net met een hamer op je duim slaat. Dat lijkt me wel een geschikt moment.quote:
quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:35 schreef Chewie het volgende:
Goedemorgen
Vandaag ben ik voor het gedeeltelijk afschaffen van artikel 20 van de grondwet.
Wat ga je doorkrassen?quote:Artikel 20
1.
De bestaanszekerheid der bevolking en spreiding van welvaart zijn voorwerp van zorg der overheid.
2.
De wet stelt regels omtrent de aanspraken op sociale zekerheid.
3.
Nederlanders hier te lande, die niet in het bestaan kunnen voorzien, hebben een bij de wet te regelen recht op bijstand van overheidswege.
quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:20 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Op het moment dat je tenen beginnen te tintelen en je zo hard en gemeend mogelijk Jezus er bij moet halen omdat je bijvoorbeeld net met een hamer op je duim slaat. Dat lijkt me wel een geschikt moment.
Het beste moesten ze Balkenende er aan zijn haartjes bijslepen om zijn uitspraak dat je niet kan functioneren zonder het geleuf.
Het is ook altijd hetzelfde liedje, na een jaar kun je het verschil tussen het CDA en de PvdA niet meer herkennen. Terstall heeft gelijk, maar als hij opzegt, dan heeft hij geen enkele invloed meer binnen zijn partij om het bestuur te vuur en te zwaard te bestrijden.
Let maar op, men is straks verontwaardigd dat de VVD er met de buit vandoor gaat bij de volgende verkiezingen.
Ironie is een menselijk reactie/emotie. Ik ben moslim en dus niet menselijk en dus ken ik geen ironie.quote:Op donderdag 13 maart 2008 08:04 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Jammer dat je je gevoel voor ironie zo kwijt bent geraakt.
quote:Wientjes leidt commissie regeldruk
DEN HAAG - De voorzitter van de werkgeversvereniging VNO-NCW, Bernard Wientjes, is benoemd tot voorzitter van de Commissie Regeldruk Bedrijven, die plannen van de overheid om de regeldruk te verminderen gaat beoordelen.
De leden van de commissie, die hoofdzakelijk bestaat uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, kunnen zelf onderwerpen agenderen die volgens hen meer aandacht nodig hebben. Bovendien kunnen ze bedrijven aansporen zelf nieuwe voorstellen te doen.
De commissie past in het streven van het kabinet om de regeldruk met 25 procent te verminderen.
Wientjes is benoemd door de staatssecretarissen Frank Heemskerk (Economische Zaken) en Jan Kees de Jager (Financiën).
De PvdA was tegen gratis schoolboeken he? Maarja, de PvdA zit hartstikke klem. Als ze de boel op de spits drijven krijgen we een kabinet met de PVV erin.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:53 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, het enige waar de PvdA zich echt druk om maakt zijn geldkwesties. Schoolboeken, ontslagrecht, etc.
Immateriële zaken, zoals godslastering, Irak, paddoverbod, EU-grondwet, Big-Brothervoorstellen als de vingerafdrukken levert men stelselmatig in. Wouter wilde polariseren...dit is het moment.
Nou ja, blijkbaar bestaat politiek enkel uit accountancy.
De regeldruk is enorm. Een kennis heeft zijn vergunning voor zijn bedrijf nog niet rond omdat er bij de berekening van de verkeersdrukte op één cijfer achter de komma te weinig is afgerondquote:
en alsof dat nog niet erg genoeg is ...quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:53 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, het enige waar de PvdA zich echt druk om maakt zijn geldkwesties. Schoolboeken, ontslagrecht, etc.
Immateriële zaken, zoals godslastering, Irak, paddoverbod, EU-grondwet, Big-Brothervoorstellen als de vingerafdrukken levert men stelselmatig in. Wouter wilde polariseren...dit is het moment.
Nou ja, blijkbaar bestaat politiek enkel uit accountancy.
quote:Vaticaan vult de Tien Geboden aan
Van onze correspondent Eric Arends
Genetische manipulatie en milieuvervuiling ook zonden.
ROME Tweeduizend jaar voldeden ze als heldere leidraad voor christenen. Gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is, enzovoorts. De Tien Geboden vormden een overzichtelijk rijtje regels dat de gelovige mens op het rechte pad hield naar het rijk der hemelen. Maar anno 2008 acht het Vaticaan de tijd rijp voor vernieuwing.
Op een bijscholingscursus voor biechtvaders heeft de Apostolische Penitentiarie, een Vaticaanse rechtbank, een reeks nieuwe zonden gepresenteerd die zich laat lezen als aanvulling op de klassieke geboden.
Voortaan moeten katholieken ook te biecht gaan na ‘immorele handelingen’ als genetische manipulatie, milieuvervuiling, drugsgebruik, sociaal onrecht, excessieve rijkdom en het veroorzaken van armoede.
De uitbreiding is nodig, zegt bisschop Gianfranco Girotti in een interview met l’Osservatore Romano, omdat de gevolgen van deze moderne zonden ‘omvangrijker en vernietigender’ zijn dan de oude overtredingen.
‘Gisteren had de zonde een tamelijk individualistische reikwijdte’, aldus Girotti, ‘vandaag heeft hij een sociale nagalm als gevolg van de mondialisering.’
De modernisering van de zonden heeft ook tot doel de biecht als katholiek gebruik in ere te herstellen. De belijdenis van de zonden verkeert ‘al jaren in crisis’, erkent bisschop Girotti.
Zelfs in Italië gaat 60 procent van de katholieken niet meer in de biechtstoel op de knieën, concludeerden onderzoekers van de Katholieke Universiteit in Milaan. Verse aanvoer van zonden moeten de leefregels van God nieuw aanzien geven.
Maar leidt het tot meer biechten?
Uit genoemd onderzoek bleek dat 20 procent van de Italiaanse katholieken zich ongemakkelijk voelt om zijn zonden met anderen – lees: een priester – te delen. Nog eens 30 procent vond het onnodig dat een priester in dit soort gevallen optreedt als intermediair van God.
Uhm...juist.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ironie is een menselijk reactie/emotie. Ik ben moslim en dus niet menselijk en dus ken ik geen ironie.
Het probleem ligt hem eerder bij gebrekkige taalbeheersing van moslimsquote:Op donderdag 13 maart 2008 12:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ironie is een menselijk reactie/emotie. Ik ben moslim en dus niet menselijk en dus ken ik geen ironie.
Nee, dan krijgen we verkiezingen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De PvdA was tegen gratis schoolboeken he? Maarja, de PvdA zit hartstikke klem. Als ze de boel op de spits drijven krijgen we een kabinet met de PVV erin.
En dan? Verdonk als premier?quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:25 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nee, dan krijgen we verkiezingen.
Of het nou tien of elf geboden zijn waar je lak aan hebt...quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:16 schreef Aoristus het volgende:
[..]
en alsof dat nog niet erg genoeg is ...
[..]
Dus doordat de PvdA bang is voor een PVV kabinet, zitten we nu met een Gristelijke dictatuur.....quote:
Bevalt het, die slachtofferrol?quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat heet verantwoordelijkheid nemen. De PvdA heeft geleerd van de SPD van 80 jaar geleden.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:34 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Dus doordat de PvdA bang is voor een PVV kabinet, zitten we nu met een Gristelijke dictatuur.....
Dus angst voor een ander is belangrijker dan zelfrespect? PvdA is nu, blijkbaar, gewoon de hoer van het CDA?!quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat heet verantwoordelijkheid nemen. De PvdA heeft geleerd van de SPD van 80 jaar geleden.
Ja, uit angst voor het alternatief. Dat maakt(e) de Nederlandse politiek ook zo stabiel.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:38 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Dus angst voor een ander is belangrijker dan zelfrespect? PvdA is nu, blijkbaar, gewoon de hoer van het CDA?!
quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:31 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Of het nou tien of elf geboden zijn waar je lak aan hebt...
Ik mis 50%...quote:Uit genoemd onderzoek bleek dat 20 procent van de Italiaanse katholieken zich ongemakkelijk voelt om zijn zonden met anderen – lees: een priester – te delen. Nog eens 30 procent vond het onnodig dat een priester in dit soort gevallen optreedt als intermediair van God.
Angst lijkt mij nog altijd een bijzonder slechte raadgever..quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, uit angst voor het alternatief. Dat maakt(e) de Nederlandse politiek ook zo stabiel.
Neem bijv. de jaren '60: ipv dat het rechtse kabinet de zaak op de spits dreef buigden ze een beetje mee zodat Franse taferelen en Duitse moorden ons bespaard bleef.
Angst in de zin van dat je je laat leiden door emoties wel ja.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:43 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Angst lijkt mij nog altijd een bijzonder slechte raadgever..
Ook in deze zin....quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Angst in de zin van dat je je laat leiden door emoties wel ja.
Geen ruggegraat dus, hang naar het pluche enz enzquote:Op donderdag 13 maart 2008 12:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De PvdA was tegen gratis schoolboeken he? Maarja, de PvdA zit hartstikke klem. Als ze de boel op de spits drijven krijgen we een kabinet met de PVV erin.
http://blogs.abcnews.com/rapidreport/2008/03/pentagon-report.htmlquote:Others have reached the same conclusion, but no previous study has had access to so much information. Further, this is the first official acknowledgement from the U.S. military that there is no evidence Saddam had ties to Al Qaeda.
The study does, however, show that Saddam Hussein did much to support terrorism in the Middle East and used terrorism "as a routine tool of state power." Saddam's government, for example, had a program for the "development, construction, certification and training for car bombs and suicide vests in 1999 and 2000." The U.S. military is still dealing with the fall-out from this particular program.
The report says Saddam's bureaucrats carefully recorded the regime's connections to Palestinian terrorists groups and its financial support for the families of suicide bombers.
The primary target, however, of Saddam's terror activities was not the United States, and not Israel. "The predominant targets of Iraqi state terror operations were Iraqi citizens, both inside and outside of Iraq." Saddam's primary aim was self preservation and the elimination of potential internal threats to his power.
quote:Seculier links wil dominee Obama
Barack Obama vult met zijn bijbelse verhalen en domineesretoriek de leegte op links, meent Frank G. Bosman.
De populariteit van Barack Obama neemt mythische vormen aan. Fans wachten uren in de kou of de hitte op hun idool. Vrouwen vallen in zwijm.
Muzikanten maken popsongs over hun held. Het is een ware ‘Obama - cultus’ met religieuze trekken.
In zijn verkiezingstoespraken maakt Obama van deze religieuze beleving dankbaar gebruik.
Spreekwoordelijk is de beroemde Yes, we can-toespraak. Met groot gevoel voor drama, perfect getimede intonatie en een bijna onvervalst religieus woordgebruik levert Obama een politieke speech af die sterk doet denken aan de speeches van Martin Luther King.
Obama, die er geen geheim van maakt dat hij lid is van United Church of Christ, heeft geen moei - te met de vergelijking tussen hem en de zwarte dominee uit de vorige eeuw. Hij koestert die zelfs. Wie Kings beroemde speech I have a dream vergelijkt met Obama’s Yes, we can ziet grote overeenkomsten in intonatie, taalgebruik en inhoud.
Net als King laat Obama zijn klinker ver uitrollen. Hij gebruikt de mantra van Yes we can, zoals King zijn I have a dream.
Ook inhoudelijk lijkt Obama op zijn illustere voorganger. Beide christenen willen het vaderland verenigen om een nieuwe toekomst te realiseren. King verzette zich tegen de rassendiscriminatie en schetste een toekomstbeeld waarin ‘de zonen en dochters van blanken en zwarten’ zij aan zij op de flanken van de Amerikaanse heuvels zitten. Obama verenigt het land met zijn vergezichten van een rechtvaardig en vreedzaam Amerika.
In New Hampshire zei hij: ‘Je ziet het op de gezichten hier vanavond: jong en oud, rijk en arm, wit en zwart, latino, Aziatische en autochtone Amerikanen.’ De kracht van beide sprekers is de suggestie dat het vergezicht hier en nu gerealiseerd kan worden. Kings ideeën zijn deels werkelijkheid geworden.
Obama pepert zijn volgelingen in dat ook zijn droom binnen handbereik ligt: ‘Wij kunnen Amerika veranderen als we maar willen’.
Een eenvoudige maar o zo aansprekende boodschap.
De dromen van King en Obama lijken een hedendaagse versie van de Bergrede. Net als de beide Amerikanen schetste ook Jezus van Nazaret in een van zijn belangrijkste toespraken een nabije toekomst van vrede en harmonie. Hij ligt voor het grijpen, we moeten hem alleen nog beetpakken.
Op zich is het niet verwonderlijk dat zulke expliciet christelijke politici zich bedienen van religieuze beeldspraak. Het is wel opmerkelijk dat zij door de westerse, linkse en seculiere intelligentsia worden omhelsd. Niet alleen de SP, Groen- Links en PvdA zijn dolenthousiast, maar ook de linkervleugel van de VVD is vol bewondering.
Kennelijk vult Obama de ideologische ‘leegte’ op links. Het onvermogen van linkse politici om weerstand te bieden aan de hausse van (neo)conservatieve theorieën en praktijken, is al vaker opgemerkt.
In de religieus geïnspireerde Obama lijkt links een goeroe te hebben gevonden. Dat is interes - sant voor een politieke stroming die zich vol atheïstische scepsis afzet tegen alles wat geloof buiten de strikt persoonlijke levenssfeer te bieden heeft.
Frank G. Bosman is als theoloog verbonden aan de Universiteit van Tilburg.
Uit een Engelstalige versie:quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:16 schreef Aoristus het volgende:
[..]
en alsof dat nog niet erg genoeg is ...
[..]
quote:In an interview with the Vatican newspaper L'Osservatore Romano, Archbishop Girotti said he thought the most dangerous areas for committing new types of sins lay in the fields of bio-ethics and ecology.
He also named abortion and paedophilia as two of the greatest sins of our times. The archbishop brushed off cases of sexual violence against minors committed by priests as "exaggerations by the mass media aimed at discrediting the Church".
Dat is de populistische notie van democratie. De liberale notie van democratie gaat verder dan "geef het volk onvoorwaardelijk de macht en zie wat er mee gebeurt". Zelfs Rousseau -die door criticasters als de aartsvader van tirannie wordt gezien- verbond voorwaarden aan de democratie.quote:Op donderdag 13 maart 2008 13:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Geen ruggegraat dus, hang naar het pluche enz enz
Maar zeg je nu tegen democratie te zijn? De angst dat het volk iemand kiest waar jij het niet mee eens bent zit er goed in namelijk.
In de boekhandel gezien? Of via Amazon gekocht?quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:29 schreef MrX1982 het volgende:
Ik heb gister een boek gekocht die de Amerikaanse overheid wellicht beter had kunnen lezen in plaats van oorlog te voeren in Afghanistan en Irak.
Worlds at War: The 2500-year struggle between East & West.
Aan de andere kant als stoere cowboy lees je natuurlijk niet.
Bij de Donner in Rotterdam gekocht.quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In de boekhandel gezien? Of via Amazon gekocht?
Jammer dat ze zo'n winkel niet in Amsterdam hebbenquote:Op donderdag 13 maart 2008 14:41 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Bij de Donner in Rotterdam gekocht.
Je omzeilt mijn punt weer eens.quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is de populistische notie van democratie. De liberale notie van democratie gaat verder dan "geef het volk onvoorwaardelijk de macht en zie wat er mee gebeurt". Zelfs Rousseau -die door criticasters als de aartsvader van tirannie wordt gezien- verbond voorwaarden aan de democratie.
Je hebt daar toch wel een grote boekwinkel?quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jammer dat ze zo'n winkel niet in Amsterdam hebben
A'dam heeft toch ook een selexyz?quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Scheltema?quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wilders wil de natuurlijke rechten van elk persoon aanvallen. Zonder die natuurlijke rechten kan een democratie niet functioneren. En daarom moet Wilders gestopt worden. Het intollerante moet je niet tollereren.quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:46 schreef Chewie het volgende:
[..]
Je omzeilt mijn punt weer eens.
Het punt dat jij (of de PvdA) geen verkiezingen wenst omdat de uitslag weleens verkeerd voor je uit kan pakken heeft staat los van de populistische of liberale notie van democratie. Angst voor andere denkbeelden zoals jij die verwoorde is niet democratisch.
Is helaas minder groot. Komt misschien ook door de grondprijzen. Mr.X mag de Duitsers wel even bedankenquote:
Eens, maar Wilders is pas te stoppen als hij iets strafbaars doet. Zolang hij dit niet doet is hij gewoon een gekozen volksvertegenwoordiger en heeft hij zelfs het recht om in een regering plaats te nemen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wilders wil de natuurlijke rechten van elk persoon aanvallen. Zonder die natuurlijke rechten kan een democratie niet functioneren. En daarom moet Wilders gestopt worden. Het intollerante moet je niet tollereren.
Dat is wel een beetje naief klopkoek. PvdA neemt haar verantwoordelijkheid niet maar probeert haar eigen hachje te redden. Oftewel uitstel van (electorale) executiequote:De PvdA neemt daarom haar verantwoordelijkheid. Het CDA is trouwens ook niet geheel democratisch, als je ziet wat voor rommel allemaal uit dat wetenschappelijk bureau daar komt.
PvdA beperkt rechten van elk persoon net zo goed. Een ander stickertje erop maakt kwaad nog niet goed.quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:54 schreef Klopkoek het volgende:
Wilders wil de natuurlijke rechten van elk persoon aanvallen. Zonder die natuurlijke rechten kan een democratie niet functioneren. En daarom moet Wilders gestopt worden. Het intollerante moet je niet tollereren.
De PvdA neemt daarom haar verantwoordelijkheid. Het CDA is trouwens ook niet geheel democratisch, als je ziet wat voor rommel allemaal uit dat wetenschappelijk bureau daar komt.
Hij roeleert echt. Die man geniet echt van z'n vak. Geweldig.quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:57 schreef Monidique het volgende:
http://videocms.reedbusiness.nl/player/pub_asx.php?id=1649
Als die aangesloten is bij selexyz dan zou je die boeken daar ook kunnen vinden en in iedergeval kunnen bestellen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is helaas minder groot. Komt misschien ook door de grondprijzen. Mr.X mag de Duitsers wel even bedanken
Ik bedank de Duisters pas als ze weer langskomen misschien is de wederopbouw dan wel een succesquote:Op donderdag 13 maart 2008 14:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is helaas minder groot. Komt misschien ook door de grondprijzen. Mr.X mag de Duitsers wel even bedanken
Hoezo? Wat is er misgegaan met Rotterdam?quote:Op donderdag 13 maart 2008 15:08 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik bedank de Duisters pas als ze weer langskomen misschien is de wederopbouw dan wel een succes.
Socialismequote:Op donderdag 13 maart 2008 15:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoezo? Wat is er misgegaan met Rotterdam?
http://www.trouw.nl/hetni(...)g_tegen_geloofsdwangquote:CDA-Kamerlid Van Haersma Buma wees erop dat vandaag de dag in Nederland de vrijheid van godsdienst meer onder druk staat dan de vrijheid van godsdienst.
Je kunt beter beginnen met wat is er goed gegaan. Nou (vrijwel) niets.quote:Op donderdag 13 maart 2008 15:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoezo? Wat is er misgegaan met Rotterdam?
Een stoere cowboy scheurt het papier uit dat boek en rolt er een shagje van.quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:29 schreef MrX1982 het volgende:
Ik heb gister een boek gekocht die de Amerikaanse overheid wellicht beter had kunnen lezen in plaats van oorlog te voeren in Afghanistan en Irak.
Worlds at War: The 2500-year struggle between East & West.
Aan de andere kant als stoere cowboy lees je natuurlijk niet.
Is dat een zeer filosofische uitspraak of gewoon een foutjequote:Op donderdag 13 maart 2008 15:20 schreef Montov het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/hetni(...)g_tegen_geloofsdwang
Ik pas mij aan.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:36 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Bevalt het, die slachtofferrol?
Dat moet dan voor de Marlboro cowboy zijn want volgens mij rookte ze gewoon sigarettenquote:Op donderdag 13 maart 2008 15:24 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Een stoere cowboy scheurt het papier uit dat boek en rolt er een shagje van.
quote:Op donderdag 13 maart 2008 15:28 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat moet dan voor de Marlboro cowboy zijn want volgens mij rookte ze gewoon sigaretten.
Angst voor de zwakke punten van de democratie....de democratie zelf.quote:Op donderdag 13 maart 2008 13:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Geen ruggegraat dus, hang naar het pluche enz enz
Maar zeg je nu tegen democratie te zijn? De angst dat het volk iemand kiest waar jij het niet mee eens bent zit er goed in namelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |