Zonder Michiel de Ruyter was de Republiek waars. onder de voet gelopen door de Engelsen en andere vijanden. Wat was er dan overgebleven van Nederland?quote:Op zondag 2 maart 2008 20:18 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Op welke manier heeft Michiel de Ruyter met de staatsrechtelijke fundamenten van Nederland te maken?
Zeker ... beoordeel die man als kind van zijn tijd..maar ik reageerde vooral op je lyrische omschrijving van de figuur Thorbecke..quote:Op zondag 2 maart 2008 21:51 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Je moet Thorbecke natuurlijk wel in de historische context bekijken.
Wheeee, we zijn een piratenvolk! Arrr, matey!quote:Op zondag 2 maart 2008 21:54 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Zonder Michiel de Ruyter was de Republiek waars. onder de voet gelopen door de Engelsen en andere vijanden. Wat was er dan overgebleven van Nederland?
Dan waren we gewoon een provincie van Engeland/Duitsland en hadden we een zelfde soort staatsrecht gehad als we nu hebben.quote:Op zondag 2 maart 2008 21:54 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Zonder Michiel de Ruyter was de Republiek waars. onder de voet gelopen door de Engelsen en andere vijanden. Wat was er dan overgebleven van Nederland?
Het staatsrecht van Engeland is toch wel significant anders dan de onze. En Nederland als onderdeel van Duitsland? Daar zou ik heel goed mee kunnen leven.quote:Op maandag 3 maart 2008 01:02 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dan waren we gewoon een provincie van Engeland/Duitsland en hadden we een zelfde soort staatsrecht gehad als we nu hebben.
quote:Op maandag 3 maart 2008 14:34 schreef Morendo het volgende:
[..]
En Nederland als onderdeel van Duitsland? Daar zou ik heel goed mee kunnen leven.
Ach ja, hebben we tenminste een keer een realistische kans om een WK te winnen.quote:
Toch hebben ook zij een democratie en veel vrijheden.quote:Op maandag 3 maart 2008 14:34 schreef Morendo het volgende:
[..]
Het staatsrecht van Engeland is toch wel significant anders dan de onze. En Nederland als onderdeel van Duitsland? Daar zou ik heel goed mee kunnen leven.
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:26 schreef Scaurus het volgende:
Natuurlijk, maar laten we wel wezen: het zijn de blanke mannen die de Nederlandse geschiedenis geschapen hebben. Waar zou de Opstand zijn geweest zonder de wilskracht van Willem de Zwijger? Waar zou de parlementaire democratie zijn zonder Thorbecke?
Merkwaardige combinaties.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:34 schreef Scaurus het volgende:
Dat is geenszins mijn mening. Grootheden waren en zijn juist mensen die tegen de mainstream in gaan. Aletta Jacobs is daar een goed voorbeeld van.
[..]
Toegegeven, boud geformuleerd. Ik bedoelde te zeggen: wie niet waardeert wat men in het verleden gedaan heeft opdat wij nu in vrijheid en zelfstandigheid kunnen leven, kan de hedendaagse vrijheid en zelfstandig ook niet onderschrijven en doet er beter aan te vertrekken.
Briefgeheim en privacy is zeer belangrijk. Op dit moment is het zeker een urgenter probleem, met de opkomst van technologie en de overheid die alle privacy aan de laars lapt.
Nou nou, zóveel werk is dat toch niet: een broodje döner klaarmaken?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:51 schreef Kees22 het volgende:
3) Bijvoorbeeld het slavenwerk dat door de gastarbeiders gedaan is.
Tja, enig historisch besef bijbrengen: voor jij geboren werd, leefden er ook al mensen en gebeurden er dingen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:00 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nou nou, zóveel werk is dat toch niet: een broodje döner klaarmaken?
Bovendien verdienden ze in ons prachtige kikkerlandje tig maal meer dan in hun vaderland en was het een vrije keuze om hier te komen werken.
Die het zonder geallieerde steun nooit uitgehouden zouden hebben (denk bijvoorbeeld aan het neermaaien van achterblijvers vanuit prachtige Amerikaanse jeeps).quote:Op zaterdag 1 maart 2008 19:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak even oa. de Russen
Die door Franco werden afgevaardigd om tegen diezelfde Russen te vechten?quote:en, laat ik eens een dwarsstraat noemen, de Marokkanen waaraan niet alleen jonge allochtonen maar ook jij en ik dat te danken hebben?
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:26 schreef Scaurus het volgende:
Maar als we kijken naar wat ons bind als Nederlanders, dan is dat niet de slavernij (die van alle tijden en plaatsen is), maar uitzonderlijke gebeurtenissen als de Opstand.
In ieder geval wordt onze hechtheid niet veroorzaakt door een gezamenlijke behoefte aan nauwkeurig taalgebruik.quote:Wat is jou beeld van de Nederlandse cultuur, van de Nederlandse traditie?
En visa versa hadden de Amerikanen en co. het niet zonder de Russen gered.quote:Op woensdag 12 maart 2008 13:56 schreef Apropos het volgende:
[..]
Die het zonder geallieerde steun nooit uitgehouden zouden hebben (denk bijvoorbeeld aan het neermaaien van achterblijvers vanuit prachtige Amerikaanse jeeps).
Degenen die tegen Nazi-Duitsland vochten en degenen die enorme aantallen Joden van de concentratiekampen hebben gered.quote:Die door Franco werden afgevaardigd om tegen diezelfde Russen te vechten?
Dat is heel waarschijnlijk, maar de Westerse staten hebben de Sovjet-Unie nooit in de knel gebracht, terwijl Stalin heel tevreden was met de ondergang van het kapitalisme.quote:Op woensdag 12 maart 2008 15:30 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
En visa versa hadden de Amerikanen en co. het niet zonder de Russen gered.
[..]
Dat was meer een polemische flauwigheid.quote:Degenen die tegen Nazi-Duitsland vochten en degenen die enorme aantallen Joden van de concentratiekampen hebben gered.
Inderdaad, maar daar ging 't niet om. Het ging mij om de selectiviteit waarmee de eerdere voorbeelden gekozen waren.quote:Op woensdag 12 maart 2008 15:37 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dat is heel waarschijnlijk, maar de Westerse staten hebben de Sovjet-Unie nooit in de knel gebracht, terwijl Stalin heel tevreden was met de ondergang van het kapitalisme.
Niets ten nadele van het Russische volk, hoor, dat door twee dictators werd vermorzeld.
Snap ik. Maar voor wie weet zet ik nog wat stijfkoppen aan tot googlenquote:Dat was meer een polemische flauwigheid.
Ja, ik zie het. Feitelijk is het niet onjuist - Nederland is niet door de Russen bevrijd - , maar in verhouding tot het Oostfront was het lang niet altijd even significant als de Russische oorlogsinspanning.quote:Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Inderdaad, maar daar ging 't niet om. Het ging mij om de selectiviteit waarmee de eerdere voorbeelden gekozen waren.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |