abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 maart 2008 @ 21:54:20 #151
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57114141
quote:
Op zondag 2 maart 2008 20:18 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Op welke manier heeft Michiel de Ruyter met de staatsrechtelijke fundamenten van Nederland te maken?
Zonder Michiel de Ruyter was de Republiek waars. onder de voet gelopen door de Engelsen en andere vijanden. Wat was er dan overgebleven van Nederland?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheďst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_57114445
Wat als dit, wat als dat, wat als zus.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_57115949
quote:
Op zondag 2 maart 2008 21:51 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Je moet Thorbecke natuurlijk wel in de historische context bekijken.
Zeker ... beoordeel die man als kind van zijn tijd..maar ik reageerde vooral op je lyrische omschrijving van de figuur Thorbecke..
Zeker was zijn grondwet van 1848 een mijlpaal in de democratisering van Nederland.. wat niet wil zeggen dat de man zelf een democraat was -- dus niet-- en dat wilde ik maar kanttekenen...
Sinds 1848 was de Tweede Kamer de baas over het Koninkrijk en dus ook de kolonieen.. De Kamer en de regering zagen de kolonieen als wingewest...Thorbecke ook. De koning stond buitenspel.
Overigens heeft de koning zichzelf buitenspel gezet en niet Thorbecke ..
  zondag 2 maart 2008 @ 23:11:28 #154
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57116050
quote:
Op zondag 2 maart 2008 21:54 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Zonder Michiel de Ruyter was de Republiek waars. onder de voet gelopen door de Engelsen en andere vijanden. Wat was er dan overgebleven van Nederland?
Wheeee, we zijn een piratenvolk! Arrr, matey!
pi_57118209
quote:
Op zondag 2 maart 2008 21:54 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dan waren we gewoon een provincie van Engeland/Duitsland en hadden we een zelfde soort staatsrecht gehad als we nu hebben.
  maandag 3 maart 2008 @ 14:34:18 #156
198365 Morendo
The Real Deal
pi_57126772
quote:
Op maandag 3 maart 2008 01:02 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Dan waren we gewoon een provincie van Engeland/Duitsland en hadden we een zelfde soort staatsrecht gehad als we nu hebben.
Het staatsrecht van Engeland is toch wel significant anders dan de onze. En Nederland als onderdeel van Duitsland? Daar zou ik heel goed mee kunnen leven.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_57126815
quote:
Op maandag 3 maart 2008 14:34 schreef Morendo het volgende:

[..]

En Nederland als onderdeel van Duitsland? Daar zou ik heel goed mee kunnen leven.
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_57126982
quote:
Op maandag 3 maart 2008 14:36 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ach ja, hebben we tenminste een keer een realistische kans om een WK te winnen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_57132459
quote:
Op maandag 3 maart 2008 14:34 schreef Morendo het volgende:

[..]

Het staatsrecht van Engeland is toch wel significant anders dan de onze. En Nederland als onderdeel van Duitsland? Daar zou ik heel goed mee kunnen leven.
Toch hebben ook zij een democratie en veel vrijheden.
pi_57212543
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 16:26 schreef Scaurus het volgende:
Natuurlijk, maar laten we wel wezen: het zijn de blanke mannen die de Nederlandse geschiedenis geschapen hebben. Waar zou de Opstand zijn geweest zonder de wilskracht van Willem de Zwijger? Waar zou de parlementaire democratie zijn zonder Thorbecke?
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 16:34 schreef Scaurus het volgende:
Dat is geenszins mijn mening. Grootheden waren en zijn juist mensen die tegen de mainstream in gaan. Aletta Jacobs is daar een goed voorbeeld van.
[..]

Toegegeven, boud geformuleerd. Ik bedoelde te zeggen: wie niet waardeert wat men in het verleden gedaan heeft opdat wij nu in vrijheid en zelfstandigheid kunnen leven, kan de hedendaagse vrijheid en zelfstandig ook niet onderschrijven en doet er beter aan te vertrekken.

Briefgeheim en privacy is zeer belangrijk. Op dit moment is het zeker een urgenter probleem, met de opkomst van technologie en de overheid die alle privacy aan de laars lapt.
Merkwaardige combinaties.
1) Waar zou alles zijn zonder de vrouwen? Zonder de marketentsters, de hoeren, de moeders, de voedsters?
2a) Een vrouw die tegen de stroom ingaat?
2b) De wereld wordt gedragen door de mensen die gewoon elke dag hun werk doen. Zij houden het hele raderwerk in stand.
3) Bijvoorbeeld het slavenwerk dat door de gastarbeiders gedaan is. Wie dat niet waardeert, doet er beter aan te vertrekken.
4) We worden door onze eigen blanke mannen verraden en beloerd en gewantrouwd. En straks bejaagd en verjaagd. Want: "Wie niks te verbergen heeft, hoeft niet bang te zijn." is een leugen.

Edit: Oh ja: voor iemand die graag wat meer respect voor historische waarden ziet, spel je wel erg beroerd/modern/toekomstig.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 7 maart 2008 @ 01:00:24 #161
198365 Morendo
The Real Deal
pi_57212656
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 00:51 schreef Kees22 het volgende:
3) Bijvoorbeeld het slavenwerk dat door de gastarbeiders gedaan is.
Nou nou, zóveel werk is dat toch niet: een broodje döner klaarmaken?
Bovendien verdienden ze in ons prachtige kikkerlandje tig maal meer dan in hun vaderland en was het een vrije keuze om hier te komen werken.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_57213281
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 01:00 schreef Morendo het volgende:

[..]

Nou nou, zóveel werk is dat toch niet: een broodje döner klaarmaken?
Bovendien verdienden ze in ons prachtige kikkerlandje tig maal meer dan in hun vaderland en was het een vrije keuze om hier te komen werken.
Tja, enig historisch besef bijbrengen: voor jij geboren werd, leefden er ook al mensen en gebeurden er dingen.
De gastarbeiders werden geronseld voor slecht werk, dat Nederlanders niet (meer) wilden doen. Een beetje zoals de Oost-Europeanen nu ons vuile werk opknappen.
Ze kregen slecht betaald, werden slecht gehuisvest en slecht behandeld. Dus dat "prachtige kikkerlandje" was voor hen al snel een koud kutland.
(Overigens herken ikzelf Nederland ook helemaal niet in jouw karakterisering!)
Vrije keuze. Tja, wat is je vrije keuze als je iets voorgeschoteld krijgt waar je geen zak van snapt?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_57326983
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 19:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Je vergeet voor het gemak even oa. de Russen
Die het zonder geallieerde steun nooit uitgehouden zouden hebben (denk bijvoorbeeld aan het neermaaien van achterblijvers vanuit prachtige Amerikaanse jeeps).
quote:
en, laat ik eens een dwarsstraat noemen, de Marokkanen waaraan niet alleen jonge allochtonen maar ook jij en ik dat te danken hebben?
Die door Franco werden afgevaardigd om tegen diezelfde Russen te vechten?
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_57327038
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 16:26 schreef Scaurus het volgende:
Maar als we kijken naar wat ons bind als Nederlanders, dan is dat niet de slavernij (die van alle tijden en plaatsen is), maar uitzonderlijke gebeurtenissen als de Opstand.
quote:
Wat is jou beeld van de Nederlandse cultuur, van de Nederlandse traditie?
In ieder geval wordt onze hechtheid niet veroorzaakt door een gezamenlijke behoefte aan nauwkeurig taalgebruik.
pi_57328574
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 13:56 schreef Apropos het volgende:

[..]

Die het zonder geallieerde steun nooit uitgehouden zouden hebben (denk bijvoorbeeld aan het neermaaien van achterblijvers vanuit prachtige Amerikaanse jeeps).
En visa versa hadden de Amerikanen en co. het niet zonder de Russen gered.
quote:
Die door Franco werden afgevaardigd om tegen diezelfde Russen te vechten?
Degenen die tegen Nazi-Duitsland vochten en degenen die enorme aantallen Joden van de concentratiekampen hebben gered.
pi_57328668
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 15:30 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

En visa versa hadden de Amerikanen en co. het niet zonder de Russen gered.
[..]
Dat is heel waarschijnlijk, maar de Westerse staten hebben de Sovjet-Unie nooit in de knel gebracht, terwijl Stalin heel tevreden was met de ondergang van het kapitalisme.
Niets ten nadele van het Russische volk, hoor, dat door twee dictators werd vermorzeld.
quote:
Degenen die tegen Nazi-Duitsland vochten en degenen die enorme aantallen Joden van de concentratiekampen hebben gered.
Dat was meer een polemische flauwigheid.
pi_57328763
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 15:37 schreef Apropos het volgende:

[..]

Dat is heel waarschijnlijk, maar de Westerse staten hebben de Sovjet-Unie nooit in de knel gebracht, terwijl Stalin heel tevreden was met de ondergang van het kapitalisme.
Niets ten nadele van het Russische volk, hoor, dat door twee dictators werd vermorzeld.
Inderdaad, maar daar ging 't niet om. Het ging mij om de selectiviteit waarmee de eerdere voorbeelden gekozen waren.
quote:
Dat was meer een polemische flauwigheid.
Snap ik. Maar voor wie weet zet ik nog wat stijfkoppen aan tot googlen
pi_57329110
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Inderdaad, maar daar ging 't niet om. Het ging mij om de selectiviteit waarmee de eerdere voorbeelden gekozen waren.
[..]
Ja, ik zie het. Feitelijk is het niet onjuist - Nederland is niet door de Russen bevrijd - , maar in verhouding tot het Oostfront was het lang niet altijd even significant als de Russische oorlogsinspanning.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')