The skeptic's corner. Deel 1quote:Jaja, hier in TRU is nu een heus plekje voor de skeptici, waar zij met de scepter zwaaien. Dit om te voorkomen dat sommige topics helemaal de verkeerde kant op gaan omdat sommige mensen niets zien in een bepaald topic en hun waarheid daarover willen verkondigen of het nou ontopic is of niet. Dit betekent geenszins dat er geen plek is om een eventueel skeptische mening te verkondigen in een bepaald topic maar het is dus niet de bedoeling om een heel topic vol te gooien met een wellus nietus spelletje. Aan de andere kant is zo'n discussie wel goed om te hebben dus is er een probleem. Iedereen moet de ruimte krijgen om zijn mening te verkondigen maar een topic moet er niet aan onderdoor gaan.
Het idee is oorspronkelijk van L.Denninger met de wat minder subtiele titel: [Centraal] Bash hier Truthers Maar het idee is goed.
Wel wat regeltjes natuurlijk, sorrie.
Hou het beleeft en respectvol, probeer het kleineren tot een minimum te beperken want dat staat een gezonde discussie alleen maar in de weg, dit geldt voor iedereen want skeptici èn zwevertjes hebben er allemaal weleens een handje van om te denken dat de andere een beetje gek is.
Het doel: als er een wel/niet discussie tussen users begint te ontstaan over het wel of niet mogelijk zijn van iets dan gooi je het linkje hier neer en gaat erop verder. Zet het linkje van je post ook in het topic waar het onstaan is en nodig de oponent uit om hier verder te gaan. Dit kan ook gedaan worden door een modje. Dan geven we met zijn alle het oorspronkelijke topic de kans om de weg op te gaan wat de TS in gedachte had, wat meestal een heel andere gedachte is dan wat degene die ertegen in gaat voor ogen heeft.
Zullen we dan ook meteen met zijn allen bewijzen dat mensen het met elkaar oneens kunnen zijn zonder elkaar in de haren te vliegen? Tof.
Oh trouwens, het is dus niet zo dat elke wel/niet discussie in TRU hierheen gesleept wordt, soms is het doel van een topic zelf om over het mogelijke waarheidsgehalte van iets te praten en die blijven dan ook gewoon gevoerd worden in het desbetreffende topic.
Wie heeft verzaakt?quote:Op zaterdag 8 maart 2008 17:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Moest ik heul een nieuw topic openen omdat de rest te lam is.
Ja, da's misschien al een leuke test opzich.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:57 schreef Metallinos het volgende:
Is positief denken niet een vaak terugkerend begrip in veel 'zweverige' boekjes die door een aantal users van dit forum vast gelezen worden?
Dat vind ik dan zelf weer veel te optimistischquote:Mensen met echte gaven zijn er zat, want iedereen heeft de potentie en de kunde.
Ik ga achteraf niet wijzenquote:
Als je die 4x250mg in 1 keer in neemt maakt het niks uit.quote:Op donderdag 27 maart 2008 15:11 schreef maedel het volgende:
Stel, je hebt heel veel pijn.
Je mag per dag bij bijvoorbeeld 1000mg paracetamol nemen.
Wat denk je dat het beste werkt (en dit is wetenschappelijk bewezen wordt veelvuldig toegepast in de reguliere medische wetenschap, dus google maar raak voor een knaak), 4x 250mg, of één keer 1000mg.
En ik heb het nu over langdurige chronische pijn.
quote:Op donderdag 27 maart 2008 15:31 schreef maedel het volgende:
Huh? Het ging toch over verdunnen? Dan spreid je toch de hoeveelheid werkzame stof?
Dat is wat Randi toch net niet deed?
Dat zul je mij niet horen zeggen, maar het zou fijn zijn als je het verhaal wel een beetje volgde voor je gaat roepen dat ik niet weet waar ik het over heb of me op een ignore-list zetquote:Op donderdag 27 maart 2008 15:46 schreef maedel het volgende:
Oh sorry hoor, ik ben ook maar een rare onintelligente zweefmuts.
Nou, wat Randi deed was in 1 keer 4x250mg nemen, maar dat zou dus op hetzelfde neer moeten komen hequote:Gelukkig kan ik wel geesten voelen
Wat Randi dus eigenlijk deed, was 1000mg paracetamol in één keer innemen...
Ik weet dat je de verhouding maar als voorbeeld noemde, maar hiermee introduceer je mogelijk toch een misverstand.quote:Op donderdag 27 maart 2008 15:38 schreef L.Denninger het volgende:
Stel dus dat we een stof hebben, waarvan 1 gram je koorts geeft.
Vervolgens verdunt homeopathie dat 1000x.
Dan hebben we dus een flesje met 1/1000e van die stof.
Wat Randi deed was dat weer 1000x bij ELKAAR voegen !
Dan heb je dus weer 1 gram van de originele stof, en volgens de homeopathie zou die 1 gram je dus koorts moeten geven, right ? Dat was het uitgangspunt !
Het is een natuurmiddel, dat is heel wat anders dan homeopathie.quote:Op donderdag 3 april 2008 08:06 schreef Darkwolf het volgende:
En toch werken dingen als Rescue Remedy als een trein.
Dit is vrij pittig spul en heb je maar een druppel of wat van nodig.
Valt ook onder homeopathie maar sluit niet aan bij de stellingen dat dunner beter is of dat het uberhaupt verdund is zoals ik hier lees.
Ja, je kan het verdunnen door het in water te doen en op te drinken.
Maar je kan het ook in alle puurheid op een wond(je) smeren of iets anders zonder enige bijkomstigheid van verdunning door wat dan ook.
Een kwalijke zaak indeed.quote:Op donderdag 3 april 2008 09:32 schreef L.Denninger het volgende:
Dit vind ik dus al een kwalijke zaak; omdat een kruidenmiddel dat niks met homeopathie te maken heeft werkt,
ben jij alweer overtuigd dat homeopathie dus werkt - alleen maar omdat je het verschil niet ziet tussen natuurlijke (genees)middelen en homeopathie.
Nou, zolang het dus niet verdund en zogenaamd "gepotentieerd" wordt niet nee.quote:Op donderdag 3 april 2008 10:37 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Een kwalijke zaak indeed.
Want dat wist ik dus echt niet.
"Een pot nat" was mijn gedachten.
Bach Bloesem heb ik ook niet echt veel verstand van maar dat is dus ook geen homeopathie in feite?
Ik weet niet of dit middel zichzelf homeopatisch noemt. Maar er zijn inderdaad middelen die daadwerkelijk een werkzame stof bevatten (dus niet oneindig verdund) die wel of niet zouden kunnen werken (dat is even niet revelant). Maar middelen die NIET volgens het unieke -absurde- homeopatische principe werken maar zich TOCH homeopatisch noemen zijn zo mogelijk nog dubieuzer dan de homeopathie zelf. Het hele basisprincipe van homeopathie is dat het zover verdund is dat er geen molecuul werkzame stof in terug te vinden is en dat de genezende stof alleen maar dezelfde symptomen mag veroorzaken en dus niet zomaar genezen in normale dosis! Dus als er middelelen zijn die dat hele principe niet onderschrijven maar toch met het "vertrouwde" homeopatische stempel willen mee liften zijn sowieso dubieus.quote:Op donderdag 3 april 2008 08:06 schreef Darkwolf het volgende:
En toch werken dingen als Rescue Remedy als een trein.
Dit is vrij pittig spul en heb je maar een druppel of wat van nodig.
Valt ook onder homeopathie maar sluit niet aan bij de stellingen dat dunner beter is of dat het uberhaupt verdund is zoals ik hier lees.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |