quote:Uitgegeven: 21 februari 2008 08:34
Laatst gewijzigd: 21 februari 2008 09:02
UTRECHT - Nederlandse peuters en kleuters eten te weinig groenten, fruit, vis en vezelrijke voedingsmiddelen. Dit blijkt donderdag uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder bijna 1300 kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot en met 6 jaar.
NU.nl/Els Bax
De voeding van kleuters bevat ook te veel verzadigde vetzuren. Het ongezonde voedingspatroon van kinderen kan volgens het RIVM leiden tot overgewicht en op latere leeftijd tot chronische ziekten. Nu heeft een op de zeven kinderen al overgewicht.
Het onderzoek toont aan dat kinderen in principe genoeg vet, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgen. Maar het type vet dat ze binnen krijgen is lang niet altijd het goede. Vooral kleuters krijgen te veel verzadigde vetzuren binnen en te weinig gezonde vetzuren, zoals die bijvoorbeeld in vis zitten.
Ook eten de meeste jonge kinderen te weinig groente en eet drie kwart van de dreumesen niet genoeg fruit.
Onderzoek
Het RIVM wil nader onderzoek doen naar het vitaminengebruik onder peuters en kleuters. Vooralsnog gaat het instituut ervan uit dat jonge kinderen de meeste vitamines en mineralen in voldoende mate krijgen. Wel plaatst het vraagtekens bij de hoeveelheden vitamine D en foliumzuur die de kinderen binnenkrijgen.
Als ik hier even op in mag hakenquote:Op zondag 24 februari 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Draai dat even om. Ik geef andere alternatieven aan, niet 1, maar 10. Wat doe jij, je gaat sputteren en spugen dat het allemaal niet kan, dat peuters niet zo in elkaar zitten en dat ik dat maar moet oplossen.
Wat denk je dat ik doe als je zo begint?
Als jij me een lijst had gegeven van de dingen die Saskia WEL eet, dan had ik zelfs nog de moeite genomen om je 100 alternatieven te geven.
En ja, ik vind je lui als je je kind maar patat voert omdat JIJ moe bent. En ook vind ik iemand die uitgebreid en gezond eten teveel gedoe vind , behoorlijk lui. Jij begint over 3 uur durende lunches en wat allemaal niet haalbaar is.
quote:Op zondag 24 februari 2008 21:38 schreef KD-fotografie het volgende:
Hier duurt eten altijd maar maximaal een half uur, heeft ze dan nog niet gegeten dan heeft ze gewoonweg pech..
In de vriezer word alles qau smaak toch anders. Hij heeft vanaf dat ie zo klein was al dat ie dat niet hoefde. Hij moet er echt van spugen. Ach ik vind het zelf ook niet lekker dus zal ie wel van zijn moeder hebben. En dan kan ik wel de ouder zijn maar als ie het niet wil dan wil ie niet.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:56 schreef SHE het volgende:
Meneer wil niets uit de vriezer? Hoezo moet hij weten dat het bevroren is geweest? Je zegt dat hij wel dingen eet die je in de magnetron of oven opwarmt. Dan is er toch geen probleem? Haal je het de avond tevoren uit de vriezer en warm je het s'avonds op. Of bedoel je dat hij alleen wil eten als je het voor zijn neus vers klaarmaakt?
Lijkt me ook overdreven, want jij bent de ouder en jij bepaalt niet hij.
Dit is een van de meeste gegeven adviesen van iedere voedingsdeskundige, ouder en zelfs het CB.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:51 schreef SHE het volgende:
Ik gaf overigens dan wel een augurk, maar dan moest hij ook iets normaals eten. Als hij dat weigerde moest ik van mijn schoonzus dan maar niets geven. Zij gelooft niet in kinderen hun zin geven, dus hij heeft toen een halve dag niets gegeten. Hij leeft overigens nog.
Ik denk ook dat het niet de bedoeling moet zijn dat een kind het eten als pressiemiddel gaat gebruiken, maar daar weet een gedragstherapeut misschien meer van.
Je moet er maar net echt heel veel zin in hebbenquote:Op zondag 24 februari 2008 21:43 schreef MaLo het volgende:
Laatst had F een bui dat ze ALLEEN maar crackers met vlokken wilde eten. Geen brood, geen fruit, geen cracker met wat anders.
Dan heb je dus de keus om haar dan maar 2 crackers met vlokken te geven, of haar met een lege maag naar het kinderdagverblijf te sturen.
Ik kies dan voor het eerste. Niet gezond, maar wel het meest realistische om te doen op dat moment.
Ik heb je 3 pagina's daarvoor al een concrete situatie gegeven en je gevraagd 'wat nu??' je geeft gewoon geen antwoordquote:Op zondag 24 februari 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Draai dat even om. Ik geef andere alternatieven aan, niet 1, maar 10. Wat doe jij, je gaat sputteren en spugen dat het allemaal niet kan, dat peuters niet zo in elkaar zitten en dat ik dat maar moet oplossen.
Wat denk je dat ik doe als je zo begint?
HET GAAT NIET OVER SASKIA!! Gods Ko Le Re...quote:Als jij me een lijst had gegeven van de dingen die Saskia WEL eet, dan had ik zelfs nog de moeite genomen om je 100 alternatieven te geven.
Nee, JIJ begint over het aanbieden van voldoende gezonde keuzes. Dus hierbij voor de 500ste keer... je hebt een aantal gezonde keuzes. Het kind wil ze allemaal niet.... wat nu? Niets geven? Of toch maar dat 3e banaantje (oe suikers) van die dag of die boterham met smeerkaas (oe vet en zout)?quote:En ja, ik vind je lui als je je kind maar patat voert omdat JIJ moe bent. En ook vind ik iemand die uitgebreid en gezond eten teveel gedoe vind , behoorlijk lui. Jij begint over 3 uur durende lunches en wat allemaal niet haalbaar is.
Ik las net iets van melk van jou, heb geen zin om terug te zoekenquote:Op zondag 24 februari 2008 21:59 schreef MeNicole het volgende:
[..]
In de vriezer word alles qau smaak toch anders. Hij heeft vanaf dat ie zo klein was al dat ie dat niet hoefde. Hij moet er echt van spugen. Ach ik vind het zelf ook niet lekker dus zal ie wel van zijn moeder hebben. En dan kan ik wel de ouder zijn maar als ie het niet wil dan wil ie niet.
Dank je wel voor het bevestigen van mijn punt... je hebt geen antwoord. DAT is nou de peuterfactor.quote:Op zondag 24 februari 2008 22:03 schreef SHE het volgende:
Anders ga je even door.
PM/MAIL/Postduif. Ideet je maar hoor; minder vermoeidend ook.
Nou ook niet van harte maar hij eet dan tenminste iets. En dan moet er wel een dikke laag (zelfgemaakte) appelmoes over.quote:Op zondag 24 februari 2008 22:01 schreef Moonah het volgende:
Wat vreemd MeNicole. En vooral lastig. Maar een kant-en-klare magnetronmaaltijd lust hij wel?
Ja joh, ik moet me maar de tering laten schelden, me voor vetzak, luie ouder en slechte vader uit laten maken, maar ik mag niet reageren? Pech voor je. Stoor je je ga je lekker een topic verder kijken. Allemaal de moord met je politiek correcte geneuzel. Als she een grote muil wil hebben kan ze het krijgen. Simpel.quote:
ieuwww augurkquote:Op zondag 24 februari 2008 21:51 schreef SHE het volgende:
@ Malo; dat begrijp ik best hoor. Mijn neefje heeft eens een augurk fetisj gehad. Wilde dus een week lang alleen maar augurken. Wat moet je dan?
Ik gaf overigens dan wel een augurk, maar dan moest hij ook iets normaals eten. Als hij dat weigerde moest ik van mijn schoonzus dan maar niets geven. Zij gelooft niet in kinderen hun zin geven, dus hij heeft toen een halve dag niets gegeten. Hij leeft overigens nog.
Ik denk ook dat het niet de bedoeling moet zijn dat een kind het eten als pressiemiddel gaat gebruiken, maar daar weet een gedragstherapeut misschien meer van.
Ik vind SOL's oplossing voor luie dagen overigens heel goed. ( deed mijn moeder vroeger ook trouwens )
Zo kan het dus ook. En dat is een voorbeeld van creatief oplossen. Nu weet ik dat het makkelijk gezegd is omdat SOL zelf altijd goed eet en ze dus ook voor een creatieve maaltijd haar hand niet omdraait, maar ik geloof echt dat iedereen dat kan.
Ja dat zal het waarschijnlijk wel zijn jah. Maar door proberen komen we er wel achterquote:Op zondag 24 februari 2008 22:03 schreef moussy het volgende:
[..]
Ik las net iets van melk van jou, heb geen zin om terug te zoekendat heb ik ook, ik moet echt geen melk of wat dan ook, maar melk dus ECHT NIET uit een plastic beker
veel plastik neemt smaak aan, en melk neemt ook weer smaak/geur aan, dus dat kan echt enorm smerig zijn.
Die heb ik nog nooit gehoord, maar ook niet onoverkomelijk.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:59 schreef MeNicole het volgende:
[..]
In de vriezer word alles qau smaak toch anders. Hij heeft vanaf dat ie zo klein was al dat ie dat niet hoefde. Hij moet er echt van spugen. Ach ik vind het zelf ook niet lekker dus zal ie wel van zijn moeder hebben. En dan kan ik wel de ouder zijn maar als ie het niet wil dan wil ie niet.
Als je maar een dag voor hem hoeft te zorgen dan kan je dat inderdaad doen.quote:Op zondag 24 februari 2008 21:51 schreef SHE het volgende:
@ Malo; dat begrijp ik best hoor. Mijn neefje heeft eens een augurk fetisj gehad. Wilde dus een week lang alleen maar augurken. Wat moet je dan?
Dat is ook een beetje mijn punt. Dat patatje is dus geen enkel probleem als dat eens voorkomt. Mits het kind wel een zeer regelmatig en zeer gezond voedingspatroon heeft. Net als bij grote mensen.quote:Op zondag 24 februari 2008 22:06 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Ohh en wij halen ook weleens gewoon patatjes hoor, gewoon omdat we er trek in hebben, of ook omdat we gewoon absoluut geen zin hebben om te koken, koken vaak zo uitgebeid en gevarieerd, dus dat ene patatje eens in de zoveel tijd maak ik me absoluut niet druk om![]()
Potjes vond ik vroeger toen ze er de leeftijd voor had een ideale oplossing als je bijvoorbeeld eens een dagje wegwas, niks mis mee hoor.
Mijn kinderen ook niet. We hadden dit weekend wat bitterballen gebakken (doen we echt nooitquote:Op zondag 24 februari 2008 22:17 schreef Tezz het volgende:
Er is 1 ding wat ze echt niet lust: frietjes.
Dat ie geen ei eet is niet erg, want hij eet wel vis.quote:Op zondag 24 februari 2008 22:11 schreef MeNicole het volgende:
Paprika en tomaat lust ie niet. Dus macaroni en spaghettie valt al af qau makkelijk. Ik doe wel eens maccaroni met kaas. Vis eten we wel veel. Vlees kan ie nog steeds niet eten ivm kokhalzen. Alleen gehaktbal. Soep lust ie wel maar krijgt ie niet veel van binnen omdat ie zelf wil eten. Sla alleen met jus erover
Oh en ei nog steeds allergische reacties van![]()
Bij ons is dat eigenlijk heel natuurlijk gegaan. Ze kijkt altijd mee in de keuken en mag inmiddels ook wel wat helpen (roeren, champignon snijden, kruiden erbij, proeven). Toen ze drie was gingen ze met de PSZ op 'excursie' naar de groenteboer, en mijn lieverd wist alle groentes te benoemen, de groenteboer stond perplex, haha!quote:Op zondag 24 februari 2008 22:19 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Mijn kinderen ook niet. We hadden dit weekend wat bitterballen gebakken (doen we echt nooit) en er één op haar bord gelegd. Boos dat ze werd! Ze wilde geen ongezonde dingen eten en dat vieze ding moest weg. Misschien toch een beetje te veel nadruk gelegd op gezond eten
Nee gewoon kale sla. Omdat ik er zelf altijd ei en tomaat en komkommer doordoe. Voor hem dus altijd beetje apart met jus. Ik weet ook niet eens meer hoe we aan die jus komen op de slaquote:Op zondag 24 februari 2008 22:21 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat ie geen ei eet is niet erg, want hij eet wel vis.
Gehaktbal is ook prima, maak het eens met mager gehakt of stiekem kippengehakt.
Dat hij geen andere vleessoorten wil eten lijkt me niet zo'n probleem, als hij er 1 eet is dat al voldoende.
Sla met jus...interessant. Tja, als het alleen sla met jus is dan is dat ook niet erg, want hij krijgt dan wel vetten binnen en wat vezels en vitaminen. Jus kun je ook mager maken.
Eet hij dan alleen kale sla met jus of vind hij het prima dat er nog andere dingen door de sla zitten?
Hagemeyer was mijn eerste werkgever; heel lang geleden alweer;)quote:Op zondag 24 februari 2008 22:23 schreef Tinkepink het volgende:
SHE, een beetje offtopic, maar werk(te) jij niet bij Hagemeyer? Of verwar ik je nu met een andere user? Ik kan dat bedrijf namelijk niet rijmen met het vak voedingsleer.
Dat zat ik me ook af te vragen. Wij eten hier vrijwel nooit toetjes.quote:Op zondag 24 februari 2008 19:48 schreef renzell het volgende:
Hoe doen jullie dat trouwens met toetjes? Is dat iets dat jullie standaard geven? Hier meestal 1 a 2 keer in de week. Vaak minder, zelden meer. Maar dan wél vruchtenyoghurt, danoontje (zonder togevoegde suikers), yoghurt met een scheutje roosvicee (of honing) of vla. Geen 'kale' yoghurt. Dat gaat er gewoon echt niet in bij Juul.
Op een dag dat ik vrij ben kan ik ook rustig zeggen: dan eet je maar nietquote:Op zondag 24 februari 2008 22:06 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
ieuwww augurk![]()
Dat van een halve dag niets eten kan ik niet over mijn hart verkrijgen trouwens. Het is wel zo dat als Milou op dat moment absoluut niet blieft wat ik haar voorzet, ze ook niets krijgt. Maar een uur of anderhalf uur later wel, en dan wel hetzelfde...moet je eens kijken hoe snel ze het dan naar binnengewerkt krijgt![]()
Logischquote:Op maandag 25 februari 2008 09:38 schreef MaLo het volgende:
[..]
Op een dag dat ik vrij ben kan ik ook rustig zeggen: dan eet je maar niet. Maar op een werkdag wil ik het kinderdagverblijf er niet mee opzadelen dat F daar met een lege maag komt, dus dan geef ik maar toe.
Honing is levensgevaarlijk voor baby's. Silmarwen had daar gisteren iets over gepost in het vorige topic.quote:Op maandag 25 februari 2008 14:45 schreef SHE het volgende:
als traktatie ja, als dagelijks voer nee. Lijkt me prima bij een zondags lui ontbijtje, maar die dingen dagelijks geven is niet goed.
Zelfde voor zaken als ontbijtkoek. Gaan ze niet dood van natuurlijk, maar dagelijks op het menu is gewoonweg te gortig.
Sommige kruidenthee heeft een wat zoetige smaak, die kun je ook maken en laten afkoelen en lauw geven. Drupje honing erdoor is ook niet zo'n probleem.
Ik neem aan dat je de suiker en vetvrije Fristi hebt gegeven? Hou dan rekening met fruit geven die dag, want fristi zit al boordevol fruit(suikers)
Het honing 'verbod' geldt tot een jaar. Een kind drink niet alleen maar moedermelk het eerste jaar... Althans, de meesten niet.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:01 schreef SHE het volgende:
Dit gaat niet over zuigelingen, maar over peuters, kleuters, kinderen; common sense graag en zie OP?
Zuigelingen hoor je melk te geven, niets anders. Hence the word 'zuigelingen'
Aaahhh wat een leuke foto van Milou! Ze ziet er echt superblij uitquote:Op maandag 25 februari 2008 15:07 schreef SeaOfLove het volgende:
Milou aan het pasta-saus maken (jaja met fietsenrek, mevrouw is door haar extra chromosoompje met alles traag, behalve met wisselen, en destijds zindelijk worden, dat was ze soms nog eerder dan kindjes zonder down)
[ afbeelding ]
Tjonge jonge zeg, er wordt door jou aangeraden om een kind, dat naast borstvoeding of flesvoeding, een fles thee aangeboden krijgt, deze thee te zoeten met honing. Dit is gewoon levensgevaarlijk.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:01 schreef SHE het volgende:
Dit gaat niet over zuigelingen, maar over peuters, kleuters, kinderen; common sense graag en zie OP?
Zuigelingen ja. Maar kinderen eten ook andere dingen binnen hun eerste levensjaar en het is niet vreemd om een kindje bijvoorbeeld venkelthee te geven onder het jaar en die moet je dus net zo goed niet zoeten met honing. Dus niets common sense, ook oppassen met wat je adviseert aangezien mensen je advies ook zullen opvolgen. Een disclaimer bij de honing zetten want het is echt gevaarlijk.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:01 schreef SHE het volgende:
quote:Op maandag 25 februari 2008 15:31 schreef Brighteyes het volgende:
Venkelthee mag ook al een tijdje niet meer Silmarwen.Ik vergeet steeds waarom, maar daar zit ook iets in wat niet goed is voor die kleintjes.
Jah echtquote:Op maandag 25 februari 2008 15:31 schreef Brighteyes het volgende:
Venkelthee mag ook al een tijdje niet meer Silmarwen.Ik vergeet steeds waarom, maar daar zit ook iets in wat niet goed is voor die kleintjes.
Tnx!!quote:Op maandag 25 februari 2008 15:18 schreef MaLo het volgende:
[..]
Aaahhh wat een leuke foto van Milou! Ze ziet er echt superblij uit.
F mag ook helpen met tafeldekken en koude gerechten. Dingen als paprikareepjes en wortels mooi in een schaaltje doen, soepballetjes draaien (wat dan meestal soepwormpjes worden) eitjes pellen en inderdaad roeren in de komkommersalade.
Afruimen heeft ze trouwens een broertje dood aan: "Mama, ga JIJ maar afruimen, dan ga ik lief spelen![]()
Nee, die informatie is heel summier. Mss dat het wel ergens in de informatie staat, maar dan nog, het staat ook in even zoveel zwangerschapsboeken etc. etc. en nog zijn er mensen die het niet weten.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:39 schreef Silmarwen het volgende:
http://www.babyopkomst.nl/index.php?login=public&_part=leden&item=Babys%20eerste%20jaar&lnk=print_file.php?id=1487&submenu=Gebruik%20GEEN%20venkelthee
Dat is wel waar ja. Toch schrik ik er steeds van dat er zo weinig bekend is over het gebruik van honing bij jonge kinderen. Het is niet gewoon een beetje slecht, maar het kan echt dodelijk zijn. Licht het CB je niet in over zulke voedingsmiddelen?
Dan nog! Waarom dat bericht erbij?quote:Op maandag 25 februari 2008 15:09 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Het honing 'verbod' geldt tot een jaar. Een kind drink niet alleen maar moedermelk het eerste jaar... Althans, de meesten niet.
Weet je wat, als jij graag gelijk wilt hebben, dan geef ik je gewoon gelijkquote:Op maandag 25 februari 2008 15:51 schreef SHE het volgende:![]()
[..]
Dan nog! Waarom dat bericht erbij?
De OP gaat over peuters en kleuters; dat zijn toch geen babies.
Honing kun je prima aan peuters en kleuters geven, dus nogmaals..where's the fire?
Omdat de grens niet stopt bij de dag dat je 1 wordt en je je kinderen voor dat ze een worden ook al vast voedsel geeft zoals stukjes brood met smeerkaas en smeerworst, beetjes thee, diksap en yoghurt.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:51 schreef SHE het volgende:![]()
[..]
Honing kun je prima aan peuters en kleuters geven, dus nogmaals..where's the fire?
Ook weer zo'n paniek mythe;quote:Op maandag 25 februari 2008 15:31 schreef Brighteyes het volgende:
Omdat je als nieuwbakken ouder de raad gegeven hier in dit topic over peuters misschien wel eens zou kunnen toepassen op jouw nog net geen peuter zijnde kind.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:51 schreef SHE het volgende:![]()
[..]
SHE, er sterven jaarlijks daadwerkelijk babies omdat hen honing wordt gegeven. Dat is geen onzin mythe.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:56 schreef SHE het volgende:
[..]
Ook weer zo'n paniek mythe;
dat ging over een publicatie van het voedingscentrum; de bron van ergenis op het www.
Dit ging om schadelijkheid bij dieren
http://www.voedingscentru(...)ylalkoxybenzenen.htm
Lekker onrustzaaien; want er is nog geen enkel onderzoek wat venkel als giftig aanwijst bij mensen.
Ontzettende onzin en weer lekker op zijn voedingscentrums.
Nou, dan kan je babies niets meer geven, behalve moedermelk, want werkelijk alles is een potentieel gevaar.
Ik begrijp jullie wel, maar een peuter is 3/4 , een kleuter nog ouder.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:53 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Omdat de grens niet stopt bij de dag dat je 1 wordt en je je kinderen voor dat ze een worden ook al vast voedsel geeft zoals stukjes brood met smeerkaas en smeerworst, beetjes thee, diksap en yoghurt.
Of mag je ze tot hun eerste verkeerd voedsel geven en daarna normaal?
Dit gaat over venkel!quote:Op maandag 25 februari 2008 15:58 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
SHE, er sterven jaarlijks daadwerkelijk babies omdat hen honing wordt gegeven. Dat is geen onzin mythe.
quote:Op zondag 24 februari 2008 21:43 schreef MaLo het volgende:
[..]
Als ik hier even op in mag haken.
Wat dus ook wel eens voorkomt, is dat een kind niet zegt wat het níet wil eten, maar alleen maar één ding heeft wat het wél wil eten. Dan hebben al je alternatieven geen zijn, het kind heeft wat in zijn hoofd en is daar niet vanaf te brengen.
Laatst had F een bui dat ze ALLEEN maar crackers met vlokken wilde eten. Geen brood, geen fruit, geen cracker met wat anders.
Dan heb je dus de keus om haar dan maar 2 crackers met vlokken te geven, of haar met een lege maag naar het kinderdagverblijf te sturen.
Ik kies dan voor het eerste. Niet gezond, maar wel het meest realistische om te doen op dat moment.
Lees even wat verder in het topic, dan zie je waarom ik in sommige gevallen toegeefquote:Op maandag 25 februari 2008 15:59 schreef tgs. het volgende:
[..]
Jah en dat is dus precies de standaard fout waar een hoop ouders mee in de fout gaan. Het kind de zin geven ook als dat op termijn betekent dat er schade optreedt. Liever dat het gejengen ophoudt dan er tegenin gaan en zorgen dat het kind wel gezonder eet.![]()
Nou ja ok...quote:Op maandag 25 februari 2008 15:56 schreef SHE het volgende:
[..]
Ook weer zo'n paniek mythe;
dat ging over een publicatie van het voedingscentrum; de bron van ergenis op het www.
Dit ging om schadelijkheid bij dieren
http://www.voedingscentru(...)ylalkoxybenzenen.htm
Lekker onrustzaaien; want er is nog geen enkel onderzoek wat venkel als giftig aanwijst bij mensen.
Ontzettende onzin en weer lekker op zijn voedingscentrums.
Nou, dan kan je babies niets meer geven, behalve moedermelk, want werkelijk alles is een potentieel gevaar.
Nee een peuter is 2/3. SHE je mag dan verstand hebben van eten, maar van kinderen ontbreekt er nog het een en ander aan.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:58 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik begrijp jullie wel, maar een peuter is 3/4 , een kleuter nog ouder.
Er is geen enkel onderzoek wat aantoont dat honing schadelijk is voor jonge kinderen. Dus ik begrijp nog steeds niet waarom nu wordt gedacht dat als je honing aan kinderen geeft, ze kunnen sterven..
Nee schat, het ministerie zegt niet zomaar TOT 1 JAAR.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:53 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Omdat de grens niet stopt bij de dag dat je 1 wordt en je je kinderen voor dat ze een worden ook al vast voedsel geeft zoals stukjes brood met smeerkaas en smeerworst, beetjes thee, diksap en yoghurt.
Of mag je ze tot hun eerste verkeerd voedsel geven en daarna normaal?
Ik denk toch echt dat die waarschuwing over honing niet zo maar uit de lucht gegrepen is.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:58 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik begrijp jullie wel, maar een peuter is 3/4 , een kleuter nog ouder.
Er is geen enkel onderzoek wat aantoont dat honing schadelijk is voor jonge kinderen. Dus ik begrijp nog steeds niet waarom nu wordt gedacht dat als je honing aan kinderen geeft, ze kunnen sterven..
heb het nu hier al neergezet, dus hoeft niks terug te kijkenquote:Op maandag 25 februari 2008 15:49 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik ga even terugkijken naar je vis-post.
Heb vandaag iig zelf al wel makreel op brood gegeten. Uit een blikje met tomatensaus, vast heel slecht, maar wel lekker en wel vis.
Dat zal ook aan mij liggen. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand een helder bericht leest, en niet begrijpt dat de waarschuwing voor zuigelingen opgaat en er letterlijk staat : TOT 1 JAARquote:Op maandag 25 februari 2008 16:06 schreef Silmarwen het volgende:
SHE, weet je wat. Dit is toch een loze discussie want jij kunt je niet voorstellen dat mensen deze adviezen ook gebruiken voor kleinere kinderen. En dan hebben we het nog niet overdat veel mensen hun 1 jarige al als peuter zien.
Ik heb het mijne erover gezegd en ga stoppen met deze discussie want we blijven toch rondjes draaien.
Dan toch nog maar even er op door. Ik kan me dus voorstellen dat iemand een advies van jou leest om een fles thee te zoeten met honing. Als je dan niet bekend bent met de leeftijdsgrens van 1 jaar, kan ik me voorstellen dat iemand die een baby heeft die veel moet drinken, naast eventuele borst of flesvoeding, dat die iemand dan denkt: Oh, dat kan ik dan voor mijn baby ook doen, vindt ze het misschien wel lekker.quote:Op maandag 25 februari 2008 16:13 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat zal ook aan mij liggen. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand een helder bericht leest, en niet begrijpt dat de waarschuwing voor zuigelingen opgaat en er letterlijk staat : TOT 1 JAAR
Al is een extra waarschuwing natuurlijk nooit teveel; volgens mij zijn er al wat babies gesneuveld namelijk.
Dit is van de eerste link.quote:"Boterham met smeerleverworst: ijzerrijke lunch
Uit de Voedselconsumptiepeiling blijkt dat kinderen gemiddeld 13% van hun benodigde hoeveelheid ijzer uit vlees en vleeswaren halen. Na brood zijn vlees en vleeswaren de belangrijkste bronnen van ijzer voor kleine kinderen. Van alle vleessoorten bevatten lever en leverproducten het meeste ijzer. Eén tarweboterham met smeerleverworst levert voor de peuters en kleuters bijna 20% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ijzer op. Ter vergelijking: dit is twee keer zoveel als een tarweboterham met smeerkaas. Smeerleverworst bevat naast ijzer ook veel vitamine A. Deze voedingsstof speelt een grote rol bij de weerstand tegen infecties, het zorgt voor een gezonde huid en voor de vernieuwing van lichaamscellen. Samen met wat fruit of een glas sinaasappelsap vormt de boterham met smeerleverworst dan ook een gezonde kinderlunch. "
Bron:http://www.ggdgooi.nl/quote:Goede tussendoortjes zijn bijvoorbeeld vers fruit (appel, peer, mandarijn, banaan, druiven), groente (wortel, komkommer, tomaat), ontbijtkoek, tussendoorbiscuit (1 stuks evergreen, sultana), rijstewafel of een boterham. Lekkere en gezonde dranken zijn onder andere melk, karnemelk, puur vruchtensap of ongezoete yoghurtdranken. "
bron:http://www.santeonline.nl/gezondheid/000524.phpquote:"Zoetstof ongezond voor jonge kinderen
Omdat we niet te dik willen worden, gebruiken we vaak zoetstoffen in plaats van gewone suikers. Maar vooral voor kinderen onder de vier jaar zijn deze kunstmatige suikers ongezond. De Voedsel en Waren Autoriteit waarschuwt: "In twee glazen suikervrije frisdrank en een beker yoghurtdrink per dag zit al te veel zoetstof voor kinderen."
De boosdoener in de zoetstoffen is het chemische cyclamaat (dertig keer zoeter dan suiker). Dit zit onder andere in toetjes, (suikervrije) frisdrank en peutertandpasta. Het is nog niet bekend wat de gevolgen zijn van een teveel aan zoetstof voor jonge kinderen. De kunstmatige suikers zijn al verboden in producten als zuigelingenvoeding en koekjes speciaal voor baby's, peuters en kleuters. "
Nou,volgens mij zijn er wel degelijk een paar users (waaronder ik) die hebben aangegeven dat lightfrisdranken toch echt ongezond zijn voor kinderen (en volwassenenquote:Op maandag 25 februari 2008 17:24 schreef KD-fotografie het volgende:
Waarom kijkt niemand andesr hier dus kritisch tegenaan en wordt alles wat She schrijft maar voor waar aangenomen terwijl ze de ballen verstand heeft van opgroeiende kleine kinderen?
Dit zijn echt de eerste links die ik heb aangeklikt, er staat er nog 100den!
Quote je posts even met je bronnen uit het vorige topic...quote:Op maandag 25 februari 2008 18:16 schreef SHE het volgende:
Ik heb toch echt mijn adviezen beargumenteerd. Ik voel niet echt de behoefte om weer in herhaling te vallen; en heb je zelfs de nodige bronnen gegeven.
Doe ermee wat je wilt. En doe vooral kritisch. Ik heb ook nergens geeist dat jij het anders doet.
En sante en fonteine..vind ik persoonlijk lachwekkende bronnen. Quote dan meteen de Viva.
Ik heb je Pubmed en bronnen van de Uni van Wageningen gegeven.
Dat jij dat niet overtuigend vind, heeft meer te maken met jou.
Nee dus.quote:Op maandag 25 februari 2008 19:49 schreef SHE het volgende:
Dus dames, de bronnen zijn al eens vermeld. De uitleg is gegeven en onderbouwd e
Nee het gaat niet over eten. Het gaat over peuters die moeilijk eten. Dat heeft met meer factoren dan voeding te maken.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:06 schreef Razztwizzle het volgende:
Pffff, ik vind het wel een gemekker hier hoor. Het enige wat SHE doet is advies geven over eten. Punt 1: Het is advies. Spreekt het je niet aan? Doe je het toch lekker niet? Punt 2: Het gaat over eten. Niet over opvoeden, over gedrag, over werkdruk, tijdsdruk, jullie situaties, jullie levens. Eten.
Nou quote ze eens dan voor de rest.quote:Ze geeft wetenschappelijke bronnen (ja, ik heb ze wel gezien, vreemd genoeg)
Moeten we HAAR dan wel klakkeloos volgenquote:en laat zien dat je best wat kritischer naar je eten kan kijken, in plaats van klakkeloos de Santé, het Voedingscentrum en het CB te volgen.
Ja, tenslotte kunnen we geen van alle 2 tellen zelf nadenken....quote:Nou, wat een opschudding. Wees blij dat er iemand is die wat alternatieven biedt voor het broodje kaas en smeerleverworst met een beker taksi erbij.
Met alle respect, maar als ik moet gaan uitleggen ( voor de 100ste keer ) waarom ontbijtkoek geen goed tussendoortje is, dan vind ik dat echt achterlijk.quote:Op maandag 25 februari 2008 19:53 schreef Sjeen het volgende:
C'est le ton qui fait la musique, SHE... Ik zeg niet dat hetgeen je aangeeft niet juist zou zijn, maar je benadert ons alsof wij de kleuters zijn, in plaats van de ouders. En dat vind ik een beetje jammer...
Groentensappen zijn super. Maar let weer op met wortelsap ( suikers )quote:Op maandag 25 februari 2008 20:30 schreef PanPan het volgende:
SHE, ik vind het fantastisch dat jij je zo druk maakt over de slechte eetgewoontes van sommige kinderen.
Ik heb meteen een vraag aan je:
Mijn zoontje drinkt veel groentensappen omdat ik het idee heb dat deze beter zijn dan fruitsappen (en omdat hij het lekker vindt), maar klopt dat wel?
En weet jij iets van een dieet bij eczeem?
enquote:dat ging over een publicatie van het voedingscentrum; de bron van ergenis op het www."
Nu draag je in een van je laatste posts het Voedingscentrum zelf aan als bron:quote:Ontzettende onzin en weer lekker op zijn voedingscentrums.
Dit zaait verwarring jahquote:En dit zijn huis , tuin en keuken sites die iedereen kan begrijpen.
Gewoon objectief.
Ik denk dat de belangrijkste boodschap is: kijk eens wat je kind op een dag of week zoal binnenkrijgt. Als je ontbijt bestaat uit een broodje smeerworst en een broodje kaas, dan kun je inderdaad concluderen dat dit een ongezond ontbijt is (want buitenproportioneel veel verzadigd vet).quote:Op maandag 25 februari 2008 20:06 schreef Razztwizzle het volgende:
Wees blij dat er iemand is die wat alternatieven biedt voor het broodje kaas en smeerleverworst met een beker taksi erbij.
De familie swets geeft tegenwicht over het feit dat je in dit topic maar 1 kant van het verhaal belicht. Dat nog eens dubieus doet (eerst is alleen sorbitol onveilig. Vervolgens zet je cyclamaat er toch ook maar bij. Aspertaam is ook niet onomstreden he.... zeker niet voor peuters. Redelijk essentieel in dit topic) en bij elke kritische noot mensen op het persoonlijke vlak aanval.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:38 schreef SHE het volgende:
Dan vraag ik me echt af met welke motivatie de familie Swets en KD hun tegenwicht geven. Omdat ze zelf zo serieus met de materie omgaan?
Misschien moet je eens beginnen met iedereen die het niet met je eens is op elk vlak als achterlijk te behandelen. En wellicht eens inzien dat er nuancering zijn. Zou het al een stuk beter te verteren zijn.quote:. Maar behandel mij dan ook niet alsof ik achterlijk ben.
Groentensappenquote:Op maandag 25 februari 2008 20:30 schreef PanPan het volgende:
Mijn zoontje drinkt veel groentensappen omdat ik het idee heb dat deze beter zijn dan fruitsappen (en omdat hij het lekker vindt), maar klopt dat wel?
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 11:00 schreef SHE het volgende:
Met zoetstoffen is niets mis. Matig gebruik van zoetstoffen hebben geen enkel nadelig effect op de gezondheid. Dat is bewezen en daar kan niemand aan toornen, ook in OUD niet.
Wat is het nou????quote:Op maandag 25 februari 2008 20:29 schreef SHE het volgende:
Nog maar eens dan;
http://www.food-info.net/nl/sweet/positive.htm
http://www.voedingscentru(...)itieven/zoetstoffen/
En dit zijn huis , tuin en keuken sites die iedereen kan begrijpen.
Gewoon objectief.
En nee, daarmee wil ik neit zeggen dat er geen tegenspraak is; zoek op zoetstoffen in Pubmed en je vind 1000 publicaties die allemaal iets anders zeggen. Er is nog geen conclusie.
Wat ik dan doe? Ik vermijd alles wat bewezen is ( Sorbitol bv, cyclamaat )
De rest met bijzondere mate; weet je zeker dat je goed zit.
Sorbitol is laxerend, niet onveilig.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
De familie swets geeft tegenwicht over het feit dat je in dit topic maar 1 kant van het verhaal belicht. Dat nog eens dubieus doet (eerst is alleen sorbitol onveilig. Vervolgens zet je cyclamaat er toch ook maar bij. Aspertaam is ook niet onomstreden he.... zeker niet voor peuters. Redelijk essentieel in dit topic) en bij elke kritische noot mensen op het persoonlijke vlak aanval.
[..]
Misschien moet je eens beginnen met iedereen die het niet met je eens is op elk vlak als achterlijk te behandelen. En wellicht eens inzien dat er nuancering zijn. Zou het al een stuk beter te verteren zijn.
Appels zijn al jaren omstreden mbt 'snoep verstandig'quote:Op maandag 25 februari 2008 20:49 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
GroentensappenSinds ik mijn nieuwste speledingetje voor in de keuken heb (een sapcentrifuge dus), hier veeeeeel verse groenten en fruitsappen.
Verse appelsap is zooooo lekker, net als verse tomatensap, wortelsap, de laatste 2 vaak gemixed met bleekselderij.
Volgende keer als we weereens een afspraakloos weekend hebben, ook eens wat andere groenten e.d. proberen
Je gaat als een olifant door een porceleinkast, meteen al in het begin... Vind je het dan echt gek dat bij sommige users de nekharen overeind gaan staan? Ik niet in elk geval, maar goed...quote:Op maandag 25 februari 2008 20:38 schreef SHE het volgende:
[..]
Met alle respect, maar als ik moet gaan uitleggen ( voor de 100ste keer ) waarom ontbijtkoek geen goed tussendoortje is, dan vind ik dat echt achterlijk.
Als ik voor de zoveelste keer mijn opmerking over lightproducten moet herhalen, terwijl het er al duidelijk staat in het vorige topic : namelijk, ik ben helemaal niet voor light..maar...
Dan vraag ik me echt af met welke motivatie de familie Swets en KD hun tegenwicht geven. Omdat ze zelf zo serieus met de materie omgaan?
Hetgeen ik predik is geen nieuw wiel; die is namelijk al uitgevonden. Dat het voor sommigen geen waarheid is, of niet werkt..prima. Maar behandel mij dan ook niet alsof ik achterlijk ben.
Er zjin namelijk wel mensen die heil zien in gezonde voeding en graag meer willen weten..en dat raakt nu behoorlijk ondergesneeuwd.
Dus iets wat omstreden is ivm onderzoeken die aanwijzen dat het het risico op kanker zou verhogen zet je geen kant tekeningen bij, en iets waarvan je aan de schijt gaat wel?quote:Op maandag 25 februari 2008 20:52 schreef SHE het volgende:
[..]
Sorbitol is laxerend, niet onveilig.
Daarom zou ik een kind geen soribitol voeren..maar geef je je kind een hoestdrankje dan zit het er ook in.
Gaat je kind niet dood van; maar probeer het te vermijden.
Niet omdat het onveilig is, maar omdat het bijwerkingen geeft. Zo helder?
Zoetstoffen zijn onschadelijk, zoals het er NU uitziet.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:51 schreef E.T. het volgende:
[..]
[..]
Wat is het nou????
Zoetstoffen zijn onschadelijk, dat is bewezen en daar kan niemand aan tornen???
of toch
Er is geen conclusie???
voedingscentrum was toch 'de bron van ergernis op het www.? (zie bovenaan pag.2) en nu wel serieus nemen als bron??
Ik geloof dat kankerverwekkende stofje dat ook in Liga's en patat zit waarvan ik de naam niet meer weet. En transvet.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:52 schreef Sjeen het volgende:
Ow ja, ik ben blond, wat is er eigenlijk mis met een soepstengel als tussendoortje?
quote:Op maandag 25 februari 2008 20:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dus iets wat omstreden is ivm onderzoeken die aanwijzen dat het het risico op kanker zou verhogen zet je geen kant tekeningen bij, en iets waarvan je aan de schijt gaat wel?
Ja diaree is tricky bij kinderen, maar kanker is ook geen pretje....
Anyway, het gaat erom dat je hier dingen als 'De Waarheid' staat te orakelen zonder enige nuancering aan te brengen. Sterker nog, je hebt er tot op heden vooral erg veel moeite gedaan om mensen die die nuancering wél plaatsen aan te vallen. Lui, dom, onvolwassen, gedragsstoornis zijn nog de meest vriendelijke die ik in dat kader langs zag komen.
In een soepstengel zit witmeel ( suiker ) en zout.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:52 schreef Sjeen het volgende:
[..]
w ja, ik ben blond, wat is er eigenlijk mis met een soepstengel als tussendoortje?
We zijn er al mee bezig, ik was alleen benieuwd of jij er misschien ervaring mee had. Hoe meer informatie, hoe beter.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:40 schreef SHE het volgende:
Ik weet niets over eczeem, het beste is om een behandeld arts te vragen naar mogelijke voedseltherapie.
Alles waar te voor staat is te veel en niet goed?quote:Op maandag 25 februari 2008 20:57 schreef SHE het volgende:
Kinderen die meer dan 3 glazen melk per dag drinken hebben een schrikbarend verhoogde kans op darmkanker.
Melk is volgens de wet veilig
Zoetstoffen ook
En nu?
Boeiend, zijn zoveel dingen onverstandig toch, dat is wel wat in dit topic duidelijk is gewordenquote:Op maandag 25 februari 2008 20:52 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Appels zijn al jaren omstreden mbt 'snoep verstandig'
Dus volkoren soepstengels zijn wel ok?quote:Op maandag 25 februari 2008 21:00 schreef SHE het volgende:
[..]
In een soepstengel zit witmeel ( suiker ) en zout.
Niks voedzaams aan dus, dit noemt men loze calorieen.
Zelfs een volkorenkoekje is een beter alternatief.
De risico's van koemelk zijn dan ook al jaren bekend. Evenals 'snoep verstandig eet een appel' al een poosje betwist is, is 'joris driepinter' voor ouders die zich een klein beetje verdiepen in voeding niet echt een iets wat je dagelijks voorschotelt inderdaad.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:57 schreef SHE het volgende:
[..]
Goed, als ik jou moet volgen, dan schrik je vast van hetvolgende:
The American Journal of Clinical Nutrition, December 2007.
http://www.lanutrition.fr(...)nfance-augmenterait-
le-risque-de-cancer-a-2052.html
Kinderen die meer dan 3 glazen melk per dag drinken hebben een schrikbarend verhoogde kans op darmkanker.
Melk is volgens de wet veilig
Zoetstoffen ook
En nu?
quote:Op maandag 25 februari 2008 21:03 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Boeiend, zijn zoveel dingen onverstandig toch, dat is wel wat in dit topic duidelijk is geworden![]()
De ene keer zeg je links als waarheid.... 200 posts verder geef je rechts als waarheid...quote:Op maandag 25 februari 2008 20:55 schreef SHE het volgende:
[..]
Zoetstoffen zijn onschadelijk, zoals het er NU uitziet.
Men weet niet wat de risico's op lange termijn zijn..
Voel je 'm ? Of moet ik echt alles voorkauwen?
Is het dan schadelijk? Nee
Voedingscentrum:
Ja, een bron van ergernis; feiten tegenover stomme adviezen als brood met kaas, margarine etc.
Dan denk ik...jeetje, wees een volledig.
Maar helaas is geen enkele site op internet, 100% juist, of volledig. Simpelweg omdat er politieke en persoonlijke belangen zijn en als we daar op in moeten gaan, krijgen we een hele enge discussie.
Yes!! maar wel zonder suiker he?quote:Op maandag 25 februari 2008 21:04 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dus volkoren soepstengels zijn wel ok?
Er valt niet aan te toornen dat het nu veilig is.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:05 schreef E.T. het volgende:
[..]
De ene keer zeg je links als waarheid.... 200 posts verder geef je rechts als waarheid...
En "valt niet aan te tornen" bevat in mijn ogen geen ruimte voor nuancering, maar nu krabbel je toch terug...
0,1 gram suiker als ik de verpakking mag geloven... daar kan ik wel mee leven. Heb je ook nog een reactie op de rest van mijn post?quote:Op maandag 25 februari 2008 21:10 schreef SHE het volgende:
[..]
Yes!! maar wel zonder suiker he?
En appels...appels zijn prachtig; maar ook die zijn slecht voor de tandjes dus voorzichtig.
Het eerste onderzoek dat appels aanwijst als gevaarlijk moet ik nog lezen.
En geen pitjes eten, want die zijn wel slecht, maar volgens mij geeft niemand jonge kinderen de pitten.
Maar een appel is gezond, niet overdadig, maar gewoon normaal.
2 stuks fruit op een dag is de max en dan moet je de sappen er nog vanaf trekken.
Geef je diksap? Dan geen fruit meer
Geef je fruitprak? dan geen sappen meer
Precies, gewoon lekker gevarieerd eten, dan komt het (volgens mij) allemaal wel goedquote:Op maandag 25 februari 2008 21:03 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Boeiend, zijn zoveel dingen onverstandig toch, dat is wel wat in dit topic duidelijk is geworden![]()
Zelfgemaakte appelsap is wel verrukkelijk, en het is niet zo dat dit het enige is wat we drinken.
Moet er niet aan denken btw, 3 kilo appels geven amper een liter sap geloof ik, dan blijf ik appels door dat ding heen jetsen![]()
Dus als je gewoon een gevarieerd eetpatroon hebt, maken mij die paar glaasjes appelsap geen ene fluit uit, wat een voedingscentrum oid er ook van zegt. Net zo goed dat wij ook gewoon weleens patat halen, een diepviespizza in de oven of chinees bestellen.
Als je je aan alles zou houden wat die site's beweren, is er voor mijn gevoel weinig over om nog van te genieten zonder je schuldig te voelen omdat je je kind een iets geeft met een verkeerd vet erin of whatever. Het is toch niet dat dit het enige is wat dag in dag uit/week in week uit wordt gegeten/gedronken.
quote:Op maandag 25 februari 2008 21:11 schreef SHE het volgende:
[..]
Er valt niet aan te toornen dat het nu veilig is.
Hoe duidelijk wil je het hebben?
Onomstreden is het zeker niet...quote:Wetenschappers bij de onafhankelijke Europese Ramazzini Stichting voor kankeronderzoek in Bologna presenteerden nieuwe resultaten van hun studie op lange termijn, op grote schaal van het effect van aspartaam op 1.800 ratten, bij de internationale conferentie vorige week over kanker en milieuwetenschappen in Italië.
Het artikel zegt dat het onderzoekscentrum dat analyse van de meest recente resultaten aantoonde dat aspartaam kanker veroorzaakt van de nieren, en van de perife zenuwen, hoofdzakelijk in het hoofd. eerdere gegevens uit hetzelfde onderzoek dat in juli werd gepubliceerd verbond aspartaam met een verhoogd risico voor leukemie en lymfoma bij vrouwelijke laboratoriumratten "bij zeer kleine hoeveelheden die dicht bij de aanvaardbare dagelijkse dosis voor mensen lag".
Check ook even de koolhydraten; dat zijn nogmaals OOK suikers.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:12 schreef Sjeen het volgende:
[..]
0,1 gram suiker als ik de verpakking mag geloven... daar kan ik wel mee leven. Heb je ook nog een reactie op de rest van mijn post?
Ik ben anti-lightproducten, maar dan gewoon omdat ik lightproducten niet om te eten/drinken vindquote:Op maandag 25 februari 2008 21:13 schreef MaLo het volgende:
[..]
Precies, gewoon lekker gevarieerd eten, dan komt het (volgens mij) allemaal wel goed.
Het enige wat ik echt niet gebruik zijn lightproducten, maar verder gewoon van alles een beetje.
quote:Op maandag 25 februari 2008 20:04 schreef renzell het volgende:
Kan iemand mij iets zinnigs vertellen over de gemiddelde vega/groentenburger? Julius eet weinig groenten, maar groentenburgers lust hij wel (hij denkt dat het vlees is, de schat). Die krijgt hij dus zeker 2 keer in de week in plaats van vlees, vis of ei. Is zo'n burger voedzaam? Of een beetje niksig eigenlijk, door de hele bewerking?
quote:Op maandag 25 februari 2008 21:21 schreef Tinkepink het volgende:
Al lezende in dit topic heb ik een half pak Kletskoppen, vol suikers, vetten en transvetten gegeten. En nu ben ik misselijk.
Ik denk dat we er allemaal wel over eens zijn dat dit niet goed en gezond is.
Ik heb 6 Celebrations gehad en 2 glazen colaquote:Op maandag 25 februari 2008 21:21 schreef Tinkepink het volgende:
Al lezende in dit topic heb ik een half pak Kletskoppen, vol suikers, vetten en transvetten gegeten. En nu ben ik misselijk.
Ik denk dat we er allemaal wel over eens zijn dat dit niet goed en gezond is.
Lijkt mij ookquote:Op maandag 25 februari 2008 21:17 schreef MaLo het volgende:
En wat fruit betreft: wij hebben altijd 3 a 4 soorten fruit in huis en halen ook telkens wat anders.
Dus bijvoorbeeld de ene week appels, peren, mandarijen en druiven, en de andere week bananen, mineola's en kiwi's. Dan krijg je volgens mij niet snel een overdaad van het een of ander binnen, als je twee stuks fruit per dag eet.
Geen idee. Maar de zelfde truuk haal ik uit met tofu. Volgens mijn kinderen is dat vlees en ze vinden het lekker. Fijn voor de afwisseling.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:23 schreef renzell het volgende:
[..]
Omdat jullie er zo doorheen rausen, stel ik hem nog maar een keer. Iemand?
Nee, nog nooit gedaan! Lijkt me wel lekker, maar dan ben ik volgens mij inderdaad voor 3 glaasjes sap meteen door alle mineola's heenquote:Op maandag 25 februari 2008 21:24 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Lijkt mij ook![]()
Heb je weleens mineola's geperst? Dat sap is ook verrukkelijk. Alleen wel btje zonde van de mineola, want het is meer vruchtvlees dan sap....maargoed ik heb het iig een keer geprobeerd. (Ik pers alles tegenwoordig sinds ik die sapcentrifuge heb)
Een beter alternatief dan een dierlijke burger...maarrrrquote:Op maandag 25 februari 2008 21:23 schreef renzell het volgende:
[..]
Omdat jullie er zo doorheen rausen, stel ik hem nog maar een keer. Iemand?
Dat er suiker inzit snap ik uiteraard, wat ik niet snap is waarom jij alles waar suiker inzit meteen als slecht ervaart terwijl meerdere studies hebben aangegeven dat suiker an-sich geen kwaad kan, teveel suiker kan kwaad.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:29 schreef SHE het volgende:
Dan ontbijtkoek; moet ik echt uitleggen waarom dat een onnozel tussendoortje is? ER ZIT SUIKER IN!
Of wil je nu een wetenschappelijke bron die aantoont dat er suiker in ontbijtkoek zit?
Ik hoef geen duidelijkheid, ik heb mijn eigen keuze lang geleden al gemaakt.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:11 schreef SHE het volgende:
[..]
Er valt niet aan te toornen dat het nu veilig is.
Hoe duidelijk wil je het hebben?
Dit is al eens uitgelegd, Niet 1 keer, maar 100 keer.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:32 schreef E.T. het volgende:
[..]
Ik hoef geen duidelijkheid, ik heb mijn eigen keuze lang geleden al gemaakt.
Ik vind het alleen hoogst opmerkelijk dat je eerst zegt dat 'zoetstoffen totaal onschadelijk zijn. Dat is bewezen, daar valt niet aan te tornen' in dezelfde post kraak je suiker af. Conclusie: zoetstoffen zijn te prefereren boven geraffineerde suiker. Geen restricties, geen max.hoeveelheid per dag...
Nu zeg je dat jouw bronnen aangeven dat ze voor NU geen directe schadelijke gevolgen kunnen vinden en dat sommige zoetstoffen toch wel heftige bijwerkingen kennen en je er toch wel voorzichtig mee moet zjn..
Hoe duidelijk wil je je eigen onduidelijkheden hebben?
Waarom dan geen rietsuiker?quote:Op maandag 25 februari 2008 21:33 schreef SHE het volgende:
Sorry KD, maar geraffineerde suiker is in geen enkel opzicht goed te noemen. Dan heb je geen goed beeld van voedingswaarde en energie.
En wát voor groenten zou je gebruiken voor een groenteburger?quote:Op maandag 25 februari 2008 21:40 schreef renzell het volgende:
Dank voor de uitleg!
Volgende vraag... hoe maak je een groentenburger?Ik zou zeggen; groenten (eventueel) kort koken, grof blenderen, dan een eitje er doorheen en door de paneermeel oid? Hmmm, dat klinkt meer als een boerenomelet. Of iets met tofu? Alleen groenten met paneermeel, daar trapt dat monster van mij namelijk echt niet in.
Tips iemand?
Hmmmm, dit is misschien meer iets voor in CUL.
Rietsuiker is net als geraffineerde suiker een loze calorie; maar liefst 390 en NUL voedingswaarde.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:41 schreef Verida het volgende:
[..]
Waarom dan geen rietsuiker?
Hier als advies van een homeopaat gekregen: eerst de witte suiker eruit, dat is gewoon vergif. Rietsuiker is minder schadelijk en ook lekkerder.
Groente, zoals doperwten, sperziebonen, wortels grof prakken of pureren. Mengen kan met bijvoorbeeld wat ei of een beetje olie of melk. Balletjes of schijf maken. Even op laten stijven in de koelkast. Eventueel een beetje door een ei halen (hoeft niet). Door de paneermeel of meel halen. Bakken.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:40 schreef renzell het volgende:
Dank voor de uitleg!
Volgende vraag... hoe maak je een groentenburger?Ik zou zeggen; groenten (eventueel) kort koken, grof blenderen, dan een eitje er doorheen en door de paneermeel oid? Hmmm, dat klinkt meer als een boerenomelet. Of iets met tofu? Alleen groenten met paneermeel, daar trapt dat monster van mij namelijk echt niet in.
Tips iemand?
Zou er geen vegetarisch topic zijn in CUL? Zou graag voor je willen zoeken, maar de zoekfunctie weigert bij mijquote:Op maandag 25 februari 2008 21:40 schreef renzell het volgende:
quote:Op maandag 25 februari 2008 21:44 schreef MaLo het volgende:
[..]
En wát voor groenten zou je gebruiken voor een groenteburger?
Het lijkt mij wel lekker om een keer te maken.
Maar misschien inderdaad meer iets voor CUL
quote:Op maandag 25 februari 2008 21:58 schreef Tinkepink het volgende:
Oke, ik reageer nu misschien een beetje overgevoelig, maar ik heb meermaals zinnige dingen gezegd in dit topic, maar er wordt niet op gereageerd. En dan heb ik het niet alleen over hoe je groenteburgers moet maken. Is de userblockfeature al in werking ofzo?
Ja, gepureerde bonen. Die plakken ook goed en doen een beetje "vlezig" aan.quote:Op maandag 25 februari 2008 22:01 schreef renzell het volgende:
[..]
Tink, dank voor je tips! Ik ga het deze week proberen, maar heb dus een ietwat hard hoofd in het toedienen van een burger die nog te veel op groente lijkt. Ik ga het dus inderdaad met broodkruim en ei proberen. Nog andere dingen die ik er doorheen kan flikkeren?
Is je misselijkheid al over na overmatig kletskoppen eten?quote:Op maandag 25 februari 2008 21:58 schreef Tinkepink het volgende:
Oke, ik reageer nu misschien een beetje overgevoelig, maar ik heb meermaals zinnige dingen gezegd in dit topic, maar er wordt niet op gereageerd. En dan heb ik het niet alleen over hoe je groenteburgers moet maken. Is de userblockfeature al in werking ofzo?
Ja, jammer,maar zo des Foks. Helaas.quote:Op maandag 25 februari 2008 22:03 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Is je misselijkheid al over na overmatig kletskoppen eten?![]()
Maargoed de wat meer neutrale reactie's/ideeen/tips gaan helaas ietwat ten onder door de posts over een bepaald ander onderwerp
quote:Op maandag 25 februari 2008 22:02 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ja, gepureerde bonen. Die plakken ook goed en doen een beetje "vlezig" aan.
quote:Op maandag 25 februari 2008 22:00 schreef KD-fotografie het volgende:
Nu even een vraag voor allemaal, iedereen weet nu wel zo'n beetje wat gezond is en niet (ondanks sommige meningsverschillen maar de basis weten we allemaal wel) maar wat ik wel merk is dat veel vers en gezonde voeding ook weer vaak wat duurder is, nu is de markt bij mij erg populair aangezien je daar toch best veel goedkoper kan krijgen en gelukkig kunnen wij het wel betalen maar dat was bv 3 jaar terug ook wel anders en dat ben ik niet vergeten.
Dus hoe kan je je kind zo gezond mogenlijk voeden op een goedkope(re) manier?
Wat ik zelf al aangaf is de markt maar ook bij bedrijven direct kopen scheelt veel, dus de appels echt bij de boer zelf, eieren bij de kippenboer enz.
Maar kan me voorstellen dat niet iedereen in een stad die mogenlijkheid heeft.
hahaha hier hetzelfde, het blijft er toch inzitte lijkt het wel en we blijven er ook op letten terwijl het financieel gezien niet echt meer nodig is, ach, beter zo dan te veel uitgeven.quote:Op maandag 25 februari 2008 22:09 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Hier hoeft er niet (meer) op geld gelet te worden, maar toch nog altijd naar de markt, aanbiedingen supermarkten, en de Lidl en Aldi.
uhuh, en daarbij: dat zelfde kruidenplantje van de AH voor anderhalve euro gaat bij mij net zo snel dood als die van 49 cent van de Aldi.quote:Op maandag 25 februari 2008 22:11 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
hahaha hier hetzelfde, het blijft er toch inzitte lijkt het wel en we blijven er ook op letten terwijl het financieel gezien niet echt meer nodig is, ach, beter zo dan te veel uitgeven.
Maar weer nauwelijks VETquote:Op maandag 25 februari 2008 20:29 schreef SHE het volgende:
Dan ontbijtkoek; moet ik echt uitleggen waarom dat een onnozel tussendoortje is? ER ZIT SUIKER IN!
Of wil je nu een wetenschappelijke bron die aantoont dat er suiker in ontbijtkoek zit?
de onderzoeken daar over zijn nog vol op in gang ivm een bepaalde stof die pas in het lichaam kankerverwekkend zou zijn, allylalkoxybenzenen of zoietsquote:Op maandag 25 februari 2008 22:40 schreef DarkElf het volgende:
oh en over venkelthee, ik ken twee moeders (die naar twee verschillende cb's gaan) en die hebben allebei gehoord dat je dat prima kan geven aan een kleine.
quote:Op maandag 25 februari 2008 22:22 schreef Tezz het volgende:
Zo, ik ben bijgelezen. Wat een discussie zeg!
Ik word er eerlijk gezegd een beetje 'eng' van. Ik ben een echte bourgondier (dat spel ik vast verkeerd) en ik houd dan ook van eten met een hoofletter E. Geen tierlantijtntjes, geen opsmuk, gewoon Eten. Een boerenboterham met roomboter en jonge kaas bijvoorbeeld. Of een stoofpotje met landgroenten en suddervlees. Of rabarber die een middagje op het vuur gestaan heeft.
Eten gemaakt met (bij voorkeur biologische) verse groenten, een gezond stuk vlees en natuurlijke toevoegingen. En daar mag best een schep suiker of een klont roomboter in!
Ik ben er van overtuigd dat ik gezond kook voor mijn kind en voor mijzelf. En ook hier gaat wel eens een frietje de olie in of een (zelfgemaakte) pizza de oven in. Dat moet kunnen! Eten is een feestje namelijk! Iedere dag weer.
En ik zal nooit of te nimmer koolhydraten of iets dergelijks gaan wegen/tellen of een Sonja Bakker dieet volgen. De filosofie van gezond eten staat me wel aan, maar dan bedoel ik daar mee: gezond verstand gebruiken.
Weet je, voedingsleer en wel/niet doen en zo is allemaal prima, maar je moet inderdaad vooral ook kijken naar de behoefte van je kind!quote:Op dinsdag 26 februari 2008 07:13 schreef Belana het volgende:
[..]
Amen to that!
het is goed om op te letten, ik denk ook vooral opletten waar je kind op reageert.
Ik heb al lang geleden gemerkt dat Liam erg reageert op suiker, chocola e.d. dus we beperken dat enorm, maar volledig ontzeggen doen we het niet.
mijn oma zei altijd, alles waar "te" voor staat is niet goeden daar hou ik me dan maar aan.
Als je Nederland vergelijkt met bv Engeland, dan eten wij best gezond hoor. Ik heb laatst dat programma van Jamie Oliver gevolgd over eten op school en daarin kwamen ook ouders aan het woord en die weten ook gewoon niet wat een courgette is bijvoorbeeld en al die engelse ontbijtjesdie zijn ook niet echt gezond.
ah ok, nog nooit van gehoord.. tsjah het is moeilijk, zeker aangezien tegenwoordig niets meer goed is voor je of iig schijnt te zijn...quote:Op dinsdag 26 februari 2008 01:57 schreef moussy het volgende:
[..]
de onderzoeken daar over zijn nog vol op in gang ivm een bepaalde stof die pas in het lichaam kankerverwekkend zou zijn, allylalkoxybenzenen of zoiets
Het enige verschil tussen geit en koemelk is de verhouding vetzuren. Geitenmelk is maar een klein beetje minder vet dan koemelk. Daarnaast heeft geitenmelk wel een hoger vitamine gehalte ( A+D ) en is veel lichter verteerbaar.quote:Op maandag 25 februari 2008 22:15 schreef owlet het volgende:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, geitenmelk vs koemelk.
Ik geloof niet dat hij zei dat het gezonder was, maar hij had wel gelijk dat Knut idd een allergie heeft voor de "gewone" suiker.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:29 schreef SHE het volgende:
Er zit helaas niet zoveel verschil in; riestuiker heeft itt witte suiker nog wat reststoffen maar die zijn niet gezond ofzo. Het extraatje mineralen wat wel in rietsuiker zit is zo minuscuul klein dat je niet kan zeggen dat het gezondheidsbevorderend is; het blijft suiker.
Riestuiker is vooral een oplossing voor mensen die allergisch reageren op witsuiker ; maar als een homeopaat je wil doen geloven dat het gezonder is, dan kletst hij uit zijn nek.
Bietsuiker levert meer suiker dan riet; daarom is bietsuiker populairder ( en goedkoper )
Er bestaan in natuurwinkels wel diverse andere suikerproducten die het proberen waard zijn; zoals gedroogd suikerrietsap; yacon; agave.
Is lekker hoor! Net als versgeslagen boter. Wel afgekoeld graag. Lauwe melk vind ik vies. Opa en oma hadden een veehouderijquote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:13 schreef Silmarwen het volgende:
Melk direct uit de koe vindt ik overigens echt te walgelijk voor woorden.Nu drink ik toch amper melk vanwege een lactose intollerantie.
Als een homeopaat aangeeft dat je allergisch kunt zijn voor witte suiker en aanraadt rietsuiker te proberen zal dat denk ik toch wel zijn om aan te geven dat rietsuiker gezonder voor je is dan witte suiker.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:29 schreef SHE het volgende:
Er zit helaas niet zoveel verschil in; riestuiker heeft itt witte suiker nog wat reststoffen maar die zijn niet gezond ofzo. Het extraatje mineralen wat wel in rietsuiker zit is zo minuscuul klein dat je niet kan zeggen dat het gezondheidsbevorderend is; het blijft suiker.
Riestuiker is vooral een oplossing voor mensen die allergisch reageren op witsuiker ; maar als een homeopaat je wil doen geloven dat het gezonder is, dan kletst hij uit zijn nek.
Bietsuiker levert meer suiker dan riet; daarom is bietsuiker populairder ( en goedkoper )
Er bestaan in natuurwinkels wel diverse andere suikerproducten die het proberen waard zijn; zoals gedroogd suikerrietsap; yacon; agave.
quote:Op maandag 25 februari 2008 23:27 schreef Leah het volgende:
[..]
Maar weer nauwelijks VET. hell, zelfs als je zware diabetes hebt mag je nog ontbijtkoek
. En Sonja lust 'm ook wel, geloof ik.
SHE, je zult ongetwijfeld een best mens zijn, maar who died and made you Queen?
Zoveel mensen, zoveel meningen, en juist de voedingsleer is een nogal grijs gebied, om het maar zacht te zeggen.
Ja, maar dan kom je volgens jou weer in de categorie teveel fruitsuikers terecht, Als je 'smorgens al fruit heb gehad bij het ontbijt of zo, dan mag je volgens jou de rest van de dag geen fruit meer ivm teveel aan fruitsuikers.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:36 schreef SHE het volgende:
En de enige reden dat ik geen voorstander ben van suiker bij kinderen is het feit dat het geen goede energie levert.
Het enige wat het doet is de bloedsuikerspiegel omhoog jagen, maar het levert geen enkele voedingswaarde.
Als je je kind toch een extra stoot energie wil geven, geef het dan een stuk fruit. Zelfde effect, zonder bijwerkingen en mét vezels.
Het is niet gezonder, het is een andere chemische samenstelling.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:36 schreef Verida het volgende:
[..]
Als een homeopaat aangeeft dat je allergisch kunt zijn voor witte suiker en aanraadt rietsuiker te proberen zal dat denk ik toch wel zijn om aan te geven dat rietsuiker gezonder voor je is dan witte suiker.
Je kunt ook volledig doorslaan zeg, om dan gelijk te zeggen dat iemand uit zijn nek kletst. Wat is er in vredesnaam zo vreselijk aan het binnenkrijgen van 'loze calorien' ? Als je gewoon met mate zulke dingen gebruikt.
Het lijkt er een beetje op dat alle adviezen die jij geeft meer passen bij mensen die al te kampen hebben met overgewicht ed. Gewoon normaal eten, goed bewegen en alsjeblieft niet overdreven omgaan met eten lijkt mij beter, helemaal bij kinderen. Een eetstoornis door overdreven aandacht aan eten en lijnen is sneller opgedaan dan dat je er weer vanaf komt.
quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:37 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
![]()
Mijn schoonmoeder heeft diabetes en eet idd wel iedere dag ontbijtkoek, helemaal vergeten maar klopt dus wel wat je schrijft.
Rietsuiker heeft volgens mij minder bewerkingen ondergaan en daardoor minder chemische toevoegingen.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:42 schreef SHE het volgende:
[..]
Het is niet gezonder, het is een andere chemische samenstelling.
Er is geen verschil tussen riet en bietsuiker; sorry.
Ik verdraag zelf ook geen witte suiker; ga ik heel eng van doen. Rietsuiker heb ik minder last van, maar weg is het niet.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:31 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat hij zei dat het gezonder was, maar hij had wel gelijk dat Knut idd een allergie heeft voor de "gewone" suiker.
En die andere suikers geven dezelfde soort smaak? Moet sowieso binnenkort eens naar de natuurwinkel kan wel eens rondkijken.
quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:43 schreef SHE het volgende:
[..]![]()
Suikerziekte betekent ook helemaal niet dat je geen suiker mag
En dat klopt niet ; het is gewoon minderschoongemaakt en daarom bruin. Er zitten wat meer reststoffen in dus.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:45 schreef Verida het volgende:
[..]
Rietsuiker heeft volgens mij minder bewerkingen ondergaan en daardoor minder chemische toevoegingen.
Nou, mijn buurtsuper heeft wel degelijk ongeraffineerde rietsuiker hoor! Jeetje SHE, een beetje nuance in je posts zou helemaal geen kwaad doen hoor. De wereld is niet alleen of zwart of wit.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:50 schreef SHE het volgende:
[..]
En dat klopt niet ; het is gewoon minderschoongemaakt en daarom bruin. Er zitten wat meer reststoffen in dus.
Je kunt dat als minder bewerkt zien; maar in feite is het product hetzelfde. Het is onzin dat het minder chemische toevoegingen bevat.
Ook rietsuiker is geraffineerd ( die uit de super ) en is dus hetzelfde product als witte suiker.
De ongeraffineerde kan je alleen in natuurwinkels halen.
Ik heb het een keer gedronken en ik moest gewoon kokhalzen.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:34 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Is lekker hoor! Net als versgeslagen boter. Wel afgekoeld graag. Lauwe melk vind ik vies. Opa en oma hadden een veehouderij
Waarom blijf je wel doorzeuren over mijn opmerking over rietsuiker en besteed je totaal geen aandacht aan mijn opmerkingen over fruitsuikers en eetproblemen bij kinderen?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:50 schreef SHE het volgende:
[..]
En dat klopt niet ; het is gewoon minderschoongemaakt en daarom bruin. Er zitten wat meer reststoffen in dus.
Je kunt dat als minder bewerkt zien; maar in feite is het product hetzelfde. Het is onzin dat het minder chemische toevoegingen bevat.
Ook rietsuiker is geraffineerd ( die uit de super ) en is dus hetzelfde product als witte suiker.
De ongeraffineerde kan je alleen in natuurwinkels halen.
Waarom zou je suiker geven? Als je kind het in beginsel niet krijgt zal het er ook niet om vragen. (daar is bij ons ergens iets fout gegaanquote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:13 schreef Silmarwen het volgende:
Onze kinderen zouden dus, als ze suiker krijgen in bijvoorbeeld yoghurt of thee, rietsuiker krijgen.
Omdat ik over fruit heel duidelijk ben geweest.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:58 schreef Verida het volgende:
[..]
Waarom blijf je wel doorzeuren over mijn opmerking over rietsuiker en besteed je totaal geen aandacht aan mijn opmerkingen over fruitsuikers en eetproblemen bij kinderen?
Fruit is goed, max 2 per dag, ivm met fruitsuikers.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 12:03 schreef SHE het volgende:
[..]
Omdat ik over fruit heel duidelijk ben geweest.
Fruit is goed; max 2 stuks per dag als je je kind al zaken als diksap te drinken geeft.
Dan krijgt het genoeg energie, en niet teveel suikers binnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |