Ja zoiets denk ik ookquote:Op maandag 11 februari 2008 17:58 schreef DroogDok het volgende:
Als je mensen wil ontmoeten kun je denk het best lid worden van een vereniging.
Neem dan wel een normale en niet het corps.
We hebben op dit forum al een aantal topics van jouw hand mogen zien, Benzin, waarin behoorlijk duidelijk is geworden dat jouw mate van onzekerheid en verlegenheid er niet bepaald om liegt. Het lijkt me daarom een behoorlijk ondoenlijke zaak om dat in het komende halfjaar eens even helemaal om te gooien, en al helemáál niet op de manier die je hier aankaart: ik heb echt de associatie van iemand die met een gespannen gekromde rug en gebalde trillende vuistjes tussen zijn tanden door sist: "en ik ZAL verdomme doorhebben hoe ik sociaal-vaardig moet zijn, dan kan ik tenminste vrienden maken...quote:Op maandag 11 februari 2008 17:39 schreef benzin het volgende:
Dus; ik zou daar graag advies over willen hebben. Ik ga na de zomervakantie studeren, en ik wil die kans benutten om mijn leven echt helemaal op orde te krijgen en nieuwe mensen te ontmoeten/vrienden te maken.
Ik wil niet zoals op de middelbare school is gebeurd, dus ik wil echt snappen hoe dit zit en het kunnen toepassen voordat ik die nieuwe situatie in ga.
Als je problemen hebt met vriendenmaken raad ik een studentenvereniging (of studie-, sport- of leesvereniging) aan. Dat is dé manier om snel veel mensen te leren kennen, met wie je natuurlijk lang niet allemaal contact zal blijven onderhouden. Maar ongetwijfeld hou je er een stel goeie vrienden aan over.quote:Op maandag 11 februari 2008 17:39 schreef benzin het volgende:
Dus; ik zou daar graag advies over willen hebben. Ik ga na de zomervakantie studeren, en ik wil die kans benutten om mijn leven echt helemaal op orde te krijgen en nieuwe mensen te ontmoeten/vrienden te maken.
Zoals ik zeg, ik ben al bezig het om te gooien, er is alleen gewoon een laatste (wel flink) obstakel in die verandering, en dat obstakel wil ik in een half jaar uit de weg hebben geruimd. Volgens mij best een redelijk tijdsbestek, zeker aangezien ik in staat ben geweest flink wat fundamentele problemen uit de weg te ruimen en aanzienlijk vooruit ben gegaan in het laatste half jaar.quote:Op maandag 11 februari 2008 18:43 schreef Garisson72 het volgende:
Het lijkt me daarom een behoorlijk ondoenlijke zaak om dat in het komende halfjaar eens even helemaal om te gooien,
Naah, dat valt wel meequote:en al helemáál niet op de manier die je hier aankaart: ik heb echt de associatie van iemand die met een gespannen gekromde rug en gebalde trillende vuistjes tussen zijn tanden door sist: "en ik ZAL verdomme doorhebben hoe ik sociaal-vaardig moet zijn, dan kan ik tenminste vrienden maken..." en dat gaat écht niet werken.
Jij wilt toch wat met ze doen? Dan kun jij ze het beste ergens mee naar toe vragen.quote:Op maandag 11 februari 2008 17:39 schreef benzin het volgende:
Echter, er komt nooit wat uit. Vreemde mensen praat ik na die ene keer nooit meer mee, mensen die ik door omstandigheden (school, sport) in mijn leven vaker zie, daar praat ik vaker mee, maar er gebeurt verder niets. Ze vragen me nergens mee naartoe, ze worden geen vrienden. Er gebeurt verder niets. Hoe doen andere mensen dat?
Vriendschap kan je echt niet afdwingen, het ontstaat wanneer je een klik hebt met iemand en je het dus leuk vind om met zo'n persoon dingen te gaan ondernemen (uitgaan, bij elkaar thuis hangen). Die stappen kunnen eng zijn, maar als je je relaties naar een hoger niveau wilt tillen zul je ze toch echt moeten nemen.quote:Op maandag 11 februari 2008 20:04 schreef benzin het volgende:
Het gaat al steeds beter, ben in staat meer met andere mensen te praten enzo, maar hoe ik van daaruit verder moet komen ben iknog niet achterEn dat is gewoon iets wat ik nu eigenlijk vrij snel nog veranderd wil hebben.
Jouw verhaal herken ik ook wel. Alleen veranderde dat bij mij al tijdens de middelbare school. Zoals jij ook zegt begon zo'n vriendschap heel makkelijk met samen fietsen, om vervolgens meer dingen samen te ondernemen. Op die manier had ik al snel een grote vriendenkring waar ik vaak over de vloer bij kwam. Maar op een gegeven moment begon het me te benauwen, geen idee hoe dat kwam. Ik begon ineens alles als verplichtingen zien...de telefoontjes om naar de stad te gaan, de verjaardagen etc., het ging voor mij niet meer zo spontaan als vroeger. Dus toen ging ik wat meer dingen op mezelf doen, bleef wat meer thuis...en het had meteen gevolgen: de vriendschappen verwaterde tot een oppervlakkig contact op school.quote:
...je krijgt wat je investeert. Geen enkele vriendschap gaat vanzelf. Iedereen moet moeite doen om iets op te bouwen en dat vervolgens ook te onderhouden, net zoveel als jij.quote:Op maandag 11 februari 2008 20:04 schreef benzin het volgende:
Ik heb wel soms het idee dat echt bij iedereen alles vanzelf gaat wat betreft sociaal zijn.
Als de ander precies dezelfde redenering er op na houdt kom je in een situatie dat jullie allebei wel willen maar op elkaar wachten, dan kom je geen steek verderquote:Op maandag 11 februari 2008 22:38 schreef Maartel het volgende:
Ik durf ook nauwelijks iemand thuis uit te nodigen ofzo, omdat ik bang ben dat ze dat als andere (relationele) interesse opvatten, en ook wel een beetje omdat ik denk "als ze dat zouden willen hadden ze het zelf al voorgesteld..".
Misschien klinkt het beter als je het anders formuleert. In plaats van "Zullen we iets leuks gaan doen" zou je ook kunnen vragen (bijvoorbeeld aan het eind van je dienst die samenvalt met het eind van de dienst van een collega) of die persoon zin heeft om nog even wat te drinken/terrasje te pakken, zoiets. Wat ook kan is een opmerking plaatsen over een film die je gaaf lijkt of gewoon dat je weer es naar de film wil gaan. Misschien komt daar een leuke reactie op en kunnen jullie naar de film.quote:Bovendien voel ik als ik iemand uit zou nodigen om iets leuks te doen een enorme druk van "oje, nu moet ik er dus voor gaan zorgen dat het leuk en gezellig is, en dat ze me aardig blijven vinden"..
Dit is het punt TS. Je zegt dat je met mensen praat. Ik praat met vele mensen. Dat wil echt niet zeggen dat ik met al deze mensen vrienden ga worden. Hiervoor moet er een klik zijn.quote:Op maandag 11 februari 2008 22:08 schreef Meneer-Goud het volgende:
[..]
Vriendschap kan je echt niet afdwingen, het ontstaat wanneer je een klik hebt met iemand en je het dus leuk vind om met zo'n persoon dingen te gaan ondernemen (uitgaan, bij elkaar thuis hangen). Die stappen kunnen eng zijn, maar als je je relaties naar een hoger niveau wilt tillen zul je ze toch echt moeten nemen.
Helemaal mee eens, iedereen is anders en daarom is het ook onmogelijk om met iedereen vrienden te kunnen worden... er zijn altijd wel mensen die je mag en mensen die je totaal niet mag.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:30 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Dit is het punt TS. Je zegt dat je met mensen praat. Ik praat met vele mensen. Dat wil echt niet zeggen dat ik met al deze mensen vrienden ga worden. Hiervoor moet er een klik zijn.
Hoe verlopen die gesprekken met mensen? Heb je daadwerkelijk plezier als je met deze mensen praat, of moet je elke keer opnieuw verzinnen waar je het nou weer over moet gaan hebben. Het zijn pas potentiele vrienden als de gesprekken vanzelf lijken te verlopen.
Wanneer dit het geval is, is er een reden voor beiden om af te spreken. Ook dan moet er echter nog steeds moeite worden gedaan om daadwerkelijk vrienden te worden.
Wat gek, ik heb dat precies andersom ervaren... niet met je hoofd boven het maaiveld uitsteken, gewoon normaal zijn, expres fouten maken, want anders ben je de enige die het 'gewoon kan'...quote:Op dinsdag 28 juli 2009 03:27 schreef Nomad404 het volgende:
...
Ik ben in mijn jeugd namelijk nogal gepest, de enigste manier om mezelf op de basisschool te handhaven was goed presteren en de beste/snelste/sterkste te zijn.
...
Op een een of andere manier ben ik te eigenwijs om me in een hoekje te laten drukken. Ik voelde maar een manier om me niet te laten kennen, de beste of zeer goed zijn. Op de basis school heb ik zeker de helft van de tijd docenten gehad die me alleen maar konden vertellen hoe slecht ik het deed (maar die stonden dan ook dronken voor de klas...). En het slecht doen zou de "rest" gelijk geven en dat kwam me mijn eer te na.quote:Wat gek, ik heb dat precies andersom ervaren... niet met je hoofd boven het maaiveld uitsteken, gewoon normaal zijn, expres fouten maken, want anders ben je de enige die het 'gewoon kan'...
Ik kan me wel voorstellen dat (vooral voor jongens) lichamelijk de sterkste/beste/snelste zijn helpt, maar ik als meisje had daar sowieso geen kans op.
Wat voor werk doe je dan...?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:22 schreef Nomad404 het volgende:
Maar om even weer terug te komen op de vraag van Catbert.
Ik heb niet stil gezeten, zeker niet. Ik ben lid geweest bij een dans vereniging. Heb daar een heel leuk meisje leren kennen. Helaas waren haar ouders het niet eens met mijn werk en dat was dan dat. Het dansen ben ik mee gestopt omdat het niet meer naast mijn werk te plannen was.
Onlangs ben ik lid geworden van een sportvereniging, deels voor de beweging en het avontuur maar ook om wat contacten op te doen natuurlijk.
quote:Op maandag 11 februari 2008 18:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ze die interesse tonen moet je sterk blijven en hun nieuwsgierigheid bevredigen.
Laat zien wie je bent. Dat is de enige manier om vrienden te krijgen.
Waarom was het geen succes?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 20:31 schreef TripleEspresso het volgende:
Waar ik net als jullie mee zit is, hoe maak je vrienden zonder al vrienden te hebben? Ik ben wel eens in mijn eentje uitgegaan, maar dit was geen succes.
Ik ben in verschillende tenten geweest, maar stond daar maar een beetje in mijn eentje, terwijl iedereen om me heen met andere mensen in groepjes stond. Het voelt dan alsof je door iedereen wordt aangekeken. Misschien dat het toeval was hoor, maar ik heb niemand gezien die daar ook in zijn eentje was.quote:
Hoe reageer jij dan als iemand je zo'n gesloten antwoord op jouw open vraag geeft?quote:Op zondag 2 augustus 2009 11:38 schreef TripleEspresso het volgende:
Als je dan iemand tegenkomt die je nog kent van de middelbare school ofzo, dan vragen ze "Met wie ben je hier?" Als ik dan vertel dat ik 'toevallig vandaag' in mijn eentje ben, dan wordt je een beetje lacherig aangekeken.
Zo herkenbaar.quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:02 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik lees even mee zonder meteen een enorm verhaal te posten. Mijn verhaal is hetzelfde als vele die hierboven al gepost zijn. Mijn hele leven alleen, moeite met contacten leggen, kan soms moeilijk gesprekken gaane houden en ik sluit mezelf af als ik ook maar eventjes het gevoel heb dat ik er niet bij hoor.
Dat laatste is mijn grootste probleem. Ik heb hele lieve collega's die allemaal ontzettend sociaal naar elkaar toe zijn, maar als ik ook maar eventjes het gevoel heb dat ik een vijfde wiel aan de wagen ben, dan sluit ik mezelf volledig af, stop mijn kop in het zand en doe alsof ik er niet ben. Het lukt me gewoon soms domweg niet om te praten, ik weet dan niet waarover.
Zoals hierboven al werd opgemerkt: minder denken meer genieten van het leven. Ik ga, als ik mezelf afsluit, in mijn hoofd leven en mezelf afstraffen. Het is dan moeilijk om eruit te komen.
Ik heb tegen een aantal mensen verteld dat ik zo eenzaam ben, maar veel ben ik daar in ieder geval niet meer opgeschoten. Het is op zich best fijn als een paar mensen het weten, om er eens voor uit te komen. Maar je wordt er in ieder geval niet minder eenzaam van.
Sorry, voor het warrige verhaal. Ik zit sinds gisteravond om exact deze redenen weer in een zware dip en mijn hoofd is iets te chaotisch om alles overzichtelijk neer te typen
Voor zover ik het heb meegemaakt gaat het gesprek dan nog 2 minuten door en dan zegt hij/zij iets in de trant van "ik ga nog ff ergens anders heen, tot ziens".quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:13 schreef wittesneeuw het volgende:
[..]
Hoe reageer jij dan als iemand je zo'n gesloten antwoord op jouw open vraag geeft?
(ik kan het niet voor jou zeggen maar voor mij geldt: lacherig aankijken, weglopen en iemand zoeken die mijn gezelschap wel op prijs stelt, want die ander heeft daar blijkbaar geen zin in)
Hoe reageerden die mensen die je het verteld hebt op dat je alleen was? En wat voor een relatie heb je met die mensen? Heeft het positieve of negatieve effecten gehad?quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:02 schreef bloempje-moi het volgende:
[...]
Ik heb tegen een aantal mensen verteld dat ik zo eenzaam ben, maar veel ben ik daar in ieder geval niet meer opgeschoten. Het is op zich best fijn als een paar mensen het weten, om er eens voor uit te komen. Maar je wordt er in ieder geval niet minder eenzaam van.
[...]
In de tijd dat ik in de horeca werkte ging ik regelmatig alleen uit, maar dat was vrij makkelijk omdat ik iig altijd met mijn collega's kon kletsen. En als je er dan toch al alleen bent raak je vaak sneller met anderen aan de praat dan wanneer je al met wat vrienden bent.quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:47 schreef TripleEspresso het volgende:
[..]
Voor zover ik het heb meegemaakt gaat het gesprek dan nog 2 minuten door en dan zegt hij/zij iets in de trant van "ik ga nog ff ergens anders heen, tot ziens".
Ik weet niet hoe ik hierop zou moeten reageren, het is voor mijn gevoel ook niet normaal om in je eentje uit te gaan, of is dat een vooroordeel?
Oh, zeker geen negatieve reacties hoor. Zoiets vertel ik alleen aan mensen waarvan ik weet dat ze er niet negatief op reageren. Twee van hen herkenden het gevoel en ik heb het er ook wel met ze over gehad. Zij zijn er goed uitgekomen en we hebben gesproken over hoe dat moest. Het verschil is alleen met hen dat ik een heel ander karakter heb. Zij zijn schattig, bubbly en heel out-going. Ik niet. Ik straal iets negatiefs uit geloof ik en ben niet iemand waarop mensen meteen positief reageren. Dat uitstralen heb ik natuurlijk wel een eigen aandeel in, maar het is mij tot op heden nog niet gelukt om het te veranderen. Soms gaat het daarentegen heel goed. De manier waarop ik met mensen omga heeft erg te maken met hoe ik mij voel. En dat hangt weer (deels) af van hoe ik mensen omga. Een irritant cirkeltje dusquote:Op zondag 2 augustus 2009 13:52 schreef TripleEspresso het volgende:
[..]
Hoe reageerden die mensen die je het verteld hebt op dat je alleen was? En wat voor een relatie heb je met die mensen? Heeft het positieve of negatieve effecten gehad?
Dat herken ik ook wel ja. Het lijkt ook wel of er nooit andere mensen alleen zitten in de kroeg.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:18 schreef Maartel het volgende:
[..]
In de tijd dat ik in de horeca werkte ging ik regelmatig alleen uit, maar dat was vrij makkelijk omdat ik iig altijd met mijn collega's kon kletsen. En als je er dan toch al alleen bent raak je vaak sneller met anderen aan de praat dan wanneer je al met wat vrienden bent.
Nu ik er een paar jaar 'uit' ben geweest en eigenlijk niemand meer goed ken in de plaatselijke kroegen is het een stuk lastiger. In m'n eentje in een kroeg vermaak ik me nou niet echt, en als ik alleen uitga is het dan ook vooral vanuit een accute behoefte om nieuwe mensen te ontmoeten.. Maar dan zit je daar dus met het idee "ik wil vrienden maken (of meer) en zo snel mogelijk" en voelt de avond als een verspilling van energie en geld als je uiteindelijk niemand hebt gesproken. Da's én erg demotiverend, maar 't helpt ook voor geen meter want een uitstraling van "ik ben hier alleen, wie komt me uit m'n eenzaamheid verlossen" trekt nou niet direct mensen aan.
Dat valt me opzich nog redelijk mee, maar ik ga ook niet snel zonder reden een wildvreemde aanspreken van "hey, alles goed?". Als iemand dat bij mij zou doen zou ik ook denken "wat moet je?", of er vanuit gaan dat ik versierd word.quote:Op zondag 2 augustus 2009 16:56 schreef TripleEspresso het volgende:
[..]
Dat herken ik ook wel ja. Het lijkt ook wel of er nooit andere mensen alleen zitten in de kroeg.
Want andere mensen kunnen niet alleen maar uit zijn op een gezellig gesprek?quote:Op zondag 2 augustus 2009 20:32 schreef Maartel het volgende:
Als iemand dat bij mij zou doen zou ik ook denken "wat moet je?", of er vanuit gaan dat ik versierd word.
Ik denk dat dit zeker wel een vooroordeel te noemen is, want wie is hier de persoon die denkt dat het niet normaal is om alleen ergens naartoe te gaan? Het zegt dus niets over wat andere mensen denkenquote:Op zondag 2 augustus 2009 13:47 schreef TripleEspresso het volgende:
Ik weet niet hoe ik hierop zou moeten reageren, het is voor mijn gevoel ook niet normaal om in je eentje uit te gaan, of is dat een vooroordeel?
Mja, die ander is dan wellicht bezig met een gezellig gesprek terwijl jij al denkt "zal ik al in aanmerking komen om hier een vriendschap uit te slepen?".. dat werkt dan ook niet erg lekker.quote:Op zondag 2 augustus 2009 21:36 schreef wittesneeuw het volgende:
Want andere mensen kunnen niet alleen maar uit zijn op een gezellig gesprek?
Bij alleen naar bijv. een film gaan kan ik me nog wel wat voorstellen, omdat je dan voor de film gaat, en die alleen net zo prima kunt waarderen. Uitgaan gaat (naar mijn idee) helemaal om het sociale aspect.quote:Ik denk dat dit zeker wel een vooroordeel te noemen is, want wie is hier de persoon die denkt dat het niet normaal is om alleen ergens naartoe te gaan? Het zegt dus niets over wat andere mensen denken
Ik ervaar dat precies hetzelfde. Ik heb het gevoel dat alleen uitgaan en alleen dingen ondernemen lastig is en niet fijn voor jezelf.quote:Op zondag 2 augustus 2009 21:51 schreef Maartel het volgende:
Bij alleen naar bijv. een film gaan kan ik me nog wel wat voorstellen, omdat je dan voor de film gaat, en die alleen net zo prima kunt waarderen. Uitgaan gaat (naar mijn idee) helemaal om het sociale aspect.
Kan ik een leuke avond uit hebben zonder enig sociaal contact? Nee.
Met andere woorden: als ik een avond alleen naar een kroeg ga doe ik dat volkomen met de hoop mensen te ontmoeten/contacten te maken. Waar die anderen in een bioscoop/bij een concert/etc nog een Maartel aan zouden treffen die zich prima vermaakte, en daarmee een gesprekje aan zouden knopen, daar ben ik in de kroeg alleen iemand die zich volkomen verveelt totdat hij enige vorm van aandacht krijgt. Dat is toch een minder handige/prettige/gelijkwaardige basis om met mensen in contact te komen.
Heb je nu al iets ondernomen kwa studenten- of sportvereniging?quote:Op zondag 2 augustus 2009 22:39 schreef benzin het volgende:
Ik ervaar dat precies hetzelfde. Ik heb het gevoel dat alleen uitgaan en alleen dingen ondernemen lastig is en niet fijn voor jezelf.
Herkenbaar. Ik ben ook totaal niet spontaan in mijn contacten. Soms wel hoor, maar heel vaak kost het mij moeite. En ik merk dat je dan al snel buiten de boot valt als je het in een gesprek opneemt tegen iemand die wel heel gemakkelijk of spontaan praat.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 21:17 schreef Maartel het volgende:
Wat mij persoonlijk ook wel parten speelt, geloof ik, is dat het voor mij nooit echt natuurlijk gaat:
ik denk als ik iemand ontmoet eigenlijk nooit "goh, het lijkt me wel gezellig om hiermee wat te gaan drinken/samen te eten/iets te doen" (tenzij ik verliefd ben), dus als ik zoiets voorstel is het puur 'strategisch' (oja, dit hoor ik te vragen, en dan worstel ik me door x etentjes heen en dan heb ik er een vriend bij). Het voelt vaak meer als een opgave/investering dan dat ik er enigszins iets uithaal, dus dat verhoogt de drempel nogal..
Ja, dat zijn goede tips.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:06 schreef Robin1982 het volgende:
hey,
Ik denk dat je gewoon niet de goeie mensen tegenkomt. Als je naar jezelf kijkt en bijv een hobby neemt, ga hier dan is dieper op in. Is je hobby bijv fotograferen. Ga is naar een cursus/bijeenkomst over fotograferen. Zo leer je mensen kennen waarmee je al een leuk gespreksonderwerp hebt. Zie je iemand fotograferen, ga naar hem toe en je zal zien dat je zo een uur staat te kletsen over je hobby.
Iedereen praat graag over dingen die hun intresseren, zoek dus mensen met dezelfde interesse's.
Succes
Beetje oud topic van jezelf weer, Ruim 1.5 jaar verder, en hoe gaat het nu?quote:Op zondag 2 augustus 2009 22:39 schreef benzin het volgende:
[..]
Ik ervaar dat precies hetzelfde. Ik heb het gevoel dat alleen uitgaan en alleen dingen ondernemen lastig is en niet fijn voor jezelf.
Welke ontwikkelingen?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 09:54 schreef Grumpey het volgende:
Er zijn meedere topics van benzin geloof ik, is het handig om deze centraal in 1 topic te houden? Want ik volg graag je ontwikkelingen maar dit topic was me totaal ontgaan bijvoorbeeld.
Een oplossing die mij heeft geholpen in het relativeren van alles is daadwerkelijk te beseffen dat ik ook best graag alleen ben. Tijdens een disco kwam ik er achter dat ik eigenlijk net zo graag gewoon thuis een boek lees of internet/game. Als ik thuis zit voel ik me dus juist niet alleen, want ik weet dat ik elk moment iemand kan opbellen om te sporten of iets anders te ondernemen, ook al zijn het slechts kennissen en geen echte vrienden. De moment waarop ik me alleen voel zijn juist de momenten dat ik in een groep zit en andere mensen veel plezier zie maken (evt met partner). Ik doe vrolijk mee en (bijna) iedereen vind me een aardige gozer, maar ondertussen weet ik dat ik bij elk van hen nummer 30 ben op hun lijstje 'welke kennis/vriend neem ik mee naar een onbewoond eiland'.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 03:27 schreef Nomad404 het volgende:
Heeft een van jullie hier ook ervaring mee en dan met name hoe je het oplost. Want het eet aan me.
Ja. Die meerdere topics worden veroorzaakt door mensen die na hele lange tijd topics omhoog schoppen om te vragen hoe het gaat terwijl er een nieuwere liep. Ik raak zelf ook af en toe het spoor kwijt en mis mijn eigen topicsquote:Op woensdag 26 augustus 2009 09:54 schreef Grumpey het volgende:
Er zijn meedere topics van benzin geloof ik, is het handig om deze centraal in 1 topic te houden? Want ik volg graag je ontwikkelingen maar dit topic was me totaal ontgaan bijvoorbeeld.
Dat is een goede vraag, het gaat allemaal wat moeizaam inderdaad. Het positieve is dat ik veel verder ben dan een paar jaar geleden, dat scheelt al een hoop.quote:
Zo ver in een paar jaar, poe poe.quote:Op zondag 30 augustus 2009 11:58 schreef benzin het volgende:
Dat is een goede vraag, het gaat allemaal wat moeizaam inderdaad. Het positieve is dat ik veel verder ben dan een paar jaar geleden, dat scheelt al een hoop.
Je zit jezelf gewoon excuses aan te praten. Ik ben een paar maanden terug in m'n eentje op dansles gegaan. Vond ik ook eng. Heb nu een groepje van een man of 5 waarmee ik regelmatig naar feestjes ga. Niet om op te scheppen ofzo, maar het is geen kwestie van "makkelijk zijn", je moet jezelf gewoon een schop geven en iets gaan doen.quote:Het is volgens mij voor mij niet zo makkelijk als voor jou en het heeft dan ook (helaas) een hoop tijd nodig.
Goede post. Ik merk zelf ook dat ik het soms meer naar meer zin heb in m'n eentje, lekker hangen achter de computer, een boek lezen, gamen whatever dan in een disco / kroeg rondhangen. Om dat dan meteen sociaal gestoord te noemen? Gaat een beetje ver wat mij betreft, maar dan nog maakt het me niet uit. Ik doe liever dingen waar ik me zelf goed bij voel dan dingen waar ik geen zin in heb.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 02:13 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Een oplossing die mij heeft geholpen in het relativeren van alles is daadwerkelijk te beseffen dat ik ook best graag alleen ben. Tijdens een disco kwam ik er achter dat ik eigenlijk net zo graag gewoon thuis een boek lees of internet/game. Als ik thuis zit voel ik me dus juist niet alleen, want ik weet dat ik elk moment iemand kan opbellen om te sporten of iets anders te ondernemen, ook al zijn het slechts kennissen en geen echte vrienden. De moment waarop ik me alleen voel zijn juist de momenten dat ik in een groep zit en andere mensen veel plezier zie maken (evt met partner). Ik doe vrolijk mee en (bijna) iedereen vind me een aardige gozer, maar ondertussen weet ik dat ik bij elk van hen nummer 30 ben op hun lijstje 'welke kennis/vriend neem ik mee naar een onbewoond eiland'.
Dat is inderdaad zo. Wat of wie kan je zijn om het leven van anderen te verrijken. Als je een neger bent is dat makkelijk want die zijn 'in'. Als je een dikke vette criminele clown bent doe je het ook goed, want dan ben je grappig en dan gebeurt er altijd wat. Dit heeft ook wel betrekking op mij (niet van dat dikke criminele clown, maar ik bedoel de stelling). Dan vraag ik me toch af wat anderen in mij zagen/zien die wel met mij omgaan want zo bijzonder ben ik nie ;'(quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 23:23 schreef wessh63 het volgende:
het belangrijkste bij vrienden maken is entertainen. als mensen vrienden met je worden of je mee uit vragen of wat dan ook doen ze dat echt niet voor jouw. dat doen ze voor zichzelf. speel gewoon op ze in, geef complimentjes wees grappig enz.
Klinkt erg herkenbaar.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 02:13 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Een oplossing die mij heeft geholpen in het relativeren van alles is daadwerkelijk te beseffen dat ik ook best graag alleen ben. Tijdens een disco kwam ik er achter dat ik eigenlijk net zo graag gewoon thuis een boek lees of internet/game. Als ik thuis zit voel ik me dus juist niet alleen, want ik weet dat ik elk moment iemand kan opbellen om te sporten of iets anders te ondernemen, ook al zijn het slechts kennissen en geen echte vrienden. De moment waarop ik me alleen voel zijn juist de momenten dat ik in een groep zit en andere mensen veel plezier zie maken (evt met partner). Ik doe vrolijk mee en (bijna) iedereen vind me een aardige gozer, maar ondertussen weet ik dat ik bij elk van hen nummer 30 ben op hun lijstje 'welke kennis/vriend neem ik mee naar een onbewoond eiland'.
Je maakt er een hele studie van?quote:Op dinsdag 1 september 2009 00:29 schreef Krambo het volgende:
interessant onderwerp, ik ga het topic de komende dagen eens doorlezen en dan reageren
In deze optiek, en die van Knipoogje, is vriendschap gewoon een consumptiegoed wat je gebruikt op de momenten dat jij er zelf behoefte aan hebt. Eigenlijk het eindresultaat van de individualistische samenleving van de laatste decennia.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:48 schreef Maartel het volgende:
[..]
Klinkt erg herkenbaar.
Alleen het lastige (in mijn geval) is dat ik af-en-toe wel ineens momenten heb waar ik behoefte heb iets 'samen' te doen (of gewoon behoefte heb aan een luisterend oor) en als je de rest van het jaar altijd 'op je gemak' alleen thuis zit, heb je op dat soort momenten amper vrienden waar je bij terecht kunt.
Waar leid je uit mijn woorden af dat ik daar zo over denk?quote:Op dinsdag 1 september 2009 11:11 schreef Grumpey het volgende:
[..]
In deze optiek, en die van Knipoogje, is vriendschap gewoon een consumptiegoed wat je gebruikt op de momenten dat jij er zelf behoefte aan hebt. Eigenlijk het eindresultaat van de individualistische samenleving van de laatste decennia.
Echter, echte vriendschap werkt zo niet, en vraagt ook opoffering, energie en moeite. Het denken aan een ander waarbij je je eigen gedachten even opzij zet. Dat is een kunst die veel mensen tegenwoordig steeds meer aan het verliezen zijn helaas.
Ik hoop het. Op zich denk ik dat het wel moet gaan lukken, ik weet alleen nog niet wanneer.quote:Op woensdag 2 september 2009 16:18 schreef Stephan1237 het volgende:
Ik volg ook al eventjes je topics Benzin, zoals je nu schrift/typt maak je veel vorderingen, blijf gewoon je best doen en je krijgt leuke mensen te ontmoeten
Juist het corps.. Dan kom je een beetje van dit gelul afquote:Op maandag 11 februari 2008 17:58 schreef DroogDok het volgende:
Als je mensen wil ontmoeten kun je denk het best lid worden van een vereniging.
Neem dan wel een normale en niet het corps.
Het gaat goed. Ik voel me lichamelijk en geestelijk stabieler dan ik me in maanden heb gevoeld. Nog steeds wat eenzaam enzo, maarja.quote:
Je ziet/voelt vanzelf dat het steeds beter met je gaat. Ga zo doorquote:Op maandag 26 oktober 2009 20:56 schreef benzin het volgende:
[..]
Het gaat goed. Ik voel me lichamelijk en geestelijk stabieler dan ik me in maanden heb gevoeld. Nog steeds wat eenzaam enzo, maarja.
Ik ben een hoop met mijn werk en mijn opleiding bezig en ik lees veel. En als je gewoon bezig blijft valt die eenzaamheid minder op. En ik weet dat het allemaal wel goed gaat komen, ik weet alleen nog niet wanneer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |