Aha. Nouja, goed, als je iets aan mij wilt vragen dat ook relevant is voor dit topic, ga je gang zou ik zeggen.quote:Op maandag 16 februari 2009 20:55 schreef SpecialK het volgende:
Hoeft niet prive te zijn aangezien ik specifiek doel op onderwerpen die in dit topic zijn besproken.
Zou je zo vriendelijk willen zijn één of meer van die posts waarin jij vindt dat hij mij "corrigieert" te quoten, dan kan ik erop ingaan.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:01 schreef SpecialK het volgende:
Nou ik ben aardig nieuwsgierig naar de vastheid van iemands standpunten. Vooral aangezien je recentelijk bijvoorbeeld een Iblis nog als "wijs man" aanduidde. Ik vraag me dan af of je wellicht dan anders gaat kijken naar de dingen waar hij je op corrigieerde een jaar geleden.
Of ben ik nou helemaal van den pot gerukt?
quote:Op donderdag 6 maart 2008 10:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Omdat er een directe koppeling blijkt tussen alles wat wij ‘hoger’ noemen en de fysieke grijze kwab die we hersenen noemen. Een beschading leidt tot het verlies van muzikaal vermogen, van omgangsvormen, van taal, et cetera. Alle geestelijke vermogens lijken direct te gerelateerd te zijn aan onze hersenen. In die zin vind ik het naïef (d.w.z. naïef in de betekenis van ‘oprecht, onschuldig, direct, onvervalst) om een geest te veronderstellen.
Ik kan me voorstellen dat je het doet, net zoals je denkt dat de zon om de aarde draait, omdat het misschien zo lijkt. Maar bij nader inzien blijkt beide niet heel erg logisch.
Eerlijk gezegd heb ik me nog niet zo verdiept in de bewijsstukken. Ik vond het best aannemelijk klinken.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:15 schreef SpecialK het volgende:
Ik ben benieuwd naar de bewijsstukken
Van Lommel is cardioloog hoor.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:12 schreef Waris7 het volgende:
Ik begrijp niet waarom je vindt dat hij mij daar corrigeert. Hij noemt het alleen naïef dat ik geloof in de geest. Het voorbeeld dat hij aanhaalt over de hersenen klinkt aannemelijk, maar niet als je gelooft zoals bijvoorbeeld Pim van Lommel (neuroloog!) dat de hersenen niet de veroorzaker zijn van het bewustzijn (cq intelligentie), maar slechts een 'ontvanger' (beste woord dat ik kon vinden) ervan. Ik geloof dat ons bewustzijn opgevangen wordt door de hersenen, zoals het signaal van televisie of radio door een televisie- of radiotoestel wordt opgevangen.
Verrek, hij is inderdaad cardioloogquote:Op maandag 16 februari 2009 21:25 schreef Iblis het volgende:
[..]
Van Lommel is cardioloog hoor.Dat is ook net het verschil. Neurologen zijn doorgaans een stuk minder enthousiast over Van Lommel.
Dat boek heb ik ook gelezen, en ik ben niet erg overtuigd, en vindt dat bij hem wel vaak de wens de vader van de gedachte is. Er was een tijd geleden een thread, in TRU notabene, HULDE aan Pim van Lommel! , die hierover ging.
Ik denk dat ik het meeste wat ik daarover te melden heb daar wel gemeld heb. Ik ben er niet op tegen om nog een keer hierover te discussiëren, maar liever niet verder in TRU. In aanvulling van die topic is denk ik een interview met Van Lommel nog wel interessant, waarover ook op evolutie.blog.com een post is, waarin een ‘echte’ neuroloog (Dick Swaab) aan het woord komt.
Wat ook in die post staat als naschrift, is dat er al wel vrij veel bekend is over herinneringen en hoe die op moleculair niveau ontstaan.
Het idee dat er een soort strijd en selectie is onder dieren is niet nieuw. Augustinus kun je ook opvoeren wat dat betreft.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:51 schreef Triggershot het volgende:
Natuurlijke selectie was toch al eeuwen bekend onder de moslims voordat Darwin er was of heb ik het nu mis?
Mwuah, nee, niet echt. Ik had ook met name de werken van Jahiz en Augustinus in me hoofd, met name werken die direct door de Grieken zijn overgenomen, bekritiseerd of aangevuld. Ook geleerden zoals Ibn Farabi, Ibn Khaldun etc waar jij mij ook wel bekend bent. Daarmee zou ik de stelling in de TT al durven te ontkrachten, omdat het een hartstikke krom redenering zou zijn.quote:Op maandag 16 februari 2009 22:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het idee dat er een soort strijd en selectie is onder dieren is niet nieuw. Augustinus kun je ook opvoeren wat dat betreft.
Dat wil niet zeggen dat Darwin het gejat heeft van b.v. Augustinus of Al-Jahiz, soms willen apologeten zoiets opvoeren om te zeggen ‘zie, het was er allemaal al’; dit is niet zo. Maar ook Darwin had nog grote gaten in zijn theorie (DNA is natuurlijk van vitaal belang).
Veel ideeën zijn al eerder geweest, Democritus had al een idee voor een atoomtheorie, maar natuurlijk nog niet uitgewerkt.
Of had jij een tamelijk concrete versie in gedachten?
Harun Yahya? Doe is wel heeeeeeel erg met zijn beweringen.quote:Op maandag 16 februari 2009 22:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mwuah, nee, niet echt. Ik had ook met name de werken van Jahiz en Augustinus in me hoofd, met name werken die direct door de Grieken zijn overgenomen, bekritiseerd of aangevuld. Ook geleerden zoals Ibn Farabi, Ibn Khaldun etc waar jij mij ook wel bekend bent. Daarmee zou ik de stelling in de TT al durven te ontkrachten, omdat het een hartstikke krom redenering zou zijn.
Waar ik me vooral over verbaas is dat soortgelijke theorieën in het Kalifaat en het Sultanaat wel geaccepteerd ( lees : gedoogd werd ) , maar er nu in de moslimlanden grote weerstand tegen in.
Niet alleen religieuze apologeten, maar helaas wordt evolutie ook wel vaak door atheïsten misbruikt om aan te tonen dat 'de hemel' & God niet zo bestaan, is in mijn ogen net zo krom en subjectief als wat de apologeten doen.
Als ik naar de werken van Harun Yahya kijk bijvoorbeeld is het echt in zijn eigen droomwereld leven waarin hij claimt dat 21e eeuwse wetenschap Darwin en zijn evolutietheorie niet meer serieus kan nemen, dat ze nu allemaal herzieningen ontwikkelen zoals Neo-Darwinisme etc.
(Uit het darwin dosier van het Reformatorisch Dagblad: Darwinisme als wortel van alle kwaad)quote:De stelling van Darwin dat er dieren strijden om te overleven, waarbij de sterkste het wint, heeft onder mensen veel kwaad aangericht, stelt Harun Yahya. „Gewelddadige ideologieën zoals racisme, fascisme en communisme, baseren zich in feite op de misleiding van het Darwinisme.” En dat zou de bron zijn van alle kwaad en geweld in de wereld. „Neem het Darwinisme weg, en er bestaat geen gewelddadige filosofie meer.”
In de optiek van Harun Yahya zijn de aanslagen van 9/11 op de Twin Towers in New York dan ook niet door moslimextremisten, maar door darwinisten gepleegd. „De drie goddelijke religies die wereldwijd de meeste aanhangers hebben, de islam, het christendom en het jodendom, verzetten zich allemaal tegen geweld.”
Ga je nu KoningDavid nadoen de roept dat de christenen de Big Bang voorspeld hebben?quote:Op maandag 16 februari 2009 21:51 schreef Triggershot het volgende:
Natuurlijke selectie was toch al eeuwen bekend onder de moslims voordat Darwin er was of heb ik het nu mis?
Waar zie je dat?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:40 schreef Kees22 het volgende:
Grieken die iets overgenomen zouden hebben van Yahiz of AugustinusDe klassieke Griekse cultuur was toch al ten einde toen de islam gesticht werd?? Of op zijn minst op haar retour.
Nee?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ga je nu KoningDavid nadoen de roept dat de christenen de Big Bang voorspeld hebben?
Hier:quote:
Waarbij ik moet toegeven, dat ik blind aangenomen heb dat Jahiz een moslimgeleerde was.quote:Op maandag 16 februari 2009 22:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mwuah, nee, niet echt. Ik had ook met name de werken van Jahiz en Augustinus in me hoofd, met name werken die direct door de Grieken zijn overgenomen, bekritiseerd of aangevuld. Ook geleerden zoals Ibn Farabi, Ibn Khaldun etc waar jij mij ook wel bekend bent. Daarmee zou ik de stelling in de TT al durven te ontkrachten, omdat het een hartstikke krom redenering zou zijn.
Volgens mij kan men geloven wat men zelf wil.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:47 schreef qwertysss336 het volgende:
Als je gelooft dat de mens na zijn dood naar de Hemel (of de Hel of het Vagevuur) gaat, dan kan je toch onmogelijk ook geloven dat de mens afstamt van de aap? Want dat zou dan betekenen dat ergens in de evolutie van de aap naar de mens, een punt is waar een soort (of eigenlijk zelfs een individu) meer aap dan mens is (en dus niet naar de Hemel kan gaan), maar (één van) de daaropvolgende soort(en) (of eigenlijk zelfs het daaropvolgende individu) wel naar de Hemel gaat (, want meer mens dan aap). Ergens moet dus de grens getrokken worden, en dat lijkt me op zijn minst arbitrair, zo niet ondoenlijk. Feit is echter dat er christenen zijn die zowel in een Hemel voor gestorven mensen geloven als in evolutie, hoe zien zij dit dan?
Die Christenen neem ik denk ik bijna net zo snel serieus als die briljante posts van jou.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ga je nu KoningDavid nadoen de roept dat de christenen de Big Bang voorspeld hebben?
Hij heeft wel een punt. Geen Christen die gelooft dat eencellige wezens naar de hemel gaan, maar waar ligt dan de grens als je in evolutie en de bijbel gelooft?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Volgens mij kan men geloven wat men zelf wil.
Het hoeft ook niet per definitie niet waar te kunnen zijn dat er sprake is van en evolutie en naar de hemel gaan.
Dat ligt voor iedereen verschillend. Het zou prima kunnen dat evolutie slechts plaatsvindt tot een bepaald moment of vanaf een bepaald moment.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:57 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt. Geen Christen die gelooft dat eencellige wezens naar de hemel gaan, maar waar ligt dan de grens als je in evolutie en de bijbel gelooft?
Oh, ik las daar onzorgvuldig, dat is inderdaad niet zo logisch. Van is daar eerder van toepassing. Het punt van Triggershot staat echter: er zijn genoeg oude Christen- en Moslimdenkers te vinden die ook een evolutie-gedachte hanteerden.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hier:
[..]
Waarbij ik moet toegeven, dat ik blind aangenomen heb dat Jahiz een moslimgeleerde was.
De ziel is, voor de Katholieken althans, nog wel iets wat God alleen de homo sapiens toekent.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:57 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt. Geen Christen die gelooft dat eencellige wezens naar de hemel gaan, maar waar ligt dan de grens als je in evolutie en de bijbel gelooft?
De mens stamt niet af van de aapquote:Op maandag 11 februari 2008 00:47 schreef qwertysss336 het volgende:
Als je gelooft dat de mens na zijn dood naar de Hemel (of de Hel of het Vagevuur) gaat, dan kan je toch onmogelijk ook geloven dat de mens afstamt van de aap? Want dat zou dan betekenen dat ergens in de evolutie van de aap naar de mens, een punt is waar een soort (of eigenlijk zelfs een individu) meer aap dan mens is (en dus niet naar de Hemel kan gaan), maar (één van) de daaropvolgende soort(en) (of eigenlijk zelfs het daaropvolgende individu) wel naar de Hemel gaat (, want meer mens dan aap). Ergens moet dus de grens getrokken worden, en dat lijkt me op zijn minst arbitrair, zo niet ondoenlijk. Feit is echter dat er christenen zijn die zowel in een Hemel voor gestorven mensen geloven als in evolutie, hoe zien zij dit dan?
Er bestaan toch ook geluidsgolven en elektromagnetische velden? Verder kennen we zwaartekracht. Allemaal zaken die je niet echt ‘vaste materie’ kunt noemen. De evolutietheorie doet hier verder niet veel uitspraak over, omdat dit vakgebied zich beperkt tot de aanpassing van reeds bestaande levensvormen, en niet over de totstandkoming van leven gaat.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 08:40 schreef JeanPaulvdveeken het volgende:
Klopt mensen stammen niet af van de aap.Ik geloof wel dat na de schepping dieren gingen aanpassen aan het klimaat en de leefomgeving.In de bijbel staat beschreven dat God's werk doorgaat,zelfs nu nog zie je nieuwe diersoorten!.Men die in de gehele evolitietheorie gelooft,zou nooit in geesten of in de geestenwereld kunnen geloven omdat dat niet uit een vaste materie bestaat.
Wat doen ze zoal om ‘hun zin te krijgen’, en wie zijn er van de evolutietheorie afgestapt?quote:Ik geloof dat er een geestenwereld bestaat,maak dit zelf mee.Ik lees regelmatig boeken over de evolutietheorie,en je lees vaak dat darmwin aanhangers er alles aan doen om toch hun zin te krijgen.Vele bekende wetenschappers zijn allang van de evolutietheorie afgestapt omdat het gewoon niet kan,er moet een shepper aan de pas zijn gekomen.
Nee, je neemt aan dat de huidige apen en wij een gemeenschappelijke voorouder hebben. Op zich kun je die voorouder een aap(-achtige) noemen, maar het was niet een nu-bestaande aap zoals de Chimpansee of Bonobo.quote:Kortom als je in de evolutietheorie gelooft,geloof je ook dat je van APEN afstamt,en wij zijn geen aapjes,daar ben ik van overtuigd!
Darwinaanhangers doen alles om hun zin te krijgen? Dit zegt iemand die alle wetenschappelijke argumenten voor evolutie wegschopt omdat het (volgens jou) niet valt te verenigen met een of ander oud boek?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 08:40 schreef JeanPaulvdveeken het volgende:
Klopt mensen stammen niet af van de aap.Ik geloof wel dat na de schepping dieren gingen aanpassen aan het klimaat en de leefomgeving.In de bijbel staat beschreven dat God's werk doorgaat,zelfs nu nog zie je nieuwe diersoorten!.Men die in de gehele evolitietheorie gelooft,zou nooit in geesten of in de geestenwereld kunnen geloven omdat dat niet uit een vaste materie bestaat.Ik geloof dat er een geestenwereld bestaat,maak dit zelf mee.Ik lees regelmatig boeken over de evolutietheorie,en je lees vaak dat darmwin aanhangers er alles aan doen om toch hun zin te krijgen.Vele bekende wetenschappers zijn allang van de evolutietheorie afgestapt omdat het gewoon niet kan,er moet een shepper aan de pas zijn gekomen.Kortom als je in de evolutietheorie gelooft,geloof je ook dat je van APEN afstamt,en wij zijn geen aapjes,daar ben ik van overtuigd!
Tot nu toe is de evolutietheorie een toch wat iets beter ondersteunde verklaring voor die nieuwe soorten, dan de verklaring die jij opgeeft.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 08:40 schreef JeanPaulvdveeken het volgende:
Klopt mensen stammen niet af van de aap.Ik geloof wel dat na de schepping dieren gingen aanpassen aan het klimaat en de leefomgeving.In de bijbel staat beschreven dat God's werk doorgaat,zelfs nu nog zie je nieuwe diersoorten!.
Geesten komen niet in de evolutietheorie voor, omdat die theorie daar gewoonweg niet over gaat.quote:Men die in de gehele evolitietheorie gelooft,zou nooit in geesten of in de geestenwereld kunnen geloven omdat dat niet uit een vaste materie bestaat.Ik geloof dat er een geestenwereld bestaat,maak dit zelf mee.
Bedoel je dat ze zo vervelend vaak met wetenschappelijk bewijs op de proppen komen? Dat is idd irritant als je gewoon lekker ongefundeerd in de rondte wilt lullen.quote:Ik lees regelmatig boeken over de evolutietheorie,en je lees vaak dat darmwin aanhangers er alles aan doen om toch hun zin te krijgen.
Vast dat jij een mooi lijstje hebt van al die bekende wetenschappers die van de evolutietheorie zijn afgestapt en vast dat jij die ook met ons wilt delen.quote:Vele bekende wetenschappers zijn allang van de evolutietheorie afgestapt omdat het gewoon niet kan,er moet een shepper aan de pas zijn gekomen.
quote:Kortom als je in de evolutietheorie gelooft,geloof je ook dat je van APEN afstamt,en wij zijn geen aapjes,daar ben ik van overtuigd!
Dat komt goed uit want dan zouden we de ziel heel precies in beeld kunnen brengen met speciale apperatuur.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:34 schreef Fragmonkey het volgende:
Een menselijk ziel is een elektro magnetisch veld. dus het zal misschien wel kunnen zijn dat er leven is na de dood maar wat zou dat dan kunnen zijn?
Het is pure onzin om te stellen dat "vele bekende" wetenschappers van de evolutietheorie zijn afgestapt. Het tegendeel is waar. Vanuit allerlei disciplines binnen de wetenschap is er veel en degelijk bewijs dat er evolutie plaatsvindt en plaats heeft gevonden. Noem eens een bekende wetenschapper dan die er vanaf is gestapt?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 08:40 schreef JeanPaulvdveeken het volgende:
Vele bekende wetenschappers zijn allang van de evolutietheorie afgestapt omdat het gewoon niet kan,er moet een shepper aan de pas zijn gekomen.Kortom als je in de evolutietheorie gelooft,geloof je ook dat je van APEN afstamt,en wij zijn geen aapjes,daar ben ik van overtuigd!
Dat kan ook!quote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat komt goed uit want dan zouden we de ziel heel precies in beeld kunnen brengen met speciale apperatuur.
Bepaalde hersenactiviteit waarnemen is nog wel heel wat anders dan een 'ziel' ontleden hoor dmv electronische apparatuur.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:54 schreef Fragmonkey het volgende:
[..]
Dat kan ook!
Met zo'n elektromagnetische pulse reader ding... kan ff niet op de naam komen.
Maar uiteindelijk blijft er een stroom vragen uit onstaan
Er zijn nog geen apparatuur om een "ziel" te ontleden... maar er is zeker sprake van elektromagnetische activiteit bij een menselijk"geest"quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:59 schreef Twerk het volgende:
[..]
Bepaalde hersenactiviteit waarnemen is nog wel heel wat anders dan een 'ziel' ontleden hoor dmv electronische apparatuur.
Hersenactiviteit inderdaad. Ziel en geest in deze context vind ik niet zo zinvol.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:21 schreef Fragmonkey het volgende:
[..]
Er zijn nog geen apparatuur om een "ziel" te ontleden... maar er is zeker sprake van elektromagnetische activiteit bij een menselijk"geest"
Dank je, Kees22. Dit is wat ik probeer te zeggen, maar dan eenvoudiger.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:45 schreef Kees22 het volgende:
Overigens kan ik het geloof van Waris7 nog wel rijmen met evolutie.
(Met je permissie, Waris7.)
Er bestaan onsterfelijke zielen die een (of meer) keren incarneren in een menselijk lichaam dan wel zich verbinden met of resoneren in een menselijk lichaam en uiteindelijk in de hemel komen.
Deze zielen wachten met incarneren tot er geschikte lichamen zijn. En die zouden best via evolutie ontstaan kunnen zijn.
Waarmee de TT ontkracht is!
Ik neem aan dat dit aannames zijn die verder nergens op gebaseerd zijn?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:45 schreef Kees22 het volgende:
Overigens kan ik het geloof van Waris7 nog wel rijmen met evolutie.
(Met je permissie, Waris7.)
Er bestaan onsterfelijke zielen die een (of meer) keren incarneren in een menselijk lichaam dan wel zich verbinden met of resoneren in een menselijk lichaam en uiteindelijk in de hemel komen. Deze zielen wachten met incarneren tot er geschikte lichamen zijn. En die zouden best via evolutie ontstaan kunnen zijn.
Waarmee de TT ontkracht is!
In mijn geval zijn ze, behalve dan een paar boekjes/artikelen die ik er hier en daar over gelezen heb en mijn eigen gedachten erover, nergens op gebaseerd. Maar om het nou 'aannames' te noemen vind ik ook weer incorrect, want dat klinkt net alsof ik er zelf helemaal niet over heb nagedacht.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:20 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit aannames zijn die verder nergens op gebaseerd zijn?
Waar heb ik dat ooit gezegd? Leugenachtig ventje...quote:Op maandag 16 februari 2009 23:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij doelt waarschijnlijk, in ongelukkige bewoordingen, op het feit dat Lemaître, de grondlegger van de oerknaltheorie is.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 23:48 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waar heb ik dat ooit gezegd? Leugenachtig ventje...
Zoals Twerk al zei, dat is gewoon hersenactiviteit, hetzelfde is ook gewoon te meten bij dieren. Het heeft niks met "de geest/ziel" in een religieuze context te maken.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:21 schreef Fragmonkey het volgende:
[..]
Er zijn nog geen apparatuur om een "ziel" te ontleden... maar er is zeker sprake van elektromagnetische activiteit bij een menselijk"geest"
Ik wil niet narrig doen of KoningDavid verdedigen, maar christenen die de Big Bang voorspeld hebben?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jawel, dat is waar.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:20 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit aannames zijn die verder nergens op gebaseerd zijn?
Een oude discussie over gelovigen die wetenschappelijke ontdekkingen claimen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik wil niet narrig doen of KoningDavid verdedigen, maar christenen die de Big Bang voorspeld hebben?
En dat is hetzelfde als zeggen dat ze de ontdekking 'voorspeld' hebben natuurlijk.quote:Op donderdag 19 februari 2009 01:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een oude discussie over gelovigen die wetenschappelijke ontdekkingen claimen.
Het is niet meer dan een hypocriete vorm van cherry picking. Maar daar hebben we het uitgebreid over gehad. En ik denk dat je het heel goed snapt aangezien je me clown noemt.quote:Op donderdag 19 februari 2009 12:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En dat is hetzelfde als zeggen dat ze de ontdekking 'voorspeld' hebben natuurlijk.![]()
En Lemaitre is inderdaad de grondlegger van de 'big-bang theorie', en hij was christen. Jij wilt dat gaan ontkennen? Doet het je zoveel pijn jongen?
Clown.
Ook theologisch gezien is er zeker wel ruimte om er een vrijere interpretatie op na te houden. En wat die aannames betreft; wat is níet op aannames gestoeld?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:41 schreef Waris7 het volgende:
[..]
In mijn geval zijn ze, behalve dan een paar boekjes/artikelen die ik er hier en daar over gelezen heb en mijn eigen gedachten erover, nergens op gebaseerd. Maar om het nou 'aannames' te noemen vind ik ook weer incorrect, want dat klinkt net alsof ik er zelf helemaal niet over heb nagedacht.
De mens is niet echt uniek als het om werelddominantie o.i.d. Wij zijn hier pas redelijk kort en onze 'wereldheersing' is relatief nog korter.quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:02 schreef Haushofer het volgende:
@Koningdavid:
Hoe zie jij het biologisch "alles behalve uniek zijn" van de menselijke soort in evolutionaire zin samengaan met de Christelijke notie van het uniek zijn van de mensheid? ( als "de kroon op de schepping"? )
Niet zoveel denk ik. Dat de wetenschap laat zien dat een geloof in God (intuïtief theïsme noemen ze dat geloof ik) ook natuurlijke verklaringen kent, vind ik vrij logisch. Is dat ook niet wat we zouden verwachten dat we biologisch zo in elkaar zitten dat geloof in God mogelijk is?quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:02 schreef Haushofer het volgende:
Als je het doorvoert kun je concluderen dat religie een mechanisme is van de mens wat evolutionaire verklaringen kent. Wat zou dat met jouw religieuze opvattingen doen?
Ben erg benieuwd![]()
Hoe is dat cherry picking?quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is niet meer dan een hypocriete vorm van cherry picking.
Ik ben nog steeds benieuwd waar die gevleugelde term (kroon op de schepping) vandaan komt. Als je het weet, hoor ik het graag.quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:02 schreef Haushofer het volgende:
@Koningdavid:
Hoe zie jij het biologisch "alles behalve uniek zijn" van de menselijke soort in evolutionaire zin samengaan met de Christelijke notie van het uniek zijn van de mensheid? ( als "de kroon op de schepping"? )
quote:Toen de Schepper dit alles echter voltooid had, wenste Hij dat er iemand was die de structuur van zo'n geweldig werk kon overwegen, de schoonheid ervan kon beminnen en de grootheid bewonderen. Daarom dacht Hij, toen alles reeds was voltooid (zoals Mozes en Timaeus getuigen) tenslotte aan de schepping van de mens.
[...]
'Wij hebben u, o Adam, geen bepaalde woonplaats, geen eigen aangezicht, geen enkele speciale taak gegeven, opdat ge die woonplaats, dat aangezicht en die taak die ge verkiest, verwerven en bezitten zult naar uw eigen wil en wens. Voor alle andere wezens is de natuur vastomlijnd en binnen de door ons voorgeschreven wetten beperkt. Gij zult die voor uzelf bepalen, door geen grenzen belemmerd, naar eigen vrije wil, waaraan ik u heb toevertrouwd. Ik heb u midden in het heelal gezet, opdat ge van daaruit gemakkelijker alles rondom u zien kunt wat er in de wereld is. En We hebben u niet hemels of aards, niet sterfelijk of onsterfelijk gemaakt, opdat ge als een vrij en soeverein kunstenaar uzelf boetseert en modelleert in de vorm, die ge verkiest. Het staat u vrij naar het lagere, het dierenrijk te ontaarden; maar ge kunt u ook verheffen naar het hogere, het goddelijk rijk door eigen wilsbeschikking.'
Wat geloof jij zelf dan als ik vragen mag? En in welke zin precies? Dat een dier bijvoorbeeld ook een eeuwige ziel zou hebben? Of.?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:15 schreef Waris7 het volgende:
koningdavid, geloof jij dat dieren een ziel hebben?
Zie mijn posts eerder in dit topic.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:28 schreef Twerk het volgende:
[..]
Wat geloof jij zelf dan als ik vragen mag? En in welke zin precies? Dat een dier bijvoorbeeld ook een eeuwige ziel zou hebben? Of.?
Omdat christenen ook het creationisme bedacht hebben en vanwege die andere discussie waarin religieuzen wetenschappelijke zaken claimden door hun religie op een bepaalde manier te interpreteren. Maar dat kan je je vast niet meer herinneren.quote:
Het ging er om dat christenen de Big Bang claimden (zie je wel dat het heelal een begin heeft!) nadat wetenschappers bedachten dat het heelal buitengewoon oud was (misschien wel oneindig oud), iets waar veel mensen uit religieuze overwegingen juist heel veel moeite mee hadden.quote:Op donderdag 19 februari 2009 00:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik wil niet narrig doen of KoningDavid verdedigen, maar christenen die de Big Bang voorspeld hebben?
Ohw, dan had ik die vast gemist.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 15:33 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds benieuwd waar die gevleugelde term (kroon op de schepping) vandaan komt. Als je het weet, hoor ik het graag.
Pfff... nooit over nagedacht. Maar ik denk van niet eigenlijk...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:15 schreef Waris7 het volgende:
koningdavid, geloof jij dat dieren een ziel hebben?
Wat lul je nou weer slap man. Ik doe niet aan cherry picking. Als ik zeg dat Lemaitre (een christelijke priester) min of meer de ontdekker van de big-bang theorie is, is dat zo. Als christenen de ontdekker zijn van creationisme is ook zo, wil je dat zo graag horen? Is het zo pijnlijk voor je dat ook christenen wetenschappelijk zoveel te betekenen hebben gehad? Wat een teer zieltje heb je toch zeg, je kan niks hebben.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat christenen ook het creationisme bedacht hebben en vanwege die andere discussie waarin religieuzen wetenschappelijke zaken claimden door hun religie op een bepaalde manier te interpreteren. Maar dat kan je je vast niet meer herinneren.
Wat mij betreft weinig, maar voor papierversnipperaar is het nogal een issue, zo blijkt.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:48 schreef Twerk het volgende:
Het klopt idd dat Georges Lemaître min of meer de geestelijk vader was van de oerknaltheorie.. Eerst verwierp Einstein zijn theorie nog, maar later aanvaardde hij dat. Een uitstekend fysicus dus en wat ik heb begrepen vond hij dat ook niet altijd even makkelijk om met zijn geloof te combineren.
Ik zou zeggen chapeau voor deze man/priester. Wat maakt het eigenlijk uit voor ons wat hij geloofde?
Ik denk dat we dan 2 dingen door elkaar halen?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:49 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat mij betreft weinig, maar voor papierversnipperaar is het nogal een issue, zo blijkt.
Ik ben dat helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:54 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ik denk dat we dan 2 dingen door elkaar halen?
Natuurlijk zijn er ook wel voorbeelden van gelovigen die wetenschappelijke ontdekkingen (misschien vals?) claimden, maar dat hou je toch. In dit geval lijkt me dat niet aan de orde aangezien hij zelf de wetenschap en zijn geloof wilde scheiden en hoe je het ook wend of keert heeft hij natuurlijk een belangrijke rol gespeeld destijds in de wetenschap (dat wordt mag ik hopen ook nergens ontkend).
Interessante post. Wel een grappige redenering ook.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 14:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De mens is niet echt uniek als het om werelddominantie o.i.d. Wij zijn hier pas redelijk kort en onze 'wereldheersing' is relatief nog korter.
De mens is uniek in andere zaken. Ons ontwikkeld bewustzijn, onze intelligentie, onze mogelijkheid tot reflectie, de mogelijkheid om te 'kiezen'. "Robots got programs, animals got instincts, but we've got decisions."
Wij zijn simpelweg het enige levende wezen op deze aarde die deze mogelijkheden heeft. Het enige wezen dat de relatie kan aangaan met de schepper. Het enige wezen dat, als het ware, Gods levensadem (de ziel) ingeblazen heeft gekregen.
Dat maakt ons uniek.
[..]
Niet zoveel denk ik. Dat de wetenschap laat zien dat een geloof in God (intuïtief theïsme noemen ze dat geloof ik) ook natuurlijke verklaringen kent, vind ik vrij logisch. Is dat ook niet wat we zouden verwachten dat we biologisch zo in elkaar zitten dat geloof in God mogelijk is?
Als men daaruit de conclusie wil trekken dat God waarschijnlijk niet bestaat omdat geloof in God ook een natuurlijke oorzaak kent, begaat men m.i. een fout. Voor de mens is het natuurlijk gezien ook mogelijk om een regenboog te ervaren, wil dat zeggen dat deze ook niet bestaan?
Ik zie geen spanning of discrepancie tussen mijn religieuze opvattingen en de wetenschap op dit vlak.
En als iemand twijfelt aan zijn verdiensten:quote:In de jaren na de publicatie van zijn hypothese van het oeratoom, laait de discussie tussen geloof en wetenschap opnieuw op. Mede omwille van zijn priesterschap, zal Lemaître de volgende jaren keer op keer het onderscheid blijven aangeven tussen zijn wetenschappelijke werk en hypotheses enerzijds en zijn geloof anderzijds. Hijzelf wilde niet dat zijn hypothese gelieerd werd met het theologische begrip van de schepping. In 1936 werd hij lid van de Pauselijke Academie voor Wetenschappen, waarvan hij in 1960 voorzitter werd (en tot aan zijn dood zal blijven). Hij wordt in hetzelfde jaar ook Prelaat benoemd.
quote:Na zijn dood is de rol die Lemaître speelde bij de ontwikkeling van de nieuwe kijk op het heelal lange tijd onderbelicht geweest. Pas sinds de jaren 80 verschijnt zijn naam opnieuw in deze wetenschapsgeschiedenis en wordt zijn baanbrekend werk meer en meer erkend.
Onderscheidingen
In maart 1934 ontvangt Lemaître de Francquiprijs, de hoogste Belgische wetenschappelijke onderscheiding. Hij werd hiervoor voorgedragen door Einstein, de la Vallée Poussin en Alexandre de Hemptinne.
En andere.
Dat is dus een punt waar ik op wees. Waarom dieren niet en mensen wel? Waar ligt de grens? Eén boodschap van de evolutietheorie is nou juist dat je dat onderscheid in "soorten" niet discreet kunt maken.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:30 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Pfff... nooit over nagedacht. Maar ik denk van niet eigenlijk...
In tegenstelling tot wat je in de eerste zin suggereert, wist ik het echt nietquote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat je zelf ook wel weet waar die vandaan komt. Het is een term die vaak in verband wordt gebracht met Psalm 8, en wel es in preken ed wordt gebruikt. Maar als je er op zit te wachten om de opmerking te maken dat daar een bepaalde vertaalslag is gedaan waarover wat controverse bestaat (Het nieuwe testament laat in de Hebreeënbrief (2: 6 ...) de desbetreffende zin op de "ben adam", oftewel de messias slaan) : daar ben ik me wel van bewust hoor![]()
Het spreken over God komt op deze aarde ook alleen voor onder de mens, dus daarom is de theologie voornamelijk op de relatie God-mens gericht, denk ik. Toch zie je ook dat de Katholieke kerk er bijvoorbeeld rekening mee houdt dat er buitenaards leven is.quote:Desalniettemin is dit wel de visie van het Christendom: de mens kan worden opgevat als "kroon op de schepping"; tenminste, al die theologie is alleen voor onze menssoort ontwikkeld.
Maar het punt is dus dat de mens in mijn optiek meer is dan het natuurlijke, geëvolutioneerde organische materiaal. En dat is de 'ziel' of hoe je het ook wilt noemen. Vaak wordt geleerd dat als God de mens 'de levensadem' inblaast, dat de mens dan zijn ziel ontvangt.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 11:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is dus een punt waar ik op wees. Waarom dieren niet en mensen wel? Waar ligt de grens? Eén boodschap van de evolutietheorie is nou juist dat je dat onderscheid in "soorten" niet discreet kunt maken.
Rene Fransen presenteerde vorige week een nieuwe boek over evolutie en schepping. Als ik het goed begreep is voor hem de Homo Sapiens speciaal, omdat God deze heeft geroepen. Net zoals Abraham werd uitgekozen als vader van het volk Israel, zo werd de Homo Sapiens ook geroepen door God. Met dat roepen kreeg/werd de Homo Sapiens een levende ziel.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 11:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is dus een punt waar ik op wees. Waarom dieren niet en mensen wel? Waar ligt de grens? Eén boodschap van de evolutietheorie is nou juist dat je dat onderscheid in "soorten" niet discreet kunt maken.
Het is zo pijnlijk omdat het niets betekend. Het succesvol beoefenen van wetenschap heeft veel te veel te maken met persoonlijkheid, intelligentie en omgeving. Dat jij er uit pikt dat iemand toevallig christen is is al cherry picking. Er zijn veel meer christenen die geen wetenschap bedrijven, laat staan dat ze er iets in bereiken.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:32 schreef koningdavid het volgende:
Is het zo pijnlijk voor je dat ook christenen wetenschappelijk zoveel te betekenen hebben gehad?
Nee, voor jou is het een issue.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:49 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat mij betreft weinig, maar voor papierversnipperaar is het nogal een issue, zo blijkt.
Helemaal niet, want ik pik hem er helemaal niet uit. Dat doe jij!quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is zo pijnlijk omdat het niets betekend. Het succesvol beoefenen van wetenschap heeft veel te veel te maken met persoonlijkheid, intelligentie en omgeving. Dat jij er uit pikt dat iemand toevallig christen is is al cherry picking.
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er zijn veel meer christenen die geen wetenschap bedrijven
Jazeker, maar waarom? Waarom de mens wel, en de dieren niet als je daar biologisch al niet eens een scherpe grens tussen kunt stellen? Je kunt deze eigenschap niet geven als je geen duidelijke scheidlijn hebt, toch?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:11 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Maar het punt is dus dat de mens in mijn optiek meer is dan het natuurlijke, geëvolutioneerde organische materiaal. En dat is de 'ziel' of hoe je het ook wilt noemen. Vaak wordt geleerd dat als God de mens 'de levensadem' inblaast, dat de mens dan zijn ziel ontvangt.
quote:Ik zei tegen mezelf dat God de mensen heeft bevoorrecht: ze beseffen dat ze als de dieren zijn. Niet meer dan de dieren zijn ze, want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot.
Ah, ok, ik dacht dat je daar op doelde.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:09 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
In tegenstelling tot wat je in de eerste zin suggereert, wist ik het echt nietBedankt voor de uitleg.
[..]
Ja, omdat de katholieke kerk in mijn ogen wanhopig probeert om in de wetenschappelijke ontwikkeling haar geloof hip te houden. De ontdekking van buitenaards leven zou naar mijn idee weer een volgende stap zijn in het onwaarschijnlijk maken van bepaalde theologische claims, net zoals de evolutietheorie dat heeft gedaan. In ieder geval zal de nadruk weer verschoven moeten worden, zoals al vaker is gebeurd.quote:Het spreken over God komt op deze aarde ook alleen voor onder de mens, dus daarom is de theologie voornamelijk op de relatie God-mens gericht, denk ik. Toch zie je ook dat de Katholieke kerk er bijvoorbeeld rekening mee houdt dat er buitenaards leven is.
Zeg, ga je nog een punt maken of solliciteer je voor de WFL-Akkerslootnominatie 2009? 't Is nog maar Februari hoor.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is zo pijnlijk omdat het niets betekend. Het succesvol beoefenen van wetenschap heeft veel te veel te maken met persoonlijkheid, intelligentie en omgeving. Dat jij er uit pikt dat iemand toevallig christen is is al cherry picking. Er zijn veel meer christenen die geen wetenschap bedrijven, laat staan dat ze er iets in bereiken.
Je kan nu wel heel stoer eerdere discussies "vergeten" maar jij bent degene die christelijke invloed op wetenschap ophemelt, en ik heb dat genuanceerd. Jij kan daar niet mee omgaan.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:24 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Helemaal niet, want ik pik hem er helemaal niet uit. Dat doe jij!![]()
Ik beantwoord in dit topic gewoon vragen maar jij begint constant weer over Lemaitre te lullen. Waar wil je naartoe man?
[..]
[ afbeelding ]
*mompelt iets over moralenstelsels en ethiek*quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jazeker, maar waarom? Waarom de mens wel, en de dieren niet als je daar biologisch al niet eens een scherpe grens tussen kunt stellen? Je kunt deze eigenschap niet geven als je geen duidelijke scheidlijn hebt, toch?
Die Rene Fransen is toch ook een evangelisch Christen? Naast wetenschapper?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:12 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Rene Fransen presenteerde vorige week een nieuwe boek over evolutie en schepping. Als ik het goed begreep is voor hem de Homo Sapiens speciaal, omdat God deze heeft geroepen. Net zoals Abraham werd uitgekozen als vader van het volk Israel, zo werd de Homo Sapiens ook geroepen door God. Met dat roepen kreeg/werd de Homo Sapiens een levende ziel.
Omdat je net in een ander topic op jouw kortzichtigheid werd gewezen toen je de zaken omdraaide?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:56 schreef Scaurus het volgende:
Eigenlijk is het een klap in het gezicht van de grote Duitser, Arthur Schopenhauer als jouw avator.
Refresh my memory.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 17:57 schreef Twerk het volgende:
[..]
Omdat je net in een ander topic op jouw kortzichtigheid werd gewezen toen je de zaken omdraaide?
Ok, bedankt voor de heldere uitleg. Case closed.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:27 schreef Sattyagraha het volgende:
De hemel is de plek waar God woont. Daar gaan mensen noch dieren naar toe.
Volgens het christelijke geloof gaat de mens niet naar de hemel, maar de hemel komt naar de mens.
Als god zijn rijk sticht op de aarde zal dat net zo zijn als de hemel. En de gelovigen zullen in dát rijk wonen.
Dus op de nieuwe aarde in het rijk van God en nooit in de hemel.
Dus hemel en evolutie gaan best samen.
/close
Hersenactiviteit geesten of je ziel .. er is sprake van een waarneembaar activiteitquote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:24 schreef Twerk het volgende:
[..]
Hersenactiviteit inderdaad. Ziel en geest in deze context vind ik niet zo zinvol.
Er vindt elk moment van de dag activiteit in je hersenen plaats. Dat is gewoon een biologisch proces. En dat kunnen we idd dmv van apparatuur waarnemen.. Al een tijdje hoor, dus wat wil je er eigenlijk mee zeggen?quote:Op zondag 22 februari 2009 17:47 schreef Fragmonkey het volgende:
[..]
Hersenactiviteit geesten of je ziel .. er is sprake van een waarneembaar activiteit
Het is een biologisch proces ja.. maar hoe onstaat je bewustzijn nou dan?quote:Op zondag 22 februari 2009 17:50 schreef Twerk het volgende:
[..]
Er vindt elk moment van de dag activiteit in je hersenen plaats. Dat is gewoon een biologisch proces. En dat kunnen we idd dmv van apparatuur waarnemen.. Al een tijdje hoor, dus wat wil je er eigenlijk mee zeggen?
Bewustzijn is een ervaring. Geen zelfstandige entiteit die ergens in moet wonen.quote:Op zondag 22 februari 2009 18:00 schreef Fragmonkey het volgende:
[..]
Het is een biologisch proces ja.. maar hoe onstaat je bewustzijn nou dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |