abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56237634
Vervolg van Borstvoeding deel 39

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
pi_56237643
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 22:41 schreef Randa_v het volgende:
Heb net gekolft, mijn pijnlijke tepel. Even 40ml in een flesje. Moest even een beetje druk van die borst kolven.
pi_56240117
ff vraagje:
bij ons op het kdv is een kindje dat thuis bv krijgt. Ze is niet gewend om uit flesjes te drinken, drinkt alleen bij mama aan de borst. Ze weigert pertinent om afgekolfde bv uit een fles te drinken.
nu zegt mijn collega dat het niet uitmaakt als ze een hele dag niks drinkt (van 8 tot 17.30 zeg maar)
Dat ze de schade later weer inhaalt.
Maar hoe zit het dan met de glucose waardes (of andere waardes)? Dat is dan toch veel te laag als een kindje de hele dag niks krijgt?
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_56240196
karin als dat kindje redelijk op gewicht is, maakt dat niet uit. hoe oud is het kindje?
ik zou wel andere dingen proberen zoals uit een bekertje of met een lepeltje, misschien als pap.

gewicht in ponden is het maximale aantal uur zonder voeding qua glucose waarde. dus van 8 tot 18 is 10 uur, dat kan vanaf 5 kilo dus geen kwaad meer voor de glucose spiegel.

dat het niet handig en prettig is dat is anders, maar kwaad kan het niet. waarschijnlijk slaapt dat kindje 's nachts niet door, terwijl andere kindjes 's nachts doorslapen en dan 8 of 10 uur niet eten.

hier ook zo'n flesweigeraar op het kdv, met zijn nieuwe leidster gaat het goed, maar het is wel eens 50cc op een hele dag geweest... puur eigenwijsheid want bij papa drinkt hij 170-200cc per 4 uur.
pi_56240368
Ik weet niet hoe zwaar ze is, maar ze is 4,5 maand. ik gok een kilo of 6.
Dus mijn collega heeft toch gelijk.....
Naja ik vind het ook gewoon zielig denk ik
En we proberen vanalles, tig spenen en flessen, met lepeltje, met spuitje, fles in de mond en in de speen knijpen. rondlopen, liedjes zingen, niks zeggen, doek met mama's geur erbij....zonder succes
Ik heb al geopperd dat ze thuis ook wat vaker moeten proberen haar de fles te geven, want ik weet dat zij het niet eens proberen.....dat vind ik "gemeen" tegenover het kind eigenlijk. ik vind dat ze best 1 keer per dag de fles kunnen aanbieden, maar wie ben ik?
Een mama die het niet eens heeft geprobeerd om BV te geven.....
Ik heb misschien wel makkelijk praten ofzo

Hoop dat meiske in ieder geval snel gaat drinken bij ons......
pi_56240465
bedankt voor de reactie's dames

mijn kleintje is nu 4,5 week, de verloskundige zei me dat ik maar 1 borst hoefde te geven nadat ik idd eerst telkens 2 gaf. dat ging altijd zo heel goed, ik produceerde heel veel maar nu voel ik het verschil tussen de volle en de lege niet eens meer. daarbij kwam meneer dus ineens midden in de nacht... en dat hij heel veel zuigbehoefte heeft wil ook niet heel erg helpen in mijn zelfvertrouwen wat dat betreft.

maar, ik ga idd maar eens terug naar 2 borsten per keer. zonet voor het slapen gaan ook de tweede gegeven en daar heeft hij gretig aan gedronken.
inslaap vallen doet hij trouwens al n tijdje niet meer (echt... heel even en als hij weer los is dan is hij ook meteen weer wakker) en na de borst krijgt hij de pink ook nog... dat wilde hij net na de 2de borst ook nog maar al te graag. ging dus puur om het sabbelen.
pi_56242165
Anna drinkt nu nog steeds uit twee borsten per voeding. Dat heeft ze praktisch altijd gedaan. Nu is mijn productie ook nooit super geweldig geweest maar je bent dus niet de enige.

Karin, het is echt niet erg als ze overdag niet wil drinken. Zorg dat de ouders daarvan op de hoogte zijn en meer kun je niet doen. Anna deed in het begin ook moeilijk op het kdv (thuis bij J. dronk ze beter). Als een leidster in een aparte ruimte ging zitten met haar, lukte het wel. Na een paar weken kon ze op de groep drinken. Het is voor een kleintje heel anders om uit een flesje te drinken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 23 januari 2008 @ 08:37:43 #8
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56242614
Karin, ik vind het wel heel raar van die moeder dat ze er thuis helemaal niets mee doet. Ik vind dat eerder gemeen tegenover jullie.. Lekker makkelijk: jullie met het probleem (en zorgen erover) opzadelen

Hier hebben de kinderen ook elke dag een flesje gekregen, juist om dat soort situaties te voorkomen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56242827
Het kan ook zijn dat moeder het maandenlang heeft geprobeerd en het heeft opgegeven. Of over een tijdje een rietjes/tuitbeker wil gaan proberen. Of al veel problemen heeft gehad met tepel/speenverwarring.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_56243908
Ik als nieuwbakken moeder heb hier al vanaf het begin rekening meegehouden, eventueel oppas, of kdv. al vanaf de eerste dagen ben ik "extra" melk gaan kolven en dit door n ander laten aanbieden aan mijn kindje ( nu 8 weken) dit ging perfect, en als ze nu eens n keer niet dat flesje krijgt van iemand... is ze chagerijnig ^^

Maar heeft tijdens deze korte tijd er wel voor gezorgd dat oma heeft kunnen oppassen toen het echt nodig was. zo kan het dus ook
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_56244009
Ik heb werkelijk alles geprobeerd om Emma aan de fles te krijgen maar ze werd er toch echt geen fan van. Ik weet nog wel dat ze met kerst (2 maanden oud) nog prima uit de fles dronk maar nog geen maand later op het kdv niet meer wilde.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56245636
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 10:11 schreef Jelief het volgende:
Ik heb werkelijk alles geprobeerd om Emma aan de fles te krijgen maar ze werd er toch echt geen fan van. Ik weet nog wel dat ze met kerst (2 maanden oud) nog prima uit de fles dronk maar nog geen maand later op het kdv niet meer wilde.
Bij Merlijn ging het hetzelfde eigenlijk, hij heeft in de eerste weken niet anders als de fles gehad, met 3 maanden pakte hij hem nog. Maar zodra hij op het KDV terecht kwam wilde hij geen fles meer. Gelukkig probeerden ze daar vanalles uit. Ik ga alleen nog maar een flesje mee en zij probeerden te voeden met een lepeltje, deed hij perfect. Maar daarnaast oefenden ze ook nog gewoon met flesjes die ze daar hadden en zo kwamen ze erachter dat hij Avent wel pikte.
pi_56246620
Hier is het ook nooit echt gelukt met de fles. Nu ja, het was ook niet echt nodig, Fons ging overal met ons mee. Dus heb ik het na een tijdje ook maar zo gelaten. Het voordeel was wel dat Fons snel gewoon uit een glas kon drinken denk ik. Nu kan ik hem gewoon een beker in zijn handen stoppen en hij drinkt.
pi_56247725
Karin en gewoon een kopje? De dop van een fles kan aardig als een kopje dienen.

Lotje, uit je vorige post begreep ik dat je dacht dat je weinig melk hebt, maar als ik nu je post zo lees, denk ik dat je gewoon een goede balans tussen vraag en aanbod hebt inmiddels
Toch kan het in de eerste weken niet kwaad om toch beide borsten te geven zodat er genoeg prikkeling plaatsvindt om melk te maken. Oh en niks zo veranderlijk als een kind, dat een kind met 4,5 week 's nachts vraagt is niks raars aan, heel normaal eigenlijk en ik zou er zeker niet onzeker van worden. Net als je denkt dat je op regel bent, doet een kind namelijk weer wat anders ! Over een week of 1/2 zul je ook wel weer wat veranderingen zien (6 weken). Je doet het gewoon goed joh!
Variety is the spice of life
pi_56247963
Ja, hier ook zo’n flessenweigeraarstertje… tot 15w dronk ze 2x per week één of meerdere flesjes, geen probleem. Daarna: lipjes dichtknijpen, strekken, hoofdje achteruitgooien, madam wilde gewoon niet meer….,’t moest mama zijn.
We hebben wel af en toe flesjes blijven aanbieden, maar die wilde ze niet.
Volgens mijn vader (die af en toe oppast) moesten we het gewoon vaker aanbieden…

Laatst was er zo’n dag, waarbij ze op 12u slechts 50ml binnen had, met spuitje, flesje, knijpen inderdaad, zoals Karin zegt. Dat was best stressen.
Dit postte ik gisteren nog:
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 21:21 schreef Iksje het volgende:
Wel een schoonmoeder die gisteren met een schitterend plan kwam om mijn eigenwijsje aan de fles te krijgen: alleen nog afkolven of stoppen natuurlijk.
Ze is een eigenwijsje omdat ze soms wel, meestal niet aan de fles wil (terwijl ze dat vroeger goed deed) en we geen lijn kunnen trekken in het waarom ze het wel of niet wil aannemen.
De grootste stress er rond is alweer weg, ik weet nu wel dat ze het bij mij wel zal inhalen. En stoppen? Naaaa, toch nog even niet
Gek genoeg heeft ze maandag toch weer goed gedronken van de fles en vandaag weer.
Misschien is het over?

Maar zoals Yppy zegt, je weet niet of de moeder het geprobeerd heeft thuis en om een of andere reden opgegeven heeft?
pi_56248073
Ow en ik kan hoogstwaarschijnlijk de meeste melk weggooien in de komende maanden…er zijn geen geschikte ruimtes in het aanpalende gebouw. De vergaderzalen zitten meestal vol, en de medische dienst is vermoedelijk nog niet af (verbouwingswerken). Dat was wat ik vandaag te horen kreeg.
Wel erg, want ik werk voor een zijtak van het ziekenfonds (vergelijkbaar met de zorgverzekeraars bij jullie) Je zou toch denken dat zij het belang onderkennen van borstvoeding geven.
Ik ga me maar even terugtrekken in het toilet nu.
pi_56250537
Ik zal het morgen wel weer zien hoe het nu gaat....
Tis wel zielig hoor, zo'n klein ding wat gewoon honger heeft, loopt te happen als je dr tegen je aan legt....
Maar goed, komt tijd komt raad. Ik ben in ieder geval blij dat het geen kwaad kan voor dr.
(ouders weten er wel van hoor, die vinden het ook echt niet leuk, ze proberen wel mee te denken....
we hebben al eens eerder een kindje gehad met dit probleem, die is uiteindelijk ook uit de fles gaan drinken, dus met dit kindje zal het vast ook goed komen.....we vertroetelen haar maar lekker verder)

Bedankt voor jullie reacties!
pi_56250836
Iksje kun je niet ergens een hoekje afschermen met een kamerscherm? Of desnoods in de auto gaan zitten?
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:26:38 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_56253096
Ik heb vandaag maar een serie grote viabekers gehaald want halverwege het kolven van beker wisselen is ook niet wat

Ik voel me echt net een koe Vannacht was ik Ruben aan het voeren en dacht ik dat ie heel erg had zitten plassen, maar het kwam echt gewoon uit mijn borst en ik voelde het pas toen zowel mijn shirt als mijn broek doorweekt waren Overigens had Ruben gewoon een droge luier
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:28:19 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_56253143
Oja, en ik heb vandaag gewoon met blote borst recht voor een MBO in de auto geprobeerd de borst te geven aan een huilend jongetje, maar hij wilde niet pakken. De jongens die doorhadden wat er gebeurde keken snel de andere kant op, op eentje na Toch wel grappig dat je je preutsheid zo aan de kant gooit als je kind honger heeft. Overigens viel het achteraf wel mee met die honger
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56255262
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 12:43 schreef nebelung het volgende:
Karin en gewoon een kopje? De dop van een fles kan aardig als een kopje dienen.

Lotje, uit je vorige post begreep ik dat je dacht dat je weinig melk hebt, maar als ik nu je post zo lees, denk ik dat je gewoon een goede balans tussen vraag en aanbod hebt inmiddels
Toch kan het in de eerste weken niet kwaad om toch beide borsten te geven zodat er genoeg prikkeling plaatsvindt om melk te maken. Oh en niks zo veranderlijk als een kind, dat een kind met 4,5 week 's nachts vraagt is niks raars aan, heel normaal eigenlijk en ik zou er zeker niet onzeker van worden. Net als je denkt dat je op regel bent, doet een kind namelijk weer wat anders ! Over een week of 1/2 zul je ook wel weer wat veranderingen zien (6 weken). Je doet het gewoon goed joh!
ik was idd bang te weinig te hebben, en helemaal zeker weten doe ik het nog niet hoor... nadat hij gisteravond dus de 2de borst ook gretig aannam heeft hij weer wel heerlijk door geslapen nl!

voorlopig blijf ik die 2de dus lekker aanbieden. zeker omdat hij nadat hij al een poosje gedronken heeft, heel onrustig wordt, zn gezicht in mn borst drukt en flink trappelt met zn beentjes. als ik hem dan afkoppel wil hij per direct weer terug duiken. dus dan issie nog lang niet klaar... alleen lijkt t dan of er niks meer uit komt want als ie weer hangt trappelt ie net zo 'vrolijk' weer door.
nu ik m dus aan de andere kant ook weer aanleg drinkt hij daar goed verder.

maar... dat hij idd gaat veranderen enzo, dat ga ik van je aannemen is ook niet meer dan logisch idd... mama moet leren flexibel te zijn
thnx!!
pi_56264038
Troel dat heb ik ook eens gehad. Toen merkte ik na het voeden dat Emma nat was, bij nadere inspectie bleek dat dus gewoon door mijn lekkende borst te komen.
En met voeden ben ik al mijn preutsheid kwijt, zal mij worst zijn wie het ziet.
pi_56271683
Euhm... vraagje... hoe groot is de kans dat je vanaf je eerste cyclus na de bevalling terug regelmatig bent?
pi_56272083
Het duurde bij mij 10 maanden maar wel meteen redelijk regelmatig Iksje.
*OUD heilige*
pi_56272183
Ik werd na een maand of negen (geloof ik, kan het me niet zo goed meer herinneren) weer ongesteld en het was meteen weer regelmatig. Althans, zo regelmatig als ik altijd ben geweest.
pi_56272420
Ok, even mensen gezocht die willen meedenken.

Om ze op mijn werk uit de brand te helpen werk ik morgennacht 1 nachtdienst van 23.00-8.00
Maar hoe ga ik dat doen met kolven ook ivm het slapen zaterdag overdag.

Pepijn slaapt 's nachts een uurtje of 7 aan een stuk door, vaak van 0.00-7.00 of 23.00-6.00 ofzoiets, afgelopen nacht was het zelfs 0.00-8.00.

Zaterdag hoop ik van 9-14 te kunnen slapen, daarna andere afspraak. (in hengelo, dus dat is heen en terug in de auto hopelijk ook nog wat uurtjes slaap)

hoe ga ik dat doen met kolven??
pi_56273250
Ik ben 11dagen geleden voor het eerst weer ongesteld geworden, en gisteren was er een ongelukje met het condoom, vandaar dat ik de vraag even stel.
Een MAP gaan halen schijnt geen goed idee voor de productie, gezien de hoeveelheid hormonen die erin zitten, dus ik ben even in dubio over wat ik dan wel best kan doen...

p_iglet, ik weet niet hoe je doorgaans kolft/voedt, maar ik veronderstel dat je probleem zaterdag overdag ligt? Een keer kolven overslaan, is dat geen optie?
pi_56273565
Iksje, ik merkte helemaal niets van de MAP, maar Ronja was al een heeeeel stuk ouder dan jouw meisje en een dipje in de productie als je nog fulltime voedt is natuurlijk verre van ideaal.
Ik denk dat als je perse niet zwanger wil worden nu dat de MAP de enige optie is. De kans dat je zwanger bent is heel klein, maar hij is er wel. Zwangerschap zal waarschijnlijk meer invloed op je productie hebben dan de MAP.
Hoe dan ook sterkte want ik weet hoe verwarrend en moeilijk het kan zijn.

P_iglet, ik kan er helemaal niets zinnigs over zeggen want ik heb totaal geen ervaring met het plannen van kolftijden. Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door owlet op 24-01-2008 13:16:00 ]
  donderdag 24 januari 2008 @ 13:11:39 #29
108648 cattie
lieve moeder
pi_56273639
Iksje, sterkte, ik zou denk ik in jou situatie wel voor de MAP gaan.

P_iglet, het lijkt mij het handigst als je zoveel mogelijk de normale voedings/kolftijden aanhoudt, en dan misschien 's nachts 1x meer (want dan werk je toch) en overdag 1x minder als je slaapt. En het gewoon goed in de gaten houden of je niet "overloopt". Een keer minder kolven als je al zo lang bv geeft als jij heeft volgens mij niet echt effect. Toen Ive 7 maanden was moest ik naar een 2 daagse cursus en moest ik ook schuiven met kolven en dat ging eigenlijk prima. Succes!
pi_56273842
ik kan normaal best een beetje schuiven met kolftijden... alles tussen de 2,5 en 5 uur is eigenlijk prima.
zit ook met name te twijfelen over 's nachts kolven, maar denk dat ik dat toch maar ga doen.
En dan hopen dat Pepijn wil drinken voordat ik ga slapen en dan even kijken of ik pepijn naar me toe laat brengen als hij honger heeft of niet. Denk het wel, onze koelkast staat bij ons op de slaapkamer, dus van flesje pakken/maken wordt ik net zo goed wakker. En vrees dat ik overdag 1x voeden overslaan echt niet ga redden, overdag meer als 5 uur tussen 2 kolf/voed momenten betekend hier watermeloenen en harde plekken.

iksje suc6... zeker in je eerste cyclus is de kans enorm klein. dus aan jou de keuze of je het risico wilt nemen.
  donderdag 24 januari 2008 @ 15:05:28 #31
35189 Troel
scherp en bot
pi_56276249
Hoe doen jullie dat met kolven? Ik neem eigenlijk aan dat jullie niet meermalen daags kolven (of wel?) maar hoe ruimen jullie hem op? Hier wordt hij telkens met heet water afgespoeld en dan in de koelkast bewaard en elke avond in de magnetronsterilisator, maar ik vraag me af of dit inderdaad echt nodig is.

Ik gebruik de kolf natuurlijk wel meer dan 5 keer op een dag
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56276333
Troel. Ik kolf, als ik kolf, 1 keer perdag.
Ik kolf direct in de via bekers. Doe er een deksel op en zet ze in de koelkast.
De kolf zelf maak ik schoon met warm water en meestal ook in de magnetronsterilisator.
Soms, als ik weinig gelolfd heb dan vul ik dat wat ik heb aan met de nieuwe melk (eenmaal op tem) en dan gaat de viabeker, met datum in de vriezer.
pi_56276371
Piglet, ik denk dat je toch even je slaap moet onderbreken. Ik zou het anders ook niet weten.
pi_56277252
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 15:05 schreef Troel het volgende:
Hoe doen jullie dat met kolven? Ik neem eigenlijk aan dat jullie niet meermalen daags kolven (of wel?) maar hoe ruimen jullie hem op? Hier wordt hij telkens met heet water afgespoeld en dan in de koelkast bewaard en elke avond in de magnetronsterilisator, maar ik vraag me af of dit inderdaad echt nodig is.

Ik gebruik de kolf natuurlijk wel meer dan 5 keer op een dag
Troel, altijd je kolf eerst omspoelen met KOUD! water, anders stollen de eiwitten uit de melk en die krijg je dan nauwelijks meer van je kolf onderdelen af. Daarna evt nog met heet water. En inderdaad 1x per dag steriliseren.

Nu ruben nog zo klein is zou ik dat zo nauwkeurig blijven doen. Liever te vaak dan te weinig. Zeker als je ook melk invriest of een paar dagen in de koelkast bewaard is dat dagelijks steriliseren wel aan te raden.

Ik kolf altijd 1x per dag (na de ochtendvoeding), en vaak meer (max 5x). Kolf wordt zowieso minimaal 1x per dag gesteriliseerd, soms 2x als ik de onderdelen niet heel hygienisch vervoerd heb.
Kolfonderdelen bewaren in de koelkast heb ik nooit gedaan. Ook niet realistisch aangezien ik kolf als ik weg moet. Kolfonderdelen zaten in het begin gewikkeld in een hydrofielluier in mijn kolftas. Nu niet meer aangezier er dan niet voor een dag eten in mijn tas past.
Als ik de kolfonderdelen los erin stop, dan heb ik daarnaast ook nog ruimte genoeg om mijn lunch en overig eten mee te krijgen. voor gebruik spoel ik ze dan met heet water om, om eventueel stof/vuil van mijn tas weer weg te spoelen. Maar Pepijn en Maud zijn dan ook al behoorlijk ouder dan Ruben.
  donderdag 24 januari 2008 @ 15:58:10 #35
35189 Troel
scherp en bot
pi_56277362
Ik begin meestal met koud water, aangezien het wel even duurt voordat het warm is, maar het is inderdaad iets om goed in mijn achterhoofd te houden

Mijn idee was om gewoon een stevige plastic bak in de keuken te zetten met daarin alle onderdelen van de kolf, nu zitten ze dus in een luier in een plastic bak in de koelkast en dat neemt behoorlijk veel ruimte in. Dat is dus eigenlijk ook het punt waar ik mee zit, maar ik begrijp dat die koelkast dus niet eens zozeer nodig is
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56277468
afgesloten bak met daarin (evt in een luier) de onderdelen lijkt me prima

Ik zie het nut van de koelkast ook niet zo, maar wie weet weet iemand anders dat?? Nebelung???
  donderdag 24 januari 2008 @ 16:54:02 #37
3011 E.T.
pi_56278500
Koelkast gaat volgens mij om de bacteriegroei die niet zo snel gaat door de lagere temperatuur.

Mijn eerste kraamverzorgster zette ook alles in de koelkast na het steriliseren en op het kdv worden ook alle flessen in de koelkast bewaard
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56278618
afgesloten bak.. zou dat ook een afgesloten (pedaalemmer)zak kunnen zijn?

hier nog steeds onzekerheid trouwens over wel of niet genoeg... het moet haast wel genoeg zijn, zeker nu meneer 2 kanten krijgt.. maar zonet was hij weer volop aan het huilen net na het afkoppelen, en ik word daar zó onzeker van. ga nog net niet met m mee huilen
hij komt trouwens niet vaker of minder vaak...
pi_56278804
Waarom koppel je hem dan af Lotje? Zolang mevrouw hier niet slaapt of gaat sabbelen wacht ik tot ze loslaat want dan weet ik zeker dat ze (óf) genoeg heeft (óf iets dwars heeft zitten zoals een boer).
pi_56279156
omdat meneer dus absoluut ligt te sabbelen... dan maak ik m los.. wil ie terug.. prima gaat ie nogmaals, en daarna (eerst drinkt ie dan weer even) sabbelt ie weer.. koppel ik m na de nodige aansporingen weer af, en dan op naar borst nr 2... tussendoor doen we n boertje, of een poging daartoe. en bij borst 2 begint hij gretig te drinken tot na n minuutje of 10.. en dan ist weer sabbelen geblazen...

wat hij tegenwoordig ook wel doet is juist heel onrustig worden, trappen geluidjes maken met zn hoofd bewegen (kan best pijnlijk zijn, want hij zit dan nog behoorlijk aan me vast). en dan krijg ik echt t idee dat die kant leeg is. als ik m dan loskoppel en knijp net achter mn tepel komt er niks uit, eerder was dat dus wel het geval.
dan gaat meneer dus wel over naar de andere kant, en daar drinkt hij weer gretig verder.

uit zichzelf loslaten heeft hij al in geen 2 of 3 weken meer gedaan.
pi_56279628
ik herken je verhaal wel lotje... ikgeef dan ook meestal de andere borst... maar ik denk wel dat Eva voldoende binnen krijgt.
pi_56285702
In de OP staat een link naar je kolf schoonhouden. Van die koelkast weet ik niet, ik heb er ook wel eens over gehoord, maar ik zou dat nou juist zelf weer niet doen, geloof ik. Maar dat kan ik niet onderbouwen of zo

Lotje, je kent de dingen waaraan je kan zien of hij genoeg krijgt?

- In de eerste weken drinkt hij minsten 7 a 8 keer per etmaal. Je ziet (en/of hoort) hem ritmisch drinken en klokken.
- hij komt tussen de 100 en 200 gram per week aan.
- hij heeft 4 wegwerp plasluiers per etmaal (6 als je katoenen luiers gebruikt). Ook heeft hij de eerste weken een paar keer ontlasting per dag (tot een week of 4 in elk geval.)
- hij is alert en tevreden.

Is dit het geval, dan krijgt hij genoeg binnen.

Je zou best eens een contactpersoon van de VBN in je regio kunnen bellen om de boel eens even live door te spreken. Kan je even je verhaal doen en iemand denkt met je mee
pi_56285982
Ik heb ooit geleerd dat het in de koelkast moet omdat eventuele bacteriën dan minder kans hebben om zich te vermenigvuldigen. Zelf heb ik het echter nooit aangeraden omdat ik juist een koelkast een bron van bacteriën vindt.
pi_56286286
Ja, dat gevoel heb ik dus ook.
  donderdag 24 januari 2008 @ 22:36:30 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_56287213
Het heeft inderdaad zijn voors en zijn tegens

Vandaag Ruben tot twee keer toe aan de borst gehad. Beide keren wilde hij links wel pakken en heeft hij ook daadwerkelijk even gedronken (een keer 2 minuten, een keer vijf minuten), maar rechts blijft gewoon een drama. Hoe stom het ook klinkt, ik hoop dat hij het wel een keer leert, want ik zie het niet zitten om maandenlang de hele dag door te kolven
Maandag komt er iemand van het CB, dus ik ga het dan nog een keer in de groep gooien, wellicht kan Ruben op cursus
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 24 januari 2008 @ 22:42:50 #46
3011 E.T.
pi_56287448
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 21:58 schreef owlet het volgende:
Ik heb ooit geleerd dat het in de koelkast moet omdat eventuele bacteriën dan minder kans hebben om zich te vermenigvuldigen. Zelf heb ik het echter nooit aangeraden omdat ik juist een koelkast een bron van bacteriën vindt.
afgesloten bak in de koelkast lijkt dan wel een goede oplossing
  donderdag 24 januari 2008 @ 22:49:19 #47
35189 Troel
scherp en bot
pi_56287667
Oja, ik was vandaag voor de derde keer flink aan het lekken terwijl Ruben aan de fles was en ik kolf nu per keer zo'n 150 cc
Vanochtend was het zelfs 250 cc, maar dat was dan ook van een hele nacht (heb om half vijf maar enkel een schoon shirt aan gedaan, had geen zin om te kolven
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56291666
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 21:50 schreef nebelung het volgende:

Lotje, je kent de dingen waaraan je kan zien of hij genoeg krijgt?

- In de eerste weken drinkt hij minsten 7 a 8 keer per etmaal. Je ziet (en/of hoort) hem ritmisch drinken en klokken.
- hij komt tussen de 100 en 200 gram per week aan.
- hij heeft 4 wegwerp plasluiers per etmaal (6 als je katoenen luiers gebruikt). Ook heeft hij de eerste weken een paar keer ontlasting per dag (tot een week of 4 in elk geval.)
- hij is alert en tevreden.

Is dit het geval, dan krijgt hij genoeg binnen.

Je zou best eens een contactpersoon van de VBN in je regio kunnen bellen om de boel eens even live door te spreken. Kan je even je verhaal doen en iemand denkt met je mee
hij begon met 6 keer per dag, is nu naar 5 keer terug. CB-mevrouw vond dat alleen maar super goed.
ik let idd ook op of hij echt drinkt, slikt, en dat doet hij (vooral in t begin)
de luiers zijn goed vol,het aankomen was ook nooit een probleem en alert en tevreden is hij absoluut..
hij lacht volop, en doet sinds n paar dagen het tong-uitsteek-spelletje met papa, echt super schattig

ik zal me vast zorgen maken om niks, hij heeft bijvoorbeeld altijd al heel veel zuigbehoefte. hij geeft nu ik hem 2 borsten geef ook meer terug.

bedacht me vandaag dat het trouwens begonnen is sinds CB-mevrouw me zei dat hij 'echt geen half uur hoeft te drinken hoor, in de eerste 10-15 minuten krijgt hij genoeg binnen'. (ik kreeg last van mn tepels omdat hij idd maar bleef doorsabbelen) nu denk ik dat hij de tijd vooral niet lang genoeg vindt die hij dicht bij mama is.
volgende week ben ik weer op t CB en dan zal ik er ook zeker nog eens naar vragen.
hij is niet huilerig of iets dus de enige die last ervan heeft ben ik .
als hij idd zelf of vaker zou komen, of meer zou huilen of iets dan had ik al wel gebeld idd.

maar ik ben wel weer blij met jouw reactie, zeker met die punten die je noemt. alleen de eerste komt niet overeen, maar omdat het een flinke knul is verwacht ik niet dat daar een probleem in zit.
pi_56292227
Lotje, Anna had ook altijd een enorme zuigbehoefte. Regelmatig 6 borsten of meer. Nu nog steeds trouwens. Zo te lezen doet hij het goed. Ik zou niet te veel op een CB mevrouw af gaan, ik heb daar zelf niet de meest nuttige adviezen gekregen ("na 5 minuten wisselen" "nee hoor, is geen spruw, is melk") op bv gebied. Misschien hebben ze wel een lactatiekundige die je kunt bellen. Of anders een vrijwilligster. Het kan goed zijn dat hij gewoon maar bij je wil zijn en aan de borst liggen is natuurlijk wel het ultieme bij mama zijn.

Kolven klinkt goed Troel! Ik steriliseerde 1 keer per dag, ook als ik de kolf vaker gebruikte. Ik bewaarde alles in een plastic bak in de kast. De bak kon inderdaad afgesloten worden.
In welke houding voed je nu? Misschien dat hij niet lekker ligt op rechts? Of dat je hem net iets anders vast hebt?
*OUD heilige*
pi_56293995
Ik heb net een lang gesprek achter de rug met een dame van LLL, ivm gebruik van de MAP en eventuele invloeden op de baby/productie. Uiteindelijk is er ook gesproken over motilium/domperidom om eventuele productiedip weer op te krikken (als het echt zo dramatisch zou zijn, want op dit punt schijnt de productie eerder lokaal gestuurd te zijn, en daardoor minder vatbaar voor ups/downs door medicatiegebruik), over flesweigeren etc.

Ze heeft een aantal zaken opgezocht (oa in een naslagwerk over borstvoeding en moedermelk van thomas hale/heale?) en normaal gezien zou er enkel een risico op een dip zijn. Voor Liande is het niet schadelijk.

Aangezien zwanger zijn echt niet uitkomt (eenkamerappartementje, slechte werksituatie, mentaal niet helemaal klaar) ga ik toch om de MAP vanmiddag. Zaterdag, zondag en maandag ben ik thuis en kan ik zo vaak aanleggen als ik wil…

En toch voel ik me er wat naar bij…
  vrijdag 25 januari 2008 @ 11:16:45 #51
35189 Troel
scherp en bot
pi_56295218
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 07:51 schreef YPPY het volgende:
Lotje, Anna had ook altijd een enorme zuigbehoefte. Regelmatig 6 borsten of meer. Nu nog steeds trouwens. Zo te lezen doet hij het goed. Ik zou niet te veel op een CB mevrouw af gaan, ik heb daar zelf niet de meest nuttige adviezen gekregen ("na 5 minuten wisselen" "nee hoor, is geen spruw, is melk") op bv gebied. Misschien hebben ze wel een lactatiekundige die je kunt bellen. Of anders een vrijwilligster. Het kan goed zijn dat hij gewoon maar bij je wil zijn en aan de borst liggen is natuurlijk wel het ultieme bij mama zijn.

Kolven klinkt goed Troel! Ik steriliseerde 1 keer per dag, ook als ik de kolf vaker gebruikte. Ik bewaarde alles in een plastic bak in de kast. De bak kon inderdaad afgesloten worden.
In welke houding voed je nu? Misschien dat hij niet lekker ligt op rechts? Of dat je hem net iets anders vast hebt?
Links pakt hij gewoon de madonnahouding zeg maar, maar rechts wil hij het op geen enkele manier proberen helaas.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 25 januari 2008 @ 11:23:25 #52
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_56295384
Troel, ik vind het geweldig wat je doet! Ik weet nog hoe zwaar ik het vond om én aan te leggen én te kolven én een flesje te geven (ik had daarbij ook nog een borstontsteking dus ook nog eens weinig energie). Ik heb me voorgenomen om dat niet weer op die manier te doen (gelukkig was het bij Judith niet nodig om te kolven).
Ik hoop voor je dat Ruben steeds beter uit de borst gaat drinken, wacht niet te lang met hulp (van VBN of LLL) in te roepen, anders houd je het zelf niet vol!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  vrijdag 25 januari 2008 @ 11:35:08 #53
35189 Troel
scherp en bot
pi_56295732
Nou, het kolven opzich vind ik het probleem niet en flesjes enzo, ach, Bert vindt het wel wat hebben. Ik baal vooral van het feit dat 's nachts de melk gewoon echt uit mijn borsten stroomt. Vannacht heb ik echt twee compressen op mijn borsten vastgetaped, maar toch krijg ik het voor elkaar om een heel mooi spoor moedermelk van rechterborst richting beneden en in mijn pyjamabroek te kijken, tot 2 keer toe. Vanochtend zagen we het echt gewoon uit mijn borst lopen, dus toen ben ik maar gaan kolven, tja, dan kolf ik inderdaad ook gewoon 300 CC. En dat vind ik dan wel weer heel fijn, maar dat lekken is gewoon vervelend. Oja en nu heb ik uitslag van de tape boven mijn tepelhoven zitten, dus dat was ook 1 keer en nooit meer
Gisteren wel een nieuwe bh gehaald, zit nu alweer op een G-cup in plaats van op mijn mooie C-cup waar ik zo trots op was Maar 's nachts een bh aan helpt ook geen meter tegen dat lekker, maar ik zie ook op tegen om vier uur ;s nachts gaan zitten kolven, want daar maak je het denk ik enkel erger mee
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56297225
Troel als het goed is neemt dat enorme lekken vanzelf af. Hoe meer Ruben aan de borst zal drinken, en hoe ouder hij wordt hoe meer het af gaat nemen. Vanaf een week of 6 merk je als het goed is zeker verbetering.

Als je echt een gigantische overpoductie hebt kun je proberen die iets terug te dringen door langzaamaan minder te gaan kolven, maar een beetje overproductie is wel zo prettig als je (bijna) fulltime kolft.

Iig super knap dat je het zo vol houd.

Hier kan de diepvriesvoorraad voor Pepijn door de gootsteen, niet dat hij er enthausiast van dronk maar toch. Rubber van de vriezer sloot blijkbaar vannacht niet goed, merkte ik vanochtend. alsof ik daar nu ook nog tijd voor heb
Gelukkig had Chacama van de week de melk voor Maud opgehaald en lag er daarvoor maar 1x 240ml in de vriezer.
pi_56297305
Hey dames,

Ik zou graag borstvoeding gaan geven als het kindje er komt (dus ik heb wel nog even tijd), maar ik zou me graag wat inlezen. Zijn er websites, boeken, ... die jullie me aanbevelen?
pi_56297330
begin eens met de linkjes in de openingspost
verder geven de VBN en LLL borstvoedingscursussen, voor hun websites, zie openingspost.
pi_56297580
En deze serie topics. Zo lees je wat voor zin en onzin er verkondigd word én tegen wat voor problemen je kunt aanlopen. Bijna alle problemen met borstvoeding zijn op te lossen als je maar weet hoe en weet waar je goed advies kunt krijgen.
pi_56298006
Ik had me vooraf eigenlijk weinig ingelezen, wel een borstvoedings"cursus" gevolgd bij LLL. Heel beknopt maar wel uitgebreid genoeg om te weten waar je op moet letten, tegen welke problemen je kan aanlopen en wat je daaraan kan doen...
En ik heb heel veel gehad aan de dames in dit topic
Ik had pas achteraf veel vragen over wat en hoe (ivm krampjes, productie, kolven...)
pi_56298239
oh ennuh ga geen hele voorraad aan flesjes kopen. twee is genoeg om mee te beginnen, mocht jekindje die flesjes dan niet fijn vinden is het geen ramp om een andere te kopen.
pi_56298505
Wat zonde van de melk p_iglet. Daar ben ik altijd zo bang voor geweest. Zeker toen de vriezer vol lag. Ik ging soms 's nachts kijken of de deur wel goed dicht zat.

Welkom Liza. Hier meelezen is inderdaad een goed idee. Verder heb ik zelf veel gehad aan het handboek van de LLL.
*OUD heilige*
pi_56299026
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 02:04 schreef _lotje_ het volgende:

[..]
bedacht me vandaag dat het trouwens begonnen is sinds CB-mevrouw me zei dat hij 'echt geen half uur hoeft te drinken hoor, in de eerste 10-15 minuten krijgt hij genoeg binnen'. (ik kreeg last van mn tepels omdat hij idd maar bleef doorsabbelen) nu denk ik dat hij de tijd vooral niet lang genoeg vindt die hij dicht bij mama is.
volgende week ben ik weer op t CB en dan zal ik er ook zeker nog eens naar vragen.
hij is niet huilerig of iets dus de enige die last ervan heeft ben ik .

maar ik ben wel weer blij met jouw reactie, zeker met die punten die je noemt. alleen de eerste komt niet overeen, maar omdat het een flinke knul is verwacht ik niet dat daar een probleem in zit.
Nou, ik wou het niet zeggen, want dat klinkt dan zo lullig, maar volgens mij begon het daar ook mee

Er is gewoon geen tijd te noemen, de ene baby drinkt sneller dan de andere. Zolang je hem nog hoort slikken laat je hem en als je dat niet meer hoort, dan koppel je hem af (dan voorkom je gesabbel en pijnlijke tepels).
En ik denk dus eigenlijk dat jullie samen het heel goed doen (al die tijd denk ik dat al!)

Oooh P_iglet wat balen!!

En Liza:

Adrienne de Reede-Dunselman - Borstvoeding geven- een antwoord op heel veel vragen

pi_56299763
Ik wil overigens ook graag borstvoeding geven + kolven.
Heb inmiddels ook een avent isis kolf in huis.

Ik heb bewust ook voor kraamzorg gekozen die pro borstvoeding zijn.

Nou maar hopen dat het allemaal gaat lukken tzt, ik ben iig bereid om het flink door te zetten, ben altijd al pro borstvoeding geweest en voor het lang voeden.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_56300104
Dat is al de helft Llewella!
pi_56300940
en weer dank je wel nebelung
ik ga nu gewoon ophouden met zeuren ook t is allemaal nog zo nieuw en daardoor ben ik gewoon onzeker... maar dat hebben vast meer dames

op t moment ligt ie naast me n zn wagen te sabbelen op zn speentje.. en daarvoor heeft ie heeeel zachtjes 'hoe hoe' geluidjes geoefend
gloof idd wel dat t goed met m gaat
pi_56301683
Iksjeik had je post helemaal niet gelezen. Zware keuze hoor, goed dat je hulp hebt, succes de komende dagen!

Ik ga nog eens een plaatje maken van een potje zelfvertrouwen,bij deze bied ik hem aan Lotje aan!
  vrijdag 25 januari 2008 @ 18:05:45 #66
35189 Troel
scherp en bot
pi_56303916
Bij het goed bekijken van mijn nieuwe kolf, kwam ik erachter dat daar ook een handkolftrekstang bij zat. Ik heb nu dus en de IQ Uno en de handkolf, maar de IQ kan dus ook als handkolf Wel handig: zo kan ik standaard een kolf in mijn koffertje doen en eentje thuis laten liggen.

Ik hoop inderdaad dat dat lekken snel over is, en anders ga ik inderdaad gewoon een oude bh dragen met washandjes erin ofzo, maar ben zo bang dat dat ook gaat irriteren. De pukkeltjes van de tape zijn gelukkig aan het wegtrekken, dat was dus ook een eens en dan nooit weer
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56307872
Gwen is een natuurtalentje aan de borst en het lukt haar om in een hap goed te pakken. Erg fijn. De kapotte tepel is weer mooi geheeld. Ik durfde van de week echt niet meer ermee te voeden, maar gelukkig hoefde het ook niet en heb ik gewoon afgekolfd en mevrouw een flesje bv gegeven. Ze pakte de borst goed genoeg vond de kraamhulp dat het niet zoveel uit moest maken. Ondertussen droeg ik als bescherming een tepelvormer/beschermer, heerlijk ding en lekker veel melk kan erin. De tepel werd erdoor prachtig gevormd, zodat het makkelijker voor Gwen is om de hele tepel in de mond te pakken, het pijnlijke plekje zit daardoor ook wat hoger en wordt meer ontzien met lurken.
pi_56308654
Hier komt meneer elke 2 uur en het liefst zo af en toe tussendoor nog even om te snacken.
Soms geeft ie een mondje terug (tijdens het drinken) om dan gulzig weer verder te drinken..
's nachts heb ik het idee dat ie het wel lekker vindt om op deze manier in slaap te vallen..
Dan neemt ie een paar kleine slokjes en sabbelt nog even om vervolgens gewoon afgekoppeld te kunnen worden en te gaan slapen..
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_56311346
lotje komt allemaal goed hoor
* p_iglet stuurt ook een potje zelfvertrouwen naar lotje

pfff zwaar hoor vamp, maar hij is ook nog zo klein. dan wil je gewoon lekker alleen maar bij mama zijn.
hopelijk gaat ie snel wat minder snacken tussendoor

randa, fijn dat je kapotte tepel weer geheeld is en dat Gwen een natuurtalentje is

Troel, tip oefen ook een keertje met de handkolf, ik heb ook zo'n handkolftrekstang (wat een apart galgje woord ) maar kan er echt totaal niet mee overweg, dan gaat volledig met de hand hier nog beter.

Zucht d'r staat gewoon 4 liter melk om door de gootsteen te gooien... grr stomme vriezer!!!
Echt zo onwijs blij dat me dit niet net voordat Chacama melk op zou komen halen, die had net 40 voedingen ofzo voor maud opgehaald, moet er niet aan denken dat dat weg had gemoeten.
Voordeel is wel dat mijn vriezer nu weer brandschoon is
pi_56313118
jelief en piglet
over n jaar moet ik er zelf vast om lachen
stom is dat ook, normaal ben ik best zeker van vanalles, maar nu het om die kleine gaat en ik echt 0 ervaring heb ligt het toch net even anders
ik kom er wel uit
  zaterdag 26 januari 2008 @ 12:48:42 #72
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_56317602
Troel wat ontzettend knap van je meid en kolven en de fles gevene n voeden. Fijn ook dat papa het wel leuk vind.

ik heb ff een vraagje over de bv en allergieen.
Zoë is voor veel gevoelig/allergisch ei, koemelkeiwit, soja, pina, noten en zaden. Nu heb ik gister een biefstukje gegeten in boter om te bakken bereid maar daar zit dus soja in en nu zit ze dus vandaag weer helemaal onder de uitslag/eczeem dus ik vroeg me af hoe lang het duurt vorodat het in de bv komt.
Bij Mara was de reactie ook heel snel. Komt dat iemand bekend voor?
pi_56317758
dat kan ontzettend verschillen klein-spookje.
Van direct na de volgende voeding die je geeft, tot na de volgende dag.
Je weet zeker dat het daardoor komt?
Dat is het rotte van allergie het kan zich op zoveel manieren uiten.

* p_iglet zag laatst zelfs biefstuk waar ze melk in gestopt hadden
  zaterdag 26 januari 2008 @ 13:25:58 #74
82727 klein_spookje
pi_56318131
p_iglet,
Ja helaas weet ik het zeker ik sta nu al een week of 3 op het dieet en vermijd deze producten.
De eerste wk gebruikte ik wel gewoon boter en ging de uitslag niet weg. Daarna heb ik dat ook laten staan en was ze nu 2 dagen zo goed als eczeem/uitslag vrij en nu vanmorgen werd het weer vreselijk rood en vurig. En dan schrukt ze ook langs mijn kleding en met haar handjes over haar wangen/slapen. Heel sneu.

Bij Mara was dit ook zo. Maar omdat mijn huisarts zij dat koemelkallergie enz eigelijk niet bestaat of bijna niet voorkomt maar een etiket geplakt word op kinderen. Ging ik toch wat twijfelen. Maar aan de andere kant ik kan niet de uitslag verzinnen of projecteren op haar. En aangezien dit het enige is omdat ik maar 1 ding tegelijk wil uitproberen kan het niet anders dan dat zijn helaas.

Gelukkig waren ze erg lekker en heb ik er van genoten.

Liefs joyce

Ps ze stoppen van alles in de biefstuk zelfs room zag ik.
Raar hoor. Maar goed niets aan te doen.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 14:39:38 #75
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56319265
Joyce ik bak hier alles in zonnebloem olie, misschien dat een optie?

verders wajang boter bevat dacht ik sojalecithine officieel, maar ook arwen reageert hier sterk op.
misschien een optie om ook eens andere bad/verzrogingspsullen te gebruiken voor zowel zoe als jezelf ?

en die huisarts moet een schop onder zijn achterwerk krijgen, god wat gruwel ik van dat soort lui.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zaterdag 26 januari 2008 @ 15:35:18 #76
35189 Troel
scherp en bot
pi_56320099
handkolf gaat ook prima piglet

Binnenkort ga ikg ewoon proberen om allebei de borsten tegelijkertijd te doen, eentje met de hand en eentje elektrisch
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 26 januari 2008 @ 20:02:27 #77
82727 klein_spookje
pi_56325054
Evenstar, bak ook alles in olie nu maar wilde het even testen voordat ik do naar de dieetiste moet en omdat ik twijfelde (stom he).
Maar nu weet ik het zeker de hele dag is ze onrustig en huilen pff arm ding.
ag ik je een keer mailen?
  zondag 27 januari 2008 @ 01:14:28 #78
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56332510
tuurlijk
pi_56362722
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 11:35 schreef Troel het volgende:
*knip*
dan kolf ik inderdaad ook gewoon 300 CC.
Ik wilde net komen vragen hoeveel je ongeveer per keer 'moet' kolven, en hoeveel cc een kindje (6,5 week) ongeveer nodig heeft voor een voeding...

Ik kom niet verder dan 80cc geloof ik, en dat vond ik al een hele prestatie...
pi_56363196
Ben trouwens met Floortje naar de huisarts geweest en ze leek inderdaad spruw te hebben (geen overduidelijke aanwijzingen, maar de klachtjes die ik al eerder melde, en een paar hele kleine witte stipjes op haar kaakje)
Ik heb alleen een paar vraagjes, want ik vind het maar lastig, dat spruw...

Ik dacht dat je dan een soort gel kreeg wat je in haar mondje moest smeren, maar ze krijgt het middel Nystatine Labaz (ofzo) een gelig vloeibaar spul wat naar kersen ruikt? Moet met een pipetje 4x per dag 1 ml na de voeding...

Ik heb eigenlijk geen klachten meer, ik hád wat last van mijn tepels, en wat steekjes in mijn borsten, maar dat duurde maar een paar dagen en nu heb ik nergens meer last van... Moet ik dan toch ook behandeld worden?

En hoe zit het nu met afkolven? Kan ik de melk die ik tijdens deze periode kolf wel gewoon bewaren en geven, of is dat dan nog besmet?
  maandag 28 januari 2008 @ 15:46:20 #81
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_56363630
Richtlijn voor het geven van gekolfde melk.

150 ml x aantal kg van de baby gedeeld door het aantal voedingen per 24 uur.

voorbeeld: als de baby 4230 gram weegt en hij krijgt 7 voedingen per dagg
150 x 4,2 ; 7 = 90 ml per voeding
  maandag 28 januari 2008 @ 19:23:11 #82
108648 cattie
lieve moeder
pi_56368343
DeLiedje, het middel dat je noemt ken ik niet.

Ook als je geen klachten hebt moet je wel nog even behandelen, net zo lang totdat jullie het beiden het zeker niet meer hebben, anders besmet je elkaar weer.

Besmette melk kun je wel bewaren en geven, maar dan moet je het een merkje geven en voor het geven even tot het kookpunt verwarmen.
pi_56368895
Wij hebben dat spul ook gehad DeLiedje. Ik smeerde na elke voeding met een wattenstaafje wat in Anna's mond. Ze vond het erg lekker, dus dat was geen probleem.

Jezelf kun je maar beter wel behandelen en denk ook aan het heet wassen van beha's e.d. Anders besmet je elkaar steeds weer.
*OUD heilige*
  maandag 28 januari 2008 @ 20:03:14 #84
144006 chacama
Ondernemend!
pi_56369256
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 20:02 schreef klein_spookje het volgende:
Evenstar, bak ook alles in olie nu maar wilde het even testen voordat ik do naar de dieetiste moet en omdat ik twijfelde (stom he).
Maar nu weet ik het zeker de hele dag is ze onrustig en huilen pff arm ding.
ag ik je een keer mailen?
Ook tijdig voor jezelf aan de bel trekken bij de dietiste. En blijf trouw je vitaminen slikken (gravitamon) dat scheelt al een eind. Ik heb zelf bijna 10 maanden dieet gedaan voor Maud. Koe, ei en sojavrij. Maar ze reageerde niet op de soja-lechitine...gelukkig. Dus met boter had ik geen probleem. Ik wens je veel sterkte en rijstemelk is goed te drinken. In elk geval beter dat de dieet-voeding van Friso.

en voor alle andere met spruw en kolf en andere perikelen....veel succes. BV geven is heel mooi, maar kan ook zeker zijn uitdagingen met zich meebrengen....
  maandag 28 januari 2008 @ 20:07:06 #85
35189 Troel
scherp en bot
pi_56369346
quote:
Op maandag 28 januari 2008 14:56 schreef DeLiedje het volgende:

[..]

Ik wilde net komen vragen hoeveel je ongeveer per keer 'moet' kolven, en hoeveel cc een kindje (6,5 week) ongeveer nodig heeft voor een voeding...

Ik kom niet verder dan 80cc geloof ik, en dat vond ik al een hele prestatie...
Nou, dit was dus ook een uitzondering. Ik merkte gisteren dat er ineens minder uitkwam, nu haal ik nog net de 70 cc per kolfbeurt. Mijn o zo mooie voorraadje raakt dus snel op, want vanochtend dronk meneer heel veel. Ik hoop maar dat dit een verlate regeldag is ofzo
Kon vanmiddag wel janken toen ik met moeite 60 cc gekolfd kreeg Moet nu midden in de nacht gaan kolven, omdat ik anders niet genoeg voeding heb, omdat hij nu dus meer drinkt dan ik kolf. Ik denk dat ik morgen gewoon echt om het uur ga kolven om te stimuleren ofzo.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56369351
Als je jezelf niet ook behandeld (ook bij geen klachten) dan kan je Floortje weer opnieuw besmetten en zij jou weer enz. Als je in de OP kijkt zie je ook een link naar spruw. Als het niet écht nodig is (voor werk al of zo) dan zou ik even geen gekolfde melk geven. Wil je dat wel doen, dan moet je het eerst tegen de kook brengen.

Bij dat sommetje mag je voor borstgevoede kinderen ook 125 ml nemen ipv 150.
  maandag 28 januari 2008 @ 20:13:26 #87
35189 Troel
scherp en bot
pi_56369523
Oja, en Bert bedoelt het goed, maar het is niet leuk om te horen dat het niet zo erg is als het nu op zou drogen omdat ik tenslotte wel 2 weken (!!!) alle goede stoffen door heb kunnen geven en dat dat al heel belangrijk is. Volgens mij moet je dat soort dingen niet zeggen tegen iemand die minstens wilde voeden totdat de kinderen 25 zijn ofzo
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56369658
Maar nu je het toch hebt over voeden he.. hoe gaat dat, aan de borst?
Het is een bekend 'probleem' dat met kolven alleen de productie bijna niet op peil te houden is. Het kan wel, maar daar moet je heel veel voor doen.

Heb je er hulp bij om Ruben aan de borst te krijgen?
pi_56369722
Troel, je kunt online een folder over kolven kopen van VBN. Daar staan ook opkriktips in, bijv vijf minuten per kant en dan opnieuw. Kost 80 cent ofzo.
  maandag 28 januari 2008 @ 20:36:58 #90
35189 Troel
scherp en bot
pi_56370146
quote:
Op maandag 28 januari 2008 20:18 schreef nebelung het volgende:
Maar nu je het toch hebt over voeden he.. hoe gaat dat, aan de borst?
Het is een bekend 'probleem' dat met kolven alleen de productie bijna niet op peil te houden is. Het kan wel, maar daar moet je heel veel voor doen.

Heb je er hulp bij om Ruben aan de borst te krijgen?
Nee, het is op dit moment eigenlijk alleen nog kolven. Rechts pakt hij echt nog steeds niet, maar links had hij vandaag ineens wel te pakken, maar dan is het nog met tussenpozen zuigen en slikken en dan weer niets doen en wel blijven hangen zeg maar. Ik vond het echt uitzonderlijk dat hij het zo lang vol hield, want het was een minuut of 10. Hij is dan echt ook gewoon compleet bekaf We proberen wel elke dag om beide borsten aan te bieden zeg maar, puur ook om hem te laten weten dat ze er zitten en dat heeft hij ook wel door. Vandaag gaf hij echt overduidelijk aan dat hij borst wilde, door zijn hoofdje echt gewoon naar mijn borst toe te draaien tot twee keer toe en haast door mijn kleding de melk naar buiten te willen zuigen Hij snapt het dus wel

Er is verder niets mis met tongriempjes of wat dan ook, mijn rechterborst zit wel standaard wat voller dan mijn linkerborst en is ook wat groter, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat het probleem zou kunnen zijn. De enige hulp dit ik op dit moment heb is een wijkverpleegkundige die de cursus aan het volgen is, ik heb helaas vandaag niet echt tijd gehad om een lactatiekundige te raadplegen. Het vervelende is ook gewoon dat er haast nergens informatie te vinden is over het kolven en dan aan je kind geven. Ja, voor de prematuurtjes en dergelijke, maar ook niet echt tips over wat te doen enzo.

Ik heb nu inderdaad een brochure gedownload, maar erg veel info staat daar niet in. WEllicht dat het themanummer meer info geeft
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56370285
Bedankt voor de tips... Dan kom ik op 108 cc per voeding, daar ga ik eens mee aan de slag!

Wat is nou een handig tijdstip om te kolven, als je volledig bv geeft heel de dag? Tips zijn welkom!
pi_56370494
deliedje, 's morgens heb je vaak meer melk. Je kunt proberen of Floortje dan tevreden is met 1 borst, en de andere (tegelijk) afkolven. Of nadat floortje gedronken heeft 1 of beide borsten afkolven, als je een vast tijdstip aanhoud dan wennen je borsten er aan en gaan gelijdelijk meer melk produceren

Troel, als ik het goed gelezen heb, dan heb je een enkelzijdige kolf, misschien is een dubbelzijdige huren via de thuiszorg een optie. Dan maak je optimaal gebruik van je TSR en stimuleer je tegelijk. Je bent dan ook sneller klaar.
Om je productie op te hogen zul je vooral VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL moeten kolven. Echt dag en liefst nacht iedere 3 uur. Of nu het terugloopt zelfs iedere 2 uur.
Je kunt ook clusterkolven, dan neem je een periode van bijvoorbeeld 3 uur, waarbij je ieder half uur 10 minuten kolft. Dan kun je je kolf gewoon onder een schone doek laten staan, en alleen de gekolfde melk even in een ander flesje gieten.

Hier werkt na het kolven even 5-10 minuten stoppen en dan weer verder kolven meestal ook goed voor nog wat extra melk.

Succes Troel, echt super dat je fulltime aan het kolven bent voor Ruben, maar zeker een lactatiekundige bellen!! die kan namelijk ook helpen met tips rondom het fulltime kolven als het met haar hulp ook niet lukt om ruben aan de borst te krijgen.
  maandag 28 januari 2008 @ 21:08:57 #93
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_56370815
O Troel, huren die dubbele kolf. Ik heb er zoveel aan gehad en dat ding is echt elke cent waard als je volledig kolft.
Om Lena weer aan de borst te krijgen heb ik tepelhoedjes gebruikt. Het sloeg nergens op volgens de verpleging, maar ze dronk zoveel makkelijker en beter met. Ik denk doordat ze een groter oppervlak in haar mond had. Voed je hem nu met de fles of anders?

DeLiedje, superkolver!
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  maandag 28 januari 2008 @ 21:13:32 #94
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_56370931
quote:
Op maandag 28 januari 2008 20:44 schreef DeLiedje het volgende:
Bedankt voor de tips... Dan kom ik op 108 cc per voeding, daar ga ik eens mee aan de slag!

Wat is nou een handig tijdstip om te kolven, als je volledig bv geeft heel de dag? Tips zijn welkom!
Ik zou het 's ochtends doen. Dan heb je de beste melk (is mij verteld).
pi_56371031
Troel ik rol ook nog even over je heen.'s nacht kolven of aanleggen is heel geen slecht idee omdat je 's nachts de meeste prolactine aanmaakt tijdens kolven of voeden. Prolactine is zoals het woord al zegt nodig voor de melk aanmaak (hoe het precies zit laat ik aan de deskundige-deskundigen over)

edit: posts na die van poem had ik nog niet gelezen. ik sluit mij aan bij het advies om een LK te bellen/langs te laten komen. Zekerals je van zin bent om lang te voeden dan isdat echt een wijze investering.
Heel veel liefs en nog meer succes meis!

Emma is vanavond zonder drinken gaan slapen. Eerst grote stampij gemaakt bij papa maar binnen een paar minuten was ze helemaal nokkie nokkie, misschien scheelt het dat ze overdag niet wilde slapen.

[ Bericht 25% gewijzigd door Jelief op 28-01-2008 21:22:15 ]
  maandag 28 januari 2008 @ 23:02:11 #96
35189 Troel
scherp en bot
pi_56373805
Vroeger riep ik wel eens "krijg nou tieten" als er wat raars gebeurde.

Meneer heeft dus net zowel links als rechts gedronken Links echt een kwartier met eigenlijk maar 1 pauze, rechts 5 minuten! Daarna begon hij echt te sabbelen en heb ik hem maar losgekoppeld. Het is toch niet te geloven dat dit juist nu is?
Ik heb net dubbelzijdig gekolfd, door deels elektrisch, deels handmatig te doen, dan even rust te houden en dan om te draaien. Meestal doe ik ze om en om en begin ik met rechts (daar zit duidelijk de meeste melk in) en dan weer links en dan weer rechts en dan weer links en dan weer rechts en dan weer links. Elke borst dus drie keer.
Na het drinken van meneer kon ik er net een 40 cc uitwurmen, dus ik denk dat hij daadwerkelijk ook echt wat binnen gekregen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56373966
Troel! Wat goed En nu maar hopen dat hij de smaak te pakken heeft
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_56374809
Troel, wat goed!
Ik krijg het idee dat je die vijf minuten misschien weinig vindt maar dat is het niet hoor! Als hij vijf minuten stevig doordrinkt dan zou het ook best kunnen zijn dat hij zijn buikje vol heeft en dat hij niet zo zeer bekaf is maar gewoon net als alle babies lekker gaat slapen.
Ronja heeft eigenlijk altijd "maar" kort gedronken. Heel vaak vijf minuten en meestal dan ook nog maar een borst. Meer kreeg ik er echt niet in en ze groeide goed dus het was prima zo.

Jelief, ben je aan het afbouwen?
  dinsdag 29 januari 2008 @ 03:43:42 #99
35189 Troel
scherp en bot
pi_56377119
Ja, maar als ik dan vijf minuten drinken uit de borst vergelijk met in totaal wel 20 minuten bezig zijn met een fles, vind ik dat zo'n groot verschil

Maarja, waarom ik midden in de nacht online kom: hij heeft zojuist weer beide (!) borsten gepakt, daarna nog een klein beetje uit de fles (maar lang niet alles, dus hij heeft aardig wat uit de borst gehaald) en toen kon ik alsnog 60 cc kolven!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56377453
wat super Troel!!!!
en als je dat even vol blijft houden, kolven na het voeden dan is je productie vast snel weer opgehoogd.
hopelijk blijft Ruben zo goed uit de borst drinken!!
  dinsdag 29 januari 2008 @ 08:05:39 #101
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56377704
Troel en Ruben Goed zeg!

Owlet ik ben niet echt aan het afbouwen maar het zou nog steeds erg fijn zijn als Emma minder afhankelijk is van mij om te gaan slapen 's avonds. Het scheelt mij zoveel tijd voor mijzelf Dat ik om half 1 een kwartier wakker ben geweest omdat ze nog wat wilde drinken vind ik dan weer helemaal niet erg.
pi_56377786
Blijft Emma 'savonds ook zo lang drinken?
Ik heb de indruk dat het na een tijdje zelfs niet eens meer drinken is, maar gewoon zoals een tutje...
pi_56377911
Whaaaaaaaaaaaaaaa Ruben wat goed!!! En vannacht ook nog.

Voor Anna was het 's avonds niet voor het drinken, maar meer om het sabbelen en hangen. Voor mezelf is het heerlijk dat ze nu zonder mij kan gaan slapen. Psychisch geeft dat veel meer vrijheid.
*OUD heilige*
  dinsdag 29 januari 2008 @ 08:42:37 #104
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_56378016
Ruben Wat goed zeg!
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  dinsdag 29 januari 2008 @ 08:52:23 #105
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56378128
JA vaak wel BM, alleenals ze heel moe is dan is ze met een kwartiertje of minder klaar. Is ze gewoon moe dan kan het wel tot een uur duren. Ik denk ook dat ze mij soms gebruikt als tutje. Soms tuttert ze wat en als ik haar dan loskoppel is er luid protest, als ik dan niet meteen weer de borst aanbied stopt ze nog wel eens met piepen en gaat lekker slapen.
En soms vind ik het het ook nietzo erg dat ze er wel zo lang over doet, met een leuk programma op de tv heb ik ook rust.

Ik ben dus soms te vlug met opnieuw de borst aanbieden

Dat dus Yppy....
pi_56378178
Heel herkenbaar, Jelief. Hier is het net zo. Nu met een beetje ouder te worden en steeds meer te begrijpen draait hij zich dikwijls ook gewoon om en gaat slapen, als ik zeg dat hij zijn beer moet nemen en gaan slapen.
Maar als ik dus zelf beslis dat het genoeg is en me omdraai is het groot drama...
  dinsdag 29 januari 2008 @ 09:47:51 #107
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_56379028
Troel wat goed hoe het allemaal doet joh! En wat goed van Ruben dat ie hem nu wel pakt!

Ik wilde vandaag gaan beginnen met, zoals jullie zeiden, s'ochtends te kolven omdat de productie dan het hoogst is... Heeft Floortje vannacht inneens van gisterenavond 20.00h een voeding, tot vannacht half 4 geslapen! Dat is 7,5 uur!

Kan dat eigenlijk al wel, ze is nog geen 7 weken? Ik merk dat ik het zelf niet zo fijn vind, als ik dan wakker wordt van haar en ik kijk op de klok, dan ben ik beetje ongerust... De afgelopen nachten zat er steeds wel 6 uur of ietsje meer ook tussen, dus het lijkt toch wel alsof ze eraan toe is ofzo, maar 7,5 uur vond ik wel erg veel!
Ik lag zelf om 0.00h ook echt nog wakker in be dte wachten tot ze voor de laatste voeding zou komen... Ik ben in slaap gevallen en werd dus veel later pas door haar gewekt... (Nu dacht ik, misschien had ik haar wakker moeten maken om 0.00h, dan had ze dan nog gedronken en dan echt de nacht doorgeslapen misschien... Maar ja, 'voeden op vraag' he Wat zouden jullie doen?)

En omdat mijn borsten na die 7,5 uur dus zo vol zaten, en ze maar één kant dronk, heb ik vannacht dus maar gekolfd Kwam op 50 cc...
Vanmorgen om half 9 werd ze weer wakker en omdat ik vooral tijdens die nacht en vroege voeding zoveel lek uit de borst die ik niét geef, dacht ik, ik hou mn kolf er eens onder terwijl ik haar voed... Há, er lekte zo 40 cc uit tijdens het voeden, en toen Floortje genoeg had, ehb ik de rest gekolfd en zat in totaal op 100cc.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 09:48:02 #108
35189 Troel
scherp en bot
pi_56379034
Men, ik heb nu echt zoiets van, waarom heb ik me gisteren druk gemaakt. Vanochtend heeft meneer dus weer gewoon de borst aangepakt. Links is wel duidelijk makkelijker dan rechts, maar ik ben allang blij dat hij nu echt gewoon drinkt

Na de voeding ga ik nog even kolven, tja, dat er dan wat minder uitkomt is niet raar, maar er kwam alsnog weer 60 cc uit.
* Troel trots is
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56379515
Dat kan prima hoor, Deliedje. Als ze gezond is en overdag voldoende drinkt en alert is en voldoende plast (en misschien al een beetje lacht? ) dan kan ze best een flinke stuk slaap in de nacht pakken.
Sterker nog, geniet er van want het kan zo maar weer eens over zijn .

Troel, wat ont-zet-tend goed. <- serieus bedoeld
  dinsdag 29 januari 2008 @ 10:14:56 #110
35189 Troel
scherp en bot
pi_56379585
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 10:11 schreef owlet het volgende:
Dat kan prima hoor, Deliedje. Als ze gezond is en overdag voldoende drinkt en alert is en voldoende plast (en misschien al een beetje lacht? ) dan kan ze best een flinke stuk slaap in de nacht pakken.

Zo zat ik er vanochtend inderdaad ook bij. De tranen van verdriet en balen van gisteren maakten echt wel plaats voor vreugde- en opluchtingstranen vanochtend
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 29 januari 2008 @ 10:15:58 #111
62525 Bibikuif22
<3 <3 <3 <3 <3
pi_56379605
Joepie Troel!! Terecht trots vind ik!

DeLiedje, ik voedde in het begin ook op aanvraag en Ryan sliep door met 4 weken. Ik herken je ongeruste gevoel maar denk ook maar dat wanneer ze het nodig hebben komen ze vanzelf wel. Ik zou gewoon lekker die extra uurtjes slaap pakken

's nachts kolven doe ik nu ook nogsteeds. Het is best heftig, vooral als je al geslapen hebt om dan weer je bed uit te gaan.... maar de opbrengst is 's nachts wel goed merk ik.

Ik heb nog even een vraag voor jullie. Ryan is nu snipverkouden, oogjes ontstoken en neus potdicht. Hierdoor heeft hij moeite met drinken. Wat ik nu doe is sprayen met zoutoplossing, luuf smeren en dan hem rechtop laten zitten tijdens het voeden maar nog moet hij na 2 teugen weer loslaten om adem te halen. Zó sneu!

Is er een oplossing voor anders dan wachten tot het over is? Ik douche ook 2x per dag met hem omdat daar ook alles van open gaat maar zodra ik hem afdroog is het weer als voorheen.
Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
  dinsdag 29 januari 2008 @ 11:46:56 #112
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_56381700
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 10:11 schreef owlet het volgende:

Een beetje veel... zo schattig! En dat gebrabbel
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:19:17 #113
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_56382558
Geweldig, Troel! Eigenlijk is het kolven dus niet meer nodig, lijkt me (maar ik kan me voorstellen dat je voor de zekerheid een voorraadje wilt hebben).

Bibikuif, laat je Ryan tijdens het douchen ook drinken, misschien gaat dat gemakkelijker?
En tegen ontstoken oogjes helpt moedermelk in de oogjes druppelen erg goed (ze gaan er alleen niet beter van drinken, helaas )
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 29 januari 2008 @ 12:55:33 #114
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56383435
Deliedje volgens mij gaat het wel lekker bij jullie. geniet inderdaad maar van dat lange slapen en pak alle uurtjes mee die je kunt.

Bibikuif je kunt de melk ook nog in zijn neusje druppelen (zo uit de borst of via een pipetje) borstvoeding heeft de aangename gewoonte om dik slijm dunner te maken waardoor de verstopping minder wordt en hij beter kan drinken.

en nogmaals applaus voor Ruben
  dinsdag 29 januari 2008 @ 13:27:16 #115
35189 Troel
scherp en bot
pi_56384326
Ik blijf nog wel kolven, sowieso wil ik straks gaan kolven als ik ga werken en voor de zekerheid is het inderdaad ook wel prettig wat bij de hand te hebben
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56389671
Dames, ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben maar dat hoor ik vanzelf wel.
Ik geef Vera bv en dat gaat op zich allemaal erg goed. Alleen de laatste voeding van zo rond ene uur of elf breekt me op. Ik ben dan moe en chagrijnig en ik merk dat Vera dan minder goed drinkt. Slapen voor die voeding heb ikal geprobeerd, maar helpt niet en ik blijf me niet lekker voelen op dat moment. De rest van de voedingen gaat super en ze doet het echt goed. Ik wil ook absoluut niet stoppen met bv omdat ik het zo prettig vind.
Ik ben nu aan het overwegen om de laatste voeding een flesje te gaan geven om mezelf iets meer rust te geven. Dan kan mijn hubs ook een voeding doen en heb ik heel even de rust om bij te komen.
Of heeft een van jullie een goed alternatief voor me.
pi_56391213
breekt even in omdat ik zie dat er ook mensen meeposten die niet meer voedden en 'lang' geleden al gestopt zijn, zijn er meerderen die nog steeds melk verliezen zo nu en dan (of zelfs een tsr krijgen van een huilend babietje )
  dinsdag 29 januari 2008 @ 18:18:57 #118
108648 cattie
lieve moeder
pi_56391419
Wenneke, bedoel je een flesje kunstvoeding? Je zou ook voor het slapen gaan kunnen kolven zodat je man die voeding dan kan geven.

Knorretje, Owlet vertelde dat haar moeder dat na 9 jaar nog had (als ik het me goed herinner). En ik sta ook niet voor mijn borsten in als ik nu een huilend jong baby'tje zou zien.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 19:50:44 #119
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_56393546
Wenneke, ik zou idd voor een flesje gekolfde melk gaan. Zeker als je wel gewoon wilt blijven voeden. Ik weet nog dat toen ik begon met 1 flesje kv overdag (en daar dus niet voor kolfde in de plaats), dat dat slecht was voor de productie. Ik had een soort "begin van het einde" gevoel zeg maar. Omdat mijn productie naar beneden ging daar dat ene flesje kv, begon ze op andere tijden ook te protesteren, dus kwam er na een aantal weken nog een flesje bij, enz enz...
Ik vind Vera zo een leuke naam Ik heb hem al voorgelegd aan mijn

Knorretje, een tsr heb ik niet geloof ik, maar ze lekken zo nu en dan nog wel
pi_56394036
ok tnx, had verwacht dat het ooit wel eens zou stoppen, maar als ik 9 !! jaar lees dan heb ik nog flink wat lekjaartjes tegaan
pi_56396355
Ik kan idd prima kolven en hem dan die fles laten geven. Dat geeft mijn tepels ook heel even een beetje meer rust. KV wil ik liever niet doen idd omdat ik genoeg melk heb en het zonde vind daarmee te stoppen.

LadyS, wij wisten meteen dat dit De naam voor ons was. Hij past ook echt bij haar. Is jouw man ook weg van de naam???
  dinsdag 29 januari 2008 @ 21:50:23 #122
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_56396532
Ik hoop dat het werk voor jullie!!
Ik vond het ook wel een lekker idee dat ik niet meer per se klaar hoefde te staan als ze weer gevoed wilde worden. Alleen dat gaf al rust.

Hij vindt het wel een "leuke naam", maar op de toon waarop hij dat zei, maakte ik op dat hij hem niet leuk genoeg vond Mocht het ooit weer zover komen, ga ik wel proberen om hem door te drukken denk ik . Hij was er niet negatief over, dus er is hoop
  dinsdag 29 januari 2008 @ 22:08:29 #123
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56396972
Troel, wat goed!
Maar voeden totdat Ruben 25 is, zie je het voor je?
.... met gevoel voor drama....
  dinsdag 29 januari 2008 @ 22:16:58 #124
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56397208
Emma is vanavond weer zelf in slaap gevallen, dit keer zonder piepen. Mike had het weer uitgebreid uitgelegd. Dat Emma een grote meid is en zelf kon proberen om te gaan slapen en dat mama zou komen als het niet zou lukken . Er valt echt een 'last' van mijn schouders. Ik merk nu toch dat de bv dus toch meer van mij vraagt dan ik door had of toe wil(de) geven.
Ik haal haar zo wel even uit bed om te drinken want vanmiddag heeft ze ook niet gedronken en ik sta een klein beetje onder spanning (mijn borsten dus).
pi_56402128
Die Emma wat knap van d'r. Heerlijk voor je Jelief.
*OUD heilige*
pi_56408382
om nog maar even terug te komen op mijn onzekerheden...
zo gek was het niet, vandaag is meneertje gewogen, en hij was niet genoeg bijgekomen!
gaat mevrouw CB-arts mij vertellen hoe en wat ik moet gaan doen terwijl ik dus zoiets heb van.. ja.. hallo.. jullie zijn zelf de oorzaak met je adviezen, en ik ben al bezig het te verbeteren!
grmbl
mamalot is even boos.. zowel op dat CB als op zichzelf voor het niet luisteren naar dr eigen gevoel. hoewel ik dat uiteindelijk ook juist wel gedaan heb, ben immers weer terug op 2 borsten en de productie is weer wat meer geworden... niet dankzij t CB...

verder gaat het wel goed met t meneertje zelf nog steeds, hij lachte net weer zo heerlijk uitgebreid naar me dat komt allemaal wel goed!

wenneke, ik wil idd ook 1 voeding gaan vervangen door het flesje, maar niet om zelf tot rust te komen trouwens.. daar heb ik geen last van. meer dat meneer kan gaan wennen om voeding van papa te krijgen. dan ga ik zelf kolven op dat moment in de hoop telkens wat meer te krijgen en zo weer meer voorraad aan te leggen. voor een 1ste flesje heb ik nu al voldoende...
pi_56408824
Hier loopt het tot mijn eigen verbazing zo vanzelfsprekend goed, het is net of het niet anders is geweest. Wel vind ik het moeilijk om Gwen nog steeds wakker te moeten maken omdat ze niet zelf komt. Ik maak haar nu om de 2,5 a 3 uur wakker voor een schone luier en daarna de borst. Ze is ook al begonnen met clusteren 's avonds, ze heeft dan de neiging om aan de borst te blijven hangen. Gok dat ze dan wel last zal hebben van krampjes. Mijn borsten voelen eindelijk heerlijk soepel en lekken ook niet meer. De nachten gaan ook prima, al is ze weer geëindigt bij ons in bed ipv de wieg. Voor het gemak. Al wilden wij dat eigenlijk niet doen.
  woensdag 30 januari 2008 @ 14:05:13 #128
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_56408977
Wat fijn Randa en Troel dat het zo goed gaat

Owlet, wat een mooie finale zo, van jouw borstvoeding! En YPPY, ben jij nu ook gestopt?
(sorry ik heb niet alles gelezen, en ook nu ben ik nog thuis niet echt online, maar ik zag iets staan?)
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_56409647
Emma wat super!!
Fijn Jelief!!

Randa fijn dat het zo goed gaat!!

Zo jullie hadden nog een kolven in belgie verhaal te goed

Zondag naar een popconcert in brussel geweest, en van te voren dus gebeld voor een plekje om te kolven.
Uit voorzorg al mijn batterypack mee en wat hydrofielluiers om evt een schoon plekje te kunnen creeeren.

Wij keurig op tijd bij die zaal, vriendinnetje alvast een mooi plekje gaan zoeken en ik op jacht naar de kolfplek.
Eerst maar muntjes kopen en aan die muntverkoop jongen gevraagd, "nee weet ik niet moet je bij de bar proberen", bij de bar "geen idee, probeer de security eens, ik zou niet weten waar de ehbo ruimte is".
1e security.... spreekt geen Nederlands, alleen Frans... 2e security, zelfde verhaal maar riep een nederlands sprekende collega. Die had geen flauw idee wat ik bedoelde.... "nou ik geef mijn kindje borstvoeding, maar aangezien mijn zoontje hier niet is, moet ik de melk dus uit mijn borsten in flesjes stoppen, anders loop ik over"... security man knalrood hoofd maar riep eindelijk de floormanager.
Floormanager : "waar is u kindje dan" ... ZUCHT!!!.... die is thuis daarom moet ik de melk in flesjes doen .... "maar die kunt u dan nu toch niet geven" .... en dan alles in zeer gebrekkig nederlands en hij snapte de helft niet wat ik zei.
Echt toen was mijn van het kastje naar de muur irritatiegrens wel bereikt. Vriendelijk gevraagd of ik nu eindelijk naar de ehbo ruimte kon... en he he eindelijk...

De EHBO ruimte bleek een vergrote bezemkast, met gelukkig wel een wastafeltje.
Maar goed gekolft, ze hadden heel handig kluisjes ipv garderobe, dus mijn kolftas kon netjes opgeborgen. concertje daarna was leuk!!

Na het concert wat gedronken en weer op naar de kolfruimte. Vriendinnetje mee. Kon nu zo doorlopen door zelfverzekerd door te lopen, wist toch waar ik moest wezen. Ik kolven. Lopen we daarna de zaal in.
LEEG!!! Niemand meer te zien. Stond nog net 1 security figuur bij de voordeur... maar we hadden bijna opgesloten gezeten

Gisteren bij een crematorium gekolft, dat was geen enkel punt. De medewerker snapte wat ik kwam doen, en ik werd netjes naar een lege familiekamer gebracht waar me stopcontact, wasbak en toilet gewezen werd. Zo kan het dus ook
pi_56409804
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 14:34 schreef p_iglet het volgende:

Floormanager : "waar is u kindje dan" ... ZUCHT!!!.... die is thuis daarom moet ik de melk in flesjes doen .... "maar die kunt u dan nu toch niet geven" ....
Ik dacht even dat het hele telefoongesprek wat je al eerder met ze gehad had op herhaling ging
It's all up to you
pi_56409846
Mag ik een vraagje stellen?
Pasgeleden was hier iemand die had een beurs gevoel in z'n borst, nu heb ik dat ook. Jullie gaven toen aan dat het waarschijnlijk naar binnen geslagen spruw was. Alleen ik heb niet het idee dat dat het is.
Even een kleine opsomming van wat er de laatste tijd gebeurd is. Elise heeft me vorige week een keer gebeten waarna het bloedde. Schijnbaar smaakte het toen wat minder lekker, want ze heeft 2 daagjes slechter aan die kant gedronken. Op zich kon ik dat wel hebben, dus dat was geen probleem.
Vervolgens is ze 2 dagen/nachten heel vaak gekomen en toen 2 nachten ineens heel weinig. Gevolg was mega stuwing waar ik erg last van had (uiteindelijk beide keren de kolf maar gepakt om de druk eraf te kolven). En nu dus sinds gisteren dat beurse gevoel op 1 plek, het is ook een beetje harder maar lijkt niet op die harde plekken die ik altijd heb als ik stuwing heb. Het is niet rood (nouja, klein beetje maar wsl omdat ik er net aan heb gezeten) en volgens mij ook niet warmer dan de andere kant. Wel had ik lichte verhoging vanmorgen. Ik vind dit nou ook niet echt klinken als een borstontsteking in wording toch?
Eigenlijk denk ik dat het gewoon van de stuwing komt, dat het een beetje verrekt is van binnen. Kan dat? Of moet ik hiermee maar naar de dokter gaan volgens jullie? Ik hou het natuurlijk goed in de gaten en als het te lang duurt ga ik alsnog.
pi_56410105
p_iglet, da's zo typisch Brussel. Tweetalig gebied maar in de praktijk hoofdzakelijk franstalig.
En probeer daar dan maar eens duidelijk te maken wat je bedoeld met kolven
In Vlaanderen is 't vast niet zo'n probleem

Ik werk in Brussel, en zelfs winkelpersoneel van de krantenkiosk, metro, ... zijn vaak niet tweetalig, hoewel ze dus ook nederlandstalige producten verkopen. Vaak schakel ik dan maar over op Frans, om toch ergens te raken...
pi_56411052
Sidn3y beter te vroewg dan te laat naar de dokter, ik zou er wel even langs gaan zeker als je het niet helemaal vertrouwd. Meestal zit de vrouwelijke intuitie wel goed.
  woensdag 30 januari 2008 @ 16:25:34 #134
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56412161
P_iglet, wat een gedoe weer!
Wat je al niet moet overhebben als je je kindje BV wil blijven geven, tssssss

Sidn3y, ik was naar de huisarts gegaan met een pijnlijke plek, kreeg te horen dat het stuwing was en zeker geen ontsteking. Een dag later, vooral op aanraden van hier, met verergerde klachten naar de HAP gegaan. Dus mooi wel een ontsteking!
Gelukkig was ik er vroeg bij en was met de antibiotica + pijnstillers al vrij snel klachtenvrij.
Moraal van het verhaal: zoals Jelief zegt: vertrouw op je intuitie en bij twijfel: gewoon naar de huisarts toe!
pi_56412242
Daarstraks voor de minipil naar de apotheek geweest en meteen ook maar een pipetje gevraagd zodat ik wat bv in het oogje van Gwen zou kunnen druppelen. Heel verbaasd was ze de apothekersassistente, ze had er nog nooit van gehoord, maar kreeg wel mooi een eenvoudig plastic pipetje mee, makkelijk.
pi_56417544
Even een vraagje over kolven. Ik geef Emma nog volledige borstvoeding en ben afgelopen maandag begonnen met werken. Die dag ging het kolven al niet zo lekker (ondanks de nette 'zoogkamer' met stromend water en slot, etc), ongeveer 140 ml per keer. Vandaag (2e werkdag) was het helemaal weinig, 's ochtends krap 120 ml, 's middags net 100 ml.

Nu drinkt Emma ook met veel moeite maar ongeveer 150 ml uit een flesje, dus misschien klopt het wel? Gelukkig heb ik een voorraadje in de vriezer om de tekorten van vandaag aan te vullen. Maar toch word ik er een beetje onzeker van. Ben ik te gespannen of is er misschien iets anders aan de hand? Heeft iemand tips?
pi_56417875
piglet, 140ml per keer is hardstikke netjes!!!
misschien kun je smorgens voordat je thuis weggaat, of net na of tijdens de ochtendvoeding ook nog kolven, dan heb je reserve.

Iig niet stressen want dan wordt het zeker niets, geef jezelf ook even de tijd om er aan te wennen. Komt vast goed.
  woensdag 30 januari 2008 @ 21:09:43 #138
3011 E.T.
pi_56418276
Piglet, ik ben nooit veel verder gekomen dan 140 a 150 kolven op werkdagen, dus dat is hartstikke goed hoor!

Sidn3y, ik vind 't een beetje als een verstopping klinken.... en dat kan heel makkelijk een borstontsteking worden. Wat ik met zulke plekken deed, was de warme (zo warm mogelijk) douche erop zetten en ondertussen de beurse plek masseren richting tepel. En elke voeding die kant beginnen.
Daarna moet je wel weer 'afbouwen' om beide kanten in evenwicht te krijgen, maar vond die beurse plekken veel te eng
pi_56418377
Dank je voor je reactie p_iglet

Met 140 ml was ik ook wel enigszins tevreden (thuis krijg ik dit overigens wel eens uit 1 borst gepompt, op m'n werk moet ik echt beide kanten kolven), maar van die 120/100 van vandaag werd ik een beetje moedeloos.
En na het drinken krijg ik er altijd maar heel weinig uit (vanavond ook nog geen 20 ml)
Maar qua aantallen kan het wel kloppen dus? Emma weegt ruim 5 kilo en ik had begrepen dat ze dan ongeveer 185 ml per voeding nodig heeft (ze krijgt 5 voedingen per dag).
pi_56418425
ET ook bedankt voor je reactie. Stelt me al weer een stuk meer gerust
Ik denk dat ik op m'n vrije dagen maar een beetje extra ga proberen te kolven dan. Gelukkig werk ik maar 3 dagen.
pi_56418560
nou piglet, die 185 halen echt niet alle bv kindjes...
hier eentje die thuis nu eindelijk 5x 180drinkt, maar die is dan ook 7,5 kilo. op de opvang is het max 140cc.

115 tot150ml x aantal kilo = totaal aantal milliliter per dag.
in geval van emma bij 5 kilo en 5 voedingen, dsu tussen de 115 en 150ml per voeding... 185ml is echt veel.
pi_56419248
Ok, heel goed om te weten! Vooral ook voor de ongeruste papa en oma's die tijdens mijn afwezigheid er 185 ml in probeerden te proppen
O, ja ik ben trouwens zo onzeker omdat Lucas echt een totaal andere eter was. Die slurpte de maximale hoeveelheid voeding (borstvoeding is toen niet zo lang goed gegaan) binnen een paar minuten naar binnen
pi_56419583
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 13:37 schreef _lotje_ het volgende:
om nog maar even terug te komen op mijn onzekerheden...
zo gek was het niet, vandaag is meneertje gewogen, en hij was niet genoeg bijgekomen!
gaat mevrouw CB-arts mij vertellen hoe en wat ik moet gaan doen terwijl ik dus zoiets heb van.. ja.. hallo.. jullie zijn zelf de oorzaak met je adviezen, en ik ben al bezig het te verbeteren!
Wat is niet genoeg? Is hij minimaal 100 gram per week aangekomen? (dan is het genoeg).
En oor in, oor uit, hoor. Het gaat goed, zíj geeft adviezen die totaal niet aan de orde zijn bij een kind op zijn leeftijd. Het gaat goed en hij doet het goed!

Piglet, als Emma 's avonds nog een beetje gelegenheid krijgt om eventueel nog bij te drinken, zou ik me geen zorgen maken hoor.
pi_56419777
Ik ga hier uit van 110 x lichaamsgewicht/gedeeld door voedingen. Dan kom ik op 120 à 135 uit, maar ze drinkt meestal maar 100 uit. Soms zelfs minder, alhoewel we al blij zijn dat ze terug vlot haar flesje begint aan te nemen.

Ik vind de kolfhoeveelheden die je verkrijgt ook mooi hoor piglet... ik ben ook nog steeds bang voor een tekort, maar ik werk gelukkig nog even deeltijds, dus ik kan soms zelfs aan voorraadopbouw doen.

En nu ga ik verder aan mijn glaasje champagne nippen, want we hebben de koopakte van ons huisje vandaag ondertekend!
Dan mag het wel vind ik
pi_56420919
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 21:49 schreef nebelung het volgende:
Piglet, als Emma 's avonds nog een beetje gelegenheid krijgt om eventueel nog bij te drinken, zou ik me geen zorgen maken hoor.
Dat krijgt ze gelukkig wel. Ze heeft net bijna 45 minuten gedronken (gewoonlijk nog geen half uur) en lijkt nog steeds niet helemaal voldaan. Ik ga nu zelf maar even wat drinken, dan kan zij zo nog weer even

Bedankt allemaal!

Edit: gefeliciteerd Iksje
pi_56422417
hij was afgevallen...
van 4.31 naar 4.12 in 2 weken tijd
mn productie was wel verminderd in de week ofzo dat ie 1 kant 10/15 minuten kreeg. nu hij beide kanten krijgt wordt het weer wat meer.
verder issie vandaag wel n stukje huileriger en heeft ie meer herrie in zn buik.. maar das er ook net weer uitgekomen. hij lacht nog steeds, maar zelf voel ik me er niet prettig bij iig.
pi_56422710
Regeldagen? Het is wel ongeveer de tijd dat hij regelt.
pi_56422792
_lotje_ Ik ben "blij" te horen dat er nog iemand met hetzelfde dillema als ik zit. Het CB heeft tegen mij doodleuk gezegd dat ik bij teruglopende productie maar even een paar dagen in bed moet gaan liggen met Vera en haar maar zo vaak mogelijk aanleggen. Er wordt alleen even vergeten dat ik nog een dametje van 2 heb rondrennen die ik niet de hele dag alleen kan laten.

Vanmorgen had ik bijna niks over na de voeding. Voor mijn gevoel lopen mijn borsten ook niet meer vol zo als ze eerst deden. Buiten vaker aanleggen ben ik nu dus maar weer aan het kolven extra na elke voeding in de hoop de productie weerwat op te krikken.
pi_56422920
Dank jullie wel voor jullie reactie. Vanmiddag heb ik het warm gemaakt voor de voeding en tijdens alle voedingen vandaag heb ik steeds geprobeerd richting de tepel mee te masseren. Heb vanmorgen een paar uur in bed gelegen omdat ik me niet lekker voelde en ben helaas ook ziek geworden vanmiddag/vanavond (maar dat had hier niets mee te maken). Net ook nog een paar uur geslapen. Het lijkt wel dat die rust me goed heeft gedaan, want net even laten onderzoeken door Watje5 en het lijkt toch wel verbeterd tov vanmorgen. Het doet ook iets minder pijn.
Ik ga zo nog even de warme douche erop zetten en Elise zal ook nog wel komen drinken verwacht ik, maar anders kolf ik het leeg voor het slapen gaan. Als het morgen toch weer verergert dan ga ik de dokter bellen (die natuurlijk niet werkt op donderdag).
pi_56423022
Maar wenneke, dat is op zich geen fout advies of zo. Veel aanleggen is de beste methode om de boel weer op te krikken. Dat je geen tijd hebt om in bed te gaan liggen snap ik natuurlijk! Maar het is geen fout advies of zo.

Voed je op verzoek?
pi_56423841
Nee dat klopt, het is ook geen fout advies, maar wel een advies waar je met nog een kleine niet zo veel mee kunt. Het gaat ook meer om de manier waarop men hier met dit soort vragen omgaat. BV is het hoogste goed en ten koste van alles MOET je dat blijven doen.
Voor mij staat voorop dat ik bv wil geven maar op het moment dat mijn productie zonder aanwijsbare reden terugloopt ondanks regelmatig aanleggen en kolven vraag ik uiteraard om advies van een deskundige.
Er wordt door het cb meteen gereageerd alsof ik het zelf schuld ben dat ik niet genoeg aanmaak en dat doet zeer. Vooral omdat ik het zo graag wil geven aan Vera.

Ik voed enigzins op verzoek. Mw meldt zich om de drie a drie en een een half uur. Vrij regelmatig dus.
pi_56425043
bij mij was er wel een aanwijsbare rede.. en dat was het advies van het CB... andere dame, dat wel. maar je zou mogen verwachten dat ze 1 lijn moeten trekken... ik kreeg nu overigens exact het zelfde advies als jij wenneke, het hele weekend in bed, en zoveel mogelijk voeden.
dat ikzelf de productie al weer wat had opgekrikt hoorde mevrouw volgens mij niet.

regeldag... ik denk niet dat dit er een was/is. maar dat zit er idd wel weer aan te komen ja.

en over t afvallen, zou dat ook kunnen als meneer niet 'genoeg' slaapt? we hebben m nl ook n tijdje tussen voedingen ook beneden gehad in de wagen, en daarin sliep hij eigenlijk niet. nu brengen we hem naar bed als we duidelijk zien dat hij moe is, en dan slaapt hij absoluut beter.
(maar das hier wat offtopic)
pi_56426128
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 12:55 schreef Jelief het volgende:
Deliedje volgens mij gaat het wel lekker bij jullie. geniet inderdaad maar van dat lange slapen en pak alle uurtjes mee die je kunt.
Het gaat wel lekker ja, en ik geniet enorm, maar soms is het ook wel moeilijk... Floortje huilt de laatste dagen soms zo onverklaarbaar hard ineens weer (krampjes? En worden die misschien nun weer erger door de medicijnen tegen spruw? Of heeft ze gewoon last van die spruw nog? Gek wordt ik soms van het 'niet weten' en ze huilt zo erg dan! Zelfs mn pink helpt dan niet, en dan moeten we lopen, lopen, lopen... Tot het over is).
Maar ze heeft ook zulke vrolijke momenten Je kan echt heerlijk met haar kletsen en lachen!

En waarom ik zo vroeg hier ben...? (das voor mij echt een uitzondering )
Nou, ik heb haar net gevoed, nadat ze 9 uur had geslapen!!
pi_56426660
Wow negen uur geslapen!!! Dat is lekker zeg.
  donderdag 31 januari 2008 @ 09:25:27 #155
35189 Troel
scherp en bot
pi_56427200
Nouja, hier zitten we een beetje in een impasse. Ondanks dat hij nu aan de borst drinkt en ik echt verdraaid regelmatig en vooral vaak aan het kolven ben, heb ik simpelweg niet genoeg. Meneer kan rustig 20 minuten aan de borst hangen, dan echt actief aan het drinken zijn en dan alsnog een flesje met 60 cc naar binnen werken en dat krijg ik dus niet gebolwerkt
Mocht het vandaag en morgen niet beter worden, dan gaat de kunstvoeding toch echt weer aangemaakt worden, want ik voel me er totaal niet prettig bij en wellicht geeft me dat gewoon wat rust.
Aan de andere kant baal ik er gewoon stevig van dat ik afgelopen weekend dus rustig 300 cc kon kolven en ik nu voor het voeden niet eens 40 cc krijg.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56427347
Das wel vreemd Troel. Biedt je allebei de borsten aan of maar een?

Ik had even een andere vraag, maar weet niet of jullie dat weten. Ik heb een bol.com bon liggen en wil een boek bestellen over bijvoorbeeld de rapleymethode. Hebben jullie enig idee wat een goed boek is?
pi_56428050
die van Stefan kleintjes van borst tot boterham maar of die ook bij bol te koop is?
pi_56428063
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 09:35 schreef amaranta het volgende:
Das wel vreemd Troel. Biedt je allebei de borsten aan of maar een?

Ik had even een andere vraag, maar weet niet of jullie dat weten. Ik heb een bol.com bon liggen en wil een boek bestellen over bijvoorbeeld de rapleymethode. Hebben jullie enig idee wat een goed boek is?
Ha, deze weet ik!

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_56428307
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 09:25 schreef Troel het volgende:
Nouja, hier zitten we een beetje in een impasse. Ondanks dat hij nu aan de borst drinkt en ik echt verdraaid regelmatig en vooral vaak aan het kolven ben, heb ik simpelweg niet genoeg. Meneer kan rustig 20 minuten aan de borst hangen, dan echt actief aan het drinken zijn en dan alsnog een flesje met 60 cc naar binnen werken en dat krijg ik dus niet gebolwerkt
Mocht het vandaag en morgen niet beter worden, dan gaat de kunstvoeding toch echt weer aangemaakt worden, want ik voel me er totaal niet prettig bij en wellicht geeft me dat gewoon wat rust.
Aan de andere kant baal ik er gewoon stevig van dat ik afgelopen weekend dus rustig 300 cc kon kolven en ik nu voor het voeden niet eens 40 cc krijg.
Troel, uit een flesje drinkt ook veel makkelijker!! Sommige kindjes drinken dan nog verder ondanks dat ze eigenlijk genoeg hebben.
Wat je kunt doen is geen flesje meer na geven, wel erna kolven. Heeft Ruben dan na 1,5 uur weer honger, prima dan weer aan de borst. Zo steigt je productie het snelst...
Wat je kloft dan bewaren voor als hij na de borst echt nog krijst van de honger of voor 's avonds 's nachts zodat jij iets meer rust hebt.
pi_56428491
Troel, heb je al een lactatiekundige of een vrijwilligster van VBN of LLL gesproken? Je hebt de kans dat je in een negatieve spiraal gaat komen als je naast het borstvoeden ook steeds meer borstvoeding en/of kunstvoeding uit de fles gaat geven. Ruben zal dan toch minder uit de borst drinken waardoor jij minder gaat produceren waardoor Ruben nóg minder gaat drinken waardoor jij nóg minder gaat produceren, etc.

Het zou zomaar kunnen zijn dat Ruben helemaal voldoende uit jouw borst drinkt maar dat hij het flesje daarna gewoon lekker weg klokt omdat het lekker smaakt, vertrouwd is en zo makkelijk gaat ten opzichte van de borst.
Dat wil dat dus helemaal niet zeggen dat hij onvoldoende uit jouw borst drinkt!

Hoe is Ruben qua gewicht ten opzichte van zijn geboortegewicht? Gezonde kinderen zouden het prima aankunnen om niet meer bij te geven en alleen de borst te geven en dan te kijken hoe het gaat.

Maar goed, dat zijn dingen die je eigenlijk het beste met een lactatiekundige of vrijwilligster kan bespreken. Als je op je eigen houtje van fulltime kolven naar fulltime borstdrinken gaat dan zijn er een aantal valkuilen waar je voor uit moet kijken en een lactatiekundige of vrijwilligster zou je daar het best bij kunnen helpen omdat die in tegenstelling tot de "experts" hier Ruben kan zien en kan zien of hij echt perse extra voeding nodig heeft of dat hij het prima kan doen op alleen borstvoeding uit jouw borst.

Ik zou graag een "komop Troel je kan het, goed bezig, wat fijn, wat goed-jompelpost willen posten" maar feit is dat zo ongeveer de meeste vrouwen die tegen hun zin in stoppen met borstvoeding "omdat ze niet genoeg hebben" dat doen nadat ze zijn begonnen met steeds meer bijvoeden.
Dus als je graag nog even door wilt gaan met voeden dan is het echt zaak om indien mogelijk met een expert eens te kijken naar hoe het nu verder aan te pakken.
Jullie zijn al zó ver gekomen (zie je, toch een beetje jompels ) om van fulltime kolven naar aan de borst drinken te gaan, er is niet zo heel veel meer voor nodig om volledig aan de borst te voeden behalve een portie geduld en vooral vertrouwen dat hij voldoende uit jouw borst drinkt!
pi_56428844
Troel, ik kan alleen maar zeggen dat ik het heel herkenbaar vind en je gevoel deel. Je wil zo graag, maar op een of andere reden produceer je even niet genoeg.
Mijn zus omschreef het heel mooi gister. Wij zijn( zij en ik en vroeger onze moeder ook) blijkbaar niet goed in elkaar gezet om voeding te geven. Zij heeft na een ks en een week fulltime kolven uiteindelijk voor de fles gekozen omdat ze in de hele week mss 25 cc gekolfd had ondanks constant aanleggen en kolven etc etc. Ik zit zelf nu ook op het punt dat ik het niet meer weet. et maar weer het CB gebeld omdat ik nu ook nog een angina erbij heb en ik dus niet weet of ik daarmee kan doorvoeden op een goede manier.
Het zou in elk geval bij mij wel de dip in de voeding kunnen verklaren.
pi_56429374
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 10:25 schreef Jelief het volgende:
die van Stefan kleintjes van borst tot boterham maar of die ook bij bol te koop is?
Volgens mij alleen een oudere versie Overigens is dat book idd. wel een aanrader, heb het hier ook staan. Al moet ik zeggen dat je het voor de handige recepten en dagmenu's niet hoeft te kopen, ik merk zelf tenminste dat het niet echt 'alledaagse' ingredienten zijn die worden gebruikt. Best te doen als je een groene winkel om de hoek hebt maar het zijn niet de dingen die ik standaard in huis heb
Voor de info over rapley, schema's met wanneer welke groente en ook info over borstvoeding is het wel een hele goede bron van informatie!
It's all up to you
pi_56430942
Voorlopig drinkt Anna door PM, dus ik ga ook door. Het is alleen niet meer zo vaak. 's Ochtends en soms 's nachts als ze niet lekker is.

Troel, ik ben het helemaal eens met owlet. Het kan best zijn dat Ruben genoeg bij jou drinkt, maar een flesje is lekker makkelijk en dus drinkt hij dan meer. Ik vind het zo super dat je van kolven naar live bent gegaan.

Misschien ter geruststelling: ik heb regelmatig productiedips gehad. Vooral 's avonds was dat erg. Anna lag al een paar uur aan de borst en had nog niet genoeg. Dan kreeg ze gekolfde melk en ging meteen slapen. Elke dag daarna dronk ze minder gekolfde melk en wat mijn productie iets beter. We zijn er elke keer bovenop gekomen, maar ben wel een paar keer flink wanhopig geweest. Door zoiets kan ik me dus voorstellen als je stopt en het gevoel krijgt dat het niet lukt.k
*OUD heilige*
pi_56435844
Helemaal blij dat de borstvoeding zo goed loopt, Gwen is vandaag naar het CB geweest moest er toch zijn voor Merlijn en haar dus ook maar meteen even gewogen. Ze woog 2970 vandaag met 13 dagen. Haar geboortegewicht was 2885 gram dus en ze woog afgelopen vrijdag nog 2740, dus mooi 230 gram aangekomen is 6 dagen . Erg blij is.
pi_56436028
Randa! Fijn dat Gwen zo goed aankomt!

Hier op het CB riepen ze ook al dat er bij mij vast roomboter uit kwam...4100 gram met 14 dagen en het geboortegewicht van Yara was 3550...
It's all up to you
pi_56436439
Ben op het moment alleen een beetje bang al spruw te hebben. Mijn "slechte" borst is schraal rondom de tepel en tepelhof en het jeukt. Net meende ik ook witte vlekjes in de mond te zien bij Gwen. Even in de gaten houden omdat er verder geen tekenen zijn van onrustig drinken dor Gwen of kloofjes bij mij. Heb er nu maar purelan opgesmeerd rondom de tepel zodat het schrale misschien wegtrekt. Jammer genoeg zijn volgens mij alle huisartsen dicht hier op het moment ivm met een verhuizing, dinsdag gaan ze pas weer open.
pi_56436485
Randa, als je dat vermoed NU de huisartsenpost bellen!!!
Zeker als Gwen witte plekjes in haar mond heeft.

Als je wacht tot dinsdag ben je straks een stuk verder van huis.
pi_56436905
Het klinkt niet goed, Randa. Schraal, jeuk, witte plekjes en eerder kloven in die tepel (toch? Kloofjes zijn een mooie plek voor een schimmeltje om te gaan groeien)... Als je er vroeg bij bent ben je er hopelijk ook weer snel van af, ik zou even de HAP bellen. Misschien hoef je niet eens langs en kunnen ze een recept faxen naar de apotheek en het eventueel thuis laten bezorgen zelfs.
pi_56437149
Ik twijfelde heel erg of het spruw was, al wist ik dat mijn borst al een goed voorbeeld was van. De witte vlekjes zag ik daarstraks ineens zitten, maar toen had ze op zich wel net gedronken. Maar het is dus terecht dat ik me zorgen maakte. Jammer dat mijn eigen huisarts er niet zat, de HAP gaat pas na 17.00 open en ik dus eerst 2 andere huisartsen heb moeten bellen om een recept te krijgen. Kreeg overigens wel meteen een recept voorgeschreven voor mij en Gwen.
pi_56437619
Fijn dat het niet te veel moeite kostte om een recept te krijgen. Hopelijk ben snel van de spruw af.
pi_56438725
Randa, sterkte met het spruwgebeuren.

Vanmiddag tijdens het voeden was Devin nogal ruw met mijn borst aan het spelen. Hij draaide er hardhandig aan en liet op hetzelfde moment de tepel los. Had ik mezelf mooi in mijn oog gespoten
pi_56438990
hehehehe
Dat vind ik toch echt wel enorm knap
pi_56438994
Ik net trots tegen de papa: "Geef je haar vandaag een flesje bv dan? Die staat in de koelkast te wachten...!"
Hij: "Ja maar hoelang staat die er al?"
Ik: "3 dagen..."
Hij: "maar het mag toch maar 48 uur bewaard in de koelkast?"
Ik: "Nee toch? 5 dagen dacht ik....."

Dacht ik, mijn kostbare goedje! Was er zo trots op!

* kijk in handleiding van Avent Handkolf... staat inderdaad 48 uur...
* lees in het linkje in de OP op borstvoedingsforum, 5 dagen...

* DeLiedje snapt het niet meer...
  donderdag 31 januari 2008 @ 18:23:30 #174
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_56439289
Volgens mij is het ook 5 dagen, hoor
Zeker als het meteen gekoeld is enzo.
pi_56439461
Ja, het zijn 2 porties die allebei eerst (meteen na het kolven) de koelkast in zijn gegaan, en pas later bij elkaar gedaan... De 'oudste' melk is van 2 nachten geleden...

En als we het dan toch over rare verschillen hebben, waarom lees ik op de meeste plekken dat je bv niet in de magnetron mag opwarmen, en staat er in de gebruiksaanwijzing van het nieuwe difrax flesje wat ik vandaag heb gekocht dat dat wél mag?
Hoe zit dat dan?
pi_56439535
Vijf dagen en nadeel van de magnetron is dat het soms te heet gaat worden op bepaalde plekjes en die dus 'kapot' gaan. Maar kwaad kan het niet echt.
pi_56440166
Nou, grote tube Daktarin in huis alleen mag ik daar maar heel weinig van smeren bij Gwen. 4x daags 1ml Nog even kijken hoe ik dat moet aanpakken.
pi_56440530
randa het algemene advies van de borstvoedingsorganisaties is met de daktarin na elke voeding 3 erwtjes vna het spul verdelen in het mondje.

DeLiedje, 5 dagen kan echt zeker wel, als je maar zorgt dat je dan iedere dag je kolf steriliseerd en het achterin zet en niet bijvoorbeeld in de deur waar de temperatuur veel schommelt.
  donderdag 31 januari 2008 @ 20:13:54 #179
144006 chacama
Ondernemend!
pi_56441857
Even een dikke voor Troel. Ik hoop dat het je gaat lukken. Ik heb het bij Fleur niet gered. Kolven, tepelhoedje en de hele ratteplan, maar na 3 maanden heb ik het opgegeven en heb inderdaad naar de bijvoeding gegrepen tijdens deze 3 maanden. Bij Maud was ik zo vast beraden dat ik 3x LLL gebeld heb en nog een lactatiekundige langs heb laten komen. Ik wilde gewoon niet weer in die valkuil komen. Het is me uiteindelijk gelukt om 6 maanden volledige bv te geven (borst en afgekolfd uit de fles) en daarna nog 4 maanden een combi tussen bv en KV (toen kolfde ik niet meer) en nu krijgt ze dus weer bv van P-iglet (waar Maud helemaal dol op is).

Ik ken de frustratie, maar dat wat Owlet en P-iglet zeggen, sluit ik me helemaal bij aan. Geef niet op en 20 minuten aan de borst is in het begin ook helemaal niet raar. Vermoeiend wel, maar raar niet. En liever Ruben om de 2 uur aan de borst, dan om de 3-4 uur met bijvoeding. Want dan gaat het met jouw productie alleen maar slechter. Ook die om de 2 uur zijn vermoeiden, maar zeker de moeite waard. Ik heb het zelf ook twee dagen gedaan (Maud overdag voeden op verzoek en soms zelf aanleggen zonder vraag en zelf in de nacht kolven om de 3 uur). Het zorgde voor zo'n stijging in de productie dat ze daarna alleen op de gewone momenten heeft ge-regeld.

Andere bv-mama's . Het gaat goed hier

Randa sterkte met de spruw. Als het niet over is ander spul halen....vraag maar ff aan Nebelung of P-iglet wat dat ook al weer moet zijn.
  donderdag 31 januari 2008 @ 20:57:50 #180
35189 Troel
scherp en bot
pi_56442914
Hier na een dag met veel hoofdpijn, na overleg, de knoop doorgehakt. We gaan stoppen met de borstvoeding en ik ga weer gewoon kolven en als het nodig mocht zijn geven we bijvoeding. Juist de regelmaat die Ruben had toen hij uit de fles dronk en die hij niet heeft als hij uit de borst drinkt, het toch nog geklungel met hem in een houdgreep moeten leggen om hem goed aan te leggen en de energie die het mij kost die ik nog niet heb, plus de rust die het me gaf nu een beslissing genomen te hebben, geeft mij aan dat het de juiste keuze is.
Ik ga dus op regelmatige tijden kolven, om de productie niet te laten zakken en volgende week gaan we opnieuw beginnen met aanleggen. Kijken of de houdgreep dan nog nodig is (overigens heeft ie dat bij alle aanlegmethodes).

Vandaag halverwege de dag Bert thuis laten komen omdat ik het echt niet meer trok, dus het was echt tijd om een beslissing te nemen. Ook lang met mijn moeder gepraat. Voor mij is borstvoeding geven niet iets wat gezellig of knus is (nouja, knus is het wel, maar Ruben gewoon op schoot hebben is ook knus), maar voornamelijk het doorgeven van de antistoffen. Het is voor mij dus veel belangrijker dat hij dus borstvoeding drinkt, dan dat hij bij mij uit de borst drinkt. Vandaag was ik echt een emotioneel wrak en merkte ik duidelijk dat bepaalde zaken bij mij toch anders werken dan bij veel anderen. We gaan gewoon vol voor deze aanpak en dan kijken we gewoon volgende week weer. En als het dan nog niet lukt, dan kijken we dan gewoon weer wat we doen. In ieder geval gaat de eerste regel hier regelmaat worden.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56443588
Troel, ik vind je erg moedig. Als dit voor jou goed voelt is het goed. Dikke knuffel voor jou.
pi_56443969
ik sluit me daarbij aan, erg dapper van je
pi_56444292
prima besluit toch Troel? ik hoop dat 't op die manier een hele tijd goed zal gaan. en dat er snel weer iets meer rust (eh regelmaat ) is voor Ruben & jullie. succes!
pi_56444691
Als het voor jullie goed voelt, dan is het goed!

DeLiedje, de magnetron wordt afgeraden omdat juist die stofjes die moedermelk zo goed maken de neiging hebben om kapot te gaan in de magnetron. Maar dan nog is moedermelk uit de magnetron rijker aan antistoffen kan kunstvoeding dus voor zo af en toe zou ik er persoonlijk geen bezwaar tegen maken.
Wel moet je goed oppassen voor hotspots en de melk dus na verwarmen nog even roeren of "walsen".
pi_56444706
Troel, ik vind het goed en heel verstandig dat jullie een beslissing hebben genomen en dat je voor jezelf duidelijkheid heb. Over wanneer je gaat kolven en hoe vaak. En over een week kun je altijd nog verder kijken.
*OUD heilige*
  donderdag 31 januari 2008 @ 22:49:09 #186
144006 chacama
Ondernemend!
pi_56445809
Heel goed Troel. Vooral rust voor jezelf is belangrijk. Stress pikt Ruben ook op. Dus echt super. En ik hoop dat het volgende week wel lekker gaat en je dan kan komen vertellen dat het goed gaat. Ik heb trouwens ook ooit gehoord dat een kindje van fles naar borst werd over gewend met de speen van de fles.... deze op de tepel zetten en zo laten zuigen en dan elke keer een stukje van de speen afknippen zodat het kindje uiteindelijk alleen de tepel vast had....maar of dat werkt en of het bij jullie kan werken, durf ik niet te zeggen...
pi_56446639
Troel petje af hoor! fultime kolven is niet niks en ik vind het heel knap dat je doorzet! Ik hoop dat je zo de rust krijgt die je nodig hebt. Dikke kus.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 10:26:04 #188
35189 Troel
scherp en bot
pi_56452762
Nou, gisteravond de verpakking HA opengemaakt en drie kant en klare porties klaargezet, zodat we niet midden in de nacht moeilijk moesten doen. Gisterenavond gewoon wezen kolven en dat viel me niet tegen. Nadat ik gisteren een halve middag had liggen slapen, sliep ik nu om half 12 en ik werd om half 7 weer wakker. Bert was tot half 3 bezig geweest met Ruben. Kortom, meneertje heeft ook nog eens een regeldag ofzo. In ieder geval merk ik dat mijn productie alweer omhoog is in vergelijking met begin van de week, ik kan nu met gemak een volledige voeding kolven
Mijn hoofdpijn is ook verdwenen en ik voel mezelf een stuk beter. Ik hoef denk ik niet te zeggen dat ik daar erg blij om ben
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56452809
Wat fijn!
*OUD heilige*
  vrijdag 1 februari 2008 @ 16:51:51 #190
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_56461787
Kersjes

Troel, wat fijn dat het kolven weer beter gaat! Goed van je dat je eenbeslissing hebt genomen!

DeLiedje, vwb opwarmenin de magnetron, de hotspots kunnen uiteraard voorkomen worden door halverwege het opwarmen ook ff te roeren...

Snel weer weg is uit het bv-topic...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 20:01:58 #191
94046 PM-girl
pi_56465577
Wat knap Troel! Ik heb het ook gedaan, twee keer een week ongeveer. Het was zwaar, ik weet hoe het is. Maar het geeft je wel rust, ook dat kan ik me herinneren.

Succes!
*
  zondag 3 februari 2008 @ 13:36:58 #192
35189 Troel
scherp en bot
pi_56498602
Ik heb nu een dag voorraad in de vriezer
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 3 februari 2008 @ 13:41:36 #193
1762 YPPY
Yppiaans
pi_56498731
Wowie, dat is vlug!
*OUD heilige*
pi_56507439
Ik begin een lichtelijke borstvoedingsobsessie te ontwikkelen
Ik droom er nu ook over, maar wil daar eigenlijk ook veel aandacht van vriendlief zeg maar (wat ik toch ook lichtelijk disturbing vind voor als ik zometeen wel een kleine aan de borst heb liggen, niet dat ik zometeen 2 dingen door elkaar haal, maar ik vertrouw erop dat dat wel goed zit en gewoon anders zal zijn). De boel is gewoon sensitiever.
Maar vanmiddag ook wat liggen lezen op bed, oa over borstvoeding en dan het idee zo in bed te liggen met een kleintje aan de borst, zo fijn lijkt me dat, die band die je dan met je kleine hebt.

Ik vergelijk het voor mezelf met een ligreflex. Als je een varken, of kat zeg maar aanraakt bijv bij de buik als ze zogende zijn dan gaan ze ook meteen liggen om de jongen te kunnen zogen. Denk dat ik die kriebels een beetje begin te ontwikkelen.

Begin er nu ook gefocust op te raken of ik nu al lek of niet, ik wil denk gewoon te graag, maargoed heb nog een ruime 20 weken te gaan
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  zondag 3 februari 2008 @ 21:53:51 #195
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56509547
Llewella, leuk dat je al zo´n voorpret hebt!
Verstandig ook dat je je al inleest, een goede voorbereiding kan heel zinvol zijn.
En dan over 20 weekjes (meer of minder) fijn meeposten hier
  zondag 3 februari 2008 @ 22:11:20 #196
82727 klein_spookje
pi_56510182
troel knap hoor petje af dat je zo goed kolft en door gaat.

Llewella, leuk he die voorpret. Hier kon ik ook heel lang fantaseren over de bv. Zeker bij de tweede omdat ik wist wat ik kon verwachten en dan het idee dat ik na de bevalling zo een heerlijk ruikend niet gewassen baby op mijn buik heb die ik meteen kan aanleggen. wauw dromen, dromen en dromen heerlijk.

Hier heb ik sinds 3 dagen weer last van mijn borsten, dat ze overvol zitten, Zoë verslikt zich steeds weer en ik had het idee dat ze ze niet leeg gedronken kreeg. Dus heb vanmiddag na de voeding maar eens gekolfd en ik kolfde zonder problemen 120cc nadat ze zichzelf eerst had volgetankt. Dus nu begrijp ik ook waarom ze zo vol bleven en maar bleven lekken.

Hebben andere ook zo een sterk toeschietreflex? Hier spuit het er uit en vaak laat ze dan ook meteen los waardoor het meteen uit mijn borst stroomt. Soms spuit het in haar gezicht of druipt (in heel veel druppels) tot mijn broek en trui zeiknat is en meestal gebeurt dat als het toeschietreflex er is, zij zich verslikt, los laat en ik haar dan op pak en dus niet meteen mijn zoogkompres goed doe dan is alles zeik nat.
Herkenning?
pi_56511530
ik herken het wel.
Bij mij ging het vanzelf over toen we goed op elkaar afgestemd waren, denk ergens tussen de zes weken en de twaalf weken.
  maandag 4 februari 2008 @ 10:19:11 #198
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56521294
Ja hoor hier ook een fontein in het begin
  maandag 4 februari 2008 @ 10:22:23 #199
35189 Troel
scherp en bot
pi_56521348
Geen idee of het bij mij ook zo spuit als Ruben drinkt, maar ik zit nog steeds met grote ogen te kijken naar die stroompjes melk waarvan er soms wel 6 tegelijkertijd die kolf inschieten
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 4 februari 2008 @ 10:29:33 #200
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56521460
Oh ja dat ging zo hard! Na een tsr kon de kolf de melk amper verwerken

Het gaat trouwens heel goed 's avonds. Omdat ik gisteren boven kwam om mijn lenzen uitte doen wilde Emma wel drinken maar ik kon na twee borsten Emma wakker in bed leggen zonder gepiep en gezeur
pi_56522048
Nooit last van gehad van overproductie hier...
jelief, fijn dat het met emma zo vlot loopt!

Llewella, ik droomde ook regelmatig over borstvoeding geven. Waar het hart van vol is, lopen de dromen van over

Ik kom weer eens om tips vragen... ivm heel harde ontlasting bij mijn kleine meid.
Tot voor kort zaten er 2-3, uitzonderlijk 4 dagen tussen de stoelgang, en daar had ze geen last van. De voorlaatste keer was het al 5 dagen, met de nodige krampen en een heel huilerige baby tot gevolg.
De stoelgang die toen kwam was vast, en de volgende luier heel waterig.
Gisteren was het echter net geen week geleden dat ze stoelgang had gemaakt, en dat hebben we een heel weekend mogen merken: huilen, krampen, veel windjes, moe door het weinige slapen ten gevolge van huilen en krampen, gevolg meer huilen... de stoelgang die uiteindelijk kwam, was heel vast, je kon hem kneden (stopverfachtig)... zo vast heb ik het nog niet geweten tot nu toe.
Ik kon wel snappen dat ze er zo'n last van had, als je zoiets naar buiten moet werken.
Veel sinaasappelsap drinken heeft niet geholpen... kan ik zelf nog iets doen om de stoelgang terug frequenter te maken?
Ik weet dat BV-kindjes er makkelijk wat meer tijd tussen (mogen) laten, maar dit was echt afzien voor onze kleine meid.
  maandag 4 februari 2008 @ 11:28:44 #202
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56522607
Misschien is de sinaasappelsap juist de veroorzaker? Waar heb je die tip vandaan?
pi_56523254
Daar dacht ik ook meteen aan Jelief.
Ikzelf krijg ook kramp van sinaasappelsap. Laat staan heel veel .
pi_56524289
In het ziekenhuis kreeg ik te horen dat fruitsap laxerend werkt voor baby's en dat ik daarmee moest opletten. (omdat ik zei dat ik eigenlijk alleen water en fruitsap lust qua drinken, ze boden me koffie en bruin bier aan bij het avondeten )
Dus omdat ze er nu toch last van leek te hebben, van zo lang geen stoelgang te maken, dacht ik: misschien als ik 2-3 glaasjes drink (da's toch een halve fles, best veel dus) dan helpt dat bij haar de stoelgang vooruit? Ze is nu 23w...
Ik ben pas beginnen drinken toen ze er zo'n last van leek te hebben, van het niet kunnen gaan.
Maar misschien heb ik zo de boel alleen maar erger gemaakt
  maandag 4 februari 2008 @ 13:04:39 #205
35189 Troel
scherp en bot
pi_56524401
nou, laxerend heb ik nog niet meegekregen. Ik drink veel vruchtensappen, maar meneer hier had gisteren echt wel last van poep die maar niet wilde komen. De thermometer was uiteindelijk de oplossing, zelfs een lepeltje vitamine K en D op oliebasis was niet voldoende
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 4 februari 2008 @ 13:14:26 #206
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_56524591
quote:
Op maandag 4 februari 2008 10:22 schreef Troel het volgende:
Geen idee of het bij mij ook zo spuit als Ruben drinkt, maar ik zit nog steeds met grote ogen te kijken naar die stroompjes melk waarvan er soms wel 6 tegelijkertijd die kolf inschieten
Haha, ik was gisteren aan het kolven en ik dacht precies het zelfde!!!
pi_56525504
quote:
Op maandag 4 februari 2008 13:14 schreef amaranta het volgende:

[..]

Haha, ik was gisteren aan het kolven en ik dacht precies het zelfde!!!
Heel herkenbaar. En vooral als ik dan luister naar dat geluid van die melk die in de kolf spuit 'psssssssst!'
Krijg wel een beetje een beeld nu als ik eerlijk ben
It's all up to you
  maandag 4 februari 2008 @ 14:03:47 #208
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56525571
Het is zo raar met wat er nou wel en niet invloed heeft. De ene moeder merkt heel sterk dat haar baby reageert op wat ze eet en de andere moeder dus niet. Ik heb zelf eigenlijk niet zo gemerkt dat Emma reageerde op wat ik at. Nou verschilde wat ik voor en na de bevalling at niet zo veel.
Anderzijds kunnen allergische kindjes zelfs reageren op sporen van de allergeen die moeders gegeten heeft.

Je kunt proberen of de sinaasappelsap juist de dader is door het een week of twee niet te drinken.

en de thermometer die Troel al meldt wil ok wel eens helpen

Maar ja voorkomen is beter dan genezen. Ik heber geen ervaring mee maar misschien helpt het wel als je zachtjes haar buikje masseert en 'fietst' met haar benen.
  maandag 4 februari 2008 @ 14:04:01 #209
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56525577
Ai Iksje...
In het babietjestopic heb ik wat tips gekregen voor moeilijk poepende kleintjes, Devin heeft er momenteel ook last van namelijk.
In het begin hadden we belachelijk veel poeluiers hier, de laatste maanden echter meestal 3 of 4 per dag. Nu al sinds vrijdagavond af en toe een keiharde keutel waar hij dan enorm zijn best op moet doen, en duidelijk last van heeft. Zo zielig
pi_56525651
Ik denk erover om ermee te stoppen. Helemaal duidelijk tussen mijn hart en hoofd is dat nog niet, maar nu speel ik wel met de gedachte (en dat is nog niet eerder gebeurd).

Als ik het zo zou doen als ik bedacht heb, dan is ze bijna 2,5 jaar. Nou, dat lijkt me wel mooi zo eigenlijk.
  maandag 4 februari 2008 @ 14:15:35 #211
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56525785
Bij mij waart het ook wel een beetje door mijn hoofd Nebelung. Zeker nu het 's avonds zo goed gaat. En 2,5 jaar is idd wel een mooie tijd.
  maandag 4 februari 2008 @ 14:23:09 #212
82727 klein_spookje
pi_56525929
Jelief, die sporen daar reageerd Z"oë erg op en ook Mara had dat. Heel moeilijk een streng dieet maar ik merkte meteen zo veel verschil bji beide.
Maar helaas word het nog wel eens afgeschoven op onzekere, niet wetende moeders.

Nebelung vaak is dat de eerste stap naar het stoppen toe en gaat het vaak heel natuurllijk en geleidelijk.
Succes en 2,5 jaar is een prima leeftijd zijn niet veel mensen die je dat nadoen.
  dinsdag 5 februari 2008 @ 13:30:17 #213
94046 PM-girl
pi_56544313
Nebelung, is er een speciale reden dat je er mee stoppen wil,of is het gewoon de lengte nu? Erg mooi hoor, zo lang!
*
  dinsdag 5 februari 2008 @ 14:36:16 #214
35189 Troel
scherp en bot
pi_56544891
quote:
Op maandag 4 februari 2008 13:59 schreef TearSong het volgende:

[..]

Heel herkenbaar. En vooral als ik dan luister naar dat geluid van die melk die in de kolf spuit 'psssssssst!'
Krijg wel een beetje een beeld nu als ik eerlijk ben
Ik heb soms echt moeite met mezelf inhouden niet gigantisch mijn borsten te gaan melken om meer psssst-en te krijgen

Met kolven gaat het weer prima, ruime voorraad en ruime voedingen, een groot nadeel: mijn eczeem begint weer op te komen en dat gaat nu echt weer richting mijn rug, maar ook richting mijn tepelhoven. Mijn normale zalf mag ik niet smeren tijdens de borstvoeding (duh, die hormonen wil je niet in je borstvoeding hebben), dus ik moet even kijken wat ik kan doen, want de cardiflor werkt dus niet meer afdoende. En als die eczeem mijn rug bereikt heeft, dan is het niet leuk meer voor mij
Mijn moeder vond het wellicht een idee om dan tijdelijk flesvoeding te geven en de diepvriesvoorraad te gebruiken, mijn zalf een paar dagen te gebruiken en dan de gekolfde melk weg te gooien en pas na een aantal dagen na de zalf weer de melk te voeren, maar uiteraard heb ik geen flauw idee hoe lang je dat dan zou moeten doen
Zou een apotheker dat weten? Mijn huisarts weet dat namelijk vast niet en een lactatiekundige zal ook niet specifiek zoiets weten denk ik?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56544925
Troel, hormoonzalf mag (met mate) wel tijdens borstvoeding.
Ik heb hydrocortison, locoid en bethametasoncreme voor mijn huid, en alleen die laatste mag liever niet tijdens borstvoeding. Op je tepelhoven is ook geen punt, als er maar minstens een uur zit tussen smeren en voeden.
Dat gaat niet direct via de huid je melk in, en na een uur krijgt Ruben het niet meer binnen als hij drinkt.
  dinsdag 5 februari 2008 @ 15:00:54 #216
35189 Troel
scherp en bot
pi_56545159
Ik heb Emovate en vanuit de bijsluiter staat dat het niet "mag", maar als het inderdaad na een uur alweer uit de voeding is, dan is het natuurlijk geen probleem

Overigens gebruik ik de zalf, en daar zit wel beta-methason-valeraat in

[ Bericht 25% gewijzigd door Troel op 05-02-2008 15:08:32 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56545209
ik zal het ff voor je uitzoeken... heb jij zalf of creme? want daarbij verschilt de stof.

het is na een uur alweer uit de oppervlakte huid, dus al sj eht op je tepelhof smeert.
dus niet uit je voeding het beetje wat opgenomen word, maar bij de meeste cremes is dat zo klein dat die hoeveelheid neit schadelijk is. dat zou ik moeten uitzoeken voor je.
pi_56549620
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 13:30 schreef PM-girl het volgende:
Nebelung, is er een speciale reden dat je er mee stoppen wil,of is het gewoon de lengte nu? Erg mooi hoor, zo lang!
Geen speciale reden en ook niet de leeftijd/lengte. Ik weet het eigenlijk niet precies
Ik ben het gewoon een beetje zat, denk ik.

Maar het wordt een 'tough nut' om te kraken vrees ik. Ik zie geen enkele aanwijzing dat mijn dochter er mee op wil houden. En ik heb ook geen vastomlijnd plan nog waar ik me aan vast kan houden (want ik moet het dan toch weigeren vrees ik).
  dinsdag 5 februari 2008 @ 21:35:12 #219
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56549718
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 14:36 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik heb soms echt moeite met mezelf inhouden niet gigantisch mijn borsten te gaan melken om meer psssst-en te krijgen
Hoezo dan?
Ik moet zeggen dat ik dat juist best regelmatig doe tijdens het kolven
Als het niet zo vlot meer eruit stroomt, hupsa, even een paar keer flink kneden...
pi_56555687
Dat heet compressie, een techniek die je ookkunt gebruiken als je kindje steeds stopt met drinken aan de borst.
compressie

[ Bericht 20% gewijzigd door Jelief op 06-02-2008 09:21:32 ]
pi_56556200
Hier een beetje aan het twijfelen over de nachtvoedingen. Gwen is er een die niet altijd komt. Als ze komt zoals vannacht om 4.00 (de laatste voeding was om 23.00) dan lukt het niet goed om haar aan te leggen en valt ze weer in slaap om uiteindelijk onder dwang van mij 3 kwartier later er wel aan te liggen. Ze zou in staat zijn om op dat moment eigenlijk gewoon door te slapen. En dat wil ik dus gewoon nog niet. Ze is nog zo klein zal de 3 kilo nu wel gepasseerd zijn maar ik vind dat ze 's nachts voorlopig toch wel zou moeten drinken ook al komt ze zelf niet echt of half.

Tja en dan heb je het er over in je omgeving en krijg je dus allerlei meningen. Niet erg maar bij mij slaat toch wel een beetje de twijfel toe. Mijn vraag, wat vinden jullie? Als ze 's nachts niet komt of half, door laten slapen of toch voeden??
  woensdag 6 februari 2008 @ 10:08:08 #222
35189 Troel
scherp en bot
pi_56556542
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 21:35 schreef Kersjes het volgende:

[..]

Hoezo dan?
Ik moet zeggen dat ik dat juist best regelmatig doe tijdens het kolven
Als het niet zo vlot meer eruit stroomt, hupsa, even een paar keer flink kneden...
Omdat ik dan pas echt een ben

Ik doe het wel hoor, probeer ze zo ver mogelijk leeg te kolven.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56559137
randa, mijn idee is dat als de kleine vanzelf doorslaapt is t goed, of komt ze overdag ook niet uitzichzelf?
slaap is voor zo;n kleintje volgens mij bijna net zo belangrijk..
maar... ik ben absoluut geen deskundige!

hier gaat het intussen trouwens helemaal goed! mijn mannetje is weer lekker aangekomen! na het afvallen is dat toch wel erg fijn om te zien!
hij heeft gewoon niet het standaard drinkritme van de eerste 10.15 minuten veel drinken... hij neemt er (zeker overdag) makkelijk n half uur voor, en das pas 1 kant.
nu.. zo kan ie t krijgen
pi_56559630
Randa, ze is nog geen maand toch? Ik zou haar dan wel onder lichte dwang voeden geloof ik. Meer dan 5 uur tussen voedingen vind ik sowieso erg lang voor zo'n kleintje nog.
pi_56560216
Eens met Anneja. Voor haar maar ook voor jou (vanwege prolactine en aanmaak melk etc. Plus als je er te lang tussen laat zitten raken je borsten overvol, met het ongemak van dien en waardoor de productie zelfs weer kan dalen). En zoals ik je post lees, vind je zelf ook dat je het moet doen, je voelt je ongemakkelijk om haar door te laten slapen.

En gewoon goed op de bekende dingen letten als plas/poepluiers/groei/alertheid etc. Dan krijg je een beeld van hoe het gaat en dan weet je vanzelf wel wanneer je haar wel kan laten slapen of niet. Als je je er nu onzeker over voelt zeg ik: aanleggen.
pi_56560223
Goede berichten lotje!
pi_56560263
Zeg anneja, hoe lang heb jij je oudste gevoed en hoe ben je gestopt?

Of poemojn en bixister, hoe hebben jullie dat gedaan met afbouwen van myrthe en anna?
pi_56560309
quote:
Op maandag 4 februari 2008 12:58 schreef Iksje het volgende:
In het ziekenhuis kreeg ik te horen dat fruitsap laxerend werkt voor baby's en dat ik daarmee moest opletten. (omdat ik zei dat ik eigenlijk alleen water en fruitsap lust qua drinken, ze boden me koffie en bruin bier aan bij het avondeten )
Dus omdat ze er nu toch last van leek te hebben, van zo lang geen stoelgang te maken, dacht ik: misschien als ik 2-3 glaasjes drink (da's toch een halve fles, best veel dus) dan helpt dat bij haar de stoelgang vooruit? Ze is nu 23w...
Ik ben pas beginnen drinken toen ze er zo'n last van leek te hebben, van het niet kunnen gaan.
Maar misschien heb ik zo de boel alleen maar erger gemaakt
Lucas kreeg van alle citrucvruchten problemen, appelsap hielp wel goed!
pi_56560558
gelukkig wel nebelung!
op naar de volgende stap... het kolven
de kolf is schoon en zit in een speciaal daarvoor gekocht afsluitbare doos. en de flesjes ... zitten nu in de tron om geheel rein te worden.
heeft iemand nog tips over hoe het eea te bewaren enzo?
pi_56560583
In de OP staat een link daarover, lotje.
pi_56560977
Bedankt voor jullie tips. Vannacht zat er eigenlijk alweer te lang tussen vond ik zelf eigenlijk ook al. Uitzichzelf komt ze ook echt pas na een uurtje of 4, 5. Overdag ook. Overdag probeer ik ook nog steeds er maar een uurtje of 3 tussen te laten zitten, tenzij ze zelf toch eerder komt, maar dat is alleen maar als ik haar wakker maak of ze wakker is. Even wennen dat ik nu toch meer klok moet kijken om het voeden een beetje bij te houden. Mijn schoonzusje zei ook al dat ik haar het beste nog een paar maandjes 's nachts kon blijven voeden, Gwen is nu pas 2,5 week. Verder hebben mijn borsten zich al goed aangepast, zijn eigenlijk nooit gespannen en voelen eigenlijk lekker soepel.
  woensdag 6 februari 2008 @ 14:09:05 #232
35189 Troel
scherp en bot
pi_56561173
Wij maken Ruben wakker als hij niet komt. Hij is krap 6 pond nu.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56561266
Ik moet erg wennen dat er een kleintje aan de borst ligt die het moeilijker heeft met het zoeken naar de borst als ik haar bij me in bed neem. Merlijn was natuurlijk veel gemakkelijker daar hoefde ik niet eens voor wakker te worden toen hij nog 's nachts kwam omdat hij daar groot genoeg voor was en de borst zelf wel vond. Even wennen dus.
pi_56562108
BH-vraagje: ik ben (bijna) uit m'n gewone BH's gegroeid en wil er nu dus nieuwe gaan kopen.
Heeft het zin als ik nu al borstvoedingsBH's koop? In de zin van dat ik er niet nu nieuwe moet kopen en dan nog eens voor tijdens de borstvoeding omdat ik dan met die oude niks meer kan doen?
Welke merken/winkels zijn goed?
pi_56564269
al lekker vernederlandst vlaamse nederlandse vrouwen (schijnt) kopen het minst vaak nieuwe bh's/lingerie.
volgens mij kun je best vooruit met voedings bh's, maar het kan goed zijn dat je borsten nog meer gaan groeien natuurlijk. en dan moet je wéér nieuwe gaan kopen.
zelf heb ik me een hele poos prima kunnen redden met meegroei bh's van de hema. die zijn niet zo heel duur. maar ze hebben D cup als grootste maat.
pi_56564497
Jaja, ik ben goed aan het inburgeren .
Ga eens in de hema binnenspringen, bedankt voor de tip! Al zal ik er niet lang kunnen mee doen denk ik. Zat voor zwangerschap al op rande C/D... Maar ik kan maar proberen hé .
  woensdag 6 februari 2008 @ 21:31:47 #237
35189 Troel
scherp en bot
pi_56569946
Ik zat voor de zwangerschap op een C cup, ik zit nu op een G cup
Overigens heb ik vrij snel de meegroeibeha;s van de Hema overboord gegooid en gewoon Anita's gehaald, dat zat en zit stukken beter!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 februari 2008 @ 22:02:11 #238
35189 Troel
scherp en bot
pi_56570726
Hier heeft Ruben trouwens eigenlijk altijd krampjes als hij borstvoeding gehad heeft, maar na flesvoeding (Nutrilon HA), heeft hij daar geen last van. Nou wordt er gesproken over dat hij wel eens een koemelkallergie zou kunnen hebben, want die eiwitten zitten natuurlijk niet in de HA melk, maar wel degelijk in mijn melk (ik drink meer melk dan een kalfje ). Voor mij zit het er ook echt niet in om de zuivel te laten staan omdat ik dan in de problemen kom met bepaalde mineralen en dergelijke. Moeilijk moeilijk moeilijk
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 februari 2008 @ 22:16:25 #239
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56571075
Kan je dan niet 1 week zonder zuivelproducten om te kijken of er verandering is? Ik zou toch niet zomaar met de bv stoppen als het niet absoluut zeker is.

Waarom krijgt hij trouwens HA voeding? Mss een idee om eens normale voeding te proberen om te zien of hij daar wel krampjes van krijgt ook, dan zou jij zelf niet zonder hoeven.
pi_56575034
dat kolven is nog lastig zeg... de eerste week heb ik het geprobeerd en toen ging het super, had toen ook heel veel melk. maar nu net de volle borst gekolft, meneer wilde maar 1 kant, heb ik net een mini bodempje eruit gekregen...
eerder vandaag ook geprobeerd en nog minder (waren dan ook geen volle borsten)...
ik moet het duidelijk nog leren.
pi_56576092
Kolven moet je inderdaad leren lotje. Ik kolfde soms ook voor de voeding, omdat de baby er altijd meer uitkrijgt dan een kolf.

Veel baby's die borstvoeding krijgen, krijgen daarnaast HA BE. Dat heeft iets te maken met de beschermende werking van bv en dat je die zo beter behoudt. Hoe het precies zit weet ik niet, maar het is wel een normaal iets.
*OUD heilige*
  donderdag 7 februari 2008 @ 10:42:31 #242
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56577905
Ah ok. Ik vroeg het me af omdat normaal gesproken bij flesvoeding geadviseerd wordt (voor zover iemand zich daaraan durft te wagen ) om met normale voeding te beginnen tot er anders nodig blijkt te zijn.
pi_56578611
dat is ook alleen omdat ha duurder is denk ik (en vaak viezer); een merk als NAN heeft alleen hypo-allergene voeding.

Juliette had trouwens last van koolsoorten als bloemkool en broccoli, leverde gegarandeerd krampjes op. Dat eten kalfjes gewoonlijk niet. Was ook weinig moeite om dat een poosje niet te eten.

/edit
Nebelung, ik was zwanger van Juliette toen ik stopte met Myrthe. Dus er was al weinig productie over, en eea ging kapot. Ik kon haar toen wel goed uitleggen dat de borst kapot en op was, en zo is het langzamerhand opgehouden (en vervangen door een boekje voorlezen). Ik zal 's kijken of ik 't nog kan terugvinden in een oud topic hier. /edit Nee, alleen een melding eind juli 2006 dat ik gestopt ben.
Valt ze nog aan de borst in slaap? Zo niet dan kun je het al makkelijker afbouwen waarschijnlijk?
De LLL heeft (in het engels) ook wel afbouwtips, bijv de tijd dat een kind mag drinken steeds verkorten dmv tellen. En Kellymom ook natuurlijk, http://www.kellymom.com/bf/weaning/index.html

[ Bericht 36% gewijzigd door poemojn op 07-02-2008 11:36:32 ]
pi_56579226
huh, wat ging er dan kapot poemojn?

nebelung, hier was 't langzamerhand al niet zo heel veel meer wat er 's ochtends & 's avonds gedronken werd dus ik had ook de indruk dat ze 't niet meer zo heel hard nodig had. toen moest ik een weekje weg voor m'n werk, en moest anna dus ineens een week zonder doen. ik had de kolf nog wel meegenomen maar kreeg er nauwelijks meer wat uit. toen ik terugkwam leek het me dan ook wel een goed moment om ermee te stoppen. en ze heeft er nauwelijks meer naar getaald. een paar keer wilde ze nog wel graag en heb ik 'r ook nog even laten 'drinken' maar dat leverde weinig meer op. en omdat we 't uit de standaard routine gegooid hadden was 't voor haar toen ook al snel weer heel gewoon. al met al verliep het stoppen veel makkelijker dan ik gedacht had. 't was ook precies 't goede moment denk ik.
  donderdag 7 februari 2008 @ 12:33:41 #245
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56580345
Be de eiwitketens van BV waarbij de moeder gewoon melk drinkt en andere zuiveproducten gebruikt, is vergelijkbaar met hypoallergene voeding qua grootte van de eiwitketens.

Troel, gaat met name om de calcium gok ik? dan zou je misschien rijstemelk met extra calcium kunnen proberen?
pi_56582311
Ik weet niet goed hoe het kwam Bix, geen kloven ofzo maar de huid liet los en de wondjes waren dan dus heel pijnlijk. Misschien iets hormonaals ofzo. Was iig een goede reden om te stoppen, vond ik.
  donderdag 7 februari 2008 @ 14:11:19 #247
35189 Troel
scherp en bot
pi_56582377
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 12:33 schreef _evenstar_ het volgende:
Be de eiwitketens van BV waarbij de moeder gewoon melk drinkt en andere zuiveproducten gebruikt, is vergelijkbaar met hypoallergene voeding qua grootte van de eiwitketens.

Troel, gaat met name om de calcium gok ik? dan zou je misschien rijstemelk met extra calcium kunnen proberen?
Jeps, met name de calcium. Rijstemelk gaat het niet worden voor mij, ik heb een tijd geleden al alle "andere" soorten melk geprobeerd omdat ik het daar wellicht beter van opneem, maar ik krijg het gewoon mijn strot niet in en ga er van spugen Zal ongetwijfeld tussen de oren zitten, maar vervelend is het wel. We gaan nu gewoon een paar daagjes aankijken of de krampjes midner worden/weg blijven bij het niet geven van bv, ondertussen vries ik het lekker in. Maakt het niet uit, dan krijgt ie straks weer gewoon bv
Stoppen met zuivel, al is het maar voor een week is echt geen optie, daar gebruik ik veel te veel zuivel voor.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56582447
Troel wat je ook nog kan proberen is geitenzuivel gebruiken.
Dat is milder dan koeienzuivel, sommige kindjes die gevoelig zijn voor koemelk kunnen daar wel tegen.
De melk vind ik niet te zuipen, maar bij yoghurt proef je het verschil nauwelijks.

Overigens neem je normaal gesproken uit 2 ons broccoli meer calcium op als uit 2 liter melk geloof ik, maar weet niet hoe dat bij jou zit.
  donderdag 7 februari 2008 @ 14:22:10 #249
35189 Troel
scherp en bot
pi_56582573
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 14:14 schreef p_iglet het volgende:
Troel wat je ook nog kan proberen is geitenzuivel gebruiken.
Dat is milder dan koeienzuivel, sommige kindjes die gevoelig zijn voor koemelk kunnen daar wel tegen.
De melk vind ik niet te zuipen, maar bij yoghurt proef je het verschil nauwelijks.

Overigens neem je normaal gesproken uit 2 ons broccoli meer calcium op als uit 2 liter melk geloof ik, maar weet niet hoe dat bij jou zit.
Geitenmelk? Smaakt dat net zo als geitenkaas?

Nu ja, ik zal morgenmiddag als ik naar de merkt ga het biologische winkeltje maar eens inlopen, kijken wat ze hebben.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56582614
hahaha geitenmelk vind ik smerig, dat smaakt naar geit, net als de vla

geitenyoghurt, smaakt gewoon naar gewone yoghurt.
en karnemelk ook naar gewone karnemelk.

overigens geldt bij geitenkaas dat hoe ouder het is, hoe minder het naar geit smaakt.
Jonge geitenkaas smaakt heel erg naar GEITENkaas, terwijl je het verschil bij oude nauwelijks proeft.
  donderdag 7 februari 2008 @ 15:35:59 #251
82727 klein_spookje
pi_56583963
Troel kan je niet een pilletje calicium nemen. Ik laat ook alles staan en zit ook aan de pillen. En ik was/ben melk verslaafd.
pi_56584835
Pfff.... Hier slaat de onzekerheid toe...Overdag gaat alles prima...Maar 's avonds (en gister vanaf een uur of 16.00 al) is het "knudde" meneer wil om het uur, of zelfs om het half uur of 10 minuten aan de borst... Wil ook geen pink of speentje... Drinkt heel even of zn leven ervan af hangt ( hoort 'm ook mega "klokken" ) en gaat dan langzaam aan over op 't sabbelen.... Om dat patroon dus telkens te herhalen zo gauw ik 'm "afkoppel" Bij me hangen is ook niet voldoende....Hij moet aan de borst... Nu vraag ik me af of ie wel genoeg krijgt...Maar ja, als dat niet zo zou zijn, zou ie wel "door"drinken....Toch????

Wil misschien gaan kolven om wat "extra's" achter de hand te hebben... Dus tegen de avond eerst de borst en dan een flesje afgekolfde melk..... En zo krijg ik ook mn productie weer wat omhoog zodat ie straks zeker genoeg krijgt en ik een fijn vriezervoorraadje aan kan gaan leggen.... Nu nog een beetje een ritme gaan zoeken om tussen die paar uurtjes ( hij komt nog steeds elke 2 uur en heel soms 3 uur) ook nog "ff" te gaan kolven.....
  donderdag 7 februari 2008 @ 16:48:36 #253
3011 E.T.
pi_56585221
klinkt als clusteren, vamp

Weinig aan te doen
pi_56585266
vamperotica, dat noemen ze ook wel clusteren geloof ik. deed anna ook een tijdlang 's avonds. niet te druk om maken (als 't lukt), 't is heel normaal heb ik me laten vertellen/wijsmaken. en je productie zal eralleen maar voordeel van hebben als je 'gewoon' lekker meegaat met dat clusteren.
pi_56585274
ah, ET kon 't iets korter zeggen.
pi_56585432
Is er iemand bekend met deze flesjes? Is het de moeite waard? Ik gebruik ze nu van avent en daar drinkt ze ook goed uit, maar ik ben zo bang dat ze van de borst raakt.
pi_56586320
Amaranta, wij gebruiken van in het begin AVENT. Liande heeft een tijdje de fles geweigerd, een goede maand. Zij wou dus juist de borst ipv een AVENT-flesje
We hebben toen 1 tommy tippee (of tommee titty ) flesje gekocht, omdat dat op een borst lijkt. Maar ook daar wilde ze niet van drinken.

Gek genoeg: zo plots als ze flesjes weigerde ging ze weer flesjes aannemen, de gewone AVENT die ze vanaf de geboorte kreeg. Tommy tippee staat dus weer in de kast.
Hier voorlopig geen voorkeur voor het flesje overigens, ze drinkt nog steeds graag bij mij.
  donderdag 7 februari 2008 @ 18:00:29 #258
35189 Troel
scherp en bot
pi_56586514
Beefcake had die flessen toch voor de jongste?

Overigens, hier heeft Ruben geen last van verwarring ofzo, hij weet die tepel nog steeds wel te vinden
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 7 februari 2008 @ 18:01:13 #259
35189 Troel
scherp en bot
pi_56586536
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:35 schreef klein_spookje het volgende:
Troel kan je niet een pilletje calicium nemen. Ik laat ook alles staan en zit ook aan de pillen. En ik was/ben melk verslaafd.
Nee, want pillen neem ik niet op Ik heb al calciumsupplementen in de vorm van poeder, en dat gaat juist door de melk
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56586763
Nouja, de reden dat ik het vraag. Ze drinkt prima uit de borst, maar door omstandigheden had ze vrijdag en zaterdag alleen fles gehad. Zaterdagavond lag ze dus te brullen aan de borst. Nu pakt ze weer prima de borst.
  donderdag 7 februari 2008 @ 19:27:40 #261
3011 E.T.
pi_56588330
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 18:14 schreef amaranta het volgende:
Nouja, de reden dat ik het vraag. Ze drinkt prima uit de borst, maar door omstandigheden had ze vrijdag en zaterdag alleen fles gehad. Zaterdagavond lag ze dus te brullen aan de borst. Nu pakt ze weer prima de borst.
Na bijna 3 maanden zou ik me niet meer druk maken om tepel/speen verwarring
Hooguit dat je dochter het gemak van de fles wel prettig vond (weinig moeite, maximaal resultaat.. de borst is veel harder werken.. eerst die TSR al opwekken) en daarom protesteerde aan de borst
pi_56588458
Dat dacht ik al. Ik ga in ieder geval (heb even opgezocht)voortaan een speen maatje 1 gebruiken.
Bedankt ET.
  donderdag 7 februari 2008 @ 20:00:48 #263
3011 E.T.
pi_56589057
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:33 schreef amaranta het volgende:
Dat dacht ik al. Ik ga in ieder geval (heb even opgezocht)voortaan een speen maatje 1 gebruiken.
Bedankt ET.
BV hebben ze hier altijd uit en speen 1 gedronken Zelfs toen ze al 9 maanden oid waren
  Jubileum moderator donderdag 7 februari 2008 @ 20:10:48 #264
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56589228
Nebulung het afbouwen van mijn jongste had ik helemaal gepland. Elke 3-5 dagen 1 voeding weglaten, zo kon ze langzaam wennen aan de fv dacht ik. (ze was toen 9 maanden)
Realiteit was dat mijn produktie zo snel terugliep dat ik al heel snel aan alleen de avond- en ochtendvoeding zat en toen had ik het wel even moeilijk.
Die laatste 2 voedingen heb ik zo lang mogelijk proberen vol te houden en uiteindelijk was ik in ca 6 weken afgebouwd.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 7 februari 2008 @ 21:46:46 #265
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_56591235
Geitenmelkpromo-modus aan/ ik drink het al jaren en vind het lekkerder dan koemelk. Geitenmelk is net even wat zoeter, dat is het enige verschil (en duurder, bij de Bas vd Heijden nog het 'goedkoopst' 99ct per 750 cc overige winkels hier 1.29 per pak.) Het merk 'Cabrima' vind ik het lekkerst, je hebt ook GM van Frieze vlag (oa bij Albert H) en die vind ik een stuk minder lekker.
Ter vergelijk; jonge geitenkaas vind ik niet lekker en de koekaas juist heerlijk/ einde Geitenmelkpromo-modus
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_56593425
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 16:50 schreef bixister het volgende:
vamperotica, dat noemen ze ook wel clusteren geloof ik. deed anna ook een tijdlang 's avonds. niet te druk om maken (als 't lukt), 't is heel normaal heb ik me laten vertellen/wijsmaken. en je productie zal eralleen maar voordeel van hebben als je 'gewoon' lekker meegaat met dat clusteren.
Pfff..... Vanavond begon meneer rond 18.00 uur..... Tot 2 minuten geleden...
Heerlijk gevoel hoor.... Dat kleine lijfje tegen me aan geknuffeld.... Maar ook vermoeiend!
En ik word er zooooo onzeker van!!
pi_56594568
had ik ook hoor vamp. maar 't komt echt heel veel voor en is volstrekt normaal. laat je vooral niet door anderen aanpraten dat dit niet 'mag'. maar ik kan me voorstellen dat 't voor jezelf ook flink vermoeiend kan zijn. je kunt proberen wat pauzes in te lassen, manlief kan ook af en toe een tijdje met 'm op de arm (of in een draagdoek) heen en weer lopen bijvoorbeeld? dat werkte hier vaak wel een tijdje, kon ik weer éven opladen/bijkomen. 1 troost: het is een fase, er komt weer een keer een eind aan.
pi_56597721
Vamp, vermoeiend kan dat zijn he? Maar er komt een einde aan en dat einde is ironisch genoeg sneller in zicht als je er ontspannen aan toe geeft. Maar ik kan me voorstellen dat dat soms moeilijk is als je een druk gezin hebt.

Maar, echt, het is volstrekt normaal en het betekent niet dat hij te weinig bij jou krijgt.

Bix geeft een goede tip: probeer het eens in een draagdoek.
Heel vaak is het niet zo zeer het drinken maar het heel dicht bij jou zijn dat een kind nodig heeft en instinctmatig geeft hij dat aan op de enige manier waarvan hij zeker is dat het tijd bij jou oplevert: hij vraagt om drinken.
Maar als je hem nou eens zo veel mogelijk dicht tegen je aan in een draagdoek neemt dan zou het zo maar eens kunnen dat die directe drang tot drinken een beetje af gaat nemen omdat hij het vertrouwen krijgt dat hij "altijd" dicht bij jou mag zijn.
en misschien lukt het ook om te voeden in de doek, dan heb je je handen een beetje vrij

En nog een keer in koor:
We hebben een F
We hebben een A
We hebben een S
We hebben een E
We hebben eeeeeeeeeeeeeeeeeeeen

F A S E
pi_56597783
Ik heb de oudste "vroeger" wel eens in zo'n gewoon op je buikhangdraagzak gehad en had het gevoel dat ze overal tegen aan stootte... Dus hoewel het me heerlijk lijkt, wat mobieler te zijn en gewoon wat dingetjes te doen en het monstertje toch heerlijk dicht tegen me aan te voelen vind ik een draagdoek wel een beetje engig.... Niet de draagdoek op zich, maar de klungelige ik die ik ben!
pi_56597917
Een echte draagdoek is zo anders Vamp, dan is het 'een' met jezelf. Klinkt zweverig, maar ik vond Anna opgefrot in een doek totaal anders dan hangend in de babybjorn. Ze kon ook lekker slapen in de doek.
*OUD heilige*
pi_56597952
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 09:32 schreef YPPY het volgende:
Een echte draagdoek is zo anders Vamp, dan is het 'een' met jezelf. Klinkt zweverig, maar ik vond Anna opgefrot in een doek totaal anders dan hangend in de babybjorn. Ze kon ook lekker slapen in de doek.
Mmmmm.... Denk dat ik er toch maar eens 1 uit ga proberen... ( En als het inderdaad zo anders is...waarschijnlijk meteen een potje janken omdat ik dan spijt heb dat ik het bij de voorgaande monsters nooit uitgeprobeerd heb..... Ach....Hormonen!! )
  vrijdag 8 februari 2008 @ 09:35:21 #272
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56597962
Vamp een draagDOEK is wel anders dan zo'n draagzak, je ukkie zit er veel meer in verborgen en lijkt meer deel van jou te zijn dan aan je te hangen.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 09:35:57 #273
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56597975
duuusss....
pi_56598005
Beter laat dan nooit. In het draagdoekentopic staat veel over welke soort doeken er zijn, toegelicht met foto's. Voor mij was het een redding, bijna alles deed ik met Anna in de doek, alleen strijken vond ik te eng. Voor haar was het bijna hetzelfde als melk drinken, maar voor mij was het even rust.
*OUD heilige*
pi_56598040
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 09:37 schreef YPPY het volgende:
Beter laat dan nooit. In het draagdoekentopic staat veel over welke soort doeken er zijn, toegelicht met foto's. Voor mij was het een redding, bijna alles deed ik met Anna in de doek, alleen strijken vond ik te eng. Voor haar was het bijna hetzelfde als melk drinken, maar voor mij was het even rust.
* vamperotica even het draagdoekentopic induikt!
pi_56598127
Goed idee Ik vind zelf een tricot wikkeldoek erg prettig in de eerste periode. Die is makkelijk te knopen en hij plooit zich zo heerlijk zacht om een klein babietje heen waarbij je nog wel redelijk makkelijk de kleine wat kan verschuiven om te voeden.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 11:01:00 #277
82727 klein_spookje
pi_56599342
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 18:01 schreef Troel het volgende:

[..]

Nee, want pillen neem ik niet op Ik heb al calciumsupplementen in de vorm van poeder, en dat gaat juist door de melk
haha ik moet duidelijk vaker en beter lezen geloof ik sorry.
Wil nog wel even zeggen dat ik het super knap van je vind dat je zo veel kolft voor je kleine ventje.
Hoop dat hij geen allergie heeft is zo sneu.

liefs joyce
  vrijdag 8 februari 2008 @ 11:07:19 #278
82727 klein_spookje
pi_56599458
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 09:39 schreef vamperotica het volgende:

[..]

* vamperotica even het draagdoekentopic induikt!
Geen idee waar je woont (wij in rijswijk zh) maar mocht dat in de buurt zijn je mag mijn doek wel eens komen proberen hoor. Echt als je eenmaal weet hoe het moet dan wil je niet anders.

En ja dat word janken bij het idee dat dat bij de andere kinderen niet gedaan is. Ik vond dat heel moeilijk. Maar goed die dame had weer andere dingen die Zoë dan weer nit heeft bedenk ik me dan maar.
succes

En het klusteren gaat over echt waar. Kan je je niet eens laten verwennen. Heerlijk op de bank of bed en manlief laten lopen voor je. Hier was het mag ik wat drinken, wat eten, de ab enz. Ze leren snel hoor want nu is ht als ik ga voeden, wil je drinken, wil je dit wil je dat enz.
pi_56599653
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:07 schreef klein_spookje het volgende:

[..]

Geen idee waar je woont (wij in rijswijk zh) maar mocht dat in de buurt zijn je mag mijn doek wel eens komen proberen hoor. Echt als je eenmaal weet hoe het moet dan wil je niet anders.

En ja dat word janken bij het idee dat dat bij de andere kinderen niet gedaan is. Ik vond dat heel moeilijk. Maar goed die dame had weer andere dingen die Zoë dan weer nit heeft bedenk ik me dan maar.
succes

En het klusteren gaat over echt waar. Kan je je niet eens laten verwennen. Heerlijk op de bank of bed en manlief laten lopen voor je. Hier was het mag ik wat drinken, wat eten, de ab enz. Ze leren snel hoor want nu is ht als ik ga voeden, wil je drinken, wil je dit wil je dat enz.
Rijswijk is helaas een beetje te ver "fietsen" vanuit Tilburg... Maar bedankt voor het aanbod!
En van dat spijt hebben... Ik merk dat de hormonen enzo op het moment een beetje hoog zitten... Dan trek ik me sowieso alles wat meer aan als "anders" (hoewel ik daar toch welgoed in ben)

Drinken en de afstandsbediening krijg ik ook al standaard binnen handbereik! En ik ga me binnenkor lekker een uurtje laten masseren....Nu nog kijken hoe ik datin ga plannen!
pi_56601000
dat clusteren klinkt idd ook als iets om grondig onzeker van te worden... er zitten best veel onlogische dingen in borstvoeding geven. net als dat het in het prille begin haast altijd zeer schijnt te moeten doen, dan wil je dat toch haast niet meer... t is dat een tevreden kleintje je zo'n heerlijk gevoel geeft

maar goed.. dat kolven he, pffff k heb n handkolfje, met zo'n rubberen 'voering' die wat masserend werkt zeg maar, is t normaal dat daar melk achter kruipt zodat je alles onder hebt zitten als je even bezig bent? daarbij komen er precies 3 druppels uit, die uiteraard alle 3 onder dat laagje kruipen...
hierin ben ik toch wat ongeduldig.. waneer komt er nou wat meeheer?

ik heb die link trouwens idd bekeken, en n heel stuk gelezen over hoe te kolven. zover ik weet doe ik netjes wat er staat, maar ook dit is onzekermakend.
pi_56601102
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 12:45 schreef _lotje_ het volgende:
dat clusteren klinkt idd ook als iets om grondig onzeker van te worden... er zitten best veel onlogische dingen in borstvoeding geven. net als dat het in het prille begin haast altijd zeer schijnt te moeten doen, dan wil je dat toch haast niet meer... t is dat een tevreden kleintje je zo'n heerlijk gevoel geeft
Hooguit een ongemakkelijk gevoel bij de toeschietreflex maar pijn is sowieso nooit goed. Helaas is het voor heel veel mensen wel pijnlijk omdat ze geen goede begeleiding hebben bij het aanleggen en/of omdat ze te lang door blijven modderen met het idee "die pijn hoort er bij". Die pijn hoort er niet bij en er zijn vaak maar een paar slimme aanwijzingen voor nodig om zonder pijn te voeden

Dat rubberen stukje heb ik er meteen uitgehaald. Inderdaad omdat er melk achter ging zitten en omdat het bij mij eerder tegenwerkte. Zonder rubber kon ik meer kolven.
pi_56601140
ik heb ook heel snel harde kolfschelpen gekocht ipv de flexibele die bij de kolf zaten.
Werkt voor mij veel fijner.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 13:35:47 #283
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56601877
Ik heb het eerste jaar ofzo ook zonder dat zachte stuk gekolft, ging stukken beter dan met.
pi_56602344
mooi, dat rubberen dingetje gaat er dus uit
daar had ik al zo mn bedenkingen bij, die van de kraamhulp had idd ook geen rubber iets, en daarme ging het toen heel goed idd.

thnx alweer
ik zal weer verslag doen als t beter gaat
pi_56602454
Bedankt dames voor het delen van de ervaringen over het stoppen, ik kom er nog op terug (ik heb weer es vliegende haast nu )

lotje, er zijn meer hele logische dingen in bv dan onlogische hoor. Serieus, hoe meer ik leer, hoe meer ik versteld sta van de prachtige mechanismes van ons eigen lijf. Dat het soms onlogisch overkomt, ligt meer aan de manier waarop wij (moeten) leven in de wereld zoals die nu is en aan de berg onlogica die voortgevloeid is uit jaren her
(beetje kort, maar haast enzo )
pi_56602594
mjah, t is idd zo dat we intussen wel heel ver van de natuur afstaan he.
pi_56602764
Oh, zo dramatisch bedoelde ik het nog niet eens hoor!

Maar zoiets als clusteren bijvoorbeeld is ook al een prachtig mechanisme. De baby tankt zich vol om alvast een basis te hebben voor de nacht, ondertussen is de baby dicht bij mama.

Of het hormoon oxytocine bijvoorbeeld. Prachtig hormoon! Nou ja, zo kan ik nog allerlei dingen verzinnen.

Maar moet weg
  vrijdag 8 februari 2008 @ 15:41:55 #288
35189 Troel
scherp en bot
pi_56604164
Ik heb een tijdje links wel het rubber gebruikt omdat die tepel anders erg vervelend tegen de zijkant van de kolf kwam, maar waarschijnlijk had ik de kolf gewoon niet helemaal goed aangebracht ofzo, want ik heb er nu geen last meer van en gebruik die rubberen dingen dus niet meer.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 9 februari 2008 @ 15:20:53 #289
94046 PM-girl
pi_56623343
Nebelung, heb je al wat duidelijker of en hoe je het afbouwen wil aanpakken? Of ga je voorlopig nog verder?

Van de week heb ik zitten voeden naast een mama met een 4 weken oud babietje, dat ook lag te drinken!! Wat een verschil!
*
  zaterdag 9 februari 2008 @ 20:04:13 #290
82727 klein_spookje
pi_56628608
Zoë heeft vandaag voor het eerst 30-40cc uit een flesje gedronken. Bij Mara zijn we weken aan het rommelen geweest.
Bij Zoë had ik er een ahrd hoofd in die wil ook geen speen of pakt hem moeilijk maar dit ging vrij soepel.
Ben erg trots
  zaterdag 9 februari 2008 @ 20:43:36 #291
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56629841
Nebelung, ik ben het geheel met je eens, kan me er ook over verwonderen dat het allemaal zo mooi geregeld is door de natuur. Tegenwoordig word ik niet meer zo emotioneel, maar toen ik erover nadacht toen Devin pas geboren was moest ik weleens een traantje wegpinken

Ik heb vanmiddag zitten kolven in een EHBO-ruimte, zittend op een bedbank met het halve gordijn dichtgetrokken, en aan de andere kant 2 oudere EHBO - dames die het hadden over hun gecremeerde en verstrooide familieleden. Ergens halverwege het Alzheimer - verhaal van de man van een van hen had ik het even moeilijk, maar met een score van 180 cc was ik uiteindelijk meer dan tevreden
pi_56640590
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 14:21 schreef nebelung het volgende:
Oh, zo dramatisch bedoelde ik het nog niet eens hoor!

Maar zoiets als clusteren bijvoorbeeld is ook al een prachtig mechanisme. De baby tankt zich vol om alvast een basis te hebben voor de nacht, ondertussen is de baby dicht bij mama.

Of het hormoon oxytocine bijvoorbeeld. Prachtig hormoon! Nou ja, zo kan ik nog allerlei dingen verzinnen.

Maar moet weg
wat ik vooral bedoel is dat je eerst n hele hoop moet 'leren' voordat je weet hoe en wat, zoals dat onzeker worden van het clusteren, of een regeldag bijvoorbeeld. als je eenmaal weet hoezo dat is, dan is het idd heel logisch, maar als ik puur op mijn ervaringen af zou moeten gaan zonder iets te kunnen navragen of opzoeken... weet niet hoelang ik het dan zou volhouden hoor.

nu is het niet eens zozeer meer 'volhouden' het wordt steeds leuker
en zelfs het kolven gaat steeds beter!! net n overvolle borst 40cc lichter gemaakt .
wat ik alleen net snap, als die kleine maar 1 kant gebruikt heeft omdat ie dan zat heeft gehad, en ik wil de 2de kant gaan afkolven, dan komt er dus max 5 cc uit!
als ik idd voor een voeding kolf, komt er absoluut en met gemak meer uit. (en zónder dat rubberdingetje scheelt ook nog eens )
pi_56687367
Is iemand onder jullie ook bloeddonor? Ik kreeg net de melding dat bloed geven terug mag vanaf 6 maand na de bevalling, tenzij je nog borstvoeding geeft. Die moet echt volledig gestopt zijn eer je weer mag doneren.

Nu dacht ik rond 8-9 maand ofwel af te bouwen naar alleen ochtend- en avondvoedingen ofwel te stoppen.

Kan je bloed doneren als je nog slechts twee voedingen geeft? Ik begrijp ook wel dat melk van bloed gemaakt wordt, en wil mijn kleintje noch mezelf tekort doen maar ik zou toch graag weer doneren.
pi_56687765
Ik heb een half jaar na de bevalling van Merlijn gewoon bloed gegeven. Borstvoeding werd verder ook niet naar gevraagd. Of het zou inmiddels veranderd moeten zijn.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 20:09:27 #295
94046 PM-girl
pi_56689578
Ik heb zelf geen bloed meer gegeven sinds de bevalling. Door de borstvoeding en vooral de ontstekingen daarbij maakte dat ik me er niet fit voor voelde. Nu moet ik het eigenlijk weer even oppakken.
*
pi_56697440
Eindelijk komt Gwen echt zelf voor een slok en hoe . Vannacht was een echt een drinknachtje voor haar. Zelf niet heel veel van mee gekregen want het is niet meer dan trui omhoog en ze doet zelf hap en dat heeft ze toch verschillende keren gedaan. Één keer heb ik haar echt even goed aan moeten leggen maar verder hapte ze zelf goed. Wel grappig is hoe ze nu ook echt boos kan worden. Ze was voor de nacht bij de laatste voeding meer aan het sabbelen dus koppelde ik haar los toen ze verder niet reageerde. Grommen dat ze deed en dat werd na een paar minuten huilen. Hoezo mevrouw was het er niet mee eens.
pi_56697834
Fijn!
Hoe reageert Merlijn, wil hij zelf nog wel eens proeven?
pi_56700447
Van de week was Merlijn er toevallig heel erg mee bezig. Ik laat hem ook vaak zien hoe zijn zusje drinkt aan de borst. Hij zegt zelf ook "zusje eten". Dus hij snapt het wel. Mijn borst had ik toen even bloot gelaten nadat ik Gwen eraf had gehaald en hij kan dan wel heel geinterresseerd kijken, maar hij hoeft het niet zo nodig te proberen. Nadat hij gestopt was heeft hij wel een paar keer de tepel geproefd. Als ik in bad lig en hij komt even kijken pakt hij net alsof met zijn handjes eten van mijn tepel. Erg grappig. Had hem ook gevraagd of hij het nog weet dat hij ook de borst heeft gehad bij mamma, maar daar komt een heel voorzichtig ja op terug.
pi_56700803
gister voor t eerst geprobeerd of meneer de fles wil, n halfje om te testen, en dat ging er heeel makkelijk in !
hij dronk het in 1 ruk leeg zonder mokken, en toen t op was wassie niet blij .
toen heb ik m weer zelf aangelegd en toen issie gewoon lekker verder gegaan aan de borst.

maar t kolven tussendoor... ik word nog steeds lichtelijk gefrustreerd, want op zn meest krijg ik er 50cc uit in totaal, zo ben k dus de hele dag aan t pompen om straks n dagvoorraad te krijgen. en als ze vol zijn, als k weer werk ofzo, krijg ik er dus ook niet meer uit dan dat.
blijven proberen enzo, maar k kan hier heel slecht tegen...
hoe slecht is het om flesvoeding te geven op de dagen dat ikzelf er niet ben?
ik zal sowieso blijven pompen om de boel ook opgang te houden natuurlijk, maar ik krijg nooit genoeg bij elkaar tenzij ik niks anders meer doe dan dat.
pi_56701530
Niet te negatief zien Lotje, de opbrengst vind ik best netjes als je bedenkt dat je kindje natuurlijk ook nog drinkt. Als je eenmaal weer aan het werk gaat zal de opbrengst als het goed wel is wel wat hoger zijn omdat je kolft ipv een voeding, dat is toch anders dan tussendoor.

Mijn opbrengst was op het werk ook nooit erg hoog, (120 ml per keer net 1 voeding). Merlijn heb ik voor de 6 maanden toen wel de hele tijd BV kunnen geven uit de fles en na de 6 maanden kreeg hij soms ook kv op het KDV. Voor die tijd wilde ik het zelf niet. Na 9 maanden ben ik ook weer gestopt met de kv en kreeg hij eigenlijk ook geen bv meer mee en mocht hij gewone (aangelengde) melk drinken en water/diksap met de andere kindjes. Toen ben ik ook gestopt met kolven. Als ik voor de voedingen deed kolven, kolfde ik 's ochtends voor ik Merlijn deed voeden 1 borst af. Merlijn kreeg dan de andere en een toetje uit de borst die was afgekolft. 's Ochtends zitten je borst het volst na de nacht, de beste tijd om te kolven. Verder kolfde ik ook regelmatig als ik thuiskwam omdat mijn borsten dan op knappen stonden en Merlijn het op dat moment niet bliefde, geen honger had of genoeg aan één borst. De andere leverde dan meestal toch nog wel iets op. Verder deed ik 's avonds ook nog weleens proberen, maar de opbrengst was dan altijd laag omdat je 's avonds toch al vaak minder aanmaakt dan de rest van de dag.
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:04:14 #301
35189 Troel
scherp en bot
pi_56701893
lotje, een ding heb ik inmiddels geleerd: hoe meer zorgen je maakt dat het niet voldoende is, hoe minder het gaat worden. Als je het gekolfde nu nog niet nodig hebt, geen zorgen over maken, dat komt echt wel goed
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')