quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:41 schreef Randa_v het volgende:
Heb net gekolft, mijn pijnlijke tepel. Even 40ml in een flesje.Moest even een beetje druk van die borst kolven.
Bij Merlijn ging het hetzelfde eigenlijk, hij heeft in de eerste weken niet anders als de fles gehad, met 3 maanden pakte hij hem nog. Maar zodra hij op het KDV terecht kwam wilde hij geen fles meer. Gelukkig probeerden ze daar vanalles uit. Ik ga alleen nog maar een flesje mee en zij probeerden te voeden met een lepeltje, deed hij perfect. Maar daarnaast oefenden ze ook nog gewoon met flesjes die ze daar hadden en zo kwamen ze erachter dat hij Avent wel pikte.quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:11 schreef Jelief het volgende:
Ik heb werkelijk alles geprobeerd om Emma aan de fles te krijgen maar ze werd er toch echt geen fan van. Ik weet nog wel dat ze met kerst (2 maanden oud) nog prima uit de fles dronk maar nog geen maand later op het kdv niet meer wilde.
Gek genoeg heeft ze maandag toch weer goed gedronken van de fles en vandaag weer.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:21 schreef Iksje het volgende:
Wel een schoonmoeder die gisteren met een schitterend plan kwam om mijn eigenwijsje aan de fles te krijgen: alleen nog afkolven of stoppen natuurlijk.
Ze is een eigenwijsje omdat ze soms wel, meestal niet aan de fles wil (terwijl ze dat vroeger goed deed) en we geen lijn kunnen trekken in het waarom ze het wel of niet wil aannemen.
De grootste stress er rond is alweer weg, ik weet nu wel dat ze het bij mij wel zal inhalen. En stoppen? Naaaa, toch nog even niet
ik was idd bang te weinig te hebben, en helemaal zeker weten doe ik het nog niet hoor... nadat hij gisteravond dus de 2de borst ook gretig aannam heeft hij weer wel heerlijk door geslapen nl!quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:43 schreef nebelung het volgende:
Karin en gewoon een kopje? De dop van een fles kan aardig als een kopje dienen.
Lotje, uit je vorige post begreep ik dat je dacht dat je weinig melk hebt, maar als ik nu je post zo lees, denk ik dat je gewoon een goede balans tussen vraag en aanbod hebt inmiddels
Toch kan het in de eerste weken niet kwaad om toch beide borsten te geven zodat er genoeg prikkeling plaatsvindt om melk te maken. Oh en niks zo veranderlijk als een kind, dat een kind met 4,5 week 's nachts vraagt is niks raars aan, heel normaal eigenlijk en ik zou er zeker niet onzeker van worden. Net als je denkt dat je op regel bent, doet een kind namelijk weer wat anders! Over een week of 1/2 zul je ook wel weer wat veranderingen zien (6 weken). Je doet het gewoon goed joh!
Troel, altijd je kolf eerst omspoelen met KOUD! water, anders stollen de eiwitten uit de melk en die krijg je dan nauwelijks meer van je kolf onderdelen af. Daarna evt nog met heet water. En inderdaad 1x per dag steriliseren.quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:05 schreef Troel het volgende:
Hoe doen jullie dat met kolven? Ik neem eigenlijk aan dat jullie niet meermalen daags kolven (of wel?) maar hoe ruimen jullie hem op? Hier wordt hij telkens met heet water afgespoeld en dan in de koelkast bewaard en elke avond in de magnetronsterilisator, maar ik vraag me af of dit inderdaad echt nodig is.
Ik gebruik de kolf natuurlijk wel meer dan 5 keer op een dag
afgesloten bak in de koelkast lijkt dan wel een goede oplossingquote:Op donderdag 24 januari 2008 21:58 schreef owlet het volgende:
Ik heb ooit geleerd dat het in de koelkast moet omdat eventuele bacteriën dan minder kans hebben om zich te vermenigvuldigen. Zelf heb ik het echter nooit aangeraden omdat ik juist een koelkast een bron van bacteriën vindt.
hij begon met 6 keer per dag, is nu naar 5 keer terug. CB-mevrouw vond dat alleen maar super goed.quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:50 schreef nebelung het volgende:
Lotje, je kent de dingen waaraan je kan zien of hij genoeg krijgt?
- In de eerste weken drinkt hij minsten 7 a 8 keer per etmaal. Je ziet (en/of hoort) hem ritmisch drinken en klokken.
- hij komt tussen de 100 en 200 gram per week aan.
- hij heeft 4 wegwerp plasluiers per etmaal (6 als je katoenen luiers gebruikt). Ook heeft hij de eerste weken een paar keer ontlasting per dag (tot een week of 4 in elk geval.)
- hij is alert en tevreden.
Is dit het geval, dan krijgt hij genoeg binnen.
Je zou best eens een contactpersoon van de VBN in je regio kunnen bellen om de boel eens even live door te spreken. Kan je even je verhaal doen en iemand denkt met je mee
Links pakt hij gewoon de madonnahouding zeg maar, maar rechts wil hij het op geen enkele manier proberen helaas.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 07:51 schreef YPPY het volgende:
Lotje, Anna had ook altijd een enorme zuigbehoefte. Regelmatig 6 borsten of meer. Nu nog steeds trouwens.Zo te lezen doet hij het goed. Ik zou niet te veel op een CB mevrouw af gaan, ik heb daar zelf niet de meest nuttige adviezen gekregen ("na 5 minuten wisselen" "nee hoor, is geen spruw, is melk") op bv gebied. Misschien hebben ze wel een lactatiekundige die je kunt bellen. Of anders een vrijwilligster. Het kan goed zijn dat hij gewoon maar bij je wil zijn en aan de borst liggen is natuurlijk wel het ultieme bij mama zijn.
Kolven klinkt goed Troel! Ik steriliseerde 1 keer per dag, ook als ik de kolf vaker gebruikte. Ik bewaarde alles in een plastic bak in de kast. De bak kon inderdaad afgesloten worden.
In welke houding voed je nu? Misschien dat hij niet lekker ligt op rechts? Of dat je hem net iets anders vast hebt?
Nou, ik wou het niet zeggen, want dat klinkt dan zo lullig, maar volgens mij begon het daar ook meequote:Op vrijdag 25 januari 2008 02:04 schreef _lotje_ het volgende:
[..]
bedacht me vandaag dat het trouwens begonnen is sinds CB-mevrouw me zei dat hij 'echt geen half uur hoeft te drinken hoor, in de eerste 10-15 minuten krijgt hij genoeg binnen'. (ik kreeg last van mn tepels omdat hij idd maar bleef doorsabbelen) nu denk ik dat hij de tijd vooral niet lang genoeg vindt die hij dicht bij mama is.
volgende week ben ik weer op t CB en dan zal ik er ook zeker nog eens naar vragen.
hij is niet huilerig of iets dus de enige die last ervan heeft ben ik.
maar ik ben wel weer blij met jouw reactie, zeker met die punten die je noemt. alleen de eerste komt niet overeen, maar omdat het een flinke knul is verwacht ik niet dat daar een probleem in zit.
quote:Op vrijdag 25 januari 2008 11:35 schreef Troel het volgende:
*knip*
dan kolf ik inderdaad ook gewoon 300 CC.
Ook tijdig voor jezelf aan de bel trekken bij de dietiste. En blijf trouw je vitaminen slikken (gravitamon) dat scheelt al een eind. Ik heb zelf bijna 10 maanden dieet gedaan voor Maud. Koe, ei en sojavrij. Maar ze reageerde niet op de soja-lechitine...gelukkig. Dus met boter had ik geen probleem. Ik wens je veel sterkte en rijstemelk is goed te drinken.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 20:02 schreef klein_spookje het volgende:
Evenstar, bak ook alles in olie nu maar wilde het even testen voordat ik do naar de dieetiste moet en omdat ik twijfelde (stom he).
Maar nu weet ik het zeker de hele dag is ze onrustig en huilen pff arm ding.
ag ik je een keer mailen?
Nou, dit was dus ook een uitzondering. Ik merkte gisteren dat er ineens minder uitkwam, nu haal ik nog net de 70 cc per kolfbeurt. Mijn o zo mooie voorraadje raakt dus snel op, want vanochtend dronk meneer heel veel. Ik hoop maar dat dit een verlate regeldag is ofzoquote:Op maandag 28 januari 2008 14:56 schreef DeLiedje het volgende:
[..]
Ik wilde net komen vragen hoeveel je ongeveer per keer 'moet' kolven, en hoeveel cc een kindje (6,5 week) ongeveer nodig heeft voor een voeding...
Ik kom niet verder dan 80cc geloof ik, en dat vond ik al een hele prestatie...
Nee, het is op dit moment eigenlijk alleen nog kolven. Rechts pakt hij echt nog steeds niet, maar links had hij vandaag ineens wel te pakken, maar dan is het nog met tussenpozen zuigen en slikken en dan weer niets doen en wel blijven hangen zeg maar. Ik vond het echt uitzonderlijk dat hij het zo lang vol hield, want het was een minuut of 10. Hij is dan echt ook gewoon compleet bekafquote:Op maandag 28 januari 2008 20:18 schreef nebelung het volgende:
Maar nu je het toch hebt over voeden he.. hoe gaat dat, aan de borst?
Het is een bekend 'probleem' dat met kolven alleen de productie bijna niet op peil te houden is. Het kan wel, maar daar moet je heel veel voor doen.
Heb je er hulp bij om Ruben aan de borst te krijgen?
Ik zou het 's ochtends doen. Dan heb je de beste melk (is mij verteld).quote:Op maandag 28 januari 2008 20:44 schreef DeLiedje het volgende:
Bedankt voor de tips... Dan kom ik op 108 cc per voeding, daar ga ik eens mee aan de slag!
Wat is nou een handig tijdstip om te kolven, als je volledig bv geeft heel de dag? Tips zijn welkom!
Zo zat ik er vanochtend inderdaad ook bij. De tranen van verdriet en balen van gisteren maakten echt wel plaats voor vreugde- en opluchtingstranen vanochtendquote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:11 schreef owlet het volgende:
Dat kan prima hoor, Deliedje. Als ze gezond is en overdag voldoende drinkt en alert is en voldoende plast (en misschien al een beetje lacht?) dan kan ze best een flinke stuk slaap in de nacht pakken.
Sterker nog, geniet er van want het kan zo maar weer eens over zijn![]()
.
Troel, wat ont-zet-tend goed.![]()
<- serieus bedoeld
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:11 schreef owlet het volgende:
Dat kan prima hoor, Deliedje. Als ze gezond is en overdag voldoende drinkt en alert is en voldoende plast (en misschien al een beetje lacht?) dan kan ze best een flinke stuk slaap in de nacht pakken.
Sterker nog, geniet er van want het kan zo maar weer eens over zijn![]()
.
Troel, wat ont-zet-tend goed.![]()
<- serieus bedoeld
quote:Op woensdag 30 januari 2008 14:34 schreef p_iglet het volgende:
Floormanager : "waar is u kindje dan" ... ZUCHT!!!.... die is thuis daarom moet ik de melk in flesjes doen .... "maar die kunt u dan nu toch niet geven" ....
Wat is niet genoeg? Is hij minimaal 100 gram per week aangekomen? (dan is het genoeg).quote:Op woensdag 30 januari 2008 13:37 schreef _lotje_ het volgende:
om nog maar even terug te komen op mijn onzekerheden...
zo gek was het niet, vandaag is meneertje gewogen, en hij was niet genoeg bijgekomen!
gaat mevrouw CB-arts mij vertellen hoe en wat ik moet gaan doen terwijl ik dus zoiets heb van.. ja.. hallo.. jullie zijn zelf de oorzaak met je adviezen, en ik ben al bezig het te verbeteren!
Dat krijgt ze gelukkig wel. Ze heeft net bijna 45 minuten gedronken (gewoonlijk nog geen half uur) en lijkt nog steeds niet helemaal voldaan. Ik ga nu zelf maar even wat drinken, dan kan zij zo nog weer evenquote:Op woensdag 30 januari 2008 21:49 schreef nebelung het volgende:
Piglet, als Emma 's avonds nog een beetje gelegenheid krijgt om eventueel nog bij te drinken, zou ik me geen zorgen maken hoor.
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:55 schreef Jelief het volgende:
Deliedje volgens mij gaat het wel lekker bij jullie. geniet inderdaad maar van dat lange slapen en pak alle uurtjes mee die je kunt.
Ha, deze weet ik!quote:Op donderdag 31 januari 2008 09:35 schreef amaranta het volgende:
Das wel vreemd Troel. Biedt je allebei de borsten aan of maar een?
Ik had even een andere vraag, maar weet niet of jullie dat weten. Ik heb een bol.com bon liggen en wil een boek bestellen over bijvoorbeeld de rapleymethode. Hebben jullie enig idee wat een goed boek is?
Troel, uit een flesje drinkt ook veel makkelijker!! Sommige kindjes drinken dan nog verder ondanks dat ze eigenlijk genoeg hebben.quote:Op donderdag 31 januari 2008 09:25 schreef Troel het volgende:
Nouja, hier zitten we een beetje in een impasse. Ondanks dat hij nu aan de borst drinkt en ik echt verdraaid regelmatig en vooral vaak aan het kolven ben, heb ik simpelweg niet genoeg. Meneer kan rustig 20 minuten aan de borst hangen, dan echt actief aan het drinken zijn en dan alsnog een flesje met 60 cc naar binnen werken en dat krijg ik dus niet gebolwerkt
Mocht het vandaag en morgen niet beter worden, dan gaat de kunstvoeding toch echt weer aangemaakt worden, want ik voel me er totaal niet prettig bij en wellicht geeft me dat gewoon wat rust.
Aan de andere kant baal ik er gewoon stevig van dat ik afgelopen weekend dus rustig 300 cc kon kolven en ik nu voor het voeden niet eens 40 cc krijg.
Volgens mij alleen een oudere versiequote:Op donderdag 31 januari 2008 10:25 schreef Jelief het volgende:
die van Stefan kleintjes van borst tot boterham maar of die ook bij bol te koop is?
Haha, ik was gisteren aan het kolven en ik dacht precies het zelfde!!!quote:Op maandag 4 februari 2008 10:22 schreef Troel het volgende:
Geen idee of het bij mij ook zo spuit als Ruben drinkt, maar ik zit nog steeds met grote ogen te kijken naar die stroompjes melk waarvan er soms wel 6 tegelijkertijd die kolf inschieten
quote:Op maandag 4 februari 2008 13:14 schreef amaranta het volgende:
[..]
Haha, ik was gisteren aan het kolven en ik dacht precies het zelfde!!!
Ik heb soms echt moeite met mezelf inhouden niet gigantisch mijn borsten te gaan melken om meer psssst-en te krijgenquote:Op maandag 4 februari 2008 13:59 schreef TearSong het volgende:
[..]
Heel herkenbaar. En vooral als ik dan luister naar dat geluid van die melk die in de kolf spuit 'psssssssst!'
Krijg wel een beetje eenbeeld nu als ik eerlijk ben
Geen speciale reden en ook niet de leeftijd/lengte. Ik weet het eigenlijk niet preciesquote:Op dinsdag 5 februari 2008 13:30 schreef PM-girl het volgende:
Nebelung, is er een speciale reden dat je er mee stoppen wil,of is het gewoon de lengte nu? Erg mooi hoor, zo lang!
Hoezo dan?quote:Op dinsdag 5 februari 2008 14:36 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik heb soms echt moeite met mezelf inhouden niet gigantisch mijn borsten te gaan melken om meer psssst-en te krijgen
Omdat ik dan pas echt eenquote:Op dinsdag 5 februari 2008 21:35 schreef Kersjes het volgende:
[..]
Hoezo dan?
Ik moet zeggen dat ik dat juist best regelmatig doe tijdens het kolven![]()
Als het niet zo vlot meer eruit stroomt, hupsa, even een paar keer flink kneden...
Lucas kreeg van alle citrucvruchten problemen, appelsap hielp wel goed!quote:Op maandag 4 februari 2008 12:58 schreef Iksje het volgende:
In het ziekenhuis kreeg ik te horen dat fruitsap laxerend werkt voor baby's en dat ik daarmee moest opletten. (omdat ik zei dat ik eigenlijk alleen water en fruitsap lust qua drinken, ze boden me koffie en bruin bier aan bij het avondeten)
Dus omdat ze er nu toch last van leek te hebben, van zo lang geen stoelgang te maken, dacht ik: misschien als ik 2-3 glaasjes drink (da's toch een halve fles, best veel dus) dan helpt dat bij haar de stoelgang vooruit? Ze is nu 23w...
Ik ben pas beginnen drinken toen ze er zo'n last van leek te hebben, van het niet kunnen gaan.
Maar misschien heb ik zo de boel alleen maar erger gemaakt![]()
Jeps, met name de calcium. Rijstemelk gaat het niet worden voor mij, ik heb een tijd geleden al alle "andere" soorten melk geprobeerd omdat ik het daar wellicht beter van opneem, maar ik krijg het gewoon mijn strot niet in en ga er van spugenquote:Op donderdag 7 februari 2008 12:33 schreef _evenstar_ het volgende:
Be de eiwitketens van BV waarbij de moeder gewoon melk drinkt en andere zuiveproducten gebruikt, is vergelijkbaar met hypoallergene voeding qua grootte van de eiwitketens.
Troel, gaat met name om de calcium gok ik? dan zou je misschien rijstemelk met extra calcium kunnen proberen?
Geitenmelk? Smaakt dat net zo als geitenkaas?quote:Op donderdag 7 februari 2008 14:14 schreef p_iglet het volgende:
Troel wat je ook nog kan proberen is geitenzuivel gebruiken.
Dat is milder dan koeienzuivel, sommige kindjes die gevoelig zijn voor koemelk kunnen daar wel tegen.
De melk vind ik niet te zuipen, maar bij yoghurt proef je het verschil nauwelijks.
Overigens neem je normaal gesproken uit 2 ons broccoli meer calcium op als uit 2 liter melk geloof ik, maar weet niet hoe dat bij jou zit.
Nee, want pillen neem ik niet opquote:Op donderdag 7 februari 2008 15:35 schreef klein_spookje het volgende:
Troel kan je niet een pilletje calicium nemen. Ik laat ook alles staan en zit ook aan de pillen. En ik was/ben melk verslaafd.
Na bijna 3 maanden zou ik me niet meer druk maken om tepel/speen verwarringquote:Op donderdag 7 februari 2008 18:14 schreef amaranta het volgende:
Nouja, de reden dat ik het vraag. Ze drinkt prima uit de borst, maar door omstandigheden had ze vrijdag en zaterdag alleen fles gehad. Zaterdagavond lag ze dus te brullen aan de borst. Nu pakt ze weer prima de borst.
BV hebben ze hier altijd uit en speen 1 gedronkenquote:Op donderdag 7 februari 2008 19:33 schreef amaranta het volgende:
Dat dacht ik al. Ik ga in ieder geval (heb even opgezocht)voortaan een speen maatje 1 gebruiken.
Bedankt ET.
Pfff..... Vanavond begon meneer rond 18.00 uur..... Tot 2 minuten geleden...quote:Op donderdag 7 februari 2008 16:50 schreef bixister het volgende:
vamperotica, dat noemen ze ook wel clusteren geloof ik. deed anna ook een tijdlang 's avonds. niet te druk om maken (als 't lukt), 't is heel normaal heb ik me laten vertellen/wijsmaken.en je productie zal eralleen maar voordeel van hebben als je 'gewoon' lekker meegaat met dat clusteren.
Mmmmm.... Denk dat ik er toch maar eens 1 uit ga proberen... ( En als het inderdaad zo anders is...waarschijnlijk meteen een potje janken omdat ik dan spijt heb dat ik het bij de voorgaande monsters nooit uitgeprobeerd heb..... Ach....Hormonen!! )quote:Op vrijdag 8 februari 2008 09:32 schreef YPPY het volgende:
Een echte draagdoek is zo anders Vamp, dan is het 'een' met jezelf. Klinkt zweverig, maar ik vond Anna opgefrot in een doek totaal anders dan hangend in de babybjorn. Ze kon ook lekker slapen in de doek.
* vamperotica even het draagdoekentopic induikt!quote:Op vrijdag 8 februari 2008 09:37 schreef YPPY het volgende:
Beter laat dan nooit. In het draagdoekentopic staat veel over welke soort doeken er zijn, toegelicht met foto's. Voor mij was het een redding, bijna alles deed ik met Anna in de doek, alleen strijken vond ik te eng. Voor haar was het bijna hetzelfde als melk drinken, maar voor mij was het even rust.
haha ik moet duidelijk vaker en beter lezen geloof ik sorry.quote:Op donderdag 7 februari 2008 18:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee, want pillen neem ik niet opIk heb al calciumsupplementen in de vorm van poeder, en dat gaat juist door de melk
Geen idee waar je woont (wij in rijswijk zh) maar mocht dat in de buurt zijn je mag mijn doek wel eens komen proberen hoor. Echt als je eenmaal weet hoe het moet dan wil je niet anders.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 09:39 schreef vamperotica het volgende:
[..]
* vamperotica even het draagdoekentopic induikt!
Rijswijk is helaas een beetje te ver "fietsen" vanuit Tilburg... Maar bedankt voor het aanbod!quote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:07 schreef klein_spookje het volgende:
[..]
Geen idee waar je woont (wij in rijswijk zh) maar mocht dat in de buurt zijn je mag mijn doek wel eens komen proberen hoor. Echt als je eenmaal weet hoe het moet dan wil je niet anders.
En ja dat word janken bij het idee dat dat bij de andere kinderen niet gedaan is. Ik vond dat heel moeilijk. Maar goed die dame had weer andere dingen die Zoë dan weer nit heeft bedenk ik me dan maar.
succes
En het klusteren gaat over echt waar. Kan je je niet eens laten verwennen. Heerlijk op de bank of bed en manlief laten lopen voor je. Hier was het mag ik wat drinken, wat eten, de ab enz. Ze leren snel hoor want nu is ht als ik ga voeden, wil je drinken, wil je dit wil je dat enz.
quote:Op vrijdag 8 februari 2008 12:45 schreef _lotje_ het volgende:
dat clusteren klinkt idd ook als iets om grondig onzeker van te worden... er zitten best veel onlogische dingen in borstvoeding geven. net als dat het in het prille begin haast altijd zeer schijnt te moeten doen, dan wil je dat toch haast niet meer... t is dat een tevreden kleintje je zo'n heerlijk gevoel geeft
wat ik vooral bedoel is dat je eerst n hele hoop moet 'leren' voordat je weet hoe en wat, zoals dat onzeker worden van het clusteren, of een regeldag bijvoorbeeld. als je eenmaal weet hoezo dat is, dan is het idd heel logisch, maar als ik puur op mijn ervaringen af zou moeten gaan zonder iets te kunnen navragen of opzoeken... weet niet hoelang ik het dan zou volhouden hoor.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 14:21 schreef nebelung het volgende:
Oh, zo dramatisch bedoelde ik het nog niet eens hoor!
Maar zoiets als clusteren bijvoorbeeld is ook al een prachtig mechanisme. De baby tankt zich vol om alvast een basis te hebben voor de nacht, ondertussen is de baby dicht bij mama.
Of het hormoon oxytocine bijvoorbeeld. Prachtig hormoon! Nou ja, zo kan ik nog allerlei dingen verzinnen.
Maar moet weg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |