Hoezo appels en peren?quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:02 schreef Lente_ninja het volgende:
Ik ga mijn spaarcenten niet gebruiken voor een huis, maar beleggenMensen verklaren je voor gek als je alles in 1 aandeel gooit, maar hebben er niets op tegen om 100% van hun spaarcenten in een aanbetaling voor een enkel stuk vastgoed te stoppen? Diversificatie voor de win!
![]()
Heb eens uitgerekend dat een beetje huis gemiddeld 8% rendement op jaarbasis opbrengt. Ik denk dat je dat met je aandelen niet redt. Zeker niet als je daar de kosten voor je huur of extra hypotheekrente dan nog eens vanaf moet halen. Vastgoed is niet zo'n slechte belegging hoor...quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:02 schreef Lente_ninja het volgende:
Ik ga mijn spaarcenten niet gebruiken voor een huis, maar beleggenMensen verklaren je voor gek als je alles in 1 aandeel gooit, maar hebben er niets op tegen om 100% van hun spaarcenten in een aanbetaling voor een enkel stuk vastgoed te stoppen? Diversificatie voor de win!
![]()
Kosten koper, notariskosten, etc.?quote:Op vrijdag 1 februari 2008 23:20 schreef Telates het volgende:
[..]
Heb eens uitgerekend dat een beetje huis gemiddeld 8% rendement op jaarbasis opbrengt. Ik denk dat je dat met je aandelen niet redt. Zeker niet als je daar de kosten voor je huur of extra hypotheekrente dan nog eens vanaf moet halen. Vastgoed is niet zo'n slechte belegging hoor...
Ook even vermelden dan of je op jezelf woont of nietquote:Op donderdag 24 januari 2008 17:11 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Misschien ook handig om te vermelden wat je totale spaarbedrag en je leeftijd is?
Ben 21 jr, en heb 11.000 euro spaargeld. En jullie?
Ligt er denk ik aan wat voor auto's het zijnquote:Op zaterdag 2 februari 2008 11:00 schreef boegschroef het volgende:
Ik spaar 0, sterker nog ik ben 25 en heb 0 spaargeld en een negatief saldo op het moment. (Meestal als mijn salaris gestord wordt sta ik weer even in de plus)
Maar wel heb ik een wagenparkje van +- 70000dit zie ik als mijn spaargeld.
als je 70k voor een Astra betaald heb je je er ferm laten opleggenquote:Op zaterdag 2 februari 2008 11:21 schreef Metro2005 het volgende:
Ligt er denk ik aan wat voor auto's het zijnklassiekers zijn wat waardevaster dan een opel astra oid
Ik sprak ook in meervoudquote:Op zaterdag 2 februari 2008 11:25 schreef Athmozz het volgende:
21, student en thuiswonend (wel Belg, dus geen stufi oid).
Spaar rond de 200¤ per maand.
Heb een dikke 30.000¤ opzij staan momenteel (merci pa, ma & bomma)
[..]
als je 70k voor een Astra betaalt heb je je er ferm laten opleggen![]()
Ja hoor, allemaal meegenomen. Het is natuurlijk niet zo dat je de boel dan na een jaar weer wilt verkopen. Het is echt een lange termijn belegging. Maar als je het huis rond de 10 jaar hebt is het zeker mogelijk.quote:
Zoiets hier ookquote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:18 schreef Byte_Me het volgende:
1000-1300 euro per maand. maar goed, dat is niet puur spaargeld, daar betaal ik dan weer vakanties e.d. van.
Bovenstaande indicatie is nogal grof. Na aftrek van vaste lasten houd ik circa 1.000 euro p/m over; ongeveer 500 euro hiervan wordt gebruikt voor overige uitgaven (onderhoud auto, benzine, PC-upgrades, reizen naar Spanje en wellicht NY later dit jaar). Overige 500 euro worden op een spaarrekening gedumpt om (wat) rente te genereren, met m'n huidige vermogen (quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:49 schreef Demarest het volgende:
Gemiddeld 650-700 euro p/m. Op de langere termijn zal m'n inkomen geleidelijk stijgen, de kosten naar alle waarschijnlijkheid echter ook.
... tot de huizenmarkt instortquote:Op vrijdag 1 februari 2008 23:20 schreef Telates het volgende:
[..]
Heb eens uitgerekend dat een beetje huis gemiddeld 8% rendement op jaarbasis opbrengt. Ik denk dat je dat met je aandelen niet redt. Zeker niet als je daar de kosten voor je huur of extra hypotheekrente dan nog eens vanaf moet halen. Vastgoed is niet zo'n slechte belegging hoor...
Je hebt het over niet teveel risico lopen en wilt dan opties kopen? ...quote:Op zondag 3 februari 2008 12:09 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
... tot de huizenmarkt instort![]()
ik heb liever mijn geld in aandelen: als er ééntje op z'n rug gaat liggen, heb ik nog andere investeringen om de klap op te vangen. Daarnaast is het met o.a. puts en short gaan ook mogelijk om winst te maken als de koersen dalen. Met een huis zit al je geld in één hoop stenen en als je ervan af wilt, moet je ook nog maar eens afwachten of er snel een koper is. En je kan niet met een putoptie winst maken op je investering als deze onverwacht wordt geteisterd door hangjongeren o.i.d.
Ik neem dat risico liever niet.
maar dat de huizenmarkt in NL gaat instorten staat voor mij vast. er is geen enkel verband meer tussen reele waarde en huizenprijs, alles wordt kunstmatig opgedreven.quote:Op zondag 3 februari 2008 13:26 schreef Telates het volgende:
[..]
Je hebt het over niet teveel risico lopen en wilt dan opties kopen? ...![]()
Als je naar de lange termijn trend van de huizenmarkt kijkt blijft die vrij consequent stijgen (in 10 jaar bijna een verdriedubbeling). De beurs is in die periode 1996-2006 wel een flink aantal keer op z'n bek gegaan.
Plus het feit dat ik al eerder noemde dat je wel je extra huisvestingskosten van je beurswinst af moet halen. Uiteindelijk moet je dan zo'n 12% op jaarbasis maken, en dat lukt zelden iemand over lange termijn.
En daar zit het probleem! Of denk jij soms dat die babyboomers het eeuwige leven hebben?quote:Op zondag 3 februari 2008 20:01 schreef hydra77 het volgende:
Dream on.
Huizenprijzen worden niet bepaald door de kosten van de stenen plus een opslag.
Huizenprijzen worden bepaald door de waarde die iemand eraan toekent: hoeveel wil iemand van z'n inkomen afstaan om een bepaald type huis te kopen.
Zolang huizen schaars blijven, en er een vraag blijft, zal er niets veranderen aan de huizenprijzen.
Een wagenpark, dus meerdere astra'squote:Op zaterdag 2 februari 2008 11:25 schreef Athmozz het volgende:
als je 70k voor een Astra betaald heb je je er ferm laten opleggen![]()
quote:Op zondag 3 februari 2008 23:05 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
En daar zit het probleem! Of denk jij soms dat die babyboomers het eeuwige leven hebben?
Ik heb precies hetzelfde, 2,6 internetspaarrekening en 4,25 maxisparen waar maandelijks 500 euro op gaat.quote:Op woensdag 28 mei 2008 08:26 schreef Tuvai.net het volgende:
Deze maand ook een erg leuke overdracht naar de spaarrekening. Vakantiegeld ftw.
Ik heb overigens nu niet alleen een internetspaarrekening (2,6%) meer, maar ook Maxisparen (4,25%, 500 euro maximaal sparen per maand) en Keuzedeposito (4,75% vast, eenmalige inzet, min. 3 jaar vastzetten) van SNS. Gezien ik de komende jaren toch nog geen huis ga kopen (ga dit jaar wel nog op m'n eigen wonen, maar beginnen met een huurwoning. Per maand ben ik dan niet veel meer kwijt dan dat ik nu kwijt ben.) kan ik het me wel veroorloven om geld voor lange tijd weg te zetten voor een fikse rente.
nope.. ben student, en van mn bijbaantjes krijg ik amper vakantiegeldquote:Op woensdag 28 mei 2008 20:06 schreef Ixnay het volgende:
Vakantiegeld gehad zeker.
Als je d'r toch niks niks mee doet dan moet je het voor langere tijd weg laten zetten. Van geld waar je niks mee doet moet je proberen meer geld te maken.quote:Op woensdag 28 mei 2008 20:32 schreef azaki het volgende:
Ik spaar helemaal niets.
Op mn (spaar) rekening staat 3x een netto maandloon. Dat is de buffer.
De rest van mn geld gaat op. Geld dat ik uit mn spaarrekening haal vul ik weer aan tot 3xnetto
Ik zie niet in waar ik voor zou moeten sparen op dit moment. Alles in mn huis wat stuk kan gaan kan ik per direct van mn lopende rekening vervangen.
Ik vind het nu onzinnig dat ik tijdens m'n studententijd had gespaard. Wat ik toendertijd in een jaar bij een scharkte krijg ik nu voor twee weken werk. En het "spaargeld" toen is nu nauwelijks een week werken...quote:Op donderdag 29 mei 2008 09:26 schreef DANILXL het volgende:
-150 ongeveer
aan het eind van mn studententijd wil ik iig geen schulden en met dit tempo gaat dat lukken
eerstejaars overigens
je had mn minteken voor het getal opgemerkt?quote:Op donderdag 29 mei 2008 10:12 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ik vind het nu onzinnig dat ik tijdens m'n studententijd had gespaard. Wat ik toendertijd in een jaar bij een scharkte krijg ik nu voor twee weken werk. En het "spaargeld" toen is nu nauwelijks een week werken...
M'n studieschuld had ik ook maar in een kaar afbetaald omdat ik geen zin had om daar op te letten en elke keer een brief van de IB-groep te lezen.
Dus.. ipv extreem te sparen tijdens je studententijdm kan je beter wat extra je best doen om snel af te studeren.
Voor belastingjaar 2007 geldt een vrijstelling van ¤ 20.014 (¤ 19.698 in 2006) voor een alleenstaande.quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:32 schreef LOCALMOTION het volgende:
Hoeveel spaargeld mag ik hebben.............. voordat ik er belasting over moet betalen ?
Nee hoor, ik ben het er wel mee eens en ik ben bepaald geen pauper.quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:39 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ik krijg ook vaak van mensen te horen dat ik materialistisch, gierig en een geldwolf ben, of ze slingeren typische clichézinnetjes zoals deze hierboven naar m'n hoofd. Typisch is dat 't altijd mensen zijn die niet met geld om kunnen gaan en elke maand maar moeten kijken hoe ze hun GWE betalen, omdat ze hun miezerige salaris meteen na ontvangst verpatst hebben aan rotzooi die ze niet nodig hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |