Het gebouw is van de gemeente.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:11 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat is je relatie precies tot de eigenaar van de sleutel?
Sowieso eerst niet tekenen en vraag gelijk even naar jurisprudentie omtrent dit soort zaken, ben benieuwd wat de gemeente dan te melden heeft.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:19 schreef Petracev het volgende:
[..]
Het gebouw is van de gemeente.
De gemeente geeft de sleutels in bruikleen aan de directeur. Deze is verantwoordelijk. Maar zodra ik teken, ben ik voor die sleutel verantwoordelijk en wordt alle eventuele schade (vervanging sloten) op mij persoonlijk verhaald.
... misschien was mijn vraag te moeilijk. WIE wil je voor die sluetel laten tekenen en wat is ZIJN relatie tov jou?quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:19 schreef Petracev het volgende:
[..]
De gemeente geeft de sleutels in bruikleen aan de directeur. Deze is verantwoordelijk. Maar zodra ik teken, ben ik voor die sleutel verantwoordelijk en wordt alle eventuele schade (vervanging sloten) op mij persoonlijk verhaald.
Ik ben groepsleerkracht op deze school.
Dit is een spiksplinternieuw gebouw van alle moderne snufjes voorzien.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:15 schreef Mike.Strutter het volgende:
Beetje een belachelijk idee. Normaal zijn de buitendeuren wel voorzien van andere sloten en daar bijbehorend alarm. De sleutels van (normale) lokalen zijn wel hetzelfde dan.
lijkt mij ook het beste..quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:22 schreef spijkerbroek het volgende:
Zoals een andere poster al zei:
Niet tekenen en laat iemand met de sleutel iedere keer de deur maar voor je opendoen.
Nogmaals. WIE wil je laten tekenen en wat is ZIJN relatie tov jou?quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:29 schreef Petracev het volgende:
[..]
lijkt mij ook het beste..
Maar het gaat hier niet alleen om de voordeur open doen.
Ik ben er verantwoordelijk voor dat mijn lokaal ten alle tijde op slot is als ik er zelf niet ben.
(beamers, computers, digitaal schoolbord etc aanwezig)
Het gebouw wordt namelijk niet alleen door onze school gebruikt, maar ook door een andere school, door een welzijnsorganisatie etc.
Ik MOET dus mijn lokaal tig keer per dag op slot doen.
Ik MOET met mijn klas na de pauze weer naar binnen. De deur mag in de pauze niet openblijven maar MOET in het slot vallen vanwege de veiligheid. Er komt geen bel bij de desbetreffende deur.
Voor veel lessen heb ik materialen uit verschillende magazijns nodig. Daar heb ik een sleutel voor nodig. Mijn collega's die al wél getekend hebben, lenen hun sleutel liever niet uit. (En terecht, want zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen sleutel... )
![]()
Telefoon, en elke keer de directeur bellen als je de sleutel nodig hebt. Moet jij afwachten hoe lang het duurt tot dat contract aangepast wordt.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:29 schreef Petracev het volgende:
Ik MOET dus mijn lokaal tig keer per dag op slot doen.
Ik MOET met mijn klas na de pauze weer naar binnen. De deur mag in de pauze niet openblijven maar MOET in het slot vallen vanwege de veiligheid. Er komt geen bel bij de desbetreffende deur.
Voor veel lessen heb ik materialen uit verschillende magazijns nodig. Daar heb ik een sleutel voor nodig. Mijn collega's die al wél getekend hebben, lenen hun sleutel liever niet uit. (En terecht, want zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen sleutel... )
![]()
prcs, en na een week is hij het zat en regelt iets anders.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:27 schreef thaduck het volgende:
lol en ik dacht dat 500 euro bij ons veel was.
Ik zou zeggen: jammer dan, dan maar geen sleutel. Laat de directeur maar constant de deur voor je open en dicht doen
De directeur wil mij laten tekenen. Hij is mijn werkgever, ik ben werknemer.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
... misschien was mijn vraag te moeilijk. WIE wil je voor die sluetel laten tekenen en wat is ZIJN relatie tov jou?
Zou ik ook niet voor tekenen. Als ik specifiek gereedschap nodig heb om mijn functie uit te oefenen verstrekt de werkgever die. En als verlies of verkeerd gebruik van dat gereedschap schade met zich meebrengt is dat gewoon voor het risico van de werkgever.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:33 schreef Aventura het volgende:
Dat had ik ook een keer. Ik kreeg een electronische sleutel waarmee ik van de ene naar de andere verdieping kon. Als ik die zou verliezen, werd een bedrag a 100 euro ingehouden van mijn salaris. Het werd gezien als formaliteit. Vond het ook al niet prettig alhoewel het bedrag van een heel andere ordegrootte is.
Veel van mijn collega's vonden het vervelend, maar hebben toch getekend, want zonder sleutel wordt werken wel erg lastig..quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:34 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
prcs, en na een week is hij het zat en regelt iets anders.
Hebben je collega's ook zo'n contract ondertekend?
Ik vraag me trouwens af, of een dergelijk contract stand houdt bij een rechter.
Vraag inderdaad degene die jou het contract aanbied, of het niet anders kan, anderen dit contract ook hebben, en zoek eens naar jurisprudentie over een dergelijke zaak.
Een schuld van 32000 euro, betaal je niet even snel af, daar kun je wel eens je hele leven last van blijven hebben.
zulke moderne snufjes zullen het niet zijn, anders hadden ze wel programmeerbare slotenquote:Op donderdag 10 januari 2008 22:23 schreef Petracev het volgende:
[..]
Dit is een spiksplinternieuw gebouw van alle moderne snufjes voorzien.
De sleutel die ik zou krijgen past op de buitendeuren, klaslokalen en magazijns.
De sleutel die het management krijgt past ook op de directie- en administratieruimte. De sleutel van de schoonmaker heeft weer toegang tot bepaalde ruimtes etc.
Ik gok zomaar dat het een sleutel met certificaat is.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:39 schreef NoralyZ het volgende:
Maak een kopie van de sleutel!
Eh nee, je werkgever moet zorgen dat je op je werkplek kan komen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:39 schreef Petracev het volgende:
[..]
Veel van mijn collega's vonden het vervelend, maar hebben toch getekend, want zonder sleutel wordt werken wel erg lastig..
Mijn directeur zal absoluut niet de deur voor mij open doen.
Hij zegt ook: "je HOEFT niet te tekenen, het is je eigen keuze"
Maar als ik niet teken, heb ik tig keer per dag een probleem... (+ 30 kinderen die weer eens moeten wachten omdat de juf de sleutel bij iemand anders moet zien te lenen)
Ze hebben kluisdeuren daar denk ikquote:Op donderdag 10 januari 2008 22:40 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
zulke moderne snufjes zullen het niet zijn, anders hadden ze wel programmeerbare sloten
(en die kosten volgens mij neiteens 500 per stuk)
Daar zal zo'n vreselijk duur systeem vast wel tegen beveiligd zijnquote:Op donderdag 10 januari 2008 22:39 schreef NoralyZ het volgende:
Maak een kopie van de sleutel!
juist!quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:17 schreef GateWayX het volgende:
Ik zou dan echt niet zelf een sleuten willen. Laat ze maar elke keer de deur voor me open maken, benieuwd hoe lang het dan nog duurt voordat ze een betere oplossing bedenken !
In het contract wordt geen bedrag genoemd. Alleen dat alle kosten op jouw worden verhaald.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:43 schreef Thomass het volgende:
Dit moet toch handiger kunnen? Chippassie met bep. code erop enzo die veranderbaar is, ze hadden hier vantevoren veel beter over na moeten denken.
Hoe zit het trouwens als jij dat contract ondertekend en ze besluiten om er nog eens 10 sloten bij te plaatsen in deuren (bv. wc om iets geks te noemen) waar dezelfde sleutel inpast - moet je dan nog eens 5000,- bijlappen?
geen idee, ik heb het niet bedachtquote:Op donderdag 10 januari 2008 22:45 schreef DJKoster het volgende:
500 per slot, vervangen ze de hele deur ofzo?
Het lokaal zal waarschijnlijk zo'n 10 keer per dag op slot gaan. Er zijn 12 lokalen verdeeld over 3 etages. De concierge kan niet heel de dag heen en weer rennen om alle lokalen open en dicht te doen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:47 schreef Dementor het volgende:
Conciërge?
meestal is dit een eigen risico, maar niet de volledige schadequote:Op donderdag 10 januari 2008 22:18 schreef Xebrozius het volgende:
Dit valt in dezelfde categorie als een contract tekenen bij een taxi chauffeur waarin je tekent om zijn autoschade te vergoeden als hij schade rijdt.
Dat is niet jou probleem.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:50 schreef Petracev het volgende:
[..]
Het lokaal zal waarschijnlijk zo'n 10 keer per dag op slot gaan. Er zijn 12 lokalen verdeeld over 3 etages. De concierge kan niet heel de dag heen en weer rennen om alle lokalen open en dicht te doen.
En dan heb ik het nog niet eens over magazijns... over het feit dat de meeste collega's later naar huis gaan dan de concierge etc.
Dit lijkt mij een juiste opmerking.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:20 schreef Fe2O3 het volgende:
Risico is geheel voor de baas, tenzij je de sleutel opzettelijk kwijtmaakt. Moedwillig schade berokkenen enzo.
quote:Op donderdag 10 januari 2008 23:12 schreef dahei het volgende:
Even nog iets:
Wat staat er precies in het contract. Staat er dat je 32000 euro moet betalen (of heb je dit zelf bij elkaar gerekend) of staat er alleen dat de kosten voor jou zijn? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand een systeem maakt welke zo lek als een mandje is...
Geen bedrag dus. Maar dat maakt niet uit. Bij normaal verlies mag de werkgever zelfs niet eens die paar euro die de sleutel zelf heeft gekost op je verhalen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:45 schreef Petracev het volgende:
In het contract wordt geen bedrag genoemd. Alleen dat alle kosten op jouw worden verhaald.
Het bedrag slaat mi helemaal nergens op! Als de school (directeur) dit bedrag heeft uitgegeven om 64 klaslokalen!! af te sluiten dan zou je m eigenlijk voor gek moeten verklaren.quote:Op donderdag 10 januari 2008 23:12 schreef dahei het volgende:
Even nog iets:
Wat staat er precies in het contract. Staat er dat je 32000 euro moet betalen (of heb je dit zelf bij elkaar gerekend) of staat er alleen dat de kosten voor jou zijn? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand een systeem maakt welke zo lek als een mandje is...
Omdat dat iets te prijzig is voor een school.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:42 schreef Bensel het volgende:
waarom geen pasjessysteem, waarbij je pasje langs een sensor haalt??
quote:Op donderdag 10 januari 2008 23:43 schreef Rapaille het volgende:
Net of ze je echt voor 32000 euro aansprakelijk stellen
- Om je bang te maken zodat je beter op je sleutel let misschien?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 00:15 schreef gronk het volgende:
[..]
Waarom zouden ze je dan laten tekenen?
Gelijk. Wanneer dat soort schadestellingen in je contract staan mag je salaris er ook wel naar zijn.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:34 schreef Matje-1989 het volgende:
Lijkt me niet een waterdicht/rechtsgeldig te ondertekenen contract..
In ieder geval eerst niet tekenen..
Waarschijnlijk zal niemand de sleutel aan je willen uitlenen, want als JIJ hem kwijtraakt kost het hun 32.000 euroquote:Op donderdag 10 januari 2008 22:39 schreef Petracev het volgende:
Maar als ik niet teken, heb ik tig keer per dag een probleem... (+ 30 kinderen die weer eens moeten wachten omdat de juf de sleutel bij iemand anders moet zien te lenen)
Een sleutel die bij verlies tot consequentie heeft dat er tig sloten moeten worden vervangen is hopeloos ouderwets. Het is jammer dat er niet met codes of kaarten wordt gewerkt.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:23 schreef Petracev het volgende:
[..]
Dit is een spiksplinternieuw gebouw van alle moderne snufjes voorzien.
De sleutel die ik zou krijgen past op de buitendeuren, klaslokalen en magazijns.
De sleutel die het management krijgt past ook op de directie- en administratieruimte. De sleutel van de schoonmaker heeft weer toegang tot bepaalde ruimtes etc.
quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:55 schreef TeChNo2 het volgende:
Mijn werkgever is sinds kort een stichting, daarvoor was het B en W.
Precies. Wat een bullshitverhaal.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 16:31 schreef Pool het volgende:
Mij lijkt hier sprake van een misverstand. Begin eens met rustig vragen stellen, in plaats van met paniek. Je baas kan heus wel uitleggen wat er wordt bedoeld in het contract.
Eigenlijk vind ik dat als als je als werkgever zo stoer bent om je werknemers zoiets te laten ondertekenen, dat je dan ook maar duidelijk te maken wat je dan precies bedoelt. Tenslotte, als ik een 'unnuhhh, jah, dingus' bestel, dan moet ik ook niet raar opkijken als er uiteindelijk niets komt. Of iets heel anders dan ik had verwacht.quote:
Lastig. In principe is de werkgever aansprakelijk als een werknemer binnen werktijd schade veroorzaakt. Door dit te ondertekenen accepteer je zelf aansprakelijkheid, maar als je een persoonlijke WA-verzekering hebt (de premie valt met plm. ¤100 per jaar wel mee) dekt die de gevolgen van evt. verlies.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:09 schreef Petracev het volgende:
Ik ben onlangs met mijn werk (basisschool) verhuisd naar een nieuw gebouw. Dit gebouw wordt gebruikt door verschillende scholen en instanties.
Om mijn werk goed te kunnen doen, heb ik een sleutel nodig. (om binnen te kunnen komen, lokaal moet verplicht op slot, om na het speelkwartier de deur weer open te kunnen doen, die ook verplicht dicht moet tijdens het buitenspelen, om van de magazijns gebruik te kunnen maken, enz. enz.)
Op dit moment heb ik nog geen sleutel. Als ik een sleutel krijg, moet ik een formulier tekenen. Hier staat op dat alle schade persoonlijk op mij verhaald wordt bij verlies van de sleutel. De sleutel die ik krijg past op 64 sloten. Als ik de sleutel verlies, moeten al die 64 sloten vervangen worden. Elk slot kost 500 euro. Dat betekent dat als ik de sleutel verlies, ik 32000 euro moet betalen.
Mijn aansprakelijkheidsverzekering zal het vergoeden als bijvoorbeeld mijn tas gestolen wordt. Maar niet als ik de sleutel per ongeluk verlies.
Nu heb ik dus een probleem:
geen sleutel --> ik kan mijn werk niet goed doen
wel een sleutel --> ik loop het risico 32000 euro te moeten betalen bij verlies.
Ik heb in mijn hele leven nog nooit een sleutel verloren, maar ik vind dit een zéér onprettig idee.
Wie kan mij advies geven in deze situatie?
Dit zijn de woorden van de directeur.quote:Op donderdag 10 januari 2008 23:37 schreef nummer_zoveel het volgende:
TS, je zegt dat je navraag hebt gedaan en dat de kosten 32.000 euro zijn bij verlies. Heb je dit zwart op wit zien staan of heb je het van iemand gehoord?
Het klinkt echt ongeloofwaardig. Misschien probeert die persoon van wie je het hebt gehoord wel een grapje te maken ofzo, en is het bedrag flink overdreven.
Ik heb mijn verzekeraar (Winterthur) zojuist gebeld.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 17:21 schreef Transcendentaal het volgende:
[..]
Lastig. In principe is de werkgever aansprakelijk als een werknemer binnen werktijd schade veroorzaakt. Door dit te ondertekenen accepteer je zelf aansprakelijkheid, maar als je een persoonlijke WA-verzekering hebt (de premie valt met plm. ¤100 per jaar wel mee) dekt die de gevolgen van evt. verlies.
Er is al uitgebreid over gesproken.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 16:48 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Precies. Wat een bullshitverhaal.
Met aansprakelijk voor de gemaakte kosten worden vast de vervangingskosten voor de sleutel bedoeld.
"Ben m'n sleutel kwijt"
"Da's dan 32.000 ¤"
"Okay"
Riiiiiiiiiiiiiight..
Vreemd, gaven ze ook een reden?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 17:37 schreef Petracev het volgende:
[..]
Ik heb mijn verzekeraar (Winterthur) zojuist gebeld.
Verlies van de sleutel valt NIET onder de dekking..
Ik zou het in ieder geval voor laten komen. Of vraag de vakbond.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 17:39 schreef Petracev het volgende:
[..]
Er is al uitgebreid over gesproken.
"Je bent zelf verantwoordelijk en je moet wel héél goed verzekerd zijn, wil de verzekering dit dekken" was de reactie van de directeur.
idd!quote:Op vrijdag 11 januari 2008 09:16 schreef Slasher het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zal niemand de sleutel aan je willen uitlenen, want als JIJ hem kwijtraakt kost het hun 32.000 euro
Het bedrag staat niet zwart op wit, maar het is een simpele rekensom.quote:Op donderdag 10 januari 2008 23:37 schreef nummer_zoveel het volgende:
TS, je zegt dat je navraag hebt gedaan en dat de kosten 32.000 euro zijn bij verlies. Heb je dit zwart op wit zien staan of heb je het van iemand gehoord?
Het klinkt echt ongeloofwaardig. Misschien probeert die persoon van wie je het hebt gehoord wel een grapje te maken ofzo, en is het bedrag flink overdreven.
Ik denk dat dit arbeidsbeding onredelijk en dus nietig is. Overweeg een bezoekje aan een rechtswinkel.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 17:45 schreef Petracev het volgende:
[..]
Het bedrag staat niet zwart op wit, maar het is een simpele rekensom.
Alle sloten waar de sleutel op past, moeten bij verlies vervangen worden.
64 sloten x 500 euro
Niet van horen zeggen, dit was de uitleg van de directeur.
Goeie directeurquote:Op vrijdag 11 januari 2008 18:11 schreef Tristessa het volgende:
Beste TS, er worden hier heel veel mogelijkheden aangedragen om iets tegen dit probleem te kunnen proberen te doen. Je komt nu een beetje over alsof het allemaal niet kan of mag want de directeur zegt zus en zo. Ik vind het echt vreemd dat een werkgever dit van zijn werknemers vraagt en ik vraag me af of dit überhaupt mag. Ik zou zeggen, zoek uit of dit kan (vraag eens iemand anders dan de directeur). Ik denk dat je volledig in je recht staat om niet te hoeven betalen als je die sleutel verliest.
Je directeur praat poep.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 17:39 schreef Petracev het volgende:
[..]
Er is al uitgebreid over gesproken.
"Je bent zelf verantwoordelijk en je moet wel héél goed verzekerd zijn, wil de verzekering dit dekken" was de reactie van de directeur.
Tekenen en zo inleveren, met die zin doorgestreept, dikke viltstift meenemen.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:37 schreef Petracev het volgende:
ter info, de exacte tekst op het formulier:
Deze sleutel bijft eigendom van de eigenaar van het gebouw, vertegenwoordigd door de directeur van [naam school] en moet desgewenst aan deze worden overgedragen. Bij overdracht van de sleutel wordt altijd een schriftelijke ondertekende bevestiging uitgewisseld.
Door ondertekening aanvaardt de ontvanger van de sleutel op persoonlijke titel de volle aansprakelijkheid voor het beheer van deze sleutel en belooft de ontvanger een verantwoord gebruik.
Eventuele kosten voortvloeiend uit beschadiging, verlies of onheus gebruik van de sleutel zullen volledig worden verhaald. Beschadiging of verlies van deze sleutel dient direct te worden gemeld bij de directeur van de [naam school]
Grappig. Als jij de sleutel nodig hebt voor jouw werk, dan heb jij de sleutel in beheer namens de werkgever; de school dus. Verlies jij de sleutel, dan zal je de sleutel moeten vergoeden, alleen is de werkgever aansprakelijk voor andere, uit het verlies voortvloeiende, schade.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:37 schreef Petracev het volgende:
Deze sleutel bijft eigendom van de eigenaar van het gebouw, vertegenwoordigd door de directeur van [naam school] en moet desgewenst aan deze worden overgedragen. Bij overdracht van de sleutel wordt altijd een schriftelijke ondertekende bevestiging uitgewisseld.
Door ondertekening aanvaardt de ontvanger van de sleutel op persoonlijke titel de volle aansprakelijkheid voor het beheer van deze sleutel en belooft de ontvanger een verantwoord gebruik.
Eventuele kosten voortvloeiend uit beschadiging, verlies of onheus gebruik van de sleutel zullen volledig worden verhaald. Beschadiging of verlies van deze sleutel dient direct te worden gemeld bij de directeur van de [naam school]
Had ik toch echt op mijn vorige opleiding.quote:Op donderdag 10 januari 2008 23:40 schreef soylent het volgende:
[..]
Omdat dat iets te prijzig is voor een school.
Inderdaad, als dit er letterlijk staat kan het eigenlijk geen kwaad. Er staat immers niet in het contract dat de TS verantwoordelijk is voor het misbruik. Je kunt hier net zo goed "dief" lezen (in het geval van diefstal van goederen middels de sleutel van de ts).quote:Op vrijdag 11 januari 2008 22:00 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Tekenen en zo inleveren, met die zin doorgestreept, dikke viltstift meenemen.
(Er staat trouwens dat de kosten worden verhaald maar niet op wíe die kosten worden verhaald, waarschijnlijk gewoon op de school en heeft de directeur het zelf niet goed begrepen)
Ik denk dat het een algemeen formlier is. De kosten worden verhaald op de scholen of instanties die gebruik maken van het gebouw, niet op de werknemers van die instellingen want dat is onmogelijk.
Niet vreemd. Een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AvP) dekt alleen aansprakelijkheid voor zover je daar als particulier voor aansprakelijk wordt gesteld. In dit geval wordt iemand in het kader van beroep aansprakelijk gesteld en dat valt buiten de dekking.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 17:40 schreef Transcendentaal het volgende:
[..]
Vreemd, gaven ze ook een reden?
Hm, strikt gesproken ben je dus op persoonlijke titel aansprakelijk voor het beheer van de sleutel en niet eens voor het ding zelf.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:37 schreef Petracev het volgende:
Eventuele kosten voortvloeiend uit beschadiging, verlies of onheus gebruik van de sleutel zullen volledig worden verhaald. Beschadiging of verlies van deze sleutel dient direct te worden gemeld bij de directeur van de [naam school][/i]
dit is het juiste antwoord. En ik geloof niet dat contractueel van dit uitgangspunt kan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:20 schreef Fe2O3 het volgende:
Risico is geheel voor de baas, tenzij je de sleutel opzettelijk kwijtmaakt. Moedwillig schade berokkenen enzo.
Niet dat de werkgever zich daar aan stoort trouwens. Er kan niet van worden afgeweken, de bepaling is in strijd met het BW, maar als TS de sleutel verliest wordt de boel niet prettiger voor TS.quote:Op zondag 13 januari 2008 01:06 schreef Argento het volgende:
[..]
dit is het juiste antwoord. En ik geloof niet dat contractueel van dit uitgangspunt kan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
Het is inderdaad een dwingend rechtelijke regelingquote:Op zondag 13 januari 2008 01:06 schreef Argento het volgende:
[..]
dit is het juiste antwoord. En ik geloof niet dat contractueel van dit uitgangspunt kan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
Nee, hoor. Er zijn wel procedures om snel een rechter in te schakelen om de werkgever weer tot loondoorbetaling te dwingen. Meestal is een vervelend briefje van een advocaat al wel voldoende om wat besef van redelijkheid terug te brengen bij de werkgever.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:52 schreef mgerben het volgende:
[..]
Hij kan geen 32K van jou krijgen (dat kan hij alleen via de rechter, en dan wordt deze bepaling vernietigd), maar hij kan wel jouw betaling stil zetten.
En dan moet jij naar de rechter en ben jij 5 maanden verder voordat je je geld krijgt.
Inderdaad, kort geding dan. De loondoorbetaling kan niet zonder meer worden opgeschort, weliswaar geldt geen arbeid, geen loon (7:627 BW), maar indien de arbeid niet is verricht door een oorzaak die naar redelijkheid voor rekening van de werkgever komt moet er wél betaald worden (7:628 eerste lid BW). En dit wordt streng ingevuld door de HR, daaronder valt zeker niet het de werknemer belachelijke bedingen laten tekenen voor het verkrijgen van een sleutel die veeist is bij het verrichten van de arbeid, waarop bij weigering dat beding te tekenen de werkgever het de werknemer onmogelijk maakt arbeid te verrichten door de sleutel niet te verstrekken (en dat is logisch, gezien anders in feite het stelsel van ons ontslagrecht langs deze zijweg gepasseerd kan worden...).quote:Op zondag 13 januari 2008 04:13 schreef woooohaa het volgende:
[..]
Nee, hoor. Er zijn wel procedures om snel een rechter in te schakelen om de werkgever weer tot loondoorbetaling te dwingen. Meestal is een vervelend briefje van een advocaat al wel voldoende om wat besef van redelijkheid terug te brengen bij de werkgever.
Nouja, een semi-dwingendrechtelijke regeling. Er mag dus van worden afgeweken, mits aan de twee voorwaarden van art. 7:661 lid 2 is voldaan:quote:Op zondag 13 januari 2008 03:00 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het is inderdaad een dwingend rechtelijke regeling
Het is dwingendrechtelijk in de zin dat je niet vrijelijk alles kunt contracteren wat je zou willen. Vooruit, dat is inderdaad semi-dwingendrechtelijk.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:57 schreef Pool het volgende:
[..]
Nouja, een semi-dwingendrechtelijke regeling. Er mag dus van worden afgeweken, mits aan de twee voorwaarden van art. 7:661 lid 2 is voldaan:
1. Schriftelijk --> is aan voldaan
2. De werknemer is te dier zake verzekerd --> is niet aan voldaan --> pech voor werkgever
eeh..nee.quote:Op zondag 13 januari 2008 13:23 schreef longinus het volgende:
Ik mag aannemen dat je komende salaris in verhouding staat met die eis, dit eisen en minimumloon geven is natuurlijk belachelijk (voorbeeld).
Daar had ik ook al over nagedacht, maar ik weet zeker dat ik de sleutel dan niet krijg.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 20:15 schreef Accordtje het volgende:
Vreemde gedachtengang heeft die directeur. Maar op zich kan je dat contract wel gewoon tekenen zonder problemen. Zoals al vaker gezegd: de werkgever is aansprakelijk voor veroorzaakte schade van een werknemer, tenzij er opzet of bewuste roekeloosheid in het spel is. Dus bij een rechter houdt het verhaal van jouw directeur never nooit stand, maar ik kan me wel voorstellen dat het niet prettig is om dat te tekenen.
Dus wat je ook kan doen is het stukje waar staat dat de schade wordt verhaald op jouw weg laten halen.
Oh, nou als je dan toch al niet de enige bent, dan zou ik gewoon lekker niet tekenen. Hij komt vanzelf wel een keer bij je als ie een andere optie heeft...quote:Op woensdag 16 januari 2008 16:17 schreef Petracev het volgende:
[..]
Daar had ik ook al over nagedacht, maar ik weet zeker dat ik de sleutel dan niet krijg.
Ik ben er ondertussen achtergekomen dat er zeker 8 mensen zijn die niet getekend hebben. Ben dus zeker niet de enige.
Ik ben ondertussen ook lid geworden van de vakbond.
Sympathieke man ook. Zorgt voor een onstspannen werkomgeving.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:39 schreef Petracev het volgende:
Mijn directeur zal absoluut niet de deur voor mij open doen.
Hij zegt ook: "je HOEFT niet te tekenen, het is je eigen keuze"
Nou, anders ik wel!quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:22 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik ben wel benieuwd of het lekker werken is zo, met acht collega's zonder sleutel?
Had je er al eens aan gedacht dat die slotenconstructie verzekerd is en je chef dat eigen risico wil vertalen in voorzichtigheid met die sleutels? Het contract moet alleen aangepast worden met het onderdeel "tot een maximum van".quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:45 schreef Petracev het volgende:
In het contract wordt geen bedrag genoemd. Alleen dat alle kosten op jouw worden verhaald.
Ik heb navraag gedaan. Toen bleek dat de sleutel die ik (EVENTUEEL) ga gebruiken op 64 sloten past en dat elk slot 500 euro kost.
Maar dit topic kan niet op slot zonder sleutelquote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:31 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik denk dat hij z'n sleutel verloren is en nu in de schuldsanering zit
dat is voor mij al reden genoeg om NIET te tekenenquote:Op donderdag 10 januari 2008 22:34 schreef kareltje_de_grote het volgende:
een schuld van 32000 euro, betaal je niet even snel af, daar kun je wel eens je hele leven last van blijven hebben.
Waar ging dat project precies over?quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:50 schreef hydra77 het volgende:
Heb vorig jaar ook geweigerd een geheimhoudingsclausule voor een groot meerjarig project te tekenen, waarin vermeld stond dat ik 400.000 euro zou moeten ophoesten. (geen geintje)
Zelden zo'n hoop flauwekul in een post gelezen.quote:Op maandag 23 juni 2008 21:10 schreef raphidae het volgende:
Ben toevallig bezig met het opstellen van een contract voor mijn bedrijf, en deze verklaring is niet zo belachelijk als het lijkt. Voor het geval later iemand dit topic vind de volgende info:
Bij verlies van de sleutel ben je aansprakelijk tov de eigenaar van de sleutel, bij diefstal is het niet anders.
Jij krijgt de sleutel en bent vervolgens verantwoordelijk voor de sleutel. Als ie weg is, op wat voor manier dan ook dan ben je aansprakelijk tov de eigenaar. Maar dat neemt niet weg dat een eventuele dief dan weer aansprakelijk is tov jou!
Deze aansprakelijkheid vloeit voort uit de wet, en dus ben je Wettelijk Aansprakelijk. Maar dat wil niet zeggen dat je ook *schuldig* bent! Dit is nou precies een geval waar je WA verzekering voor is. Als je struikelt en een kras maakt op iemands auto dan is het ook niemands schuld, maar je bent wel aansprakelijk.
Zelfs in het geval dat je zelf moedwillig misbruik maakt van de sleutel zal je WA verzekering uitkeren, maar omdat je het moedwillig gedaan hebt ben jij vervolgens weer aansprakelijk tov je verzekeringsmaatschappij zie vervolgens jou kaal gaan plukken.
Waar is die verklaring dan voor nodig? De eigenaar heeft een plicht om jou correct te informeren over hetgeen je de verantwoordelijk voor neemt. Als ik je terloops een ouwe pen leen en je raakt 'em per ongeluk kwijt en vervolgens stel ik je aansprakelijk voor een miljoen omdat het de eerste pen van Willem III was of iets dergelijks dan is dat niet redelijk natuurlijk.
Als de eigenaar je een sleutel geeft en jij denkt dat ie slechts van de vuilcontainer is dan ga je er anders mee om dan wanneer het om een masterkey van een pand gaat. Bij verlies kan er dan eindeloos geluld worden of jij nou achterlijk bent geweest of de eigenaar je slecht heeft geinformeerd (wie is er wettelijk aansprakelijk).
Het contract is voor jou de informatie over waar het om gaat en voor de eigenaar hard bewijs dat hij je goed geinformeerd heeft en dus valt de schade op je verzekeringsmaatschappij.
Het is eigenlijk niet anders dan wanneer je iets anders van je werkgever gebruikt. Als je per ongeluk een machine kapot maakt dan ben je ook wettelijk aansprakelijk. Het verschil zit em erin dat je van een bepaalde machine direct iets van een inschatting kan maken van de waarde en de gevolgen van een defect kan voorzien en daarnaar handelen.
Aan een sleutel op zich kan je niet zien of ie belangrijk is en of het 1 euro of 20000 euro kost als ie weg is, vandaar dat er een contract wordt opgesteld om dat voor beide partijen duidelijk te maken zodat daar later geen geouwehoer over is.
whehehheheequote:Op maandag 23 juni 2008 21:10 schreef raphidae het volgende:
Ben toevallig bezig met het opstellen van een contract voor mijn bedrijf, en deze verklaring is niet zo belachelijk als het lijkt. Voor het geval later iemand dit topic vind de volgende info:
Bij verlies van de sleutel ben je aansprakelijk tov de eigenaar van de sleutel, bij diefstal is het niet anders.
Jij krijgt de sleutel en bent vervolgens verantwoordelijk voor de sleutel. Als ie weg is, op wat voor manier dan ook dan ben je aansprakelijk tov de eigenaar. Maar dat neemt niet weg dat een eventuele dief dan weer aansprakelijk is tov jou!
Deze aansprakelijkheid vloeit voort uit de wet, en dus ben je Wettelijk Aansprakelijk. Maar dat wil niet zeggen dat je ook *schuldig* bent! Dit is nou precies een geval waar je WA verzekering voor is. Als je struikelt en een kras maakt op iemands auto dan is het ook niemands schuld, maar je bent wel aansprakelijk.
Zelfs in het geval dat je zelf moedwillig misbruik maakt van de sleutel zal je WA verzekering uitkeren, maar omdat je het moedwillig gedaan hebt ben jij vervolgens weer aansprakelijk tov je verzekeringsmaatschappij zie vervolgens jou kaal gaan plukken.
Waar is die verklaring dan voor nodig? De eigenaar heeft een plicht om jou correct te informeren over hetgeen je de verantwoordelijk voor neemt. Als ik je terloops een ouwe pen leen en je raakt 'em per ongeluk kwijt en vervolgens stel ik je aansprakelijk voor een miljoen omdat het de eerste pen van Willem III was of iets dergelijks dan is dat niet redelijk natuurlijk.
Als de eigenaar je een sleutel geeft en jij denkt dat ie slechts van de vuilcontainer is dan ga je er anders mee om dan wanneer het om een masterkey van een pand gaat. Bij verlies kan er dan eindeloos geluld worden of jij nou achterlijk bent geweest of de eigenaar je slecht heeft geinformeerd (wie is er wettelijk aansprakelijk).
Het contract is voor jou de informatie over waar het om gaat en voor de eigenaar hard bewijs dat hij je goed geinformeerd heeft en dus valt de schade op je verzekeringsmaatschappij.
Het is eigenlijk niet anders dan wanneer je iets anders van je werkgever gebruikt. Als je per ongeluk een machine kapot maakt dan ben je ook wettelijk aansprakelijk. Het verschil zit em erin dat je van een bepaalde machine direct iets van een inschatting kan maken van de waarde en de gevolgen van een defect kan voorzien en daarnaar handelen.
Aan een sleutel op zich kan je niet zien of ie belangrijk is en of het 1 euro of 20000 euro kost als ie weg is, vandaar dat er een contract wordt opgesteld om dat voor beide partijen duidelijk te maken zodat daar later geen geouwehoer over is.
Gelukkig ben jij er om ons te vertellen hoe het wel zit.quote:Op maandag 23 juni 2008 21:21 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Zelden zo'n hoop flauwekul in een post gelezen.
Wanneer ben jij aangespoeld?quote:Op maandag 23 juni 2008 21:10 schreef raphidae het volgende:
Burgerlijk Wetboek artikel 6: 162 lid 1quote:
Bedrijfsaansprakelijkheid dekt letsel en schade die het personeelslid lijdt. Geen sleutels.quote:Op maandag 23 juni 2008 21:31 schreef PietPrak het volgende:
[..]
Wanneer ben jij aangespoeld?
Even heel kort: Werkgever is voor dit soort dingen verzekerd. Mits er geen sprake is van opzet.
Ik ben wel nieuwsgierig? Wat doe jij bij een arbeidsongeval?
quote:Op maandag 23 juni 2008 21:31 schreef raphidae het volgende:
[..]
Burgerlijk Wetboek artikel 6: 162 lid 1
Een sleutel verliezen is geen onrechtmatige daad.quote:'Hij, die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade, die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.'
Ik zou dat artikel nog maar eens heel goed doorlezen.quote:Op maandag 23 juni 2008 21:31 schreef raphidae het volgende:
[..]
quote:Op maandag 23 juni 2008 21:31 schreef raphidae het volgende:
[..]
Welke opzet?quote:Op maandag 23 juni 2008 21:32 schreef PietPrak het volgende:
Trouwens dan moet de opzet eerst nog bewezen worden. Maar rommel jij maar raak!
Juist! En de werknemer is zelfs niet risicoaansprakelijk.quote:Op maandag 23 juni 2008 21:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[..]
Een sleutel verliezen is geen onrechtmatige daad.
Klopt, je bent ook niet schuldig. Maar wel wettelijk aansprakelijk.quote:Op maandag 23 juni 2008 21:36 schreef PietPrak het volgende:
[..]
Juist! En de werknemer is zelfs niet risicoaansprakelijk.
Dat zal je niet lukken!quote:Op maandag 23 juni 2008 21:36 schreef raphidae het volgende:
[..]
Welke opzet?
Wij hebben ook een sluitplan van een paar duizend euro, en als een personeelslid een sleutel kwijtraakt dan verhalen we de schade op zijn WA verzekering.
Mijn bedrijf heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering omdat wij ons moeten verzekeren voor schade die een personeelslid lijdt door het bedrijf. Het personeel verzekert zich tegen schade die het bedrijf door hen lijdt, dat is een WA verzekering.
Van mij zou je de boel lekker zelf af mogen sluitenquote:Op maandag 23 juni 2008 21:36 schreef raphidae het volgende:
[..]
Welke opzet?
Wij hebben ook een sluitplan van een paar duizend euro, en als een personeelslid een sleutel kwijtraakt dan verhalen we de schade op zijn WA verzekering.
Mijn bedrijf heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering omdat wij ons moeten verzekeren voor schade die een personeelslid lijdt door het bedrijf. Het personeel verzekert zich tegen schade die het bedrijf door hen lijdt, dat is een WA verzekering.
Nee! nogmaals je bent zelfs niet eens riscioaansprakelijkquote:Op maandag 23 juni 2008 21:36 schreef raphidae het volgende:
[..]
Klopt, het is geen onrechtmatige daad. Je bent ook niet schuldig. Maar wel wettelijk aansprakelijk.
quote:Aansprakelijkheid
Het begrip aansprakelijkheid heeft te maken met schuld. Bij schuld hoeft overigens geen sprake van opzet te zijn. In principe is iemand aansprakelijk als sprake is van 'toerekenbaar verwijt' bij een handeling waardoor schade ontstaat. In de wet staat dit omschreven als:
'Hij, die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade, die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.'
Behalve voor schade die u zelf veroorzaakt, kunt u op grond van de wet ook aansprakelijk worden gehouden voor schade die door een andere oorzaak is ontstaan. De schade wordt dan veroorzaakt door personen of goederen die onder uw verantwoordelijkheid vallen. Zo kunnen werkgevers in hun hoedanigheid (kwaliteit) van werkgever verantwoordelijk worden gesteld voor schade die hun werknemers veroorzaken. We spreken dan van kwalitatieve aansprakelijkheid.
Lees het topic eens door. En ik ga echt niet stap voor stap al je fouten aanwijzen, dan ben ik morgen nog bezig.quote:Op maandag 23 juni 2008 21:30 schreef raphidae het volgende:
[..]
Gelukkig ben jij er om ons te vertellen hoe het wel zit.
lees goed het woordje " kunnen" . ER moet minimaal sprake zijn van " grove schuld" of " opzet"quote:
kortom: de werkgever is verantwoordelijk voor de schade die de werknemer veroorzaakt.quote:Op maandag 23 juni 2008 21:39 schreef raphidae het volgende:
[..]
Zo kunnen werkgevers in hun hoedanigheid (kwaliteit) van werkgever verantwoordelijk worden gesteld voor schade die hun werknemers veroorzaken.
Ik zou dan nog maar eens heel snel in die wettenbundel van je duiken en kijken onder "aansprakelijkheid voor ondergeschikten".... Om het je makkelijk te maken: Art 6:170 BWquote:Op maandag 23 juni 2008 21:36 schreef raphidae het volgende:
[..]
Welke opzet?
Hij is druk doende de wet conflictenrecht onrechtmatige daad uit te pluizen. Daarin staat immers wat te doen als je een conflict hebt omtrent een onrechtmatige daad.quote:
Die is op zoek naar een andere manier om zijn personeel ergens de schuld van te geven en daar zijn jaaromzet vandaan gaat halen.quote:Op maandag 23 juni 2008 21:51 schreef Swetsenegger het volgende:
raphidae...?
Succesquote:Op maandag 23 juni 2008 21:36 schreef raphidae het volgende:
Precies, steek die sleutel lekker in je reetquote:Op maandag 23 juni 2008 22:00 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Succes!
Even los van al je juridisch geraaskaal zou je, als je mijn baas was, de sleutel lekker zelf mogen houden. Kun je elke dag opdraven voor de meest simpele klusjes.
Bij opzet (aangetoond) is die persoon aansprakelijk. Dan zal je wel aan moeten tonen dat er sprake is van opzet. Dan kan ie zelf dokken. Maar dat is heel wat anders dan wat hier verder besproken wordt.quote:Op maandag 23 juni 2008 22:11 schreef TheThirdMark het volgende:Met opzet zou ik het trouwens niet weten. Is in onze geschiedenis nog nooit voorgekomen.
En grove schuld, toch? Daarbij hoort het kwijtraken van een sleutel dan weer niet bij, trouwens, voor het geval raphidae hier de oplossing voor zijn dilemma ziet.quote:Op maandag 23 juni 2008 22:19 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Bij opzet (aangetoond) is die persoon aansprakelijk. Dan zal je wel aan moeten tonen dat er sprake is van opzet. Dan kan ie zelf dokken. Maar dat is heel wat anders dan wat hier verder besproken wordt.
quote:Op maandag 23 juni 2008 22:33 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
En grove schuld, toch? Daarbij hoort het kwijtraken van een sleutel dan weer niet bij, trouwens, voor het geval raphidae hier de oplossing voor zijn dilemma ziet.
Wat ik zeg ik puur gevoelsmatig, maar bij grove schuld ben je gewoon aansprakelijk. Verlies valt daar niet onder, dat lijkt me niet verwijtbaar.quote:Op maandag 23 juni 2008 22:33 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
En grove schuld, toch? Daarbij hoort het kwijtraken van een sleutel dan weer niet bij, trouwens, voor het geval raphidae hier de oplossing voor zijn dilemma ziet.
quote:Op maandag 20 april 2009 08:24 schreef Bulletdodger het volgende:
TS is al sinds november niet meer op fok
TS lurkt gewoon in haar eigen topic.quote:Laatste bezoek: 26 dagen, 2 uur geleden.
quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:09 schreef Petracev het volgende:
Ik ben onlangs met mijn werk (basisschool) verhuisd naar een nieuw gebouw. Dit gebouw wordt gebruikt door verschillende scholen en instanties.
Interessant topic, waarin een cruciale vraag nog niet gesteld is.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:19 schreef Petracev het volgende:
Ik ben groepsleerkracht op deze school.
t/m aangifte bij politie kan ik het nog wel volgen maar waarom zou je in godsnaam contact opnemen met justitie voor een verloren/gestolen sleutel? alsof die er ook maar 1 minuut aandacht aan gaan bestedenquote:Op maandag 23 juni 2008 22:11 schreef TheThirdMark het volgende:
Zelf melden bij het hoofd van de afdeling die over de uitgifte van sleutels gaat
Zelf melden bij hoofd uitvoerder
Zelf aangifte doen bij politie
Zelf contact opnemen met Justitie.
Neequote:Op zaterdag 5 september 2009 15:49 schreef Salatrel het volgende:
[..]
t/m aangifte bij politie kan ik het nog wel volgen maar waarom zou je in godsnaam contact opnemen met justitie voor een verloren/gestolen sleutel? alsof die er ook maar 1 minuut aandacht aan gaan besteden
ze verwijzen je gewoon weer terug naar de politie hoor
Waarom?quote:Op zaterdag 5 september 2009 03:49 schreef r_one het volgende:
Interessant topic, waarin een cruciale vraag nog niet gesteld is.
Ik gok zomaar dat TS werkzaam is in het openbaar basisonderwijs?
Zo ja, dan zou dat de zaak wel ietsjes anders maken.
Omdat je dan ambtenaar bent!quote:
Aha! Okequote:Op zondag 6 september 2009 17:10 schreef r_one het volgende:
Omdat je dan ambtenaar bent!
Titel 10 van BW boek 7 is dan niet op haar van toepassing en de posts hierboven waarin een beroep gedaan wordt op BW 7:6xx, kun je dan zo door de shredder halen. Dat geldt allemaal niet voor ambtenaren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |