abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55936106
Ik ben onlangs met mijn werk (basisschool) verhuisd naar een nieuw gebouw. Dit gebouw wordt gebruikt door verschillende scholen en instanties.

Om mijn werk goed te kunnen doen, heb ik een sleutel nodig. (om binnen te kunnen komen, lokaal moet verplicht op slot, om na het speelkwartier de deur weer open te kunnen doen, die ook verplicht dicht moet tijdens het buitenspelen, om van de magazijns gebruik te kunnen maken, enz. enz.)

Op dit moment heb ik nog geen sleutel. Als ik een sleutel krijg, moet ik een formulier tekenen. Hier staat op dat alle schade persoonlijk op mij verhaald wordt bij verlies van de sleutel. De sleutel die ik krijg past op 64 sloten. Als ik de sleutel verlies, moeten al die 64 sloten vervangen worden. Elk slot kost 500 euro. Dat betekent dat als ik de sleutel verlies, ik 32000 euro moet betalen.

Mijn aansprakelijkheidsverzekering zal het vergoeden als bijvoorbeeld mijn tas gestolen wordt. Maar niet als ik de sleutel per ongeluk verlies.

Nu heb ik dus een probleem:
geen sleutel --> ik kan mijn werk niet goed doen
wel een sleutel --> ik loop het risico 32000 euro te moeten betalen bij verlies.

Ik heb in mijn hele leven nog nooit een sleutel verloren, maar ik vind dit een zéér onprettig idee.

Wie kan mij advies geven in deze situatie?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 10 januari 2008 @ 22:11:10 #2
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55936184
Wat is je relatie precies tot de eigenaar van de sleutel?
pi_55936262
Volgens mij mag dit niet eens van je gevraagd worden.
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:15:09 #4
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_55936338
Beetje een belachelijk idee. Normaal zijn de buitendeuren wel voorzien van andere sloten en daar bijbehorend alarm. De sleutels van (normale) lokalen zijn wel hetzelfde dan.
pi_55936435
Ik zou dan echt niet zelf een sleuten willen. Laat ze maar elke keer de deur voor me open maken, benieuwd hoe lang het dan nog duurt voordat ze een betere oplossing bedenken !
pi_55936446
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan zou ik hun bellen.

Ik vraag me echter af of je aansprakelijkheidsverzekering het uberhaupt wel zou vergoeden bij het voorbeeld van de gestolen tas. Het gaat er immers om dat jij aansprakelijk moet zijn, dus je hebt iets gedaan (een handeling) of iets juist nagelaten (iemand laten verdrinken omdat je je schoenen zo mooi vindt ) en daardoor ontstaat schade. Diefstal is iets waar jij niets aan kunt doen... Heb je dit nagevraagd bij je avp-verzekeraar? Zo nee, bel hun dan ook, en leg hun de vraag voor in hoeverre dit überhaupt gedekt wordt.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_55936465
Dit valt in dezelfde categorie als een contract tekenen bij een taxi chauffeur waarin je tekent om zijn autoschade te vergoeden als hij schade rijdt.

Of een werkgever die je laat tekenen dat je zelf moet opdraaien voor de declaraties van klanten.
pi_55936480
Niet tekenen.
pi_55936493
Lijkt me niet dat een bedrijf dit überhaupt van je mag vragen. Iedereen kan wel eens een sleutel verliezen.
pi_55936498
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:11 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat is je relatie precies tot de eigenaar van de sleutel?
Het gebouw is van de gemeente.
De gemeente geeft de sleutels in bruikleen aan de directeur. Deze is verantwoordelijk. Maar zodra ik teken, ben ik voor die sleutel verantwoordelijk en wordt alle eventuele schade (vervanging sloten) op mij persoonlijk verhaald.

Ik ben groepsleerkracht op deze school.
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:20:13 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_55936521
Risico is geheel voor de baas, tenzij je de sleutel opzettelijk kwijtmaakt. Moedwillig schade berokkenen enzo.
Dum de dum
pi_55936555
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:19 schreef veldmuis het volgende:
Niet tekenen.
pi_55936562
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:19 schreef Petracev het volgende:

[..]

De gemeente geeft de sleutels in bruikleen aan de directeur. Deze is verantwoordelijk. Maar zodra ik teken, ben ik voor die sleutel verantwoordelijk en wordt alle eventuele schade (vervanging sloten) op mij persoonlijk verhaald.
Sowieso eerst niet tekenen en vraag gelijk even naar jurisprudentie omtrent dit soort zaken, ben benieuwd wat de gemeente dan te melden heeft.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 10 januari 2008 @ 22:21:13 #14
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55936563
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:19 schreef Petracev het volgende:

[..]

Ik ben groepsleerkracht op deze school.
... misschien was mijn vraag te moeilijk. WIE wil je voor die sluetel laten tekenen en wat is ZIJN relatie tov jou?
pi_55936598
Zoals een andere poster al zei:
Niet tekenen en laat iemand met de sleutel iedere keer de deur maar voor je opendoen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_55936654
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:15 schreef Mike.Strutter het volgende:
Beetje een belachelijk idee. Normaal zijn de buitendeuren wel voorzien van andere sloten en daar bijbehorend alarm. De sleutels van (normale) lokalen zijn wel hetzelfde dan.
Dit is een spiksplinternieuw gebouw van alle moderne snufjes voorzien.
De sleutel die ik zou krijgen past op de buitendeuren, klaslokalen en magazijns.
De sleutel die het management krijgt past ook op de directie- en administratieruimte. De sleutel van de schoonmaker heeft weer toegang tot bepaalde ruimtes etc.
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:27:43 #17
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_55936773
lol en ik dacht dat 500 euro bij ons veel was.

Ik zou zeggen: jammer dan, dan maar geen sleutel. Laat de directeur maar constant de deur voor je open en dicht doen
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_55936808
dure sleutel maar is daar de werkgever niet gewoon voor verantwoordelijk, ookal zegt het contract iets anders....zoiets als wetboek gaat boven contract
pi_55936852
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:22 schreef spijkerbroek het volgende:
Zoals een andere poster al zei:
Niet tekenen en laat iemand met de sleutel iedere keer de deur maar voor je opendoen.
lijkt mij ook het beste..

Maar het gaat hier niet alleen om de voordeur open doen.
Ik ben er verantwoordelijk voor dat mijn lokaal ten alle tijde op slot is als ik er zelf niet ben.
(beamers, computers, digitaal schoolbord etc aanwezig)
Het gebouw wordt namelijk niet alleen door onze school gebruikt, maar ook door een andere school, door een welzijnsorganisatie etc.

Ik MOET dus mijn lokaal tig keer per dag op slot doen.
Ik MOET met mijn klas na de pauze weer naar binnen. De deur mag in de pauze niet openblijven maar MOET in het slot vallen vanwege de veiligheid. Er komt geen bel bij de desbetreffende deur.
Voor veel lessen heb ik materialen uit verschillende magazijns nodig. Daar heb ik een sleutel voor nodig. Mijn collega's die al wél getekend hebben, lenen hun sleutel liever niet uit. (En terecht, want zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen sleutel... )

pi_55936875
Fijn, op die manier kun je nooit je werk meer doen... stel dat dat ding in de plee pleurt ofzo?
Lijkt me ook een gedeelde verantwoordelijkheid van je werkgever... ondernemingsrisico ofzo?
pi_55936947
Heeft dat gebouw geen conciërge?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 10 januari 2008 @ 22:33:43 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55936985
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:29 schreef Petracev het volgende:

[..]

lijkt mij ook het beste..

Maar het gaat hier niet alleen om de voordeur open doen.
Ik ben er verantwoordelijk voor dat mijn lokaal ten alle tijde op slot is als ik er zelf niet ben.
(beamers, computers, digitaal schoolbord etc aanwezig)
Het gebouw wordt namelijk niet alleen door onze school gebruikt, maar ook door een andere school, door een welzijnsorganisatie etc.

Ik MOET met mijn klas na de pauze weer naar binnen. De deur mag in de pauze niet openblijven maar MOET in het slot vallen vanwege de veiligheid. Er komt geen bel bij de desbetreffende deur.
Voor veel lessen heb ik materialen uit verschillende magazijns nodig. Daar heb ik een sleutel voor nodig. Mijn collega's die al wél getekend hebben, lenen hun sleutel liever niet uit. (En terecht, want zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen sleutel... )

Nogmaals. WIE wil je laten tekenen en wat is ZIJN relatie tov jou?
Als het je werkgever is.... Je werkgever eist dat je je functie goed uitvoert, maar om die functie goed te kunnen uitvoeren wil hij je een verantwoordelijkheid in je schoenen schuiven die buiten proportie is....

Hoe moeilijk is het om gewoon te stellen dat je je functie niet kunt uitoefenen zonder sleutel maar dat je geenzins van plan bent om je voor je hongerloontje op zo'n verantwoordelijkheid vast te leggen? En gewoon elke keer je werkgever bellen als je de sleutel nodig hebt als hij hem niet wil verstrekken zonder dat je er op deze manier voor tekent.
pi_55936987
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:29 schreef Petracev het volgende:

Telefoon, en elke keer de directeur bellen als je de sleutel nodig hebt. Moet jij afwachten hoe lang het duurt tot dat contract aangepast wordt.
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:33:57 #24
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_55936991
Dat had ik ook een keer. Ik kreeg een electronische sleutel waarmee ik van de ene naar de andere verdieping kon. Als ik die zou verliezen, werd een bedrag a 100 euro ingehouden van mijn salaris. Het werd gezien als formaliteit. Vond het ook al niet prettig alhoewel het bedrag van een heel andere ordegrootte is.
pi_55937009
Lijkt me niet een waterdicht/rechtsgeldig te ondertekenen contract..
In ieder geval eerst niet tekenen..
pi_55937018
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:27 schreef thaduck het volgende:
lol en ik dacht dat 500 euro bij ons veel was.

Ik zou zeggen: jammer dan, dan maar geen sleutel. Laat de directeur maar constant de deur voor je open en dicht doen
prcs, en na een week is hij het zat en regelt iets anders.

Hebben je collega's ook zo'n contract ondertekend?

Ik vraag me trouwens af, of een dergelijk contract stand houdt bij een rechter.
Vraag inderdaad degene die jou het contract aanbied, of het niet anders kan, anderen dit contract ook hebben, en zoek eens naar jurisprudentie over een dergelijke zaak.

Een schuld van 32000 euro, betaal je niet even snel af, daar kun je wel eens je hele leven last van blijven hebben.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_55937048
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

... misschien was mijn vraag te moeilijk. WIE wil je voor die sluetel laten tekenen en wat is ZIJN relatie tov jou?
De directeur wil mij laten tekenen. Hij is mijn werkgever, ik ben werknemer.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 10 januari 2008 @ 22:35:57 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55937069
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:33 schreef Aventura het volgende:
Dat had ik ook een keer. Ik kreeg een electronische sleutel waarmee ik van de ene naar de andere verdieping kon. Als ik die zou verliezen, werd een bedrag a 100 euro ingehouden van mijn salaris. Het werd gezien als formaliteit. Vond het ook al niet prettig alhoewel het bedrag van een heel andere ordegrootte is.
Zou ik ook niet voor tekenen. Als ik specifiek gereedschap nodig heb om mijn functie uit te oefenen verstrekt de werkgever die. En als verlies of verkeerd gebruik van dat gereedschap schade met zich meebrengt is dat gewoon voor het risico van de werkgever.
pi_55937160
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:34 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

prcs, en na een week is hij het zat en regelt iets anders.

Hebben je collega's ook zo'n contract ondertekend?

Ik vraag me trouwens af, of een dergelijk contract stand houdt bij een rechter.
Vraag inderdaad degene die jou het contract aanbied, of het niet anders kan, anderen dit contract ook hebben, en zoek eens naar jurisprudentie over een dergelijke zaak.

Een schuld van 32000 euro, betaal je niet even snel af, daar kun je wel eens je hele leven last van blijven hebben.
Veel van mijn collega's vonden het vervelend, maar hebben toch getekend, want zonder sleutel wordt werken wel erg lastig..

Mijn directeur zal absoluut niet de deur voor mij open doen.

Hij zegt ook: "je HOEFT niet te tekenen, het is je eigen keuze"
Maar als ik niet teken, heb ik tig keer per dag een probleem... (+ 30 kinderen die weer eens moeten wachten omdat de juf de sleutel bij iemand anders moet zien te lenen)
pi_55937168
Maak een kopie van de sleutel!
pi_55937186
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:23 schreef Petracev het volgende:

[..]

De sleutel die ik zou krijgen past op de buitendeuren, klaslokalen en magazijns.
De sleutel die het management krijgt past ook op de directie- en administratieruimte. De sleutel van de schoonmaker heeft weer toegang tot bepaalde ruimtes etc.
zulke moderne snufjes zullen het niet zijn, anders hadden ze wel programmeerbare sloten

(en die kosten volgens mij neiteens 500 per stuk )
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_55937192
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:39 schreef NoralyZ het volgende:
Ik gok zomaar dat het een sleutel met certificaat is.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 10 januari 2008 @ 22:40:30 #33
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55937204
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:39 schreef Petracev het volgende:

[..]

Veel van mijn collega's vonden het vervelend, maar hebben toch getekend, want zonder sleutel wordt werken wel erg lastig..

Mijn directeur zal absoluut niet de deur voor mij open doen.

Hij zegt ook: "je HOEFT niet te tekenen, het is je eigen keuze"
Maar als ik niet teken, heb ik tig keer per dag een probleem... (+ 30 kinderen die weer eens moeten wachten omdat de juf de sleutel bij iemand anders moet zien te lenen)
Eh nee, je werkgever moet zorgen dat je op je werkplek kan komen.
pi_55937205
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:40 schreef BaggerUser het volgende:

[..]

zulke moderne snufjes zullen het niet zijn, anders hadden ze wel programmeerbare sloten

(en die kosten volgens mij neiteens 500 per stuk )
Ze hebben kluisdeuren daar denk ik
pi_55937208
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:39 schreef NoralyZ het volgende:
Daar zal zo'n vreselijk duur systeem vast wel tegen beveiligd zijn
pi_55937260
Kopie van de sleutel laten maken, als dat tenminste mogelijk is. Die kopie gebruiken en de originele de kluis in.

Edit: ohh, er was al iemand me voor.
pi_55937293
ben je lid van een vakbond?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_55937299
Heel simpel: niet tekenen. Volgens mij is het een excuus om je aansprakelijk te kunnen stellen, mocht er iets gebeuren. Volgens mij is een dergelijk systeem veels te onbetrouwbaar, mocht er iets misgaan. Ik neem aan dat je een fysieke sleutel hebt?

waarom geen pasjessysteem, waarbij je pasje langs een sensor haalt?? pasje heeft een programmeerbare chip, waarop een (gecodeerde) sleutel gezet, die bijgehouden word in een database. Elk pasje heeft z'n eigen specifieke sleutel, en elke sleutel kan aparte rechten voor ruimtes worden gegeven. Mocht een pasje wegraken, kun je in het computersysteem die sleutel verwijderen, en het pasje werkt niet meer. Lijkt me een veel betere oplossingen voor een dergeliijk gebouw (gemeente Veendam heeft zo'n systeem, zelfs met verschillende dislocaties, allemaal centraal beheerd)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_55937309
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:17 schreef GateWayX het volgende:
Ik zou dan echt niet zelf een sleuten willen. Laat ze maar elke keer de deur voor me open maken, benieuwd hoe lang het dan nog duurt voordat ze een betere oplossing bedenken !
juist!
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
pi_55937337
In principe is de werkgever altijd aansprakelijk voor schade die de werknemer veroorzaakt (bv verlies van je sleutel). Uitsluitend wanneer de werknemer de schade opzettelijk veroorzaakt of het gevolgd is van bewust roekeloos handelen dan kan de werkgever deze schade op de werknemer verhalen. (bron: BW art 7:661)

Je zou dus gewoon kunnen tekenen. Wet staat boven het contract. Dus de schade kunnen ze echt nooit op jou persoonlijk verhalen. Alternatief is gewoon lekker niet tekenen. Het is niet jouw probleem maar dat van je baas dat jij zonder sleutel je werk niet goed kan doen. Dan moet jouw baas dat maar op een andere manier oplossen. Hij kan je niet dwingen een niet wettige clausule te ondertekenen.

edit: typo
pi_55937341
Dit moet toch handiger kunnen? Chippassie met bep. code erop enzo die veranderbaar is, ze hadden hier vantevoren veel beter over na moeten denken.

Hoe zit het trouwens als jij dat contract ondertekend en ze besluiten om er nog eens 10 sloten bij te plaatsen in deuren (bv. wc om iets geks te noemen) waar dezelfde sleutel inpast - moet je dan nog eens 5000,- bijlappen?
pi_55937395
500 per slot, vervangen ze de hele deur ofzo?
pi_55937412
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:43 schreef Thomass het volgende:
Dit moet toch handiger kunnen? Chippassie met bep. code erop enzo die veranderbaar is, ze hadden hier vantevoren veel beter over na moeten denken.

Hoe zit het trouwens als jij dat contract ondertekend en ze besluiten om er nog eens 10 sloten bij te plaatsen in deuren (bv. wc om iets geks te noemen) waar dezelfde sleutel inpast - moet je dan nog eens 5000,- bijlappen?
In het contract wordt geen bedrag genoemd. Alleen dat alle kosten op jouw worden verhaald.

Ik heb navraag gedaan. Toen bleek dat de sleutel die ik (EVENTUEEL) ga gebruiken op 64 sloten past en dat elk slot 500 euro kost.
pi_55937447
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:45 schreef DJKoster het volgende:
500 per slot, vervangen ze de hele deur ofzo?
geen idee, ik heb het niet bedacht
pi_55937499
Conciërge?
pi_55937576
Inderdaad niet tekenen. Werkgever kan zoiets altijd wel vragen, maar het moet wel een redelijk bedrag zijn.

Zou mooi zijn: we hebben een pand met 500 sloten gekocht omdat dat ze handig is, of je even 250.000 euro wilt betalen, bedankt.

Heb vorig jaar ook geweigerd een geheimhoudingsclausule voor een groot meerjarig project te tekenen, waarin vermeld stond dat ik 400.000 euro zou moeten ophoesten. (geen geintje)
pi_55937596
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:47 schreef Dementor het volgende:
Conciërge?
Het lokaal zal waarschijnlijk zo'n 10 keer per dag op slot gaan. Er zijn 12 lokalen verdeeld over 3 etages. De concierge kan niet heel de dag heen en weer rennen om alle lokalen open en dicht te doen.

En dan heb ik het nog niet eens over magazijns... over het feit dat de meeste collega's later naar huis gaan dan de concierge etc.
pi_55937631
Is er een conciërge of een ander soort beheerder aanwezig ?
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_55937739
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:18 schreef Xebrozius het volgende:
Dit valt in dezelfde categorie als een contract tekenen bij een taxi chauffeur waarin je tekent om zijn autoschade te vergoeden als hij schade rijdt.
meestal is dit een eigen risico, maar niet de volledige schade

ontopic:

Lijkt me dat ze jou nooit aansprakelijk kunnen stellen voor zoiets, lijkt me allemaal verzekeringskwestie
vraag anders een formulier waarin staat dat je aansprakelijk bent tot een bedrag van 250 euro ofzo?

[ Bericht 10% gewijzigd door Poogie op 10-01-2008 23:03:29 ]
pi_55937745
Niet tekenen, wat een onzin, ik ben ook groepsleerkracht, heb op verschillende scholen gewerkt en nooit zoiets achterlijks moeten ondertekenen.

Grappig dat je je directeur als werkgever ziet, ik zie hem hooguit als personeelschef, maar dat terzijde.
Mijn werkgever is sinds kort een stichting, daarvoor was het B en W.
Gelukkig zonder haar
pi_55937753
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:50 schreef Petracev het volgende:

[..]

Het lokaal zal waarschijnlijk zo'n 10 keer per dag op slot gaan. Er zijn 12 lokalen verdeeld over 3 etages. De concierge kan niet heel de dag heen en weer rennen om alle lokalen open en dicht te doen.

En dan heb ik het nog niet eens over magazijns... over het feit dat de meeste collega's later naar huis gaan dan de concierge etc.
Dat is niet jou probleem.
pi_55937792
Werknemer is gewoon niet aansprakelijk voor niet opzettelijk veroorzaakte schade. Je kunt tekenen, maar alleen voor ontvangst van de sleutel, niet voor gevolgschade. De werkgever moet zich zelf maar hiervoor verzekeren.
Sleutels worden wel vaker verloren. Ik vind dit echt belachelijk. En gewoon een sleutel vragen die alleen past op deuren die jij zelf nodig hebt. Heb je ook geen gemekker als er uit een ander lokaal iets gestolen wordt.

Voorbeeldje
Some weasel took the cork out of my lunch...
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:59:11 #53
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_55937838
En zelf vinden ze dit een goed plan? Je werkgevers?
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_55937846
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:20 schreef Fe2O3 het volgende:
Risico is geheel voor de baas, tenzij je de sleutel opzettelijk kwijtmaakt. Moedwillig schade berokkenen enzo.
Dit lijkt mij een juiste opmerking.

Toen ik heftruckchauffeur was heb ik ook wel eens (meerdere malen ) voor duizenden euro's aan goederen
vernield plus kapotte heftruck.
Dat hoefde ik (logisch) ook niet zelf te betalen, dat regelde de baas gewoon.
Dit is precies hetzelfde, raak je de sleutel kwijt, dan heb je indirect schade gemaakt, doordat de sloten moete worden vervangen. Dit moet de baas (gemeente) dan gewoon betalen.

Kun je zoiets niet bij de vakbond aanvechten ofzo?
pi_55937988
Daarnaast moet je je eigenlijk ook afvragen of die 500 euro / 32.000 euro een billijk bedrag is wat is verhouding staat tot het vervangen van 1 slot / ieder slot. Maar mocht het fout gaan dan doet de rechter dat voor je;-)
Rot signature
pi_55938160
Wat misschien een verstandig optie is ipv weigeren:

Melden dat je best een sleutelcontract wilt tekenen, mits er zoiets als het volgende instaat:

"Ik ga akkoord met de door de directie aan mij gestelde verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid,
verbonden aan het bezit van deze sleutel(smartcard), te weten, dat ik hoofdelijk aansprakelijk ben
voor elke schade, voortvloeiende uit verlies, diefstal of onbevoegd gebruik van deze sleutel
(smartcard) waarbij sprake is van onzorgvuldig beheer/gebruik van deze sleutel(smartcard)
mijnerzijds. "

(bron: http://www.sbbb-beveiligi(...)les/Sleutelplan.pdf)

Als er zoiets instaat is het prima, ook al staat er 32.000 euro als bedrag bij.
Dan zal de werkgever eerst moeten aantonen dat jij nalatig bent geweest (door de sleutels uit te lenen).
Als je per ongeluk je sleutels verliest is er dus niets aan de hand..
pi_55938162
Even een andere invalshoek. Heb je al een vast contract bij die school? Als dit zo is zou ik zowiezo niet tekenen. Dan is het echt een probleem van de school.
Ik snap overigens niet waarom iemand een systeem kiest waarbij meerdere mensen sleutels hebben en áls er iemand een sleutel kwijtraakt er een kostenpost is van een luxeauto.
Ik heb het gevoel dat die sloten gewoon te programmeren zijn (en dat ze problemen zien die er helemaal niet zijn). Je zou dit eens kunnen controleren of jouw collega's die al hebben getekend exact dezelfde sleutel hebben.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_55938247
Even nog iets:

Wat staat er precies in het contract. Staat er dat je 32000 euro moet betalen (of heb je dit zelf bij elkaar gerekend) of staat er alleen dat de kosten voor jou zijn? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand een systeem maakt welke zo lek als een mandje is...
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  donderdag 10 januari 2008 @ 23:26:24 #59
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_55938646
Het is natuurlijk onzin.
Je zegt dat de directeur heus niet elke keer de deur open gaat maken en dan de kinderen moeten wachten.
Nou dan is dat maar zo, kijken hoelang de directeur het volhoudt.
Anders alvast reachtsbijstandverzekering afsluiten
ik heb ook altijd pech.. :'(
pi_55938709
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 23:12 schreef dahei het volgende:
Even nog iets:

Wat staat er precies in het contract. Staat er dat je 32000 euro moet betalen (of heb je dit zelf bij elkaar gerekend) of staat er alleen dat de kosten voor jou zijn? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand een systeem maakt welke zo lek als een mandje is...
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:45 schreef Petracev het volgende:

In het contract wordt geen bedrag genoemd. Alleen dat alle kosten op jouw worden verhaald.
Geen bedrag dus. Maar dat maakt niet uit. Bij normaal verlies mag de werkgever zelfs niet eens die paar euro die de sleutel zelf heeft gekost op je verhalen.
pi_55938826
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 23:12 schreef dahei het volgende:
Even nog iets:

Het bedrag slaat mi helemaal nergens op! Als de school (directeur) dit bedrag heeft uitgegeven om 64 klaslokalen!! af te sluiten dan zou je m eigenlijk voor gek moeten verklaren.
Rot signature
pi_55938973
TS, je zegt dat je navraag hebt gedaan en dat de kosten 32.000 euro zijn bij verlies. Heb je dit zwart op wit zien staan of heb je het van iemand gehoord?

Het klinkt echt ongeloofwaardig. Misschien probeert die persoon van wie je het hebt gehoord wel een grapje te maken ofzo, en is het bedrag flink overdreven.
  donderdag 10 januari 2008 @ 23:39:26 #63
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_55939029
drie woorden: doe het niet

maak je directeur gewoon gek, hij komt er wel uit, laat hem eerst maar eens definieren wat hij bedoelt met nieuwe sloten, de schedel.
  donderdag 10 januari 2008 @ 23:40:14 #64
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_55939049
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:42 schreef Bensel het volgende:
waarom geen pasjessysteem, waarbij je pasje langs een sensor haalt??
Omdat dat iets te prijzig is voor een school.

Maar mocht nu toevallig een collega zijn sleutel verliezen (hint, hint).. dan is zo'n systeem dankzij de boete prima betaalbaar.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_55939153
Net of ze je echt voor 32000 euro aansprakelijk stellen
  vrijdag 11 januari 2008 @ 00:15:15 #66
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_55939853
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 23:43 schreef Rapaille het volgende:
Net of ze je echt voor 32000 euro aansprakelijk stellen

Waarom zouden ze je dan laten tekenen?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_55940529
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 00:15 schreef gronk het volgende:

[..]

Waarom zouden ze je dan laten tekenen?
- Om je bang te maken zodat je beter op je sleutel let misschien?
- Omdat ze de wet niet kennen en denken dit te kunnen maken?

Kan er nog wel een paar bedenken.
Ik zou het gewoon tekenen, dit contract houdt het nooit bij de rechter. Het is natuurlijk wel zo dat het de relaties kan verstoren met je directeur als je de sleutel toch verliest. En oh ja, word lid van de vakbond.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 01:35:19 #68
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_55941197
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:34 schreef Matje-1989 het volgende:
Lijkt me niet een waterdicht/rechtsgeldig te ondertekenen contract..
In ieder geval eerst niet tekenen..
Gelijk. Wanneer dat soort schadestellingen in je contract staan mag je salaris er ook wel naar zijn.

Dus gewoon tegen de beste directeur zeggen:

Ja ik teken mits ik een loonsverhoging krijg van ¤15000 per maand.

Verantwoordelijkheden etc.
pi_55943576
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:39 schreef Petracev het volgende:

Waarschijnlijk zal niemand de sleutel aan je willen uitlenen, want als JIJ hem kwijtraakt kost het hun 32.000 euro
  Vis een optie? vrijdag 11 januari 2008 @ 10:27:22 #70
70532 loveli
N
pi_55944777
Volgens mij is het beheren van iets met een vervangingswaarde van 32.000 euro niet iets wat in jouw beroep toot de normale werkzaamheden hoort. Vraag eens na wat ze werkelijk verhalen als je de sleutel verliest, 32 mille lijkt mij een absurd en onredelijk bedrag.
crap in = crap out
pi_55944945
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:23 schreef Petracev het volgende:

[..]

Een sleutel die bij verlies tot consequentie heeft dat er tig sloten moeten worden vervangen is hopeloos ouderwets. Het is jammer dat er niet met codes of kaarten wordt gewerkt.
Ik zou van de gekozen oplossing niet jouw probleem ervan maken. Niet tekenen dus en aangeven dat je het risico niet wil en kan dragen dat je de sleutel per ongeluk verliest. Als genoeg mensen dit doen wordt er wel iets anders bedacht.
pi_55945970
Bizar. Volgens mij is de sanctie voor het verliezen van een Schipholpas 500 euro, en daar staat heel wat meer op het spel dan bij een school.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 11:28:15 #73
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_55946161
Wat je ook kunt doen is het contract zelf aanpassen. Zet er een clausule bij op basis waarvan jij zelf wel wilt ondertekenen. Laat deze clausule eventueel ook tekenen door de directeur.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_55948062
Niet meteen zo dramatisch. 32.000 euro is veel te veel.
Wellicht bedoelen ze het anders en staat het er een beetje rot. Ga met je directeur (of leidinggevende) in discussie en kaart dit verhaal aan en zeg hoe jij het ziet en vraag of dat de juiste invalshoek is. Waarschijnlijk zal er iets anders bedoeld worden, mocht dit niet het geval zijn (en is die 32.000 euro waar) dan klopt dit natuurlijk niet. Maar ik denk dat je ergens een enorme denkfout maakt.

Het kan nooit zo zijn dat jij voor een enorme rekening moet opdraaien. Wel is het redelijk om een bepaald geld bedrag aan de sleutel te hangen als borg, hiermee voorkom je dat er om de haverklap sleutels kwijtraken, ook mag de borg best een aardig bedrag vertegenwoordigen, welke hoger is dan de kosten van de sleutel zelf. Maar een en ander wel in verhouding (denk aan die 500 euro voor een Schipholpas), voor een 'schooltje' (met alle respect) kan er geen al te hoog bedrag gevraagd worden.

Bij ons hebben we trouwens ook op naam uitgegeven sleutels (die ik beheer) en die kan je niet laten bijmaken bij de schoenmaker ;-) Als er iemand van ons een sleutel kwijtraakt bestel ik gewoon een nieuwe, doen we niet moeilijk over, want niemand weet dat die sleutel van ons bedrijf is. Er staat namelijk helemaal niets op die sleutel, alleen een code.

edit typos

[ Bericht 1% gewijzigd door Quaap op 11-01-2008 13:25:43 ]
pi_55948956
Het is de keus van de school / gemeente om zo dom te zijn dat één sleutel op alle deuren past.
Erg handig in het gebruik, maar de risco's zijn natuurlijk groot. Nou, makkelijk opgelost: Die risico's VAN HUN KEUZE leggen ze gewoon bij jou neer.

Zo werkt het dus niet. Zij maken een bepaalde keuze; dan kunnen ze niet de risico's op de werknemers afwentelen.

Niet tekenen; of opschrijven "alleen voor ontvangst, niet voor de risico's"
pi_55949480
Mijn vriendin is ook groepsleerkracht. Zij heeft een sleutel en nergens voor getekend. Het gebouw is ook toegankelijk voor een kinderopvang bedrijf.

Als zij dit verzoek zou krijgen zou ik zeggen: niet tekenen! Kan je geen contact opnemen met de stichting die ongetwijfeld boven de school hangt? Zoals al gezegd door Techno is de directeur niet jouw werkgever maar de stichting.
pi_55950978
Is zoiets niet een zaakje voor de verzekering van de betreffende school?
  vrijdag 11 januari 2008 @ 15:57:09 #78
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_55953187
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:55 schreef TeChNo2 het volgende:
Mijn werkgever is sinds kort een stichting, daarvoor was het B en W.
pi_55953789
Je werkgever is gewoon zelf aansprakelijk!!!
  vrijdag 11 januari 2008 @ 16:26:18 #80
262 Re
Kiss & Swallow
pi_55954053
zijn die sloten niet verzekerd, kan me niet voorstellen dat je 32000 Euro onverzekerd spul in je gebouw hebt...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 11 januari 2008 @ 16:31:42 #81
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_55954166
Mij lijkt hier sprake van een misverstand. Begin eens met rustig vragen stellen, in plaats van met paniek. Je baas kan heus wel uitleggen wat er wordt bedoeld in het contract.
pi_55954542
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 16:31 schreef Pool het volgende:
Mij lijkt hier sprake van een misverstand. Begin eens met rustig vragen stellen, in plaats van met paniek. Je baas kan heus wel uitleggen wat er wordt bedoeld in het contract.
Precies. Wat een bullshitverhaal.
Met aansprakelijk voor de gemaakte kosten worden vast de vervangingskosten voor de sleutel bedoeld.
"Ben m'n sleutel kwijt"
"Da's dan 32.000 ¤"
"Okay"

Riiiiiiiiiiiiiight. .
Echte liefde!
En ik zag dat het goed was.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 17:11:15 #83
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_55955065
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 16:48 schreef Insomaniac het volgende:

Eigenlijk vind ik dat als als je als werkgever zo stoer bent om je werknemers zoiets te laten ondertekenen, dat je dan ook maar duidelijk te maken wat je dan precies bedoelt. Tenslotte, als ik een 'unnuhhh, jah, dingus' bestel, dan moet ik ook niet raar opkijken als er uiteindelijk niets komt. Of iets heel anders dan ik had verwacht.

Kortom: domme werkgever. Of een werkgever met domme lui bij de personeelsafdeling. Bijna net zo erg.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_55955265
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:09 schreef Petracev het volgende:
Ik ben onlangs met mijn werk (basisschool) verhuisd naar een nieuw gebouw. Dit gebouw wordt gebruikt door verschillende scholen en instanties.

Om mijn werk goed te kunnen doen, heb ik een sleutel nodig. (om binnen te kunnen komen, lokaal moet verplicht op slot, om na het speelkwartier de deur weer open te kunnen doen, die ook verplicht dicht moet tijdens het buitenspelen, om van de magazijns gebruik te kunnen maken, enz. enz.)

Op dit moment heb ik nog geen sleutel. Als ik een sleutel krijg, moet ik een formulier tekenen. Hier staat op dat alle schade persoonlijk op mij verhaald wordt bij verlies van de sleutel. De sleutel die ik krijg past op 64 sloten. Als ik de sleutel verlies, moeten al die 64 sloten vervangen worden. Elk slot kost 500 euro. Dat betekent dat als ik de sleutel verlies, ik 32000 euro moet betalen.

Mijn aansprakelijkheidsverzekering zal het vergoeden als bijvoorbeeld mijn tas gestolen wordt. Maar niet als ik de sleutel per ongeluk verlies.

Nu heb ik dus een probleem:
geen sleutel --> ik kan mijn werk niet goed doen
wel een sleutel --> ik loop het risico 32000 euro te moeten betalen bij verlies.

Ik heb in mijn hele leven nog nooit een sleutel verloren, maar ik vind dit een zéér onprettig idee.

Wie kan mij advies geven in deze situatie?
Lastig. In principe is de werkgever aansprakelijk als een werknemer binnen werktijd schade veroorzaakt. Door dit te ondertekenen accepteer je zelf aansprakelijkheid, maar als je een persoonlijke WA-verzekering hebt (de premie valt met plm. ¤100 per jaar wel mee) dekt die de gevolgen van evt. verlies.
Van lenen word je arm, maar ja, je leeft maar een keer he.
pi_55955521
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 23:37 schreef nummer_zoveel het volgende:
TS, je zegt dat je navraag hebt gedaan en dat de kosten 32.000 euro zijn bij verlies. Heb je dit zwart op wit zien staan of heb je het van iemand gehoord?

Het klinkt echt ongeloofwaardig. Misschien probeert die persoon van wie je het hebt gehoord wel een grapje te maken ofzo, en is het bedrag flink overdreven.
Dit zijn de woorden van de directeur.
pi_55955538
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 17:21 schreef Transcendentaal het volgende:

[..]

Lastig. In principe is de werkgever aansprakelijk als een werknemer binnen werktijd schade veroorzaakt. Door dit te ondertekenen accepteer je zelf aansprakelijkheid, maar als je een persoonlijke WA-verzekering hebt (de premie valt met plm. ¤100 per jaar wel mee) dekt die de gevolgen van evt. verlies.
Ik heb mijn verzekeraar (Winterthur) zojuist gebeld.
Verlies van de sleutel valt NIET onder de dekking..
pi_55955569
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 16:48 schreef Insomaniac het volgende:

[..]

Met aansprakelijk voor de gemaakte kosten worden vast de vervangingskosten voor de sleutel bedoeld.
"Ben m'n sleutel kwijt"
"Da's dan 32.000 ¤"
"Okay"

Riiiiiiiiiiiiiight. .
Er is al uitgebreid over gesproken.
"Je bent zelf verantwoordelijk en je moet wel héél goed verzekerd zijn, wil de verzekering dit dekken" was de reactie van de directeur.
pi_55955584
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 17:37 schreef Petracev het volgende:

[..]

Ik heb mijn verzekeraar (Winterthur) zojuist gebeld.
Verlies van de sleutel valt NIET onder de dekking..
Vreemd, gaven ze ook een reden?
pi_55955610
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 17:39 schreef Petracev het volgende:

[..]

"Je bent zelf verantwoordelijk en je moet wel héél goed verzekerd zijn, wil de verzekering dit dekken" was de reactie van de directeur.
Ik zou het in ieder geval voor laten komen. Of vraag de vakbond.
pi_55955639
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 09:16 schreef Slasher het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zal niemand de sleutel aan je willen uitlenen, want als JIJ hem kwijtraakt kost het hun 32.000 euro
idd!
pi_55955693
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 23:37 schreef nummer_zoveel het volgende:

Het bedrag staat niet zwart op wit, maar het is een simpele rekensom.

Alle sloten waar de sleutel op past, moeten bij verlies vervangen worden.
64 sloten x 500 euro

Niet van horen zeggen, dit was de uitleg van de directeur.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 januari 2008 @ 17:51:58 #92
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_55955803
Dus teken je gewoon niet. Hoe moeilijk is het nou?
pi_55955861
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 17:45 schreef Petracev het volgende:

[..]

Het bedrag staat niet zwart op wit, maar het is een simpele rekensom.

Alle sloten waar de sleutel op past, moeten bij verlies vervangen worden.
64 sloten x 500 euro

Niet van horen zeggen, dit was de uitleg van de directeur.
Ik denk dat dit arbeidsbeding onredelijk en dus nietig is. Overweeg een bezoekje aan een rechtswinkel.
pi_55955870
En gewoon 's ochtends bij binnenkomst een sleutel ophalen bij de concierge en die aan het eind van de dag weer inleveren zodat ie niet mee naar huis hoeft is geen optie?
A mind with a heart of it's own
pi_55956111
Beste TS, er worden hier heel veel mogelijkheden aangedragen om iets tegen dit probleem te kunnen proberen te doen. Je komt nu een beetje over alsof het allemaal niet kan of mag want de directeur zegt zus en zo. Ik vind het echt vreemd dat een werkgever dit van zijn werknemers vraagt en ik vraag me af of dit überhaupt mag. Ik zou zeggen, zoek uit of dit kan (vraag eens iemand anders dan de directeur). Ik denk dat je volledig in je recht staat om niet te hoeven betalen als je die sleutel verliest.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 18:21:11 #96
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_55956309
Het mag ook niet. Althans, het mag wel, maar de clausule is onredelijk bezwarend, en zal door een rechter vrijwel zeker van tafel worden geveegd, mocht het tot een handgemeen komen. Wat niet betekent dat je het zomaar moet ondertekenen, maar de soep wordt zelden zo heet gegeten als-ie wordt opgediend.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  FOK!fotograaf vrijdag 11 januari 2008 @ 18:22:31 #97
13368 NiGeLaToR
pi_55956332
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 18:11 schreef Tristessa het volgende:
Beste TS, er worden hier heel veel mogelijkheden aangedragen om iets tegen dit probleem te kunnen proberen te doen. Je komt nu een beetje over alsof het allemaal niet kan of mag want de directeur zegt zus en zo. Ik vind het echt vreemd dat een werkgever dit van zijn werknemers vraagt en ik vraag me af of dit überhaupt mag. Ik zou zeggen, zoek uit of dit kan (vraag eens iemand anders dan de directeur). Ik denk dat je volledig in je recht staat om niet te hoeven betalen als je die sleutel verliest.
Goeie directeur
Hele bedrijfsrisico ligt bij de werknemer. Krijg je ook straf als er een kind ziek is?
pi_55956907
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 17:39 schreef Petracev het volgende:

[..]

Je directeur praat poep.
Echte liefde!
En ik zag dat het goed was.
pi_55957031
werk zelf in het onderwijs met dergelik systeem, heb alleen voor ontvangst hoeven tekenen terwijl het een masterkey is, ik had ook nooit getekend voor meer dan dat
  vrijdag 11 januari 2008 @ 19:02:44 #100
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_55957136
Ik heb jaren in een psychiatrisch ziekenhuis gewerkt, zelfs toen ik werkzaam was op een gesloten afdeling moest ik dit niet ondertekenen. Bij verlies sleutel werd wel 50,- verhaald, maar dat is redelijker dan dit achterlijke bedrag.

btw dat waren goede sloten, believe me, maar ook daar kan gewoon een nieuw cilindertje in hoor.
"Zelfoverschatting is het immuunsysteem van de menselijke psyche" Maassen, 2009
pi_55959275
ter info, de exacte tekst op het formulier:

Deze sleutel bijft eigendom van de eigenaar van het gebouw, vertegenwoordigd door de directeur van [naam school] en moet desgewenst aan deze worden overgedragen. Bij overdracht van de sleutel wordt altijd een schriftelijke ondertekende bevestiging uitgewisseld.

Door ondertekening aanvaardt de ontvanger van de sleutel op persoonlijke titel de volle aansprakelijkheid voor het beheer van deze sleutel en belooft de ontvanger een verantwoord gebruik.
Eventuele kosten voortvloeiend uit beschadiging, verlies of onheus gebruik van de sleutel zullen volledig worden verhaald. Beschadiging of verlies van deze sleutel dient direct te worden gemeld bij de directeur van de [naam school]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')