abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55456778
Aangezien er de laatste dagen op veel plekken toch wel een aardig ijsvloer is ontstaan is het eindelijk weer eens tijd om op natuurijs te schaatsen. Maar helaas is nog niet al het ijs betrouwbaar, veel meren zijn behoorlijk diep en in wat woeliger water vormt zich sowieso al moeilijk ijs.

Daarom lijkt het mij aardig in dit topic locaties aan te geven waarvan jij weet dat het ijs er betrouwbaar is (dus geen gemalen bijvoorbeeld die het ijs onbetrouwbaar maken), of nog beter zelfs, waar je het donderdag op vrijdag zelfs hebt uitgetest. Om niet ieder vennetje in dit topic op te nemen lijkt het mij het best om alleen de locaties te noemen waar je bijvoorbeeld een rondje van 5 km kan schaatsen.

Verder nog twee algemene tips: Ga alleen schaatsen als er ook andere mensen schaatsen of ga met een groep schaatsen. En mocht je er onverhoeds toch door zakken, ga dan altijd terug naar de plek waar je door het ijs zakte.
pi_55456804
Een aftrap:
Locatie: Strand Nulde tot aan Strand Horst, vlak langs de A28.
Diepte: Als je langs het strand schaats hooguit een meter diep.
Al geschaatst: In de huidige vorstperiode nog niet maar de ervaring leert dat er snel goed ijs ligt.
Tip(s): Ga niet te ver bij het strand vandaan, verder op het meer is het als snel 4 meter diep.
  zaterdag 22 december 2007 @ 03:42:29 #3
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_55458067
Hier zeven pagina's met lokaties waar je nu kunt schaatsen:
http://htmlgear.tripod.com/guest/control.guest?u=jogro&i=7&a=view

En een verslag van schaatsen op de Ankeveense plassen:
http://www.dearend.nl/Wea(...)winter_2007_2008.htm

--edit--
oh, mocht niet korter dan 5km zijn
  zaterdag 22 december 2007 @ 06:43:14 #4
164471 Lubbert
Noe mu-j s goed luustern
pi_55458301
Bij ELburg op t Veluwemeer.
Binnie noe helemoale van god los
pi_55458352
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 01:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
En mocht je er onverhoeds toch door zakken, ga dan altijd terug naar de plek waar je door het ijs zakte.
Ik snap hem niet?
pi_55458523
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een aftrap:
Locatie: Strand Nulde tot aan Strand Horst, vlak langs de A28.
Diepte: Als je langs het strand schaats hooguit een meter diep.
Al geschaatst: In de huidige vorstperiode nog niet maar de ervaring leert dat er snel goed ijs ligt.
Tip(s): Ga niet te ver bij het strand vandaan, verder op het meer is het als snel 4 meter diep.
Daar reed ik vroeger met mijn maten altijd met de auto overheen. Was supergaaf. Helaas alweer bijn tien jaar geleden. Als het goed doorvriest, al gore kom er maar in, dan kan ik straks vanaf Elburg er helemaal heen schaatsen. Als ik dat zou willen
  zaterdag 22 december 2007 @ 09:03:22 #8
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_55458537
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 07:53 schreef Trusten het volgende:

[..]

Ik snap hem niet?
Dat is vast om het trauma beter te kunnen verwerken.
pi_55458592
Diepte: Op diepste punt meter of 5
Al geschaatst: Niet persoonlijk, maar gisteren stonden er man of 15 op het ijs
Tip(s): Blijf op het voorste water, dat is het meest bevroren, de achterste is nog wat krakerighoorde ik
pi_55458603
Zouden we al het veluwemeer op kunnen gaan?
pi_55458624
Van Nunspeet naar Elburg.. of van Nunspeet naar Harderwijk.
pi_55458742
Ik wil ook schaatsen! Rotterdam e.o. iemand? Ik ken het hier nog niet zo goed...
pi_55458817
Woensdag kon er al in Nijelamer (FR) worden geschaatst.
pi_55458878
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 07:53 schreef Trusten het volgende:
Ik snap hem niet?
Nou, ik heb vaak genoeg gezien dat mensen niet vanuit de richting waaruit zij kwamen het wak uit klommen. Gevolg was dat ze soms wel 20 meter 'peddelde' om aan de overkant van het zwakke ijs weer uit het wak te klimmen. Van ijs waar je al geschaatst hebt weet je dat het betrouwbaar is, dus ga in zo'n geval altijd terug uit.
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 09:37 schreef Isegrim het volgende:
Ik wil ook schaatsen! Rotterdam e.o. iemand? Ik ken het hier nog niet zo goed...
Pak de trein naar Gouda Goverwelle (klik ) en ga dan op de Reeuwijkse plassen schaatsen. Met een beetje geluk leiden zelfs de slootjes nabij het station tot het meer zelf. Dan kun je dus bijna met je schaatsen uit de trein op het ijs stappen. Ik vermoed dat het wel betrouwbaar ijs is, maar ik weet het niet zeker dus kijk wel een beetje uit.

[ Bericht 23% gewijzigd door Bolkesteijn op 22-12-2007 21:19:10 ]
  zaterdag 22 december 2007 @ 10:07:28 #16
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_55458917
op de uiterwaarden tussen Zwartsluis en Hasselt kan geschaatst worden. Noordwest Overijssel nabij Zwolle
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_55458947
Wat is de dichtsbijzijnde plas bij Groningen waar geschaatst kan worden? Ik heb de kriebels!
pi_55458953
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 10:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
Pak de trein naar Gouda Goverwelle (klik ) en ga dan op de Reeuwijkse plassen schaatsen. Met een beetje geluk leiden zelfs de slootjes nabij het station tot het meer zelf. Dan kun je dus bijna met je schaatsen uit de trein op het ijs stappen. Ik vermoed dat het wel betrouwbaar ijs is, maar ik weet het niet zeker dus kijk wel een beetje uit.
Thanks!
pi_55461125
Iets in het noorden zou wel mooi zijn ja.
De ijsbaan in Roden was vanochtend nog niet open trouwens.
pi_55463369
nou, ben ff rond gaan rijden. sommige plassen/meren zijn niet eens bevroren in het noorden van drenthe, zit d'r niet in vandaag
pi_55464273
Zondag een schaats marathon op
het Zwarte water bij Venlo...

[ Bericht 43% gewijzigd door -CRASH- op 22-12-2007 15:36:02 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_55464702
Mooie foto.
pi_55465141
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 15:55 schreef Isegrim het volgende:
Mooie foto.
THNX....
En dat was als uitprobeersel voor morgen
net zoals deze
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_55467051
Hoe groot is dat Zwarte Water bij Venlo?
pi_55467120
Ik zie het al: Klik. 200 bij 1000 meter ongeveer.

Hm.

Ooit de dorpentocht Giethoorn geschaatst. Dat was zo prachtig..
pi_55467305
Bij Wageningen zijn de velden bij de Rijn uiterwaarden ondergelopen met water en nu prima ijs om op te schaatsen. Ben er gister en vandaag geweest.
pi_55471858
Na een tip van een buurman ben ik gaan schaatsen op de Oostvaardersplassen bij Lelystad. Als je op het noordelijkste meer (wel beneden de Knardijk) schaatst kun je een rondje van 11 km maken.

Locatie: Natuurgebied Oostvaardersplassen vlakbij Lelystad. Makkelijk te bereiken via de A6, volg de borden naar Noordersluis, en vervolgen naar Oostvaardersplassen.
Diepte: Hoe diep het meer is weet ik niet precies maar gezien de ijsdikte (zo'n 7 cm) denk ik dat het hooguit een meter diep is.
Al geschaatst: Vanmiddag 6 rondjes van 11 km gedaan, het ijs is langs de randen van het meer overal betrouwbaar. Er zijn wel wat ribbeltjes op sommige stukken maar het ijs is mooi zwart van kleur, lekker hard en het glijdt prima.
Tip(s): Erg goede plek om te schaatsen. Meer vriest goed dicht en omgeving is ook wel aardig, maar verder niet echt specifieke tips.

Sfeerimpressie, het was totaal niet druk :

Misschien dat ik morgen het zuidelijke meer ga berijden, maar dat zal een beetje van het weer af hangen en of het zuidelijke meer niet precies hetzelfde is qua omgeving als het noordelijke meer.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bolkesteijn op 22-12-2007 21:17:04 ]
pi_55471951
Die ribbeltjes vind ik altijd tof, die maken zo'n fijn geluid onder je schaatsen.
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:03:22 #29
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_55472391
Er werd vrijdag al bij de molens van kinderdijk geschaatst. Daar kan je ook prima langere afstanden schaatsen.
pi_55472669
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:49 schreef Isegrim het volgende:
Die ribbeltjes vind ik altijd tof, die maken zo'n fijn geluid onder je schaatsen.
Heb je nog bij Reeuwijk geschaatst?
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:03 schreef Hi_flyer het volgende:
Er werd vrijdag al bij de molens van kinderdijk geschaatst. Daar kan je ook prima langere afstanden schaatsen.
Daar heb ik ook nog aan gedacht om vandaag te gaan schaatsen. Jammer dat morgen aan de kust de dooi er wat meer in komt dan in het binnenland anders was ik daar morgen zeker naar toe gegaan. Edit: Hmmm, morgen kouder dan ik dacht, wellicht dat ik het toch ga proberen.

[ Bericht 23% gewijzigd door Bolkesteijn op 22-12-2007 21:23:53 ]
pi_55472707
Nee, vandaag had ik eigenlijk geen tijd. Morgen misschien, maar vriest het vannacht nog?
pi_55472934
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:14 schreef Isegrim het volgende:
Nee, vandaag had ik eigenlijk geen tijd. Morgen misschien, maar vriest het vannacht nog?
Kaartje vannacht 3 graden vorst, morgen een graad of 3 in het zuidwesten, maar meestal maakt dat niet zoveel uit.
pi_55473155
VAndaag heerlijk op de oostvaardersplassen geschaatst.... GIGA Druk alleen
pi_55473209
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:26 schreef firecow het volgende:
VAndaag heerlijk op de oostvaardersplassen geschaatst.... GIGA Druk alleen
Waar heb jij dan precies op de Oostvaardersplassen geschaatst? Ik vond het totaal niet druk.
pi_55473796
Reeuwijkse plassen zijn denk ik echt nog niet betrouwbaar, duurt altijd behoorlijk lang daar.
pi_55482156
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:28 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waar heb jij dan precies op de Oostvaardersplassen geschaatst? Ik vond het totaal niet druk.
Ach kom op er stonden 500+ man op het ijs ofzo
Knardijk bij het bezoekers centrum
pi_55499494
quote:
Op zondag 23 december 2007 02:44 schreef firecow het volgende:
Ach kom op er stonden 500+ man op het ijs ofzo
Knardijk bij het bezoekers centrum
Kijk een naar mijn foto (zie boven) dat kan ik echt niet druk noemen. Wel was het meer dat noordoostelijk lag erg druk, op de andere meren was echter genoeg plaats.
pi_55499692
Vandaag geschaatst op het Leersumse veld vlakbij de A12 in Maarsbergen. Het grootste meer ligt achter de inrichting Valkenheide.

Locatie: Natuurgebied Breeveen, vanaf de parkeerplaats bij de ingang is het zo'n 10 minuten lopen naar het meer. Er zijn drie meren, zij zijn gescheiden door een kleine dam waar je makkelijk overheen kunt klunen.
Diepte: Het meer is tussen de 50 en 10 centimeter diep.
Al geschaatst: Vanmiddag enige tijd geschaatst maar vanwege drukte en dooi werd het ijs snel slechter. Uiteindelijk 3 uurtje op het ijs gestaan en al met al prima geschaatst. Gezien de geringe diepte van het meer kun je er denk al snel terecht. Wellicht dus leuk om aan het begin van een vorstperiode het ijs even te 'proeven', ook omdat voor een lekkere schaatstocht het meer eigenlijk te klein is.
Tip(s): Neem goede schaatsbeschermers mee, dan kun je makkelijk over de dammetjes klunen.
pi_64395337
Bij bosgebied Valkeveen, vlakbij Naarden!

Begin bij een weiland in Oud Naarden en eindig in Naarden-Vesting (hoogtepunten: je schaatst langs de tuinen van grote villa's en mooi bosgebied!). Nog mooier is het, als er sneeuw ligt.
Ik weet niet of het al schaatsbaar is..
pi_64396707
Ik denk niet dat het daar al schaatsbaar is.. Het vriest nog maar 2 dagen en wat hier boven allemaal staat is van een jaar terug
:-)
  zaterdag 27 december 2008 @ 12:25:23 #41
3185 Adelante
To let it go now
pi_64396789
Oosterbeek wilde er vroeg bij zijn dit keer.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_64397386
EERSTE SCHAATSERS OP DE RYPTSJERKSTERPOLDER

http://www.waldnet.nl/wn/(...)sjerksterpolder.html
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_64398811
Die Ryptsjerksterpolder is er ook altijd vroeg bij zeg, maar daar staat zo te zien ook maar 20 cm water ofzo, het gras komt door het ijs heen. Ik heb in ieder geval al m'n schaatsen geslepen. Morgen maar eens een rondje fietsen langs wat kleine vennetjes hier in de buurt.
pi_64468843
Ik ga morgen maar eens naar het Drontermeer. Het schijnt dat daar aan de ondiepe Gelderlandse kant geschaatst kan worden. Ga niet te noordelijk (richting Kampen) want daar is men bezig met de aanleg van de Drontermeertunnel voor de Hanzelijn wat denk ik zorgt voor onbetrouwbaar ijs door allerlei stromingen.

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.499504,5.848503&spn=0.096978,0.32959&t=h&z=13
pi_64470119
Ik ga morgen misschien schaatsen op natuurgebied Het Rammegors.
Vandaag waren ze ook al aan het schaatsen maar het was nog een beetje onvertrouwbaar.
Vannacht geven ze -7 af, dus morgen ga ik een poging wagen.

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=Sint+Philipsland&um=1&ie=UTF-8&sa=X&oi=geocode_result&resnum=1&ct=image

Het Rammegors ligt tegen het Schelde-Rijn-Kanaal aan.
Life is Music
pi_64472071
Van de veenmeertjes bij Maarseveen zijn inmiddels de meeste prima, vanmiddag lekker geschaatst daar.

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&geocode=&time=&date=&ttype=&ie=UTF8&t=k&ll=52.147816,5.087442&spn=0.037026,0.080338&z=14&om=1

Met nog een nacht met vorst te gaan zal morgen ook wel de iets diepere meertjes veilig zijn. Alleen jammer dat men nog niet op de Maarseveenseplas zelf kan schaatsen (gisteren was die nog helemaal open...)
pi_64473659
quote:
Op maandag 29 december 2008 17:25 schreef Fredo55 het volgende:
Ik ga morgen misschien schaatsen op natuurgebied Het Rammegors.
Vandaag waren ze ook al aan het schaatsen maar het was nog een beetje onvertrouwbaar.
Vannacht geven ze -7 af, dus morgen ga ik een poging wagen.

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=Sint+Philipsland&um=1&ie=UTF-8&sa=X&oi=geocode_result&resnum=1&ct=image

Het Rammegors ligt tegen het Schelde-Rijn-Kanaal aan.

Dan mag je eerst wel eens schaatsen gaan kopen
  maandag 29 december 2008 @ 21:18:09 #48
62913 Blik
The one and Only!
pi_64478145
Even een vraag, ik woon sinds kort aan de Vecht in Zuilen. Is er een kans dat de Vecht volledig bedekt wordt met ijs?
pi_64489862
Gisterenavond was de plaatselijke ijsbaan hier ook open. Beste laat want op zaterdag waren er genoeg plaatsen in het land waar al geschaatst kon worden.
pi_64494590
quote:
(30/12) IJsbaan Oud-Vossemeer open.
De ijsbaan van ijsvereniging De Eendracht in Oud-Vossemeer is dinsdag vanaf 11.00 uur open. De ijsbaan is te vinden aan de Veerstraat. Wij wensen iedereen veel schaatsplezier!
quote:
(30/12) Waarschuwing voor dun ijs

De stichting STAD, die de ijsbaan op de Veste in Tholen beheert, waarschuwt voor dun ijs. De Veste is drie meter diep en het ijs nog te dun op op te staan. Omdat op allerlei plekken in Zeeland al wel geschaatst kan worden kunnen mensen overmoedig worden, denkt Andy van de Velde van de stichting STAD.
Life is Music
pi_64497842
Ze hebben hier (Amersfoort) de ijsbaan alleen geopend voor actieve leden (leden die dus ook het hele winterhalfjaar trainen op de kunstijsbaan en ook af en toe een wedstrijd rijden) van de schaatsvereniging. En laat ik nou net twee jaar geleden gestopt zijn met schaatsen en dus ook als actief lid van de schaatsvereniging.

Morgen dan maar een echt meer opzoeken.
  dinsdag 30 december 2008 @ 16:15:59 #52
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_64500107
quote:
Op maandag 29 december 2008 18:22 schreef mjunginger het volgende:
Van de veenmeertjes bij Maarseveen zijn inmiddels de meeste prima, vanmiddag lekker geschaatst daar.

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&geocode=&time=&date=&ttype=&ie=UTF8&t=k&ll=52.147816,5.087442&spn=0.037026,0.080338&z=14&om=1

Met nog een nacht met vorst te gaan zal morgen ook wel de iets diepere meertjes veilig zijn. Alleen jammer dat men nog niet op de Maarseveenseplas zelf kan schaatsen (gisteren was die nog helemaal open...)
Bedankt voor de tip, we hebben er vandaag een paar uur prima kunnen schaatsen. Hier om precies te zijn. Het was flink druk trouwens.
pi_64564521
Vandaag op prachtig ijs geschaatst bij de vogelplas tussen het sluizencomplex bij Nijkerk, en Nulde. Er zijn twee gedeelten, het randmeer en een aantal meren voor vogels etc. Deze vogelplassen waren mooi glad dicht gevroren, op het randmeer zelf is kennelijk nog lang scheepvaartverkeer geweest zodat er heel veel ingevroren schotsen liggen. Lekker schaatsen is daar niet mogelijk, op de vogelplas gaat het echter des te beter!

De plek is makkelijk te bereiken vanaf de A28 en dan afslag Nijkerk richting het sluizencomplex. Dan zie je vanzelf waar je zijn moet.

Het gaat dus om het deel van het meer dat achter de dam ligt en op de satelietfoto lichtblauw kleurt, klik.
pi_64744343
Prachtig schaatsweer vandaag. Om 12 uur het ijs op gestapt bij Harderwijk, via wat omwegen naar het Veluwemeer gegaan richting Elburg. Daar was de verrassing groot toen bleek dat je met een klein stukje klunen het Drontermeer kon bereiken. Dus toen verder geschaatst naar Roggebotsluis en toen ook nog het Vossenmeer op tot aan ongeveer de IJsselmonding geschaatst. Omdat het al vrij laat was lekker hard teruggeschaatst en was nog net voor het donker weer in Harderwijk. Wat een ijs! Af en toe nog gladder dan op de kunstijsbaan.

Bijna 70 kilometer, echt een aanradar, je kunt ook nog bij strand Horst opstappen. Dat is goed te bereiken via de A28, zelf ben ik met de trein naar Harderwijk gegaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bolkesteijn op 06-01-2009 20:40:52 ]
pi_64744420
Woow das een flinke tocht zeg!

Nog foto's gemaakt toevallig?
pi_64744569
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 20:37 schreef -_Tommy_- het volgende:
Woow das een flinke tocht zeg!

Nog foto's gemaakt toevallig?
Ja, maar die moet ik nog even op de computer zetten. Maar stel je het gebruikelijke beeld voor. Blauwe lucht, rietkraagje, donkergrijs/zwart ijs. Het waren af en toe flinke ijsvlaktes dus het is niet heel pittoresk ofzo.
pi_64745009
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 20:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja, maar die moet ik nog even op de computer zetten. Maar stel je het gebruikelijke beeld voor. Blauwe lucht, rietkraagje, donkergrijs/zwart ijs. Het waren af en toe flinke ijsvlaktes dus het is niet heel pittoresk ofzo.
mja vind dat soort gestrekte vlaktes altijd wel mooi
pi_64747265
GVD ik wou dat ik in Friesland was nu.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 21:44:24 #59
62913 Blik
The one and Only!
pi_64747397
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 21:41 schreef Isegrim het volgende:
GVD ik wou dat ik in Friesland was nu.
Op een boel plaatsen in Friesland kun je nu niet eens schaatsen, omdat de helft daar is weggedooid. En het heeft lang niet zo hard gevroren als in zuid-nederland
pi_64747596
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 21:44 schreef Blik het volgende:

[..]

Op een boel plaatsen in Friesland kun je nu niet eens schaatsen, omdat de helft daar is weggedooid. En het heeft lang niet zo hard gevroren als in zuid-nederland
Serieus?

pi_64747659
Het noordelijkste wat ik aan zou raden is het gebied tussen Zwartsluis, Blokzijl, Ossenzijl en Meppel. Dus de meren van Giethoorn, de slootjes bij Zwartsluis en de Weerribben. Verder vond een stel oelewappers het nodig om de gemalen aan te zetten, dat maakt het ijs dus ook onbetrouwbaar. Friesland zou ik voorlopig even mijden.
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 20:49 schreef -_Tommy_- het volgende:
mja vind dat soort gestrekte vlaktes altijd wel mooi
Dan heb ik wat je zoekt. Ik zal ze morgen hier wel neer zetten.
pi_64747759
Giethoorn. De Weerribben.

Maar ik zag ook een mooi filmpje bij Kinderdijk:
pi_64747814
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 20:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
Prachtig schaatsweer vandaag. Om 12 uur het ijs op gestapt bij Harderwijk, via wat omwegen naar het Veluwemeer gegaan richting Elburg. Daar was de verrassing groot toen bleek dat je met een klein stukje klunen het Drontermeer kon bereiken. Dus toen verder geschaatst naar Roggebotsluis en toen ook nog het Vossenmeer op tot aan ongeveer de IJsselmonding geschaatst. Omdat het al vrij laat was lekker hard teruggeschaatst en was nog net voor het donker weer in Harderwijk. Wat een ijs! Af en toe nog gladder dan op de kunstijsbaan.

Bijna 70 kilometer, echt een aanradar, je kunt ook nog bij strand Horst opstappen. Dat is goed te bereiken via de A28, zelf ben ik met de trein naar Harderwijk gegaan.
[ afbeelding ]
Kijk, dat is nog in de buurt ook .
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_64747886
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 21:52 schreef Isegrim het volgende:
Idd! Daar gingen we vroeg altijd heen . Dat is pas mooi schaatsen!
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_64747978
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 21:55 schreef i2Them2 het volgende:

[..]

Idd! Daar gingen we vroeg altijd heen . Dat is pas mooi schaatsen!
Wij gingen er altijd met de boot heen.

Ik heb mijn mooiste schaatsherinneringen aan een toch door het gebied rond Eernewoude (De Prinsenhof).
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=Eernewoude,+Tytsjerksteradiel+(Friesland),+Netherlands&sll=51.926746,4.482063&sspn=0.007582,0.022745&g=Eernewoude,+Tytsjerksteradiel+(Friesland),+Netherlands&ie=UTF8&ll=53.126071,5.926266&spn=0.059023,0.181961&t=h&z=13
pi_64747985
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 21:52 schreef Isegrim het volgende:

Maar ik zag ook een mooi filmpje bij Kinderdijk:
Ik ben benieuwd, ik heb nog nooit bij Kinderdijk geschaatst maar ik heb dat voor donderdag in de planning staan.

Ik kreeg dit kaartje van iemand toegezonden met de route van de Molentocht van de Alblasserwaard:
pi_64748153
Dat ziet eruit als een mooie tocht!
pi_64748284
http://www.knmi.nl/waarsc(...)ndex.html#meerdaagse

Het blijft 's nachts wel vriezen... Misschien gewoon zaterdag een paar schaatsen kopen (mijn schaatsen liggen in Friesland ) en naar Kinderdijk fietsen...
pi_64749482
In de omgeving van Enkhuizen ligt er op veel plaatsen prachtig ijs (qua dikte dan), maar geen enkele brug is betrouwbaar. Ben vandaag nog met 1 voet nat geworden doordat ik er half door zakte

Helemaal geen sneeuw gehad ook, net als in Amsterdam.
pi_64758844
Het ijs op het veluwemeer was echt niet zo goed..
pi_64765358
Vandaag is de blokzijler merentocht, morgen 2 tochten in Dwarsgracht en Belt-Schutsloot (in de omgeving Giethoorn, mooi ijs)
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_64767381
Dwarsgracht wordt nu geannuleerd en de Blokzijler merentocht laat niemand meer toe om te starten, er staat nu water op het ijs en er is er een doorgezakt
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:51:04 #73
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_64768074
Schaatstoertocht leidt tot chaos

AARLANDERVEEN - De organisatie van de schaatstoertocht De Molenviergang heeft de tocht gesloten. Inschrijving is niet meer mogelijk.

De toestroom van schaatsliefhebbers heeft geleid tot een (verkeers)chaos in en rond Aarlanderveen. Op meerdere plaatsen ontstaan kluunplekken die over de provincialeweg gaan. Dit levert overlast op voor het verkeer en er ontstaan gevaarlijke situaties.

De politie en de organisatie roepen op om niet meer naar Aarlanderveen te komen om de tocht te schaatsen.
Op de website van lokale omroep RTV West wordt gesproken over grote plassen op het ijs. ,,Ook zijn er enkele ongelukken op het ijs gebeurd, waaronder een man met een grote voorhoofdwond en een vrouw met een gebroken arm.''

De tocht is woensdagochtend van start gegaan. De start van de tocht stond gepland voor tien uur maar is iets voor half tien was het al zo druk dat men eerder begon. De organisatie heeft 2200 deelnemers geteld.

Bron: AD.nl
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_64769093
Het regent hier.
pi_64769324
Wat een pauper ijs hier in amsterdam na de sneeuwval van gisteren !
pi_64770398
Het ijs is verneukt
pi_64776286
Ben echt zeer benieuwd of ik Zaterdag in Enkhuizen nog de ijsbaan op kan
pi_64802788
De Belterwiedetocht ziet er ook goed uit.. live beelden: http://www.rtvoost.nl/TV/live.aspx
  donderdag 8 januari 2009 @ 11:04:47 #79
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_64803342
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:50 schreef kawotski het volgende:
De Belterwiedetocht ziet er ook goed uit.. live beelden: http://www.rtvoost.nl/TV/live.aspx
dar klopt. dat is zeker een mooie tocht. bovendien zonder tocht is het een prachtige gebied met een veelzijdigheid aan routes.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_64811986
In het Midden-Delfland, de Broekpolder enzo kun je prima schaatsen. Als je de omgeving een beetje kent zit je zo in Vlaardingen vanaf Maasland bijvoorbeeld.
What Would Goku Do
pi_64813660
Veluwemeer, afgelopen dinsdag.

pi_64813789
Oh, het ijs was HOBBELIG:

pi_64821024
Mooie foto's Oksel!

Nog geen molentocht in de Alblasserwaard;

(Bericht van donderdag 8 januari 2009)
quote:
Vrijdag 9 en Zaterdag 10 januari GEEN Molentocht!
Donderdagmorgen kwam het bestuur van de Stichting Molentochten Alblasserwaard opnieuw bij elkaar om te bespreken of de Molentocht toch vrijdag of zaterdag kon worden verreden. Er is besloten om dit niet te doen, omdat er nog te veel zwakke plekken in het parkoers zitten. Heb allemaal nog even geduld alstublieft. Zaterdagmorgen wordt bekeken en besproken of de Molentocht dan eventueel maandag doorgang kan vinden. Houdt daarom deze site in de gaten of pagina 434 van NOS-teletekst. Daarop zal tijdig de Molentocht worden aangekondigt.
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_64821201
tvp
pi_64831710
Vrijdag wordt er in Dwarsgracht gereden, omgeving Giethoorn
pi_64838991
Hobbelig ijs klinkt altijd zo leuk.
pi_64843156
Ik ga zo het Veluwemeer weer op..
pi_64899451
Kan je nog goed schaatsen bij Nieuwkoop of ligt er sneeuw op het ijs?
"schaatsen is leuk in de zomer" zei Malle Pietje :P
pi_64899656
Vanmiddag toch nog een tocht gereden. De Zwartemeer / Kadoelen tocht. IJs lag er wel aardig bij. Alleen de wind was een spelbreker. Want er stond toch een behoorlijk stevige en koude wind. Maar het was 't zeker waard. Iig nog geschaatst op natuurijs deze winter .
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_64927260
Ik heb vanmiddag geschaatst op de Uiterwaarden, bij het Engelse Werk, in Zwolle, en uiteraard op de stadsgracht rondom Zwolle.
Het was druk, maar best te doen als je je ogen open houdt. Verder hoef je natuurlijk niet op het 'geveegde' rondje te schaatsen. Zo kun je daar toch een aardig aantal km's rijden
pi_76384760
Er is al weer natuurijs.

Vanmiddag heerlijk geschaatst bij Nijkerk, het ijs was redelijk van kwaliteit en er was een baantje geveegd. Er werd in een rondje gereden van ongeveer 800 meter lang. Op het 'vogelmeer/reservaat' (lichtblauw achter de dam, richting Nuldernauw) schaatste nog niemand. Het betreft dus het deel rechts van de N301 richting Flevoland.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.259831,5.47544&spn=0.013502,0.034676&t=h&z=15

Foto's:

pi_76387340

Ik wil oooooook...

* Oksel is in Australie..
pi_76387881
In het gehele westerkwartier zijn de schaatsbanen open. Alleen laat de kwaliteit van het ijs te wensen over (waar ik ben geweest). Veel luchtbellen, zachte plekken en scheuren.

Hopelijk morgen beter na een nachtje extra water erop..
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:29:50 #94
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_76460860
Morgen de eerste toertocht van het seizoen op het henschotermeer. Vorig jaar heb ik daar geschaatst en het was echt fantastisch!
pi_76460961
quote:
Op maandag 4 januari 2010 02:02 schreef Oksel het volgende:

Ik wil oooooook...

* Oksel is in Australie..
joh ik ben in Amsterdam en mijn schaatsen liggen 60 kilometer verderop... waar ik pas zondag weer tijd heb
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:33:25 #96
18159 Dlocks
pi_76461039
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:29 schreef Hi_flyer het volgende:
Morgen de eerste toertocht van het seizoen op het henschotermeer. Vorig jaar heb ik daar geschaatst en het was echt fantastisch!
Rondje van 2km wordt ik niet echt warm van (misschien wel leuk voor als je met kinderen bent). Ga dan bijvoorbeeld naar Ankeveen of Loosdrecht. Geen officiele tochten maar wel meer km en er wordt ook geveegd.

Of ga naar de kuntsijsbaan in Biddinghuizen. Die is in principe de hele winter open en 5 km lang.
pi_76461262
Biddinghuizen ben ik zondag geweest, echt heel leuk, wel een stukje duurder dan de gewone ijsbaan. Maar zeker zo met de sneeuw waan je je echt gewoon in polderslootjes met natuurijs.
pi_76466033
Waar blijven de schaatsfoto's?
pi_76466078
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 00:21 schreef Oksel het volgende:
Ik ga morgen eens kijken bij de Kralingse Plas.
  woensdag 6 januari 2010 @ 00:38:18 #100
278654 Intenso
Gast ga fietsen
pi_76466564
doe morgen (eigenlijk vandaag) de tocht van earnewoude.
7 of 15 km.
:')
  woensdag 6 januari 2010 @ 00:40:35 #101
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_76466634
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 00:21 schreef Oksel het volgende:
Hier:

Gisteren
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
pi_76467103
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 00:40 schreef TGVkopper het volgende:

[..]

Hier:
[ afbeelding ]
Gisteren
Waar is dat, ijs ziet er mooi uit
  woensdag 6 januari 2010 @ 01:04:31 #103
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_76467242
Vijfde Plas.
IJs was niet echt super trouwens.
pi_76467372
Vijfde Plas, ik dacht dat het daar altijd behoorlijk die was, tof dat je daar al kan schaatsen. Was er nog ander volk op het ijs (ja ik ben een schijterd )?
pi_76467495
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 00:38 schreef Intenso het volgende:
doe morgen (eigenlijk vandaag) de tocht van earnewoude.
7 of 15 km.

die heb ik vorig jaar gedaan. wel grappig, alleen erg irritant bij het oversteken van de weg. daar is het net een trechter.
In public relations, spin is form of propaganda, achieved through providing an interpretation of an event or campaign to persuade public opinion in favor or against a certain organization or public figure.
  woensdag 6 januari 2010 @ 02:15:16 #106
58560 Oksel
Gezellig.
pi_76468231
Niet verkeerd..
pi_76470458
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 22:11 schreef Pietje_en_Jobowy het volgende:
Kan je nog goed schaatsen bij Nieuwkoop of ligt er sneeuw op het ijs?
Geen sneeuw gevallen in omgeving Nieuwkoop, verder is er goed te schaatsen, opstappen bij Noorden is het beste. Toertocht word gelukkig nog niet georganiseerd want dan is het er veel en veel te druk
pi_76470467
damn. tvp
  woensdag 6 januari 2010 @ 19:55:46 #109
111172 Noax
Helping small minds grow.
pi_76496584
Mooie foto's!
Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  woensdag 6 januari 2010 @ 23:29:09 #110
18159 Dlocks
pi_76507118
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 01:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Vijfde Plas, ik dacht dat het daar altijd behoorlijk die was, tof dat je daar al kan schaatsen. Was er nog ander volk op het ijs (ja ik ben een schijterd )?
Ik schat dat er vandaag tussen de 5.000 en 10.000 man aan het schaatsen waren op de verschillende plassen bij Loosdrecht. Dus als je niet te zwaar bent dan kan het misschien net aan.

Op Vuntus zijn ze ook constant helemaal rondom aan het vegen. Als je iets minder ijs niet erg vindt dan kun je ook onderstaande tocht van ca 45 km maken op de Loosdrechtse plassen:
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=460671

Overigens was het ijs op sommige plassen bij Loosdrecht afgelopen zondag al 8 cm dik. Vanaf ca 4 cm dikte kun je al prima schaatsen.
  donderdag 7 januari 2010 @ 00:37:03 #111
111172 Noax
pi_76509111
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 10:10 schreef schaatsertje het volgende:
Wat is de dichtsbijzijnde plas bij Groningen waar geschaatst kan worden? Ik heb de kriebels!
Links van de Kardinge schijnt het al te kunnen....

[ Bericht 9% gewijzigd door Noax op 07-01-2010 02:08:35 ]
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_76509732
Vorig jaar op de Keizersgracht. Zou tof zijn als dat dit jaar weer kon... hoorde dat ze de gracht al hadden dichtgegooid voor de vaart.

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2010 01:09:08 ]
  donderdag 7 januari 2010 @ 09:32:06 #113
62913 Blik
The one and Only!
pi_76512849
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 01:08 schreef Thomas B. het volgende:
Vorig jaar op de Keizersgracht. Zou tof zijn als dat dit jaar weer kon... hoorde dat ze de gracht al hadden dichtgegooid voor de vaart.

Een aaneengesloten ijsvloer in het centrum van Amsterdam zou natuurlijk wel geniaal zijn. Kan mooie taferelen opleveren volgende week.
  donderdag 7 januari 2010 @ 10:25:24 #114
111172 Noax
pi_76514156
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 01:08 schreef Thomas B. het volgende:

Het was behoorlijk druk op het ijs...
Wanneer het volgende week er zo uit zou zien, dan neem ik mijn schaatsen mee.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_76518919
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 10:25 schreef Noax het volgende:
Dat kan je natuurlijk wel vergeten na al die sneeuw van gisteren.
  donderdag 7 januari 2010 @ 13:15:37 #116
111172 Noax
pi_76520026
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 12:44 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat kan je natuurlijk wel vergeten na al die sneeuw van gisteren.

︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_76520061
Do kest skaatsen op et dok
pi_76520090
Op de iisbaan oppe leamer kest wol skaatse.
pi_76520375
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 10:25 schreef Noax het volgende:

[..]

Het was behoorlijk druk op het ijs...
Haha eerst durfde haast niemand. Toen ging ik met iemand anders gewoon rondjes schaatsen en toen kwamen er ineens een heleboel mensen het ijs op. Maar ik vrees dat de sneeuw roet in het eten heeft gegooid voor dit jaar

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2010 13:26:49 ]
  vrijdag 8 januari 2010 @ 19:38:54 #120
111172 Noax
pi_76575456
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 13:26 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Haha eerst durfde haast niemand. Toen ging ik met iemand anders gewoon rondjes schaatsen en toen kwamen er ineens een heleboel mensen het ijs op. Maar ik vrees dat de sneeuw roet in het eten heeft gegooid voor dit jaar
Wat dat betreft ben ik ook voorzichtig, ik ga echt niet als eerste het ijs op...

Zojuist even geschaatst, wat viel me dat tegen, nu waren er ook veel scheuren.
Alleen leek het dat andere mensen (voornamelijk op hockey schaatsen) daar veel minder last van te hebben.

Op glad ijs ging het me redelijk af, maar ik merk wel dat ik een al een lichtjaar niet meer geschaatst heb.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_76576536
Ik kin skeuveln ien de stroat
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_76576692
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 19:38 schreef Noax het volgende:

[..]

Wat dat betreft ben ik ook voorzichtig, ik ga echt niet als eerste het ijs op...

Zojuist even geschaatst, wat viel me dat tegen, nu waren er ook veel scheuren.
Alleen leek het dat andere mensen (voornamelijk op hockey schaatsen) daar veel minder last van te hebben.

Op glad ijs ging het me redelijk af, maar ik merk wel dat ik een al een lichtjaar niet meer geschaatst heb.
Mja ik was niet de enige die erop was. Er was nog een jongen en een meisje die er een beetje op aan het lopen waren. Maar als het goed gevroren heeft en je ziet een goeie ijsvloer kun je er wel redelijk zeker van zijn dat je goed zien. Je moet natuurlijk wel oppassen, maar dat moet je sowieso.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 12:44:46 #123
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_76595626
Hoe zit het met de ijskwaliteit van de reeuwijkse plassen? (reeuwijk, gouda)
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_76635365
Henschotermeer was redelijk goed te doen...

maandag 11 januari 2010 @ 11:09:53 #125
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_76670856
mischien een stomme vraag, maar wanneer weet je, dat je je schaatsen moet laten slijpen? Als je zoals ik niet meer dan een paar keer per jaar op het ijs staat, lijkt het overdreven om het elk jaar te doen, of niet? Tips? En hoe 'voel'je dat schaatsen bot zijn. Is dat als je geen grip meer hebt op het ijs, of ga je dan erg langzaam omdat het glijden niet meer werkt?
Voor echte schaatsers gesneden koek natuurlijk, maar ik ben schaatsn00b

Wel gisteren bij Loosdrecht geschaatst....wat een scheuren en gaten zeg! Of ben ik gewoon geen natuurijs gewend?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_76671206
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
mischien een stomme vraag, maar wanneer weet je, dat je je schaatsen moet laten slijpen? Als je zoals ik niet meer dan een paar keer per jaar op het ijs staat, lijkt het overdreven om het elk jaar te doen, of niet? Tips? En hoe 'voel'je dat schaatsen bot zijn. Is dat als je geen grip meer hebt op het ijs, of ga je dan erg langzaam omdat het glijden niet meer werkt?
Voor echte schaatsers gesneden koek natuurlijk, maar ik ben schaatsn00b

Wel gisteren bij Loosdrecht geschaatst....wat een scheuren en gaten zeg! Of ben ik gewoon geen natuurijs gewend?
Je moet even voelen door met je nagel over je schaats te gaan, voel je krasjes op je nagel komen dan is je schaats nog scherp. Op natuurijs worden je schaatsen zeer snel bot en moet je na een paar keer je schaatsen alweer slijpen.

Dit jaar is op veel plaatsen het ijs niet goed en zitten er veel scheuren in het ijs, dus dat zal niet alleen in Loosdrecht zijn.
  maandag 11 januari 2010 @ 11:25:31 #127
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_76671418
quote:
En hoe 'voel'je dat schaatsen bot zijn. Is dat als je geen grip meer hebt op het ijs,
Dat.

En met natuurijs is dat al na hooguit een paar keer
pi_76675543
quote:
mischien een stomme vraag, maar wanneer weet je, dat je je schaatsen moet laten slijpen? Als je zoals ik niet meer dan een paar keer per jaar op het ijs staat, lijkt het overdreven om het elk jaar te doen, of niet?
Ik slijp eigenlijk juist bij natuurijs niet zo vaak, zo spaar je je materiaal. Tenzij het heel mooi ijs is heb je op het meeste natuurijs nog wel grip met enigszins botte schaatsen. Afbramen doet vaak al wonderen. Het hangt ook af van de hardheid van het mes af, indien er een harde staalsoort (64 Rockwell of hoger) gebruikt is dan wordt het minder snel bot dan als er een zachtere staalsoort (61, 60 of zelfs nog lager) gebruikt is.
quote:
En hoe 'voel'je dat schaatsen bot zijn. Is dat als je geen grip meer hebt op het ijs, of ga je dan erg langzaam omdat het glijden niet meer werkt?
Botte schaatsen glijden juist heel erg goed, de glijweerstand neemt in voorwaartse richting af, echter ook de glijweerstand naar de zijkant neemt af waardoor je met erg botte schaatsen als een onhandig hondje over het ijs gaat. Je glijdt gewoon weg. Een andere methode is met de nagel, haal je nagel langs het mes, als er dan schraapsel vanaf komt is de schaats nog scherp. Belangrijk is wel dat je eerst afbraamt, anders werkt de methode niet.

Een ander punt van aandacht is de ronding van de schaats. De ronding geeft je het stuurvermogen en vormt in de standaard situatie een denkbeeldige cirkel van 23 meter. Zet je schaats maar eens op een vlak oppervlak (stenen aanrecht bijvoorbeeld, niet te hard neerzetten anders worden ze bot ) dan kun je zien dat het mes bol loopt. Ik heb wel eens schaatsen voor iemand geslepen die zelf thuis ook had geslepen maar er nog steeds niet goed op kon rijden, hij had holle (!) messen en dus nul stuurvermogen. Misschien eens aardig om even te kijken of er nog een ronding in het mes zit.
quote:
Het ijs is dit jaar van slechte kwaliteit, dus er zijn wel meer gaten in het ijs. Wel is het zo dat je een hoop scheuren en gaten kunt vermijden door goed op het ijs te letten, het ijs lezen. Mits er een geveegd baantje is is de beste remedie gewoon goed opletten.

[ Bericht 43% gewijzigd door Bolkesteijn op 11-01-2010 13:37:33 ]
  maandag 11 januari 2010 @ 13:25:17 #129
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_76675662
Is ook weer zo, op natuurijs ga je toch niet echt in je afzet hangen maar ben je vooral een beetje aan het prikken.

Maar op kunstijs heb ik ze liever scherp.
(gelukkig heb ik mn oude schaatsen bewaard voor lesgeven en op natuurijs, dus mn nieuwe kan ik bewaren voor op kunstijs )
pi_76781289
Zo, net mijn eerste meters op natuurijs van het jaar afgelegd. Was in mijn hometown Streefkerk bij m'n ouders op bezoek en ben meteen even de lokale ijsbaan gaan checken. Veel jeugdherinneringen Een 400-meter baan ergens tussen de weilanden. Het ijs was eigenlijk prima op enkele scheuren na, maar na een paar rondjes merk je die nauwelijks nog.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2010 21:46:22 ]
pi_76855114
Ik heb de lip van een van mijn mooie marathon midjes verrot getrokken. Weet iemand een goeie schoenmaker in omgeving Amsterdam die dat kan repareren?
  vrijdag 15 januari 2010 @ 18:36:47 #132
198959 Okasha
Ik ben gek
pi_76861467
zijn er nog plaatsen in Nederland waar morgen geschaatst kan worden op Natuur ijs?

Woon zelf in Den Haag maar wil er wel stukkie voor rijden
pi_76861619
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 18:36 schreef Okasha het volgende:
zijn er nog plaatsen in Nederland waar morgen geschaatst kan worden op Natuur ijs?

Woon zelf in Den Haag maar wil er wel stukkie voor rijden
Omgeving Leiden zou je kunnen proberen, waar vandaag de Angenent Classic verreden is. Maar het eigenlijk te warm en te vochtig buiten, lekker 'glij ijs' zul je denk ik niet aantreffen. Zeker met dit sneeuwijs kan dat alleen bij vorst, of de lucht moet heel droog zijn, maar daar is dus geen sprake van. Ik dacht morgen ook te gaan schaatsen maar gezien de huidige temperaturen zoek ik denk ik een kunstijsbaan op.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 19:21:06 #134
198959 Okasha
Ik ben gek
pi_76863406
Ja ben vorig weekend en afgelopen week veel op de vliet/vogelplas geweest.

Maar meer naar oosten, overijssel/gelderland, daar is de temperatuur toch nog nauwelijks boven 0 geweest?
pi_77501366
Hoewel geen natuurijs, maar ik ben vandaag wezen schaatsen bij Flevonice, de langste kunstijsbaan ter wereld. De opzet is best leuk, een strook kunstijs van ongeveer 3 meter breed die over het terrein kronkelt en die 5 km lang is. Wind mee, wind tegen, een sneeuwbui, bochten die rechtsom gaan, kortom het lijkt best goed op natuurijs qua beleving.

Wat echter bijzonder tegenviel was de ijskwaliteit. Op een gegeven moment werd het ijs zo zacht dat je er echt diep in wegzakte, het gevolg waren diepe happen in het ijs. En omdat de baanverzorging bestaat uit een tractor met veegmachine is er dus geen mogelijkheid die diepe happen weer op te vullen. Zonde van de aanvankelijk best goede ijsvloer dus. Het werd op een gegeven moment zo erg dat ik zelfs met mijn klapschaatsen in de bochten de stukken uit het ijs reed (het brak dus gewoon af door de druk van de schaats op het ijs). Bij mensen met vaste schaatsen wat het dus helemaal een ramp aangezien velen te veel met de punt afzetten.

Het idee is erg leuk, het ijs moet echter veel en veel beter, zeker gezien de pittige prijs.
pi_77501778
Ik vond het wel meevallen, maar ik heb dan ook net 30 km kunnen schaatsen daar, omdat ik niet heel getalenteerd rondrij . De verzorging is inderdaad niet alles, maar het is beter dan gemiddeld natuurijs op sloten en vaarten.
pi_77501901
Hoe laat was jij er? Ik was er van 14 tot 16 uur (eerder naar huis gegaan omdat het ijs zo slecht was). Ik ben wat betreft natuurijs heel wat gewend en zeur er nooit over, maar dit was nog slechter dan natuurijs, je kon er niet meer op schaatsen.
pi_77502081
Ik was al langer terug, kerstvakantie ergens.
  maandag 1 februari 2010 @ 15:20:39 #139
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_77514140
Ik ben er gisteren ook voor het eerst geweest, maar de kwaliteit van het ijs was echt dramatisch. Prijzen zijn hoog daar trouwens! Koek en zopie vond ik echt niet normaal.

Maarja, wel geschaatst
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
pi_77515554
Als ze de vriesmachines aanzetten (en daar betaal je genoeg voor naar mijn mening) zou je er heerlijk kunnen schaatsen denk ik!
Probleem was dat ze dat dus niet hadden gedaan gisteren.
Met 3 graden boven 0 was het op sommige stukken bijna klunen in plaats van schaatsen, zonde...
En dat terwijl ze beweren dat je er tot 1 maart kan schaatsen alsof het natuurijs is...
MONA - daar word je blij van! =)
pi_77515846
quote:
Op maandag 1 februari 2010 15:56 schreef 10tje1988 het volgende:
Als ze de vriesmachines aanzetten (en daar betaal je genoeg voor naar mijn mening) zou je er heerlijk kunnen schaatsen denk ik!
Probleem was dat ze dat dus niet hadden gedaan gisteren.
Hoe weet je dat vriesmachines niet aan stonden? Dat zou inderdaad het zeer zachte ijs verklaren. Als dit echt zo is dan ga ik ze maar eens opbellen en kijken of er een herkansing te regelen valt. Ik zie nu ook op de website dat er onderhoud aan de baan is en dat de baan nu gesloten is.
pi_77516044
quote:
Op maandag 1 februari 2010 16:04 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik zie nu ook op de website dat er onderhoud aan de baan is en dat de baan nu gesloten is.
Misschien werkten ze niet naar behoren dan?
Er was 1 stuk waar goed hard ijs lag, en dat lag vol in de zon.
Dus mijn conclusie was dat de vriesmachines op andere stukken of niet aan stonden, of niet werkten.
De buiten ijsbaan in Eindhoven is ook altijd perfect hard ijs, ook met hoge temperaturen buiten.

Vandaar dat ik denk dat de vriesmachines gewoon niet aan of veel te laag stonden...
pi_77516164
quote:
Op maandag 1 februari 2010 16:09 schreef 10tje1988 het volgende:

[..]

Misschien werkten ze niet naar behoren dan?
Er was 1 stuk waar goed hard ijs lag, en dat lag vol in de zon.
Dus mijn conclusie was dat de vriesmachines op andere stukken of niet aan stonden, of niet werkten.
De buiten ijsbaan in Eindhoven is ook altijd perfect hard ijs, ook met hoge temperaturen buiten.

Vandaar dat ik denk dat de vriesmachines gewoon niet aan of veel te laag stonden...
Ja, inderdaad, nu je het zegt, één stuk was wel goed hard. Ik ga ze eens opbellen. De lol van kunstijs is natuurlijk dat je er op kunt schaatsen als het dooit, anders had ik wel gewoon natuurijs opgezocht.
pi_77516380
quote:
Op maandag 1 februari 2010 16:12 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De lol van kunstijs is natuurlijk dat je er op kunt schaatsen als het dooit, anders had ik wel gewoon natuurijs opgezocht.
Inderdaad!
Het is steeds hopen en dan toch net niet deze winter
Misschien komt het nog... Of misschien moet ik gewoon niet al te hard hopen
pi_77887800
Morgen 2 toertochten! Ik ga morgen de Belterwiedetocht doen, ben benieuwd hoe het ijs is en hoe druk het zal gaan worden. Maar ik heb er zin in (moet er wel ruim 2 uur voor reizen met het OV vanuit Utrecht)!
http://www.opnaardehorizon.blogspot.com, mijn reisblog over 6 maanden Zuidoost-Azië
pi_77888543
Zaterdag is er een hele mooie tourtocht in Emmen!
tussen de 5 en 100 KM

Het wordt mede georganiseerd door de KNSB !
Deelname voor volwassenen is 5 euro
pi_77891380
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:49 schreef horned_reaper het volgende:
Zaterdag is er een hele mooie tourtocht in Emmen!
tussen de 5 en 100 KM

Het wordt mede georganiseerd door de KNSB !
Deelname voor volwassenen is 5 euro
Oftewel de 100km is 20 keer de 5 km
pi_77938554
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:29 schreef Timm-E het volgende:
Morgen 2 toertochten! Ik ga morgen de Belterwiedetocht doen, ben benieuwd hoe het ijs is en hoe druk het zal gaan worden. Maar ik heb er zin in (moet er wel ruim 2 uur voor reizen met het OV vanuit Utrecht)!
Hoe was het ijs? Ik heb niet zulke goede berichten over het ijs gelezen uit die contreien. Doordat iedereen over de geveegde baan schaatst slijt het ijs er hard. En aangezien het ijs ook niet van topkwaliteit is (hard en zwart) kan het ijs sowieso al wat minder goed tegen intensieve belasting.
pi_78119568
Afgelopen zaterdag de Zwartemeer Kadoelentocht gereden (Vollenhove / de Krieger). Was natuurlijk aardig druk, maar het was goed te doen. Het ijs was ook best aardig.
Vandaag de Belterwiede Tocht gereden (Belt Schutsloot). Was best rustig. De tocht was mooi, maar het ijs was op sommige stukken echt zeer slecht. En met de wind dan ook nog eens tegen was het flinken hakken. Maar op de stukken waar het ijs wel goed was, was het genieten.
Toch wel mooi om zo dichtbij de kop van Overijssel te wonen (10km vanaf de Krieger) .
|[b]DASOO
| LastFM|
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')