Ik snap hem niet?quote:Op zaterdag 22 december 2007 01:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
En mocht je er onverhoeds toch door zakken, ga dan altijd terug naar de plek waar je door het ijs zakte.
Daar reed ik vroeger met mijn maten altijd met de auto overheen. Was supergaaf. Helaas alweer bijn tien jaar geleden. Als het goed doorvriest, al gore kom er maar in, dan kan ik straks vanaf Elburg er helemaal heen schaatsen. Als ik dat zou willenquote:Op zaterdag 22 december 2007 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een aftrap:
Locatie: Strand Nulde tot aan Strand Horst, vlak langs de A28.
Diepte: Als je langs het strand schaats hooguit een meter diep.
Al geschaatst: In de huidige vorstperiode nog niet maar de ervaring leert dat er snel goed ijs ligt.
Tip(s): Ga niet te ver bij het strand vandaan, verder op het meer is het als snel 4 meter diep.
Nou, ik heb vaak genoeg gezien dat mensen niet vanuit de richting waaruit zij kwamen het wak uit klommen. Gevolg was dat ze soms wel 20 meter 'peddelde' om aan de overkant van het zwakke ijs weer uit het wak te klimmen. Van ijs waar je al geschaatst hebt weet je dat het betrouwbaar is, dus ga in zo'n geval altijd terug uit.quote:Op zaterdag 22 december 2007 07:53 schreef Trusten het volgende:
Ik snap hem niet?
Pak de trein naar Gouda Goverwelle (klik ) en ga dan op de Reeuwijkse plassen schaatsen. Met een beetje geluk leiden zelfs de slootjes nabij het station tot het meer zelf. Dan kun je dus bijna met je schaatsen uit de trein op het ijs stappen. Ik vermoed dat het wel betrouwbaar ijs is, maar ik weet het niet zeker dus kijk wel een beetje uit.quote:Op zaterdag 22 december 2007 09:37 schreef Isegrim het volgende:
Ik wil ook schaatsen! Rotterdam e.o. iemand? Ik ken het hier nog niet zo goed...
Thanks!quote:Op zaterdag 22 december 2007 10:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
Pak de trein naar Gouda Goverwelle (klik ) en ga dan op de Reeuwijkse plassen schaatsen. Met een beetje geluk leiden zelfs de slootjes nabij het station tot het meer zelf. Dan kun je dus bijna met je schaatsen uit de trein op het ijs stappen. Ik vermoed dat het wel betrouwbaar ijs is, maar ik weet het niet zeker dus kijk wel een beetje uit.
THNX....quote:
Heb je nog bij Reeuwijk geschaatst?quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:49 schreef Isegrim het volgende:
Die ribbeltjes vind ik altijd tof, die maken zo'n fijn geluid onder je schaatsen.
Daar heb ik ook nog aan gedacht om vandaag te gaan schaatsen. Jammer dat morgen aan de kust de dooi er wat meer in komt dan in het binnenland anders was ik daar morgen zeker naar toe gegaan.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:03 schreef Hi_flyer het volgende:
Er werd vrijdag al bij de molens van kinderdijk geschaatst. Daar kan je ook prima langere afstanden schaatsen.
quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:14 schreef Isegrim het volgende:
Nee, vandaag had ik eigenlijk geen tijd.Morgen misschien, maar vriest het vannacht nog?
Waar heb jij dan precies op de Oostvaardersplassen geschaatst? Ik vond het totaal niet druk.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:26 schreef firecow het volgende:
VAndaag heerlijk op de oostvaardersplassen geschaatst.... GIGA Druk alleen
Ach kom op er stonden 500+ man op het ijs ofzoquote:Op zaterdag 22 december 2007 21:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waar heb jij dan precies op de Oostvaardersplassen geschaatst? Ik vond het totaal niet druk.
Kijk een naar mijn foto (zie boven) dat kan ik echt niet druk noemen. Wel was het meer dat noordoostelijk lag erg druk, op de andere meren was echter genoeg plaats.quote:Op zondag 23 december 2007 02:44 schreef firecow het volgende:
Ach kom op er stonden 500+ man op het ijs ofzo
Knardijk bij het bezoekers centrum
Dan mag je eerst wel eens schaatsen gaan kopenquote:Op maandag 29 december 2008 17:25 schreef Fredo55 het volgende:
Ik ga morgen misschien schaatsen op natuurgebied Het Rammegors.
Vandaag waren ze ook al aan het schaatsen maar het was nog een beetje onvertrouwbaar.
Vannacht geven ze -7 af, dus morgen ga ik een poging wagen.![]()
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=Sint+Philipsland&um=1&ie=UTF-8&sa=X&oi=geocode_result&resnum=1&ct=image
Het Rammegors ligt tegen het Schelde-Rijn-Kanaal aan.
quote:(30/12) IJsbaan Oud-Vossemeer open.
De ijsbaan van ijsvereniging De Eendracht in Oud-Vossemeer is dinsdag vanaf 11.00 uur open. De ijsbaan is te vinden aan de Veerstraat. Wij wensen iedereen veel schaatsplezier!
quote:(30/12) Waarschuwing voor dun ijs
De stichting STAD, die de ijsbaan op de Veste in Tholen beheert, waarschuwt voor dun ijs. De Veste is drie meter diep en het ijs nog te dun op op te staan. Omdat op allerlei plekken in Zeeland al wel geschaatst kan worden kunnen mensen overmoedig worden, denkt Andy van de Velde van de stichting STAD.
Bedankt voor de tip, we hebben er vandaag een paar uur prima kunnen schaatsen. Hier om precies te zijn. Het was flink druk trouwens.quote:Op maandag 29 december 2008 18:22 schreef mjunginger het volgende:
Van de veenmeertjes bij Maarseveen zijn inmiddels de meeste prima, vanmiddag lekker geschaatst daar.![]()
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&geocode=&time=&date=&ttype=&ie=UTF8&t=k&ll=52.147816,5.087442&spn=0.037026,0.080338&z=14&om=1
Met nog een nacht met vorst te gaan zal morgen ook wel de iets diepere meertjes veilig zijn. Alleen jammer dat men nog niet op de Maarseveenseplas zelf kan schaatsen (gisteren was die nog helemaal open...)
Ja, maar die moet ik nog even op de computer zetten. Maar stel je het gebruikelijke beeld voor. Blauwe lucht, rietkraagje, donkergrijs/zwart ijs.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 20:37 schreef -_Tommy_- het volgende:
Woow das een flinke tocht zeg!
Nog foto's gemaakt toevallig?
mja vind dat soort gestrekte vlaktes altijd wel mooiquote:Op dinsdag 6 januari 2009 20:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, maar die moet ik nog even op de computer zetten. Maar stel je het gebruikelijke beeld voor. Blauwe lucht, rietkraagje, donkergrijs/zwart ijs.Het waren af en toe flinke ijsvlaktes dus het is niet heel pittoresk ofzo.
Op een boel plaatsen in Friesland kun je nu niet eens schaatsen, omdat de helft daar is weggedooid. En het heeft lang niet zo hard gevroren als in zuid-nederlandquote:
Serieus?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 21:44 schreef Blik het volgende:
[..]
Op een boel plaatsen in Friesland kun je nu niet eens schaatsen, omdat de helft daar is weggedooid. En het heeft lang niet zo hard gevroren als in zuid-nederland
Dan heb ik wat je zoekt.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 20:49 schreef -_Tommy_- het volgende:
mja vind dat soort gestrekte vlaktes altijd wel mooi
Kijk, dat is nog in de buurt ookquote:Op dinsdag 6 januari 2009 20:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
Prachtig schaatsweer vandaag. Om 12 uur het ijs op gestapt bij Harderwijk, via wat omwegen naar het Veluwemeer gegaan richting Elburg. Daar was de verrassing groot toen bleek dat je met een klein stukje klunen het Drontermeer kon bereiken. Dus toen verder geschaatst naar Roggebotsluis en toen ook nog het Vossenmeer op tot aan ongeveer de IJsselmonding geschaatst. Omdat het al vrij laat was lekker hard teruggeschaatst en was nog net voor het donker weer in Harderwijk. Wat een ijs! Af en toe nog gladder dan op de kunstijsbaan.
Bijna 70 kilometer, echt een aanradar, je kunt ook nog bij strand Horst opstappen. Dat is goed te bereiken via de A28, zelf ben ik met de trein naar Harderwijk gegaan.
[ afbeelding ]
Wij gingen er altijd met de boot heen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 21:55 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Idd! Daar gingen we vroeg altijd heen. Dat is pas mooi schaatsen!
Ik ben benieuwd, ik heb nog nooit bij Kinderdijk geschaatst maar ik heb dat voor donderdag in de planning staan.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 21:52 schreef Isegrim het volgende:
Giethoorn.De Weerribben.
Maar ik zag ook een mooi filmpje bij Kinderdijk:
dar klopt. dat is zeker een mooie tocht. bovendien zonder tocht is het een prachtige gebied met een veelzijdigheid aan routes.quote:Op donderdag 8 januari 2009 10:50 schreef kawotski het volgende:
De Belterwiedetocht ziet er ook goed uit.. live beelden: http://www.rtvoost.nl/TV/live.aspx
quote:Vrijdag 9 en Zaterdag 10 januari GEEN Molentocht!
Donderdagmorgen kwam het bestuur van de Stichting Molentochten Alblasserwaard opnieuw bij elkaar om te bespreken of de Molentocht toch vrijdag of zaterdag kon worden verreden. Er is besloten om dit niet te doen, omdat er nog te veel zwakke plekken in het parkoers zitten. Heb allemaal nog even geduld alstublieft. Zaterdagmorgen wordt bekeken en besproken of de Molentocht dan eventueel maandag doorgang kan vinden. Houdt daarom deze site in de gaten of pagina 434 van NOS-teletekst. Daarop zal tijdig de Molentocht worden aangekondigt.
joh ik ben in Amsterdam en mijn schaatsen liggen 60 kilometer verderop... waar ik pas zondag weer tijd hebquote:Op maandag 4 januari 2010 02:02 schreef Oksel het volgende:![]()
![]()
![]()
Ik wil oooooook...![]()
* Oksel is in Australie..
Rondje van 2km wordt ik niet echt warm van (misschien wel leuk voor als je met kinderen bent). Ga dan bijvoorbeeld naar Ankeveen of Loosdrecht. Geen officiele tochten maar wel meer km en er wordt ook geveegd.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 22:29 schreef Hi_flyer het volgende:
Morgen de eerste toertocht van het seizoen op het henschotermeer. Vorig jaar heb ik daar geschaatst en het was echt fantastisch!
die heb ik vorig jaar gedaan. wel grappig, alleen erg irritant bij het oversteken van de weg. daar is het net een trechter.quote:Op woensdag 6 januari 2010 00:38 schreef Intenso het volgende:
doe morgen (eigenlijk vandaag) de tocht van earnewoude.
7 of 15 km.
Geen sneeuw gevallen in omgeving Nieuwkoop, verder is er goed te schaatsen, opstappen bij Noorden is het beste. Toertocht word gelukkig nog niet georganiseerd want dan is het er veel en veel te drukquote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:11 schreef Pietje_en_Jobowy het volgende:
Kan je nog goed schaatsen bij Nieuwkoop of ligt er sneeuw op het ijs?
Ik schat dat er vandaag tussen de 5.000 en 10.000 man aan het schaatsen waren op de verschillende plassen bij Loosdrecht. Dus als je niet te zwaar bent dan kan het misschien net aan.quote:Op woensdag 6 januari 2010 01:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Vijfde Plas, ik dacht dat het daar altijd behoorlijk die was, tof dat je daar al kan schaatsen. Was er nog ander volk op het ijs (ja ik ben een schijterd)?
Links van de Kardinge schijnt het al te kunnen....quote:Op zaterdag 22 december 2007 10:10 schreef schaatsertje het volgende:
Wat is de dichtsbijzijnde plas bij Groningen waar geschaatst kan worden? Ik heb de kriebels!
Een aaneengesloten ijsvloer in het centrum van Amsterdam zou natuurlijk wel geniaal zijn. Kan mooie taferelen opleveren volgende week.quote:Op donderdag 7 januari 2010 01:08 schreef Thomas B. het volgende:
Vorig jaar op de Keizersgracht. Zou tof zijn als dat dit jaar weer kon... hoorde dat ze de gracht al hadden dichtgegooid voor de vaart.
Het was behoorlijk druk op het ijs...quote:Op donderdag 7 januari 2010 01:08 schreef Thomas B. het volgende:
Vorig jaar op de Keizersgracht. Zou tof zijn als dat dit jaar weer kon... hoorde dat ze de gracht al hadden dichtgegooid voor de vaart.
Dat kan je natuurlijk wel vergeten na al die sneeuw van gisteren.quote:Op donderdag 7 januari 2010 10:25 schreef Noax het volgende:
Wanneer het volgende week er zo uit zou zien, dan neem ik mijn schaatsen mee.
quote:Op donderdag 7 januari 2010 12:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan je natuurlijk wel vergeten na al die sneeuw van gisteren.
Haha eerst durfde haast niemand. Toen ging ik met iemand anders gewoon rondjes schaatsen en toen kwamen er ineens een heleboel mensen het ijs op. Maar ik vrees dat de sneeuw roet in het eten heeft gegooid voor dit jaarquote:Op donderdag 7 januari 2010 10:25 schreef Noax het volgende:
[..]
Het was behoorlijk druk op het ijs...
Wanneer het volgende week er zo uit zou zien, dan neem ik mijn schaatsen mee.
Wat dat betreft ben ik ook voorzichtig, ik ga echt niet als eerste het ijs op...quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:26 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Haha eerst durfde haast niemand. Toen ging ik met iemand anders gewoon rondjes schaatsen en toen kwamen er ineens een heleboel mensen het ijs op. Maar ik vrees dat de sneeuw roet in het eten heeft gegooid voor dit jaar![]()
Mja ik was niet de enige die erop was. Er was nog een jongen en een meisje die er een beetje op aan het lopen waren. Maar als het goed gevroren heeft en je ziet een goeie ijsvloer kun je er wel redelijk zeker van zijn dat je goed zien. Je moet natuurlijk wel oppassen, maar dat moet je sowieso.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:38 schreef Noax het volgende:
[..]
Wat dat betreft ben ik ook voorzichtig, ik ga echt niet als eerste het ijs op...
Zojuist even geschaatst, wat viel me dat tegen, nu waren er ook veel scheuren.
Alleen leek het dat andere mensen (voornamelijk op hockey schaatsen) daar veel minder last van te hebben.
Op glad ijs ging het me redelijk af, maar ik merk wel dat ik een al een lichtjaar niet meer geschaatst heb.
Je moet even voelen door met je nagel over je schaats te gaan, voel je krasjes op je nagel komen dan is je schaats nog scherp. Op natuurijs worden je schaatsen zeer snel bot en moet je na een paar keer je schaatsen alweer slijpen.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
mischien een stomme vraag, maar wanneer weet je, dat je je schaatsen moet laten slijpen? Als je zoals ik niet meer dan een paar keer per jaar op het ijs staat, lijkt het overdreven om het elk jaar te doen, of niet? Tips? En hoe 'voel'je dat schaatsen bot zijn. Is dat als je geen grip meer hebt op het ijs, of ga je dan erg langzaam omdat het glijden niet meer werkt?
Voor echte schaatsers gesneden koek natuurlijk, maar ik ben schaatsn00b
Wel gisteren bij Loosdrecht geschaatst....wat een scheuren en gaten zeg! Of ben ik gewoon geen natuurijs gewend?
Dat.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
En hoe 'voel'je dat schaatsen bot zijn. Is dat als je geen grip meer hebt op het ijs,
Ik slijp eigenlijk juist bij natuurijs niet zo vaak, zo spaar je je materiaal. Tenzij het heel mooi ijs is heb je op het meeste natuurijs nog wel grip met enigszins botte schaatsen. Afbramen doet vaak al wonderen. Het hangt ook af van de hardheid van het mes af, indien er een harde staalsoort (64 Rockwell of hoger) gebruikt is dan wordt het minder snel bot dan als er een zachtere staalsoort (61, 60 of zelfs nog lager) gebruikt is.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
mischien een stomme vraag, maar wanneer weet je, dat je je schaatsen moet laten slijpen? Als je zoals ik niet meer dan een paar keer per jaar op het ijs staat, lijkt het overdreven om het elk jaar te doen, of niet?
Botte schaatsen glijden juist heel erg goed, de glijweerstand neemt in voorwaartse richting af, echter ook de glijweerstand naar de zijkant neemt af waardoor je met erg botte schaatsen als een onhandig hondje over het ijs gaat. Je glijdt gewoon weg. Een andere methode is met de nagel, haal je nagel langs het mes, als er dan schraapsel vanaf komt is de schaats nog scherp. Belangrijk is wel dat je eerst afbraamt, anders werkt de methode niet.quote:En hoe 'voel'je dat schaatsen bot zijn. Is dat als je geen grip meer hebt op het ijs, of ga je dan erg langzaam omdat het glijden niet meer werkt?
Het ijs is dit jaar van slechte kwaliteit, dus er zijn wel meer gaten in het ijs. Wel is het zo dat je een hoop scheuren en gaten kunt vermijden door goed op het ijs te letten, het ijs lezen. Mits er een geveegd baantje is is de beste remedie gewoon goed opletten.quote:Wel gisteren bij Loosdrecht geschaatst....wat een scheuren en gaten zeg! Of ben ik gewoon geen natuurijs gewend?
Omgeving Leiden zou je kunnen proberen, waar vandaag de Angenent Classic verreden is. Maar het eigenlijk te warm en te vochtig buiten, lekker 'glij ijs' zul je denk ik niet aantreffen. Zeker met dit sneeuwijs kan dat alleen bij vorst, of de lucht moet heel droog zijn, maar daar is dus geen sprake van. Ik dacht morgen ook te gaan schaatsen maar gezien de huidige temperaturen zoek ik denk ik een kunstijsbaan op.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:36 schreef Okasha het volgende:
zijn er nog plaatsen in Nederland waar morgen geschaatst kan worden op Natuur ijs?
Woon zelf in Den Haag maar wil er wel stukkie voor rijden
Hoe weet je dat vriesmachines niet aan stonden? Dat zou inderdaad het zeer zachte ijs verklaren. Als dit echt zo is dan ga ik ze maar eens opbellen en kijken of er een herkansing te regelen valt. Ik zie nu ook op de website dat er onderhoud aan de baan is en dat de baan nu gesloten is.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:56 schreef 10tje1988 het volgende:
Als ze de vriesmachines aanzetten (en daar betaal je genoeg voor naar mijn mening) zou je er heerlijk kunnen schaatsen denk ik!
Probleem was dat ze dat dus niet hadden gedaan gisteren.
Misschien werkten ze niet naar behoren dan?quote:Op maandag 1 februari 2010 16:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zie nu ook op de website dat er onderhoud aan de baan is en dat de baan nu gesloten is.
Ja, inderdaad, nu je het zegt, één stuk was wel goed hard. Ik ga ze eens opbellen.quote:Op maandag 1 februari 2010 16:09 schreef 10tje1988 het volgende:
[..]
Misschien werkten ze niet naar behoren dan?
Er was 1 stuk waar goed hard ijs lag, en dat lag vol in de zon.
Dus mijn conclusie was dat de vriesmachines op andere stukken of niet aan stonden, of niet werkten.
De buiten ijsbaan in Eindhoven is ook altijd perfect hard ijs, ook met hoge temperaturen buiten.
Vandaar dat ik denk dat de vriesmachines gewoon niet aan of veel te laag stonden...
quote:Op maandag 1 februari 2010 16:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De lol van kunstijs is natuurlijk dat je er op kunt schaatsen als het dooit, anders had ik wel gewoon natuurijs opgezocht.
Oftewel de 100km is 20 keer de 5 kmquote:Op donderdag 11 februari 2010 16:49 schreef horned_reaper het volgende:
Zaterdag is er een hele mooie tourtocht in Emmen!
tussen de 5 en 100 KM
Het wordt mede georganiseerd door de KNSB !
Deelname voor volwassenen is 5 euro
Hoe was het ijs?quote:Op donderdag 11 februari 2010 16:29 schreef Timm-E het volgende:
Morgen 2 toertochten! Ik ga morgen de Belterwiedetocht doen, ben benieuwd hoe het ijs is en hoe druk het zal gaan worden. Maar ik heb er zin in (moet er wel ruim 2 uur voor reizen met het OV vanuit Utrecht)!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |