abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55456778
Aangezien er de laatste dagen op veel plekken toch wel een aardig ijsvloer is ontstaan is het eindelijk weer eens tijd om op natuurijs te schaatsen. Maar helaas is nog niet al het ijs betrouwbaar, veel meren zijn behoorlijk diep en in wat woeliger water vormt zich sowieso al moeilijk ijs.

Daarom lijkt het mij aardig in dit topic locaties aan te geven waarvan jij weet dat het ijs er betrouwbaar is (dus geen gemalen bijvoorbeeld die het ijs onbetrouwbaar maken), of nog beter zelfs, waar je het donderdag op vrijdag zelfs hebt uitgetest. Om niet ieder vennetje in dit topic op te nemen lijkt het mij het best om alleen de locaties te noemen waar je bijvoorbeeld een rondje van 5 km kan schaatsen.

Verder nog twee algemene tips: Ga alleen schaatsen als er ook andere mensen schaatsen of ga met een groep schaatsen. En mocht je er onverhoeds toch door zakken, ga dan altijd terug naar de plek waar je door het ijs zakte.
pi_55456804
Een aftrap:
Locatie: Strand Nulde tot aan Strand Horst, vlak langs de A28.
Diepte: Als je langs het strand schaats hooguit een meter diep.
Al geschaatst: In de huidige vorstperiode nog niet maar de ervaring leert dat er snel goed ijs ligt.
Tip(s): Ga niet te ver bij het strand vandaan, verder op het meer is het als snel 4 meter diep.
  zaterdag 22 december 2007 @ 03:42:29 #3
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_55458067
Hier zeven pagina's met lokaties waar je nu kunt schaatsen:
http://htmlgear.tripod.com/guest/control.guest?u=jogro&i=7&a=view

En een verslag van schaatsen op de Ankeveense plassen:
http://www.dearend.nl/Wea(...)winter_2007_2008.htm

--edit--
oh, mocht niet korter dan 5km zijn
  zaterdag 22 december 2007 @ 06:43:14 #4
164471 Lubbert
Noe mu-j s goed luustern
pi_55458301
Bij ELburg op t Veluwemeer.
Binnie noe helemoale van god los
pi_55458352
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 01:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
En mocht je er onverhoeds toch door zakken, ga dan altijd terug naar de plek waar je door het ijs zakte.
Ik snap hem niet?
pi_55458523
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 01:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een aftrap:
Locatie: Strand Nulde tot aan Strand Horst, vlak langs de A28.
Diepte: Als je langs het strand schaats hooguit een meter diep.
Al geschaatst: In de huidige vorstperiode nog niet maar de ervaring leert dat er snel goed ijs ligt.
Tip(s): Ga niet te ver bij het strand vandaan, verder op het meer is het als snel 4 meter diep.
Daar reed ik vroeger met mijn maten altijd met de auto overheen. Was supergaaf. Helaas alweer bijn tien jaar geleden. Als het goed doorvriest, al gore kom er maar in, dan kan ik straks vanaf Elburg er helemaal heen schaatsen. Als ik dat zou willen
  zaterdag 22 december 2007 @ 09:03:22 #8
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_55458537
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 07:53 schreef Trusten het volgende:

[..]

Ik snap hem niet?
Dat is vast om het trauma beter te kunnen verwerken.
pi_55458592
Diepte: Op diepste punt meter of 5
Al geschaatst: Niet persoonlijk, maar gisteren stonden er man of 15 op het ijs
Tip(s): Blijf op het voorste water, dat is het meest bevroren, de achterste is nog wat krakerighoorde ik
pi_55458603
Zouden we al het veluwemeer op kunnen gaan?
pi_55458624
Van Nunspeet naar Elburg.. of van Nunspeet naar Harderwijk.
pi_55458742
Ik wil ook schaatsen! Rotterdam e.o. iemand? Ik ken het hier nog niet zo goed...
pi_55458817
Woensdag kon er al in Nijelamer (FR) worden geschaatst.
pi_55458878
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 07:53 schreef Trusten het volgende:
Ik snap hem niet?
Nou, ik heb vaak genoeg gezien dat mensen niet vanuit de richting waaruit zij kwamen het wak uit klommen. Gevolg was dat ze soms wel 20 meter 'peddelde' om aan de overkant van het zwakke ijs weer uit het wak te klimmen. Van ijs waar je al geschaatst hebt weet je dat het betrouwbaar is, dus ga in zo'n geval altijd terug uit.
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 09:37 schreef Isegrim het volgende:
Ik wil ook schaatsen! Rotterdam e.o. iemand? Ik ken het hier nog niet zo goed...
Pak de trein naar Gouda Goverwelle (klik ) en ga dan op de Reeuwijkse plassen schaatsen. Met een beetje geluk leiden zelfs de slootjes nabij het station tot het meer zelf. Dan kun je dus bijna met je schaatsen uit de trein op het ijs stappen. Ik vermoed dat het wel betrouwbaar ijs is, maar ik weet het niet zeker dus kijk wel een beetje uit.

[ Bericht 23% gewijzigd door Bolkesteijn op 22-12-2007 21:19:10 ]
  zaterdag 22 december 2007 @ 10:07:28 #16
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_55458917
op de uiterwaarden tussen Zwartsluis en Hasselt kan geschaatst worden. Noordwest Overijssel nabij Zwolle
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_55458947
Wat is de dichtsbijzijnde plas bij Groningen waar geschaatst kan worden? Ik heb de kriebels!
pi_55458953
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 10:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
Pak de trein naar Gouda Goverwelle (klik ) en ga dan op de Reeuwijkse plassen schaatsen. Met een beetje geluk leiden zelfs de slootjes nabij het station tot het meer zelf. Dan kun je dus bijna met je schaatsen uit de trein op het ijs stappen. Ik vermoed dat het wel betrouwbaar ijs is, maar ik weet het niet zeker dus kijk wel een beetje uit.
Thanks!
pi_55461125
Iets in het noorden zou wel mooi zijn ja.
De ijsbaan in Roden was vanochtend nog niet open trouwens.
pi_55463369
nou, ben ff rond gaan rijden. sommige plassen/meren zijn niet eens bevroren in het noorden van drenthe, zit d'r niet in vandaag
pi_55464273
Zondag een schaats marathon op
het Zwarte water bij Venlo...

[ Bericht 43% gewijzigd door -CRASH- op 22-12-2007 15:36:02 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_55464702
Mooie foto.
pi_55465141
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 15:55 schreef Isegrim het volgende:
Mooie foto.
THNX....
En dat was als uitprobeersel voor morgen
net zoals deze
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_55467051
Hoe groot is dat Zwarte Water bij Venlo?
pi_55467120
Ik zie het al: Klik. 200 bij 1000 meter ongeveer.

Hm.

Ooit de dorpentocht Giethoorn geschaatst. Dat was zo prachtig..
pi_55467305
Bij Wageningen zijn de velden bij de Rijn uiterwaarden ondergelopen met water en nu prima ijs om op te schaatsen. Ben er gister en vandaag geweest.
pi_55471858
Na een tip van een buurman ben ik gaan schaatsen op de Oostvaardersplassen bij Lelystad. Als je op het noordelijkste meer (wel beneden de Knardijk) schaatst kun je een rondje van 11 km maken.

Locatie: Natuurgebied Oostvaardersplassen vlakbij Lelystad. Makkelijk te bereiken via de A6, volg de borden naar Noordersluis, en vervolgen naar Oostvaardersplassen.
Diepte: Hoe diep het meer is weet ik niet precies maar gezien de ijsdikte (zo'n 7 cm) denk ik dat het hooguit een meter diep is.
Al geschaatst: Vanmiddag 6 rondjes van 11 km gedaan, het ijs is langs de randen van het meer overal betrouwbaar. Er zijn wel wat ribbeltjes op sommige stukken maar het ijs is mooi zwart van kleur, lekker hard en het glijdt prima.
Tip(s): Erg goede plek om te schaatsen. Meer vriest goed dicht en omgeving is ook wel aardig, maar verder niet echt specifieke tips.

Sfeerimpressie, het was totaal niet druk :

Misschien dat ik morgen het zuidelijke meer ga berijden, maar dat zal een beetje van het weer af hangen en of het zuidelijke meer niet precies hetzelfde is qua omgeving als het noordelijke meer.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bolkesteijn op 22-12-2007 21:17:04 ]
pi_55471951
Die ribbeltjes vind ik altijd tof, die maken zo'n fijn geluid onder je schaatsen.
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:03:22 #29
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_55472391
Er werd vrijdag al bij de molens van kinderdijk geschaatst. Daar kan je ook prima langere afstanden schaatsen.
pi_55472669
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:49 schreef Isegrim het volgende:
Die ribbeltjes vind ik altijd tof, die maken zo'n fijn geluid onder je schaatsen.
Heb je nog bij Reeuwijk geschaatst?
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:03 schreef Hi_flyer het volgende:
Er werd vrijdag al bij de molens van kinderdijk geschaatst. Daar kan je ook prima langere afstanden schaatsen.
Daar heb ik ook nog aan gedacht om vandaag te gaan schaatsen. Jammer dat morgen aan de kust de dooi er wat meer in komt dan in het binnenland anders was ik daar morgen zeker naar toe gegaan. Edit: Hmmm, morgen kouder dan ik dacht, wellicht dat ik het toch ga proberen.

[ Bericht 23% gewijzigd door Bolkesteijn op 22-12-2007 21:23:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')