abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55174197
quote:
Op maandag 10 december 2007 15:28 schreef Fides het volgende:
Ik vond het al schandalig dat wij bij aardrijkskunde het ontstaan van de aarde niet hoeften te leren voor het eindexamen omdat dan een paar gelovigen op hun teentjes getrapt zijn.
:/.
  maandag 10 december 2007 @ 19:18:07 #152
125878 Gabry
Lento Violento
pi_55174853
Hoewel ik de noodzaak er niet van inzie, kan ik er geen moeite mee hebben. Een extra (keuze)vak, godsdienst, kan geen kwaad. Misschien kunnen ze daar die lege uurtjes mee opvullen. Ik heb het kabinet 10 miljoen aan slechtere projecten zien uitgeven.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
  maandag 10 december 2007 @ 22:58:10 #153
124377 pmb_rug
salvation received
pi_55180650
quote:
Op maandag 10 december 2007 15:26 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ja, nou ja. Er zijn natuurljk opties, maar waarom zou een predikent beter geïnformeerd zijn over wereldreligies dan een maatschappijleerleraar? Hier zit het venijn natuurlijk: hij weet over een ding meer, namelijk het Christendom.

Als men toch zo neutraal is zou pmb_rug het vast niet erg vinden als er in plaats van een predikant een imam komt, of wel, pmb?
zie mijn opmerkingen hierboven over opleiding. een maatschappijleraar weet duidelijk minder van religie dan een predikant. een predikant weet echt heel veel over andere religies, theologie is geen Christelijke studie namelijk (pas het seminarie is dat wel).
als er imams zijn goed zijn opgeleid (weten we niet want wij hebben geen imamopleiding in NL, of misschien net eentje aan de VU waar misschien 3 mensen aan afstuderen per jaar) zou het wel kunnen.

wie serieus denkt dat je met dit soort onderwijs zieltjes kunt winnen is heel naief.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  maandag 10 december 2007 @ 23:09:04 #154
8369 speknek
Another day another slay
pi_55180954
quote:
Op maandag 10 december 2007 22:58 schreef pmb_rug het volgende:
wie serieus denkt dat je met dit soort onderwijs zieltjes kunt winnen is heel naief.
Wie serieus denkt dat theologie masters voor een basisschool gaan staan zonder bijbedoelingen ook .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_55181021
quote:
Op maandag 10 december 2007 23:09 schreef speknek het volgende:

[..]

Wie serieus denkt dat theologie masters voor een basisschool gaan staan zonder bijbedoelingen ook .
Inderdaad, ze moeten wel hun lening kunnen terugbetalen.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_55181187
Waarom niet alle religieuze scholen sluiten en een breed spectrum aan levensbeschouwelijk onderwijs doceren?
Waarom niet?
Dus alle (relevante) religies aan bod laten komen, daarnaast ook alle filosofische en politieke stromingen.

Ik denk dat er op scholen veel te weinig aandacht is voor levensbeschouwing.

Anderzijds lijkt het me uit den boze om relilgieuze dogma's te gaan doceren, dus het als waarheden presenteren.
pi_55182010
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:50 schreef Litso het volgende:

[..]

En waarom kan het elkaar niet aanvullen? Dat wat bewezen/ontkracht kan worden dat weet je, en alles waarvan je níet weet hoe het zit kan je geloven.
omdat gelovigen oogkleppen op hebben en een 20 CM dikke titanium plaat voor hun kop hebben... als je met een argument komt waar ze geen antwoord op hebben is de reactie: "gods wegen zijn ondoorgrondelijk" succes
quote:
We weten in essentie hoe evolutie werkt, survival of the fittest e.d., gewoon bewijzen en ontkrachten en tadaa: kennis. We weten niet waarom en hoe het allemaal begonnen is, maar mag je daar dan niet over speculeren?
Viking84, mogen jouw kinderen dan ook niet geloven dat dit alles zonder doel is, en puur een toevallige samenkomst van omstandigheden? Dat is namelijk ook nooit bewezen.
er zijn voldoende bewijzen danwel aanwijzingen voor talloze dingen die niet samengaan met de bijbel, andersom zou ik er graag 1 van je horen...

enkele voorbeelden:
  • dinos van honderden miljoenen jaren oud maar dat kan niet want volgens de bijbel is de aarde 6 a 7 duizend jaar oud.
  • we hebben skelleten van aap tot mens gevonden (oftewel evolutie) maar nee hoor dat kan niet volgens de bijbel
  • de ark van noach één mannetje en één vrouwtje van alle dieren, ooit van inteelt gehoord? dat gaat niet goed hoor
    dit is even 2 min maar als ik er ff voor ga zitten kan ik er een boekwerk over schrijven
  • When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
    pi_55182090
    De bijbel is een sprookjesboek daar kun je gewoonweg niet omheen.

Dat jezus bestond is niet onaannemelijk, dat hij de zoon van een mannetje in de hemel met absolute macht is, is wel onaannemelijk.

Het is perfect te beredeneren hoe alles een toevallige samenloop van omstandigheden is.
    Je kunt vinden van het leven wat je wilt, maar god en wetenschap bijt elkaar gewoon. Het is onverenigbaar.
    Dogma's en onderzoek staan elkaar naar het leven.
    pi_55182132
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 23:53 schreef sneakypete het volgende:
    De bijbel is een sprookjesboek daar kun je gewoonweg niet omheen.

Dat jezus bestond is niet onaannemelijk, dat hij de zoon van een mannetje in de hemel met absolute macht is, is wel onaannemelijk.

Het is perfect te beredeneren hoe alles een toevallige samenloop van omstandigheden is.
    Je kunt vinden van het leven wat je wilt, maar god en wetenschap bijt elkaar gewoon. Het is onverenigbaar.
    Dogma's en onderzoek staan elkaar naar het leven.
    inderdaad.
    When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
      dinsdag 11 december 2007 @ 00:01:26 #160
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_55182254
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 23:11 schreef Apropos het volgende:
    Inderdaad, ze moeten wel hun lening kunnen terugbetalen.
    Mensen die tien jaar in de bijstand zitten wordt de lening van kwijtgescholden.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_55182376
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 14:21 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Hoezo argumentum ad verecundiam? .
    Dat een stel hoge piefen van mening is dat het bestaan van God aannemelijk is, wil nog niet zeggen dat dat zo is.
    Verder heb ik nooit gezegd dat er niets is. Wel ben ik van mening dat je niet kunt vaststellen of er 'iets' is en al helemaal niets kunt zeggen over de aard van dat 'iets' (bijv dat het een god is).
    een agnostische viking

spannend.
      dinsdag 11 december 2007 @ 00:11:48 #162
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_55182520
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 09:38 schreef Burakius het volgende:
    Een beetje aglemene kennis erbij is nooit mis voor de kinders.
    Ja, zoals een normale Nederlandse zin eruit kunnen persen. Of een beetje Pythagoras. Maar dat is al teveel gevraagd, dus gooien we het op religie.
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      dinsdag 11 december 2007 @ 09:13:33 #163
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_55185299
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 23:09 schreef speknek het volgende:

[..]

ik was het 'basisschool' element alweer uit het oog verloren...
    ?Porque no te calles?
    pi_55185714
    Ben jij er ook voor om imams in te zetten op die scholen, pmb?
      dinsdag 11 december 2007 @ 09:53:34 #165
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_55185879
    Ik zie wel wat in een atheistische les op het bijzonder onderwijs. Je wil immers begrip voor elkaar kweken, en bijzonder onderwijs dient toch alleen maar de verzuiling.
    pi_55185945
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 09:53 schreef speknek het volgende:
    Ik zie wel wat in een atheistische les op het bijzonder onderwijs. Je wil immers begrip voor elkaar kweken, en bijzonder onderwijs dient toch alleen maar de verzuiling.
    Ik ben persoonlijk wel een voorstander van wat meer filosofie op middelbare scholen. 'Godsdienst' is m.i. toch wat te beperkt.
    Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
      dinsdag 11 december 2007 @ 11:25:45 #167
    136 V.
    Fuck you and your eyebrows
    pi_55187569
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 09:23 schreef Montov het volgende:
    En terecht, godsdienst is in historisch en cultureel opzicht een zeer invloedrijk fenomeen (geweest), uiteraard moet daar aandacht aan worden besteed.
    Precies. Je hoeft niet bekeerd te worden, maar op de hoogte zijn is altijd okee.

V.
    Ja inderdaad, V. ja.
      dinsdag 11 december 2007 @ 12:01:48 #168
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_55188397
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 11:25 schreef Verbal het volgende:
    Precies. Je hoeft niet bekeerd te worden, maar op de hoogte zijn is altijd okee.

V.
    Op de hoogte zijn van verlichtingsdenken is ook okee.

Nouja niet dat men daarvoor kiest natuurlijk. Wij hadden op onze openbare basisschool ook twee keuzevakken, humanistische vorming of bijbelles. Die eerste was over je gevoelens praten bij zo'n geflipte macrobioot, de tweede was tovve verhalen met bloed en doodslag. Dan weet je het al snel. Was wel van het niveau "de dinosaurussen zijn uitgestorven omdat ze niet op de ark pasten", maar goed. Nu zou ik er als ouder ook over steigeren, ook omdat de man van een kerk was, maar als kind snap je dat probleem nog niet.
    pi_55189652
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 12:01 schreef speknek het volgende:

[..]

"de dinosaurussen zijn uitgestorven omdat ze niet op de ark pasten"
      dinsdag 11 december 2007 @ 14:12:28 #170
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_55191425
    Inmiddels is een conservatieve man tot aartsbisschop van Utrecht benoemd. Gaat nog leuk worden als hij zich gaat bemoeien met wie op de scholen les moet gaan geven.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_55191593
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 13:23 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Mja, maar het politieke voorstel is dus om godsdienstles als keuzevak aan te bieden aan kinderen van ouders die te lam zijn hun kind naar het bijzonder onderwijs te sturen.
    Bovendien ook nog eens door een predikant, die bij voorbaat al geen objectieve kijk op zijn eigen religie zal hebben.
    pi_55191666
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 14:12 schreef Klopkoek het volgende:
    Inmiddels is een conservatieve man tot aartsbisschop van Utrecht benoemd. Gaat nog leuk worden als hij zich gaat bemoeien met wie op de scholen les moet gaan geven.
    Zal met een openbare school toch niet gebeuren?
    Scheiding van kerk en staat.

Maar ik denk dat het an sich niet verkeerd is om meer aandacht aan godsdienst en levensbeschouwing te geven. Als je kijkt hoe er in Nederland tegen de Islam aangekeken wordt (en omgekeerd), of als je ziet dat het christendom nog steeds fors vertegenwoordigd is in de kamer, kun je wel stellen het nog steeds een belangrijk onderdeel is van Nederland.
    Wel onwenselijk want ik heb niets met religieuze dogma's. Maar juist door een breed scala aan opties te doceren (dus niet alleen over jezus vertellen, maar ook over boeddha, mohammed etc.) denk ik dat de dogma's juist snel verdwijnen.

Nu zitten de gelovigen op speciale scholen waar slechts één geluid wordt onderwezen, en op bepaalde scholen zelfs een zorgwekkend geluid.
    pi_55191699
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 19:18 schreef Gabry het volgende:
    Hoewel ik de noodzaak er niet van inzie, kan ik er geen moeite mee hebben. Een extra (keuze)vak, godsdienst, kan geen kwaad. Misschien kunnen ze daar die lege uurtjes mee opvullen. Ik heb het kabinet 10 miljoen aan slechtere projecten zien uitgeven.
    Wat dacht je van wat extra aandacht aan studieloopbaanbegeleiding? Op veel middelbare scholen wordt dat echt belachelijk gegeven of zeer weinig aandacht aan geschonken, terwijl het voor veel jongeren doorslaggevend kan zijn om een (goede en leuke) vervolgstudie te kiezen en na te denken over wat ze willen gaan doen na hun schooltijd / in de loop van hun leven.

Er zijn genoeg dingen die belangrijker zijn voor de scholier dan godsdienst.
      woensdag 12 december 2007 @ 09:49:45 #174
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_55210390
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 09:42 schreef Autodidact het volgende:
    Ben jij er ook voor om imams in te zetten op die scholen, pmb?
    anders vraag je alles gewoon 2 keer...
    ?Porque no te calles?
      woensdag 12 december 2007 @ 09:52:14 #175
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_55210445
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 14:12 schreef Klopkoek het volgende:
    liever een dief dan een conservatief zeker
    ?Porque no te calles?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')