Volgens mij smaakt dat prima...quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:29 schreef Innocence het volgende:
Smaakt ananas bij chocoladeaus
Zo was ik ook op het idee gekomenquote:Op vrijdag 7 december 2007 12:39 schreef Trusten het volgende:
[..]
Volgens mij smaakt dat prima...
De C1000 had in het blaadje ook een leuk recept staan met mini-ananas! Misschien is dat iets voor je?
Powered by AH.nlquote:Op zondag 9 december 2007 12:18 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Jeetje, das ambitieus! En wat is korenwolf; ik dacht dat een beschermd beestje wasquote:Op zondag 9 december 2007 15:49 schreef janatwork het volgende:
Ik kook met kerst voor het 3de jaar op rij een 8 gangen menu voor mijn ouders, broertje, zus(je), en aanhang. 8 mensen in het totaal. Het menu is nu zo goed als af. Wel zullen er hier en daar nog wat dingetjes bij komen dan wel afvallen en ben ik nog bezig met een amuse of 5 te verzinnen. Ook naar de wijnen moet ik nog kijken. Ik heb er weer zin in!
Het menu tot nu toe:
- Carpaccio van coquilles, salade van gebakken bieten met mierikswortel en een lichte dresing van framozen azijn.
- Trio van paddenstoelen: paddenstoelen soepje, slade met gegrilde paddenstoel, paddenstoelen granité
- Terrine van gestoofde konijnenpoot, in cognac gemarinerde eendelever en spek. En een frisse citrus salade.
- In korenwolf gepocheerde zeeduivel, broccoli puree, citroen saus en knoflookschuim
- Hert met flespompoen, verse pasta en een pittige tijm jus
- Capucino van chocosoep, amaretto sylabub en amandelschuim
- Amarene yoghurt ijs, karnemelk hangop, stoofperen compotte en een stoofpeervochtsiroop
- Kaasplank met voornamelijk kazen van plaatselijke kaasboeren.
Recepten heb ik alleen grof in mijn hoofd zitten hoe het uiteindelijk precies gaat smaken weet ik dus ook pas als het klaar is.
Witbier.quote:Op zondag 9 december 2007 15:58 schreef conleche het volgende:
En wat is korenwolf; ik dacht dat een beschermd beestje was![]()
bron:http://home.12move.nl/~sh304324/introhenk/spijs/kaasa.html Ik doe kaas na het zoet omdat de kaas ook de inleiding is tot nog een uren lange borrel na het diner.quote:Kaas in het menu
In een klassiek Frans menu serveert men na de hoofdschotel en voor de kaas, een frisse groene salade met mineraalwater om de mond geheel schoon te maken en te verfrissen.
Daarna komt dan het kaasplateau met een mooie rode wijn, een wijn die mooier, ouder en interessanter is dan de wijn bij het hoofdgerecht. Eventueel kan de wijn van het hoofdgerecht bij de kaas worden doorgedronken, maar nóóit en nóóit mag de wijn bij de kaas eenvoudiger zijn dan degene die eraan vooraf ging. 'Men mag nooit met spijt terugdenken aan de vorige wijn, zegt een oude Franse wijsheid. Pas daarna komt het zoete dessert. In Engeland gaat het anders: daar serveert men eerst de traditionele zoete pudding, en daarna de kaas. Dat heeft een reden. In Engeland wordt bij de kaas niet, zoals in Frankrijk, een rode wijn geschonken. Die zou immers reddeloos verloren zijn na een zoet dessert. Elke rode wijn, ook de allerbeste, lijkt zuur na een zoete smaak. In Engeland schenkt men bij de kaas een port, liefst vintage port, anders een ruby of tawny, en aangezien port zoet is, kan die wel geproefd worden na een zoete pudding. Al vinden Fransen ook dat niet geheel in de haak, zij zouden ook liever kaas en eventueel port vòòr het dessert savoureren. Maar goed, traditie is ook iets.
Wat moet ik me daar in godsnaam bij voorstellen?!quote:Op maandag 17 december 2007 21:53 schreef Pipo_de_Clown het volgende:
1e dag bij ons thuis en heb het eindelijk zelf een keer kunnen beslissen. Na jaren klagen over telkens hetzelfde voedselnog niet bijster origineel maar komt ie:
voor:
- gerookte kip salade
- amuses met paar soorten vis e.d.
- cappucinoboullion soep
Als je dan per se een trio wilt maken, doe dan een wildtrio. Kun je dat vogeltje grillen, duif of kuiken ofzo, een konijnenpoot stoven en hoef je alleen een stuk filet (ree/hert/haas) a la minute te bakken. Lijkt me makkelijker dan een vogeltjestrio. Maar waarom zo moeilijk doen als je voor acht of 14 man kookt?quote:Op zaterdag 15 december 2007 17:23 schreef HenkdeTank het volgende:
Ik zal eenmaal voor 14 man en eenmaal voor 8 man koken. Iemand tips. Ik wil iets van wildzwijn of trio van vogeltjes gaan maken. Tips?
Ananas en chocolade vind ik geen geslaagde combi, evenals mango en chocolade. Frambozen, banaan en peer weer wel.quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:29 schreef Innocence het volgende:
Nog een paar vraagjes:
Smaakt ananas bij chocoladeaus, kan me herinneren dat dat bitter smaakt? Heb bij de C1000 hele leuke mini-ananasjes gezien.
En wat voor bijgerecht bij het hoofdgerecht, zat te denken aan risotto, maar dat werkt volgensmij niet echt?
dat is een soep met een toef room er bovenop in een glas geserveerd zodat het net capuccino isquote:Op dinsdag 18 december 2007 00:53 schreef mjan het volgende:
[..]
Wat moet ik me daar in godsnaam bij voorstellen?!
Aha! Dat verklaart het ineens jaquote:Op dinsdag 18 december 2007 21:48 schreef Pipo_de_Clown het volgende:
[..]
dat is een soep met een toef room er bovenop in een glas geserveerd zodat het net capuccino is
Vertel ook even wat er mis mee is.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:36 schreef Thracier het volgende:
[..]
Ananas en chocolade vind ik geen geslaagde combi, evenals mango en chocolade. Frambozen, banaan en peer weer wel.
Recept, recept, recept aub!! Of is het een geheim van de kok?quote:Op dinsdag 18 december 2007 01:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
In iedergeval mijn befaamdecrème brulee.
Carpaccio. Altijd makkelijk en ter plekke klaar te maken.quote:Op donderdag 20 december 2007 15:21 schreef Mikkie het volgende:
Ik moet ook nog een voorgerecht verzinnen... 't gaat om een man of vijf.
En het moet relatief snel klaar te maken zijn, aangezien ik eerste kerstdag 's ochtends nog moet werken en dus pas halverwege de middag de keuken in kan
Klinkt erg lekker, alleen kruidenroomkaas met rodewijnjus en sjalotjes lijkt mij niet zo, maar dat is heel persoonlijk.quote:Op donderdag 20 december 2007 16:37 schreef Meneermax het volgende:
Amuse:
Capuchino van courgette met een heeeeel klein scheutje sherry
Voor:
Carpaccio met verse parmezan, ruccola en een frisse balsamicodressing
of toch vittello tonato...twijfel twijfel...
Tussen:
IJskoude spoom van vers fruit en bubbels
Hoofd:
Rosbief in bladerdeeg gevuld met kruidenroomkaas, vergezeld door een rodewijnjus met gestoofde sjalotjes
Groente: gecarameliseerde zuurkool, aardappelkastanjepuree en voor de moeilijke eters gewoon brocoli/peen/sugarsnaps
Na:
Gefriuurd ijs (kokos en vanille) met chocosnippers en wat rood fruit.
Iemand tips? Is dit een beetje een combi?
De zeeduivel is na wat proefkoken geschrapt en vervangen voor snoekbaars.quote:Op zondag 9 december 2007 15:49 schreef janatwork het volgende:
Ik kook met kerst voor het 3de jaar op rij een 8 gangen menu voor mijn ouders, broertje, zus(je), en aanhang. 8 mensen in het totaal. Het menu is nu zo goed als af. Wel zullen er hier en daar nog wat dingetjes bij komen dan wel afvallen en ben ik nog bezig met een amuse of 5 te verzinnen. Ook naar de wijnen moet ik nog kijken. Ik heb er weer zin in!
Het menu tot nu toe:
- Carpaccio van coquilles, salade van gebakken bieten met mierikswortel en een lichte dresing van framozen azijn.
- Trio van paddenstoelen: paddenstoelen soepje, slade met gegrilde paddenstoel, paddenstoelen granité
- Terrine van gestoofde konijnenpoot, in cognac gemarinerde eendelever en spek. En een frisse citrus salade.
- In korenwolf gepocheerde zeeduivel, broccoli puree, citroen saus en knoflookschuim
- Hert met flespompoen, verse pasta en een pittige tijm jus
- Capucino van chocosoep, amaretto sylabub en amandelschuim
- Amarene yoghurt ijs, karnemelk hangop, stoofperen compotte en een stoofpeervochtsiroop
- Kaasplank met voornamelijk kazen van plaatselijke kaasboeren.
Recepten heb ik alleen grof in mijn hoofd zitten hoe het uiteindelijk precies gaat smaken weet ik dus ook pas als het klaar is.
quote:Op dinsdag 18 december 2007 01:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
In iedergeval mijn befaamdecrème brulee.
Tjah, de ananassmaak hè, hoe zeg je dat. En mango heeft dat ook vind ik... Maar door het te verhitten en te karamelliseren verandert de smaak idd, minder zuur. Misschien dat dat wel gaat. Het heeft iig met de zuurheid te maken, chocolade gaat bitter smaken. Framboos en vooral banaan en peer zijn minder zuur.quote:Op donderdag 20 december 2007 15:28 schreef Innocence het volgende:
[..]
Vertel ook even wat er mis mee is.![]()
Heb even rondgekeken en er zijn wel veel nagerechten die beide bevatten. Vooral gekarameliseerde ananas, dus misschien dat het anders dat wordt...
Dit ziet er leuk uit!quote:Op zaterdag 22 december 2007 11:54 schreef lilalush het volgende:
Nu nog op zoek naar wat lekkere vishapjes. Tips zijn welkom!
Dat ziet er zeker goed uit! Ook de artisjokharten uit een andere uitzending staan inmiddels bij het lijstje van wat er op tafel verschijnt met kerst.quote:
Alleen dit jaar met limoen ipv citroen. De groenteboer op de markt had een hele tas voor een euro liggen.quote:Citroenijs
Ingediënten:
2 dl water
200 gr suiker
2 dl citroensap
geraspte schil van 1 citroen
1 flinke eetlepel mascarpone
Bereidingswijze:
Breng het water en de suiker aan de kook, tot de suiker helemaal opgelost is. Laat de siroop een kwartier afkoelen en pers ondertussen de citroenen voor het sap, en rasp een citroenschil.
Doe het sap en de schilletjes bij de siroop.
Doe de mascarpone bij de siroop. Heel goed roeren, het lost lastig op.
Proeven of het niet te zuur is, anders wat suiker toevoegen. In bevroren toestand heeft alles minder smaak, dus houd daar rekening mee.
Zet het de pan in de diepvries. 3 uur lang elk uur een keer doorroeren met een vork, zodat geen schilfers ontstaan.
Wachten tot het bevroren is, en smullen maar!
Ik heb 2 ovens. Relaxed!quote:Op zondag 23 december 2007 13:25 schreef AnneX het volgende:
tja Piepster, 2 x pasta is éen keertje te veel hé?
Alhoewel het om kleine beetjes gaat.
Want het zijn ook geen grote eters, behalve de drie broers.
Mijn schoonouders zijn 90 + en allang blij dat wij in de K gedachte aan tafel samenzijn, tussen de bedrijven door.
Mogelijk dat ik niet voor de zoutkorst ga en mijn bekende recept voor zalm in folie doe.
Makkelijk voor te bereiden en in de oven geen omkijken naar.
Dit zijn van die dagen dat twee ovens ook prettig zou zijn.
Het limoenijs heb ik wel eens eerder gemaakt en dan als spoon.
Groot succes, wel 12 limoenen - toen die er nog ziet zoveel waren - en het recept kwam ik ook weer tegen.
Ook nog eens over nadenken.
Als amuse kwam ik een lollie tegen van geitenkaas met walnoten.
http://www.ah.nl/allerhande/kookschrift/recept.jsp?id=23279 dit is een variatie.
Een zg. bijgerecht kan toch als amuse ?
quote:Op zondag 23 december 2007 18:22 schreef Razztwizzle het volgende:
En op 2e kerstdag gaan we eten bij de Librije![]()
![]()
![]()
Dat was namelijk mijn verjaardagscadeau dit jaar.
Het was een limoen gelei.quote:Op zondag 23 december 2007 18:55 schreef piepster het volgende:
[..]
Ik heb 2 ovens. Relaxed!
Ik heb precies 12 limoenen liggen. Hoeveel sap zou je daar uit halen?
Zo, zo...dat doet maar.quote:Op zondag 23 december 2007 18:22 schreef Razztwizzle het volgende:
![]()
![]()
Wel een fotoverslag maken hequote:Op zondag 23 december 2007 18:22 schreef Razztwizzle het volgende:
Kerstavond eten we vooraf groentesoep, dan risotto met groene groenten en pancetta, en na ijs met fruit.
Op 1e kerstdag vooraf carpaccio, als hoofdgerecht rundermedaillons (van de AH) met groene asperges en gebakkken aardappeltjes, en ijskoffie als toetje.
![]()
![]()
quote:
Hihi, ja, ik mocht kiezen: een weekendje weg of eten bij de Librije.quote:
Ik heb nu een gigantische blaar op mijn vinger. Resultaat van 300 gram koekjes verkruimelen voor de taartbodem...quote:Op zondag 23 december 2007 23:06 schreef Hik het volgende:
Ga ook nog een toetje-taart maken voor eerste kerstdag: Een Amarula-white chocolate cheesecake...
De volgende keer kan je misschien beter de koekjes in een plastic zak doen en fijn rollen/meppen met de deegroller of een lege fles.quote:Op maandag 24 december 2007 11:10 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik heb nu een gigantische blaar op mijn vinger. Resultaat van 300 gram koekjes verkruimelen voor de taartbodem...
Je verslag kan je kwijt in De Librije, deel 6: Jonnie verovert Frankrijk.quote:Op maandag 24 december 2007 10:31 schreef Razztwizzle het volgende:Ik vind het een beetje maf om met mijn veel te grote camera boven de borden te gaan hangen
.
Maar ik kan het wel proberen met de foon-cam van m'n vriend.
Ik zal het in ieder geval in geuren en kleuren beschrijven donderdag.
Nou, hij staat er hoorquote:Op maandag 24 december 2007 20:23 schreef golfer het volgende:
[..]
Je verslag kan je kwijt in De Librije, deel 6: Jonnie verovert Frankrijk.
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:09 schreef Innocence het volgende:
Ik zal binnenkort ook 's een klein fotoverslagje oploaden, want was zo trots!
Vooral de spooms waren heerlijk, dat en komkommerblokjes in de soep gaan we vaker doen!
De inschatting van de tijd was alleen iets minder, we zijn gewoon tussen de gangen door naar de bioscoop gegaan.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |