abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55147208
quote:
Op zondag 9 december 2007 15:49 schreef janatwork het volgende:
Ik kook met kerst voor het 3de jaar op rij een 8 gangen menu voor mijn ouders, broertje, zus(je), en aanhang. 8 mensen in het totaal. Het menu is nu zo goed als af. Wel zullen er hier en daar nog wat dingetjes bij komen dan wel afvallen en ben ik nog bezig met een amuse of 5 te verzinnen. Ook naar de wijnen moet ik nog kijken. Ik heb er weer zin in!

Het menu tot nu toe:

- Carpaccio van coquilles, salade van gebakken bieten met mierikswortel en een lichte dresing van framozen azijn.
- Trio van paddenstoelen: paddenstoelen soepje, slade met gegrilde paddenstoel, paddenstoelen granité
- Terrine van gestoofde konijnenpoot, in cognac gemarinerde eendelever en spek. En een frisse citrus salade.
- In korenwolf gepocheerde zeeduivel, broccoli puree, citroen saus en knoflookschuim
- Hert met flespompoen, verse pasta en een pittige tijm jus
- Capucino van chocosoep, amaretto sylabub en amandelschuim
- Amarene yoghurt ijs, karnemelk hangop, stoofperen compotte en een stoofpeervochtsiroop
- Kaasplank met voornamelijk kazen van plaatselijke kaasboeren.

Recepten heb ik alleen grof in mijn hoofd zitten hoe het uiteindelijk precies gaat smaken weet ik dus ook pas als het klaar is.
Jeetje, das ambitieus! En wat is korenwolf; ik dacht dat een beschermd beestje was

Ikzelf vind het altijd lekkerder om te eindigen met zoet, dus doe ik de kaas altijd voor het zoete dessert, maar ik las toevallig in de allerhande gister, dat sommigen er ook mee eindigen idd. Had iets te maken met de wijnkeuze, geloof ik...
  zondag 9 december 2007 @ 16:13:51 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_55147564
quote:
Op zondag 9 december 2007 15:58 schreef conleche het volgende:

En wat is korenwolf; ik dacht dat een beschermd beestje was
Witbier.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 9 december 2007 @ 16:15:18 #28
78964 Luuksor
[ Curacao ]
pi_55147591
Korenwolf is een witbier toch?
pi_55147821
korenwolf is inderdaad een witbier zie: http://www.gulpener.nl/product.php?proID=2. En over eerst kaas dan zoet:
quote:
Kaas in het menu
In een klassiek Frans menu serveert men na de hoofdschotel en voor de kaas, een frisse groene salade met mineraalwater om de mond geheel schoon te maken en te verfrissen.
Daarna komt dan het kaasplateau met een mooie rode wijn, een wijn die mooier, ouder en interessanter is dan de wijn bij het hoofdgerecht. Eventueel kan de wijn van het hoofdgerecht bij de kaas worden doorgedronken, maar nóóit en nóóit mag de wijn bij de kaas eenvoudiger zijn dan degene die eraan vooraf ging. 'Men mag nooit met spijt terugdenken aan de vorige wijn, zegt een oude Franse wijsheid. Pas daarna komt het zoete dessert. In Engeland gaat het anders: daar serveert men eerst de traditionele zoete pudding, en daarna de kaas. Dat heeft een reden. In Engeland wordt bij de kaas niet, zoals in Frankrijk, een rode wijn geschonken. Die zou immers reddeloos verloren zijn na een zoet dessert. Elke rode wijn, ook de allerbeste, lijkt zuur na een zoete smaak. In Engeland schenkt men bij de kaas een port, liefst vintage port, anders een ruby of tawny, en aangezien port zoet is, kan die wel geproefd worden na een zoete pudding. Al vinden Fransen ook dat niet geheel in de haak, zij zouden ook liever kaas en eventueel port vòòr het dessert savoureren. Maar goed, traditie is ook iets.
bron:http://home.12move.nl/~sh304324/introhenk/spijs/kaasa.html Ik doe kaas na het zoet omdat de kaas ook de inleiding is tot nog een uren lange borrel na het diner.
eten!!!
  Moderator zondag 9 december 2007 @ 16:27:49 #30
9859 crew  Karina
Woman
pi_55147922
Eerste Kerstdag uit eten, tweede waarschijnlijk iets van de AH kerstmenu's.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_55148679
1e avond kook ik uitgebreid, hoewel ik nog niet weet wat. 2e avond gaan we gourmetten, da`s altijd goed
Saartje
pi_55293724
Ik zal eenmaal voor 14 man en eenmaal voor 8 man koken. Iemand tips. Ik wil iets van wildzwijn of trio van vogeltjes gaan maken. Tips?
pi_55322547
ik is een beetje sneu: eet alleen met kerst.
Wil deze keer wel echt uitgebreid koken, maar weet nog niets wat ook te doen is voor 1 persoon
pi_55328968
Op kerstavond kook ik en komen er vrienden langs, we zijn met z'n achten in totaal. Dit is het menu:

Carpaccio
Zuppa di Zuchini met lookbruchetta
Mezzelune met pomodori
Spiezen met italiaanse kruiden en citroen
Salade van gegrilde groente met ricotta
Risotto torentje met champignonroom
Crumble van appeltjes met amaretto en amandelen
koffie compleet

Eerste kerstdag komen ga ik samen met mijn schoonouders en gezin naar mijn ouders en mijn moeder kookt. Ik weet nog niet wat, maar ze had het er over dat het iets eenvoudigs ging worden, met niet al te veel poespas. Mijn moeder kan overigens heerlijk koken! Dus ik ben benieuwd.

Tweede kerstdag zijn we met z'n drietjes (ik, man en dochter) en ik weet nog niet wat ik dan ga koken. Waarschijnlijk ook niet al te spannend.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_55336800
Ben er helemaal uit, wordt dus
  • kreeftensoep
  • galia meloen in pata negra
  • lamsrack met gegrilde aspergetips en aardappeltjes in de schil
  • ijs geserveerd in mini-ananasjes met rum-chocoladesaus

Lekker simpel, maar wel erg lekker.
  • Sweet and innocent...
    pi_55339343
    Ik ga voor een italiaans menu. Het moet ook nog eens vegetarisch zijn ivm familie enzo...

Primo:

Pastarol (groot opgerold pastavel met vulling, op een bedje van tomatensaus)

Secondo:

bladerdeegtaartjes gevuld met paddestoelen, en een salade

Dolce:

Zelfgemaakt espresso ijs met limoncello room.

Ik zoek alleen nog een goede antipasto. Heeft iemand misschien ideeën?
    pi_55339503
    Vooraf : Coctail van mosselen / garnalen , inktvis

Hoofd : Gegrilde zwaardvis , roseval aardappeltjes,en krieltjes. en een groente.

Na : Moet ik nog bedenken.
    A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
    pi_55340058
    1ste kerstdag gourmetten ofzo hoop ik.. lekker makkliijk

2e kerstdag uit eten.. nog makkelijker
      maandag 17 december 2007 @ 18:32:02 #39
    139677 Curiosity
    In the devil's playground
    pi_55341820
    1e kerstdag gourmetten, 2e kerstdag chinees bezorgmenu, net besteld, dus lekker makkelijk met de kerst.
    “Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
    pi_55346954
    1e dag bij ons thuis en heb het eindelijk zelf een keer kunnen beslissen. Na jaren klagen over telkens hetzelfde voedsel nog niet bijster origineel maar komt ie:

voor:
    - gerookte kip salade
    - amuses met paar soorten vis e.d.
    - cappucinoboullion soep

hoofd:
    - varkenshaas met katenspek en peperroomsaus

na:
    - roomijstaart met caramel en nootjes
    - paar soorten flubberpudding

2e dag gourmetten bij de schoonouders
    pi_55351651
    quote:
    Op maandag 17 december 2007 21:53 schreef Pipo_de_Clown het volgende:
    1e dag bij ons thuis en heb het eindelijk zelf een keer kunnen beslissen. Na jaren klagen over telkens hetzelfde voedsel nog niet bijster origineel maar komt ie:

voor:
    - gerookte kip salade
    - amuses met paar soorten vis e.d.
    - cappucinoboullion soep
    Wat moet ik me daar in godsnaam bij voorstellen?!
    Tonight I think I'll walk alone
    I'll find my soul as I go home
    pi_55352037
    Ik hoef deze kerst een keertje niet te koken
    Eerste kerstdag bij mijn ouders alwaar mijn moeder ongetwijfeld weer een fantastische maaltijd op tafel zal zetten en tweede kerstdag met mijn schoonfamilie bij een oom en tante. Zelfs voor oud en nieuw hoef ik niks te doen dit jaar .

Als je geen ervaring hebt met koken voor meerdere mensen en uitgebreide maaltijden zou ik het simpel houden. Maak gerechten die je van tevoren kunt maken en alleen maar hoeft op te warmen en als je iets wilt maken wat je nog nooit gemaakt heb doe het dan voor de kerst een keertje op proef zodat je niet zit te stressen.
    Kerst moet leuk en gezellig zijn en dat is het pas als je niet de hele tijd staat te zweten in de keuken maar ook tijd met je gasten kunt doorbrengen.
    Succes
    There is no love sincerer than the love of food.
    pi_55352066
    Ik ga uit eten, ga weer wintersporten Ik heb zo'n vermoeden dat we met Kerst uiteten gaan, en dat we dan o.a. weer gegratineerde aardappelen krijgen
    [b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
    pi_55352107
    In iedergeval mijn befaamde crème brulee. Ik hoop dat er ook carpacio en asperges op het menu komen te staan
    pi_55359579
    Wij hebben lekker 3 dagen kerst hebben we besloten. Anders krijgen we het nooit voor elkaar om alle Star Wars films te kijken We hebben maandag dus toegevoegd, ook omdat we beide officiele dagen buiten de deur eten en toch zelf ook wel lekker maar simpel willen koken.

Dag O:
    1. Carpaccio
    2. Varkenshaas met spek en peperroomsaus uit de oven
    2. Iets met aardappelen (nader in te vullen)
    2. Haricots verts met spek uit de oven
    3. IJstaart uit de oven (iemand een lekker recept?)

Dag 1:
    uitgebreid eten bij mijn ouders. Ik heb geen idee wat maar ik hoorde al iets over zalmrolletjes en zelfgemaakte pommes parisienne.

Dag 2:
    Fonduen bij mn schoonouders.
    Spoilers!
    pi_55368900
    quote:
    Op zaterdag 15 december 2007 17:23 schreef HenkdeTank het volgende:
    Ik zal eenmaal voor 14 man en eenmaal voor 8 man koken. Iemand tips. Ik wil iets van wildzwijn of trio van vogeltjes gaan maken. Tips?
    Als je dan per se een trio wilt maken, doe dan een wildtrio. Kun je dat vogeltje grillen, duif of kuiken ofzo, een konijnenpoot stoven en hoef je alleen een stuk filet (ree/hert/haas) a la minute te bakken. Lijkt me makkelijker dan een vogeltjestrio. Maar waarom zo moeilijk doen als je voor acht of 14 man kookt?
    pi_55368958
    quote:
    Op vrijdag 7 december 2007 12:29 schreef Innocence het volgende:
    Nog een paar vraagjes:
    Smaakt ananas bij chocoladeaus, kan me herinneren dat dat bitter smaakt? Heb bij de C1000 hele leuke mini-ananasjes gezien.
    En wat voor bijgerecht bij het hoofdgerecht, zat te denken aan risotto, maar dat werkt volgensmij niet echt?
    Ananas en chocolade vind ik geen geslaagde combi, evenals mango en chocolade. Frambozen, banaan en peer weer wel.
    pi_55372529
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 00:53 schreef mjan het volgende:

[..]

Wat moet ik me daar in godsnaam bij voorstellen?!
    dat is een soep met een toef room er bovenop in een glas geserveerd zodat het net capuccino is
    pi_55375034
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 21:48 schreef Pipo_de_Clown het volgende:

[..]

dat is een soep met een toef room er bovenop in een glas geserveerd zodat het net capuccino is
    Aha! Dat verklaart het ineens ja
    Tonight I think I'll walk alone
    I'll find my soul as I go home
    pi_55416329
    Met kerst ga ik ook wat in elkaar zetten voor 4 personen.

Tot nu toe maak ik nog het meest gebruik van een boek van jamie oliver, moet alleen nog een voorgerecht.

hoofdgerecht
    Koolsalade
    Stukje vlees met een sausje en aardappelpuree

nagerecht
    Brownies van 15
    Iets wat mijn vriendin gaat maken met ananas ofzo.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')