Helemaal waar.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:09 schreef Koploperkopper het volgende:
Mijn truc was vroeger het 'zingende, zeurderige' deuntje waarmee je op de basisschool het opdreunde onthouden, zo wist ik de antwoorden zonder te rekenen.
Het verbaast me dus niets. Het werd er ingestampt.
Ik kan het nu nog wel ja, maar er zijn mensen met blijkbaar een minder goed geheugen die het alweer rap vergeten, of vanaf dat moment ieder simpel rekensommetje met een rekenmachine hebben gedaan.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:11 schreef Gaosz het volgende:
ja maar kan jij het nu nogal?...... en als je het nou niet kan..... lijkt het je dan niet meer dan normaal om het even te gaan leren voordat je naar de PABO gaat?... of op zn minst een toets krijgt van die kutscholen?
quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:07 schreef Gaosz het volgende:
Afgelopen week is mijn zus ingestroomd in zo'n hbo studie. Afijn, bij de eerste les die ze kreeg, werd de vraag gesteld of ze wel de tafels kon.........................
daarop reageerde mijn zus met een lakoniek lachje en vroeg aan de leraar of de andere kinderen dat nog niet konden dan? daarop zei de leraar dat als zij de tafels wel kon dat ze dan een van de 3 personen in die klas was die de tafels kon:O:O:O like WTF op HBO en je kan niet rekenen?
op de Pabo is het nog erger, daar zitten de mensen die de volgende generatie aan het opleiden zijn.... dat word dus een regelrechte ramp![]()
als ik vroeger niet kon rekenen dan ging ik gewoon geen klas hoger? dat is zeker ook niet meer van onze tijd?
Tsja, bij jou en mij heeft het wel gewerkt dan, maar bij 90% wil het toch niet vlotten blijkbaar die methode.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:23 schreef Gaosz het volgende:
nee, het heeft namelijk bij mij ook gewerkt, en bij bijna alle mensen van mijn generatie heeft het gewerkt, alleen is er nu een nintendo/playstation/WoW generatie, die totaal niet meer in de gaten worden gehouden door hun vader en moeder, en als iemand zoals ik daar dan wat van zeg tegen de vader en moeder (bijv dat hun kind zichzelf misdraagt) dan heb ik het fout en alles wat hun kind doet is goed.... toen ik vroeger langer dan 2 uur aan de computer zat moest ik buiten gaan spelen van mn moeder omdat het te lang was.... tegenwoordig als ik nog wel eens bij iemand binnen kom lopen met een kind zit het aan zon kut nintendo DS ofzo of zon kut PSP... als ik vandaag of morgen een kind krijg word het een opvoeding van de oude stempel en is er toch nog 1 goeie tussen al die rotte appels
Hu hu hu ja want vrouwen zijn vet dom jeweetstoggg. hu hu huquote:Op dinsdag 27 november 2007 10:27 schreef Gaosz het volgende:
volgens mij kan het ook liggen aan het groeiende aantal vrouwen in het onderwijs, en het afnemende mannenaantal in het onderwijs
Je riep me? Ow... en ik ben geen vrouw hè, zie dequote:Op dinsdag 27 november 2007 10:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hu hu hu ja want vrouwen zijn vet dom jeweetstoggg. hu hu hu
Ik moet niksquote:Op dinsdag 27 november 2007 10:38 schreef HuHu het volgende:
[..]
Je riep me? Ow... en ik ben geen vrouw hè, zie de [ afbeelding ].
Maar vrouwen zijn gemiddeld genomen minder goed in wiskunde (en rekenen dus ook), dus daar zou het aan kunnen liggen. Maar de tafels zijn zo'n basiskennis, dat moet iedereen gewoon weten.
Ik wil niet lullig zijn, maar mensen uit 1982 zitten over het algemeen niet meer op school hè.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:40 schreef Logitik het volgende:
Ik doe ook HBO, en kan de tafels zeer slecht. Dit heeft verder geen invloed op mijn slimheid of whatever
quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:36 schreef HuHu het volgende:
Het is er bij mij ook goed ingestampt, de tafels en hoofdrekenen in het algemeen.
Ik weet nog dat we in groep 4 de tafels gingen leren. Je kreeg dan een week de tijd van de juffrouw om het thuis te leren en na die week (of eerder) moest je bij de juf komen om te tafel op te zeggen en ze vroeg nog een aantal willekeurige sommetjes. Had je het goed, dan mocht je een sticker of een kaart uitzoeken.
Een apart stickerboek natuurlijk!quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:44 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Wat een drama was dat altijd als m'n schriftje vol zat, wat moest ik doen met al die prachtige stickers?!
Het is nou net de bedoeling van de tafels dat je simpele vermenigvuldigingen niet uitrekent maar uit je hoofd kent zodat je sneller moeilijkere sommen kunt uitrekenen.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:17 schreef Koploperkopper het volgende:
Uit laten leggen hoe je aan het antwoordt komt, een kind zelf laten inzien dat je 4x9 haalt door vier keer naar de 9 te tellen etc.![]()
Ja maar als je er niets meer mee doet nadat je die sticker hebt gekregen, en je weet niet hoe je aan het antwoord komt, vergeet je het snel weer, denk ik.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:50 schreef beeer het volgende:
[..]
Het is nou net de bedoeling van de tafels dat je simpele vermenigvuldigingen niet uitrekent maar uit je hoofd kent zodat je sneller moeilijkere sommen kunt uitrekenen.
Zo ingenieus was ik niet.quote:
Hmm, laat ik je eventjes wat uitleggen over de PABO. En laat ik dan voorop stellen dat ik mijn rekentoets wél heb gehaald (9,8). Als je je rekentoets niet haalt (en dus niet kan rekenen) mag je niet door met de opleiding. Zelfde geld voor Nederlands Spelling en Grammatica. Bij sommige opleidingen gaat dat zelfs nóg verder, naar Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuuronderwijs (Bio, Na/SK, Techniek etc).quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:07 schreef Gaosz het volgende:
[..]
op de Pabo is het nog erger, daar zitten de mensen die de volgende generatie aan het opleiden zijn.... dat word dus een regelrechte ramp![]()
als ik vroeger niet kon rekenen dan ging ik gewoon geen klas hoger? dat is zeker ook niet meer van onze tijd?
Juist. Hoef je ook niet elke keer voor -pak 'm beet- 14 * 19 je rekenmachine te zoekenquote:Op dinsdag 27 november 2007 10:50 schreef beeer het volgende:
[..]
Het is nou net de bedoeling van de tafels dat je simpele vermenigvuldigingen niet uitrekent maar uit je hoofd kent zodat je sneller moeilijkere sommen kunt uitrekenen.
Welnee joh, als dat er eenmaal ingestampt is blijft dat er toch wel in. Ik denk dat ik op m'n zestigste nog steeds wel aus-bei-mit-nach-seit-von-zu etc. kan opdreunen.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:56 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Ja maar als je er niets meer mee doet nadat je die sticker hebt gekregen, en je weet niet hoe je aan het antwoord komt, vergeet je het snel weer, denk ik.
Hé Khadgar!quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:56 schreef Khadgar het volgende:
[..]
Hmm, laat ik je eventjes wat uitleggen over de PABO. En laat ik dan voorop stellen dat ik mijn rekentoets wél heb gehaald (9,8). Als je je rekentoets niet haalt (en dus niet kan rekenen) mag je niet door met de opleiding. Zelfde geld voor Nederlands Spelling en Grammatica. Bij sommige opleidingen gaat dat zelfs nóg verder, naar Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuuronderwijs (Bio, Na/SK, Techniek etc).
Tevens zijn de lesmethodes op het Basisonderwijs zó ingericht dat het eigenlijk niet meer uitmaakt of de docent daadwerkelijk boven de stof staat (het helpt wel natuurlijk, en is eigenlijk wel een vereiste). Maar de 'domme' PABO miepjes eindigen toch bij de kleuters en zijn daar zielsgelukkig omdat ze dat niveau prima aankunnen. De excellerende PABO student zal de hogere klassen prima kunnen aanzetten tot leren.
LOL RLLY?!.....quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:31 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dit kreeg ik laatst in mijn mail (weetje van de dag van Cijfers.net)
----------------------- Weetje van de dag 2215 -----------------------
"Een taart wordt in 3 gelijke stukken gesneden. Hoe groot is dan de
helft van een van die stukken?"
Slechts 50 procent van alle Nederlandse eerstejaarsstudenten aan de
PABO (waar onderwijzers en onderwijzeressen worden opgeleid) wist het
juiste antwoord te geven, namelijk: 1/6.
!!!!!!!!!!
ZIEK!!
Dat is toch niet normaal? En die lui moeten dan de nieuwe jeugd leren rekenen en schrijven.
Kansloos..
als je dít nog niet weet ben je wel heel debielquote:Op dinsdag 27 november 2007 11:31 schreef STORMSEEKER het volgende:
!!!!!!!!!!
ZIEK!!
Dat is toch niet normaal? En die lui moeten dan de nieuwe jeugd leren rekenen en schrijven.
Kansloos..
quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:31 schreef STORMSEEKER het volgende:
!!!!!!!!!!
ZIEK!!
Kansloos..
Maar naar het vak Nederlands werd niet omgekeken in jouw tijd, of mag ik concluderen dat je school nooit hebt afgemaakt? Jouw hoofdlettergebruik, spelling en interpunctie houden niet over namelijk.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:07 schreef Gaosz het volgende:
...daarop reageerde mijn zus met een lakoniek lachje en vroeg
[knip]
Van 1x1 tot en met 9x9 meen ik. Onze leraar op de lagere school ging wel verder dan dat om iedereen uit te dagen. Ik meen dat het tot 20x20 ging ooit. Hij ging de klas rond met waarbij steeds een ander antwoord moest geven. Was het fout was je af en de winnaar kreeg snoepquote:Op dinsdag 27 november 2007 10:53 schreef fisc het volgende:
Tot hoehoog moet je de tafels kennen?
Dreunde ze net om ff te kijken of ik het nog kon tot en met 16 zonder problemen op en toen werdt het saai en stopte ik dus maar
ik zie niet eens in waarom ik ze hoger dan 10 zou moeten kennen, beetje hoofdrekenen & je bent er bijna even snel hoor, en ik ken zowat niemand die ze tot 20 kan.quote:Op dinsdag 27 november 2007 13:57 schreef motorbloempje het volgende:
ik geloof dat wij de tafels tot en met 10 moesten kennen ofzo
nou ja... nu ben ik geen rekenwonder, maar zelfs ik kan de tafels tot 20 wel opzeggen
Ik wil niet lullig zijn, maar je geeft zelf al antwoord op je vraag.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:44 schreef HuHu het volgende:
[..]
Ik wil niet lullig zijn, maar mensen uit 1982 zitten over het algemeen niet meer op school hè.
Sorry hoor maar wat moet je anders doen ?? je kan moeilijk de hele dag gaan voetballen....quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:23 schreef Gaosz het volgende:
nee, het heeft namelijk bij mij ook gewerkt, en bij bijna alle mensen van mijn generatie heeft het gewerkt, alleen is er nu een nintendo/playstation/WoW generatie, die totaal niet meer in de gaten worden gehouden door hun vader en moeder, en als iemand zoals ik daar dan wat van zeg tegen de vader en moeder (bijv dat hun kind zichzelf misdraagt) dan heb ik het fout en alles wat hun kind doet is goed.... toen ik vroeger langer dan 2 uur aan de computer zat moest ik buiten gaan spelen van mn moeder omdat het te lang was.... tegenwoordig als ik nog wel eens bij iemand binnen kom lopen met een kind zit het aan zon kut nintendo DS ofzo of zon kut PSP... als ik vandaag of morgen een kind krijg word het een opvoeding van de oude stempel en is er toch nog 1 goeie tussen al die rotte appels
zijn onderdeel van tafels.quote:Op dinsdag 27 november 2007 21:34 schreef SwiffMeister het volgende:
Tafeltjes![]()
Machten van 2 hebben de toekomst![]()
Ik wist de antwoorden altijd wel, alleen raakte ik in de war met waar ik was .quote:Op dinsdag 27 november 2007 23:56 schreef dikkedorus het volgende:
Ik kan de tafels ook niet opdreunen, ik moet erbij rekenen. Nooit goed geweest in dingen onthouden.
* dikkedorus is o.a. ex-MBO'er
Studie waar je studeert om als loonslaaf door het leven te gaan als onderwijzend personeel in het basisonderwijs.quote:
Mensen die voor 9 x 12 een rekenmachine pakkenquote:Op dinsdag 27 november 2007 23:03 schreef Flashwin het volgende:
rekenendaar heb je nou calculators voor.
en ow ja: hbo!
start - uitvoeren - calc [enter]quote:Op woensdag 28 november 2007 07:36 schreef JDude het volgende:
[..]
Mensen die voor 9 x 12 een rekenmachine pakken [afbeelding].
Mjah maar als je het niet kan ga je het gewoon niet opzoeken... je hoeft geen Wiskunde B1,2 te hebben voor de PABO maar de meesten die voor de PABO kiezen, hebben toch C&M met Wiskunde A1. Welke ze snel mogelijk willen laten vallen echter op het "HBO professioneel muizentrappetjes vouwen" worden ze toch geconfronteerd met "hogere basisschool wiskunde".quote:Op woensdag 28 november 2007 09:17 schreef RickoKun het volgende:
Vent, niet élke HBO opleiding heeft met rekenen te maken, met mijn opleiding hoef ik niet eens te rekenen! Maar goed, als je de tafels niet kan dan ben je goed lomp!
Maar vraag me niet (zoals op de PABO) om nog van die deelsommetjes te maken uit mijn hoofd, want dat ben ik vergeten
mensen die denken dat het een hele prestatie is dat je dat uit je hoofd kanquote:Op woensdag 28 november 2007 07:36 schreef JDude het volgende:
[..]
Mensen die voor 9 x 12 een rekenmachine pakken.
Inderdaadquote:Op woensdag 28 november 2007 09:37 schreef Flashwin het volgende:
[..]
mensen die denken dat het een hele prestatie is dat je dat uit je hoofd kan
Ik zou op dit moment ook zakken voor die toets denk ik. Voornamelijk doordat je allemaal van die basisschool-trucjes verleerd bent. Maar als je je er op voor kunt bereiden en je die trucjes weer eigen kunt maken is het wel heel vreemd dat je dan alsnog zakt hoor. En nog veel verontrustender is dat blijkbaar de helft niet eens weet dat 1/3e gedeeld door twee 1/6e is.quote:Op woensdag 28 november 2007 09:53 schreef McGilles het volgende:
Wel grappig om te zien dat iedereen hier zit te lachen om de mensen die slecht kunnen rekenen maar als ik zelf rondkijk zie ik zelden iemand die een beetje goed kan hoofdrekenen, ik ken wel genoeg mensen die denken het goed te kunnen.....
neequote:Op woensdag 28 november 2007 09:39 schreef PretKroket het volgende:
[..]
InderdaadDat is gewoon 112 toch?
ik zou toch wel elke som uit mijn hoofd kunnen, als je me maar genoeg tijd geeft, alhoewel het niet teveel cijfers moeten worden, want die vergeet ik dan (delen en vermenigvuldigen)quote:Op woensdag 28 november 2007 09:53 schreef McGilles het volgende:
Wel grappig om te zien dat iedereen hier zit te lachen om de mensen die slecht kunnen rekenen maar als ik zelf rondkijk zie ik zelden iemand die een beetje goed kan hoofdrekenen, ik ken wel genoeg mensen die denken het goed te kunnen.....
Het is altijd leuk met die dingen als 47 x 74 of 364 x 436, in ieder geval dezelfde cijfers die meerdere keren terugkomen in andere volgorden, dan word het met hoofdrekenen vaak lastig. Ook al zijn dit niet de basisschoolvoorbeelden waar TS het over had, want die zijn zo gruwelijk simpel, ik weet zeker dat ik die PABO toets in 1/4 van de tijd kan afronden die er voor staat!quote:Op woensdag 28 november 2007 15:36 schreef MouzurX het volgende:
[..]
ik zou toch wel elke som uit mijn hoofd kunnen, als je me maar genoeg tijd geeft, alhoewel het niet teveel cijfers moeten worden, want die vergeet ik dan (delen en vermenigvuldigen)
Want? Niet iedereen wil Omroeper bij de lokale dartwedstrijd worden hoorquote:Op woensdag 28 november 2007 17:02 schreef MacKniver het volgende:
Eigenlijk zou iedereen op het hoger onderwijs de tafels tot 100 uit het hoofd moeten kunnen ( met bedenk/rekentijd )
Dit is gewoon basis hoofd rekenen. Als je het niet kunt mag je pas omroeper bij de lokale dartwedstrijd worden.quote:Op woensdag 28 november 2007 18:02 schreef fathank het volgende:
[..]
Want? Niet iedereen wil Omroeper bij de lokale dartwedstrijd worden hoor.
Naja zou wel handig zijn als iedereen dat wist ....quote:Op woensdag 28 november 2007 18:23 schreef fathank het volgende:
Waarom zou ik in godsnaam bijvoorbeeld de tafel van 74 uit m'n hoofd moeten kennen. Ik kan em wel uit gaan rekenen, maar een tafel uit je hoofd kennen is dat je em gewoon zonder nadenken uit je hoofd kan opratelen..
Ik zeg ook niet dat je ze uit het hoofd zou moeten kennen. Ik zeg dat je het in ieder geval uit je hoofd moet kunnen rekenen.quote:Op woensdag 28 november 2007 18:23 schreef fathank het volgende:
Waarom zou ik in godsnaam bijvoorbeeld de tafel van 74 uit m'n hoofd moeten kennen. Ik kan em wel uit gaan rekenen, maar een tafel uit je hoofd kennen is dat je em gewoon zonder nadenken uit je hoofd kan opratelen..
Jawel. Denk aan Geneeskunde of technische studies. Of het volgen van een studie na je reeds afgeronde studie. Overigens is HBO gewoon pauper, dus kijk hier niet van op.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:44 schreef HuHu het volgende:
[..]
Ik wil niet lullig zijn, maar mensen uit 1982 zitten over het algemeen niet meer op school/uni hè.
quote:Op woensdag 28 november 2007 22:20 schreef Rutgerr het volgende:
[..]
Jawel. Denk aan Geneeskunde of technische studies. Of het volgen van een studie na je reeds afgeronde studie. Overigens is HBO gewoon pauper, dus kijk hier niet van op.
Buiten dat om, wie repareert hun wc als 'ie weer verstopt is, of wie plaatst hun nieuwe keuken? Juistquote:Op woensdag 28 november 2007 22:36 schreef dikkedorus het volgende:
ot: mensen die neerkijken op "lagere" opleidingen mogen gelijk worden afgevoerd. Veel mensen op het (technische) (V)MBO hebben minstens evenveel intelligentie als rechten-balletjes, en velen zouden gemakkelijk kunnen meelopen met technische universitaire opleidingen.
Niet dan? Ik wilde na m'n havo eigenlijk nog vwo gaan doen (waar je mee bent begonnen, moet je afmaken), maar ik had genoeg van de middelbare school. Ik ben aan de veel te simpele opdrachten en college's eigenlijk per week nooit meer dan 10/15 uur kwijtquote:
Wat een simpele retoriek.quote:Op woensdag 28 november 2007 22:52 schreef Snad het volgende:
[..]
Buiten dat om, wie repareert hun wc als 'ie weer verstopt is, of wie plaatst hun nieuwe keuken? Juistmensen met lagere opleidingen.
Die zijn dus (net zo) hard(er) nodig.
Bij tafels moet je ook niet vermingvuldigen, maar optellen, steeds 74 erbij, werkt tien keer sneller dan moeilijk gaan splitsen en dan weer optellen.quote:Op woensdag 28 november 2007 18:23 schreef fathank het volgende:
Zoiets moet je niet weten, dat moet je inzien. Als je iets alleen weet kun je je kennis alleen op bekende situaties toepassen.quote:Op woensdag 28 november 2007 10:03 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
En nog veel verontrustender is dat blijkbaar de helft niet eens weet dat 1/3e gedeeld door twee 1/6e is.
Waarom doen die mensen dan geen technische universitaire opleidingen? Ik kijk niet neer op mensen die goed hun best doen op wat voor zinvolle opleiding dan ook maar er is toch echt een groot verschil tussen academisch niveau en de lagere opleidingen.quote:Op woensdag 28 november 2007 22:36 schreef dikkedorus het volgende:
ot: mensen die neerkijken op "lagere" opleidingen mogen gelijk worden afgevoerd. Veel mensen op het (technische) (V)MBO hebben minstens evenveel intelligentie als rechten-balletjes, en velen zouden gemakkelijk kunnen meelopen met technische universitaire opleidingen.
Jij hebt blijkbaar niet goed opgelet bij Nederlands. Bij het meervoud van een woord dat eindigt op een 'e', maar klinkt als een 'euh'-klank zoals college of horloge, schrijf je de s eraan vast.quote:Op woensdag 28 november 2007 23:08 schreef Rutgerr het volgende:
[..]
Niet dan? Ik wilde na m'n havo eigenlijk nog vwo gaan doen (waar je mee bent begonnen, moet je afmaken), maar ik had genoeg van de middelbare school. Ik ben aan de veel te simpele opdrachten en college's eigenlijk per week nooit meer dan 10/15 uur kwijt
quote:Op donderdag 29 november 2007 00:20 schreef paradoXical het volgende:
Ik zie het nut van tafels overigens nog steeds niet in.
Och, die fout maak ik wel vaker inderdaad.quote:Op donderdag 29 november 2007 00:09 schreef LegerNeger het volgende:
[..]
Jij hebt blijkbaar niet goed opgelet bij Nederlands. Bij het meervoud van een woord dat eindigt op een 'e', maar klinkt als een 'euh'-klank zoals college of horloge, schrijf je de s eraan vast.
niet best. Dyscalculie is een stuk erger dan dyslexie, omdat dat deels nog wel te ondervangen is afhankelijk van hoe erg je dat hebt uiteraard.quote:Op woensdag 28 november 2007 23:34 schreef Florian_ het volgende:
ik heb echt dyscalculie, ik kan echt voor geen meter rekenen, tafels tot 10 lukt wel though
quote:Op donderdag 29 november 2007 00:26 schreef SpecialK het volgende:
afbeelding ]
En deze snapte ik ook niet echt maar google kwam er mee aanzetten dus het zal wel goed zijn.
Een eigen truukje?quote:Op donderdag 29 november 2007 00:20 schreef paradoXical het volgende:
Tafels kun je toch ook snel berekenen, ik doe het al die jaren al met een eigen truukje. Echt een stompzinnige bezigheid was dat op de basisschool. Misschien ook wel de reden dat ik altijd naar buiten of op de klok keek.
14*16 bv
(10*16) + (4*16)
32*75
(3*750) + (2*75)
Ik zie het nut van tafels overigens nog steeds niet in. Enkel bij een quiz op TV gebruik je ze soms. Voor de rest maak ik dankbaar gebruik van excel.
We mochten nooit zo klakkeloos van die 32 * 75 en dan wat hij doet meteen 3 * 750... wij moesten dan netjes 75 * 10 en dat dan * 3 .... zo iets dus =(75*10)*3quote:Op donderdag 29 november 2007 07:38 schreef McGilles het volgende:
[..]
Een eigen truukje?![]()
![]()
![]()
Jij hebt dus het rekenen uitgevonden? Dit heeft niks te maken met een truukje, dit zijn gewoon rekenregels. Net als bijvoorbeeld: 37 x 43 = 40^2 - 3^2
Tafels zijn wel degelijk makkelijk en je gebruikt ze practisch dagelijks, ik in ieder geval wel.
Je zus is doorgestroomd van het MBO naar het HBO?quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:07 schreef Gaosz het volgende:
Afgelopen week is mijn zus ingestroomd in zo'n hbo studie.
Mag dat niet?quote:Op donderdag 29 november 2007 11:51 schreef floris.exe het volgende:
Je zus is doorgestroomd van het MBO naar het HBO?
Dat mag hoor, er is geen wet die het tegenhoudt, maar of het wenselijk is... een beetje een vorm van arbeidsmarktvervuiling.quote:
Wat een onzin. Iemand die een HBO-diploma behaalt is klaar voor de arbeidsmarkt die met dat diploma binnen handbereik komt te liggen. Wat zijn/haar voorgeschiedenis is doet niet echt ter zake.quote:Op donderdag 29 november 2007 11:55 schreef floris.exe het volgende:
Dat mag hoor, er is geen wet die het tegenhoudt, maar of het wenselijk is... een beetje een vorm van arbeidsmarktvervuiling.
Natuurlijk wel, dat heeft te maken met mentaliteit, iemands leercurve enzovoort. Bovendien krijgen MBO-instromers ook altijd allerlei vrijstellingen, waardoor hun HBO-opleiding relatief eenvoudiger wordt terwijl ze wel hetzelfde papiertje krijgen.quote:Op donderdag 29 november 2007 12:10 schreef JDude het volgende:
[..]
Wat een onzin. Iemand die een HBO-diploma behaalt is klaar voor de arbeidsmarkt die met dat diploma binnen handbereik komt te liggen. Wat zijn/haar voorgeschiedenis is doet niet echt ter zake.
Vrijstellingen werden -op mijn opleiding althans- alleen gegeven voor enkele eerstejaarsvakken waarvan verondersteld mocht worden dat de kennis al was opgedaan. Overigens stond het geheel vrij deze vakken alsnog te volgen. Voor dezelfde vakken kreeg ik, met VWO-diploma, overigens ook vrijstelling.quote:Op donderdag 29 november 2007 12:15 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, dat heeft te maken met mentaliteit, iemands leercurve enzovoort. Bovendien krijgen MBO-instromers ook altijd allerlei vrijstellingen, waardoor hun HBO-opleiding relatief eenvoudiger wordt terwijl ze wel hetzelfde papiertje krijgen.
Welja zeg, stel je voor dat mensen omhoog willen klimmen op de ladder! Dat moeten we niet hebben natuurlijk, dubbeltjes moeten dubbeltjes blijven...quote:Op donderdag 29 november 2007 11:55 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Dat mag hoor, er is geen wet die het tegenhoudt, maar of het wenselijk is... een beetje een vorm van arbeidsmarktvervuiling.
En waar heb jij het over?quote:Op donderdag 29 november 2007 07:38 schreef McGilles het volgende:
[..]
Een eigen truukje?![]()
![]()
![]()
Jij hebt dus het rekenen uitgevonden? Dit heeft niks te maken met een truukje, dit zijn gewoon rekenregels. Net als bijvoorbeeld: 37 x 43 = 40^2 - 3^2
Tafels zijn wel degelijk makkelijk en je gebruikt ze practisch dagelijks, ik in ieder geval wel. En jij vind tafels nutteloos en stompzinnig, maar toch gebruik je ze zelf gewoon in je eigen berekening, maar dat heb je zelf niet eens door denk ik![]()
quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:38 schreef HuHu het volgende:
[..]
Je riep me? Ow... en ik ben geen vrouw hè, zie de [ afbeelding ].
Maar vrouwen zijn gemiddeld genomen , dat moet iedereen gewoon weten.
37x10 = 370quote:Op donderdag 29 november 2007 19:58 schreef Sjibble het volgende:
Jij hebt dus het rekenen uitgevonden? Dit heeft niks te maken met een truukje, dit zijn gewoon rekenregels. Net als bijvoorbeeld: 37 x 43
1451?
uitgerekend in 27 sec, uit mn kop
oops, 1421, ff nagerekendik deed 7x3 verkeerd, doordat ik al die getallen in mn kop probeerde te houden
tijdje niet gerekend op zulke sommen, sorry
Bewijst dit dat ik slimmer ben als de gemiddelde HBO'er? Wel zeer triest in dat geval...
kut, foutquote:Op donderdag 29 november 2007 20:19 schreef MouzurX het volgende:
[..]
37x10 = 370
370x4= 1480
37x3= 111
1480+111= 1591 ....
quote:Op donderdag 29 november 2007 19:58 schreef Sjibble het volgende:
Jij hebt dus het rekenen uitgevonden? Dit heeft niks te maken met een truukje, dit zijn gewoon rekenregels. Net als bijvoorbeeld: 37 x 43
1451?
oops, 1421, ff nagerekendik deed 7x3 verkeerd, doordat ik al die getallen in mn kop probeerde te houden
Bewijst dit dat ik slimmer ben als de gemiddelde HBO'er? Wel zeer triest in dat geval...
De ondergang van het onderwijs idd.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:40 schreef Gaosz het volgende:
en nog een ding, ik heb laatst met een HBO leraar gepraat en toen hadden we het over leren.... hij ziet vaak dat een hele klas een onvoldoende haalt met toetsen en proefwerken/tentamens/examens..... toen dat was gebeurd heeft de school die toets aangepast (makkelijker) en toen had iedereen in die klas in ene een voldoende, dit hebben ze gedaan om de school een goed slagingspercentage te geven... Toen die leraar (die ik ken) opheldering vroeg aan de school omdat dit simpelweg niet kon, kreeg hij als antwoord: "dit is productief lesgeven" .....
dit is maar een van de voorbeelden die veel keren per dag voorkomen overal in nederland om alle gemiddelden van alle scholen te verdoezelen.
Ik vind zelf dit makkelijker als ik moet hoofdrekenen:quote:Op donderdag 29 november 2007 20:19 schreef MouzurX het volgende:
[..]
37x10 = 370
370x4= 1480
37x3= 111
1480+111= 1591 ....
Waarom niet gewoon 30x43 + 7x43?quote:Op donderdag 29 november 2007 20:35 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik vind zelf dit makkelijker als ik moet hoofdrekenen:
37x43 =
7 x 3 = 21
3 x 3 + 7 x 4 = 9 + 28 = 37
3 x 4 = 12
dat maakt
1
2+3=5
7+2=9
1
=1591
(meer stappen en het lijkt vreemd maar is wel simpeler met tellen vanwege de vele eenvoudigere tussenstappen)
Beschrijving (gejat van een site):
-Laatste 2 cijfers vermenigvuldigen
-Kruisende cijfers vermenigvuldigen en op tellen
-Eerste 2 cijfers vermenigvuldigen
-Getallen in elkaar voegen
ik heb op de basisschool dit geleerdquote:Op donderdag 29 november 2007 21:13 schreef wdn het volgende:
De methode die ik postte is makkelijker op papier te schrijven.
43
37
-----
301
129
------
1591
is meer werk dan:
43
37
-----
1591
3x7 levert de 1
2 onthouden + 4x7+3x3 levert de 9
3 onthouden + 4x3 levert de 15
Ooit geleerd van een leraar en het is sneller en leuker dan de 'oude' versie.
108 sukkelquote:Op woensdag 28 november 2007 09:39 schreef PretKroket het volgende:
[..]
InderdaadDat is gewoon 112 toch?
7x43 is best moeilijk .. doe dan maar 40x37 + 3x37 wat ik net deedquote:Op donderdag 29 november 2007 21:07 schreef MacKniver het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon 30x43 + 7x43?
ONZIN. Echt volstrekte onzin. Tafels zijn voor iedereen van belang. Het begint al met zoiets simpels als boodschappen doen: 23 chocoladeletters van 50 ct per stuk. Bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 29 november 2007 21:24 schreef Rutgerr het volgende:
Ga nutteloos doen ofzo, de tafels zijn alleen van belang voor Pabo-scholieren. En als ze dat niet halen, compenseren ze het wel met klei knutselen.
flessen ingeleverd krijgenquote:Op donderdag 29 november 2007 21:29 schreef wdn het volgende:
[..]
ONZIN. Echt volstrekte onzin. Tafels zijn voor iedereen van belang. Het begint al met zoiets simpels als boodschappen doen: 23 chocoladeletters van 50 ct per stuk. Bijvoorbeeld.
Volgens mij was dat een sarcastische post van PretKroketquote:
Geef me maar 11 euro dan mag je de rest houdenquote:Op donderdag 29 november 2007 21:31 schreef MouzurX het volgende:
[..]
flessen ingeleverd krijgen
40 x 0,25 ..(wist dus iemand niet. .zelfs niet na minuten lang nadenken)
Nouja met halven (en dus 50c) moet je echt een behoorlijke retard zijn wil je dat niet weten. Is toch nog een andere categorie dan tafelsquote:Op donderdag 29 november 2007 21:29 schreef wdn het volgende:
[..]
ONZIN. Echt volstrekte onzin. Tafels zijn voor iedereen van belang. Het begint al met zoiets simpels als boodschappen doen: 23 chocoladeletters van 50 ct per stuk. Bijvoorbeeld.
Dat is wel erg uiteraard. De tafels behoren tot je algemene kennis opgedaan tijdens de basisschool, maar kan er niet wakker van liggen dat die Pabosukkels non-stop herkansen. Dit enkel vanwege het feit dat ik toch geen kind op deze kut wereld (kut land eigenlijk) wil zetten. Daarvoor ben ik te materialistisch denk ik. Het lijkt me een verschrikking om je kind toe te moeten vertrouwen aan paupers die nog net kunnen kleien.quote:Op donderdag 29 november 2007 21:31 schreef MouzurX het volgende:
[..]
flessen ingeleverd krijgen
40 x 0,25 ..(wist dus iemand niet. .zelfs niet na minuten lang nadenken)
En als ik dan zeg dat het 10 euro is en vraag hoeveel 50 x 0,25 is weten ze (2 van die lompe kinders) het nog niet.quote:Op donderdag 29 november 2007 21:33 schreef wdn het volgende:
[..]
Volgens mij was dat een sarcastische post van PretKroket
[..]
Geef me maar 11 euro dan mag je de rest houden
Ja nou chocoladeletters kosten normaal geen 50 ct maar 69 ct of 79 ct of 89 ctquote:Op donderdag 29 november 2007 21:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nouja met halven (en dus 50c) moet je echt een behoorlijke retard zijn wil je dat niet weten. Is toch nog een andere categorie dan tafels
50*0.25 = 5*2.5 = 12.5quote:Op donderdag 29 november 2007 21:37 schreef MouzurX het volgende:
[..]
En als ik dan zeg dat het 10 euro is en vraag hoeveel 50 x 0,25 is weten ze (2 van die lompe kinders) het nog niet.
Nee bier moet je altijd delen!quote:Op donderdag 29 november 2007 21:40 schreef Rutgerr het volgende:
40 vaasjes x ¤0.90 = 36 euro. Ik kan wel rekenen
of de helft van 0,25 x 100quote:Op donderdag 29 november 2007 21:41 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
50*0.25 = 5*2.5 = 12.5
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
Bier vermenigvuldigen is ook prima hoorquote:Op donderdag 29 november 2007 21:43 schreef wdn het volgende:
[..]
Nee bier moet je altijd delen!36 euro en 90 ct per vaasje = 40 vaasjes
Verdeelbier! Met zijn 10-en 12 bier bestellen en de 2 overige worden verdeeld over de 10 glazenquote:Op donderdag 29 november 2007 21:54 schreef Rutgerr het volgende:
[..]
Bier vermenigvuldigen is ook prima hoorMaargoed de daadwerkelijke discussie lijkt hier wel ten einde.
Ja, zal wel. ''Vrijdagochtend een college, maar daar doe ik niet aan mee. Want dan lig ik nog te slapen op de bril van de wc.''quote:Op donderdag 29 november 2007 21:56 schreef wdn het volgende:
[..]
Verdeelbier! Met zijn 10-en 12 bier bestellen en de 2 overige worden verdeeld over de 10 glazen
Tijdens een treinreis wel eens gehoord: "Is {getal} deelbaar door 3?"
(weet niet meer welk getal het was) Dat zijn ook van die dingen die je zondermeer hoort te weten hoe je dit zelf kunt bedenken
Je snapt het echt niet he....quote:Op donderdag 29 november 2007 18:47 schreef paradoXical het volgende:
[..]
En waar heb jij het over?
Het topic gaat over tafels stampen. Wie zegt dat ik bovenstaand truukje niet zelf heb bedacht toen ik jong was? Zo geniaal hoef je er niet voor te zijn. Tafels werken overigens met vaste regels, ik pas geen vaste regels toe in het hoofdrekenen, en daarmee maak ik geen gebruik van tafels.
Mijn stelling is dat tafels stampen op de kleuterschool een stompzinne bezigheid is, en daar blijf ik bij. Ga nu maar verder met je werk als cassiere![]()
Welk topic? Waar heb je het over?quote:Goed dat je het topic op tweakers ook hebt gespot.
Bewijst ten eerste dat je zal zakken voor de PABO toets als je hem zal doen, want rekenen kan je niet.quote:Op donderdag 29 november 2007 19:58 schreef Sjibble het volgende:
1451?
en waarom niet? Als je het traject mavo - mbo - hbo kan je best nog op school zitten. niet iedereen wil trouwens een carriere starten op zijn 21stequote:Op dinsdag 27 november 2007 10:44 schreef HuHu het volgende:
[..]
Ik wil niet lullig zijn, maar mensen uit 1982 zitten over het algemeen niet meer op school hè.
Ik ben uit 1982 en ben ook nog bezig met een studie, zal ook nog wel 2 jaartjes duren totdat ik klaar ben.quote:Op vrijdag 30 november 2007 07:56 schreef donald_dick het volgende:
[..]
en waarom niet? Als je het traject mavo - mbo - hbo kan je best nog op school zitten. niet iedereen wil trouwens een carriere starten op zijn 21ste
ik doe hem ook niet in minder dan 10 seconden uit mijn hoofd, en ik moet zeggen dat ik wel véél verder sta qua opleiding dan PABO hoor, dergelijke producten (zijn geen sommen) moet je niet uit je hoofd kunnen. Sowieso reken je eens je in het hoger zit bijna niets meer "met het hoofd" uit, daarvoor is de rekenmachine uitgevonden.quote:Op vrijdag 30 november 2007 07:40 schreef McGilles het volgende:
[..]
Bewijst ten eerste dat je zal zakken voor de PABO toets als je hem zal doen, want rekenen kan je niet.
Ten tweede is 27 seconden veel te langzaam, deze som doe ik denk ik misschien net 2 seconden over uit m'n hoofd.
Desalniettemin blijft hoofdrekenen altijd handig, dag in dag uit en bij vele studies / banen.quote:Op vrijdag 30 november 2007 08:46 schreef Athmozz het volgende:
[..]
ik doe hem ook niet in minder dan 10 seconden uit mijn hoofd, en ik moet zeggen dat ik wel véél verder sta qua opleiding dan PABO hoor, dergelijke producten (zijn geen sommen) moet je niet uit je hoofd kunnen. Sowieso reken je eens je in het hoger zit bijna niets meer "met het hoofd" uit, daarvoor is de rekenmachine uitgevonden.
Poos terug heb ik een topic geopend in BNW over dit onderwerp.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:07 schreef Gaosz het volgende:
Afgelopen week is mijn zus ingestroomd in zo'n hbo studie. Afijn, bij de eerste les die ze kreeg, werd de vraag gesteld of ze wel de tafels kon.........................
daarop reageerde mijn zus met een lakoniek lachje en vroeg aan de leraar of de andere kinderen dat nog niet konden dan? daarop zei de leraar dat als zij de tafels wel kon dat ze dan een van de 3 personen in die klas was die de tafels kon:O:O:O like WTF op HBO en je kan niet rekenen?
Maar gelukkig hebben we Lambiekje, redder in nood, die het ons in haarfijne ende simpele taal uitlegt (door ons gebrek aan onderwijs snappen wij natuurlijk alleen die simpele retoriek). Vertel eens, waar kan je die pilletjes halen die jij tot je neemtquote:Op vrijdag 30 november 2007 09:18 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Poos terug heb ik een topic geopend in BNW over dit onderwerp.
Lees dit artikel maar
Dat het onderwijs erbarmelijk is daad is wel duidelijk. Maar ik ben er uit dat het opgelegd wordt door overheden, tenminste in Amerika zijn er tekenen dat het serieus onkunde wordt gehanteerd. Moet je dit boek maar eens lezen.
We worden zo opgegeleid dat we als slaaf voor het systeem kunnen werken. Elke vorm van creativiteit wordt gedwarsboomt. (uitzonderingen daar gelaten).
twee en twee is vier, vier en vier is acht, acht en acht is zestien, zestien en zestien is twee-en-dertig...quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:09 schreef Koploperkopper het volgende:
Mijn truc was vroeger het 'zingende, zeurderige' deuntje waarmee je op de basisschool het opdreunde onthouden, zo wist ik de antwoorden zonder te rekenen.
Het verbaast me dus niets. Het werd er ingestampt.
was het niet 1x1 = 1quote:Op vrijdag 30 november 2007 13:46 schreef Burdie het volgende:
[..]
twee en twee is vier, vier en vier is acht, acht en acht is zestien, zestien en zestien is twee-en-dertig...
Ik weet ze ook nog allemaal. Stampen, stampen, stampen...
dat is wel heel weinig tijd hoor ....quote:Op vrijdag 30 november 2007 07:40 schreef McGilles het volgende:
[..]
Bewijst ten eerste dat je zal zakken voor de PABO toets als je hem zal doen, want rekenen kan je niet.
Ten tweede is 27 seconden veel te langzaam, deze som doe ik denk ik misschien net 2 seconden over uit m'n hoofd.
zo scheid men het koren van het kaf...quote:Op vrijdag 30 november 2007 15:47 schreef MouzurX het volgende:
[..]
dat is wel heel weinig tijd hoor ....
40*40 - 3*3.. = 37 * 43 = 1591quote:Op vrijdag 30 november 2007 15:47 schreef MouzurX het volgende:
dat is wel heel weinig tijd hoor ....
Heh zo heb ik het echt nog nooit geleerd.. hoe kom je dan bij die 3x3?quote:Op vrijdag 30 november 2007 16:11 schreef krullentje het volgende:
[..]
40*40 - 3*3.. = 37 * 43 = 1591
ik mag hopen dat iedereen dat iedereen dat in 2 seconden kan
quote:Op vrijdag 30 november 2007 15:53 schreef immortalsean het volgende:
zo scheidt men het koren van het kaf...
Het verschil van die 2 getallen ten opzichte van het middelste getal (40).quote:Op vrijdag 30 november 2007 16:16 schreef MouzurX het volgende:
Heh zo heb ik het echt nog nooit geleerd.. hoe kom je dan bij die 3x3?
(snap de theorie erachter niet...)
en wanneer die 2 getallen(3x3) verschillen ? zoals 3x4 .. dan moet je 41x42 doen ofzo .. wat is de regel daarbij dan?quote:Op vrijdag 30 november 2007 16:25 schreef krullentje het volgende:
[..]
Het verschil van die 2 getallen ten opzichte van het middelste getal (40).
44*38 = 41*41 - 3*3 = 1672
45*37 = 41*41 - 4*4 = 1665
Zeiden ze bij mij in de eerste les wiskunde op het HBO, is gewoon een handigheidje
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |