quote:Superleague Formula’s simple race format will incorporate a Saturday qualification and two Sunday races – the main focal points in a packed programme. For each round, the clubs will do battle for a weekend purse of more than 1 million euros in prize money, and points will be awarded (and prize money allocated) on a scale from first to last (1-20).
Each race team / football club will accumulate points, and the Superleague Formula Champions will be the Team with most points at the end of the season.
Saturday: Free testing and qualifying
Sunday: Two races (one with reverse grids)
One-hour race format. Simple and practical regulations in place to enhance the contest. One million Euros prize money, per race weekend
Homepage Superleague Formula.quote:Superleague Formula doet ook circuit Zolder aan
22 november 2007 15:45
Goed nieuws voor liefhebbers die uitkijken naar de start van de nieuwe autoracecompetitie Superleague Formula. De bolides doen volgend jaar namelijk ook het Belgische circuit Zolder aan, vanaf Eindhoven niet al te ver rijden. De eerste jaargang van Superleague Formula zal bestaan uit zes raceweekeinden.
Start in Engeland
De organisatie maakte vijf van de zes circuits bekend, waaronder dus dat van Zolder. Het circuit ligt ongeveer een uur rijden ten zuiden van Eindhoven. De eerste races van de Superleague Formule, eind augustus 2008, worden gehouden op Donington in Engeland. Ook de vermaarde banen van de Nürburgring, Estoril en Jerez worden aangedaan. Het zesde weekeinde zal worden gehouden in Italië, maar de baan is nog onbekend.
Twintig teams
Alle bolides die meedoen in deze nieuwe klasse hebben een V12 motor en beschikken over 750 PK. Negen van de twintig mogelijke deelnemers zijn al bekend. Europese en wereldwijde clubs hebben nu naam verbonden aan de teams, die rijden in wagens met de clubkleuren van de ploegen. PSV, AC Milan, FC Porto, Olympiakos, Borussia Dortmund, Anderlecht, FC Basel, Galatasaray en Flamengo zijn al aan boord. De organisatie (gevestigd in Spanje) laat weten nog in onderhandeling te zijn met clubs uit Engeland, Spanje, Duitsland, Italië, Zweden, Rusland, Argentinië, Mexico, Brazilië, China, Zuid-Korea en de Verenigde Staten om de starting grid compleet te maken.
De racekalender:
30/31 augustus Donington, Engeland
20/21 september Nürburgring, Duitsland
4/5 oktober Zolder, België
18/19 oktober Italië, circuit nog onbekend
1/2 november Estoril, Portugal
22/23 november Jerez, Spanje
quote:Doornbos naar AC Milan
MILAAN - Autocoureur Robert Doornbos rijdt komend seizoen voor AC Milan in de nieuwe raceklasse Superleague Formula. De Rotterdammer, met een verleden in de Formule 1 en de Champ Car, tekende een contract bij het Italiaanse Scuderia Playteam en bestuurt vanaf augustus een bolide die in de zwartrode kleuren van de voetbalclub is geverfd.
De Superleague Formula is een nieuw, mondiaal kampioenschap dat voetbal en autoracen met elkaar moet verbinden. Landskampioen PSV doet ook mee.
Doornbos reageerde verheugd op zijn nieuwe uitdaging: ,,Ik ben altijd al een enorme fan geweest van AC Milan. Mijn tante was indertijd fysiotherapeute bij het team met de Nederlandse sterren Van Basten, Rijkaard en Gullit. Op school kon ik mijn vriendjes trots de laatste clubstickers laten zien.’’
De Superleague Formula zal zes races omvatten. De coureurs strijden elke race om een prijzenpot van 1 miljoen euro. (ANP)
quote:PSV-bolide in actie op spectaculair race-evenement
02 juni 2008 12:30
De PSV-bolide die deze zomer gaat rijden in de nieuwe raceklasse Superleague Formula is komend weekeinde volop te bewonderen in het centrum van Eindhoven. Als onderdeel van het publiekspektakel Pole Position is de wagen vrijdagavond van dichtbij te zien en zal hij zondag scheurend door de straten te spotten zijn!
Vrijdagavond Parc Fermé
Het weekeinde begint goed met het Parc Fermé op de Markt in het centrum van Eindhoven. Daar zijn enkele spectaculaire voertuigen van dichtbij te bewonderen, die zondag zullen deelnemen aan het demonstratieprogramma. De aanwezige wagens, van 17.00 tot 20.00 uur, zijn een DAF 55 rally, DAF YA126 legertruck, Carver Europe, Donkervoort, Corvette C6R circuitwagen van Mike Hezemans, safetycar Mercedes CLK DTM, McLaren en natuurlijk ook de PSV Superleague Formula-wagen.
City Dynamiek Eindhoven
Pole Position is een evenement dat geheel in het teken staat van ‘automotive’ in de breedste zin van het woord. Organisator City Dynamiek Eindhoven wil hiermee het grote publiek inzicht geven in de historie en toekomst van de industrie, met name in de regio Eindhoven. Autopleinen, demonstraties en enorm veel andere activiteiten, die allemaal leuk zijn voor jong en oud. Vanwege de grote drukte die verwacht wordt, wordt bezoekers door de organisatie aangeraden om zoveel mogelijk met de fiets en openbaar vervoer te komen.
Shows op zaterdag (12.00-17.00 uur)
Vijf pleinen in de binnenstad van Eindhoven zijn het podium voor shows van historische (Duits, Frans en Engels) en hedendaagse auto’s uit binnen- en buitenland. Op het, voor deze gelegenheid genoemde, Plein voor de Toekomst kunnen duurzame en innovatieve voertuigen worden bekeken. Vanaf het stadhuisplein tot aan de Piazza vormen zij tezamen een keur aan smaakmakers voor de zeer dynamische zondag!
Demonstratieparcours op zondag (10.30-17.30 uur)
Het doorlopende programma begint met een DAF defilé (voertuigen deels uit het DAF museum afkomstig) en een demonstratie van historische DAF rally en racevoertuigen. Zoals de London/Sydney DAF 55 met de originele rijder Peter Hissink uit 1968, alsook twee DAF Formule 3-wagens die worden gereden door de originele rijders Gijs van Lennep en Mike Beckwith. Vervolgens vullen zo’n honderd historische en hedendaagse sportwagens het volledig afgesloten en beveiligde parcours, opgevolgd door een keur aan Nederlandse en internationale automerken. Merken als Spyker, Donkervoort, Bugatti, Ferrari Enzo en McLaren SLR worden aan de bezoekers op dynamische manier gepresenteerd. Na het optreden van de Eindhovense coureurs Mike Hezemans en Peter Kox wordt de dag afgesloten met de echte Formule racewagens uit diverse klassen, waaronder de Benetton Formule 1 wagen van Michael Schumacher en de Superleague Formula wagen van PSV.
Het is dat ik dit weekend al andere plannen heb, anders was ik hoogstwaarschijnlijk zondag wel naar Eindhoven gekomen.quote:
quote:Warm hart voor PSV
Door GERARD DEN ELT
BORNEM - Hij is Belg, maar heeft net als zijn landgenoten Erik Gerets, Gilles de Bilde en Luc Nilis een warm hart voor PSV, in zijn ogen de meest Vlaamse club van Nederland.
,,Alle renstallen in de Superleague mochten bij de verdeling van de clubs hun voorkeuren opgeven en natuurlijk heb ik PSV bovenaan mijn lijstje gezet,’’ zegt voormalig doelman Wim Coekelbergs, die namens zijn renstal Azerti de komende zes raceweekeinden de auto’s van PSV en Al Ain onder zijn hoede neemt. De rood-witte bolide, die deze week drie dagen wordt uitgeprobeerd op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona, moet gaan voor het kampioenschap.
Op 30 augustus start de nieuwe klasse op het Engelse Donington Park. ,,Ik geloof in dit kampioenschap en in de kansen van PSV,’’ zegt hij in zijn werkplaats in Bornem, onder de rook van Antwerpen.
Coekelbergs laat geen misverstand bestaan over zijn missie. Hij troont zijn bezoek in de ruim bemeten werkplaats mee naar een tafel, waar veren in alle soorten en maten gereed liggen voor gebruik. ,,Veel is standaard op zo’n Superleague Formula-auto, maar de veren zijn bijvoorbeeld vrij. Dan moet je de grootst mogelijke variatie in voorraad hebben. Dat is autosport: óf je doet het goed, óf je doet het niet. Een compromis bestaat niet als je succes wilt hebben.’’
Het chassis van Elan/Panoz en de V12-motor van de Britse motorenfabrikant Menard worden in deze garage met zorg geprepareerd voor het eerste seizoen van de Superleague Formula.
Coekelbergs, die in de jeugd van KHO Merchtem (een satellietclub van Anderlecht waar ook de één jaar oudere Gilles de Bilde speelde) bekend stond als een talentvolle doelman, heeft veel vertrouwen in het nieuwe kampioenschap. De vrijage tussen voetbal en autoracen zal volgens hem vrucht dragen.
,,De echte voetbalfans hebben ook belangstelling voor het racen en mogelijk nog één of twee dingen, die je misschien beter niet kunt opschrijven,’’ zegt hij. ,,Als er een auto in hún clubkleuren rond rijdt, zijn ze hopelijk automatisch geïnteresseerd.’’
Vandaar dat hij op de groei heeft gekocht. Een fabriekshal naast de Saab-importeur in Bornem wordt ingericht voor de komende jaren, waarin de Superleague Formula zich volgens hem gaat ontwikkelen tot een kampioenschap waarin racefans en voetbalsupporters zullen gaan geloven. ,,Neem nu de race op het circuit van Zolder. Daar zullen de supporters van PSV, Anderlecht en Borussia Dortmund toch naar toestromen? En wat te denken van de Turken en Italianen in de mijnstreek van België, die massaal hun aanhankelijkheid aan Galatasaray of AC Milan zullen komen betuigen. Echt, ik moet me ernstig vergissen als dit geen hit gaat worden,’’ zegt de 37-jarige ondernemer, die behalve als voetballer ook als coureur aan de weg timmerde.
Hij reed onder meer met Racing for Belgium diverse kampioenschappen, zoals de GT-wagens en de Europese Renault Mégane Trophy. De Vlaming schetst een moeilijke sportloopbaan, waarin hij doorlopend moest kiezen tussen voetbal, racen en een zakelijke carrière. Het voetbal werd ondanks drie pogingen op hoog niveau uiteindelijk niets. ,,Ik slaagde nooit voor de grote test,’’ zegt hij nu.
Het racen ging niet slecht, met nationale en internationale successen. In de zakenwereld ging het goed en heeft hij belangen in de software- en telecomsector.
Maar de autosport bleef lonken. Vandaar zijn betrokkenheid bij Azerti Race Automotive. Hij zocht met succes aansluiting bij de Superleague Formula en werd in een vroeg stadium betrokken bij de plannen. Ook het Belgische team Astromega, dat de auto’s voor Anderlecht en Flamengo Brasil prepareert, stapte vroeg in.
Dat hij zelf geen enkele ervaring heeft met Formule-auto’s, vormt volgens hem niet noodzakelijk een probleem. ,,Kan je iets zelf niet, laat je je door anderen helpen,’’ zegt hij. ,,Autosport blijft bovenal een hechte teamsport.’’ De Vlaming heeft professionals aangetrokken om het team zo goed mogelijk voor de dag te brengen. Zijn team heeft samen zo’n 30 jaar Formule 1 ervaring bij elkaar, onder meer voor Stewart-Ford, Jaguar, Renault F1 en Red Bull F1.
Coekelbergs betreurt slechts één ding. De populairste club van de wereld doet niet mee aan de nieuwe serie: Manchester United. ,,Maar de andere clubs zijn groot en sterk genoeg om deze serie te laten slagen,’’ zo gelooft Coekelbergs.
Is er al een kalender bekend eigenlijk?quote:Doornbos en Buurman testen verder in Superleague
06 augustus 2008
Robert Doornbos en Yelmer Buurman beginnen vandaag (woensdag) aan hun tweede testsessie in de Superleague Formula, de nieuwe raceklasse voor voetbalclubs. Doornbos komt weer in actie met de AC Milan-auto van Scuderia Playteam, waarmee hij komend seizoen ook zal racen. Buurman kruipt weer achter het stuur van een PSV-bolide. Hij is nog niet zeker van een racerol.
Doornbos kijkt uit naar de tweede test: "Het is niet eenvoudig om harder te gaan dan de rest, aangezien iedereen in deze klasse met hetzelfde materiaal rijdt. Iedereen heeft dezelfde versnellingsbak, dezelfde motor en dezelfde banden. Dat zal deze serie ook zo spectaculair maken." Over de eerste test zei hij nog: "De auto voelde goed aan. We hadden een paar kleine problemen, maar nadat deze waren opgelost, konden we een paar goede ronden rijden. Het geluid van de V12-motoren was ook indrukwekkend. Ik weet zeker dat de fans hier dol op zullen zijn."
Naast Doornbos en Buurman rijden deze week ook Enrico Toccacelo (AS Roma), Borja Garcia (Sevilla), Andi Zuber (Al Ain), Max Wissel (FC Basel), Jason Tahinci and Alessandro Pier Guidi (Galatasaray) en Davide Rigon (Beijing Guoan). De test op Vallelunga duurt tot en met vrijdag. Eind augustus zijn de eerste races, in Engeland.
bronquote:Kalender
De complete Superleague Formula-kalendar: Donington Park (30-31 augustus); Nürburgring (20-21 september); Zolder (4-5 oktober); Estoril (18-19 oktober); Vallelunga (1-2 november) en Jerez (22-23 november).
Heb je straks rellen op de baan..quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:52 schreef Schunckelstar het volgende:
ik vind het eigenlijk geen strak plan om voetbalsupporters aan autosport te koppelen
Dat was ook mijn eerste gedachtequote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:52 schreef Schunckelstar het volgende:
ik vind het eigenlijk geen strak plan om voetbalsupporters aan autosport te koppelen
Wat een lollige grap om ADO erbij te betrekkenquote:Op woensdag 6 augustus 2008 19:56 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Dat was ook mijn eerste gedachteMaarja, zolang ADO nog nie mee doet.. Ik geef het het voordeel van de twijfel.
Ja, maar de meeste groepen steken niet het honk van Ajax in de fik of nemen de rookpaal van het perron de trein mee in omdat er gezegd is dat ze alleen rond die paal mochten roken.. Ik kom zelf ook uit Den Haag, dus dat speelde ook mee in mijn voorbeeldquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 11:57 schreef Patrick24031976 het volgende:
Wat een lollige grap om ADO erbij te betrekken![]()
....................niet alle supporters van ADO zijn uit op rellen of onenigheid! Het is bij elke club wel zo dat er een kleine groep is die het voor het merendeel verpest!
quote:Yelmer Buurman coureur van PSV in Superleague Formula
16 augustus 2008 12:45
PSV MEDIA - Yelmer Buurman gaat PSV vertegenwoordigen in de eind deze maand te starten racecompetitie Superleague Formula. De De 21-jarige coureur uit Ubbergen kruipt in de cockpit van de PSV-bolide, die wordt gerund door renstal Azerti uit België. Vandaag wordt Yelmer gepresenteerd op de persdag en bij de PSV FANdag.
Komend seizoen
Op de persconferentie van algemeen directeur Jan Reker (om 12.45 uur begonnen) wordt Yelmer Buurman gepresenteerd aan de pers. Later vanmiddag zal hij ook aan het grote publiek worden voorgesteld tijdens de PSV FANdag, waar hij op het veld een in een shirt van PSV te zien zal zijn. Twee weken geleden maakte Buurman voor het eerst kennis met de auto, toen hij op het circuit van Barcelona in de PSV-bolide plaatsnam. Buurman gaat een contract tekenen voor in ieder geval het komende seizoen, met opties om langer door te gaan. “Ik heb er in elk geval heel veel zin in en in vind het erg leuk dat ik PSV mag vertegenwoordigen in de racewereld.
Donington
Buurman reed tot voor kort in de GP2 Series (Asia Series en Main Series) waarin hij onder meer twee podiumplaatsen veroverde. Nu zet hij zijn loopbaan dus voort in de Superleague Formula, die volgende maand van start gaat op het Engelse circuit van Donington. “Ik ben superblij”, aldus Yelmer vanochtend in het Philips Stadion. Hij maakte er kennis met de directie en ging ook alvast een kijkje nemen bij de PSV-bolide, die op het buitenterrein gepresenteerd wordt aan het publiek van de PSV FANdag. De overeenkomst met Buurman is gisteren rondgekomen, vandaag kan de 21-jarige rijder zich dus al meteen onderdompelen in de sfeer van zijn nieuwe opdrachtgever.
Nummer 5
“Ik kijk er enorm naar uit. Eerst gaan we nog drie dagen testen op Donington, over twee weken begint de competitie. Alles is nieuwe: de organisatie, de klasse; maar we verwachten dat we goed gaan scoren. Onze ambitie is om op het podium te komen”, zei Buurman, die vanmiddag ook een shirt met nummer 5 krijgt. Dat is officieel natuurlijk voor Mike Zonneveld, maar omdat PSV in de Superleague Formula ook met nummer 5 rondrijdt heeft Buurman voor deze gelegenheid het shirt met zijn naam erop. “Ik vind het een hele eer en kijk uit naar de start.”
quote:Raceklasse nog geen voltreffer
De glimlach en de woede waren slechts één garagebox van elkaar verwijderd. In de sleutelplaats van het team van PSV toonde coureur Yelmer Buurman zich tevreden na twee bevredigende races op Donington Park, waardoor hij de Eindhovense club als een echte Europese topclub naar de hogere regionen van de ranglijst bracht.
De 21-jarige Gelderse coureur werd gisterochtend in de eerste race vierde. In de tweede race - in de stromende regen - boekte hij een achtste positie. PSV staat daardoor op een keurige zesde plaats op de ranglijst van zeventien deelnemende clubs, dichtbij de toppositie van het sterk debuterende Chinese raceteam FC Beijing GuAon.
Bovendien reed Buurman op een doorwaadbare racebaan in de tweede wedstrijd een indrukwekkende, snelste raceronde, een seconde sneller dan zijn eerstvolgende concurrent. Jammer genoeg had Buurman pech (een uitje op het natte gras en een reclamebord onder zijn voorvleugel) bij zijn inhaalrace uit het achterveld, waardoor hij met een achtste positie (gestart van P14) genoegen moest nemen.
Een deur verder, in de garage van Scuderia Playteam Sarafree, stond het gezicht van Robert Doornbos op storm, al wist hij zijn teleurstelling goed en professioneel te verbergen. Amper één ronde had zijn race in de Superleague Formula geduurd, toen zijn motor explodeerde en hij de bolide van ‘zijn’ AC Milan noodgedwongen in het gras moest parkeren.
De benzine stroomde in zijn kuipstoel, de marshals hadden geen brandblussers voorhanden, de motor vloog kortstondig in brand. Toen de hulpdiensten ook nog de kabel van de tractor bevestigden aan de ophanging en daarmee de voortrein van de Panoz-bolide kapot trokken, was voor de Rotterdammer even de boot aan.
De stoom kwam niet alleen uit zijn bolide, maar ook uit zijn oren. Vooraf was hij als meest gereputeerde coureur in het meest prestigieuze raceteam van de Rossoneri tot grote favoriet gebombardeerd. ,,Dit wordt ’m niet,’’ zei hij terneergeslagen na zijn mislukte eerste race. De motorbrand was zo heftig dat reparatie voor aanvang van de de tweede race, amper twee uur later, volstrekt onhaalbaar bleek. ,,Ik neem maar een vliegtuig eerder naar huis,’’ zei hij gelaten, waarna hij zich naar de douche spoedde om de benzine van zijn lichaam te spoelen. ,,Mark Webber heeft ook een keer in de benzine gezeten en heeft er littekens aan overgehouden.’’
De ervaringen van Buurman en Doornbos pasten goed in het gemengde beeld dat na het eerste raceweekeinde van de Superleague Formula kan worden geschetst.
Het goede nieuws is dat er op het eerste gezicht een nieuwe, aantrekkelijke raceserie is gevestigd. Met bolides uitgerust met V12-motoren, die de trommelvliezen behoorlijk op de proef stellen, is een professionele raceklasse opgestaan. Bovendien is het intrigerend hoe zeer clubnamen zo veel sterker werken dan landenteams, zoals in de A1GP. Het raceteam van Liverpool dat in gevecht is met de auto van PSV, dat werpt toch zijn schaduw vooruit naar de poulewedstrijden in de Champions League.
De eerste voetbalfans meldden zich gisteren ook al op de tribunes, zoals een handjevol Schotten dat de blauwe bolide van Glasgow Rangers kwam aanvuren. Of de Braziliaanse vlag aan de hekken, ter ondersteuning van de teams van Flamengo en Corinthians.
Geen wonder dat het gezicht van marketingdirecteur Marcel van den Bunder van PSV straalde. ,,Het kan echt wat gaan worden,’’ zei hij na afloop glunderend. De Eindhovense club denkt vooral aan inkomsten uit televisierechten en de verkoop van fanartikelen. PSV heeft zich voor vijf jaar aan de Superleague Formula verbonden, exclusief voor Nederland.
Initiatiefnemer Robin Webb sprak zaterdag nog de hoop uit dat Ajax of Feyenoord zich zullen aansluiten bij de raceliga, maar volgens PSV is dat uitgesloten. ,,Dat zou alleen kunnen met onze toestemming,’’ aldus Van den Bunder. PSV zegt bovendien te hebben gezocht naar een coureur die past bij de club: een jonge rijder die wordt opgeleid om vervolgens een stap omhoog te maken, naar de GP2 of naar de Formule 1. ,,Net als PSV dat doet.’’
De coureurs gaven zaterdag en zondag al blijk van een kruisbestuiving met het voetbal. Niet in raceoverall (uitgezonderd Yelmer Buurman), maar in voetbalshirts stonden de coureurs de tientallen, uit de hele wereld overgevlogen journalisten te woord.
Er valt echter ook nogal wat af te dingen op de noviteit. De voorbereidingstijd voor de zes raceweekeinden in het najaar was duidelijk tekort. De amper geteste bolides konden vanwege de enorme hitteontwikkeling geen staande start maken. Veel autos vielen uit met panne, geen blijk van betrouwbaarheid.
De voorspelde talrijke inhaalacties kwamen er niet, ondanks de aanwezigheid van een boostknop, die volgens Buurman niet goed werkte. De spiegeltjes van de bolides opzij bleken nauwelijks te blijven zitten, het toerental moest worden teruggeschroefd om motorschade te voorkomen. De waslijst met minpuntjes is lang. Zo moesten de race van een uur worden teruggebracht naar 39 minuten plus een ronde, omdat de tankinhoud van 140 liter niet afdoende is voor een vol uur racen.
Initiatiefnemer Robin Webb vroeg de media vooraf niet te snel te oordelen over de Superleague Formula, dat in het eerste jaar van zijn bestaan in zes raceweekeinden eigenlijk alleen oefenpotjes speelt. Webb stelde zich kwetsbaar op en vroeg alle belangstellenden gerust met suggesties voor verbeteringen te komen. Zo bezien is de Superleague Formula na het eerste raceweekeinde bepaald nog geen voltreffer.
quote:De benzine stroomde in zijn kuipstoel, de marshals hadden geen brandblussers voorhanden, de motor vloog kortstondig in brand. Toen de hulpdiensten ook nog de kabel van de tractor bevestigden aan de ophanging en daarmee de voortrein van de Panoz-bolide kapot trokken, was voor de Rotterdammer even de boot aan.
quote:De benzine stroomde in zijn kuipstoel, de marshals hadden geen brandblussers voorhanden, de motor vloog kortstondig in brand. Toen de hulpdiensten ook nog de kabel van de tractor bevestigden aan de ophanging en daarmee de voortrein van de Panoz-bolide kapot trokken, was voor de Rotterdammer even de boot aan.
quote:Op maandag 22 september 2008 17:17 schreef Atreidez het volgende:
Topdag voor Nederlandse autosportliefhebbers
Als je negeert dat de auto's voetbalclubs representeren valt het best mee, en is het vergelijkbaar met een A1GP.quote:Op woensdag 24 september 2008 08:03 schreef The_Hives het volgende:
[..]
Op de één of andere manier kan ik deze klasse voor mezelf niet serieus nemen
Ben benieuwd of het volgend jaar nog terugkeert. Het aantal toeschouwers leek inderdaad veel te weinig om rendabel te zijn. Het is al een vrij dure sport volgens mij....quote:Op woensdag 24 september 2008 10:18 schreef Atreidez het volgende:
Idd, zolang ze niet gaan autovoetballen kan mij t weinig schelen.. Het zag er trouwens uit alsof t op een dinsdagochtend verreden werd, zo leeg was t op t circuit
Als er 60 of 70.000 toeschouwers zijn op een circuit waar er 200.000 kunnen zijn ziet het er al snel leeg uit. Ik denk echter dat het totale aantal wel meevalt en rendabel is.quote:Op woensdag 24 september 2008 10:18 schreef Atreidez het volgende:
Idd, zolang ze niet gaan autovoetballen kan mij t weinig schelen.. Het zag er trouwens uit alsof t op een dinsdagochtend verreden werd, zo leeg was t op t circuit
jij hebt zondag DTM gekekenquote:Op woensdag 24 september 2008 14:11 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Als er 60 of 70.000 toeschouwers zijn op een circuit waar er 200.000 kunnen zijn ziet het er al snel leeg uit. Ik denk echter dat het totale aantal wel meevalt en rendabel is.
Ben naar de GP in Turkije geweest en heb toen wel een paar foto's gedumptquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:01 schreef Sally het volgende:
FOK!sport zoekt auto- en motorsportgangers
Als in op het forum? Of in de mailbox van FOK!sport?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:14 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ben naar de GP in Turkije geweest en heb toen wel een paar foto's gedumpt
Nee, ik ook. En ik heb ze van heel dichtbij gezienquote:Op zondag 21 september 2008 21:13 schreef nils7 het volgende:
Ik vind de auto's er wel mooi uitzien... of ben ik de enige?
Ik wel na er te zijn geweestquote:Op woensdag 24 september 2008 08:03 schreef The_Hives het volgende:
[..]
Op de één of andere manier kan ik deze klasse voor mezelf niet serieus nemen
Forum nou ja met een linkje naar me website (staan ze inmiddels niet meer op dus je hoeft niet te zoeken).quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:22 schreef Sally het volgende:
[..]
Als in op het forum? Of in de mailbox van FOK!sport?
Nou nee, dat hoeft ook weer niet hoorquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:53 schreef nils7 het volgende:
[..]
Forum nou ja met een linkje naar me website (staan ze inmiddels niet meer op dus je hoeft niet te zoeken).
Kan ze wel naar je sturen maar dat doe ik over twee weken want dan ben ik weer in NL want in Turkije is het uploaden niet te doen
Volgens tv Limburg (Belgie)quote:Op woensdag 24 september 2008 14:11 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Als er 60 of 70.000 toeschouwers zijn op een circuit waar er 200.000 kunnen zijn ziet het er al snel leeg uit. Ik denk echter dat het totale aantal wel meevalt en rendabel is.
Een schamele 5000 toeschouwers. Daar kunnen ze de benzine nog niet eens mee betalen, laat staan het prijzengeld van EUR 1 miljoen wat aan het eind van de race verdeeld is.quote:Anderlecht nam het vanmiddag op tegen ondermeer op tegen Liverpool en PSV Eindhoven. Niet in het voetbal deze keer maar wel in de Superleague Formula, dat is het nieuwe racekampioenschap voor voetbalclubs. Zo'n 5000 toeschouwers zakten af naar het circuit Zolder om het spektakel van dichtbij mee te maken. Onder hen ook enkele bekende voetballers zoals Lucas Biglia van Anderelcht en Stijn Wuytens, de Limburgse middenvelder van PSV Eindhoven.
Nou scheelt het natuurlijk dat de A1GP op Zandvoort reed, dus komen er bakken minder Nederlanders naar Zolder (waaronder ik). Ook was het bijprogramma zeer mager, alleen Euroboss. Weliswaar een hele leuke klasse, maar het is maar één klasse...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:40 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Volgens tv Limburg (Belgie)
[..]
Een schamele 5000 toeschouwers. Daar kunnen ze de benzine nog niet eens mee betalen, laat staan het prijzengeld van EUR 1 miljoen wat aan het eind van de race verdeeld is.
Crap, ik wist dat ik wat was vergeten vandaag.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:57 schreef sanger het volgende:
Nu bezig, de kwali op Estoril![]()
Live timing en beelden op de site
quote:In de Superleague Formula, de raceklasse waarbij de teams vernoemd zijn naar voetbalclubs over de hele wereld, heeft Yelmer Buurman blijkbaar een goede indruk achtergelaten. PSV Eindhoven heeft laten weten graag met de coureur uit Ubbergen verder te willen.
quote:Door GERARD DEN ELT
JEREZ DE LA FRONTERA - Een beter slot van het eerste seizoen had de Superleague Formula zich afgelopen zondag niet kunnen wensen. Een kleine 25.000 toeschouwers in voetbaluitdossing op de tribunes, opwindende races op een warme nazomerdag, een kampioen uit China en ereplaatsen voor PSV en AC Milan. Kortom, de serie lijkt aan te slaan.
De avond tevoren had initiatiefnemer Alex Andreu geen geheim gemaakt van zijn grote zorgen over de toekomst van de raceklasse. Hij voorziet dat 2009 'een problematisch seizoen' zal worden. Zijn geesteskind, een raceklasse geadopteerd door wereldberoemde voetbalclubs, heeft zonder meer te lijden onder de economische malaise. Bij de start van de raceklasse in augustus op het circuit van Donington zag de toekomst er nog hoopvol uit, nu regeert de angst voor de recessie. Dat ook de Formule 1 moet bezuinigen, is volgens Andreu een teken aan de wand. ,,En Formule 1 bestaat al 58 jaar. Wij hebben amper zes raceweekeinden achter de rug. Voor ons is het veel moeilijker ons bestaansrecht in deze crisis te bewijzen.''
Daarom gaat het mes in de uitgaven. Er komen minder races dan voorzien (zes tot acht). De expansie buiten Europa blijft waarschijnlijk beperkt tot races in Abu Dhabi en het racegekke Brazilië, dat al uitkijkt naar de confrontatie tussen Flamengo en Corinthians.
Andreu heeft ook goed nieuws voor Nederland: hij onderhandelt met de circuits in Assen en Zandvoort. Niet voor niets nodigde hij Transavia uit naar Jerez te komen. Wellicht wil de luchtvaartmaatschappij straks de tickets voor coureurs en monteurs wel bekostigen.
Het doel is duidelijk: laten zien dat de Superleague ook hier volle tribunes kan trekken; geen uitzondering in ons land gezien de drukbezochte raceweekeinden rond DTM, WTCC en A1GP. ,,Ook wij willen in Nederland 70.000 mensen op de tribunes brengen,'' zegt Andreu.
Hij heeft voor komend seizoen contacten met achttien circuits, die moeten vechten om een plaatsje. ,,Dit jaar hebben we alle kosten betaald op de circuits, journalisten ingevlogen en het publiek gratis toegelaten,'' zegt de Spanjaard, een echte marketingman die de grote sponsors aantrok voor de Olympische Spelen van Barcelona. ,,Nu weet iedereen wie en wat we zijn en moeten de circuits zelf ook investeren.''
Om de aantrekkelijkheid van de raceklasse te vergroten wil Andreu aan het rijtje clubs een paar nieuwe toevoegen. Zo moet er een Franse club worden toegevoegd, waarbij de namen van Olympique Lyon en Olympique Marseille worden genoemd. Ook een derde Spaanse club flirt met de Superleague, net als een Russische (Spartak Moskou of Zenit St. Petersburg). En natuurlijk Manchester United, de club met de grootste aanhang ter wereld.
quote:Op donderdag 4 december 2008 13:45 schreef rubbereend het volgende:
komt Zandvoort dan niet in de knoop met hun herrie dagen?
quote:Uitbreiding lawaaidagen Circuit Zandvoort
* Nieuws
* ANP, Haarlems Dagblad
* donderdag 9 oktober 2008
* Thema's:
* Geluid
Het circuit op Zandvoort mag vanaf 2010 twaalf dagen per jaar meer lawaai maken dan wettelijk is toegestaan. Dat heeft de Noord-Hollandse gedeputeerde Ton Hooijmaijers vrijdag bekendgemaakt. Momenteel heeft Zandvoort vijf ‘herriedagen’. Volgens Hooijmaijers stuurt het kabinet uiterlijk maandag een brief naar de Tweede Kamer met het verzoek de wettelijke geluidsregels voor zowel het circuit in Zandvoort als dat in Assen aan te passen. De wet kan dan in 2010 zijn gewijzigd, waardoor er meer prominente races in Zandvoort kunnen worden gehouden. De afgelopen twee jaren moest bijvoorbeeld de Masters of Formule 3 naar het Belgische Zolder worden verplaatst.
Bloemendaal en de Milieufederatie procedeerden tegen de uitbreiding in 2003 en 2006 bij de Raad van State. Deze oordeelde dat de vijf dagen met vrijstelling per jaar tot onaanvaardbare overlast leidt. Op de overige dagen van het jaar wordt op het circuit ook gereden, maar dan met minder herrie. Milieufederatie Noord-Holland wil alleen praten over uitbreiding als het circuit wordt omzoomd door een goed geluidsscherm.
ik geloof dat ze sommige evenementen zo kunnen plannen dat ze maar voor 2 herrie dagen tellenquote:Op donderdag 4 december 2008 20:31 schreef TargaFlorio het volgende:
Zandvoort heeft al A1GP dus ik vind SF weinig toevoegen. Men kan dan beter proberen FIA GT naar Zandvoort te halen. LMS zou ook geweldig zijn maar daar is het circuit denk ik niet toereikend voor. Overigens zal Masters of F3 dan ook wel terugkeren.
DTM : 3 dagen
A1GP : 3 dagen
Masters of F3 : 3 dagen
? : 3 dagen
Indien ze meer geluidsdagen krijgen is dat inderdaad een doel.quote:Op zaterdag 18 april 2009 23:08 schreef Atreidez het volgende:
Willen ze de WTCC niet weer naar Zandvoort halen?
Als het goed is vanaf 2010 12 dagen toch? Zou heel mooi zijn, want bijvoorbeeld WTCC zou een mooie aanvulling zijn ja!quote:Op zondag 19 april 2009 11:06 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Indien ze meer geluidsdagen krijgen is dat inderdaad een doel.
Hmm, zou die ene Nederlander die wordt genoemd Paul Meijer zijn?quote:Op woensdag 6 mei 2009 23:06 schreef Jappioooo het volgende:
Yelmer Buurman lijkt nog niet zeker van zijn plek bij PSV:
http://www.ed.nl/sport/49(...)-PSVauto-onzeker.ece
Zijn het drie kandidaten naast Buurman of met Buurman?quote:Op donderdag 7 mei 2009 08:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Hmm, zou die ene Nederlander die wordt genoemd Paul Meijer zijn?
Maar Meijer is via Coronel wel in de kringen rondom de eigenaar van het team. Zo kwam hij vorig seizoen in de Al Ain auto.quote:Op donderdag 7 mei 2009 10:39 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zijn het drie kandidaten naast Buurman of met Buurman?
Maar ik denk niet dat het Paul Meijer is omdat het grootste probleem van hem sponsorgeld is sinds het bedrijf van ziijn vader (Habo Dacosta) failliet ging. Daarom rijdt hij (ondanks zijn talent) niet zoveel wedstrijden.
Hij was wisselvallig. Het ene weekend won hij, het andere reed hij kansloos achteraan. Kwam ook gedeeltelijk doordat ze problemen hebben gehad met het gaspedaal of iets in die richting.quote:Op donderdag 7 mei 2009 18:53 schreef dndiek het volgende:
Ik ben wel benieuwd wie namens PSV mee gaat doen... Volgens mij deed Yelmer het niet slecht vorig jaar
Muermansquote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:05 schreef sanger het volgende:
En de nieuwe PSV coureur is:.....................................
Dominick Muerman
Zonde voor Yelmer die het vorig seizoen toch heel goed heeft gedaan imo.
money, money, money....quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:47 schreef sanger het volgende:
Die had ik zeker niet verwacht. Paul Meijer of Yelmer Buurman waren voor mij toch wel DE kandidaten.
Daar lijtk het wel op indd. Het team achter PSV is nu niet bepaald de meest kapitaalkrachtige.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | 2 Sporting Clube de Portugal Zakspeed Pedro Petiz 3 AC Milan Azerti Giorgio Pantano 4 Galatasaray Ultimate Duncan Tappy 5 PSV Azerti Dominick Muermans 6 Al-Ain FC Ultimate Esteban Guerrieri 7 Flamengo Delta / ADR Enrique Bernoldi 8 Anderlecht Zakspeed Yelmer Buurman 9 Olympiacos GU Racing Davide Rigon 10 FC Basel GU Racing Max Wissel 14 Corinthians Alan Docking Racing Antonio Pizzonia 15 Atlético Madrid Alan Docking Racing Ho-Pin Tung 16 FC Porto Hitech Tristan Gommendy 17 Glasgow Rangers Alan Docking Racing John Martin 19 Tottenham Hotspur Alan Docking Racing Craig Dolby 21 Liverpool FC Hitech Adrián Vallés 22 AS Roma Azerti Jonathan Kennard 24 FC Midtylland Hitech Kasper Andersen 69 Olympique Lyonnais Epsilon Nelson Panciatici |
Zeker jammer, maar Zolder is ook maar een uurtje over de grens.quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:08 schreef kriele het volgende:
Jammer dat ze Assen of Zandvoort niet aandoen. Zo verwend is de Nederlandse autosportliefhebber niet. Best een puike auto, of de serie echt een succes gaat worden betwijfel ik wel.
Ze zetten er op in ja.quote:Op zondag 8 november 2009 22:46 schreef Jappioooo het volgende:
Vandaag eindelijk weer eens Nederlands succes in de Superleague Formula. Buurman en Ho-Pin Tung wonnen beiden!
Volgend jaar trouwens een race in Nederland? http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=19438
@PSM: Je mag vaker speculerenquote:Het kan snel gaan in de racerij, maar LDP en de Superleague hebben sinds enkele minuten geleden officieel een deal. De contracten zijn gesloten en over en weer goed gekeurd. Op 15/16 mei rijdt de Superleague Formula haar race op het TT-circuit van Assen, die aanvankelijk toebedeeld was voor de A1GP Powered by Ferrari. Het seizoen begint op 3/4 april op het circuit van Silverstone. Assen is de tweede race op de kalender van de voetbal gerelateerde raceserie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |