Das ook zo iets!quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 18:14 schreef XcUZ_Me het volgende:
Een collega van mij gooit alles als het langer dan 1 dag open is, weg. Broodbeleg kipfilet, houdbaar tot 8/11 en 1 dag open? Weg. Een pak Optimel drink, 1 dag open? Weg. Kan me er wel dood aan ergeren soms
Dat was vroeger bij ons op de camping ook zo. We waren altijd de hele dag buitenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 18:18 schreef DJKoster het volgende:
Wij werden in de zomer naar buiten getrapt met de woorden "vermaak je maar, alleen als het regent en je moet pissen mag je naar binnen"
Stuk voor stuk hyperchonders.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 18:29 schreef Q. het volgende:
Ik wil niet weten wat voor vreselijke volwassenen dat later moeten gaan worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NIet echt, eerder van de kleuterspeelzaal en lagere school.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 18:40 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Stuk voor stuk hyperchonders.
En nee dat was geen spelfout.
Ach ja, ik werd vroeger ook wel getroost door mijn moeke als ik weer een keer op mijn bek was gegaan tijdens het ravotten, maar voor de rest moet een kind zich potverdorie uitleven!
Oh, en weerstand krijg je niet van op je bek vallen, dat krijg je van af en toe iets teveel bacterieen naar binnen krijgen tijdens zwemmen in het plaatselijke ven.
Vandaar die 6 tenen!quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 19:08 schreef Duvel het volgende:
Wij hadden in de nieuwbouwbuurt een stuk zand dat naar benzine stonk en waar we altijd in speelden... Wanneer word ik nu ernstig ziek? N.B. Dat is dus 26 jaar geleden...
wat jij zegt!quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 18:58 schreef Evil_Jur het volgende:
Eens, net zoals ouders die hun kinderen niet eens een hond laten aaien. Of van die gekken die hun kinderen 13 keer per dag schoonraggen met alcoholdoekjes e.d.
En mijn onnatuurlijk grote lul, natuurlijk.quote:
quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 19:21 schreef Herald het volgende:
vroeger kon je je buurjongetje van 5 gewoon nog lekker in de kont pakken, als je dat tegenwoordig probeert hebben ze meteen aids
quote:Na 1978 geboren: OPHOEPELEN, DIT BEGRIJP JE NIET !
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat wij als geborenen in de
50-er/60-er/70-er jaren, nog leven?!?
Volgens de theorieën anno 2004 - 2005 zouden we toch al lang dood
moeten zijn?
Waarom?
Lezen maar!
Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.
Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.
Boven aan een trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.
Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was
moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.
Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we
gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen.
Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er
tussen zat waren ze weg,
Op de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde
je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.
Een helm hadden ze nog niet eens voor op een bromfiets, laat staan voor op een fiets.
Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.
Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood,
groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu echt niet meer.
Een kauwgom legde je 's avonds op het nachtkastje en stak je 's morgens
weer in je mond.
Op school hadden ze maar één maat bank en met zo'n heerlijk gevaarlijke
klep eraan.
Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en
ook je fiets was of te groot of te klein.
Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je
vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.
We gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de
straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren
en we hadden geen GSM mee!
Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze
mannetjesverzamelplek.
Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde
niet op te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen
volwassene met je mee.
Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch
niet dik.
We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.
Wij hadden geen Playstation, Nintendo, X-box, 64 televisiezenders,
videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of
internet.
Wij hadden vrienden!
De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat
leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op
een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel
vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.
We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier
werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon
'ongelukken’ en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.
Wij vochten en sloegen elkaar soms bont en blauw, er was geen
volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een
lieveheersbeestje op je jas knoopte.
Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen
we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat
we de rem vergeten waren.
We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie
niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met
teleurstellingen.
Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde
tijd als wij en kregen de zelfde lessen. Zij deden soms een klas nog
een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De
meester had altijd gelijk.
We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je
ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at
had je een beetje meer honger de rest van de dag.
Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!
Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje!
Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie.
Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je er uit te lullen.
Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet
verstoppen.
Wij hadden vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid.
We hebben moeten leren er mee om te gaan.
Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen
oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en
instaan voor de gevolgen.
Hoor jij ook daar bij? GEFELICITEERD! WIJ WAREN HELDEN!
Geboren na 1978? STRONTEIGENWIJS EN TOCH DOORLEZEN HE?
NU WEET JIJ, ZACHT WATTENKIND, OOK WEER EENS WAT HELDEN ZIJN !
Laugh Out Loud!quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 19:21 schreef Herald het volgende:
vroeger kon je je buurjongetje van 5 gewoon nog lekker in de kont pakken, als je dat tegenwoordig probeert hebben ze meteen aids
quote:
Ik ook, maar vond hem wel in dit topic passen en het is toch grotendeels herkenbaar.quote:
quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 18:10 schreef De_Ananas het volgende:
Godverdomme, waar gaat dat heen met dit land.
Kinderen mogen tegenwoordig geen zak meer! Ze moeten allemaal een fietshelm opZe mogen niks ongezonds meer eten
Ze mogen niet in de modder spelen
Ze mogen alleen fruit eten
Alleen light producten
Kortom, ze mogen niks meer!
Toen ik nog klein was! Ik ging hele dagen in de modder spelen, schroomde het niet op 5 jarige leeftijd om frikandellen uit gitzwart vet te etenFruit moest ik niet, das veur de knénen! Ik fietste gewoon heel stoer op mijn fiets rond en viel vaak, zonder te janken, en het heeft me goed gedaan al die keren dat ik op mijn kop viel! Daar kreeg je tenminste weerstand van.
Tegenwoordig zijn alle kinderen ziek, zwak en misselijk![]()
Ik ben nooit ziek!
Klacht: Zie TT
Eens met TS. Behalve met de fietshelm. Na 3x je schedel breken bouw je echt geen weerstand tegen je hoofd breken op
Voor de rest is het ronduit triest. Alles en iedereen moet steriel zijn.
Idd, nog zeiknat achter de oortjes...quote:
ik zeg alleen dat het herkenbaar is, leeftijd zegt niks over levenservaring, ik kan mij niet vergelijken met leeftijdsgenoten.....quote:
nog wat anders te melden?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 20:42 schreef TC03 het volgende:
17-jarigen die over levenservaring beginnen.
dat gaven je vrouwelijke leeftijdsgenoten 3 jaar geleden ook als reden waarom ze zich lieten volblaffen door jongens van 24quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 20:33 schreef MASD het volgende:
ik zeg alleen dat het herkenbaar is, leeftijd zegt niks over levenservaring, ik kan mij niet vergelijken met leeftijdsgenoten.....
Aangezien ik geen koters heb, voel ik me niet aansprakelijk... Oh wacht, ik ben ook niet van voor '78.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 21:04 schreef -0- het volgende:
Ben van 87 en idd kinderen worden soms veel te veel beshcermd tegenwoordig.
Al dat volk van voor '78 zijn trouwens ook geen helden, zij hebben de huidige jeugd zo gemaakt
whehequote:Op vrijdag 19 oktober 2007 21:06 schreef Herald het volgende:
[..]
dat gaven je vrouwelijke leeftijdsgenoten 3 jaar geleden ook als reden waarom ze zich lieten volblaffen door jongens van 24
Waar HEB je het over? Jij had liever dat iedereen dood ging bij een auto-ongeluk? Wie doet hier nou interessant met z'n misplaatste nostalgische sentimenten?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 20:48 schreef DeRCT14 het volgende:
Goed topic (ben van '89). Zoals ook in die quote staat, vroeger waren er geen airbags, gordels etc en niemand gaf erom. Als je een ongeluk kreeg was je dood. Dat softe gedoe van tegenwoordig, schenk er maar genoeg aandacht aan en iedereen die vindt het wel intressant![]()
Scherpquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 21:04 schreef -0- het volgende:
Ben van 87 en idd kinderen worden soms veel te veel beshcermd tegenwoordig.
Al dat volk van voor '78 zijn trouwens ook geen helden, zij hebben de huidige jeugd zo gemaakt.
En daarnaast. In 1989 werden kinderen al met airbags om geborenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 21:33 schreef TC03 het volgende:
[..]
Waar HEB je het over? Jij had liever dat iedereen dood ging bij een auto-ongeluk? Wie doet hier nou interessant met z'n misplaatste nostalgische sentimenten?
* De_Ananas pakt nog een haffel vitamine C pillenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 21:59 schreef Maikuuul het volgende:
Mensen die ook daadwerkelijk geloven dat ze gezond bezig zijn als ze vitaminepillen etenzulks een sadness
Niks ... maar wtf hebje eraan.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 22:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat is er nou weer mis met vitaminepillen?
* Papierversnipperaar neemt vitaminepil.
Je komt uit negentiennegenentachtig man. Jij hoort nog net zo goed tot de 'jeugd van van nu'.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 21:39 schreef DeRCT14 het volgende:
Nee maar ik bedoel vroeger was het veel simpeler. Je mocht overal roken, zonder helm op de brommer, geen airbags. Die moderne knuffelmaatschappij, leven is hard... daar komen mensen opeens achter na jarenlang in de watten te zijn gelegd.
Idd, zolang je normaal eet kan je in Nederland vrijwel geen tekort aan vitamines krijgen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 22:11 schreef Maikuuul het volgende:
[..]
Niks ... maar wtf hebje eraan.
Kijk !!! een potje Davitamon voor maar 20 euroen wat hebje eraan ?
Niks
Ik ben van '80 maar voor mij is dit zeker wel herkenbaar. Wellicht speelt mee dat mijn ouders voor mij al twee kinderen hadden en geen nut zagen in het aanpassen van de beproefde opvoedmethoden.quote:
quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:29 schreef MinderMutsig het volgende:
je poten tussen de spaken krijgen als je niet op zat te letten bij je moeder achterop de fiets![]()
Wat een cynisch stuk zeg! Alsof dat ineens plotsklaps veranderd is. Ik zat in de jaren '90 op de basisschool, en herken ook een heleboel terug.quote:
Jij werd gehaald en gebracht op de fiets? Wij mochten niet eens op de fiets naar school, dat was alleen voor kinderen die ver van school woonden, de rest kon gewoon lopen. En mijn moeder ging heus niet mee, dat kleine stukje kon je ook wel alleen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 00:19 schreef Isdatzo het volgende:
ook zoiets.. moet je voor de grap eens langs een basisschool rijden, man wat een chaos is het daar met al die auot's.. ik werd gewoon met de FIETS gehaald. en toen ik oud genoeg was ging ik ook met de FIETS naar school. regende het? nou dan doe je toch een regenpak aan?
Same here.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:00 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Jij werd gehaald en gebracht op de fiets? Wij mochten niet eens op de fiets naar school, dat was alleen voor kinderen die ver van school woonden, de rest kon gewoon lopen. En mijn moeder ging heus niet mee, dat kleine stukje kon je ook wel alleen.![]()
pokemon heeft ook een stuk van mijn leven afgenomenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:37 schreef GlazenKaak het volgende:
Ik ben van '89maar ik herken me er wel in. Ben opgegroeid in de stad en had dus nooit veel speelruimte, maar op straat, de sporthal en in de kleine speeltuintjes kon ik uren spelen
![]()
Volgens mij was ik nooit thuis. Tot m'n elfde, toen begon Dragonball Z en toen kreeg de tv de overhand![]()
Ik ben blij dat ik niet beschermend ben opgevoed. Een vriendin van mij mocht op haar tiende nog niet eens naar de overkant van de straat lopen.
Ghehehe, ergens vaag staat er daar mij nog iets van bij.. Mijn broertje die met blote voeten achterop de fiets zat en zijn poten ertussen kreeg, iets met veel bloedquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:29 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
je poten tussen de spaken krijgen als je niet op zat te letten bij je moeder achterop de fiets![]()
Echt waar?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:31 schreef boskameel het volgende:
Ik wordt soms ook nog wel eens raar aangekeken als ik uit de kraan drink.
quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 19:05 schreef Dennehy het volgende:
Alle kinderen hebben tegenwoordig ook opeens Dyslexie, daar kan ik me ook aan ergeren.
Da's wel vrij grappig ja.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 20:42 schreef TC03 het volgende:
17-jarigen die over levenservaring beginnen.
Je gaat er niet dood aan, maar drie dagen buikkramp en diaree is ook niet alles.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 00:19 schreef Isdatzo het volgende:
*eens met topic
al dat gezeik over of eten nog wel goed is.
(...)
sowieso, en dan eet je een keer iets wat bedorven is.. ga je niet dood aan.. je tegenwoordig wel.. watjes zijn niks meer gewend en stappen meteen in de auto(!) naar de dokter.
Wat mij nog meer stoort zijn die gevallen die dyslexie vervolgens als reden geven dat ze niet kunnen spellen, tot en met de d's en de t's aan toe. Dat is geen dyslexie, dat is gewoon geen Nederlands kunnen schrijven. En daar is vast nog wel een hoop aan te doen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 02:06 schreef Diemietuhriej het volgende:
Ja! Ik kan me daar ook zo aan ergeren..
"Ja ik heb een aangepaste normering, ik heb dyslexie"
"Ja ik heb meer tijd nodig, ik heb dyslexie"
Als je moeite hebt met lezen ofzo, ja kut voor je dan.. Doe je best maar.. Er zullen ook best erge gevallen tussenzitten die het echt nodig hebben, maar ik heb het idee dat 75% het gewoon als smoes gebruikt..
ADHD is slechts een excuus voor een slechte opvoeding. Als een kind tegenwoordig vervelend doet wordt er doodleuk gezegd "Kan ie niks aan doen, hij heeft ADHD" (of iets anders wat het kutgedrag kan veroorzaken). Vroeger kreeg je gewoon een dreun voor je harses en dan zocht je het zelf maar uit, dan was je zo van je "ADHD" af. Maar ja, als een moeder of vader nu nog maar naar het kind durft te wijzen worden ze al aangeklaagd voor kindermishandeling.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 02:43 schreef Labrador1974 het volgende:
gek wordt ik van die zogenaamde ADHD-kinderen! Lijkt wel of er geen normale kinderen meer bestaan tegenwoordig!
Fruit is niet voor mensenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 11:05 schreef JamesBrownie het volgende:
Ik heb twee kinderen, van 5 en 6, ze zijn nooit ziek(alleen verkouden )en de laatste keer dat ik bij de dokter ben geweest is alweer 3 jaar geleden omdat de jongste een tafel op haar vinger had gekregen en het topje er bijna af was.
Verder spelen ze buiten en maken zich vies.
Ze eten gewoon wat de pot schaft en geen vitaminepilletjes, maar krijgen wel altijd fruit mee naar school.
ik wóónde ook ver van schoolquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:00 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Jij werd gehaald en gebracht op de fiets? Wij mochten niet eens op de fiets naar school, dat was alleen voor kinderen die ver van school woonden, de rest kon gewoon lopen. En mijn moeder ging heus niet mee, dat kleine stukje kon je ook wel alleen.![]()
kinderen met dyslexie nodigen uit tot in elkaar slaan. ook een of ander kut kind op het havo bij mij in de klas, die had dus dyslexie. die mocht zijn frans toets wel even apart maken, huppa, een 9 erbij. de rest van de klas kreeg, aangezien frans een schijttaal is, vanzelfsprekend een kut cijfer. walgelijk.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 19:05 schreef Dennehy het volgende:
Alle kinderen hebben tegenwoordig ook opeens Dyslexie, daar kan ik me ook aan ergeren.
Heel slim van die ouders, als de hond in kwestie namelijk niet gevaccineerd is kan je kind er wel eens blind van worden.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 18:58 schreef Evil_Jur het volgende:
Eens, net zoals ouders die hun kinderen niet eens een hond laten aaien.
Je immuunsysteem wordt niet beïnvloed door op je hoofd vallen. En als je niet huilde als je van je fiets viel, dan viel je waarschijnlijk gewoon niet hard genoeg.quote:Ik fietste gewoon heel stoer op mijn fiets rond en viel vaak, zonder te janken, en het heeft me goed gedaan al die keren dat ik op mijn kop viel! Daar kreeg je tenminste weerstand van.
Bij ons ook. En op het schoolplein lagen rond de klimrekken altijd van die houtsnippers. Die moesten ook wegquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:00 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Unless you have an IQ higher than mine, I’m not interested in what you think."
Dr. Walter Bishop
Theoretisch wel ja. In de praktijk niet. Ongeveer één keer per jaar komt in Nederland een 'netvliesbeschadiging' door een 'worminfectie' voor, en dat hoeft niet eens door het aaien van een hond te komen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:55 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Heel slim van die ouders, als de hond in kwestie namelijk niet gevaccineerd is kan je kind er wel eens blind van worden.
als je de straat oversteekt kan je wel eens doodgereden wordenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:55 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Heel slim van die ouders, als de hond in kwestie namelijk niet gevaccineerd is kan je kind er wel eens blind van worden.
[..]
Blerg, dien Ananas mot ik nie, die's veur de knénen!quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 18:10 schreef De_Ananas het volgende:
Fruit moest ik niet, das veur de knénen!
Jûngske, mijn hoofd is nu beter beschermd tegen van die gezonde propagandaquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:55 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
[..]
Je immuunsysteem wordt niet beïnvloed door op je hoofd vallen. En als je niet huilde als je van je fiets viel, dan viel je waarschijnlijk gewoon niet hard genoeg.
Als ik je reacties op dit forum zo lees betwijfel ik trouwens of dat vele op je hoofd vallen je wel goed heeft gedaan.
Zo herkenbaar, en ik ben pas geboren in '89. Bij ons in de buurt werden toen ik klein was altijd 3/5 keer per zomer buitenspeeldagen voor de hele buurt georganiseerd. Allerlei brandslangen werden aangezet, waterbalonnen, super soakers enzovoort. Iedereen was ranzig maar had het leuk. Maar er was altijd 1 joch en dat mocht niet meedoen van zijn mama want dan zouden zijn kleren vies worden. Dat joch is nu vrij zwak, antisociaal enzovoort, en dat is allemaal de schuld van zijn te bezorgde moeder.quote:
Gewoon weglopen en zelf wat te eten halen of maken was geen keuze ?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 15:56 schreef xFriendx het volgende:
Als klein kind mocht ik pas weg bij de eettafel als ik mijn bord leeg had. Waren lange avonden met de spruitjes op m'n bord![]()
Ouders gezellig al tv te kijken en zat ik daar dan nog alleen met m'n spruiten. Ondertussen al 8 uur en maar volhouden. Vervolgens kreeg je ooit toch wel honger en vrat je de boel toch maar op.
Stelletje ratten die ouders van me. Maar goed, naderhand kan je het wel waarderen![]()
![]()
Mijn ouders zeiden dan: Je vreet maar wat de pot schaft(brabant).quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 16:24 schreef thedude0 het volgende:
[..]
Gewoon weglopen en zelf wat te eten halen of maken was geen keuze ?
Als kind zijnde?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 16:24 schreef thedude0 het volgende:
[..]
Niet als je een jaar of 7 bent. Misschien dat anderen op die leeftijd al dikke vrienden zijn met de lokale Chinees om de hoek, maar ik in ieder geval niet.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 16:24 schreef thedude0 het volgende:
[..]
Ik was op mijn 6e nog niet zo ver dat ik zelf naar de shoarmaboer fietste of een pan pasta op het vuur zette.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 16:24 schreef thedude0 het volgende:
[..]
Er zitten in dit topics alleen pubers te praten over 'de goede oude tijd'quote:Op zondag 21 oktober 2007 10:14 schreef yootje het volgende:
Het goede nieuws is dat degenen die in dit topic klagen de ouders van morgen zijn! Of houden de ouders zich angstvallig uit dit topic?
Er zitten in dit topics alleen pubers te praten over 'de goede oude tijd'quote:Op zondag 21 oktober 2007 10:14 schreef yootje het volgende:
Het goede nieuws is dat degenen die in dit topic klagen de ouders van morgen zijn! Of houden de ouders zich angstvallig uit dit topic?
Dat was gewoon geweldig. Modderbulten opklimmen, naar anderen gooien met modder, modder eten, door de modder crossen met je crossfiets etc.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 03:38 schreef Devrim_ het volgende:
Overigens:
Wat vind iedereen zo interessant eraan om in de modder te spelen?
Ik bedoel WTF..Je bent toch geen fucking varken
Je mist het punt volledig!!quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 03:38 schreef Devrim_ het volgende:
Overigens:
Precies!quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 04:09 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Je mist het punt volledig!!
Het is gewoon heerlijk om als kind buiten te spelen en je vreselijk vies te maken. Of dat nou door modder of door mest komt maakt niet uit. Lekker in een sloot kikkervisjes vangen, indiaantje spelen in het park, en dan zwarte strepen op je wang schilderen met modder uit de parkvijver, appels jatten uit de boomgaard en deze ongewassen en met wormgaten en al opeten, kauwgom van de straat oprapen en in je mond steken, fikkie stoken in de brandgang van een huizenrij en uiteraard flink boven de rook hangen met je gezicht, een boomhut bouwen met een zooi gevonden hout en roestige spijkers, je boterham buiten opeten en dan viel ie wel eens op de grond maar veegde je gewoon het zand eraf en at verder, een snotneus hebben en deze weglikken met je tong of afvegen aan je mouw, bramen plukken en deze ter plekke opeten en ook degenen dicht aan de grond, waar wel eens een hond overheengepiest zou kunnen hebben, en ga zo maar door!!
Tegenwoordig wordt de kinderstoel al dagelijks ontsmet met Dettol, en dienen je handen te worden gewassen met 4dubbel ontsmettende bacteriënkillers om vooral maar te voorkomen dat je per ongeluk weerstand opbouwt!! Twee keer per dag douchen is heel normaal, terwijl wij vroeger 2 keer per week douchten en verder dagelijks met washandjes in de weer waren.
En als ik dan inderdaad al die zielige kindjes zie die niet eens weten dat een zandbak is om in te spelen, maar wel weten wat voor allergie ze hebben, heb ik echt medelijden.
Als 6 jarige?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 03:35 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Wat voor mongolen kind moet je zijn als je niet eens een frietje of een eitje kan bakken
Onzin, vetzucht onder kinderen is alleen maar toegenomen met de jaren.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 02:27 schreef StefanP het volgende:
Nee, Jantje moet gezond eten hoor, geen friet!
Jantje zit na school in een kinderopvang, omdat beide ouders werken. Hij mag geluk hebben als zijn moeder er 1x per week aan toe komt om het huis schoon te maken.quote:En vanzelfsprekend wordt het huis 4x per dag schoongemaakt opdat Jantje toch vooral geen bacillen binnen krijgt.
Idioot die je bent. 'Pilletjes' voor ADHD krijg je alleen als zowel een psycholoog als een (kinder)arts ervan overtuigd zijn dat je echt een concentratiestoornis hebt. Aanstellerige ouders hebben daar geen invloed op.quote:Natuurlijk spreekt het voor zich dat Jantje straks volgens zijn ouders ADHD heeft, en allerlei pilletjes mag gaan slikken. Vroeger mocht je nog gewoon rennen en spelen en kreeg je in het uiterste geval gewoon een draai om je oren, maar nu is het 'in' om ADHD te hebben. Fucking aanstellerites.
Ooit gelet op:quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 13:04 schreef E.T. het volgende:
Even een vraagje..
hoeveel van zulke kinderen KENNEN jullie ook daadwerkelijk ipv alleen maar 'de verhalen'??
Ik zit midden in de kleine kinderen, heb in mijn omgeving meer dan genoeg kleine kinderen (lagere school leeftijd) en herken dus gewoon echt helemaal niets qua overbescherming naar kinderen toe momenteel.
Ik ken ook niet een kind dat wel zo wordt opgevoed, ik vraag me dan toch af waar dat aan ligt.
Maar je hebt aan daadwerkelijke voorbeelden uit de eerste hand wel EEN keer een moeder daadwerkelijk zo zien doen..quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 13:19 schreef LegerNeger het volgende:
[..]
Ooit gelet op:
Het aantal mensen met SPA ipv gewoon kraanwater.
Ooit opgelet hoeveel kinderen tegenwoordig nog in bomen klimmen, of überhaupt buiten zijn. Hoeveel er nog in de modder spelen ('nee dat is vies, en dan wordt Pietje ziek').
Hoeveel kinderen tegenwoordig ineens een allergie of eczeem hebben
Hoeveel kinderen ineens 'ADHD' hebben, of dyslexie.
Ik kwam een keer bij de slager, een vrouw met kind vóór me. Vraagt die slager zo aan dat kind of zij een vleesje wil. Moeder ineens: 'Nee dat mag niet, dan wordt zij te dik'.![]()
Modder is zelfs zo gaaf dat ik het vroeger zelfs at (En tulpen en eigenlijk alles wat ik in de tuin kon vinden.:) Maarja toe was ik een jaar of 2-3. Verder sliep ik veel in de hondenmand (Nu slaapt de hond bij mij als ik bij mijn ouders ben)quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 03:38 schreef Devrim_ het volgende:
Overigens:
Als de slager aan mijn dochtertje vraagt of ze 'een vleesje' wil, krijgt hij een hoek voor zijn muil. De smeerlap...quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 13:19 schreef LegerNeger het volgende:
Vraagt die slager zo aan dat kind of zij een vleesje wil. Moeder ineens: 'Nee dat mag niet, dan wordt zij te dik'.![]()
quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 03:36 schreef repeet het volgende:
Dat is nog niks, wij sprongen zo van 3 hoog uit het raam, met een beschimmelde boterham. Heerlijk!
http://www.phespirit.info/montypython/four_yorkshiremen.htmquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 03:36 schreef repeet het volgende:
Dat is nog niks, wij sprongen zo van 3 hoog uit het raam, met een beschimmelde boterham. Heerlijk!
Dankje nu weet iedereen op kantoor weer dat ik niet aan het werk benquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 14:18 schreef Herald het volgende:
[..]
http://www.phespirit.info/montypython/four_yorkshiremen.htm
Serieus?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 18:14 schreef MASD het volgende:
tegenwoordig gaan ze zelfs naar de dokter voor een schrammetje...
Een eitje bakken als 6-jarige?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 14:52 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Serieus..als jij dan al geen eitje kon bakken of evt. gewoon een broodje smeren
...
Als er iets goed is voor de weerstand is het wel vroeg de creche ingaan, dus dit verhaal slaat nergens op.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 13:46 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Modder is zelfs zo gaaf dat ik het vroeger zelfs at (En tulpen en eigenlijk alles wat ik in de tuin kon vinden.:) Maarja toe was ik een jaar of 2-3. Verder sliep ik veel in de hondenmand (Nu slaapt de hond bij mij als ik bij mijn ouders ben)
Ziek? 1-2 keer per jaar verkouden en ik blijf er misschien een keer in de twee - drie jaar voor thuis (ja ik had mijn broek volgescheten)
Kinderen tegenwoordig worden compleet verknipt, kind wordt geboren en 6 weken later gaat het al de creche in. Beide ouders die werken, kind om 18:30 ophalen, voeren en op bed stoppen en morgen weer naar de creche verschepen. Dan is het weekend en moet even de hele week worden ingehaald, geen wonder dat die kinderen compleet flippen.
Ik ben van '79, nog geen kinderen, maar ik ben van plan om toekomstige kinderen net zo op te voeden als ik ben opgevoed. Dat mietjes gedrag van tegenwoordig gaat dit land compleet kapot aan.
Tja vreemd hequote:Op dinsdag 23 oktober 2007 11:46 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Onzin, vetzucht onder kinderen is alleen maar toegenomen met de jaren.
Meeste tweeverdieners die ik ken hebben een werkster, dat is zo lekker makkelijk.quote:Jantje zit na school in een kinderopvang, omdat beide ouders werken. Hij mag geluk hebben als zijn moeder er 1x per week aan toe komt om het huis schoon te maken.
Idioot die jij bent. Nooit van de macht gehoord die farmaceutische bedrijven hebben.quote:Idioot die je bent. 'Pilletjes' voor ADHD krijg je alleen als zowel een psycholoog als een (kinder)arts ervan overtuigd zijn dat je echt een concentratiestoornis hebt. Aanstellerige ouders hebben daar geen invloed op.
Maar goed, het was aan je avatar al te zien hoe intelligent je bent.
Je kinderen door anderen laten opvoeden is NOG slechter...quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:24 schreef -0- het volgende:
[..]
Als er iets goed is voor de weerstand is het wel vroeg de creche ingaan, dus dit verhaal slaat nergens op.
In een crèche krijg je zo makkelijk herpes..quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:46 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Je kinderen door anderen laten opvoeden is NOG slechter...
als je 2 keer per dag doucht ben je ook gewoon een homo.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 04:09 schreef ElizabethR het volgende:
Tegenwoordig wordt de kinderstoel al dagelijks ontsmet met Dettol, en dienen je handen te worden gewassen met 4dubbel ontsmettende bacteriënkillers om vooral maar te voorkomen dat je per ongeluk weerstand opbouwt!! Twee keer per dag douchen is heel normaal, terwijl wij vroeger 2 keer per week douchten en verder dagelijks met washandjes in de weer waren.
Heh idd, dan eet je het maar niet. Ik ben niet diegene die zometeen honger heeftquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:56 schreef Antal het volgende:
Wat net zo erg is: Witte boterhammen als bruin brood verkopen, want ja... anders eten ze het niet..
Wat niet eten ? Dan eet je toch niet ? maar, nee.. dan krijgen ze een 'witte' boterham..
(1973)
Ik moest m'n eigen eten niet maken maar als ik een eitje wou eten gooide ik een paar eieren in een pan met boter en eten maarquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 14:58 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Een eitje bakken als 6-jarige? [afbeelding] Verantwoordelijke ouders laten kinderen van die leeftijd niet met het fornuis spelen. In wat voor derdewereldland woonde jij dat je zelf je eten moest maken als 6-jarige?
En het erge is: dat witte bruinbrood van Blue Band is nog góór ookquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:56 schreef Antal het volgende:
Wat net zo erg is: Witte boterhammen als bruin brood verkopen, want ja... anders eten ze het niet..
Jij denkt dat als je van je ouders aan tafel moet blijven zitten om je bord leeg te eten dat je gewoon even naar de keuken kunt wandelen om een uitsmijter in elkaar te gaan staan draaien?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 16:06 schreef Devrim_ het volgende:
Ik moest m'n eigen eten niet maken maar als ik een eitje wou eten gooide ik een paar eieren in een pan met boter en eten maar
Sommige kleurstoffen kunnen in bepaalde kinderen tot hyperactiviteit leiden. Hyperactiviteit is slechts een deel van ADHD (de H om precies te zijn). Door te stoppen met kleurstoffen eten verander je niks aan een eventueel aanwezige concentratiestoornis (ADD).quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
Idioot die jij bent. Nooit van de macht gehoord die farmaceutische bedrijven hebben.
Feit is wel dat veel "ADHD" kinderen heel makkelijk geholpen kunnen worden door een strak dieet. Vooral kleurstoffen hebben een verkeerde uitwerking op de kinderbreintjes. Maar dat is blijkbaar te moeilijk in onze maatschappij, dus stoppen we ze vol met Ritalin. Chillen man
Neequote:Op dinsdag 23 oktober 2007 16:31 schreef Leshy het volgende:
[..]
Jij denkt dat als je van je ouders aan tafel moet blijven zitten om je bord leeg te eten dat je gewoon even naar de keuken kunt wandelen om een uitsmijter in elkaar te gaan staan draaien?
Ah, kijk. Vroeger was het dus gewoon blijven zitten tot je je bord leeg had, en was er niks van "Ga dan maar iets anders eten". Ik kan me wel eens herinneren dat ik echt twee uur aan tafel heb gezeten omdat ik weigerde een half bord gekookte prei op te eten, maar mooi dat ik niks anders kreeg omdat ik het niet lustte.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 16:42 schreef Devrim_ het volgende:
Nee
Ik at gewoon een beetje..daarna deed ik moeilijk en moest ik maar een broodje gaan smeren of een eitje bakken
Dat slaat echt helemaal nergens op. een bord hondenschijt aan je ouders geven en zeggen, voordat je dit opgegeten hebt mag je niet van je plaats gaan. ik weet zeker dat ze het dan gewoon weggooien en zelf wel lekker voedsel gaan maken. face it, als het niet te vreten is dan is het niet te vreten.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 16:46 schreef Leshy het volgende:
[..]
Ah, kijk. Vroeger was het dus gewoon blijven zitten tot je je bord leeg had, en was er niks van "Ga dan maar iets anders eten". Ik kan me wel eens herinneren dat ik echt twee uur aan tafel heb gezeten omdat ik weigerde een half bord gekookte prei op te eten, maar mooi dat ik niks anders kreeg omdat ik het niet lustte.
(Alhoewel ik als '83er blijkbaar niet over vroeger mag praten!)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blaming-the-victimquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:21 schreef mgerben het volgende:
... en overal moeten rubber tegels liggen.
En elke speelgoedje dat ooit ter wereld een baby heeft laten huilen moet uit de handel genomen...
Het is een kenmerk van de moderne maatschappij. Ongelukken worden niet meer geaccepteerd.
Borito-aap die over een hek springt: Heel Nederland is in één klap gorilla-expert en weet iedereen te vertellen dat je een gorilla nóóit in de ogen mag kijken, want dan breekt-ie door twintig meter dik gewapend beton heen en springt-ie over muren van zevenhonderd meter hoog. Echt, als je een gorilla aankijkt is er niets meer dat hem tegenhoudt.
Vlotongeluk: Half Nederland roept Schande! en beweert dat ze zelf nóóit zo stom zouden zijn om zonder een reddingsvest en twee gediplomeerde begeleiders per deelnemer ook maar binnen tien meter afstand van een regenplas te komen.
Risico moet worden uitgebannen en overal moet een verantwoordelijke voor worden gezocht.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 16:54 schreef thedude0 het volgende:
een bord hondenschijt aan je ouders geven en zeggen, voordat je dit opgegeten hebt mag je niet van je plaats gaan.
Iets wat iemand niet lust vs. iets wat niet eetbaar is.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 16:54 schreef thedude0 het volgende:
Dat slaat echt helemaal nergens op.
ja, vroeger was zo iemand als dom gebrandmerkt, en naar de ambactsschool gegaan. Good riddance! Had-ie een kutbaantje gehad terwijl hij wel intelligent was. Dit systeem stelt hem tenminste in staat op zijn eigen nivo te presteren en een 9 te halen...quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:46 schreef thedude0 het volgende:
[..]
kinderen met dyslexie nodigen uit tot in elkaar slaan. ook een of ander kut kind op het havo bij mij in de klas, die had dus dyslexie. die mocht zijn frans toets wel even apart maken, huppa, een 9 erbij. de rest van de klas kreeg, aangezien frans een schijttaal is, vanzelfsprekend een kut cijfer. walgelijk.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:56 schreef Antal het volgende:
Wat niet eten ? Dan eet je toch niet ? maar, nee.. dan krijgen ze een 'witte' boterham..
(1973)
iets dat je niet lust is niet eetbaar, dus niet te vreten.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 17:22 schreef Leshy het volgende:
[..]
[..]
Iets wat iemand niet lust vs. iets wat niet eetbaar is.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 11:46 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Maar goed, het was aan je avatar al te zien hoe intelligent je bent.
Jij en jouw ouders zijn dus precies het schoolvoorbeeld van deze discussie.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 14:58 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Een eitje bakken als 6-jarige?Verantwoordelijke ouders laten kinderen van die leeftijd niet met het fornuis spelen. In wat voor derdewereldland woonde jij dat je zelf je eten moest maken als 6-jarige?
Ja omdat je op je zesde niet aan het gasfornuis mag zitten leer je nooit te kokenquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:31 schreef StefanP het volgende:
[..]
Jij en jouw ouders zijn dus precies het schoolvoorbeeld van deze discussie.
Meneertje de linksefriesevegegarier mocht nooit bij het fornuis komen, want dat was eng! Als gevolg kan meneertje de linksefriesevegetarier niet koken en eet hij nu de hele dag selderijstengels.
Mijn ouders lieten me rustig m'n fikken branden, want dan leerde ik het wel.
Beschermd opgevoede vegetarische clowns
De laatste keer dat ik echt ziek was is zo'n 4 jaar geleden. En hardlopen doe ik niet aan, intensieve sparringsessies bij karate hou ik echter prima vol.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:28 schreef StefanP het volgende:
Waarschijnlijk ben jij zo'n stumperdje die om de week een allergie heeft en die bleekjes en zieligjes tien keer per jaar een verkoudheid vat. En meneertje is nog vegetarier ook... hahaha. Zeg eens, kun je honderd meter hardlopen zonder neer te vallen?
Mijn voltooide medische opleiding + bijbehorend inkomen laten zien hoe ver ik het heb gebracht. Nu jij weer.quote:Mijn bankrekening, baan en diploma's laten zien hoe intelligent ik ben. En jij?
Als je het zo graag wil weten, ik was op de basisschool de enige jongen in mijn klas die wel eens achter het aanrecht stond (ook hartelijk om uitgelachen, dat was iets voor meisjes immers). Maar niet als 6-jarige.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:31 schreef StefanP het volgende:
Meneertje de linksefriesevegegarier mocht nooit bij het fornuis komen, want dat was eng! Als gevolg kan meneertje de linksefriesevegetarier niet koken en eet hij nu de hele dag selderijstengels.
Misschien zag ik jou wel fietsenquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 21:28 schreef shmoopy het volgende:
Mijn enige 'zonde' (naar het schijnt) is dat mijn kinderen een helm op moeten op de fiets, maar dat lijkt me in een auto-hysterische stad als Amsterdam geen overbodige luxe.
Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik laatst ziek was. Zeker 15 jaar geleden dus. O ja: karate vergelijken met echte cardioquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 21:14 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik echt ziek was is zo'n 4 jaar geleden. En hardlopen doe ik niet aan, intensieve sparringsessies bij karate hou ik echter prima vol.
[..]
Ach wat schattig. Een alfaatje dat op het VWO net een zesje wist te scoren voor Wiskunde A en nu na z'n gamma-studie denkt dat hij de man is. Zie fotoboek - is dat even balen...quote:Mijn voltooide medische opleiding + bijbehorend inkomen laten zien hoe ver ik het heb gebracht. Nu jij weer.
[..]
Gelukkig ben ik niet beschermd opgevoed en ben ik dus stukken fitter dan anderen.quote:Als je het zo graag wil weten, ik was op de basisschool de enige jongen in mijn klas die wel eens achter het aanrecht stond (ook hartelijk om uitgelachen, dat was iets voor meisjes immers). Maar niet als 6-jarige.
Het is letterlijk levensgevaarlijk voor een jong kind om te proberen te koken; een pan met heet water over je heen krijgen kan voor een kind al levensbedreigend zijn (reeds bij 10% lichaamsverbranding dreigt er hypovolemische shock).
Ter uwer info, geneeskunde valt onder de bètastudies en er is derhalve Wiskunde B voor vereist.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 21:40 schreef StefanP het volgende:
Ach wat schattig. Een alfaatje dat op het VWO net een zesje wist te scoren voor Wiskunde A en nu na z'n gamma-studie denkt dat hij de man is. Zie fotoboek - is dat even balen...
Daar gaat dit hele pubertopic al vanaf post 1 over hoorquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 21:42 schreef shmoopy het volgende:
Nou, dat wordt een aardig partijtje verpissen, zo te zien.
Gaan we nou allemaal heel erg ons best doen om te laten zien hoe stoer we wel niet zijn?
En mama kwam de volgende dag zeker op school om eens een hartig woordje met de juf te spreken?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 21:28 schreef shmoopy het volgende:
Wilde altijd binnen blijven en bij het geringste spatje regen meteen miepen: "Juf, het regent, en dan moet ik van mama naar binnen."
Nou, boeiend, op school is juf de baas.
Toen iedereen allang tig tv-kanalen had, en video, en Gameboy Color, en de kindertelefoon.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Daar gaat dit hele pubertopic al vanaf post 1 over hoor
Allemaal mensen die ergens halverwege de jaren 80 geboren zijn en het over het onbeschermde 'vroeger' hebben. Je weet wel... die barre jaren 90
Nee, want mama had wel door dat de juf daar niet erg ontvankelijk voor was.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:16 schreef DJKoster het volgende:
[..]
En mama kwam de volgende dag zeker op school om eens een hartig woordje met de juf te spreken?
Nou ja, mijn ouders liepen toch wel iets achter in de jaren '90quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:18 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Toen iedereen allang tig tv-kanalen had, en video, en Gameboy Color, en de kindertelefoon.
Jah, dat moet verdomme áfzien zijn geweest.
De Sega Megadrive en Super Nes. Alle auto's al airbags hadden en 50% zelfs airco en veloursbekleding en de gordel verplicht was. De barre jaren 90 waar je geen vergiftigde grond meer kon vinden om te eten omdat alles al gesaneerd was.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:18 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Toen iedereen allang tig tv-kanalen had, en video, en Gameboy Color, en de kindertelefoon.
Jah, dat moet verdomme áfzien zijn geweest.
point provenquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:35 schreef RickoKun het volgende:
ahhh die goede ouwe tijden dat er plots een RTL 4 kwam, en later die RTL 5! En mijn gameboy met tetris en Mystic Quest
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |