Ik had me iets duidelijker uit moeten drukken, ik bedoelde eigenlijk in vergelijking met een infrarood afstandsbediening. Ik begrijp in ieder geval dat de draadontspanner ook bij bijv. fel zonlicht werkt en ook van achter de camera, terwijl je IR van voor de camera moet gebruiken?quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:37 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
een draadontspanner in welke vorm dan ook zorgt dat je geen druk meer op de ontspanner van je camera hoeft te zetten. De eerste bron van trillingen en bewegingsonscherpte ben je dan kwijt
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
OMG, dat had ik niet eens gezienquote:
regel 1 gefixt, en als je aangeeft waar die camera moet staan, zet ik hem ertussenquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:27 schreef buitenbeentje het volgende:
Ben ik nou doof aan mijn ogen of mis ik een linkje naar [Centraal] Canon-topic - Deel 5![]()
En ik mis de Canon Powershot G7 dan wel zijn opvolger de G9 in de Line-up in de OP.![]()
[ afbeelding ]
Als ik zo in de EXIF's van de foto's kijk die jij wat minder vind zie ik relatief lange sluitertijden. Bij de gelukte foto heb je juist een snelle sluitertijd kunnen gebruiken. Dat in combinatie met een relatief groot diafragma kan bewegingsonscherpte teweeg brengen, samen met een relatief kleine scherptediepte. En dat is helaas jammer van de foto's.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 19:28 schreef tim2308 het volgende:
Hallo, ik ben sinds vannochtend de gelukkige bezitter van een Canon400D, maar ik mis scherpte en contrast als ik de fotos op 100% bekijk. Hier wat voorbeeldfotos, zo uit de camera, op JPG hoogste stand. Is dit de lens, lijkt er iets fout te zijn met de lens of zie ik toch iets over het hoofd?
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Soms gaat het trouwens wel goed
[ link | afbeelding ]
Snel werk!quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:31 schreef buzzer het volgende:
[..]
regel 1 gefixt, en als je aangeeft waar die camera moet staan, zet ik hem ertussen
Mmmm... met mijn bridge heb ik nog scherpe fotos tot 1/10 ofzo. En deze foto op 1/320s? Word ik ook niet blij van als ik bijvoorbeeld naar de letters boven de ingang kijkquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:41 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Als ik zo in de EXIF's van de foto's kijk die jij wat minder vind zie ik relatief lange sluitertijden. Bij de gelukte foto heb je juist een snelle sluitertijd kunnen gebruiken. Dat in combinatie met een relatief groot diafragma kan bewegingsonscherpte teweeg brengen, samen met een relatief kleine scherptediepte. En dat is helaas jammer van de foto's.
Ik zie de 1D MkIII niet, maar de 1 Ds MkIII wel.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:29 schreef Shark.Bait het volgende:
Hee Buzzer, al dat nieuws over canon is oud; neem nou "04-08-2006:
de nieuwe 40D al weer uitgelekt?. Met plaatjes van de viewfinder (ISO, sRAW)"
Ding is allang uit en word overal gekocht
En het plaatje van de 1 Ds mk3 werkt niet meer.
Dit lijkt me de normale scherpte voor de kitlens (of vergelijkbaar) met het diafragma open. Bij een normale afdruk nog wel acceptabel, maar op 100% zichtbaar niet scherp. Bij f/8 ben je dit grotendeels kwijt. Heeft verder niets met sluitertijd te maken (ik zie ook geen bewegingsonscherpte), maar met de kwaliteit van je lens. Met een goede lens moet je op 100% de posters op de abri's kunnen lezen, mits contrastrijk genoegquote:Op woensdag 10 oktober 2007 00:29 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Mmmm... met mijn bridge heb ik nog scherpe fotos tot 1/10 ofzo. En deze foto op 1/320s? Word ik ook niet blij van als ik bijvoorbeeld naar de letters boven de ingang kijk
[ link | afbeelding ]
Nou ja, morgen maar weer eens een serie fotos maken bij zonlicht en hoge/lage sluitertijden. Kijken of het dan beter is
Ja. Punt is wel, ik kan de exif hier niet lezen, dus ook niet welke lens je hebt en wat je diafragma was op die foto die wel scherp was. Het valt me echter op dat die van dichterbij is genomen. Dat doet me denken aan iets waar veel goedkope zoomlenzen last van hebben: verlies aan scherpte aan een van de (of beide) einden van het bereik. Halverwege en twee derde van het bereik zou de kwaliteit beter moeten zijn, klopt dat? Probeer ook eens een paar foto's op f/8, als die niet zichtbaar scherper zijn, zou er iets mis kunnen zijn met je AF.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 11:59 schreef tim2308 het volgende:
Ok, dus dit is zeg maar de algemene kwaliteit en geen productiefoutje. Ik neem aan dat je de eerdere serie fotos ook in je antwoord heb meegenomen?
Zou wel lachen zijn, met je camera een pizza kunnen bestellen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:09 schreef chris89 het volgende:
Dat plaatje van die 1ds mkIII klopt niet echt of wel
Ik heb even geďnteresseerd mee zitten lezen, omdat ik ook vaak net exacte scherpte mis in mijn foto's. Wat versta je onder een goede lens? Heb je het dan al over de 'L' lenzen, of valt bijv. een lens met IS er ook onder?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 11:51 schreef Vliegvrager het volgende:
Heeft verder niets met sluitertijd te maken (ik zie ook geen bewegingsonscherpte), maar met de kwaliteit van je lens. Met een goede lens moet je op 100% de posters op de abri's kunnen lezen, mits contrastrijk genoeg.
Het is de standaard 18-55 lens. De exif data van de andere fotos heb ik aldaar gezet.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:52 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ja. Punt is wel, ik kan de exif hier niet lezen, dus ook niet welke lens je hebt en wat je diafragma was op die foto die wel scherp was. Het valt me echter op dat die van dichterbij is genomen. Dat doet me denken aan iets waar veel goedkope zoomlenzen last van hebben: verlies aan scherpte aan een van de (of beide) einden van het bereik. Halverwege en twee derde van het bereik zou de kwaliteit beter moeten zijn, klopt dat? Probeer ook eens een paar foto's op f/8, als die niet zichtbaar scherper zijn, zou er iets mis kunnen zijn met je AF.
Eigenlijk geen van beide.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:11 schreef _Kaatje_ het volgende:
[..]
Ik heb even geďnteresseerd mee zitten lezen, omdat ik ook vaak net exacte scherpte mis in mijn foto's. Wat versta je onder een goede lens? Heb je het dan al over de 'L' lenzen, of valt bijv. een lens met IS er ook onder?
Bronquote:IS = Image Stabilizer (Beeldstabilisator)
Een geweldige nieuwe technologie waarmee de lens beweging kan detecteren zoals schudden of trillingen en onmiddellijk een optische correctie kan toepassen door een groep lenselementen te verplaatsen. De verbetering in stabiliteit is zelfs zichtbaar in de zoeker en de meeste gebruikers merken dat ze kunnen fotograferen met de camera in de hand of op een eenpotig statief met sluitertijden van bijna twee stops trager dan eerder, terwijl ze toch altijd scherpe foto's krijgen.
USM = Utrasone Motor
In 1987 maakte Canon, de eerste camerafabrikant, gebruik van een geavanceerde USM (Ultrasone Motor) In 1990 ontwikkelde Canon vervolgens de ringvormige USM, die een lagere kostprijs had en werd toegepast in uiteenlopende, aantrekkelijk geprijsde lenzen. Deze prestatie werd in 1992 gevolgd door de ontwikkeling van een nieuw type micro-USM, waardoor de productie kon worden geautomatiseerd.
Kenmerkend voor de ringvormige USM is het feit dat de motor zonder problemen en bij lage snelheid de hoge torsie kan produceren die nodig is voor directe aandrijving. Dankzij de hoge stilstandtorsie houdt de schijfrem de lens automatisch op zijn plaats zodra de motor stopt. De constructie van de USM is uiterst eenvoudig, de werking geschiedt nagenoeg geruisloos en de USM biedt uitstekende responstijden en besturingskenmerken bij starten en stoppen. Door de hoge efficiëntie en het lage energieverbruik kan de USM worden aangedreven door de batterij van de camera. De ringvorm van de motor is uitermate geschikt voor lensbuistoepassingen. De lage rotatiesnelheid is ideaal voor de aandrijving van lenzen. De besturing van de rotatiesnelheid heeft een groot en variabel bereik van 0,2 rpm tot 80 rpm, waardoor een zeer nauwkeurige en snelle lensaandrijving wordt gerealiseerd. Ook handmatige scherpstelling met variabele elektronische gevoeligheid is beschikbaar. Het grote bedrijfstemperatuurbereik van -30 şC tot +60 şC (-22 şF tot 140 şF) waarborgt een stabiele werking, zelfs onder zeer moeilijke klimatologische omstandigheden. Ten slotte wordt de besturing van de lensaandrijving volledig uitgevoerd door de microprocessor die zich in de lens bevindt.
Daar kun je geen gif op innemen. In de praktijk zal het wel altijd dezelfde zijn (anders zou een fabrikant twee verschillende lenzen maken met dezelfde kwalificaties, dat is verwarrend en inefficiënt), maar in theorie kan er achter dezelfde cijfers een wereld van verschil steken: kwaliteit van de constructie, van het glas, van de coating etc...quote:Op donderdag 11 oktober 2007 02:11 schreef tim2308 het volgende:
Deze nog gevonden. Ondanks de lange sluitertijd lijkt er niets mis mee te zijn.(alhowel de teksten op de labels en antidiefstaltags niet te lezen zijn) Volgende week de parade eens fotograferen met de "afstand in het midden"; kijken of ik Belle dan wel belle op de foto krijg.
[ link | afbeelding ]
f7.1 / 1/25 / 41 mm
Trouwens als de waardes van een lens hetzelfde zijn, maar er staat IS USM achter, zijn de lenzen an sich dan het zelfde? Zodat de scherpte en contrast niet verandert, maar dat er alleen een stillere focusmotor en stabilisator in zit? (beetje kromme zin, maar hopelijk is het duidelijk)
Bedoel je de Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC, de Sigma 18-50mm f/3.5-5.6 DC of de Sigma 18-50m f/2.8 EX DC Macro? De eerste en de laatste zijn heel lekkere standaard lenzen, de middelste is net wat beter als de Canon standaard kitlens.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 22:42 schreef admiraal_anaal het volgende:
EOS D30 met 18-50 sigma zoom?
Als beginner, kan ik daar wat mee? Iemand tips?
quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 23:11 schreef Xilantof het volgende:
Deze hebben we ook nog hč....
[centraal] Het grote lenzen topic #18
Een overweging voor jou is om een iets mindere body te kopen en beter glas als de standaard kitlens. Dan kom je bij voorbeeld uit op een Canon 400D met een Tamron SP 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASSP IF of een Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 23:14 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Oke thanx
Ff ander vraagje?
Is er misschien ergens een handleiding of online cursusje om beginselen onder de knie te krijgen enzo en tips enzo
Of kan ik ergens zo'n boek kopen van de D30?
en als ik de D30 al hebquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 23:25 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Een overweging voor jou is om een iets mindere body te kopen en beter glas als de standaard kitlens. Dan kom je bij voorbeeld uit op een Canon 400D met een Tamron SP 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASSP IF of een Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC.
quote:
Ja logisch, maar in het donker is het heel lastig zelf scherp stellen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 17:04 schreef buitenbeentje het volgende:
Flitsen bij autofocus is nodig bij donkerdere omstandigheden, waarbij de autofocus dus niet genoeg licht heeft. Dan moet er bij geflitst worden. Dit is te onderdrukken door de lens op manual focus te zetten en dus zelf scherp te stellen.
Ja, dat vind je camera dus ookquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 17:06 schreef RoOoYtJuH het volgende:
[..]
Ja logisch, maar in het donker is het heel lastig zelf scherp stellen.
1 pre flitsje is niet zo heel erg, maar het geeft meteen zo'n stroboscoop effect. Dat is vooral storend.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 19:18 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ja, dat vind je camera dus ook
Er bestaan externe flitsers met een hulplichtje voor de AF. Rood en minder storend dan een pre-flits. Zijn niet de goedkoopste flitsers.
Is er alweer een 500D?quote:Op zondag 14 oktober 2007 01:38 schreef tim2308 het volgende:
Ik kan het uitzetten in mijn persoonlijke voorkeuren. AF Hulplicht uit, C. Fn-5 op 1 bij de EOS500D
Waarom wil je die dan? Maakt ie zulke goede foto's?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:47 schreef ebeaydojraes het volgende:
OEWWWWWWWWWWWWWWW doe mij maar zo'n EF 200 2.0 L IS USM !!!
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8744-9119
[ afbeelding ]
Die is er al jaaaaren. Ik gebruik hem wel eens op mijn nikkor 70-200quote:Op zondag 14 oktober 2007 02:32 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Is er alweer een 500D?
Ja ik dacht dus ook even dat ik gek geworden wasquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 21:17 schreef Shark.Bait het volgende:
ik wel, die ander bedoelde een 400D
Was lachen bij Kamera express toen ik de verkoper om een Canon 500D vroeg; die dacht ook meteen dat ik de 400D bedoelde (die nog net niet uit was)....
Dit is nog steeds een Canon topic met Canon nieuws.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 19:05 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Waarom wil je die dan? Maakt ie zulke goede foto's?
Beter (en eerder) in [centraal] Het grote lenzen topic #18
Geef eens gewoon antwoord ipv voor mij te bepalen welke vragen ik moet stellen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 22:44 schreef ebeaydojraes het volgende:
en als je ooit met de 200 1.8 hebt gewerkt dan zou je deze vraag niet stellen
goh goh, wat zijn we weer lekker bijdehand.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:56 schreef ebeaydojraes het volgende:
Dat is impliciet ook het antwoord.
Het was bij hem ook impliciet dat hij jouw impliciet gekwantificeerd wilde hebben.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:56 schreef ebeaydojraes het volgende:
Dat is impliciet ook het antwoord.
Ik denk dat historisch gesproken van deze lens verwacht mag worden dat de kwaliteit uitstekend is. De IS is echter een erg grote en welkome bonus. Of hij echter de extra doekoes waard is, dat durf ik niet te zeggen. Een goed statief is goedkoper, en biedt in veel situaties ook een oplossing.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:10 schreef Vliegvrager het volgende:
[...]
Ik wil best enthousiast worden over deze lens, maar laten ze m dan eerst eens maken, en dan wil ik wel eens zien of ie het veel beter gaat doen dat hetzij de 200/2.8 of de 135/2.0 plus tc en of dat kwaliteitsverschil op gaat wegen tegen het prijsverschil.
Niets mis met je camera, dit is de manier waarop je camera je vertelt dat het betreffende gebied overbelicht is.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:45 schreef Ireth het volgende:
Rare vraag, met rare omschrijving, maar kheb nog geen bijpassende illustratie gevonden. Zoek nog wel door
Gisteren iets opvallends gezien aan onze 350D. Twee foto's geschoten met daarin heul veul wit en als we die op de display van de camera willen kijken gebeurt er iets raars.
Als de foto gewoon in beeld staat is er niks aan de hand, maar dmv de [info] knop kan je hem ook bekijken met dat er een soort van grafiekje rechts naast de foto komt. En dan gebeurt er iets geks met de afbeelding van de foto zelf (die dan dus links staat)
Het witte gedeelte in de wit knippert tussen zwart en wit, net of de foto dus elke keer overschakelt naar [negatief] beeld. Als de foto dus gewoon in beeld staat niet, maar wel als dus dat grafiekje er naast komt.
Iemand die weet of dit hoort, hoe het komt of dat er iets mis is met onze camera en we er mee terug moeten?
Je kan dit trouwens ook tegenkomen in Photoshop, maar dan wordt het met kleurtjes gedaan (blauw en rood).quote:
blaat. waar het om gaat is dat ik erg enthousiast ben omdat ik de 200 1.8 mis en dat men er nu eindelijk eens iets aan gaat doen en ik ben niet de enige die er zo over denkt.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:10 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
goh goh, wat zijn we weer lekker bijdehand.![]()
...
135 2.0 zonder TC is al erg genoeg in sommige omstandigheden. Laat staan wat er met TC van over blijft. (hebben we wel eens geprobeerd en was geen succes. 70-200 werkt dan gewoon beter). Dan is het gewoon bijna een 200 2.8.quote:Ik wil best enthousiast worden over deze lens, maar laten ze m dan eerst eens maken, en dan wil ik wel eens zien of ie het veel beter gaat doen dat hetzij de 200/2.8 of de 135/2.0 plus tc en of dat kwaliteitsverschil op gaat wegen tegen het prijsverschil.
Weet ik, en ik ben ook hartstikke blij voor jou en al die anderenquote:Op woensdag 17 oktober 2007 22:53 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
blaat. waar het om gaat is dat ik erg enthousiast ben omdat ik de 200 1.8 mis en dat men er nu eindelijk eens iets aan gaat doen en ik ben niet de enige die er zo over denkt.
quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:10 schreef Vliegvrager het volgende:
... maar om al helemaal lyrisch te worden bij de aankondiging alleen, vind ik behoorlijk tekenend voor de gear-gekte waar sommige amateur-fotografen last van schijnen te hebben.
Wat een dergelijke prime voor het gros van de het hoger opzoekende amateur financieel toch redelijk onberijkbaar maakt.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 08:05 schreef freud het volgende:
Mwoah, het vooruitzicht van een dergelijke prime met IS krijgt mijn EF mount ook wel warmer hoor, en dat is geen keiharde gear gekte. Toch is het wel zo dat het geld wat je neer moet tellen aanzienlijk blijft, en verliest men nog wel eens alternatieven uit het oog. Voor minder dan de waarschijnlijke prijs van de prime heb je een 5D met fenomenale ruisvrije pics op 1250 ISO, wat kortere sluitertijden (en dus ook f2.8 bruikbaarheid) mogelijk maakt voor _alle_ lenzen die je erop schroeft.
OK, koop ik de 5D met 135mm f2L en jij de 200mm f2L op je IIN, zelfde settings. Mag jij laten zien dat jouw +2000 euro uitgaven verschil uit maaktquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 00:14 schreef ebeaydojraes het volgende:
succes als je die erop wil schroeven. Maar alle waar naar zijn geld. Als ie waar kan maken wat de 200 1.8 deed (die ook 10.000 gulden heeft gekost) dan is het t meer dan waard.
quote:Ik heb trouwens een meesterlijke plaat van een pro fotograaf die vragend staat te kijken waarom de 18-55 niet wil passen op zijn 1Ds MkII, geniaal chantagemateriaal...
Gewoon beetje doordouwen, dan past ie heus welquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 08:02 schreef freud het volgende:
Ik heb trouwens een meesterlijke plaat van een pro fotograaf die vragend staat te kijken waarom de 18-55 niet wil passen op zijn 1Ds MkII, geniaal chantagemateriaal...
Daar heb ik voorlopig helemaal geen geld voor. Eerst een 5d mark II en de lensjes zien we dan later wel. Ik heb voorlopig genoeg en kan gratis lenenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 08:02 schreef freud het volgende:
@buitenbeentje: de kitlens voor mijn aankomende 5D heb ik al; de 24-105L
[..]
OK, koop ik de 5D met 135mm f2L en jij de 200mm f2L op je IIN, zelfde settings. Mag jij laten zien dat jouw +2000 euro uitgaven verschil uit maakt.
Ik heb trouwens een meesterlijke plaat van een pro fotograaf die vragend staat te kijken waarom de 18-55 niet wil passen op zijn 1Ds MkII, geniaal chantagemateriaal...
Jaloersmakert! Is er al een mk2 van dat model in de maak? De mijne staat in januari of zo gepland namelijk.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 13:00 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
Daar heb ik voorlopig helemaal geen geld voor. Eerst een 5d mark II en de lensjes zien we dan later wel. Ik heb voorlopig genoeg en kan gratis lenen.
ja, maar dit is precies hetzelfde als wat de D200-D300 hebben en deze camera zit in diezelfde groep. je moet er ook geen 1D expectations bij hebben.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 00:36 schreef chris89 het volgende:
weatherseals ala 40D ? Die was toch maar "partly weathersealed" ? Dan heb je er niet zo veel aan lijkt mij, als het niet in het ene gaatje komt komt het wel in een andere. Maargoed ik kan het fout hebben natuurlijk.
Staat er al een IMG_0318 in de directory waar je naar toe kopieert ms?quote:Op zondag 21 oktober 2007 16:37 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Ik heb een probleempje. Als ik de foto's vanaf mijn camera op mijn pc zet, dan noemt ie sommige foto's : _MG_0318 en om daarna vrolijk de volgende foto IMG_0319 te noemen.
WAAROM doet ie dit? Dat is zo vervelend met het sorteren van foto's!
Nee, want hij zet ze per dag in een eigen map.quote:Op zondag 21 oktober 2007 17:25 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Staat er al een IMG_0318 in de directory waar je naar toe kopieert ms?
Als je hem op de auto stand zet, verandert ie dan ook de kleurmode? Want dan zou het idd heel goed kunnen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:09 schreef Shark.Bait het volgende:
de één is sRGB en de ander is aRGB?
Is het in de continue stand (die snel fotos achtrelkaar schiet) geschoten welicht?quote:Op zondag 21 oktober 2007 16:37 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Ik heb een probleempje. Als ik de foto's vanaf mijn camera op mijn pc zet, dan noemt ie sommige foto's : _MG_0318 en om daarna vrolijk de volgende foto IMG_0319 te noemen.
WAAROM doet ie dit? Dat is zo vervelend met het sorteren van foto's!
Ik kan me nog iemand herinneren die zei dat er niets aan de hand was met de 1D Mk III toen ik zei dat er grote AF problemen waren met het model...quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:17 schreef ebeaydojraes het volgende:
tsja.. Pak gewoon de Verkenner erbij en kopieer je foto's handmatig en niet via een of ander vaag programmatje. Dan heb je er veel meer controle over.
en dan Canon nieuws:
de fix voor de AF poblemen van de 1D mark III komt er binnen nu en 2 weken aan. Er moet hardwaremaatig iets achter de submirror (wat de AF meet) vervangen worden. Alle nieuwe camera's (dus ook de 1Ds III) zijn gewoon goed.
en dan een eerste indruk van de 1Ds mark III op luminous landscape http://www.luminous-landscape.com/essays/MKIIIs.shtml
en hier niet thuishorend maar wel zeer veelbelovend: een kijkje naar de Nikon D3 tijdens de Osaka kampioenschappen athletiek: http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/d3.shtml (dit klinkt wel HEEL erg veelbelovend ..)
Moet je .bennie/.zapper even PMmen. Heeft de 5D en 17-40 f4L dacht ik. Maar met de 24-70 was er al sprake van beetje vignetting hoor.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:34 schreef limpix het volgende:
Is er hier een gebruiker van een 5D?
Ik zou graag wat voorbeeldjes willen van opnames met een stevige groothoek, 17-35mm.
Graag reactie via PM.
Limpix
Ik heb hem meestal in de M stand staan, en daar staat ie op adobe rgb, maar soms om snel een foto te maken schakel ik over naar de portret of de auto stand. Misschien dat het daar aan ligt?quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:58 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Is het in de continue stand (die snel fotos achtrelkaar schiet) geschoten welicht?
controleer de 2 foto's en kijk in de exif naar de kleurruimte. Ik vermoed dat waar de _ ervoor staat het aRGB is.quote:Op maandag 22 oktober 2007 14:01 schreef RoOoYtJuH het volgende:
[..]
Ik heb hem meestal in de M stand staan, en daar staat ie op adobe rgb, maar soms om snel een foto te maken schakel ik over naar de portret of de auto stand. Misschien dat het daar aan ligt?
Er is vignet de tering te zien bij 17mm, dit is met photoshop aardig te corrigeren. Ik heb nog geen foto`s gehad die ik ging bewerken waar het echt hinderlijk te zien was na de nabewerking. Alleen het was mooier geweest als het totaal niet te zien was natuurlijk.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:46 schreef freud het volgende:
[..]
Moet je .bennie/.zapper even PMmen. Heeft de 5D en 17-40 f4L dacht ik. Maar met de 24-70 was er al sprake van beetje vignetting hoor.
Je hebt gelijk idd! Bedankt.quote:Op maandag 22 oktober 2007 14:50 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
controleer de 2 foto's en kijk in de exif naar de kleurruimte. Ik vermoed dat waar de _ ervoor staat het aRGB is.
als je t tegen mij hebt en ik ga t niet nakijken, heb ik volgens mij alleen maar gezegd dat er genoeg camera's zijn die het probleem (nog) niet hebben en dat men al hardwarematige updates aan het doen zijn bij de service centres..( Het element schijnt alleen maar kapot te gaan bij extreme temperaturen.).quote:Op maandag 22 oktober 2007 07:34 schreef freud het volgende:
[..]
Ik kan me nog iemand herinneren die zei dat er niets aan de hand was met de 1D Mk III toen ik zei dat er grote AF problemen waren met het model...
Staat er overigens op die verpakkingen of ze geschikt zijn voor welke serie/camera? Of waar moet ik op letten? Ik ga dus morgen op pad voor een accu, voor de verjaardag van manlief als kadootje van zijn dochter, maar ik kom geheid met compleet verkeerde thuis!quote:Op maandag 22 oktober 2007 23:03 schreef buitenbeentje het volgende:
Bijna alle no-name accu's kosten bijna niets en gaan langer mee dan de Canon accu's. Ik heb hier twee verschillende merken die ik 2 aan 2 in mijn grip gebruik en doe daar een stuk langer mee als met 2 originelen die drie tot 4 keer zo duur zijn.
Ik heb nog niet meegemaakt dat een no-name lekte (ook niet bij iemand anders), dus daar hoef je het niet om te laten.
http://www.aq4u.nl -> en dan "NB2L NB-2L (H) 1200 mAh"quote:Op maandag 22 oktober 2007 23:14 schreef Ireth het volgende:
[..]
Staat er overigens op die verpakkingen of ze geschikt zijn voor welke serie/camera? Of waar moet ik op letten? Ik ga dus morgen op pad voor een accu, voor de verjaardag van manlief als kadootje van zijn dochter, maar ik kom geheid met compleet verkeerde thuis!
http://www.canon.com.au/p(...)/eosd30_manuals.aspxquote:Op maandag 22 oktober 2007 23:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
Heeft er iemand een handleiding of meer info over gebruik van de D30?
quote:Op maandag 22 oktober 2007 23:18 schreef kvdv het volgende:
[..]
http://www.aq4u.nl -> en dan "NB2L NB-2L (H) 1200 mAh"
Ik heb er ook 2. Gebruik ze i.c.m. mijn EOS 350D.
Lekken niet, laden snel op, gaan lang mee, zijn cheap... wat wil je nog meer?
Ik heb inmiddels al heel wat af zien breken in fotoland, een flitser die uit zijn schoen breekt moet ik echter nog tegenkomen (valpartijen daargelaten)quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 18:30 schreef RoOoYtJuH het volgende:
ik heb nu een nieuwe opzet flitser gekocht voor mijn 400d, maar zoveel gewicht kan dat makelijk hangen aan dat kleine voetje? Is het dus zo dat ik hem gewoon schuin kan gebruiken enzo zondat dat ik bang moet zijn dat ie afbreekt?
dat waren ze iddquote:
quote:Canon heeft dealers in Engeland een brief gestuurd waarin het bedrijf aangeeft dat het problemen met betrekking tot de autofocus in de EOS-1D Mark III zal verhelpen. Ook wordt de voorraad bij winkels teruggeroepen en de levering tijdelijk gestaakt.
Sinds de introductie kampt de EOS-1D Mark III met problemen met de autofocus in 'AI Servo'-mode, waardoor de camera de focus niet kon vasthouden in continuous autofocus. In de brief geeft Canon aan dat het probleem, dat veelal optrad bij warm weer en veel zonlicht, opgelost kan worden door de AF Sub Mirror te vervangen. Deze sub mirror is een kleine spiegel achter de hoofdspiegel en regelt de scherpstelling van het onderwerp in de sensor.
Canon heeft het probleem onderzocht, maar weet niet precies welke fotocamera's last van het probleem hebben. Voor de zekerheid roept Canon de huidige voorraad van Mark III-camera's terug en kunnen gebruikers die hinder ondervinden van het autofocusprobleem de camera terugsturen. Vermoedelijk zal de cameragigant woensdag meer details bekendmaken.Canon heeft dealers in Engeland een brief gestuurd waarin het bedrijf aangeeft dat het problemen met betrekking tot de autofocus in de EOS-1D Mark III zal verhelpen. Ook wordt de voorraad bij winkels teruggeroepen en de levering tijdelijk gestaakt.
Sinds de introductie kampt de EOS-1D Mark III met problemen met de autofocus in 'AI Servo'-mode, waardoor de camera de focus niet kon vasthouden in continuous autofocus. In de brief geeft Canon aan dat het probleem, dat veelal optrad bij warm weer en veel zonlicht, opgelost kan worden door de AF Sub Mirror te vervangen. Deze sub mirror is een kleine spiegel achter de hoofdspiegel en regelt de scherpstelling van het onderwerp in de sensor.
Canon heeft het probleem onderzocht, maar weet niet precies welke fotocamera's last van het probleem hebben. Voor de zekerheid roept Canon de huidige voorraad van Mark III-camera's terug en kunnen gebruikers die hinder ondervinden van het autofocusprobleem de camera terugsturen. Vermoedelijk zal de cameragigant woensdag meer details bekendmaken.
Ik kan nergens vinden wat de cycle tijd is van deze flitser. Sterker nog: op de Metz site staat de flitser zelfs niet. Die cycle tijd is iets wat best belangrijk is, maar echt onmogelijk om te vermelden blijkbaar op review sitesquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 19:30 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Ik ben gerust gesteld!
Ik wilde een Canon speedlite 430EX kopen.
Maar toen had ik een foto zaak gemaild, met de vraag welke van hun "imitatie" flitsers er vergelijkbaar is met laatstgenoemde.
En hij beval me de Metz Mecablitz 48 aan, en vertelde dat die zelfs nog beter was. En voor een lagere prijs ook nog. Dus ik heb hem maar geprobeerd. en ik heb geen vergelijking want heb nog nooit met externe flits gewerkt, maar volgens mij is ie best goed.
Wehehe, twee keer het zelfde achter elkaar gequote.quote:
Metz, een Duits bedrijf met traditiequote:Op woensdag 31 oktober 2007 08:14 schreef freud het volgende:
[..]
Ik kan nergens vinden wat de cycle tijd is van deze flitser. Sterker nog: op de Metz site staat de flitser zelfs niet. Die cycle tijd is iets wat best belangrijk is, maar echt onmogelijk om te vermelden blijkbaar op review sites.
Lijkt je twee seconden niet een beetje erg rapquote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:11 schreef freud het volgende:
Ah, ok. Dan snap ik dat met een herlaadtijd van (uit mijn hoofd) 2 seconden van de 430EX het verschil wel duidelijk is.
Ietsje meer? Mijn studioflitsers doen er gemiddeld 0,6s over op vol vermogenquote:Op woensdag 31 oktober 2007 11:05 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Lijkt je twee seconden niet een beetje erg rapDa's maar ietsjes meer dan een stevige studioflitser die direct uit het stopcontact vreet.
Dat zijn dan beste geweldenaren, het duurt bij mij ongeveer anderhalve seconde voor er weer 800Ws achter de buis zit.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 11:26 schreef freud het volgende:
[..]
Ietsje meer? Mijn studioflitsers doen er gemiddeld 0,6s over op vol vermogen.
In dat geval zijn er inderdaad maar weinig flitsers waarmee je echt geholpen bent, de meeste doen er toch echt een seconde of 6 a 7 over om een volle bak te laden. Overigens heb ik nog maar zelden meegemaakt dat de Speedlite zijn volle vermogen eruit gooide, dus meestal kun je je volgende opname ruim binnen de twee seconden maken waar dat ook maar goed voor moge wezenquote:Flitsen met de 430EX op vol vermogen duurt volgens Canon op vol vermogen 2s. Ik kan op kortere afstanden zoals met portretten, redelijk achter elkaar doorschieten. Dat is de reden dat ik mijn Sunpak de deur uit heb gedaan. Die had er ook 8-10s voor nodig, en dat is gewoon veels te lang in mijn beleving.
Niet op vol vermogen. Bij de meeste recente flitsers is het vermogen echter wel te temperen naar een stand die wél een redelijk tempo toelaat. De output is dan echter niet meer van de verblindende categorie.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 12:27 schreef sanger het volgende:
Zijn er geen flitsers welke de continue schiet functie kunnen bijhouden.
Bij mij is het 'maar 650W broncolorquote:Op woensdag 31 oktober 2007 12:06 schreef Ouwesok het volgende:
Dat zijn dan beste geweldenaren, het duurt bij mij ongeveer anderhalve seconde voor er weer 800Ws achter de buis zit.
Ik heb soms best die volle sterkte nodig bij bijvoorbeeld DJ sets, dat ik een meter of 5 moet overbruggen, maar doorgaans niet. De 430EX was zelfs sneller dan de 550EX, en de snelheid was voor mij het belangrijkste. Wat wel zo is, is dat hij best lang erover doet na aanzetten tot ready. Volgens mij bouwt hij meer op dan dat er nodig is, om zo snel opnieuw te kunnen flitsen.quote:In dat geval zijn er inderdaad maar weinig flitsers waarmee je echt geholpen bent, de meeste doen er toch echt een seconde of 6 a 7 over om een volle bak te laden. Overigens heb ik nog maar zelden meegemaakt dat de Speedlite zijn volle vermogen eruit gooide, dus meestal kun je je volgende opname ruim binnen de twee seconden maken waar dat ook maar goed voor moge wezen
Zelfs met de Metz60 gebruik je die volle bak zelden, op korte afstand, indirect met een subflashje er bij is ie meestal sneller weer op adem dan zijn gebruiker.
Sunpaks zijn van oudsher niet de snelste laders. mijn GX8 ringflits doet 10 seconden over een volle bak. De beide staafflitsen(3600 en 4205) die ik in het verleden had deden er een seconde of negen over.
Eh, ja dusquote:Op woensdag 31 oktober 2007 13:43 schreef sanger het volgende:
Maar de 430EX is dus een heel goede optie, voor op mijn 400D?
Ja dat's heel slordig idd. Je kan der altijd nog een D500 op schroeven natuurlijkquote:Op woensdag 28 november 2007 23:24 schreef buitenbeentje het volgende:
Hmmm, lekker eenduidig, de specificaties van de EF 17-40 F4 L USM. Kijk je bij het productoverzict, dan is de minimale focusafstand 28 [b[milli[/b]meter. Kijk je verder bij de Product specificaties, dan is de minimale focusafstand 0.28 en dat is vermoedelijk in meters, oftewel 28 centimeter. Niet wereldschokkend, want als je macro wil fotograferen ga je toch wel voor een macrolens, maar het is wel een beetje slordig.
Wel lachen trouwens dat de meeste webshops dit gewoon klakkeloos over hebben genomen.
Bij de L serie zit de kap er standaard bij inderdaad. En de 17-40 is gewoon vanaf f4 al scherp, L serie he...quote:Op donderdag 29 november 2007 07:21 schreef buitenbeentje het volgende:
Okee, dat wist ik niet. En dat noemen ze dan de Experience Beurs Special.
Volgens mij zijn het 2 verschillende flitsers. Ik denk dat de link van jou over een flitser gaat die net iets duurder is die ik gelinkt hebquote:Op dinsdag 4 december 2007 16:05 schreef SpecialK het volgende:
Geen ervaring mee. Er staat op de site ook niet duidelijk of het de Mk2 is
Wordt wel positief aangeschreven en als je dat kan opbrengen...
http://www.the-digital-pi(...)te-Flash-Review.aspx
Je zit naar de prijs voor de omnibounce te kijkenquote:Op dinsdag 4 december 2007 15:17 schreef Boy_Snakeye het volgende:
Ik heb gisteravond een 300D aangeschaft.
Nou wil ik daarbij wel nog een flitser aanschaffen. Ik wil deze gebruiken of veel objecten en mensen binnen te fotograferen.
Volgens mij is dit wel een goede flitser voor een lage prijs dacht ik zo.
http://www.digicamshop.nl(...)speedlite-ex580.html
Iemand ervaring ermee?
Precies, ik dacht al, die is goedkoopquote:Op dinsdag 4 december 2007 16:10 schreef sanger het volgende:
[..]
Je zit naar de prijs voor de omnibounce te kijken
De flitser zelf is iets duurder http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=111_112&products_id=4087&osCsid=cu9ipthsn2fduiabdaim6qbbq6
Ja, als je het vergelijkt met de meeste flitsers is ie redelijk goedkoop. Maar nee, toch te duur voor mij nog. Dan denk ik eerder aan een Metz flitser van 85 euro.quote:Op dinsdag 4 december 2007 16:14 schreef sanger het volgende:
Waarom kijk je niet naar de 430 EX? Die is goed betaalbaar en ik lees niets anders dan goede reviews
De speedlites zijn enorm compatible met je camera, en dat biedt heel veel mogelijkheden. Daar betaal je ook flink voor en het is de vraag of je die mogelijkheden gebruikt. Voor het simpele flitswerk volstaat een 2e hands exemplaar van een wazig merk van marktplaats. Licht is licht, en als de kop draaibaar is, is het al goed eigenlijk. Ik heb zelf een heel simpel dingetje (Cuhlman oid). Doet niet aan meedenken en neemt zijn tijd om te herladen, maar ik kan er mooi indirect mee flitsen en dat volstaat voor mij.de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik ook een studiosetje heb voor het geavanceerdere flitswerkquote:Op dinsdag 4 december 2007 16:17 schreef Boy_Snakeye het volgende:
[..]
Ja, als je het vergelijkt met de meeste flitsers is ie redelijk goedkoop. Maar nee, toch te duur voor mij nog. Dan denk ik eerder aan een Metz flitser van 85 euro.
Maar ik wacht nog wel even en spaar ondertussen wel, dan doe ik het in 1 keer goed
Je moet alleen oppassen dat de flitser niet te hoge voltage afgeeft lijkt me. Anders is je camera kadoek...quote:Op dinsdag 4 december 2007 16:40 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
De speedlites zijn enorm compatible met je camera, en dat biedt heel veel mogelijkheden. Daar betaal je ook flink voor en het is de vraag of je die mogelijkheden gebruikt. Voor het simpele flitswerk volstaat een 2e hands exemplaar van een wazig merk van marktplaats. Licht is licht, en als de kop draaibaar is, is het al goed eigenlijk.
Maximaal vijf volt voor een Canonquote:Op dinsdag 4 december 2007 23:02 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Je moet alleen oppassen dat de flitser niet te hoge voltage afgeeft lijkt me. Anders is je camera kadoek...
Ik denk in eerste instantie dat ik het rustig aan doe. Sowieso met kerst bij mijn ouders gewoon wat foto's schieten, kijken hoe het bevalt en hoe het er binnenshuis uitziet.quote:Op dinsdag 4 december 2007 16:40 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Bedenk waar je je flitser voor gaat gebruiken. Voor partyfotografie en bruiloften moet ie best veel kunnen, schiet je thuis af en toe een leuk familieplaatje waar je niet dat snoeiharde kolerelicht van de ingebouwde flitser bij wilt, dan kan het veel simpeler.
Als ik de prijzen vergelijk is de 430 EX "maar" 50 duurder dan die Sunpak. Relatief gezien een behoorlijk verschil, maar absoluut valt het toch wel mee?quote:Op woensdag 5 december 2007 02:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Maximaal vijf volt voor een Canon
Ik vind overigens een ouwe flitser af te raden bij een digitale Canon, met een E-TTL-flitser krijg je zoveel meer werkgemak. Flits je weinig of is het budget niet flitsend, dan is een Sunpak PZ40 best een leuk flitsertje voor weinig geld. Niet zo veelzijdig als een Canon Speedlite, maar ook niet half zo beroerd als zijn prijs doet vrezen.
Als je meer macro wilt moet je aan een apart macro-objectief gaan denken. Dan heeft een "allround" objectief als bovengenoemde Sigma 17-70mm niet meer genoeg. Die heeft een macro van 1:2, "echt" macro is 1:1 of nog groter. Voorbeelden zijn dan de Canon EF-S 60mm 2.8 (heb 'm zelf, heerlijk ding), Canon EF 100mm 2.8. Sigma heeft ook een aantal varianten, ik geloof een 50, een 70 en een 105mm macro-objectief. De 90mm 2.8 van Tamron staat ook heel goed bekend.quote:Op donderdag 6 december 2007 09:49 schreef dutchie het volgende:
Welk objectief denken jullie aan als ik het volgende wens voor mijn 400D:
Zoombereik van 17-70mm. Lekker scherp/zuivere/heldere foto's (zorg ik wel dat ik mijn hand stil hou). Moet dichterbij kunnen komen dan dit:
[ afbeelding ]
Het liefst dat 1 druppel het hele beeld vult. Macro dus.
Heb nu deze: Sigma 17-70 mm F2.8-4.5 Macro DC filter size 72.
Maar zo macro is ie dus niet. Bij de bovengenoemde foto als ik nog dichterbij kwam kon ik 'm niet meer in focus krijgen ook niet handmatig. En de foto's zijn niet zo helder als bijv. een aantal voorbeelden die ik van Yoni gezien heb.
Ik word kritischer.
Tja, t is net wat je wilt. 'Echte' macro's zijn specifiek daarvoor gemaakt en allemaal primes. Voor echt macro werk heb je een loeischerpe lens nodig en dat is bij primes nou eenmaal veel makkelijker te realiseren. Het is ook precies het voordeel van een dSLR: je kunt naar smaak specialiseren. Die 17-70 is een hele nette allrounder, hele goede prijs-kwaliteitverhouding. Maar een allrounder kan niet alles. Zijn macro-verhouding is 1 op 2,3. Heel netjes voor een zoomlens, maar echte macro-foto's zijn er moeilijk mee te maken.quote:Op donderdag 6 december 2007 11:43 schreef dutchie het volgende:
Ja misschien verlang ik ook wel teveel van 1 objectief. Maar ik heb er al 2 en zo profi ben ik nou ook weer niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |