abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53753421
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 23:34 schreef buitenbeentje het volgende:
Het merk van de lens maakt niet zo veel uit in dit geval. De lens wordt met een soort kliksysteem (vatting) op de body geplaatst. Canon heeft hiervoor een eigen systeem, net als Minolta. En die twee systemen zijn niet het zelfde, ze passen gewoonweg niet.


En zelfs al past het dan nog kan het zijn dat de lens problemen gaat veroorzaken. Vooral met AF en andere zaken die door de lens zelf geregeld worden.
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 23:36:32 #52
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_53753434
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 23:34 schreef RubberDuckey het volgende:

[..]

Maar wel voor een Minolta, dus past het niet.
Sigma maakt ook objectieven met Canon, Nikon enz. vatting, als je van systeem wilt wisselen moet je een nieuwe kopen.
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 23:34 schreef buitenbeentje het volgende:
Het merk van de lens maakt niet zo veel uit in dit geval. De lens wordt met een soort kliksysteem (vatting) op de body geplaatst. Canon heeft hiervoor een eigen systeem, net als Minolta. En die twee systemen zijn niet het zelfde, ze passen gewoonweg niet.
Vergelijk het maar met een sleutel die wel in het ene maar niet in het andere slot past, als het ware.


Oke duidelijk! Thanks allemaal!
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_53753436
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 23:35 schreef Ireth het volgende:
Het is zo'n beetje een combinatie zoals hier aangeboden. Canon camera + Sigma lens. Echter is onze Sigma lens nog uit het analoge tijdperk.

http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=438_439&products_id=1389&osCsid=f50rdpn187uf0ua6p78ph349q2


Sigma lens voor een Canon dus
pi_53753471
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 23:36 schreef Ireth het volgende:

[..]


[..]

Oke duidelijk! Thanks allemaal!
Graag gedaan.

En beter een keer te veel vragen dan niet vragen.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  FOK!fotograaf zondag 7 oktober 2007 @ 00:11:29 #55
73911 ultra_ivo
pi_53754186
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 23:36 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

En zelfs al past het dan nog kan het zijn dat de lens problemen gaat veroorzaken. Vooral met AF en andere zaken die door de lens zelf geregeld worden.


Dat valt best wel mee. Foto's maakt ie nog altijd. En onder een aantal omstandigheden zelfs beter dan met de moderne lenzen met een hoop afkortingen erop.
  zondag 7 oktober 2007 @ 00:30:03 #56
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_53754511
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 23:34 schreef buitenbeentje het volgende:
Het merk van de lens maakt niet zo veel uit in dit geval. De lens wordt met een soort kliksysteem (vatting) op de body geplaatst. Canon heeft hiervoor een eigen systeem, net als Minolta. En die twee systemen zijn niet het zelfde, ze passen gewoonweg niet.
Vergelijk het maar met een sleutel die wel in het ene maar niet in het andere slot past, als het ware.

er zijn ook zat converters te koop. mijn canon combineer ik ook wel met een een m42-lens. Dat gaat best.

Deondanks valt het te adviseren om niet te gaan kloten als het gaat om goedkope lenzen. Koop dan een nieuwe of tweede hands SIgma 70-300 apo en geniet van betere en makkelijkere resultaten..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  FOK!fotograaf zondag 7 oktober 2007 @ 00:35:27 #57
73911 ultra_ivo
pi_53754616
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 00:30 schreef Napalm het volgende:

[..]

er zijn ook zat converters te koop. mijn canon combineer ik ook wel met een een m42-lens. Dat gaat best.

Deondanks valt het te adviseren om niet te gaan kloten als het gaat om goedkope lenzen. Koop dan een nieuwe of tweede hands SIgma 70-300 apo en geniet van betere en makkelijkere resultaten..


Dat hangt ervan af. Er zijn lenzen die op Ebay voor een appel en een ei verhandeld worden maar toch erg goed zijn. Vooral M42 lenzen.
  FOK!fotograaf zondag 7 oktober 2007 @ 07:42:31 #58
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_53757430
Ik laat deze even aan het centrale lenzen topic plakken. Buiten aankoopadviezen kun je daar ook terecht voor dit soort vragen
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_53813942
Heeft er iemand ervaring met de Sigma AF 70-200mm F2.8 DG EX APO HSM Macro? De user-reviews op internet verschillen nogal met elkaar. De Nikon 70 - 200 is voor mij nog te duur en de non macro versie van Sigma is nergens meer te krijgen.

(Sorry als het al een keer gevraagd is, de zoekfunctie werkte niet helemaal goed)
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 14:44:56 #60
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_53821998
Ik ben na een half jaar uitgekeken op mijn 18-55 kitlensje.

Ik wil max. ~400euro uitgeven aan een goede lens die ong. hetzelfde bereik heeft.

Ik zat te denken aan de Canon EF-s 17-85 f4,5-5,6 IS of een Sigma 24-70mm f2,8. Ik weet niet waar ik het beste voor kan gaan, de groothoek van de 17-24 gebruik ik best wel vaak, maar is niet essentieel. Het is een f2.8 vs een f4.5-5.6 lens en met of zonder IS. Ik heb graag een lichtsterke lens. Voor welke kan ik het beste gaan?
pi_53824143
Wellicht is de Tamron 17-50/2,8 iets voor je? Prima lens voor het geld, vrijwel hetzelfde bereik als de kitlens en lekker lichtsterk
pi_53827106
De Canon EF-S 17-85 heeft wel nogal wat vignetering tussen de 17en 24 mm, maar zit momenteel wel in de cash-back actie die tot en met eind dit jaar loopt. Scheelt toch weer ¤ 30,00.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_53832657
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 20:45 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Ik ben na een half jaar uitgekeken op mijn 18-55 kitlensje.

Ik wil max. ~400euro uitgeven aan een goede lens die ong. hetzelfde bereik heeft.

Ik zat te denken aan de Canon EF-s 17-85 f4,5-5,6 IS of een Sigma 24-70mm f2,8. Ik weet niet waar ik het beste voor kan gaan, de groothoek van de 17-24 gebruik ik best wel vaak, maar is niet essentieel. Het is een f2.8 vs een f4.5-5.6 lens en met of zonder IS. Ik heb graag een lichtsterke lens. Voor welke kan ik het beste gaan?
IS is heel handig bij telelenzen, bij de range die je hier noemt heb je het alleen nodig als je van jezelf een onvaste hand hebt. Maar met alleen IS vs lichtsterk is het verhaal nog niet verteld. De Canon heeft een wijder bereik dan de Sigma, maar daar betaal je voor in kwaliteit. Als je user reviews vergelijkt (niet blind naar de cijfers kijken, maar lezen wat men erover zegt en zien of dat voor jou van belang is), zie je dat de Sigma er een stuk beter uitkomt dan de Canon. Daar staat tegenover dat je bij Sigma een wat grotere kans hebt op een slecht exemplaar. Natuurlijk kun je dan een nieuwe krijgen, maar je hebt er gedoe van. De in de reviews veel genoemde MF switch heb ik ook op mn Sigma 20 mm prime en mij stoort het niet, maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is als je snel en vaak switcht tussen MF en AF.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_53832724
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 22:07 schreef ralpje het volgende:
Wellicht is de Tamron 17-50/2,8 iets voor je? Prima lens voor het geld, vrijwel hetzelfde bereik als de kitlens en lekker lichtsterk
Lijkt me inderdaad een lens om ook de review eens van door te lezen, kan prima meekomen met die andere twee.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  woensdag 10 oktober 2007 @ 12:42:58 #66
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_53836214
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 10:24 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Lijkt me inderdaad een lens om ook de review eens van door te lezen, kan prima meekomen met die andere twee.
Die heb ik zelf ook ipv de kitlens. Echt een top lens!!!! mega scherp zelfs helemaal open. Goede kleur en contrast.
Enige nadeel is dat hij niet echt stil is

Ene op het internet te koop voor 380 euro.
pi_53866365
De 17-50 heeft toch de doorslag gegeven. En hij is ook nog een stuk goedkoper dan de 24-70. Dat wordt hem dus, nu nog even doorsparen .
pi_53968568
Canon heeft twee nieuwe teleprimes in de L reeks aangekondigd:

200/2.0 L IS USM
800/5.6 L IS USM

meer hier

Die 800 zal wel onbetaalbaar zijn, maar de 200 gaat er ongetwijfeld voor zorgen dat de 200/2.8L in prijs gaat dalen
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_53968668
Ik zie eigenlijk liever nieuwe lenzen in de betaalbare klasse komen Hoe vaak doet Canon dat eigenlijk, een nieuwe lens releasen? Ik heb het gevoel dat dat een beetje zoals met Auto's is, verspreid over verschillende klassen 2-3 modellen per jaar
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:42:56 #70
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_53969413
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 14:02 schreef Vliegvrager het volgende:
Canon heeft twee nieuwe teleprimes in de L reeks aangekondigd:

200/2.0 L IS USM
800/5.6 L IS USM

meer hier

Die 800 zal wel onbetaalbaar zijn, maar de 200 gaat er ongetwijfeld voor zorgen dat de 200/2.8L in prijs gaat dalen
ik denk het niet; de f/2 zal wel 3700 euro gaan kosten

[ Bericht 9% gewijzigd door Shark.Bait op 16-10-2007 15:01:42 ]
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  FOK!fotograaf dinsdag 16 oktober 2007 @ 15:34:43 #71
18921 freud
Who's John Galt?
pi_53970337
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 14:02 schreef Vliegvrager het volgende:
Canon heeft twee nieuwe teleprimes in de L reeks aangekondigd:

200/2.0 L IS USM
800/5.6 L IS USM

meer hier

Die 800 zal wel onbetaalbaar zijn, maar de 200 gaat er ongetwijfeld voor zorgen dat de 200/2.8L in prijs gaat dalen
Ik heb al een 200mm f2.0L effectief , zou IS erop wel lekker zijn. Ik vraag me het nut af van de IS op de 800mm, omdat je doorgaans IS uit moet zetten als je een lens op statief monteert. Misschien alleen type 2 IS?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_53970345
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 14:42 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

ik denk het niet; de f/2 zal wel 3700 euro gaan kosten
Ach ook goed. Genoeg gekken die m toch willen hebben en dan hun 200/2.8L kwijt willen.

@ LoggedIn: volgens mij zijn er bij de introductie van de nieuwe camera's ook een paar nieuwe lenzen gelanceerd, waaronder betaalbare? En tussendoor iig nog de EF-S 60/2.8 macro, is toch ook alleszins betaalbaar?
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_53970385
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 15:34 schreef freud het volgende:

[..]

Ik heb al een 200mm f2.0L effectief .

191 mm en zonder IS. El cheapo dus

Dus koop die nieuwe en verpats je 135 Plus wortel twee extender voor een zacht prijsje aan mij
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:09:06 #74
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_53971821
Ik wilde zelf een 300mm f/2.8 kopen; maar het was bij Nikon qua prijs interessanter om een 200mm f/2 aan te schaffen en een 1.4 extender (280mm f/2.8) (of zelfs een 2x extender voor 400mm f/4) en dan nog ragscherpe foto's te krijgen volgens de eigenaren wiens reviews ik tegenkwam op inet.
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 15:34 schreef freud het volgende:
Ik heb al een 200mm f2.0L effectief ,
huh? hoe?
weer terug uit Parijs zie ik
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_53975410
Kheb een D30 en als ik macrolens wil of een lens om goed te zoomen op afstand welke moet ik hebben?

Ik hoef niet top of the top te hebben, duurste beste of mooiste, ik ben beginner en moet alles nog een beetje snappen enzo en om ineens eenbak met geld uit te geven aan iets waarvan ik nietweet hoever ik er in wil doorgaan vind ik riski....

Hoeveel ben ik ongeveer kwijt?
pi_53975834
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 20:31 schreef admiraal_anaal het volgende:
Kheb een D30 en als ik macrolens wil of een lens om goed te zoomen op afstand welke moet ik hebben?
mmmm macrolens of lens om goed te zoomen. Vraag je af of je echt macro wilt, dus 1:1. Dan heb je zeker een dedicated macro-lens nodig, en dat zijn altijd primes. Het mooie is, alle verkrijgbare macro lenzen (Canon, Tamron, Sigma, Tokina) zijn gewoon goed. Ik weet niet wat de D30 voor cropfactor heeft (ook 1.6?), maar ze zijn verkrijgbaar van 50 mm tot 180 mm. 50mm is erg dicht op je onderwerp, maar nog wel te doen met een 1.6 cropfactor.

Kies je niet voor 1:1, dan kun je eens bij Sigma kijken. Die maken vaak hele schappelijke zoomlenzen die ook een beetje macro kunnen. Let wel op, Sigma noemt zijn lenzen wel heel snel macro, soms zelfs tot een factor 1:4,4. De Sigma 17-70 is bijvoorbeeld een aardige lens, redelijk bereik, vrij goed in de reviews, niet idioot duur (329) en 1:2,3 macro.

Ga je 1:1 macro, dan beginnen de prijzen van de macro lens ook in die richting, en ben je ook nog eens zoiets kwijt aan een zoomlens (met wat meer bereik).

Eventueel kun je dit aanvullen met een 70-300 als je dan nog budget hebt, maar dat kan natuurlijk ook later. Sigma, Tamron en Canon hebben redelijk geprijsde lenzen in dat segment. Geen topkwaliteit, maar je gaf al aan dat dat niet het belangrijkste was.

Edit: een andere optie zijn macroringen: zijn 2e hands voor een euro of 100 per setje te krijgen en toveren een gewone lens om in een macro lens. Is wat meer gedoe, maar wel value for money.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_53975890
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 20:55 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

mmmm macrolens of lens om goed te zoomen. Vraag je af of je echt macro wilt, dus 1:1. Dan heb je zeker een dedicated macro-lens nodig, en dat zijn altijd primes. Het mooie is, alle verkrijgbare macro lenzen (Canon, Tamron, Sigma, Tokina) zijn gewoon goed. Ik weet niet wat de D30 voor cropfactor heeft (ook 1.6?), maar ze zijn verkrijgbaar van 50 mm tot 180 mm. 50mm is erg dicht op je onderwerp, maar nog wel te doen met een 1.6 cropfactor.

Kies je niet voor 1:1, dan kun je eens bij Sigma kijken. Die maken vaak hele schappelijke zoomlenzen die ook een beetje macro kunnen. Let wel op, Sigma noemt zijn lenzen wel heel snel macro, soms zelfs tot een factor 1:4,4. De Sigma 17-70 is bijvoorbeeld een aardige lens, redelijk bereik, vrij goed in de reviews, niet idioot duur (329) en 1:2,3 macro.

Ga je 1:1 macro, dan beginnen de prijzen van de macro lens ook in die richting, en ben je ook nog eens zoiets kwijt aan een zoomlens (met wat meer bereik).

Eventueel kun je dit aanvullen met een 70-300 als je dan nog budget hebt, maar dat kan natuurlijk ook later. Sigma, Tamron en Canon hebben redelijk geprijsde lenzen in dat segment. Geen topkwaliteit, maar je gaf al aan dat dat niet het belangrijkste was.

Sorry maar ik snap er niks van, tis net of je israelisch tegen me praat

Wat houd 1:1 in?
Wat is cropfactor en waar kan ik dat vinden?
Wat is dedicated macro-lens?

Sorry dat ik hier niet zoveel van begrijp ik ben echt nog een beginnende beginneling en vaktermen (als deze dat al zijn ) zijn een stapje te ver voor me

Maar ik zal zoveel mogelijk woorden en dingen die jij vertelde proberen uit te zoeken via google
pi_53976114
Wat houd 1:1 in?
De vergrotingsfactor. Veel lenzen verkleinen het beeld (ookal staat er soms wel "macro" op de buitenkant); op een 1:1 lens (dedicated macro) wordt een beestje van 30mm op je sensor ook afgebeeld als een object van 30mm.

Wat is cropfactor en waar kan ik dat vinden?
De grootte van je sensor tov de traditionele film. Doordat sensors - met uitzondering van het topsegment - kleiner zijn dan de traditionele 35mm film, snijd je als het ware de randen van het beeld geprojecteerd door de lens van je foto af. Dit heeft voor- en nadelen (aan de rand is de kwaliteit van de lens het laagst en je focal length wordt erdoor vermenigvuldigd; However wil je met groothoek aan de slag, dan wordt het toch al gauw vervelend dat je @17mm nogsteeds een hoop mist )

[ Bericht 10% gewijzigd door LoggedIn op 16-10-2007 21:18:11 ]
pi_53976263
Wat LoggedIn zegt, en een dedicated macro lens is specifiek gemaakt om macro mee te schieten. Wat trouwens niet wil zeggen dat je ze alleen voor macro kunt gebruiken. De meeste macro lenzen zijn uitstekende portretlenzen bijvoorbeeld.

Excuses voor mijn gebruik van het Israelisch.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_53976359
Overigens heeft FOT een Israelisch woordenboek. Een aantal van de termen die we hier al aan de orde hadden komt ter sprake onder het lemma 'objectief': http://wiki.fok.nl/index.php/Objectief
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:10:46 #81
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_53978223
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 15:35 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ach ook goed. Genoeg gekken die m toch willen hebben en dan hun 200/2.8L kwijt willen.

@ LoggedIn: volgens mij zijn er bij de introductie van de nieuwe camera's ook een paar nieuwe lenzen gelanceerd, waaronder betaalbare? En tussendoor iig nog de EF-S 60/2.8 macro, is toch ook alleszins betaalbaar?
200 2.8 is alleen leuk voor mensen die geen geld willen investeren in een 70-200 2.8. 2.0 is toch een hele andere klasse en ik zou heel erg graag IS zien op de 135 2.0. Dat is toch iets wat ik vaak mis. Lichtsterkte en snelheid is leuk, maar als je op 1/160ste moet schieten dan wordt het al snel moeilijk om alsnog voldoende licht op te vangen. 200 2.8 is dan al helemaal niet te doen (voor wat ik er mee doe dan althans). Al is t best een mooie lens (net zo scherp als 135).
200 1.8 is/was een droomlens en zoeen zal er nooit meer gemaakt worden (vanwege de natuur onvriendelijke elementen), maar de 200 2.0 IS USM doet bijna hetzelfde dankzij de IS. Een hemels objectief, al zal die vast wel TE groot (bulky) worden om in m'n zijtas te passen, om nog maar te spreken over gebruik in hele kleine dichtgepakte zalen.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  FOK!fotograaf woensdag 17 oktober 2007 @ 08:47:21 #82
18921 freud
Who's John Galt?
pi_53982528
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 23:10 schreef ebeaydojraes het volgende:

200 2.8 is alleen leuk voor mensen die geen geld willen investeren in een 70-200 2.8. 2.0 is toch een hele andere klasse en ik zou heel erg graag IS zien op de 135 2.0. Dat is toch iets wat ik vaak mis. Lichtsterkte en snelheid is leuk, maar als je op 1/160ste moet schieten dan wordt het al snel moeilijk om alsnog voldoende licht op te vangen. 200 2.8 is dan al helemaal niet te doen (voor wat ik er mee doe dan althans). Al is t best een mooie lens (net zo scherp als 135).
200 1.8 is/was een droomlens en zoeen zal er nooit meer gemaakt worden (vanwege de natuur onvriendelijke elementen), maar de 200 2.0 IS USM doet bijna hetzelfde dankzij de IS. Een hemels objectief, al zal die vast wel TE groot (bulky) worden om in m'n zijtas te passen, om nog maar te spreken over gebruik in hele kleine dichtgepakte zalen.
Er zal toch zeker wel een zichtbaar verschil zitten tussen een foto met de 200mm prime en de 70-200 op 200mm. Wat je zegt over het gebrek aan IS op de 135mm onderschijf ik enorm. Onder de 1/160e wordt het niet scherp meer, zeker vanochtend met actieshots is 1/250 mijn ondergrens. De 200 f1.8L was trouwens al behoorlijk groot, en ik vond het een leuke lens, maar damn, lastig stil te houden!! Ik denk dat het dus wel redelijk essentieel is om ze met IS uit te brengen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_53983036
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 23:10 schreef ebeaydojraes het volgende:

[..]

200 2.8 is alleen leuk voor mensen die geen geld willen investeren in een 70-200 2.8.
Sommige mensen kunnen de kwaliteit van een lens echt alleen maar afmeten aan de pijs

redenen om de 200/2.8 te kopen ipv de 70-200/2.8:
  • Hij is goedkoper, dus als je geen behoefte hebt aan het zoombereik is het extra geld mooi meegenomen
  • Hij is scherper @ 200mm, althans volgens gebruikers die beide hebben (gehad)
  • Hij is lichter, dus je kunt m langer handheld gebruiken
  • Hij is minder opvallend (voor veel juist de reden om wel de 70-200 te kopen)
    quote:
    2.0 is toch een hele andere klasse en ik zou heel erg graag IS zien op de 135 2.0. Dat is toch iets wat ik vaak mis. Lichtsterkte en snelheid is leuk, maar als je op 1/160ste moet schieten dan wordt het al snel moeilijk om alsnog voldoende licht op te vangen. 200 2.8 is dan al helemaal niet te doen (voor wat ik er mee doe dan althans). Al is t best een mooie lens (net zo scherp als 135).
    200 1.8 is/was een droomlens en zoeen zal er nooit meer gemaakt worden (vanwege de natuur onvriendelijke elementen), maar de 200 2.0 IS USM doet bijna hetzelfde dankzij de IS. Een hemels objectief, al zal die vast wel TE groot (bulky) worden om in m'n zijtas te passen, om nog maar te spreken over gebruik in hele kleine dichtgepakte zalen.
    Ik ben zo benieuwd waar je vandaan haalt dat het een hemels objectief is, Canon heeft alleen nog maar aangekondigd dat ze m gaan maken.
  • Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      woensdag 17 oktober 2007 @ 11:08:38 #84
    150897 ebeaydojraes
    Gek Zijn Is Gezond (.nl)
    pi_53985107
    quote:
    Op woensdag 17 oktober 2007 09:28 schreef Vliegvrager het volgende:

    [..]

    Sommige mensen kunnen de kwaliteit van een lens echt alleen maar afmeten aan de pijs

    redenen om de 200/2.8 te kopen ipv de 70-200/2.8:
  • Hij is goedkoper, dus als je geen behoefte hebt aan het zoombereik is het extra geld mooi meegenomen
  • Hij is scherper @ 200mm, althans volgens gebruikers die beide hebben (gehad)
  • Hij is lichter, dus je kunt m langer handheld gebruiken
  • Hij is minder opvallend (voor veel juist de reden om wel de 70-200 te kopen)
    [..]

    Ik ben zo benieuwd waar je vandaan haalt dat het een hemels objectief is, Canon heeft alleen nog maar aangekondigd dat ze m gaan maken.
  • Prijs heeft er niets mee te maken.
    - goedkoper: daar waren we al overheen
    - scherpte is relatief. Maar aelke goede prime is scherper dan een zoomlens (zeker met IS). Maar 200 2.8 handheld is nog steeds erg vervelend.
    - Lang leven IS. en zoveel langer vasthouden .. pfff gewoon wat meer sporten, je armen trainen en vooral je ademhaling. Wat is nu het mooie aan zware enzen bij Canon? Juist, je kan ze ook gewoon neerzetten.
    - En wit zorgt voor minder warmte opbouw waardoor de elementen in de lens beter blijven en niet gaan verschuiven door uitzetten en krimpen etc.

    en nogmaals, er staat ook dat ik het heb over de manier waarop IK de objectieven gebruik, in MIJN lijn van fotografie (in lichtberovende godvergeten zalen). 200 2.8 is dan vrijwel nutteloos, zeker zonder stabilisatie. 2.0 met stabilisatie is dan hemels en er komt niets bij in de buurt. Slecht kan het objectief niet zijn, anders maken ze hem niet op aanvraag van zo veel professionals. Kijk naar wat ze met de 16-35 hebben gedaan. Damn hij is elke keer weer spot-on in no time.
    - "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
    - 'ye cannae change the laws of physics'
    Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
      FOK!fotograaf woensdag 17 oktober 2007 @ 11:18:56 #85
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_53985337
    quote:
    Op woensdag 17 oktober 2007 11:08 schreef ebeaydojraes het volgende:

    [..]
    [...]
    en nogmaals, er staat ook dat ik het heb over de manier waarop IK de objectieven gebruik, in MIJN lijn van fotografie (in lichtberovende godvergeten zalen). 200 2.8 is dan vrijwel nutteloos, zeker zonder stabilisatie. 2.0 met stabilisatie is dan hemels en er komt niets bij in de buurt. Slecht kan het objectief niet zijn, anders maken ze hem niet op aanvraag van zo veel professionals. Kijk naar wat ze met de 16-35 hebben gedaan. Damn hij is elke keer weer spot-on in no time.
    De eerste versie van de 16-35 was niet echt om over naar huis te schrijven hoor, de mark 2 was tenminste wat bij de eerste beloofd werd. Ik ben je eens dat je bij binnensporten in welke vorm dan ook echt onder de f2.8 moet zitten, mits geen lichtsterke body. Met de 5D en 1D MkIII kan je prima met f2.8 af op ISO 1250, zonder dat je met ruis zit.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
    pi_53985478
    quote:
    Op woensdag 17 oktober 2007 11:08 schreef ebeaydojraes het volgende:

    [..]

    Prijs heeft er niets mee te maken.
    - goedkoper: daar waren we al overheen
    Nee, je stapt er elke keer overheen, lijkt wel of je dat stoer vindt? Maar prijs is nou precies datgene waar je kwaliteit tegen af moet zetten. Of je nou prof bent of amateur, rijk of arm, bij twee gelijkwaardige lenzen, kies je logischerwijs de goedkoopste. Bij niet-gelijkwaardige lenzen ga je afwegen, en dan kom je dus niet per definitie bij de beste lens uit.
    quote:
    - scherpte is relatief. Maar aelke goede prime is scherper dan een zoomlens (zeker met IS). Maar 200 2.8 handheld is nog steeds erg vervelend.
    - Lang leven IS. en zoveel langer vasthouden .. pfff gewoon wat meer sporten, je armen trainen en vooral je ademhaling.
    Ik was niet helemaal duidelijk. Met langer bedoelde ik dat je tot een grotere sluitertijd kunt gaan.
    quote:
    Wat is nu het mooie aan zware enzen bij Canon? Juist, je kan ze ook gewoon neerzetten.
    Ja prachtig. Kunnen de lichte lenzen ook. En dat wil je niet altijd. Soms wil je rond kunnen lopen om de juiste plek te vinden. Soms heb je geen ruimte voor een statief, etc.
    quote:
    - En wit zorgt voor minder warmte opbouw waardoor de elementen in de lens beter blijven en niet gaan verschuiven door uitzetten en krimpen etc.

    en nogmaals, er staat ook dat ik het heb over de manier waarop IK de objectieven gebruik, in MIJN lijn van fotografie (in lichtberovende godvergeten zalen). 200 2.8 is dan vrijwel nutteloos, zeker zonder stabilisatie. 2.0 met stabilisatie is dan hemels en er komt niets bij in de buurt. Slecht kan het objectief niet zijn, anders maken ze hem niet op aanvraag van zo veel professionals. Kijk naar wat ze met de 16-35 hebben gedaan. Damn hij is elke keer weer spot-on in no time.
    Tja, slecht zal ie inderdaad niet worden, maar of zijn prijsverschil op gaat wegen tegen het kwaliteitsverschil? Laat ik het erop houden dat maar veel mensen m moeten kopen en hun 200/2.8 van de hand moeten doen.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      woensdag 17 oktober 2007 @ 11:57:10 #87
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_53986217
    quote:
    Op woensdag 17 oktober 2007 11:08 schreef ebeaydojraes het volgende:
    in MIJN lijn van fotografie (in lichtberovende godvergeten zalen). 200 2.8 is dan vrijwel nutteloos,
    En jij denkt dat die ene stop dan veel zal uitmaken.
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
      woensdag 17 oktober 2007 @ 12:37:42 #88
    140050 ableton
    stereotyped invader
    pi_53987099
    Ik ga binnenkort een nikon f5 aanschaffen, want ik wordt laks van digitale fotografie en vind er daardoor weinig meer aan.

    Wat ik tot nu toe heb begrepen is dat de Nikkor lenzen van de DX serie (dus die van mijn d80 ook right???) ook op de f5 passen maar dat je dan rekening moet houden met lichte cirkelvorming.

    Is er iemand die iets meer concrete informatie hierover kan vinden. Is er een speciale serie lenzen voor de F-camera's? Komen die nu ook nog uit? Zijn dit gewoon de lenzen die je op de konijnenberg kunt kopen.

    Voorbeeld: ik heb een 50mm/1.8 van mijn d80. Is er ook een 50mm/1.8 voor de F-serie of is dit gewoon dezelfde lens als die ik al voor mijn d80 heb.

    Dank dank.
    arthur bostrom : held voor het leven!
      woensdag 17 oktober 2007 @ 13:06:12 #89
    117283 Kreupelhout
    C'est Jaques Plafond!
    pi_53987640
    Gezien de camera die je wil kopen en de vragen die je stelt en het taalgebruik, zou ik toch maar eens iets gaan leren over fotografie voordat je met zo'n knoepert van een camera aan de gang gaat...
    pi_53987773
    idd, als je een F5 koopt mag je toch aannemen dat je weet wat je er op moet mounten

    en zo niet, eerst maar eens inlezen, F80 aanschaffen en oefenen
    Op donderdag 4 oktober 2007 09:50 schreef staticdata het volgende:
    - Alle Milfen zullen zich, gesorteerd op cup maat, in rijen van 10 staan en zich bereidwillig opstellen
    pi_53987775
    DX objectieven zijn voor dSLRs - maar werken idd ook gewoon op analoge SLRs... 't verschil in crop-factor kan voor vignetting zorgen...

    Je 50mm van je D80 zou t ook moeten doen op je F5.
    kthxbye~
      woensdag 17 oktober 2007 @ 13:15:58 #92
    140050 ableton
    stereotyped invader
    pi_53987791
    Ik weet genoeg van fotografie,
    de enige vraag die ik heb is hoe lenzen voor de F-serie compatible zijn met de D-serie.
    Zijn er aparte lenzen voor, of zijn de lenzen die tegenwoordig in de winkels liggen ook 100% compatible.

    En ik vraag naar concrete antwoorden want 90% heb ik al uitgezocht. Mensen die het in praktijk hebben geprobeerd.
    Maar doe is een nuttige uitspraak oh thou wise one!
    Gezien jouw taalgebruik weet jij er wel alles van in tegenstelling tot dit weinig wetende fotografienoobje.
    arthur bostrom : held voor het leven!
    pi_53987869
    maar wat wil je dan, je D60 kitlens op een F5 gaan schroeven?

    Op een F5 zou je alleen maar primes of AFS zooms mogen mounten
    Op donderdag 4 oktober 2007 09:50 schreef staticdata het volgende:
    - Alle Milfen zullen zich, gesorteerd op cup maat, in rijen van 10 staan en zich bereidwillig opstellen
      woensdag 17 oktober 2007 @ 13:30:08 #94
    140050 ableton
    stereotyped invader
    pi_53988034
    Uitleg:
    Ik ken het digitale fotograferen nu wel, ik begin het erg saai te vinden, dus zoek iets anders in analoog.
    Ik kan nu voor 250 euro een flink gebruikt, maar inwendig perfect werkende F5 kopen (van een kennis die in fotospeciaalzaak werkt, dus geen addertjes onder het gras).

    Nu wil ik gewoon weten of iemand in praktijk iets weet van de F-body met D-lenzen.
    Ik weet dat het wel kan.
    Ik weet dat er vignetering ontstaat door de crop-factor.

    Als voorbeeld bedoelde ik dus:
    Is de vignettering (of andere praktische problemen) dermate groot om bijvoorbeeld elke lens apart voor de F-mount te kopen... aangezien D-lenzen van mijn d80 wel zullen werken mits de genoemde puntjes.
    arthur bostrom : held voor het leven!
      woensdag 17 oktober 2007 @ 13:54:02 #95
    117283 Kreupelhout
    C'est Jaques Plafond!
    pi_53988439
    Als je een echte uitdaging zoekt, moet je misschien een Nikkormat FT3 kopen (heb ik nog wel liggen) Die is lekker analoog waar je ook alles met de hand moet instellen. Heerlijke camera.

    Heb ondertussen ook een paar foto's van je bekeken, ziet er goed uit.

    Maar die D-lenzen hebben in verhouding toch minder glas dan een "Normale" lens? Vignettering zul je idd wel krijgen dan en denk ook dat het een beetje afbreuk aan de beeldkwaliteit zou doen.
    pi_53988893
    tsss..pauper..je ga niet eens voor een F6

    OT: De DX lenzen passen idd ok op analoge Nikon SLR'S, in theorie zijn 'digitale' lenzen een fractie zuiverder in optiek omdat de sensoren meedogenloos alles registeren, dus ook de 'oneffenheden' van de "oudere' analoge tegenhanger, dit nog los van de cropfactoren.
    pi_53989021
    In hoeverre denk je dat de uitdaging met een F5 groter wordt dan met een digitale camera? De F5 zal zijn werk waarschijnlijk beter doen dan je digi, dus wordt het alleen maar saaier.

    Als je de fijne kneepjes onder de knie wilt krijgen, moet je een klein beetje investeren in een manual focus camera zonder lichtmeter. Als je zelf moet scherpstellen, belichting moet bepalen en de camera instellen gebruikmakend van de belichtingsruimte van de gebruikte film wordt fotograferen weer een uitdaging.
    pi_53989402
    Ableton (en andere Nikongebruikers), in deze compatibility-chart kun je zien hoe elk soort lens het op iedere body doet: http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html
      woensdag 17 oktober 2007 @ 14:52:01 #99
    140050 ableton
    stereotyped invader
    pi_53989479
    quote:
    Op woensdag 17 oktober 2007 13:54 schreef Kreupelhout het volgende:
    Als je een echte uitdaging zoekt, moet je misschien een Nikkormat FT3 kopen (heb ik nog wel liggen) Die is lekker analoog waar je ook alles met de hand moet instellen. Heerlijke camera.

    Heb ondertussen ook een paar foto's van je bekeken, ziet er goed uit.

    Maar die D-lenzen hebben in verhouding toch minder glas dan een "Normale" lens? Vignettering zul je idd wel krijgen dan en denk ook dat het een beetje afbreuk aan de beeldkwaliteit zou doen.
    Dank

    Het vernieuwde plezier wil ik vinden in het analoog werken in de M-stand. De uitdaging van alles zelf van te voren bepalen met grijskaart en handlichtmeting. Ik betrap mezelf er nu toch soms op dat ik meerdere foto's "schiet" en denk dat PS er toch nog wat beters van kan maken. En die laksheid verpest het.

    Het tweede punt is dat ik zelf weer de doka in ga. Er is een grote doka bij mij op school en die staat bijna altijd leeg. Ik heb het vroeger wel gedaan maar nooit in gespecialiseerd.
    Dat wil ik nu dus wel gaan doen, een digitale print kan voor mij toch niet op tegen de afdruk van een negatief.

    En dat het een Nikon F5 wordt is gewoon puur omdat die bij mij te boek staat als één van de betere analoge camera's en als ik die voor 250 euro kan krijgen, heel graag

    Het wordt dus toch "nieuw oud glas" kopen
    arthur bostrom : held voor het leven!
      FOK!fotograaf woensdag 17 oktober 2007 @ 16:15:56 #100
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_53990825
    Ik laat deze even aan het centrale topic plakken!

    [centraal] Het grote lenzen topic #18
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')