quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 10:58 schreef wadgem het volgende:
Voor mij is het dat ik me enorm kan opwinden over hoe religie de maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkeling van de mens kan stagneren. Ik denk dat we zonder religie in het dagelijkse en publieke leven een veel betere samenleving zouden kunnen hebben. Daarom streef ik naar de atheïstische doelen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 11:34 schreef marcel-o het volgende:
[..]
helemaal mee eens.
gewoon alle religie de prullebak in,
al die boeken zijn toch alleen maar geschreven op basis van natuurverschijnselen en stand van de sterren enz.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:01 schreef simmu het volgende:
[..]
maar 'dankzij' diezelfde religies zijn we nu wel waar we nu zijn qua ontwikkeling. bijvoorbeeld: Zou Darwin zijn leven op dezelfde manier geleefd hebben als hij niet gelovig was (oorspronkelijk)? http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin
als hij niet gelovig zou zijn geweest, zou hij dan net zo rustig en zorgvuldig zijn onderzoeken gedaan hebben?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 13:02 schreef wadgem het volgende:
[..]
Dat is een hele goede vraag, waar ik ook geen antwoord op kan geven dat niet bevooroordeeld zal klinken, of pure speculatie zal zijn.
Als ik echter kijk naar hoe het tegenwoordig gaat, zie ik dat (atheïstisch dan wel areligieus) wetenschappelijk onderzoek wordt gehinderd door religieuze overwegingen (neem bijvoorbeeld stamcelonderzoek en Bush).
En dan heb ik het nog niet eens over geweld/onderdrukking/ongelijkheid op basis van geloof.
Ik denk dat als er minder geloof zou zijn, of als het met de gepaste scepsis zou worden behandeld, de menselijke maatschappij meer tijd en middelen tot haar beschikking zou hebben om tot een betere samenleving te komen, met meer welvaart en minder geweld.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:23 schreef Mustard_Man het volgende:
Verder vind ik het wel heel irritant hoe gelovigen een grote invloed hebben op de wereld, en op mijn leven.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:53 schreef Modus het volgende:
Ik ben vooral gefascineerd door de volkomen idiote 'logica' van gelovigen en hoe ze die ten alle tijde krampachtig proberen vol te houden.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:10 schreef Einal2 het volgende:
en hoe beïnvloed de religie dan jouw leven?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:14 schreef Einal2 het volgende:
[..]
alsof iedereen die gelovig is de bijbel letterlijk neemt. volgens mij generaliseer je een beetje.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:23 schreef Iblis het volgende:
Waarom is het in leven houden van mensen, koste wat kost, wel in overeenstemming met Gods wil, terwijl ze zonder hulp dood zouden gaan, maar is een abortus of euthanasie opeens niet in overeenstemming? Dat heb ik eigenlijk nooit zo gesnapt.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:10 schreef Einal2 het volgende:
[..]
Hoe had jij de wereld voor je gezien als er geen relegie zou zijn?
quote:zouden we dan zoveel gelukkiger zijn?
quote:volgens mij zijn de grootste massamoorden niet gepleegd wegens religieuse redenen maar om andere redenen zoals racisme etc.
quote:en hoe beïnvloed de religie dan jouw leven?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
...........ik nog steeds graag naar religieuze liederen luister en dat ik nu al uitkijk naar kerstavond in de Martinikerk. Het is volstrekt irrationeel, maar ik doe het wel en ik moet zeggen dat ik het ook wel goed vind zo. Het is een soort van sentiment, nostalgie, melancholie...........
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
De topic titel komt niet helemaal uit de verf, maar ik kreeg de complete titel er niet in. Als iemand een betere weet, dan hoor ik het graag, zodat we hem even kunnen laten wijzigen.
Mijn vraag is speciaal gericht aan atheïsten en ex-gelovigen die zich nog (veel) met het verschijnsel religie bezighouden. Als 'ex-gelovige' stel ik mezelf die vraag ook, maar ik slaag er niet in een bevredigend antwoord te vinden.
Mijn (gelovige) vader heeft al meerdere keren gezegd dat hij niet snapt waarom niet-gelovigen zich zo druk maken om religie: "Als ik niet in God zou geloven, zou ik er ook niets mee te maken willen hebben". Ik antwoord dan altijd dat atheïsten dat doen, omdat gelovige mensen zoveel invloed hebben op het publieke leven en dat heeft ook weer impact op het leven van atheïsten (bijv koopzondagen). Maw: als religie zich zou beperken tot het persoonlijke domein, zou er niks aan de hand zijn. Zo probeer ik althans mijn 'kruistocht' tegen religie te rechtvaardigen. Maar ik merk dat het niet de volledige reden is. Zo geëngageerd ben ik nu ook weer niet. Een atheïst zal dit ongetwijfeld anders beleven, maar ik ben toch ook erg gefascineerd door de vraag waarom mensen het zo nodig hebben te geloven en nog meer door de vraag waartoe het geloof in God mensen kan inspireren. Bovendien betrap ik mezelf erop dat ik nog steeds graag naar religieuze liederen luister en dat ik nu al uitkijk naar kerstavond in de Martinikerk. Het is volstrekt irrationeel, maar ik doe het wel en ik moet zeggen dat ik het ook wel goed vind zo. Het is een soort van sentiment, nostalgie, melancholie. Maar waarom ik het doe begrijp ik niet. Maar misschien begrijpt iemand anders het wel?
.
Dus de vraag is: waarom houd jij je, als ex-gelovige of atheïst, (nog) bezig met religie?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 19:33 schreef r.liong het volgende:
[..]
Naarmate je ouder wordt komt het wel steeds meer naar voren gewoon omdat je andere dingen in het leven zoekt dat het pure materialistische. Verder beheerst de religie niet mijn leven.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 19:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wat bedoel je daarmee? Ik vat dit op als: "Als je ouder wordt, vind je God wel terug". Of bedoel je het niet zo? Overigens ben ik nooit materialistisch geweest.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:05 schreef releaze het volgende:
wat ik het mooiste van kruistochtatheisten vindt is dat ze precies dat doen wat ze de anderen verwijten: kruistochten houden. uiteindelijk, hoe het zich ook concreet invult, hebben zowel atheisten als theisten een overtuiging en een drang om die overtuiging aan anderen mede te delen vaak onder het mom van 'die van mij is beter, omdat dit en dat'. Het heeft wat met de fundamentele veiligheid te maken. Atheisten krijgen de levenskriebels van gelovigen en hun achterlijke regeltjes en ze willen kosten wat kost dat in hun leven (en dat van anderen natuurlijk ook) vermijden, en gelovigen vinden de atheisten achterlijk omdat ze het niet begrepen hebben, gelovigen lastig vallen ermee waardoor hun ook weer kriebels krijgen etc, etc.. Het is de strijid van de dualiteit.
Het is het ene geloof tegenover het andere geloof. of beter, de ene overtuiging tegenover de andere. god is maar de inhoud, niet de vorm, en in de vorm zijn ze hetzelfde: een overtuiging.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:09 schreef simmu het volgende:
[..]
oei! je raakt de kern van het rare aan atheisme
die geloven zo heel hard in niet-geloven, dat het niet-geloven an sich een soort godsdienst is geworden
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:37 schreef releaze het volgende:
[..]
In heel veel gevallen is dat onderhand wel zoDe overtuigingen zijn zo sterk dat alleen de inhoud anders is, maar de vorm, het afwijzen, het onbegrip even zo groot. Geldt zeker niet voor iedereen hoor, maar de gemiddelde mondige atheist is imo net zo'n fundi.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:41 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ik heb nog nooit gehoord van een kamikaze fundi atheïst, of je moet wat anders bedoelen.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:44 schreef releaze het volgende:
En daarnaast hebben veel atheisten wel een soort van geloof in god hebben. Je moet namelijk overtuigd zijn van een bepaalde inhoud van het idee van god om deze af te wijzen. Je gelooft in eerste instantie dus in een godsbeeld, wat je daarna radicaal afwijst. Je hebt een idee van wat een God zou moeten zijn, pakt dan de bijbel erbij, haalt alle inconsistenties aan en zegt dan 'dus god bestaat niet'. God bestaat niet, want dat staat hier, in dit boek, tussen de letters door! Dat vind ik ook zo vreemd aan atheisten, ze hebben een net zo sterk godsbeeld als gelovigen alleen dan in het negatief. En kom dan niet aanzetten met het niet verzamelen van postzegels, -1 en +1 blijft in de kern een vorm van 1.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
De term fundi slaat meestal op het volstrekt absurde claims als een 6000 jaar oude aarde e.d. of op basis van de overtuiging zaken als moord te rechtvaardigen. Wat dat betreft ken ik weinig fundamentalistische atheisten.
Ik vind het juist zeer middeleeuws als je kinderen op zeer jonge leeftijd begint met het indoctrineren van een religie. Het zou juist van beschaving getuigen als je dit zelf aan de kinderen overlaat. Als ze op latere leeftijd er behoefte aan hebben is dat hun EIGEN keuze.quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:47 schreef releaze het volgende:
[..]
zover zijn we welicht nog niet, maar dat we religie en alles volledig moeten afschaffen, dat gelovigen geestesziek zijn, dat je je kinderen dat absoluut niet bij mag brengen etc etc, dat heb ik al zooooo vaak voorbij horen komen in m'n leven. en dat vind ik zo enorm middeleeuws.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Atheisten ontkennen vaak godsbeelden die door theisten worden voorgesteld. Da's net zoiets als zeggen dat mensen die niet geloven in Sinterklaas toch een specifiek Sinterklaasbeeld aanhangen. Sinterklaas is natuurlijk wel een bestaand concept, alleen geen 600 jaar oude man die over de hele wereld pakjes aflevert.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik vind het juist zeer middeleeuws als je kinderen op zeer jonge leeftijd begint met het indoctrineren van een religie. Het zou juist van beschaving getuigen als je dit zelf aan de kinderen overlaat. Als ze op latere leeftijd er behoefte aan hebben is dat hun EIGEN keuze.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:52 schreef releaze het volgende:
[..]
ik ken meer atheisten die zich bezig houden met het geloof in de 6000 jaar oude aarde dan dat ik christenen (in nederland) ken die zich daarmee bezig houden. de atheisten die ik ken nemen de bijbel letterlijk, de christenen die ik ken nemen de bijbel symbolisch. Dat zijn twee totaal verschillende uitgangspunten waarmee je elkaar nieteens kan bevechten.
maar goed, ik ken weinig refo's en protestanten, meer de spirituele christenen.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik vind het juist zeer middeleeuws als je kinderen op zeer jonge leeftijd begint met het indoctrineren van een religie. Het zou juist van beschaving getuigen als je dit zelf aan de kinderen overlaat. Als ze op latere leeftijd er behoefte aan hebben is dat hun EIGEN keuze.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:56 schreef Viking84 het volgende:
Je bent pas fundamentalist als je ondanks al het bewijs dat er tegen jouw standpuntwordt ingebracht, blijft weigeren je standpunt te herzien. De meeste atheïsten zijn dus geen fundamentalisten. Ook ik niet. Als er bewijs beschikbaar komt dat God bestaat, zal ik de eerste zijn om me te bekeren. Niet van harte, maar ik doe het wel. Ontkennen terwijl het bewijs overduidelijk is, is simpelweg dom, of je nu atheïst of christen / moslim / jood bent.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik meen dat zelfs in Nederland zo'n 30-40% van de mensen 'niet in de evolutietheorie gelooft'. Nou lijkt mij dat dat voornamelijk theisten zijn. Dat is best een aanzienlijk deel van de theisten dat een van de sterkst onderbouwde wetenschappelijke theorieen afwijzen.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:06 schreef Viking84 het volgende:
Ik weet niet in hoeverre ik een 'bijzonder' geval ben. Het is natuurlijk wel zo dat ik me al vrij snel heb losgemaakt van het kerkelijke milieu. Ik ging op m'n 17e al op kamers en hoewel ik de eerste jaren nog wel naar huis ging in het weekend en ook op zondag mee ging naar de kerk, kwam ik een stuk minder in aanraking met God, bidden, Bijbel lezen etc. Verder had ik vrienden die ofwel niet geloofden ofwel zelf ook vraagtekens plaatsten bij het geloof en bovendien heb ik een onafhankelijke kritische geest. Als ik niet aan de uni was gaan studeren, zou ik dan ook zo ver zijn gekomen als ik nu ben? Waarschijnlijk zou ik nog steeds worstelen met het geloof.
Ik betwijfelde het bestaan van God niet, maar voelde me er wel heel erg ongemakkelijk bij. Dat knagende gevoel van los willen laten, maar niet durven, want je moet eens toch voor God komen te staan is nog het ergste. Dat m'n moeder te pas en te onpas riep, hielp ook niet echt. Ik ben daar nu helemaal immuun voor geworden
.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:01 schreef simmu het volgende:
[..]
dit bedoelen we dus. jij vind iets, en probeert nu hier ons ervan te overtuigen dat het zo is (kinderen een geloof meegeven = indoctrineren). een preek is het verkondigen van gods woord met als doel het aangeven van hoe gods woord (de bijbel) in het dagelijks leven toegepast dient te worden. jij bent nu hier aan het verkondigen hoe jouw opinie in het dagelijks leven toegepast dient te worden. dat is een preek, hence: je gelooft. je dramt net zo hard *jouw* opinie door als een christen-fundy.
wat mij betreft mag iedereen zelf weten hoe hij gelooft, en zijn kinderen ook best zo opvoeden. uiteraard onder voorbehoud van "geen kindermishandeling", het volgen van de wet en zonder dwang en gedram naar anderen toe.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:18 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Sja, als je het niet wenselijk vindt dat ik er een eigen mening op na houd op dit gebied en ergo meent dat ik dit aan anderen opdring houdt het gewoon op.
Veel succes verder met dit topic.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:18 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Sja, als je het niet wenselijk vindt dat ik er een eigen mening op na houd op dit gebied en ergo meent dat ik dit aan anderen opdring houdt het gewoon op.
Veel succes verder met dit topic.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:12 schreef releaze het volgende:
[..]
ik zou daar best een bron voor willen zien voordat ik dat aanneem. Daarnaast zou ik ook van hen willen zien wat de onderliggende argumenten zijn voor hun niet geloof erin, natuurlijk.
quote:The total effect of fundamentalist religious beliefs on attitude toward evolution (using a standardized metric) was nearly twice as much in the United States as in the nine European countries (path coefficients of -0.42 and -0.24, respectively), which indicates that individuals who hold a strong belief in a personal God and who pray frequently were significantly less likely to view evolution as probably or definitely true than adults with less conservative religious views.
quote:The total effect of pro-life attitudes on the acceptance of evolution was much greater in the United States than in the nine European count r ies (-0.31 and -0.09, respectively)
quote:The same model also documents the linkage of religious conservative beliefs and a conservative partisan view in the United States. The path coefficient for the relation between fundamentalist religious views and self-identification as a conservative was 0.26 in the United States and 0.17 in the nine European countries. The path coefficient between pro-life views and self-identification as a conservative was 0.20 in the United States and 0.06 in the nine European countries. Because the two-group SEM computes path coefficients on a common metric, these results are directly comparable and the impact of fundamentalist religious beliefs and pro-life attitudes may be seen as additive (12, 13).
quote:Third, genetic literacy has a moderate positive relationship to the acceptance of evolution in both the United States and the nine European countries. This result indicates that those adults who have acquired some understanding of modern genetics are more likely to hold positive attitudes toward evolution. The total effect of genetic literacy on the acceptance of evolution was similar in the United States and the nine European countries.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:48 schreef simmu het volgende:
[..]
er zit een verschil in "ik ben van mening dat blablabla" en "als je datendat doet ben jij een middeleeuwse idioot".
het is een ding om zelf een mening te hebben, en daarover te praten/discussieren, het wordt iets anders als je vind dat *iedereen* dan maar zijn leven moet leven op zo'n manier dat dat aan jouw mening voldoet.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik vind het juist zeer middeleeuws als je kinderen op zeer jonge leeftijd begint met het indoctrineren van een religie. Het zou juist van beschaving getuigen als je dit zelf aan de kinderen overlaat. Als ze op latere leeftijd er behoefte aan hebben is dat hun EIGEN keuze.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 13:30 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Mijn laatste reactie omdat jij degene bent die meent dat er iets anders staat. Nergens maar dan ook nergens kan je geen enkele bewering vinden van mij zoals idioot en dat ik mijn mening op leg aan anderen.
[..]
Dus, succes verder met het lezen van dingen die er niet staan.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 14:22 schreef Iblis het volgende:
-knip-
quote:Op zondag 7 oktober 2007 14:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Eigenlijk komt dit er hoofdzakelijk op neer dat het atheisme simpelweg niet meer is dan het afwijzen van theistische claims. Theistische claims daarentegen zijn vaak de basis voor een heel moreel stelsel. Zo wordt het bijvoorbeeld lastig om iemand 'atheistische normen en waarden' op te leggen.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 15:08 schreef Iblis het volgende:
Ik zou ook wel eens willen zien wat er zou gebeuren als atheïsten langs de deur zouden gaan om hun levensovertuiging te verkopen...
Dat valt wel mee hoor. Of feestdagen nu worden gevierd omdat de koningin jarig is, of omdat de Heilige Geest over de apostelen is gekomen, een dagje vrij heb je toch wel.quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:43 schreef weathergirl het volgende:
Voor mij heeft het te maken met de irritaties die je soms hebt bij de enorm religieuze samenleving waarin we leven. Eigenlijk heb je dat pas door, wanneer je niet gelovig bent.
Al onze feestdagen zijn christelijk. De normen en waarden van de Nederlandse samenleving zijn op christelijke normen en waarden gestoeld. De tien geboden uit de bijbel worden nog steeds als richtinggevend gezien. Scholen mogen in het teken staan van een bepaalde religie.
En als het om de islam gaat, telt ook nog dat gelovigen vinden dat ongelovigen 'minderwaardig' zijn.
Dus alles bij elkaar kun je gewoon niet om religie heen en ik denk dat het daarom zo'n issue kan zijn voor niet-gelovigen.
Volgens de Bijbel moeten we dus homo's doden. Niemand die dat doet. Ergo: onze normen en waarden zijn niet christelijk.quote:Leviticus 20:13: Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
Daar houdt geen mens zich aan, alleen hele strenge moslims vinden dat je geen mensen mag afbeelden.quote:U zult geen beelden maken, geen afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde. Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want ik, de heer uw god, ik ben voor hen die mij haten een jaloerse God die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen, tot de derde en vierde generatie.
Je gelovige vader slaat wat mij betreft de spijker op den kop.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
Mijn (gelovige) vader heeft al meerdere keren gezegd dat hij niet snapt waarom niet-gelovigen zich zo druk maken om religie: "Als ik niet in God zou geloven, zou ik er ook niets mee te maken willen hebben". Ik antwoord dan altijd dat atheïsten dat doen, omdat gelovige mensen zoveel invloed hebben op het publieke leven en dat heeft ook weer impact op het leven van atheïsten.[/b]
Opwinden, opwinden... ik wind me er niet over op dat het religie is die dat doet; ik wind me er over op dat er überhaupt iets is waardoor mensen niet meer naar hun verstand luisteren. Of dat nou hormonen zijn of fictieve figuren, het is niet iets dat mijn goedkeuring kan krijgen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 10:58 schreef wadgem het volgende:
Voor mij is het dat ik me enorm kan opwinden over hoe religie de maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkeling van de mens kan stagneren. Ik denk dat we zonder religie in het dagelijkse en publieke leven een veel betere samenleving zouden kunnen hebben. Daarom streef ik naar de atheïstische doelen.
Uitstekende post; dank voor de feiten.quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik doelde op dit onderzoek. Het richt zich voornamelijk op de VS, maar er is ook een vergelijk gemaakt met andere landen. In onderstaand grafiekje is te zien dat de acceptatie in Nederland zo ongeveer 60% ligt. Het onderzoek probeert te verklaren waarom de VS nog bedroevender scoort dan West Europese landen.
[ afbeelding ]
Er zijn naar een aantal factoren bekeken om te onderzoeken of er sprake was van correlatie:
[..]
Verder vindt men ook correlatie m.b.t. politieke overtuigingen. Aangezien er in de VS sprake is van een sterke tweedeling tussen 'conservatives' en 'liberals' en het abortusstandpunt hier een van de belangrijkste factoren in is, heeft men gekeken of er daar sprake is van correlatie:
[..]
Voor die politieke overtuiging is ook weer gekeken in hoeverre er correlatie is met religieuze overtuiging:
[..]
Als laatste is nog gekeken naar kennis van genetica. Daarbij is sprake van positieve correlatie, maar er zit echter geen verschil tussen de gemiddelde kennis van genetica in de VS en die in West Europa.
[..]
Ik heb er even over nagedacht maar het antwoord is eigenlijk heel simpel: Omdat de gedachtengang van 'de gelovige' me nog dagelijks verwonderd.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
Dus de vraag is: waarom houd jij je, als ex-gelovige of atheïst, (nog) bezig met religie?
Wie ontdekt dat een gerespecteerde geneesheer een ordinaire kwakzalver blijkt te zijn, heeft de morele plicht anderen hierop te attenderen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
Dus de vraag is: waarom houd jij je, als ex-gelovige of atheïst, (nog) bezig met religie?
hoho.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:01 schreef simmu het volgende:
[..]
maar 'dankzij' diezelfde religies zijn we nu wel waar we nu zijn qua ontwikkeling. bijvoorbeeld: Zou Darwin zijn leven op dezelfde manier geleefd hebben als hij niet gelovig was (oorspronkelijk)? http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin
als hij niet gelovig zou zijn geweest, zou hij dan net zo rustig en zorgvuldig zijn onderzoeken gedaan hebben?
quote:Op zondag 7 oktober 2007 16:31 schreef Rasing het volgende:
[..]
http://www.youtube.com/watch?v=sV-a1vmZ6y8
ik doelde op dingen als 'vuur' en 'dingen bouwen'. wellicht heb je dan gelijk dat er een stagnatie is. zoals ik zei: ik heb niks tegen geloof. ik heb echter *wel* iets tegen georganiseerd geloof, dit vanwege het idee wat ik heb, dat het idioot is dat iemand jou vertelt wat je moet doen of laten (de paus die zegt dat mensen geen voorbehoudsmiddelen mogen gebruiken bijvoorbeeld). ik heb zelf de indruk dat het niet zozeer 'geloof' in de pure vorm is wat het probleem vormt, het is het feit dat mensen* zich organiseren en blind aannemen wat een "leider" zegt dat ze moeten doen. onder die aaname is wat jij zegt dus niet noodzakelijkerwijs in tegenspraak met wat ik zeg,quote:Op maandag 8 oktober 2007 19:01 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
hoho.
Heel veel dingen wat nu pas net (100 jaar) kennen als supermarkt/winkelcentrum en dat soort zaken waren allemaal lang een breed bedacht door de Romijnen. Er is naar mijn mening een 1500-jarig stagnatie van ontwikkeling geweest door het geloof. Niet eens stagnatie. Eeder zelfs vernietiging van kennis en dus een terugslag.
Ehm, fundamentalisme is wat het woord al zegt: extreem omgaan met je fundamenten, zoals bijv. het letterlijk nemen van de Bijbel. Atheisten kunnen in die zin ook niet fundamentalistisch zijn; het is immers geen georganiseerde levensbeschouwing met duidelijk fundament.quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:56 schreef Viking84 het volgende:
Je bent pas fundamentalist als je ondanks al het bewijs dat er tegen jouw standpuntwordt ingebracht, blijft weigeren je standpunt te herzien. De meeste atheïsten zijn dus geen fundamentalisten.
god bestaat nietquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 01:27 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ehm, fundamentalisme is wat het woord al zegt: extreem omgaan met je fundamenten, zoals bijv. het letterlijk nemen van de Bijbel. Atheisten kunnen in die zin ook niet fundamentalistisch zijn; het is immers geen georganiseerde levensbeschouwing met duidelijk fundament.
Zo kun je iedereen met een mening wel als fundamentalist kenschetsen. Het tweede deel van je beschrijving lijkt echter meer op het beeld dat sommige gelovigen van atheïsten hebben, dat ze een actieve strijd tegen alles wat Christus voorstaat voeren.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:52 schreef releaze het volgende:
[..]
god bestaat niet
therefor the bijbel is onzin
therefor god is onzin
en alles wat daaruit voortvloeit oid. De levensbeschouwing heeft als fundament dat god er niet is en morele en wetenschappelijke handelingen en ideeen die daaruit voortvloeien onzin zijn en bestreden moeten worden.
Ik denk dat de meeste atheisten het bij bovenstaande laten. Voor de rest probeert men een normaal leven te leiden, zoals ieder ander. Maar die leven staat dan niet in het teken van iets 'bovennatuurlijks'quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:52 schreef releaze het volgende:
[..]
god bestaat niet
therefor the bijbel is onzin
therefor god is onzin
en alles wat daaruit voortvloeit oid. De levensbeschouwing heeft als fundament dat god er niet is en morele en wetenschappelijke handelingen en ideeen die daaruit voortvloeien onzin zijn en bestreden moeten worden.
Ja, dat vraag ik me ook weleens af.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
Dus de vraag is: waarom houd jij je, als ex-gelovige of atheïst, (nog) bezig met religie?
hola, even wachten. in de reply gaat het over een fundament, die bij atheisten zogenaamd niet aanwezig is. waar ik dus niet in geloof, omdat ik vind dat het fundament van het atheisme het hele geen god geen bijbel achtig gebeuren is. dat maakt zeker niet iedere atheist gelijk fundamentalistisch (zoals we dat woord gebruiken voor fundamentalistische islamieten en christenen) maar er is wel degelijk imo een fundament.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zo kun je iedereen met een mening wel als fundamentalist kenschetsen. Het tweede deel van je beschrijving lijkt echter meer op het beeld dat sommige gelovigen van atheïsten hebben, dat ze een actieve strijd tegen alles wat Christus voorstaat voeren.
De Atheïst zal denk ik niet snel erkennen dat iets zo moet, hoort, goed, waar is omdat het in de Bijbel/Koran/Soortgelijks staat. Maar dat wil niet zeggen dat de principes zelf verworpen worden.
Ik ben zelf ook niet gelovig, maar woon wel kerkdiensten bij en lees zo nu en dan de Bijbel. Het heeft een boel met sfeer en interesse te maken, voor mij dan. Religie is een prachtige samensmelting van historie, taal, cultuur, mystiek en psychologie. Als ik bijvoorbeeld Genesis lees, heb ik het gevoel dat elk woord klopt. Er zit een prachtige boodschap in. Jammer dat sommigen dat verkrachten door te zeggen dat het letterlijk gebeurd is. Daar krijg ik wel steeds meer moeite mee, temeer omdat voor sommige Christenen religie een vrijbrief is om alle logica overboord te gooien en de meest onwaarschijnlijke fantasieën serieus te nemen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
Het is volstrekt irrationeel, maar ik doe het wel en ik moet zeggen dat ik het ook wel goed vind zo. Het is een soort van sentiment, nostalgie, melancholie. Maar waarom ik het doe begrijp ik niet. Maar misschien begrijpt iemand anders het wel?.
Dus de vraag is: waarom houd jij je, als ex-gelovige of atheïst, (nog) bezig met religie?
* Doffy is het hiermee eensquote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:45 schreef Haushofer het volgende:
Het heeft een boel met sfeer en interesse te maken, voor mij dan. Religie is een prachtige samensmelting van historie, taal, cultuur, mystiek en psychologie. Als ik bijvoorbeeld Genesis lees, heb ik het gevoel dat elk woord klopt. Er zit een prachtige boodschap in.
Ah, de wáre openbaringquote:Ohwja, en goedkoop bier natuurlijk
Hierover ben ik onder het mom van zelfreflectie eens bij mezelf te rade gegaan; ik ben zelf namelijk ook zo iemand die zich lichterlijk ergert aan de religieuze invloeden die doorsijpelen in de maatschappij en die het ook niet erg vindt er tegen te ageren. Maar ik ben toch tot de conclusie gekomen dat er een zeker (nuance)verschil ligt in de manier waarop een gelovige zijn denkbeelden overbrengt en de manier waarop de meeste atheïsten dat doen.quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:31 schreef releaze het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het was een illustratie van wat veel atheïsten doen. (niet perse jou persoonlijk). Aan de ene kant anderen verwijten dat we een overtuiging opdringen, maar aan de andere kant precies hetzelfde doen, een overtuiging opdringen aan anderen, en dit gewoon NIET doorhebben. Ik persoonlijk heb er geen probleem mee met hoe anderen hun geloof naar buiten brengen, maar ik vind het heel frappant en humoristisch dat degenen die daar wel problemen mee hebben er zelf net zo hard aan meedoen. Ik keur het niet af, ik vind het alleen opvallend en getuigen van een op dat moment wat beperkt bewustzijn wat dat betreft. Wat ik overigens ook niet afkeur, maar constateer.
Wat mij betreft, heb je het antwoord zelf al gegeven. Religie wordt voortdurend aan je opgedrongen, via media, onderwijs, vrije dagen en het verbieden van koopzondagen. Bovendien zie je overal ter wereld grove mensenrechtenschendingen plaatsvinden, uit naam van religie. Zoiets kun je niet vaak genoeg aan de kaak stellen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
Mijn vraag is speciaal gericht aan atheïsten en ex-gelovigen die zich nog (veel) met het verschijnsel religie bezighouden. Als 'ex-gelovige' stel ik mezelf die vraag ook, maar ik slaag er niet in een bevredigend antwoord te vinden.
Ik antwoord dan altijd dat atheïsten dat doen, omdat gelovige mensen zoveel invloed hebben op het publieke leven en dat heeft ook weer impact op het leven van atheïsten (bijv koopzondagen). Maw: als religie zich zou beperken tot het persoonlijke domein, zou er niks aan de hand zijn.
Dus de vraag is: waarom houd jij je, als ex-gelovige of atheïst, (nog) bezig met religie?
Met alle respect, maar dat is natuurlijk flauwekul. Het is een bijzonder hypocriet en hoogdravend iets om te zeggen dat alle moraal van religie komt. Dat is onzin. Atheïsten hebben wel degelijk een moraal, wat bondig gezegd grofweg neerkomt op: wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:26 schreef jdschoone het volgende:
Dit probleem ligt iets dieper dan dat hier wordt geschetst. Laat ik een paar voorbeelden noemen.
1: Atheisme is een levensbeschouwing met een aantal kenmerken die haaks staan op de theïstische levensbeschouwing. Dit zie je onder andere in de ethiek. Inderdaad, als je de twee tegenover elkaar stelt lijkt het zo te zijn dat atheisme ten opzichte van theisme een vrije ethiek bezit. Maar schijn bedriegt, de enige reden dat atheisme een vrije ethiek heeft is omdat ze simpel gezegd helemaal geen ethiek kent. Moraal is een schijnvertoning, een illusie, in de atheïstische levensbeschouwing.
Die ambtenaren zijn in dienst van de Staat, en hen wordt gevraagd handelingen uit te voeren namens die Staat. Dat dient geheel los te staan van de overtuiging van de persoon die het betreft.quote:Neem bijvoorbeeld de weigerambtenaar, iemand die geen homostellen wil trouwen wegens zijn religieuze achtergrond. Men vergeet dat in de meeste landen van de wereld homostellen helemaal niet kunnen trouwen, en dat ook ambtenaren in dit land, soms tientallen jaren dit vak uitvoeren, en inderdaad bezwaren hebben bij het sluiten van dit soort huwelijken. Deze mensen worden nu gediscrimineerd op grond van het feit datz e deze huwelijken niet sluiten. Je wordt, in andere woorden, verplicht om vrij te zijn, wat erg paradoxaal is.
Nog meer flauwekul. Atheisme zegt slechts dat een theistisch wereldbeeld niet nodig is, maar het biedt, anders dan religie, geen moraal of reden om mensen over de kling te jagen. Wat jij zegt is hetzelfde als zeggen dat iedereen die naar Wagner luistert, een massamoordenaar is, omdat Hitler een Wagner-fan was.quote:2: Atheisme is zeker verantwoordelijk geweest voor schandalige zaken. Veelal vergeten mensen dat Adolf Hitler en Josef Stalin beide fervente atheïsten waren en beide een kruistocht voerden tegen religies, atheïstische zuiveringen. Deze zuiveringen zijn nog altijd de grootste verschrikking die de mensheid ooit heeft meegemaakt.
Nee, dat ligt het niet, maar dat willen gelovigen graag omdat het dan een probleem lijkt.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:26 schreef jdschoone het volgende:
Dit probleem ligt iets dieper dan dat hier wordt geschetst. Laat ik een paar voorbeelden noemen.
Ik snap het niet helemaal. Christenen en Moslims zijn toch ook prima in staat geweest om zelf een ethiek te verzinnen? Atheisten doen precies hetzelfde, ze zijn er echter eerlijk over dat ze het zelf hebben verzonnen.quote:1: Atheisme is een levensbeschouwing met een aantal kenmerken die haaks staan op de theïstische levensbeschouwing. Dit zie je onder andere in de ethiek. Inderdaad, als je de twee tegenover elkaar stelt lijkt het zo te zijn dat atheisme ten opzichte van theisme een vrije ethiek bezit. Maar schijn bedriegt, de enige reden dat atheisme een vrije ethiek heeft is omdat ze simpel gezegd helemaal geen ethiek kent.
Moraal een schijnvertoning? Dat is echt een gotspe. Weet je wat pas een schijnvertoning is? Goed leven omdat je anders niet in de hemel komt! Goed leven terwijl je weet dat je enige beloning is opgegeten te worden door wormen, dat vereist heel wat meer ballen.quote:Moraal is een schijnvertoning, een illusie, in de atheïstische levensbeschouwing. En dit idee wordt wel degelijk aan de gelovige opgedrongen, onder het mom van het ‘vrij maken’ van de samenleving.
Ambtenaren met gewetensbezwaren hoeven niet te trouwen. Nieuwe ambtenaren moeten dat wel. Als je niet tegen bloed kunt ga je toch ook niet lopen piepen dat je geen chirurg kunt worden? Mensen die elke dag om half zes thuis willen zijn worden ook niet aangenomen om te werken op een olieboortplatform. Zoiets hoort bij de taakomschrijving. Natuurlijk is het de tyrannie van de meerderheid, maar dat is democratie. Me dunkt dat er genoeg, maar dan ook echt genoeg mogelijkheden zijn voor gelovigen om eigen scholen op te richten, eigen vernegingen, eigen kerkgebouwen. Moet het kerkelijk huwelijk opengesteld worden voor homostellen? Nee, ik geloof het niet. Is er ooit gezegd: "Nou moslim, het zou toch wel tof zijn als jij varkensvlees eet?'quote:Dit kun je terug zien op de scholen, in de emancipatie, en op veel andere terreinen. Neem bijvoorbeeld de weigerambtenaar, iemand die geen homostellen wil trouwen wegens zijn religieuze achtergrond. Men vergeet dat in de meeste landen van de wereld homostellen helemaal niet kunnen trouwen, en dat ook ambtenaren in dit land, soms tientallen jaren dit vak uitvoeren, en inderdaad bezwaren hebben bij het sluiten van dit soort huwelijken. Deze mensen worden nu gediscrimineerd op grond van het feit dat ze deze huwelijken niet sluiten. Je wordt, in andere woorden, verplicht om vrij te zijn, wat erg paradoxaal is.
Deze koe is zo oud dat ik er geen woorden aan vuil maak, behalve dat ik nog eens om wille van de geschiedkundige correctheid zal herhalen dat Adolf Hitler geen atheist was. Maar als hij het was geweest, dan kon ik er niet mee zitten.quote:2: Atheisme is zeker verantwoordelijk geweest voor schandalige zaken. Veelal vergeten mensen dat Adolf Hitler en Josef Stalin beide fervente atheïsten waren en beide een kruistocht voerden tegen religies, atheïstische zuiveringen.
Tsssk, lekker arrogant stukje tekst. Die vermeende afwezigheid van moraal onder atheïsten zou impliceren dat atheïsten geen onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad. Denk je nu serieus dat atheïsten niet weten dat moord niet goed is? Of dat het moraal louter en alleen voortkomt uit extrinsieke prikkels als gevangenisstraf? Overigens zou je dat net zo goed van het moraal van een religieus persoon kunnen stellen, alleen bestaat de extrinsieke prikkel dan uit het al dan niet naar de hemel kunnen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:26 schreef jdschoone het volgende:
Dit probleem ligt iets dieper dan dat hier wordt geschetst. Laat ik een paar voorbeelden noemen.
1: Atheisme is een levensbeschouwing met een aantal kenmerken die haaks staan op de theïstische levensbeschouwing. Dit zie je onder andere in de ethiek. Inderdaad, als je de twee tegenover elkaar stelt lijkt het zo te zijn dat atheisme ten opzichte van theisme een vrije ethiek bezit. Maar schijn bedriegt, de enige reden dat atheisme een vrije ethiek heeft is omdat ze simpel gezegd helemaal geen ethiek kent. Moraal is een schijnvertoning, een illusie, in de atheïstische levensbeschouwing. En dit idee wordt wel degelijk aan de gelovige opgedrongen, onder het mom van het ‘vrij maken’ van de samenleving. Dit kun je terug zien op de scholen, in de emancipatie, en op veel andere terreinen. Neem bijvoorbeeld de weigerambtenaar, iemand die geen homostellen wil trouwen wegens zijn religieuze achtergrond. Men vergeet dat in de meeste landen van de wereld homostellen helemaal niet kunnen trouwen, en dat ook ambtenaren in dit land, soms tientallen jaren dit vak uitvoeren, en inderdaad bezwaren hebben bij het sluiten van dit soort huwelijken. Deze mensen worden nu gediscrimineerd op grond van het feit datz e deze huwelijken niet sluiten. Je wordt, in andere woorden, verplicht om vrij te zijn, wat erg paradoxaal is.
2: Atheisme is zeker verantwoordelijk geweest voor schandalige zaken. Veelal vergeten mensen dat Adolf Hitler en Josef Stalin beide fervente atheïsten waren en beide een kruistocht voerden tegen religies, atheïstische zuiveringen. Deze zuiveringen zijn nog altijd de grootste verschrikking die de mensheid ooit heeft meegemaakt. Begrijp mij goed, het feit dat je atheist bent wil niet automatisch zeggen dat je de gedachten van deze mensen ondersteund, zeker niet! Maar hetzelfde geld voor religie en religieus geweld. Vaak wordt er gesproken over religieus geweld zonder dat men zich herinnert dat atheïstisch geweld, vaak tegen religieuse personen, ook bestond, bestaat, en zeer gevaarlijk is.
Mooie samenvattingquote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:45 schreef Doffy het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dat is natuurlijk flauwekul... Dat is onzin....Nog meer flauwekul...Wat een aanmatigende en kwetsende flauwekul
Die discussie, wanneer is iemand Christen, heb ik al een paar keer gevoerd. In het kort stel ik: "Als iemand zegt Christen te zijn, dan moet je 'm maar geloven, want veel objectieve criteria zijn er niet." Het verweer is dan: "Ja, maar wat Hitler deed was niet Christelijk.' En dan vraag je: "Hoezo niet?' (Altijd naief blijven.) "Hij vermoordde mensen.' En dan zeg je: "Weet jij veel, misschien zei God dat wel tegen hem. Zulke dingen gebeuren.' Waarop de gelovige antwoordt: "Nee, zoiets zou God niet doen." Behalve dat dat argument natuurlijk al weinig om het lijf heeft, is het heel gemakkelijk om te verwijzen naar bijvoorbeeld 1 Koningen 18:quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:38 schreef Haushofer het volgende:
En Hitler noemde zichzelf inderdaad een Christen, geen atheïst.
We hebben het hier over een profeet van God. Geen onrespectabel figuur in de Bijbel. De 10 geboden waren al bekend, God doodt Elia verder ook niet. Sterker nog, sommige Christenen verwachten hem binnenkortals Jezus weer terugkomt. Alles duidt erop dat het Elija was toegestaan om mensen te doden. Er blijkt dus af en toe een uitzondering op Gods geboden te gelden, die God blijkbaar persoonlijk kenbaar maakt aan deze of gene.quote:En Elia zeide tot hen: Grijpt de profeten van Baäl, dat niemand van hen ontkome. En zij grepen ze; en Elia voerde hen af naar de beek Kison, en slachtte hen aldaar.
die baal luitjes verdienden ook uitmoording hoor (baby offers en alles)quote:
Dat is precies mijn punt. Religieus geweld wordt vaak gebruikt als argument tegen religie. Met het voorbeeld wil ik aantonen dat dit evenzo flauwekul is als zeggen dat geweld door atheïstisten pleit tegen het atheisme. We moeten af van dit soort drogredeneringen.quote:Puntje 2 klopt vast, maar wat wil je daar nu mee zeggen? Geweld door atheïsten is slecht. Klopt. Geweld door religieuzen is net zo slecht. Dus wat is je punt?
Zeker, maar de vraag is wat moraal dan nog is. Mijn assumptie is dat iemand die atheist is, een evolutionaire visie aanhangt op het ontstaan van moraal. Er zijn verschillende theorieën hieromtrent, die neerkomen op dat het goed is voor jezelf, of voor je soort, als je je moreel bezig houdt. Om een voorbeeld te gebruiken, afkomstig van Rene van Woudenberg overigens, als Jan iemand ziet verdrinken en erachter aan springt om diegene te redden, doet hij dat, evolutionistisch gezien, om redenen als dat hij als hij succesvol is roem en glorie behaalt en daardoor voedselbronnen/voortplanting. Of omdat hij hoopt dat dan diegene die hij redt, dit ook voor hem zou doen. Etcetera, ik denk dat de meeste hier dit soort theorieën kennen.quote:Ik ben zelf ook een beetje verbaasd over de opvatting dat je een religie nodig hebt om een gezonde ethiek te ontwikkelen. Mensen kunnen ook zonder die stok achter de deur normaal met elkaar omgaan, me dunkt
Ik geloof niet dat er een erg precies proces is gevoerd om precies vast te stellen wat en hoe. Maar als we het over kinderoffers hebben, dat loopt natuurlijk precies parallel met het (bijna) offer van Izaak. Tot op het moment dat het schaapje verscheen, had Abraham de intentie zijn zoon te doden. Hij wist niet beter, of God vroeg dat van hem. Ook daar was weer een opheffing van de ethische regels die normaliter gelden, omdat God dit vroeg.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:52 schreef simmu het volgende:
[..]
die baal luitjes verdienden ook uitmoording hoor (baby offers en alles)
maar voor iemand die tegen het geloof is ken je de bijbel erg goed.
Nu wordt het mooi! "Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?"quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:01 schreef jdschoone het volgende:
Om een voorbeeld te gebruiken, afkomstig van Rene van Woudenberg overigens, als Jan iemand ziet verdrinken en erachter aan springt om diegene te redden, doet hij dat, evolutionistisch gezien, om redenen als dat hij als hij succesvol is roem en glorie behaalt en daardoor voedselbronnen/voortplanting. Of omdat hij hoopt dat dan diegene die hij redt, dit ook voor hem zou doen. Etcetera, ik denk dat de meeste hier dit soort theorieën kennen.
Maar dat nu precies wat ik bedoel, moreel bezig zijn is namelijk iets doen omdat je denkt dat het goed of slecht is, morele regels doe je omdat het morele regels zijn! Maar op de evolutionistische denkwijze is moraal een schijn, een illusie, dat gebaseerd is op zelfbehoud, behoud van de genen, etc. Zo bestaat er dus geen moraal meer in de zin van zoals wij het begrip moraal onder normale omstandigheden gebruiken.
Ook dit zal vrij zeker weer vreemd in de oren van velen klinken. Ik ben ook erg benieuwd met welk van de voorgaande punten je het dan niet eens zal zijn. Let op, ik zeg dus niet dat atheïsten zich niet moreel gedragen. Ik zeg dat, volgens de evolutietheorie, moraal een schijnwoord is.
Van Woudenberg mist hier echter wel een van de meer gangbare theorieën en lijkt een beetje onwetend m.b.t het feit dat de meeste gedragsbiologen en evolutionaire biologen er vanuit gaat dat evolutie voornamelijk gencentrisch is. Heel simpel gezegd zou je kunnen zeggen dat omdat genen met een bepaalde kans ook in verwanten voorkomen, het een gen evolutionair voordelig is als het in een bepaalde mate verwanten beschermt / redt. Het gen is met een bepaalde kans namelijk ook aanwezig in die verwanten en op die manier leeft het dus voort ook al gaat dat ten koste van dit individu. Dit mechanisme zie je bijvoorbeeld bij sommige vogels. Als er daar een een roofvogel aanziet komen waarschuwt dit individu de andere vogels. De roofvogel hoort dit uiteraard ook en daarmee vergroot het individu dus het risico om zelf prooi te worden. Altruisme zou gezien kunnen worden als een veralgemeniseerde vorm van dit gedrag.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:01 schreef jdschoone het volgende:
Zeker, maar de vraag is wat moraal dan nog is. Mijn assumptie is dat iemand die atheist is, een evolutionaire visie aanhangt op het ontstaan van moraal. Er zijn verschillende theorieën hieromtrent, die neerkomen op dat het goed is voor jezelf, of voor je soort, als je je moreel bezig houdt. Om een voorbeeld te gebruiken, afkomstig van Rene van Woudenberg overigens, als Jan iemand ziet verdrinken en erachter aan springt om diegene te redden, doet hij dat, evolutionistisch gezien, om redenen als dat hij als hij succesvol is roem en glorie behaalt en daardoor voedselbronnen/voortplanting. Of omdat hij hoopt dat dan diegene die hij redt, dit ook voor hem zou doen. Etcetera, ik denk dat de meeste hier dit soort theorieën kennen.
Heh, leuk gedaan. Maar niet erg productief. Op de eerste plaats, zou je met je verhaal gelijk hebben, dan zou dus alle moraal schijn zijn (zowel theistisch als je nu beweert, als atheïstisch omdat je daar geen antwoord op geeft), wat lijnrecht tegenover je eerdere post gaat, dat de schijn van moraal een gotspe is. Als je dat echt denkt, kun je wel een beter antwoord vinden dan het omdraaien van wat ik schrijf.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nu wordt het mooi! "Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?"
Om een voorbeeld te gebruiken, afkomstig van mij trouwens, als Jan iemand ziet verdrinken en erachter aan springt om diegene te redden, doet hij dat, theologisch gezien, om redenen als dat hij als hij succesvol is eeuwig leven in het hiernamaals behaalt en daardoor niet zal te hoeven lijden in de hel. Of omdat hij hoopt dat dan diegene die hij redt, dit ook voor hem zou doen. Etcetera, ik denk dat de meeste hier dit soort theorieën kennen.
Maar dat nu precies wat ik bedoel, moreel bezig zijn is namelijk iets doen omdat je denkt dat het goed of slecht is, morele regels doe je omdat het morele regels zijn! Maar op de christelijke denkwijze is moraal een schijn, een illusie, dat gebaseerd is op de gedachte aan het hiernamaals behoud van ziel, etc. Zo bestaat er dus geen moraal meer in de zin van zoals wij het begrip moraal onder normale omstandigheden gebruiken.
Ook dit zal vrij zeker weer vreemd in de oren van velen klinken. Ik ben ook erg benieuwd met welk van de voorgaande punten je het dan niet eens zal zijn. Let op, ik zeg dus niet dat christenen zich niet moreel gedragen. Ik zeg dat, volgens het Christendom, moraal een schijnwoord is.
Nee hoor Monolith. van Woudenberg behandeld dit uitgebreid en geeft ook aan waarom het niet klopt. Volgens berekeningen van voorstanders van de verwantentheorie zou dus een vader niet zijn leven geven voor 1 zoon, want die bezit maar 50% van zijn genen, maar wel voor 5 halfbroers, bij elkaar 125% van zijn genen. Dit zijn natuurlijk erg rare consequenties van de verwantentheorie, neem je deze letterlijk.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Van Woudenberg mist hier echter wel een van de meer gangbare theorieën en lijkt een beetje onwetend m.b.t het feit dat de meeste gedragsbiologen en evolutionaire biologen er vanuit gaat dat evolutie voornamelijk gencentrisch is. Heel simpel gezegd zou je kunnen zeggen dat omdat genen met een bepaalde kans ook in verwanten voorkomen, het een gen evolutionair voordelig is als het in een bepaalde mate verwanten beschermt / redt. Het gen is met een bepaalde kans namelijk ook aanwezig in die verwanten en op die manier leeft het dus voort ook al gaat dat ten koste van dit individu. Dit mechanisme zie je bijvoorbeeld bij sommige vogels. Als er daar een een roofvogel aanziet komen waarschuwt dit individu de andere vogels. De roofvogel hoort dit uiteraard ook en daarmee vergroot het individu dus het risico om zelf prooi te worden. Altruisme zou gezien kunnen worden als een veralgemeniseerde vorm van dit gedrag.
Ik heb het nog even vet gemaakt. En waarom denk je dat dat voor atheisten niet geldt? Omdat, zodra je niet in God gelooft, dat een dusdanige transformatie van je geest oplevert, dat je het alleen nog maar om roem en respect kunt doen? Ben ik fundamenteel anders dan jij? Ik geloof er niets van.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:21 schreef jdschoone het volgende:
Op de tweede plaats, en veel belangrijker, doen mensen, zowel gelovigen als niet gelovigen, niet dingen omdat ze, als ze die niet doen, in de hel terecht komen, en hetzelfde geld voor de hemel. Ik wil daarmee niet beweren dat er geen gelovigen zijn die er zo over denken als jij het net probeert te stellen, maar de meeste mensen hebben toch het gevoel dat ze iets goeds moeten doen los van enige andere verdere reden ervoor. De vraag is nu hoe ze aan dat gevoel komen.
Nee, dan bestaat altruisme gewoon. We nemen het toch waar. Maakt toch niet uit dan hoe het wordt veroorzaakt? Sinds we weten welke golflengte van licht met de kleur rood correspondeert bestaat alleen de schijn van rood nog? Sinds we weten dat gewicht afhankelijk is zwaartekracht bestaat alleen de schijn van zwaar zijn nog? Sinds we weten dat zoet energierijk is en daarom gunstig om te eten bestaat alleen de schijn van een lekkere zoete smaak nog?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:29 schreef jdschoone het volgende:
1: Als dit soort dingen inderdaad door gencentrisch gedrag plaatsvind, bestaat altruisme dus niet, alleen de schijn van altruisme, zoals ik al eerder heb betoogd.
Goede post. Nee hoor, ik denk niet dat wat dikgedrukt staat voor atheïsten niet geldt. Leuk voorbeeld van het orgasme trouwens. Echter, dat laat precies zien wat ik bedoel. Moraal kan namelijk zeer schadelijk zijn voor iemands genetisch materiaal. En vaak is het heel goed voor het genetisch materiaal, maar is het toch immoreel. Moeten wij hieruit niet concluderen dat moraal iets heel anders is dan een orgasme, wat eigenlijk altijd evolutionair voordelig is? Misschien komt dit omdat de oorsprong van de moraal ergens anders ligt dan bij evolutie?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik heb het nog even vet gemaakt. En waarom denk je dat dat voor atheisten niet geldt? Omdat, zodra je niet in God gelooft, dat een dusdanige transformatie van je geest oplevert, dat je het alleen nog maar om roem en respect kunt doen? Ben ik fundamenteel anders dan jij? Ik geloof er niets van.
Het punt is: Als je atheisten aanwrijft het (on)bewust om de roem en de eer te doen, dan kun je Christenen ook aanwrijven het alleen voor het hiernamaals te doen. En het is, bij God, inderdaad niet te hopen dat dat hun enige reden is. Als dat wel zo is, zou ik graag zien dat ze in God blijven geloven.
Mensen hebben een ingebakken idee over wat goed en slecht is. Sommige mensen wat sterker, sommige mensen wat minder. Er zijn evolutionaire verklaringen hoe die mechanismen erin geslopen kunnen zijn, waardoor je het gevoel hebt dat je iets goeds of slechts doet terwijl de onderliggende reden misschien wel genbehoud of eer is. Dat is niet de bewuste reden voor mij. Ik heb een geweten, dat kan knagen, dat me aanspreekt, net als andere mensen en als sommige andere dieren (want van apen is heel veel bekend). En zelfs al weet ik de onderliggende reden, dan nog ben ik zo aangelegd dat ik naar m'n geweten luister.
Hetzelfde met seks. Mensen vinden dat lekker. Een orgasme krijgen geeft een goed gevoel. Nu komt daar de evolutiebioloog, saaie man, en die zegt: "Ja, dat vind je lekker omdat het evolutionair gunstig is, omdat genen die het hebben van seks stimuleren genen zijn die vaker doorgegeven worden.' Nu weet ik dat, maakt dat de daad minder fijn? Of ik weet dat degene met wie ik vrij anticonceptiemiddelen gebruik, dus dat de kans dat ik mijn genen doorgeef nihil is. Maakt dat het minder fijn? Helemaal niet.
Er is te verklaren waarom het 'lekker' voelt, maar dat maakt niet dat het opeens niet meer 'lekker' is. Er is te verklaren waarom iets goed of slecht voelt, maar dat maakt niet dat het opeens niet meer 'goed' of 'slecht' is. En ik zie niet waarom begrippen als goed of slecht speciaal zouden zijn en alleen maar betekenis kunnen hebben indien ze ondersteund worden door iets Goddelijks. Of wordt lekker ook door het goddelijke begrip lekker ondersteund?
Bij deze voorbeelden ligt de oorzaak-gevolg redenatie anders. Ze is er namelijk niet. Rood is gelijk aan een bepaalde golflengte. Zwaartekracht = datgene wat zwaar maakt. Etc.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dan bestaat altruisme gewoon. We nemen het toch waar. Maakt toch niet uit dan hoe het wordt veroorzaakt? Sinds we weten welke golflengte van licht met de kleur rood correspondeert bestaat alleen de schijn van rood nog? Sinds we weten dat gewicht afhankelijk is zwaartekracht bestaat alleen de schijn van zwaar zijn nog? Sinds we weten dat zoet energierijk is en daarom gunstig om te eten bestaat alleen de schijn van een lekkere zoete smaak nog?
En wat die dokter betreft. Is impliceert geen ought, en dat zou jij toch moeten weten.
Volgens mij gaat hij hier aan een cruciaal aspect voorbij. WIJ weten wat een zoon, halfbroer, etc is. Gevolg van de ontwikkeling van een zeer verfijnde methode voor communicatie. De meeste dieren, en daarbij ook onze voorouders dus, weten dit echter niet. Dan moet men zich eens afvragen hoe een dier dit onderscheid maakt. Verschillende dieren hebben hier verschillende mechanismen voor ontwikkeld. Bovendien zijn er ook weer andere dieren die hier misbruik van maken. Een koekoek dumpt zijn eieren in het nest van andere vogels in de hoop dat deze haar kind zal opvoeden. Evolutionair ontwikkelt het 'slachtoffer' betere manieren om vreemde eieren te detecteren, terwijl de dader weer beter gelijkende eieren evolueert om deze detectie tegen te gaan.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:29 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Nee hoor Monolith. van Woudenberg behandeld dit uitgebreid en geeft ook aan waarom het niet klopt. Volgens berekeningen van voorstanders van de verwantentheorie zou dus een vader niet zijn leven geven voor 1 zoon, want die bezit maar 50% van zijn genen, maar wel voor 5 halfbroers, bij elkaar 125% van zijn genen. Dit zijn natuurlijk erg rare consequenties van de verwantentheorie, neem je deze letterlijk.
Ik sluit me aan bij wat Iblis al zei. Bovendien zou ik volgens deze gedachtengang mijn kat dus helemaal niet ondeugend, lief, etcetera mogen vinden omdat dit allemaal schijn is. Dat iets fysisch niet helemaal klopt betekent niet dat het concept niet bestaat. Je haalde zelf in dat andere topic al de 'mathematische werkelijkheid'. Een object dat wij rond noemen is in weze niet het mathematische concept van een cirkel, maar een fysische benadering.quote:Los hiervan zijn nog steeds twee zaken waar.
1: Als dit soort dingen inderdaad door gencentrisch gedrag plaatsvind, bestaat altruisme dus niet, alleen de schijn van altruisme, zoals ik al eerder heb betoogd.
Dit is gewoon een variant op de gebruikelijke drogreden tegen de mens als evolutionair product dat 'als de mens toch maar een dier is, deze zich ook maar zo moet gedragen'. Uit het feit dat een natuurlijk proces op een bepaalde manier verloopt kun je niet concluderen dat dit dan ook 'moreel goed' is. Dat is een gigantische non sequitur.quote:2: Er zijn talloze tegenvoorbeelden van deze theorie, sdterker nog, voor de meeste evolutionistsche theorieen die gencentrisch zijn. Klopt die these namelijk, dan zou het volgende moreel goed zijn.
Een doktor insemineert bij zoveel mogelijk vrouwen, zonder hun medeweten, zijn sperma.
Dit is natuurlijk moreel verwerpelijk, maar gencentrisch gezien zorgt het voor meer verspreiding van de genen.
Waarom zou het een illusie zijn? Is liefde een illusie als er een fysische oorsprong voor te geven is? Nogmaals het feit dat een concept een fysische oorsprong heeft, betekent niet dat het concept niet bestaat.quote:Maar mijn stukje ging nog steeds niet over tegenvoorbeelden tegen evolutiionaire oorsprong van de moraal. Ik stelde simpelweg dat dan, evolutionair gezien, moraal een illusie is. Het altruisme verhaal bevestigd dit nogmaals.
Nee, dat zou raar zijn. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt wanneer iedereen als de dokter te werk gaat. Dat zou niet goed zijn voor het genetisch materiaal. Er zou minder variatie komen, vrouwen zouden ontdekken dat ze bezwangerd zijn door een vreemde tegen hun wil -- misschien worden uit wraak de kinderen wel gedood en de man omgebracht of verstoten -- en sociale cohesie zou afbrokkelen waardoor mensen er alleen voor komen te staan, et cetera. Zulk roofgedrag is slechts op kleine schaal mogelijk. Als iedereen dat zou doen, zou de samenleving disintergreren. Het stabieler om een meerderheid te hebben met een fatsoenlijke moraal. En dat zien we dus.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:47 schreef jdschoone het volgende:
En vaak is het heel goed voor het genetisch materiaal, maar is het toch immoreel.
Moraal is iets complexer, maar niet wezenlijk anders. Orgasme is trouwens ook niet altijd evolutionair voordelig. Het is alleen voordelig als je het hebt op het moment dat je seks hebt met een vrouw die vruchbaar is. Voor de overige momenten is het vanuit een bepaald oogpunt verspilling van energie.quote:Moeten wij hieruit niet concluderen dat moraal iets heel anders is dan een orgasme, wat eigenlijk altijd evolutionair voordelig is? Misschien komt dit omdat de oorsprong van de moraal ergens anders ligt dan bij evolutie?
Atheïsme als levensbeschouwing is inderdaad moraalloos, simpelweg omdat er geen universele moraal is vast gesteld. Er bestaat geen boekje met de universele normen en waarden van de atheïst maar daaruit de conclusie trekken dat atheïsten dus geen moraal of ethiek hebben of dat deze een schijnvertoning en een illusie is, is niet alleen voorbarig en onjuist maar ook ronduit beledigend.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:26 schreef jdschoone het volgende:
Dit probleem ligt iets dieper dan dat hier wordt geschetst. Laat ik een paar voorbeelden noemen.
1: Atheisme is een levensbeschouwing met een aantal kenmerken die haaks staan op de theïstische levensbeschouwing. Dit zie je onder andere in de ethiek. Inderdaad, als je de twee tegenover elkaar stelt lijkt het zo te zijn dat atheisme ten opzichte van theisme een vrije ethiek bezit. Maar schijn bedriegt, de enige reden dat atheisme een vrije ethiek heeft is omdat ze simpel gezegd helemaal geen ethiek kent. Moraal is een schijnvertoning, een illusie, in de atheïstische levensbeschouwing. En dit idee wordt wel degelijk aan de gelovige opgedrongen, onder het mom van het ‘vrij maken’ van de samenleving. Dit kun je terug zien op de scholen, in de emancipatie, en op veel andere terreinen. Neem bijvoorbeeld de weigerambtenaar, iemand die geen homostellen wil trouwen wegens zijn religieuze achtergrond. Men vergeet dat in de meeste landen van de wereld homostellen helemaal niet kunnen trouwen, en dat ook ambtenaren in dit land, soms tientallen jaren dit vak uitvoeren, en inderdaad bezwaren hebben bij het sluiten van dit soort huwelijken. Deze mensen worden nu gediscrimineerd op grond van het feit datz e deze huwelijken niet sluiten. Je wordt, in andere woorden, verplicht om vrij te zijn, wat erg paradoxaal is.
quote:2: Atheisme is zeker verantwoordelijk geweest voor schandalige zaken. Veelal vergeten mensen dat Adolf Hitler en Josef Stalin beide fervente atheïsten waren en beide een kruistocht voerden tegen religies, atheïstische zuiveringen. Deze zuiveringen zijn nog altijd de grootste verschrikking die de mensheid ooit heeft meegemaakt. Begrijp mij goed, het feit dat je atheist bent wil niet automatisch zeggen dat je de gedachten van deze mensen ondersteund, zeker niet! Maar hetzelfde geld voor religie en religieus geweld. Vaak wordt er gesproken over religieus geweld zonder dat men zich herinnert dat atheïstisch geweld, vaak tegen religieuse personen, ook bestond, bestaat, en zeer gevaarlijk is.
Dit had ik even over het hoofd gezien, maar het feit dat Adolf Hitler 'fervent atheïst' was is een hardnekkig misverstand. Hier even wat citaatjes:quote:: Atheisme is zeker verantwoordelijk geweest voor schandalige zaken. Veelal vergeten mensen dat Adolf Hitler en Josef Stalin beide fervente atheïsten waren en beide een kruistocht voerden tegen religies, atheïstische zuiveringen.
Bij het socialisme / communisme speelt met name het probleem dat 'de overheid / leider' het kerkelijk instituut als bedreiging voor haar eigen macht ziet.quote:''I believe today that I am acting in the sense of the Almighty Creator. By warding off the Jews I am fighting for the Lord's work.' (Speech Reichstag, 1936)
''The fight against syphilis demands a fight against prostitution, against prejudices, old habits, against previous conceptions, general views among them not least the false prudery of certain circles. The first prerequisite for even the moral right to combat these things is the facilitation of earlier marriage for the coming generation. In late marriage alone lies the compulsion to retain an institution which, twist and turn as you like, is and remains a disgrace to humanity, an institution which is damned ill-suited to a being who with his usual modesty likes to regard himself as the 'image' of God.'' (Mein Kampf, Vol. 1, Hoofdstuk 10)
''This human world of ours would be inconceivable without the practical existence of a religious belief.'' (Mein Kampf, pagina 152)
''Due to his own original special nature, the Jew cannot possess a religious institution, if for no other reason because he lacks idealism in any form, and hence belief in a hereafter is absolutely foreign to him. And a religion in the Aryan sense cannot be imagined which lacks the conviction of survival after death in some form. Indeed, the Talmud is not a book to prepare a man for the hereafter, but only for a practical and profitable life in this world.'' (Mein Kampf, Vol. 1, Hoofdstuk 11)
Eveneens als het bewijs dat het Christendom de Greco-Romeinse cultuur heeft uitgeroeid samen met de Viking en paganistische culturen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 10:58 schreef wadgem het volgende:
Voor mij is het dat ik me enorm kan opwinden over hoe religie de maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkeling van de mens kan stagneren. Ik denk dat we zonder religie in het dagelijkse en publieke leven een veel betere samenleving zouden kunnen hebben. Daarom streef ik naar de atheïstische doelen.
Ik ben dan ook ANTI-Theïst en ANTI-Religie.quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:44 schreef releaze het volgende:
En daarnaast hebben veel atheisten wel een soort van geloof in god hebben. Je moet namelijk overtuigd zijn van een bepaalde inhoud van het idee van god om deze af te wijzen. Je gelooft in eerste instantie dus in een godsbeeld, wat je daarna radicaal afwijst. Je hebt een idee van wat een God zou moeten zijn, pakt dan de bijbel erbij, haalt alle inconsistenties aan en zegt dan 'dus god bestaat niet'. God bestaat niet, want dat staat hier, in dit boek, tussen de letters door! Dat vind ik ook zo vreemd aan atheisten, ze hebben een net zo sterk godsbeeld als gelovigen alleen dan in het negatief. En kom dan niet aanzetten met het niet verzamelen van postzegels, -1 en +1 blijft in de kern een vorm van 1.
Ach rot toch op, "god's woord", yeah right, alsof een compileerd boek de exacte woorden van "god" kan bevatten als het over een basis van over 5 eeuwen is geschreven en alleen maar de stukken uit zijn gekozen voor het nieuwe testament om de kerk zoveel mogenlijk macht te geven.quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:01 schreef simmu het volgende:
dit bedoelen we dus. jij vind iets, en probeert nu hier ons ervan te overtuigen dat het zo is (kinderen een geloof meegeven = indoctrineren). een preek is het verkondigen van gods woord met als doel het aangeven van hoe gods woord (de bijbel) in het dagelijks leven toegepast dient te worden. jij bent nu hier aan het verkondigen hoe jouw opinie in het dagelijks leven toegepast dient te worden. dat is een preek, hence: je gelooft. je dramt net zo hard *jouw* opinie door als een christen-fundy.
wat mij betreft mag iedereen zelf weten hoe hij gelooft, en zijn kinderen ook best zo opvoeden. uiteraard onder voorbehoud van "geen kindermishandeling", het volgen van de wet en zonder dwang en gedram naar anderen toe.
De kerk had geen macht toen de canon al zo goed als rond was (eind 2e eeuw). De kerk werd toen vervolgd.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 15:57 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Ach rot toch op, "god's woord", yeah right, alsof een compileerd boek de exacte woorden van "god" kan bevatten als het over een basis van over 5 eeuwen is geschreven en alleen maar de stukken uit zijn gekozen voor het nieuwe testament om de kerk zoveel mogenlijk macht te geven.
Dat denk jij. Kom op OFfSprngr, maak jezelf niet weer belachelijk. De laatste keren dat ik met jou gediscussieerd had, kwam je niet verder dan Da Vinci Code-achtige bullshit. Toen beweerste je zelfs dat Agustinus de bijbel had samengesteld.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 15:57 schreef OFfSprngr het volgende:
Het christendom is niet meer dan slaafs onderwerpen en verwerpen van alle logica en technologie waar onze mensheid groot door is geworden.
goed en kwaad heeft niets met religie te maken, maar met angsten, in eerste plaats angst voor de dood. vanuit daar zijn waarschuwingen naar de levensvorm ontstaan, alles wat de levensvorm (of de voortplanting daarvan) in gevaar brengt moet koste wat kost vermeden of bestreden worden (evolutionistisch gezien) en daar zijn de eerste moralen uit voortgekomen. Naarmate wij geavanceerder werden en onze vecht-vlucht reacties vele malen complexer is de rest ontstaan. En toen was er opeens een gozer die er lang over de kern had nagedacht, het kaf van de koren scheidde, en hakte dit uit twee grote stenen. Voila.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:49 schreef simmu het volgende:
en nog een doordenkertje: 'goed' en 'kwaad' zijn volgens mij religieuze uitvindingen. uiteraard ligt daar meer onder, maar toch![]()
en bij mijn weten had ook de holbewoner een soort geloof (iets met de aardmoeder vaak). ik denk dat de meeste zelfverkondigde atheisten niet zozeer iets hebben tegen geloof, alswel tegen de idioterie die uitgeboerd wordt *in naam van* het betreffende geloof. maar daar zit dus een wezenlijk verschil in!
En dat terwijl Immanuel Kant die redenering allang aan diggelen heeft geslagen. Begrijp het soms ook niet.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook een beetje verbaasd over de opvatting dat je een religie nodig hebt om een gezonde ethiek te ontwikkelen.
"O, als ik eenmaal dood ben, dan zal alleen Vrees en beven al genoeg zijn voor een onsterfelijke naam als schrijver."quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Welnu, mij rest dus weinig anders dan te concluderen dat indien iemand oprecht beweert Christen te zijn, maar van alles doet wat God verboden heeft, God hem wellicht ervan uitgezonderd heeft. Het zou niet de eerste keer zijn. Ofwel: Er bestaat een teleologische suspensie van het ethische.
Mooie post, wil ik wel even op reageren.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 00:09 schreef Iblis het volgende:
Dit zie je gebeuren als Dawkins Alister McGrath interviewt, dit zie je gebeuren wanneer Jonathan Miller Denys Turner interviewt, ja, zelfs Thomas van Aquino geeft het ronduit toe in z'n Summa wanneer hij zegt dat iemand die niets van de dogmata van het Christendom wil aannemen niet te overtuigen is.
En door stuk voor stuk de dogmata inderdaad te ontkennen praat je iemand in een lastige situatie. En dat is niet eens flauw doen; je hoeft niet te ontkennen op het niveau 'dat is een tafel' -- 'oh ja, bewijs dan?' Je kunt gewoon vragen om bewijs, dat er niet is zoals je kunt aantonen dat zwaartekracht werkt.
Op een bepaalde manier maakt dat het discussiëren met gelovigen soms wel onprettig. Je voelt, ook al is het niet je bedoeling, dat je ze soms kwetst. Dat heel dierbare overtuigingen geraakt worden, dat de onmacht om iemand iets duidelijk te maken wat voor de gelovige zo overduidelijk is frustrerend werkt. En soms is dat best naar, zeker bij mensen die ik echt mag – ze hebben het beste met me voor, willen graag hun waarheid delen, doen dat vast met de beste overtuiging; maar het is gewoon ongemakkelijk.
over een mooie post gesprokenquote:Op donderdag 11 oktober 2007 20:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mooie post, wil ik wel even op reageren.![]()
In dit soort discussies zijn de atheisten nogal geinfecteerd met modern denken: het principe 'niets is zonder reden' (in het Latijn: 'nihil est sine ratione'), het principe van voldoende grond. Naast dit moderne principe 'niets is zonder reden' is er nog een ander principe, dat ik voor het gemak maar even 'postmodern' noem, namelijk: 'er is verschil'. Wanneer men vraagt naar de reden van het verschil is het voor de drager ervan onmogelijk daarvoor een sluitende, dwingende reden aan te geven. De abortus provocatusdiscussie kent voor- en tegenstanders. Het is zinvol dat de partijen een dialoog aangaan, maar men kan voorspellen dat de één niet in staat is de ander met een dwingende reden te overtuigen.
Dit is ook met levensbeschouwing het geval. Discussies tussen dragers van verschillen vallen altijd terug op wat ze in de filosofie 'eindvocabularia' noemen. De Amerikaanse filosoof Richard Rorty definieert eindvocabularia als woordenschatten waarop mensen terugvallen om hun handelen, overtuigingen en desnoods zelfs hun leven te rechtvaardigen. Een eindvocabularium bestaat uit woorden die niet verder verantwoord kunnen worden. Het zijn wat hij noemt 'de laatste woorden'. Zowel bij voor- als tegenstanders van abortus provocatus krijgt de waarde van het leven een stereotiepe of gesofisticeerde invulling. De aard van die invulling wordt bijvoorbeeld bij de tegenstanders gedekt door religieuze termen, maar men kan niet vragen hoe díe weer worden gedekt. We kunnen niet funderen wat ons al fundeert.
Niet helemaal: je gaat al van het verkeerde uit: een atheist is iemand die de wereld verklaart zonder een 'opperwezen'. Daarbij wil de atheist weliswaar weten hoe het allemaal zit, maar zal enkel zeggen: ik weet het (nog) niet, waarbij een gelovige meestal een stap verder gaat dan dat, en zegt: mijn opperwezen heeft dat gedaan. Dat is een extra stap, die een atheist niet wil/kan maken. Wat jij bedoelt in simpele termen deed ik weleens als kind: constant waarom blijven vragen, net zo lang tot men geen antwoord meer had. Een atheist zegt: Ik weet het niet, een gelovige zegt: God.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 20:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mooie post, wil ik wel even op reageren.![]()
In dit soort discussies zijn de atheisten nogal geinfecteerd met modern denken: het principe 'niets is zonder reden' (in het Latijn: 'nihil est sine ratione'), het principe van voldoende grond. Naast dit moderne principe 'niets is zonder reden' is er nog een ander principe, dat ik voor het gemak maar even 'postmodern' noem, namelijk: 'er is verschil'. Wanneer men vraagt naar de reden van het verschil is het voor de drager ervan onmogelijk daarvoor een sluitende, dwingende reden aan te geven. De abortus provocatusdiscussie kent voor- en tegenstanders. Het is zinvol dat de partijen een dialoog aangaan, maar men kan voorspellen dat de één niet in staat is de ander met een dwingende reden te overtuigen.
Dit is ook met levensbeschouwing het geval. Discussies tussen dragers van verschillen vallen altijd terug op wat ze in de filosofie 'eindvocabularia' noemen. De Amerikaanse filosoof Richard Rorty definieert eindvocabularia als woordenschatten waarop mensen terugvallen om hun handelen, overtuigingen en desnoods zelfs hun leven te rechtvaardigen. Een eindvocabularium bestaat uit woorden die niet verder verantwoord kunnen worden. Het zijn wat hij noemt 'de laatste woorden'. Zowel bij voor- als tegenstanders van abortus provocatus krijgt de waarde van het leven een stereotiepe of gesofisticeerde invulling. De aard van die invulling wordt bijvoorbeeld bij de tegenstanders gedekt door religieuze termen, maar men kan niet vragen hoe díe weer worden gedekt. We kunnen niet funderen wat ons al fundeert.
Ik zou eerder zeggen dat veel gelovigen geinfecteerd zijn met een soort van irrationele koppigheid die hen weerhoudt om aan de hand van waarneembare feiten conclusies te trekken die in tegenspraak zijn met hun geloof. Het 'niets is zonder reden'-denken heeft niets met atheisme te maken. Het is zelfs een argument die vaak door veel gelovigen wordt aangehaald om hun geloof te rechtvaardigen: 'het moet een reden hebben dat wij bestaan' of 'waar komt onze moraal vandaan'. Als je echter droog gaat kijken naar de sterrenhemel en dat oneindige mensonvriendelijke universum probeert te koppelen met de 'reden' van ons bestaan, dan negeert de gelovige liever het antwoord op deze vraag dan dat deze er werkelijk bij stilstaat.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 20:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mooie post, wil ik wel even op reageren.![]()
In dit soort discussies zijn de atheisten nogal geinfecteerd met modern denken: het principe 'niets is zonder reden' (in het Latijn: 'nihil est sine ratione'), het principe van voldoende grond. Naast dit moderne principe 'niets is zonder reden' is er nog een ander principe, dat ik voor het gemak maar even 'postmodern' noem, namelijk: 'er is verschil'. Wanneer men vraagt naar de reden van het verschil is het voor de drager ervan onmogelijk daarvoor een sluitende, dwingende reden aan te geven. De abortus provocatusdiscussie kent voor- en tegenstanders. Het is zinvol dat de partijen een dialoog aangaan, maar men kan voorspellen dat de één niet in staat is de ander met een dwingende reden te overtuigen.
Sterk! Heel sterk!quote:Op donderdag 11 oktober 2007 20:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mooie post, wil ik wel even op reageren.![]()
In dit soort discussies zijn de atheisten nogal geinfecteerd met modern denken: het principe 'niets is zonder reden' (in het Latijn: 'nihil est sine ratione'), het principe van voldoende grond. Naast dit moderne principe 'niets is zonder reden' is er nog een ander principe, dat ik voor het gemak maar even 'postmodern' noem, namelijk: 'er is verschil'. Wanneer men vraagt naar de reden van het verschil is het voor de drager ervan onmogelijk daarvoor een sluitende, dwingende reden aan te geven. De abortus provocatusdiscussie kent voor- en tegenstanders. Het is zinvol dat de partijen een dialoog aangaan, maar men kan voorspellen dat de één niet in staat is de ander met een dwingende reden te overtuigen.
Dit is ook met levensbeschouwing het geval. Discussies tussen dragers van verschillen vallen altijd terug op wat ze in de filosofie 'eindvocabularia' noemen. De Amerikaanse filosoof Richard Rorty definieert eindvocabularia als woordenschatten waarop mensen terugvallen om hun handelen, overtuigingen en desnoods zelfs hun leven te rechtvaardigen. Een eindvocabularium bestaat uit woorden die niet verder verantwoord kunnen worden. Het zijn wat hij noemt 'de laatste woorden'. Zowel bij voor- als tegenstanders van abortus provocatus krijgt de waarde van het leven een stereotiepe of gesofisticeerde invulling. De aard van die invulling wordt bijvoorbeeld bij de tegenstanders gedekt door religieuze termen, maar men kan niet vragen hoe díe weer worden gedekt. We kunnen niet funderen wat ons al fundeert.
ik vind dit op een bepaalde manier wel erg tegenstrijdig.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 22:01 schreef onemangang het volgende:
Ik zou eerder zeggen dat veel gelovigen geinfecteerd zijn met een soort van irrationele koppigheid die hen weerhoudt om aan de hand van waarneembare feiten conclusies te trekken die in tegenspraak zijn met hun geloof.
[..]
Het is kennelijk te confronterend om te beseffen dat de mens verschrikkelijk onbeduidend is in het universum. Dat past niet in het godsbeeld dat wij iets heel significants zijn.
Ja erg leuk dat postmodernisme. Stap je wel eens in een vliegtuig? Mensen verwarren het filosofische concept 'waarheid' nog wel eens met het pragmatische concept in dit soort discussies. In een rechtzaak is het doel bijvoorbeeld om 'de waarheid' boven tafel te krijgen. Zie je daar ooit een advocaat een postmodernistisch betoog houden?quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 13:15 schreef releaze het volgende:
even dit en dit:
[..]
ik vind dit op een bepaalde manier wel erg tegenstrijdig.
Ik geloof zelf in de onbeduidendheid van de mens op het gebied van de gigantischheid van het universum. Diezelfde onbeduidendheid doet mij beseffen dat onze feiten, ratio en waarnemingen (allemaal mensgebonden) minstens even zo onbeduidend zijn in relatie tot het grote geheel van het universum en dat al die uitspraken allemaal subjectief zijn, en daardoor de ene niet beter dan de andere, de ene niet meer waar dan de andere. Er zijn gewoon mensen op aarde die voor zichzelf helemaal beargumenteerd hebben (hun fundament) dat wij in de Matrix leven! dat wij een computergame zijn.
Er is geen object antwoord op de vraag 'Jongens, zo zit het'. We kunnen alleen zeggen, onder die en die omstandigheden, nemen wij dit en dat waar. En iedereen hangt zn eigen omstandigheden aan, en iedereen neemt anders waar als het om dit soort immens abstracte dingen gaat. Alles is daarin even valide.
hebben we het nou over het fundament van persoonlijke overtuigingen of niet?quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 14:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja erg leuk dat postmodernisme. Stap je wel eens in een vliegtuig? Mensen verwarren het filosofische concept 'waarheid' nog wel eens met het pragmatische concept in dit soort discussies. In een rechtzaak is het doel bijvoorbeeld om 'de waarheid' boven tafel te krijgen. Zie je daar ooit een advocaat een postmodernistisch betoog houden?
Ja, maar het gaat mij erom dat sommige mensen daar enorm inconsistent in zijn. Kijk als mensen geloven en verder niet selectief wetenschappelijke ontdekkingen afdoen als onzin omdat het conflicteert met hun persoonlijke overtuiging, prima. Bij veel gelovigen zie je echter dat ze selectief zijn in hun acceptatie van wetenschappelijke ontdekkingen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 14:38 schreef releaze het volgende:
[..]
hebben we het nou over het fundament van persoonlijke overtuigingen of niet?
Je wilt toch niet zeggen dat je die oplichter Hovind geloofd?quote:Op zondag 14 oktober 2007 13:22 schreef DeDaan het volgende:
Ik ben zelfs christelijk opgevoed. Rond de pubertijd ben ik gaan twijfelen of het allemaal wel waar is. Die twijfel is ook vooral gekomen sinds ik de evolutie-theorie op school uitgelegd heb gekregen.
Na een lange zoektocht naar de zin van het leven ben ik deze link tegengekomen.
En ik moet zeggen, het heeft veel twijfel weggenomen :-).
Hovind is de koning van drogredenaties en voor elke claim die hij doet zijn er minimaal 10 feitelijke bronnen te vinden die hem weer tegenspreken.quote:Op zondag 14 oktober 2007 13:22 schreef DeDaan het volgende:
Ik ben zelfs christelijk opgevoed. Rond de pubertijd ben ik gaan twijfelen of het allemaal wel waar is. Die twijfel is ook vooral gekomen sinds ik de evolutie-theorie op school uitgelegd heb gekregen.
Na een lange zoektocht naar de zin van het leven ben ik deze link tegengekomen.
En ik moet zeggen, het heeft veel twijfel weggenomen :-).
Een clown.quote:Op zondag 14 oktober 2007 14:51 schreef Lambiekje het volgende:
Nu ben ik dus zeer benieuwd wat KoningDavid nu van die Kent Hovind vindt?
Ik kan het niet laten te blijven wijzen op de balk in je eigen oog. Gij geveinsde!quote:Op zondag 14 oktober 2007 13:57 schreef Lambiekje het volgende:
Ik heb nog nooit zo hard moeten lachten om iemand. Zo idioot en hij is er nog serieus over ook. Te gelijk wordt ik er verdrietig van dat mensen het over nemen deze gevaarlijke idioterie.![]()
Statenvertaling.quote:Op zondag 14 oktober 2007 15:55 schreef Rasing het volgende:
Gij geveinsde!
In ieder geval beter dan die massieve plaat voor jouw ogen.quote:Op zondag 14 oktober 2007 15:55 schreef Rasing het volgende:
[..]
Ik kan het niet laten te blijven wijzen op de balk in je eigen oog. Gij geveinsde!
Mooi volk toch, mensen die de waarheid kennenquote:Op zondag 14 oktober 2007 23:43 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
In ieder geval beter dan die massieve plaat voor jouw ogen.
Hoho jullie pretenderen de waarheid in pacht te hebben, wij zijn zoekend naar...quote:Op maandag 15 oktober 2007 10:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mooi volk toch, mensen die de waarheid kennen
Waarom dan wel David Icke en niet Jezus Christus?quote:Op maandag 15 oktober 2007 10:42 schreef Lambiekje het volgende:
Het is wel erg gemakkelijk wat de orthodoxie ons verkondigd voor waar aan te nemen.
psst, haushofer is zelf atheist, maar een stuk meer openminded dan jou blijkbaar. Jij pretendeert immers net zo goed de waarheid te kennen, door iemand anders te zeggen dat hij ongelijk heeft. Nu mag dat wel zo zijn, maar absolute waarheid is er nimmer. Ik vind het zelf onwaarschijnlijk dat er een schepper/oppperwezen/god/onzichtbare theekopje in een baan om de zon/of een grote pasta in de lucht is, maar onmogelijk is het strikt genomen niet. Desondanks hoe ik er in mijn leven geen rekening met zulke dingen, aangezien ze toch geen invloed hebben op mijn 'menszijn'quote:Op maandag 15 oktober 2007 10:42 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Hoho jullie pretenderen de waarheid in pacht te hebben, wij zijn zoekend naar...
Het is wel erg gemakkelijk wat de orthodoxie ons verkondigd voor waar aan te nemen.
Nou ja, "atheïst" gaat wel een beetje ver hoorquote:Op maandag 15 oktober 2007 12:27 schreef Bensel het volgende:
[..]
psst, haushofer is zelf atheist, maar een stuk meer openminded dan jou blijkbaar. Jij pretendeert immers net zo goed de waarheid te kennen, door iemand anders te zeggen dat hij ongelijk heeft. Nu mag dat wel zo zijn, maar absolute waarheid is er nimmer. Ik vind het zelf onwaarschijnlijk dat er een schepper/oppperwezen/god/onzichtbare theekopje in een baan om de zon/of een grote pasta in de lucht is, maar onmogelijk is het strikt genomen niet. Desondanks hoe ik er in mijn leven geen rekening met zulke dingen, aangezien ze toch geen invloed hebben op mijn 'menszijn'
Icke is toch geen orthodoxie....quote:Op maandag 15 oktober 2007 12:16 schreef Rasing het volgende:
[..]
Waarom dan wel David Icke en niet Jezus Christus?
Jezus Christus ook niet. Het zijn allebei voorgangers van irrationaliteit. De Christen gelooft in de hemel en mensen in zoutpilaren veranderen, de Ickist weet zeker dat Bush eigenlijk een reptiel is en door middel van chemtrails het WTC heeft doen instorten.quote:Op maandag 15 oktober 2007 13:30 schreef Lambiekje het volgende:
Icke is toch geen orthodoxie....
Het Christendom belachelijk maken en geloven dat de wereld een complot kent waarin mensen reptielen zijn, is een beetje stupide.quote:Op maandag 15 oktober 2007 13:30 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Icke is toch geen orthodoxie....
Die vond ik altijd zo mooiquote:Op maandag 15 oktober 2007 13:36 schreef Rasing het volgende:
mensen in zoutpilaren veranderen
Omdat ik ondanks dat ik er niet in geloof, religie een ontzettend interessant verschijnsel vind. Het psychologische aspect fascineert me, evenals de traditie, de mystiek en symboliek. Daarbij vind ik het belangrijk voor mezelf om me te verdiepen in dingen waar ik niet in geloof/niet achter sta, etc. Dit om een zo genuanceerd mogelijk beeld voor mezelf te behouden van de wereld om me heen.quote:Dus de vraag is: waarom houd jij je, als ex-gelovige of atheïst, (nog) bezig met religie?
Je zult ze de kost moeten geven die alles wat er in de Bijbel staat letterlijk nemen. De 'young earth' creationists voorop.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 07:44 schreef Causa het volgende:
Die vond ik altijd zo mooiHet is idd zo dat mensen die terug blijven blikken op (hun) ellende in zoutpilaren kunnen veranderen; van verdriet. (En ik weet dat de tekst in de bijbel letterlijker opgeschreven is)
Verdriet dat zich niet laat troosten werkt meer in de hand op den duur, zoals verbittering. Drijft iig van liefde af.
Je kan er meer uit halen als je blijft doordenken. Bijbelse verhalen houden niet op bij zwart op witte lettertjes.
En zie je slechts de zwart op witte lettertjes, dan houdt het wel op.
Het ontologisch godsbewijs is zooooo 1100.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 18:30 schreef Friek_ het volgende:
[..]
En dat terwijl Immanuel Kant die redenering allang aan diggelen heeft geslagen. Begrijp het soms ook niet.
dus eigenlijk schrijf je (op geheel eigen en nogal tenenkrommende wijze) dat we niet zo moeten zeiken maar lief moeten doen tegen elkaar.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:37 schreef warmHart het volgende:
Als gelovige geloven, zou de menselijke wereld er heel anders uitzien!
Als vandaag de geloven, hun verplichting naar de vreemde, zouden na leven! zo als geschreven in hun woord, zou de wereld morgen zich naar vrede bewegen.
en of God nu bestaat of niet wat houd ons tegen naar elkander een goed mens te zijn.
Ieder is uit zijn geboorte geworden naar het onderricht en voorbeeld.
Jezus, was niet voor het geloof, Hij was in het Jodendom geboren en heeft uit het Jodendom gesproken.
Daar alleen kan liefde wonen, daar alleen kan liefde zijn daar waar stil en ongedwongen ieder voor elkaar goed doet.
Hier hoef ik geen geloof voor te hebben, dat kan ik uit mij zelf kennen en zijn.
Liefde is, en wij mogen het zijn.
warmHart
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |