quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 10:58 schreef wadgem het volgende:
Voor mij is het dat ik me enorm kan opwinden over hoe religie de maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkeling van de mens kan stagneren. Ik denk dat we zonder religie in het dagelijkse en publieke leven een veel betere samenleving zouden kunnen hebben. Daarom streef ik naar de atheïstische doelen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 11:34 schreef marcel-o het volgende:
[..]
helemaal mee eens.
gewoon alle religie de prullebak in,
al die boeken zijn toch alleen maar geschreven op basis van natuurverschijnselen en stand van de sterren enz.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:01 schreef simmu het volgende:
[..]
maar 'dankzij' diezelfde religies zijn we nu wel waar we nu zijn qua ontwikkeling. bijvoorbeeld: Zou Darwin zijn leven op dezelfde manier geleefd hebben als hij niet gelovig was (oorspronkelijk)? http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin
als hij niet gelovig zou zijn geweest, zou hij dan net zo rustig en zorgvuldig zijn onderzoeken gedaan hebben?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 13:02 schreef wadgem het volgende:
[..]
Dat is een hele goede vraag, waar ik ook geen antwoord op kan geven dat niet bevooroordeeld zal klinken, of pure speculatie zal zijn.
Als ik echter kijk naar hoe het tegenwoordig gaat, zie ik dat (atheïstisch dan wel areligieus) wetenschappelijk onderzoek wordt gehinderd door religieuze overwegingen (neem bijvoorbeeld stamcelonderzoek en Bush).
En dan heb ik het nog niet eens over geweld/onderdrukking/ongelijkheid op basis van geloof.
Ik denk dat als er minder geloof zou zijn, of als het met de gepaste scepsis zou worden behandeld, de menselijke maatschappij meer tijd en middelen tot haar beschikking zou hebben om tot een betere samenleving te komen, met meer welvaart en minder geweld.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:23 schreef Mustard_Man het volgende:
Verder vind ik het wel heel irritant hoe gelovigen een grote invloed hebben op de wereld, en op mijn leven.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:53 schreef Modus het volgende:
Ik ben vooral gefascineerd door de volkomen idiote 'logica' van gelovigen en hoe ze die ten alle tijde krampachtig proberen vol te houden.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:10 schreef Einal2 het volgende:
en hoe beïnvloed de religie dan jouw leven?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:14 schreef Einal2 het volgende:
[..]
alsof iedereen die gelovig is de bijbel letterlijk neemt. volgens mij generaliseer je een beetje.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:23 schreef Iblis het volgende:
Waarom is het in leven houden van mensen, koste wat kost, wel in overeenstemming met Gods wil, terwijl ze zonder hulp dood zouden gaan, maar is een abortus of euthanasie opeens niet in overeenstemming? Dat heb ik eigenlijk nooit zo gesnapt.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:10 schreef Einal2 het volgende:
[..]
Hoe had jij de wereld voor je gezien als er geen relegie zou zijn?
quote:zouden we dan zoveel gelukkiger zijn?
quote:volgens mij zijn de grootste massamoorden niet gepleegd wegens religieuse redenen maar om andere redenen zoals racisme etc.
quote:en hoe beïnvloed de religie dan jouw leven?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
...........ik nog steeds graag naar religieuze liederen luister en dat ik nu al uitkijk naar kerstavond in de Martinikerk. Het is volstrekt irrationeel, maar ik doe het wel en ik moet zeggen dat ik het ook wel goed vind zo. Het is een soort van sentiment, nostalgie, melancholie...........
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |