quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 10:58 schreef wadgem het volgende:
Voor mij is het dat ik me enorm kan opwinden over hoe religie de maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkeling van de mens kan stagneren. Ik denk dat we zonder religie in het dagelijkse en publieke leven een veel betere samenleving zouden kunnen hebben. Daarom streef ik naar de atheïstische doelen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 11:34 schreef marcel-o het volgende:
[..]
helemaal mee eens.
gewoon alle religie de prullebak in,
al die boeken zijn toch alleen maar geschreven op basis van natuurverschijnselen en stand van de sterren enz.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:01 schreef simmu het volgende:
[..]
maar 'dankzij' diezelfde religies zijn we nu wel waar we nu zijn qua ontwikkeling. bijvoorbeeld: Zou Darwin zijn leven op dezelfde manier geleefd hebben als hij niet gelovig was (oorspronkelijk)? http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin
als hij niet gelovig zou zijn geweest, zou hij dan net zo rustig en zorgvuldig zijn onderzoeken gedaan hebben?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 13:02 schreef wadgem het volgende:
[..]
Dat is een hele goede vraag, waar ik ook geen antwoord op kan geven dat niet bevooroordeeld zal klinken, of pure speculatie zal zijn.
Als ik echter kijk naar hoe het tegenwoordig gaat, zie ik dat (atheïstisch dan wel areligieus) wetenschappelijk onderzoek wordt gehinderd door religieuze overwegingen (neem bijvoorbeeld stamcelonderzoek en Bush).
En dan heb ik het nog niet eens over geweld/onderdrukking/ongelijkheid op basis van geloof.
Ik denk dat als er minder geloof zou zijn, of als het met de gepaste scepsis zou worden behandeld, de menselijke maatschappij meer tijd en middelen tot haar beschikking zou hebben om tot een betere samenleving te komen, met meer welvaart en minder geweld.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:23 schreef Mustard_Man het volgende:
Verder vind ik het wel heel irritant hoe gelovigen een grote invloed hebben op de wereld, en op mijn leven.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:53 schreef Modus het volgende:
Ik ben vooral gefascineerd door de volkomen idiote 'logica' van gelovigen en hoe ze die ten alle tijde krampachtig proberen vol te houden.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:10 schreef Einal2 het volgende:
en hoe beïnvloed de religie dan jouw leven?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:14 schreef Einal2 het volgende:
[..]
alsof iedereen die gelovig is de bijbel letterlijk neemt. volgens mij generaliseer je een beetje.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:23 schreef Iblis het volgende:
Waarom is het in leven houden van mensen, koste wat kost, wel in overeenstemming met Gods wil, terwijl ze zonder hulp dood zouden gaan, maar is een abortus of euthanasie opeens niet in overeenstemming? Dat heb ik eigenlijk nooit zo gesnapt.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:10 schreef Einal2 het volgende:
[..]
Hoe had jij de wereld voor je gezien als er geen relegie zou zijn?
quote:zouden we dan zoveel gelukkiger zijn?
quote:volgens mij zijn de grootste massamoorden niet gepleegd wegens religieuse redenen maar om andere redenen zoals racisme etc.
quote:en hoe beïnvloed de religie dan jouw leven?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
...........ik nog steeds graag naar religieuze liederen luister en dat ik nu al uitkijk naar kerstavond in de Martinikerk. Het is volstrekt irrationeel, maar ik doe het wel en ik moet zeggen dat ik het ook wel goed vind zo. Het is een soort van sentiment, nostalgie, melancholie...........
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
De topic titel komt niet helemaal uit de verf, maar ik kreeg de complete titel er niet in. Als iemand een betere weet, dan hoor ik het graag, zodat we hem even kunnen laten wijzigen.
Mijn vraag is speciaal gericht aan atheïsten en ex-gelovigen die zich nog (veel) met het verschijnsel religie bezighouden. Als 'ex-gelovige' stel ik mezelf die vraag ook, maar ik slaag er niet in een bevredigend antwoord te vinden.
Mijn (gelovige) vader heeft al meerdere keren gezegd dat hij niet snapt waarom niet-gelovigen zich zo druk maken om religie: "Als ik niet in God zou geloven, zou ik er ook niets mee te maken willen hebben". Ik antwoord dan altijd dat atheïsten dat doen, omdat gelovige mensen zoveel invloed hebben op het publieke leven en dat heeft ook weer impact op het leven van atheïsten (bijv koopzondagen). Maw: als religie zich zou beperken tot het persoonlijke domein, zou er niks aan de hand zijn. Zo probeer ik althans mijn 'kruistocht' tegen religie te rechtvaardigen. Maar ik merk dat het niet de volledige reden is. Zo geëngageerd ben ik nu ook weer niet. Een atheïst zal dit ongetwijfeld anders beleven, maar ik ben toch ook erg gefascineerd door de vraag waarom mensen het zo nodig hebben te geloven en nog meer door de vraag waartoe het geloof in God mensen kan inspireren. Bovendien betrap ik mezelf erop dat ik nog steeds graag naar religieuze liederen luister en dat ik nu al uitkijk naar kerstavond in de Martinikerk. Het is volstrekt irrationeel, maar ik doe het wel en ik moet zeggen dat ik het ook wel goed vind zo. Het is een soort van sentiment, nostalgie, melancholie. Maar waarom ik het doe begrijp ik niet. Maar misschien begrijpt iemand anders het wel?
.
Dus de vraag is: waarom houd jij je, als ex-gelovige of atheïst, (nog) bezig met religie?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 19:33 schreef r.liong het volgende:
[..]
Naarmate je ouder wordt komt het wel steeds meer naar voren gewoon omdat je andere dingen in het leven zoekt dat het pure materialistische. Verder beheerst de religie niet mijn leven.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 19:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wat bedoel je daarmee? Ik vat dit op als: "Als je ouder wordt, vind je God wel terug". Of bedoel je het niet zo? Overigens ben ik nooit materialistisch geweest.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:05 schreef releaze het volgende:
wat ik het mooiste van kruistochtatheisten vindt is dat ze precies dat doen wat ze de anderen verwijten: kruistochten houden. uiteindelijk, hoe het zich ook concreet invult, hebben zowel atheisten als theisten een overtuiging en een drang om die overtuiging aan anderen mede te delen vaak onder het mom van 'die van mij is beter, omdat dit en dat'. Het heeft wat met de fundamentele veiligheid te maken. Atheisten krijgen de levenskriebels van gelovigen en hun achterlijke regeltjes en ze willen kosten wat kost dat in hun leven (en dat van anderen natuurlijk ook) vermijden, en gelovigen vinden de atheisten achterlijk omdat ze het niet begrepen hebben, gelovigen lastig vallen ermee waardoor hun ook weer kriebels krijgen etc, etc.. Het is de strijid van de dualiteit.
Het is het ene geloof tegenover het andere geloof. of beter, de ene overtuiging tegenover de andere. god is maar de inhoud, niet de vorm, en in de vorm zijn ze hetzelfde: een overtuiging.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:09 schreef simmu het volgende:
[..]
oei! je raakt de kern van het rare aan atheisme
die geloven zo heel hard in niet-geloven, dat het niet-geloven an sich een soort godsdienst is geworden
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:37 schreef releaze het volgende:
[..]
In heel veel gevallen is dat onderhand wel zoDe overtuigingen zijn zo sterk dat alleen de inhoud anders is, maar de vorm, het afwijzen, het onbegrip even zo groot. Geldt zeker niet voor iedereen hoor, maar de gemiddelde mondige atheist is imo net zo'n fundi.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:41 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ik heb nog nooit gehoord van een kamikaze fundi atheïst, of je moet wat anders bedoelen.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:44 schreef releaze het volgende:
En daarnaast hebben veel atheisten wel een soort van geloof in god hebben. Je moet namelijk overtuigd zijn van een bepaalde inhoud van het idee van god om deze af te wijzen. Je gelooft in eerste instantie dus in een godsbeeld, wat je daarna radicaal afwijst. Je hebt een idee van wat een God zou moeten zijn, pakt dan de bijbel erbij, haalt alle inconsistenties aan en zegt dan 'dus god bestaat niet'. God bestaat niet, want dat staat hier, in dit boek, tussen de letters door! Dat vind ik ook zo vreemd aan atheisten, ze hebben een net zo sterk godsbeeld als gelovigen alleen dan in het negatief. En kom dan niet aanzetten met het niet verzamelen van postzegels, -1 en +1 blijft in de kern een vorm van 1.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
De term fundi slaat meestal op het volstrekt absurde claims als een 6000 jaar oude aarde e.d. of op basis van de overtuiging zaken als moord te rechtvaardigen. Wat dat betreft ken ik weinig fundamentalistische atheisten.
Ik vind het juist zeer middeleeuws als je kinderen op zeer jonge leeftijd begint met het indoctrineren van een religie. Het zou juist van beschaving getuigen als je dit zelf aan de kinderen overlaat. Als ze op latere leeftijd er behoefte aan hebben is dat hun EIGEN keuze.quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:47 schreef releaze het volgende:
[..]
zover zijn we welicht nog niet, maar dat we religie en alles volledig moeten afschaffen, dat gelovigen geestesziek zijn, dat je je kinderen dat absoluut niet bij mag brengen etc etc, dat heb ik al zooooo vaak voorbij horen komen in m'n leven. en dat vind ik zo enorm middeleeuws.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Atheisten ontkennen vaak godsbeelden die door theisten worden voorgesteld. Da's net zoiets als zeggen dat mensen die niet geloven in Sinterklaas toch een specifiek Sinterklaasbeeld aanhangen. Sinterklaas is natuurlijk wel een bestaand concept, alleen geen 600 jaar oude man die over de hele wereld pakjes aflevert.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik vind het juist zeer middeleeuws als je kinderen op zeer jonge leeftijd begint met het indoctrineren van een religie. Het zou juist van beschaving getuigen als je dit zelf aan de kinderen overlaat. Als ze op latere leeftijd er behoefte aan hebben is dat hun EIGEN keuze.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:52 schreef releaze het volgende:
[..]
ik ken meer atheisten die zich bezig houden met het geloof in de 6000 jaar oude aarde dan dat ik christenen (in nederland) ken die zich daarmee bezig houden. de atheisten die ik ken nemen de bijbel letterlijk, de christenen die ik ken nemen de bijbel symbolisch. Dat zijn twee totaal verschillende uitgangspunten waarmee je elkaar nieteens kan bevechten.
maar goed, ik ken weinig refo's en protestanten, meer de spirituele christenen.
[..]
Ik vind het juist zeer middeleeuws als je kinderen op zeer jonge leeftijd begint met het indoctrineren van een religie. Het zou juist van beschaving getuigen als je dit zelf aan de kinderen overlaat. Als ze op latere leeftijd er behoefte aan hebben is dat hun EIGEN keuze.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:56 schreef Viking84 het volgende:
Je bent pas fundamentalist als je ondanks al het bewijs dat er tegen jouw standpuntwordt ingebracht, blijft weigeren je standpunt te herzien. De meeste atheïsten zijn dus geen fundamentalisten. Ook ik niet. Als er bewijs beschikbaar komt dat God bestaat, zal ik de eerste zijn om me te bekeren. Niet van harte, maar ik doe het wel. Ontkennen terwijl het bewijs overduidelijk is, is simpelweg dom, of je nu atheïst of christen / moslim / jood bent.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik meen dat zelfs in Nederland zo'n 30-40% van de mensen 'niet in de evolutietheorie gelooft'. Nou lijkt mij dat dat voornamelijk theisten zijn. Dat is best een aanzienlijk deel van de theisten dat een van de sterkst onderbouwde wetenschappelijke theorieen afwijzen.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:06 schreef Viking84 het volgende:
Ik weet niet in hoeverre ik een 'bijzonder' geval ben. Het is natuurlijk wel zo dat ik me al vrij snel heb losgemaakt van het kerkelijke milieu. Ik ging op m'n 17e al op kamers en hoewel ik de eerste jaren nog wel naar huis ging in het weekend en ook op zondag mee ging naar de kerk, kwam ik een stuk minder in aanraking met God, bidden, Bijbel lezen etc. Verder had ik vrienden die ofwel niet geloofden ofwel zelf ook vraagtekens plaatsten bij het geloof en bovendien heb ik een onafhankelijke kritische geest. Als ik niet aan de uni was gaan studeren, zou ik dan ook zo ver zijn gekomen als ik nu ben? Waarschijnlijk zou ik nog steeds worstelen met het geloof.
Ik betwijfelde het bestaan van God niet, maar voelde me er wel heel erg ongemakkelijk bij. Dat knagende gevoel van los willen laten, maar niet durven, want je moet eens toch voor God komen te staan is nog het ergste. Dat m'n moeder te pas en te onpas riep, hielp ook niet echt. Ik ben daar nu helemaal immuun voor geworden
.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:01 schreef simmu het volgende:
[..]
dit bedoelen we dus. jij vind iets, en probeert nu hier ons ervan te overtuigen dat het zo is (kinderen een geloof meegeven = indoctrineren). een preek is het verkondigen van gods woord met als doel het aangeven van hoe gods woord (de bijbel) in het dagelijks leven toegepast dient te worden. jij bent nu hier aan het verkondigen hoe jouw opinie in het dagelijks leven toegepast dient te worden. dat is een preek, hence: je gelooft. je dramt net zo hard *jouw* opinie door als een christen-fundy.
wat mij betreft mag iedereen zelf weten hoe hij gelooft, en zijn kinderen ook best zo opvoeden. uiteraard onder voorbehoud van "geen kindermishandeling", het volgen van de wet en zonder dwang en gedram naar anderen toe.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:18 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Sja, als je het niet wenselijk vindt dat ik er een eigen mening op na houd op dit gebied en ergo meent dat ik dit aan anderen opdring houdt het gewoon op.
Veel succes verder met dit topic.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:18 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Sja, als je het niet wenselijk vindt dat ik er een eigen mening op na houd op dit gebied en ergo meent dat ik dit aan anderen opdring houdt het gewoon op.
Veel succes verder met dit topic.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:12 schreef releaze het volgende:
[..]
ik zou daar best een bron voor willen zien voordat ik dat aanneem. Daarnaast zou ik ook van hen willen zien wat de onderliggende argumenten zijn voor hun niet geloof erin, natuurlijk.
quote:The total effect of fundamentalist religious beliefs on attitude toward evolution (using a standardized metric) was nearly twice as much in the United States as in the nine European countries (path coefficients of -0.42 and -0.24, respectively), which indicates that individuals who hold a strong belief in a personal God and who pray frequently were significantly less likely to view evolution as probably or definitely true than adults with less conservative religious views.
quote:The total effect of pro-life attitudes on the acceptance of evolution was much greater in the United States than in the nine European count r ies (-0.31 and -0.09, respectively)
quote:The same model also documents the linkage of religious conservative beliefs and a conservative partisan view in the United States. The path coefficient for the relation between fundamentalist religious views and self-identification as a conservative was 0.26 in the United States and 0.17 in the nine European countries. The path coefficient between pro-life views and self-identification as a conservative was 0.20 in the United States and 0.06 in the nine European countries. Because the two-group SEM computes path coefficients on a common metric, these results are directly comparable and the impact of fundamentalist religious beliefs and pro-life attitudes may be seen as additive (12, 13).
quote:Third, genetic literacy has a moderate positive relationship to the acceptance of evolution in both the United States and the nine European countries. This result indicates that those adults who have acquired some understanding of modern genetics are more likely to hold positive attitudes toward evolution. The total effect of genetic literacy on the acceptance of evolution was similar in the United States and the nine European countries.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:48 schreef simmu het volgende:
[..]
er zit een verschil in "ik ben van mening dat blablabla" en "als je datendat doet ben jij een middeleeuwse idioot".
het is een ding om zelf een mening te hebben, en daarover te praten/discussieren, het wordt iets anders als je vind dat *iedereen* dan maar zijn leven moet leven op zo'n manier dat dat aan jouw mening voldoet.
[..]
quote:Op zondag 7 oktober 2007 13:30 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Mijn laatste reactie omdat jij degene bent die meent dat er iets anders staat. Nergens maar dan ook nergens kan je geen enkele bewering vinden van mij zoals idioot en dat ik mijn mening op leg aan anderen.
[..]
Dus, succes verder met het lezen van dingen die er niet staan.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 14:22 schreef Iblis het volgende:
-knip-
quote:Op zondag 7 oktober 2007 14:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Eigenlijk komt dit er hoofdzakelijk op neer dat het atheisme simpelweg niet meer is dan het afwijzen van theistische claims. Theistische claims daarentegen zijn vaak de basis voor een heel moreel stelsel. Zo wordt het bijvoorbeeld lastig om iemand 'atheistische normen en waarden' op te leggen.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 15:08 schreef Iblis het volgende:
Ik zou ook wel eens willen zien wat er zou gebeuren als atheïsten langs de deur zouden gaan om hun levensovertuiging te verkopen...
Dat valt wel mee hoor. Of feestdagen nu worden gevierd omdat de koningin jarig is, of omdat de Heilige Geest over de apostelen is gekomen, een dagje vrij heb je toch wel.quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:43 schreef weathergirl het volgende:
Voor mij heeft het te maken met de irritaties die je soms hebt bij de enorm religieuze samenleving waarin we leven. Eigenlijk heb je dat pas door, wanneer je niet gelovig bent.
Al onze feestdagen zijn christelijk. De normen en waarden van de Nederlandse samenleving zijn op christelijke normen en waarden gestoeld. De tien geboden uit de bijbel worden nog steeds als richtinggevend gezien. Scholen mogen in het teken staan van een bepaalde religie.
En als het om de islam gaat, telt ook nog dat gelovigen vinden dat ongelovigen 'minderwaardig' zijn.
Dus alles bij elkaar kun je gewoon niet om religie heen en ik denk dat het daarom zo'n issue kan zijn voor niet-gelovigen.
Volgens de Bijbel moeten we dus homo's doden. Niemand die dat doet. Ergo: onze normen en waarden zijn niet christelijk.quote:Leviticus 20:13: Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
Daar houdt geen mens zich aan, alleen hele strenge moslims vinden dat je geen mensen mag afbeelden.quote:U zult geen beelden maken, geen afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde. Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want ik, de heer uw god, ik ben voor hen die mij haten een jaloerse God die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen, tot de derde en vierde generatie.
Je gelovige vader slaat wat mij betreft de spijker op den kop.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
Mijn (gelovige) vader heeft al meerdere keren gezegd dat hij niet snapt waarom niet-gelovigen zich zo druk maken om religie: "Als ik niet in God zou geloven, zou ik er ook niets mee te maken willen hebben". Ik antwoord dan altijd dat atheïsten dat doen, omdat gelovige mensen zoveel invloed hebben op het publieke leven en dat heeft ook weer impact op het leven van atheïsten.[/b]
Opwinden, opwinden... ik wind me er niet over op dat het religie is die dat doet; ik wind me er over op dat er überhaupt iets is waardoor mensen niet meer naar hun verstand luisteren. Of dat nou hormonen zijn of fictieve figuren, het is niet iets dat mijn goedkeuring kan krijgen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 10:58 schreef wadgem het volgende:
Voor mij is het dat ik me enorm kan opwinden over hoe religie de maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkeling van de mens kan stagneren. Ik denk dat we zonder religie in het dagelijkse en publieke leven een veel betere samenleving zouden kunnen hebben. Daarom streef ik naar de atheïstische doelen.
Uitstekende post; dank voor de feiten.quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik doelde op dit onderzoek. Het richt zich voornamelijk op de VS, maar er is ook een vergelijk gemaakt met andere landen. In onderstaand grafiekje is te zien dat de acceptatie in Nederland zo ongeveer 60% ligt. Het onderzoek probeert te verklaren waarom de VS nog bedroevender scoort dan West Europese landen.
[ afbeelding ]
Er zijn naar een aantal factoren bekeken om te onderzoeken of er sprake was van correlatie:
[..]
Verder vindt men ook correlatie m.b.t. politieke overtuigingen. Aangezien er in de VS sprake is van een sterke tweedeling tussen 'conservatives' en 'liberals' en het abortusstandpunt hier een van de belangrijkste factoren in is, heeft men gekeken of er daar sprake is van correlatie:
[..]
Voor die politieke overtuiging is ook weer gekeken in hoeverre er correlatie is met religieuze overtuiging:
[..]
Als laatste is nog gekeken naar kennis van genetica. Daarbij is sprake van positieve correlatie, maar er zit echter geen verschil tussen de gemiddelde kennis van genetica in de VS en die in West Europa.
[..]
Ik heb er even over nagedacht maar het antwoord is eigenlijk heel simpel: Omdat de gedachtengang van 'de gelovige' me nog dagelijks verwonderd.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
Dus de vraag is: waarom houd jij je, als ex-gelovige of atheïst, (nog) bezig met religie?
Wie ontdekt dat een gerespecteerde geneesheer een ordinaire kwakzalver blijkt te zijn, heeft de morele plicht anderen hierop te attenderen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
hoho.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:01 schreef simmu het volgende:
[..]
maar 'dankzij' diezelfde religies zijn we nu wel waar we nu zijn qua ontwikkeling. bijvoorbeeld: Zou Darwin zijn leven op dezelfde manier geleefd hebben als hij niet gelovig was (oorspronkelijk)? http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin
als hij niet gelovig zou zijn geweest, zou hij dan net zo rustig en zorgvuldig zijn onderzoeken gedaan hebben?
quote:Op zondag 7 oktober 2007 16:31 schreef Rasing het volgende:
[..]
http://www.youtube.com/watch?v=sV-a1vmZ6y8
ik doelde op dingen als 'vuur' en 'dingen bouwen'. wellicht heb je dan gelijk dat er een stagnatie is. zoals ik zei: ik heb niks tegen geloof. ik heb echter *wel* iets tegen georganiseerd geloof, dit vanwege het idee wat ik heb, dat het idioot is dat iemand jou vertelt wat je moet doen of laten (de paus die zegt dat mensen geen voorbehoudsmiddelen mogen gebruiken bijvoorbeeld). ik heb zelf de indruk dat het niet zozeer 'geloof' in de pure vorm is wat het probleem vormt, het is het feit dat mensen* zich organiseren en blind aannemen wat een "leider" zegt dat ze moeten doen. onder die aaname is wat jij zegt dus niet noodzakelijkerwijs in tegenspraak met wat ik zeg,quote:Op maandag 8 oktober 2007 19:01 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
hoho.
Heel veel dingen wat nu pas net (100 jaar) kennen als supermarkt/winkelcentrum en dat soort zaken waren allemaal lang een breed bedacht door de Romijnen. Er is naar mijn mening een 1500-jarig stagnatie van ontwikkeling geweest door het geloof. Niet eens stagnatie. Eeder zelfs vernietiging van kennis en dus een terugslag.
Ehm, fundamentalisme is wat het woord al zegt: extreem omgaan met je fundamenten, zoals bijv. het letterlijk nemen van de Bijbel. Atheisten kunnen in die zin ook niet fundamentalistisch zijn; het is immers geen georganiseerde levensbeschouwing met duidelijk fundament.quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:56 schreef Viking84 het volgende:
Je bent pas fundamentalist als je ondanks al het bewijs dat er tegen jouw standpuntwordt ingebracht, blijft weigeren je standpunt te herzien. De meeste atheïsten zijn dus geen fundamentalisten.
god bestaat nietquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 01:27 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ehm, fundamentalisme is wat het woord al zegt: extreem omgaan met je fundamenten, zoals bijv. het letterlijk nemen van de Bijbel. Atheisten kunnen in die zin ook niet fundamentalistisch zijn; het is immers geen georganiseerde levensbeschouwing met duidelijk fundament.
Zo kun je iedereen met een mening wel als fundamentalist kenschetsen. Het tweede deel van je beschrijving lijkt echter meer op het beeld dat sommige gelovigen van atheïsten hebben, dat ze een actieve strijd tegen alles wat Christus voorstaat voeren.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:52 schreef releaze het volgende:
[..]
god bestaat niet
therefor the bijbel is onzin
therefor god is onzin
en alles wat daaruit voortvloeit oid. De levensbeschouwing heeft als fundament dat god er niet is en morele en wetenschappelijke handelingen en ideeen die daaruit voortvloeien onzin zijn en bestreden moeten worden.
Ik denk dat de meeste atheisten het bij bovenstaande laten. Voor de rest probeert men een normaal leven te leiden, zoals ieder ander. Maar die leven staat dan niet in het teken van iets 'bovennatuurlijks'quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:52 schreef releaze het volgende:
[..]
god bestaat niet
therefor the bijbel is onzin
therefor god is onzin
en alles wat daaruit voortvloeit oid. De levensbeschouwing heeft als fundament dat god er niet is en morele en wetenschappelijke handelingen en ideeen die daaruit voortvloeien onzin zijn en bestreden moeten worden.
Ja, dat vraag ik me ook weleens af.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
hola, even wachten. in de reply gaat het over een fundament, die bij atheisten zogenaamd niet aanwezig is. waar ik dus niet in geloof, omdat ik vind dat het fundament van het atheisme het hele geen god geen bijbel achtig gebeuren is. dat maakt zeker niet iedere atheist gelijk fundamentalistisch (zoals we dat woord gebruiken voor fundamentalistische islamieten en christenen) maar er is wel degelijk imo een fundament.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zo kun je iedereen met een mening wel als fundamentalist kenschetsen. Het tweede deel van je beschrijving lijkt echter meer op het beeld dat sommige gelovigen van atheïsten hebben, dat ze een actieve strijd tegen alles wat Christus voorstaat voeren.
De Atheïst zal denk ik niet snel erkennen dat iets zo moet, hoort, goed, waar is omdat het in de Bijbel/Koran/Soortgelijks staat. Maar dat wil niet zeggen dat de principes zelf verworpen worden.
Ik ben zelf ook niet gelovig, maar woon wel kerkdiensten bij en lees zo nu en dan de Bijbel. Het heeft een boel met sfeer en interesse te maken, voor mij dan. Religie is een prachtige samensmelting van historie, taal, cultuur, mystiek en psychologie. Als ik bijvoorbeeld Genesis lees, heb ik het gevoel dat elk woord klopt. Er zit een prachtige boodschap in. Jammer dat sommigen dat verkrachten door te zeggen dat het letterlijk gebeurd is. Daar krijg ik wel steeds meer moeite mee, temeer omdat voor sommige Christenen religie een vrijbrief is om alle logica overboord te gooien en de meest onwaarschijnlijke fantasieën serieus te nemen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
Het is volstrekt irrationeel, maar ik doe het wel en ik moet zeggen dat ik het ook wel goed vind zo. Het is een soort van sentiment, nostalgie, melancholie. Maar waarom ik het doe begrijp ik niet. Maar misschien begrijpt iemand anders het wel?.
* Doffy is het hiermee eensquote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:45 schreef Haushofer het volgende:
Het heeft een boel met sfeer en interesse te maken, voor mij dan. Religie is een prachtige samensmelting van historie, taal, cultuur, mystiek en psychologie. Als ik bijvoorbeeld Genesis lees, heb ik het gevoel dat elk woord klopt. Er zit een prachtige boodschap in.
Ah, de wáre openbaringquote:Ohwja, en goedkoop bier natuurlijk
Hierover ben ik onder het mom van zelfreflectie eens bij mezelf te rade gegaan; ik ben zelf namelijk ook zo iemand die zich lichterlijk ergert aan de religieuze invloeden die doorsijpelen in de maatschappij en die het ook niet erg vindt er tegen te ageren. Maar ik ben toch tot de conclusie gekomen dat er een zeker (nuance)verschil ligt in de manier waarop een gelovige zijn denkbeelden overbrengt en de manier waarop de meeste atheïsten dat doen.quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:31 schreef releaze het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het was een illustratie van wat veel atheïsten doen. (niet perse jou persoonlijk). Aan de ene kant anderen verwijten dat we een overtuiging opdringen, maar aan de andere kant precies hetzelfde doen, een overtuiging opdringen aan anderen, en dit gewoon NIET doorhebben. Ik persoonlijk heb er geen probleem mee met hoe anderen hun geloof naar buiten brengen, maar ik vind het heel frappant en humoristisch dat degenen die daar wel problemen mee hebben er zelf net zo hard aan meedoen. Ik keur het niet af, ik vind het alleen opvallend en getuigen van een op dat moment wat beperkt bewustzijn wat dat betreft. Wat ik overigens ook niet afkeur, maar constateer.
Wat mij betreft, heb je het antwoord zelf al gegeven. Religie wordt voortdurend aan je opgedrongen, via media, onderwijs, vrije dagen en het verbieden van koopzondagen. Bovendien zie je overal ter wereld grove mensenrechtenschendingen plaatsvinden, uit naam van religie. Zoiets kun je niet vaak genoeg aan de kaak stellen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 09:10 schreef Viking84 het volgende:
Mijn vraag is speciaal gericht aan atheïsten en ex-gelovigen die zich nog (veel) met het verschijnsel religie bezighouden. Als 'ex-gelovige' stel ik mezelf die vraag ook, maar ik slaag er niet in een bevredigend antwoord te vinden.
Ik antwoord dan altijd dat atheïsten dat doen, omdat gelovige mensen zoveel invloed hebben op het publieke leven en dat heeft ook weer impact op het leven van atheïsten (bijv koopzondagen). Maw: als religie zich zou beperken tot het persoonlijke domein, zou er niks aan de hand zijn.
Met alle respect, maar dat is natuurlijk flauwekul. Het is een bijzonder hypocriet en hoogdravend iets om te zeggen dat alle moraal van religie komt. Dat is onzin. Atheïsten hebben wel degelijk een moraal, wat bondig gezegd grofweg neerkomt op: wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:26 schreef jdschoone het volgende:
Dit probleem ligt iets dieper dan dat hier wordt geschetst. Laat ik een paar voorbeelden noemen.
1: Atheisme is een levensbeschouwing met een aantal kenmerken die haaks staan op de theïstische levensbeschouwing. Dit zie je onder andere in de ethiek. Inderdaad, als je de twee tegenover elkaar stelt lijkt het zo te zijn dat atheisme ten opzichte van theisme een vrije ethiek bezit. Maar schijn bedriegt, de enige reden dat atheisme een vrije ethiek heeft is omdat ze simpel gezegd helemaal geen ethiek kent. Moraal is een schijnvertoning, een illusie, in de atheïstische levensbeschouwing.
Die ambtenaren zijn in dienst van de Staat, en hen wordt gevraagd handelingen uit te voeren namens die Staat. Dat dient geheel los te staan van de overtuiging van de persoon die het betreft.quote:Neem bijvoorbeeld de weigerambtenaar, iemand die geen homostellen wil trouwen wegens zijn religieuze achtergrond. Men vergeet dat in de meeste landen van de wereld homostellen helemaal niet kunnen trouwen, en dat ook ambtenaren in dit land, soms tientallen jaren dit vak uitvoeren, en inderdaad bezwaren hebben bij het sluiten van dit soort huwelijken. Deze mensen worden nu gediscrimineerd op grond van het feit datz e deze huwelijken niet sluiten. Je wordt, in andere woorden, verplicht om vrij te zijn, wat erg paradoxaal is.
Nog meer flauwekul. Atheisme zegt slechts dat een theistisch wereldbeeld niet nodig is, maar het biedt, anders dan religie, geen moraal of reden om mensen over de kling te jagen. Wat jij zegt is hetzelfde als zeggen dat iedereen die naar Wagner luistert, een massamoordenaar is, omdat Hitler een Wagner-fan was.quote:2: Atheisme is zeker verantwoordelijk geweest voor schandalige zaken. Veelal vergeten mensen dat Adolf Hitler en Josef Stalin beide fervente atheïsten waren en beide een kruistocht voerden tegen religies, atheïstische zuiveringen. Deze zuiveringen zijn nog altijd de grootste verschrikking die de mensheid ooit heeft meegemaakt.
Nee, dat ligt het niet, maar dat willen gelovigen graag omdat het dan een probleem lijkt.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:26 schreef jdschoone het volgende:
Dit probleem ligt iets dieper dan dat hier wordt geschetst. Laat ik een paar voorbeelden noemen.
Ik snap het niet helemaal. Christenen en Moslims zijn toch ook prima in staat geweest om zelf een ethiek te verzinnen? Atheisten doen precies hetzelfde, ze zijn er echter eerlijk over dat ze het zelf hebben verzonnen.quote:1: Atheisme is een levensbeschouwing met een aantal kenmerken die haaks staan op de theïstische levensbeschouwing. Dit zie je onder andere in de ethiek. Inderdaad, als je de twee tegenover elkaar stelt lijkt het zo te zijn dat atheisme ten opzichte van theisme een vrije ethiek bezit. Maar schijn bedriegt, de enige reden dat atheisme een vrije ethiek heeft is omdat ze simpel gezegd helemaal geen ethiek kent.
Moraal een schijnvertoning? Dat is echt een gotspe. Weet je wat pas een schijnvertoning is? Goed leven omdat je anders niet in de hemel komt! Goed leven terwijl je weet dat je enige beloning is opgegeten te worden door wormen, dat vereist heel wat meer ballen.quote:Moraal is een schijnvertoning, een illusie, in de atheïstische levensbeschouwing. En dit idee wordt wel degelijk aan de gelovige opgedrongen, onder het mom van het ‘vrij maken’ van de samenleving.
Ambtenaren met gewetensbezwaren hoeven niet te trouwen. Nieuwe ambtenaren moeten dat wel. Als je niet tegen bloed kunt ga je toch ook niet lopen piepen dat je geen chirurg kunt worden? Mensen die elke dag om half zes thuis willen zijn worden ook niet aangenomen om te werken op een olieboortplatform. Zoiets hoort bij de taakomschrijving. Natuurlijk is het de tyrannie van de meerderheid, maar dat is democratie. Me dunkt dat er genoeg, maar dan ook echt genoeg mogelijkheden zijn voor gelovigen om eigen scholen op te richten, eigen vernegingen, eigen kerkgebouwen. Moet het kerkelijk huwelijk opengesteld worden voor homostellen? Nee, ik geloof het niet. Is er ooit gezegd: "Nou moslim, het zou toch wel tof zijn als jij varkensvlees eet?'quote:Dit kun je terug zien op de scholen, in de emancipatie, en op veel andere terreinen. Neem bijvoorbeeld de weigerambtenaar, iemand die geen homostellen wil trouwen wegens zijn religieuze achtergrond. Men vergeet dat in de meeste landen van de wereld homostellen helemaal niet kunnen trouwen, en dat ook ambtenaren in dit land, soms tientallen jaren dit vak uitvoeren, en inderdaad bezwaren hebben bij het sluiten van dit soort huwelijken. Deze mensen worden nu gediscrimineerd op grond van het feit dat ze deze huwelijken niet sluiten. Je wordt, in andere woorden, verplicht om vrij te zijn, wat erg paradoxaal is.
Deze koe is zo oud dat ik er geen woorden aan vuil maak, behalve dat ik nog eens om wille van de geschiedkundige correctheid zal herhalen dat Adolf Hitler geen atheist was. Maar als hij het was geweest, dan kon ik er niet mee zitten.quote:2: Atheisme is zeker verantwoordelijk geweest voor schandalige zaken. Veelal vergeten mensen dat Adolf Hitler en Josef Stalin beide fervente atheïsten waren en beide een kruistocht voerden tegen religies, atheïstische zuiveringen.
Tsssk, lekker arrogant stukje tekst. Die vermeende afwezigheid van moraal onder atheïsten zou impliceren dat atheïsten geen onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad. Denk je nu serieus dat atheïsten niet weten dat moord niet goed is? Of dat het moraal louter en alleen voortkomt uit extrinsieke prikkels als gevangenisstraf? Overigens zou je dat net zo goed van het moraal van een religieus persoon kunnen stellen, alleen bestaat de extrinsieke prikkel dan uit het al dan niet naar de hemel kunnen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:26 schreef jdschoone het volgende:
1: Atheisme is een levensbeschouwing met een aantal kenmerken die haaks staan op de theïstische levensbeschouwing. Dit zie je onder andere in de ethiek. Inderdaad, als je de twee tegenover elkaar stelt lijkt het zo te zijn dat atheisme ten opzichte van theisme een vrije ethiek bezit. Maar schijn bedriegt, de enige reden dat atheisme een vrije ethiek heeft is omdat ze simpel gezegd helemaal geen ethiek kent. Moraal is een schijnvertoning, een illusie, in de atheïstische levensbeschouwing. En dit idee wordt wel degelijk aan de gelovige opgedrongen, onder het mom van het ‘vrij maken’ van de samenleving. Dit kun je terug zien op de scholen, in de emancipatie, en op veel andere terreinen. Neem bijvoorbeeld de weigerambtenaar, iemand die geen homostellen wil trouwen wegens zijn religieuze achtergrond. Men vergeet dat in de meeste landen van de wereld homostellen helemaal niet kunnen trouwen, en dat ook ambtenaren in dit land, soms tientallen jaren dit vak uitvoeren, en inderdaad bezwaren hebben bij het sluiten van dit soort huwelijken. Deze mensen worden nu gediscrimineerd op grond van het feit datz e deze huwelijken niet sluiten. Je wordt, in andere woorden, verplicht om vrij te zijn, wat erg paradoxaal is.
2: Atheisme is zeker verantwoordelijk geweest voor schandalige zaken. Veelal vergeten mensen dat Adolf Hitler en Josef Stalin beide fervente atheïsten waren en beide een kruistocht voerden tegen religies, atheïstische zuiveringen. Deze zuiveringen zijn nog altijd de grootste verschrikking die de mensheid ooit heeft meegemaakt. Begrijp mij goed, het feit dat je atheist bent wil niet automatisch zeggen dat je de gedachten van deze mensen ondersteund, zeker niet! Maar hetzelfde geld voor religie en religieus geweld. Vaak wordt er gesproken over religieus geweld zonder dat men zich herinnert dat atheïstisch geweld, vaak tegen religieuse personen, ook bestond, bestaat, en zeer gevaarlijk is.
Mooie samenvattingquote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:45 schreef Doffy het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dat is natuurlijk flauwekul... Dat is onzin....Nog meer flauwekul...Wat een aanmatigende en kwetsende flauwekul
Die discussie, wanneer is iemand Christen, heb ik al een paar keer gevoerd. In het kort stel ik: "Als iemand zegt Christen te zijn, dan moet je 'm maar geloven, want veel objectieve criteria zijn er niet." Het verweer is dan: "Ja, maar wat Hitler deed was niet Christelijk.' En dan vraag je: "Hoezo niet?' (Altijd naief blijven.) "Hij vermoordde mensen.' En dan zeg je: "Weet jij veel, misschien zei God dat wel tegen hem. Zulke dingen gebeuren.' Waarop de gelovige antwoordt: "Nee, zoiets zou God niet doen." Behalve dat dat argument natuurlijk al weinig om het lijf heeft, is het heel gemakkelijk om te verwijzen naar bijvoorbeeld 1 Koningen 18:quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:38 schreef Haushofer het volgende:
En Hitler noemde zichzelf inderdaad een Christen, geen atheïst.
We hebben het hier over een profeet van God. Geen onrespectabel figuur in de Bijbel. De 10 geboden waren al bekend, God doodt Elia verder ook niet. Sterker nog, sommige Christenen verwachten hem binnenkortals Jezus weer terugkomt. Alles duidt erop dat het Elija was toegestaan om mensen te doden. Er blijkt dus af en toe een uitzondering op Gods geboden te gelden, die God blijkbaar persoonlijk kenbaar maakt aan deze of gene.quote:En Elia zeide tot hen: Grijpt de profeten van Baäl, dat niemand van hen ontkome. En zij grepen ze; en Elia voerde hen af naar de beek Kison, en slachtte hen aldaar.
die baal luitjes verdienden ook uitmoording hoor (baby offers en alles)quote:
Dat is precies mijn punt. Religieus geweld wordt vaak gebruikt als argument tegen religie. Met het voorbeeld wil ik aantonen dat dit evenzo flauwekul is als zeggen dat geweld door atheïstisten pleit tegen het atheisme. We moeten af van dit soort drogredeneringen.quote:Puntje 2 klopt vast, maar wat wil je daar nu mee zeggen? Geweld door atheïsten is slecht. Klopt. Geweld door religieuzen is net zo slecht. Dus wat is je punt?
Zeker, maar de vraag is wat moraal dan nog is. Mijn assumptie is dat iemand die atheist is, een evolutionaire visie aanhangt op het ontstaan van moraal. Er zijn verschillende theorieën hieromtrent, die neerkomen op dat het goed is voor jezelf, of voor je soort, als je je moreel bezig houdt. Om een voorbeeld te gebruiken, afkomstig van Rene van Woudenberg overigens, als Jan iemand ziet verdrinken en erachter aan springt om diegene te redden, doet hij dat, evolutionistisch gezien, om redenen als dat hij als hij succesvol is roem en glorie behaalt en daardoor voedselbronnen/voortplanting. Of omdat hij hoopt dat dan diegene die hij redt, dit ook voor hem zou doen. Etcetera, ik denk dat de meeste hier dit soort theorieën kennen.quote:Ik ben zelf ook een beetje verbaasd over de opvatting dat je een religie nodig hebt om een gezonde ethiek te ontwikkelen. Mensen kunnen ook zonder die stok achter de deur normaal met elkaar omgaan, me dunkt
Ik geloof niet dat er een erg precies proces is gevoerd om precies vast te stellen wat en hoe. Maar als we het over kinderoffers hebben, dat loopt natuurlijk precies parallel met het (bijna) offer van Izaak. Tot op het moment dat het schaapje verscheen, had Abraham de intentie zijn zoon te doden. Hij wist niet beter, of God vroeg dat van hem. Ook daar was weer een opheffing van de ethische regels die normaliter gelden, omdat God dit vroeg.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:52 schreef simmu het volgende:
[..]
die baal luitjes verdienden ook uitmoording hoor (baby offers en alles)
maar voor iemand die tegen het geloof is ken je de bijbel erg goed.
Nu wordt het mooi! "Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?"quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:01 schreef jdschoone het volgende:
Om een voorbeeld te gebruiken, afkomstig van Rene van Woudenberg overigens, als Jan iemand ziet verdrinken en erachter aan springt om diegene te redden, doet hij dat, evolutionistisch gezien, om redenen als dat hij als hij succesvol is roem en glorie behaalt en daardoor voedselbronnen/voortplanting. Of omdat hij hoopt dat dan diegene die hij redt, dit ook voor hem zou doen. Etcetera, ik denk dat de meeste hier dit soort theorieën kennen.
Maar dat nu precies wat ik bedoel, moreel bezig zijn is namelijk iets doen omdat je denkt dat het goed of slecht is, morele regels doe je omdat het morele regels zijn! Maar op de evolutionistische denkwijze is moraal een schijn, een illusie, dat gebaseerd is op zelfbehoud, behoud van de genen, etc. Zo bestaat er dus geen moraal meer in de zin van zoals wij het begrip moraal onder normale omstandigheden gebruiken.
Ook dit zal vrij zeker weer vreemd in de oren van velen klinken. Ik ben ook erg benieuwd met welk van de voorgaande punten je het dan niet eens zal zijn. Let op, ik zeg dus niet dat atheïsten zich niet moreel gedragen. Ik zeg dat, volgens de evolutietheorie, moraal een schijnwoord is.
Van Woudenberg mist hier echter wel een van de meer gangbare theorieën en lijkt een beetje onwetend m.b.t het feit dat de meeste gedragsbiologen en evolutionaire biologen er vanuit gaat dat evolutie voornamelijk gencentrisch is. Heel simpel gezegd zou je kunnen zeggen dat omdat genen met een bepaalde kans ook in verwanten voorkomen, het een gen evolutionair voordelig is als het in een bepaalde mate verwanten beschermt / redt. Het gen is met een bepaalde kans namelijk ook aanwezig in die verwanten en op die manier leeft het dus voort ook al gaat dat ten koste van dit individu. Dit mechanisme zie je bijvoorbeeld bij sommige vogels. Als er daar een een roofvogel aanziet komen waarschuwt dit individu de andere vogels. De roofvogel hoort dit uiteraard ook en daarmee vergroot het individu dus het risico om zelf prooi te worden. Altruisme zou gezien kunnen worden als een veralgemeniseerde vorm van dit gedrag.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:01 schreef jdschoone het volgende:
Zeker, maar de vraag is wat moraal dan nog is. Mijn assumptie is dat iemand die atheist is, een evolutionaire visie aanhangt op het ontstaan van moraal. Er zijn verschillende theorieën hieromtrent, die neerkomen op dat het goed is voor jezelf, of voor je soort, als je je moreel bezig houdt. Om een voorbeeld te gebruiken, afkomstig van Rene van Woudenberg overigens, als Jan iemand ziet verdrinken en erachter aan springt om diegene te redden, doet hij dat, evolutionistisch gezien, om redenen als dat hij als hij succesvol is roem en glorie behaalt en daardoor voedselbronnen/voortplanting. Of omdat hij hoopt dat dan diegene die hij redt, dit ook voor hem zou doen. Etcetera, ik denk dat de meeste hier dit soort theorieën kennen.
Heh, leuk gedaan. Maar niet erg productief. Op de eerste plaats, zou je met je verhaal gelijk hebben, dan zou dus alle moraal schijn zijn (zowel theistisch als je nu beweert, als atheïstisch omdat je daar geen antwoord op geeft), wat lijnrecht tegenover je eerdere post gaat, dat de schijn van moraal een gotspe is. Als je dat echt denkt, kun je wel een beter antwoord vinden dan het omdraaien van wat ik schrijf.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nu wordt het mooi! "Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?"
Om een voorbeeld te gebruiken, afkomstig van mij trouwens, als Jan iemand ziet verdrinken en erachter aan springt om diegene te redden, doet hij dat, theologisch gezien, om redenen als dat hij als hij succesvol is eeuwig leven in het hiernamaals behaalt en daardoor niet zal te hoeven lijden in de hel. Of omdat hij hoopt dat dan diegene die hij redt, dit ook voor hem zou doen. Etcetera, ik denk dat de meeste hier dit soort theorieën kennen.
Maar dat nu precies wat ik bedoel, moreel bezig zijn is namelijk iets doen omdat je denkt dat het goed of slecht is, morele regels doe je omdat het morele regels zijn! Maar op de christelijke denkwijze is moraal een schijn, een illusie, dat gebaseerd is op de gedachte aan het hiernamaals behoud van ziel, etc. Zo bestaat er dus geen moraal meer in de zin van zoals wij het begrip moraal onder normale omstandigheden gebruiken.
Ook dit zal vrij zeker weer vreemd in de oren van velen klinken. Ik ben ook erg benieuwd met welk van de voorgaande punten je het dan niet eens zal zijn. Let op, ik zeg dus niet dat christenen zich niet moreel gedragen. Ik zeg dat, volgens het Christendom, moraal een schijnwoord is.
Nee hoor Monolith. van Woudenberg behandeld dit uitgebreid en geeft ook aan waarom het niet klopt. Volgens berekeningen van voorstanders van de verwantentheorie zou dus een vader niet zijn leven geven voor 1 zoon, want die bezit maar 50% van zijn genen, maar wel voor 5 halfbroers, bij elkaar 125% van zijn genen. Dit zijn natuurlijk erg rare consequenties van de verwantentheorie, neem je deze letterlijk.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Van Woudenberg mist hier echter wel een van de meer gangbare theorieën en lijkt een beetje onwetend m.b.t het feit dat de meeste gedragsbiologen en evolutionaire biologen er vanuit gaat dat evolutie voornamelijk gencentrisch is. Heel simpel gezegd zou je kunnen zeggen dat omdat genen met een bepaalde kans ook in verwanten voorkomen, het een gen evolutionair voordelig is als het in een bepaalde mate verwanten beschermt / redt. Het gen is met een bepaalde kans namelijk ook aanwezig in die verwanten en op die manier leeft het dus voort ook al gaat dat ten koste van dit individu. Dit mechanisme zie je bijvoorbeeld bij sommige vogels. Als er daar een een roofvogel aanziet komen waarschuwt dit individu de andere vogels. De roofvogel hoort dit uiteraard ook en daarmee vergroot het individu dus het risico om zelf prooi te worden. Altruisme zou gezien kunnen worden als een veralgemeniseerde vorm van dit gedrag.
Ik heb het nog even vet gemaakt. En waarom denk je dat dat voor atheisten niet geldt? Omdat, zodra je niet in God gelooft, dat een dusdanige transformatie van je geest oplevert, dat je het alleen nog maar om roem en respect kunt doen? Ben ik fundamenteel anders dan jij? Ik geloof er niets van.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:21 schreef jdschoone het volgende:
Op de tweede plaats, en veel belangrijker, doen mensen, zowel gelovigen als niet gelovigen, niet dingen omdat ze, als ze die niet doen, in de hel terecht komen, en hetzelfde geld voor de hemel. Ik wil daarmee niet beweren dat er geen gelovigen zijn die er zo over denken als jij het net probeert te stellen, maar de meeste mensen hebben toch het gevoel dat ze iets goeds moeten doen los van enige andere verdere reden ervoor. De vraag is nu hoe ze aan dat gevoel komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |