Nee, dan bestaat altruisme gewoon. We nemen het toch waar. Maakt toch niet uit dan hoe het wordt veroorzaakt? Sinds we weten welke golflengte van licht met de kleur rood correspondeert bestaat alleen de schijn van rood nog? Sinds we weten dat gewicht afhankelijk is zwaartekracht bestaat alleen de schijn van zwaar zijn nog? Sinds we weten dat zoet energierijk is en daarom gunstig om te eten bestaat alleen de schijn van een lekkere zoete smaak nog?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:29 schreef jdschoone het volgende:
1: Als dit soort dingen inderdaad door gencentrisch gedrag plaatsvind, bestaat altruisme dus niet, alleen de schijn van altruisme, zoals ik al eerder heb betoogd.
Goede post. Nee hoor, ik denk niet dat wat dikgedrukt staat voor atheïsten niet geldt. Leuk voorbeeld van het orgasme trouwens. Echter, dat laat precies zien wat ik bedoel. Moraal kan namelijk zeer schadelijk zijn voor iemands genetisch materiaal. En vaak is het heel goed voor het genetisch materiaal, maar is het toch immoreel. Moeten wij hieruit niet concluderen dat moraal iets heel anders is dan een orgasme, wat eigenlijk altijd evolutionair voordelig is? Misschien komt dit omdat de oorsprong van de moraal ergens anders ligt dan bij evolutie?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik heb het nog even vet gemaakt. En waarom denk je dat dat voor atheisten niet geldt? Omdat, zodra je niet in God gelooft, dat een dusdanige transformatie van je geest oplevert, dat je het alleen nog maar om roem en respect kunt doen? Ben ik fundamenteel anders dan jij? Ik geloof er niets van.
Het punt is: Als je atheisten aanwrijft het (on)bewust om de roem en de eer te doen, dan kun je Christenen ook aanwrijven het alleen voor het hiernamaals te doen. En het is, bij God, inderdaad niet te hopen dat dat hun enige reden is. Als dat wel zo is, zou ik graag zien dat ze in God blijven geloven.
Mensen hebben een ingebakken idee over wat goed en slecht is. Sommige mensen wat sterker, sommige mensen wat minder. Er zijn evolutionaire verklaringen hoe die mechanismen erin geslopen kunnen zijn, waardoor je het gevoel hebt dat je iets goeds of slechts doet terwijl de onderliggende reden misschien wel genbehoud of eer is. Dat is niet de bewuste reden voor mij. Ik heb een geweten, dat kan knagen, dat me aanspreekt, net als andere mensen en als sommige andere dieren (want van apen is heel veel bekend). En zelfs al weet ik de onderliggende reden, dan nog ben ik zo aangelegd dat ik naar m'n geweten luister.
Hetzelfde met seks. Mensen vinden dat lekker. Een orgasme krijgen geeft een goed gevoel. Nu komt daar de evolutiebioloog, saaie man, en die zegt: "Ja, dat vind je lekker omdat het evolutionair gunstig is, omdat genen die het hebben van seks stimuleren genen zijn die vaker doorgegeven worden.' Nu weet ik dat, maakt dat de daad minder fijn? Of ik weet dat degene met wie ik vrij anticonceptiemiddelen gebruik, dus dat de kans dat ik mijn genen doorgeef nihil is. Maakt dat het minder fijn? Helemaal niet.
Er is te verklaren waarom het 'lekker' voelt, maar dat maakt niet dat het opeens niet meer 'lekker' is. Er is te verklaren waarom iets goed of slecht voelt, maar dat maakt niet dat het opeens niet meer 'goed' of 'slecht' is. En ik zie niet waarom begrippen als goed of slecht speciaal zouden zijn en alleen maar betekenis kunnen hebben indien ze ondersteund worden door iets Goddelijks. Of wordt lekker ook door het goddelijke begrip lekker ondersteund?
Bij deze voorbeelden ligt de oorzaak-gevolg redenatie anders. Ze is er namelijk niet. Rood is gelijk aan een bepaalde golflengte. Zwaartekracht = datgene wat zwaar maakt. Etc.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dan bestaat altruisme gewoon. We nemen het toch waar. Maakt toch niet uit dan hoe het wordt veroorzaakt? Sinds we weten welke golflengte van licht met de kleur rood correspondeert bestaat alleen de schijn van rood nog? Sinds we weten dat gewicht afhankelijk is zwaartekracht bestaat alleen de schijn van zwaar zijn nog? Sinds we weten dat zoet energierijk is en daarom gunstig om te eten bestaat alleen de schijn van een lekkere zoete smaak nog?
En wat die dokter betreft. Is impliceert geen ought, en dat zou jij toch moeten weten.
Volgens mij gaat hij hier aan een cruciaal aspect voorbij. WIJ weten wat een zoon, halfbroer, etc is. Gevolg van de ontwikkeling van een zeer verfijnde methode voor communicatie. De meeste dieren, en daarbij ook onze voorouders dus, weten dit echter niet. Dan moet men zich eens afvragen hoe een dier dit onderscheid maakt. Verschillende dieren hebben hier verschillende mechanismen voor ontwikkeld. Bovendien zijn er ook weer andere dieren die hier misbruik van maken. Een koekoek dumpt zijn eieren in het nest van andere vogels in de hoop dat deze haar kind zal opvoeden. Evolutionair ontwikkelt het 'slachtoffer' betere manieren om vreemde eieren te detecteren, terwijl de dader weer beter gelijkende eieren evolueert om deze detectie tegen te gaan.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:29 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Nee hoor Monolith. van Woudenberg behandeld dit uitgebreid en geeft ook aan waarom het niet klopt. Volgens berekeningen van voorstanders van de verwantentheorie zou dus een vader niet zijn leven geven voor 1 zoon, want die bezit maar 50% van zijn genen, maar wel voor 5 halfbroers, bij elkaar 125% van zijn genen. Dit zijn natuurlijk erg rare consequenties van de verwantentheorie, neem je deze letterlijk.
Ik sluit me aan bij wat Iblis al zei. Bovendien zou ik volgens deze gedachtengang mijn kat dus helemaal niet ondeugend, lief, etcetera mogen vinden omdat dit allemaal schijn is. Dat iets fysisch niet helemaal klopt betekent niet dat het concept niet bestaat. Je haalde zelf in dat andere topic al de 'mathematische werkelijkheid'. Een object dat wij rond noemen is in weze niet het mathematische concept van een cirkel, maar een fysische benadering.quote:Los hiervan zijn nog steeds twee zaken waar.
1: Als dit soort dingen inderdaad door gencentrisch gedrag plaatsvind, bestaat altruisme dus niet, alleen de schijn van altruisme, zoals ik al eerder heb betoogd.
Dit is gewoon een variant op de gebruikelijke drogreden tegen de mens als evolutionair product dat 'als de mens toch maar een dier is, deze zich ook maar zo moet gedragen'. Uit het feit dat een natuurlijk proces op een bepaalde manier verloopt kun je niet concluderen dat dit dan ook 'moreel goed' is. Dat is een gigantische non sequitur.quote:2: Er zijn talloze tegenvoorbeelden van deze theorie, sdterker nog, voor de meeste evolutionistsche theorieen die gencentrisch zijn. Klopt die these namelijk, dan zou het volgende moreel goed zijn.
Een doktor insemineert bij zoveel mogelijk vrouwen, zonder hun medeweten, zijn sperma.
Dit is natuurlijk moreel verwerpelijk, maar gencentrisch gezien zorgt het voor meer verspreiding van de genen.
Waarom zou het een illusie zijn? Is liefde een illusie als er een fysische oorsprong voor te geven is? Nogmaals het feit dat een concept een fysische oorsprong heeft, betekent niet dat het concept niet bestaat.quote:Maar mijn stukje ging nog steeds niet over tegenvoorbeelden tegen evolutiionaire oorsprong van de moraal. Ik stelde simpelweg dat dan, evolutionair gezien, moraal een illusie is. Het altruisme verhaal bevestigd dit nogmaals.
Nee, dat zou raar zijn. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt wanneer iedereen als de dokter te werk gaat. Dat zou niet goed zijn voor het genetisch materiaal. Er zou minder variatie komen, vrouwen zouden ontdekken dat ze bezwangerd zijn door een vreemde tegen hun wil -- misschien worden uit wraak de kinderen wel gedood en de man omgebracht of verstoten -- en sociale cohesie zou afbrokkelen waardoor mensen er alleen voor komen te staan, et cetera. Zulk roofgedrag is slechts op kleine schaal mogelijk. Als iedereen dat zou doen, zou de samenleving disintergreren. Het stabieler om een meerderheid te hebben met een fatsoenlijke moraal. En dat zien we dus.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:47 schreef jdschoone het volgende:
En vaak is het heel goed voor het genetisch materiaal, maar is het toch immoreel.
Moraal is iets complexer, maar niet wezenlijk anders. Orgasme is trouwens ook niet altijd evolutionair voordelig. Het is alleen voordelig als je het hebt op het moment dat je seks hebt met een vrouw die vruchbaar is. Voor de overige momenten is het vanuit een bepaald oogpunt verspilling van energie.quote:Moeten wij hieruit niet concluderen dat moraal iets heel anders is dan een orgasme, wat eigenlijk altijd evolutionair voordelig is? Misschien komt dit omdat de oorsprong van de moraal ergens anders ligt dan bij evolutie?
Atheïsme als levensbeschouwing is inderdaad moraalloos, simpelweg omdat er geen universele moraal is vast gesteld. Er bestaat geen boekje met de universele normen en waarden van de atheïst maar daaruit de conclusie trekken dat atheïsten dus geen moraal of ethiek hebben of dat deze een schijnvertoning en een illusie is, is niet alleen voorbarig en onjuist maar ook ronduit beledigend.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:26 schreef jdschoone het volgende:
Dit probleem ligt iets dieper dan dat hier wordt geschetst. Laat ik een paar voorbeelden noemen.
1: Atheisme is een levensbeschouwing met een aantal kenmerken die haaks staan op de theïstische levensbeschouwing. Dit zie je onder andere in de ethiek. Inderdaad, als je de twee tegenover elkaar stelt lijkt het zo te zijn dat atheisme ten opzichte van theisme een vrije ethiek bezit. Maar schijn bedriegt, de enige reden dat atheisme een vrije ethiek heeft is omdat ze simpel gezegd helemaal geen ethiek kent. Moraal is een schijnvertoning, een illusie, in de atheïstische levensbeschouwing. En dit idee wordt wel degelijk aan de gelovige opgedrongen, onder het mom van het ‘vrij maken’ van de samenleving. Dit kun je terug zien op de scholen, in de emancipatie, en op veel andere terreinen. Neem bijvoorbeeld de weigerambtenaar, iemand die geen homostellen wil trouwen wegens zijn religieuze achtergrond. Men vergeet dat in de meeste landen van de wereld homostellen helemaal niet kunnen trouwen, en dat ook ambtenaren in dit land, soms tientallen jaren dit vak uitvoeren, en inderdaad bezwaren hebben bij het sluiten van dit soort huwelijken. Deze mensen worden nu gediscrimineerd op grond van het feit datz e deze huwelijken niet sluiten. Je wordt, in andere woorden, verplicht om vrij te zijn, wat erg paradoxaal is.
quote:2: Atheisme is zeker verantwoordelijk geweest voor schandalige zaken. Veelal vergeten mensen dat Adolf Hitler en Josef Stalin beide fervente atheïsten waren en beide een kruistocht voerden tegen religies, atheïstische zuiveringen. Deze zuiveringen zijn nog altijd de grootste verschrikking die de mensheid ooit heeft meegemaakt. Begrijp mij goed, het feit dat je atheist bent wil niet automatisch zeggen dat je de gedachten van deze mensen ondersteund, zeker niet! Maar hetzelfde geld voor religie en religieus geweld. Vaak wordt er gesproken over religieus geweld zonder dat men zich herinnert dat atheïstisch geweld, vaak tegen religieuse personen, ook bestond, bestaat, en zeer gevaarlijk is.
Dit had ik even over het hoofd gezien, maar het feit dat Adolf Hitler 'fervent atheïst' was is een hardnekkig misverstand. Hier even wat citaatjes:quote:: Atheisme is zeker verantwoordelijk geweest voor schandalige zaken. Veelal vergeten mensen dat Adolf Hitler en Josef Stalin beide fervente atheïsten waren en beide een kruistocht voerden tegen religies, atheïstische zuiveringen.
Bij het socialisme / communisme speelt met name het probleem dat 'de overheid / leider' het kerkelijk instituut als bedreiging voor haar eigen macht ziet.quote:''I believe today that I am acting in the sense of the Almighty Creator. By warding off the Jews I am fighting for the Lord's work.' (Speech Reichstag, 1936)
''The fight against syphilis demands a fight against prostitution, against prejudices, old habits, against previous conceptions, general views among them not least the false prudery of certain circles. The first prerequisite for even the moral right to combat these things is the facilitation of earlier marriage for the coming generation. In late marriage alone lies the compulsion to retain an institution which, twist and turn as you like, is and remains a disgrace to humanity, an institution which is damned ill-suited to a being who with his usual modesty likes to regard himself as the 'image' of God.'' (Mein Kampf, Vol. 1, Hoofdstuk 10)
''This human world of ours would be inconceivable without the practical existence of a religious belief.'' (Mein Kampf, pagina 152)
''Due to his own original special nature, the Jew cannot possess a religious institution, if for no other reason because he lacks idealism in any form, and hence belief in a hereafter is absolutely foreign to him. And a religion in the Aryan sense cannot be imagined which lacks the conviction of survival after death in some form. Indeed, the Talmud is not a book to prepare a man for the hereafter, but only for a practical and profitable life in this world.'' (Mein Kampf, Vol. 1, Hoofdstuk 11)
Eveneens als het bewijs dat het Christendom de Greco-Romeinse cultuur heeft uitgeroeid samen met de Viking en paganistische culturen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 10:58 schreef wadgem het volgende:
Voor mij is het dat ik me enorm kan opwinden over hoe religie de maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkeling van de mens kan stagneren. Ik denk dat we zonder religie in het dagelijkse en publieke leven een veel betere samenleving zouden kunnen hebben. Daarom streef ik naar de atheïstische doelen.
Ik ben dan ook ANTI-Theïst en ANTI-Religie.quote:Op zondag 7 oktober 2007 11:44 schreef releaze het volgende:
En daarnaast hebben veel atheisten wel een soort van geloof in god hebben. Je moet namelijk overtuigd zijn van een bepaalde inhoud van het idee van god om deze af te wijzen. Je gelooft in eerste instantie dus in een godsbeeld, wat je daarna radicaal afwijst. Je hebt een idee van wat een God zou moeten zijn, pakt dan de bijbel erbij, haalt alle inconsistenties aan en zegt dan 'dus god bestaat niet'. God bestaat niet, want dat staat hier, in dit boek, tussen de letters door! Dat vind ik ook zo vreemd aan atheisten, ze hebben een net zo sterk godsbeeld als gelovigen alleen dan in het negatief. En kom dan niet aanzetten met het niet verzamelen van postzegels, -1 en +1 blijft in de kern een vorm van 1.
Ach rot toch op, "god's woord", yeah right, alsof een compileerd boek de exacte woorden van "god" kan bevatten als het over een basis van over 5 eeuwen is geschreven en alleen maar de stukken uit zijn gekozen voor het nieuwe testament om de kerk zoveel mogenlijk macht te geven.quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:01 schreef simmu het volgende:
dit bedoelen we dus. jij vind iets, en probeert nu hier ons ervan te overtuigen dat het zo is (kinderen een geloof meegeven = indoctrineren). een preek is het verkondigen van gods woord met als doel het aangeven van hoe gods woord (de bijbel) in het dagelijks leven toegepast dient te worden. jij bent nu hier aan het verkondigen hoe jouw opinie in het dagelijks leven toegepast dient te worden. dat is een preek, hence: je gelooft. je dramt net zo hard *jouw* opinie door als een christen-fundy.
wat mij betreft mag iedereen zelf weten hoe hij gelooft, en zijn kinderen ook best zo opvoeden. uiteraard onder voorbehoud van "geen kindermishandeling", het volgen van de wet en zonder dwang en gedram naar anderen toe.
De kerk had geen macht toen de canon al zo goed als rond was (eind 2e eeuw). De kerk werd toen vervolgd.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 15:57 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Ach rot toch op, "god's woord", yeah right, alsof een compileerd boek de exacte woorden van "god" kan bevatten als het over een basis van over 5 eeuwen is geschreven en alleen maar de stukken uit zijn gekozen voor het nieuwe testament om de kerk zoveel mogenlijk macht te geven.
Dat denk jij. Kom op OFfSprngr, maak jezelf niet weer belachelijk. De laatste keren dat ik met jou gediscussieerd had, kwam je niet verder dan Da Vinci Code-achtige bullshit. Toen beweerste je zelfs dat Agustinus de bijbel had samengesteld.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 15:57 schreef OFfSprngr het volgende:
Het christendom is niet meer dan slaafs onderwerpen en verwerpen van alle logica en technologie waar onze mensheid groot door is geworden.
goed en kwaad heeft niets met religie te maken, maar met angsten, in eerste plaats angst voor de dood. vanuit daar zijn waarschuwingen naar de levensvorm ontstaan, alles wat de levensvorm (of de voortplanting daarvan) in gevaar brengt moet koste wat kost vermeden of bestreden worden (evolutionistisch gezien) en daar zijn de eerste moralen uit voortgekomen. Naarmate wij geavanceerder werden en onze vecht-vlucht reacties vele malen complexer is de rest ontstaan. En toen was er opeens een gozer die er lang over de kern had nagedacht, het kaf van de koren scheidde, en hakte dit uit twee grote stenen. Voila.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:49 schreef simmu het volgende:
en nog een doordenkertje: 'goed' en 'kwaad' zijn volgens mij religieuze uitvindingen. uiteraard ligt daar meer onder, maar toch![]()
en bij mijn weten had ook de holbewoner een soort geloof (iets met de aardmoeder vaak). ik denk dat de meeste zelfverkondigde atheisten niet zozeer iets hebben tegen geloof, alswel tegen de idioterie die uitgeboerd wordt *in naam van* het betreffende geloof. maar daar zit dus een wezenlijk verschil in!
En dat terwijl Immanuel Kant die redenering allang aan diggelen heeft geslagen. Begrijp het soms ook niet.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook een beetje verbaasd over de opvatting dat je een religie nodig hebt om een gezonde ethiek te ontwikkelen.
"O, als ik eenmaal dood ben, dan zal alleen Vrees en beven al genoeg zijn voor een onsterfelijke naam als schrijver."quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Welnu, mij rest dus weinig anders dan te concluderen dat indien iemand oprecht beweert Christen te zijn, maar van alles doet wat God verboden heeft, God hem wellicht ervan uitgezonderd heeft. Het zou niet de eerste keer zijn. Ofwel: Er bestaat een teleologische suspensie van het ethische.
Mooie post, wil ik wel even op reageren.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 00:09 schreef Iblis het volgende:
Dit zie je gebeuren als Dawkins Alister McGrath interviewt, dit zie je gebeuren wanneer Jonathan Miller Denys Turner interviewt, ja, zelfs Thomas van Aquino geeft het ronduit toe in z'n Summa wanneer hij zegt dat iemand die niets van de dogmata van het Christendom wil aannemen niet te overtuigen is.
En door stuk voor stuk de dogmata inderdaad te ontkennen praat je iemand in een lastige situatie. En dat is niet eens flauw doen; je hoeft niet te ontkennen op het niveau 'dat is een tafel' -- 'oh ja, bewijs dan?' Je kunt gewoon vragen om bewijs, dat er niet is zoals je kunt aantonen dat zwaartekracht werkt.
Op een bepaalde manier maakt dat het discussiëren met gelovigen soms wel onprettig. Je voelt, ook al is het niet je bedoeling, dat je ze soms kwetst. Dat heel dierbare overtuigingen geraakt worden, dat de onmacht om iemand iets duidelijk te maken wat voor de gelovige zo overduidelijk is frustrerend werkt. En soms is dat best naar, zeker bij mensen die ik echt mag – ze hebben het beste met me voor, willen graag hun waarheid delen, doen dat vast met de beste overtuiging; maar het is gewoon ongemakkelijk.
over een mooie post gesprokenquote:Op donderdag 11 oktober 2007 20:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mooie post, wil ik wel even op reageren.![]()
In dit soort discussies zijn de atheisten nogal geinfecteerd met modern denken: het principe 'niets is zonder reden' (in het Latijn: 'nihil est sine ratione'), het principe van voldoende grond. Naast dit moderne principe 'niets is zonder reden' is er nog een ander principe, dat ik voor het gemak maar even 'postmodern' noem, namelijk: 'er is verschil'. Wanneer men vraagt naar de reden van het verschil is het voor de drager ervan onmogelijk daarvoor een sluitende, dwingende reden aan te geven. De abortus provocatusdiscussie kent voor- en tegenstanders. Het is zinvol dat de partijen een dialoog aangaan, maar men kan voorspellen dat de één niet in staat is de ander met een dwingende reden te overtuigen.
Dit is ook met levensbeschouwing het geval. Discussies tussen dragers van verschillen vallen altijd terug op wat ze in de filosofie 'eindvocabularia' noemen. De Amerikaanse filosoof Richard Rorty definieert eindvocabularia als woordenschatten waarop mensen terugvallen om hun handelen, overtuigingen en desnoods zelfs hun leven te rechtvaardigen. Een eindvocabularium bestaat uit woorden die niet verder verantwoord kunnen worden. Het zijn wat hij noemt 'de laatste woorden'. Zowel bij voor- als tegenstanders van abortus provocatus krijgt de waarde van het leven een stereotiepe of gesofisticeerde invulling. De aard van die invulling wordt bijvoorbeeld bij de tegenstanders gedekt door religieuze termen, maar men kan niet vragen hoe díe weer worden gedekt. We kunnen niet funderen wat ons al fundeert.
Niet helemaal: je gaat al van het verkeerde uit: een atheist is iemand die de wereld verklaart zonder een 'opperwezen'. Daarbij wil de atheist weliswaar weten hoe het allemaal zit, maar zal enkel zeggen: ik weet het (nog) niet, waarbij een gelovige meestal een stap verder gaat dan dat, en zegt: mijn opperwezen heeft dat gedaan. Dat is een extra stap, die een atheist niet wil/kan maken. Wat jij bedoelt in simpele termen deed ik weleens als kind: constant waarom blijven vragen, net zo lang tot men geen antwoord meer had. Een atheist zegt: Ik weet het niet, een gelovige zegt: God.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 20:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mooie post, wil ik wel even op reageren.![]()
In dit soort discussies zijn de atheisten nogal geinfecteerd met modern denken: het principe 'niets is zonder reden' (in het Latijn: 'nihil est sine ratione'), het principe van voldoende grond. Naast dit moderne principe 'niets is zonder reden' is er nog een ander principe, dat ik voor het gemak maar even 'postmodern' noem, namelijk: 'er is verschil'. Wanneer men vraagt naar de reden van het verschil is het voor de drager ervan onmogelijk daarvoor een sluitende, dwingende reden aan te geven. De abortus provocatusdiscussie kent voor- en tegenstanders. Het is zinvol dat de partijen een dialoog aangaan, maar men kan voorspellen dat de één niet in staat is de ander met een dwingende reden te overtuigen.
Dit is ook met levensbeschouwing het geval. Discussies tussen dragers van verschillen vallen altijd terug op wat ze in de filosofie 'eindvocabularia' noemen. De Amerikaanse filosoof Richard Rorty definieert eindvocabularia als woordenschatten waarop mensen terugvallen om hun handelen, overtuigingen en desnoods zelfs hun leven te rechtvaardigen. Een eindvocabularium bestaat uit woorden die niet verder verantwoord kunnen worden. Het zijn wat hij noemt 'de laatste woorden'. Zowel bij voor- als tegenstanders van abortus provocatus krijgt de waarde van het leven een stereotiepe of gesofisticeerde invulling. De aard van die invulling wordt bijvoorbeeld bij de tegenstanders gedekt door religieuze termen, maar men kan niet vragen hoe díe weer worden gedekt. We kunnen niet funderen wat ons al fundeert.
Ik zou eerder zeggen dat veel gelovigen geinfecteerd zijn met een soort van irrationele koppigheid die hen weerhoudt om aan de hand van waarneembare feiten conclusies te trekken die in tegenspraak zijn met hun geloof. Het 'niets is zonder reden'-denken heeft niets met atheisme te maken. Het is zelfs een argument die vaak door veel gelovigen wordt aangehaald om hun geloof te rechtvaardigen: 'het moet een reden hebben dat wij bestaan' of 'waar komt onze moraal vandaan'. Als je echter droog gaat kijken naar de sterrenhemel en dat oneindige mensonvriendelijke universum probeert te koppelen met de 'reden' van ons bestaan, dan negeert de gelovige liever het antwoord op deze vraag dan dat deze er werkelijk bij stilstaat.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 20:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mooie post, wil ik wel even op reageren.![]()
In dit soort discussies zijn de atheisten nogal geinfecteerd met modern denken: het principe 'niets is zonder reden' (in het Latijn: 'nihil est sine ratione'), het principe van voldoende grond. Naast dit moderne principe 'niets is zonder reden' is er nog een ander principe, dat ik voor het gemak maar even 'postmodern' noem, namelijk: 'er is verschil'. Wanneer men vraagt naar de reden van het verschil is het voor de drager ervan onmogelijk daarvoor een sluitende, dwingende reden aan te geven. De abortus provocatusdiscussie kent voor- en tegenstanders. Het is zinvol dat de partijen een dialoog aangaan, maar men kan voorspellen dat de één niet in staat is de ander met een dwingende reden te overtuigen.
Sterk! Heel sterk!quote:Op donderdag 11 oktober 2007 20:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mooie post, wil ik wel even op reageren.![]()
In dit soort discussies zijn de atheisten nogal geinfecteerd met modern denken: het principe 'niets is zonder reden' (in het Latijn: 'nihil est sine ratione'), het principe van voldoende grond. Naast dit moderne principe 'niets is zonder reden' is er nog een ander principe, dat ik voor het gemak maar even 'postmodern' noem, namelijk: 'er is verschil'. Wanneer men vraagt naar de reden van het verschil is het voor de drager ervan onmogelijk daarvoor een sluitende, dwingende reden aan te geven. De abortus provocatusdiscussie kent voor- en tegenstanders. Het is zinvol dat de partijen een dialoog aangaan, maar men kan voorspellen dat de één niet in staat is de ander met een dwingende reden te overtuigen.
Dit is ook met levensbeschouwing het geval. Discussies tussen dragers van verschillen vallen altijd terug op wat ze in de filosofie 'eindvocabularia' noemen. De Amerikaanse filosoof Richard Rorty definieert eindvocabularia als woordenschatten waarop mensen terugvallen om hun handelen, overtuigingen en desnoods zelfs hun leven te rechtvaardigen. Een eindvocabularium bestaat uit woorden die niet verder verantwoord kunnen worden. Het zijn wat hij noemt 'de laatste woorden'. Zowel bij voor- als tegenstanders van abortus provocatus krijgt de waarde van het leven een stereotiepe of gesofisticeerde invulling. De aard van die invulling wordt bijvoorbeeld bij de tegenstanders gedekt door religieuze termen, maar men kan niet vragen hoe díe weer worden gedekt. We kunnen niet funderen wat ons al fundeert.
ik vind dit op een bepaalde manier wel erg tegenstrijdig.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 22:01 schreef onemangang het volgende:
Ik zou eerder zeggen dat veel gelovigen geinfecteerd zijn met een soort van irrationele koppigheid die hen weerhoudt om aan de hand van waarneembare feiten conclusies te trekken die in tegenspraak zijn met hun geloof.
[..]
Het is kennelijk te confronterend om te beseffen dat de mens verschrikkelijk onbeduidend is in het universum. Dat past niet in het godsbeeld dat wij iets heel significants zijn.
Ja erg leuk dat postmodernisme. Stap je wel eens in een vliegtuig? Mensen verwarren het filosofische concept 'waarheid' nog wel eens met het pragmatische concept in dit soort discussies. In een rechtzaak is het doel bijvoorbeeld om 'de waarheid' boven tafel te krijgen. Zie je daar ooit een advocaat een postmodernistisch betoog houden?quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 13:15 schreef releaze het volgende:
even dit en dit:
[..]
ik vind dit op een bepaalde manier wel erg tegenstrijdig.
Ik geloof zelf in de onbeduidendheid van de mens op het gebied van de gigantischheid van het universum. Diezelfde onbeduidendheid doet mij beseffen dat onze feiten, ratio en waarnemingen (allemaal mensgebonden) minstens even zo onbeduidend zijn in relatie tot het grote geheel van het universum en dat al die uitspraken allemaal subjectief zijn, en daardoor de ene niet beter dan de andere, de ene niet meer waar dan de andere. Er zijn gewoon mensen op aarde die voor zichzelf helemaal beargumenteerd hebben (hun fundament) dat wij in de Matrix leven! dat wij een computergame zijn.
Er is geen object antwoord op de vraag 'Jongens, zo zit het'. We kunnen alleen zeggen, onder die en die omstandigheden, nemen wij dit en dat waar. En iedereen hangt zn eigen omstandigheden aan, en iedereen neemt anders waar als het om dit soort immens abstracte dingen gaat. Alles is daarin even valide.
hebben we het nou over het fundament van persoonlijke overtuigingen of niet?quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 14:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja erg leuk dat postmodernisme. Stap je wel eens in een vliegtuig? Mensen verwarren het filosofische concept 'waarheid' nog wel eens met het pragmatische concept in dit soort discussies. In een rechtzaak is het doel bijvoorbeeld om 'de waarheid' boven tafel te krijgen. Zie je daar ooit een advocaat een postmodernistisch betoog houden?
Ja, maar het gaat mij erom dat sommige mensen daar enorm inconsistent in zijn. Kijk als mensen geloven en verder niet selectief wetenschappelijke ontdekkingen afdoen als onzin omdat het conflicteert met hun persoonlijke overtuiging, prima. Bij veel gelovigen zie je echter dat ze selectief zijn in hun acceptatie van wetenschappelijke ontdekkingen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 14:38 schreef releaze het volgende:
[..]
hebben we het nou over het fundament van persoonlijke overtuigingen of niet?
Je wilt toch niet zeggen dat je die oplichter Hovind geloofd?quote:Op zondag 14 oktober 2007 13:22 schreef DeDaan het volgende:
Ik ben zelfs christelijk opgevoed. Rond de pubertijd ben ik gaan twijfelen of het allemaal wel waar is. Die twijfel is ook vooral gekomen sinds ik de evolutie-theorie op school uitgelegd heb gekregen.
Na een lange zoektocht naar de zin van het leven ben ik deze link tegengekomen.
En ik moet zeggen, het heeft veel twijfel weggenomen :-).
Hovind is de koning van drogredenaties en voor elke claim die hij doet zijn er minimaal 10 feitelijke bronnen te vinden die hem weer tegenspreken.quote:Op zondag 14 oktober 2007 13:22 schreef DeDaan het volgende:
Ik ben zelfs christelijk opgevoed. Rond de pubertijd ben ik gaan twijfelen of het allemaal wel waar is. Die twijfel is ook vooral gekomen sinds ik de evolutie-theorie op school uitgelegd heb gekregen.
Na een lange zoektocht naar de zin van het leven ben ik deze link tegengekomen.
En ik moet zeggen, het heeft veel twijfel weggenomen :-).
Een clown.quote:Op zondag 14 oktober 2007 14:51 schreef Lambiekje het volgende:
Nu ben ik dus zeer benieuwd wat KoningDavid nu van die Kent Hovind vindt?
Ik kan het niet laten te blijven wijzen op de balk in je eigen oog. Gij geveinsde!quote:Op zondag 14 oktober 2007 13:57 schreef Lambiekje het volgende:
Ik heb nog nooit zo hard moeten lachten om iemand. Zo idioot en hij is er nog serieus over ook. Te gelijk wordt ik er verdrietig van dat mensen het over nemen deze gevaarlijke idioterie.![]()
Statenvertaling.quote:Op zondag 14 oktober 2007 15:55 schreef Rasing het volgende:
Gij geveinsde!
In ieder geval beter dan die massieve plaat voor jouw ogen.quote:Op zondag 14 oktober 2007 15:55 schreef Rasing het volgende:
[..]
Ik kan het niet laten te blijven wijzen op de balk in je eigen oog. Gij geveinsde!
Mooi volk toch, mensen die de waarheid kennenquote:Op zondag 14 oktober 2007 23:43 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
In ieder geval beter dan die massieve plaat voor jouw ogen.
Hoho jullie pretenderen de waarheid in pacht te hebben, wij zijn zoekend naar...quote:Op maandag 15 oktober 2007 10:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mooi volk toch, mensen die de waarheid kennen
Waarom dan wel David Icke en niet Jezus Christus?quote:Op maandag 15 oktober 2007 10:42 schreef Lambiekje het volgende:
Het is wel erg gemakkelijk wat de orthodoxie ons verkondigd voor waar aan te nemen.
psst, haushofer is zelf atheist, maar een stuk meer openminded dan jou blijkbaar. Jij pretendeert immers net zo goed de waarheid te kennen, door iemand anders te zeggen dat hij ongelijk heeft. Nu mag dat wel zo zijn, maar absolute waarheid is er nimmer. Ik vind het zelf onwaarschijnlijk dat er een schepper/oppperwezen/god/onzichtbare theekopje in een baan om de zon/of een grote pasta in de lucht is, maar onmogelijk is het strikt genomen niet. Desondanks hoe ik er in mijn leven geen rekening met zulke dingen, aangezien ze toch geen invloed hebben op mijn 'menszijn'quote:Op maandag 15 oktober 2007 10:42 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Hoho jullie pretenderen de waarheid in pacht te hebben, wij zijn zoekend naar...
Het is wel erg gemakkelijk wat de orthodoxie ons verkondigd voor waar aan te nemen.
Nou ja, "atheïst" gaat wel een beetje ver hoorquote:Op maandag 15 oktober 2007 12:27 schreef Bensel het volgende:
[..]
psst, haushofer is zelf atheist, maar een stuk meer openminded dan jou blijkbaar. Jij pretendeert immers net zo goed de waarheid te kennen, door iemand anders te zeggen dat hij ongelijk heeft. Nu mag dat wel zo zijn, maar absolute waarheid is er nimmer. Ik vind het zelf onwaarschijnlijk dat er een schepper/oppperwezen/god/onzichtbare theekopje in een baan om de zon/of een grote pasta in de lucht is, maar onmogelijk is het strikt genomen niet. Desondanks hoe ik er in mijn leven geen rekening met zulke dingen, aangezien ze toch geen invloed hebben op mijn 'menszijn'
Icke is toch geen orthodoxie....quote:Op maandag 15 oktober 2007 12:16 schreef Rasing het volgende:
[..]
Waarom dan wel David Icke en niet Jezus Christus?
Jezus Christus ook niet. Het zijn allebei voorgangers van irrationaliteit. De Christen gelooft in de hemel en mensen in zoutpilaren veranderen, de Ickist weet zeker dat Bush eigenlijk een reptiel is en door middel van chemtrails het WTC heeft doen instorten.quote:Op maandag 15 oktober 2007 13:30 schreef Lambiekje het volgende:
Icke is toch geen orthodoxie....
Het Christendom belachelijk maken en geloven dat de wereld een complot kent waarin mensen reptielen zijn, is een beetje stupide.quote:Op maandag 15 oktober 2007 13:30 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Icke is toch geen orthodoxie....
Die vond ik altijd zo mooiquote:Op maandag 15 oktober 2007 13:36 schreef Rasing het volgende:
mensen in zoutpilaren veranderen
Omdat ik ondanks dat ik er niet in geloof, religie een ontzettend interessant verschijnsel vind. Het psychologische aspect fascineert me, evenals de traditie, de mystiek en symboliek. Daarbij vind ik het belangrijk voor mezelf om me te verdiepen in dingen waar ik niet in geloof/niet achter sta, etc. Dit om een zo genuanceerd mogelijk beeld voor mezelf te behouden van de wereld om me heen.quote:Dus de vraag is: waarom houd jij je, als ex-gelovige of atheïst, (nog) bezig met religie?
Je zult ze de kost moeten geven die alles wat er in de Bijbel staat letterlijk nemen. De 'young earth' creationists voorop.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 07:44 schreef Causa het volgende:
Die vond ik altijd zo mooiHet is idd zo dat mensen die terug blijven blikken op (hun) ellende in zoutpilaren kunnen veranderen; van verdriet. (En ik weet dat de tekst in de bijbel letterlijker opgeschreven is)
Verdriet dat zich niet laat troosten werkt meer in de hand op den duur, zoals verbittering. Drijft iig van liefde af.
Je kan er meer uit halen als je blijft doordenken. Bijbelse verhalen houden niet op bij zwart op witte lettertjes.
En zie je slechts de zwart op witte lettertjes, dan houdt het wel op.
Het ontologisch godsbewijs is zooooo 1100.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 18:30 schreef Friek_ het volgende:
[..]
En dat terwijl Immanuel Kant die redenering allang aan diggelen heeft geslagen. Begrijp het soms ook niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |