2003 kom er maar in.....................iets andere wagens in de vangrail en alonso weer eraf!!quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 10:37 schreef NED het volgende:
Ik lees nu her en der dat er een redelijke kans is op regen Zondag.
Vrijdag zou de ergste regen verwacht worden en maandag een flinke storm die mogelijk wat eerder voorbij komt.
Nou, dat belooft al weer veel goeds![]()
Wel regen dus, Fisichella gewonnen? Die race heb ik vast gemist, winst van Fisichella zou ik me vast wel herinneren.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 10:57 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
2003 kom er maar in.....................iets andere wagens in de vangrail en alonso weer eraf!!
Medelijden winst met veel geluk is alles waar die jongen voor kan gaanquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:12 schreef Giem het volgende:
Van mij mogen gewoon de beide McLarens elkaar er af rijden, dat word wel een leuk einde van de soap!
En dan Kimi als WDC, heeft hij ook wel een verdiend na al die jaren 2e of 3e te worden.
Die kamikaze actie van Jos op Montoya was toch Sepang?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:16 schreef LeXX het volgende:
Als ik aan regen en Brazillie denk, denk ik aan een Jos verstappen die een 360 graden spin maakt in een arrows (1997?), en diezelfde jos die van de baan spint, met daarachteraan gelijk een shot van een zieke Paul Stoddart die echt dacht dat hij op het podium zou komen...![]()
Ook heeft Jos zichzelf onsterfelijk gemaakt door de kamikazeactie op Montoya die volgens hem te laat remde en erachterop knalde.
Ik heb er zin in zondag!![]()
Niks mis met een keer zuipen met je vrienden. Over geluk gesproken, volgens mij heeft Alonso zijn eerste wereldtitel aan de pech van Raikkonen te danken (lekke banden, spontaan afbrekende achtervleugels en +/- 6 x een geplofte motor).quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:15 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Medelijden winst met veel geluk is alles waar die jongen voor kan gaanNet als voorgaande jaren.
Het zal wel pech zijn dattie elk jaar tekort komt. Maarja ... terwijl hij zit te zuipen met maten zit Hamilton in de simulator. Misschien wel geen pech maar gebrek aan motivatie.
Nee, was in Brazilië.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:19 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Die kamikaze actie van Jos op Montoya was toch Sepang?
Interlagos 2001quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:19 schreef Googolplexian het volgende:
Die kamikaze actie van Jos op Montoya was toch Sepang?
Je bedoelt te vroeg remde?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:16 schreef LeXX het volgende:
Ook heeft Jos zichzelf onsterfelijk gemaakt door de kamikazeactie op Montoya die volgens hem te laat remde en erachterop knalde.
Ik heb er zin in zondag!![]()
neuh Braso, eerste race die Montoya leidde. 2001 was dat!!!quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:19 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Die kamikaze actie van Jos op Montoya was toch Sepang?
Ah toch Brazil dusquote:
Het verhaal ging toen dat Jos verklaarde dat Montoya te vroeg remde. Het heeft weinig nut voor Montoya om te zeggen dat Jos te laat remde, hij zat in ze achterkant; We konden allemaal zien dat Jos te laat remdequote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:37 schreef Googolplexian het volgende:
En te laat remdeals Jos vroeger had geremd had Montoya gewonnen
Het verhaal ging dat beide coureurs effe vergeten waren dat er een klasse-verschil zat tussen beide bolidesquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:56 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Het verhaal ging toen dat Jos verklaarde dat Montoya te vroeg remde. Het heeft weinig nut voor Montoya om te zeggen dat Jos te laat remde, hij zat in ze achterkant; We konden allemaal zien dat Jos te laat remde
Montoya zat toen in een Williams hoor.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 12:07 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Het verhaal ging dat beide coureurs effe vergeten waren dat er een klasse-verschil zat tussen beide bolides
Kennelijk remde de Arrows toch niet zo goed als de Sauber
Er is destijds zelfs met data aangetoond dat Montoya 50 meter eerder remde dan in de ronden daarvoor. De data van Verstappen toonde aan dat hij slechts 10 meter eerder remde.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:56 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Het verhaal ging toen dat Jos verklaarde dat Montoya te vroeg remde. Het heeft weinig nut voor Montoya om te zeggen dat Jos te laat remde, hij zat in ze achterkant; We konden allemaal zien dat Jos te laat remde
Bronquote:Massa to stay at Ferrari through 2010
Ferrari have announced that they have extended Felipe Massa's contract until the end of the 2010 season.
There had been rumours that Massa would have to leave the team to make way for Fernando Alonso if the Spaniard split with McLaren after this year, but Ferrari boss Jean Todt dismissed this speculation last month and insisted that the team were committed to Massa and Kimi Raikkonen.
Massa's new deal is also set to end continued suggestions that Alonso could join Ferrari for 2009, when the Brazilian's previous contract would have expired.
Raikkonen's Ferrari deal runs to the end of the 2009 season.
Massa has been contracted to Ferrari since 2001, but was initially placed with the Sauber team.
He was promoted to the Ferrari squad alongside Michael Schumacher last season, and has now taken five victories and eight pole positions for the team.
Ja.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 12:21 schreef sanger het volgende:
Was Brazilie niet dat riviertje in de bocht waar er ca. 6 afvlogen?
Grandprix Europa @ Donington?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:10 schreef sasquatsch het volgende:
Ik herinner me nog een regenrace (dacht ook Brazilie, 1993?), waarin Prost ca. 7 keer een pitstop maakte om van banden te wisselen. Die was ook legendarisch. Senna won die race toen.
begin je dement te wordenquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:19 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Die kamikaze actie van Jos op Montoya was toch Sepang?
en in ander nieuws:quote:Mercedes board votes to oust Alonso
Keen to terminate current contract - 17/10/07 10:19
The wheels are now fully in motion regarding Fernando Alonso's seemingly inevitable departure from McLaren after Sunday's Brazilian Grand Prix.
It is reported by the German newspaper Bild-Zeitung that the executive board of the team's majority shareholder and carmaker partner Mercedes-Benz have ruled in Stuttgart that the Spaniard should not represent their brand in 2008.
26-year-old Alonso's current McLaren contract runs for another year, but following the tumultuous events of this season he had been linked with either a sabbatical or a move to another team.
Kai Ebel, the television presenter for Germany's RTL Formula One coverage, said Alonso's departure from McLaren is unlikely to be dependent on the outcome of the 2007 title climax in Sao Paulo.
In an interview with the Hamburg magazine Stern, Mercedes' competition director Norbert Haug did not deny the possibility of an early split with Alonso.
"If someone expresses his absolute resolve to not want to do something, then there are ways to manage that," the German said. "We have a contract, and after the last race of the season we will see what the situation is."
He dismissed speculation that McLaren could force Alonso to take a sabbatical next year.
"That is not our style," Haug insisted.
quote:China's Tung aiming to follow in Hamilton footsteps
Agence France-Presse
BEIJING - China's top hope to race in Formula One, Tung Ho-pin, has been buoyed by the success this year of rookie Lewis Hamilton and plans one day to follow in his footsteps.
While China has an established Grand Prix, the list of potential drivers from the country is thin with Tung seen as the most likely to get the nod.
This year he joined GP2 -- formerly known as Formula 3000 -- the division below F1. With the move, he is following the same path as Hamilton, who was the GP2 champion last season and made his F1 debut this year.
"If you look at Hamilton, it is once again proof that if a driver is quick in GP2, he can do a great job in F1," Tung, 24, told the China Daily.
"Of course, I am still learning. But every time I drive I learn more because I am racing against much more experienced drivers."
In his first GP2 season, which has just concluded, Tung finished 24th.
But he was satisfied with his results and is aiming to do much better next year.
"I still had some very good results and even scored some points, although the team I was competing for was certainly not the best from the paddock," he said.
"Now I know all the tracks, which will be a great help to me next year. With my experience this year I should be able to be a constant top-8 finisher."
After dominating the Formula BMW series in 2003, Tung was handed a test drive in a BMW Williams Formula One car, making him the first Chinese ever to drive the ultimate racing machine.
He got the behind the wheel once again at the Chinese Grand Prix this month when he gave a demonstration of the BMW Sauber.
"It was great to be back behind the wheel of an F1 car again, even tough it was only for some demonstrations," he told the paper.
"When BMW granted me my first test drive four years ago, I had absolutely no doubt that I wanted to get into Formula One. I'm working very hard to achieve that goal."
quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:11 schreef Googolplexian het volgende:
<knipje>
China's Tung aiming to follow in Hamilton footsteps
BEIJING - China's top hope to race in Formula One, Tung Ho-pin, has been buoyed by the success this year of rookie Lewis Hamilton and plans one day to follow in his footsteps.
[..]
He got the behind the wheel once again at the Chinese Grand Prix this month when he gave a demonstration of the BMW Sauber.
"It was great to be back behind the wheel of an F1 car again, even tough it was only for some demonstrations," he told the paper.
"When BMW granted me my first test drive four years ago, I had absolutely no doubt that I wanted to get into Formula One. I'm working very hard to achieve that goal."
quote:Alonso will leave McLaren - Head
By Adam Parsons - BBC sports news correspondent in Sao Paulo
Fernando Alonso has not behaved "as a sportsman" and will leave McLaren at the end of the season, says Williams' engineering director Patrick Head.
"I would expect Alonso to either have a long time gardening next year or to go to another team," Head told BBC Sport.
"I suppose his relationship with McLaren boss Ron Dennis could be repaired, but I'd be surprised.
"I think it's unfortunate that it's got to this point, but that's the way it is," added the Williams co-founder.
"McLaren are a very, very fair team in the way they treat their two drivers.
"Fernando did not contemplate that there would be this young chap, Lewis Hamilton, who would be beating him, and he has reacted to that."
Alonso goes into Sunday's final race of the season in Brazil trailing team-mate Hamilton by four points in the drivers' standings.
And while Head acclaimed Hamilton as "a hugely impressive" performer, praising him for being "adept at avoiding problems", he was less complimentary about Alonso.
"From what I've seen, it does not look to me, or to many people in the pit-lane, as if Fernando has handled himself particularly well as a sportsman," he said.Head also moved to dismiss speculation that Williams driver Nico Rosberg will move to McLaren as a possible replacement for Alonso.
Head claimed the team were keen to provide Rosberg with a more competitive car next season that would give him the chance to challenge for podium positions, and perhaps a victory.
A shortlist of four candidates has been drawn up for the team's second seat, following the retirement of Alex Wurz.
Rosberg ook wegquote:Op zondag 21 oktober 2007 23:21 schreef APK het volgende:
WTF
Onderzoek naar de auto's van Heidfeld en Kubica.
Hamilton misschien 5de en toch wereldkampioen?![]()
Bron: jack van Gelder op tv.
Opgerold, afgehandeld, geen straf: slotje.quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:40 schreef Giem het volgende:
Fia heeft geen disqualificatie gegeven.. maar nu dit dan..
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63570
Beetje het gevoel dat McLaren nog iets recht te zetten heeft..
quote:Hamilton drukte op het verkeerde knopje
23 oktober 2007
Niet een mechanische storing, maar een fout van Lewis Hamilton zelf zorgde ervoor dat zijn McLaren-bolide bijna stilviel in de achtste ronde van de Braziliaanse Grand Prix. Zo zou de 22-jarige Brit enkele uren na de race zelf hebben toegegeven.
Hamilton drukte per ongeluk op het verkeerde knopje op het stuur, waardoor zijn wagen plotseling alle vermogen verloor. Door deze fout werd de McLaren-coureur teruggeworpen naar de achttiende positie in de race, wat hem vrijwel kansloos maakte voor de wereldtitel. Hamilton zei volgens de Canadese krant La Presse: "Mijn vinger gleed over het stuur en ik drukte per ongeluk het knopje voor de startprocedure in. De wagen raakte in zijn neutraal en ik moest het systeem resetten."
Hamilton vertrok in Brazilië vanaf de tweede plek. Meteen bij de start zag hij Kimi Raikkonen en Fernando Alonso al voorbij komen. Bij een poging de Spanjaard een bocht later weer terug te pakken, verremde hij zich en raakte hij van de baan. De Brit keerde op de achtste positie weer terug op het circuit. Enkele ronden later leek de bolide van Hamilton volledig stil te vallen, maar na enkele knoppen op het stuur te hebben indrukt, kon Hamilton zijn weg weer vervolgen. Hij was toen echter bijna helemaal achteraan het veld beland. Hamilton knokte zich knap terug naar de zevende plaats, maar daarmee scoorde hij onvoldoende punten om wereldkampioen te worden.
de FIA moet gewoon 1 rechte lijn trekken... Want als dit eerder dit seizoen gebeurt was, dan waren die wagens vast en zeker gediskwalificeerd, en was de rest opgeschoven. Maar ik krijg nu het idee dat ze de uitslag van het WK niet willen veranderen, en dus maar niks straffen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 10:19 schreef Sally het volgende:
[..]
Opgerold, afgehandeld, geen straf: slotje.
Na drie uur vergaderen is besloten geen straf te geven aan Williams en BMW.
Of......... staat de deur toch nog op een kiertje?
't Zal niet de eerste keer zijn dat, na overtreding van regeltjes, beslissingen teruggedraaid worden. Is de vraag of hier een andere beslissing (dus Kimi geen kampioen) sportief gezien fair zou zijn.
Velen hebben de vergelijking gemaakt: 't lijkt de Tour de France wel.
quote:
Ze kunnen niet hard maken dat ze illigaal waren. Er zijn geen nauwkeurige metingen verricht van de temperatuur. Die hun gemeten hebben daar (de buitentemperatuur) scheelde nogal van wat onder andere het Franse KNMI gemeten heeft.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 13:26 schreef kepler het volgende:
[..]
de FIA moet gewoon 1 rechte lijn trekken... Want als dit eerder dit seizoen gebeurt was, dan waren die wagens vast en zeker gediskwalificeerd, en was de rest opgeschoven. Maar ik krijg nu het idee dat ze de uitslag van het WK niet willen veranderen, en dus maar niks straffen.
Illegaal is illegaal, of dit nu in de laatste race is (en dus de utislag van het WK direct kan beinvloeden) of in de eerdere races...
quote:McLaren ontkent dat Lewis Hamilton er zelf voor zorgde dat zijn McLaren in de achtste ronde van de Braziliaanse Grand Prix langzaam begon te rijden. Hij verklaarde na afloop zelf aan de pers dat hij op een knopje drukte, waardoor de auto kortstondig in de neutrale stand rondreed, maar het team uit Woking weerlegt dit.
"We kunnen bevestigen dat het tijdelijke schakelprobleem waarmee Lewis in de achtste ronde van de Braziliaanse Grand Prix kampte, te wijten was aan een probleem in de versnellingsbak", aldus de woordvoerder van het team. "Hierbij werd voor een korte periode de bak in de neutrale stand gezet. Dit was niet het resultaat van het op een verkeerde knop op het stuurwiel drukken."
Volgens de CEO van McLaren, Martin Whitmarsh, was het probleem te wijten aan een hydraulische pomp. "Het kan iets mechanisch zijn, maar dat betwijfelen we", vertelde hij aan Autosport. "Als het iets mechanisch zou zijn, zou het niet vanzelf worden opgelost. Het kan een elektronisch probleem zijn of iets met de sensoren, maar de analyse van de data wijst daar niet op. Het lijkt er dus op dat er bij het schakelen iets misging, buiten controle van de rijder. Het was waarschijnlijk iets hydraulisch."
Het feit dat iedereen een andere meteorologische dienst gebruikt is al genoeg reden tot verwarring. Iedereen zou dezelfde temperatuurmeting moeten gebruiken, omdat anders de boel moedwillig flessen wel heel gemakkelijk wordt. En bewust of niet, volgens de stewards van de race waren ze illegaal. Alleen hebben ze geen straf gekregen. En McLaren wil wel eens weten waarom niet, als de auto's wel illegaal zijn.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 02:25 schreef NED het volgende:
[..]
Ze kunnen niet hard maken dat ze illigaal waren. Er zijn geen nauwkeurige metingen verricht van de temperatuur. Die hun gemeten hebben daar (de buitentemperatuur) scheelde nogal van wat onder andere het Franse KNMI gemeten heeft.
En al waren ze illegaal, dan hadden ze net zoals in 95 gewoon de punten van de constructeurs af moeten pakken en niet van de coureurs.
Heb jij misschien een dergelijk voorbeeld van in het verleden waar wél punten van coureurs afgepakt zijn? Nee? Dat dacht ik al
Kimi FTW
Die bodemplaat was tijdens die race anders niet illegaal bevonden door de stewards..... En dus volkomen legaal.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:23 schreef sasquatsch het volgende:
Maar ach, ook Ferrari mocht hun punten behouden na het rondrijden met een illegale bodemplaat. Dus waarom Williams en BMW niet. Alleen McLaren schijnt onrechtvaardig hard te moeten worden aangepakt. En waarom? Dat wil ik wel eens weten.
De coureurs hadden het voordeel van een illegale wagen en moeten dus ook bestraft worden. De McLaren was en is niet illegaal en de coureurs hoefden hiervoor ook niet bestraft te worden.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:23 schreef sanger het volgende:
Is de brandstoftemperatuur niet iets waa het team voor verantwordelijk is? M.i. heeft de coureur hier geen invloed op, en om die reden zouden de coureurs niet gestraft moeten worden. Dat is immers ook de reden dat de McLaren-coureurs hun punten mochten houden na het spionage gebeuren.
Er is niet te zeggen in hoeverre de McLaren illegaal is als gevolg van het spionage gebeuren. Dan zouden de McLaren coureurs ook bij voorbaat gestraft moeten worden, net als het team. De FIA heeft echter geoordeeld dat het een teamaangelegenheid is buiten de schuld van de coureurs om. Dat is in dit geval exact hetzelfde. De coureur heeft echt geen invloed op de temp van de brandstof.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:40 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
De coureurs hadden het voordeel van een illegale wagen en moeten dus ook bestraft worden. De McLaren was en is niet illegaal en de coureurs hoefden hiervoor ook niet bestraft te worden.
In 2005 werd BAR-Honda ook geschorst inclusief coureurs terwijl het team er verantwoordelijk voor was. Dit omdat de auto illegaal was en de coureurs er dus onterecht voordeel bij hadden. En zo kunnen we nog verder het verleden induiken om wat voorbeelden te noemen (o.a. Tyrrell)
de reden van het niet diskwalificeren van de McLaren coureurs was toch het feit dat het niet aan te tonen was dat de informatie ook echt gebruikt was in de huidige wagens?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:46 schreef sanger het volgende:
[..]
Er is niet te zeggen in hoeverre de McLaren illegaal is als gevolg van het spionage gebeuren. Dan zouden de McLaren coureurs ook bij voorbaat gestraft moeten worden, net als het team. De FIA heeft echter geoordeeld dat het een teamaangelegenheid is buiten de schuld van de coureurs om. Dat is in dit geval exact hetzelfde. De coureur heeft echt geen invloed op de temp van de brandstof.
Bij BAR was het systeem dusdanig dat de coureurs er waarschijnlijk wel van op de hoogte waren geweest.
Maar bij McLaren zijn ze helemaal illegaal bezig. Niet (alleen?) met een de auto, maar met hun hele strategie. De FIA besloot echter de coureurs niet te straffen. Niet alleen omdatniet aangetoond was dat het in de bolide zat, maar omdat zij niet de dupe van het team mochten worden. Dat zelfs ondanks dat er op papier aangetoond kon worden dat Alonso van de spionage afwist!quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:17 schreef kepler het volgende:
[..]
de reden van het niet diskwalificeren van de McLaren coureurs was toch het feit dat het niet aan te tonen was dat de informatie ook echt gebruikt was in de huidige wagens?
En ik vind niet dat je bij een illegale actie van het team de coureur niet hoeft te straffen. Dan kan je dus elke week je auto illegaal maken, dan heeft de coureur hier voordeel van (ook al weet hij/zij het niet) en dan kan de coureur prima wereldkampioen worden. Het team krijgt alleen geen punten omdat het team illegaal bezig is...
Illegaal is gewoon illegaal, en als dus aangetoond kan worden dat een auto echt illegaal is (dus te brede vleugels, warmere brandstof, extra benzinetank, etc) dan moet het team en de coureur gediskwalificeerd worden. De coureur heeft immers gewoon direct voordeel van de illegale praktijken, en het is de taak van het team om te zorgen dat de auto legaal is. Als dat niet lukt, tja dan is de coureur ook gewoon de pineut. Lullig voor hem, maar nog lulliger voor de andere coureurs die wel met een legale wagen rijden en zo geen punten kunnen scoren.
Laten we discussie maar varen danquote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:42 schreef kepler het volgende:
ik heb het nu niet echt over de spionage-praktijken. Maar als aangetoond kon/kan worden dat de wagens idd gebruik maken van Ferrari-techniek, ja dan moeten ook de coureurs aangepakt worden. Maar dat is niet eens mijn punt
Daarover verschillen we dan van meningquote:Ik vind het gewoon krom om de coureur niet te straffen, terwijl hij wel in een illegale wagen rijdt. Dan mag hij er wel niks vanaf weten, maar dan rijdt hij nog steeds in een illegale wagen. Hierdoor zal hij dus andere (legale) coureurs uit de punten houden, en dat vind ik veel erger dan een coureur die de lul is omdat zijn eigen team een illegale wagen heeft geleverd. Het prepareren/ontwikkelen van de auto wordt gedaan door het hele team, dus ook de coureur. Ik kan me ook niet voorstellen dat een coureur helemaal niks afweet van de illegale praktijken in de auto, maar dat staat los van hoe ik er over denk. Illegale auto is gewoon diskwalificatie voor coureur(s) en team, wie er ook verantwoordelijk is (en in welke race het ook gebeurt).
quote:F1: Motorenreglement voor tien jaar bevroren
De FIA heeft vandaag bekend gemaakt dat het motorenreglement vanaf 2008 voor tien jaar bevroren wordt. Vanaf komend seizoen mag er gedurende deze periode geen enkele ontwikkeling aan de F1-motoren plaatsvinden. Dit besluit is tot stand gekomen door het World Motor Sport Council tijdens een meeting in Parijs.
"Er komt een totale bevriezing van de motorenontwikkeling voor een periode van tien jaar, ingaand in 2008. Deze regel kan na vijf jaar veranderd en opgevolgd worden door een tweejarig besluit, maar alleen met unaniem instemmen van alle betrokkenen. Totale bevriezing houdt in dat er geen ontwikkelingen mogen plaatsvinden aan bepaalde onderdelen van de motoren, zoals op dit moment nog wel het geval is", zo kondigde de FIA aan.
quote:FIA confirms 2008 F1 calendar and first ever night race
The FIA has confirmed the 2008 Formula One calendar. Included in the calendar is the first Formula One night race at Singapore. Although it had always been anticipated that the Singapore GP would be run at night, the FIA wanted to be certain that it could be achieved safely before providing official confirmation.
2008 FIA Formula One World Championship calendar:
16/03: Australië (Melbourne)
23/03: Maleisië (Sepang)
06/04: Bahrein (Sakhir)
27/04: Spanje (Barcelona)
11/05: Turkije (Istanboel)
25/05: Monaco
08/06: Canada (Montreal)
22/06: Frankrijk (Magny-Cours)
06/07: Groot-Brittannië (Silverstone)
20/07: Duitsland (Hockenheim)
03/08: Hongarije (Hungaroring)
24/08: Europa (Valencia/Spa)
07/09: BELGIE (Spa-Francorchamps)
14/09: Italië (Monza)
28/09: Singapore* (nocturne)
12/10: Japan (Mount Fuji)
19/10: China (Shanghaï)
02/11: Brazilië (Sao Paulo)
* Night race
de FIA heeft 2 jaar geleden toch een enquête gehouden onder de fans..., en ze doen er niks mee.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 19:24 schreef LeXX het volgende:
[..]
Hoe kan de F1 zich nog verkopen als technisch hoogstaand? Straatauto's zijn straks geavanceerder dan de F1 in 2018, laat staan het gebrek aan ontwikkeling ivm een schonere uitstoot! Schokkend...
ligt er ook een beetje aan welke onderdelen natuurlijkquote:Op woensdag 24 oktober 2007 19:24 schreef LeXX het volgende:
[..]
Hoe kan de F1 zich nog verkopen als technisch hoogstaand? Straatauto's zijn straks geavanceerder dan de F1 in 2018, laat staan het gebrek aan ontwikkeling ivm een schonere uitstoot! Schokkend...
hierover verschillen we zeker van meningquote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:46 schreef sanger het volgende:
Daarover verschillen we dan van mening
De coureur is onderdeel van het team. Maar waarom moet de fout van een team invloed hebben op het rijderskampioenschap?
Overigens hadden de coureurs een dergelijke voorsprong op de overige concurrentie dat die paar pk's niets uit hadden gemaakt. Zonder die pk's was de uitslag hetzelfde geweest.
En hoe zit het dan met de biobrandstof, waar de FIA een groot voorstander van is? Alle andre FIA kampioenschappen gaan vanaf 2009-2010 over op biobrandstof. Lijkt me dat de motoren daaraan aangepast moeten worden.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 19:24 schreef LeXX het volgende:
[..]
Hoe kan de F1 zich nog verkopen als technisch hoogstaand? Straatauto's zijn straks geavanceerder dan de F1 in 2018, laat staan het gebrek aan ontwikkeling ivm een schonere uitstoot! Schokkend...
De motoren leveranciers hebben bij de FIA al tegenvoorstellen ingediend waarbij gebruik wordt gemaakt van de huidige 2.4 liter V8 motoren die aangepast net zo zuinig en schoon zouden zijn als de biobrandstof. Daarnaast zou dit voorstel veel goedkoper zijn dan het voorstel van de FIA.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:44 schreef sanger het volgende:
[..]
En hoe zit het dan met de biobrandstof, waar de FIA een groot voorstander van is? Alle andre FIA kampioenschappen gaan vanaf 2009-2010 over op biobrandstof. Lijkt me dat de motoren daaraan aangepast moeten worden.
quote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:44 schreef sanger het volgende:
[..]
En hoe zit het dan met de biobrandstof, waar de FIA een groot voorstander van is? Alle andre FIA kampioenschappen gaan vanaf 2009-2010 over op biobrandstof. Lijkt me dat de motoren daaraan aangepast moeten worden.
quote:De autofabrikanten die deelnemen aan de Formule 1 hebben vorige week een plan aan de FIA voorgelegd voor een nieuw motorenreglement. Het plan is een reactie op ideeën van de FIA om in de nabije toekomst met zuinigere motoren te gaan rijden in de hoogste autosportklasse.
De internationale autosportbond FIA stelde eerder al voor om vanaf 2011, voor een periode van minimaal vier jaar, met 2,2 liter turbomotoren te gaan rijden die op biologische brandstof rijden. Ze gaf de autofabrikanten echter de kans om met een alternatief te komen en vorige week zijn de plannen ingediend, zo bevestigt BMW-teambaas Mario Theissen in Brazilië.
De fabrikanten stellen voor om de huidige 2,4 liter V8-motoren te blijven gebruiken. Een begrensd brandstofverbruik en het zogenaamde Kinetic Energy Recovery System (KERS) moeten er echter voor zorgen dat de auto's zuiniger en dus milieuvriendelijker worden. De fabrikanten zijn bereid om al vanaf 2010 met de nieuwe motoren te gaan rijden.
De ideeën zijn vorige week ingediend bij de FIA, die nog geen reactie heeft gegeven op de plannen. Luca Marmorini van Toyota denkt dat de voorgestelde motorenregelenten de FIA tevreden zullen stemmen. "Het voldoet aan alle wensen van de FIA. Het helpt de privéteams, omdat de kosten omlaag gaan en zorgt ervoor dat Formule 1 het hoogste technologische platform in de autosport blijft."
Opvallend aan het voorstel van de fabrikanten is dat men geen gebruik wil gaan maken van biologische brandstof, waar de FIA zich nu net sterk voor wil maken. Het ingediende plan zou echter hetzelfde effect hebben als de radicale plannen die de FIA heeft voorgesteld, maar dan wel veel goedkoper.
quote:Joep van den Nieuwenhuyzen aangehouden
Gepost door Redactie - Bron: ANP
Gepubliceerd: donderdag 25 oktober 2007 @ 16:52
Icoon Justitie Zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen is vanmiddag in Zwitserland aangehouden. Dat gebeurde op verzoek van de Nederlandse opsporingsdienst FIOD-ECD.
Ingewijden hebben dat gemeld. Van den Nieuwenhuyzen wordt verdacht van faillissementsfraude. Gisteren werd al bekend dat justitie de uitlevering wilde van de zakenman, van wie het vermoeden bestond dat hij in Zwitserland was. Een medewerker was eerder al aangehouden.
De FIOD-ECD doet onderzoek naar de gang van zaken rond de faillissementen van de bedrijven Lamoenchi Beheer bv, SS Rotterdam bv, SP Aerospace en Vehicles Systems bv. Deze bedrijven van Van den Nieuwenhuyzen zijn volgens de opsporingsdienst in verband te brengen met garantstellingen door het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam in 2000. Het vermoeden bestaat dat door de failliete bedrijven betalingen zijn gedaan aan gelieerde bedrijven of aan de verdachten.
quote:Top ten unpublished stories of 2007!!!!
Friday 26 Oktober at 14:47 : The following stories never made it to press. We wonder why…
A source inside Ferrari reveals that the smiling figure in red at the beginning of the Interlagos race, who was also rather talkative at the post race press conference, may have looked like Kimi Raikkonen but was, in fact, a body double. Bernie Ecclestone approached the team beforehand and made it clear that, in the event that Kimi did take the championship, there was no way he would be allowed to get away with his usual three-word answers in the press conference. “We simply can’t have a world champion that is so rich in brevity – it’s bad for TV”, Bernie is quoted as saying. Ferrari realised that it would be impossible to get Kimi to be more talkative (or in fact care what Bernie says), so they promptly hired a lookalike and started coaching him. The real Kimi wore a helmet the entire weekend to facilitate the prompt switching between the two men whenever necessary. Kimi’s real answer to the the question regarding his thoughts about the race was “Ya, it vas ôkê. Ze carr vas goot and ze tiem did goot.” When asked if he had anything more to say, his answer was “Ver is my vodka?”.
Following Ralf Schumacher’s categorical assertion that he will be in F1 next season, there has been much speculation as to which team (or indeed teams) he is talking to. The German has remained tight-lipped, however – quite literally. DailyF1News.com finally got an exclusive today, managing to coax an answer from the man better known as The Other Schumacher: “Yes yes I’m talking to both Force Japan F1… erm, or is that Force Korea… I don’t know, you know the team I’m talking about right? Right. Yes, to them, to Prodrive and to Super Aguri. They all seem quite keen to sign me as test driver and it seems I might not even have to pay them.”
The Japanese press was up in arms about Kazuki Nakajima’s unprecedented performance at Interlagos. In a radical break with tradition, the rookie finished his first race in F1 – despite being Japanese while doing so. In the tradition-fast Japanese culture, this has been declared unacceptable and they have gone as far as demanding that the Williams driver commit Hara-Kiri. His plea for extenuating circumstances, citing the fact that he did manage to take out two members of his pit crew, seems to have bought him some time but he has been urged to look to Yammamoto-san as a guide and mentor to avoid any future disgrace.
Flavio Briattore, affectionately known as “Uncle Flav” to friends and concubines alike, has announced his intention to remain in Formula One for the foreseeable future, rubbishing reports in the press that he plans a move back to the fashion industry. “People don’t know this but fashion is far tougher than F1. I mean think about it, when it comes to charming the ladies you have far more competition in fashion don’t you? ‘Bunch of pretty boys there makes it an uphill struggle. In F1 your competition is more likely to look like Jean Todt or Robert Kubica – it’s a no-brainer.” There is further speculation that he might take over from Hugh Hefner one day but apparently doesn’t like the idea of walking around in pyjamas in broad daylight.
In a surprise move, McLaren has jumped to the defence of Fernando Alonso, denying recent rumours as to his true nature. Says Ron Dennis: “Fernando is most certainly not a garden gnome, despite what he looks like with a beard.”
Apparently there has been a complete breakdown of civility between the management of the Toyota and McLaren teams. Toyota are reportedly incensed that McLaren copied an idea that was originally theirs – stealing the intellectual property of Ferrari. To add insult to espionage, McLaren did it better and also got way more publicity as a result. Insiders say Toyota are considering laying a formal complaint with the FIA.
Niki Lauda made public his ignorance of the world at large when he said about Lewis Hamilton: “I’ve never seen anyone like him.” The F1 world was shocked that the triple world champion had never before seen a man of colour and Bernie Ecclestone, in a bid to aid the reputation of the sport, has since sent him on a whirlwind tour of the world, providing him with the opportunity to meet people of all colours and creeds.
The Honda F1 team went on the defensive when criticised about their terrible season that has thankfully now come to an oily end. Says an inside source: “Dude, like, saving the trees and the small furry animals and stuff by, like, putting, like, a rad paint job on, like, the car is far more important than going fast.”
While McLaren is keen to supply Prodrive with chassis, they have expressed reluctance in just handing over their latest and greatest to another team – even though they actually now need the money a customer deal would provide. Rumours have surfaced that, instead of selling Prodrive next year’s McLaren, they might just sell them this year’s Ferrari.
Upon reading about the planned 1-year engine freeze in Formula One, Health Workers in the UK came to the conclusion that there was finally no doubt left whatsoever that Max Mosley had completely “lost his marbles” (a medical term). They are currently outside his home and plan to seize him and take him to the looney bin the moment he makes his appearance.
bron: www.dailyf1news.com
Om uitlevering vragen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 10:54 schreef TJDoornbos het volgende:
In zwitserland?? Dan kan onze politie weinig toch??
En let maar op mijn woorden..... na 1 jaar, hooguit 2, ziet meneer in dat het niet winstgevend (genoeg) is met dit team en verpatst ie het weer (uiteraard met eigen winst).quote:Meer bekend over India Force F1
Langzaam maar zeker word er steeds meer duidelijke over India Force F1, het voormalige Spyker F1. Duidelijk is dat het Nederlandse tintje aan het team, ondanks dat het team 50% eigendom is van de Nederlanders Michiel en Jan Mol, zal minimaal zijn.
De dagelijkse leiding van het team zal in handen komen van Vijay Mallya. Mallya is erg duidelijk over zijn rol in het team.
"Ik ben de baas", zo laat de Indiër weten tegenover Formule 1/ Racereport. "Ik heb drie van de 5 bestuurszetels. Het team is weliswaar maar 50% eigendom van mij, maar aan mijn inbreng zit ook een prijskaartje."
"Ik ga net zoals te werk als bij mijn bedrijven. Ik zal het zittende management niet ontslaan maar ik zal ze begeleiden."
Een ding is duidelijk, Mallya zit niet in de Formule 1 om geld te verliezen.
"Ik heb al genoeg onkosten met mijn boot en privé-vliegtuig. Als er in de Formule 1 geen geld verdiend kon worden dan waren er op dit moment ook geen 11 Formule 1 teams."
De naam India Force F1 is inmiddels goedgekeurd. De naam is bedacht door Lodewijk Varossieau van GR8 Industries (ex-management Christijan Albers). In november zal het team voor het eerst gaan testen.
De bolides van het team zullen oranje worden, dit verwijst naar zowel India als Nederland, het team zal wel onder de Indische vlag gaan uitkomen.
Wie er allemaal voor het team gaan testen is nog niet officieel bekend, alleen van Giedo van der Garde en Adrian Sutil zijn op dit moment zeker dat ze in actie zullen gaan komen. De Nederlander heeft deze test nog tegoed uit zijn Spyker F1 periode. Het team denkt er overigens over om de eerste test met twee auto's te gaan starten.
bron: www.f1news.nl
dat denk ik ook niet. Laat Kimi maar mooi kampioen... het was op de baan een spannend kampioenschap, maar buiten de baan een dikke rotzooi.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 00:41 schreef NED het volgende:
OW, en 15 november is het hoger beroep van McLaren.
Ik ben benieuwd wat daar uit komt. Als ze Hamilton dan alsnog kampioen maken kijk ik nooit meer F1, maar ik verwacht dat ze dat niet zullen doen. Zó stom zijn ze denk ik niet
Waarom eigenlijk niet?quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 00:41 schreef NED het volgende:
Als ze Hamilton dan alsnog kampioen maken kijk ik nooit meer F1
Ik vind dat onhandelbare jongeren een flinke optater moeten krijgen en niet een buitenkansje door top-kok of race-coureur in de schoot geworpen moeten krijgenquote:Op zaterdag 27 oktober 2007 01:55 schreef NED het volgende:
Ik zag zojuist trouwens iets op Discovery wat ik hier het vermelden wel waard vind.
Vanaf 2 november (aanstaande vrijdag) is er een nieuw programma te zien met Eddie Jordan.
Hij probeert in 7 weken tijd een aantal onhandelbare jongere op te leiden tot coureur.
Van wat ik er van zag dat er elke week eentje afvalt enzo en de laatste zal dan wel een jaartje ergens mogen rijden in een of andere serie vermoed ik.
Ik vond Jordan altijd wel tof, dus ik ga zeker kijken aanstaande vrijdag
Het programma heet Bad Boy Racers en is dus vanaf 2 november te zien op Discovery om 23:00 uur
Het gaat om de kijkcijfers, hardwerkende moralistische mannetjes -die denken dat ze beter kunnen sturen dan het onhandelbare talent- zijn waarschijnlijk oververtegenwoordigd in de doelgroep.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 02:10 schreef Googolplexian het volgende:
Ik vind dat onhandelbare jongeren een flinke optater moeten krijgen en niet een buitenkansje door top-kok of race-coureur in de schoot geworpen moeten krijgen
Sluit ik me helemaal bij aan. Waar is de tijd dat een corrigerende tik, of een simpel keihard pak slaag, nog getolereerd werd en er niet meteen werd gesproken over mishandeling.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 02:10 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik vind dat onhandelbare jongeren een flinke optater moeten krijgen en niet een buitenkansje door top-kok of race-coureur in de schoot geworpen moeten krijgen
quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 09:17 schreef NED het volgende:
Ik ben het wel met jullie eens hoor, het enige waarom ik het ga volgen is dat Meneer Jordan meedoet en ik heb dat atijd een toffe peer gevonden.
Wel interessant. Jammer dat er vanuit Spyker en Victor Muller niet voor de camera gereageerd wilde worden. Hierdoor werd het wel een eenzijdig verhaal.quote:Op zondag 28 oktober 2007 23:13 schreef WEST het volgende:
TV TIP: Zondag 28 okt. 23.15-00.00 uur RTL GP: Spyker - Eén jaar Formule 1
Weet je toevallig of dit ook nog een keer herhaald wordt? Lag namelijk al om half 11 te slapen en heb dit dus gemist.quote:Op zondag 28 oktober 2007 23:13 schreef WEST het volgende:
TV TIP: Zondag 28 okt. 23.15-00.00 uur RTL GP: Spyker - Eén jaar Formule 1
Ik schakelde te laat in... Had (helaas) hier niet gekeken...quote:Op maandag 29 oktober 2007 11:18 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Weet je toevallig of dit ook nog een keer herhaald wordt? Lag namelijk al om half 11 te slapen en heb dit dus gemist.
Bronquote:Kovalainen admits talks with McLaren
Finnish rookie Heikki Kovalainen has admitted to staging talks with 'many' Formula One teams, including McLaren, about the 2008 season.
The 26-year-old has been mentioned as a possible replacement for Fernando Alonso, particularly amid rumours that the unhappy Spaniard might be set to switch from the Woking-based team to Renault or BMW next year.
Kovalainen and his team-mate this season, Giancarlo Fisichella, have yet to be re-signed for Renault, as a growing swathe of their fellow drivers await a late silly-season rush in the event that Alonso does indeed make a move.
In an interview with ITV, Kovalainen admitted that McLaren might be interested in him for 2008, but jokingly rued his poor qualifying performance at the season finale last Sunday.
"They probably would have thought 'maybe better not to think about him'," he said. "But honestly, we have been talking to many teams and all I can say is I have a contract with Renault until the end of the year.
"We have to wait and see what the other guys do."
Gezien de connecties uit het verleden denk ik dat Albers daar meer kans maakt.quote:Op maandag 29 oktober 2007 12:47 schreef Vat0s-L0c0s het volgende:
Hoe zit het met RD bij Williams dan?
Albersquote:Op maandag 29 oktober 2007 13:06 schreef sanger het volgende:
[..]
Gezien de connecties uit het verleden denk ik dat Albers daar meer kans maakt.
Volgens de laatste geruchten zou Alonso volgend jaar naar Williams willenquote:Op maandag 29 oktober 2007 13:06 schreef sanger het volgende:
[..]
Gezien de connecties uit het verleden denk ik dat Albers daar meer kans maakt.
Bronquote:BMW appoint new chief designer
BMW Sauber have appointed Christoph Zimmermann as chief designer, the team said today.
Zimmermann replaces Jorg Zander, who left BMW for Honda Racing earlier this year.
The German outfit has been looking for a chief designer, going as far as placing a wanted advertisement for the job in Autosport magazine in mid-July.
The team eventually decided to promote one of the Sauber senior engineers, and elected Zimmerman for the role. He will report to technical director Willy Rampf.
"On principle we fill executive positions internally whenever possible," BMW motorsport director Mario Theissen commented. "It also sends an important signal to our workforce.
"I am delighted that in Christoph Zimmermann we have a highly qualified colleague in our ranks who will take over the task of Chief Designer.
"From his previous work he is familiar with the complex technical relationships as well as the specific operational procedures involved. In keeping with our philosophy, we will also replace him internally."
Zimmermann joined Sauber in 1989 and has worked as a composite and model designer, before becoming head of composite design in 2000. He said: "The BMW Sauber F1 Team has made great strides in its two development years.
"I would like to make my own contribution in supporting the team on its successful path to the top."
Bronquote:Honda win prestigious environmental award
The Honda Racing F1 team have won a prestigious environmental award for their 'earth car' campaign in 2007.
Honda launched their unique 2007 car livery - featuring a satellite image of the earth and without any sponsors decals - under the message of "My Earth Dream", geared at raising awareness for environment issues.
The Green Awards were launched in 2006 with the backing of the United Nations Environment Programme (UNEP) as a means to "recognise outstanding creative work ... for brands promoting anything from fair trade and renewable energy to resource efficiency and waste awareness."
The Honda team picked up the top 2007 award, aptly named the Green Awards Grand Prix, which rewards the campaign that the expert judging panel believes has had the greatest capacity to raise awareness amongst the general public.
Honda's win caused some controversy, however, given the fact that Formula One is not considered an environmentally-friendly sport.
"Neither the Green awards judges, nor Honda themselves, are attempting to claim that F1 is a 'green' sport," the organisation stated. "Indeed, the campaign itself caused some controversy, a point noted by the judges in their assessment."
But in explaining the judges' choice, Eric Falt of UNEP, chair of the judging panel, stated Honda's campaign "was the most creative all round, with a multiplicity of messages. It was an imaginative response which really got people thinking, and had many reappraise their relationship with F1."
The judges also said that Honda are "operating in a difficult market and the resulting controversy was seen as a positive function of such an awareness raising exercise.
"If one percent of fans who follow F1 were to switch to energy saving light bulbs ... the resulting energy savings would mitigate the emissions produced over three seasons by Honda's racing team."
The Green Awards Grand Prix was presented to Honda at a gala event in London on Friday evening.
Bronquote:Honda to test GP2 trio
Honda Racing will test GP2 drivers Mike Conway, Luca Filippi and Andreas Zuber at Barcelona next month, the team announced today.
All three raced in GP2 this season, and they will get their chance to test with the Formula One team at Honda's first winter test on November 13-15.
Ron Meadows, sporting director for the Honda Racing F1 Team with responsibility for Honda's young driver programme, said: "Honda is committed to developing promising young talent in motorsport.
"We will take this opportunity to have a closer look at three young drivers who have done very well in the GP2 series this year.
"We will also be evaluating their potential to assist Honda in the future with our testing requirements."
Conway has been part of Honda's young driver programme since March 2007, while Filippi and Zuber have not had any previous involvement with the team.
Welke connecties?quote:Op maandag 29 oktober 2007 13:06 schreef sanger het volgende:
[..]
Gezien de connecties uit het verleden denk ik dat Albers daar meer kans maakt.
ik kan me geen voorstelling maken van Albers bij Williams want bij mijn weten heeft hij alleen connecties bij Mercedes en niet bij Williamsquote:Op maandag 29 oktober 2007 13:06 schreef sanger het volgende:
[..]
Gezien de connecties uit het verleden denk ik dat Albers daar meer kans maakt.
Ik vind dit toch jammer aan F1, de onduidelijkheid van de regels, of in ieder geval de straffen die op overtredingen volgen, de ene keer wordt gestraft, de andere keer niet of anders, voor een sport waar zulke enorme belangen tellen onaanvaardbaar.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 09:19 schreef Leatherface het volgende:
Wanneer is het beroep van McLaren? 15 november?
Als het aan Max Mosley ligt, blijft de uitslag gewoon staan. Volgens hem zou McLaren ook weinig kans maken, omdat zij niet met bewijs kunnen komen (ze hebben immers niet zelf de temperatuur van de brandstof opgemeten, volgens hem)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |