abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53710959
Ik vind het wel heel apart hoe een open vraag leidt tot verschillende bijdragen uit allerlei richtingen en denkgebieden. Alleen al het opwerpen van de vraag vind ik opvallend en een compliment waard. Maar de pogingen tot beantwoording zijn ook zoekend en overwogen.

Zelf denk ik, dat de christenen al snel onderscheiden werden van de joden, zowel door henzelf als door anderen. Er zijn ook genoeg claims dat hijzelf zich veel breder geöriënteerd had, bijvoorbeeld in India en Perzië. En in het nieuwe testament wordt daar ook al aan gerefereerd.
Over het protestantisme en de ontwikkelingen daarin weet ik niet zo veel, maar het verhaal dat in het calvinisme de notie van het uitverkoren volk aansloeg, klinkt heel aannemelijk.
En dat het op die manier in de VSvA aansloeg, vind ik ook niet vreemd. Yanks vinden zichzelf ook uitverkoren.
Bovendien kwam vanaf het eind van de 19e eeuw het zionisme op. Elke kans om zichzelf acceptabel te maken zal aangegrepen zijn door de aanhangers daarvan. Maar ook door mensen die alleen hun lijf behouden wilden. Een kans om mee te liften op het begrip "christelijk" laat je dan niet lopen.

Het zou inderdaad aardig zijn als een taalkundige eens uitzocht, wanneer de term "joods-christelijk" in het Nederlands voor het eerst opdook en in welk verband dan.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53711135
Maar in grote lijnen is het dus wel degelijk relevant om van Joods-Christelijk te spreken, zeker in Nederland.
Het lijkt nu meer op een klacht van politiek corrrecten om ook eens te klagen om politiek correctheid, hoeit boei, kijk ons eens. T'en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u cruysten.'

En er is nog niet geweest dat aantoond dat de term Joods-Christelijk van na WOII afkomstig is, eerderis er bewijs voor een die het van daarvoor dateerdtd.

Het blijft allemaal onsympathiek, zeker als mensen rechtvaarigheid voor hun anti-semitisme proberen te vinden in de Bijbel.
Blijft de situatie dat het hele Nederlandse recht ondenkbaar was zonder de bijbel. En de bijbel is niet exclusief Chiristelijk..
pi_53711192
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 01:33 schreef Herodus het volgende:

En er is nog niet geweest dat aantoond dat de term Joods-Christelijk van na WOII afkomstig is, eerderis er bewijs voor een die het van daarvoor dateerdtd.
Ja, wiki zegt uit 1938, volgens onze mod, maar toen waren de nazi's ook al aan de macht.
I´m back.
pi_53711392
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 01:33 schreef Herodus het volgende:
Maar in grote lijnen is het dus wel degelijk relevant om van Joods-Christelijk te spreken, zeker in Nederland.
Het lijkt nu meer op een klacht van politiek corrrecten om ook eens te klagen om politiek correctheid, hoeit boei, kijk ons eens. T'en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u cruysten.'

Het blijft allemaal onsympathiek, zeker als mensen rechtvaarigheid voor hun anti-semitisme proberen te vinden in de Bijbel.
Blijft de situatie dat het hele Nederlandse recht ondenkbaar was zonder de bijbel. En de bijbel is niet exclusief Chiristelijk..
Enige gęne vanwege dit bericht lijkt me gepast.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 08:59:02 #80
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53712924
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 01:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, wiki zegt uit 1938, volgens onze mod, maar toen waren de nazi's ook al aan de macht.
De Wiki zegt 1938 juist als tegengeluid tegen de nazi's. Maar ja, het is wel de wiki maar.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 09:00:11 #81
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53712939
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 02:11 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Enige gęne vanwege dit bericht lijkt me gepast.
In combinatie met de username vind ik 'm hilarisch.
pi_53737157
Maar desondanks is het dus niet a-historisch. Het is een interpretatie die gelukkig betwistbaar is, maar zeker geen onmiddelijke, ahistorische onzin.
pi_53737562
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 02:51 schreef Herodus het volgende:
Maar desondanks is het dus niet a-historisch. Het is een interpretatie die gelukkig betwistbaar is, maar zeker geen onmiddelijke, ahistorische onzin.
Ik snap nog steeds niets van je vorige bericht.
Iets van dat ons huidige recht op het joodse recht gebaseerd zou zijn. Wat niet waar is, want het is op het recht van de Franse revolutie gebaseerd en dat weer op het Romeinse recht.
pi_53737593
Denk je dat de grondslagen van ons recht niets met de bijbel te maken hebben en er voor de Franse revolutie geen recht was in de Nederlanden en dat dat element niet is meegenomen in Christelijke landen?
Gebaseerd is vast te sterk uitgedrukt. Maar zonder zou het er tamenlijk anders hebben uitgezien denk ik.
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 20:40:06 #85
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53749833
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 04:03 schreef Herodus het volgende:
Denk je dat de grondslagen van ons recht niets met de bijbel te maken hebben en er voor de Franse revolutie geen recht was in de Nederlanden en dat dat element niet is meegenomen in Christelijke landen?

"Niets mee te maken hebben" is een groot woord, maar in de twaalde en dertiende eeuw is hier bijvoorbeeld het godsoordeel afgeschaft, dat van Germaanse traditie naar Christelijke traditie was omgevormd.
Aan ons huidige recht is echt is in essentie vrij weinig Christelijk. Ik daag je uit die elementen te noemen.
pi_53750416
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 20:40 schreef Floripas het volgende:

[..]

"Niets mee te maken hebben" is een groot woord, maar in de twaalde en dertiende eeuw is hier bijvoorbeeld het godsoordeel afgeschaft, dat van Germaanse traditie naar Christelijke traditie was omgevormd.

Voornamelijk omdat de paus het onmogelijk maakte, geloof ik.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 21:08:42 #87
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53750556
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 21:03 schreef Apropos het volgende:

[..]

Voornamelijk omdat de paus het onmogelijk maakte, geloof ik.

Dat kan - de kerk was tegenstander van Godsoordelen. Dat maakt het verbod erop nog niet intrinsiek filosofisch-christelijk.
pi_53750632
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 21:08 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat kan - de kerk was tegenstander van Godsoordelen. Dat maakt het verbod erop nog niet intrinsiek filosofisch-christelijk.
Nee, dat laatste bedoelde ik ook niet. Ik ben toevallig net over het onderwerp aan het lezen in Bartlett.
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 21:19:32 #89
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53750795
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 21:11 schreef Apropos het volgende:

[..]

Nee, dat laatste bedoelde ik ook niet. Ik ben toevallig net over het onderwerp aan het lezen in Bartlett.

Ah, ok. Boeiende materie hč?
Fascinerend dat secularisatie soms wordt ingezet door religieuze instituten, Prachtig verschijnsel.
pi_53750918
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 21:19 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ah, ok. Boeiende materie hč?
Fascinerend dat secularisatie soms wordt ingezet door religieuze instituten, Prachtig verschijnsel.

Zeker. Ken jij het boek van Gauchet, Taylor en Burge, The disenchantment of the world?
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 21:25:49 #91
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53750955
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 21:24 schreef Apropos het volgende:

[..]

Zeker. Ken jij het boek van Gauchet, Taylor en Burge, The disenchantment of the world?

Ja, maar als "Onttovering van de wereld" of zoiets. Mooi boek, wel een klein beetje ouderwets.
pi_53755306
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 20:40 schreef Floripas het volgende:

Aan ons huidige recht is echt is in essentie vrij weinig Christelijk. Ik daag je uit die elementen te noemen.
Men neme het canoniek recht, dat onder meer van grote invloed is geweest op ons burgerlijk recht, met name het familierecht.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  zondag 7 oktober 2007 @ 01:10:40 #93
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53755322
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 01:09 schreef pyl het volgende:

[..]

Men neme het canoniek recht, dat onder meer van grote invloed is geweest op ons burgerlijk recht, met name het familierecht.

Geef daar dan eens een voorbeeld van?
pi_53756076
Ha, mensen die weten waar ze over praten!
Ik volg met belangstelling!
pi_53774739
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 01:10 schreef Floripas het volgende:
Geef daar dan eens een voorbeeld van?

Het ontbreekt me aan tijd, maar even grasduinen op het www levert al het volgende op:
quote:
Het canoniek recht is het recht van de roomskatholieke kerk. Bijzonder is dat het niet alleen van toepassing was op kerkelijke zaken maar ook een grote invloed heeft gehad op de ontwikkeling van het wereldlijk recht.
Het canoniek recht ontstond in dezelfde tijd als het Romeins recht. Omstreeks 1140 publiceerde een monnik, een zekere Gratianus, zijn Decretum. Dat was een verzameling van rechtsregels, pauselijke beslissingen, besluiten van concilies, e.d. Deze waren door hem voorzien van commentaar. Dit werd de kern van het corpus iuris canonici, het wetboek van de katholieke kerk. Het kerkelijke recht en de kerkelijke rechtspraak waren vooral van belang voor het personen en familierecht en het erfrecht maar ook daarbuiten heeft de kerk invloed gehad op de ontwikkeling van het recht.
Personen en familierecht is duidelijk; de kerk speelde een belangrijke rol bij de rites de passage. Zij regelde immers het dopen, het vormsel (bewust lidmaatschap van de kerk, cq. de gemeenschap, dus een soort meerderjarigheid) het huwen en het begraven. Een logisch gevolg was dat daar regels voor gesteld werden en dat die door de regelende instantie gehandhaafd werden. Pas bij de reformatie gaat de burgerlijke overheid zich op grotere schaal met het personen- en familierecht bemoeien.
Bij het erfrecht ligt het iets anders. De Germanen kenden in tegenstelling tot de Romeinen geen testamentair erfrecht. De erflater kon niet voor zijn dood middels een testament of codicil over zijn goederen beschikken; hij kon niet bepaalde personen als erfgenamen aanwijzen en andere uitsluiten. In de middeleeuwen toen het personaliteitsbeginsel heerste, dat wil zeggen dat iedere etnische groep zijn eigen recht had, ook al woonde men in dezelfde plaats, betekende dat de kerk op deze wijze nogal wat inkomsten misliep. Daarom werd een verband gelegd tussen biecht en zieleheil enerzijds en toezeggingen van schenkingen aan de kerk na het overlijden. Het nakomen van deze toezeggingen was een heilige plicht voor de nakomelingen, hoewel er geen rechtsregel was die dat afdwong. Het is daarom niet verwonderlijk dat men tot aan de reformatie zowel voor notarissen als pastoors kon testeren. Zelfs het notariaat is van oorsprong een kerkelijke instelling. En ook hier geldt weer dat wie de regels stelde ook voor de handhaving daarvan kon zorgen(desnoods met steun van de gewapende hand van de wereldlijke overheid).
Een en ander wil niet zeggen dat de kerk het volledige personen-, familie- en erfrecht regelde. Beide partijen waren zowel qua regelgeving als qua rechtspraak nogal eens elkaars concurrenten. Zo kon het zijn dat een kerkelijke rechtbank rechtsprak op basis van romeins recht en een wereldlijke rechtbank op basis van canoniek recht. In beide gevallen kon dat temperende gevolgen hebben voor de uitspraak, waardoor een meer rechtvaardige uitspraak mogelijk was. Dat gebeurde bij de invulling van het begrip 'te goeder trouw'.
Na de reformatie had het canoniek uiteraard afgedaan in Nederland. Voor de kerk is het in zijn middeleeuwse vorm tot 1918 blijven bestaan. In dat jaar is een moderne versie ingevoerd en ook daarna is het nog aan verandering onderhevig. Het kerkelijke recht wordt nog steeds gebruikt in Nederland, maar dan alleen voor interne aangelegenheden, zoals de ontbinding van een rooms katholiek kerkelijk huwelijk.

Bron:
• J.H.A. Lokin & W.J. Zwalve, Hoofdstukken uit de Europese Codificatiegeschiedenis

En:
quote:
Het canoniek recht heeft nooit een eigen privaatrecht gekend. De kerk paste op privaatrechtelijke kwesties het romeins privaatrecht toe volgens het adagium "Ecclesia vivit lege romana". Het enige privaatrecht dat het
canoniek recht ontwikkelde is het beneficiaal recht. (een met een kerkelijk ambt verbonden vermogen waaruit de ambtsdrager zijn inkomen verwierf). Maar dit recht bestond in Nederland niet bij de invoering van het burgerlijk wetboek.

Vanuit het middeleeuws recht en met name vanuit het pauselijk recht heeft het canoniek recht een grote bijdrage geleverd aan het procesrecht, zoals we dat nu nog kennen. Doordat veel kwesties aan het pauselijk hof (aan de pauselijke curie) werden voorgelegd ontwikkelde zich daar een verfijnd procesrecht.

Wat betreft de invloed van het canoniek recht op het burgerlijk privaat en publiekrecht zijn er onderstaande twee boeken misschien interessant:
Berman, H.J., Law and Revolution, The Formation of the Western Legal Tradition (1983) (Harverd University Press) (isbn 0-674-51776-8)
Berman, H.J. Faith and Order, The Reconciliation of Law and Religion (1993) (Eerdmans) (0-8028-4852-4).

Voor goede informatie over het canoniek recht, zie: http://www.rorate.com/rorate/scripts/kr_show.php?id=373

Ik ben geen rechtshistoricus, maar weet wel dat bijvoorbeeld het volkerenrecht doordrenkt is van christelijke noties (de kern van het volkenrecht voert terug op Augustinus), net zoals de leer van de rechtvaardige oorlog, of bijvoorbeeld de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Ook in het strafrecht is sprake van christelijke (of joods-christelijke als men wil) noties, zoals schuld, boete, vergiffenis, vereffening (ofschoon dit begrippen betreft die vaak ook buiten het christendom bekend zijn, hebben wij, in het westers christendom, ze een zeer bepaalde betekenis gegeven) . Tot alle denkbare achtergronden of dieperliggende redenen van 'straf', zoals opvoeding, afschrikking, wraak, rechtvaardigheid behoort ook het 'herstel van wat de maatschappij is aangedaan' dat moet worden nagestreefd, hetgeen rechtstreeks terugvoert naar het 'herstel van de door God geschapen, maar door de misdaad verstoorde, orde''. Afijn, ook in andere rechtsdisciplines zul je zoiets kunnen aantreffen.

Daarom denk ik dat Herodus heel wel gelijk had hiermee (hij drukt zich zelfs te zwak uit):
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 04:03 schreef Herodus het volgende:
Gebaseerd is vast te sterk uitgedrukt. Maar zonder zou het er tamelijk anders hebben uitgezien denk ik.

Overigens ben ik er altijd voetstoots vanuit gegaan, dat het 'joods' in 'joods-christelijk' verwijst naar het Oude Testament en dan eerst en vooral naar de tien geboden. Zij zijn, vrij naar Kellendonk, reeds 3000 jaar geleden uitgevaardigd, "maar wie wil meedoen met het beschaafde leven heeft zich er nog steeds aan te houden".
pi_53781522
Ik heb wel eens een vak recht gedaan (en werd getroffen door de eigen manier van denken!), dus zal eerst even de links lezen.

Een belangrijke tegenhanger van het jodendom, het christendom en de islam, die allemaal op het oude testament gebaseerd zouden zijn, zijn het hindoeďsme en het boeddhisme. Beide gaan uit van reďncarnatie. Ik vraag me af of met name de gedachten over straf, berouw, zonde, vergeving en dergelijke, op grond van deze religies zo anders geregeld zouden worden.
(Noot: dit lijkt me een zijpad (invloed van religie op recht) van een zijpad (invloed van christendom op Europees recht) van dit topic (invloed van jodendom op christendom). Mar wel heel interessant!!)

Maar wat de tien geboden betreft: afgezien van degene die over de eerbied voor god gaan, lijken ze me tamelijk universeel voor de mensheid.
pi_53781544
Ik zie opeens in je citaat:
quote:
Het canoniek recht ontstond in dezelfde tijd als het Romeins recht. Omstreeks 1140 publiceerde een monnik, een zekere Gratianus, zijn Decretum.
Maar het Romeinse Rijk was in 1140 toch al verdwenen?
pi_53781854
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 01:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]

Pardon? Het zou nog tot dinsdag 29 mei 1453 standhouden!

Ik denk dat bedoeld wordt dat dat de eerste ordening was, maar de zin is inderdaad onduidelijk.
pi_53781987
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 01:47 schreef Apropos het volgende:

[..]

Pardon? Het zou nog tot dinsdag 29 mei 1453 standhouden!

Ik denk dat bedoeld wordt dat dat de eerste ordening was, maar de zin is inderdaad onduidelijk.
Ik bedoel het Imperium Romanum, niet het Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie!
Het Imperium Romanum eindigde rond 500 als eigen eenheid, herinner ik me.
pi_53783586
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 01:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]

quote:
Op maandag 8 oktober 2007 01:47 schreef Apropos het volgende:
Zeker.
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 02:04 schreef Kees22 het volgende:
Ook deze zin is voor tweeërlei uitleg vatbaar.
pi_53784373
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 20:57 schreef pyl het volgende:

[..]

Het ontbreekt me aan tijd, maar even grasduinen op het www levert al het volgende op:
[..]

En:
[..]

Voor goede informatie over het canoniek recht, zie: http://www.rorate.com/rorate/scripts/kr_show.php?id=373

Ik ben geen rechtshistoricus, maar weet wel dat bijvoorbeeld het volkerenrecht doordrenkt is van christelijke noties (de kern van het volkenrecht voert terug op Augustinus), net zoals de leer van de rechtvaardige oorlog, of bijvoorbeeld de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Ook in het strafrecht is sprake van christelijke (of joods-christelijke als men wil) noties, zoals schuld, boete, vergiffenis, vereffening (ofschoon dit begrippen betreft die vaak ook buiten het christendom bekend zijn, hebben wij, in het westers christendom, ze een zeer bepaalde betekenis gegeven) . Tot alle denkbare achtergronden of dieperliggende redenen van 'straf', zoals opvoeding, afschrikking, wraak, rechtvaardigheid behoort ook het 'herstel van wat de maatschappij is aangedaan' dat moet worden nagestreefd, hetgeen rechtstreeks terugvoert naar het 'herstel van de door God geschapen, maar door de misdaad verstoorde, orde''. Afijn, ook in andere rechtsdisciplines zul je zoiets kunnen aantreffen.

Daarom denk ik dat Herodus heel wel gelijk had hiermee (hij drukt zich zelfs te zwak uit):
[..]
Dan nog kan het 'Joods' weg natuurlijk.
I´m back.
pi_53785116
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 09:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dan nog kan het 'Joods' weg natuurlijk.
Dat zal wel, maar daarover ging mijn post niet. Behalve dan de laatste alinea en daar reageer je dan weer niet op ...

Afijn, behalve de tien geboden zijn, denk ik bij nader inzien, ook de invloeden van grote joodse filosofen en wetenschappers als Spinoza, Marx, Weber, Freud etc, etc, om nog maar te zwijgen van de talloze joodse kunstenaars (beeldende kunst, muziek, literatuur) reden om te spreken van 'joods-christelijke' wortels van onze cultuur.
pi_53785499
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 10:21 schreef pyl het volgende:

[..]

Dat zal wel, maar daarover ging mijn post niet. Behalve dan de laatste alinea en daar reageer je dan weer niet op ...
Die laatste alinea onderschrijft iedereen, denk ik. Overigens onderschrijf ik ook de eerste alinea. Maar het onderwerp gaat dus over Joods-Christelijk wortels. En de uitleg die je in de eerste alinea geeft geen verklaring waarom we van Joods-Christelijk spreken en niet gewoon van Christelijk. Het Christelijke als term houdt al in dat er Joodse wortels zijn.
Maar goed, ik ben nog steeds benieuwd wanneer de term voor het eerst gebruikt werd en waarom.
quote:
Afijn, behalve de tien geboden zijn, denk ik bij nader inzien, ook de invloeden van grote joodse filosofen en wetenschappers als Spinoza, Marx, Weber, Freud etc, etc, om nog maar te zwijgen van de talloze joodse kunstenaars (beeldende kunst, muziek, literatuur) reden om te spreken van 'joods-christelijke' wortels van onze cultuur.
Dat is min of meer de betekenis die Wilders ook graag hoort, meen ik, en waarin ik me niet echt kan vinden, aangezien, ondanks de verdiensten van de mensen die je aanhaalt, Europa voornamelijk een antisemitische traditie kent.

Zelfs Erasmus, de grote humanist, zag in de Joden een plaag.
I´m back.
  maandag 8 oktober 2007 @ 10:42:17 #104
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_53785556
quote:

[..]

Het oostelijk deel van het Romeinse Rijk bleef bestaan tot de val van Constantinopel in 1453.

Het Heilige Roomse Rijk bleef bestaan totdat het ontbonden werd door Napoleon in 1806.
pi_53785588
tvp
pi_53786064
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 10:39 schreef Ryan3 het volgende:
... de uitleg die je in de eerste alinea geeft geen verklaring waarom we van Joods-Christelijk spreken en niet gewoon van Christelijk. Het Christelijke als term houdt al in dat er Joodse wortels zijn.
Ik gaf slechts enkele voorbeelden van de invloed van het canoniek recht op ons burgerlijk recht - meer niet.
quote:
Dat is min of meer de betekenis die Wilders ook graag hoort, meen ik, en waarin ik me niet echt kan vinden, aangezien, ondanks de verdiensten van de mensen die je aanhaalt, Europa voornamelijk een antisemitische traditie kent.

Zelfs Erasmus, de grote humanist, zag in de Joden een plaag.
Het bestaan van een lange antisemitische traditie in Europa zal niemand ontkennen, maar die doet toch helemaal niets af van de grote invloed van joodse denkers, wetenschappers en kunstenaars op datzelfde Europa?
pi_53786339
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 11:03 schreef pyl het volgende:

[..]

Ik gaf slechts enkele voorbeelden van de invloed van het canoniek recht op ons burgerlijk recht - meer niet.
[..]
Nee, okee, ik begrijp je wel en wat je zegt in feite als ondersteuning van een antwoord van Herodus op Floripas, daar ben ik het mee eens. Alleen ik wil het mysterie van de OP graag ontwaren.
quote:
Het bestaan van een lange antisemitische traditie in Europa zal niemand ontkennen, maar die doet toch helemaal niets af van de grote invloed van joodse denkers, wetenschappers en kunstenaars op datzelfde Europa?
Zeker niet idd, hoewel Marx en Freud als ietwat achterhaald kunnen worden beschouwd en Spinoza slechts interessant is voor wie geďnteresseerd is in de ontwikkeling van het godsbegrip, maar ik vind de term die (door o.m. Wilders) gebruikt wordt niet gepast, zelfs lichtelijk onsmakelijk.
I´m back.
pi_53787141
Het gebruik, of liever: misbruik, dat Wilders van de term maakt, is wellicht onsmakelijk, omdat hij spreekt van 'joods-christelijk' met de uitdrukkelijke en platte bedoeling belijders van een andere godsdienst, de Islam, uit te sluiten van onze cultuur. Dat maakt de term zelf niet minder gepast. Ik vind hem zeker adequaat in het gewone spraakgebruik.

Indien het waar is wat hierboven wordt beweerd, namelijk dat de term 'joods' pas rond de Tweede Wereldoorlog, uit een soort politieke correctheid, aan het 'christelijk' is toegevoegd, dan vind ik dat, behalve opmerkelijk en interessant, eigenlijk ook wel gepast: jullie horen er ook bij, jullie zijn ook belangrijk in onze geschiedenis en jullie willen we nooit meer uitsluiten. Wel zo christelijk, eigenlijk (het past prima in onze christelijke traditie) - en precies het omgekeerde van wat Wilders wil.
pi_53787210
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 11:48 schreef pyl het volgende:
Het gebruik, of liever: misbruik, dat Wilders van de term maakt, is wellicht onsmakelijk, omdat hij spreekt van 'joods-christelijk' met de uitdrukkelijke en platte bedoeling belijders van een andere godsdienst, de Islam, uit te sluiten van onze cultuur. Dat maakt de term zelf niet minder gepast. Ik vind hem zeker adequaat in het gewone spraakgebruik.
Ja, tuurlijk, maar het is sedertdien een issue, mensen vragen zich af hoe of wat, terwijl we het antwoord (jouw laatste alinea) wel dachten te weten.
quote:
Indien het waar is wat hierboven wordt beweerd, namelijk dat de term 'joods' pas rond de Tweede Wereldoorlog, uit een soort politieke correctheid, aan het 'christelijk' is toegevoegd, dan vind ik dat, behalve opmerkelijk en interessant, eigenlijk ook wel gepast: jullie horen er ook bij, jullie zijn ook belangrijk in onze geschiedenis en jullie willen we nooit meer uitsluiten. Wel zo christelijk, eigenlijk (het past prima in onze christelijke traditie) - en precies het omgekeerde van wat Wilders wil.
Ik vind het dan een gotspe. Typisch Christelijke hypocrisie.
I´m back.
pi_53787276
Terugkomen van je dwalingen is hypocriet? Zo ken ik er nog wel een paar.
pi_53787315
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 11:54 schreef pyl het volgende:
Terugkomen van je dwalingen is hypocriet? Zo ken ik er nog wel een paar.
Nee, ze menen dat niet, daarom is het hypocriet.
Antisemitisme bestaat nog steeds.
I´m back.
pi_53787446
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 11:56 schreef Ryan3 het volgende:
Nee, ze menen dat niet, daarom is het hypocriet.
'Ze'?
quote:
Antisemitisme bestaat nog steeds.
Zeker, maar dat kan - incidenten daargelaten - heden ten dage toch niet meer in verband worden gebracht met het christendom?
pi_53787617
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 12:02 schreef pyl het volgende:

[..]

'Ze'?
[..]

Zeker, maar dat kan - incidenten daargelaten - heden ten dage toch niet meer in verband worden gebracht met het christendom?
Tuurlijk heeft dat te maken met het Christendom, we hebben een Christelijke cultuur immers.
I´m back.
pi_53787736
Aha, okay, da's waar. Maar een van de wezenskenmerken van die christelijke cultuur, trouwens van elke cultuur, is dat zij niet statisch is, maar juist veranderlijk.

Het antisemitisme als uiting van christelijke cultuur heeft echt zijn langste tijd wel gehad hoor; als zodanig bestaat dat nauwelijks meer, lijkt me.
pi_53787904
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 12:13 schreef pyl het volgende:
Aha, okay, da's waar. Maar een van de wezenskenmerken van die christelijke cultuur, trouwens van elke cultuur, is dat zij niet statisch is, maar juist veranderlijk.

Het antisemitisme als uiting van christelijke cultuur heeft echt zijn langste tijd wel gehad hoor; als zodanig bestaat dat nauwelijks meer, lijkt me.
Het komt steeds weer terug, als een ex-alcoholist die vervalt in zijn oude verslaving.
I´m back.
  maandag 8 oktober 2007 @ 15:14:45 #116
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_53791835
quote:
http://www.informationclearinghouse.info/article4803.htm
"the idea of a common Judeo-Christian tradition first surfaced at the end of the 19th century but did not gain popular support until the 1940s, as part of an American reaction to Nazism . . ,"[...] "Since then, both Jewish and Christian scholars have come to recognize that -- geopolitics apart -- Judaism and Christ.v.p.ianity are different, even rival religions."
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_53792311
quote:
The first-known uses of the terms "Judeo-Christian" and "Judeo-Christianity", according to the Oxford English Dictionary, are 1899 and 1910 respectively, but both were discussing the emergence of Christianity from Judaism. The term was first used with its current meaning in 1938, and was then used during World War II[3] to as an alternative to using the term 'Christian civilization' in light of Hitler's attacks on Jews and Judaism. Some argue that the term was invented in the United States in an attempt to create a non-denominational religious consensus or civil religion that, by embracing Judaism, avoided the appearance of anti-Semitism.[citation needed]

The term is now commonly used in popular culture as a shorthand for the predominant religious influences upon Western culture.
http://en.wikipedia.org/wiki/Judeo-Christian
pi_53793757
quote:

[..]

Ik bedoelde Byzantium. Het Heilige Roomse Rijk hield het uit tot kort na de troonsbeklimming van een zeker Corsicaans zwaardvechter.

[ Bericht 13% gewijzigd door Apropos op 08-10-2007 17:29:07 ]
  maandag 8 oktober 2007 @ 18:07:09 #119
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53795298
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 16:39 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ik bedoelde Byzantium. Het Heilige Roomse Rijk hield het uit tot kort na de troonsbeklimming van een zeker Corsicaans zwaardvechter.
Ja. Het Romeinse Recht is natuurlijk wel ouder.
  maandag 8 oktober 2007 @ 18:42:05 #120
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53796068
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 20:57 schreef pyl het volgende:
-knip-
Ik denk dat je oorzaak en gevolg nu omdraait. Natuurlijk, er staat niks in ons recht over slaven, omdat we die hebben afgeschaft, en dat zou je met een kleine goede wil een Christelijk iets kunnen noemen (al hou je zelfs dat niet vol, denk ik).
Het canoniek recht is óók gebaseerd op het Romeinse Recht.
pi_53803252
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 11:03 schreef pyl het volgende:

[..]

[..]

Ja en? Perzische, Indische, Griekse, Romeinse, Arabische en zelfs Chinese denkers hebben onze cultuur verrijkt.
En met name bij de latere joodse bijdragen kun je naar mijn gevoel beter spreken van enten of kruisbestuiven dan van wortelen.

Edit: Beter van enten van wat joodse invloed op de christelijke cultuur dan van wortelen van het christendom in het jodendom./Edit

Verder vraag ik me sterk af, of de afstamming van wetenschappers of kunstenaars zo'n sterke invloed heeft, dat die zo'n nadruk moet krijgen. Want kun je me uitleggen wat er zo typisch joods was een de theorieën van Freud en Einstein? Ik meen toch dat Spinoza geëxcommuniceerd is of wat daarvoor doorgaat in het jodendom.
Wat is de relevantie van het joodszijn op die bijdragen aan onze cultuur? Meer dan bijvoorbeeld het Oostenrijks zijn, of het manzijn of het rijk zijn?

[ Bericht 5% gewijzigd door Kees22 op 08-10-2007 23:44:04 ]
pi_53803696
@ wijneus en Bluesdude, wat betreft afkomst van deze term: de link met 'VS' en 'tijdens het nazisme' is dus waarschijnlijk?
I´m back.
pi_53804023
Ryan, Wikipedia staat nog open voor ondeskundige users of erger dan dat maar the Oxford English Dictionary is een instituut van degelijkheid, heb ik begrepen..
Het voorvoegsel Joods- is overdone... het suggereert een veel grotere invloed op de historie en het heden..(als de term voor de Europese beschaving in zijn geheel wordt gebruikt) dan er werkelijk was...en is.

Zonder het voorvoegsel kan iemand wel eens zeggen de christelijke traditie dit en de christelijke traditie dat... prima... als dat maar niet uitloopt op de suggestie dat er verder geen andere levensbeschouwelijke tradities waren en zijn...
pi_53804275
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 00:08 schreef Bluesdude het volgende:
Ryan, Wikipedia staat nog open voor ondeskundige users of erger dan dat maar the Oxford English Dictionary is een instituut van degelijkheid, heb ik begrepen..
Het voorvoegsel Joods- is overdone... het suggereert een veel grotere invloed op de historie en het heden..(als de term voor de Europese beschaving in zijn geheel wordt gebruikt) dan er werkelijk was...en is.

Zonder het voorvoegsel kan iemand wel eens zeggen de christelijke traditie dit en de christelijke traditie dat... prima... als dat maar niet uitloopt op de suggestie dat er verder geen andere levensbeschouwelijke tradities waren en zijn...
Nee, okee, ik vind persoonlijk dat het 'Joods' in die term eigenlijk een schaamlap is.
En idd waren er veel meer levensbeschouwelijke tradities, hoewel die van het Christendom er met hoofd en schouder bovenuit steekt toch. Zoals pyl beargumenteerde, en toen hij het deed ging er idd ook een luikje in mijn geheugen open, is ook ons recht beďnvloed door het Christendom; idem de zogenaamde universele rechten van de mens, zoals ikzelf ook al vele malen beargumenteerde.
I´m back.
pi_53804563
zeker ... is het humanistisch christelijk denken een diepe wortel van het 20e eeuws humanisme, maar het was ook eeuwenlang niet mogelijk humanistisch te zijn inclusief een verwerping van religie en wat erbij hoort... dus formuleerde men een humanisme hetwelk door het christelijk humanisme opgeeist werd, kon worden...
Dit 20e eeuws humanisme - wel of niet religieus- is een belangrijk fundament voor de formulering van de rechten van de mensen..naast andere fundamenten...

Het is wel terecht dat men soms met de term joods-christelijk wijst op de gemeenschappelijke oorsprong van jodendom en christendom... dat lijkt me stukken beter dan de verschillen aanscherpen en het jodendom als valse leer wegzetten..
pi_53804639
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 00:33 schreef Bluesdude het volgende:
zeker ... is het humanistisch christelijk denken een diepe wortel van het 20e eeuws humanisme, maar het was ook eeuwenlang niet mogelijk humanistisch te zijn inclusief een verwerping van religie en wat erbij hoort... dus formuleerde men een humanisme hetwelk door het christelijk humanisme opgeeist werd, kon worden...
Dit 20e eeuws humanisme - wel of niet religieus- is een belangrijk fundament voor de formulering van de rechten van de mensen..naast andere fundamenten...
De eerste humanisten hebben zich gericht tot het klassieke verleden met als doel het nieuwe testament te herijken. Hieruit ontstond het Lutherisme en Calvinisme. Humanisme in weer een wat latere vorm is meer een soort deďsme, NT zonder God, zeg maar.
En zoek maar op in wiki de eerste grote humanist, Desiderius Erasmus, was ook bepaald een zeer krachtig antisemiet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 09-10-2007 01:24:46 ]
I´m back.
pi_53804874
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 00:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De eerste humanisten hebben zich gericht tot het klassieke verleden met als doel het nieuwe testament te herijken. Hieruit ontstond het Lutherisme en Calvinisme. Humanisme in weer een wat latere vorm is meer een soort deďsme, NT zonder God, zeg maar.
En zoek maar op in wiki de eerste grote humanist, Desiderius Erasmus, was ook bepaald een zeer krachtig antisemiet.
Even de tussenstand samenvatten:

1) De joodse wortels van het christendom zijn in de eerste honderd jaar snel vervangen door veel krachtiger en talrijker "heidense" wortels. Zelfs hebben christenen en joden zich op leven en dood tegen elkaar afgezet.
2) De term "joods-christelijk" stamt uit het einde van de 19e eeuw maar is pas vlak voor de Tweede Wereldoorlog een beetje geworteld.
3) Het voortdurend aanwezige antisemitisme (beter: antijudaďsme) in Europa wijst niet op een erkende of als zodanig gevoelde joods-christelijke cultuur.

4) Rest nog het argument van de culturele bijdragen van joden aan het westen. Dus hoe joods is E=mc2? Wat is er specifiek joods aan het Marxisme? Is dat voldoende om wel te spreken van een joods-christelijke cultuur en niet van een aziatisch-christelijke cultuur of een Arabisch-christelijke cultuur? Van kunst weet ik niet zo veel, maar dat wordt vast wel aangevuld.
pi_53804987
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 00:50 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Even de tussenstand samenvatten:

1) De joodse wortels van het christendom zijn in de eerste honderd jaar snel vervangen door veel krachtiger en talrijker "heidense" wortels. Zelfs hebben christenen en joden zich op leven en dood tegen elkaar afgezet.
2) De term "joods-christelijk" stamt uit het einde van de 19e eeuw maar is pas vlak voor de Tweede Wereldoorlog een beetje geworteld.
3) Het voortdurend aanwezige antisemitisme (beter: antijudaďsme) in Europa wijst niet op een erkende of als zodanig gevoelde joods-christelijke cultuur.
Yep, mee eens, dit wijst in de richting van de schaamlap.
quote:
4) Rest nog het argument van de culturele bijdragen van joden aan het westen. Dus hoe joods is E=mc2? Wat is er specifiek joods aan het Marxisme? Is dat voldoende om wel te spreken van een joods-christelijke cultuur en niet van een aziatisch-christelijke cultuur of een Arabisch-christelijke cultuur? Van kunst weet ik niet zo veel, maar dat wordt vast wel aangevuld.
Ja, daar zijn wel theorieën over.
Misschien wel een goede voorzetting via een nieuw topic.
I´m back.
pi_53806552
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 18:42 schreef Floripas het volgende:
Het canoniek recht is óók gebaseerd op het Romeinse Recht.
Zeker, dat bestrijd ik niet, ofschoon er veeleer sprake is van een wisselwerking vanaf de derde eeuw. En zo ontwikkelde het canoniek recht al in de Carolingische tijd en zeker na 1100 een eigen rechtsdenken.

Oorzaak en gevolg blijven dus keurig op hun plaats.

(In een vorige post verwees ik voor informatie over het canoniek recht naar een website, maar nu blijkt me dat ik per abuis een verkeerd adres heb genoemd; juist is: http://home.hetnet.nl/~otto.vervaart/kanoniek_recht.htm Met excuses.)
pi_53806648
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 23:36 schreef Kees22 het volgende:
Ja en? Perzische, Indische, Griekse, Romeinse, Arabische en zelfs Chinese denkers hebben onze cultuur verrijkt.
Zeker, en als je goed zoekt kun je daar sporen van vinden - maar dat staat natuurlijk in geen enkele verhouding tot de bijdragen van joodse wetenschappers, denkers en kunstenaars aan onze cultuur. En dat weet jij net zo goed als ik.
quote:
Verder vraag ik me sterk af, of de afstamming van wetenschappers of kunstenaars zo'n sterke invloed heeft, dat die zo'n nadruk moet krijgen. Want kun je me uitleggen wat er zo typisch joods was een de theorieën van Freud en Einstein? Ik meen toch dat Spinoza geëxcommuniceerd is of wat daarvoor doorgaat in het jodendom.
Die vragen zijn niet zo simpel te beantwoorden, maar zijn inderdaad wel op zijn plaats. En er zijn kleine bibliotheken over vol geschreven.
quote:
Wat is de relevantie van het joodszijn op die bijdragen aan onze cultuur? Meer dan bijvoorbeeld het Oostenrijks zijn, of het manzijn of het rijk zijn?
Dat soort vragen zijn nogal gratuit. We schijnen ook in een patriarchale cultuur te leven. Freud dus ook - is zijn Oostenrijks zijn dan van minder belang dan zijn man-zijn? Afijn.
pi_53806842
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 00:50 schreef Kees22 het volgende:

1) De joodse wortels van het christendom zijn in de eerste honderd jaar snel vervangen door veel krachtiger en talrijker "heidense" wortels.
Dit begrijp ik met de beste wil van de wereld niet. Eerste honderd jaar? Van onze jaartelling? Of bedoel je de laatste honderd jaar? En dan: vervangen door heidense wortels? Kunnen wortels worden vervangen?
quote:
Zelfs hebben christenen en joden zich op leven en dood tegen elkaar afgezet.
In diezelfde eerste honderd jaar? Of in de laatste wellicht? Overigens hebben in de geschiedenis de 'heidenen' (om in jouw terminologie te blijven) ook een rolletje gespeeld in de onenigheid met christenen en joden ...
quote:
Hmmmmmm ..... tja ..... hmmmm ... zelfs als die invloed wordt erkend, bijvoorbeeld in het gebruik van de term 'joods-christelijk', dan mag dat niet want dan is het een schaamlap en hypocriet, begrijp ik? Zo kunnen 'ze' (lees: die vermaledijde christenen) het natuurlijk nooit goed doen.
quote:
Heel kort: aan E=mc2 is niets joods ( en ook niets christelijks of 'heidens') - aan de wetenschapper die de formule ontwierp wel.

[ Bericht 3% gewijzigd door pyl op 09-10-2007 09:49:40 ]
pi_53829151
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 09:08 schreef pyl het volgende:

[..]

Dit begrijp ik met de beste wil van de wereld niet. Eerste honderd jaar? Van onze jaartelling? Of bedoel je de laatste honderd jaar? En dan: vervangen door heidense wortels? Kunnen wortels worden vervangen?
Zie Hand 15. Als je het onderwerp (topic) even doorleest, kun je zien wat ik gevonden heb in mijn encyclopedie: dat in de begintijd van het christendom de joden zich nogal afzetten tegen de heidense christenen.
quote:
[..]

In diezelfde eerste honderd jaar? Of in de laatste wellicht? Overigens hebben in de geschiedenis de 'heidenen' (om in jouw terminologie te blijven) ook een rolletje gespeeld in de onenigheid met christenen en joden ...
In de eerste honderd jaar van het christendom hebben joodse rabbijnen de Romeinen gewezen op de laakbare praktijken van christenen. Met dodelijke gevolen.
quote:
[..]

Hmmmmmm ..... tja ..... hmmmm ... zelfs als die invloed wordt erkend, bijvoorbeeld in het gebruik van de term 'joods-christelijk', dan mag dat niet want dan is het een schaamlap en hypocriet, begrijp ik? Zo kunnen 'ze' (lees: die vermaledijde christenen) het natuurlijk nooit goed doen.
Die opmerking is niet van mij!
Overigens begrijp je het verkeerd: die invloed werd niet erkend, die werd erbij gehaald als excuus, als schaamlap. Als afzetmiddel tegen het nazisme. Joods-christelijk vs nazistisch. (En hoeveel steun hebben de joden gehad aan de christenen?)
quote:
[..]

Heel kort: aan E=mc2 is niets joods ( en ook niets christelijks of 'heidens') - aan de wetenschapper die de formule ontwierp wel.
Ja, inderdaad. Dus de wetenschapper is joods, maar zijn bijdrage aan onze cultuur dus ook? Einstein was ook Zwitsers. Maakt dat onze cultuur Zwitsers-christelijk?
pi_53829215
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 08:54 schreef pyl het volgende:

[..]

Zeker, en als je goed zoekt kun je daar sporen van vinden - maar dat staat natuurlijk in geen enkele verhouding tot de bijdragen van joodse wetenschappers, denkers en kunstenaars aan onze cultuur. En dat weet jij net zo goed als ik.
Nee, dat weet ik niet. Want niemand heeft mij ooit gewezen op de afstamming van diverse denkers, kunstenaars en wetenschappers.
quote:
[..]

Die vragen zijn niet zo simpel te beantwoorden, maar zijn inderdaad wel op zijn plaats. En er zijn kleine bibliotheken over vol geschreven.
Ja, dus niet zo eenvoudig te claimen dus!
quote:
[..]

Dat soort vragen zijn nogal gratuit. We schijnen ook in een patriarchale cultuur te leven. Freud dus ook - is zijn Oostenrijks zijn dan van minder belang dan zijn man-zijn? Afijn.
Je mist het punt. Waarom zouden we wel moeten spreken van een joods-christelijke cultuur en niet van een Oostenrijks-christelijke cultuur of een masculien-christelijke cultuur?
pi_53829251
Samenvattend:
Wat zou de joden nou zo belangrijk maken dat ze apart en afzonderlijk genoemd zouden moeten worden bij het benoemen van onze westerse cultuur?

Niks, wat mij betreft tot zover.
En ik heb nog geen steekhoudend tegenargument gezien.
  woensdag 10 oktober 2007 @ 09:01:26 #135
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_53830961
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 23:54 schreef Ryan3 het volgende:
@ wijneus en Bluesdude, wat betreft afkomst van deze term: de link met 'VS' en 'tijdens het nazisme' is dus waarschijnlijk?
Ik vind het zeer waarschijnlijk, aangezien het anti-semitisme in de middeleeuwen groot was en ook iemand als Luther een fervente jodenhater was. Ik geloof zelfs dat Hitler grote fan was van Luther om deze reden.

Ze hadden per slot van rekening Jezus uitgeleverd aan de Romeinen.

Ik begrijp best dat het Christendom een grote invloed heeft gehad op onze cultuur en aangezien dit geloof voortkomt uit het jodendom kan ik me ook wel vinden in de term joods-christelijk. Ik denk echter dat onze huidige maatschappij veel meer zijn wortels heeft in de verlichting.

Werkelijk elk aspect van onze samenleving is doordrenkt van verlichtingsdenken. Ga maar eens na. Je zult zien dat we veel van onze joods-christelijke wortels hebben losgelaten en vervangen door verlichte standpunten.
  woensdag 10 oktober 2007 @ 13:21:56 #136
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_53837086
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 09:01 schreef wijsneus het volgende:

Werkelijk elk aspect van onze samenleving is doordrenkt van verlichtingsdenken. Ga maar eens na. Je zult zien dat we veel van onze joods-christelijke wortels hebben losgelaten en vervangen door verlichte standpunten.
Maar in hoeverre vindt dit verlichtingsdenken zijn oorsprong in een christelijke cultuur? Zijn bepaalde denkbeelden uit de Verlichting een manier om te ontsnappen aan een agrarische, christelijke traditiesamenleving of vinden deze denkbeelden juist weer hun grond in de door christelijk geloof en traditie gelegde 'basis onder het denken'? Met andere woorden, in hoeverre zijn de premoderne wortels doorgesneden?
pi_53839611
quote:
Ja, inderdaad. Dus de wetenschapper is joods, maar zijn bijdrage aan onze cultuur dus ook? Einstein was ook Zwitsers. Maakt dat onze cultuur Zwitsers-christelijk?
Er is niets Joods aan de relativiteitstheorie, maar in het leven van Einstein heeft zijn Joodse afkomst wel een rol van groter belang gespeeld dan die door nood verworven nationaliteit.
pi_53854967
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 09:01 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Ik vind het zeer waarschijnlijk, aangezien het anti-semitisme in de middeleeuwen groot was en ook iemand als Luther een fervente jodenhater was. Ik geloof zelfs dat Hitler grote fan was van Luther om deze reden.
religieus antisemitisme is anders dan etnisch antisemitisme, haat tegen hun religie ipv haat tegen het Joodse volk zelf, religieus antisemieten steunden ook niet (meteen) het Nazi-gedachtengoed, er waren er die bv. joden uit handen van de Nazi's hadden gehouden in de Tweede Wereldoorlog, in de hoop hen te bekeren tot het 'ware' geloof

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 11-10-2007 04:09:04 ]
pi_53855015
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 11:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, in de oude Nederlanden bestond er (rond 17de eeuw) een zekere gerichtheid tot het oudtestamentische Israël, dat klopt, je kunt dat lezen in Schama's Overvloed en Onbehagen. Zelfs veel achternamen die men toen gebruikte zijn van oud-testamentische oorsprong: Abrahamsz, Davidsz, Isaäcsz, Jocobsz. etc etc. Ook puritijnen uit Engeland hadden diezelfde gerichtheid, meen ik, en die zijn via een tussenstop in de Nederlanden, geëmigreerd naar New England. Ik vermoed dan ook dat de term Joods-Christelijk afkomstig is uit de VS en uit die (calvinistisch) religieuze hoek.
dat vind je ook nog terug in de voornamen van veel orthodox-protestantse Zeeuwen, al is dat bij bejaarden vooral tegenwoordig

ook vind je dat terug in de vorm van de protestantse kerken gebouwd in die tijd, de vorm is geinspireerd op wat men toen dacht de tempel van Salomo moest zijn geweest: een rond gebouw met een koepel. De Marekerk in Leiden en de Oostkerk in Middelburg en misschien de hervormde kerk in IJzendijke en de Nieuwe Kerk in Den Haag zijn voorbeelden hiervan
  donderdag 11 oktober 2007 @ 20:47:43 #140
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_53870998
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 13:21 schreef K-Billy het volgende:

[..]

... Met andere woorden, in hoeverre zijn de premoderne wortels doorgesneden?
Ik denk bijna volledig. Mischien moeten we zelfs nog iets verder terug gaan in de tijd, de renaissance is misschien een eerste aanzet. De klassieke kunst wordt herontdekt en er wordt op voortgebouwd. Mensen als Da Vinci leggen de basis voor de wetenschap.
pi_53875753
Natuurlijk niet. Niets ontstaat uit een vacuum; en elk heden is doordrenkt van het verleden.
pi_53877679
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 15:04 schreef Apropos het volgende:

[..]

Er is niets Joods aan de relativiteitstheorie, maar in het leven van Einstein heeft zijn Joodse afkomst wel een rol van groter belang gespeeld dan die door nood verworven nationaliteit.
Ja, volkomen begrijpelijk. Dat de joodse afkomst in het leven van Einstein een grote rol heeft gespeeld, is logisch. Maar wat is dan de bijdrage van Einsteins joodse afkomst aan onze West-Europese cultuur??
pi_53877741
Misschien in ieder geval het feit dat doordat hij Joods was hij emigreerde en de onder meer daardoor V.S. de atoombom eerder ontwikkelde?

[ Bericht 0% gewijzigd door Herodus op 12-10-2007 01:27:26 ]
pi_53877821
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 01:12 schreef Herodus het volgende:
Misschien inieder geval het feit dat doordat hij Joods was hij emigreerde en de onder meer daardoor V.S. de atoombom eerder ontwikkelde?
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Werner von Braun, de vader van de raketten, was zeker ook joods? Maar het waren wel de Sovjets die als eerste een man in de ruimte hadden.
pi_53878301
Het was meer ondanks zijn Joodse afkomst, maar het heeft mede wel het heden bepaaldt.
pi_53880657
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 00:44 schreef Floripas het volgende:
Kijk domweg naar Buffy of Star Wars: het hele idee van een "Goed" vs een "Kwaad" is inherent Christelijk.
Niet het hele topic doorgelezen, maar hier kan ik het echt niet mee eens zijn. Het is juist een typisch Joods idee. Christenen geloven dat je zondig geboren wordt. Joden geloven dat je neutraal geboren, waarna je een neiging naar "tov" of "ra' " zult hebben, het goede of het kwade. Aangezien het Christendom als Joodse sekte is begonnen kun je dit idee dus beter als Joods bestempelen, lijkt me
pi_53880729
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 01:44 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zie Hand 15. Als je het onderwerp (topic) even doorleest, kun je zien wat ik gevonden heb in mijn encyclopedie: dat in de begintijd van het christendom de joden zich nogal afzetten tegen de heidense christenen.
In het begin viel dat best mee, toen werd het Christendom zelfs nog als authentieke Joodse stroming gezien door Gamaliël. Het Christendom vertoonde toen ook nog heel veel Joodse trekjes. Toen het Christendom brak met het Jodendom ( iets wat natuurlijk een continu proces was ) kregen ze de argwaan van het conservatieve Rome en van de Joden over zich heen. Christenen werden door Joden trouwens altijd al als heidenen gezien ( het "goi"), dat is inherent aan het Joodse geloof.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:34:46 #148
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53883775
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 10:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Niet het hele topic doorgelezen, maar hier kan ik het echt niet mee eens zijn. Het is juist een typisch Joods idee. Christenen geloven dat je zondig geboren wordt. Joden geloven dat je neutraal geboren, waarna je een neiging naar "tov" of "ra' " zult hebben, het goede of het kwade. Aangezien het Christendom als Joodse sekte is begonnen kun je dit idee dus beter als Joods bestempelen, lijkt me
Nee, dan heb je toch een Calvinistisch idee van het Christendom. Augustinus schreef over de "civitas permixta", waarin elke keuze een keuze was voor goed en kwaad.
Dualisme komt uiteindelijk van Zoroaster. Joden hebben niet eens een hel!
pi_53899315
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 10:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

In het begin viel dat best mee, toen werd het Christendom zelfs nog als authentieke Joodse stroming gezien door Gamaliël. Het Christendom vertoonde toen ook nog heel veel Joodse trekjes. Toen het Christendom brak met het Jodendom ( iets wat natuurlijk een continu proces was ) kregen ze de argwaan van het conservatieve Rome en van de Joden over zich heen. Christenen werden door Joden trouwens altijd al als heidenen gezien ( het "goi"), dat is inherent aan het Joodse geloof.
Ja, door buitenstaanders (heidenen) werd het christendom gezien als een van de joodse secten. Pas toen ze gingen groeien, werd het christendom als een eigen godsdienst gezien.
De christenen zelf hebben er een tijdje over gedaan, maar ik stel me voor dat de ex-heidenen al snel getalsmatig de overhand hadden over de ex-joden. En de christenen waren ook concurrenten voor de joden.

Dus als er al een worteltje is naar het jodendom, dan is dat heel dun en smal. En is er van beide kanten al snel een poging gedaan om dat door te snijden.

Zoals je appels teelt: een geschikte onderstam zoeken en die enten met de gewenste appelsoort. De onderstam is verder niet van belang. En die wordt ook nooit genoemd.
pi_53899364
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 01:09 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, volkomen begrijpelijk. Dat de joodse afkomst in het leven van Einstein een grote rol heeft gespeeld, is logisch. Maar wat is dan de bijdrage van Einsteins joodse afkomst aan onze West-Europese cultuur??
O, mijn opmerking was heel beperkt, hoor. Ik dacht niet verder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')