Ja en? Perzische, Indische, Griekse, Romeinse, Arabische en zelfs Chinese denkers hebben onze cultuur verrijkt.quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:03 schreef pyl het volgende:
[..]
Ik gaf slechts enkele voorbeelden van de invloed van het canoniek recht op ons burgerlijk recht - meer niet.
[..]
Het bestaan van een lange antisemitische traditie in Europa zal niemand ontkennen, maar die doet toch helemaal niets af van de grote invloed van joodse denkers, wetenschappers en kunstenaars op datzelfde Europa?
Nee, okee, ik vind persoonlijk dat het 'Joods' in die term eigenlijk een schaamlap is.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 00:08 schreef Bluesdude het volgende:
Ryan, Wikipedia staat nog open voor ondeskundige users of erger dan dat maar the Oxford English Dictionary is een instituut van degelijkheid, heb ik begrepen..
Het voorvoegsel Joods- is overdone... het suggereert een veel grotere invloed op de historie en het heden..(als de term voor de Europese beschaving in zijn geheel wordt gebruikt) dan er werkelijk was...en is.
Zonder het voorvoegsel kan iemand wel eens zeggen de christelijke traditie dit en de christelijke traditie dat... prima... als dat maar niet uitloopt op de suggestie dat er verder geen andere levensbeschouwelijke tradities waren en zijn...
De eerste humanisten hebben zich gericht tot het klassieke verleden met als doel het nieuwe testament te herijken. Hieruit ontstond het Lutherisme en Calvinisme. Humanisme in weer een wat latere vorm is meer een soort deïsme, NT zonder God, zeg maar.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 00:33 schreef Bluesdude het volgende:
zeker ... is het humanistisch christelijk denken een diepe wortel van het 20e eeuws humanisme, maar het was ook eeuwenlang niet mogelijk humanistisch te zijn inclusief een verwerping van religie en wat erbij hoort... dus formuleerde men een humanisme hetwelk door het christelijk humanisme opgeeist werd, kon worden...
Dit 20e eeuws humanisme - wel of niet religieus- is een belangrijk fundament voor de formulering van de rechten van de mensen..naast andere fundamenten...
Even de tussenstand samenvatten:quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 00:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De eerste humanisten hebben zich gericht tot het klassieke verleden met als doel het nieuwe testament te herijken. Hieruit ontstond het Lutherisme en Calvinisme. Humanisme in weer een wat latere vorm is meer een soort deïsme, NT zonder God, zeg maar.
En zoek maar op in wiki de eerste grote humanist, Desiderius Erasmus, was ook bepaald een zeer krachtig antisemiet.
Yep, mee eens, dit wijst in de richting van de schaamlap.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 00:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Even de tussenstand samenvatten:
1) De joodse wortels van het christendom zijn in de eerste honderd jaar snel vervangen door veel krachtiger en talrijker "heidense" wortels. Zelfs hebben christenen en joden zich op leven en dood tegen elkaar afgezet.
2) De term "joods-christelijk" stamt uit het einde van de 19e eeuw maar is pas vlak voor de Tweede Wereldoorlog een beetje geworteld.
3) Het voortdurend aanwezige antisemitisme (beter: antijudaïsme) in Europa wijst niet op een erkende of als zodanig gevoelde joods-christelijke cultuur.
Ja, daar zijn wel theorieën over.quote:4) Rest nog het argument van de culturele bijdragen van joden aan het westen. Dus hoe joods is E=mc2? Wat is er specifiek joods aan het Marxisme? Is dat voldoende om wel te spreken van een joods-christelijke cultuur en niet van een aziatisch-christelijke cultuur of een Arabisch-christelijke cultuur? Van kunst weet ik niet zo veel, maar dat wordt vast wel aangevuld.
Zeker, dat bestrijd ik niet, ofschoon er veeleer sprake is van een wisselwerking vanaf de derde eeuw. En zo ontwikkelde het canoniek recht al in de Carolingische tijd en zeker na 1100 een eigen rechtsdenken.quote:Op maandag 8 oktober 2007 18:42 schreef Floripas het volgende:
Het canoniek recht is óók gebaseerd op het Romeinse Recht.
Zeker, en als je goed zoekt kun je daar sporen van vinden - maar dat staat natuurlijk in geen enkele verhouding tot de bijdragen van joodse wetenschappers, denkers en kunstenaars aan onze cultuur. En dat weet jij net zo goed als ik.quote:Op maandag 8 oktober 2007 23:36 schreef Kees22 het volgende:
Ja en? Perzische, Indische, Griekse, Romeinse, Arabische en zelfs Chinese denkers hebben onze cultuur verrijkt.
Die vragen zijn niet zo simpel te beantwoorden, maar zijn inderdaad wel op zijn plaats. En er zijn kleine bibliotheken over vol geschreven.quote:Verder vraag ik me sterk af, of de afstamming van wetenschappers of kunstenaars zo'n sterke invloed heeft, dat die zo'n nadruk moet krijgen. Want kun je me uitleggen wat er zo typisch joods was een de theorieën van Freud en Einstein? Ik meen toch dat Spinoza geëxcommuniceerd is of wat daarvoor doorgaat in het jodendom.
Dat soort vragen zijn nogal gratuit. We schijnen ook in een patriarchale cultuur te leven. Freud dus ook - is zijn Oostenrijks zijn dan van minder belang dan zijn man-zijn? Afijn.quote:Wat is de relevantie van het joodszijn op die bijdragen aan onze cultuur? Meer dan bijvoorbeeld het Oostenrijks zijn, of het manzijn of het rijk zijn?
Dit begrijp ik met de beste wil van de wereld niet. Eerste honderd jaar? Van onze jaartelling? Of bedoel je de laatste honderd jaar? En dan: vervangen door heidense wortels? Kunnen wortels worden vervangen?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 00:50 schreef Kees22 het volgende:
1) De joodse wortels van het christendom zijn in de eerste honderd jaar snel vervangen door veel krachtiger en talrijker "heidense" wortels.
In diezelfde eerste honderd jaar? Of in de laatste wellicht? Overigens hebben in de geschiedenis de 'heidenen' (om in jouw terminologie te blijven) ook een rolletje gespeeld in de onenigheid met christenen en joden ...quote:Zelfs hebben christenen en joden zich op leven en dood tegen elkaar afgezet.
Hmmmmmm ..... tja ..... hmmmm ... zelfs als die invloed wordt erkend, bijvoorbeeld in het gebruik van de term 'joods-christelijk', dan mag dat niet want dan is het een schaamlap en hypocriet, begrijp ik? Zo kunnen 'ze' (lees: die vermaledijde christenen) het natuurlijk nooit goed doen.quote:3) Het voortdurend aanwezige antisemitisme (beter: antijudaïsme) in Europa wijst niet op een erkende of als zodanig gevoelde joods-christelijke cultuur.
Heel kort: aan E=mc2 is niets joods ( en ook niets christelijks of 'heidens') - aan de wetenschapper die de formule ontwierp wel.quote:4) Rest nog het argument van de culturele bijdragen van joden aan het westen. Dus hoe joods is E=mc2? Wat is er specifiek joods aan het Marxisme? Is dat voldoende om wel te spreken van een joods-christelijke cultuur en niet van een aziatisch-christelijke cultuur of een Arabisch-christelijke cultuur? Van kunst weet ik niet zo veel, maar dat wordt vast wel aangevuld.
Zie Hand 15. Als je het onderwerp (topic) even doorleest, kun je zien wat ik gevonden heb in mijn encyclopedie: dat in de begintijd van het christendom de joden zich nogal afzetten tegen de heidense christenen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 09:08 schreef pyl het volgende:
[..]
Dit begrijp ik met de beste wil van de wereld niet. Eerste honderd jaar? Van onze jaartelling? Of bedoel je de laatste honderd jaar? En dan: vervangen door heidense wortels? Kunnen wortels worden vervangen?
In de eerste honderd jaar van het christendom hebben joodse rabbijnen de Romeinen gewezen op de laakbare praktijken van christenen. Met dodelijke gevolen.quote:[..]
In diezelfde eerste honderd jaar? Of in de laatste wellicht? Overigens hebben in de geschiedenis de 'heidenen' (om in jouw terminologie te blijven) ook een rolletje gespeeld in de onenigheid met christenen en joden ...
Die opmerking is niet van mij!quote:[..]
Hmmmmmm ..... tja ..... hmmmm ... zelfs als die invloed wordt erkend, bijvoorbeeld in het gebruik van de term 'joods-christelijk', dan mag dat niet want dan is het een schaamlap en hypocriet, begrijp ik? Zo kunnen 'ze' (lees: die vermaledijde christenen) het natuurlijk nooit goed doen.
Ja, inderdaad. Dus de wetenschapper is joods, maar zijn bijdrage aan onze cultuur dus ook? Einstein was ook Zwitsers. Maakt dat onze cultuur Zwitsers-christelijk?quote:[..]
Heel kort: aan E=mc2 is niets joods ( en ook niets christelijks of 'heidens') - aan de wetenschapper die de formule ontwierp wel.
Nee, dat weet ik niet. Want niemand heeft mij ooit gewezen op de afstamming van diverse denkers, kunstenaars en wetenschappers.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 08:54 schreef pyl het volgende:
[..]
Zeker, en als je goed zoekt kun je daar sporen van vinden - maar dat staat natuurlijk in geen enkele verhouding tot de bijdragen van joodse wetenschappers, denkers en kunstenaars aan onze cultuur. En dat weet jij net zo goed als ik.
Ja, dus niet zo eenvoudig te claimen dus!quote:[..]
Die vragen zijn niet zo simpel te beantwoorden, maar zijn inderdaad wel op zijn plaats. En er zijn kleine bibliotheken over vol geschreven.
Je mist het punt. Waarom zouden we wel moeten spreken van een joods-christelijke cultuur en niet van een Oostenrijks-christelijke cultuur of een masculien-christelijke cultuur?quote:[..]
Dat soort vragen zijn nogal gratuit. We schijnen ook in een patriarchale cultuur te leven. Freud dus ook - is zijn Oostenrijks zijn dan van minder belang dan zijn man-zijn? Afijn.
Ik vind het zeer waarschijnlijk, aangezien het anti-semitisme in de middeleeuwen groot was en ook iemand als Luther een fervente jodenhater was. Ik geloof zelfs dat Hitler grote fan was van Luther om deze reden.quote:Op maandag 8 oktober 2007 23:54 schreef Ryan3 het volgende:
@ wijneus en Bluesdude, wat betreft afkomst van deze term: de link met 'VS' en 'tijdens het nazisme' is dus waarschijnlijk?
Maar in hoeverre vindt dit verlichtingsdenken zijn oorsprong in een christelijke cultuur? Zijn bepaalde denkbeelden uit de Verlichting een manier om te ontsnappen aan een agrarische, christelijke traditiesamenleving of vinden deze denkbeelden juist weer hun grond in de door christelijk geloof en traditie gelegde 'basis onder het denken'? Met andere woorden, in hoeverre zijn de premoderne wortels doorgesneden?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 09:01 schreef wijsneus het volgende:
Werkelijk elk aspect van onze samenleving is doordrenkt van verlichtingsdenken. Ga maar eens na. Je zult zien dat we veel van onze joods-christelijke wortels hebben losgelaten en vervangen door verlichte standpunten.
Er is niets Joods aan de relativiteitstheorie, maar in het leven van Einstein heeft zijn Joodse afkomst wel een rol van groter belang gespeeld dan die door nood verworven nationaliteit.quote:Ja, inderdaad. Dus de wetenschapper is joods, maar zijn bijdrage aan onze cultuur dus ook? Einstein was ook Zwitsers. Maakt dat onze cultuur Zwitsers-christelijk?
religieus antisemitisme is anders dan etnisch antisemitisme, haat tegen hun religie ipv haat tegen het Joodse volk zelf, religieus antisemieten steunden ook niet (meteen) het Nazi-gedachtengoed, er waren er die bv. joden uit handen van de Nazi's hadden gehouden in de Tweede Wereldoorlog, in de hoop hen te bekeren tot het 'ware' geloofquote:Op woensdag 10 oktober 2007 09:01 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ik vind het zeer waarschijnlijk, aangezien het anti-semitisme in de middeleeuwen groot was en ook iemand als Luther een fervente jodenhater was. Ik geloof zelfs dat Hitler grote fan was van Luther om deze reden.
dat vind je ook nog terug in de voornamen van veel orthodox-protestantse Zeeuwen, al is dat bij bejaarden vooral tegenwoordigquote:Op donderdag 4 oktober 2007 11:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, in de oude Nederlanden bestond er (rond 17de eeuw) een zekere gerichtheid tot het oudtestamentische Israël, dat klopt, je kunt dat lezen in Schama's Overvloed en Onbehagen. Zelfs veel achternamen die men toen gebruikte zijn van oud-testamentische oorsprong: Abrahamsz, Davidsz, Isaäcsz, Jocobsz. etc etc. Ook puritijnen uit Engeland hadden diezelfde gerichtheid, meen ik, en die zijn via een tussenstop in de Nederlanden, geëmigreerd naar New England. Ik vermoed dan ook dat de term Joods-Christelijk afkomstig is uit de VS en uit die (calvinistisch) religieuze hoek.
Ik denk bijna volledig. Mischien moeten we zelfs nog iets verder terug gaan in de tijd, de renaissance is misschien een eerste aanzet. De klassieke kunst wordt herontdekt en er wordt op voortgebouwd. Mensen als Da Vinci leggen de basis voor de wetenschap.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:21 schreef K-Billy het volgende:
[..]
... Met andere woorden, in hoeverre zijn de premoderne wortels doorgesneden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |