abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 september 2007 @ 14:50:55 #1
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_53568122
Ik heb sinds kort adobe lightroom. Ik hoor van veel mensen dat ze er zeer tevreden over zijn, dus ik denk dat moest ik dan ook maar eens proberen. Ik vond de trial die ik toen het net uitkwam veel te traag maar goed, dat was verbeterd hoorde ik, en idd

Nu ben ik er mee aan het spelen, dingetjes uitproberen enzo, en dat lukt aardig. Ik ben gewend aan rawshooter en veel werkt wel min of meer hetzelfde.

Maar....Ik krijg op de 1 of andere manier de foto's niet gecropt

Ik klik op de croptool, krijg dan een mooi rastertje wat ik kan verkleinen enzo, maar als ik dat doe springt ie meteen weer terug naar het origineel Wat doe ik verkeerd?

heb er maar een centraal topic van gemaakt omdat ik vast niet de enige ben die er vragen over heeft
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_53569535
Das wel vreemd... Ik gebruik LR al sinds de betá, en heb hier geen last van. Ik kan gewoon croppen en dan blijft hij ook gewoon gecropt... Wat staat er bij history vermeld?
  zaterdag 29 september 2007 @ 16:12:00 #3
52657 pea4fun
pi_53569660
Ik heb het programma afgesloten, opnieuw opgestart en nu doet ie het wel

De aan/uitknop heeft al bij menig apparaat wonderen verricht

Maar goed, ik kom vast nog wel met meer vragen, en misschien anderen ook wel

Iig bedankt kremers
pi_53569982
Het is een zeer goede app

Foto's kun je het beste resizen in Photoshop via een zgn. action, dus niet in lightroom. Ik heb in photoshop een tweetal resize actions gemaakt (voor fok en flickr).

Handige van lightroom is dat je export profielen kunt aanmaken, dan hoef je alleen nog maar de juiste aan te maken en die te selecteren als je wilt exporteren.
  zaterdag 29 september 2007 @ 18:30:39 #5
52657 pea4fun
pi_53572443
Ik had al zoiets gevonden ja, alleen moet ik er ff aan wennen dat ik steeds opnieuw het juiste profiel én de juiste lokatie waar ze naartoe moeten moet aangeven.

Nog een vraagje, Wat is DNG en wat is daar het voordeel van? Als ik rechtstreeks een jpg maak dan lijkt het bestand kleiner als dat ik eerst een DNG maak en daar een jpg van.
  zondag 30 september 2007 @ 12:00:35 #6
124655 DarkManta
Tiepvouten onder voorbehout
pi_53585267
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 18:30 schreef pea4fun het volgende:
Ik had al zoiets gevonden ja, alleen moet ik er ff aan wennen dat ik steeds opnieuw het juiste profiel én de juiste lokatie waar ze naartoe moeten moet aangeven.

Nog een vraagje, Wat is DNG en wat is daar het voordeel van? Als ik rechtstreeks een jpg maak dan lijkt het bestand kleiner als dat ik eerst een DNG maak en daar een jpg van.
DNG is Digital Negative en is voor de indeling van digitale fotobestanden. Omdat niet iedere softwaretoepassing met RAW bestanden werkt, bied DNG meer publieke toegang.
Adobe is trouwens de maker en degene met het patent voor RAW bestanden.

Zoals ik al eerder zei, nog niet alle softwaretoepassingen kunnen met RAW bestanden werken en bieden dus DNG als oplossing.
Adobe heeft zelfs een DNG converter, mocht je software toepassing geen RAW kunnen lezen.
Hier de link en meer info:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3732
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
pi_53739842
Goed topic pea.

Is er een mogelijkheid om de verscherping compleet uit te zettten? Als ik de dng's wil omzetten naar jpg, moet ik bij iedere foto die lullig kleine sliders terugzetten naar nul. Verscherpen doe ik het liefst als allerlaatste in photoshop namelijk.
pi_53853808
quote:
Op zondag 30 september 2007 12:00 schreef DarkManta het volgende:

[..]

DNG is Digital Negative en is voor de indeling van digitale fotobestanden. Omdat niet iedere softwaretoepassing met RAW bestanden werkt, bied DNG meer publieke toegang.
Adobe is trouwens de maker en degene met het patent voor RAW bestanden.
De grootste reden dat Adobe DNG (Digital Negative) heeft ontwikkeld is vanwegen uniformiteit. Iedere camerabouwer gebruikt wel het universele JPEG en TIFF, maar voor RAW ontwikkelen ze allemaal hun eigen variant. Voor al deze varianten moet Adobe een andere converter maken en dat kost geld. Daarom probeerd Adobe het DNG (wat een open source RAW is) te slijten (gratis) aan de camera fabrikanten.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 15:59:52 #9
124655 DarkManta
pi_54012209
Canon EOS Discovery
Fotografieseminar voor enthousiaste amateur- en semi-beroepsfotografen.
Adobe toont op EOS Discovery Lightroom & Photoshop CS3
voor optimalisatie van de fotografie workflow.
3 en 4 november, Utrecht
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
  woensdag 7 november 2007 @ 11:19:35 #10
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_54424885
Ok, ik heb iets heel raars, het was mij zelf nog niet opgevallen, maar ik werd er op gewezen.

Als ik foto's uit Lightroom exporteer (naar bijv. jpg) dan verschijnt er een randje om de persoon heen. Ik dacht eerst dat het met de jpg-compressie te maken had, maar dat is niet het geval. Het randje verschijnt ook als ik exporteer naar .psd. Zie bijgevoegde voorbeeldfoto.

Iemand anders hier ook last van / weet iemand hier een oplossing voor?

[ Bericht 0% gewijzigd door didotcicero op 07-11-2007 12:15:30 ]
  woensdag 7 november 2007 @ 13:56:43 #11
124655 DarkManta
pi_54428490
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:19 schreef didotcicero het volgende:
Ok, ik heb iets heel raars, het was mij zelf nog niet opgevallen, maar ik werd er op gewezen.

Als ik foto's uit Lightroom exporteer (naar bijv. jpg) dan verschijnt er een randje om de persoon heen. Ik dacht eerst dat het met de jpg-compressie te maken had, maar dat is niet het geval. Het randje verschijnt ook als ik exporteer naar .psd. Zie bijgevoegde voorbeeldfoto.

[ afbeelding ]

Lijkt mij meer van het licht dan een mysterieus randje om de persoon.
Heb je dit ook bij andere foto`s ?
  woensdag 14 november 2007 @ 22:40:33 #12
35325 shi
elegance in simplicity
pi_54614044
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:19 schreef didotcicero het volgende:

[ afbeelding ]

als ik de foto zo zie is het een klasiek sharpening atrefact,
je thumb is eigenlijk te klein, maar post de raw+xmp file ff dan weet ik meer
maar ik weet bijna zeker dat de foto dubbelop is gesharpend, namelijk een keer met de autosharpen functie van de camera zelf en daarna hebt jij het zelf in lightroom nog een keer extra aangezet..
wat ik al zei, geef me de xmp en de originele data en ik kan het je met zekerheid zeggen

[ Bericht 8% gewijzigd door shi op 14-11-2007 22:47:03 ]
idiots will be shot, survivors will be shot...again.
  donderdag 15 november 2007 @ 07:33:37 #13
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_54618063
@ Darkmanta: Ja dit heb ik ook bij andere foto's. Dat was het eerste wat ik deed toen iemand me op het randje wees; kijkenof het op het op andere foto's ook te zien was.

@ Shi: In de originele raw-file zit het niet.
Ik heb geen autosharpen op de camera aangezet en ik gebruik ook geen sharpening in Lightroom. ALs ik al sharpening toepas is dat in Photoshop.
Ik heb inmiddels geexporteerd naar een wat groter formaat (800 pix breed ipv 480) en dan is er niks aan de hand. Het lijkt er op dat er een randje pixels net niet op de juiste plek passen ofzo.
pi_54651143
Adobe heeft Lightroom 1.3 vrijgegeven Vooral bedoeld voor mensen met een Apple en Leopard.
  maandag 9 februari 2009 @ 11:34:02 #15
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_65875453
Ik importeer mijn (raw)foto's rechtstreeks van de CF-kaart in Lightroom, vanaf mijn cardreader. Dat gaat echter vreselijk langzaam, 8 Gb in 3(!) uur.

Ik heb een snelle iMac, 4 Gb RAM, usb2-reader op usb2-poort. Wat gaat er/doe ik verkeerd?
pi_65876456
quote:
Op maandag 9 februari 2009 11:34 schreef didotcicero het volgende:
Ik importeer mijn (raw)foto's rechtstreeks van de CF-kaart in Lightroom, vanaf mijn cardreader. Dat gaat echter vreselijk langzaam, 8 Gb in 3(!) uur.

Ik heb een snelle iMac, 4 Gb RAM, usb2-reader op usb2-poort. Wat gaat er/doe ik verkeerd?
Gewoon een gedachte maar heb je al geprobeerd gewoon te kopieren? Zonder gebruik te maken van Lightroom? Daarnaast ff de opties in Lightroom bekijken of er geen gekke dingen aanstaan bij het importeren?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 9 februari 2009 @ 12:49:32 #17
52657 pea4fun
pi_65877580
quote:

Via mijn kaartlezer gaat het ook altijd langzaam.

Ik neem aan dat je lightroom de bestanden laat verplaatsen naar een nieuwe locatie? Dan is het misschien handiger om vanaf je kaartlezer de bestanden al naar die locatie te zetten, dan hoeft lightroom ze alleen maar te importeren.

Je kan dan ook meteen zien of het aan je kaartlezer ligt als de bestanden langzaam van kaartje naar harde schijf verplaatsen.
pi_65877607
quote:

Heb je al eens geprobeerd via je camera te importeren?

Waar je ook eens naar moet kijken is naar je import preview settings.

Staat die op 1:1 of op minimal?
Als je ze 1:1 zet duurt het eindeloos, maar op minimal gaat het een stuk sneller.
pi_65877640
Kreeg laatst ook de tip dat je beter je RAW pics van je kaartje kunt trekken met de bijbehorende software (Nikon dan wel Canon) en daarna pas te importeren in Lightroom. Dit zou je kwaliteit van je foto's ten goede komen. Iemand ervaring mee?
  FOK!fotograaf maandag 9 februari 2009 @ 12:55:48 #20
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_65877763
Ik heb ook het idee dat simpel koppieeren sneller gaat dan downloaden via LR.
pi_65878010
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:55 schreef Ronhui het volgende:
Ik heb ook het idee dat simpel koppieeren sneller gaat dan downloaden via LR.
Dat is opzich ook wel logisch daar Lightroom je foto's meteen toevoegt aan een catalogus en er meteen thumbs bij maakt etc.
  maandag 9 februari 2009 @ 14:40:19 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_65880857
Ik doe wel altijd die 1:1 previews renderen eigenlijk. Ja, het duurt wat langer, maar je computer blijft gewoon bruikbaar dus ik vind 't niet zo'n probleem.
Huilen dan.
  maandag 9 februari 2009 @ 20:01:00 #23
52657 pea4fun
pi_65891137
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:40 schreef Isdatzo het volgende:
Ik doe wel altijd die 1:1 previews renderen eigenlijk. Ja, het duurt wat langer, maar je computer blijft gewoon bruikbaar dus ik vind 't niet zo'n probleem.
Ik zet de previews uit, en eerlijk gezegd snap ik niet waarom je ze groot aanzet terwijl je toch wat anders gaat doen?
  maandag 9 februari 2009 @ 20:19:37 #24
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65891852
op welke manier kun je het makkelijkst een backup draaien van alle bestanden binnen LR?
ben ze nu aan het overpompen via het normale export knopje. maar er zal vast een makkelijkere manier zijn.

als ik namenlijk straks weer foto's er bij heb staan en die ook op de backup wil, of aanpassingen heb gedaan dan zou ik alles moeten overschrijven. en daar heb ik niet echt zin in.
  maandag 9 februari 2009 @ 20:22:46 #25
52657 pea4fun
pi_65891986
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:19 schreef PKfotografie het volgende:
op welke manier kun je het makkelijkst een backup draaien van alle bestanden binnen LR?
ben ze nu aan het overpompen via het normale export knopje. maar er zal vast een makkelijkere manier zijn.

als ik namenlijk straks weer foto's er bij heb staan en die ook op de backup wil, of aanpassingen heb gedaan dan zou ik alles moeten overschrijven. en daar heb ik niet echt zin in.
lightroom maakt zelf een backup aan. Zolang je de echte bestanden niet verplaatst kun je volstaan met het backup filetje te backuppen zeg maar. Dat heet catalog.ircat en wordt meestal in mijn afbeeldingen gezet als jje lightroom zelf laat beslissen.

Of bedoel je dat niet?
  maandag 9 februari 2009 @ 20:24:16 #26
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65892045
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:22 schreef pea4fun het volgende:

[..]

lightroom maakt zelf een backup aan. Zolang je de echte bestanden niet verplaatst kun je volstaan met het backup filetje te backuppen zeg maar. Dat heet catalog.ircat en wordt meestal in mijn afbeeldingen gezet als jje lightroom zelf laat beslissen.

Of bedoel je dat niet?
dat bestand is nog geen 150mb. op een kleine 7000 foto's

mocht heel mijn mac afbranden dan kan ik vast niet mijn foto's terug krijgen door 150 mb terug te plaatsen
  maandag 9 februari 2009 @ 20:28:04 #27
52657 pea4fun
pi_65892170
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:24 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

dat bestand is nog geen 150mb. op een kleine 7000 foto's

mocht heel mijn mac afbranden dan kan ik vast niet mijn foto's terug krijgen door 150 mb terug te plaatsen
nope, dat is waar, dus bedoel je niet wat ik vertel.

Je wil dus je foto's backuppen. Ik dacht alleen je lightroomcatalogus.

Als je namelijk dat filetje op een andere pc zou openen, zonder dat daar de foto's instaan, dan krijg je alleen de thumbs en de mappenstructuur te zien. Alleen staan er dan achter de mappen vraagtekens, omdat ie de foto's niet kan vinden. Je kan dan wel weer aangeven waar ie ze moet vinden.

Maar goed dat bedoel je dus niet.
  maandag 9 februari 2009 @ 20:39:51 #28
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65892597
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:28 schreef pea4fun het volgende:

[..]

nope, dat is waar, dus bedoel je niet wat ik vertel.

Je wil dus je foto's backuppen. Ik dacht alleen je lightroomcatalogus.

Als je namelijk dat filetje op een andere pc zou openen, zonder dat daar de foto's instaan, dan krijg je alleen de thumbs en de mappenstructuur te zien. Alleen staan er dan achter de mappen vraagtekens, omdat ie de foto's niet kan vinden. Je kan dan wel weer aangeven waar ie ze moet vinden.

Maar goed dat bedoel je dus niet.
nope, die had ik gevonden. maar aangezien hij dat aangeeft, ging ik er van uit dat hij ook de foto's moet kunnen laten backuppen
pi_65893085
Wat ik er van begrepen heb zit die functionaliteit, foto's zelf backuppen, niet in Lightroom. Tijd geleden een externe HD gekocht en "gewoon" alle foto's gekopieerd. Ga binnenkort eens kijken naar dit programmaatje van Microsoft: synctoy. Schijnbaar een aardige manier om op gezette tijden de directory's met originele foto's en backup foto's, te synchroniseren. Moet me er alleen in verdiepen dus tot die tijd maar handmatig.
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.
  FOK!fotograaf maandag 9 februari 2009 @ 20:52:49 #30
18921 freud
Who's John Galt?
pi_65893087
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:19 schreef PKfotografie het volgende:

Je kan je RAW's gewoon via een filecopy doen, en dan via LR alle metadata exporteren in XML bestanden. Als je die XML bestanden in dezelfde dir zet als je raw's, dan worden ze bij een nieuwe import, automagisch gekoppeld.

Selecteer alle foto's, rechtermuisknop, metadata, save metadata. Presto.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  maandag 9 februari 2009 @ 21:01:38 #31
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_65893433
Backups doe ik niet via lightroom, alleen de catalog. En die catalog backups neem ik dan ook weer mee met de backup van de foto's.

Ik gebruik trouwens Syncback, maar er zijn legio tooltjes waar het mee kan.
Huilen dan.
  FOK!fotograaf maandag 9 februari 2009 @ 21:11:09 #32
18921 freud
Who's John Galt?
pi_65893796
Mac of pc?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  maandag 9 februari 2009 @ 21:21:42 #33
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_65894241
Voor het backuppen gebruik ik MacOSX eigen Timemachine (moet je wel MacOSX 10.5 Leopard hebben en een externe HD met voldoende capaciteit)
  maandag 9 februari 2009 @ 21:22:54 #34
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65894286
quote:
Op maandag 9 februari 2009 21:21 schreef didotcicero het volgende:
Voor het backuppen gebruik ik MacOSX eigen Timemachine (moet je wel MacOSX 10.5 Leopard hebben en een externe HD met voldoende capaciteit)
zal daar straks eens naar gaan kijken
pi_65921362
In lightroom zit een hele handig backup functie. Als je je foto's importeert kun je een vakje aanvinken dat Lightroom ze meteen copieert naar een andere plaats op je schijf of een externe schijf.

Zie " Backup to:... filepath/

En zo maak je een backup van je hele lightroom catalogus.

Verder heb ik ooit mijn hele stack naar een externe schijf (RAID 1) gekopieerd. En alles wat ik nu importeer laat ik meteen daar heen kopieren.

Misschien mag de site van Mike Kloskowski Lightroom Killer Tips in de OP Vind ik een erg handige site met veel presets en tips?
pi_65922025
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 18:18 schreef Noxa het volgende:
In lightroom zit een hele handig backup functie. Als je je foto's importeert kun je een vakje aanvinken dat Lightroom ze meteen copieert naar een andere plaats op je schijf of een externe schijf.
[ afbeelding ]

Verder heb ik ooit mijn hele stack naar een externe schijf (RAID 1) gekopieerd. En alles wat ik nu importeer laat ik meteen daar heen kopieren.

Misschien mag de site van Mike Kloskowski Lightroom Killer Tips in de OP Vind ik een erg handige site met veel presets en tips?
Op zich een hele goede tip. Heb die optie eigenlijk nog nooit gezien. Enige "probleem" is wel dat als je na het importeren de foto's gaat uitzoeken en de slechte verwijderd (zowel uit de Lightroom-database als fysiek) die slechte foto's nog wel als backup bestaan. Maar goed, dat kan je dan weer synchroniseren met een van de programma's.

Site is sowieso leuk om te blijven volgen. En een keer een middagje ervoor uittrekken om de presets door te nemen. Staat vast wel wat handigs tussen.

Wat ik me alleen afvraag is waarom ze niet de optie geven om je catalog te backuppen als je afsluit. Dan heb je immers weer allerlei nieuwe aanpassingen gemaakt. En in de tijd dat je Lightroom afsluit en weer opnieuw opstart kan er een hoop gebeuren...
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.
  FOK!fotograaf dinsdag 10 februari 2009 @ 19:18:32 #37
18921 freud
Who's John Galt?
pi_65923199
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 18:18 schreef Noxa het volgende:
[ afbeelding ]

Worden al je catalogus bewerkingen ook dubbel weggeschreven? Anders is het niets meer dan een veredelde copy actie imo.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_65925804
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 18:39 schreef P_B het volgende:

[..]

Op zich een hele goede tip. Heb die optie eigenlijk nog nooit gezien. Enige "probleem" is wel dat als je na het importeren de foto's gaat uitzoeken en de slechte verwijderd (zowel uit de Lightroom-database als fysiek) die slechte foto's nog wel als backup bestaan. Maar goed, dat kan je dan weer synchroniseren met een van de programma's.

Site is sowieso leuk om te blijven volgen. En een keer een middagje ervoor uittrekken om de presets door te nemen. Staat vast wel wat handigs tussen.

Wat ik me alleen afvraag is waarom ze niet de optie geven om je catalog te backuppen als je afsluit. Dan heb je immers weer allerlei nieuwe aanpassingen gemaakt. En in de tijd dat je Lightroom afsluit en weer opnieuw opstart kan er een hoop gebeuren...
We moeten ff 2 dingen uit elkaar trekken hier. En correct me if I'm wrong plz!

1.
Je hebt je Lightroom Catalogus. Daar staat de data in die je vertellen welke aanpassingen je in je RAW foto's gemaakt hebt. Waar ze staan, hoe ze heten wat de tags zijn etc etc.
2.
Dan heb je je effectieve stash met foto's. Je RAW shoots, exports etc etc.

Voor die eerste heeft Lightroom perfecte backup mogelijkheden, tis ff zoeken maar ze zijn er.

Voor die 2e is het wat minder, je kunt idd bij importeren je foto's meteen laten kopieren. Maar dat is niet praktisch want je wilt ze nog gaan uitzoeken daarna. Het liefst zou je na het sorteren (bewogen, zwaar over en onder belichte foto's eruit) nog een keer een backup maken van wat echt waardevol is.
pi_65934134
Hallo, ik heb ook een vraagje.
Hele avond bezig geweest om de foto's in lightroom mooi te maken, vervolgens exporteer ik ze met jpg adobe RGB settings, kijk ik in mn windows preview: ALLE KLEUREN KUT!
Als uitgangspunt RAW bestanden uit mn EOS 40D. Het is net alsof ie de veranderde waardes in lightroom niet mee exporteer. HELP!

Alvast bedankt.
"Do or do not, there is no try!"
Kick my ass!
Xblog360
[url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
  dinsdag 10 februari 2009 @ 23:46:47 #40
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_65934252
Windows picture viewer blabla doet niet aan kleurprofielen. Die kent alleen sRGB. Dus, omzetten naar sRGB.
Huilen dan.
pi_65938099
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 23:46 schreef Isdatzo het volgende:
Windows picture viewer blabla doet niet aan kleurprofielen. Die kent alleen sRGB. Dus, omzetten naar sRGB.
Is dat echt niet te omzeilen? Dan zou ik een dubbele workflow moeten hanteren omdat ik foto's online moet kunnen laten zien en op papier....omslachtig.
"Do or do not, there is no try!"
Kick my ass!
Xblog360
[url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
  woensdag 11 februari 2009 @ 14:03:38 #42
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_65947983
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 08:13 schreef Evil_Boterbloem het volgende:

[..]

Is dat echt niet te omzeilen? Dan zou ik een dubbele workflow moeten hanteren omdat ik foto's online moet kunnen laten zien en op papier....omslachtig.
Helaas. Internet explorer en de meeste andere browsers doen ook niet aan kleurprofielen en kennen alleen sRGB. Dus alles wat je op internet zet zal je naar srgb moeten converteren.

Maar ik neem aan dat je de foto's niet in de volledige resolutie online zet, dus dan kan je het kleurprofiel omzetten meteen meenemen bij 't resizen in photoshop.
Huilen dan.
pi_65953968
Of gewoon je camera op sRGB zetten. Ben je meteen van het hele gezeur af.
  woensdag 11 februari 2009 @ 16:58:02 #44
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_65954589
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 16:40 schreef Noxa het volgende:
Of gewoon je camera op sRGB zetten. Ben je meteen van het hele gezeur af.
Als je in raw schiet maakt dat niks uit. Kleurprofiel wordt dan pas bij het opslaan als jpg gekoppeld. En de kleurruimte van srgb is gewoon kleiner dan die van adobeRGB.
Huilen dan.
  woensdag 11 februari 2009 @ 17:36:00 #45
3892 qless
....vraag maar....
pi_65955972
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 08:13 schreef Evil_Boterbloem het volgende:

[..]

Hoezo als je voor web exporteerd maar je toch een export preset met sRGB? Voor printen zelf kun je ook print presets maken of een andere export preset als je ze doorstuurt naar een printservice
5D2+14L+17-40L+24+24-105L+50+70-300+135L+Peleng8+430EX+ST-E2
pi_65957814
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 16:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Als je in raw schiet maakt dat niks uit. Kleurprofiel wordt dan pas bij het opslaan als jpg gekoppeld. En de kleurruimte van srgb is gewoon kleiner dan die van adobeRGB.
Ok dat wist ik niet.
pi_66335999
Van de week Scot Kelby's "Adobe Photoshop Lightroom 2 voor digitale fotografen" gekocht. Echt een aanrader! Gebruikte lightroom al een aardige tijd. En dacht al wel veel er van te weten. Maar kom er achter dat Lightroom echt nog veeeeeel meer kan!
Kortom aanrader dus!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 27 februari 2009 @ 11:08:39 #48
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66512686
k wilde graag weten of er mensen zijn die voorheen veel werkten met PS en overgestapt zijn naar LR.
Vind je dat LR echt beter werkt? of mis je nog functies uit PS waardoor je deze toch nog altijd gebruikt?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  vrijdag 27 februari 2009 @ 11:23:02 #49
52657 pea4fun
pi_66513111
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:08 schreef Ynske het volgende:
k wilde graag weten of er mensen zijn die voorheen veel werkten met PS en overgestapt zijn naar LR.
Vind je dat LR echt beter werkt? of mis je nog functies uit PS waardoor je deze toch nog altijd gebruikt?
Nu ik eenmaal gewend ben aan lightroom gebruik ik photoshop alleen nog voor speciale dingen, als ik met lagen wil werken, foto's samen wil voegen of een boek samen wil stellen.

Soms wil ik wel eens iets groters wegklonen als een vlekje, dan is ook photoshop handiger. Maar bij veel foto's volstaat lightroom.
pi_66513395
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:23 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Nu ik eenmaal gewend ben aan lightroom gebruik ik photoshop alleen nog voor speciale dingen, als ik met lagen wil werken, foto's samen wil voegen of een boek samen wil stellen.

Soms wil ik wel eens iets groters wegklonen als een vlekje, dan is ook photoshop handiger. Maar bij veel foto's volstaat lightroom.
Same here, voor de doornsee foto bewerkingen lightroom. Als het speciaal wordt dan grijp ik naar PS. Maar Lightroom kan echt heel veel, en is in sommige dingen echt beter dan photoshop (clonestamping vooral).
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 27 februari 2009 @ 11:35:02 #51
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66513471
ok, dan denk ik dat ik maar eens ga kijken of ik m ergens kan lenen, om uit te proberen. als ik daaraan kan wennen ga ik die maar aanschaffen. want Elements is gewoon echt niets, en PS is toch weer 400 euro duurder
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 27 februari 2009 @ 11:53:29 #52
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66514099
hmm om dan maar meteen met de deur in huis te vallen en domme vragen te stellen
ik kan niet vinden hoe ik foto's die ik op een schijf heb staan (mn complete set) aan de library kan toevoegen
hij moet ze dus zegmaar indexeren?
Tijd om mn haren blond te gaan verven

[ Bericht 17% gewijzigd door Ynske op 27-02-2009 12:02:37 ]
Today is life -

Dale Carnegie
pi_66525671
Je leert snel .

Ben je student of ken je iemand die studeert? Check dan even Surfspot. Daar heb ik em gekocht voor een studenten prijs was aanzienlijk goedkoper. Maar je moet dus wel iemand hebben die in kan loggen.

Ik vond het al het geld waard, kijk ook even op Lightroomkillertips. Daar staan vaak erg handige tips en presets die je zo kunt gebruiken.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 27 februari 2009 @ 17:05:03 #54
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66526531
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 16:45 schreef Noxa het volgende:
Je leert snel .

Ben je student of ken je iemand die studeert? Check dan even Surfspot. Daar heb ik em gekocht voor een studenten prijs was aanzienlijk goedkoper. Maar je moet dus wel iemand hebben die in kan loggen.

Ik vond het al het geld waard, kijk ook even op Lightroomkillertips. Daar staan vaak erg handige tips en presets die je zo kunt gebruiken.
die laatste ga ik eens doorlezen, surfspot kan ik helaas niet gebruiken, moet nl voor de zaak aangeschaft worden
Today is life -

Dale Carnegie
pi_66663041
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 16:45 schreef Noxa het volgende:
Je leert snel .

Uit de voorwaarden:
quote:
...nimmer commercieel...
pi_66663075
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 17:05 schreef Ynske het volgende:

[..]

die laatste ga ik eens doorlezen, surfspot kan ik helaas niet gebruiken, moet nl voor de zaak aangeschaft worden
Voor de zaak is het belasting aftrekbaar.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 3 maart 2009 @ 19:23:23 #57
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66663131
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:22 schreef Noxa het volgende:

[..]

weet ik
maar k vind t maar een rukprogramma
geef mij PS maar
Today is life -

Dale Carnegie
pi_66663186
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:23 schreef Ynske het volgende:

[..]

weet ik
maar k vind t maar een rukprogramma
geef mij PS maar
Geef het wat meer dan een dag. Voor een snellere workflow is LR toch wat toffer dan PS.
pi_66663200
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:22 schreef Noxa het volgende:

[..]

Vrij nutteloos als het niet commercieel gebruikt mag worden toch
pi_66663335
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:25 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Vrij nutteloos als het niet commercieel gebruikt mag worden toch
Mja je kunt het nog steeds niet bij surfspot kopen, maar wel ergens anders min de belasting that is. Dan mag je het wel commercieel gebruiken hoor. PS wordt toch ook commercieel gebruikt.

PS is natuurlijk de heilige graal wat betreft foto bewerking. Maar LR is toch beduidend beter voor de reguliere foto workflow.

Ynske werk je met een Mac? Dan kun je nog Aperture proberen.
pi_66663374
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:28 schreef Noxa het volgende:

[..]

Mja je kunt het nog steeds niet bij surfspot kopen, maar wel ergens anders min de belasting that is. Dan mag je het wel commercieel gebruiken hoor. PS wordt toch ook commercieel gebruikt.
Uiteraard, maar surfspot && zakelijk = nogo. Helaas (had het zelf ook wel fijn gevonden ) .
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 3 maart 2009 @ 19:29:35 #62
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66663400
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:24 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Geef het wat meer dan een dag. Voor een snellere workflow is LR toch wat toffer dan PS.
k ben er al bijna een week mee aan het klooien. en echt PS is hier sneller.
tis t laden van de raw, spelen met de metertjes, actions die klaar staan erover en opslaan.
met LR moet ik alsnog PS opstarten om bv mn naam erop te krijgen
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 3 maart 2009 @ 19:30:30 #63
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66663435
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:28 schreef Noxa het volgende:

[..]

PS is natuurlijk de heilige graal wat betreft foto bewerking. Maar LR is toch beduidend beter voor de reguliere foto workflow.
t zal wel zijn omdat ik al inmiddels meer dan 10 jaar met PS werk, dat ik dat toch echt fijner vind
quote:
Ynske werk je met een Mac? Dan kun je nog Aperture proberen.
nope, zo rijk ben ik helaas nog niet...
Today is life -

Dale Carnegie
pi_66663476
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:29 schreef Ynske het volgende:

[..]

k ben er al bijna een week mee aan het klooien. en echt PS is hier sneller.
tis t laden van de raw, spelen met de metertjes, actions die klaar staan erover en opslaan.
met LR moet ik alsnog PS opstarten om bv mn naam erop te krijgen
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 3 maart 2009 @ 19:33:39 #65
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66663538
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:31 schreef veldmuis het volgende:

[..]

dat had ik gevonden, maar t bevalt me gewoon niet, t werkt omslachtig
en als je een border wilt maken voor bv hier op fok, dat slaat ie niet op, en je kunt ook geen meerdere kleurtjes border bv geven zou je dat willen.

t is goed dat ik het heb kunnen proberen, maar voor mij is t gewoon geen liefde
Today is life -

Dale Carnegie
pi_66663569
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:33 schreef Ynske het volgende:

[..]

dat had ik gevonden, maar t bevalt me gewoon niet, t werkt omslachtig
en als je een border wilt maken voor bv hier op fok, dat slaat ie niet op, en je kunt ook geen meerdere kleurtjes border bv geven zou je dat willen.

t is goed dat ik het heb kunnen proberen, maar voor mij is t gewoon geen liefde

Je wilt niet hè? Lekker PS blijven gebruiken jij .
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:02:29 #67
52657 pea4fun
pi_66664775
Ik heb het ook eerst 6 keer aan de kant gesmeten, tót ik hier een workshop mee heb gedaan en zag hoe mooi de plaatjes eruit kwamen, maar dat niet alleen, ook meteen wat info in je exif aanpassen en zoekwoorden meegeven voor het makkelijk terugvinden zijn leuke extraatjes.

Ik gebruikte al simpelviewer voor de foto's op mijn site, zit nu ook in lightroom en kun je meteen vanuit lightroom uploaden naar de website. De vele printopties en de slideshow heb ik nog niet gebruikt moet ik zeggen, maar de mogelijkheden zijn erg uitgebreid.

En ja, die borders en namen deed ik toch al met bordermaker, dus daar heb ik geen last van
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:06:36 #68
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_66664948
Lightroom gebruik ik alleen om snel door mijn raw-files te bladeren, bewerken doe ik nog steeds alleen in photoshop. Heb het wel met lightroom geprobeerd alleen photoshop is gewoon veel uitgebreider wat dat betreft.
Huilen dan.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 3 maart 2009 @ 20:07:50 #69
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66665011
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:06 schreef Isdatzo het volgende:
Lightroom gebruik ik alleen om snel door mijn raw-files te bladeren, bewerken doe ik nog steeds alleen in photoshop. Heb het wel met lightroom geprobeerd alleen photoshop is gewoon veel uitgebreider wat dat betreft.
kijk dat is nu precies wat ik bedoel
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:22:17 #70
52657 pea4fun
pi_66665643
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:06 schreef Isdatzo het volgende:
Dan vind ik lightroom wel een uigebreid programma om door je rawfiles te bladeren, dan kun je net zo goed een raw-viewer installeren. Ik heb de picasaviewer en kan gewoon rechtstreeks de foto's bekijken, daarvoor hoef ik niet eerst een programma te openen en foto's te uploaden.
pi_66665724
Een beetje een dure viewer inderdaad.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:26:36 #72
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_66665864
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:23 schreef veldmuis het volgende:
Een beetje een dure viewer inderdaad.
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:22 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Dan vind ik lightroom wel een uigebreid programma om door je rawfiles te bladeren, dan kun je net zo goed een raw-viewer installeren. Ik heb de picasaviewer en kan gewoon rechtstreeks de foto's bekijken, daarvoor hoef ik niet eerst een programma te openen en foto's te uploaden.

Surfspot ftw.

En ik gebruik 'm ook af en toe om webgalleries uit te poepen . Maar inderdaad, je hebt gelijk.
Huilen dan.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:32:19 #73
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_66666182
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:07 schreef Ynske het volgende:

[..]

kijk dat is nu precies wat ik bedoel
veel meer als croppen en wb contraste etc doe ik er ook niet mee. (nog steeds geen idee hoe ik bv. kan clonen in lr)
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:33:30 #74
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_66666247
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:32 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

veel meer als croppen en wb contraste etc doe ik er ook niet mee. (nog steeds geen idee hoe ik bv. kan clonen in lr)
HA! Dat weet ik zelfs .

Werkt wel irritant though, in photoshop gaat 't veel makkelijker . Dus don't even bother.
Huilen dan.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:34:03 #75
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_66666279
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

HA! Dat weet ik zelfs .

Werkt wel irritant though, in photoshop gaat 't veel makkelijker . Dus don't even bother.
was ik ook idd niet van plan
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:56:05 #76
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_66667432
pfff.. alsof je OF lr OF ps moet gebruiken. Waarom niet beiden? Daar is het voor gemaakt.
Voor het snelle werk gebruik je LR en als er dan een foto is die je extra wilt/moet bewerken dan kan je de foto vanuit LR inladen in een PS programma (wat je auto kan ingeven in LR).
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 3 maart 2009 @ 20:57:23 #77
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66667474
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:56 schreef ebeaydojraes het volgende:
pfff.. alsof je OF lr OF ps moet gebruiken. Waarom niet beiden? Daar is het voor gemaakt.
Voor het snelle werk gebruik je LR en als er dan een foto is die je extra wilt/moet bewerken dan kan je de foto vanuit LR inladen in een PS programma (wat je auto kan ingeven in LR).
omdat ik daar het geld niet voor heb
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:58:28 #78
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_66667513
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:57 schreef Ynske het volgende:

[..]

omdat ik daar het geld niet voor heb
gelukkig hoef ik die keuze niet meer te maken.

had indertijd er de centen voor
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:34:40 #79
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_66668885
ik ook niet. maar ik ga toch echt de studetenversie halen. ik doe er (voorlopig) toch ix commercieels mee en is momenteel meer om te leren r mee om te gaan.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:35:29 #80
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_66668914
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:34 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik ook niet. maar ik ga toch echt de studetenversie halen. ik doe er (voorlopig) toch ix commercieels mee en is momenteel meer om te leren r mee om te gaan.
heb een docenten versie
pi_66668933
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:34 schreef ebeaydojraes het volgende:
Ik vind het verschil trouwens relatief klein. 150 voor de studentenversie vs 250 voor de 'normale' versie. Ik zou het wel weten .
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 3 maart 2009 @ 21:49:07 #82
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66669489
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:35 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Ik vind het verschil trouwens relatief klein. 150 voor de studentenversie vs 250 voor de 'normale' versie. Ik zou het wel weten .
ik vind anders deze prijzen
Lightroom is zonder btw 213, maar incl rond de 500
Today is life -

Dale Carnegie
pi_66670125
http://www.digitalwarehou(...)ll-uk/art!!!!3559!NL ?

Bij mij is BTW trouwens altijd 19% in Nederland. Dus wat jij zegt lijkt me héél gek?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:09:49 #84
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_66670304
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:35 schreef veldmuis het volgende:

[..]

tsja. Ik ga ook het hele creative pakket halen. En dat voor 393,- ... en normaal een 4 cijferig bedrag ... dat vindt ik nogal een verschil
pi_66670516
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:09 schreef ebeaydojraes het volgende:

[..]

tsja. Ik ga ook het hele creative pakket halen. En dat voor 393,- ... en normaal een 4 cijferig bedrag ... dat vindt ik nogal een verschil
Oh, de hele CS. Nee, dan snap ik het .

Da's niet te betalen .
  zaterdag 21 maart 2009 @ 16:53:07 #86
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_67271421
Hmm, vraagje.

Stel, je hebt een folder met daarin nog een folder, zo dus:

Map1
------ Map1a

In map 1 zitten foto's, maar in map1a zitten, guess what, óók foto's. Als ik dan map1 aanklik krijg ik én de foto's die zich in map1 bevinden te zien, én de foto's uit map1a. Dat wil ik niet . Ik wil dus niet de inhoud van beide folders tegelijk zien.

In lightroom 1.x was dit niet, sinds ik 2 heb pas.

Is hier een optie voor? Ik kon 'm iig zo snel niet vinden.
Huilen dan.
  donderdag 30 april 2009 @ 20:45:25 #87
52657 pea4fun
pi_68539021
@isdatzo, heb je het al gevonden? ik kan het nu natuurlijk niet meer vinden voor je, maar er zit ergens een optie om include subfolders uit te vinken.... Waarschijnlijk bij het importeren.

Ik heb ook een probleempje
Ik bewerk mijn foto's in lightroom tot ik ze mooi vind, daarna zet ik ze om naar jpg. Maar nu ziet de jpg er heel anders van kleur uit als wat ik in lightroom zie. Waarschijnlijk zit het hem in kleurprofielen ofzo, maar ik kan het niet vinden.

Hier voorbeelden van screenshots, links lightroom, rechts jpeg

donderdag 30 april 2009 @ 22:07:25 #88
52657 pea4fun
pi_68541564
Ik heb het al, het ligt aan de viewer. morgen ff nieuw fotopapier halen en kijken hoe de print eruit ziet
pi_68564996
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 16:53 schreef Isdatzo het volgende:
Hmm, vraagje.

Stel, je hebt een folder met daarin nog een folder, zo dus:

Map1
------ Map1a

In map 1 zitten foto's, maar in map1a zitten, guess what, óók foto's. Als ik dan map1 aanklik krijg ik én de foto's die zich in map1 bevinden te zien, én de foto's uit map1a. Dat wil ik niet . Ik wil dus niet de inhoud van beide folders tegelijk zien.

In lightroom 1.x was dit niet, sinds ik 2 heb pas.

Is hier een optie voor? Ik kon 'm iig zo snel niet vinden.
Library > Include foto's from subfolders

uit vinken, dan moet je echt naar de doel map om die foto's te bekijken.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 10:05:04 #90
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_68584301
quote:
Op donderdag 30 april 2009 22:07 schreef pea4fun het volgende:
Ik heb het al, het ligt aan de viewer. morgen ff nieuw fotopapier halen en kijken hoe de print eruit ziet
Hoe heb je dit nou opgelost dan? Ik zie namelijk ook kleurverschillen met jpg bestanden en de foto's die ik print met lightroom zien er al helemaal niet goed uit qua kleur.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 15:43:41 #91
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68591480
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 18:16 schreef Noxa het volgende:

[..]

Library > Include foto's from subfolders

uit vinken, dan moet je echt naar de doel map om die foto's te bekijken.
.

Dat ik dat niet zelf gevonden heb .
Huilen dan.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 15:44:24 #92
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68591493
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 10:05 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Hoe heb je dit nou opgelost dan? Ik zie namelijk ook kleurverschillen met jpg bestanden en de foto's die ik print met lightroom zien er al helemaal niet goed uit qua kleur.
Welk kleurprofiel werk je en in welk kleurprofiel print je?
Huilen dan.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 17:31:32 #93
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_68594166
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 15:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Welk kleurprofiel werk je en in welk kleurprofiel print je?
Foto´s zijn sRGB of raw. Ik kan mn camera ook op adobeRGB zetten, wat is daar het voordeel van? Als ik dan nu een foto exporteer dan heeft die ook sRGB, maar komt dit nu ook goed over in de browser. Als ik namelijk een foto in photoshop exporteer voor het web heb je daar ook nog allerlei opties voor sRGB of geen profiel.

Als ik wil printen kan ik kiezen voor managed by printer, dit geeft rare kleuren. Er staat dan nog wel onder When selectinig "managed by printer", remember to enable color management in the printer driver dialog box. Maar daar kan ik ook niet iets van vinden. Kies ik voor Other... dan kan ik uit 9 profielen kiezen... bv Canon IJ Color Printer Profile 2005, Canon IP4500 series GL2 enz. Kies ik voor include display profiles komen er nog meer opties waaronder bv sRGB. Ik heb geen flauw idee welke ik nou moet kiezen.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:32:45 #94
52657 pea4fun
pi_68597876
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 10:05 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Lightroom neemt het callibratieprofiel van Spyder automatisch over. De viewer van picasa niet, de gewone windows fotogalerie viewer wel. Dus daar is dat probleem van verschillen tussen lightroom en viewer opgelost, gewoon de viewer van windows gebruiken

Voor de printer heb ik het callibratieprofiel van spyder als standaard ingesteld, dus nu zijn mijn prints ook hetzelfde. Ik moet alleen nog kijken hoe het nu uitkomt bij de fotograaf....want eigenlijk was het daarom begonnen. Ik heb mijn scherm gecallibreerd omdat de prints van de fotograaf altijd net iets afweken.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:34:21 #95
52657 pea4fun
pi_68597931
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 17:31 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Foto´s zijn sRGB of raw. Ik kan mn camera ook op adobeRGB zetten, wat is daar het voordeel van? Als ik dan nu een foto exporteer dan heeft die ook sRGB, maar komt dit nu ook goed over in de browser. Als ik namelijk een foto in photoshop exporteer voor het web heb je daar ook nog allerlei opties voor sRGB of geen profiel.

Als ik wil printen kan ik kiezen voor managed by printer, dit geeft rare kleuren. Er staat dan nog wel onder When selectinig "managed by printer", remember to enable color management in the printer driver dialog box. Maar daar kan ik ook niet iets van vinden. Kies ik voor Other... dan kan ik uit 9 profielen kiezen... bv Canon IJ Color Printer Profile 2005, Canon IP4500 series GL2 enz. Kies ik voor include display profiles komen er nog meer opties waaronder bv sRGB. Ik heb geen flauw idee welke ik nou moet kiezen.
Het is dus belangrijk dat je Lightroom en printer allebei hetzelfde kleurprofiel laat gebruiken. (heb ik me laten vertellen, en bij mij werkt het)
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 19:18:28 #96
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73554914
yo!

Tot nu toe staan al mijn foto's in een map op mijn C: schijf. Daar haalt Lightroom ook zijn foto's vandaan.
Nu wil graag al mijn foto's gaan verplaatsen omdat mijn SSD er gewoon te klein voor is. De foto's gaan naar een externe schijf die via usb2.0 is aangesloten.

In Lightroom heb ik aardig wat bewerkte (middels Develop) foto's en Virtual Copy's. Nu is mijn vraag:
worden deze meegenomen als ik een export maak? Staan deze dan in de LRCAT file?

Adobe zegt dit over de Adobe Catalog file: "Adobe® Photoshop® Lightroom® stores information about imported photos in a database called a catalog. The catalog contains such data as preview information for each photo, links to where the files are located on the volume, and metadata such as ratings, keywords, and adjustments made in the Develop module.".

Ik ga zo even een export maken naar de externe schijf, en vervolgens deze locatie aanwijzen als bron voor lightroom. Maar ik dacht: ik vraag het hier toch ook nog even, en misschien hebben andere mensen er ook gelijk nog wat aan
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 10 oktober 2009 @ 19:56:09 #97
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_73556188
De catalog staat normaal gesproken in je profiel ergens.
In XP in je local settings, in 7 onder Roaming als ik het goed heb.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:19:43 #98
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73558768
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 19:56 schreef Netsplitter het volgende:
De catalog staat normaal gesproken in je profiel ergens.
In XP in je local settings, in 7 onder Roaming als ik het goed heb.
Dat bedoel ik eigenlijk niet. De locatie is mij wel bekend.
Het gaat mij erom dat ik de wijzigingen die ik doe in Develop en de Virtual Copy die ik maak ook mee gaan/exporteer. En mijn vraag is dus eigenlijk: kan iemand bevestigen dat die in de LRCAT zitten.
pi_73558882
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:34 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Het is dus belangrijk dat je Lightroom en printer allebei hetzelfde kleurprofiel laat gebruiken. (heb ik me laten vertellen, en bij mij werkt het)
Wat je het beste kunt doen is het profiel van het papier dat je gaat gebruiken. Deze profielen kun je vaak van de website van de papierfabrikant downloaden.

Consumentenprinters verkloten de boel vaak
pi_80420695
quote:
» Er is al 188 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!
Aangezien dit volgens mij het meest recente Lightroom-topic is, schop ik hem bij deze maar even omhoog.

Sinds een tijdje heb ik de Lightroom 3 beta draaien en tot nu toe ben ik er nog meer dan tevreden over, alleen één ding stoort me en ik weet niet zeker of het aan mij ligt of aan de software zelf: als ik foto's rechtstreeks vanaf mijn SD-kaart importeer in de Lightroom-catalog (ik doe dan 'Copy as DNG', waardoor ze netjes op m'n PC in de map Foto's/yyyy/yyyy-mm-dd komen te staan) dan gaat dat op zich prima, maar nou is het enige probleem dat ik mijn foto's al jarenlang in yyyy_mm_dd mappen opsla, en niet in yyyy-mm-dd mappen.

Normaal gesproken kan ik wel ergens een optie vinden waar ik die date format aan kan passen, maar in Lightroom 3 kan ik dat met geen mogelijkheid vinden en Google levert tot nu toe ook weinig op. Er zijn wel een aantal opties beschikbaar, "2010/04-17" bijvoorbeeld, of "2010/april 17", "2010/04/17", enz. maar er zit nergens een soort van 'Custom' optie waarin ik zelf yyyy_mm_dd in kan vullen.

Iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar boks, zonder natuurlijk handmatig bij alle mappen de dashes voor underscores te moeten vervangen?
pi_80421768
Als ik mijn spiegelreflex (Sony a200) aanzet, gaat de lens lopen trillen.
Iemand die ervaring hier mee heeft?
Ik baal behoorlijk, binnenkort heb ik een bruiloft en een reis naar Rome.
Life is Music
pi_80422383
Geen idee, maar wat heeft dit met Lightroom te maken?..
pi_80429402
TVP
pi_80433232
Niemand dus met hetzelfde probleem als ik? (zie post #100)
  zondag 18 april 2010 @ 00:16:22 #105
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_80434470
tja...misschien is het daarom nog maar "Beta"

Ik wacht rustig af tot het echte spul uit is.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zondag 18 april 2010 @ 01:18:32 #106
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_80435801
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 16:19 schreef Fredo55 het volgende:
een sony dslr
  zondag 18 april 2010 @ 01:20:56 #107
30156 Emme-r-tje
Bucket is my name...
pi_80435847
quote:
Een echte "My First Sony"
pi_80439686
quote:
Op zondag 18 april 2010 01:18 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

een sony dslr
Deze opmerking heeft nut omdat?.... Sony dSLR is gewoon Minolta onder een andere naam, en die maken gewoon goede camera's Zelf heb ik ook een a200.
  zondag 18 april 2010 @ 11:38:35 #109
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_80440649
quote:
Op zondag 18 april 2010 10:59 schreef Kremers het volgende:

[..]

Deze opmerking heeft nut omdat?.... Sony dSLR is gewoon Minolta onder een andere naam, en die maken gewoon goede camera's Zelf heb ik ook een a200.
quote:
...................
normaal heb je een lens die de trilling die je zelf maakt opvangt, niet 1 die het gaat genereren.

geweldige camera.

en een dslr waar ze op de voorkant groot zetten hoeveel MP hij is das 1 van de minst interessante dingen om te weten bij een dslr.

ach het is vast een goede camera voor het publiek wat hem koopt.
maar het blijft een sony he
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_80441843
Misschien moet je beter leren lezen: Hij gaat trillen wanneer hij hem aanzet, garantiegeval dus. Ik heb daar namelijk geen last van.

Waar jij het over hebt is beeldstabilisatie, iets wat overigens in de body zit bij Sony dSLR's.

Merk nerd's
  zondag 18 april 2010 @ 12:34:14 #111
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_80441943
quote:
Op zondag 18 april 2010 12:30 schreef Kremers het volgende:
Misschien moet je beter leren lezen: Hij gaat trillen wanneer hij hem aanzet, garantiegeval dus. Ik heb daar namelijk geen last van.

Waar jij het over hebt is beeldstabilisatie, iets wat overigens in de body zit bij Sony dSLR's.

Merk nerd's
moet ik in een en software topic nu inhoudelijk reageren op hardware vragen?
tuurlijk is trillen niet goed als je hem aan zet, dus altijd naar laten kijken dan.
(misschien eerst andere lens er op zetten en kijken of het de lens is of de body die raar aan het doen is. )

pfff mensen die me serieus nemen als ik 's nachts ergends op reageer
  FOK!fotograaf zaterdag 30 april 2011 @ 22:58:36 #112
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_96189612
Na een jaar ga ik hem toch echt een schop geven. Sinds kort heb ik Lightroom 3 en ik kan er nu aardig mijn weg in vinden, maar heb 1 storend probleem. Lightroom verandert zonder te vragen de kleuren/helderheid/contrast etc van mijn RAW foto's. Een ibis die eerst wat vaal oranje is, wordt zodra ik de foto aanklik in lightroom (in de bibliotheek) binnen 1 sec veranderd in een knaloranje dat pijn aan mn ogen doet. Dit gebeurt op het moment dat hij het histogram berekend heeft (en het daarna blijkbaar automatischa aanpast). In sommige gevallen is deze automatische verandering wel gewenst, maar in dit geval duidelijk niet :'). Hoe zet ik dit uit?
pi_96192511
Gebeurt dit nadat je de foto's geïmporteerd hebt?

Je camera maakt een JPG preview en voegt deze aan het RAW bestand toe, Lr negeert dit bestand en laat het RAW bestand zien dat alle camera instellingen niet bevat.

Kun je dus niet uitzetten.
  FOK!fotograaf zondag 1 mei 2011 @ 00:03:31 #114
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_96192788
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 23:58 schreef Kremers het volgende:
Gebeurt dit nadat je de foto's geïmporteerd hebt?

Je camera maakt een JPG preview en voegt deze aan het RAW bestand toe, Lr negeert dit bestand en laat het RAW bestand zien dat alle camera instellingen niet bevat.

Kun je dus niet uitzetten.
Het gebeurt als de foto's geimporteerd zijn en ik ze zelf aanklik om te bekijken. Hij laat dan eerst het origineel zien en zodra hij het histogram berekend heeft, de nieuwe versie. Ik krijg het idee dat het een soort autocorrectie is omdat overbelichte foto's opeens onderbelicht zijn en vale kleuren opeens gesatureerd, in vergelijking met digital photo professional (dat Canon zelf heeft meegeleverd en wat ik tot nu toe altijd gebruikte).
pi_96194063
Je zegt dat hij eerst het origineel laat zien en hij automatisch wordt aangepast als je erop klikt, maar is het eigenlijk niet andersom..?

Het kan zo zijn namelijk dat je eerst de JPG-preview ziet die in het rawbestand verwerkt zit; die kunnen immers heel snel geladen worden in het overzicht met thumbnails. Zodra je de foto activeert/opent, wordt pas de RAW zelf geladen en krijg je het origineel te zien.

Zo niet: controleer dan even of er bij het importeren van de foto's in Lightroom onder 'Apply during import' een bepaalde preset aanstaat. Het kan ook zo zijn dat die preset al bepaalde wijzigingen in je RAW aanbrengt, en die wijzigingen dus inderdaad pas zichtbaar worden zodra je een foto activeert. (omdat de 1:1 preview met de LR-wijzigingen dan niet meer in de cache zit)
  zondag 1 mei 2011 @ 00:33:44 #116
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_96194158
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 00:31 schreef Omniej het volgende:
Je zegt dat hij eerst het origineel laat zien en hij automatisch wordt aangepast als je erop klikt, maar is het eigenlijk niet andersom..?

Het kan zo zijn namelijk dat je eerst de JPG-preview ziet die in het rawbestand verwerkt zit; die kunnen immers heel snel geladen worden in het overzicht met thumbnails. Zodra je de foto activeert/opent, wordt pas de RAW zelf geladen en krijg je het origineel te zien.
Dat was ook het eerste dat in mij opkwam ja.
Huilen dan.
  FOK!fotograaf zondag 1 mei 2011 @ 00:39:03 #117
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_96194394
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 00:31 schreef Omniej het volgende:

Zo niet: controleer dan even of er bij het importeren van de foto's in Lightroom onder 'Apply during import' een bepaalde preset aanstaat. Het kan ook zo zijn dat die preset al bepaalde wijzigingen in je RAW aanbrengt, en die wijzigingen dus inderdaad pas zichtbaar worden zodra je een foto activeert. (omdat de 1:1 preview met de LR-wijzigingen dan niet meer in de cache zit)
Hij past niets toe tijdens importeren, geen presets, dan is het dus toch inderdaad wat jullie zeggen. Apart, want de 'nieuwe' versie is 9 vd 10 keer mooier dan de preview die canon me geeft. Nou, is dit ook weer opgelost. Bedankt heren!
pi_96214203
Heel toevallig kom ik net hetzelfde tegen, het duurt wel gelijk 2x zo lang voordat hij alle thumbs laad... (ik ben opnieuw begonnen met lightroom, hij moet evenwel al lang nadenken voordat hij alle previews en thumbs heeft geladen.)
Sla niet, Prei wel
pi_96214633
Je kan ook gewoon aangeven dat 'ie bijvoorbeeld weer de 1:1 previews van bepaalde foto's in moet laden (bij Library -> Previews -> Render)... Dat doe ik meestal als ik weer met een bepaalde map foto's aan de slag ga waarvan Lightroom geen previews meer heeft; eerst even de hele zooi 1:1 in laten laden om daarna wat vlotter te kunnen werken.
pi_96215881
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 18:00 schreef Omniej het volgende:
Je kan ook gewoon aangeven dat 'ie bijvoorbeeld weer de 1:1 previews van bepaalde foto's in moet laden (bij Library -> Previews -> Render)... Dat doe ik meestal als ik weer met een bepaalde map foto's aan de slag ga waarvan Lightroom geen previews meer heeft; eerst even de hele zooi 1:1 in laten laden om daarna wat vlotter te kunnen werken.
ik wilde net deze vraag stellen want ik wist dat die feature ergens zat, kon het niet vinden :) bedankt!!!
Sla niet, Prei wel
  zondag 3 juli 2011 @ 21:38:26 #121
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_98998616
Ik ben wat aan het experimenteren met Lightroom 3 en ik wil aan al mijn foto's bij de metagegevens/ eigenschappen toevoegen dat ik de auteur ben, welk copyright er op zit, etc.
Ik kom er alleen niet uit. Ik heb bij voorinstellingen de gegevens ingevuld, maar hoe pas ik dit nu toe? De help heeft het over de spuitbus, maar ik kom er niet echt uit. Iemand ervaring mee?
Life is what you make it.
  zondag 3 juli 2011 @ 21:44:03 #122
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_98998902
En prompt lukt het me wel. Laat bovenstaande vraag dus maar hangen.
  FOK!fotograaf maandag 4 juli 2011 @ 20:04:43 #123
18921 freud
Who's John Galt?
pi_99034618
quote:
11s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:44 schreef Schanulleke het volgende:
En prompt lukt het me wel. Laat bovenstaande vraag dus maar hangen.
Leuke tip: selecteer de preset bij het importeren, hoef je er nooit meer aan te denken :).
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  maandag 4 juli 2011 @ 20:53:53 #124
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_99036854
quote:
6s.gif Op maandag 4 juli 2011 20:04 schreef freud het volgende:

[..]

Leuke tip: selecteer de preset bij het importeren, hoef je er nooit meer aan te denken :).
Ik zal eens uitvogelen hoe dat moet. :)
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:51:32 #125
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_99102940
Ik sta op het punt om de keuze te gaan maken tussen de aanschaf van Cyberlink photodirector en Lightroom. Lightroom lijkt het meer volwassene product en is uiteraard ook de standaard. Toch zitten er bij Photodirector meer presets in waar ik enorm van onder de indruk was. Dat mis ik, als beginnende prutser, wel een beetje bij Lightroom. Is het mogelijk om in Lightroom ook presets van anderen in te laden om zo je arsenaal effecten en bewerkingen uit te breiden?
pi_99106786
quote:
5s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:51 schreef Schanulleke het volgende:
Is het mogelijk om in Lightroom ook presets van anderen in te laden om zo je arsenaal effecten en bewerkingen uit te breiden?
Uiteraard. :)
  woensdag 6 juli 2011 @ 12:58:20 #127
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_99107280
En zijn er sites die goed zijn voor het vinden van die presets? M.a.w.: waar haalt de doorgewinterde Lightroomgebruiker die vandaan?
pi_99107860
Daar heb ik dan weer geen verstand van. :P Ben zelf niet zo van de presets eigenlijk, weet alleen dat het wel gewoon prima mogelijk is en dat er ook zat sites voor zijn, maar welke het beste zijn zou ik dus niet weten...
  woensdag 6 juli 2011 @ 15:28:21 #129
303083 Ladysin
koekieloekie
pi_99113054
quote:
2s.gif Op woensdag 6 juli 2011 12:58 schreef Schanulleke het volgende:
En zijn er sites die goed zijn voor het vinden van die presets? M.a.w.: waar haalt de doorgewinterde Lightroomgebruiker die vandaan?
Ik snuffel hier vaak tussen. http://lightroomkillertips.com/category/presets/
Meeste presets zijn gemaakt door Matt Kloskowski en dr zit wat user made spull tussen. Maar best handig!
"you gotta preserve the present for those in the future"
pi_99278868
Hoe kan je in Lightroom van enkele opnames die overlap met elkaar hebben een 'panorama' maken?
Toon moed!
pi_99280871
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:09 schreef Qlubtempo het volgende:
Hoe kan je in Lightroom van enkele opnames die overlap met elkaar hebben een 'panorama' maken?
Als je alleen Lightroom hebt, kan dat volgens mij niet. Als je Photoshop ook hebt, kun je gewoon de verschillende foto's in LR selecteren, rechts klikken en 'Merge to panorama in PS' doen, dan plakt PS de boel aan elkaar en zit te gemergede foto ook automatisch in je LR-bibliotheek.

Maar dat gaat dus in principe buiten Lr om.
pi_99372767
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 15:48 schreef Omniej het volgende:

[..]

Als je alleen Lightroom hebt, kan dat volgens mij niet. Als je Photoshop ook hebt, kun je gewoon de verschillende foto's in LR selecteren, rechts klikken en 'Merge to panorama in PS' doen, dan plakt PS de boel aan elkaar en zit te gemergede foto ook automatisch in je LR-bibliotheek.

Maar dat gaat dus in principe buiten Lr om.
Dank! Enigszins gelukt ...

Iemand nog tips?
Toon moed!
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:07:49 #133
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_99394724
Hebben meer mensen hier problemen met het koppelen van hun Facebook account? Bij mij blijft hij tabs openen tot ik zowel Lightroom als browser heb afgesloten.
pi_99400806
Ieder zijn ding maar ik adviseer altijd om geen automatische koppelingen te (laten) leggen. Als ik hele grote fotosets bewerk in lightroom dan gaat hij wel eens raar en onvoorspelbaar gedrag vertonen en niets zo vervelend als dat ook met je koppelingen gebeurd.

Maar dat is nog geboren uit die keer dat iPhoto automatisch met flickr synchroniseerde en op een dag alle foto's er weer netjes vanaf haalde omdat hij dat nodig vond :N

sindsdien handmatig syncen for the win :Y
  FOK!fotograaf woensdag 13 juli 2011 @ 07:38:57 #135
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_99400846
quote:
5s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:07 schreef Schanulleke het volgende:
Hebben meer mensen hier problemen met het koppelen van hun Facebook account? Bij mij blijft hij tabs openen tot ik zowel Lightroom als browser heb afgesloten.
Net even getest en bij mij doet hij het zonder problemen.
Daarna koppeling weer verwijderd, zoveel heb ik nu ook weer niet met FB
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
  woensdag 13 juli 2011 @ 09:40:21 #136
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_99402311
ik heb ook een vraagje...
je kan je bewerkingen bij mijn weten opslaan in de files, of in een lightroom-database.

maar waar kan je die keuze maken? Want ik kom het niet tegen.
NIEUW: Foto's!
  FOK!fotograaf woensdag 13 juli 2011 @ 10:22:43 #137
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_99403395
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:40 schreef Cryothic het volgende:
ik heb ook een vraagje...
je kan je bewerkingen bij mijn weten opslaan in de files, of in een lightroom-database.

maar waar kan je die keuze maken? Want ik kom het niet tegen.
Ik denk dat je dit bedoelt:

In LR:
Bewerken >> Catalogusinstellingen >> Metagegevens >> Wijzigingen automatisch naar XMP opslaan (aan of uitzetten)

Overigens schrijft LR de wijzigingen altijd naar de DB, ongeacht de instelling van hierboven
Fotooz
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:23:52 #138
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_99403427
Ah, dan zal dat het zijn denk ik.

Dan slaat ie de wijzigingen op in een XMP file bij de CR2?
Dus dan kan ik makkelijker backups wegschrijven neem ik aan. Anders heb ik ook altijd de lightroom DB nodig.
  FOK!fotograaf woensdag 13 juli 2011 @ 10:28:08 #139
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_99403576
Ik denk dat je dit bedoelt:

In LR:
Bewerken >> Catalogusinstellingen >> Metagegevens >> Wijzigingen automatisch naar XMP opslaan (aan of uitzetten)

Dit kan je ook handmatig doen, Rightclick op (geselecteerde) foto('s) >> Metagegevens >> Metagegevens opslaan in bestand
Deze bestanden worden geplaatst in de map waarin de foto's staan en krijgen dezelfde fotonaam met extensie XMP

Overigens schrijft LR de wijzigingen altijd naar de DB, ongeacht de instelling van hierboven

[ Bericht 27% gewijzigd door CompuMess op 13-07-2011 10:29:12 (aangevuld met manual info) ]
Fotooz
pi_99418568
Kan je in LR een bepaald onderwerp/achtegrond zwart-wit maken en de rest in kleur laten?
Toon moed!
  donderdag 14 juli 2011 @ 08:50:45 #141
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_99444727
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 17:10 schreef Qlubtempo het volgende:
Kan je in LR een bepaald onderwerp/achtegrond zwart-wit maken en de rest in kleur laten?
Ik heb dat ooit gedaan met de correction-brush (heet dat ging geloof ik).
En dan de saturation helemaal op 0, en dan alles zwart wit kleuren wat geen kleur moet hebben.

Maar volgens mij haal je sneller makkelijker resultaat in photoshop :)
pi_99815868
Goed, hier maar eens een poging wagen :)

Is er een manier om automatisch een rand van 2% te croppen van alle foto's die je bewerkt in Lightroom?
Waarom? Mijn viewfinder is 98% en ik word gestoord van alle dingen die net buiten beeld moeten staan en toch op m'n foto staan.... 2% lijkt weinig, maar is toch best wel een rand....

Die wil ik er dus zo gemakkelijk en accuraat mogelijk afhalen :)
Ik snap dat ik een foto kan croppen op iets waarvan ik denk dat dat 2% is (kan ik dat ergens zien?), en dat met de andere foto's kan syncen, maar dat is me wat te onnauwkeurig.... bovendien kan ik me niet voorstellen dat dit niet kan....
  FOK!fotograaf zaterdag 23 juli 2011 @ 01:46:15 #143
18921 freud
Who's John Galt?
pi_99826031
Je kan de eerste foto uit een serie croppen, en dan alleen de crop copy-pasten op de rest van de foto's voordat je de rest van de bewerkingen gaat doen. Je moet de crop dan wel zelf bepalen, een percentage opgeven gaat volgens mij niet.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_99873444
ja, dat zei ik zelf al ;)
Maar dat is me dus wat te onnauwkeurig....

Je kunt natuurlijk uitrekenen hoe groot (in pixels) 98% is, en dat croppen... maar je kunt geen crop-preset maken om een of andere reden...
  zaterdag 10 maart 2012 @ 01:35:44 #145
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_108929953
Heeft iemand Lightroom 4 al geprobeerd?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 10 maart 2012 @ 08:52:08 #146
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_108932148
In de SC werd gisteren gemeld dat iemand hem geïnstalleerd had. Ik ben ook wel benieuwd, vraag me af of de meerwaarde groot genoeg is voor een nieuwe aanschaf.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 10:39:48 #147
303083 Ladysin
koekieloekie
pi_108933371
nog niet.. ik wacht t even af
"you gotta preserve the present for those in the future"
  Paintbaas zaterdag 10 maart 2012 @ 11:42:34 #148
52741 HaJee
pi_108934501
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 08:52 schreef Schanulleke het volgende:
In de SC werd gisteren gemeld dat iemand hem geïnstalleerd had. Ik ben ook wel benieuwd, vraag me af of de meerwaarde groot genoeg is voor een nieuwe aanschaf.
Op tweakers een verhaaltje:
http://tweakers.net/nieuw(...)lightroom-4-uit.html

Op dpreview een review:
http://www.dpreview.com/articles/7481161037/lightroom-4-review

Youtube:
http://www.youtube.com/re(...)l4l0l166l534l6.1l7l0
  zaterdag 10 maart 2012 @ 15:45:53 #149
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_108940850
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 01:35 schreef ACT-F het volgende:
Heeft iemand Lightroom 4 al geprobeerd?
Ja, maar ben niet verder gekomen dan 1 foto aanpassen.
Dus meer dan een paar sliders verslepen heb ik niet gedaan :D
  zaterdag 10 maart 2012 @ 17:18:05 #150
24533 ACT-F
pi_108943364
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 15:45 schreef Cryothic het volgende:

[..]

Ja, maar ben niet verder gekomen dan 1 foto aanpassen.
Dus meer dan een paar sliders verslepen heb ik niet gedaan :D
Ik ook :D Ik heb het gisteravond pas geïnstalleerd. De eerste opvallende veranderingen in Tone Control, welke ik het meest gebruik, zijn de veranderingen in Recovery, Fill Light en Brightness. Die zijn vervangen door Highlights, Shadows en Whites. Zodra ik meer ervaring met LR4 heb laat ik het wel weten :)
pi_108944822
Yep, ik heb de upgrade versie al binnen van Adobe :) ¤73 is geen geld voor wat je krijgt.

Softproofing, fotoboeken, Google Maps en nieuwe dev. tools die een stuk beter zijn. Ik doe al het globale grondwerk in Lr, en het lokale werk in Ps.
  donderdag 15 maart 2012 @ 00:08:28 #152
24533 ACT-F
pi_109116333
Ik ben overtuigd, Lightroom 4 is echt een verbetering. Vooral foto's die niet meer te redden leken in versie 3.2 kan ik met versie 4 behoorlijk goed krijgen _O_ Enig minpunt is de stabiliteit. Ik heb wel eens gehad dat die bevroor bij het importeren van foto's. Dan moet je LR afsluiten en met taakbeheer het proces beëindigen.
pi_109149158
is er ook een soort auto scan functie zoals in picasa? dat mis ik echt in LR of aperture :(
  donderdag 15 maart 2012 @ 22:07:29 #154
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_109149791
Waar bedoel je met auto scan? Ik host m'n foto's bij picasa maar heb ff geen idee wat je bedoeld.
  donderdag 15 maart 2012 @ 23:53:42 #155
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_109155305
Je bedoelt dat het programma zelf actief mappen bijhoudt op contentwijzigingen?
pi_109160029
in picasa heb je een optie dat heet folder manager, hierin kan je al je mappen aageven die picasa in de gaten moet houden

tools/folder manager/

vrijdag 16 maart 2012 @ 10:27:02 #157
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_109160806
Ik heb op een disk de volgende structuur:
2011
-01
--01
--02
--..
-02
--01
--02
--..
-..
2012
-01
--01
..

En zo heb ik dus 2011 en 2012 (in dit geval) in m'n FileExporer van lightroom zitten.
En dan na het kopieren van nieuwe foto's van m'n cam naar m'n HDD klik ik rechts op 2012, en klik "synchronize folder"
En dan is het weer klaar.

Ik ben zelf niet bekend met een auto-functie om dat in lightroom bij te houden.
  maandag 19 maart 2012 @ 22:03:01 #158
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_109292863
Zo, even een aanvulling nu ik Lightroom opnieuw heb geinstalleerd, en alle opties doorloop (verse format en installatie.. was wel weer eens nodig.)

Ik zit onder "File"de optie:
Auto Import.

En die kan ik enable'n
En bij de settings een "Watched folder".

Is dat iets waar je wat aan hebt?
  maandag 19 maart 2012 @ 22:53:27 #159
24533 ACT-F
pi_109295514
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:03 schreef Cryothic het volgende:
Zo, even een aanvulling nu ik Lightroom opnieuw heb geinstalleerd, en alle opties doorloop (verse format en installatie.. was wel weer eens nodig.)

Ik zit onder "File"de optie:
Auto Import.

En die kan ik enable'n
En bij de settings een "Watched folder".

Is dat iets waar je wat aan hebt?
Niet uitgeprobeerd, maar ik vermoed dat je foto's automatisch uit die map geïmporteerd worden zodra je LR opstart. Dat kan handig zijn als dat bijvoorbeeld je standaard fotomap met RAW-files is.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 08:52:19 #160
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_109303489
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Niet uitgeprobeerd, maar ik vermoed dat je foto's automatisch uit die map geïmporteerd worden zodra je LR opstart. Dat kan handig zijn als dat bijvoorbeeld je standaard fotomap met RAW-files is.
Ja, enige verschil is dat je zo te zien maar 1 map aan kunt geven, waar je bij lightroom elke willekeurige map op je pc kunt aangeven om te scannen.

edit:
vraagje van mijn kant:
kan je met lightroom aangeven waar je raw bestanden geimporteerd worden?
Ik kwam wel een folder-keuze tegen, maar ik gebruikte voorheen altijd Canon MemoryCardUtility.
Die plaatste ze in een vaste folder-structuur jaar/maand/dag/bestand.cr2 :)
Ik twijfel of lightroom dit ook kan.
pi_109438623
Een tijdje terug zat ik met LR4 te spelen en vond ik vooral de nieuwe highlights, shadows, whites en blacks erg goed werken, maar als ik nu een foto in de Develop-mode open, krijg ik gewoon Exposure, Recovery, Fill light en Blacks te zien...? Voor een fractie van een seconde staan de nieuwe LR4-opties er, maar daarna worden ze dus vervangen door de 'ouderwetse' schuifjes.

Iemand die dit herkent, en/of weet waar het aan ligt?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 20:30:36 #162
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_109440989
Dat had ik als ik foto's open die ik in LR3 bewerkt heb. Maar die kon ik vervolgens converteren. Dat vroeg ie geloof ik.
pi_109503504
Ah, dat zou kunnen kloppen inderdaad... Althans, het gaat in mijn geval ook om foto's die ik nog in LR3 heb geïmporteerd, en nu in LR4 dus voor het eerst bewerk, maar blijkbaar pakt hij dan dus nog steeds automatisch de 'oude' develop mode.

Ik ga binnenkort maar eens kijken of ik ze ook geconverteerd krijg. :) Thanks!
  zondag 25 maart 2012 @ 22:22:52 #164
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_109511405
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 20:26 schreef Omniej het volgende:
Ah, dat zou kunnen kloppen inderdaad... Althans, het gaat in mijn geval ook om foto's die ik nog in LR3 heb geïmporteerd, en nu in LR4 dus voor het eerst bewerk, maar blijkbaar pakt hij dan dus nog steeds automatisch de 'oude' develop mode.

Ik ga binnenkort maar eens kijken of ik ze ook geconverteerd krijg. :) Thanks!
Automatisch pakt ie volgens mij idd de oude methode (zodat je settings niet ge-reset worden).
Maar je kunt ze converteren.

edit:
Zo, ook ff een "oude" foto erbij gepakt om te kijken hoe dat ook al weer ging.
In development schiet ie idd op de oude settings. Maar in je main-window krijg je dan rechts onderin een uitroepteken met de tooltip: "Update to current process (2012)"
pi_109517079
Helemaal dat uitroepteken over het hoofd gezien. :D

Gelukt, dankje! :)
  zaterdag 31 maart 2012 @ 15:36:40 #166
24533 ACT-F
pi_109731747
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:33:19 #167
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_111111938
Schopje! :D

Kan iemand mij uitleggen hoe je in LR4 een gedeelte van de foto selecteert om die bij te kleuren? Ik wil in een bepaalde foto alleen de lucht wat 'bij-blauwen' en de rest van de foto (gebouwen) laten zoals die is. Ik meen ergens weleens gezien of gelezen te hebben dat dat heel handig kan in LR, maar ik kan het dus niet vinden ;(
  vrijdag 4 mei 2012 @ 00:13:40 #168
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_111113739
Kan dat niet met de adjustment brush?
  vrijdag 4 mei 2012 @ 23:44:56 #169
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_111154621
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 00:13 schreef Cryothic het volgende:
Geen idee ;) ik heb vandaag geen tijd gehad, ik ga het morgen even proberen. Thanks!
  Paintbaas zaterdag 5 mei 2012 @ 12:44:07 #170
52741 HaJee
pi_111164424
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 00:13 schreef Cryothic het volgende:
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 23:44 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Geen idee ;) ik heb vandaag geen tijd gehad, ik ga het morgen even proberen. Thanks!
Met die brush kun je niet letterlijk iets inkleuren maar wel "plaatselijk" bijvoorbeeld saturatie, contrast en belichting en dergelijke aanpassen
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:18:03 #171
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_111168584
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 12:44 schreef HaJee het volgende:

[..]

[..]

Met die brush kun je niet letterlijk iets inkleuren maar wel "plaatselijk" bijvoorbeeld saturatie, contrast en belichting en dergelijke aanpassen
Tis gelukt! w/ Met het gegradueerd filter de lucht geselecteerd en deze een lagere temperatuur meegegeven, werd het geheel mooi blauwe van :)

Edit: Dit is 'em geworden overigens: http://i45.tinypic.com/29qidr6.jpg Uiteraard verkleint Tinypic het geheel nogal, dus tis niet helemaal n goede afspiegeling van de echte foto, maar toch :)

[ Bericht 16% gewijzigd door IbeBen op 05-05-2012 15:23:19 ]
pi_111746527
Misschien is deze vraag al eerder voorbij gekomen, maar kon het niet terugvinden.

Mijn vraag heeft betrekking op het Exporteren van een foto.
Standaard staat bij mij de Resolutie op 240 Pixels Per Inch.

Is dit de beste instelling?
Eskimo Joe
  zondag 20 mei 2012 @ 14:19:56 #173
220026 Treces
Hier had uw tekst kunnen staan
pi_111780659
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 17:34 schreef Mercan het volgende:
Misschien is deze vraag al eerder voorbij gekomen, maar kon het niet terugvinden.

Mijn vraag heeft betrekking op het Exporteren van een foto.
Standaard staat bij mij de Resolutie op 240 Pixels Per Inch.

Is dit de beste instelling?
Voor scherm is 72 genoeg, voor drukwerk tussen de 150 en 300.
  zondag 20 mei 2012 @ 15:27:13 #174
286575 Roces18
Chef de party
pi_111783747
Even inhaken, weet iemand hoe je ervoor zorgt dat Lightroom niet meer opstart zodra je een sd of usb in je computer steekt. Begint zo onderhand aardig irritant te worden.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_111784772
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 15:27 schreef Roces18 het volgende:
weet iemand hoe je ervoor zorgt dat Lightroom niet meer opstart zodra je een sd of usb in je computer steekt.
Via: Ctrl + komma de importoptie-voorkeur aanpassen.
  zondag 20 mei 2012 @ 16:52:06 #176
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_111787513
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 15:27 schreef Roces18 het volgende:
Even inhaken, weet iemand hoe je ervoor zorgt dat Lightroom niet meer opstart zodra je een sd of usb in je computer steekt. Begint zo onderhand aardig irritant te worden.
idd, gewoon bij de import instellingen
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 mei 2012 @ 17:53:16 #177
300347 MrManuel
pi_111790402
Ga dit topic ook maar eens volgen.. :)
Kijken of ik hier nog dingetjes kan leren!
[i]~ The impossible is easy![/i]
  maandag 21 mei 2012 @ 08:29:47 #178
286575 Roces18
Chef de party
pi_111819371
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2012 16:52 schreef Cryothic het volgende:

[..]

idd, gewoon bij de import instellingen
Ah eindelijk. Heb al tijden al die opties afgestruind maar heb dit dialoogvenster nooit kunnen vinden :P En wat er op internet verder werd verteld hielp ook voor geen meter
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zondag 3 juni 2012 @ 21:12:08 #179
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_112398791
Hoe bevalt LR4 bij de mensen die het hebben? En hoe gladjes ging de upgrade?

Ik zag vandaag dat hij bij surfspot duurder is dan bij Adobe zelf, op basis van de educatieprijzen. Bizar.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 3 juni 2012 @ 22:18:07 #180
300347 MrManuel
pi_112402920
Update ging helemaal super.. en hij bevalt prima.
Fijn dat we nu ook RAW van 5DmkIII kunne hebbe :)
[i]~ The impossible is easy![/i]
  zondag 3 juni 2012 @ 23:30:55 #181
24533 ACT-F
pi_112407132
quote:
14s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:12 schreef Schanulleke het volgende:
Hoe bevalt LR4 bij de mensen die het hebben? En hoe gladjes ging de upgrade?

Ik zag vandaag dat hij bij surfspot duurder is dan bij Adobe zelf, op basis van de educatieprijzen. Bizar.
Super! Onder- en overbelichting is aanzienlijk beter te corrigeren dan versie 3.2 die ik voorheen gebruikte. De eerste versie van LR4 wilde wel eens crashen bij het importeren, maar met de laatste update heb ik daar geen last van gehad.
pi_112416230
LR4 werkt hier ook als een tiet. :) Upgrade ging soepel, de library uit LR3 wordt netjes overgezet en ik kon precies verder gaan waar ik gebleven was. Vooral het corrigeren van onder- en overbelichting is inderdaad erg vooruit gegaan, dus bij mij was het een welkome upgrade. :)
  FOK!fotograaf maandag 4 juni 2012 @ 23:33:33 #183
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_112456285
Het is bij mij geen onverdeeld succes... qua correctiemogelijkheden is LR4(.1) met het cameraprofiel 2012 een aanwinst, maar qua snelheid is het -vergeleken met LR 3.6- een regelrechte desillusie.
Waar ik in LR3.6 nagenoeg real-time de veranderingen te zien kreeg als ik aan een schuif trok, moet ik nu vrij lang wachten op resultaat. Daar is overheen te komen als je slechts een paar foto's moet aanpassen, maar bij het verwerken van een paar honderd RAW's kost het domweg te veel tijd :(

Op de diverse LR fora kom je hierover véél meer te weten...
o.a. op http://forums.adobe.com/thread/971581?start=800&tstart=0

Ik denk dat ik voor grote hoeveelheden voorlopig terugga naar LR3.6 }:|
Fotooz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')