abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 september 2007 @ 14:50:55 #1
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_53568122
Ik heb sinds kort adobe lightroom. Ik hoor van veel mensen dat ze er zeer tevreden over zijn, dus ik denk dat moest ik dan ook maar eens proberen. Ik vond de trial die ik toen het net uitkwam veel te traag maar goed, dat was verbeterd hoorde ik, en idd

Nu ben ik er mee aan het spelen, dingetjes uitproberen enzo, en dat lukt aardig. Ik ben gewend aan rawshooter en veel werkt wel min of meer hetzelfde.

Maar....Ik krijg op de 1 of andere manier de foto's niet gecropt

Ik klik op de croptool, krijg dan een mooi rastertje wat ik kan verkleinen enzo, maar als ik dat doe springt ie meteen weer terug naar het origineel Wat doe ik verkeerd?

heb er maar een centraal topic van gemaakt omdat ik vast niet de enige ben die er vragen over heeft
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_53569535
Das wel vreemd... Ik gebruik LR al sinds de betá, en heb hier geen last van. Ik kan gewoon croppen en dan blijft hij ook gewoon gecropt... Wat staat er bij history vermeld?
  zaterdag 29 september 2007 @ 16:12:00 #3
52657 pea4fun
pi_53569660
Ik heb het programma afgesloten, opnieuw opgestart en nu doet ie het wel

De aan/uitknop heeft al bij menig apparaat wonderen verricht

Maar goed, ik kom vast nog wel met meer vragen, en misschien anderen ook wel

Iig bedankt kremers
pi_53569982
Het is een zeer goede app

Foto's kun je het beste resizen in Photoshop via een zgn. action, dus niet in lightroom. Ik heb in photoshop een tweetal resize actions gemaakt (voor fok en flickr).

Handige van lightroom is dat je export profielen kunt aanmaken, dan hoef je alleen nog maar de juiste aan te maken en die te selecteren als je wilt exporteren.
  zaterdag 29 september 2007 @ 18:30:39 #5
52657 pea4fun
pi_53572443
Ik had al zoiets gevonden ja, alleen moet ik er ff aan wennen dat ik steeds opnieuw het juiste profiel én de juiste lokatie waar ze naartoe moeten moet aangeven.

Nog een vraagje, Wat is DNG en wat is daar het voordeel van? Als ik rechtstreeks een jpg maak dan lijkt het bestand kleiner als dat ik eerst een DNG maak en daar een jpg van.
  zondag 30 september 2007 @ 12:00:35 #6
124655 DarkManta
Tiepvouten onder voorbehout
pi_53585267
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 18:30 schreef pea4fun het volgende:
Ik had al zoiets gevonden ja, alleen moet ik er ff aan wennen dat ik steeds opnieuw het juiste profiel én de juiste lokatie waar ze naartoe moeten moet aangeven.

Nog een vraagje, Wat is DNG en wat is daar het voordeel van? Als ik rechtstreeks een jpg maak dan lijkt het bestand kleiner als dat ik eerst een DNG maak en daar een jpg van.
DNG is Digital Negative en is voor de indeling van digitale fotobestanden. Omdat niet iedere softwaretoepassing met RAW bestanden werkt, bied DNG meer publieke toegang.
Adobe is trouwens de maker en degene met het patent voor RAW bestanden.

Zoals ik al eerder zei, nog niet alle softwaretoepassingen kunnen met RAW bestanden werken en bieden dus DNG als oplossing.
Adobe heeft zelfs een DNG converter, mocht je software toepassing geen RAW kunnen lezen.
Hier de link en meer info:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3732
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
pi_53739842
Goed topic pea.

Is er een mogelijkheid om de verscherping compleet uit te zettten? Als ik de dng's wil omzetten naar jpg, moet ik bij iedere foto die lullig kleine sliders terugzetten naar nul. Verscherpen doe ik het liefst als allerlaatste in photoshop namelijk.
pi_53853808
quote:
Op zondag 30 september 2007 12:00 schreef DarkManta het volgende:

[..]

DNG is Digital Negative en is voor de indeling van digitale fotobestanden. Omdat niet iedere softwaretoepassing met RAW bestanden werkt, bied DNG meer publieke toegang.
Adobe is trouwens de maker en degene met het patent voor RAW bestanden.
De grootste reden dat Adobe DNG (Digital Negative) heeft ontwikkeld is vanwegen uniformiteit. Iedere camerabouwer gebruikt wel het universele JPEG en TIFF, maar voor RAW ontwikkelen ze allemaal hun eigen variant. Voor al deze varianten moet Adobe een andere converter maken en dat kost geld. Daarom probeerd Adobe het DNG (wat een open source RAW is) te slijten (gratis) aan de camera fabrikanten.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 15:59:52 #9
124655 DarkManta
pi_54012209
Canon EOS Discovery
Fotografieseminar voor enthousiaste amateur- en semi-beroepsfotografen.
Adobe toont op EOS Discovery Lightroom & Photoshop CS3
voor optimalisatie van de fotografie workflow.
3 en 4 november, Utrecht
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
  woensdag 7 november 2007 @ 11:19:35 #10
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_54424885
Ok, ik heb iets heel raars, het was mij zelf nog niet opgevallen, maar ik werd er op gewezen.

Als ik foto's uit Lightroom exporteer (naar bijv. jpg) dan verschijnt er een randje om de persoon heen. Ik dacht eerst dat het met de jpg-compressie te maken had, maar dat is niet het geval. Het randje verschijnt ook als ik exporteer naar .psd. Zie bijgevoegde voorbeeldfoto.

Iemand anders hier ook last van / weet iemand hier een oplossing voor?

[ Bericht 0% gewijzigd door didotcicero op 07-11-2007 12:15:30 ]
  woensdag 7 november 2007 @ 13:56:43 #11
124655 DarkManta
pi_54428490
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:19 schreef didotcicero het volgende:
Ok, ik heb iets heel raars, het was mij zelf nog niet opgevallen, maar ik werd er op gewezen.

Als ik foto's uit Lightroom exporteer (naar bijv. jpg) dan verschijnt er een randje om de persoon heen. Ik dacht eerst dat het met de jpg-compressie te maken had, maar dat is niet het geval. Het randje verschijnt ook als ik exporteer naar .psd. Zie bijgevoegde voorbeeldfoto.

[ afbeelding ]

Lijkt mij meer van het licht dan een mysterieus randje om de persoon.
Heb je dit ook bij andere foto`s ?
  woensdag 14 november 2007 @ 22:40:33 #12
35325 shi
elegance in simplicity
pi_54614044
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:19 schreef didotcicero het volgende:

[ afbeelding ]

als ik de foto zo zie is het een klasiek sharpening atrefact,
je thumb is eigenlijk te klein, maar post de raw+xmp file ff dan weet ik meer
maar ik weet bijna zeker dat de foto dubbelop is gesharpend, namelijk een keer met de autosharpen functie van de camera zelf en daarna hebt jij het zelf in lightroom nog een keer extra aangezet..
wat ik al zei, geef me de xmp en de originele data en ik kan het je met zekerheid zeggen

[ Bericht 8% gewijzigd door shi op 14-11-2007 22:47:03 ]
idiots will be shot, survivors will be shot...again.
  donderdag 15 november 2007 @ 07:33:37 #13
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_54618063
@ Darkmanta: Ja dit heb ik ook bij andere foto's. Dat was het eerste wat ik deed toen iemand me op het randje wees; kijkenof het op het op andere foto's ook te zien was.

@ Shi: In de originele raw-file zit het niet.
Ik heb geen autosharpen op de camera aangezet en ik gebruik ook geen sharpening in Lightroom. ALs ik al sharpening toepas is dat in Photoshop.
Ik heb inmiddels geexporteerd naar een wat groter formaat (800 pix breed ipv 480) en dan is er niks aan de hand. Het lijkt er op dat er een randje pixels net niet op de juiste plek passen ofzo.
pi_54651143
Adobe heeft Lightroom 1.3 vrijgegeven Vooral bedoeld voor mensen met een Apple en Leopard.
  maandag 9 februari 2009 @ 11:34:02 #15
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_65875453
Ik importeer mijn (raw)foto's rechtstreeks van de CF-kaart in Lightroom, vanaf mijn cardreader. Dat gaat echter vreselijk langzaam, 8 Gb in 3(!) uur.

Ik heb een snelle iMac, 4 Gb RAM, usb2-reader op usb2-poort. Wat gaat er/doe ik verkeerd?
pi_65876456
quote:
Op maandag 9 februari 2009 11:34 schreef didotcicero het volgende:
Ik importeer mijn (raw)foto's rechtstreeks van de CF-kaart in Lightroom, vanaf mijn cardreader. Dat gaat echter vreselijk langzaam, 8 Gb in 3(!) uur.

Ik heb een snelle iMac, 4 Gb RAM, usb2-reader op usb2-poort. Wat gaat er/doe ik verkeerd?
Gewoon een gedachte maar heb je al geprobeerd gewoon te kopieren? Zonder gebruik te maken van Lightroom? Daarnaast ff de opties in Lightroom bekijken of er geen gekke dingen aanstaan bij het importeren?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 9 februari 2009 @ 12:49:32 #17
52657 pea4fun
pi_65877580
quote:

Via mijn kaartlezer gaat het ook altijd langzaam.

Ik neem aan dat je lightroom de bestanden laat verplaatsen naar een nieuwe locatie? Dan is het misschien handiger om vanaf je kaartlezer de bestanden al naar die locatie te zetten, dan hoeft lightroom ze alleen maar te importeren.

Je kan dan ook meteen zien of het aan je kaartlezer ligt als de bestanden langzaam van kaartje naar harde schijf verplaatsen.
pi_65877607
quote:

Heb je al eens geprobeerd via je camera te importeren?

Waar je ook eens naar moet kijken is naar je import preview settings.

Staat die op 1:1 of op minimal?
Als je ze 1:1 zet duurt het eindeloos, maar op minimal gaat het een stuk sneller.
pi_65877640
Kreeg laatst ook de tip dat je beter je RAW pics van je kaartje kunt trekken met de bijbehorende software (Nikon dan wel Canon) en daarna pas te importeren in Lightroom. Dit zou je kwaliteit van je foto's ten goede komen. Iemand ervaring mee?
  FOK!fotograaf maandag 9 februari 2009 @ 12:55:48 #20
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_65877763
Ik heb ook het idee dat simpel koppieeren sneller gaat dan downloaden via LR.
pi_65878010
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:55 schreef Ronhui het volgende:
Ik heb ook het idee dat simpel koppieeren sneller gaat dan downloaden via LR.
Dat is opzich ook wel logisch daar Lightroom je foto's meteen toevoegt aan een catalogus en er meteen thumbs bij maakt etc.
  maandag 9 februari 2009 @ 14:40:19 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_65880857
Ik doe wel altijd die 1:1 previews renderen eigenlijk. Ja, het duurt wat langer, maar je computer blijft gewoon bruikbaar dus ik vind 't niet zo'n probleem.
Huilen dan.
  maandag 9 februari 2009 @ 20:01:00 #23
52657 pea4fun
pi_65891137
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:40 schreef Isdatzo het volgende:
Ik doe wel altijd die 1:1 previews renderen eigenlijk. Ja, het duurt wat langer, maar je computer blijft gewoon bruikbaar dus ik vind 't niet zo'n probleem.
Ik zet de previews uit, en eerlijk gezegd snap ik niet waarom je ze groot aanzet terwijl je toch wat anders gaat doen?
  maandag 9 februari 2009 @ 20:19:37 #24
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65891852
op welke manier kun je het makkelijkst een backup draaien van alle bestanden binnen LR?
ben ze nu aan het overpompen via het normale export knopje. maar er zal vast een makkelijkere manier zijn.

als ik namenlijk straks weer foto's er bij heb staan en die ook op de backup wil, of aanpassingen heb gedaan dan zou ik alles moeten overschrijven. en daar heb ik niet echt zin in.
  maandag 9 februari 2009 @ 20:22:46 #25
52657 pea4fun
pi_65891986
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:19 schreef PKfotografie het volgende:
op welke manier kun je het makkelijkst een backup draaien van alle bestanden binnen LR?
ben ze nu aan het overpompen via het normale export knopje. maar er zal vast een makkelijkere manier zijn.

als ik namenlijk straks weer foto's er bij heb staan en die ook op de backup wil, of aanpassingen heb gedaan dan zou ik alles moeten overschrijven. en daar heb ik niet echt zin in.
lightroom maakt zelf een backup aan. Zolang je de echte bestanden niet verplaatst kun je volstaan met het backup filetje te backuppen zeg maar. Dat heet catalog.ircat en wordt meestal in mijn afbeeldingen gezet als jje lightroom zelf laat beslissen.

Of bedoel je dat niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')