DNG is Digital Negative en is voor de indeling van digitale fotobestanden. Omdat niet iedere softwaretoepassing met RAW bestanden werkt, bied DNG meer publieke toegang.quote:Op zaterdag 29 september 2007 18:30 schreef pea4fun het volgende:
Ik had al zoiets gevonden ja, alleen moet ik er ff aan wennen dat ik steeds opnieuw het juiste profiel én de juiste lokatie waar ze naartoe moeten moet aangeven.
Nog een vraagje, Wat is DNG en wat is daar het voordeel van? Als ik rechtstreeks een jpg maak dan lijkt het bestand kleiner als dat ik eerst een DNG maak en daar een jpg van.
De grootste reden dat Adobe DNG (Digital Negative) heeft ontwikkeld is vanwegen uniformiteit. Iedere camerabouwer gebruikt wel het universele JPEG en TIFF, maar voor RAW ontwikkelen ze allemaal hun eigen variant. Voor al deze varianten moet Adobe een andere converter maken en dat kost geld. Daarom probeerd Adobe het DNG (wat een open source RAW is) te slijten (gratis) aan de camera fabrikanten.quote:Op zondag 30 september 2007 12:00 schreef DarkManta het volgende:
[..]
DNG is Digital Negative en is voor de indeling van digitale fotobestanden. Omdat niet iedere softwaretoepassing met RAW bestanden werkt, bied DNG meer publieke toegang.
Adobe is trouwens de maker en degene met het patent voor RAW bestanden.
Lijkt mij meer van het licht dan een mysterieus randje om de persoon.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:19 schreef didotcicero het volgende:
Ok, ik heb iets heel raars, het was mij zelf nog niet opgevallen, maar ik werd er op gewezen.
Als ik foto's uit Lightroom exporteer (naar bijv. jpg) dan verschijnt er een randje om de persoon heen. Ik dacht eerst dat het met de jpg-compressie te maken had, maar dat is niet het geval. Het randje verschijnt ook als ik exporteer naar .psd. Zie bijgevoegde voorbeeldfoto.
[ afbeelding ]
Iemand anders hier ook last van / weet iemand hier een oplossing voor?
als ik de foto zo zie is het een klasiek sharpening atrefact,quote:Op woensdag 7 november 2007 11:19 schreef didotcicero het volgende:
Ok, ik heb iets heel raars, het was mij zelf nog niet opgevallen, maar ik werd er op gewezen.
Als ik foto's uit Lightroom exporteer (naar bijv. jpg) dan verschijnt er een randje om de persoon heen. Ik dacht eerst dat het met de jpg-compressie te maken had, maar dat is niet het geval. Het randje verschijnt ook als ik exporteer naar .psd. Zie bijgevoegde voorbeeldfoto.
[ afbeelding ]
Iemand anders hier ook last van / weet iemand hier een oplossing voor?
Gewoon een gedachte maar heb je al geprobeerd gewoon te kopieren? Zonder gebruik te maken van Lightroom? Daarnaast ff de opties in Lightroom bekijken of er geen gekke dingen aanstaan bij het importeren?quote:Op maandag 9 februari 2009 11:34 schreef didotcicero het volgende:
Ik importeer mijn (raw)foto's rechtstreeks van de CF-kaart in Lightroom, vanaf mijn cardreader. Dat gaat echter vreselijk langzaam, 8 Gb in 3(!) uur.
Ik heb een snelle iMac, 4 Gb RAM, usb2-reader op usb2-poort. Wat gaat er/doe ik verkeerd?
Via mijn kaartlezer gaat het ook altijd langzaam.quote:Op maandag 9 februari 2009 11:34 schreef didotcicero het volgende:
Ik importeer mijn (raw)foto's rechtstreeks van de CF-kaart in Lightroom, vanaf mijn cardreader. Dat gaat echter vreselijk langzaam, 8 Gb in 3(!) uur.
Ik heb een snelle iMac, 4 Gb RAM, usb2-reader op usb2-poort. Wat gaat er/doe ik verkeerd?
Heb je al eens geprobeerd via je camera te importeren?quote:Op maandag 9 februari 2009 11:34 schreef didotcicero het volgende:
Dat is opzich ook wel logisch daar Lightroom je foto's meteen toevoegt aan een catalogus en er meteen thumbs bij maakt etc.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:55 schreef Ronhui het volgende:
Ik heb ook het idee dat simpel koppieeren sneller gaat dan downloaden via LR.
Ik zet de previews uit, en eerlijk gezegd snap ik niet waarom je ze groot aanzet terwijl je toch wat anders gaat doen?quote:Op maandag 9 februari 2009 14:40 schreef Isdatzo het volgende:
Ik doe wel altijd die 1:1 previews renderen eigenlijk. Ja, het duurt wat langer, maar je computer blijft gewoon bruikbaar dus ik vind 't niet zo'n probleem.
lightroom maakt zelf een backup aan. Zolang je de echte bestanden niet verplaatst kun je volstaan met het backup filetje te backuppen zeg maar. Dat heet catalog.ircat en wordt meestal in mijn afbeeldingen gezet als jje lightroom zelf laat beslissen.quote:Op maandag 9 februari 2009 20:19 schreef PKfotografie het volgende:
op welke manier kun je het makkelijkst een backup draaien van alle bestanden binnen LR?
ben ze nu aan het overpompen via het normale export knopje. maar er zal vast een makkelijkere manier zijn.
als ik namenlijk straks weer foto's er bij heb staan en die ook op de backup wil, of aanpassingen heb gedaan dan zou ik alles moeten overschrijven. en daar heb ik niet echt zin in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |