abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 februari 2009 @ 20:24:16 #26
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65892045
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:22 schreef pea4fun het volgende:

[..]

lightroom maakt zelf een backup aan. Zolang je de echte bestanden niet verplaatst kun je volstaan met het backup filetje te backuppen zeg maar. Dat heet catalog.ircat en wordt meestal in mijn afbeeldingen gezet als jje lightroom zelf laat beslissen.

Of bedoel je dat niet?
dat bestand is nog geen 150mb. op een kleine 7000 foto's

mocht heel mijn mac afbranden dan kan ik vast niet mijn foto's terug krijgen door 150 mb terug te plaatsen
  maandag 9 februari 2009 @ 20:28:04 #27
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_65892170
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:24 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

dat bestand is nog geen 150mb. op een kleine 7000 foto's

mocht heel mijn mac afbranden dan kan ik vast niet mijn foto's terug krijgen door 150 mb terug te plaatsen
nope, dat is waar, dus bedoel je niet wat ik vertel.

Je wil dus je foto's backuppen. Ik dacht alleen je lightroomcatalogus.

Als je namelijk dat filetje op een andere pc zou openen, zonder dat daar de foto's instaan, dan krijg je alleen de thumbs en de mappenstructuur te zien. Alleen staan er dan achter de mappen vraagtekens, omdat ie de foto's niet kan vinden. Je kan dan wel weer aangeven waar ie ze moet vinden.

Maar goed dat bedoel je dus niet.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  maandag 9 februari 2009 @ 20:39:51 #28
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65892597
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:28 schreef pea4fun het volgende:

[..]

nope, dat is waar, dus bedoel je niet wat ik vertel.

Je wil dus je foto's backuppen. Ik dacht alleen je lightroomcatalogus.

Als je namelijk dat filetje op een andere pc zou openen, zonder dat daar de foto's instaan, dan krijg je alleen de thumbs en de mappenstructuur te zien. Alleen staan er dan achter de mappen vraagtekens, omdat ie de foto's niet kan vinden. Je kan dan wel weer aangeven waar ie ze moet vinden.

Maar goed dat bedoel je dus niet.
nope, die had ik gevonden. maar aangezien hij dat aangeeft, ging ik er van uit dat hij ook de foto's moet kunnen laten backuppen
pi_65893085
Wat ik er van begrepen heb zit die functionaliteit, foto's zelf backuppen, niet in Lightroom. Tijd geleden een externe HD gekocht en "gewoon" alle foto's gekopieerd. Ga binnenkort eens kijken naar dit programmaatje van Microsoft: synctoy. Schijnbaar een aardige manier om op gezette tijden de directory's met originele foto's en backup foto's, te synchroniseren. Moet me er alleen in verdiepen dus tot die tijd maar handmatig.
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.
  FOK!fotograaf maandag 9 februari 2009 @ 20:52:49 #30
18921 freud
Who's John Galt?
pi_65893087
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:19 schreef PKfotografie het volgende:
op welke manier kun je het makkelijkst een backup draaien van alle bestanden binnen LR?
ben ze nu aan het overpompen via het normale export knopje. maar er zal vast een makkelijkere manier zijn.

als ik namenlijk straks weer foto's er bij heb staan en die ook op de backup wil, of aanpassingen heb gedaan dan zou ik alles moeten overschrijven. en daar heb ik niet echt zin in.
Je kan je RAW's gewoon via een filecopy doen, en dan via LR alle metadata exporteren in XML bestanden. Als je die XML bestanden in dezelfde dir zet als je raw's, dan worden ze bij een nieuwe import, automagisch gekoppeld.

Selecteer alle foto's, rechtermuisknop, metadata, save metadata. Presto.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  maandag 9 februari 2009 @ 21:01:38 #31
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_65893433
Backups doe ik niet via lightroom, alleen de catalog. En die catalog backups neem ik dan ook weer mee met de backup van de foto's.

Ik gebruik trouwens Syncback, maar er zijn legio tooltjes waar het mee kan.
Huilen dan.
  FOK!fotograaf maandag 9 februari 2009 @ 21:11:09 #32
18921 freud
Who's John Galt?
pi_65893796
Mac of pc?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  maandag 9 februari 2009 @ 21:21:42 #33
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_65894241
Voor het backuppen gebruik ik MacOSX eigen Timemachine (moet je wel MacOSX 10.5 Leopard hebben en een externe HD met voldoende capaciteit)
  maandag 9 februari 2009 @ 21:22:54 #34
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65894286
quote:
Op maandag 9 februari 2009 21:21 schreef didotcicero het volgende:
Voor het backuppen gebruik ik MacOSX eigen Timemachine (moet je wel MacOSX 10.5 Leopard hebben en een externe HD met voldoende capaciteit)
zal daar straks eens naar gaan kijken
pi_65921362
In lightroom zit een hele handig backup functie. Als je je foto's importeert kun je een vakje aanvinken dat Lightroom ze meteen copieert naar een andere plaats op je schijf of een externe schijf.

Zie " Backup to:... filepath/

En zo maak je een backup van je hele lightroom catalogus.

Verder heb ik ooit mijn hele stack naar een externe schijf (RAID 1) gekopieerd. En alles wat ik nu importeer laat ik meteen daar heen kopieren.

Misschien mag de site van Mike Kloskowski Lightroom Killer Tips in de OP Vind ik een erg handige site met veel presets en tips?
pi_65922025
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 18:18 schreef Noxa het volgende:
In lightroom zit een hele handig backup functie. Als je je foto's importeert kun je een vakje aanvinken dat Lightroom ze meteen copieert naar een andere plaats op je schijf of een externe schijf.
[ afbeelding ]

Verder heb ik ooit mijn hele stack naar een externe schijf (RAID 1) gekopieerd. En alles wat ik nu importeer laat ik meteen daar heen kopieren.

Misschien mag de site van Mike Kloskowski Lightroom Killer Tips in de OP Vind ik een erg handige site met veel presets en tips?
Op zich een hele goede tip. Heb die optie eigenlijk nog nooit gezien. Enige "probleem" is wel dat als je na het importeren de foto's gaat uitzoeken en de slechte verwijderd (zowel uit de Lightroom-database als fysiek) die slechte foto's nog wel als backup bestaan. Maar goed, dat kan je dan weer synchroniseren met een van de programma's.

Site is sowieso leuk om te blijven volgen. En een keer een middagje ervoor uittrekken om de presets door te nemen. Staat vast wel wat handigs tussen.

Wat ik me alleen afvraag is waarom ze niet de optie geven om je catalog te backuppen als je afsluit. Dan heb je immers weer allerlei nieuwe aanpassingen gemaakt. En in de tijd dat je Lightroom afsluit en weer opnieuw opstart kan er een hoop gebeuren...
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.
  FOK!fotograaf dinsdag 10 februari 2009 @ 19:18:32 #37
18921 freud
Who's John Galt?
pi_65923199
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 18:18 schreef Noxa het volgende:
[ afbeelding ]

Worden al je catalogus bewerkingen ook dubbel weggeschreven? Anders is het niets meer dan een veredelde copy actie imo.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_65925804
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 18:39 schreef P_B het volgende:

[..]

Op zich een hele goede tip. Heb die optie eigenlijk nog nooit gezien. Enige "probleem" is wel dat als je na het importeren de foto's gaat uitzoeken en de slechte verwijderd (zowel uit de Lightroom-database als fysiek) die slechte foto's nog wel als backup bestaan. Maar goed, dat kan je dan weer synchroniseren met een van de programma's.

Site is sowieso leuk om te blijven volgen. En een keer een middagje ervoor uittrekken om de presets door te nemen. Staat vast wel wat handigs tussen.

Wat ik me alleen afvraag is waarom ze niet de optie geven om je catalog te backuppen als je afsluit. Dan heb je immers weer allerlei nieuwe aanpassingen gemaakt. En in de tijd dat je Lightroom afsluit en weer opnieuw opstart kan er een hoop gebeuren...
We moeten ff 2 dingen uit elkaar trekken hier. En correct me if I'm wrong plz!

1.
Je hebt je Lightroom Catalogus. Daar staat de data in die je vertellen welke aanpassingen je in je RAW foto's gemaakt hebt. Waar ze staan, hoe ze heten wat de tags zijn etc etc.
2.
Dan heb je je effectieve stash met foto's. Je RAW shoots, exports etc etc.

Voor die eerste heeft Lightroom perfecte backup mogelijkheden, tis ff zoeken maar ze zijn er.

Voor die 2e is het wat minder, je kunt idd bij importeren je foto's meteen laten kopieren. Maar dat is niet praktisch want je wilt ze nog gaan uitzoeken daarna. Het liefst zou je na het sorteren (bewogen, zwaar over en onder belichte foto's eruit) nog een keer een backup maken van wat echt waardevol is.
pi_65934134
Hallo, ik heb ook een vraagje.
Hele avond bezig geweest om de foto's in lightroom mooi te maken, vervolgens exporteer ik ze met jpg adobe RGB settings, kijk ik in mn windows preview: ALLE KLEUREN KUT!
Als uitgangspunt RAW bestanden uit mn EOS 40D. Het is net alsof ie de veranderde waardes in lightroom niet mee exporteer. HELP!

Alvast bedankt.
"Do or do not, there is no try!"
Kick my ass!
Xblog360
[url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
  dinsdag 10 februari 2009 @ 23:46:47 #40
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_65934252
Windows picture viewer blabla doet niet aan kleurprofielen. Die kent alleen sRGB. Dus, omzetten naar sRGB.
Huilen dan.
pi_65938099
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 23:46 schreef Isdatzo het volgende:
Windows picture viewer blabla doet niet aan kleurprofielen. Die kent alleen sRGB. Dus, omzetten naar sRGB.
Is dat echt niet te omzeilen? Dan zou ik een dubbele workflow moeten hanteren omdat ik foto's online moet kunnen laten zien en op papier....omslachtig.
"Do or do not, there is no try!"
Kick my ass!
Xblog360
[url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
  woensdag 11 februari 2009 @ 14:03:38 #42
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_65947983
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 08:13 schreef Evil_Boterbloem het volgende:

[..]

Is dat echt niet te omzeilen? Dan zou ik een dubbele workflow moeten hanteren omdat ik foto's online moet kunnen laten zien en op papier....omslachtig.
Helaas. Internet explorer en de meeste andere browsers doen ook niet aan kleurprofielen en kennen alleen sRGB. Dus alles wat je op internet zet zal je naar srgb moeten converteren.

Maar ik neem aan dat je de foto's niet in de volledige resolutie online zet, dus dan kan je het kleurprofiel omzetten meteen meenemen bij 't resizen in photoshop.
Huilen dan.
pi_65953968
Of gewoon je camera op sRGB zetten. Ben je meteen van het hele gezeur af.
  woensdag 11 februari 2009 @ 16:58:02 #44
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_65954589
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 16:40 schreef Noxa het volgende:
Of gewoon je camera op sRGB zetten. Ben je meteen van het hele gezeur af.
Als je in raw schiet maakt dat niks uit. Kleurprofiel wordt dan pas bij het opslaan als jpg gekoppeld. En de kleurruimte van srgb is gewoon kleiner dan die van adobeRGB.
Huilen dan.
  woensdag 11 februari 2009 @ 17:36:00 #45
3892 qless
....vraag maar....
pi_65955972
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 08:13 schreef Evil_Boterbloem het volgende:

[..]

Hoezo als je voor web exporteerd maar je toch een export preset met sRGB? Voor printen zelf kun je ook print presets maken of een andere export preset als je ze doorstuurt naar een printservice
5D2+14L+17-40L+24+24-105L+50+70-300+135L+Peleng8+430EX+ST-E2
pi_65957814
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 16:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Als je in raw schiet maakt dat niks uit. Kleurprofiel wordt dan pas bij het opslaan als jpg gekoppeld. En de kleurruimte van srgb is gewoon kleiner dan die van adobeRGB.
Ok dat wist ik niet.
pi_66335999
Van de week Scot Kelby's "Adobe Photoshop Lightroom 2 voor digitale fotografen" gekocht. Echt een aanrader! Gebruikte lightroom al een aardige tijd. En dacht al wel veel er van te weten. Maar kom er achter dat Lightroom echt nog veeeeeel meer kan!
Kortom aanrader dus!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 27 februari 2009 @ 11:08:39 #48
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66512686
k wilde graag weten of er mensen zijn die voorheen veel werkten met PS en overgestapt zijn naar LR.
Vind je dat LR echt beter werkt? of mis je nog functies uit PS waardoor je deze toch nog altijd gebruikt?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  vrijdag 27 februari 2009 @ 11:23:02 #49
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_66513111
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:08 schreef Ynske het volgende:
k wilde graag weten of er mensen zijn die voorheen veel werkten met PS en overgestapt zijn naar LR.
Vind je dat LR echt beter werkt? of mis je nog functies uit PS waardoor je deze toch nog altijd gebruikt?
Nu ik eenmaal gewend ben aan lightroom gebruik ik photoshop alleen nog voor speciale dingen, als ik met lagen wil werken, foto's samen wil voegen of een boek samen wil stellen.

Soms wil ik wel eens iets groters wegklonen als een vlekje, dan is ook photoshop handiger. Maar bij veel foto's volstaat lightroom.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_66513395
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:23 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Nu ik eenmaal gewend ben aan lightroom gebruik ik photoshop alleen nog voor speciale dingen, als ik met lagen wil werken, foto's samen wil voegen of een boek samen wil stellen.

Soms wil ik wel eens iets groters wegklonen als een vlekje, dan is ook photoshop handiger. Maar bij veel foto's volstaat lightroom.
Same here, voor de doornsee foto bewerkingen lightroom. Als het speciaal wordt dan grijp ik naar PS. Maar Lightroom kan echt heel veel, en is in sommige dingen echt beter dan photoshop (clonestamping vooral).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')