Nee, maar de origineelste kan er maar één zijn. Dus in "De origineelste spelfouten" is het meervoud fout, niet de overtreffende trap.quote:Op zondag 23 september 2007 18:19 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
[..]
Eh, ja, want het correcte meervoud van 'spelfout' is immers 'spelfouts'.![]()
In de schrijftaal van Holland zelfs niet meer. En het vreemde is, dat het verschijnsel willekeurig lijkt. Men schrijft net zo makkelijk "de fiets dat daar stond" als "het kabinet die". En m en v worden al helemaal niet meer onderscheiden.quote:Op zondag 23 september 2007 20:54 schreef Plaas het volgende:
[..]
In de spreektaal in West-Nederland niet nee. In Vlaanderen wordt er in de spreektaal juist altijd onderscheid gemaakt, en veel mensen in het zuiden of oosten van Nederland zullen dat ook doen. In het AN is het verplicht.
In de spreektaal komt ook "groter als" voor en. wederom met name in "Holland", "hun hebben". Toch blijven het taalfouten
Nee. Het gebruik van hij/zijn om te verwijzen naar vrouwelijke woorden wordt tegenwoordig niet meer als taalfout gezien (het omgekeerde overigens nog wel: zij/haar gebruiken voor mnl/onz). Dat veel mensen in het Zuiden of Oosten wel onderscheid maken heeft niks te maken met bewust correct taalgebruik, maar wel met invloed van streektalen (resp. Limburgs en Nedersaksisch) waarin het m/v verschil duidelijk aanwezig is.quote:Op zondag 23 september 2007 20:54 schreef Plaas het volgende:
[..]
In de spreektaal in West-Nederland niet nee. In Vlaanderen wordt er in de spreektaal juist altijd onderscheid gemaakt, en veel mensen in het zuiden of oosten van Nederland zullen dat ook doen. In het AN is het verplicht.
In de spreektaal komt ook "groter als" voor en. wederom met name in "Holland", "hun hebben". Toch blijven het taalfouten
"Hun hebben" hoor ik zich als een olievlek uitbreiden, anders.quote:Op maandag 24 september 2007 00:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Nee. Het gebruik van hij/zijn om te verwijzen naar vrouwelijke woorden wordt tegenwoordig niet meer als taalfout gezien (het omgekeerde overigens nog wel: zij/haar gebruiken voor mnl/onz). Dat veel mensen in het Zuiden of Oosten wel onderscheid maken heeft niks te maken met bewust correct taalgebruik, maar wel met invloed van streektalen (resp. Limburgs en Nedersaksisch) waarin het m/v verschil duidelijk aanwezig is.
"Groter als" en "hun hebben" zijn natuurlijk voorbeelden van niks. Dat zijn op zichzelf staande fouten die zowel sociaal (in mindere mate voor "groter als", dat in vrijwel alle kringen voorkomt) als taalkundig zo geïsoleerd zijn dat ze weinig kans hebben om ooit standaardnederlands te worden. Het complete vervallen van een grammaticaal geslacht, echter, is een onderdeel van taalevolutie dat te omvangrijk is om zonder meer als fout te worden bestempeld. Het is in principe een natuurlijk proces (levende talen blijven immers - bijna per definitie - veranderen) dat niet makkelijk kan worden tegengehouden, en de vraag is ook of je dat moet willen.
En hoewel Vlamingen inderdaad vaker zij/haar gebruiken, doen ze dat niet altijd correct! Het juiste geslacht aan een woord toekennen is een kwestie van taalgevoel en zeker ook van kennis (er is niet een eenduidige regel waaraan je het geslacht van woorden kunt ontlenen). Niet alle Vlamingen hebben dat gevoel of die kennis, of - ongetwijfeld relevant - de interesse om die te verwerven. Dientengevolge gebruiken Vlamingen nogal eens ten onrechte zij/haar voor mannelijke woorden - wat voor ons Nederlanders overigens wel 'lekker Vlaams' klinkt.
FOK! boeken top 100; de uitslag!quote:Uiteindelijk heeft geen van deze favorieten echter het goud bemachtigd. Deze eer is weggelegd voor Harry Mulisch, die dit jaar nota bene zijn tachtigste verjaardag viert.
Het hele verhaal is grammaticaal nogalquote:Op zondag 23 september 2007 18:29 schreef garnage-patrick het volgende:
me broer had me gevraagd of ik ze weg wilde brengen naar skopje(beilen) zodat ze daar uit konden gaan. geen probleem broer, pak wel jou auto want mijn kentekenbewijs ligt nog op postkantoor.
tot zover geen probleem.
toen ik ze op ging halen had me broer voor 150euri's drank achterover geslagen dus was knetterlam. we zaten in totaal met 5man in zijn auto (peugeot 206). terugreis was ie supervervelend. en ook tegen meid die bij ons in de auto zat. enfijn, het viel nog mee....de eerste 30km.
toen moest ie pissen. en toen hij uit de auto was vroeg dat meisje of de jongen die voorin zat naast der wilde zitten omdat ze me broer niet meer naast der wilde hebben.
toen me broer was klaar met pissen, terug kwam en zag dat die jongen achterin zat ging ie al helemaal uit zijn dak. dus hij kwaad voorin zitten. en deed zijn schoenen uit. en wilde zijn gordel niet omdoen.
als iemand bij mij in de auto zit of als ik de bestuurder en de enigste die nuchter is, doet ie verplicht zijn gordel om, of hij stapt maar weer uit. helemaal zoals gisteren toen het supermistig was. naja dat wilde hij niet en begon tegen mij te schreeuwen. dus ik zei dat ie moest kappen anders zette ik hem er gewoon uit.
dus hij helemaal flippe, dus ik van de n33 af. en stop bij rolde, van stap maar uit. (met de bedoeling dan koelt ie wel weer af...) naja hij helemaal trippen dus flikkert zijn schoenen naar buiten.. stapt uit. en smijt 1schoen knetterhard tegen zijn auto aan (als mensen pics willen dan post ik ze wel).
ik schrok en had geen zin dat ie zijn auto ging slopen, dus reed stukje bij hem vandaan dat ie uit kon tieren..
toen hoorde ik ook van die meid die in de auto zat dat ie in skopje ook heel raar tegen haar deed toen ze met iemand anders danste, dat ie spuugbewegingen maakte.
naja na 10min naar hem teruggereden en daarna verder naar huis,.. hij hield zich wel koest de rest van de reis.
HIER!! begint het stuk van TT
toen we thuis aankwamen liep ik voorop, ik had me spullen in de handen(portemenee, tomtom, telefoon en sleutels) en hij loopt dreigend achter mij aan.. in de buurt van de keuken valt die gore straatjostie me in 1x in de rug aan met ze zotte kop. maja ik heb al me spullen nog in me handen. dus die werp ik meer of min op tafel en begin me te verdedigen tegen de klappe die ik ontvang van hem. hij was helemaal door het dolle heen. kameraad van hem die bleef bij ons thuis pitten, en sprong er gelijk tussen en duwde me broer bij me vandaan. toen wilde hij zijn kameraad slaan. naja ik zag kans om me spullen te pakken. deur uit te gaan. toen me ouders die op vakantie waren maar ff gebelt van hoe en wat. naja me ouders gaven het advies om naar hun toe te gaan, omdat me broer helemaal geflipt was. dus toen ik boven spullen ging pakken wilde hij me weer slaan, dus die kameraad sloeg um bij me weg. en volgens me broer was het allemaal mijn schuld want ik was gestressed.naja me spullen gepakt, naar me ouders gaan. en om half 8 kon ik slapen.
samenvatting: broer (die tevens bij landmacht zit) slaat jongere broertje neer met zijn zotte kop, en beschadigd zijn auto nog eens.
wat drank allemaal niet met je kan doen.![]()
en waarom ik niet terugvocht, omdat het van kwaad tot erger gaat + hij is veel sterker en ik was er niet op voorbereid.
heb er tevens maar 1zichtbare schram aan overgehouden, maar heb al wel hele dag koppijn.
Besef goed dat de norm door verschillende normbepalers wordt opgesteld, en dat deze het niet altijd met elkaar eens zijn. Zo stelt Paardekooper dat "groter als" correct is, terwijl andere normbepalers zich tegen deze in de spreektaal zeer algemene vorm blijven verzetten.quote:Op maandag 24 september 2007 00:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Nee. Het gebruik van hij/zijn om te verwijzen naar vrouwelijke woorden wordt tegenwoordig niet meer als taalfout gezien (het omgekeerde overigens nog wel: zij/haar gebruiken voor mnl/onz). Dat veel mensen in het Zuiden of Oosten wel onderscheid maken heeft niks te maken met bewust correct taalgebruik, maar wel met invloed van streektalen (resp. Limburgs en Nedersaksisch) waarin het m/v verschil duidelijk aanwezig is.
Dit is, om het even in schoon Vlaams uit te drukken, "zever in pakskes". Dit hele voorbeeld lijkt mij te zijn ontsproten uit uw fantasie.quote:En hoewel Vlamingen inderdaad vaker zij/haar gebruiken, doen ze dat niet altijd correct! Het juiste geslacht aan een woord toekennen is een kwestie van taalgevoel en zeker ook van kennis (er is niet een eenduidige regel waaraan je het geslacht van woorden kunt ontlenen). Niet alle Vlamingen hebben dat gevoel of die kennis, of - ongetwijfeld relevant - de interesse om die te verwerven. Dientengevolge gebruiken Vlamingen nogal eens ten onrechte zij/haar voor mannelijke woorden - wat voor ons Nederlanders overigens wel 'lekker Vlaams' klinkt.
Je conclusie is problematisch omdat de gegeven argumenten niet deugen. "Groter als" is bepaald niet geisoleerd, wordt dus door oa. Paardenkoper ABN genoemd, en werd al door Hooft en Vondel gebruikt. Groter als is dus geen nieuwe taalontwikkeling.quote:"Groter als" en "hun hebben" zijn natuurlijk voorbeelden van niks. Dat zijn op zichzelf staande fouten die zowel sociaal (in mindere mate voor "groter als", dat in vrijwel alle kringen voorkomt) als taalkundig zo geïsoleerd zijn dat ze weinig kans hebben om ooit standaardnederlands te worden. Het complete vervallen van een grammaticaal geslacht, echter, is een onderdeel van taalevolutie dat te omvangrijk is om zonder meer als fout te worden bestempeld. Het is in principe een natuurlijk proces (levende talen blijven immers - bijna per definitie - veranderen) dat niet makkelijk kan worden tegengehouden, en de vraag is ook of je dat moet willen.
Met geïsoleerd doelde ik dan ook niet op isolatie in aantallen sprekers of in tijd, maar in type fout. Het vervallen van een grammaticaal geslacht is een wijziging in een van de basiskenmerken van de taal. "Groter als" is een fout in een op zichzelf staand onderdeel van het Nederlands, nl. in de trappen van vergelijking.quote:Op maandag 24 september 2007 12:06 schreef Plaas het volgende:
"Groter als" is bepaald niet geisoleerd, wordt dus door oa. Paardenkoper ABN genoemd, en werd al door Hooft en Vondel gebruikt. Groter als is dus geen nieuwe taalontwikkeling.
Ergens problemen mee?quote:Op maandag 24 september 2007 13:41 schreef Floripas het volgende:
HOL DIE DE KOP DICHT!
quote:Op maandag 24 september 2007 23:29 schreef Bill_E het volgende:
dus jij beweerd dat je je eerste levensjaar nog kan herinderen?
Ik ook!quote:Op maandag 24 september 2007 17:25 schreef sylvietjoo het volgende:
Vind 't interessant hoor, Plaas!
Via de Lite search vind ik wel een aantal dialecttopics, maar die zijn vrij gedateerd. Open dus gerust een nieuwe, als je je wilt uitleven op dialectenquote:Op maandag 24 september 2007 17:59 schreef Plaas het volgende:
Is er eigenlijk een dialecttopic?
Daar zou ik me nogal kunnen uitleven
quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:31 schreef oorsnot het volgende:
klacht 3: een telefoon die gaat en ik alleen maar ruis hoor
Op dezelfde wijze als je het zou doen als je tekstverwerkt. Op een Apple: alt+u, daarna letter waar de umlaut op moet. In Windows: een alt-code of shift+dubbele aanhalingstekens, daarna letter waar de umlaut op moet.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:25 schreef Plaas het volgende:
* Ik weet niet hoe ik een umlaut maak op Fok.
Da's vuilquote:Op dinsdag 25 september 2007 20:27 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dit wil ik volgen
Volgens mij heb je gewoon recht om te blijven wonen daar en als ze je al uit willen kopen moet je dacht ik denken aan een bedrag rond de 5000 euro maar ik ben geen expert, heb me er wat in verdiept maar niet goed genoeg om jou te kunnen adviezeren
quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:50 schreef deepart het volgende:
Vandaag ook zo erritand, er is hier iets verderop een loods afgefikt die aan een weg ligt. Dus ik rij daar, rijd er een opa en oma voor me, gaan ze remmen en 30 rijden en maar kijken naar dat afgefikte pand, echt zo erritand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |