Jammer, als straks de lage lonen landen op zijn worden we vanzelf weer arm.quote:Op maandag 24 september 2007 12:00 schreef gronk het volgende:
[..]
Precies. Die opzet is de essentie achter de 'chinese motor': met lagelonenproducten zoveel verdienen dat je je kunt gaan toeleggen op het fabriceren van kwalitatief betere producten, en daarbij ook je eigen samenleving voorzien van goede inkomens, zodat de chinese bevolking ook in staat is om de producten van haar eigen industrie te kopen. Ingewikkelde vliegwielconstructie, maar als-ie werkt, dan zitten we de komende twintig jaar goed.
Plus dat china afrika nog achter de hand heeft als lage-lonenland.
Dat ga jij niet meer meemaken.quote:Op maandag 24 september 2007 12:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jammer, als straks de lage lonen landen op zijn worden we vanzelf weer arm.![]()
Ik hoop het niet. Dat is het einde van de kapitalistische non-zero-sum droom.quote:
69 Biljoen is toch redelijk watquote:Op maandag 24 september 2007 11:09 schreef digitaLL het volgende:
[..]
64.7% of GDP (2005 est.)
$10.04 trillion (30 June 2006 est.)
CIA world factbook
+Ongedekte verplichtingen $59 trillion
----------------------------------------------
Totaal $69 trillion
446,4% GDP
Bron
[..]
Bron
Daarnaast hebben we dan overal te maken met krimpende populaties. Geen idee wat dat gaat doen met de wereldeconomie, maar ik gok erop dat we stevig moeten gaan inzetten op de betere industrialisering en automatisering, en dat we uiteindelijk uitkomen op wereldbevolking van een miljard mensen ofzo.quote:Op maandag 24 september 2007 12:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik hoop het niet. Dat is het einde van de kapitalistische non-zero-sum droom.
ach.. de gemiddelde twintiger die een eerste huis koopt heeft ook een schuld van +200.000 euroquote:Op maandag 24 september 2007 12:12 schreef Autoreply het volgende:
[..]
69 Biljoen is toch redelijk wat
12.000 Dollar per aardbewoner of 230.000 Dollar per Amerikaan... hoezo probleem![]()
Als de dollar straks nog maar 1 eurocent waard is valt het probleem best mee.quote:Op maandag 24 september 2007 12:12 schreef Autoreply het volgende:
[..]
12.000 Dollar per aardbewoner of 230.000 Dollar per Amerikaan... hoezo probleem![]()
't wordt voor ons wel steeds beter indien je een schuld in dollars hebtquote:Op maandag 24 september 2007 12:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als de dollar straks nog maar 1 eurocent waard is valt het probleem best mee.![]()
Volgens mij maak ik gebruik van een andere (tevens correcte) bron. Deze namelijk: https://www.cia.gov/libra(...)korder/2186rank.htmlquote:Op maandag 24 september 2007 11:47 schreef Grumpey het volgende:
[..]
446% is toch wel meer dan wij in nederland hebben met 147% (ofzo) op dit moment.
Die heb ik ook al genoemd en meegenomen in de berekeningen maar die getallen zeggen niet zoveel omdat overheden geen GAAP gebruiken en dus schulden kunnen "verbergen".quote:Op maandag 24 september 2007 12:32 schreef Falco het volgende:
[..]
Volgens mij maak ik gebruik van een andere (tevens correcte) bron. Deze namelijk: https://www.cia.gov/libra(...)korder/2186rank.html
Hm, best interessant, maar zijn die pensioensverplichtingen niet minder 'erg' omdat dat geld/schuld in eigen land blijft? Dat pensioengeld gaat op den duur weer naar Amerikaanse burgers, die het vervolgens weer besteden en zo de Amerikaanse economie laten rollen. Bij public debt is dat toch anders het geval. Of zie ik dit verkeerdquote:Op maandag 24 september 2007 12:36 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Die heb ik ook al genoemd en meegenomen in de berekeningen maar die getallen zeggen niet zoveel omdat overheden geen GAAP gebruiken en dus schulden kunnen "verbergen".
Toekomstige pensioenverplichtingen bijv zijn ook schulden als daar geen spaartegoeden tegenover staan.
Was het maar zo eenvoudig, maar zo werkt het niet.quote:Op maandag 24 september 2007 12:44 schreef Falco het volgende:
[..]
Hm, best interessant, maar zijn die pensioensverplichtingen niet minder 'erg' omdat dat geld/schuld in eigen land blijft? Dat pensioengeld gaat op den duur weer naar Amerikaanse burgers, die het vervolgens weer besteden en zo de Amerikaanse economie laten rollen. Bij public debt is dat toch anders het geval. Of zie ik dit verkeerd?
Die stijgen dan in landen met zeer hoge ongedekte verplichtingen tot ongekende hoogten en in Frankrijk zie je de gevolgen, desinvestering, werkloosheid, braindrain en toenemende emigratie van werknemers naar met name de UK en Zwitserland. Uiteindelijk remt dat de economie en komt het land voorbij de piek van de Laffer curve terecht. Hogere belastingen maar dalende belasting-inkomsten.quote:Op maandag 24 september 2007 11:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan zou ik zeggen dat die verplichtingen toch niet jaarlijks gaan plaatsvinden en men dit gaat uitsmeren over een grote periode. Vergelijkbaar met onze pensioen verplichtingen. Dus zodoende hierop de belastingen aangepast worden.
quote:
* klik hier voor de live EUR-USD koers op fxstreet.com *quote:Op maandag 24 september 2007 13:18 schreef nibbieworld het volgende:
weet iemand hoe ik bij www.dailyfx.com de live valuta koersen kan volgen? ik kom wel op de site maar echt verder komen doe ik dan niet meer. Met voorbaat dank.
Door toenemende levensverwachting nemen de kosten van de ongedekte pensioenen natuurlijk snel toe. Verhogen van de pensioenleeftijd heeft men in Duitsland gedaan, stapsgewijze naar 67 jaar over een aantal jaren uitgesmeerd.quote:Op maandag 24 september 2007 13:09 schreef Basp1 het volgende:
Digitall, wat zou er dan gebeuren als de overheden de pensioengerechtigde leeftijd omhoog schroeven naar 70?
Als er alleen maar naar de populatie grafieken en de verhoudingen gepensioeneerden / werkenden gekeken word dan kan iedereen toch op 2 vingers natellen dat bij een grote babyboom die verworven welvaart van vroeg met pensioen gaan niet goed meer te bekostigen is. Verder moeten we dan natuurlijk ook nog even kijken naar de toegenomen levensverwachting van de huidige en komende generaties.
Dat door de teonmende levensverwachting de kosten voor pensioen en toenemen is natuurlijk heel logisch, maar dan zou de overheid dus eigenlijk een koppeling tussen pensioenleeftijd en levensverwachting moeten maken ipv statisch vasthouden aan de 65.quote:Op maandag 24 september 2007 13:28 schreef digitaLL het volgende:
Door toenemende levensverwachting nemen de kosten van de ongedekte pensioenen natuurlijk snel toe. Verhogen van de pensioenleeftijd heeft men in Duitsland gedaan, stapsgewijze naar 67 jaar over een aantal jaren uitgesmeerd.
In Frankrijk ligt dat veel moeilijker. De sociale cohesie tussen generaties is er minder. Ik heb debatten gevolgt in Duitsland en Frankrijk en het verschil is opvallend. In Frankrijk heeft men er geen probleem mee als de jeugd op een houtje moet bijten en hard werken om de pensioenen op te moeten hoesten. In Duitsland wil de oudere generatie dat de jeugd ook een redelijk welvaartsniveau heeft en is men bereid er ook zelf rechten voor op te offeren.
Of mensen regelen hun pensioenen zelf ipv de staat.quote:Op maandag 24 september 2007 13:56 schreef Basp1 het volgende:
Dat door de teonmende levensverwachting de kosten voor pensioen en toenemen is natuurlijk heel logisch, maar dan zou de overheid dus eigenlijk een koppeling tussen pensioenleeftijd en levensverwachting moeten maken ipv statisch vasthouden aan de 65.
Die verpleging wordt ook betaald uit de belastingen en komt dus eveneens voor een groot deel bij de werkenden terecht. Voor oudere mensen zou ook gespaard moeten worden voor toekomstige zorgkosten omdat die sterk toenemen met hogere leeftijd. Ook dat zijn dus deels ongedekte verplichtingen.quote:Dat is volgens mij wel een contradictie die natuurlijk elke moderne westerse generatie heeft. Die fransen die er geen moeiete mee hebben dat de jeugd op eeen houtje moeten bijten zullen dan nog wel de deksel op hun neus krijgen als opeens de verpleging van oude mensen flink duurder gemaakt wordt.
Oke, interessant leesvoerquote:Op maandag 24 september 2007 12:50 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Was het maar zo eenvoudig, maar zo werkt het niet.
Zie mijn reply aan Basp1
[..]
Die stijgen dan in landen met zeer hoge ongedekte verplichtingen tot ongekende hoogten en in Frankrijk zie je de gevolgen, desinvestering, werkloosheid, braindrain en toenemende emigratie van werknemers naar met name de UK en Zwitserland. Uiteindelijk remt dat de economie en komt het land voorbij de piek van de Laffer curve terecht. Hogere belastingen maar dalende belasting-inkomsten.
Premier Frankrijk: "Frankrijk is bankroet"
Franse economie komt tot stilstand
Zwitserland verwerpt franse kritiek op lage belastingen.
Als je de definities toepast die gelden voor rechtspersonen zoals individuen en bedrijven dan kan dat.quote:Op maandag 24 september 2007 17:13 schreef Falco het volgende:
Oke, interessant leesvoer. Alleen een land failliet gaat volgens mij toch niet? Ook is de toonzetting van de OP van het eerste topic met kut-EU dit-en-dat is natuurlijk dikke nonsens. Het is vooral een binnenlandse aangelegenheid, wat je ook hier in dit topic bevestigt door aan te geven hoe het ook anders kan (Duitsland)...
In de VS is de staatsschuld ongeveer 60 (als % van het BNP), Nederland bijna 42 dus die doen ook aardig mee.quote:Op maandag 24 september 2007 12:12 schreef Autoreply het volgende:
[..]
In België was het vorig jaar zelfs 92%.quote:Op maandag 24 september 2007 19:34 schreef popolon het volgende:
[..]
In de VS is de staatsschuld ongeveer 60 (als % van het BNP), Nederland bijna 42 dus die doen ook aardig mee.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_staatsschuld
Ik verwacht dat het na die ramp die GWB heet ook in de VS wel wat zal afnemen.quote:Op maandag 24 september 2007 19:37 schreef Zwansen het volgende:
[..]
In België was het vorig jaar zelfs 92%.
Verschil is wel dat het in Nederland en België sterk is afgenomen de afgelopen jaren.
Die staatschuld zegt alleen niet allesquote:Op maandag 24 september 2007 19:34 schreef popolon het volgende:
[..]
In de VS is de staatsschuld ongeveer 60 (als % van het BNP), Nederland bijna 42 dus die doen ook aardig mee.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_staatsschuld
Europa doet 't ook niet al te best hoor, zeker niet als je Italie, Belgie en Griekenland bekijkt.
Bronquote:"It's no exaggeration to say that elected officials are shocked, absolutely shocked, by the size of these liabilities," says Donald Rueckert Jr., senior vice president and actuary at Aon Consulting, an insurance broker
quote:NEW YORK: Government bond traders, who predicted six of the last seven recessions, say the Federal Reserve will lower interest rates again before the end of the year as the economy comes to a standstill.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
We zittengelukkig weer boven de 1,41. Wanneer zou die nieuwe renteverlaging kunnen ingaan? Ik wil deze week toch wel boven de 1,43 komen eigenlijk.
Gisteren of eergisteren wel.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:23 schreef Xith het volgende:
Is de USD al even veel waard als de Canadian $?
Door een dalende dollar of een dalende rente?quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:24 schreef gronk het volgende:
door de dalende dollar dreigt de inflatie in de US op te gaan lopen
Als de dollar minder waard is, moeten amerikanen meer betalen voor hun spullen. Geimporteerde producten worden dus duurder. Heel veel van de amerikaanse productie is uitbesteed naar china/azie. Dat gaat dus 'auw' doen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:34 schreef PietjePuk007 het volgende:
Door een dalende dollar of een dalende rente?
http://finance.yahoo.com/currency/convert?amt=1&from=USD&to=CAD&submit=Convertquote:Op dinsdag 25 september 2007 14:23 schreef Xith het volgende:
Is de USD al even veel waard als de Canadian $?
jullie vergeten allebei de paniekfactorquote:Op dinsdag 25 september 2007 15:04 schreef PietjePuk007 het volgende:
Als de rente daalt gaan mensen meer lenen en met dat geld meer uitgeven. Daar is de huidige productie niet tegen bestand en dus ontstaat er schaarste waardoor de prijzen gaan stijgen.
Verhaaltjes schrijven kan ik ook. Vandaar mijn vraag
.
Amerikaanse producten worden goedkoper. Langzaam maar zeker komt men erachter dat goedkope Chinese troep lang niet altijd een betere investering is. Veel 'recalls' de laatste tijd in het nieuws van Chinese puinhoop.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:56 schreef gronk het volgende:
[..]
Als de dollar minder waard is, moeten amerikanen meer betalen voor hun spullen. Geimporteerde producten worden dus duurder. Heel veel van de amerikaanse productie is uitbesteed naar china/azie. Dat gaat dus 'auw' doen.
Ja, het "beurssentiment". Nog nooit begrepen hoe een markt met de meest rationeel denkende mensen met de meest technologische systemen tot zijn beschikking zijn beslissingen laat afhangen van het "beurssentiment", maar dat terzijdequote:Op dinsdag 25 september 2007 15:11 schreef simmu het volgende:
jullie vergeten allebei de paniekfactor
Zolang china de yuan gekoppeld houdt aan de dollar niet zoveel.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:56 schreef gronk het volgende:
[..]
Als de dollar minder waard is, moeten amerikanen meer betalen voor hun spullen. Geimporteerde producten worden dus duurder. Heel veel van de amerikaanse productie is uitbesteed naar china/azie. Dat gaat dus 'auw' doen.
Voor europeanen is veel van die amerikaanse troep zoals automobielen die 1 op 3 rijden ook geen goede investering.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:12 schreef popolon het volgende:
[..]
Amerikaanse producten worden goedkoper. Langzaam maar zeker komt men erachter dat goedkope Chinese troep lang niet altijd een betere investering is. Veel 'recalls' de laatste tijd in het nieuws van Chinese puinhoop.
naar ik begrepen heb was een deel daarvan echter te wijten aan zaken die niet in china origineren: http://www.nu.nl/news/124(...)_terugroepactie.htmlquote:Op dinsdag 25 september 2007 15:12 schreef popolon het volgende:
[..]
Amerikaanse producten worden goedkoper. Langzaam maar zeker komt men erachter dat goedkope Chinese troep lang niet altijd een betere investering is. Veel 'recalls' de laatste tijd in het nieuws van Chinese puinhoop.
Omdat geld en producten geen absolute waarde hebben. Je kan berekenen wat iets kost (arbeidsloon, grondstoffen) maar als een munt in waarde veranderd, veranderd de prijs ook. Als een bedrijf een mooi product bedenkt worden aandelen (meestal) meer waard, maar die waarde vermeerdering is fictief. Het bedrijf an sich blijft net zo veel waard, maar men verwacht dat er meer geld verdiend kan worden. Als een ander bedrijf een beter product maakt kan je fluiten naar je centen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:15 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Ja, het "beurssentiment". Nog nooit begrepen hoe een markt met de meest rationeel denkende mensen met de meest technologische systemen tot zijn beschikking zijn beslissingen laat afhangen van het "beurssentiment", maar dat terzijde.
een raar artikel wat nogal een hoop andere onderzoeken en feiten tegenspreektquote:Op maandag 24 september 2007 01:14 schreef CrazyTaxi het volgende:
[..]
Demoniseren van de USA is volstrekt abject als je ook eens andere feiten erbij neemt. Heb je dit nieuws al eens erbij gepakt?
[..]
Oftewel, voordat het gehele EU, China, USSR of welk land dan ook per hoofd v/d bevolking zulke economische grootheden zal bereiken of overtreffen zal er toh heel wat moeten gebeuren.
Uiteindelijk draait het om cultuur, mentaliteit en daadkracht - iets wat die Yankees als geen ander kennen. Zij zijn gewend om hard te werken en technologisch vooruitgang te boeken. Tenslotte kan elke dictoraal bewind fabriekjes volstoppen met mensen (lees: slaafjes) wie voor een appel en ei produkten in elkaar zetten. Uiteindelijk zal je daarmee niet de grootste worden.
http://www.ibdeditorials.com/IBDArticles.aspx?id=273797719110198
Mijn Ford Escape SUV rijdt anders prima.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor europeanen is veel van die amerikaanse troep zoals automobielen die 1 op 3 rijden ook geen goede investering.![]()
![]()
Dat snap ik wel maar je zou toch denken dat ze die "relatieve waardes" e.d. toch wel in modellen zouden kunnen vangen. Maar bij de minste indicatie (of zelfs geruchten) kan een aandeel procenten zakken.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het heeft dus alles te maken met verwachtingen en vertrouwen. Vandaar dat er veel afhangt van emoties.
Ja vast en zeker dat die dingen goed rijden. Maar waarschijnlijk wordt je niet blij met je benzine verbruik als je in europa woont en de daar behordende brandstofprijzen moet betalen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:24 schreef popolon het volgende:
[..]
Mijn Ford Escape SUV rijdt anders prima.
Die modellen zijn er vast wel en die werken ook in een "kale"economie. Maar de financiële markt heeft zelf invloed op die economie. Vroeger was een aandeel alleen maar een stukje bedrijf. Tegenwoordig leiden aandelen een onafhankelijk bestaan. De economie bestaat ook uit speculatie (door amateurs) en gewoon gokken. Dat is moeilijk in modellen te vatten.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:26 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Dat snap ik wel maar je zou toch denken dat ze die "relatieve waardes" e.d. toch wel in modellen zouden kunnen vangen. Maar bij de minste indicatie (of zelfs geruchten) kan een aandeel procenten zakken.
Nog net niet...quote:
Ik zag hem er toch echt net op staan...!quote:
Heeft ie overgeslagen. 1.4151.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:58 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:
[..]
Ik zag hem er toch echt net op staan...!
die technische grenzen liggen overal en nergens, maar er lag er 1 op 1.4125. Die is dus al geweest.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:04 schreef nibbieworld het volgende:
Sorry dat ik het nogmaals vraag.
Maar wanneer is nu de tecnische grens bereikt of hoe je het ook mag noemen zodat er volgens sommige op dit forum automatische dollar verkopen opgang worden gezet?
Ik denk dat iedere partij dat voor zichzelf bepaald en dat lekker geheim houdt.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:04 schreef nibbieworld het volgende:
Sorry dat ik het nogmaals vraag.
Maar wanneer is nu de tecnische grens bereikt of hoe je het ook mag noemen zodat er volgens sommige op dit forum automatische dollar verkopen opgang worden gezet?
Met een renteverhoging maak je een munt toch juist aantrekkelijkerquote:Op dinsdag 25 september 2007 16:11 schreef Coelho het volgende:
Als je wilt dat de dollar meer waard wordt, dan zul je de vraag moeten verhogen (althans, zo leerde ik het altijd met economie). Dat kun je doen door de Euro minder aantrekkelijk te maken, dus de Europese rente te verhogen. Toch zijn er geluiden dat rentestijgingen niet in het vooruitzicht liggen, eerder een rentedaling. Hoe is dat te rijmen?
Ik heb een buitengewone interesse, omdat ik eerdaags een hypotheekofferte moet gaan aanvragen, doe ik dat nu of wacht ik nog een paar maandjes?
niet om te lenenquote:Op dinsdag 25 september 2007 16:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Met een renteverhoging maak je een munt toch juist aantrekkelijker![]()
maar wel om in te investeren, of hoe dat in die branche dan mag heten, immert krijg je er na een vastgestelde periode meer voor terug dan voor die rente-verhoging.quote:
Maar was het niet zo dat de afgelopen jaren, in een periode van laag-conjunctuur, ook de rente z'n laagste punt bereikte? Als geld lenen weinig kost, dan zijn bedrijven eerder geneigd geld te lenen, waardoor er investeringen gedaan kunnen worden, die vervolgens weer een positief effect op de economie hebben. Dus rente omlaag = investeringen omhoog, m.i.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:54 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
maar wel om in te investeren, of hoe dat in die branche dan mag heten, immert krijg je er na een vastgestelde periode meer voor terug dan voor die rente-verhoging.
Idd... de dollar hangt nu ff op een heel laag pitje.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:54 schreef Grumpey het volgende:
1.4133 nu
Amerikanen en rationeelquote:Op dinsdag 25 september 2007 15:15 schreef PietjePuk007 het volgende:
t de meest rationeel denkende mensen met de meest technologische systemen
Het ging me om de beurshandelaren ongeacht in welk landquote:
Het tweede hebben ze nodig voor dat eerste waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:15 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
... de meest rationeel denkende mensen met de meest technologische systemen ...
hoezo voor msn?quote:Op dinsdag 25 september 2007 21:37 schreef DemonRage het volgende:
Voor MSN:
[afbeelding]
1.4148 op het moment van posten
oh, sorry, zoquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |