Tuurlijk wel, dat geld van die punten krijgen ze nu dus niet.quote:Op donderdag 13 september 2007 23:03 schreef NED het volgende:
Ze krijgen 100 miljoen boete en stel ze zouden inmiddels al voor 50 miljoen aan punten hebben behaald.
Dan is het toch niet zo dat ze maar een boete van 50 miljoen hoeven te betalen!?
Ja, dus toch welquote:Op donderdag 13 september 2007 23:03 schreef NED het volgende:
Ze krijgen 100 miljoen boete en stel ze zouden inmiddels al voor 50 miljoen aan punten hebben behaald.
Dan is het toch niet zo dat ze maar een boete van 50 miljoen hoeven te betalen!?
Nee, dat staat op al die lousy sites die niet kunnen citeren en in het geval van Nederlanse niet kunnen vertalen.quote:Op donderdag 13 september 2007 22:56 schreef existenz het volgende:
[..]
Ze hebben geen 0 punten, McLaren heeft voor het publiek 0 punten, voor de tv rechten ed... hebben ze nog steeds alle punten. Alleen wordt het bedrag dat ze normaal zouden kregen nu van de boete afgetrokken.
Samengevat:quote:Op donderdag 13 september 2007 20:13 schreef ElmarO het volgende:
The full statement by the FIA
In an extraordinary meeting of the World Motor Sport Council was held in Paris on the 12th of September 2007, The following decision was taken:
"The WMSC has stripped Vodafone McLaren Mercedes of all constructors' points in the 2007 FIA Formula One World Championshiop an the team can score no point for the remainder of the season *.
"Furthermore, the team will pay a fine equal to 100 million dollar, less the FOM income lost as a result of the points deduction.
"However, due to the exceptional circumstances in which the FIA gave the team's drivers an immunity in return for providing evidence, there is no penalty in regards to drivers' points **.
"The WMSC will receive a full technical report on the 2008 McLaren car and will take a decision at its December 2007 meeting as to what sanction, if any, will be imposed on the team for the 2008 season."
The full reasons for this decision will be issued on the 14th September 2007.
* Points gained by other teams so far this season will not be affected.
** No McLaren representative will be allowed on the podium should a McLaren driver win in any of the remaining races of the 2007 season.
Bron
Dus ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat het klopt.
http://www.concordeagreement.com/index_v2.htmlquote:Op donderdag 13 september 2007 23:27 schreef NED het volgende:
Maar hoe zit dat nou met die constructeurspunten? Krijg je een x bedrag per punt of krijg je aan het einde een bedrag voor de plek in het kampioenschap die je behaald hebt?
En om hoeveel geld per punt (of per plaats) gaat het dan? Zijn dat zaken die gewoon openlijk bekend zijn? Ik heb er nog nooit iets over gehoord
Komt zeker vaak bij de gamma?quote:Op donderdag 13 september 2007 23:18 schreef voyeur het volgende:
[..]
Nee, dat staat op al die lousy sites die niet kunnen citeren en in het geval van Nederlanse niet kunnen vertalen.
McLaren is niet uitgesloten van het constructeurskampioenschap (als gezegd zou dat verlies van alle sponsors opleveren). Ze verliezen wel alle constructeurspunten en kunnen dit jaar ook geen nieuwe winnen. Ze hebben dus zeker niet alle punten nog. Alleen de punten gescoord in het rijderskampioenschap.
Tot slot wordt de boete verrekend met de bedragen waar ze inmiddels al recht op hadden (wat natuurlijk belachelijk is, maar dat terzijde).
Wie het niet gelooft: dit zegt de Fia:
"The WMSC has stripped Vodafone McLaren Mercedes of all constructors' points in the 2007 FIA Formula One World Championshiop anD the team can score no point for the remainder of the season *.
"Furthermore, the team will pay a fine equal to 100 million dollar, less the FOM income lost as a result of the points deduction."
Er staat wel een verdeelsleutel in voorzover ik me herinner, maar het nieuwe Concorde verdrag is niet openbaar, dus het is slechts een indicatie hoe het toen ging. Het is en blijft een geheim verdrag.quote:Op donderdag 13 september 2007 23:38 schreef APK het volgende:
[..]
http://www.concordeagreement.com/index_v2.html
Dat zal hier wel ergens in staan....
quote:Vanwege de bijzondere omstandigheden waarin de FIA de coureurs immuniteit heeft verleend om aan het onderzoek mee te kunnen werken, behouden alle coureurs hun punten. Dit betekent dat de strijd tussen de coureurs gewoon gevoerd kan blijven worden en dat Alonso of Hamilton nog steeds wereldkampioen kan worden. Bij eventuele overwinningen van McLaren mag er echter niemand van het team (behalve de coureurs) op het podium verschijnen.
Bron:http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=6358quote:Jacky Stewart verdedigt McLaren
‘Straf is buiten proporties’
[14-09] De eerste commentatoren dienen zich aan om de uitspraak van de WMSC tegen McLaren te beoordelen. Zo vindt Jacky Stewart dat McLaren te zwaar is gestraft.
Stewart wil weten waar de 100 miljoen naartoe gaan.Volgens de ex-wereldkampioen en ex-teameigenaar is het laatste woord over de spionagezaak nog lang niet gesproken. ,,Er is iets vreemds aan de hand, dat staat vast’’, zei Stewart tegen BBC Radio.
,,Als je kijkt naar wat wij als toehoorders over deze zaak weten, dan is de straf die is opgelegd veel te hoog in verhouding tot het misdrijf dat zou zijn gepleegd - zelfs als overtuigend zou zijn bewezen dat McLaren alles heeft gedaan waarvan het wordt beschuldigd.’’
Stewart – altijd de zuinige Schot – vraagt zich bovendien af wat de FIA van plan is te gaan doen met de meevaller van 100 miljoen dollar die McLaren als boete moet betalen. ,,McLaren is niet arm, maar je moet je afvragen waar dat geld naartoe gaat. Heeft de de FIA zelf nu gewoon een extraatje van 100 miljoen in kas of gaat het naar een goed doel? Ik begrijp er niets van. Ik vind het maar een bizarre zaak.’’
DP
Bron: http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=6359quote:McLaren denkt aan beroep
Whitmarsh wacht eerst op toelichting FIA
[14-09] McLaren denkt goede gronden te hebben voor een beroep tegen de ferme uitspraak van de World Motor Sport Council (WMSC) van gisteren. Dit verklaarde McLaren-CEO Martin Whitmarsh tegen de pers.
Whitmarsh ziet gronden voor beroepWhitmarsh zegt te wachten op een toelichting van de FIA op de uitspraak voordat definitief wordt besloten tot een beroep. De FIA zal vandaag tekst en uitleg geven over de totstandkoming van de uitspraak.
Verwacht wordt dat hiermee verdere details over de spionagezaak rond Nigel Stepney aan het licht zullen komen. Het nieuwe bewijs dat tegen McLaren is aangedragen bestaat volgens bronnen rond het team voornamelijk uit emailcorrespondentie tussen de coureurs onderling en tussen een coureur en Mike Coughlan. McLaren benadrukt dat niet bewezen is dat het team hiervan op de hoogte was.
De FIA-toelichting wordt in de loop van vandaag verwacht.
Bronquote:The ultimate irony
Our spies in the FIA World Council meeting have revealed that there are going to be some surprises when the details come to light next week. We understand that the most extraordinary revelation will be in relation to the identity of the man who tipped off the FIA that there was additional evidence against McLaren: it was none other than Ron Dennis.
It appears that this strange turn of affairs came about because Dennis and Fernando Alonso argued about the details of the Spaniard's contract. Alonso seems to have mentioned that he was in possession of information that might be of interest to the FIA. In order to deprive Alonso of this rather unsavoury negotiating tool and negate the possibility of anyone else using it against McLaren and because it was the right thing to do Dennis reported the information to the FIA in the hope that his display of good faith would underline the fact that the team has been honest throughout the investigation.
It is anticipated that this will be confirmed when the transcripts of the case come to light next week.
If this is indeed the case, Fernando Alonso's image as a simple, nice fellow is going to take quite a hit.
Bronquote:FIA reveals evidence that led to penalty
The FIA has published accounts of "systematic" contact between McLaren chief designer Mike Coughlan and Ferrari's Nigel Stepney - evidence that led the governing body to severly penalise the Woking-based team.
In a 14-page document issued at the Belgian Grand Prix, the FIA details how the World Motor Sport Council reached its verdict at its hearing on Thursday.
As was expected, the evidence revolves around an email exchange between McLaren test driver Pedro de la Rosa and world champion Fernando Alonso, plus logs of calls and SMS messages between Coughlan and Stepney.
In the emails, extracts of which have been published, de la Rosa talks about information coming from Stepney.
On March 21 de la Rosa wrote an email to Coughlan stating: "Hi Mike, do you know the Red Car's Weight Distribution? It would be important for us to know so that we could try it in the simulator. Thanks in advance, Pedro.
"P.S. I will be in the simulator tomorrow."
Coughlan replied to that email with a text message with the details that were required, although in the end those settings were not tried out.
On March 25 de la Rosa then sent an email to Alonso setting out Ferrari's weight distribution to two decimal places on each of Ferrari's cars for the Australian Grand Prix.
Alonso then replied under a section headed Ferrari: "Its weight distribution surprises me; I don't know either if it's 100 percent reliable, but at least it draws attention."
De la Rosa then replied: "All the information from Ferrari is very reliable. It comes from Nigel Stepney, their former chief mechanic - I don't know what post he holds now. He's the same person who told us in Australia that Kimi was stopping in lap 18. He's very friendly with Mike Coughlan, our Chief Designer, and he told him that."
The evidence then details emails from de la Rosa discussing a flexible wing, aero balance, tyre gas, Ferrari's braking system and the team's stopping strategy.
Furthermore, the FIA examined reports from the Italian police of call logs between Coughlan and Stepney.
The evidence said: "In total, at least 288 SMS messages and 35 telephone calls appear to have passed between Coughlan and Stepney between 11 March 2007 and 3 July 2007."
The World Motor Sport Council found that:
"- Coughlan had more information than previously appreciated and was receiving information in a systematic manner over a period of months;
"- the information has been disseminated, at least to some degree (e.g. to Mr. De la Rosa and Mr. Alonso), within the McLaren team;
"- the information being disseminated within the McLaren team included not only highly sensitive technical information but also secret information regarding Ferrari's sporting strategy;
"- Mr de la Rosa, in the performance of his functions at McLaren, requested and received secret Ferrari information from a source which he knew to be illegitimate and expressly stated that the purpose of his request was to run tests in the simulator;
"- the secret information in question was shared with Mr. Alonso;
"- there was a clear intention on the part of a number of McLaren personnel to use some of the Ferrari confident information in its own testing. If this was not in fact carried into effect it was only because there were technical reasons not to do so;
"- Coughlan's role within McLaren (as now understood by the WMSC) put him in a position in which his knowledge of the secret Ferrari information would have influenced him in the performance of his duties."
Inderdaad. Had gisteren nog wel wat moeite om Ferrari als kampioen bij constructeurs te zien, maar nu zijn ze ook voor mijn gevoel de terechte kampioen. En zouden Kimi/Felipe gewoon hoger moeten staan.quote:Op vrijdag 14 september 2007 16:22 schreef sanger het volgende:
McLaren is verotte goed weggekomen
Ze zitten er dieper in dat tot op heden werd aangenomen, en zijn in mijn ogen puur schuldig.
Mee eens. Dit blijkt toch wat meer dan het 'toevallig in bezit zijn van wat documenten' (wat natuurlijk al dubieus klinkt).quote:Op vrijdag 14 september 2007 16:33 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Voorlopig geef ik Hamilton nog het voordeel van de twijfel, maar Alonso had wat mij betreft op 0 punten moeten staan.
Waarom Hamilton wel en Alonso niet? Neem niet aan dat Alonso 's nachts in de Ferrarifabriek heeft ingebroken om info te zoeken. Dus allebei of geen van beiden straffen.quote:Op vrijdag 14 september 2007 16:33 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Inderdaad. Had gisteren nog wel wat moeite om Ferrari als kampioen bij constructeurs te zien, maar nu zijn ze ook voor mijn gevoel de terechte kampioen. En zouden Kimi/Felipe gewoon hoger moeten staan.
-Edit-
Voorlopig geef ik Hamilton nog het voordeel van de twijfel, maar Alonso had wat mij betreft op 0 punten moeten staan.
Ik begin te begrijpen waarom Alonso zo boos was dat Hamilton zijn setup kopieerde. Zijn illegale voordeel ging ook naar zijn concurrent binnnen het team.quote:Op vrijdag 14 september 2007 16:33 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Inderdaad. Had gisteren nog wel wat moeite om Ferrari als kampioen bij constructeurs te zien, maar nu zijn ze ook voor mijn gevoel de terechte kampioen. En zouden Kimi/Felipe gewoon hoger moeten staan.
-Edit-
Voorlopig geef ik Hamilton nog het voordeel van de twijfel, maar Alonso had wat mij betreft op 0 punten moeten staan.
quote:On 21 March 2007 at 09.57 Mr. de la Rosa wrote to Coughlan in the following
terms:
“Hi Mike, do you know the Red Car’s Weight Distribution? It would be
important for us to know so that we could try it in the simulator. Thanks in
advance, Pedro.
p.s. I will be in the simulator tomorrow.”
Dat gaat inderdaad wel erg makkelijk zo he.quote:In his evidence given to the WMSC, Mr. de la Rosa confirmed that Coughlan
replied by text message with precise details of Ferrari’s weight distribution.
Hoewel Hamilton er niet vrijwillig aan mee heeft gewerkt, heeft hij er wel van geprofiteerd. Dus om hem zijn punten te laten behouden is ook niet eerlijk t.o.v. de rest van het veld.quote:Op vrijdag 14 september 2007 18:23 schreef cappp het volgende:
- hamilton behoudt zijn punten
Met de huidige (en gepubliceerde) bewijslast zou dit de enige juiste straf zijn.quote:Op vrijdag 14 september 2007 18:23 schreef cappp het volgende:
Ik zou zeggen:
- geen racelicentie meer voor Alonso en De la Rosa
- punten Mclaren en Alonso weg
- hamilton behoudt zijn punten
Hufters!
quote:Op vrijdag 14 september 2007 19:24 schreef WEST het volgende:
Ferrari werd in 1999 in maleisie betrapt op illegale barge boards die afgekeurd waren maar hoe toevallig door een meet fout van de fia toch daarna zijn goed gekeurd. Om maar één van de talrijke verdachte dingen van Ferrari en Fia te noemen.
ze zeggen gewoon een meet fout.., maar dat was geen meet fout het was gewoon illegaal want de laatste race waren ze wel anders in japan. Maar goed dat jaar hebben ze al een straf gekregen..., namelijk mika hakkinen die kampioen werd.quote:Op vrijdag 14 september 2007 19:29 schreef cappp het volgende:
[..]
![]()
Als het een meetfout is ga je toch niet iemand bestraffen?
nou... hier is hoe Mosley probeerde te verklaren waarom Ferrari niet bestraft was:quote:Op vrijdag 14 september 2007 19:29 schreef cappp het volgende:
![]()
Als het een meetfout is ga je toch niet iemand bestraffen?
dus als er staat: "dit onderdeel mag maximaal 100 cm breed zijn," dan mag het niet 100,05 cm breed zijn.quote:Now having said that, it is important to explain one point. The whole of Formula One is governed by detailed technical regulations which include a large number of dimensions. These dimensions fall into two categories - those which are either a maximum or a minimum, and those which are simple dimension. When you have a maximum dimension you cannot pass that by even the smallest amount because you have the freedom to have less. In other words, if one metre is the maximum you can be 99.5 but you cannot be one metre plus even half a millimetre. If you are, then you are outside the regulations. The same with minimum - you must not go below the minimum.
"When you have a simple dimension, such as the present case where it is a flat bottom, you have to have a tolerance because when you say the bottom of the car must be flat, how flat is flat? If you measure something with sufficient precision you can always demonstrate that it is not flat. For this reason, in the flat bottom regulations, there is a tolerance under article 3.12.6 of 5mm. Now, during the hearing yesterday Ferrari came with a very accurate jig and were able to show the court that the turning vane, when at a certain angle to the car, had no dimension which exceeded the tolerance of 5mm.
Wat ze waarschijnlijk ook gewoon gedaan hadden als Ecclestone zich er niet mee was gaan bemoeien.quote:Op vrijdag 14 september 2007 18:08 schreef _Administr8or_ het volgende:
Ok, nu weet ik het zeker.
De straf slaat helemaal nergens op!
Ze hadden McLaren dus echt voor '07 en '08 uit moeten sluiten van deelname
Bronquote:Ecclestone fought to keep McLaren in
Formula One supremo Bernie Ecclestone has said he campaigned for McLaren to be fined, the Briton admitting the Woking-based squad came close to exclusion from the championship for two years.
"It came very close to McLaren being thrown out, it really was a genuine possibility," Ecclestone told the BBC on Friday.
"A few of us sort of battled on and campaigned for the fine instead," he added.
McLaren were stripped of all their constructors' championship points and fined $100 million in the spy controversy hearing on Thursday.
Ecclestone said the possibility of an exclusion was "much closer than everybody says", and the Briton admitted that would have been bad for the sport.
"Formula One is now more open than it has ever been because the threat is definitely there now if any team is helping anyone else," added Ecclestone. "Even if it is a smaller team than McLaren, they're gone, without any hesitation.
"The alternative to the fine was worse, being excluded from the championship for two years. It was much closer than everybody says it was.
"It really would have been bad news. McLaren would have lost more than they have been fined, if they'd have not been able to keep going."
Bronquote:Dennis tipped off FIA about evidence
McLaren boss Ron Dennis said on Friday that he had tipped off the governing body about evidence that cost his team the Formula One constructors' title and a record $100 million fine.
"Once I became aware that new evidence might exist, which I did on the morning of the Hungarian Grand Prix (August 5), I immediately phoned the FIA to keep them informed," he said in a statement at the Belgian Grand Prix.
McLaren were stripped of their 2007 constructors' points and fined on Thursday after the International Automobile Federation (FIA) found they had gained from confidential Ferrari information.
Je leest de uitspraak verkeerd. Er was een marge van 0,5 mm in de tecnical regulations opgenomen. Ferrari kon aantonen dat het daar onder een bepaalde hoek aan voldeed. Alle constructeurs proberen op die marge van de regels te werken en er zijn zat gevallen van andere teams waar ze die overschreden.quote:Op vrijdag 14 september 2007 19:49 schreef Ared het volgende:
[..]
nou... hier is hoe Mosley probeerde te verklaren waarom Ferrari niet bestraft was:
[..]
dus als er staat: "dit onderdeel mag maximaal 100 cm breed zijn," dan mag het niet 100,05 cm breed zijn.
maar als er staat: "dit onderdeel mag 100 cm breed zijn," dan mag het opeens 100,5 cm breed zijn.
en om aan te tonen dat het ding niet meer dan 5 mm afweek, werd er een proefopstelling van Ferrari zelf gebruikt, die nauwkeuriger zou zijn dan die van de FIA, en onder een bepaalde hoek aantoonde dat het onderdeel niet te breed was.
![]()
En dat Ferrari daar eventueel fout was lult dit natuurlijk niet goed.quote:Op vrijdag 14 september 2007 20:11 schreef voyeur het volgende:
[..]
Je leest de uitspraak verkeerd. Er was een marge van 0,5 mm in de tecnical regulations opgenomen. Ferrari kon aantonen dat het daar onder een bepaalde hoek aan voldeed. Alle constructeurs proberen op die marge van de regels te werken en er zijn zat gevallen van andere teams waar ze die overschreden.
Dit topic ging toch over spionage waarbij je gewoon drie maanden afstelwerk en testen overslaat door de resultaten even op te vragen in een SMS'sje. Laten we dan niet op elke slak uit het verleden zout gaan leggen.
Bronquote:Raikkonen: 'McLaren luisterde radio Ferrari af'
Wie iets wist over de spionagezaak moest de FIA daarvan op de hoogte stellen. En dat heeft Ferrari-coureur Kimi Raikkonen gedaan. Volgens hem luisterde McLaren systematisch het radioverkeer bij de Scuderia af.
Dit nieuws meldt FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper. De Fin heeft verklaard dat de radio van de Ferrari-renstal in zijn periode bij McLaren – tussen 2002 en 2006 – stelselmatig werd afgeluisterd. In principe zou dit niet mogelijk moeten zijn omdat de radio gecodeerd is.
Donderdag werd de verklaring van Raikkonen in Parijs aan Ron Dennis voorgelegd en naar verluidt volgde er een lange stilte voordat hij met een antwoord kwam. Opvallend genoeg maakte dit geen deel uit van het bewijsmateriaal dat de FIA eerder vandaag heeft vrijgegeven, vandaar dat het nog niet bekend was.
In juli onthulde Mika Salo tegenover een Finse krant dat hij toen hij in 1999 de geblesseerde Michael Schumacher verving bij Ferrari regelmatig transcripten ontving van Mika Hakkinens radiogesprekken.
Helaas voor Salo deed hij in de week dat het verhaal werd gepubliceerd mee aan de 24 uur van Spa-Francorchamps, achter het stuur van een Ferrari.
Ferrari was er als de kippen bij om 'een correctie' uit te vaardigen waarin werd gemeld dat de Fin had bedoeld te zeggen dat er in die primitieve dagen per ongeluk nog wel eens wat van een rivaal werd opgevangen...
Dus als ik het goed begrijp mag een team (of iemand van een team) een ander team best helpen, maar dan vliegt juist dát team dat geholpen werd eruit?!quote:Ecclestone fought to keep McLaren in
Formula One supremo Bernie Ecclestone has said he campaigned for McLaren to be fined, the Briton admitting the Woking-based squad came close to exclusion from the championship for two years.
"It came very close to McLaren being thrown out, it really was a genuine possibility," Ecclestone told the BBC on Friday.
"A few of us sort of battled on and campaigned for the fine instead," he added.
McLaren were stripped of all their constructors' championship points and fined $100 million in the spy controversy hearing on Thursday.
Ecclestone said the possibility of an exclusion was "much closer than everybody says", and the Briton admitted that would have been bad for the sport.
"Formula One is now more open than it has ever been because the threat is definitely there now if any team is helping anyone else," added Ecclestone. "Even if it is a smaller team than McLaren, they're gone, without any hesitation.
"The alternative to the fine was worse, being excluded from the championship for two years. It was much closer than everybody says it was.
"It really would have been bad news. McLaren would have lost more than they have been fined, if they'd have not been able to keep going."
Wat een onzin, teams en ontwerpers moeten juist de mazen van het regelement op zoeken.quote:Op vrijdag 14 september 2007 20:53 schreef Slein83 het volgende:
En voor de formule1 om dit soort gezeik te voorkomen, gooi iedere ontwerper van de teams bij elkaar en laat ze 1 chassis bouwen. Enige wat de fabrikanten mogen is kleine aanpassingen maken en de motor inbouwen. Geen hulpmiddelen meer ala tc en dat soort ongein.
Dat is nog nooit zo geweest, het is altijd gegaan om de beste auto. (in combinatie met de beste rijder)quote:Formule1 moet weer terug naar de roots, waar de coureur de belangrijkste schakel is!
Bron: http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=6364quote:Dennis tipte de FIA zelf over nieuw bewijs
Ecclestone: 'McLaren was dichtbij uitsluiting'
[14-09] Niet Ferrari of Renault, maar McLaren-teambaas Ron Dennis zelf tipte de FIA over nieuw bewijs in de spionagezaak. Dit heeft Dennis in Spa-Francorchamps gezegd. ,,Zodra ik ervan hoorde, heb ik de FIA gebeld.”
Dennis zat in Spa weer aan de pitmuur.De autosportbond riep de World Motor Sport Council (WMSC) bijeen om te oordelen over het nieuwe bewijs, dat onder meer bestond uit e-mailcorrespondentie tussen McLaren-testcoureur Pedro de la Rosa en Fernando Alonso.
,,Zodra ik hoorde dat er mogelijk nieuw bewijs bestond, heb ik onmiddellijk de FIA gebeld om ze op de hoogte te stellen en te houden. Dit alles gebeurde de ochtend voor de Hongaarse Grand Prix”, vertelde Dennis in België tegen journalisten.
Gevolg was dat McLaren een torenhoge boete (honderd miljoen dollar) kreeg opgelegd en haar punten in het constructeurs-WK kwijtraakte. Bijna had Dennis zelfs z'n eigen graf gegraven, maakte Bernie Ecclestone duidelijk in gesprek met de BBC.
Volgens hem was het op een gegeven moment een 'kwestie van minuten' voordat de renstal uitgesloten zou worden van verdere deelname aan seizoen 2007 en geheel 2008. ,,McLaren was er echt bijna uitgegooid, het was meer dan zomaar een mogelijkheid.”
,,Het was echt veel dichterbij dan iedereen beweert”, maakte de Brit op zijn beurt duidelijk. ,,Een paar van ons maakten zich sterk om in plaats daarvan een boete op te leggen.”
Aldus geschiedde, waarop Dennis de straf in een reactie 'fors' noemde. Hij twijfelt nog altijd of McLaren in beroep gaat tegen de uitspraak.
Het team heeft zeven dagen de tijd om beroep aan te tekenen.
KVN
Met het eerste ben ik het eens, maar dat rood spuiten van die auto's is maar verwarrend. De monteurs, pitwall mensen en Ron Dennis verplicht in een Ferrari overall om de vruchtbare samenwerking zichtbaar te maken lijkt me wel een goed idee.quote:Op vrijdag 14 september 2007 22:30 schreef APK het volgende:
Als ze het echt spannend hadden willen maken dan hadden ze de McLaren coureurs 20 punten in mindering gegeven.
Daarnaast zou het verplicht rood spuiten van de McLarens gepast zijn geweest.
Nee, ook hoe de auto reageert in bochten ed ...Probeer maar eens met een zware voorkant een bocht aan te snijden. Je zult merken dat je auto dan eigenlijk rechtdoor wil ipv de bocht nemen, is je achterkant zwaarder, dan wil de achterkant ineens recht door.... En idd, is de voorkant zwaarder dan zullen de banden voor harder slijten etc...quote:Op zaterdag 15 september 2007 00:53 schreef Radegast het volgende:
Die weight distribution van de auto is toch vooral belangrijk om het uiterste uit de Bridgestone-banden te krijgen?
Ja. De algemene 'weight distribution' optimalisatie kennen de teams natuurlijk wel, maar om de Bridgestones maximaal te benutten heb je specifieke kennis nodig die maanden van testen vereist.quote:Op zaterdag 15 september 2007 00:53 schreef Radegast het volgende:
Die weight distribution van de auto is toch vooral belangrijk om het uiterste uit de Bridgestone-banden te krijgen?
En eventueel de naam veranderen naar Scuderia McLaren - Mercedes. Zo kunnen ze een positieve bijdrage leveren aan het groepsproces.quote:Op vrijdag 14 september 2007 23:54 schreef voyeur het volgende:
[..]
Met het eerste ben ik het eens, maar dat rood spuiten van die auto's is maar verwarrend. De monteurs, pitwall mensen en Ron Dennis verplicht in een Ferrari overall om de vruchtbare samenwerking zichtbaar te maken lijkt me wel een goed idee.
Weet je ook wat precies? En waarom duurt zoiets maanden?quote:Op zaterdag 15 september 2007 04:36 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ja. De algemene 'weight distribution' optimalisatie kennen de teams natuurlijk wel, maar om de Bridgestones maximaal te benutten heb je specifieke kennis nodig die maanden van testen vereist.
Dat is meer een vraag voor het 'technische vragen topic' omdat er zoveel factoren spelen. Je wil maximaal oppervlak van de juiste (voor/achter/beide) banden onder alle omstandigheden (bochten, remmend, accelerend). De effectieve load van de wagen verandert natuurlijk continu en de banden vervormen sterk onder die krachten (zachte wangen want maximaal contact oppervlak). Je wil dus het perfecte compromis onder al die omstandigheden.quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:25 schreef Treveo het volgende:
[..]
Weet je ook wat precies? En waarom duurt zoiets maanden?
Kennis die Ferrari dus al jaren heeft en andere teams niet.quote:Op zaterdag 15 september 2007 04:36 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ja. De algemene 'weight distribution' optimalisatie kennen de teams natuurlijk wel, maar om de Bridgestones maximaal te benutten heb je specifieke kennis nodig die maanden van testen vereist.
Had je dit ook gezegd als alleen Michelin was overgebleven?quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:13 schreef Radegast het volgende:
[..]
Kennis die Ferrari dus al jaren heeft en andere teams niet.
Lekker eerlijk zo, de F1.![]()
Vanaf 2008 moet Ferrari (en alle andere teams) rijden met de McLaren/Microsoft ECU. Dat is ook niet eerlijk als je het zo wil noemen. Er is natuurlijk weinig aan te doen als de FIA kiest; er zal altijd een team zijn dat daar al meer ervaring mee heeft. Idem voor TC, vleugelafmetingen, etc. etc.quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:13 schreef Radegast het volgende:
[..]
Kennis die Ferrari dus al jaren heeft en andere teams niet.
Lekker eerlijk zo, de F1.![]()
Misschien niet, daar ben ik eerlijk in. Dan was Ferrari natuurlijk vet de lul geweest, en hadden Renault en McLaren voordeel gehad.quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Had je dit ook gezegd als alleen Michelin was overgebleven?
U vertelt, *Sally heeft er een linkie bij!quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:10 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dat is meer een vraag voor het 'technische vragen topic' omdat er zoveel factoren spelen. Je wil maximaal oppervlak van de juiste (voor/achter/beide) banden onder alle omstandigheden (bochten, remmend, accelerend). De effectieve load van de wagen verandert natuurlijk continu en de banden vervormen sterk onder die krachten (zachte wangen want maximaal contact oppervlak). Je wil dus het perfecte compromis onder al die omstandigheden.
De vervorming van de banden is niet bepaald lineair en je hebt ook te maken met slijtage die je juist wil minimaliseren. Dat is dus niet alleen krankzinnig veel simulaties draaien, maar je zult ook echt op de baan moeten testen.
Dit is een veel te simpele weergave maar anders zit ik veel te lang te tikken. Laat ik het zo zeggen die perfecte verdeling kunnen krijgen via een simpel SMS'je naar de concurrent met ervaring met die banden is een stuk efficienter
Moet ik die shotgun neerleggen voor je voeten of neem je hem zelf meequote:Op zaterdag 15 september 2007 15:19 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Eigenlijk worden dus Massa en Raikkonen enorm benadeeld. Ik stel voor dat ze elk voor een McLaren gaan liggen morgen.
En Alonso: wat een vreselijke kutvent is dat. Qua kampioen, qua coureur en nu ook qua sportsman. Bij de eerstvolgende GP die ik bezoek probeer ik hem te raken met alles wat voor mijn voeten ligt.
Kijk de boete is wel netjes geregeld zo, echter straf je het team wat rijd met een illegale auto. Maar de coureurs die het wk leiden met die auto straf je niet. Kortom, erg kromquote:Mosley: McLaren komt er goed vanaf
FIA-baas Max Mosley vindt dat McLaren er licht vanaf is gekomen bij de World Motor Sport Council. De uitsluiting uit het constructeurskampioenschap en de boete van 100 miljoen dollar is volgens de Brit te weinig. Hij zou ook de coureurs hun punten willen afnemen.
Budget
"De 100 miljoen dollar is minder dan het verschil in het budget van McLaren en dat van Frank Willams, Renault of enkele andere teams. In dat licht is de straf niet erg zwaar," liet Mosley aan een aantal verslaggevers op Spa-Francorchamps weten. "We brengen het budget slechts op het niveau van de andere teams op de grid."
Discussie
Volgens Mosley was er tijdens de bijeenkomst van de WMSC een fikse discussie of ook de rijders hun punten zouden moeten verliezen. "Een aantal leden voelde niets voor een coureur die het kampioenschap wint met een auto die gebouwd is met illegaal verkregen informatie en vonden dat de coureurs hun punten moesten inlveren. Ik was daar zelf ook voor. Ook al zou ik het ook vreselijk vinden als Lewis Hamilton en Fernando Alonso hun punten verloren. Uiteindelijk heeft de meerderheid toch beslist dat ze hun punten mochten houden."
Uitsluiting
Volgens Mosley was ook de uitsluiting van McLaren voor deelname aan het Formule 1-kampioenschap 2007 en 2008 een serieuze optie voor de WMCS. "Uitsluiting is zeker bediscussieerd. Dat zou de andere teams de bevestiging geven dat Mclaren geen informatie van andere teams gebruikt. Maar dat zou ook betekenen dat het team 'out of business' zou zijn."
Boete
Mosley maakte van de gelegenheid gebruik om uit de doeken waar de boete naar toe zou gaan. "De helft van het bedrag wordt verdeeld onder de teams. Het overige gedeelte gaat naar de ASN's (National Sporting Authorities) wereldwijd om jonge coureurs op te leiden."
bronquote:De Tsjechische afgevaardigde in de World Motor Sport Council (WMSC) heeft zich kritisch uitgelaten over de handelswijze van de WMSC en het gedrag van Fernando Alonso.
Maling
"Lewis Hamilton en Pedro de la Rosa kwamen naar de hoorzitting en gedroegen zich voorbeeldig., alleen Alonso had hier maling aan", aldus Radovan Novak in de Tsjechische krant Mlada fronta Dnes.
Informatie
In de nacht voor de hoorzitting op donderdag stelde McLaren de 26 leden van de WMSC meer informatie ter beschikking. "Maar dat waren duizend bladzijden, dat kan niemand meer lezen."
Onaantastbaar
Volgens Novak kwam het voorstel voor de geldstraf van honderd miljoen dollar van Formule 1-baas Bernie Ecclestone. "Maar ik heb gevraagd of we ook niet over Ferrari moesten oordelen. Spionnen wisselen informatie onderling uit, dus is het duidelijk dat de Italianen ook iets in bezit moeten hebben. Maar Ferrari is onaantastbaar", zei Novak.
Verschikkelijk
Het verloop van de hoorzitting was, zo zei Novak’ ‘verschikkelijk’. "Er liepen ongeveer veertig advocaten ronden, ieder van hen opgefokt. Met een zitting van het WMSC had het eigenlijk niets meer te maken."
Dat vond jij zonder dit 'artikel' ook welquote:Op dinsdag 18 september 2007 06:23 schreef WEST het volgende:
[..]
bron
opvallend dat een lid van de WMSC zegt dat ferrari onaantastbaar is. dit zaakje stinkt![]()
Alleen maakte die Duitser zijn ongenoegen niet in de media duidelijk zoala Alonso dat doet......quote:Op dinsdag 18 september 2007 08:37 schreef Tarado het volgende:
Er wordt regelmatig gemeld dat de auto's van Mclaren illegaal zouden zijn maar dat is tot nu toe niet bewezen, dat beide MClaren coureurs hun voordeel hebben gehad van de informatie van Ferrari lijkt me wel duidelijk maar hier heeft de FIA tot een compromis besloten. Wat Alonso betreft, hij wordt wel erg vaak als de boeman afgeschilderd, hij is gewoon een winnaar en wil ten koste van alles winnen, het is aan de regelementen en officials om de grenzen te bepalen, hoe heette die duitser ook al weer die 7 keer wereldkampioen werd en dat ook had?
Waarom is dit anders dan de McLaren zaak? Omdat Renault openheid van zaken heeft gegeven voordat ze aangeklaagd werden?quote:Renault-teambaas Flavio Briatore zei: "Als iemand beweert dat dit net zoiets is als de zaak van McLaren, dan klaag ik die persoon aan. Ten tweede gaat het onderzoek niet om mijzelf of het team. Verder hebben we alle informatie al aan de FIA gegeven. Zo simpel is het en het bewijs heb ik ook al aan McLaren gegeven."
quote:Renault-teambaas Flavio Briatore zei: "Als iemand beweert dat dit net zoiets is als de zaak van McLaren, dan klaag ik die persoon aan. Ten tweede gaat het onderzoek niet om mijzelf of het team. Verder hebben we alle informatie al aan de FIA gegeven. Zo simpel is het en het bewijs heb ik ook al aan McLaren gegeven."
Briatore, dit is hetzelfde als McLaren. So fucking sue mequote:Als iemand beweert dat dit net zoiets is als de zaak van McLaren, dan klaag ik die persoon aan.
quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:41 schreef NED het volgende:
[..]
Briatore, dit is hetzelfde als McLaren. So fucking sue me
Bridgestone heeft zelf gezegd dat met de nieuwe banden geen enkel team er voordeel bij zou hebben. Dat klopt dus niet. Dus hier is Bridgestone degene die de andere teams benadeeld.quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Had je dit ook gezegd als alleen Michelin was overgebleven?
De enige voorsprong die Ferrari gehad kan hebben is de werkzwijze van Bridgestone. Dat was ook onvermijdelijk in deze situatie. Deze voorsprong had bv Spyker ook.quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:17 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Bridgestone heeft zelf gezegd dat met de nieuwe banden geen enkel team er voordeel bij zou hebben. Dat klopt dus niet. Dus hier is Bridgestone degene die de andere teams benadeeld.
En van de verdeling van de balans in de auto. Dat is bij de nieuwe banden blijkbaar niet wezenlijk gewijzigd. Dit voordeel hebben de voormalige Michelin teams niet gehad, vandaar dat de Ferrari's ten opzichte van Renault en McLaren in het voordeel waren. (En dat voordeel heeft McLaren door het contact van Coughlan met Stepney blijkbaar weer teniet gedaan, alleen loopt Renault hierbij nog steeds achter).quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:11 schreef sanger het volgende:
[..]
De enige voorsprong die Ferrari gehad kan hebben is de werkzwijze van Bridgestone. Dat was ook onvermijdelijk in deze situatie. Deze voorsprong had bv Spyker ook.
De banden zelf zijn anders dan vorig seizoen. Ferrari had dus niet meer kennis dan de andere teams....
Overigens heeft ieder team een eigen Bridgestone ingenieur die de kennis van de banden met hen deelt.
Dat is puur giswerk.....quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:17 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En van de verdeling van de balans in de auto. Dat is bij de nieuwe banden blijkbaar niet wezenlijk gewijzigd. Dit voordeel hebben de voormalige Michelin teams niet gehad, vandaar dat de Ferrari's ten opzichte van Renault en McLaren in het voordeel waren. (En dat voordeel heeft McLaren door het contact van Coughlan met Stepney blijkbaar weer teniet gedaan, alleen loopt Renault hierbij nog steeds achter).
klopt, de constructie van de 2007 banden is gebaseerd op het ontwerp van de 2005 banden van Bridgestone, niet op het 2006 design. Dat neemt echter niet weg dat Ferrari wel al ervaring had met soortgelijke banden, en McLaren en Renault (en de overige teams die in 2005 met Michelins reden) dus niet.quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:11 schreef sanger het volgende:
De banden zelf zijn anders dan vorig seizoen. Ferrari had dus niet meer kennis dan de andere teams....
Maar de karakteristieken van die banden waren wel min of meer bekend bij de teams (vanuit Bridgestone).quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:32 schreef Ared het volgende:
[..]
klopt, de constructie van de 2007 banden is gebaseerd op het ontwerp van de 2005 banden van Bridgestone, niet op het 2006 design. Dat neemt echter niet weg dat Ferrari wel al ervaring had met soortgelijke banden, en McLaren en Renault (en de overige teams die in 2005 met Michelins reden) dus niet.
Zie bovenquote:Zelfs als sinds 1 januari alle informatie over de banden bij alle teams terecht is gekomen, dan nog hebben de Michelin teams daar tijdens het ontwerpen van de 2007 auto (in de 2e helft van 2006) dus geen gebruik van kunnen maken.
maar dit bevestigd wel dat ferrari door de Fia wordt beschermd.quote:Op dinsdag 18 september 2007 08:31 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dat vond jij zonder dit 'artikel' ook wel![]()
Verder is het verhaal van die Tsjech kletskoek. Als er informatie van McLaren naar Ferrari gegaan is, moet dat a) eerst aannemelijk gemaakt worden en b) zou dat in een andere WMSC sessie behandeld zijn (net als de claim dat Renault onderdelen van McLaren gebruikt zou hebben).
Verder is het heel normaal dat er veertig advocaten rondliepen en is dat schotschrift van McLaren vol met 'maar hullie doen ook foute dingen' van duizend pagina's zowel irrelevant alsook gelezen door bekwamere medewerkers dan de vertegenwoordiger van de Tsjechische (sic!) autobond.
quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef WEST het volgende:
[..]
maar dit bevestigd wel dat ferrari door de Fia wordt beschermd.
als deze hele spionage zaak tussen mclaren of een ander team tegen Ferrari speelde was het 100% vrijspraak. Want Ferrari is heilig![]()
quote:
Dat weet je niet. Dat weten we alleen wanneer met dezelfde bewijzen een zaak wordt gemaakt tegen Ferrari.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:20 schreef WEST het volgende:
[..]
maar dit bevestigd wel dat ferrari door de Fia wordt beschermd.
als deze hele spionage zaak tussen mclaren of een ander team tegen Ferrari speelde was het 100% vrijspraak. Want Ferrari is heilig![]()
Het is inderdaad de waarheid. Tis alleen wel jouw waarheid, vanuit jouw (iederekleurbehalverood) bril.quote:Op dinsdag 18 september 2007 23:13 schreef WEST het volgende:
[..]
tis de waarheid, maar jullie met een rooie bril.
Dat zou mee kunnen spelen, maar wellicht waren de bewijzen destijds niet zo duidelijk als nu.quote:Op woensdag 19 september 2007 09:35 schreef sasquatsch het volgende:
Ferrari speelt het in ieder geval niet eerlijk, anders hadden ze Toyota in 2003 ook wel aangeklaagd bij de FIA. Dat hebben ze niet gedaan en nu met McLaren wel.
En waarom McLaren wel en Toyota niet? Omdat McLaren dit jaar een (te) grote concurrent blijkt en Toyota dat niet was.
Dat Ferrari het misschien moreel/ethisch niet altijd even mooi speelt klopt ook wel, maar er is volgens mij nog steeds geen plicht tot het aanklagen van iemandquote:Op woensdag 19 september 2007 09:35 schreef sasquatsch het volgende:
Ferrari speelt het in ieder geval niet eerlijk, anders hadden ze Toyota in 2003 ook wel aangeklaagd bij de FIA. Dat hebben ze niet gedaan en nu met McLaren wel.
En waarom McLaren wel en Toyota niet? Omdat McLaren dit jaar een (te) grote concurrent blijkt en Toyota dat niet was.
Volgens sommige zijn Ferrari en de FIA hetzelfdequote:Op woensdag 19 september 2007 10:22 schreef sanger het volgende:
Overigens kwam de aanklacht niet van Ferrari, maar van de FIA. Ferrari heeft alleen bewijzen aangeleverd.
Volgens de Italiaanse KVK echter nietquote:Op woensdag 19 september 2007 10:27 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Volgens sommige zijn Ferrari en de FIA hetzelfde
Anti-Ferrari mensen zeiken alleen maar dat de FIA Ferrari altijd steunt en daar word ik zo ziek van... Ferrari is ook vaak genoeg gestraft door de FIA... McLaren heeft juist heel lichte straf gekregen hoorquote:Op woensdag 19 september 2007 10:27 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Volgens sommige zijn Ferrari en de FIA hetzelfde
als dat zo is dan zal de FIA Renault ook gaan aanklagen en mag McLaren bewijzen gaan leveren?quote:Op woensdag 19 september 2007 10:22 schreef sanger het volgende:
Overigens kwam de aanklacht niet van Ferrari, maar van de FIA. Ferrari heeft alleen bewijzen aangeleverd.
Na enig onderzoek kom ik tot de conclusie dat McLaren zelf de FIA gevraagd heeft voor een onafhankelijk onderzoek naar het vermeende gebruik van Ferrari-data. Hierbij hebben ze zichzelf lelijk in de vingers gesneden. Blijkbaar waren sommige mensen van McLaren (waaronder Ron Dennis) overtuigd van hun onschuld, en hebben sommige medewerkers, waaronder coureurs als De La Rosa en Alonso dat vertrouwen geschaad.quote:Op woensdag 19 september 2007 10:22 schreef sanger het volgende:
Overigens kwam de aanklacht niet van Ferrari, maar van de FIA. Ferrari heeft alleen bewijzen aangeleverd.
McLaren heeft Renault aangeklaagd bij de FIA en die heeft gezegd dat McLaren maar met bewijzen moet komen voordat ze de zaak in behandeling nemen.quote:Op woensdag 19 september 2007 12:20 schreef kepler het volgende:
[..]
als dat zo is dan zal de FIA Renault ook gaan aanklagen en mag McLaren bewijzen gaan leveren?
Van wat ik heb gelezen is dat Ferrari (en de autosportbond in Italie) een aanklacht heeft ingediend tegen McLaren bij de FIA. Die was toen afgewezen en daarna zijn ze (dus niet de FIA) in beroep gegaan. Toch?
Volgens de verhalen hebben ze die; de geteklende verklaring van Briatore.quote:Op woensdag 19 september 2007 14:16 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
McLaren heeft Renault aangeklaagd bij de FIA en die heeft gezegd dat McLaren maar met bewijzen moet komen voordat ze de zaak in behandeling nemen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |