Met het eerste ben ik het eens, maar dat rood spuiten van die auto's is maar verwarrend. De monteurs, pitwall mensen en Ron Dennis verplicht in een Ferrari overall om de vruchtbare samenwerking zichtbaar te maken lijkt me wel een goed idee.quote:Op vrijdag 14 september 2007 22:30 schreef APK het volgende:
Als ze het echt spannend hadden willen maken dan hadden ze de McLaren coureurs 20 punten in mindering gegeven.
Daarnaast zou het verplicht rood spuiten van de McLarens gepast zijn geweest.
Nee, ook hoe de auto reageert in bochten ed ...Probeer maar eens met een zware voorkant een bocht aan te snijden. Je zult merken dat je auto dan eigenlijk rechtdoor wil ipv de bocht nemen, is je achterkant zwaarder, dan wil de achterkant ineens recht door.... En idd, is de voorkant zwaarder dan zullen de banden voor harder slijten etc...quote:Op zaterdag 15 september 2007 00:53 schreef Radegast het volgende:
Die weight distribution van de auto is toch vooral belangrijk om het uiterste uit de Bridgestone-banden te krijgen?
Ja. De algemene 'weight distribution' optimalisatie kennen de teams natuurlijk wel, maar om de Bridgestones maximaal te benutten heb je specifieke kennis nodig die maanden van testen vereist.quote:Op zaterdag 15 september 2007 00:53 schreef Radegast het volgende:
Die weight distribution van de auto is toch vooral belangrijk om het uiterste uit de Bridgestone-banden te krijgen?
En eventueel de naam veranderen naar Scuderia McLaren - Mercedes. Zo kunnen ze een positieve bijdrage leveren aan het groepsproces.quote:Op vrijdag 14 september 2007 23:54 schreef voyeur het volgende:
[..]
Met het eerste ben ik het eens, maar dat rood spuiten van die auto's is maar verwarrend. De monteurs, pitwall mensen en Ron Dennis verplicht in een Ferrari overall om de vruchtbare samenwerking zichtbaar te maken lijkt me wel een goed idee.
Weet je ook wat precies? En waarom duurt zoiets maanden?quote:Op zaterdag 15 september 2007 04:36 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ja. De algemene 'weight distribution' optimalisatie kennen de teams natuurlijk wel, maar om de Bridgestones maximaal te benutten heb je specifieke kennis nodig die maanden van testen vereist.
Dat is meer een vraag voor het 'technische vragen topic' omdat er zoveel factoren spelen. Je wil maximaal oppervlak van de juiste (voor/achter/beide) banden onder alle omstandigheden (bochten, remmend, accelerend). De effectieve load van de wagen verandert natuurlijk continu en de banden vervormen sterk onder die krachten (zachte wangen want maximaal contact oppervlak). Je wil dus het perfecte compromis onder al die omstandigheden.quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:25 schreef Treveo het volgende:
[..]
Weet je ook wat precies? En waarom duurt zoiets maanden?
Kennis die Ferrari dus al jaren heeft en andere teams niet.quote:Op zaterdag 15 september 2007 04:36 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ja. De algemene 'weight distribution' optimalisatie kennen de teams natuurlijk wel, maar om de Bridgestones maximaal te benutten heb je specifieke kennis nodig die maanden van testen vereist.
Had je dit ook gezegd als alleen Michelin was overgebleven?quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:13 schreef Radegast het volgende:
[..]
Kennis die Ferrari dus al jaren heeft en andere teams niet.
Lekker eerlijk zo, de F1.![]()
Vanaf 2008 moet Ferrari (en alle andere teams) rijden met de McLaren/Microsoft ECU. Dat is ook niet eerlijk als je het zo wil noemen. Er is natuurlijk weinig aan te doen als de FIA kiest; er zal altijd een team zijn dat daar al meer ervaring mee heeft. Idem voor TC, vleugelafmetingen, etc. etc.quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:13 schreef Radegast het volgende:
[..]
Kennis die Ferrari dus al jaren heeft en andere teams niet.
Lekker eerlijk zo, de F1.![]()
Misschien niet, daar ben ik eerlijk in. Dan was Ferrari natuurlijk vet de lul geweest, en hadden Renault en McLaren voordeel gehad.quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Had je dit ook gezegd als alleen Michelin was overgebleven?
U vertelt, *Sally heeft er een linkie bij!quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:10 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dat is meer een vraag voor het 'technische vragen topic' omdat er zoveel factoren spelen. Je wil maximaal oppervlak van de juiste (voor/achter/beide) banden onder alle omstandigheden (bochten, remmend, accelerend). De effectieve load van de wagen verandert natuurlijk continu en de banden vervormen sterk onder die krachten (zachte wangen want maximaal contact oppervlak). Je wil dus het perfecte compromis onder al die omstandigheden.
De vervorming van de banden is niet bepaald lineair en je hebt ook te maken met slijtage die je juist wil minimaliseren. Dat is dus niet alleen krankzinnig veel simulaties draaien, maar je zult ook echt op de baan moeten testen.
Dit is een veel te simpele weergave maar anders zit ik veel te lang te tikken. Laat ik het zo zeggen die perfecte verdeling kunnen krijgen via een simpel SMS'je naar de concurrent met ervaring met die banden is een stuk efficienter
Moet ik die shotgun neerleggen voor je voeten of neem je hem zelf meequote:Op zaterdag 15 september 2007 15:19 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Eigenlijk worden dus Massa en Raikkonen enorm benadeeld. Ik stel voor dat ze elk voor een McLaren gaan liggen morgen.
En Alonso: wat een vreselijke kutvent is dat. Qua kampioen, qua coureur en nu ook qua sportsman. Bij de eerstvolgende GP die ik bezoek probeer ik hem te raken met alles wat voor mijn voeten ligt.
Kijk de boete is wel netjes geregeld zo, echter straf je het team wat rijd met een illegale auto. Maar de coureurs die het wk leiden met die auto straf je niet. Kortom, erg kromquote:Mosley: McLaren komt er goed vanaf
FIA-baas Max Mosley vindt dat McLaren er licht vanaf is gekomen bij de World Motor Sport Council. De uitsluiting uit het constructeurskampioenschap en de boete van 100 miljoen dollar is volgens de Brit te weinig. Hij zou ook de coureurs hun punten willen afnemen.
Budget
"De 100 miljoen dollar is minder dan het verschil in het budget van McLaren en dat van Frank Willams, Renault of enkele andere teams. In dat licht is de straf niet erg zwaar," liet Mosley aan een aantal verslaggevers op Spa-Francorchamps weten. "We brengen het budget slechts op het niveau van de andere teams op de grid."
Discussie
Volgens Mosley was er tijdens de bijeenkomst van de WMSC een fikse discussie of ook de rijders hun punten zouden moeten verliezen. "Een aantal leden voelde niets voor een coureur die het kampioenschap wint met een auto die gebouwd is met illegaal verkregen informatie en vonden dat de coureurs hun punten moesten inlveren. Ik was daar zelf ook voor. Ook al zou ik het ook vreselijk vinden als Lewis Hamilton en Fernando Alonso hun punten verloren. Uiteindelijk heeft de meerderheid toch beslist dat ze hun punten mochten houden."
Uitsluiting
Volgens Mosley was ook de uitsluiting van McLaren voor deelname aan het Formule 1-kampioenschap 2007 en 2008 een serieuze optie voor de WMCS. "Uitsluiting is zeker bediscussieerd. Dat zou de andere teams de bevestiging geven dat Mclaren geen informatie van andere teams gebruikt. Maar dat zou ook betekenen dat het team 'out of business' zou zijn."
Boete
Mosley maakte van de gelegenheid gebruik om uit de doeken waar de boete naar toe zou gaan. "De helft van het bedrag wordt verdeeld onder de teams. Het overige gedeelte gaat naar de ASN's (National Sporting Authorities) wereldwijd om jonge coureurs op te leiden."
bronquote:De Tsjechische afgevaardigde in de World Motor Sport Council (WMSC) heeft zich kritisch uitgelaten over de handelswijze van de WMSC en het gedrag van Fernando Alonso.
Maling
"Lewis Hamilton en Pedro de la Rosa kwamen naar de hoorzitting en gedroegen zich voorbeeldig., alleen Alonso had hier maling aan", aldus Radovan Novak in de Tsjechische krant Mlada fronta Dnes.
Informatie
In de nacht voor de hoorzitting op donderdag stelde McLaren de 26 leden van de WMSC meer informatie ter beschikking. "Maar dat waren duizend bladzijden, dat kan niemand meer lezen."
Onaantastbaar
Volgens Novak kwam het voorstel voor de geldstraf van honderd miljoen dollar van Formule 1-baas Bernie Ecclestone. "Maar ik heb gevraagd of we ook niet over Ferrari moesten oordelen. Spionnen wisselen informatie onderling uit, dus is het duidelijk dat de Italianen ook iets in bezit moeten hebben. Maar Ferrari is onaantastbaar", zei Novak.
Verschikkelijk
Het verloop van de hoorzitting was, zo zei Novak’ ‘verschikkelijk’. "Er liepen ongeveer veertig advocaten ronden, ieder van hen opgefokt. Met een zitting van het WMSC had het eigenlijk niets meer te maken."
Dat vond jij zonder dit 'artikel' ook welquote:Op dinsdag 18 september 2007 06:23 schreef WEST het volgende:
[..]
bron
opvallend dat een lid van de WMSC zegt dat ferrari onaantastbaar is. dit zaakje stinkt![]()
Alleen maakte die Duitser zijn ongenoegen niet in de media duidelijk zoala Alonso dat doet......quote:Op dinsdag 18 september 2007 08:37 schreef Tarado het volgende:
Er wordt regelmatig gemeld dat de auto's van Mclaren illegaal zouden zijn maar dat is tot nu toe niet bewezen, dat beide MClaren coureurs hun voordeel hebben gehad van de informatie van Ferrari lijkt me wel duidelijk maar hier heeft de FIA tot een compromis besloten. Wat Alonso betreft, hij wordt wel erg vaak als de boeman afgeschilderd, hij is gewoon een winnaar en wil ten koste van alles winnen, het is aan de regelementen en officials om de grenzen te bepalen, hoe heette die duitser ook al weer die 7 keer wereldkampioen werd en dat ook had?
Waarom is dit anders dan de McLaren zaak? Omdat Renault openheid van zaken heeft gegeven voordat ze aangeklaagd werden?quote:Renault-teambaas Flavio Briatore zei: "Als iemand beweert dat dit net zoiets is als de zaak van McLaren, dan klaag ik die persoon aan. Ten tweede gaat het onderzoek niet om mijzelf of het team. Verder hebben we alle informatie al aan de FIA gegeven. Zo simpel is het en het bewijs heb ik ook al aan McLaren gegeven."
quote:Renault-teambaas Flavio Briatore zei: "Als iemand beweert dat dit net zoiets is als de zaak van McLaren, dan klaag ik die persoon aan. Ten tweede gaat het onderzoek niet om mijzelf of het team. Verder hebben we alle informatie al aan de FIA gegeven. Zo simpel is het en het bewijs heb ik ook al aan McLaren gegeven."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |