The skeptic's corner. Deel 1quote:Jaja, hier in TRU is nu een heus plekje voor de skeptici, waar zij met de scepter zwaaien. Dit om te voorkomen dat sommige topics helemaal de verkeerde kant op gaan omdat sommige mensen niets zien in een bepaald topic en hun waarheid daarover willen verkondigen of het nou ontopic is of niet. Dit betekent geenszins dat er geen plek is om een eventueel skeptische mening te verkondigen in een bepaald topic maar het is dus niet de bedoeling om een heel topic vol te gooien met een wellus nietus spelletje. Aan de andere kant is zo'n discussie wel goed om te hebben dus is er een probleem. Iedereen moet de ruimte krijgen om zijn mening te verkondigen maar een topic moet er niet aan onderdoor gaan.
Het idee is oorspronkelijk van L.Denninger met de wat minder subtiele titel: [Centraal] Bash hier Truthers Maar het idee is goed.
Wel wat regeltjes natuurlijk, sorrie.
Hou het beleeft en respectvol, probeer het kleineren tot een minimum te beperken want dat staat een gezonde discussie alleen maar in de weg, dit geldt voor iedereen want skeptici èn zwevertjes hebben er allemaal weleens een handje van om te denken dat de andere een beetje gek is.
Het doel: als er een wel/niet discussie tussen users begint te ontstaan over het wel of niet mogelijk zijn van iets dan gooi je het linkje hier neer en gaat erop verder. Zet het linkje van je post ook in het topic waar het onstaan is en nodig de oponent uit om hier verder te gaan. Dit kan ook gedaan worden door een modje. Dan geven we met zijn alle het oorspronkelijke topic de kans om de weg op te gaan wat de TS in gedachte had, wat meestal een heel andere gedachte is dan wat degene die ertegen in gaat voor ogen heeft.
Zullen we dan ook meteen met zijn allen bewijzen dat mensen het met elkaar oneens kunnen zijn zonder elkaar in de haren te vliegen? Tof.
Oh trouwens, het is dus niet zo dat elke wel/niet discussie in TRU hierheen gesleept wordt, soms is het doel van een topic zelf om over het mogelijke waarheidsgehalte van iets te praten en die blijven dan ook gewoon gevoerd worden in het desbetreffende topic.
Klopt,quote:Op woensdag 12 september 2007 10:46 schreef Mirage het volgende:
afwezigheid van bewijs wil niet per definitie zeggen dat iets niet waar is of niet bestaat.
Zet de rest er ook even bij : http://dictionary.reference.com/browse/skepticquote:Op woensdag 12 september 2007 11:03 schreef NorthernStar het volgende:
skep·tic also scep·tic (skĕp'tĭk)One who instinctively or habitually doubts, questions, or disagrees with assertions or generally accepted conclusions.
----
Toch zie je imo vaak dat mensen die zich skeptic noemen juist erg hangen aan de "algemeen geaccepteerde waarheden". Ze zijn vaak verdedigers van de heersende conventies van oa. het wetenschappelijke en politieke establishment (om het woord dogma niet te noemen) en bestrijders van "doubts, questions or disagreements."
De Nothing To See Here, Move Along -attitude.
Hoe zien de skeptics dit zelf? Waar is die instinctieve twijfel tegenover juist de gevestigde orde gebleven?
quote:"Skeptic does not mean him who doubts, but him who investigates or researches as opposed to him who asserts and thinks that he has found." [Miguel de Unamuno, "Essays and Soliloquies," 1924]
Nee, om te laten zien dat jouw stelling helemaal niet van toepassing is als je een van de andere definities aanhoudtquote:Op woensdag 12 september 2007 12:02 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Is dat bedoeld als antwoord?
Ik heb deze definities genomen: http://www.answers.com/skeptic&r=67quote:Op woensdag 12 september 2007 12:06 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Nee, om te laten zien dat jouw stelling helemaal niet van toepassing is als je een van de andere definities aanhoudt
("1. a person who questions the validity or authenticity of something purporting to be factual" of " a person who maintains a doubting attitude, as toward values, plans, statements, or the character of others" bijvoorbeeld)
quote:Op woensdag 12 september 2007 12:16 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Wat overblijft is een definitie van iemand die alles ter discussie stelt. Ook in de definities die jij aandraagt.
Mijn stelling is dat dat ook helemaal niet hoeft, omdat voor genoeg dingen redelijk bewijs is.quote:Mijn stelling is dat de huidige "skeptic" helemaal niet alles ter discussie stelt.
Een skepticus hier in [TRU] is iemand die niet zomaar alles aanneemt, maar eerst bewijs wil zien of argumenten wil horen.quote:In tegendeel, het is een verdediger van de gevestigde orde geworden.
Ik zeg niks, ik hou me aan het woordenboekquote:Als je zegt dat dit de huidige definitie van een skeptic is, ok, maar dan moeten de boekjes aangepast worden.
Mooi zinnetje !quote:Daar gaat het om , dat het MOGELIJK is . het is een deel van de werkelijkheid .
Jij weet nog niet dat het bestaat , zou het niet veel boeiender zijn om je te concentreren op de mogelijkheid ipv op de onmogelijkheid ?
Precies.quote:Op woensdag 12 september 2007 10:46 schreef Mirage het volgende:
afwezigheid van bewijs wil niet per definitie zeggen dat iets niet waar is of niet bestaat.
Ik ook. En die definitie staat imo haaks op hoe "de skeptics" zich opstellen.quote:Op woensdag 12 september 2007 12:33 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik zeg niks, ik hou me aan het woordenboek
quote:Op woensdag 12 september 2007 13:02 schreef Darkwolf het volgende:
Plus ben ik zeer benieuwd of de TS zijn woorden ook naar daden worden omgezet betreft het bijwonen van een opendag.
Gel*l.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:02 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Precies.
En de laatste reactie van TS in het vorige topic omtrent mijn situatie te hebben gelezen heeft mij doen besluiten het ook hier bij te laten.
Als hij wil blijven schreeuwen dat het niet bewezen is dat mijn vaders methodiek mij en mijn broertje hebben gered vanwege "lack of proof" moet hij dat lekker zelf weten.
Gelukkig heb ik wel de daadwerkelijke feiten achter de hand en weet ik wat er gebeurt is, dat is het belangrijkste.
He he, eindelijk wordt ie wakker.quote:En binnenkort alle nodige extra informatie om dit te ondersteunen want ben zelf ook wel nieuwschierig geworden.
Vind je het gek ?quote:Zal misschien op mijn gemak nog eens met de gewenste antwoorden komen. Maar de motivatie d.m.v hoe er met de discussie om gegaan word maakt het daarintegen niet echt motiverend.
Lijkt me leuk, maar niet raar opkijken als het een skeptisch verslag wordtquote:Plus ben ik zeer benieuwd of de TS zijn woorden ook naar daden worden omgezet betreft het bijwonen van een opendag.
(En zelfs een compleet verslag die in TRU komt, meende ik te lezen.)
Zo ja, heel sportief van hem.
De definitie die ik hanteer zegt inderdaad helemaal niet dat skeptici aan ALLES moeten twijfelen.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:12 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik ook. En die definitie staat imo haaks op hoe "de skeptics" zich opstellen.![]()
Maar goed, ondanks het om de hete brei heendraaien haal ik er toch uit dat jij het ontkent want dat sneeuw wit is hoef je niet ter discussie te stellen oid. Klopt?
Ten eerste staat er "with assertions", niet "with ALL assertions".quote:One who instinctively or habitually doubts, questions, or disagrees with assertions or generally accepted conclusions.
quote:Op woensdag 12 september 2007 13:23 schreef L.Denninger het volgende:
Lijkt me leuk, maar niet raar opkijken als het een skeptisch verslag wordt
Als ik zeg dat ik telepathie had houd ik me toch ook aan het woordenboek ?quote:Op woensdag 12 september 2007 12:33 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik zeg niks, ik hou me aan het woordenboek
mijn god, ben je echt zo dom ? Dit gaat echt nergens overquote:Op woensdag 12 september 2007 13:34 schreef Summers het volgende:
[..]
Als ik zeg dat ik telepathie had houd ik me toch ook aan het woordenboek ?
Daar staat onder telepatie :
gedachteoverbrenging zonder zintuigelijke waarnemingen, het gedachtelezen.
telekinese: het op paranormale wijze verplaatsen van voorwerpen zonder dat die worden aangeraakt .
Geest : o.a wezen zonder lichaam
uittreden : buten het lichaam treden ...
enz enz .. als je je echt aan het woordenboek wilt houden , moet je hier niet steeds roepen dat het niet bestaat .
Ik weet waar het over ging , jij ging je toen verschuilen achter het woordenboek en ik wilde gewoon even zeggen dat paranormale dingen ook in het woordenboek staan waar jij je achter verschuilt .quote:Op woensdag 12 september 2007 13:37 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
mijn god, ben je echt zo dom ? Dit gaat echt nergens over
We hadden het over de definitie van het woord 'skepticus', en dan begint ze zo te neuzelen
Mijn god, ze is echt zo dom.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:48 schreef Summers het volgende:
[..]
Ik weet waar het over ging , jij ging je toen verschuilen achter het woordenboek en ik wilde gewoon even zeggen dat paranormale dingen ook in het woordenboek staan waar jij je achter verschuilt .
Dit is nou precies wat ik bedoelde met intimideren want de enige reden op de wereld waarin iemand dom doet , is nog altijd een ander dom noemen .quote:Op woensdag 12 september 2007 13:50 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Mijn god, ze is echt zo dom.
Ik ben een vrouw en jij begon erover dat je de definitie van het woordenboek volgde .quote:Op woensdag 12 september 2007 14:02 schreef L.Denninger het volgende:
Dat is wat ze domme mensen wijsmaken op de lagere school
Kunnen we nou alsjeblieft weer een beetje terug naar een normale discussie zonder crap als "het bestaat want het staat in het woordenboek" ?
Bvb dank.
Moet dat een excuus zijn ofzo ?quote:
Northernstar begon over het woord 'skepticus', waarop ik zei dat ik de woordenboek definitie volg - dat ik er dus niet zelf een betekenis voor bedacht heb ofzo.quote:en jij begon erover dat je de definitie van het woordenboek volgde .
Nu niet dingen door elkaar halen om alsnog je gelijk te krijgen. De antwoorden die jij zoekt heb ik zelf niet, maar zijn er wel.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:23 schreef L.Denninger het volgende:
Gel*l.
Ik heb je tientallen keren daarnaar gevraagd, je hebt het nog geen een keer gegeven.
In je laatste post van deel 3 zei je notabene zelf "Nee ik weiger helemaal geen antwoord te geven. Deze heb ik namelijk niet."
De enige reden waarom ik nieuwschierig ben geworden is omdat het een super oud verhaal is die weer is opgerakeld.quote:He he, eindelijk wordt ie wakker.
Zie je wel dat hameren zin heeft
Het gaat erom de manier waarop ik er op "afgerekend" word en dat er evenmin naar mij geluisterd word ook al geef ik de nodige antwoorden op dingen zowel direct als indirect.quote:Vind je het gek ?
Er is iemand die links en rechts loopt te roepen over 'feiten', maar die pertinent weigert z'n beweringen te staven - in het skeptics topic nog wel
En het dan raar vinden als je daarop afgerekend wordt ?
Dit ondersteund alleen maar mijn vermoedens dat als jij nu al zegt dat het een "skeptisch" verslag gaat worden terwijl je er zelf bij bent, mijn "stavende bewijzen" geen reet gaan uitmaken in dit topic en alleen nog maar meer tegen argumenten gaan scheppen waar dan ook weer eindeloos op in gegaan word enz. enz. enz.quote:Lijkt me leuk, maar niet raar opkijken als het een skeptisch verslag wordt
Wat wordt er dan aan me bewezen ?
op sommige momenten denk ik precies hetzelfde!quote:Op woensdag 12 september 2007 13:43 schreef sweetgirly het volgende:
[me]sweetgirly raadt L. Denninger aan om even een kopje koffie (of thee) te gaan drinken![]()
[/me]
Dit topic is zijn "playground" waar hij de standaarden en eissen stelt en als daar niet aan voldaan word dan is het gewoon niet waar of "werkt het niet" en daar mee klaar.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:07 schreef sweetgirly het volgende:
L. Denninger, niet doen. Is niet netjes.
Dat zijn geen argumenten, je oordeelt, idd geen discussie. Als je haar/hem snapt, en dat doe je denk ik wel, niet komen met dat soort dingen. Beetje oneerlijk.
Het gaat zo ver dat op een gegeven moment dat er intimiderende reacties komen die ik ook niet vind kunnen.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:00 schreef Summers het volgende:
Dit is nou precies wat ik bedoelde met intimideren want de enige reden op de wereld waarin iemand dom doet , is nog altijd een ander dom noemen .
Dat weiger je al vanaf het begin, daardoor sleept het hele verhaal zich juist zo voortquote:Op woensdag 12 september 2007 14:43 schreef Darkwolf het volgende:
Zoals ik al eerder zei: opeens word het dan steeds minder motiverend om uberhaupt moeite te gaan doen om aan zijn wensen te voldoen qua het leveren van "bewijs".
LOL! Het verhaal sleept voort omdat jij niet de antwoorden krijgt die jij wilt hebben.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:47 schreef L.Denninger het volgende:
Dat weiger je al vanaf het begin, daardoor sleept het hele verhaal zich juist zo voort
Waarom wil je in de 'Skeptics Corner' in discussie gaan als je vertikt duidelijk te maken wat nou volgens jou de relatie zou bevestigen tussen je herstel en het gebruik van je vaders homeopathie ?
Okee.quote:Op woensdag 12 september 2007 15:47 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
LOL! Het verhaal sleept voort omdat jij niet de antwoorden krijgt die jij wilt hebben.
Ik ben meer dan duidelijk geweest vanuit eigen oogpunt en eigen invulling.
Je zat even goed betreft het vragen van duidelijkheid wat ik had en hoe het is opgelost.
Echter ga jij steeds weer de mist in door te zeggen dat het ook niet bevestigd is dat er uberhaupt een relatie zit tussen mijn vaders werk en mijn herstel.
Hier maak je een grote fout om te zeggen dat het niet bewezen is en over het algemeen dus niet waar is.
Je hebt maar te accepteren dat het naar jou mening niet duidelijk bewezen is en niet over het algemeen.
Ik zeg niet dat het niet waar is,ik zeg dat jij nergens aantoont dat het wel waar is.quote:Nu zal ik even een voorbeeldje in de ring gooien en de rollen omdraaien:
Als jij mij een verhaal verteld en ik zeg daarna tegen jou dat het een algemeen feit is dat het niet waar is, terwijl jij absoluut zeker weet dat het wel zo is, denk jij dan ook niet van "wie ben jij om te zeggen of het een FEIT is of niet?".
Hoe kan ik nou over jou verhaal gaan beoordelen wat feitelijk is of niet?
Ik kan enkel van mening zijn dat het voor mij feitelijk niet waar is.
Jij vertelt iets uit ervaring waar ik niet ben bij geweest of verstand van heb.
Dan is het een mening, een persoonlijk feit... geen algemeen feit.
Ik hoor immers alleen een verhaal. Dat kan ik aannemen of niet, en that's it!
Mirage heeft helemaal geen punt. Darkwolf kan helemaal niks claimen als hij geen idee heeft waar hij over praat. Dat hij het niet weet blijkt overduidelijk uit zijn posts. Het is dan ook absurt om zijn standpunt te verdedigen.quote:Op woensdag 12 september 2007 16:21 schreef jogy het volgende:
You know what, volgens mij heeft mirage best een punt. Zolang er niets nieuws op tafel komt te liggen is dit een doodlopend pad. Dus zoals de zaken er nu voor staan zal niemand elkanders standpunt accepteren en kunnen we eeuwig doorgaan.
Dude? Waar in mijn vorige post verdedig ik iemands standpunt? Leg me dat eens haarfijn uit, als het u belieft.quote:Op woensdag 12 september 2007 17:11 schreef The_End het volgende:
[..]
Mirage heeft helemaal geen punt. Darkwolf kan helemaal niks claimen als hij geen idee heeft waar hij over praat. Dat hij het niet weet blijkt overduidelijk uit zijn posts. Het is dan ook absurt om zijn standpunt te verdedigen.
Hoezo weet darkwolf niet waar hij over praat ? Hij is de enige die weet waar hij over praat want hij was erbij .... jullie onderschatten ervaring . Ik vind dat iemand die iets heeft meegemaakt , met zijn eigen ogen gezien , gehoord , gevoeld en doorleeft heeft , het eerste recht heeft , (los van alle regels op de wereld) om een claim te maken op basis van wat hij heeft meegemaakt .quote:Op woensdag 12 september 2007 17:11 schreef The_End het volgende:
[..]
Mirage heeft helemaal geen punt. Darkwolf kan helemaal niks claimen als hij geen idee heeft waar hij over praat. Dat hij het niet weet blijkt overduidelijk uit zijn posts. Het is dan ook absurt om zijn standpunt te verdedigen.
Als jij daadwerkelijk mijn posts hebt gelezen zie jij dat mijn claims voortkomen of liever gezegd gecopieerd zijn van iemand die wel alle feiten heeft en de verdere details daarvan kan geven indien nodig, zoals gewenst in deze discussie.quote:Op woensdag 12 september 2007 17:11 schreef The_End het volgende:
Jij met je eromheen draaien. Zucht.quote:Okee.
Zou je dan zo vriendelijk willen zijn om voor eens en voor altijd te vertellen hoe dan de relatie is aangetoond tussen jouw herstel en de homeopathische behandeling ?
Dan zijn we er vanaf en kunnen we stoppen met die zinlose discussie.
Een prachtig stukje tekst waar ik mij volledig in kan vinden over de zogenaamde "die-hard" skeptischi in het algemeen en tevens perfect past in het plaatje van deze hele discussie!quote:Op woensdag 12 september 2007 22:33 schreef Summers het volgende:
Hoezo weet darkwolf niet waar hij over praat ? Hij is de enige die weet waar hij over praat want hij was erbij .... jullie onderschatten ervaring
Het lijkt wel of skepsi op alle manieren proberen te voorkomen dat iemand zijn eigen waarheid verteld die toevallig niet jullie ervaring was .
Skepsi gaan daarin zo ver dat ze gaan intimideren , kleineren en schreeuwen hoe dom je wel niet bent om daarin te geloven .of uberhaubt uit te spreken , niet alleen tegen degene die het claimt maar ook tegen degene die het waagt iets positiefs erover te zeggen .
Wat bereik je daarmee ? als dat zou werken ( en dat doet het echt niet ) dan zou dat betekenen dat skepsi het wereldbeeld zouden bepalen , alsof hun de enige waarheid zien .
Nee, maar juist wel aan "generally accepted conclusions".quote:Op woensdag 12 september 2007 13:26 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
De definitie die ik hanteer zegt inderdaad helemaal niet dat skeptici aan ALLES moeten twijfelen.
Aha, dus nog steeds niks anders dan "geloof me nou maar want mijn vader zegt het", maar nog steeds niet vertellen waarop ie dat zou baseren.quote:Op donderdag 13 september 2007 07:46 schreef Darkwolf het volgende:
Jij met je eromheen draaien. Zucht.
Als ik zeg dat ik niet alle antwoorden heb maar deze wel kan krijgen dan draai ik toch nergens om heen?
Als jij bewijs wilt hebben of hoe de relatie is aangetoond en ik zeg dat mijn vader een arts is, dan heb je toch al een groot deel van het antwoord te pakken en draai ik nergens om heen?
De definitie van een dokter / arts is dat hij werkt op basis van onderzoeken en heel veel testen om het eind proces vervolgens te reproduceren, optimaliseren en documenteren.
Dat is toch ook hoe de wetenschap tewerk gaat?
Mijn vader deed het niet anders hoor!
Hoe kom jij erbij dat dat "aan generally accepted conclusions" zou betekenen "aan ALLE generally accepted conclusions" ?quote:Op donderdag 13 september 2007 08:19 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nee, maar juist wel aan "generally accepted conclusions".
Misschien dat een praktijkvoorbeeld het duidelijker maakt.
Ene William Rodriguez werkt op 9/11 in de ondergrondse verdiepingen van het WTC. Vlak voor het eerste vliegtuig in het gebouw vliegt is er volgens Rodriquez een enorme explosie in een van de onderligende verdiepingen. Roderiguez helpt enkele mensen weg te komen, waaronder gewonden van de explosie. Nu het verhaal van deze man is bekend, hij heeft het zelfs onder ede verklaard. Hoe wordt er door "de skeptics" gereageerd? Men komt met vergezochte verklaringen, verklaart Rodriguez gek of negeert het eenvoudig. Waarom? Omdat als Rodriguez zijn relaas waar is het officiele verhaal niet meer klopt. Die attitude bedoel ik. Men zegt skeptic te zijn, nou hier heb je iets dat de officiele theorie in twijfel trekt. Zou je daar dan niet de skeptische blik op richten?
O sorry, dat stond er een beetje krom. Ik bedoelde niet dat jij dat deedquote:Op woensdag 12 september 2007 17:21 schreef jogy het volgende:
Dude? Waar in mijn vorige post verdedig ik iemands standpunt? Leg me dat eens haarfijn uit, als het u belieft.
Joehoe, kom even terug naar de aarde!! Hij zegt zelf dat hij geen idee heeft wat ie had en hoe hij beter is geworden. Volgens mij schreef hij ook ergens dat hij 5 was toen het gebeurde.quote:Op woensdag 12 september 2007 22:33 schreef Summers het volgende:
[..]
Hoezo weet darkwolf niet waar hij over praat ? Hij is de enige die weet waar hij over praat want hij was erbij .... jullie onderschatten ervaring . Ik vind dat iemand die iets heeft meegemaakt , met zijn eigen ogen gezien , gehoord , gevoeld en doorleeft heeft , het eerste recht heeft , (los van alle regels op de wereld) om een claim te maken op basis van wat hij heeft meegemaakt .
Je mag je eigen waarheid toch wel uiten ?
Het lijkt wel of skepsi op alle manieren proberen te voorkomen dat iemand zijn eigen waarheid verteld die toevallig niet jullie ervaring was .
Skepsi gaan daarin zo ver dat ze gaan intimideren , kleineren en schreeuwen hoe dom je wel niet bent om daarin te geloven .of uberhaubt uit te spreken , niet alleen tegen degene die het claimt maar ook tegen degene die het waagt iets positiefs erover te zeggen .
Wat bereik je daarmee ? als dat zou werken ( en dat doet het echt niet ) dan zou dat betekenen dat skepsi het wereldbeeld zouden bepalen , alsof hun de enige waarheid zien .
Zoals vandaag de dag het geval is ,
beseffen skepsi wel dat ieder individu vandaag de dag meewerkt aan die eeuwenlange leugen dat het niet bestaat ?
Sinds wanneer is het schreeuwen op aarde ipv vrede op aarde ..
Ik heb je posts gelezen. Jij claimt iets, maar je hebt geen idee waar je over praat. We hebben het niet over details. Je weet de grote lijnen niet eens!!! Jij weet: ik ziek --> ik beter --> papa heeft me beter gemaakt.quote:Op donderdag 13 september 2007 07:46 schreef Darkwolf het volgende:
Als jij daadwerkelijk mijn posts hebt gelezen zie jij dat mijn claims voortkomen of liever gezegd gecopieerd zijn van iemand die wel alle feiten heeft en de verdere details daarvan kan geven indien nodig, zoals gewenst in deze discussie.
Als jij zegt dat ik niks kan claimen enkel omdat ik zelf niet zo goed weet waar ik het over heb in tegenstelling tot het persoon die wel alles ervan weet, zeg je dus eigenlijk dat -in dit geval- mijn vader niet bewezen heeft dat er een relatie ligt tussen mijn herstel en mijn ziekte.
De claim komt dus indirect via mijn vader en niet via mij.
Op basis van mijn herinneringen en zijn gegevens is dit verhaal ontstaan.
Sorry maar in een 'skeptic' topic aankomen met een geval en vervolgens niet kunnen of willen onderbouwen waarom er een relatie tussen het een en het ander zou zitten..?quote:Op donderdag 13 september 2007 10:01 schreef jogy het volgende:
DarkWolf kan wel aan de details komen volgens mij. Maar ik moet hem weer gelijk geven als hij met het vermoeden komt dat ookal pakt hij alle documentatie, scanned het in en gooit het hier online dat er niets veranderd aan de mening van degene die erom vragen, such is life.
Vind ik wel meevallen; zie het dropjes geval. Mensen zijn geneigd om (te) snel relaties te zien.quote:En twee mensen met een voor de reguliere ziekenzorg onbehandelbare ziekte die beter worden tijdens een alternatieve methode is op zijn minst een aanwijzing dat het ermee te maken kan hebben en nog een redelijk goede ook.
Koppig? Koppig is imho blijven roepen dat dingen feiten zijn, en als mensen vragen waarom er geen antwoord op hebben - en dat blijven volhouden.quote:Daar kan je wel omheen door het gewoon niet toe te geven maar dat is minstens koppig te noemen.
2 mensen die volgens Darkwolf een onbehandelbare ziekte hebben die ook nog dodelijk is. 2 mensen die beter worden van een ziekte waarvan we de naam niet kennen door alternatieve methode (Zelfs dat weten we niet eens!) volgens darkwolf.quote:Op donderdag 13 september 2007 10:01 schreef jogy het volgende:
DarkWolf kan wel aan de details komen volgens mij. Maar ik moet hem weer gelijk geven als hij met het vermoeden komt dat ookal pakt hij alle documentatie, scanned het in en gooit het hier online dat er niets veranderd aan de mening van degene die erom vragen, such is life.
En twee mensen met een voor de reguliere ziekenzorg onbehandelbare ziekte die beter worden tijdens een alternatieve methode is op zijn minst een aanwijzing dat het ermee te maken kan hebben en nog een redelijk goede ook. Daar kan je wel omheen door het gewoon niet toe te geven maar dat is minstens koppig te noemen.
En het vergt een leap of fate om aan te nemen dat darkwolf niet uit zijn nek lult, dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken aangezien we hier in een vrij land wonen uiteraard.
De reactie :quote:Handreading myxomatosekonijn:
Je hebt een vierkante hand, met mooi gevormde vingers.
Je bent een wat behoudend persoon, een kat uit de boom kijkend persoon.
Jij zal je niet snel bij vreemde laten gaan.
Je houd niet van veranderingen mochten die er zijn wil je een tijd van te voren hier op de hoogte van zijn, mochten die er wel zijn dan wil je dat ruim van te voren weten.
Jij bent iemand die het geheel in 1 keer overziet, maar je daarmee kun je wel kleine details missen.
Bij jou is het alles of niets.
Je hebt een erg gevoelig karakter, misschien ben je te emotioneel meer dan goed voor je is.
Je kunt erg wisselen met je gevoel en emotie.
Voor sommige mensen ben je hierom moeilijker te begrijpen, ( soms zelfs als onbetrouwbaar gezien ) maar als je deze eigenschap kent van jezelf is het misschien iets om aan te werken en rekening mee te houden.
In een relatie kun jij je soms in een droomwereld begeven, dat je eigenlijk meer verliefd bent op de liefde zelf, dan op de persoon.
Je hebt een lichte opening tussen je ringvinger en pink, dat betekend dat je niet van tijd en energie verspilling houd.
Je moet wel op je gezondheid letten, Je hebt misschien een drukte periode achter de rug en de stress van toen uit zich nu op verschillende manieren.
Je duim verteld dat je een moeilijk persoon bent om te doorgronden, en je hebt veel zelfbeheersing.
Dit was je reading, zou je me willen laten weten of je jezelf herkend hierin?
Groetjes,
Zus_konijn
Dit vind ik zo'n mooie, die reading is imho zo opgesteld dat ie op 95% van de mensen van toepassing isquote:Wauw...dit klopt grotendeels echt met hoe ik ben!
Enige punten waar ik nog wat twijfels bij heb zijn o.a. het 'alles of niets'.
Het wisselen van emoties en gevoelens (dan bedoel je per moment over 1 ding? of bedoel je het anders?) klopt wel maar laat lang niet altijd mijn emoties zien (is meer innerlijk) en ervaar ook niet dat anderen mij als onbetrouwbaar zien...juist niet...
Het niet begrijpen van mij (door anderen) was vroeger iets dat ik vaak hoorde (anderen vonden me vaak 'vaag')) maar had niet zoveel met die emoties te maken...meer mijn houding denk ik...
En wat betreft zelfbeheersing... niet op alle fronten..
het kan me niet schelen wie dingen verzint en wie niet , welkom op de wereld , het stikt van de mensen die dingen verzinnen , het stikt ook van de mensen die anderen volgen ..quote:Op donderdag 13 september 2007 09:43 schreef The_End het volgende:
[..]
O sorry, dat stond er een beetje krom. Ik bedoelde niet dat jij dat deedDat was meer een algemene opmerking.
[..]
Joehoe, kom even terug naar de aarde!! Hij zegt zelf dat hij geen idee heeft wat ie had en hoe hij beter is geworden. Volgens mij schreef hij ook ergens dat hij 5 was toen het gebeurde.
Je mag je eigen waarheid wel uiten, maar we zijn er nu toch wel uit dat jouw waarheid niet echt aansluit bij de werkelijkheid.
Besef je zelf niet dat je precies dat doet waar je zo'n hekel aan schijnt te hebben? Alle mensen die niet (direct) geloven in de meest fantastische dingen die hier verzonnen worden, zijn closed minded, dom, enz enz enz. Blijkbaar zijn we ook al aan het intimideren?
Ga eens de topics hier in het OnzinTruth forum nalezen en kijk eens hoe er gereageerd wordt op kritische geluiden. Ga eens kijken wat er dan gebeurd als er een leugenaar ontmaskerd wordt. Jullie zijn niet in staat om iets kritisch te bekijken. Als Char recht in je gezicht zegt dat ze helemaal niet paranormaal begaaft is, dan nog zal je zeggen dat ze dat alleen maar doet omdat ze er niet beter van wilt worden blablabla.
Tuurlijk mag je die claim maken. Wetenschap begint met waarneming: Darkwolf is ziek, vader behandelt, Darkwolf wordt weer beter. Het zou best wel eens kunnen zijn dat Darkwolf beter is geworden doordat vader heeft behandeld. Goede hypothese.quote:Op woensdag 12 september 2007 22:33 schreef Summers het volgende:
Hoezo weet darkwolf niet waar hij over praat ? Hij is de enige die weet waar hij over praat want hij was erbij .... jullie onderschatten ervaring . Ik vind dat iemand die iets heeft meegemaakt , met zijn eigen ogen gezien , gehoord , gevoeld en doorleeft heeft , het eerste recht heeft , (los van alle regels op de wereld) om een claim te maken op basis van wat hij heeft meegemaakt .
Je mag je eigen waarheid toch wel uiten ?
schaapjes? Probeer je nou mensen, die anders denken dan jij, te beledigen ofzo? Dacht dat je daar een hekel aan had. Bedenk je wel even dat de mensen die vroeger vervolgd werden door GELOVIGEN!!! vaak mensen waren die wetenschap bedreven.quote:Op donderdag 13 september 2007 12:02 schreef Summers het volgende:
Sinds wanneer heeft degene die minder ziet gelijk ? en ja skepsi hebben er een handje van te gaan intimideren , dat is wat mij opvalt . dat is wat schaapjes al eeuwen doen met mensen die paranormale dingen meemaken tot op de dag van vandaag .. ga zelf op onderzoek uit , probeer het zelf te ervaren , onderzoeken die anderen hebben gedaan opdreunen zal niet helpen om het zelf te ervaren .
als er vandaag word bewezen dat het bestaat zal je nog steeds zelf van je kont af moeten komen om het zelf te ervaren, je zal geen pilletje krijgen of recept , je kan niet het onderzoek erop naslaan en dan kan je het .
Dan nog steeds moet je het in jezelf vinden .. waar wacht je op ?
Als iets buiten de wetenschap valt , ervaringen van mensen , dan zijn de mensen toch verder dan de wetenschap ?quote:Op donderdag 13 september 2007 12:07 schreef Rasing het volgende:
[..]
Tuurlijk mag je die claim maken. Wetenschap begint met waarneming: Darkwolf is ziek, vader behandelt, Darkwolf wordt weer beter. Het zou best wel eens kunnen zijn dat Darkwolf beter is geworden doordat vader heeft behandeld. Goede hypothese.
Maar zolang je geen twee identieke Darkwolfs hebt, waarvan je de ene niet en de andere wel behandelt, kun je niet weten of Darkwolf zonder die behandeling ook beter zou zijn geworden!
En daar is dus de dubbelblinde Randomised Controlled Trial voor uitgevonden. Om uit te sluiten dat het vermeende effect ook zonder behandeling wel zou zijn opgetreden.
Natuurlijk kan dat niet in het geval van Darkwolf, dat is slechts een anecdote (of nouja, twee). Ik denk niet dat Vader Darkwolf honderden patiënten heeft gezocht om een gedegen wetenschappelijk onderzoek te verrichten. Dat hoeft ook niet, dat doet de (reguliere) huisarts op de hoek ook niet.
Wetenschappelijk onderzoek tot nu toe heeft nog nooit uitgewezen dat zogenaamde alternatieve geneeswijzen werkzaam zijn. Er is dus gegronde reden te twijfelen aan de werkzaamheid van de behandeling van Darkwolfs vader. En dus lijkt er hier sprake te zijn geweest van een gelukkig toeval.
De waarnemingen moeten systematisch onderzocht worden. Als je dat doet, dan zie je dat Hans Klok eigenlijk helemaal geen mensen doormidden zaagt (terwijl je dat toch wel waarneemt!) en dat Uri Geller een trucje gebruikt bij het buigen van lepels (terwijl het lijkt alsof hij dat met zn gedachten doet) en dat homeopathie niet werkzaam is (terwijl het lijkt van wel, omdat Darkwolf beter is geworden nadat hij een homeopatisch middel toegediend heeft gekregen).quote:Op donderdag 13 september 2007 12:42 schreef Summers het volgende:
Je zegt zelf : wetenschap begint bij waarneming , nou , de waarnemingen zijn er al eeuwen , nu de rest nog.
Denk jij dat waarnemingen en ervaringen altijd kloppen ?quote:Op donderdag 13 september 2007 12:42 schreef Summers het volgende:
[..]
Als iets buiten de wetenschap valt , ervaringen van mensen , dan zijn de mensen toch verder dan de wetenschap ?
hoeveel nut heeft het dan vast te houden aan methodes en regels die tot nu toe niet hebben aangetoond dat het bestaat ? ga zelf op onderzoek uit en ga zelf alternatieven bedenken maar ga niet roepen dat het niet bestaat omdat het buiten de wetenschap valt .
Je zegt zelf : wetenschap begint bij waarneming , nou , de waarnemingen zijn er al eeuwen , nu de rest nog .
Leuke post hoor, maar waarom reageer je niet gewoon op de stelling in plaats van dit gedraai?quote:Op donderdag 13 september 2007 09:22 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Hoe kom jij erbij dat dat "aan generally accepted conclusions" zou betekenen "aan ALLE generally accepted conclusions" ?
Ik snap nog steeds niet hoe je er bij komt dat "skeptics" een soort club zijn die allemaal hetzelfde moeten geloven of betwijfelen ofzo.
Werkt het de andere kant op ook zo, mag je je alleen "spiritueel" of "believer" noemen als je aan de complete checklist voldoet ?
[x] Gelooft in geesten
[x] Denkt dat elvis nog leeft
[x] Praat met bomen
[x] Draagt aluminiumfolie hoedje tegen mindcontrol
[ ] heeft astrale sex met aliens
"AHA ! Je hebt geen astrale sex met aliens ! Nou, dan ben je dus niet spiritueel !"
Dit is geen gedraai, ik probeer aan te geven dat jouw stelling alleen op gaat als je jouw definitie van "skeptic" aanhoudt, en dat doe ik dus niet want ik vind dat jij de definitie verkeerd interpreteert !quote:Op donderdag 13 september 2007 13:08 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Leuke post hoor, maar waarom reageer je niet gewoon op de stelling in plaats van dit gedraai?
In mijn ogen is een skeptic iemand die niet zomaar alles gelooft wat hem verteld wordt, maar eerst goede argumenten wil horen.quote:De stelling is heel eenvoudig: De zelfbenoemde skeptics gedragen zich niet als skeptics. Ze zijn vertegenwoordigers van de algemeen aanvaarde (of opgelegde) "waarheden" geworden.
Een skeptic in de juiste zin van het woord is iemand die openminded is.
Dat cynische, ridiculiserende en vijandige gaat twee kanten op hoorquote:Ongeveer het tegenovergestelde dus van de cynische, ridiculiserende en vaak vijandige houding van het soort "skeptic" dat zich hier vaak laat zien.
Sorry, ik kan simpelweg geen antwoord geven op een stelling waarvan ik vind dat ie gewoon helemaal niet kloptquote:Maar gezien de post waar ik op reageer leg ik het ws. de verkeerde voor.
Dit is gewoon niet waar! Dit is hoe jij het denkt te zien, omdat jou paranormale gebeurtenissen niet worden aangenomen. Dat is echter helemaal jou probleem. Als jij met bewijs kan komen, dan wek je daarmee mijn interesse. Alleen daar doen de mensen van het Truth forum niet aan. Bewijs is hier een vies woord.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:08 schreef NorthernStar het volgende:
De stelling is heel eenvoudig: De zelfbenoemde skeptics gedragen zich niet als skeptics. Ze zijn vertegenwoordigers van de algemeen aanvaarde (of opgelegde) "waarheden" geworden.
Wetenschap? Wat heeft wetenschap te maken met bijv. het verhaal van Rodriguez?quote:Op donderdag 13 september 2007 13:13 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Wat dat betreft is het toch juist logisch dat skeptici zich aan de kant van de wetenschap bevinden ?
Ik begrijp dat je geen antwoord wilt geven.quote:Sorry, ik kan simpelweg geen antwoord geven op een stelling waarvan ik vind dat ie gewoon helemaal niet klopt
Oh dat.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Wetenschap? Wat heeft wetenschap te maken met bijv. het verhaal van Rodriguez?
Zwak hoor, tegen domheid bestaat geen verweerquote:Ik begrijp dat je geen antwoord wilt geven.
Hmmm.. ik heb niet zoveel met paranormale gebeurtenissen. Maar anders dan de zelfbenoemde skeptics probeer ik openminded te blijven.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:15 schreef The_End het volgende:
[..]
Dit is gewoon niet waar! Dit is hoe jij het denkt te zien, omdat jou paranormale gebeurtenissen niet worden aangenomen. Dat is echter helemaal jou probleem. Als jij met bewijs kan komen, dan wek je daarmee mijn interesse. Alleen daar doen de mensen van het Truth forum niet aan. Bewijs is hier een vies woord.
ONZIN! Sceptici (zoals ik) sluiten niet iets uit. Ik acht alleen de kans dat zoiets bestaat heel klein. Als iemand met bewijs kan komen, dan zal ik daar zeker interesse in hebben.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:24 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Hmmm.. ik heb niet zoveel met paranormale gebeurtenissen. Maar anders dan de zelfbenoemde skeptics probeer ik openminded te blijven.
Van heel veel dingen die in Truth geclaimed worden, is het niet erg moeilijk om bewijs te vergaren. Dat is nou juist het punt. Daarnaast worden door de 'believers' ook dingen nooit afgewezen als ze bewijsbaar onzin zijn. Wat nou open minded? Gewoon compleet vastgeroest in hun eigen geloof.quote:Bewijs is niet zozeer een vies woord. Het is vaker zo dat het of om dingen gaat waarvoor niemand van ons bewijs voor heeft (voor of tegen) en iedereen dus speculeert of dingen waarbij bewijs onmogelijk is omdat het niet overdraagbaar is. Net zoals jij wel kunt zeggen hoe jij je voelt maar het onmogelijk kunt bewijzen. Het is persoonlijk, eigen beleving en eigen ervaring. Vragen om bewijs leidt in zo'n geval alleen maar tot een zinloos welles/nietes.
Dat je skeptisch bent wil niet zeggen dat je niet openminded bent, alleen dat je niet direct alles gelooft dat je verteld wordt. Zoals in de discussie met dark_wolf bjivoorbeeld - ik heb nergens gezegd dat zijn vaders methode NIET gewerkt heeft, ik toonde alleen aan dat het wat mij betreft niet BEWEZEN is dat dat de oorzaak was. Maar omdat ik uberhaupt twijfel durf te uiten ben ik dan gelijk een 'skepper', 'closed-minded' etc..quote:Op donderdag 13 september 2007 13:24 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Hmmm.. ik heb niet zoveel met paranormale gebeurtenissen. Maar anders dan de zelfbenoemde skeptics probeer ik openminded te blijven.
Bewijs is niet zozeer een vies woord. Het is vaker zo dat het of om dingen gaat waarvoor niemand van ons bewijs voor heeft (voor of tegen) en iedereen dus speculeert of dingen waarbij bewijs onmogelijk is omdat het niet overdraagbaar is. Net zoals jij wel kunt zeggen hoe jij je voelt maar het onmogelijk kunt bewijzen. Het is persoonlijk, eigen beleving en eigen ervaring. Vragen om bewijs leidt in zo'n geval alleen maar tot een zinloos welles/nietes.
Nee je zegt net dat je geen antwoord kan geven, dat bestreed ik door aan te geven dat het een kwestie van willen is.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:22 schreef L.Denninger het volgende:
Je stelling klopt gewoon niet, dat moet je niet op mij afschuiven.
Helemaal mee eens. Dat bedoelde ik met openminded-zijn, geen partij kiezen zegmaar.quote:Oh dat.
Waarom moet ik daar partij in kiezen ?
Ik weet simpelweg niet genoeg van de achtergronden want ik heb me daar helemaal niet in verdiept, 9/11 interesseert me namelijk niet zo.
Ik kan me voorstellen dat er skeptici zijn die twijfelen aan Bush z'n verhaal.
Ik kan me voorstellen dat er skeptici zijn die twijfelen aan de conspiracy verhalen.
Ik kan me voorstellen dat er skeptici zijn die twijfelen aan beide verhalen.
"Skepticus" wil namelijk niet zeggen aan welke kant je staat - alleen dat je op basis van argumenten iets of iemand niet direct gelooft.
Ik kan geen antwoord geven op een stelling met een premisse die ik niet onderschrijf.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:36 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nee je zegt net dat je geen antwoord kan geven, dat bestreed ik door aan te geven dat het een kwestie van willen is.
Nee, ik geef aan waarom ik jouw stelling niet vind kloppenquote:Wat je ook bewijst (bewijs) want je geeft een heel goed antwoord.
Meestal is het standpunt : "wie bijzondere claims maakt moet met bijzonder bewijs komen."quote:Helemaal mee eens. Dat bedoelde ik met openminded-zijn, geen partij kiezen zegmaar.
Nou en mijn kritiek is dat men wel vaak een vooringenomen standpunt heeft. De skeptische blik is maar naar een kant gericht.
Ja want de skeptic weet immers wat er allemaal wel of niet kan.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:30 schreef Rasing het volgende:
Het gaat de skeptici ook niet om ombewijsbare gevoelens en ervaringen. Het gaat ons pas wat aan als er dingen beweerd worden die niet kunnen. Telekinese, homeopathie, praten met overledenen: bedenk eens wat er voor geweldige toepassingen voor deze zaken zouden kunnen worden ontwikkeld!
Daar ben ik het mee eens, ik zou zelf ook nooit gesteld hebben "dingen die niet kunnen".quote:Op donderdag 13 september 2007 13:43 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ja want de skeptic weet immers wat er allemaal wel of niet kan.
Het eerste waar een skeptic sceptisch over zou moeten zijn is hetgeen wat hijzelf gelooft.
Je moet als eerste weten dat dit soort zaken een advies geven, geen sluitend antwoord en dat ze antwoorden op dingen van binnen, niets van buiten halen...quote:Op donderdag 13 september 2007 11:24 schreef L.Denninger het volgende:
En nu iets heel anders
Dit vind ik een heel mooie post : leggingen, lezingen, dobbelstenen en etc voor iemand anders
Een reading van myxomatosekonijn's hand.
De reading in kwestie :
[..]
De reactie :
[..]
Dit vind ik zo'n mooie, die reading is imho zo opgesteld dat ie op 95% van de mensen van toepassing is
Volgens mij is dit een school-voorbeeld van het forer-effect; de generieke dingen worden geaccepteed alsof ze uniek voor dit persoon zijn, en de dingen die niet kloppen daar wordt blijkbaar weinig waarde aan gehecht.
Fact of life: niet mijn "claim", die van mijn vader. Ik DEEL enkel het verhaal met jullie aan de hand van wat ik nog weet. Mijn vaders verhaal neem ik voor een FEIT aan.quote:Op donderdag 13 september 2007 12:07 schreef Rasing het volgende:
Tuurlijk mag je die claim maken. Wetenschap begint met waarneming: Darkwolf is ziek, vader behandelt, Darkwolf wordt weer beter. Het zou best wel eens kunnen zijn dat Darkwolf beter is geworden doordat vader heeft behandeld. Goede hypothese.
Bullshit. Aan de hand van wat ik weet van mijn vader's verhaal gaat dit dus in mijn situatie totaal niet op.quote:Maar zolang je geen twee identieke Darkwolfs hebt, waarvan je de ene niet en de andere wel behandelt, kun je niet weten of Darkwolf zonder die behandeling ook beter zou zijn geworden!
Precies.quote:Natuurlijk kan dat niet in het geval van Darkwolf, dat is slechts een anecdote (of nouja, twee). Ik denk niet dat Vader Darkwolf honderden patiënten heeft gezocht om een gedegen wetenschappelijk onderzoek te verrichten. Dat hoeft ook niet, dat doet de (reguliere) huisarts op de hoek ook niet.
Dus omdat de wetenschap het niet bewezen heeft is er reden tot twijfel?quote:Wetenschappelijk onderzoek tot nu toe heeft nog nooit uitgewezen dat zogenaamde alternatieve geneeswijzen werkzaam zijn. Er is dus gegronde reden te twijfelen aan de werkzaamheid van de behandeling van Darkwolfs vader. En dus lijkt er hier sprake te zijn geweest van een gelukkig toeval.
euhhh die gelovigen zijn geen believers hoor, niets met paranormaal te maken, dat was het insttuut kerk die doodsbang was voor zowel paranormale zaken als wetenschap, die toen nog hand in hand gingen.quote:Op donderdag 13 september 2007 12:07 schreef The_End het volgende:
[..]
schaapjes? Probeer je nou mensen, die anders denken dan jij, te beledigen ofzo? Dacht dat je daar een hekel aan had. Bedenk je wel even dat de mensen die vroeger vervolgd werden door GELOVIGEN!!! vaak mensen waren die wetenschap bedreven.
Als er bewezen wordt dat zoiets bestaat, dan zal ik mij er zeker in verdiepen.
Ik wacht nergens op. Ik hoef niks in mezelf te vinden. Heb wel wat beters te doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |