Misschien moet je minder stuiterenquote:Op dinsdag 11 september 2007 17:00 schreef -skippybal- het volgende:
Ja hoi![]()
Klachten: hyperventilatie heKortademig, duizelig, tintelingen in armen en benen, space zicht. Zomaar uit het niets vaak.
Soms een tijd niks, soms een tijd weer wel af en toe aanvallen.
Half jaar geleden ademhalingsoefeningen gedaan en die helpen best. Makkelijker om je ademhaling weer onder controle te krijgen bij een aanvalletje.
Nu al weer een maand of 3 denk ik niks meer gehad
quote:Op dinsdag 11 september 2007 17:12 schreef MeneerNuance het volgende:
hej goed om te horen dat je er weinig last meer van hebt![]()
maar ik bedoel dus eigenlijk niet van die aanvallen.
ik bedoel een soort van continue verkeerd ademhalen waardoor je je de hele dag rot kan voelen zonder dat het zo erg wordt dat je het als een aanval zou kunnen omschrijven.
ademhalingsoefeningen om met hyperventilatieAANVALLEN om te gaan, wat dus geen kut helpt en waarna je nog 2 jaar met dezelfde klachten doorlooptquote:Op dinsdag 11 september 2007 17:21 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Dan moet je naar de huisarts gaan die je dan (normaal gezien) doorstuurt naar de fysio die je dan ademhalingsoefeningen laat doen
Je hebt toch ook oefeningen voor 24/7quote:Op dinsdag 11 september 2007 17:43 schreef MeneerNuance het volgende:
[..]
ademhalingsoefeningen om met hyperventilatieAANVALLEN om te gaan, wat dus geen kut helpt en waarna je nog 2 jaar met dezelfde klachten doorloopt![]()
maar iig bedankt
kwam het zo over alsof ik dat dacht?quote:Op dinsdag 11 september 2007 20:14 schreef Ingetje79 het volgende:
Herkenbaar ja...
En ik ben niet afhankelijk van drank heur![]()
dat klinkt heel wat heftiger dan ik het heb.quote:Op dinsdag 11 september 2007 21:01 schreef Summers het volgende:
ik heb het 2 jaar geleden ongeveer 3 kwart jaar gehad , dus chronisch en 24/7
klachten waren : tintelingen in armen en benen , als ik in slaap wilde vallen lukte dat niet omdat ik het gevoel had dat ik stikte , resultaat NIET slapen sommige dagen was ik dus wel 36 uur wakker , als ik zolang wakker was kon ik ook niet meer lopen, paar meter en dan moest ik weer rusten ..
hartkloppingen , als mensen lang tegen me gingen praten raakte ik lichtelijk in paniek en wilde niks meer horen . ik had een hele lijst klachten iig , ook ademhalingsoefenigen gekregen bij de fysio maar werkte niet echt bij mij en ik wilde me juist niet concentreren op mijn ademhaling pff ..het enige wat een beetje verlichting gaf qua ontspannen worden ( want ik heb het gekregen door teveel stress ) was als iemand me masseerde tussen mijn schouderbladen en ik ging met een stoel douchen , leunend over de rugleuning met een warme douchestraal tussen mijn schouderbladen en dat lekker lang tot je jezelf weer een beetje tot rust voelt komen of iets meer ontspannen ook al heb je het 24/7 , elke beetje verlichting is meegenomen . Ik had ook druk op mijn borst dus misschien is het logisch dat de andere kant verlichting geeft ? iig tussen de schouderbladen was het enige punt op mijn lichaam waar ik verlichting kon krijgen .. veel rusten en ver uit de buurt blijven van stress en druk die mensen op je uitoefenen .. iedereen die je strest uit de buurt houden . alleen aan jezelf denken en rusten .
Dan moet je eens een second opinion halen. Of vraag hem om longtestjes. Ik heb er een jaar mee rondgelopen, omdat mijn huisarts ook dacht dat ik astma had. Alleen bij het duiken had ik er nooit last van (dat was voor de diagnose astma). De hyperventilatietest in het ziekenhuis was redelijk doorslaggevend: chronische hyperventilatie. En juist omdat ik op mijn ademhaling lette bij het duiken had ik er onder water nooit last van. Dus blij dat ik mijn duikspullen niet verkocht hadquote:Op woensdag 2 januari 2008 15:34 schreef teamlead het volgende:
heeft iemand enig idee waar ik meer informatie over die in dit topic genoemde oefeningen kan vinden?
Ik herken (een aantal van) de symptomen die horen bij chronische hyperventilatie, maar heb een huisarts die "daarin niet geloofd".
Als iemand een link heeft naar wat huis-tuin-en-keukenoefeningen kan ik in iedergeval even testen of dat verbetering brengt..
Kun je zo'n hyperventilatietest gewoon laten doen?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 17:43 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dan moet je eens een second opinion halen. Of vraag hem om longtestjes. Ik heb er een jaar mee rondgelopen, omdat mijn huisarts ook dacht dat ik astma had. Alleen bij het duiken had ik er nooit last van (dat was voor de diagnose astma). De hyperventilatietest in het ziekenhuis was redelijk doorslaggevend: chronische hyperventilatie. En juist omdat ik op mijn ademhaling lette bij het duiken had ik er onder water nooit last van. Dus blij dat ik mijn duikspullen niet verkocht had![]()
Toen ik er flink last van kreeg kreeg ik ook pijn aan de borst, zweet, onrustig gevoel etc. Na een week weet je dat je niet doodgaat, anders was het al gebeurt. Maar ik begon me wel af te vragen wat het was, dus hup naar de huisarts. Die dacht aan astma, door een verkleinde longinhoud. Na een hele tijd astma spul te hebben gepuft bleven de klachten, dus ik heb me toen met wat druk op de huisarts door laten sturen naar de longarts.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 18:09 schreef Maartel het volgende:
[..]
Kun je zo'n hyperventilatietest gewoon laten doen?
Lijkt mij namelijk ook wel iets, omdat ik nu altijd maar aan moet nemen dat het aan mijn ademhaling ligt (want dat zegt de huisarts) maar ik zelf af-en-toe het idee heb dat ik helemaal niet raar of anders adem...
is heel herkenbaar.quote:maar m'n dwangmatige denken ("ik moet ontspannen, ik moet gewoon ademen, ik moet bijkomen want maandag moet ik weer functioneren") maakt dat ik steeds na een paar minuten weer net zo hard door-hyper..
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 21:07 schreef Bombshell het volgende:
Dat gevoel dat de wereld ver om je heen weg is komt voort uit je angsten, is een soort bescherming van je lichaam tegen constante angst werd mij verteld bij cognietieve therapie.
ik wacht af dan.quote:Op woensdag 16 april 2008 22:08 schreef Imperatore het volgende:
Ik plaats hier even een TVP. Mijn ervaringen deel ik één dezer dagen..
..cliffhanger!! Nee hoor. Gewoon even te lui om nu voluit te typen.
Zoals beloofd.quote:
Ik heb zo'n beetje hetzelfde. Qua ademhalingsfrequentie merk je niets aan me, maar zo nu en dan krijg ik toch een paniekaanval, dan heeft het zich gewoon langzaam op zitten bouwen. Ik denk overigens zelf dat het komt doordat ik te diep uitadem, waardoor er weinig rest co2 overblijft. Heb er jarenlang mee rondgelopen voordat ik naar de dokter ben gestapt, aangezien ik het eigenlijk alleen had als ik een test deed ofzo, dat ik plotseling van het ene op het andere moment kotsmisselijk werd (en duizelig en koud zweet zoals hierboven al beschreven). Maar op een gegeven moment werd het steeds erger, ook als ik in een collegezaal zat of uberhaupt ergens waar ik niet zo makkelijk wegkon. Toen heb ik van de fysio wat ademhaling technieken gekregen om zo'n aanval te keren, en na wat oefening werkt dat nu vrij goed. Bij mij was het eigenlijk altijd dat juist de angst voor een aanval er eentje opriep. Nu ik weet dat ik er iets tegen kan doen is die stress een heel stuk minder.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 18:34 schreef Pheno het volgende:
Chronische hyperventilatie is wat anders dan de acute, waar je duidelijk verschil merkt tussen het ademhalen. Chronisch zorgt ervoor dat je percentages van wat er in je bloed hoort, zuurstof etc, ontregeld is. Dus ik ademde naar eigen mening ook normaal, maar had onbewust mijn ademhalingscentrum in mijn hersenen herprogrammeert om met minder zuurstof te werken. Vandaar dat het chronisch is. Als je dan eens wat sneller ademt (door stress, angst, whatever) dan gaat je ademhalingscentrum in je hersenen signalen uitzenden "ho, teveel zuurstof, paniek!", wat pijn aan borst etc verklaart. Waardoor je weer in angst raakt en zo in een cirkel komt.
Door oefeningen herprogrammeer je met wat mazzel je ademhalingscentrum weer, of leert je iig zo snel mogelijk je ademhalingscentrum op te laten houden met signalen te sturen die niet hoeven bij een aanval.
Ik vind het ook best vreemd dat er niet al te veel topics en posts zijn hier over. Het schijnt dat 800.000 Nederlanders er last van hebben, en dat vind ik eigenlijk wel veel...quote:Op dinsdag 22 april 2008 00:36 schreef Imperatore het volgende:
Trouwens wel echt fijn om deze ervaringen met mensen te kunnen delen. Dat geeft je toch een beetje het gevoel dat je niet alleen op de wereld bent wat dit aangaat
Veel mensen steken hun kop in het zand. Ik praat er normaal ook niet graag over, voor jezelf doen alsof het er niet is.quote:Op dinsdag 22 april 2008 00:41 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Ik vind het ook best vreemd dat er niet al te veel topics en posts zijn hier over. Het schijnt dat 800.000 Nederlanders er last van hebben, en dat vind ik eigenlijk wel veel...
Oh praten erover boeit me niet. Het is geen AIDS ofzoquote:Op dinsdag 22 april 2008 01:49 schreef Imperatore het volgende:
[..]
Veel mensen steken hun kop in het zand. Ik praat er normaal ook niet graag over, voor jezelf doen alsof het er niet is.
99% van de tijd heb je het nog eens niet door.quote:Op maandag 7 juli 2008 21:33 schreef Hardtosee het volgende:
ukkig. Het lijkt me niet fijn om dit chronisch te hebben.
De oorzaak is psychisch maar de CO2-balans kun je wel veranderen door ademhalingsoefeningen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:39 schreef OpperTeef het volgende:
Ze zeggen dat ademhalingsoefeningen achterhaald zijn, wat ik zelf doe op het moment dat ik een aanval aan voel komen, hou ik een paar seconden mijn adem in voor een paar keer.
Al is het natuurlijk gewoon psychisch, dus of het echt helpt of dat het gewoon tussen mn oren zit dat het helpt geen idee.
Een half jaar geleden was het bij mij het ergst, durfde bijna niet meer met de trein na een aanval daar en zelfs een examen verpest erdoor.
Zo zit ik nu gelukkig in een goede periode
Voelde me al licht in mn hoofd worden als ik de deur uit moest.
Medicatie en het positief denken (al is dat heel erg moeilijk in de ergere periodes) heeft bij mij al heel veel geholpen.
Het is gewoon doodvermoeiend omdat je er vaak continu mee bezig bent.
Die suicidale gedachten zijn voornamelijk bij jongeren onder de 18/21 idd.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 13:21 schreef teknomist het volgende:
Van antidepressiva is bekend (ik heb er geen ervaring mee) dat in de begintijd depressieve klachten kunnen verergeren tot suïcidale neigingen toe. Na een tijdje is dat wel weer weg en begint het spul echt te werken.
SSRI's worden ook gebruikt tegen angstaanvallen inderdaad, en niet alleen tegen depressies.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 14:10 schreef Re het volgende:
het wordt idd ook voorgeschreven voor angstaanvallen, dus idd weinig met depressie te maken in jouw geval
Dit heeft ook mij geholpen, heb een tijdje last gehad van paniek-aanvallen en precies door bovenstaande in mijn oren te knopen en toe te passen als het weereens gebeurde, ben ik er ook zo goed als vanaf gekomen.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 22:46 schreef SterreMarit het volgende:
Anyway, uiteindelijk heb ik ontdekt dat het voor mij het beste werkt als ik tijdens de 'aanvallen' (dus als ik om 1 of andere reden ineens denk: 'Ow help, ik ga flauwvallen/overgeven/dood') tegen mezelf zeg: 'stel je niet aan, er is niets aan de hand met je lichaam, het zit tussen je oren!' en afleiding zoek. Dan ebt het vanzelf weg, hoe vreemd ook...
Ja accepteren ammehoela... lekker makkelijk.quote:Op donderdag 4 september 2008 12:09 schreef Made_in_Turkey het volgende:
Ik heb al 3 jaar paniekaanvallen sind een jaar ben ik gestopt met de pillen (paroxetine 20mg). Het ging afgelopen 6 maanden zo goed met me, maar ineens kreeg ik weer paniekaanvallen. Ik zou op vakantie gaan naar Turkije waarschijnlijk was de spanning zo groot voor vliegen dat ik het weer kreeg.. Het lijkt net alsof ik weer van 0 moet beginnenademhalingsoefeningen en rek-strek oefeningen helpen wel een beetje, maarja je vraagt je af kom ik er een keer vanaf... Wat ik ook van mijn psycholoog hoor is dat ik er niet tegen moet vechten of moet vermijden, maar moet accepteren.. accepteren dat is wat het moeilijkste is..
Dat klinkt bekend Ik heb het ook zelf af en toe. Vandaag zat ik er voor het eerst de hele dag aan te denken.quote:Op zaterdag 19 april 2008 18:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Bij mij was het eigenlijk altijd dat juist de angst voor een aanval er eentje opriep. Nu ik weet dat ik er iets tegen kan doen is die stress een heel stuk minder.
Ik heb het soms nog wel eens tijdens een presentatie, of gewoon zomaar, maar het is heel goed beheersbaar.
Ja, herkenbaar, vooral dat van die smaak van die batterij.quote:Op dinsdag 15 april 2008 00:55 schreef -skippybal- het volgende:
Even een kickje, want bij mij is het de laatste dagen weer zwaar kut!
Vrijdag zat iemand irritant te doen in de rij voor de kassa bij de supermarkt over een product dat 5 cent duurder was en ineens kreeg ik een aanval die behoorlijk heftig was. Zweten als een malle, tintelingen overal, smaak in m'n mond alsof ik aan een batterij lik (herkenbaar) en uiteraard de hartkloppingen en het niet weten wat voor een positie aan te nemen.
Alsof die kerel een beetje de druppel was ofzo...
Dit bedoel ik: kan je mss vertellen wat voor soort oefeningen dat dan zijn...?quote:Op zaterdag 29 september 2007 00:17 schreef moemoe het volgende:
Gelukkig kan ik er nu mee omgaan en voel ik me ook wat fitter. Eigenlijk moet ik drie keer tien minuten per dag ademhalingsoefeningen doen, maar dit lukt niet altijd. Meestal doe ik het 1 keer per dag en daar heb ik voor nu voldoende aan. Soms schiet zelfs dat erbij in en dan ben ik echt dood op.
Nee, als je lichaam merkt dat het niet meer gaat, val je vanzelf flauw. Dus voordat het echt gevaarlijk kan worden. Da's een soort van ingebouwde bescherming. Flauwvallen is in dit geval dus een een gezonde ingreep van je lichaam zelf om je foute ademhaling te stoppen.quote:
Volgens mij niet. Maar ik vraag me af of die hartkloppingen e.d. niet slecht voor je hart zijn.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:43 schreef Fok_Fok het volgende:
kun je ook sterven door hyperventilatie? weet iemand dat?
Ik heb dat ooit één keer iemand horen beweren. Maar dat had te maken met de treinkaping in de jaren 70 (voor de bejaarden onder ons) Kreeg het idee dat een ouder dat aan een kind had verteld, om het verhaal van een hartaanval te zwaar was..quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:43 schreef Fok_Fok het volgende:
kun je ook sterven door hyperventilatie? weet iemand dat?
op google vind ik er in ieder geval niks over
Volgens mij zijn er in 1977 8 mensen dood gegaan, 2 gegijzelden en 6 gijzelaars. Dat allen bij de bevrijdingsactie, dus volgens mij geen hartaanval op hyperventilatie.quote:Op woensdag 15 juli 2009 01:37 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik heb dat ooit één keer iemand horen beweren. Maar dat had te maken met de treinkaping in de jaren 70 (voor de bejaarden onder ons) Kreeg het idee dat een ouder dat aan een kind had verteld, om het verhaal van een hartaanval te zwaar was..
Voor zover mij bekend, en al eerder hier gezegd ben je dan allang flauwgevallen, en neemt je lichaam weer een normale ademhaling aan.
Het hart klopt constact, dus hartkloppingen zijn niet meteen gevaarlijk: het zijn gewoon kloppingen die eventjes niet in het ritme vallen (te langzaam of te snel) en daardoor opvallen. Maar het hart is gewend aan kloppen en die paar extra kloppingen meer of minder doen 'm niet veel, hoor.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 20:00 schreef teknomist het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Maar ik vraag me af of die hartkloppingen e.d. niet slecht voor je hart zijn.
(Zeker als je last hebt van chronische hyperventilatie.)
Thanks voor de uitleg.quote:Op woensdag 15 juli 2009 10:38 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Het hart klopt constact, dus hartkloppingen zijn niet meteen gevaarlijk: het zijn gewoon kloppingen die eventjes niet in het ritme vallen (te langzaam of te snel) en daardoor opvallen. Maar het hart is gewend aan kloppen en die paar extra kloppingen meer of minder doen 'm niet veel, hoor.Het hart is in feite ook gewoon maar een spier. Elke spier wil wel eens wat gek of onverwacht gaan kloppen (dat gebeurt ook wel eens in je been of arm), ook als je geen hyperventilatie hebt. Hartkloppingen door hyperventilatie zijn dan ook onschadelijk. Vervelend is het wel, maar niet levensbedreigend.
Het lastigste van hypverventilatie is dat men gaat denken dat er wat ergs aan de hand is en... daardoor gaat men weer meer hyperventileren! Daarom is het zo ontzettend belangrijk duidelijk te maken en goed voor ogen te houden dat hypverventilatie heel vervelend kan zijn maar niet levensbedreigend is. Ik heb jarenlang last gehad van chronische hypverventilatie en jarenlang gedacht dat ik elk moment dood kon gaan, dus ik weet wat het is! Gelukkig heb ik door een goede ademtherapie ondervonden dat hyperventilatie ECHT niet ernstig is, alleen strontvervelend, maar door goede ademhaling verholpen kan worden.
Als ik zeg dat hv niet levensbedreigend is, bedoel ik dus dat je er niet dood aan kan gaan: het kan echter wel je leven compleet op z'n kop zetten doordat je er echt ziek van kan worden (tenminste, je hebt allerlei ziekteverschijnselen, maar je bent niet ECHT ziek: doktoren vinden dan ook niets) en niet meer goed kan functioneren op een bepaald moment, dus op zo'n manier is het wel weer 'levensbedreigend'.
Hehehe, daar zit elke hv'er dus mee...quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:34 schreef teknomist het volgende:
Is het risico van chronische hyperventilatie niet dat je klachten snel afdoet als zijnde hyperventilatie-klachten terwijl het wel op iets ernstigs kan duiden? Bijvoorbeeld pijn in de maagstreek, vermoeidheid en misselijkheid kunnen gezamenlijk duiden op levercirrose maar het zijn ook hyperventilatie-symptomen...
Hehehe, ja, stel je voor, maar gek zou het niet zijn, want... hyperventilatie IS hyperademhaling! Het heet niet voor niets zo! IEDEREEN die last heeft van (chronische) hyperverventilatie heeft dat door verkeerde ademhaling. Anders is het geen hyperventilatie. Als stress de BASIS oorzaak was, dan heette het geen hyperventilatie maar hyperstress of zo.quote:Op zondag 26 juli 2009 13:55 schreef Dynamite67 het volgende:
Het onderwerp ademhaling moet ik inderdaad ook maar even op tafel leggen als ik straks naar die psycholoog ga. Je hoort inderdaad best veel mensen die daar winst boeken. Ik ga nu naar iemand die helpt bij angst en spanning, ik neem aan dat ik bij hem/haar ook wel terecht kan voor ademhaling issues.
Zou wat zijn trouwens, me hele leven verbeterd en veel veranderd, blijkt dat met wat ademhalingsoefeningen het probleem niet meer bestaat. Ben benieuwd.
Zoals ik eerder heb gezegd, heb ik ontzettend veel baat gehad bij de hulpverlening van Reventacare, maar er zijn ook andere organisaties en hulpverleners die goed kunnen helpen. Zelf heb ik ooit in een ver verleden ook ademhalingshulp gehad van een fysio, maar dat zette niet veel zoden aan de dijk. Geen eentje, eigenlijk. Maar dat kan per fysio verschillen, natuurlijk. De fysio die ik had vond dat je heel diep moest ademhalen (voor zover ik het me herinner) terwijl dat juist helemaal niet zo goed is voor HV. Maar daar verschillen de meningen over (zoals op alle vlakken van de gezondheidszorg de meningen verschillen.quote:Op zondag 26 juli 2009 14:32 schreef Cylvia het volgende:
Ik kreeg van mijn arts een doorverwijzing naar een fysio voor ademhalings oefeningen, nog niet gegaan btw... iemand hier ervaring mee? en ben ik wel aan het juiste adres bij een fysio-therapeut?
Als medicijn gebruik ik Citalopram 20 mg per dag, maar ik begin te voelen dat ik er steeds minder baat bij heb, weer vaker last van hyperventilatie aanvallen, vervolgens vergeten doosje in te leveren bij de dokter, dus ik zat een weekendje zonder, ik merkte geen verandering dus maandag en dinsdags heb ik ook geen pil genomen, ik dacht, misschien maakt het toch niet uit, maar na de 5de dag zonder begon ik toch weer ademhalingsproblemen te krijgen dus ben maar weer met de Citalopram begonnen, eerst 4 keer een halfje en nu weer een hele per dag.
Het liefst zou ik er helemaal mee stoppen (met de Citalopram dan he..) maar weet niet zo goed hoe..
Vandaar mijn vraag over die fysio, ben benieuwd of er mensen zijn die er echt wat aan hebben gehad en waar de hyperventilatie aanvallen ook echt bij over zijn gegaan.
Bedankt voor je tip!quote:Op zondag 26 juli 2009 14:52 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Zoals ik eerder heb gezegd, heb ik ontzettend veel baat gehad bij de hulpverlening van Reventacare,
Sterkte. Ik was nog wel vergeten te zeggen dat het schrikbarend duur is...quote:Op zondag 26 juli 2009 15:25 schreef Cylvia het volgende:
[..]
Bedankt voor je tip!
Heb de lijst ingevuld en heb in totaal 35 klachten..![]()
Er zit hier een vestiging in de buurt, dus ik ga hier even verder mee, bedankt!!!
Ja, er zijn meer methodes, zoals ik al zei. Van Dixhoorn is inderdaad een gevestige methode, maar hij paste niet bij mij. Je hebt nog meer bedrijven die online of met PC-programmaatjesquote:Op zondag 26 juli 2009 17:19 schreef AnneX het volgende:
Als paramedisch hulpverlener heb ik vrij veel mensen in de praktijk behandeld met ademtherapie volgens de methode van Van Dixhoorn.
En daar hoort tellen NIET bij !!!
Sporten en een beter ritme in de ademhaling (of een betere conditie) zeggen niet veel: het gaat erom HOE je ademhaalt! Je kan uren sporten en weet ik veel wat, maar als je constant te diep ademt door je mond en met de borst, dan kom je echt niet van je HV af. En gezien je nog steeds draaierig bent, zou ik je willen adviseren eens wat hulp te zoeken bij het ademhalen op zich! (Sporten op zich is natuurlijk altijd gezond, maar dat is niet het punt...quote:Op zondag 26 juli 2009 17:52 schreef Countess het volgende:
Ik ben gaan sporten in de hoop dat mijn ademhaling weer in een normaal ritme zou komen.
Al betekent een verbeterde ademhaling niet dat je gelijk van de symptomen af bent: ik heb nu nog steeds regelmatig een draaierig gevoel.
Nou... er bestaat, zo weet ik, een anti-HV methode die ook werkt met het juist inhouden van de adem... Maar ik heb dus geleerd dat je dat juist niet moet doen... (Bij Reventacare heb je (na een paar weken) ook een oefening waarbij je juist als je uitgeademt hebt na 7 tellen, even de boel moet 'vasthouden' (dus niet inademen terwijl je al leeg bent): je adem inhouden is uit den boze.) Vervelende is dat er tig methoden zijn en van alle hoor je goede en slechte berichten. (Alhoewel ik over Reventacare nog geen slechte heb gehoord.quote:Op zondag 26 juli 2009 19:40 schreef Countess het volgende:
Ik heb van een fysiotherapeut een stapeltje pagina's gehad over tellen hoe lang je je adem in kunt houden en het ritme van inademen-longen leeg laten lopen- 3 tellen wachten en weer inademen.
Maar volgens mij is dat achterhaald of niet...??
Onderzoek dat bewijst dat er niks mis helpt heus niet. Zodra je die uitslag hebt gekregen voel je je een dag goed, daarna ga je denken aan de verhalen van een jongen van 18 jaar die altijd gezond leefde en deed maar acuut een hartstilstand kreeg. Als je bij alle risico's stil wil gaan staan ga je 't zwaar krijgen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:28 schreef Indieana het volgende:
Ik haat mezelf soms dat ik hier zo'n last van heb: het hoeft namelijk helemaal niet. Ik ben gezond, jong, haast nooit ziek, waarom zou er iets mis met me zijn? Maar dan hoor ik weer van een gezond iemand die ineens in elkaar is gezakt en dan word ik weer bang: wat als dat bij mij gebeurd, wat als ik echt hartklachten heb? De kans dat dat het geval is, is zo miniem, de levensverwachting van mensen wordt zelfs steeds hoger, maar ik krijg het gewoon niet uit m'n hoofd gezet en ja, dan komt er weer zo'n kutaanval.
Weet niet wat me kan helpen eigenlijk, fyshiotherapie, logopodie, psycholoog? Of gewoon een uitgebreid onderzoek dat bewijst dat ik echt niks heb? Maar ik denk dat het vooral een kwestie is van er mee te leren omgaan, het te onderdrukken.
Tja, t zou kunnen.. feit dat ik ook al een week rode ogen hebt suggereert toch iets meer dat het door allergie of droge lucht kan komen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 12:38 schreef blup het volgende:
Probeer het niet telkens ergens anders te zoeken, zit 9 van de 10x tussen je oren.
Toch is dat heel goed mogelijk. Ik loop er al 15 jaar mee te kloten; van top tot teen onderzocht, therapieën, medicijnen, heel de rataplan. En toch steekt de CHV regelmatig de kop op, vaak door stress en soms zonder herleidbare reden. Ik probeer het maar te accepteren, er rekening mee te houden en te wennen aan de beperkingen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:23 schreef Maartel het volgende:
[..] maar vind het hoe dan ook raar/onwaarschijnlijk dat ik zomaar vanuit het niets, zonder enige stress, spontaan na maanden normaal ademen weer aan het hyperen ben geslagen..
Zou kunnen dat iets het onbewust triggert maar ga nou niet onderzoeken waar het allemaal door kan komen. Zo maak je je zelf alleen maar gek en maak je regeltjes aan.quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:23 schreef Maartel het volgende:
[..]
Tja, t zou kunnen.. feit dat ik ook al een week rode ogen hebt suggereert toch iets meer dat het door allergie of droge lucht kan komen.
Ik heb zelf denk ik anderhalf jaar last gehad van Hyperventilatie, ik heb mezelf op een gegeven moment "opnieuw" leren ademen. Sindsdien is het steeds beter gegaan en ben ik er nu bijna helemaal vanaf. De laatste keer dat ik een aanval had kan ik me niet meer herinneren en als ik er een zou krijgen zal ik er niet zo erg mee zitten. Ik denk overigens ook dat je iets tegen je stress moet doen, misschien iets in de vorm van meditatie of een verandering van je gedachtegang om de rust in je lichaam terug te vinden. Ik heb een tijdje met stress gezeten en ik werd er zelf helemaal naar van, iets wat je jezelf moet besparen.quote:Op zaterdag 4 september 2010 14:47 schreef Nailpolish. het volgende:
Heey,
Ik wilde eerst een topic aanmaken over hyperventilatie, maar zag dat er al eentje was. Er is al lang niet gereageerd, maar ik hoop dat er wel mensen zijn die dit lezen...
Is er toevallig iemand die last had van chronische hyperventilatie en die er ook vanaf is gekomen? Zelf gebruik ik geen medicijnen, maar is dat misschien wel beter om te doen?
Bij mij wordt het namelijk steeds erger. Vorig jaar voelde ik me al lange tijd niet lekker, vaak last van misselijkheid, moe, hoofdpijn, duizelig etc.. Maar nooit werd er wat gevonden door de dokter, alles was in orde (bloed/hart). Het was toen allemaal al vervelend maar het lukte me wel nog deels naar school te gaan (zat in mijn examenjaar). Sinds deze zomervakantie gaat het een stuk slechter. Ben wel nog met vriendinnen op vakantie gegaan, maar de laatste weken word ik weer steeds gestrester door de gedachten naar de universiteit te gaan. Het is zelfs zo erg dat ik liever niet meer naar buiten ga door de constante misselijkheid/duizeligheid, krijg ook in supermarkten bijv paniekaanvallen. Maarja ik kan moeilijk altijd binnen zitten:p.
Het is ook zo een raar idee, dat 2 jaar geleden alles nog in orde was.. En ineens hier last van heb.
Maargoed, ik ben nu bezig met ademhalingsoefeningen bij een coach speciaal hiervoor, zij is erg optimistisch. Alleen vind ik het op dit moment nog een beetje moeilijk te geloven dat het daarmee over gaat.
Ik kreeg de aanvallen steevast in periodes met veel stress en neerslachtigheid. Zolang die 2 niet te veel aanwezig zijn, heb ik dus geen last.quote:Op zaterdag 4 september 2010 14:47 schreef Nailpolish. het volgende:
Heey,
Ik wilde eerst een topic aanmaken over hyperventilatie, maar zag dat er al eentje was. Er is al lang niet gereageerd, maar ik hoop dat er wel mensen zijn die dit lezen...
Is er toevallig iemand die last had van chronische hyperventilatie en die er ook vanaf is gekomen? Zelf gebruik ik geen medicijnen, maar is dat misschien wel beter om te doen?
Ik weet niet hoe regelmatig die aanvallen zich bij jou voordeden maar ik verkies regelmatig paniekaanvallen zeker boven pleinvrees. Wanneer ik niets zou kunnen ondernemen zou dat bij mij alle levensvreugde wegnemen. Ik had trouwens mijn aanvallen altijd 's nachts, dus mijn oude situatie is niet goed te vergelijken met de jouwe.quote:Op zaterdag 4 september 2010 17:48 schreef Nailpolish. het volgende:
Bedankt voor jullie reacties!
-verhaal-
Hmm, een klassieke paniekaanval is anders: meestal begint het met een onbehaaglijk gevoel. Daarna ga je 'raar' ademhalen en als je probeert jezelf tot normaal ademhalen te forceren lijkt het alleen maar erger te worden. Gevolg: je hart gaat als een razende te keer, je begint erg te zweten en je raakt in paniek. Zelfs al weet je dat het 'slechts' een paniekaanval is haal je je toch scenario's in je hoofd waarin je stikt of een hartaanval hebt. Dit is iig mijn ervaring. Meestal kwam ik die nacht ook niet meer in slaap.quote:Op zaterdag 4 september 2010 17:55 schreef DaggerOne het volgende:
Ik heb dit denk ik ook, ben in ieder geval kortademig, en dan vaak na het eten/s'avonds. Is het normaal dat je dan ook last krijgt van een soort droge kriebelhoest?
Ik bedoel ook niet een klassieke paniekaanval, maar ik kan wel merken dat ik verkeerd adem. Vaak ben ik dan ook kortademig, met hoesten erbij en hartkloppingen (heel soms) als ik bijna in slaap val. Iemand een idee wat dit is?quote:Op zaterdag 4 september 2010 17:55 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Hmm, een klassieke paniekaanval is anders: meestal begint het met een onbehaaglijk gevoel. Daarna ga je 'raar' ademhalen en als je probeert jezelf tot normaal ademhalen te forceren lijkt het alleen maar erger te worden. Gevolg: je hart gaat als een razende te keer, je begint erg te zweten en je raakt in paniek. Zelfs al weet je dat het 'slechts' een paniekaanval is haal je je toch scenario's in je hoofd waarin je stikt of een hartaanval hebt. Dit is iig mijn ervaring. Meestal kwam ik die nacht ook niet meer in slaap.
briljante signature trouwens
Ik zou zeggen: lees mijn posts hierboven, vooral die over Reventacare. Ik ben van m'n CHV afgekomen enkel en alleen door bij Reventacare m'n ademhaling aan te pakken. Zo nu en dan voel ik nog wel eens iets van HV aankomen, maar dat breekt nooit door, om het zo maar te zeggen, omdat ik het altijd voor ben door eventjes op m'n ademhaling te letten.quote:Op zaterdag 4 september 2010 14:47 schreef Nailpolish. het volgende:
Heey,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |