Misschien moet je minder stuiterenquote:Op dinsdag 11 september 2007 17:00 schreef -skippybal- het volgende:
Ja hoi![]()
Klachten: hyperventilatie heKortademig, duizelig, tintelingen in armen en benen, space zicht. Zomaar uit het niets vaak.
Soms een tijd niks, soms een tijd weer wel af en toe aanvallen.
Half jaar geleden ademhalingsoefeningen gedaan en die helpen best. Makkelijker om je ademhaling weer onder controle te krijgen bij een aanvalletje.
Nu al weer een maand of 3 denk ik niks meer gehad
quote:Op dinsdag 11 september 2007 17:12 schreef MeneerNuance het volgende:
hej goed om te horen dat je er weinig last meer van hebt![]()
maar ik bedoel dus eigenlijk niet van die aanvallen.
ik bedoel een soort van continue verkeerd ademhalen waardoor je je de hele dag rot kan voelen zonder dat het zo erg wordt dat je het als een aanval zou kunnen omschrijven.
ademhalingsoefeningen om met hyperventilatieAANVALLEN om te gaan, wat dus geen kut helpt en waarna je nog 2 jaar met dezelfde klachten doorlooptquote:Op dinsdag 11 september 2007 17:21 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Dan moet je naar de huisarts gaan die je dan (normaal gezien) doorstuurt naar de fysio die je dan ademhalingsoefeningen laat doen
Je hebt toch ook oefeningen voor 24/7quote:Op dinsdag 11 september 2007 17:43 schreef MeneerNuance het volgende:
[..]
ademhalingsoefeningen om met hyperventilatieAANVALLEN om te gaan, wat dus geen kut helpt en waarna je nog 2 jaar met dezelfde klachten doorloopt![]()
maar iig bedankt
kwam het zo over alsof ik dat dacht?quote:Op dinsdag 11 september 2007 20:14 schreef Ingetje79 het volgende:
Herkenbaar ja...
En ik ben niet afhankelijk van drank heur![]()
dat klinkt heel wat heftiger dan ik het heb.quote:Op dinsdag 11 september 2007 21:01 schreef Summers het volgende:
ik heb het 2 jaar geleden ongeveer 3 kwart jaar gehad , dus chronisch en 24/7
klachten waren : tintelingen in armen en benen , als ik in slaap wilde vallen lukte dat niet omdat ik het gevoel had dat ik stikte , resultaat NIET slapen sommige dagen was ik dus wel 36 uur wakker , als ik zolang wakker was kon ik ook niet meer lopen, paar meter en dan moest ik weer rusten ..
hartkloppingen , als mensen lang tegen me gingen praten raakte ik lichtelijk in paniek en wilde niks meer horen . ik had een hele lijst klachten iig , ook ademhalingsoefenigen gekregen bij de fysio maar werkte niet echt bij mij en ik wilde me juist niet concentreren op mijn ademhaling pff ..het enige wat een beetje verlichting gaf qua ontspannen worden ( want ik heb het gekregen door teveel stress ) was als iemand me masseerde tussen mijn schouderbladen en ik ging met een stoel douchen , leunend over de rugleuning met een warme douchestraal tussen mijn schouderbladen en dat lekker lang tot je jezelf weer een beetje tot rust voelt komen of iets meer ontspannen ook al heb je het 24/7 , elke beetje verlichting is meegenomen . Ik had ook druk op mijn borst dus misschien is het logisch dat de andere kant verlichting geeft ? iig tussen de schouderbladen was het enige punt op mijn lichaam waar ik verlichting kon krijgen .. veel rusten en ver uit de buurt blijven van stress en druk die mensen op je uitoefenen .. iedereen die je strest uit de buurt houden . alleen aan jezelf denken en rusten .
Dan moet je eens een second opinion halen. Of vraag hem om longtestjes. Ik heb er een jaar mee rondgelopen, omdat mijn huisarts ook dacht dat ik astma had. Alleen bij het duiken had ik er nooit last van (dat was voor de diagnose astma). De hyperventilatietest in het ziekenhuis was redelijk doorslaggevend: chronische hyperventilatie. En juist omdat ik op mijn ademhaling lette bij het duiken had ik er onder water nooit last van. Dus blij dat ik mijn duikspullen niet verkocht hadquote:Op woensdag 2 januari 2008 15:34 schreef teamlead het volgende:
heeft iemand enig idee waar ik meer informatie over die in dit topic genoemde oefeningen kan vinden?
Ik herken (een aantal van) de symptomen die horen bij chronische hyperventilatie, maar heb een huisarts die "daarin niet geloofd".
Als iemand een link heeft naar wat huis-tuin-en-keukenoefeningen kan ik in iedergeval even testen of dat verbetering brengt..
Kun je zo'n hyperventilatietest gewoon laten doen?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 17:43 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dan moet je eens een second opinion halen. Of vraag hem om longtestjes. Ik heb er een jaar mee rondgelopen, omdat mijn huisarts ook dacht dat ik astma had. Alleen bij het duiken had ik er nooit last van (dat was voor de diagnose astma). De hyperventilatietest in het ziekenhuis was redelijk doorslaggevend: chronische hyperventilatie. En juist omdat ik op mijn ademhaling lette bij het duiken had ik er onder water nooit last van. Dus blij dat ik mijn duikspullen niet verkocht had![]()
Toen ik er flink last van kreeg kreeg ik ook pijn aan de borst, zweet, onrustig gevoel etc. Na een week weet je dat je niet doodgaat, anders was het al gebeurt. Maar ik begon me wel af te vragen wat het was, dus hup naar de huisarts. Die dacht aan astma, door een verkleinde longinhoud. Na een hele tijd astma spul te hebben gepuft bleven de klachten, dus ik heb me toen met wat druk op de huisarts door laten sturen naar de longarts.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 18:09 schreef Maartel het volgende:
[..]
Kun je zo'n hyperventilatietest gewoon laten doen?
Lijkt mij namelijk ook wel iets, omdat ik nu altijd maar aan moet nemen dat het aan mijn ademhaling ligt (want dat zegt de huisarts) maar ik zelf af-en-toe het idee heb dat ik helemaal niet raar of anders adem...
is heel herkenbaar.quote:maar m'n dwangmatige denken ("ik moet ontspannen, ik moet gewoon ademen, ik moet bijkomen want maandag moet ik weer functioneren") maakt dat ik steeds na een paar minuten weer net zo hard door-hyper..
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 21:07 schreef Bombshell het volgende:
Dat gevoel dat de wereld ver om je heen weg is komt voort uit je angsten, is een soort bescherming van je lichaam tegen constante angst werd mij verteld bij cognietieve therapie.
ik wacht af dan.quote:Op woensdag 16 april 2008 22:08 schreef Imperatore het volgende:
Ik plaats hier even een TVP. Mijn ervaringen deel ik één dezer dagen..
..cliffhanger!! Nee hoor. Gewoon even te lui om nu voluit te typen.
Zoals beloofd.quote:
Ik heb zo'n beetje hetzelfde. Qua ademhalingsfrequentie merk je niets aan me, maar zo nu en dan krijg ik toch een paniekaanval, dan heeft het zich gewoon langzaam op zitten bouwen. Ik denk overigens zelf dat het komt doordat ik te diep uitadem, waardoor er weinig rest co2 overblijft. Heb er jarenlang mee rondgelopen voordat ik naar de dokter ben gestapt, aangezien ik het eigenlijk alleen had als ik een test deed ofzo, dat ik plotseling van het ene op het andere moment kotsmisselijk werd (en duizelig en koud zweet zoals hierboven al beschreven). Maar op een gegeven moment werd het steeds erger, ook als ik in een collegezaal zat of uberhaupt ergens waar ik niet zo makkelijk wegkon. Toen heb ik van de fysio wat ademhaling technieken gekregen om zo'n aanval te keren, en na wat oefening werkt dat nu vrij goed. Bij mij was het eigenlijk altijd dat juist de angst voor een aanval er eentje opriep. Nu ik weet dat ik er iets tegen kan doen is die stress een heel stuk minder.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 18:34 schreef Pheno het volgende:
Chronische hyperventilatie is wat anders dan de acute, waar je duidelijk verschil merkt tussen het ademhalen. Chronisch zorgt ervoor dat je percentages van wat er in je bloed hoort, zuurstof etc, ontregeld is. Dus ik ademde naar eigen mening ook normaal, maar had onbewust mijn ademhalingscentrum in mijn hersenen herprogrammeert om met minder zuurstof te werken. Vandaar dat het chronisch is. Als je dan eens wat sneller ademt (door stress, angst, whatever) dan gaat je ademhalingscentrum in je hersenen signalen uitzenden "ho, teveel zuurstof, paniek!", wat pijn aan borst etc verklaart. Waardoor je weer in angst raakt en zo in een cirkel komt.
Door oefeningen herprogrammeer je met wat mazzel je ademhalingscentrum weer, of leert je iig zo snel mogelijk je ademhalingscentrum op te laten houden met signalen te sturen die niet hoeven bij een aanval.
Ik vind het ook best vreemd dat er niet al te veel topics en posts zijn hier over. Het schijnt dat 800.000 Nederlanders er last van hebben, en dat vind ik eigenlijk wel veel...quote:Op dinsdag 22 april 2008 00:36 schreef Imperatore het volgende:
Trouwens wel echt fijn om deze ervaringen met mensen te kunnen delen. Dat geeft je toch een beetje het gevoel dat je niet alleen op de wereld bent wat dit aangaat
Veel mensen steken hun kop in het zand. Ik praat er normaal ook niet graag over, voor jezelf doen alsof het er niet is.quote:Op dinsdag 22 april 2008 00:41 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Ik vind het ook best vreemd dat er niet al te veel topics en posts zijn hier over. Het schijnt dat 800.000 Nederlanders er last van hebben, en dat vind ik eigenlijk wel veel...
Oh praten erover boeit me niet. Het is geen AIDS ofzoquote:Op dinsdag 22 april 2008 01:49 schreef Imperatore het volgende:
[..]
Veel mensen steken hun kop in het zand. Ik praat er normaal ook niet graag over, voor jezelf doen alsof het er niet is.
99% van de tijd heb je het nog eens niet door.quote:Op maandag 7 juli 2008 21:33 schreef Hardtosee het volgende:
ukkig. Het lijkt me niet fijn om dit chronisch te hebben.
De oorzaak is psychisch maar de CO2-balans kun je wel veranderen door ademhalingsoefeningen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:39 schreef OpperTeef het volgende:
Ze zeggen dat ademhalingsoefeningen achterhaald zijn, wat ik zelf doe op het moment dat ik een aanval aan voel komen, hou ik een paar seconden mijn adem in voor een paar keer.
Al is het natuurlijk gewoon psychisch, dus of het echt helpt of dat het gewoon tussen mn oren zit dat het helpt geen idee.
Een half jaar geleden was het bij mij het ergst, durfde bijna niet meer met de trein na een aanval daar en zelfs een examen verpest erdoor.
Zo zit ik nu gelukkig in een goede periode
Voelde me al licht in mn hoofd worden als ik de deur uit moest.
Medicatie en het positief denken (al is dat heel erg moeilijk in de ergere periodes) heeft bij mij al heel veel geholpen.
Het is gewoon doodvermoeiend omdat je er vaak continu mee bezig bent.
Die suicidale gedachten zijn voornamelijk bij jongeren onder de 18/21 idd.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 13:21 schreef teknomist het volgende:
Van antidepressiva is bekend (ik heb er geen ervaring mee) dat in de begintijd depressieve klachten kunnen verergeren tot suïcidale neigingen toe. Na een tijdje is dat wel weer weg en begint het spul echt te werken.
SSRI's worden ook gebruikt tegen angstaanvallen inderdaad, en niet alleen tegen depressies.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 14:10 schreef Re het volgende:
het wordt idd ook voorgeschreven voor angstaanvallen, dus idd weinig met depressie te maken in jouw geval
Dit heeft ook mij geholpen, heb een tijdje last gehad van paniek-aanvallen en precies door bovenstaande in mijn oren te knopen en toe te passen als het weereens gebeurde, ben ik er ook zo goed als vanaf gekomen.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 22:46 schreef SterreMarit het volgende:
Anyway, uiteindelijk heb ik ontdekt dat het voor mij het beste werkt als ik tijdens de 'aanvallen' (dus als ik om 1 of andere reden ineens denk: 'Ow help, ik ga flauwvallen/overgeven/dood') tegen mezelf zeg: 'stel je niet aan, er is niets aan de hand met je lichaam, het zit tussen je oren!' en afleiding zoek. Dan ebt het vanzelf weg, hoe vreemd ook...
Ja accepteren ammehoela... lekker makkelijk.quote:Op donderdag 4 september 2008 12:09 schreef Made_in_Turkey het volgende:
Ik heb al 3 jaar paniekaanvallen sind een jaar ben ik gestopt met de pillen (paroxetine 20mg). Het ging afgelopen 6 maanden zo goed met me, maar ineens kreeg ik weer paniekaanvallen. Ik zou op vakantie gaan naar Turkije waarschijnlijk was de spanning zo groot voor vliegen dat ik het weer kreeg.. Het lijkt net alsof ik weer van 0 moet beginnenademhalingsoefeningen en rek-strek oefeningen helpen wel een beetje, maarja je vraagt je af kom ik er een keer vanaf... Wat ik ook van mijn psycholoog hoor is dat ik er niet tegen moet vechten of moet vermijden, maar moet accepteren.. accepteren dat is wat het moeilijkste is..
Dat klinkt bekend Ik heb het ook zelf af en toe. Vandaag zat ik er voor het eerst de hele dag aan te denken.quote:Op zaterdag 19 april 2008 18:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Bij mij was het eigenlijk altijd dat juist de angst voor een aanval er eentje opriep. Nu ik weet dat ik er iets tegen kan doen is die stress een heel stuk minder.
Ik heb het soms nog wel eens tijdens een presentatie, of gewoon zomaar, maar het is heel goed beheersbaar.
Ja, herkenbaar, vooral dat van die smaak van die batterij.quote:Op dinsdag 15 april 2008 00:55 schreef -skippybal- het volgende:
Even een kickje, want bij mij is het de laatste dagen weer zwaar kut!
Vrijdag zat iemand irritant te doen in de rij voor de kassa bij de supermarkt over een product dat 5 cent duurder was en ineens kreeg ik een aanval die behoorlijk heftig was. Zweten als een malle, tintelingen overal, smaak in m'n mond alsof ik aan een batterij lik (herkenbaar) en uiteraard de hartkloppingen en het niet weten wat voor een positie aan te nemen.
Alsof die kerel een beetje de druppel was ofzo...
Dit bedoel ik: kan je mss vertellen wat voor soort oefeningen dat dan zijn...?quote:Op zaterdag 29 september 2007 00:17 schreef moemoe het volgende:
Gelukkig kan ik er nu mee omgaan en voel ik me ook wat fitter. Eigenlijk moet ik drie keer tien minuten per dag ademhalingsoefeningen doen, maar dit lukt niet altijd. Meestal doe ik het 1 keer per dag en daar heb ik voor nu voldoende aan. Soms schiet zelfs dat erbij in en dan ben ik echt dood op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |